abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219297436
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219297482
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:32 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
“Vreselijk”? Alsof de Tweede Kamer zojuist is overgenomen door een dictator met een cape en een kwaadaardig lachje. Kamp mag dan voor velen geen feestnummer zijn maar om hem in dezelfde categorie als natuurrampen en middeleeuwse pestepidemieën te plaatsen is toch wat al te driest. Als dit al “vreselijk” heet, hoe noem je dan echt serieuze problemen: super-duper-mega-vreselijk? Misschien is een simpel “ik ben niet enthousiast” al spannend genoeg.
Misschien gaat iemand gewoon over zijn eigen woorden en is jouw terechtwijzing onnodig en ongepast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219297785
Wel typisch dat zo'n Karremans zich op de borst tikt in interviews dat hij het vestigingsklimaat hier verslechterd met dat type Nexperia acties. Vestigingsklimaat is normaal toch een mantra voor de hele rechtse politiek?

Gelukkig heeft de kiezer gesproken en willen we meer afbraakpolitiek.
pi_219297798
quote:
14s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wel typisch dat zo'n Karremans zich op de borst tikt in interviews dat hij het vestigingsklimaat hier verslechterd met dat type Nexperia acties. Vestigingsklimaat is normaal toch een mantra voor de hele rechtse politiek?

Gelukkig heeft de kiezer gesproken en willen we meer afbraakpolitiek.
Harder zijn tegenover China mag van mij best wel. Maar dan wel met een beetje meer visie a.u.b…
pi_219298015
Harder zijn tegen China dient op dit moment geen enkel doel. Sterker nog, het is vrij onverstandig. Je kan beter inzetten op Europa sterker laten worden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298045
quote:
7s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien gaat iemand gewoon over zijn eigen woorden en is jouw terechtwijzing onnodig en ongepast.
Ik vind Kamp een vreselijke vent ja en daar maakt deze terechtwijzing door een VVD stemmer geen verandering in
pi_219298047
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Harder zijn tegenover China mag van mij best wel. Maar dan wel met een beetje meer visie a.u.b…
quote:
12s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:53 schreef Mutant01 het volgende:
Harder zijn tegen China dient op dit moment geen enkel doel. Sterker nog, het is vrij onverstandig. Je kan beter inzetten op Europa sterker laten worden.
Gaat beetje hand in hand. Europa zal bedenken welke dingen het in eigen huis wil en moet gaan produceren. Pas als je die overhand hebt heb je wat te bieden tegenover China.
pi_219298160
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
Gaat beetje hand in hand. Europa zal bedenken welke dingen het in eigen huis wil en moet gaan produceren. Pas als je die overhand hebt heb je wat te bieden tegenover China.
De overhand zullen we (voorlopig) echt niet meer hebben, maar dat moet ook niet het doel zijn lijkt me. Wel gedeeltelijke onafhankelijkheid, of eigenlijk meer zelfstandigheid. Maar dat geldt net zo goed richting de VS.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298297
Bij Boekestijn en de Wijk is het oordeel over Karremans handelen inzake Nexperia duidelijk: Karremans heeft totaal verloren, blamage van de bovenste plank, beginnersfout, geen begrip van hoe de internationale politiek veranderd is en wat er gebeurd als je China tegen je krijgt. En als je wat wilt kun je als Nederland niets en moet je het via de Europese unie spelen, wat Karremans niet gedaan heeft.

Daar kan hij het mee doen _O-
  woensdag 19 november 2025 @ 16:58:26 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219298348
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:10 schreef Hanca het volgende:
Ik heb zelfs nog liever Henk Kamp.
Be careful what you wish for.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219298378
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Be careful what you wish for.
Ja, liever niet natuurlijk. Kamp is absoluut geen favoriet en gelukkig inmiddels 73. Kun je nagaan hoe graag ik Wiersma en Rummenie weg wil hebben...

Ik denk dat Wiersma de prijs voor meest destructieve minister ooit glansrijk wint.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219298489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, liever niet natuurlijk. Kamp is absoluut geen favoriet en gelukkig inmiddels 73. Kun je nagaan hoe graag ik Wiersma en Rummenie weg wil hebben...

Ik denk dat Wiersma de prijs voor meest destructieve minister ooit glansrijk wint.
Faber kon er ook wat van :X
pi_219298555
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Faber kon er ook wat van :X
Faber heeft niks gedaan. Geen AZC's gesloten. Alleen wat geld weggegooid aan grenscontroles. Wiersma gooide in haar eerste week Nederland al in het stikstofslot, tegen advies van haar ambtenaren, de commissie landbouw en de landsadvocaat in.
pi_219298565
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom harder tegen China? Onze voornaamste tegenspeler is Amerika. Dan kunnen we juist beter wat aardiger doen tegen China. Geostrategisch zit je beter als je met beide kanten vriendjes bent. Niet door zoals nu Amerika's vazal te spelen.
pi_219298585
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De overhand zullen we (voorlopig) echt niet meer hebben, maar dat moet ook niet het doel zijn lijkt me. Wel gedeeltelijke onafhankelijkheid, of eigenlijk meer zelfstandigheid. Maar dat geldt net zo goed richting de VS.
Precies maar op ingeven van de VS doen we net alsof China zo vreselijk is. Alsof Amerika niet net zoveel burgers bespioneert als China. Het ontloopt elkaar ook niet veel als we kijken naar hoeveel mensen opgesloten zitten. In verhouding scoort Amerika zelfs slechter in %age van de bevolking dat moet brommen.
Genocide vinden zowel China als de VS prima, zie de Oeigoeren en Israel.
Toch doen we telkens alsof Amerika wel chill is en China eigenlijk slecht.
pi_219298604
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waarom harder tegen China? Onze voornaamste tegenspeler is Amerika. Dan kunnen we juist beter wat aardiger doen tegen China. Geostrategisch zit je beter als je met beide kanten vriendjes bent. Niet door zoals nu Amerika's vazal te spelen.
Waarom zou dat zo zijn? Waarom zou het land dat bijvoorbeeld Oekraïne steunt, waarmee wij in de NAVO zitten en waar wij handelsakkoorden mee hebben een grotere tegenspeler zijn dan het land dat graag bevriend is met Poetin, dat via smerige spelletjes illegale en gevaarlijke rommel in de EU stort en dat op een heel handige manier de handen heeft gekregen op bijna alle grondstoffen in Afrika en ondertussen een genocide pleegt?

En kom dan niet jet het antwoord "Trump", want niemand kan beweren dat Xi Jinping beter is dan Trump. Nooit.
https://www.groene.nl/artikel/het-denken-van-xi-pleegt-genocide
pi_219298675
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou dat zo zijn? Waarom zou het land dat bijvoorbeeld Oekraïne steunt, waarmee wij in de NAVO zitten en waar wij handelsakkoorden mee hebben een grotere tegenspeler zijn dan het land dat graag bevriend is met Poetin, dat via smerige spelletjes illegale en gevaarlijke rommel in de EU stort en dat op een heel handige manier de handen heeft gekregen op bijna alle grondstoffen in Afrika en ondertussen een genocide pleegt?

En kom dan niet jet het antwoord "Trump", want niemand kan beweren dat Xi Jinping beter is dan Trump. Nooit.
Het antwoord is vrij simpel, enig idee hoeveel instabiliteit het buitenlandbeleid van de VS de afgelopen 40 jaar heeft veroorzaakt? Met honderdduizenden doden en miljoenen vluchtelingen als gevolg? Dat staat nog helemaal los van Trump.

Maar omdat jij er minder last van hebt is de een erger dan de ander? Althans, zo lijkt het. Ik kan je garanderen dat de VS, op Europa na, niet echt veel vrienden meer heeft in de rest van de wereld. En dat komt niet omdat ze zo'n voorbeeldig track record hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298746
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:48 schreef Faraday01 het volgende:
Bij Boekestijn en de Wijk is het oordeel over Karremans handelen inzake Nexperia duidelijk: Karremans heeft totaal verloren, blamage van de bovenste plank, beginnersfout, geen begrip van hoe de internationale politiek veranderd is en wat er gebeurd als je China tegen je krijgt. En als je wat wilt kun je als Nederland niets en moet je het via de Europese unie spelen, wat Karremans niet gedaan heeft.

Daar kan hij het mee doen _O-
Ik kan nog niet echt een andere lezing bedenken.
pi_219298779
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Faber heeft niks gedaan. Geen AZC's gesloten. Alleen wat geld weggegooid aan grenscontroles. Wiersma gooide in haar eerste week Nederland al in het stikstofslot, tegen advies van haar ambtenaren, de commissie landbouw en de landsadvocaat in.
Het doel was om een bepaald stemmentrekkend beeld neer te zetten. Proefbalonnetjes, Grenscontroles en Wilders zn 'burgerwachten'. Het straalde uiteindelijk op haar af voor het PVV publiek
  woensdag 19 november 2025 @ 18:31:42 #20
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219298782
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
lastig als alles geprivatiseerd is/word, China speelt hier handig op in, menig chinees bedrijf moet zich gewoon aan de CCP rapporteren, chinezen zijn heel wat autoritairder dan de geprivatiseerde sector hier.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219299004
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 18:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het antwoord is vrij simpel, enig idee hoeveel instabiliteit het buitenlandbeleid van de VS de afgelopen 40 jaar heeft veroorzaakt? Met honderdduizenden doden en miljoenen vluchtelingen als gevolg? Dat staat nog helemaal los van Trump.

Maar omdat jij er minder last van hebt is de een erger dan de ander? Althans, zo lijkt het. Ik kan je garanderen dat de VS, op Europa na, niet echt veel vrienden meer heeft in de rest van de wereld. En dat komt niet omdat ze zo'n voorbeeldig track record hebben.
Het is vrij simpel: Chinese burgers hebben geen vrijheid, worden vervolgd om niks. Dus is China nooit onze bondgenoot boven een land als de VS.
pi_219299054
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Alsof Amerika ons niet onder druk zit om smerige rommel op onze markt te krijgen. Ga bijvoorbeeld maar na hoe Amerika staat tegenover regulering van zoiets als sociale media.
quote:
The White House and U.S. State Department have been going after the EU’s digital rulebook for months, accusing the bloc of unfair, burdensome rules that target American companies and free speech.
https://www.politico.eu/a(...)-foreign-censorship/

Doen alsof China, Afrika leegrooft maar dat wij Europeanen en Amerika daar vies van zouden zijn is nogmaals compleet lachwekkend.

Waarom zou niemand kunnen beweren dat Xi beter is dan Trump. Niemand zal dat ontkennen Xi is namelijk geen criminele raaskallende halve gare.

Dat genocide een probleem zou zijn voor Europa of Amerika wordt nogal tegengesproken door onze steun aan de genocide in Gaza. Er wordt in onze kamer zelfs schande van gesproken als iemand voorstelt geen wapens meer te leveren die gebruikt kunnen worden voor genocidaal geweld.

Natuurlijk is Europa wat fijner dan Amerika of China maar het is echt bizar hoe we China afrekenen op zaken die we bij Amerika eigenlijk vanzelfsprekend vinden.
pi_219299077
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vrij simpel: Chinese burgers hebben geen vrijheid, worden vervolgd om niks. Dus is China nooit onze bondgenoot boven een land als de VS.
Waarom heeft de VS dan 1.25 miljoen gevangenen op 340 miljoen inwoners.
China heeft er 1.75miljoen op 1.4 miljard inwoners.

Toch wordt men volgens jou in China om alles opgepakt. Maar is Amerika een vrij land.
pi_219299121
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Toch wordt men volgens jou in China om alles opgepakt. Maar is Amerika een vrij land.
De VS zijn ook niet bepaald ok. Maar China sluit massaal eigen onderdanen op in “heropvoedingskampen” zonder enige vorm van proces. Daarnaast is de vrijheid van meningsuiting er echt veel meer ingeperkt dan in de VS en kan ook dit weer reden zijn om je heel lang heel ver weg te stoppen zonder serieus proces.
Daarnaast steunen ze Rusland in hun strijd tegen Oekraïne.

Dus onze afhankelijkheid van China moeten we als Europa snel afbouwen.
Dat staat voor mij los van dat we ons ook veel onafhankelijker op moeten gaan stellen van de VS.
pi_219299122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ga hier anders even China verdedigen. Het land waar mensen die het verkeerde geloven worden opgepakt en gemarteld. Waar kinderen worden 'heropgevoed'. En dan nog eens totaal ongeloofwaardoge cijfers overnemen van de Chinese overheid. Je gelooft alles wat Poetin, de grote vriend van Xi, zegt zeker ook?

China liefhebbers, dan zit je echt wel op dezelfde afslag als Baudet wat mij betreft.
pi_219299131
De statistieken van een dictatuur geloven is inderdaad wel erg naïef…
pi_219299204
Prutser Vincent Karremans.
quote:
Oud-ceo Nexperia Frans Scheper hekelt gedrag Karremans: 'Macho-actie'

Vandaag 18:50

Minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) heeft zijn maatregelen tegen Nexperia opgeschort. De chipfabrikant kreeg strenge beperkingen opgelegd, omdat gevreesd werd dat het van oorsprong Nederlandse bedrijf de productie naar China zou verplaatsen. Oud-ceo Frans Scheper is niet te spreken over het optreden van Karremans. In een schriftelijke reactie aan Geld of je Leven spreekt hij van een 'macho-actie'.

Het van oorsprong Nijmeegse bedrijf kwam in Chinese handen. Karremans besloot bij het bedrijf in te grijpen, omdat de Chinese topman kennis en productie naar China dreigde te verplaatsen. Nexperia kon daardoor geen beslissingen meer nemen zonder goedkeuring van het ministerie. Vanuit China werd er met woede gereageerd, waarop er vanuit China geen chips meer naar Europa werden geëxporteerd. Om China goede wil te tonen, heeft Karremans de maatregelen nu opgeschort.

Roekeloos
Scheper, die in 2020 zijn pensioen aankondigde, vindt dat de acties van Karremans het bedrijf geschaad hebben, maar ook dat het heel slecht is voor het Nederlandse vestigingsklimaat, laat hij aan Geld of je Leven weten.

Europarlementariër Dirk Gotink (NSC) sluit zich aan bij Scheper. Hij vindt dat Karremans 'onnodig heeft geëscaleerd'. "Hij heeft hiermee echt geen vrienden gemaakt, ook niet in Europa. Het was roekeloos en niet geheel doordacht. Nederland heeft enorme belangen, bijvoorbeeld bij ASML. Als we denken dat we met dit gedrag onze belangen op lange termijn kunnen beschermen, hebben we het mis", vindt hij. Gotink vindt dat Karremans de Chinezen 'onnodig tegen de haren instreek.'

China-expert Rogier Creemers is het eens met Gotink. "China ziet Europa als een soort verlengstuk van het Amerikaanse buitenlandse beleid. Het beleid is heel weinig constructief geweest, terwijl China zich al klemgezet voelt door een steeds agressievere Trump-regering", zegt hij.

In China kijken ze anders naar ministers dan wij. "In China wordt je pas minister als je decennialang de publieke zaak hebt gediend. Het idee dat Vincent Karremans gewoon een voormalig gemeenteraadslid uit Rotterdam is die een portefeuille gekregen heeft die veel te zwaar voor hem is (op dit punt, dat kunnen ze zich in China niet voorstellen. Zij zien alles als rigoureus doordacht en gepland."

Creemers denkt dat Karremans beter naar China had kunnen bellen. "Je moet communiceren en coördineren en ik heb niet de indruk dat dit is gebeurd."
https://www.nporadio1.nl/(...)arremans-macho-actie
pi_219299239
Dit zegt gemini.google over aantal gevangenen in China: https://gemini.google.com/app/7e5be09377d2acd4?hl=nl
pi_219299290
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
Dit zegt gemini.google over aantal gevangenen in China: https://gemini.google.com/app/7e5be09377d2acd4?hl=nl
Die link werkt niet. Maar bij mij geeft het aan dat er eigenlijk geen betrouwbare inschatting gemaakt kan worden.
  woensdag 19 november 2025 @ 19:56:56 #30
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219299383
Tja, wanneer je vuistje tegen VS of China wil maken dan is de volgorde eigenlijk heel eenvoudig, slechts twee eenvoudige stappen:
1. Organiseer alternatief aanbod
2. Maak je vuistje

Andersom is best nogal dom om het heel voorzichtig te zeggen. Investeren dus. Investeren vanaf de bodem naar boven. Zooi assembleren die alsnog afkomstig is uit China of elders lost ook niets op. Meer echte soevereiniteit gaat honderden miljarden, heel veel pijn en decennia kosten. Het vervelende is, het is dat of vervallen tot de bitch van China en de VS.

Energie, defensie, chips, grondstoffen, cloud, AI, medicijnen, allemaal gebieden waarin we OF onafhankelijk OF met voldoende alternatief aanbod moeten kunnen opereren. En zelfs onze voedselvoorziening is volkomen afhankelijk van fosfaten van buiten Europa.

Kortom, dappere maar extreem domme poging van onze VVD vriend.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:01:08 #31
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219299402
quote:
Eigenlijk onvoorstelbaar dat de ambtelijke top van zijn ministerie hier niet vrij duidelijk negatief over geadviseerd heeft. Mocht nog blijken dat dat wel zo gelopen is, en Karremans volledig naar eigen inzicht heeft gehandeld, lijkt me dat wel redelijk funest voor zijn politieke carrière op korte termijn.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_219299407
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
Link werkt niet, maar een bedrijf dat in China wil opereren moet de Chinese overheid napraten en is dus per definitie geen goede bron.

Dit vind ik relevanter:
https://www.opendoors.nl/ranglijst/china/
https://www.amnesty.nl/wa(...)/mensenrechten-china
https://www.amnesty.nl/wa(...)atform/rechtssysteem
https://www.sdok.nl/verhalen-nieuws/golf-van-vervolging-in-china
https://unric.org/nl/chin(...)ensenrechtenrapport/

En de sprekers uit China die hier laatst in Nederland waren en die ik heb gehoord over vervolging waren ook vrij duidelijk.
pi_219299411
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:01 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Eigenlijk onvoorstelbaar dat de ambtelijke top van zijn ministerie hier niet vrij duidelijk negatief over geadviseerd heeft. Mocht nog blijkt dat dat wel zo gelopen is, en Karremans volledig naar eigen inzicht heeft gehandeld, lijkt me dat wel redelijk funest voor zijn politieke carrière op korte termijn.
Volgens mij is dat zo en heeft hij zich niks aangetrokken van de adviezen van zijn ambtenaren.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:04:55 #34
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219299430
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Naast dat China allerlei voor ons kritische ketens rondom grondstoffen beheerst is ze bezig haar eigen overproductie te dumpen in Europa die ten koste gaat van onze industriële basis. Een alternatief kunnen we niet opbouwen, want we hebben de kritische grondstoffen niet. Ze kunnen al bijna dreigen met hier het licht uit doen als we zouden protesteren tegen wat dan ook.

En ja, voor tech zijn we te afhankelijk van de VS.

Beter worden heel rap onafhankelijk. Van de VS én China.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_219299437
Hij heeft Nexperia maar moeten laten gaan? heb het niet echt gevolgd
pi_219299450
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

En vooral niet onderling gaan kissebissen, daar hebben beiden profijt van.
pi_219299464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Hij heeft Nexperia maar moeten laten gaan? heb het niet echt gevolgd
Nee, hij had het via Europa moeten regelen.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:08:12 #38
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219299468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Volgens mij is dat zo en heeft hij zich niks aangetrokken van de adviezen van zijn ambtenaren.
Die is toast.

Of zou dat al moeten zijn. Maarja, VVD.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_219299484
Justitieminister wil politieke invloed op OM behouden, verwerpt initiatief D66 tegen ‘democratische erosie’

https://www.volkskrant.nl(...)che-erosie~bf31656e/

Opvallend wel dat CDA dit voorstel steunt en VVD faliekant tegen is.

Ik ben wel benieuwd wanneer dit euvel in het verleden heeft plaats gevonden. Welke zijn in het debat ter sprake gekomen?

Het Tweede Kamer stenogram is voor nu nog niet actueel.

Zo uit mijn hoofd kan ik drie mogelijke zaken bedenken: ingrijpen Sorgdrager bij arrestatie van Bouterse; Benk Korthals bij het OM een schikking met bouwbedrijven er doorheen drukken (Schipholtunnel als ik het me goed herinner); inmenging Opstelten in de zaak Wilders.

Ik dacht eerst ook aan Maxime Verhagen die een NMA boete van tafel veegde maar dat is sowieso een ander ministerie en traject.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219299493
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, hij had het via Europa moeten regelen.
Eens, maar hij moest ook wel wat doen aan Nexperia, zo simpel zwart-wit was het allemaal niet.
pi_219299504
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, maar hij moest ook wel wat doen aan Nexperia, zo simpel zwart-wit was het allemaal niet.
Klopt, maar ondoordacht dus en nu op zijn knietjes weer gaan slijmen. Typisch VVD, eerst doen dan denken.
pi_219299544
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:27 schreef KareldeStoute het volgende:
De statistieken van een dictatuur geloven is inderdaad wel erg naïef…
Klopt inderdaad de Amerikaanse statistieken zijn tegenwoordig steeds onbetrouwbaarder nu alle kennis moet wijken voor loyaliteit.
pi_219299566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga hier anders even China verdedigen. Het land waar mensen die het verkeerde geloven worden opgepakt en gemarteld. Waar kinderen worden 'heropgevoed'. En dan nog eens totaal ongeloofwaardoge cijfers overnemen van de Chinese overheid. Je gelooft alles wat Poetin, de grote vriend van Xi, zegt zeker ook?

China liefhebbers, dan zit je echt wel op dezelfde afslag als Baudet wat mij betreft.
:') Ah ik had je argumenten simpel weerlegd dus ga je maar op de man.

Ik geloof helemaal niets wat Putin zegt en ik heb verder ook niks met Xi.
Ik noemde Xi uiteraard beter dan Trump. Omdat dat nogal een lage lat is, ik noem Karremans ook beter dan Trump.
pi_219299575
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Naast dat China allerlei voor ons kritische ketens rondom grondstoffen beheerst is ze bezig haar eigen overproductie te dumpen in Europa die ten koste gaat van onze industriële basis. Een alternatief kunnen we niet opbouwen, want we hebben de kritische grondstoffen niet. Ze kunnen al bijna dreigen met hier het licht uit doen als we zouden protesteren tegen wat dan ook.

En ja, voor tech zijn we te afhankelijk van de VS.

Je bent onafhankelijker als je op beide een beetje leunt dan op een van de twee.
Denken dat je terug kan naar een wereld waar je het ook allemaal zelf kan is hopeloos naief. Samenwerking werkt nou eenmaal beter dan alles zelf willen doen of al je eieren in een mandje.
pi_219299653
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
:') Ah ik had je argumenten simpel weerlegd dus ga je maar op de man.

Ik geloof helemaal niets wat Putin zegt en ik heb verder ook niks met Xi.
Ik noemde Xi uiteraard beter dan Trump. Omdat dat nogal een lage lat is, ik noem Karremans ook beter dan Trump.
Ik ga niet op de man, ik benoem de zogenaamde 'feiten' van jou als totale onzin en het verhaal wat je typte vergelijkbaar met wat Baudet over Rusland zegt. Een beetje 'cijfers' overnemen van de Chinese overheid...
pi_219299668
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:10 schreef Klopkoek het volgende:
Justitieminister wil politieke invloed op OM behouden, verwerpt initiatief D66 tegen ‘democratische erosie’

https://www.volkskrant.nl(...)che-erosie~bf31656e/

Opvallend wel dat CDA dit voorstel steunt en VVD faliekant tegen is.

Ik ben wel benieuwd wanneer dit euvel in het verleden heeft plaats gevonden. Welke zijn in het debat ter sprake gekomen?

Het Tweede Kamer stenogram is voor nu nog niet actueel.

Zo uit mijn hoofd kan ik drie mogelijke zaken bedenken: ingrijpen Sorgdrager bij arrestatie van Bouterse; Benk Korthals bij het OM een schikking met bouwbedrijven er doorheen drukken (Schipholtunnel als ik het me goed herinner); inmenging Opstelten in de zaak Wilders.

Ik dacht eerst ook aan Maxime Verhagen die een NMA boete van tafel veegde maar dat is sowieso een ander ministerie en traject.
https://www.tweedekamer.n(...)detail/2024-2025/114

Bij de behandeling van 11 september jongstleden werd het voorbeeld Wilders genoemd, maar ook de Shell zaak/zaken. Net als het commentaar van de Venetië Commissie en andere internationale praatclubs op hoe Nederland het geregeld heeft.

Tsja, dan raak je natuurlijk aan de kern van waarom de VVD deze stok achter de deur wil behouden. Ook al is de aanwijzingsbevoegdheid nooit officieel gebruikt.

Grote kans dat het D66 voorstel er wel door komt want CDA is positief en ook FvD is voor (tegen zijn sws VVD, BBB, JA21).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219299682
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ga niet op de man, ik benoem de zogenaamde 'feiten' van jou als totale onzin en het verhaal wat je typte vergelijkbaar met wat Baudet over Rusland zegt. Een beetje 'cijfers' overnemen van de Chinese overheid...
:')
Dit is inderdaad echt des Baudets hoe jij de werkelijkheid ontkent en dan de ander voor gek verklaart.

quote:
The United States maintains a higher incarceration rate than most developed countries.[8] According to the World Prison Brief on May 7, 2023, the United States has the sixth highest incarceration rate in the world, at 531 people per 100,000.
https://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States

Je hebt ook verder geen bal ingebracht wat dat tegenspreekt. Jij begint gelijk te ouwehoeren dat het allemaal bullshit is. Natuurlijk is China geen paradijs op aarde, Europa ook niet, Amerika ook niet.
pi_219299721
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dit is inderdaad echt des Baudets hoe jij de werkelijkheid ontkent en dan de ander voor gek verklaart.
[..]

Je hebt ook verder geen bal ingebracht wat dat tegenspreekt. Jij begint gelijk te ouwehoeren dat het allemaal bullshit is. Natuurlijk is China geen paradijs op aarde, Europa ook niet, Amerika ook niet.
Wikipedia als bron, echt?

Wat ik inbreng zijn mensen die echt in China zijn geweest en zien wat daar gebeurt, ipv het Chinese verhaal navertellen (wat wikipedia ook doet, anders gaan ze daar op zwart, geen enkel bedrijf met klanten in China is betrouwbaar in dit geval).
pi_219299761
quote:
2s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die link werkt niet. Maar bij mij geeft het aan dat er eigenlijk geen betrouwbare inschatting gemaakt kan worden.
Bij mij werkt het wel. Zal wel zijn dat ik ben ingelogd.
Ik verwijs naar deze tekst
quote:
hoeveel gevangenen heeft de volksrepubliek China

Het is erg moeilijk om een exact en officieel cijfer te geven voor het totale aantal gevangenen in de Volksrepubliek China, omdat de Chinese overheid deze gegevens vaak niet transparant deelt of definities hanteert die verschillen van die in andere landen.

Bestaande informatie wijst op twee belangrijke categorieën:

Gevangenissen en Detentiecentra: Het officiële aantal veroordeelde gevangenen en gedetineerden is onduidelijk en varieert in schattingen van verschillende internationale organisaties en mensenrechtengroepen.

"Heropvoedingskampen" in Xinjiang (Oeigoeren): Verschillende mensenrechtenorganisaties schatten dat meer dan één miljoen Oeigoeren en leden van andere islamitische minderheden worden vastgehouden in wat door de overheid "heropvoedingskampen" of "vocale en opleidingscentra" worden genoemd. Velen van hen worden door mensenrechtenactivisten beschouwd als gewetensgevangenen.

Vanwege het gebrek aan officiële, verifieerbare, en recente cijfers van de Chinese overheid, moet elk getal als een schatting worden beschouwd.

Zou je willen dat ik probeer te zoeken naar de meest recente schattingen van internationale organisaties, zoals het World Prison Brief of Amnesty International, met betrekking tot de totale gevangenispopulatie?

ja

Dat is een verstandige vraag, aangezien de cijfers erg kunnen variëren. Hier is de meest recente en betrouwbare schatting voor de totale gevangenispopulatie in China, op basis van internationale gegevens.

📊 Geschatte Gevangenispopulatie in China
De laatste beschikbare cijfers, verstrekt door de Chinese overheid aan internationale instanties en gepubliceerd door de World Prison Brief (WPB), wijzen op een groot aantal gevangenen, maar deze cijfers zijn onvolledig:

Totaal aantal gevangenen: 1.690.000 (ongeveer 1,69 miljoen)

Datum: 31 december 2018

Bron: Nationale Gevangenisadministratie (via WPB)

Let op: Dit cijfer van 1,69 miljoen omvat alleen de veroordeelde gevangenen die vastzitten in de gevangenissen van het Ministerie van Justitie.

⚠️ Belangrijke Uitsluitingen en Hogere Schattingen
Het bovenstaande cijfer is geen volledig overzicht van alle mensen die in China van hun vrijheid zijn beroofd. De volgende groepen zijn niet in de 1,69 miljoen inbegrepen:

1. Gedetineerden in afwachting van proces: Het aantal mensen dat in detentiecentra wacht op hun proces is niet openbaar gemaakt. Volgens de WPB zou een totaal van 2.340.000 gevangenen (inclusief deze groep) de gevangenispopulatie verhogen naar 165 per 100.000 inwoners.

2. Administratieve detentie: Personen die vastzitten onder vormen van administratieve detentie (zonder formele aanklacht of proces) zijn ook niet opgenomen.

3. Gevangenen in Xinjiang ("Heropvoedingskampen"): Mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International en andere bronnen schatten dat meer dan één miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden willekeurig vastzitten in zogeheten "heropvoedingscentra" in de regio Xinjiang. Ook deze grote groep is niet opgenomen in het officiële totale gevangenencijfer van 1,69 miljoen.

Kortom, het officiële en gerapporteerde aantal gevangenen ligt rond de 1,7 miljoen, maar het werkelijke aantal mensen dat in China van hun vrijheid is beroofd, ligt aanzienlijk hoger vanwege de uitgesloten groepen.

Zou je willen dat ik meer zoek naar de achtergrond en redenen voor het vasthouden van de Oeigoerse bevolking in Xinjiang?
pi_219299767
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
wikipedia kan feitelijk zijn.
Bij twijfel... vooral checken ergens anders
pi_219299863
quote:

[..]

Wat ik inbreng zijn mensen die echt in China zijn geweest en zien wat daar gebeurt, ipv het Chinese verhaal navertellen (wat wikipedia ook doet, anders gaan ze daar op zwart, geen enkel bedrijf met klanten in China is betrouwbaar in dit geval).
Ja precies, de feiten zinnen je niet en dus zijn ze niet waar.
Dat Amerika een gigantische politiestaat is met veel mensen die vast zitten is echt al jaar en dag bekend. Het is een totaal achterhoedegevecht om dat proberen te ontkennen. Zowel Europese als Amerikaanse bronnen bevestigen dit.

Vervolgens kom je zelf met een bron aankakken waar één Chinees iets zegt en dat is dan opeens feitelijk :')
quote:
De Chinese Bob Fu zat zelf enige tijd gevangen omdat hij evangeliseerde. Op vrijdag 13 oktober spreekt hij op het event
'

Nou wat een betrouwbare bron een of andere christenwappie die N=1 doet.

Gelukkig is Amerika wel betrouwbaar, doet het ICJ een aanklacht tegen Israel mag het ICJ geen gebruik meer maken van Amerikaanse private bedrijven als Google of Microsoft :') Wil de EU regeluring op tech bedrijven dreigt Amerika hetzelfde als China nu met Nexperia. Bij onze bondgenoot Amerika zien we dat type vijandige gedrag altijd netjees door de vingers. Bij China is het ongeveer een oorlogsverklaring ofzo.

Het is echt beter dit soort zaken met wat meer afstand bekijken dan volledig verblind door het zogenaamde traditionele transatlantische verbond.
pi_219300374
De feiten zijn gewoon zeker economisch dat Amerikaanse bedrijven gewoon bedrijven zijn en dat Chinese bedrijven onderdeel van de Chinese, mensenrechtenschendende, overheid zijn die alles wat ze zo binnen krijgen gebruiken om er beter van te worden. China is wat dat betreft de vijand, niet de VS.
pi_219300516
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
[..]

Rusland ook een prima land?
pi_219300518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja precies, de feiten zinnen je niet en dus zijn ze niet waar.
Dat Amerika een gigantische politiestaat is met veel mensen die vast zitten is echt al jaar en dag bekend. Het is een totaal achterhoedegevecht om dat proberen te ontkennen. Zowel Europese als Amerikaanse bronnen bevestigen dit.

Vervolgens kom je zelf met een bron aankakken waar één Chinees iets zegt en dat is dan opeens feitelijk :')
[..]
'

Nou wat een betrouwbare bron een of andere christenwappie die N=1 doet.

Gelukkig is Amerika wel betrouwbaar, doet het ICJ een aanklacht tegen Israel mag het ICJ geen gebruik meer maken van Amerikaanse private bedrijven als Google of Microsoft :') Wil de EU regeluring op tech bedrijven dreigt Amerika hetzelfde als China nu met Nexperia. Bij onze bondgenoot Amerika zien we dat type vijandige gedrag altijd netjees door de vingers. Bij China is het ongeveer een oorlogsverklaring ofzo.

Het is echt beter dit soort zaken met wat meer afstand bekijken dan volledig verblind door het zogenaamde traditionele transatlantische verbond.
Ben je niet gewoon boos op Amerika omdat ze Israël steunen?
pi_219300552
quote:

Informatie op wikipedia is inderdaad niet altijd betrouwbaar, vooral als het om controversiële onderwerpen gaat. Als de meningen over een bepaald onderwerp sterk uiteenlopen, is dat op wikipedia vaak terug te vinden in de bewerkingsgeschiedenis van een artikel of is er iets over terug te vinden op de discussiepagina bij het artikel. Soms vindt er bij artikelen over controversiële onderwerpen een hele bewerkingsoorlog plaats. Ook gebeurt het in dergelijke gevallen vaak dat het artikel over een bepaald onderwerp in de ene taal op belangrijke punten afwijkt van het artikel in een andere taal.

Ik vind wikipedia ook niet altijd betrouwbaar.

Verder is wikipedia geen commercieel bedrijf dat winst maakt en winst uitkeert aan aandeelhouders. Op wikipedia verschijnen geen advertenties, en wikipedia is volledig afhankelijk van donaties. Het zal voor wikipedia weinig uitmaken of ze in China op zwart gaan, want de hoeveelheid donaties die uit China komen zal in verhouding met het totaal vrij gering zijn. Maar het concept dat wikipedia afhankelijk is van donaties, maakt wikipedia wel beïnvloedbaar, want wikipedia heeft wel betaalde medewerkers die voor hun dagelijks brood daarvan afhankelijk zijn. Onder de donateurs zitten natuurlijk gewone gebruikers die een paar tientjes per jaar doneren, maar daar zitten mogelijk ook grote mega-donateurs bij die miljoenen doneren. Er is geen maximum aan het bedrag dat een donateur kan doneren, en donateurs worden niet openbaar gemaakt. Daar kan dus van alles en nog wat bij zitten, van de Chinese staat tot aan George Soros.
pi_219300738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 00:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ben je niet gewoon boos op Amerika omdat ze Israël steunen?
Nee ik zeg als het argument is dat China slecht is want ze kopen in Afrika veel op hebben we tonnen boter op ons hoofd. Waar komt de Nederlandse rijkdom vandaan? Voor een groot deel van hetzelfde type handel.
De VOC was niet succesvol omdat iedereen in de handelsketen evenveel verdiende eraan...
pi_219300784
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 06:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee ik zeg als het argument is dat China slecht is want ze kopen in Afrika veel op hebben we tonnen boter op ons hoofd. Waar komt de Nederlandse rijkdom vandaan? Voor een groot deel van hetzelfde type handel.
De VOC was niet succesvol omdat iedereen in de handelsketen evenveel verdiende eraan...
Heb je je niet gewoon iets te veel in een hoop stront gedraaid?
pi_219300793
Het regime in China is verschrikkelijk, dat neemt alleen niet weg dat Karremans dit heel onhandig en dom heeft aangepakt.
pi_219300894
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
De VS heeft talloze andere mensen vervolgd en gedood om niks. Noch de VS noch China is onze bondgenoot.De martelingen in Abu Graib en Guantanamo Bay zijn slechts het topje van de ijsberg.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219300923
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 07:26 schreef papert het volgende:
Het regime in China is verschrikkelijk, dat neemt alleen niet weg dat Karremans dit heel onhandig en dom heeft aangepakt.
quote:
Op dit moment niet, zegt Karremans. Dat komt omdat een Nederlandse rechter de Chinese directeur aan de kant heeft gezet, kort na Karremans' ingreep.

Het Nexperia-bestuur was naar de rechter gestapt. De bestuursleden hadden geen vertrouwen in hun eigen directeur. In de rechtszaak kwam naar boven dat de directeur met geld van Nexperia voor 200 miljoen dollar aan producten bestelde bij een eigen bedrijf in China, terwijl Nexperia die producten helemaal niet nodig heeft. De rechter schorste de directeur daarom.

Integendeel, hij heeft juist uitstekend gehandeld. Tegen dit soort onzin moet je keihard optreden.
pi_219301181
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 08:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
Integendeel, hij heeft juist uitstekend gehandeld. Tegen dit soort onzin moet je keihard optreden.
Ja, hij heeft het echt heel goed gedaan. Rust in de portemonnee, rust op de markten enz. Alles is perfect gegaan, dit had niet slimmer gekund. 😐
pi_219301435
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 08:52 schreef papert het volgende:

[..]
Ja, hij heeft het echt heel goed gedaan. Rust in de portemonnee, rust op de markten enz. Alles is perfect gegaan, dit had niet slimmer gekund. 😐
en wat had hij dan moeten doen? die directeur gewoon zijn gang laten gaan en nexperia leegtrekken? vooral niet boos maken, geef maar aan de Chinezen dan krijgt de industrie zijn chips. we zijn wel alles kwijt en moeten iedereen ontslaan maar detail, grote plaatje is belangrijker
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219301437
quote:

[..]
Wat heeft rust er nou weer mee te maken? Impliceer je nou dat dit soort gedrag maar gewoon toegelaten moet worden?
pi_219301542
quote:

[..]
De vraag is natuurlijk wel: had het slimmer gekund? Niets doen was geen optie, ingrijpen was gewoon noodzakelijk. Had Karremans kunnen ingrijpen en de reactie van China die er nu kwam kunnen voorkomen?
pi_219301756
nee denk ik, China reageert altijd ontkennend of schreeuwend als ze op zoiets worden betrapt. het is een Devils Alternative, of je wordt verketterd omdat je de Chinezen een bedrijf onder je neus hebt laten leeghalen ( waar ze heel goed in zijn en wat ze consequent ie-de-re keer doen). of je wordt verketterd omdat je een grote mond opzet tegen een dief die boos en beschaamd is dat hij is betrapt. staat voor schut bij zijn bedrijf én de staat. dus komt die reactie uit wraak op schaamte en gezichtsverlies
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219301926
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:25 schreef Hanca het volgende:
Het land waar mensen die het verkeerde geloven worden opgepakt en gemarteld.
Zou je je ook zo druk maken over het gebrek aan vrijheid van godsdienst in een ander land als een geloofsgemeenschap waar je je niet zo mee verbonden voelt, er het slachtoffer van zou zijn?
pi_219302015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Zou je je ook zo druk maken over het gebrek aan vrijheid van godsdienst in een ander land als een geloofsgemeenschap waar je je niet zo mee verbonden voelt, er het slachtoffer van zou zijn?
De Oeigoeren bedoel je?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219302025
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ja, ik maak me ook altijd druk over de Oeigoeren, dat zijn moslims.
Sterker: ook de landen waar de atheïsten worden vervolgd vind ik verschrikkelijk. Je zoekt een onderscheid dat er niet is.
pi_219302112
Overigens is het christendom verre van verboden in China.
Er zijn ook gewoon christelijke kerken in China.
pi_219302354
Uit de Volkskrant vandaag ( https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/ ):
quote:
Schrijfvaardigheid scholieren staat er slecht voor: 17 procent haalt basisniveau niet

Een op de zes middelbare scholieren kan in het tweede jaar voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke tekst schrijven. Op het vmbo-basis en -kader is de achterstand veel groter: daar haalt 40 procent dat niveau niet.
Het gaat op de basisschool al mis. Nederland kent een systeem met commerciële aanbieders van lesmateriaal die met elkaar concurreren. En zoals altijd met marktwerking staat de kwaliteit van de geleverde dienst op product niet op één maar de aandeelhouders. In Finland waar het onderwijs uitstekend is zijn de leraren verantwoordelijkheid voor het lespakket en houden ze marktwerking buiten de deur. Dat zou voor Nederland ook goed zijn maar in dit land hebben we te maken met de politieke partijen VVD en D66 die fan zijn van marktwerking dus goed onderwijs krijg je hier niet zomaar van de grond.

Soms droom ik wel eens dat Nederland vrij is van VVD en D66 en dan ben ik echt in een paradijs beland. Maar als ik wakker word dringt de realiteit al snel tot mij door en en besef ik dat ik toch leef in een land met waardeloos onderwijs, onnodig hoge zorgkosten, klimaatbeleid dat de doelen niet haalt, een land dat erg vervuild is ook en met gevaarlijk grote financiële ongelijkheid en kansenongelijkheid. Tja, de schadelijke invloed van D66 en VVD is overal in de maatschappij voelbaar.
pi_219302355
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens is het christendom verre van verboden in China.
Er zijn ook gewoon christelijke kerken in China.
Klopt, maar die mogen niet de hele bijbel gebruiken. Christenen die de hele bijbel willen lezen of in bezit hebben, worden vervolgd. De communistische partij legt op welke stukken goedgekeurd zijn en waar over gepreekt mag worden. En in elke preek moeten bepaalde communistische leuzen zijn verwerkt, ook als die botsen met het christendom.

En onder de 18 mag je een kerk niet binnen, als je een kerk binnen gaat wordt je door een partijmedewerker geregistreerd.
pi_219302358
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:36 schreef Hanca het volgende:
Je zoekt een onderscheid dat er niet is.
Je weet het maar nooit. Er zijn in deze maatschappij helaas veel te veel hypocriete mensen die in de praktijk heel selectief verontwaardigd zijn over gebrek aan vrijheid van godsdienst in andere landen, en die het ineens een stuk minder erg vinden als een geloofsgemeenschap waar ze zich niet mee verbonden voelen, het slachtoffer van wordt, of als het wordt gedaan door een regime waar ze op een of andere manier sympathie voor hebben.
pi_219302374
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:01 schreef Hanca het volgende:
Klopt, maar die mogen niet de hele bijbel gebruiken. Christenen die de hele bijbel willen lezen of in bezit hebben, worden vervolgd.
Welke delen van de Bijbel zijn in China dan verboden?
pi_219302431
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Welke delen van de Bijbel zijn in China dan verboden?
Het scheppingsverhaal is bijvoorbeeld verboden, hele grote stukken van genesis zijn geschrapt. De tien geboden zijn bijvoorbeeld ook aangepast. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben is verdwenen. In de Chinese versie van het bijvelverhaal van de overspelige vrouw die voor Jezus wordt gebracht 'wie zonder zonde is werpe de eerste steen', werpt Jezus de eerste steen en doodt de vrouw.

Ook zijn er camera's opgehangen en mogen alleen geregistreerde christenen naar binnen, aan een niet christen over het geloof vertellen is verboden. Katholieken mogen de paus niet erkennen als leider van de kerk.

Dus ja, in theorie zijn er legale kerken in China. Maar die hebben Mao hangen op de plek waar je een kruis verwacht. Kinderen en ongeregistreerden mogen niet naar binnen en er mag niet vrijelijk uit de bijbel gesproken worden. Dat zijn dus geen kerken, maar staatsinstituten om het christendom te onderdrukken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hanca op 20-11-2025 12:27:26 ]
pi_219302482
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 06:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
China stelt Chinees belang op 1, Europa doet dit niet.

Voor beide strategieën valt wat te zeggen.
pi_219302556
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Uit de Volkskrant vandaag ( https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/ ):
[..]
Het gaat op de basisschool al mis. Nederland kent een systeem met commerciële aanbieders van lesmateriaal die met elkaar concurreren. En zoals altijd met marktwerking staat de kwaliteit van de geleverde dienst op product niet op één maar de aandeelhouders. In Finland waar het onderwijs uitstekend is zijn de leraren verantwoordelijkheid voor het lespakket en houden ze marktwerking buiten de deur. Dat zou voor Nederland ook goed zijn maar in dit land hebben we te maken met de politieke partijen VVD en D66 die fan zijn van marktwerking dus goed onderwijs krijg je hier niet zomaar van de grond.

Soms droom ik wel eens dat Nederland vrij is van VVD en D66 en dan ben ik echt in een paradijs beland. Maar als ik wakker word dringt de realiteit al snel tot mij door en en besef ik dat ik toch leef in een land met waardeloos onderwijs, onnodig hoge zorgkosten, klimaatbeleid dat de doelen niet haalt, een land dat erg vervuild is ook en met gevaarlijk grote financiële ongelijkheid en kansenongelijkheid. Tja, de schadelijke invloed van D66 en VVD is overal in de maatschappij voelbaar.
Sinds de basisscholen gedomineerd worden door vrouwen/juffen is het helemaal mis gegaan :p.

Ik denk overigens niet dat marktwerking voor lesmateriaal het verschil maakt op de basisschool.
pi_219302776
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Sinds de basisscholen gedomineerd worden door vrouwen/juffen is het helemaal mis gegaan :p.

Ik denk overigens niet dat marktwerking voor lesmateriaal het verschil maakt op de basisschool.
Sowieso gaan leraren hun eigen boeken al maken: https://nos.nl/artikel/25(...)edkoper-en-duurzamer

En ik denk dat het op de basisscholen vooral mis gaat omdat we allerlei op zich goede doelen (aantal uren gym is opgeschroefd, aandacht voor kunst, voor wat er gebeurd in de wereld, voor social media, enz. enz.) op het bordje van de scholen dumpen, die daardoor minder taal en rekenen geven. Nu willen veel partijen in onze gemeente schoolzwemmen weer in gaan stellen: op zich lovenswaardig, maar een aantal scholen staan op een half uur rijden van een zwembad dat het hele jaar open is, dan ben je voor 1 uur zwemmen, incl omkleden en heen en weer dus 3 uur les kwijt. Weer minder taal en rekenen dus. Waarschijnlijk komt in ons programma in plaats daarvan gratis zwemles voor de minima (tot 125% WML).
pi_219303117
Zijn er geluiden dat Bosma nu langzaam het stokje van Wilders over gaat nemen?
pi_219303163
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Volgens mij niet. Zijn ook generatiegenoten. Zou dus ook wat raar zijn.
  Moderator donderdag 20 november 2025 @ 13:44:42 #80
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219303193
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen Wilders met pensioen gaat waarschijnlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219303318
Jeetje, Wilders als ondervoorzitter. Dat had ik echt niet aan zien komen. Joost Eerdmans ook ondervoorzitter. Normaal schuiven ze toch echt een nobuddy naar voren.
pi_219303363
Doe normaal man w/
pi_219303421
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje, Wilders als ondervoorzitter. Dat had ik echt niet aan zien komen. Joost Eerdmans ook ondervoorzitter. Normaal schuiven ze toch echt een nobuddy naar voren.
Vooral Wilders zal als tweede ondervoorzitter regelmatig aan de beurt komen. Zou het hem lukken om alleen technisch voor te zitten?
pi_219303470
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vooral Wilders zal als tweede ondervoorzitter regelmatig aan de beurt komen. Zou het hem lukken om alleen technisch voor te zitten?
Die gaat daar ongetwijfeld een one-manshow van maken. Als we nog niet wisten dat Geert alleen maar voor zichzelf in de Kamer zat is dit wel weer een extra bewijs.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219303518
quote:

[..]
Hij heeft het vaker zonder problemen gedaan. Maar ik denk dat hij vooral lid wordt van het presidium en het voorzitten van debatten aan de voorzitter en de andere 5 ondervoorzitters over laat.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:58:12 #86
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219303638
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:28 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Die gaat daar ongetwijfeld een one-manshow van maken. Als we nog niet wisten dat Geert alleen maar voor zichzelf in de Kamer zat is dit wel weer een extra bewijs.
Als dat zo zou zijn dan komt hij waarschijnlijk maar 1x in actie. Een voorzitter mag daar nooit voor zichzelf zitten.
pi_219303652
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 09:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is natuurlijk wel: had het slimmer gekund? Niets doen was geen optie, ingrijpen was gewoon noodzakelijk. Had Karremans kunnen ingrijpen en de reactie van China die er nu kwam kunnen voorkomen?
Het huidige geopolitieke handelen van Nederland onder leiding van de VVD en haar radicaal rechtse vriendjes is natuurlijk sowieso om te huilen:

- Karremans die in zijn uppie denkt het op te kunnen nemen tegen de Chinezen en het vertikt een telefoontje doen naar collega's binnen de EU.
- De partijloze Schoof en een stuk of vijf wisselende ministers van Buitenlandse Zaken die geen poot aan de grond kunnen krijgen binnen de EU.
- Ministers die zonder overleg met buitenlandse collega´s denken dat voor alles wel een opt-out is te regelen binnen de EU.
- Frankrijk, VK (eigenlijk heel Europa) die hardere maatregelen durven te nemen tijdens de Gaza-oorlog dan Nederland en wel gewoon de Palestijnse Staat erkennen. Dat terwijl in Nederland Pro-Israëlische lobbyisten zeer gastvrij worden onthaald door onze radicaal rechtse coalitiepartijen.
- Schoof die slechts tot kalmte maant als de halve oorlogsvloot van de VS voor de ABC-eilanden ligt. Dit terwijl de Britten de acties van de Amerikanen gewoon als 'illegaal' bestempelen en in de media hebben aangegeven dat de inlichtingen voor de hele Caraïben niet meer gedeeld worden met de VS.
- Laffe Nederlandse geopolitiek die momenteel op veel vlakken lijkt te worden bepaald door onze NAVO secretaris generaal Rutte, en niet door goede afstemming met onze Europese bondgenoten. Alles om Trump maar zo tevreden mogelijk te houden en de vleiende geopolitiek die werd gehanteerd tijdens de 'succesvolle' NAVO-top in Den Haag voort te zetten. Dit terwijl er genoeg experts (inclusief oud NAVO secretaris generaal Jaap de Hoop Scheffer) zijn die waarschuwen voor de agressieve propaganda van MAGA en de openlijke pogingen tot het ondermijnen van de democratieën in Europa.

Een NEXIT zonder referendum. Bravo!

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 20-11-2025 15:34:40 ]
pi_219303680
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij heeft het vaker zonder problemen gedaan. Maar ik denk dat hij vooral lid wordt van het presidium en het voorzitten van debatten aan de voorzitter en de andere 5 ondervoorzitters over laat.
Is hij in staat zijn arrogant bullygedrag opzij te zetten ? Zowel binnen het presidium, dan als kamervoorzitter?
Ik hoop van niet...

Oke een nepvoorzitter die een nepparlement (zijn woorden) voorzit

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 20-11-2025 15:14:07 ]
pi_219303740
God, gaat Geert nog eens praktische bijdrage leveren ook.
pi_219303745
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Is hij in staat zijn arrogant bullygedrag opzij te zetten ? Zowel binnen het presidium, dan als kamervoorzitter?
Ik hoop van niet...
In de omgang met andere kamerleden schijnt Wilders echt heel gezellig en vriendelijk te zijn, dus ik zie in het presidium, achter de schermen, niet zo'n probleem. Behalve misschien als er discussie is over iets controversieels (straffen kamerleden, misschien heel soms de volgorde van debatten), maar dat komt niet zo veel voor.

En ik verwacht hem echt niet vaak als debatleider. Zeker Wilders, die alle bijdragen van de PVV kamerleden vooraf leest, heeft daar helemaal geen tijd voor.
pi_219303776
De nieuwe Kamer heeft alvast een hekel aan zorgvuldigheid: https://www.ad.nl/politie(...)sielwet-af~a3477186/
pi_219303796
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sowieso gaan leraren hun eigen boeken al maken: https://nos.nl/artikel/25(...)edkoper-en-duurzamer

En ik denk dat het op de basisscholen vooral mis gaat omdat we allerlei op zich goede doelen (aantal uren gym is opgeschroefd, aandacht voor kunst, voor wat er gebeurd in de wereld, voor social media, enz. enz.) op het bordje van de scholen dumpen, die daardoor minder taal en rekenen geven. Nu willen veel partijen in onze gemeente schoolzwemmen weer in gaan stellen: op zich lovenswaardig, maar een aantal scholen staan op een half uur rijden van een zwembad dat het hele jaar open is, dan ben je voor 1 uur zwemmen, incl omkleden en heen en weer dus 3 uur les kwijt. Weer minder taal en rekenen dus. Waarschijnlijk komt in ons programma in plaats daarvan gratis zwemles voor de minima (tot 125% WML).
Hier zijn ook de cultuur weken/thema weken in overvloed.
Dit zal vast impact hebben.
Ook het feit dat ongeveer alle klassen gebaseerd zijn op deeltijd leraren ook wel.
Als ouders die fulltime moeten werken/sporten/sport drie dagen in de week van kinderen blijft er ook weinig tijd voor "schoolwerk" thuis.

Verder zit ik er tever vandaan om er iets zinnigs over te zeggen.
pi_219303926
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
quote:

[..]
Dat was vast niet de bedoeling van het partijkartel toen ze Bosma "kalt gestellt" hebben.
-
  donderdag 20 november 2025 @ 15:49:34 #94
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219303943
Wilders was al ondervoorzitter in de tijd van Verbeet, dit gaat nergens over.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219303947
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:46 schreef quo_ het volgende:

[..]
[..]
Dat was vast niet de bedoeling van het partijkartel toen ze Bosma "kalt gestellt" hebben.
Hoezo? Ondervoorzitters hebben geen representatieve taken en als ze zich te vaak partijdig tonen, dan worden ze gewoon vervangen. Dat is echt een heel andere rol dan die van Kamervoorzitter.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:57:16 #96
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219303971
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 07:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De VS heeft talloze andere mensen vervolgd en gedood om niks. Noch de VS noch China is onze bondgenoot.De martelingen in Abu Graib en Guantanamo Bay zijn slechts het topje van de ijsberg.
Natuurlijk zijn de VS een bondgenoot, dat er zaken zijn die jou niet bevallen (al dan niet terecht) doet daar niets aan af.
  Forum Admin donderdag 20 november 2025 @ 16:00:12 #97
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219303998
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:57 schreef Tarado het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn de VS een bondgenoot, dat er zaken zijn die jou niet bevallen (al dan niet terecht) doet daar niets aan af.
De VS onder Trump gedraagt zich absoluut niet als bondgenoot
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219304005
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zeker wel. Maar dan van Poetin…
  Moderator donderdag 20 november 2025 @ 16:03:31 #99
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219304032
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:57 schreef Tarado het volgende:

[..]
Alleen op papier is de VS nog een Navobondgenoot. Waar de de VS voor de rest nog een bondgenoot van ons is, is me een raadsel.
  donderdag 20 november 2025 @ 16:03:38 #100
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219304033
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wel wat extreem inderdaad, maar dan nog.
  donderdag 20 november 2025 @ 16:04:51 #101
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219304040
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Alleen op papier is de VS nog een Navobondgenoot. Waar de de VS voor de rest nog een bondgenoot van ons is, is me een raadsel.
Mwa, denk dat je zonder toch een hele andere situatie zou hebben, een Rus in de keuken bijvoorbeeld.
pi_219304070
Volgens mij was Wilders ook voorzitter in dat debat met die Russische komiek die zich voordeed als president van Oekraine, jaren geleden al.

Dat deed hij prima
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219304071
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 09:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft rust er nou weer mee te maken? Impliceer je nou dat dit soort gedrag maar gewoon toegelaten moet worden?
Nee, maar een impulsieve actie, om vervolgens te beseffen dat je geen kleren aan hebt, niet gedekt bent en dus op je knieën naar China kunt om mondiaal voor lul te gaan staan is niet de oplossing. Het maakt je als land slechts belachelijk.

Natuurlijk moest hij wat, maar dat begint met wat steun verwerven in EU verband zodat je niet alleen staat maar met een handelsblok achter je. Liefst in combinatie met eerst wat voorraad inslaan zodat niet direct bij de eerste tegenreactie men in de productieproblemen komt.

Hopen dat er geen reactie komt was bijzonder naïef optreden.
pi_219304131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders was al ondervoorzitter in de tijd van Verbeet, dit gaat nergens over.
Storm in een glas water idd.

Ik weet trouwens niet wat die VVD'er er van bakt als voorzitter, maar ik ben blij dat Bosma met z'n 'ja, ja, ja' gehik verleden tijd is.
pi_219304143
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hier zijn ook de cultuur weken/thema weken in overvloed.
Dit zal vast impact hebben.
Ook het feit dat ongeveer alle klassen gebaseerd zijn op deeltijd leraren ook wel.
Als ouders die fulltime moeten werken/sporten/sport drie dagen in de week van kinderen blijft er ook weinig tijd voor "schoolwerk" thuis.

Verder zit ik er tever vandaan om er iets zinnigs over te zeggen.
De olifant in de kamer wordt hier niet benoemd. Ik sta er niet zo ver vanaf, en lees er ook wel eens een onderzoek over. Nederlandse kinderen en leerlingen werken gemiddeld minder hard en geconcentreerd dan in veel andere landen. Nederlandse middelbare klassen horen bij de meest chaotische van West Europa.
pi_219304453
quote:
10s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoezo? Ondervoorzitters hebben geen representatieve taken en als ze zich te vaak partijdig tonen, dan worden ze gewoon vervangen. Dat is echt een heel andere rol dan die van Kamervoorzitter.
Toch fijn dat je zo resoluut achter Geert Wilders staat in zijn rol als ondervoorzitter.
-
pi_219304456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:04 schreef Tarado het volgende:
Mwa, denk dat je zonder toch een hele andere situatie zou hebben, een Rus in de keuken bijvoorbeeld.
Ik zou geen nee zeggen tegen een Russin in de keuken.
Liever een Russin in bed dan een kruisraket.
pi_219304602
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:18 schreef Hanca het volgende:
Ook zijn er camera's opgehangen en mogen alleen geregistreerde christenen naar binnen, aan een niet christen over het geloof vertellen is verboden. Katholieken mogen de paus niet erkennen als leider van de kerk.
Vroeger was de katholieke kerk in China een staatskerk waarvan de bisschoppen ook door de Chinese staat benoemd werden. Deze kerk werd ook door het Vaticaan niet erkend als deel van de Rooms-Katholieke Kerk.

In 2018 hebben China en het Vaticaan het echter op een akkoordje gegooid over de benoeming van de bisschoppen, waarbij de Chinese regering kandidaten voordraagt voor de benoeming tot bisschop, en dat het Vaticaan die benoeming moet bevestigen en dus ook een veto kan uitspreken over de benoeming van een bisschop.
pi_219304828
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:09 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Nee, maar een impulsieve actie, om vervolgens te beseffen dat je geen kleren aan hebt, niet gedekt bent en dus op je knieën naar China kunt om mondiaal voor lul te gaan staan is niet de oplossing. Het maakt je als land slechts belachelijk.

Natuurlijk moest hij wat, maar dat begint met wat steun verwerven in EU verband zodat je niet alleen staat maar met een handelsblok achter je. Liefst in combinatie met eerst wat voorraad inslaan zodat niet direct bij de eerste tegenreactie men in de productieproblemen komt.

Hopen dat er geen reactie komt was bijzonder naïef optreden.
Geen idee waar je al deze onzin vandaan hebt. Twitter ofzo?

De feiten zijn duidelijk (zie ook het NOS artikel uit mijn post):

- China onttrekt kennis en middelen uit Nederland via die directeur
- Dat wordt ontdekt, de directeur wordt uiteindelijk door de rechter aan de kant gezet. Karremans grijpt in om aan te geven dat dit echt niet kan, China verwacht dat Karremans het oordeel van de rechter ongedaan maakt
- China schiet in de slachtofferrol en probeert Europa te chanteren door tijdelijk de toevoer stop te zetten
- Karremans houdt voet bij stuk, waardoor China min of meer toegeeft en het exportverbod voor zoveel bedrijven opheft dat het slechts een papieren tijger wordt
- Eindresultaat is dat China nu door heeft dat Nederland niet zo maar mee te sollen valt, ook al heeft China de beste kaarten in handen (maar dat is al heel lang zo en valt niet in een decennium op te lossen)

Hele goede uitkomst, dat het Chinese lobbyisten boos maakt is al helemaal een plus ^O^

Verder is het heel goed dat een Nederlandse minister de Nederlandse belangen in de markt verdedigt. China verwacht juist dat ze met dit soort dingen weg komen omdat mensen zoals jij pleiten om alles via de slechtst mogelijke weg (de EU) te doen. Gelukkig heeft Nederland nog niet álle soevereiniteit opgegeven.
pi_219304840
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:30 schreef papert het volgende:

[..]
De olifant in de kamer wordt hier niet benoemd. Ik sta er niet zo ver vanaf, en lees er ook wel eens een onderzoek over. Nederlandse kinderen en leerlingen werken gemiddeld minder hard en geconcentreerd dan in veel andere landen. Nederlandse middelbare klassen horen bij de meest chaotische van West Europa.
Komt door smartphones zeker, de nieuwe boogyman :O
pi_219304875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:33 schreef quo_ het volgende:

[..]
Toch fijn dat je zo resoluut achter Geert Wilders staat in zijn rol als ondervoorzitter.
Ach, die zijn er altijd uit de grotere partijen. Als hij dat correct, en met respect voor het parlement, doet, dan vind ik het prima.
pi_219305070
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oorzaak weet ik niet. Gedeeltelijk de democratische opvoeding en bepaalde normen en waarden van de Nederlandse cultuur.
pi_219305198
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Denk niet dat andere landen minder smartphones hebben.
https://nos.nl/artikel/25(...)etere-leerprestaties

Ik denk inderdaad ook een disciplinegebrek. Leraren mogen kinderen tegenwoordig niet meer straffen, dan krijgen ze de ouders op hun dak en met een beetje pech gelijk een officiële klacht.
pi_219305277
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
\
Ik denk inderdaad ook een disciplinegebrek. Leraren mogen kinderen tegenwoordig niet meer straffen, dan krijgen ze de ouders op hun dak en met een beetje pech gelijk een officiële klacht.
En dat is niet een probleem in andere landen?
pi_219305307
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat is niet een probleem in andere landen?
Natuurlijk geen ervaring met andere landen. Wel met vroeger hier en ten opzichte van een paar jaar eerder is het echt wel flink verergerd.
pi_219305344
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:33 schreef Hanca het volgende:
Als een kind zich vroeger misdroeg en straf kreeg van de leerkracht, en de ouders kwamen het te weten, dan gingen de ouders er meestal vanuit dat hun kind zich inderdaad misdragen had en straf verdiend had. Ook kon de leerkracht rekenen op de eventuele steun van collega's. Tegenwoordig is dat inderdaad niet meer zo en staat de leerkracht er alleen voor.
pi_219305436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als een kind zich vroeger misdroeg en straf kreeg van de leerkracht, en de ouders kwamen het te weten, dan gingen de ouders er meestal vanuit dat hun kind zich inderdaad misdragen had en straf verdiend had. Ook kon de leerkracht rekenen op de eventuele steun van collega's. Tegenwoordig is dat inderdaad niet meer zo en staat de leerkracht er alleen voor.
Maar los daarvan is het ook een cultuurdingetje. Het gebrek aan discipline kan niet alleen worden afgeschoven op het gebrek aan straffen. We vinden in Nederland ook gewoon dingen normaal, die in andere landen als zeer opgepast gezien worden. Daarnaast is het in andere landen vaak ook goed voor je status in de klas als je goed presteert, in Nederland is het soms juist slecht voor je status in de klas.
pi_219305450
quote:

[..]
Heel veel herrie in de klas. En dat is eigenlijk ieder jaar wel zo. En ik merk dat mijn dochter daar ook echt last van heeft.
Het is chaotisch. Veel scholieren zijn gewoon drukker met elkaar dan met de les. Veel roosteraanpassingen iedere week wel weer, vaak op de dag zelf.
En ook wordt er niet op een eenduidige manier lesgegeven, en lopen methodes door elkaar, zelfs binnen een vak binnen een klas. :{
En dan hebben we het over het tweede jaar havo/vwo (TTO).

Het is gewoon rommelig. En ik merk dat mijn kind daardoor ook moeilijk tot leren komt. Want ze is gewoon afgedraaid als ze thuis komt met een zoemend hoofd of met koppijn. Ook door alle werkgroepjes en opdrachten die door de dag heenlopen met diverse medescholieren.

Ik weet niet of dit bekend voorkomt bij anderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 20-11-2025 20:05:55 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305605
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ook niet op papier, kijk maar welk vredesvoorstel Oekraine nu voorgelegd krijgt. Volledige overgave. Hoe is dat goed voor Oekraine of de EU. Amerika is onze belangrijkste tegenspeler. Jammer genoeg hebben we hier veel mensen die je meteen een Putin pijper noemen als je dit benoemt. Terwijl de lui die doen alsof Amerika een bondgenoot is juist echt verkondigen wat Putin graag ziet.
pi_219305694
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Heel veel herrie in de klas. En dat is eigenlijk ieder jaar wel zo. En ik merk dat mijn dochter daar ook echt last van heeft.
Het is chaotisch. Veel scholieren zijn gewoon drukker met elkaar dan met de les. Veel roosteraanpassingen iedere week wel weer, vaak op de dag zelf.
En ook wordt er niet op een eenduidige manier lesgegeven, en lopen methodes door elkaar, zelfs binnen een vak binnen een klas. :{
En dan hebben we het over het tweede jaar havo/vwo (TTO).

Het is gewoon rommelig. En ik merk dat mijn kind daardoor ook moeilijk tot leren komt. Want ze is gewoon afgedraaid als ze thuis komt met een zoemend hoofd of met koppijn. Ook door alle werkgroepjes en opdrachten die door de dag heenlopen met diverse medescholieren.

Ik weet niet of dit bekend voorkomt bij anderen.
Misschien off-topic, maar ik vind perfect Nederlands schrijven inmiddels niet het allerbelangrijkste. Slecht schriftelijk Nederlands taalgebruik ergert mij wel en koppel ik vaak aan minder intelligent zijn, toch is dat een bias. Als ik nu weer een schoolopleiding (zowel basis, als voortgezet) zou moeten doen dan faal ik jammerlijk, want ik haat de combinatie wiskunde/rekenen met lange taalkundige opdrachten, geef mij gewoon een algebra formule en klaar.

Ik ben niet zo negatief over het onderwijs nu.
pi_219305873
quote:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren. Maar inderdaad ook minder discipline in de klassen, altijd leerlingen die chaos veroorzaken en met heel andere dingen bezig zijn dan wat ze moeten leren. Heel frustrerend ook voor de leerlingen die wel willen.
pi_219305888
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk geen ervaring met andere landen.
Maar je maakt wel de vergelijking, die moet je dan ook doortrekken. Als in andere landen gebrek aan discipline en straffen ook een dingetje is dan houdt jouw hypothese geen stand meer.
pi_219305894
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:56 schreef papert het volgende:

[..]

We vinden in Nederland ook gewoon dingen normaal, die in andere landen als zeer opgepast gezien worden.
Zoals?
pi_219305903
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren. Maar inderdaad ook minder discipline in de klassen, altijd leerlingen die chaos veroorzaken en met heel andere dingen bezig zijn dan wat ze moeten leren. Heel frustrerend ook voor de leerlingen die wel willen.
Huh? Dat niet meer toch? Dat was in mijn tijd juist het geval.
pi_219305917
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk geen ervaring met andere landen. Wel met vroeger hier en ten opzichte van een paar jaar eerder is het echt wel flink verergerd.
Wij hebben geen ervaring met andere landen, wel met twee verschillende systemen.
Onze dochter deed tot 4vwo een gewone tto middelbare school hier in de omgeving. Niets bijzonders, net als de meeste middelbare in Nederland.
Ze is begin dit jaar naar een internationale school gegaan waar ze het IBDP volgt samen met een heel gemêleerd internationaal gezelschap aan jongeren. Het verschil is gigantisch!
pi_219305927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zeker wel. Veel leerlingen vallen door de mand als er inzicht of het kunnen leggen van verbanden worden gevraagd.
pi_219305937
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker wel. Veel leerlingen vallen door de mand als er inzicht of het kunnen leggen van verbanden worden gevraagd.
Ja, nou, huh, dan weerspreek je jezelf. Met stampen en reproduceren leer je nu juist niet verbanden leggen.
pi_219305946
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, nou, huh, dan weerspreek je jezelf. Met stampen en reproduceren leer je nu juist niet verbanden leggen.
Dat zeg ik toch? Dat ze dan door de mand vallen?
pi_219305961
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch? Dat ze dan door de mand vallen?
Dan praten wij langs elkaar heen, want de klacht op het huidige onderwijs is juist dat er niet gestampt wordt op taal en rekenen.
pi_219305962
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beiden. En het loopt ook doodleuk door elkaar heen, per vak, per les soms.
De ene helft van de klas werkt tijdens Nederlands in werkgroepjes aan zijn zelfbedachte filmscript als opdracht Nederlands (en dat gaat nogal vocaal) terwijl de andere helft zich op het ontleden van zinnen moet concentreren.
De les daarna draaien we het om.

Echt wie zoiets bedenkt. }:|
Hoe moet je je hier in godsnaam kunnen concentreren?
Dus inmiddels heeft dochter noise cancellation oordopjes mee (die ook zonder telefoon werken dus).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305974
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:44 schreef miss_sly het volgende:
Ze is begin dit jaar naar een internationale school gegaan waar ze het IBDP volgt samen met een heel gemêleerd internationaal gezelschap aan jongeren. Het verschil is gigantisch!
En waar zit dat gigantische verschil in?

Verder zal er waarschijnlijk best wel een strenge selectie zijn voor het IBDP.
pi_219305978
En een andere havo of vwo heeft ook weinig zin. Want het is overal druk, chaotisch en veel lawaai. En heel groot al die scholen.
Helaas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305985
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dan praten wij langs elkaar heen, want de klacht op het huidige onderwijs is juist dat er niet gestampt wordt op taal en rekenen.
Dat is automatiseren op de basisschool door oefenen, oefenen en oefenen. Dat is wat mij betreft zeker een gebrek.
pi_219305996
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:53 schreef capricia het volgende:
En een andere havo of vwo heeft ook weinig zin. Want het is overal druk, chaotisch en veel lawaai. En heel groot al die scholen.
Helaas.
Ook daar zie ik het verschil niet zo in, ik zat in de jaren '70 al op een VO school met 800 leerlingen. Stond toen al bekend als een hele goede school. Het aantal leerlingen maakt m.i. niet uit.
pi_219306015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En waar zit dat gigantische verschil in?

Verder zal er waarschijnlijk best wel een strenge selectie zijn voor het IBDP.
Er is zeker een selectie. Maar er is ook motivatie. Niemand vindt het stoer om niets te doen en laag te scoren. Ze willen allemaal goed presteren en leren ook veel.
Maar ook de opzet is anders. Er zijn ook veel clubjes en activiteiten waardoor ze buiten de lessen ook veel bezig zijn.
Het is echt hard werken, en dat doen ze dan ook.
pi_219306018
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ook daar zie ik het verschil niet zo in, ik zat in de jaren '70 al op een school met 800 leerlingen. Stond toen al bekend als een hele goede school. Het aantal leerlingen maakt m.i. niet uit.
Oh, 800 leerlingen is wat we hier klein noemen.

Respectievelijk 1900 en 1700 leerlingen voor de beide Havo/VWO's hier.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306029
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is automatiseren op de basisschool door oefenen, oefenen en oefenen. Dat is wat mij betreft zeker een gebrek.
Tja, ook dat kan makkelijk bijgetrokken worden. Op mijn basisschool deden de leraren niets aan grammatica, moest pas op de middelbare school leren wat een voltooid deelwoord was.
pi_219306051
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is zeker een selectie. Maar er is ook motivatie. Niemand vindt het stoer om niets te doen en laag te scoren. Ze willen allemaal goed presteren en leren ook veel.
Maar ook de opzet is anders. Er zijn ook veel clubjes en activiteiten waardoor ze buiten de lessen ook veel bezig zijn.
Het is echt hard werken, en dat doen ze dan ook.
Maar dan heb je direct een punt, die motivatie! Ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt, zorg dat je zo snel mogelijk door die VO komt, met het minste werk, dan pas wordt het leuk. Dat heeft wel gewerkt. VO is killing voor de motivatie.
pi_219306059
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar dan heb je direct een punt, die motivatie! Ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt, zorg dat je zo snel mogelijk door die VO komt, dan pas wordt het leuk. Dat heeft wel gewerkt. VO is killing voor de motivatie.
Het VO zoals het in NL wordt gegeven is killing. IBDP is ook VO, alleen internationaal.
pi_219306067
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het VO zoals het in NL wordt gegeven is killing. IBDP is ook VO, alleen internationaal.
Ja, fantastisch, alle scholen zo maken dan!
Kost dat?
pi_219306091
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, fantastisch, alle scholen zo maken dan!
Kost dat?
Het systeem op zichzelf zal niet meer of minder kosten dan het systeem dat we hebben.

Ik weet niet of we alle scholen zo moeten maken, maar dat het huidige systeem ain z’n totaliteit aan verandering toe is, is voor mij een duidelijke zaak.
pi_219306099
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het systeem op zichzelf zal niet meer of minder kosten dan het systeem dat we hebben.

Ik weet niet of we alle scholen zo moeten maken, maar dat het huidige systeem ain z’n totaliteit aan verandering toe is, is voor mij een duidelijke zaak.
Mee eens. Maar je hoeft echt niet terug naar stampen.
pi_219306100
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren.
Niet op de school waar mijn dochter zit.
pi_219306117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Doen ze daar niks aan topo?
pi_219306118
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Vooral gymnasia, bijzondere onderwijssystemen. Daar is ook meer motivatie onder de leerlingen te vinden. Andere instelling van docenten.
pi_219306124
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Vooral gymnasia, bijzondere onderwijssystemen. Daar is ook meer motivatie onder de leerlingen te vinden. Andere instelling van docenten.
Je bedoelt.. meer motivatie onder ouders van die leerlingen.
pi_219306128
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, 800 leerlingen is wat we hier klein noemen.

Respectievelijk 1900 en 1700 leerlingen voor de beide Havo/VWO's hier.
Mijn dochter zit in een gebouw met 600 leerlingen, maar dat zijn alleen de eerste 3 klassen HAVO en VWO. Totaal zal richting de 2000 gaan. Maar ik denk niet dat schoolgrootte iets te maken heeft met drukke klassen, een klas van 30 op een school met 400 leerlingen kan net zo druk zijn als op een school met 4000 leerlingen.

Mijn dochter is wel gezegend met een klas specifiek gericht op uitblinkers, een VWO TTO klas die eerst zijn getest door een universiteit. Ik denk eigenlijk dat de meeste herrie komt van kinderen die niet op hun plek zitten maar het te moeilijk of te makkelijk vinden. Probleem van die bredere brugklassen dus.

Dat de ene helft praktisch bezig is en de andere helft theoretisch was in mijn tijd (we worden oud) ook al zeer gebruikelijk.
pi_219306131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je bedoelt.. meer motivatie onder ouders van die leerlingen.
Nee.
Geloof het of niet, maar er zijn ook leerlingen die zelf gemotiveerd zijn. En er zijn ook ouders die hun kinderen hun eigen weg laten kiezen, ongeacht niveau.
pi_219306134
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Doen ze daar niks aan topo?
2e klas tweetalig gymnasium hebben ze inderdaad geen topo.
pi_219306142
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moet zijn. :')

Totaal verlies aan motivatie soms hier. En ze begon het eerste jaar zo enthousiast.

Ik vind het best sneu om te zien.
Ze vraagt dan of ik haar af kan melden (wat officieel niet mag), want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306143
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee.
Geloof het of niet, maar er zijn ook leerlingen die zelf gemotiveerd zijn. En er zijn ook ouders die hun kinderen hun eigen weg laten kiezen, ongeacht niveau.
Tja, dat bewijzen is best moeilijk. Mijn jongste kind wilde graag met zijn vriendjes naar het VO enz.
pi_219306156
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moeten zijn. :')

Totaal verlies aan motivatie soms hier. En ze begon het eerste jaar zo enthousiast.
Dat is verboden op de school van mijn dochter en er wordt fanatiek gecontroleerd. Rond de tijd van de leswisseling staan congiërges en teamleiders regelmatig buiten om ze op te vangen... Motivatieproblemen zullen er nog genoeg zijn onder de leerlingen, maar je kunt ook als school (of als ouders, die in het geval van bijzonder onderwijs de eigenaar zijn van de school en dus alles kunnen aanpassen als ze het samen doen) wel je best doen. Zo'n regel is in te voeren en handhaafbaar, al doe je het maar met steekproeven.
pi_219306167
quote:
Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moet zijn. :')
Dat vinden de winkeliers in het winkelcentrum in de regel ook niet fijn.
pi_219306170
quote:

[..]

Ze vraagt dan of ik haar af kan melden, want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
Mijn oudste kind begon ook enthousiast, VWO in de brugklas gemist op 0,1 % cijfer gemiddelde, als fanatieke ouders met een hyperintelligent kind (later getest op hoogbegaafdheid) vonden we dat belachelijk, verandert van school waar er twee brugklassen waren, ging moeiteloos over naar 3 VWO en toen had ze er geen zin meer in.
  donderdag 20 november 2025 @ 21:28:06 #155
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_219306173
Als ik puur naar de vwo kijk is het probleem dat veel examens zó gestandaardiseerd zijn dat het meer een combinatie van een ‘begrijpend lezen’ en ‘goed samenvatten’ trucje is dan daadwerkelijke vaardigheden in het vak. Maar ik ben sinds een jaar of drie geleden wat minder betrokken bij de inhoud van eindexamens.

Maar volgens mij is het probleem niet zo zeer vanaf 4VWO, maar meer bij de onderbouw en basisschool.
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
pi_219306176
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is verboden op de school van mijn dochter en er wordt fanatiek gecontroleerd. Rond de tijd van de leswisseling staan congiërges en teamleiders regelmatig buiten om ze op te vangen... Motivatieproblemen zullen er nog genoeg zijn onder de leerlingen, maar je kunt ook als school (of als ouders, die in het geval van bijzonder onderwijs de eigenaar zijn van de school en dus alles kunnen aanpassen als ze het samen doen) wel je best doen. Zo'n regel is in te voeren en handhaafbaar, al doe je het maar met steekproeven.
Wat doet die school dan als er weer eens twee uur les (plus half uur pauze is tweeëneenhalf uur) uitvalt?

Er zijn geen lokalen met dedicated toezicht beschikbaar. Dus gewoon een beetje doelloos hangen op school dan maar?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306202
quote:

[..]

Ze vraagt dan of ik haar af kan melden (wat officieel niet mag), want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
Uitval is er weinig, inderdaad. En ze woont er ook, op campus, dus het is echt wel heel anders. Maar een groot verschil is dus ook dat ze meer dan alleen de gewone lessen doen. Er zijn student led initiatives en andeee activiteiten die allemaal op school plaatsvinden. En de workload is echt wel hoog. Bij uitval wordt er gewerkt aan essays die nog uitstaan. Een flink deel van de vakanties ook. Er wordt met elkaar geleerd, men helpt elkaar ook.
pi_219306208
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat vinden de winkeliers in het winkelcentrum in de regel ook niet fijn.
De Jumbo foodmarkt heeft zijn La Place-inrichting er inmiddels op aangepast. Een hele hoek voor deze jongeren gemaakt.
Je bent wel verplicht om iets te kopen als je er gaat werken met je groepje medescholieren, maar er zijn inmiddels al laptop voorzieningen aangebracht (stroom enzo) daar waar de ruimte juist voor deze doelgroep ingericht is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306224
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:34 schreef capricia het volgende:
De Jumbo foodmarkt heeft zijn La Place-inrichting er inmiddels op aangepast. Een hele hoek voor deze jongeren gemaakt.
Je bent wel verplicht om iets te kopen als je er gaat werken met je groepje medescholieren, maar er zijn inmiddels al laptop voorzieningen aangebracht (stroom enzo) daar waar de ruimte juist voor deze doelgroep ingericht is.
Dat is dan heel anders dan in mijn tijd. Ik herinner me van de tijd dat ik naar school ging dat de winkeliers in de buurt van de school niet echt zaten te wachten op bezoek van leerlingen tijdens de pauzes en tussenuren, want er werd best wel vaak gestolen.
pi_219306236
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat doet die school dan als er weer eens twee uur les (plus half uur pauze is tweeëneenhalf uur) uitvalt?

Er zijn geen lokalen met dedicated toezicht beschikbaar. Dus gewoon een beetje doelloos hangen op school dan maar?
Haha, vind Hanca soms best wel naief. Maar goed, zelf heb ik een jaar of 40 ervaring in het buitenschools (muziek)onderwijs gehad. En door de tijd ook ervaring gekregen met steeds meer dyslexie, met name het notenschrift leren lezen, ik begreep op een gegeven moment dat een F tussen de onderste balk ook op een F tussen de bovenste balk heel logisch leek voor hen.

Maar de leerlingen uit streng gereformeerde gezinnen waren de meest gedisciplineerde oefenaars. ;)
pi_219306250
Ik pak het rooster er even bij:
Dinsdag tot half elf les. Dan half uur pauze, waarin ze gezamenlijk met meerdere klassen naar de sportvelden fietsen. Dan twee keer 60 minuten gym, dan weer half uur pauze waarin ze terug fietsen en dan starten ze om half twee weer op school met de lessen tot half vier.

Dus als gym uitvalt (en dat is vaak), is er niets tussen half elf en half twee.
Ik vind dit gewoon triest. Soms fietst ze dan maar gewoon weer naar huis, om hier te lunchen, of ik haal haar even op. En dan weer naar school.
Zo zonde van de tijd allemaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306265
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:43 schreef capricia het volgende:
Dinsdag tot half elf les. Dan half uur pauze, waarin ze gezamenlijk met meerdere klassen naar de sportvelden fietsen. Dan twee keer 60 minuten gym, dan weer half uur pauze waarin ze terug fietsen en dan starten ze om half twee weer op school met de lessen tot half vier.
Hebben ze altijd gymles op de sportvelden? Heeft de school geen eigen gymzaal?
En wat als je geen fiets hebt, hoe moet je dan naar de sportvelden?
pi_219306272
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is dan heel anders dan in mijn tijd. Ik herinner me van de tijd dat ik naar school ging dat de winkeliers in de buurt van de school niet echt zaten te wachten op bezoek van leerlingen tijdens de pauzes en tussenuren, want er werd best wel vaak gestolen.
Het assortiment is er gewoon op aangepast. Ja ook warme frikandelbroodjes en koude blikjes energydrink. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306291
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hebben ze altijd gymles op de sportvelden? Heeft de school geen eigen gymzaal?
En wat als je geen fiets hebt, hoe moet je dan naar de sportvelden?
Fiets is verplicht. Dat wordt op de open dagen en in de brieven bij aanmelding en schoolgids al gecommuniceerd.
Binnen-gym is vanaf volgende week en dan t/m maart, daarna weer buiten.

Maar dat maakt voor de tijden niets uit. Dus als gym weer uitvalt, en dat doet het nogal eens, heb je gewoon drie uur niets te doen (twee uur gym en twee keer een half uur pauze).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306294
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:43 schreef capricia het volgende:

Dus als gym uitvalt (en dat is vaak), is er niets tussen half elf en half twee.
Ik vind dit gewoon triest. Soms fietst ze dan maar gewoon weer naar huis, om hier te lunchen, of ik haal haar even op. En dan weer naar school.
Zo zonde van de tijd allemaal.
Wel een beetje gepiep, hoor, ik woonde indertijd 13 km fietsen vanaf huis naar school en weet zeker dat daar ook het rooster niet altijd dicht getimmerd was. Wij gingen als pubers dan de stad in inderdaad, of de markt op en zodra je 15 was de kroeg in om te klaverjassen.. _O-
pi_219306302
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Het assortiment is er gewoon op aangepast. Ja ook warme frikandelbroodjes en koude blikjes energydrink. _O-
Ach, wij gingen vroegah naar de kroeg in onze vrije uren :')
pi_219306319
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ach, wij gingen vroegah naar de kroeg in onze vrije uren :')
Probleem is vooral om dan nog de motivatie te hebben, als je nog voor een half uur naar school moet nadat er weer zoveel uitval en gatenkaas in je dag zit.

Ik vraag me echt af hoe ze dat in andere landen doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306324
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Probleem is vooral om dan nog de motivatie te hebben, als je nog voor een half uur naar school moet nadat er weer zoveel uitval en gatenkaas in je dag zit.

Is het in andere landen ook niet vaak dat leerlingen veel langer op school zijn voor ook andere zaken dan alleen lessen? Sporten, debating club, toneel, science club, weet ik het?
pi_219306327
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Zoals?
Lees de andere reacties. Vooral veel lawaai en kletsen.

Ik wil hiermee echt niet meteen het Nederlandse onderwijs helemaal onderuit halen. We doen ook best veel, best wel goed. En de voorbeelden hier, van meestal havo/vwo leerlingen, daar worden serieuze dingen geleerd, en gelden vaak die problemen niet.

In de Pisa scores (vergelijking van niveau tussen verschillende landen) is het ook niet dat Nederland echt ver onder gemiddeld scoort. Maar we dalen best wel hard, en de landen die stijgen hebben een schoolcultuur met veel discipline.

Het zegt toch wel iets dat bij uitwisselingen waarbij buitenlandse docenten in Nederland komen kijken, dat ze zich heel erg verbazen over de chaos, geluid en gebrek aan motivatie.

Wat @Hanca zegt dat een onderdeel van het probleem is dat leerlingen op het verkeerde niveau moeten werken merk ik ook op de middelbare school waar ik werk. Maar dat is maar een gedeelte van het probleem, want ook op basisscholen zie je tegenwoordig in Nederland al een daling van het niveau, en daarnaast ook al echt orde/gedragsproblemen.
pi_219306331
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Geen idee, hoor, maar goed, bij een bezoek op een Duitse middelbare school met een enorme kantine zag ik wel dat daar hele groepen leerlingen gezellig samen zaten te kletsen in die 'verloren' uren. Dat kan dus ook.
pi_219306339
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is het in andere landen ook niet vaak dat leerlingen veel langer op school zijn voor ook andere zaken dan alleen lessen? Sporten, debating club, toneel, science club, weet ik het?
Precies dat, ja! Het is hier een enorme kale boel op de middelbare scholen, kantine's in het buitenland, zoals VK en Duitsland zijn veel meer gericht op het verzorgen van gezond eten tussen de middag en ander soort creatieve ontspanning. Hier is het een kale boel.
pi_219306346
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Geen idee, hoor, maar goed, bij een bezoek op een Duitse middelbare school met een enorme kantine zag ik wel dat daar hele groepen leerlingen gezellig samen zaten te kletsen in die 'verloren' uren. Dat kan dus ook.
Dat is ook wel het beeld dat ik krijg van de verhalen van onze dochter. Men is meer echt samen, praat met elkaar, onderneemt van alles met elkaar.
De mensa is daarin wel een beetje de verzamelplek om te hangen inderdaad.
pi_219306404
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja dat is hier ook. Twee maal per week (en dan twee trimesters lang) van vier tot vijf 's middags moet ze een extra activiteit kiezen, verplicht. Dat kan van alles zijn. Ook kunst, koken uit andere culturen, en de dingen die jij noemt. Ook samenwerking met de Universiteit Utrecht, Science projecten, van alles kun je kiezen.

Maar ik heb haar al meerdere malen afgemeld, omdat er vanaf twee uur of eerder weer lesuitval was. En dan zit ze maar te hangen op school, te wachten tot haar extra les begint. Zo zonde. En natuurlijk hangt ze met vriendinnen, maar dan nog is ze het gewoon zat.

Toevallig gisteravond ging ze ook weer extra voor een presentatie naar school. Van half acht tot negen. Het is gewoon een grote gatenkaas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306438
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dat is hier ook. Twee maal per week (en dan twee trimesters lang) van vier tot vijf 's middags moet ze een extra activiteit kiezen, verplicht. Dat kan van alles zijn. Ook kunst, koken uit andere culturen, en de dingen die jij noemt. Ook samenwerking met de Universiteit Utrecht, Science projecten, van alles kun je kiezen.

Maar ik heb haar al meerdere malen afgemeld, omdat er vanaf twee uur weer lesuitval was. En dan zit ze maar te hangen op school, te wachten tot haar extra les begint. Zo zonde. En natuurlijk hangt ze met vriendinnen, maar dan nog is ze het gewoon zat.

Toevallig gisteravond ging ze ook weer extra voor een presentatie naar school. Van half acht tot negen. Het is gewoon een grote gatenkaas.
Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen ala Mart Smeets

Ik vind dat aanstelleritus. Gejammer over gemiste uren, daar moet je m.i. als ouder niet in meegaan.
pi_219306449
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar ik heb haar al meerdere malen afgemeld, omdat er vanaf twee uur weer lesuitval was. En dan zit ze maar te hangen op school, te wachten tot haar extra les begint. Zo zonde.

Ik bedoel het toch anders. Meer dat hun leven zich echt voor een groot deel op school afspeelt. En ze dus meer met elkaar leven. Iedere dag van 8-16 uur ofzo, samen eten in de kantine het eten dat daar is bereid, etc.

Het is net zo min ideaal als wat er nu is, maar ik denk dat het wel een positieve invloed kan hebben. Onze dochter is er enthousiast over; altijd (in haar geval, want resident) je vrienden om je heen in plaats van af moeten spreken, bijvoorbeeld.
pi_219306465
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik bedoel het toch anders. Meer dat hun leven zich echt voor een groot deel op school afspeelt. En ze dus meer met elkaar leven. Iedere dag van 8-16 uur ofzo, samen eten in de kantine het eten dat daar is bereid, etc.

Het is net zo min ideaal als wat er nu is, maar ik denk dat het wel een positieve invloed kan hebben. Onze dochter is er enthousiast over; altijd (in haar geval, want resident) je vrienden om je heen in plaats van af moeten spreken, bijvoorbeeld.
Juist dat, hoor, een kind moet zich loswerken van de ouders. Geef dat kind een schop onder haar hol en zeg gewoon dat dat erbij hoort ipv thuis gaan jammeren.
pi_219306470
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen @:Mart Smeets

Ik vind dat aanstelleritus. Gejammer over gemiste uren, daar moet je m.i. als ouder niet in meegaan.
Ik niet.
Het is geen bezigheidstherapie om kinderen van de straat te houden hè.

Als ik zo'n dag als gisteren zie, is ze van half negen 's morgens tot negen uur 's avonds op, of bij (of fietsend heen en weer naar) school geweest. En in totaal heeft ze vier uur les gehad. Dat vind ik gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Ik vind dat wel iets zeggen over de kwaliteit van ons onderwijs.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306473
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Veel zitten te kaarten, maar er is ook heel vaak ruimte om lessen waar minder wordt uitgelegd naar voren te halen door het werk in zo'n tussenuur te doen. Leraar controleert het en als je echt hebt laten zien dat je het snapt mag je de les skippen.

Dat zijn denk ik de uren waar de leerlingen het 'huiswerk' het best voor maken.

En de school schuift zo veel mogelijk met uren om tussenuren zo veel mogelijk te beperken. Regelmatig dat zo'n laatste uur dan naar een eerste uur van een andere dag gaat, oid. Of dat ze er 3 lessen voor verschuiven.

Verder vind ik de tussenuren waarin ze met haar klasgenoten optrekt vaak nog leerzamer dan de lessen, sociale vaardigheden zijn de belangrijkste te leren vaardigheden op school.
pi_219306488
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik niet.
Het is geen bezigheidstherapie om kinderen van de straat te houden hè.

Als ik zo'n dag als gisteren zie, is ze van half negen 's morgens tot negen uur 's avonds op, of bij (of fietsend heen en weer naar) school geweest. En in totaal heeft ze vier uur les gehad. Dat vind ik gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Ik vind dat wel iets zeggen over de kwaliteit van ons onderwijs.
Volledig mee eens, maar lees nu eens wat er eerder is geschreven, het heeft ook te maken met het systeem hier dat het onderwijs alleen gericht is op onderwijs ipv alles wat erom heen hangt. Puur uit een calvinistische levensstijl, onderwijs is onderwijs en geen plezier.
pi_219306490
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Veel zitten te kaarten, maar er is ook heel vaak ruimte om lessen waar minder wordt uitgelegd naar voren te halen door het werk in zo'n tussenuur te doen. Leraar controleert het en als je echt hebt laten zien dat je het snapt mag je de les skippen.

Dat zijn denk ik de uren waar de leerlingen het 'huiswerk' het best voor maken.

En de school schuift zo veel mogelijk met uren om tussenuren zo veel mogelijk te beperken. Regelmatig dat zo'n laatste uur dan naar een eerste uur van een andere dag gaat, oid. Of dat ze er 3 lessen voor verschuiven.
Dat zou ze heel graag willen. Een rustig lokaal (dus met toezicht) waar ze gewoon huiswerk kan maken tijdens die uren of waar ze gewoon met haar vrienden aan haar projecten kan werken.
Dat complete gegil en overdaad aan lawaai in de kantine/aula (verspreide pauzes voor 1700 leerlingen, relatief kleine aula, dus altijd druk) is gewoon killing.

Allemaal allang besproken op school met decanen en coaches. Maar het toezicht is het probleem. Ze hebben geen mensen om dat aan te bieden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306498
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou ze heel graag willen. Een rustig lokaal (dus met toezicht) waar ze gewoon huiswerk kan maken tijdens die uren of waar ze gewoon met haar vrienden aan haar projecten kan werken.
Dat complete gegil en overdaad aan lawaai in de kantine/aula (verspreide pauzes voor 1700 leerlingen, relatief kleine aula, dus altijd druk) is gewoon killing.
Is er geen bieb waar ze kan zitten? Dat deed mijn dochter nog wel eens in zulke gevallen.
Maar haar school was ook wel meer van het proberen lessen naar voren te halen of verplaatsen om grote gaten te voorkomen.
pi_219306501
quote:

[..]
Elke school heeft lege lokalen en ik dacht ook dat elke school tegenwoordig wel een rustige ruimte heeft voor bijvoorbeeld autisten om zich terug te trekken (anders loop je qua zorg wel heel erg achter), heeft ze er naar gevraagd?

En toezicht hoeft dan echt niet, als er maar een leraar in het lokaal er naast les geeft die het weet.
pi_219306502
quote:

[..]

Allemaal allang besproken op school met decanen en coaches. Maar het toezicht is het probleem. Ze hebben geen mensen om dat aan te bieden.
En wat let je om een actie te beginnen om dat toezicht door ouders te laten doen?
pi_219306521
quote:

[..]

Verder vind ik de tussenuren waarin ze met haar klasgenoten optrekt vaak nog leerzamer dan de lessen, sociale vaardigheden zijn de belangrijkste te leren vaardigheden op school.
Ik zie daar echt de toegevoegde waarde niet van in van nog meer uren hangen op school.

Want die sociale ervaring doen ze al eindeloos zo veel. Van uitwisselingsprogramma's met je klas (Dieppe was het vorige maand, en binnenkort komen die kinderen naar hier), tot aan zoveel feestjes van klasgenoten etc.
Sociaal gezien zit het verders wel goed.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306526
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is er geen bieb waar ze kan zitten? Dat deed mijn dochter nog wel eens in zulke gevallen.
Maar haar school was ook wel meer van het proberen lessen naar voren te halen of verplaatsen om grote gaten te voorkomen.
Ja. Allemaal al besproken op school.
In de schoolbieb kunnen een X aantal kinderen zitten. Wie eerst komt, die eerst maalt. En vaak ook beperkt open.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306528
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zie daar echt de toegevoegde waarde niet van in van nog meer uren hangen op school.

Want die sociale ervaring doen ze al eindeloos zo veel. Van uitwisselingsprogramma's met je klas (Dieppe was het vorige maand, en binnenkort komen die kinderen naar hier), tot aan zoveel feestjes van klasgenoten etc.
Sociaal gezien zit het verders wel goed.
Jaja, vanuit haar zelf geredeneerd natuurlijk. Zij bepaalt wanneer iets irritant is en uren kost. Begrijp je inmiddels wel dat hier allerlei oplossingen en voorbeelden aangedragen worden die jij zelf steeds af wijst?

Ga zelf iets doen dan!
pi_219306533
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En wat let je om een actie te beginnen om dat toezicht door ouders te laten doen?
Ik vind dat wel ver gaan.

Maar ik denk wel dat veel ouders, niet per se capri is in dit geval, hun kinderen minder leren om zelfredzaam te zijn. Problemen zelf op te lossen. Ik geloof ook wel dat niet alle scholen daar veel ruimte voor bieden, overigens.

Socializen, maar dan echt, is wel een ding. Naar mijn mening is dat iets wat op de gemiddelde middelbare school niet echt gebeurt. Het telefoonverbod is wel een stap in de goede richting.
pi_219306558
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar ik denk wel dat veel ouders, niet per se capri is in dit geval, hun kinderen minder leren om zelfredzaam te zijn. Problemen zelf op te lossen. Ik geloof ook wel dat niet alle scholen daar veel ruimte voor bieden, overigens.

Socializen, maar dan echt, is wel een ding. Naar mijn mening is dat iets wat op de gemiddelde middelbare school niet echt gebeurt. Het telefoonverbod is wel een stap in de goede richting.
Ik vind van niet, dit is nu juist dat typische klaag gedrag van aan de kant staan en afgeven op alles dat niet klopt, en daar heeft ze gelijk in, veel klopt niet. Maar met geklaag zonder ook maar zelf met iets van ruimte voor andere oplossingen geven (die worden dan ook direct af geserveerd als niet kunnen) dan sla je alles dood.
pi_219306591
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Elke school heeft lege lokalen en ik dacht ook dat elke school tegenwoordig wel een rustige ruimte heeft voor bijvoorbeeld autisten om zich terug te trekken (anders loop je qua zorg wel heel erg achter), heeft ze er naar gevraagd?

En toezicht hoeft dan echt niet, als er maar een leraar in het lokaal er naast les geeft die het weet.
Er wordt geen sleutel afgegeven voor een lokaal zonder dat er schoolpersoneel aanwezig is in dat lokaal.
Er is een tussenvoorziening. En die is (daar gaan we weer) beperkt open (dagelijks tot 1400 uur en vrijdag dicht). Daarvoor moet je aangemeld worden, dat loopt via de schoolarts. Omdat dat letterlijk roosteraanpassingen zijn voor leerlingen die bepaalde lessen niet regulier kunnen volgen. Zodat duidelijk is waar een leerling uithangt qua aanwezigheid in een les.
Het is niet de bedoeling dat leerlingen daar zomaar hun tussenuren door gaan brengen. Dat zou veel te onrustig worden voor die autistische kinderen.

Al moet ik zeggen dat gezien de gym zo vaak uitvalt, dat we met de mentor wel besproken hebben om zo'n traject voor haar op te starten, zodat ze dedicated daar kan zitten tijdens gym. Alleen zou dat betekenen dat ze helemaal geen gym meer gaat doen. En dat is ook weer lastig. Want gym is natuurlijk ook belangrijk en helemaal het probleem verders niet, ze doet het graag.
Bovendien speelt dit probleem bij veel meer leerlingen.
We waren niet de enige die over de idiote hoeveelheid tussenuren (en vooral de lengte) begonnen.

Gewoon hopen dat we de winter goed doorkomen, en niet te veel zieken op school. Dat is het beste. Dan is er ook geen uitval. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306599
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Er wordt geen sleutel afgegeven voor een lokaal zonder dat er schoolpersoneel aanwezig is in dat lokaal.
Er is een tussenvoorziening. En die is (daar gaan we weer) beperkt open (dagelijks tot 1400 uur en vrijdag dicht). Daarvoor moet je aangemeld worden, dat loopt via de schoolarts. Omdat dat letterlijk roosteraanpassingen zijn voor leerlingen die bepaalde lessen niet regulier kunnen volgen. Zodat duidelijk is waar een leerling uithangt qua aanwezigheid in een les.
Het is niet de bedoeling dat leerlingen daar zomaar hun tussenuren door gaan brengen. Dat zou veel te onrustig worden voor die autistische kinderen.

Al moet ik zeggen dat gezien de gym zo vaak uitvalt, dat we met de mentor wel besproken hebben om zo'n traject voor haar op te starten, zodat ze dedicated daar kan zitten tijdens gym. Alleen zou dat betekenen dat ze helemaal geen gym meer gaat doen. En dat is ook weer lastig. Want gym is natuurlijk ook belangrijk en helemaal het probleem verders niet, ze doet het graag.
Bovendien speelt dit probleem bij veel meer leerlingen.
We waren niet de enige die over de idiote hoeveelheid tussenuren (en vooral de lengte) begonnen.

Gewoon hopen dat we de winter goed doorkomen, en niet te veel zieken op school. Dat is het beste. Dan is er ook geen uitval. :)
En ik hoop dat jij haar vertelt dat het in jouw jeugd echt niet beter was gesteld en jij dat ook overleefd hebt. ;)
pi_219306610
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het arme schaap is net van een week Dieppe uitwisseling in een gastgezin weer terug thuis. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306631
quote:
Er wordt op scholen nog best wel veel gepest. Het ziet er naar uit dat sommige leerlingen op school vooral asociale vaardigheden leren.
pi_219306638
Nou Ja, dit zijn wel zo'n beetje mijn klachten over ons middelbaar onderwijs. :D

Ja er kan veel beter.
Maar ook 'ja, wat werken er ontzettend fijne mensen die je kind kunnen stimuleren, in ons onderwijs'.
Want dat wordt ook vaak over het hoofd gezien. Al die organisatie en uren die ze in zo'n uitwisselingsprogramma steken. Ik vind het super.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306639
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er wordt op scholen nog best wel veel gepest. Het ziet er naar uit dat sommige leerlingen op school vooral asociale vaardigheden leren.
Alsof het vroeger beter was.
pi_219306642
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:16 schreef Firuze60 het volgende:
Alsof het vroeger beter was.
Nee, vroeger was het op dit punt beslist niet beter, eerder slechter.
pi_219306644
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:16 schreef capricia het volgende:
Nou Ja, dit zijn wel zo'n beetje mijn klachten over ons middelbaar onderwijs. :D

Ja er kan veel beter.
Maar ook 'ja, wat werken er ontzettend fijne mensen die je kind kunnen stimuleren, in ons onderwijs'.
Want dat wordt ook vaak over het hoofd gezien. Al die organisatie en uren die ze in zo'n uitwisselingsprogramma steken. Ik vind het super.
Nou dan, dan zijn die stomme gemiste uren toch peanuts?
pi_219306649
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Het arme schaap is net van een week Dieppe uitwisseling in een gastgezin weer terug thuis. :D
Ach, ben je dan een arm schaap? Mijn kind deelt al bijna vier maanden een kamer met drie andere meisjes en een verdieping met nog twintig anderen. Het is ook wel een mindset, en natuurlijk iets waar ze aan moeten wennen, maar arme schapen zijn ze niet zo snel, vind ik.
pi_219306651
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Vorig jaar zijn er kinderen betrapt op 'The choking game'. Op school. Ander leerjaar, maar goed, lopend vuurtje dat soort nieuws.
Waarbij het nog maar de vraag was of het wel vrijwillig was. :{

Ik ben toch wel voor een beetje toezicht ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306654
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:16 schreef capricia het volgende:

Ja er kan veel beter.
Veel scholen doen geen uitwisseling meer of buitenlandreisjes vanwege financiële tekorten. Zo jammer!
pi_219306657
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ach, ben je dan een arm schaap? Mijn kind deelt al bijna vier maanden een kamer met drie andere meisjes en een verdieping met nog twintig anderen. Het is ook wel een mindset, en natuurlijk iets waar ze aan moeten wennen, maar arme schapen zijn ze niet zo snel, vind ik.
Dat was sarcastisch bedoeld.
'Ach arm schaap' :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306661
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat was sarcastisch bedoeld.
'Ach arm schaap' :D
Gelukkig maar! Ik zie teveel pamperende ouders die hun kinderen nogal snel arme schapen vinden. Daar groeien ze niet van.
pi_219306662
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel scholen doen geen uitwisseling meer of buitenlandreisjes vanwege financiële tekorten. Zo jammer!
Ja. Daar betalen we voor TTO extra voor. Maar het was ook gedeeltelijk vanuit de EU.
Ik vind het heel waardevol. En zie die Franse leerlingen (die als vak Nederlands hebben :D ) graag tegemoet volgend jaar.
Dan komen ze onze kant op. Twee kinderen krijgen we waarschijnlijk hier over de vloer. Heerlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306667
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn kind ging met 18 jaar even backpakken in Australie, ze was absoluut van plan een jaar daar te blijven, na twee maanden hing ze al jankend aan de telefoon, ze was beroofd in de trein en of we weer wat geld konden sturen, ik was keihard, ga daar dan maar werken, genoeg vakantiebaantjes en ga doorzetten. Nee dus, die was binnen drie maanden weer terug, ook prima. Achter de kassa dan maar.
pi_219306670
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Daar betalen we voor TTO extra voor. Maar het was ook gedeeltelijk vanuit de EU.
Ik vind het heel waardevol. En zie die Franse leerlingen (die als vak Nederlands hebben :D ) graag tegemoet volgend jaar.
Dan komen ze onze kant op. Twee kinderen krijgen we waarschijnlijk hier over de vloer. Heerlijk.
Ik vind dat ook echt een verrijking. Onze dochter bracht in de herfstvakantie twee vrienden mee: een Brits-Canadese jongen en een jongen uit Bangladesh. Heel leuke gesprekken gehad.
pi_219306680
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gelukkig maar! Ik zie teveel pamperende ouders die hun kinderen nogal snel arme schapen vinden. Daar groeien ze niet van.
Ze is net 14. Rustig aan. Ze doet genoeg.
Komend weekend savonds een feestje in de binnenstad Utrecht met vriendinnen van school.
Ik rij haar nog wel graag. Zie haar liever niet savonds laat op de fiets door de stad gaan. Zeker waar ze de buurt niet goed kent en ze het laatste stuk in het donker alleen moet fietsen.
Laat haar maar lekker genieten van al die activiteiten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306692
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:27 schreef capricia het volgende:
Komend weekend savonds een feestje in de binnenstad Utrecht met vriendinnen van school.
Ik rij haar nog wel graag. Zie haar liever niet savonds laat op de fiets door de stad gaan. Zeker waar ze de buurt niet goed kent en ze het laatste stuk in het donker alleen moet fietsen.
Goed dat je haar niet 's avonds laat op de fiets door de stad laat gaan, want je wil natuurlijk niet dat je dochter op dezelfde manier aan haar eind komt als Lisa uit Abcoude.

En nu ook maar hopen dat er op dat feestje niet gedronken wordt.
pi_219306694
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo is dat, als er maar een goed vangnet is. Mijn kinderen zijn al lang het nest uitgevlogen, maar als er iets mis gaat blijven het kinderen en staan hun ouders vierkant achter hen.
pi_219306699
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:37 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo is dat, als er maar een goed vangnet is. Mijn kinderen zijn al lang het nest uitgevlogen, maar als er iets mis gaat blijven het kinderen en staan hun ouders vierkant achter hen.
Maar je ging niet langs in Australië. Dat zou ik namelijk wel een goed excuus vinden om ook weer even die kant op te gaan. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306708
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar je ging niet langs in Australië. Dat zou ik namelijk wel een goed excuus vinden om ook weer even die kant op te gaan. _O-
Ja, had eigenlijk gemoeten, hoor, denk ik achteraf, maar dat is dan weer ook zo'n controledwang, toch? Oudste zoon deed een stage in Taiwan, die was zo arm dat ie het tijdelijk met een euro per dag moest doen als student.
pi_219306711
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, had eigenlijk gemoeten, hoor, denk ik achteraf, maar dat is dan weer ook zo'n controledwang, toch? Oudste zoon deed een stage in Taiwan, die was zo arm dat ie het tijdelijk met een euro per dag moest doen als student.
Controle?
Nee joh, gewoon lekker ook vakantie daar. Mooi excuus. :D

Ik zou trouwens blij zijn als we van die schoolvakanties af zijn, straks, ooit. Vind het zo beperkend.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306724
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Controle?
Nee joh, gewoon lekker ook vakantie daar. Mooi excuus. :D

Ik zou trouwens blij zijn als we van die schoolvakanties af zijn, straks, ooit. Vind het zo beperkend.
Dat sowieso, al had ik dan het voordeel dat ik zelf in het onderwijs zat en dus toen de kinderen klein waren ook vrij was. Nooit afhankelijk geweest van kinderopvang, dat was echt mazzel.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:05:15 #212
236264 crew  capricia
pi_219306752
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat sowieso, al had ik dan het voordeel dat ik zelf in het onderwijs zat en dus toen de kinderen klein waren ook vrij was. Nooit afhankelijk geweest van kinderopvang, dat was echt mazzel.
Wij hebben toen dochter wat jonger was een paar jaar in Italië gewoond. Ze pikte die taal heel makkelijk op maar is nu heel veel al weer kwijt.
En als je het over sociale vaardigheden en sociale interactie hebt, dat gaat daar ook heel anders dan hier. Alleen dat verse eten al tussen de middag op de scholen is gewoon fantastisch.

Ik had het best interessant gevonden om haar ook met dat schoolsysteem verder kennis te laten maken. Maar je kunt nu eenmaal niet met een schoolgaand kind zomaar een jaar hier en een jaar daar gaan wonen.
Daarna nog een aanbieding Barcelona overwogen. Maar daar hetzelfde punt. Dat kan gewoon niet met een kind. Tenzij je puur voor internationale scholen gaat en veel verhuizingen geen punt voor je kind vindt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306760
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij hebben toen dochter wat jonger was een paar jaar in Italië gewoond. Ze pikte die taal heel makkelijk op maar is nu heel veel al weer kwijt.
En als je het over sociale vaardigheden en sociale interactie hebt, dat gaat daar ook heel anders dan hier. Alleen dat verse eten al tussen de middag op de scholen is gewoon fantastisch.

Ik had het best interessant gevonden om haar ook met dat schoolsysteem verder kennis te laten maken. Maar je kunt nu eenmaal niet met een schoolgaand kind zomaar een jaar hier en een jaar daar gaan wonen.
Daarna nog een aanbieding Barcelona overwogen. Maar daar hetzelfde punt. Dat kan gewoon niet met een kind. Tenzij je puur voor internationale scholen gaat en veel verhuizingen geen punt voor je kind vindt.
Oh, fantastisch! Ben dol op Italie, jammer dat jullie daar niet zijn gebleven. Wat ging er mis dat je toch terug ging naar dit gotvergeten kut regenlandje?
pi_219306768
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
Oh, fantastisch! Ben dol op Italie, jammer dat jullie daar niet zijn gebleven. Wat ging er mis dat je toch terug ging naar dit gotvergeten kut regenlandje?
Nou nou. In sommige delen van Italië kan het ook veel regenen. Milaan heeft gemiddeld 944 mm regen per jaar. Dat is meer dan het gemiddelde in Nederland.
pi_219306769
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nou nou. In sommige delen van Italië kan het ook veel regenen. Milaan heeft gemiddeld 944 mm regen per jaar. Dat is meer dan het gemiddelde in Nederland.
_O-
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:14:32 #216
236264 crew  capricia
pi_219306770
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Voor werk. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306771
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Voor werk. :D
Jammer, kon dat niet op afstand? Nu ja, heb een zoon die in de UK woont en remote werkt, kan net zo goed hier.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:17:32 #218
236264 crew  capricia
pi_219306773
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jammer, kon dat niet op afstand?
Klus was afgelopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:19:12 #219
236264 crew  capricia
pi_219306776
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Overstromingen zelfs.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306780
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Klus was afgelopen.
Jammer wel, als je de taal spreekt lijkt mij het een geweldig land om te wonen.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:30:36 #221
236264 crew  capricia
pi_219306796
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jammer wel, als je de taal spreekt lijkt mij het een geweldig land om te wonen.
Spanje trekt me ook nog steeds.
Barcelona heeft een goede vibe. Veel geweest zakelijk.

Maar mijn prio ligt nu in Nederland. Eerst mijn kind heelhuids afleveren in de maatschappij. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306798
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar mijn prio ligt nu in Nederland. Eerst mijn kind heelhuids afleveren in de maatschappij. :D
haha, best grappig want Spanje trekt mij dus juist totaal niet. Barcelona uitgezonderd inderdaad, maar de rest is armoe troef en dat zuidelijke binnenland is net een maanlandschap, dor tot in het bot. En die rand aan de oostkant met schimmel van het toeristisch uitschot al helemaal niet.
pi_219306801
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:30 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel eens in Barcelona geweest, maar ik heb nooit begrepen wat mensen zo aantrekt aan die stad, zeker als je het vergelijkt met Madrid.
Spanje zou mij ook wel trekken, maar mijn voorkeur zou dan eerder uitgaan naar de Castiliaanse hoogvlakte.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:39:32 #224
236264 crew  capricia
pi_219306807
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik ben wel eens in Barcelona geweest, maar ik heb nooit begrepen wat mensen zo aantrekt aan die stad, zeker als je het vergelijkt met Madrid.
Spanje zou mij ook wel trekken, maar mijn voorkeur zou dan eerder uitgaan naar de Castiliaanse hoogvlakte.
Madrid, Bilbao. Ook allemaal prachtig. Maar daar ben ik nooit zakelijk geweest.
Barcelona wel, en heb er goede ervaring met de mensen daar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306820
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Madrid, Bilbao. Ook allemaal prachtig. Maar daar ben ik nooit zakelijk geweest.
Barcelona wel, en heb er goede ervaring met de mensen daar.
Ok, om het even weer naar de politiek terug te trekken, hoe kijk jij nu naar de binnenlandse politiek hier? Ben jij voor die lui die pleiten voor een Nexit met navelstaarders? Voor welke wet pleit jij als eerst? Weer op asiel gooien?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 00:51:33 #226
236264 crew  capricia
pi_219306822
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok, om het even weer naar de politiek terug te trekken, hoe kijk jij nu naar de binnenlandse politiek hier? Ben jij voor die lui die pleiten voor een Nexit met navelstaarders? Voor welke wet pleit jij als eerst? Weer op asiel gooien?
Ik ga mijn ogen dicht doen.
Misschien morgen als ik tijd vind.
Slaap lekker.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306828
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 00:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga mijn ogen dicht doen.
Misschien morgen als ik tijd vind.
Slaap lekker.
Helemaal prima, hoor. Morgen weer een dag.
  vrijdag 21 november 2025 @ 05:00:17 #228
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219307105
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Toen mijn opa huilend van school thuis kwam en zei dat hij een klap had gekregen van de meester, kreeg hij meteen een klap van mijn overgrootvader met de mededeling: "dan zal je dat wel verdiend hebben."

Vroeger, toen alles beter was, wist men nog wat opvoeden was. Nu worden kinderen opgevoed tot wezenloze watjes zonder enig plichtsbesef en verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Het is hoofdzakelijk het krankzinnige concept van "zelfontplooiing" :r wat de klok slaat bij de verwarde amateurpedagoogjes. Het gevolg is o.a welig tierende gendergekte, denken in termen van woke en onzekerheid bij onze jongste generatie die in de toekomst geacht wordt onze bloem der natie te zijn.

Wij zijn hopeloos verloren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Meningbastion op 21-11-2025 05:30:17 ]
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
  vrijdag 21 november 2025 @ 07:48:24 #229
3542 Gia
User under construction
pi_219307447
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 05:00 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Toen mijn opa huilend van school thuis kwam en zei dat hij een klap had gekregen van de meester, kreeg hij meteen een klap van mijn overgrootvader met de mededeling: "dan zal je dat wel verdiend hebben."
Tegenwoordig stappen ouders op hoge poten naar de leerkracht om verhaal te gaan halen. Waarom heeft junior straf? Hij is heus niet de enige die weleens wat uitvreet.
quote:
Vroeger, toen alles beter was, wist men nog wat opvoeden was. Nu worden kinderen opgevoed tot wezenloze watjes zonder enig plichtsbesef en verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Het is hoofdzakelijk het krankzinnige concept van "zelfontplooiing" :r wat de klok slaat bij de verwarde amateurpedagoogjes. Het gevolg is o.a welig tierende gendergekte, denken in termen van woke en onzekerheid bij onze jongste generatie die in de toekomst geacht wordt onze bloem der natie te zijn.

Wij zijn hopeloos verloren.
Tja, je moet nu met kinderen het gesprek aan gaan, waarom ze iets wel of niet willen. Je kunt niet meer zomaar zeggen: En nu ga je naar zwemles als hij een keertje geen zin heeft. Want dat kan toch!

Heb een keer meegemaakt met een moeder wiens kind niet uit de auto wilde komen bij de zwemles. Moeders zat op haar knieën naast de auto op de parkeerplaats zodat ze op ooghoogte was met haar spruit om het gesprek aan te gaan. Met allerlei beloftes heeft ze hem het zwembad in gekregen.

Mijn handen jeukten!
pi_219307457
“De jeugd van tegenwoordig” argumenten zijn ook al zo oud als Methusalem.
pi_219307659
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:51 schreef Citizen.Erased het volgende:
Exact, ik heb mijn achtjarige zojuist gedropt op school. Hij zag zijn leraar staan, rende naar hem toe en gaf hem een dikke knuffel.

Bam, alle Fokcliches in 1 seconde weg: moslimpapa die zijn kind wegbrengt, naar een Christelijke school, kind respectvol naar leraar.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 08:48:54 #232
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219307666
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Exact, ik heb mijn achtjarige zojuist gedropt op school. Hij zag zijn leraar staan, rende naar hem toe en gaf hem een dikke knuffel.

Bam, alle Fokcliches in 1 seconde weg: moslimpapa die zijn kind wegbrengt, naar een Christelijke school, kind respectvol naar leraar.
Je mist nog één Fokcliché; bracht je hem wel weg op de fatbike? ;)
pi_219307670
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Gelukkig maar :)

De nozems, hippies en provo's hoor je bijna niemand meer over klagen ook.
pi_219307677
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je mist nog één Fokcliché; bracht je hem wel weg op de fatbike? ;)
Hahaha, nee. Wel heel typisch met de auto. Maar dan wel een elektrische.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219307802
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:48 schreef Gia het volgende:
Tegenwoordig stappen ouders op hoge poten naar de leerkracht om verhaal te gaan halen. Waarom heeft junior straf? Hij is heus niet de enige die weleens wat uitvreet.
Helaas zijn er ook leerkrachten die de belhamels uit de klas niet aan kunnen en ze er altijd mee weg laat komen als ze zich misdragen, maar als een leerling die zich voor de rest eigenlijk altijd netjes gedraagt, eens een keertje bij uitzondering iets doet wat niet mag, dan krijgt hij wel ineens straf. Van dat soort leerkrachten zijn er helaas ook veel te veel.
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:25:29 #236
3542 Gia
User under construction
pi_219307817
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Helaas zijn er ook leerkrachten die de belhamels uit de klas niet aan kunnen en ze er altijd mee weg laat komen als ze zich misdragen, maar als een leerling die zich voor de rest eigenlijk altijd netjes gedraagt, eens een keertje bij uitzondering iets doet wat niet mag, dan krijgt hij wel ineens straf. Van dat soort leerkrachten zijn er helaas ook veel te veel.
Ai, ik voel hier een ouder die op hoge poten naar de leerkracht stapt met de woorden: "Anderen doen ook weleens wat en die krijgen geen straf!!", als zoonlief een keer met strafwerk thuiskomt.
pi_219307825
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Hahaha, nee. Wel heel typisch met de auto. Maar dan wel een elektrische.
Wel getoeterd?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 09:29:38 #238
5428 crew  miss_sly
pi_219307835
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Ai, ik voel hier een ouder die op hoge poten naar de leerkracht stapt met de woorden: "Anderen doen ook weleens wat en die krijgen geen straf!!", als zoonlief een keer met strafwerk thuiskomt.
Ik voel vooral veel 'de jeugd van tegenwoordig' en 'andere ouders' vibes.

Er is van alles aan de hand in het onderwijs, en dat er ouders zijn die verhaal komen halen bij de leerkracht of docent is zeker waar, maar het is nog steeds niet zo dat alle ouders dat doen en dat er geen straf uitgedeeld mag worden. Lijfstraffen mogen gelukkig niet meer, maar er zijn nog talloze andere straffen die uitgedeeld (mogen) worden.

Maar ook in het kader van omgang met elkaar en de docenten is het telefoonverbod wel een goede stap, denk ik. Het costante risico dat er gefilmd wordt, is op veel momenten en plaatsen in onze maatschappij bepaald geen goede ontwikkeling.
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:35:32 #239
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219307871
quote:
Klopt. Ook dat aldoor gekanker over die fatbikes. Ja ik zie en ervaar hetzelfde als sommige verzuurde boomers. Hard rijden, op het laatst remmen, slalommen. Ik vind het ook irritant, en heb ze al eens met een handgebaar gemaand de snelheid te matigen. Maar ook hun intentie is het niet om over de kop te vliegen.
Ik had vroeger ook de grootste lol op mijn yamaha aerox, en de generatie voor mij op hun brommer, en daarvoor pouch ofzo.

Gun elkaar toch wat.

Hetzelfde over die paniek aangaan die vapes. Ongetwijfeld ongezond. Maar zwaar uit de bocht dat je instantly Gemetastaseerde bronchuscarcinoom oploopt. Hetzelfde over alcohol. Hetzelfde over designer drugs. Allemaal ongezond. Maar gun die jeugd ook hun verzetje.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:45:32 #240
511161 Meningbastion
pi_219307920
quote:
Maar gelukkig nog steeds geldig. Als senior erger ik mij dood. ;)
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 09:48:13 #241
5428 crew  miss_sly
pi_219307939
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Ook dat aldoor gekanker over die fatbikes. Ja ik zie en ervaar hetzelfde als sommige verzuurde boomers. Hard rijden, op het laatst remmen, slalommen. Ik vind het ook irritant, en heb ze al eens met een handgebaar gemaand de snelheid te matigen. Maar ook hun intentie is het niet om over de kop te vliegen.
Ik had vroeger ook de grootste lol op mijn yamaha aerox, en de generatie voor mij op hun brommer, en daarvoor pouch ofzo.

Gun elkaar toch wat.

Hetzelfde over die paniek aangaan die vapes. Ongetwijfeld ongezond. Maar zwaar uit de bocht dat je instantly Gemetastaseerde bronchuscarcinoom oploopt. Hetzelfde over alcohol. Hetzelfde over designer drugs. Allemaal ongezond. Maar gun die jeugd ook hun verzetje.
Met je laatste alinea vlieg je nogal uit de bocht. Er zijn jongeren overleden door designerdrugs. En best wel een aantal. Dat is dus meer dan ongezond. Vapes zijn vooral ongezond omdat er geen rem op zit. Een sigaret is na ee korte tijd op, een vape is niet na korte tijd leeg. Er worden dus zoveel meer trekjes genomen dan aan sigaretten, zonder dat men het echt doorheeft. Bovendien zijn er echt veel vapes in omloop met heel ongezonde of zelfs gevaarlijke inhoud. En wat alcohol betreft is uit onderzoek nu eenmaal gebleken dat het op jongere leeftijd ongezonder is en de kans op misbruik veel groter.

Wat betreft de fatbike: ik vind het er niet uitzien, maar als ze er zelf blij van worden, moeten ze er vooral op blijven rijden.
pi_219307943
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:25 schreef Gia het volgende:
Zo'n ouder ben ik echt niet.
Ik heb niet eens kinderen.
pi_219308250
quote:
"Vroeger, toen alles beter was, kon je tenminste je eigen kind en slaaf nog een goed pak rammel geven!

Die goede oude tijd!"
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:17:01 #244
3542 Gia
User under construction
pi_219308397
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik voel vooral veel 'de jeugd van tegenwoordig' en 'andere ouders' vibes.

Er is van alles aan de hand in het onderwijs, en dat er ouders zijn die verhaal komen halen bij de leerkracht of docent is zeker waar, maar het is nog steeds niet zo dat alle ouders dat doen en dat er geen straf uitgedeeld mag worden. Lijfstraffen mogen gelukkig niet meer, maar er zijn nog talloze andere straffen die uitgedeeld (mogen) worden.

Maar ook in het kader van omgang met elkaar en de docenten is het telefoonverbod wel een goede stap, denk ik. Het costante risico dat er gefilmd wordt, is op veel momenten en plaatsen in onze maatschappij bepaald geen goede ontwikkeling.
Zeker mee eens. Als een leerkracht op de basisschool op het schoolplein een kind terecht wijst, wordt dit al gefilmd en later lachend gedeeld. W.m.b. 's morgens direct de telefoon inleveren en je krijgt hem terug als de school uit is.
pi_219308417
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Met je laatste alinea vlieg je nogal uit de bocht. Er zijn jongeren overleden door designerdrugs. En best wel een aantal. Dat is dus meer dan ongezond. Vapes zijn vooral ongezond omdat er geen rem op zit. Een sigaret is na ee korte tijd op, een vape is niet na korte tijd leeg. Er worden dus zoveel meer trekjes genomen dan aan sigaretten, zonder dat men het echt doorheeft. Bovendien zijn er echt veel vapes in omloop met heel ongezonde of zelfs gevaarlijke inhoud. En wat alcohol betreft is uit onderzoek nu eenmaal gebleken dat het op jongere leeftijd ongezonder is en de kans op misbruik veel groter.

Wat betreft de fatbike: ik vind het er niet uitzien, maar als ze er zelf blij van worden, moeten ze er vooral op blijven rijden.
Niet zo aanstellen.

Lekker aan de designerdrug of een snuifje op een studentenhuisfeestje moet kunnen toch? Dan kan fatsoenlijk rechts ook lekker door blijven kankeren op dat uithalerstraattuig in de Rotterdamse en Antwerpse havens. Win-win.
pi_219308493
Een beetje experimenteren en "overlast" geven hoort er nu eenmaal bij. Niet alles hoeft in een keurslijf te worden gegoten.
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:40:00 #247
3542 Gia
User under construction
pi_219308523
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:35 schreef phpmystyle het volgende:

Ik erger me vooral aan het feit dat die fatbikes er continu bijgesleept worden als er weer een aangereden is, terwijl die voorrang had op een rotonde! Alsof het dan aan de fatbike ligt! Ja, ze rijden hard, maar een wielrenner of een gewone electrische fiets ook. Ja, ze geven geen voorrang, omdat ze voorrang hebben. Een oudje op een electrische fiets geeft liever de automobilist voorrang, voor de zekerheid, maar die jeugd kart door. Maar dan nog ligt de fout bij de automobilist die niet oplette en geen voorrang gaf.
quote:
Maar toen was je waarschijnlijk wel 16, geen 12.

De leeftijd voor electrische fietsen in het algemeen mag w.m.b. naar 16. Laat die jeugd maar gewoon trappen. Is goed voor ze.
pi_219308948
Sorry maar fatbikes vind ik wel een probleem, 3 kinderen die net zelfstandig kunnen pissen op 1 fiets die te hard gaat
pi_219309000
Wiersma gelooft nog in sprookjes: https://www.nd.nl/varia/v(...)ng-brussel-over-mest

Kan ze niet vandaag nog weg?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 12:41:08 #250
236264 crew  capricia
pi_219309011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:39 schreef Hanca het volgende:
Wiersma gelooft nog in sprookjes: https://www.nd.nl/varia/v(...)ng-brussel-over-mest

Kan ze niet vandaag nog weg?
Heeft zij eigenlijk überhaupt iets bereikt als minister?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 12:41:18 #251
5428 crew  miss_sly
pi_219309012
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:32 schreef Cupfighter het volgende:
Sorry maar fatbikes vind ik wel een probleem, 3 kinderen die net zelfstandig kunnen pissen op 1 fiets die te hard gaat
Fatbikes op zichzelf hoeven geen probleem te zijn.
Fatbikes voor te jonge kinderen, met gashendel waardoor ze te hard kunnen en met teveel kinderen op één fatbike.

Het grote probleem ook met aanrijdingen is niet per se dat men geen voorrang wenst te geven, maar vooral dat door de snelheid van fatbikes en elektrische fietsen het veel lastiger is om in te schatten hoe hard ze gaan en of men er nog voorlangs kan. Er gebeuren ook heel veel ongelukken met ouderen op e-bikes hierdoor.
pi_219309025
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Niets. En ze wil ook niets begrijpen, dat de waterkwaliteit in Nederland dramatisch is en dat er daarom minder mest mag worden uitgereden zal iedereen op dat ministerie toch wel weten? Waarom denkt ze via een handelsakkoord de waterkwaliteit te verbeteren?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 12:43:59 #253
236264 crew  capricia
pi_219309028
Ik moet nog zien hoeveel jongeren met fatbikes er straks op de weg blijven als de helmplicht er in 2027 is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 november 2025 @ 12:44:02 #254
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219309030
Ik ben er eerlijk gezegd ook niet gerust op. Hoe denken jullie hierover?

Zorgen in de Tweede Kamer over Amerikaanse overname van DigiD-partner - https://nos.nl/l/2591322
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 12:45:55 #255
236264 crew  capricia
pi_219309037
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

Zorgen in de Tweede Kamer over Amerikaanse overname van DigiD-partner - https://nos.nl/l/2591322
Ik zou het liefst dit soort gevoelige data in eigen handen houden.
Maar denk dat dat een utopie is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219309055
quote:

Wat mij betreft moet dit een overheidsbedrijf zijn, eigenlijk.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 12:49:57 #257
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219309070
quote:

Weer de zoveelste IT-faal van de overheid. :')
pi_219309219
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Fatbikes op zichzelf hoeven geen probleem te zijn.
Fatbikes voor te jonge kinderen, met gashendel waardoor ze te hard kunnen en met teveel kinderen op één fatbike.
Fatbike met een gashendel? Dat heb ik nog nooit gezien.
Dat zal wel net zoiets zijn als een Tesla met een gaspedaal.
  vrijdag 21 november 2025 @ 13:09:04 #259
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219309319
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is mijn gedachte ook inderdaad :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219309521
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou het liefst dit soort gevoelige data in eigen handen houden.
Maar denk dat dat een utopie is.
Tjsah, je kunt het nog splitsen in eigenaarschap op bedrijfsniveau en infra structuur.
Waar je in principe eigenaarschap zou kunnen houden op NL/EU niveau, maar infra zelf?

Alles wordt min of meer gehost door de grote cloud providers.
  vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:20 #261
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219309553
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
. En wat alcohol betreft is uit onderzoek nu eenmaal gebleken dat het op jongere leeftijd ongezonder is en de kans op misbruik veel groter.

quote:
Met je laatste alinea vlieg je nogal uit de bocht. Er zijn jongeren overleden door designerdrugs. En best wel een aantal. Dat is dus meer dan ongezond.
Klopt. En dat voedt blijkbaar het sentiment om overal wet- en regelgeving in te voeren. De moderne mens bezondigd zich nu eenmaal aan bepaalde begeertes. Gun iemand dat ook.

quote:
Vapes zijn vooral ongezond omdat er geen rem op zit. Een sigaret is na ee korte tijd op, een vape is niet na korte tijd leeg. Er worden dus zoveel meer trekjes genomen dan aan sigaretten, zonder dat men het echt doorheeft. Bovendien zijn er echt veel vapes in omloop met heel ongezonde of zelfs gevaarlijke inhoud
Ook eens. Het is ook niet zo dat je niks zou moeten doen.
Maar ik krijg rode vlekken in mijn nek hoe bevoogdend er vanuit diverse instituties over gesproken wordt en dat men het gelijk wil normeren. Noem een Andre Rouvoet. Het absolute overgrote deel van de jeugd is gezond, blij, doet ook dingen die niet perse gezond zijn, maar het gaat echt wel goed met ze. Sowieso wantrouw ik die zogenoemde "zorgen" om onze jeugd. Er zijn grote zorgen als het gaat om het aantal kinderen per vrouw, voldoende betaalbare huisvesting voor jongeren, studentenwoningen. Maar daar hoor en lees ik nagenoeg niks over.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 21 november 2025 @ 13:23:07 #262
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219309570
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja wel degelijk. Wetten aangenomen die bepaalde normen makkelijker uitvoerbaar maken.
En verder: delay and pray
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:02:58 #263
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219309927
Overheid heeft vergaande plannen voor het online verzamelen van openbare gegevens over burgers, waarschuwt AP

https://www.trouw.nl/binn(...)rschuwt-ap~b0fb26cb/

Tsja, de angst dat dit misbruikt kan worden is natuurlijk niet irreël.

Helemaal als het verkopen van DigiD aan de Amerikanen verder navolging gaat krijgen (ja, een deel van de Tweede Kamer is wakker maar een deel drukt zijn snor, al dan niet opzettelijk)
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:05:01 #264
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219309941
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Weer de zoveelste IT-faal van de overheid. :')
Ik denk dat het voor een deel opzettelijk is. Er is meerdere malen over gestemd in de Tweede Kamer en een deel ziet het probleem niet zo. Een deel wil de relatie met de VS heel close houden en dus zie je ook dat defensie flink bij de Amerikanen blijft inkopen (via Tuinman).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:13:30 #265
511161 Meningbastion
pi_219309990
quote:

[..]
Volgens mij wil jij dat zelfs de lokale pindakaasfabrikant een overheidsbedrijf wordt.
En uiteraard meer uitkeringen en dus minder betaalde banen.

Of zie ik dat verkeerd?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 14:15:13 #266
5428 crew  miss_sly
pi_219310003
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Fatbike met een gashendel? Dat heb ik nog nooit gezien.
Dat zal wel net zoiets zijn als een Tesla met een gaspedaal.
https://dailyride.nl/pages/fatbike-met-gashendel
pi_219310014
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:13 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Volgens mij wil jij dat zelfs de lokale pindakaasfabrikant een overheidsbedrijf wordt.

Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie jij totaal verkeerd. Ik ben absoluut geen SPer, die zelfs de energiebedrijven willen nationaliseren. Maar dit is gewoon essentiële infrastructuur waarmee je bijvoorbeeld op mijnoverheid en bij ziekenhuizen in kunt loggen, zulke infrastructuur is gewoon vitaal en dus moet de overheid hem beheren.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 14:17:12 #268
5428 crew  miss_sly
pi_219310017
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:13 schreef Meningbastion het volgende:

[..]

Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd.

Maar goed, heel veel verstandigs komt er niet uit je toetsenbord, dus het verbaast op zich niet.
pi_219310023
quote:

[..]
De overheid moet dit soort vertrouwelijke informatie over burgers en de overheid wegzetten in Nederland, in een Nederlands bedrijf die onder scherpe overheidscontrole staat.
F* big tech , vooral uit het buitenland.

Maar ja .... verwacht niets van de huidige regering Schoof. En de Tweede Kamer zal ook weer eens deze kwestie op de lange baan zetten
pi_219310027
quote:
Die fatbikes zijn toch elektrisch?
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:23:42 #271
511161 Meningbastion
pi_219310062
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zie je verkeerd.

Maar goed, heel veel verstandigs komt er niet uit je toetsenbord, dus het verbaast op zich niet.
Je bedoelt eigenlijk dat mijn mening jou niet aanstaat en dat jouw mening beter is? Dat begrijp ik best, gelet op het logische kader waarin jouw overtuigingen gevormd worden.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:25:12 #272
511161 Meningbastion
pi_219310070
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zie jij totaal verkeerd. Ik ben absoluut geen SPer, die zelfs de energiebedrijven willen nationaliseren. Maar dit is gewoon essentiële infrastructuur waarmee je bijvoorbeeld op mijnoverheid en bij ziekenhuizen in kunt loggen, zulke infrastructuur is gewoon vitaal en dus moet de overheid hem beheren.
Aha, duidelijk. Bedankt voor je toelichting.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:29:46 #273
511161 Meningbastion
pi_219310103
Zou Jetten nu eindelijk doorhebben dat het "Nee=Nee" van de VVD echt gemeend is? Zijn "Nee" tegen Ja21 is immers ook gemeend. Dus wanneer begint nu eindelijk het overleg met de VVD om een minderheidskabinet te vormen? Wanneer houden zijn politieke spelletjes eens op en gaat hij echt aan het werk?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 14:31:19 #274
5428 crew  miss_sly
pi_219310111
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:29 schreef Meningbastion het volgende:
Zou Jetten nu eindelijk doorhebben dat het "Nee=Nee" van de VVD echt gemeend is? Zijn "Nee" tegen Ja21 is immers ook gemeend. Dus wanneer begint nu eindelijk het overleg met de VVD om een minderheidskabinet te vormen? Wanneer houden zijn politieke spelletjes eens op en gaat hij echt aan het werk?
Ze zijn aan het werk, D66 en CDA. Conform de afspraak zijn ze bezig met gesprekken en over twee weken is dan een document klaar. Een gesprek met andere partijen is nog niet aan de orde in dit stadium.
pi_219310119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoewel een continue energietoevoer ook vitaal is.
Maar dit rammelt niet zoveel in Nederland. Als het meer wordt, dan moet de overheid toezien en eisen stellen.
Is er nog ....energieprijzen afromen. Een plafond instellen voor de gewone consument.
En... de overheid moet actief de energietransitie bevorderen... kost geld.. dus investeren daarin. Niet aan "de vrije markt" overlaten
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 14:33:15 #276
236264 crew  capricia
pi_219310120
Ach over drie weken kerstreces. Voor ongeveer een maand.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219310153
quote:
De kamer heeft hem opgedragen de komende 3 weken met Bontenbal te praten, dan moet hij dat gewoon doen. En daarna kijken wie er aanschuiven, VVD zou zo oppositie kunnen blijven.
pi_219310154
CDA lijkt eerder te kiezen voor de VVD in een minderheidskabinet van 66 zetels, Dan samen met GL/PvdA 64 zetels een coalitie vormen.
Maar als het CDA en VVD aandringen op JA21 meenemen, dan kan het zijn dat D66 bezwijkt voor dit plan.
pi_219310198
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De overheid moet dit soort vertrouwelijke informatie over burgers en de overheid wegzetten in Nederland, in een Nederlands bedrijf die onder scherpe overheidscontrole staat.
F* big tech , vooral uit het buitenland.

Maar ja .... verwacht niets van de huidige regering Schoof. En de Tweede Kamer zal ook weer eens deze kwestie op de lange baan zetten
Ik gok dat het onder Plasterk 1 echt feest was geweest.

Sleepwet 2.0:
Een open deur beleid bij DigiD, de AIVD en de MIVD voor de CIA, plus twee fregatten en Aruba om de vertrouwelijkheid te garanderen.
pi_219310214
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:38 schreef Bluesdude het volgende:
CDA lijkt eerder te kiezen voor de VVD in een minderheidskabinet van 66 zetels, Dan samen met GL/PvdA 64 zetels een coalitie vormen.
Maar als het CDA en VVD aandringen op JA21 meenemen, dan kan het zijn dat D66 bezwijkt voor dit plan.
Als ze nu iets opschrijven over het afbouwen van de HRA (ook omdat dit van Europa moet) en Yeşilgöz blijft halsstarrig, dan moet ik nog zien hoe lang ze geduld hebben met haar.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:50:02 #282
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219310235
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:33 schreef capricia het volgende:
Ach over drie weken kerstreces. Voor ongeveer een maand.
Daarna nog een beetje traineren met enig risico op afstraffing want.... gemeenteverkiezingen (maart 2026).
Men heeft de tijd omdat het wel kan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:13:51 #283
511161 Meningbastion
pi_219310346
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze zijn aan het werk, D66 en CDA. Conform de afspraak zijn ze bezig met gesprekken en over twee weken is dan een document klaar. Een gesprek met andere partijen is nog niet aan de orde in dit stadium.
Ja maar zou Jetten het nu eindelijk door hebben dat wat hij nu doet - namelijk de boel onnodig ophouden - grote onzin is?
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:15:40 #284
511161 Meningbastion
pi_219310363
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
De kamer heeft hem opgedragen de komende 3 weken met Bontenbal te praten, dan moet hij dat gewoon doen. En daarna kijken wie er aanschuiven, VVD zou zo oppositie kunnen blijven.
Jetten moet niet doen wat de kamer hem heeft opgedragen, hij moet doen wat logisch is. En dat gebeurt op dit moment niet.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 15:15:42 #285
5428 crew  miss_sly
pi_219310364
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:13 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Ja maar zou Jetten het nu eindelijk door hebben dat wat hij nu doet - namelijk de boel onnodig ophouden - grote onzin is?
Het is niet iets dat Jetten doet, het is iets dat de kamer heeft besloten. Of het onnodig is, zijn de meningen over verdeeld.

En ik weet niet hoeveel formaties jij hebt gevolgd, maar binnen een maand na de verkiezingen is het niet gek dat men nog niet zo ver is.
pi_219310366
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ze nu iets opschrijven over het afbouwen van de HRA (ook omdat dit van Europa moet) en Yeşilgöz blijft halsstarrig, dan moet ik nog zien hoe lang ze geduld hebben met haar.
VVD zal toegeven met de HRA, denk ik.
Verkiezingsprogramma VVD, pagina 33
quote:
De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust
te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen
om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.
'hard af' ach... verder is het niet zo genoemd in de campagne.. als mogelijk breekpunt.
VVD weet ook wel dat D66 en CDA wel compromis wil, maar toch iets van het eigen program wil verwezenlijken tov HRA
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:17:16 #287
511161 Meningbastion
pi_219310376
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:38 schreef Bluesdude het volgende:
d66 gaat nooit akkoord met JA21. JA21 ziet de linksliberalen ook niet zitten. Dus waar wachten we nu eigenlijk op? Wat een poppenkast.
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:18:58 #288
511161 Meningbastion
pi_219310391
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet iets dat Jetten doet, het is iets dat de kamer heeft besloten. Of het onnodig is, zijn de meningen over verdeeld.

En ik weet niet hoeveel formaties jij hebt gevolgd, maar binnen een maand na de verkiezingen is het niet gek dat men nog niet zo ver is.
Dus als je tegen Jetten zegt "spring van de brug af" dan springt hij? Ik vind dat niet een fraai voorbeeld van leiderschap tonen.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 15:21:56 #289
5428 crew  miss_sly
pi_219310400
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:18 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Dus als je tegen Jetten zegt "spring van de brug af" dan springt hij? Ik vind dat niet een fraai voorbeeld van leiderschap tonen.
Dat zou ook echt passen binnen het democratisch bestel dat we hebben. Heel goed voorbeeld.
pi_219310403
quote:
Diegene die spelletjes spelen zijn de VVD met hun uitsluiten van 2 partijen
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 15:23:59 #291
375570 crew  Cyan9
pi_219310411
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:18 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Je bewijst momenteel wel heel hard dat je niet begrijpt hoe deze processen werken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:32:43 #292
511161 Meningbastion
pi_219310457
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:23 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je bewijst momenteel wel heel hard dat je niet begrijpt hoe deze processen werken.
Ik begrijp ze heel goed. Probeer eens minder dogmatisch te denken vanuit het uitgangspunt "zo heeft het altijd gewerkt" maar denk vanuit het uitgangspunt "hoe zaken logischerwijs zouden moeten werken."
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:33:42 #293
511161 Meningbastion
pi_219310461
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:22 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Diegene die spelletjes spelen zijn de VVD met hun uitsluiten van 2 partijen
d66 sluit JA21 uit
GL-PvdA haat de VVD

Dus waar heb je het over?
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 15:44:20 #294
5428 crew  miss_sly
pi_219310523
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:33 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
d66 sluit JA21 uit
GL-PvdA haat de VVD

Dus waar heb je het over?
D66 zegt liever niet JA21, we zien niet veel overeenkomsten.
GL/PvdA zeg je zelf al, die sluit VVD niet uit, maar zien ook weinig overeenkomsten.

VVD bij monde van Yesilgöz: Absoluut niet met GL/PvdA.

Wie sluit er nu iemand uit?
pi_219310771
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:37:16 #296
511161 Meningbastion
pi_219310840
quote:
De BBB was er aanvankelijk om boeren tegen feiten te beschermen. Nu hebben ze de koers verlegd naar een kruistocht tegen de islam. Hun partijleider is een dikke vrouw die niks wil weten van wetenschap en alleen geïnteresseerd is in een biertje met broodjes warm vlees. Begrijpt iemand nog iets van dit zooitje ongeregeld? Groot gelijk dat de VVD zegt: "bekijk het maar".
pi_219310882
quote:
Knettergek die tassendrager van Rutte. Alsof er geen belangrijkere problemen zijn die aangepakt moeten worden.
-
pi_219310884
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit.

Zo simpel is het.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:47:11 #299
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219310885
D66 zal tot het uiterste gaan om een conservatief kabinet met eigen deelname te voorkomen. Het is niet uitgesloten dat zoiets er uiteindelijk alsnog komt, maar altijd met een stevige aarzeling.

Een dergelijk kabinet is ook simpelweg de doodsteek voor die partij. Begraven onder conservatieve shit, geen zak van het eigen programma kunnen realiseren, maar wel structureel de schuld krijgen van de andere deelnemers over wat er allemaal fout gaat.

Over rechts geeft dezelfde teringzooi als nu. Conservatief gejank over zielige boertjes, over mensen die tot zelfmoord zijn gedreven bij de gedachte dat de hypotheekrenteaftrek gaat worden afgeschaft, over “de hard werkende Nederlander” en andere shit en natuurlijk asielzoekers en gejammer over hoe D66 rechters het kabinet in de weg staan.
pi_219310939
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:46 schreef quo_ het volgende:

[..]
Knettergek die tassendrager van Rutte. Alsof er geen belangrijkere problemen zijn die aangepakt moeten worden.
Ehhhh, nee. Dit is het allerbelangrijkste probleem voor iedereen die iets verder dan zijn neus kijkt.
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:02:51 #301
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219311005
quote:
Ach, de VVD waait een beetje met alle winden mee. Eerst met Rob, vervolgens met Caro en nu weer voorsorteren op Rob.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')