abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 november 2025 @ 16:04:51 #101
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219304040
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Alleen op papier is de VS nog een Navobondgenoot. Waar de de VS voor de rest nog een bondgenoot van ons is, is me een raadsel.
Mwa, denk dat je zonder toch een hele andere situatie zou hebben, een Rus in de keuken bijvoorbeeld.
pi_219304070
Volgens mij was Wilders ook voorzitter in dat debat met die Russische komiek die zich voordeed als president van Oekraine, jaren geleden al.

Dat deed hij prima
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219304071
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 09:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft rust er nou weer mee te maken? Impliceer je nou dat dit soort gedrag maar gewoon toegelaten moet worden?
Nee, maar een impulsieve actie, om vervolgens te beseffen dat je geen kleren aan hebt, niet gedekt bent en dus op je knieën naar China kunt om mondiaal voor lul te gaan staan is niet de oplossing. Het maakt je als land slechts belachelijk.

Natuurlijk moest hij wat, maar dat begint met wat steun verwerven in EU verband zodat je niet alleen staat maar met een handelsblok achter je. Liefst in combinatie met eerst wat voorraad inslaan zodat niet direct bij de eerste tegenreactie men in de productieproblemen komt.

Hopen dat er geen reactie komt was bijzonder naïef optreden.
pi_219304131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders was al ondervoorzitter in de tijd van Verbeet, dit gaat nergens over.
Storm in een glas water idd.

Ik weet trouwens niet wat die VVD'er er van bakt als voorzitter, maar ik ben blij dat Bosma met z'n 'ja, ja, ja' gehik verleden tijd is.
pi_219304143
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hier zijn ook de cultuur weken/thema weken in overvloed.
Dit zal vast impact hebben.
Ook het feit dat ongeveer alle klassen gebaseerd zijn op deeltijd leraren ook wel.
Als ouders die fulltime moeten werken/sporten/sport drie dagen in de week van kinderen blijft er ook weinig tijd voor "schoolwerk" thuis.

Verder zit ik er tever vandaan om er iets zinnigs over te zeggen.
De olifant in de kamer wordt hier niet benoemd. Ik sta er niet zo ver vanaf, en lees er ook wel eens een onderzoek over. Nederlandse kinderen en leerlingen werken gemiddeld minder hard en geconcentreerd dan in veel andere landen. Nederlandse middelbare klassen horen bij de meest chaotische van West Europa.
pi_219304453
quote:
10s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoezo? Ondervoorzitters hebben geen representatieve taken en als ze zich te vaak partijdig tonen, dan worden ze gewoon vervangen. Dat is echt een heel andere rol dan die van Kamervoorzitter.
Toch fijn dat je zo resoluut achter Geert Wilders staat in zijn rol als ondervoorzitter.
-
pi_219304456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:04 schreef Tarado het volgende:
Mwa, denk dat je zonder toch een hele andere situatie zou hebben, een Rus in de keuken bijvoorbeeld.
Ik zou geen nee zeggen tegen een Russin in de keuken.
Liever een Russin in bed dan een kruisraket.
pi_219304602
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:18 schreef Hanca het volgende:
Ook zijn er camera's opgehangen en mogen alleen geregistreerde christenen naar binnen, aan een niet christen over het geloof vertellen is verboden. Katholieken mogen de paus niet erkennen als leider van de kerk.
Vroeger was de katholieke kerk in China een staatskerk waarvan de bisschoppen ook door de Chinese staat benoemd werden. Deze kerk werd ook door het Vaticaan niet erkend als deel van de Rooms-Katholieke Kerk.

In 2018 hebben China en het Vaticaan het echter op een akkoordje gegooid over de benoeming van de bisschoppen, waarbij de Chinese regering kandidaten voordraagt voor de benoeming tot bisschop, en dat het Vaticaan die benoeming moet bevestigen en dus ook een veto kan uitspreken over de benoeming van een bisschop.
pi_219304828
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:09 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Nee, maar een impulsieve actie, om vervolgens te beseffen dat je geen kleren aan hebt, niet gedekt bent en dus op je knieën naar China kunt om mondiaal voor lul te gaan staan is niet de oplossing. Het maakt je als land slechts belachelijk.

Natuurlijk moest hij wat, maar dat begint met wat steun verwerven in EU verband zodat je niet alleen staat maar met een handelsblok achter je. Liefst in combinatie met eerst wat voorraad inslaan zodat niet direct bij de eerste tegenreactie men in de productieproblemen komt.

Hopen dat er geen reactie komt was bijzonder naïef optreden.
Geen idee waar je al deze onzin vandaan hebt. Twitter ofzo?

De feiten zijn duidelijk (zie ook het NOS artikel uit mijn post):

- China onttrekt kennis en middelen uit Nederland via die directeur
- Dat wordt ontdekt, de directeur wordt uiteindelijk door de rechter aan de kant gezet. Karremans grijpt in om aan te geven dat dit echt niet kan, China verwacht dat Karremans het oordeel van de rechter ongedaan maakt
- China schiet in de slachtofferrol en probeert Europa te chanteren door tijdelijk de toevoer stop te zetten
- Karremans houdt voet bij stuk, waardoor China min of meer toegeeft en het exportverbod voor zoveel bedrijven opheft dat het slechts een papieren tijger wordt
- Eindresultaat is dat China nu door heeft dat Nederland niet zo maar mee te sollen valt, ook al heeft China de beste kaarten in handen (maar dat is al heel lang zo en valt niet in een decennium op te lossen)

Hele goede uitkomst, dat het Chinese lobbyisten boos maakt is al helemaal een plus ^O^

Verder is het heel goed dat een Nederlandse minister de Nederlandse belangen in de markt verdedigt. China verwacht juist dat ze met dit soort dingen weg komen omdat mensen zoals jij pleiten om alles via de slechtst mogelijke weg (de EU) te doen. Gelukkig heeft Nederland nog niet álle soevereiniteit opgegeven.
pi_219304840
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:30 schreef papert het volgende:

[..]
De olifant in de kamer wordt hier niet benoemd. Ik sta er niet zo ver vanaf, en lees er ook wel eens een onderzoek over. Nederlandse kinderen en leerlingen werken gemiddeld minder hard en geconcentreerd dan in veel andere landen. Nederlandse middelbare klassen horen bij de meest chaotische van West Europa.
Komt door smartphones zeker, de nieuwe boogyman :O
pi_219304875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:33 schreef quo_ het volgende:

[..]
Toch fijn dat je zo resoluut achter Geert Wilders staat in zijn rol als ondervoorzitter.
Ach, die zijn er altijd uit de grotere partijen. Als hij dat correct, en met respect voor het parlement, doet, dan vind ik het prima.
pi_219305070
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oorzaak weet ik niet. Gedeeltelijk de democratische opvoeding en bepaalde normen en waarden van de Nederlandse cultuur.
pi_219305198
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Denk niet dat andere landen minder smartphones hebben.
https://nos.nl/artikel/25(...)etere-leerprestaties

Ik denk inderdaad ook een disciplinegebrek. Leraren mogen kinderen tegenwoordig niet meer straffen, dan krijgen ze de ouders op hun dak en met een beetje pech gelijk een officiële klacht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219305277
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
\
Ik denk inderdaad ook een disciplinegebrek. Leraren mogen kinderen tegenwoordig niet meer straffen, dan krijgen ze de ouders op hun dak en met een beetje pech gelijk een officiële klacht.
En dat is niet een probleem in andere landen?
pi_219305307
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat is niet een probleem in andere landen?
Natuurlijk geen ervaring met andere landen. Wel met vroeger hier en ten opzichte van een paar jaar eerder is het echt wel flink verergerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219305344
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:33 schreef Hanca het volgende:
Als een kind zich vroeger misdroeg en straf kreeg van de leerkracht, en de ouders kwamen het te weten, dan gingen de ouders er meestal vanuit dat hun kind zich inderdaad misdragen had en straf verdiend had. Ook kon de leerkracht rekenen op de eventuele steun van collega's. Tegenwoordig is dat inderdaad niet meer zo en staat de leerkracht er alleen voor.
pi_219305436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als een kind zich vroeger misdroeg en straf kreeg van de leerkracht, en de ouders kwamen het te weten, dan gingen de ouders er meestal vanuit dat hun kind zich inderdaad misdragen had en straf verdiend had. Ook kon de leerkracht rekenen op de eventuele steun van collega's. Tegenwoordig is dat inderdaad niet meer zo en staat de leerkracht er alleen voor.
Maar los daarvan is het ook een cultuurdingetje. Het gebrek aan discipline kan niet alleen worden afgeschoven op het gebrek aan straffen. We vinden in Nederland ook gewoon dingen normaal, die in andere landen als zeer opgepast gezien worden. Daarnaast is het in andere landen vaak ook goed voor je status in de klas als je goed presteert, in Nederland is het soms juist slecht voor je status in de klas.
pi_219305450
quote:

[..]
Heel veel herrie in de klas. En dat is eigenlijk ieder jaar wel zo. En ik merk dat mijn dochter daar ook echt last van heeft.
Het is chaotisch. Veel scholieren zijn gewoon drukker met elkaar dan met de les. Veel roosteraanpassingen iedere week wel weer, vaak op de dag zelf.
En ook wordt er niet op een eenduidige manier lesgegeven, en lopen methodes door elkaar, zelfs binnen een vak binnen een klas. :{
En dan hebben we het over het tweede jaar havo/vwo (TTO).

Het is gewoon rommelig. En ik merk dat mijn kind daardoor ook moeilijk tot leren komt. Want ze is gewoon afgedraaid als ze thuis komt met een zoemend hoofd of met koppijn. Ook door alle werkgroepjes en opdrachten die door de dag heenlopen met diverse medescholieren.

Ik weet niet of dit bekend voorkomt bij anderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 20-11-2025 20:05:55 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305605
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Alleen op papier is de VS nog een Navobondgenoot. Waar de de VS voor de rest nog een bondgenoot van ons is, is me een raadsel.
Ook niet op papier, kijk maar welk vredesvoorstel Oekraine nu voorgelegd krijgt. Volledige overgave. Hoe is dat goed voor Oekraine of de EU. Amerika is onze belangrijkste tegenspeler. Jammer genoeg hebben we hier veel mensen die je meteen een Putin pijper noemen als je dit benoemt. Terwijl de lui die doen alsof Amerika een bondgenoot is juist echt verkondigen wat Putin graag ziet.
pi_219305694
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Heel veel herrie in de klas. En dat is eigenlijk ieder jaar wel zo. En ik merk dat mijn dochter daar ook echt last van heeft.
Het is chaotisch. Veel scholieren zijn gewoon drukker met elkaar dan met de les. Veel roosteraanpassingen iedere week wel weer, vaak op de dag zelf.
En ook wordt er niet op een eenduidige manier lesgegeven, en lopen methodes door elkaar, zelfs binnen een vak binnen een klas. :{
En dan hebben we het over het tweede jaar havo/vwo (TTO).

Het is gewoon rommelig. En ik merk dat mijn kind daardoor ook moeilijk tot leren komt. Want ze is gewoon afgedraaid als ze thuis komt met een zoemend hoofd of met koppijn. Ook door alle werkgroepjes en opdrachten die door de dag heenlopen met diverse medescholieren.

Ik weet niet of dit bekend voorkomt bij anderen.
Misschien off-topic, maar ik vind perfect Nederlands schrijven inmiddels niet het allerbelangrijkste. Slecht schriftelijk Nederlands taalgebruik ergert mij wel en koppel ik vaak aan minder intelligent zijn, toch is dat een bias. Als ik nu weer een schoolopleiding (zowel basis, als voortgezet) zou moeten doen dan faal ik jammerlijk, want ik haat de combinatie wiskunde/rekenen met lange taalkundige opdrachten, geef mij gewoon een algebra formule en klaar.

Ik ben niet zo negatief over het onderwijs nu.
pi_219305873
quote:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren. Maar inderdaad ook minder discipline in de klassen, altijd leerlingen die chaos veroorzaken en met heel andere dingen bezig zijn dan wat ze moeten leren. Heel frustrerend ook voor de leerlingen die wel willen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219305888
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk geen ervaring met andere landen.
Maar je maakt wel de vergelijking, die moet je dan ook doortrekken. Als in andere landen gebrek aan discipline en straffen ook een dingetje is dan houdt jouw hypothese geen stand meer.
pi_219305894
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:56 schreef papert het volgende:

[..]

We vinden in Nederland ook gewoon dingen normaal, die in andere landen als zeer opgepast gezien worden.
Zoals?
pi_219305903
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren. Maar inderdaad ook minder discipline in de klassen, altijd leerlingen die chaos veroorzaken en met heel andere dingen bezig zijn dan wat ze moeten leren. Heel frustrerend ook voor de leerlingen die wel willen.
Huh? Dat niet meer toch? Dat was in mijn tijd juist het geval.
pi_219305917
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk geen ervaring met andere landen. Wel met vroeger hier en ten opzichte van een paar jaar eerder is het echt wel flink verergerd.
Wij hebben geen ervaring met andere landen, wel met twee verschillende systemen.
Onze dochter deed tot 4vwo een gewone tto middelbare school hier in de omgeving. Niets bijzonders, net als de meeste middelbare in Nederland.
Ze is begin dit jaar naar een internationale school gegaan waar ze het IBDP volgt samen met een heel gemêleerd internationaal gezelschap aan jongeren. Het verschil is gigantisch!
pi_219305927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zeker wel. Veel leerlingen vallen door de mand als er inzicht of het kunnen leggen van verbanden worden gevraagd.
pi_219305937
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker wel. Veel leerlingen vallen door de mand als er inzicht of het kunnen leggen van verbanden worden gevraagd.
Ja, nou, huh, dan weerspreek je jezelf. Met stampen en reproduceren leer je nu juist niet verbanden leggen.
pi_219305946
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, nou, huh, dan weerspreek je jezelf. Met stampen en reproduceren leer je nu juist niet verbanden leggen.
Dat zeg ik toch? Dat ze dan door de mand vallen?
pi_219305961
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch? Dat ze dan door de mand vallen?
Dan praten wij langs elkaar heen, want de klacht op het huidige onderwijs is juist dat er niet gestampt wordt op taal en rekenen.
pi_219305962
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beiden. En het loopt ook doodleuk door elkaar heen, per vak, per les soms.
De ene helft van de klas werkt tijdens Nederlands in werkgroepjes aan zijn zelfbedachte filmscript als opdracht Nederlands (en dat gaat nogal vocaal) terwijl de andere helft zich op het ontleden van zinnen moet concentreren.
De les daarna draaien we het om.

Echt wie zoiets bedenkt. }:|
Hoe moet je je hier in godsnaam kunnen concentreren?
Dus inmiddels heeft dochter noise cancellation oordopjes mee (die ook zonder telefoon werken dus).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305974
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:44 schreef miss_sly het volgende:
Ze is begin dit jaar naar een internationale school gegaan waar ze het IBDP volgt samen met een heel gemêleerd internationaal gezelschap aan jongeren. Het verschil is gigantisch!
En waar zit dat gigantische verschil in?

Verder zal er waarschijnlijk best wel een strenge selectie zijn voor het IBDP.
pi_219305978
En een andere havo of vwo heeft ook weinig zin. Want het is overal druk, chaotisch en veel lawaai. En heel groot al die scholen.
Helaas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219305985
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dan praten wij langs elkaar heen, want de klacht op het huidige onderwijs is juist dat er niet gestampt wordt op taal en rekenen.
Dat is automatiseren op de basisschool door oefenen, oefenen en oefenen. Dat is wat mij betreft zeker een gebrek.
pi_219305996
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:53 schreef capricia het volgende:
En een andere havo of vwo heeft ook weinig zin. Want het is overal druk, chaotisch en veel lawaai. En heel groot al die scholen.
Helaas.
Ook daar zie ik het verschil niet zo in, ik zat in de jaren '70 al op een VO school met 800 leerlingen. Stond toen al bekend als een hele goede school. Het aantal leerlingen maakt m.i. niet uit.
pi_219306015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En waar zit dat gigantische verschil in?

Verder zal er waarschijnlijk best wel een strenge selectie zijn voor het IBDP.
Er is zeker een selectie. Maar er is ook motivatie. Niemand vindt het stoer om niets te doen en laag te scoren. Ze willen allemaal goed presteren en leren ook veel.
Maar ook de opzet is anders. Er zijn ook veel clubjes en activiteiten waardoor ze buiten de lessen ook veel bezig zijn.
Het is echt hard werken, en dat doen ze dan ook.
pi_219306018
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ook daar zie ik het verschil niet zo in, ik zat in de jaren '70 al op een school met 800 leerlingen. Stond toen al bekend als een hele goede school. Het aantal leerlingen maakt m.i. niet uit.
Oh, 800 leerlingen is wat we hier klein noemen.

Respectievelijk 1900 en 1700 leerlingen voor de beide Havo/VWO's hier.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219306029
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is automatiseren op de basisschool door oefenen, oefenen en oefenen. Dat is wat mij betreft zeker een gebrek.
Tja, ook dat kan makkelijk bijgetrokken worden. Op mijn basisschool deden de leraren niets aan grammatica, moest pas op de middelbare school leren wat een voltooid deelwoord was.
pi_219306051
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is zeker een selectie. Maar er is ook motivatie. Niemand vindt het stoer om niets te doen en laag te scoren. Ze willen allemaal goed presteren en leren ook veel.
Maar ook de opzet is anders. Er zijn ook veel clubjes en activiteiten waardoor ze buiten de lessen ook veel bezig zijn.
Het is echt hard werken, en dat doen ze dan ook.
Maar dan heb je direct een punt, die motivatie! Ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt, zorg dat je zo snel mogelijk door die VO komt, met het minste werk, dan pas wordt het leuk. Dat heeft wel gewerkt. VO is killing voor de motivatie.
pi_219306059
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar dan heb je direct een punt, die motivatie! Ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt, zorg dat je zo snel mogelijk door die VO komt, dan pas wordt het leuk. Dat heeft wel gewerkt. VO is killing voor de motivatie.
Het VO zoals het in NL wordt gegeven is killing. IBDP is ook VO, alleen internationaal.
pi_219306067
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het VO zoals het in NL wordt gegeven is killing. IBDP is ook VO, alleen internationaal.
Ja, fantastisch, alle scholen zo maken dan!
Kost dat?
pi_219306091
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, fantastisch, alle scholen zo maken dan!
Kost dat?
Het systeem op zichzelf zal niet meer of minder kosten dan het systeem dat we hebben.

Ik weet niet of we alle scholen zo moeten maken, maar dat het huidige systeem ain z’n totaliteit aan verandering toe is, is voor mij een duidelijke zaak.
pi_219306099
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het systeem op zichzelf zal niet meer of minder kosten dan het systeem dat we hebben.

Ik weet niet of we alle scholen zo moeten maken, maar dat het huidige systeem ain z’n totaliteit aan verandering toe is, is voor mij een duidelijke zaak.
Mee eens. Maar je hoeft echt niet terug naar stampen.
pi_219306100
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt ook minder gevraagd van de Nederlandse kinderen, denk ik. Het middelbare onderwijs is vooral gestoeld op goed kunnen onthouden, stampen en dat reproduceren.
Niet op de school waar mijn dochter zit.
pi_219306117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Doen ze daar niks aan topo?
pi_219306118
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Vooral gymnasia, bijzondere onderwijssystemen. Daar is ook meer motivatie onder de leerlingen te vinden. Andere instelling van docenten.
pi_219306124
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Vooral gymnasia, bijzondere onderwijssystemen. Daar is ook meer motivatie onder de leerlingen te vinden. Andere instelling van docenten.
Je bedoelt.. meer motivatie onder ouders van die leerlingen.
pi_219306128
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, 800 leerlingen is wat we hier klein noemen.

Respectievelijk 1900 en 1700 leerlingen voor de beide Havo/VWO's hier.
Mijn dochter zit in een gebouw met 600 leerlingen, maar dat zijn alleen de eerste 3 klassen HAVO en VWO. Totaal zal richting de 2000 gaan. Maar ik denk niet dat schoolgrootte iets te maken heeft met drukke klassen, een klas van 30 op een school met 400 leerlingen kan net zo druk zijn als op een school met 4000 leerlingen.

Mijn dochter is wel gezegend met een klas specifiek gericht op uitblinkers, een VWO TTO klas die eerst zijn getest door een universiteit. Ik denk eigenlijk dat de meeste herrie komt van kinderen die niet op hun plek zitten maar het te moeilijk of te makkelijk vinden. Probleem van die bredere brugklassen dus.

Dat de ene helft praktisch bezig is en de andere helft theoretisch was in mijn tijd (we worden oud) ook al zeer gebruikelijk.
pi_219306131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je bedoelt.. meer motivatie onder ouders van die leerlingen.
Nee.
Geloof het of niet, maar er zijn ook leerlingen die zelf gemotiveerd zijn. En er zijn ook ouders die hun kinderen hun eigen weg laten kiezen, ongeacht niveau.
pi_219306134
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Doen ze daar niks aan topo?
2e klas tweetalig gymnasium hebben ze inderdaad geen topo.
pi_219306142
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moet zijn. :')

Totaal verlies aan motivatie soms hier. En ze begon het eerste jaar zo enthousiast.

Ik vind het best sneu om te zien.
Ze vraagt dan of ik haar af kan melden (wat officieel niet mag), want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')