Tja, dat bewijzen is best moeilijk. Mijn jongste kind wilde graag met zijn vriendjes naar het VO enz.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee.
Geloof het of niet, maar er zijn ook leerlingen die zelf gemotiveerd zijn. En er zijn ook ouders die hun kinderen hun eigen weg laten kiezen, ongeacht niveau.
Dat is verboden op de school van mijn dochter en er wordt fanatiek gecontroleerd. Rond de tijd van de leswisseling staan congiërges en teamleiders regelmatig buiten om ze op te vangen... Motivatieproblemen zullen er nog genoeg zijn onder de leerlingen, maar je kunt ook als school (of als ouders, die in het geval van bijzonder onderwijs de eigenaar zijn van de school en dus alles kunnen aanpassen als ze het samen doen) wel je best doen. Zo'n regel is in te voeren en handhaafbaar, al doe je het maar met steekproeven.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moeten zijn.![]()
Totaal verlies aan motivatie soms hier. En ze begon het eerste jaar zo enthousiast.
Dat vinden de winkeliers in het winkelcentrum in de regel ook niet fijn.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:21 schreef capricia het volgende:
Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moet zijn.![]()
Mijn oudste kind begon ook enthousiast, VWO in de brugklas gemist op 0,1 % cijfer gemiddelde, als fanatieke ouders met een hyperintelligent kind (later getest op hoogbegaafdheid) vonden we dat belachelijk, verandert van school waar er twee brugklassen waren, ging moeiteloos over naar 3 VWO en toen had ze er geen zin meer in.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dochter ook geen meerdere uren uitval per week heeft waarbij sommige kinderen dan maar in winkelcentra rond gaan hangen (omdat er op school ook geen lokaal beschikbaar is met personeel wat toezicht houdt zodat de leerlingen vast aan het huiswerk kunnen beginnen), en dan om half vier nog voor een half uur Frans weer op school moet zijn.![]()
Totaal verlies aan motivatie soms hier. En ze begon het eerste jaar zo enthousiast.
Ik vind het best sneu om te zien.
Ze vraagt dan of ik haar af kan melden, want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
Wat doet die school dan als er weer eens twee uur les (plus half uur pauze is tweeëneenhalf uur) uitvalt?quote:Op donderdag 20 november 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is verboden op de school van mijn dochter en er wordt fanatiek gecontroleerd. Rond de tijd van de leswisseling staan congiërges en teamleiders regelmatig buiten om ze op te vangen... Motivatieproblemen zullen er nog genoeg zijn onder de leerlingen, maar je kunt ook als school (of als ouders, die in het geval van bijzonder onderwijs de eigenaar zijn van de school en dus alles kunnen aanpassen als ze het samen doen) wel je best doen. Zo'n regel is in te voeren en handhaafbaar, al doe je het maar met steekproeven.
Uitval is er weinig, inderdaad. En ze woont er ook, op campus, dus het is echt wel heel anders. Maar een groot verschil is dus ook dat ze meer dan alleen de gewone lessen doen. Er zijn student led initiatives en andeee activiteiten die allemaal op school plaatsvinden. En de workload is echt wel hoog. Bij uitval wordt er gewerkt aan essays die nog uitstaan. Een flink deel van de vakanties ook. Er wordt met elkaar geleerd, men helpt elkaar ook.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het best sneu om te zien.
Ze vraagt dan of ik haar af kan melden (wat officieel niet mag), want thuis lukt Frans gewoon dan beter.
De Jumbo foodmarkt heeft zijn La Place-inrichting er inmiddels op aangepast. Een hele hoek voor deze jongeren gemaakt.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat vinden de winkeliers in het winkelcentrum in de regel ook niet fijn.
Dat is dan heel anders dan in mijn tijd. Ik herinner me van de tijd dat ik naar school ging dat de winkeliers in de buurt van de school niet echt zaten te wachten op bezoek van leerlingen tijdens de pauzes en tussenuren, want er werd best wel vaak gestolen.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:34 schreef capricia het volgende:
De Jumbo foodmarkt heeft zijn La Place-inrichting er inmiddels op aangepast. Een hele hoek voor deze jongeren gemaakt.
Je bent wel verplicht om iets te kopen als je er gaat werken met je groepje medescholieren, maar er zijn inmiddels al laptop voorzieningen aangebracht (stroom enzo) daar waar de ruimte juist voor deze doelgroep ingericht is.
Haha, vind Hanca soms best wel naief. Maar goed, zelf heb ik een jaar of 40 ervaring in het buitenschools (muziek)onderwijs gehad. En door de tijd ook ervaring gekregen met steeds meer dyslexie, met name het notenschrift leren lezen, ik begreep op een gegeven moment dat een F tussen de onderste balk ook op een F tussen de bovenste balk heel logisch leek voor hen.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat doet die school dan als er weer eens twee uur les (plus half uur pauze is tweeëneenhalf uur) uitvalt?
Er zijn geen lokalen met dedicated toezicht beschikbaar. Dus gewoon een beetje doelloos hangen op school dan maar?
Hebben ze altijd gymles op de sportvelden? Heeft de school geen eigen gymzaal?quote:Op donderdag 20 november 2025 21:43 schreef capricia het volgende:
Ik pak het rooster er even bij:
Dinsdag tot half elf les. Dan half uur pauze, waarin ze gezamenlijk met meerdere klassen naar de sportvelden fietsen. Dan twee keer 60 minuten gym, dan weer half uur pauze waarin ze terug fietsen en dan starten ze om half twee weer op school met de lessen tot half vier.
Het assortiment is er gewoon op aangepast. Ja ook warme frikandelbroodjes en koude blikjes energydrink.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat is dan heel anders dan in mijn tijd. Ik herinner me van de tijd dat ik naar school ging dat de winkeliers in de buurt van de school niet echt zaten te wachten op bezoek van leerlingen tijdens de pauzes en tussenuren, want er werd best wel vaak gestolen.
Fiets is verplicht. Dat wordt op de open dagen en in de brieven bij aanmelding en schoolgids al gecommuniceerd.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hebben ze altijd gymles op de sportvelden? Heeft de school geen eigen gymzaal?
En wat als je geen fiets hebt, hoe moet je dan naar de sportvelden?
Wel een beetje gepiep, hoor, ik woonde indertijd 13 km fietsen vanaf huis naar school en weet zeker dat daar ook het rooster niet altijd dicht getimmerd was. Wij gingen als pubers dan de stad in inderdaad, of de markt op en zodra je 15 was de kroeg in om te klaverjassen..quote:Op donderdag 20 november 2025 21:43 schreef capricia het volgende:
Ik pak het rooster er even bij:
Dinsdag tot half elf les. Dan half uur pauze, waarin ze gezamenlijk met meerdere klassen naar de sportvelden fietsen. Dan twee keer 60 minuten gym, dan weer half uur pauze waarin ze terug fietsen en dan starten ze om half twee weer op school met de lessen tot half vier.
Dus als gym uitvalt (en dat is vaak), is er niets tussen half elf en half twee.
Ik vind dit gewoon triest. Soms fietst ze dan maar gewoon weer naar huis, om hier te lunchen, of ik haal haar even op. En dan weer naar school.
Zo zonde van de tijd allemaal.
Ach, wij gingen vroegah naar de kroeg in onze vrije urenquote:Op donderdag 20 november 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Het assortiment is er gewoon op aangepast. Ja ook warme frikandelbroodjes en koude blikjes energydrink.
Probleem is vooral om dan nog de motivatie te hebben, als je nog voor een half uur naar school moet nadat er weer zoveel uitval en gatenkaas in je dag zit.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ach, wij gingen vroegah naar de kroeg in onze vrije uren
Is het in andere landen ook niet vaak dat leerlingen veel langer op school zijn voor ook andere zaken dan alleen lessen? Sporten, debating club, toneel, science club, weet ik het?quote:Op donderdag 20 november 2025 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Probleem is vooral om dan nog de motivatie te hebben, als je nog voor een half uur naar school moet nadat er weer zoveel uitval en gatenkaas in je dag zit.
Ik vraag me echt af hoe ze dat in andere landen doen.
Lees de andere reacties. Vooral veel lawaai en kletsen.quote:
Geen idee, hoor, maar goed, bij een bezoek op een Duitse middelbare school met een enorme kantine zag ik wel dat daar hele groepen leerlingen gezellig samen zaten te kletsen in die 'verloren' uren. Dat kan dus ook.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Probleem is vooral om dan nog de motivatie te hebben, als je nog voor een half uur naar school moet nadat er weer zoveel uitval en gatenkaas in je dag zit.
Ik vraag me echt af hoe ze dat in andere landen doen.
Precies dat, ja! Het is hier een enorme kale boel op de middelbare scholen, kantine's in het buitenland, zoals VK en Duitsland zijn veel meer gericht op het verzorgen van gezond eten tussen de middag en ander soort creatieve ontspanning. Hier is het een kale boel.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het in andere landen ook niet vaak dat leerlingen veel langer op school zijn voor ook andere zaken dan alleen lessen? Sporten, debating club, toneel, science club, weet ik het?
Dat is ook wel het beeld dat ik krijg van de verhalen van onze dochter. Men is meer echt samen, praat met elkaar, onderneemt van alles met elkaar.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Geen idee, hoor, maar goed, bij een bezoek op een Duitse middelbare school met een enorme kantine zag ik wel dat daar hele groepen leerlingen gezellig samen zaten te kletsen in die 'verloren' uren. Dat kan dus ook.
Ja dat is hier ook. Twee maal per week (en dan twee trimesters lang) van vier tot vijf 's middags moet ze een extra activiteit kiezen, verplicht. Dat kan van alles zijn. Ook kunst, koken uit andere culturen, en de dingen die jij noemt. Ook samenwerking met de Universiteit Utrecht, Science projecten, van alles kun je kiezen.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het in andere landen ook niet vaak dat leerlingen veel langer op school zijn voor ook andere zaken dan alleen lessen? Sporten, debating club, toneel, science club, weet ik het?
Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen ala Mart Smeetsquote:Op donderdag 20 november 2025 22:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat is hier ook. Twee maal per week (en dan twee trimesters lang) van vier tot vijf 's middags moet ze een extra activiteit kiezen, verplicht. Dat kan van alles zijn. Ook kunst, koken uit andere culturen, en de dingen die jij noemt. Ook samenwerking met de Universiteit Utrecht, Science projecten, van alles kun je kiezen.
Maar ik heb haar al meerdere malen afgemeld, omdat er vanaf twee uur weer lesuitval was. En dan zit ze maar te hangen op school, te wachten tot haar extra les begint. Zo zonde. En natuurlijk hangt ze met vriendinnen, maar dan nog is ze het gewoon zat.
Toevallig gisteravond ging ze ook weer extra voor een presentatie naar school. Van half acht tot negen. Het is gewoon een grote gatenkaas.
Ik bedoel het toch anders. Meer dat hun leven zich echt voor een groot deel op school afspeelt. En ze dus meer met elkaar leven. Iedere dag van 8-16 uur ofzo, samen eten in de kantine het eten dat daar is bereid, etc.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat is hier ook. Twee maal per week (en dan twee trimesters lang) van vier tot vijf 's middags moet ze een extra activiteit kiezen, verplicht. Dat kan van alles zijn. Ook kunst, koken uit andere culturen, en de dingen die jij noemt. Ook samenwerking met de Universiteit Utrecht, Science projecten, van alles kun je kiezen.
Maar ik heb haar al meerdere malen afgemeld, omdat er vanaf twee uur weer lesuitval was. En dan zit ze maar te hangen op school, te wachten tot haar extra les begint. Zo zonde.
Toevallig gisteravond ging ze ook weer extra voor een presentatie naar school. Van half acht tot negen. Het is gewoon een grote gatenkaas.
Juist dat, hoor, een kind moet zich loswerken van de ouders. Geef dat kind een schop onder haar hol en zeg gewoon dat dat erbij hoort ipv thuis gaan jammeren.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik bedoel het toch anders. Meer dat hun leven zich echt voor een groot deel op school afspeelt. En ze dus meer met elkaar leven. Iedere dag van 8-16 uur ofzo, samen eten in de kantine het eten dat daar is bereid, etc.
Het is net zo min ideaal als wat er nu is, maar ik denk dat het wel een positieve invloed kan hebben. Onze dochter is er enthousiast over; altijd (in haar geval, want resident) je vrienden om je heen in plaats van af moeten spreken, bijvoorbeeld.
Ik niet.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen @:Mart Smeets
Ik vind dat aanstelleritus. Gejammer over gemiste uren, daar moet je m.i. als ouder niet in meegaan.
Veel zitten te kaarten, maar er is ook heel vaak ruimte om lessen waar minder wordt uitgelegd naar voren te halen door het werk in zo'n tussenuur te doen. Leraar controleert het en als je echt hebt laten zien dat je het snapt mag je de les skippen.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat doet die school dan als er weer eens twee uur les (plus half uur pauze is tweeëneenhalf uur) uitvalt?
Er zijn geen lokalen met dedicated toezicht beschikbaar. Dus gewoon een beetje doelloos hangen op school dan maar?
Volledig mee eens, maar lees nu eens wat er eerder is geschreven, het heeft ook te maken met het systeem hier dat het onderwijs alleen gericht is op onderwijs ipv alles wat erom heen hangt. Puur uit een calvinistische levensstijl, onderwijs is onderwijs en geen plezier.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik niet.
Het is geen bezigheidstherapie om kinderen van de straat te houden hè.
Als ik zo'n dag als gisteren zie, is ze van half negen 's morgens tot negen uur 's avonds op, of bij (of fietsend heen en weer naar) school geweest. En in totaal heeft ze vier uur les gehad. Dat vind ik gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Ik vind dat wel iets zeggen over de kwaliteit van ons onderwijs.
Dat zou ze heel graag willen. Een rustig lokaal (dus met toezicht) waar ze gewoon huiswerk kan maken tijdens die uren of waar ze gewoon met haar vrienden aan haar projecten kan werken.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel zitten te kaarten, maar er is ook heel vaak ruimte om lessen waar minder wordt uitgelegd naar voren te halen door het werk in zo'n tussenuur te doen. Leraar controleert het en als je echt hebt laten zien dat je het snapt mag je de les skippen.
Dat zijn denk ik de uren waar de leerlingen het 'huiswerk' het best voor maken.
En de school schuift zo veel mogelijk met uren om tussenuren zo veel mogelijk te beperken. Regelmatig dat zo'n laatste uur dan naar een eerste uur van een andere dag gaat, oid. Of dat ze er 3 lessen voor verschuiven.
Is er geen bieb waar ze kan zitten? Dat deed mijn dochter nog wel eens in zulke gevallen.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zou ze heel graag willen. Een rustig lokaal (dus met toezicht) waar ze gewoon huiswerk kan maken tijdens die uren of waar ze gewoon met haar vrienden aan haar projecten kan werken.
Dat complete gegil en overdaad aan lawaai in de kantine/aula (verspreide pauzes voor 1700 leerlingen, relatief kleine aula, dus altijd druk) is gewoon killing.
Elke school heeft lege lokalen en ik dacht ook dat elke school tegenwoordig wel een rustige ruimte heeft voor bijvoorbeeld autisten om zich terug te trekken (anders loop je qua zorg wel heel erg achter), heeft ze er naar gevraagd?quote:Op donderdag 20 november 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zou ze heel graag willen. Een rustig lokaal (dus met toezicht) waar ze gewoon huiswerk kan maken tijdens die uren of waar ze gewoon met haar vrienden aan haar projecten kan werken.
Dat complete gegil en overdaad aan lawaai in de kantine/aula (verspreide pauzes voor 1700 leerlingen, relatief kleine aula, dus altijd druk) is gewoon killing.
En wat let je om een actie te beginnen om dat toezicht door ouders te laten doen?quote:Op donderdag 20 november 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Allemaal allang besproken op school met decanen en coaches. Maar het toezicht is het probleem. Ze hebben geen mensen om dat aan te bieden.
Ik zie daar echt de toegevoegde waarde niet van in van nog meer uren hangen op school.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verder vind ik de tussenuren waarin ze met haar klasgenoten optrekt vaak nog leerzamer dan de lessen, sociale vaardigheden zijn de belangrijkste te leren vaardigheden op school.
Ja. Allemaal al besproken op school.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is er geen bieb waar ze kan zitten? Dat deed mijn dochter nog wel eens in zulke gevallen.
Maar haar school was ook wel meer van het proberen lessen naar voren te halen of verplaatsen om grote gaten te voorkomen.
Jaja, vanuit haar zelf geredeneerd natuurlijk. Zij bepaalt wanneer iets irritant is en uren kost. Begrijp je inmiddels wel dat hier allerlei oplossingen en voorbeelden aangedragen worden die jij zelf steeds af wijst?quote:Op donderdag 20 november 2025 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie daar echt de toegevoegde waarde niet van in van nog meer uren hangen op school.
Want die sociale ervaring doen ze al eindeloos zo veel. Van uitwisselingsprogramma's met je klas (Dieppe was het vorige maand, en binnenkort komen die kinderen naar hier), tot aan zoveel feestjes van klasgenoten etc.
Sociaal gezien zit het verders wel goed.
Ik vind dat wel ver gaan.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En wat let je om een actie te beginnen om dat toezicht door ouders te laten doen?
Ik vind van niet, dit is nu juist dat typische klaag gedrag van aan de kant staan en afgeven op alles dat niet klopt, en daar heeft ze gelijk in, veel klopt niet. Maar met geklaag zonder ook maar zelf met iets van ruimte voor andere oplossingen geven (die worden dan ook direct af geserveerd als niet kunnen) dan sla je alles dood.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat wel ver gaan.
Maar ik denk wel dat veel ouders, niet per se capri is in dit geval, hun kinderen minder leren om zelfredzaam te zijn. Problemen zelf op te lossen. Ik geloof ook wel dat niet alle scholen daar veel ruimte voor bieden, overigens.
Socializen, maar dan echt, is wel een ding. Naar mijn mening is dat iets wat op de gemiddelde middelbare school niet echt gebeurt. Het telefoonverbod is wel een stap in de goede richting.
Er wordt geen sleutel afgegeven voor een lokaal zonder dat er schoolpersoneel aanwezig is in dat lokaal.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elke school heeft lege lokalen en ik dacht ook dat elke school tegenwoordig wel een rustige ruimte heeft voor bijvoorbeeld autisten om zich terug te trekken (anders loop je qua zorg wel heel erg achter), heeft ze er naar gevraagd?
En toezicht hoeft dan echt niet, als er maar een leraar in het lokaal er naast les geeft die het weet.
En ik hoop dat jij haar vertelt dat het in jouw jeugd echt niet beter was gesteld en jij dat ook overleefd hebt.quote:Op donderdag 20 november 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Er wordt geen sleutel afgegeven voor een lokaal zonder dat er schoolpersoneel aanwezig is in dat lokaal.
Er is een tussenvoorziening. En die is (daar gaan we weer) beperkt open (dagelijks tot 1400 uur en vrijdag dicht). Daarvoor moet je aangemeld worden, dat loopt via de schoolarts. Omdat dat letterlijk roosteraanpassingen zijn voor leerlingen die bepaalde lessen niet regulier kunnen volgen. Zodat duidelijk is waar een leerling uithangt qua aanwezigheid in een les.
Het is niet de bedoeling dat leerlingen daar zomaar hun tussenuren door gaan brengen. Dat zou veel te onrustig worden voor die autistische kinderen.
Al moet ik zeggen dat gezien de gym zo vaak uitvalt, dat we met de mentor wel besproken hebben om zo'n traject voor haar op te starten, zodat ze dedicated daar kan zitten tijdens gym. Alleen zou dat betekenen dat ze helemaal geen gym meer gaat doen. En dat is ook weer lastig. Want gym is natuurlijk ook belangrijk en helemaal het probleem verders niet, ze doet het graag.
Bovendien speelt dit probleem bij veel meer leerlingen.
We waren niet de enige die over de idiote hoeveelheid tussenuren (en vooral de lengte) begonnen.
Gewoon hopen dat we de winter goed doorkomen, en niet te veel zieken op school. Dat is het beste. Dan is er ook geen uitval.
Het arme schaap is net van een week Dieppe uitwisseling in een gastgezin weer terug thuis.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat wel ver gaan.
Maar ik denk wel dat veel ouders, niet per se capri is in dit geval, hun kinderen minder leren om zelfredzaam te zijn. Problemen zelf op te lossen. Ik geloof ook wel dat niet alle scholen daar veel ruimte voor bieden, overigens.
Socializen, maar dan echt, is wel een ding. Naar mijn mening is dat iets wat op de gemiddelde middelbare school niet echt gebeurt. Het telefoonverbod is wel een stap in de goede richting.
Er wordt op scholen nog best wel veel gepest. Het ziet er naar uit dat sommige leerlingen op school vooral asociale vaardigheden leren.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
Verder vind ik de tussenuren waarin ze met haar klasgenoten optrekt vaak nog leerzamer dan de lessen, sociale vaardigheden zijn de belangrijkste te leren vaardigheden op school.
Alsof het vroeger beter was.quote:Op donderdag 20 november 2025 23:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er wordt op scholen nog best wel veel gepest. Het ziet er naar uit dat sommige leerlingen op school vooral asociale vaardigheden leren.
Nou dan, dan zijn die stomme gemiste uren toch peanuts?quote:Op donderdag 20 november 2025 23:16 schreef capricia het volgende:
Nou Ja, dit zijn wel zo'n beetje mijn klachten over ons middelbaar onderwijs.![]()
Ja er kan veel beter.
Maar ook 'ja, wat werken er ontzettend fijne mensen die je kind kunnen stimuleren, in ons onderwijs'.
Want dat wordt ook vaak over het hoofd gezien. Al die organisatie en uren die ze in zo'n uitwisselingsprogramma steken. Ik vind het super.
Ach, ben je dan een arm schaap? Mijn kind deelt al bijna vier maanden een kamer met drie andere meisjes en een verdieping met nog twintig anderen. Het is ook wel een mindset, en natuurlijk iets waar ze aan moeten wennen, maar arme schapen zijn ze niet zo snel, vind ik.quote:Op donderdag 20 november 2025 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Het arme schaap is net van een week Dieppe uitwisseling in een gastgezin weer terug thuis.
Vorig jaar zijn er kinderen betrapt op 'The choking game'. Op school. Ander leerjaar, maar goed, lopend vuurtje dat soort nieuws.quote:Op donderdag 20 november 2025 23:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er wordt op scholen nog best wel veel gepest. Het ziet er naar uit dat sommige leerlingen op school vooral asociale vaardigheden leren.
Veel scholen doen geen uitwisseling meer of buitenlandreisjes vanwege financiële tekorten. Zo jammer!quote:Op donderdag 20 november 2025 23:16 schreef capricia het volgende:
Nou Ja, dit zijn wel zo'n beetje mijn klachten over ons middelbaar onderwijs.![]()
Ja er kan veel beter.
Maar ook 'ja, wat werken er ontzettend fijne mensen die je kind kunnen stimuleren, in ons onderwijs'.
Want dat wordt ook vaak over het hoofd gezien. Al die organisatie en uren die ze in zo'n uitwisselingsprogramma steken. Ik vind het super.
Dat was sarcastisch bedoeld.quote:Op donderdag 20 november 2025 23:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ach, ben je dan een arm schaap? Mijn kind deelt al bijna vier maanden een kamer met drie andere meisjes en een verdieping met nog twintig anderen. Het is ook wel een mindset, en natuurlijk iets waar ze aan moeten wennen, maar arme schapen zijn ze niet zo snel, vind ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |