abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219297436
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219297482
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:32 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
“Vreselijk”? Alsof de Tweede Kamer zojuist is overgenomen door een dictator met een cape en een kwaadaardig lachje. Kamp mag dan voor velen geen feestnummer zijn maar om hem in dezelfde categorie als natuurrampen en middeleeuwse pestepidemieën te plaatsen is toch wat al te driest. Als dit al “vreselijk” heet, hoe noem je dan echt serieuze problemen: super-duper-mega-vreselijk? Misschien is een simpel “ik ben niet enthousiast” al spannend genoeg.
Misschien gaat iemand gewoon over zijn eigen woorden en is jouw terechtwijzing onnodig en ongepast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219297785
Wel typisch dat zo'n Karremans zich op de borst tikt in interviews dat hij het vestigingsklimaat hier verslechterd met dat type Nexperia acties. Vestigingsklimaat is normaal toch een mantra voor de hele rechtse politiek?

Gelukkig heeft de kiezer gesproken en willen we meer afbraakpolitiek.
pi_219297798
quote:
14s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wel typisch dat zo'n Karremans zich op de borst tikt in interviews dat hij het vestigingsklimaat hier verslechterd met dat type Nexperia acties. Vestigingsklimaat is normaal toch een mantra voor de hele rechtse politiek?

Gelukkig heeft de kiezer gesproken en willen we meer afbraakpolitiek.
Harder zijn tegenover China mag van mij best wel. Maar dan wel met een beetje meer visie a.u.b…
pi_219298015
Harder zijn tegen China dient op dit moment geen enkel doel. Sterker nog, het is vrij onverstandig. Je kan beter inzetten op Europa sterker laten worden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298045
quote:
7s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien gaat iemand gewoon over zijn eigen woorden en is jouw terechtwijzing onnodig en ongepast.
Ik vind Kamp een vreselijke vent ja en daar maakt deze terechtwijzing door een VVD stemmer geen verandering in
pi_219298047
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Harder zijn tegenover China mag van mij best wel. Maar dan wel met een beetje meer visie a.u.b…
quote:
12s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:53 schreef Mutant01 het volgende:
Harder zijn tegen China dient op dit moment geen enkel doel. Sterker nog, het is vrij onverstandig. Je kan beter inzetten op Europa sterker laten worden.
Gaat beetje hand in hand. Europa zal bedenken welke dingen het in eigen huis wil en moet gaan produceren. Pas als je die overhand hebt heb je wat te bieden tegenover China.
pi_219298160
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
Gaat beetje hand in hand. Europa zal bedenken welke dingen het in eigen huis wil en moet gaan produceren. Pas als je die overhand hebt heb je wat te bieden tegenover China.
De overhand zullen we (voorlopig) echt niet meer hebben, maar dat moet ook niet het doel zijn lijkt me. Wel gedeeltelijke onafhankelijkheid, of eigenlijk meer zelfstandigheid. Maar dat geldt net zo goed richting de VS.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298297
Bij Boekestijn en de Wijk is het oordeel over Karremans handelen inzake Nexperia duidelijk: Karremans heeft totaal verloren, blamage van de bovenste plank, beginnersfout, geen begrip van hoe de internationale politiek veranderd is en wat er gebeurd als je China tegen je krijgt. En als je wat wilt kun je als Nederland niets en moet je het via de Europese unie spelen, wat Karremans niet gedaan heeft.

Daar kan hij het mee doen _O-
  woensdag 19 november 2025 @ 16:58:26 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219298348
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:10 schreef Hanca het volgende:
Ik heb zelfs nog liever Henk Kamp.
Be careful what you wish for.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219298378
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Be careful what you wish for.
Ja, liever niet natuurlijk. Kamp is absoluut geen favoriet en gelukkig inmiddels 73. Kun je nagaan hoe graag ik Wiersma en Rummenie weg wil hebben...

Ik denk dat Wiersma de prijs voor meest destructieve minister ooit glansrijk wint.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219298489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, liever niet natuurlijk. Kamp is absoluut geen favoriet en gelukkig inmiddels 73. Kun je nagaan hoe graag ik Wiersma en Rummenie weg wil hebben...

Ik denk dat Wiersma de prijs voor meest destructieve minister ooit glansrijk wint.
Faber kon er ook wat van :X
pi_219298555
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Faber kon er ook wat van :X
Faber heeft niks gedaan. Geen AZC's gesloten. Alleen wat geld weggegooid aan grenscontroles. Wiersma gooide in haar eerste week Nederland al in het stikstofslot, tegen advies van haar ambtenaren, de commissie landbouw en de landsadvocaat in.
pi_219298565
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom harder tegen China? Onze voornaamste tegenspeler is Amerika. Dan kunnen we juist beter wat aardiger doen tegen China. Geostrategisch zit je beter als je met beide kanten vriendjes bent. Niet door zoals nu Amerika's vazal te spelen.
pi_219298585
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De overhand zullen we (voorlopig) echt niet meer hebben, maar dat moet ook niet het doel zijn lijkt me. Wel gedeeltelijke onafhankelijkheid, of eigenlijk meer zelfstandigheid. Maar dat geldt net zo goed richting de VS.
Precies maar op ingeven van de VS doen we net alsof China zo vreselijk is. Alsof Amerika niet net zoveel burgers bespioneert als China. Het ontloopt elkaar ook niet veel als we kijken naar hoeveel mensen opgesloten zitten. In verhouding scoort Amerika zelfs slechter in %age van de bevolking dat moet brommen.
Genocide vinden zowel China als de VS prima, zie de Oeigoeren en Israel.
Toch doen we telkens alsof Amerika wel chill is en China eigenlijk slecht.
pi_219298604
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waarom harder tegen China? Onze voornaamste tegenspeler is Amerika. Dan kunnen we juist beter wat aardiger doen tegen China. Geostrategisch zit je beter als je met beide kanten vriendjes bent. Niet door zoals nu Amerika's vazal te spelen.
Waarom zou dat zo zijn? Waarom zou het land dat bijvoorbeeld Oekraïne steunt, waarmee wij in de NAVO zitten en waar wij handelsakkoorden mee hebben een grotere tegenspeler zijn dan het land dat graag bevriend is met Poetin, dat via smerige spelletjes illegale en gevaarlijke rommel in de EU stort en dat op een heel handige manier de handen heeft gekregen op bijna alle grondstoffen in Afrika en ondertussen een genocide pleegt?

En kom dan niet jet het antwoord "Trump", want niemand kan beweren dat Xi Jinping beter is dan Trump. Nooit.
https://www.groene.nl/artikel/het-denken-van-xi-pleegt-genocide
pi_219298675
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou dat zo zijn? Waarom zou het land dat bijvoorbeeld Oekraïne steunt, waarmee wij in de NAVO zitten en waar wij handelsakkoorden mee hebben een grotere tegenspeler zijn dan het land dat graag bevriend is met Poetin, dat via smerige spelletjes illegale en gevaarlijke rommel in de EU stort en dat op een heel handige manier de handen heeft gekregen op bijna alle grondstoffen in Afrika en ondertussen een genocide pleegt?

En kom dan niet jet het antwoord "Trump", want niemand kan beweren dat Xi Jinping beter is dan Trump. Nooit.
Het antwoord is vrij simpel, enig idee hoeveel instabiliteit het buitenlandbeleid van de VS de afgelopen 40 jaar heeft veroorzaakt? Met honderdduizenden doden en miljoenen vluchtelingen als gevolg? Dat staat nog helemaal los van Trump.

Maar omdat jij er minder last van hebt is de een erger dan de ander? Althans, zo lijkt het. Ik kan je garanderen dat de VS, op Europa na, niet echt veel vrienden meer heeft in de rest van de wereld. En dat komt niet omdat ze zo'n voorbeeldig track record hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219298746
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:48 schreef Faraday01 het volgende:
Bij Boekestijn en de Wijk is het oordeel over Karremans handelen inzake Nexperia duidelijk: Karremans heeft totaal verloren, blamage van de bovenste plank, beginnersfout, geen begrip van hoe de internationale politiek veranderd is en wat er gebeurd als je China tegen je krijgt. En als je wat wilt kun je als Nederland niets en moet je het via de Europese unie spelen, wat Karremans niet gedaan heeft.

Daar kan hij het mee doen _O-
Ik kan nog niet echt een andere lezing bedenken.
pi_219298779
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Faber heeft niks gedaan. Geen AZC's gesloten. Alleen wat geld weggegooid aan grenscontroles. Wiersma gooide in haar eerste week Nederland al in het stikstofslot, tegen advies van haar ambtenaren, de commissie landbouw en de landsadvocaat in.
Het doel was om een bepaald stemmentrekkend beeld neer te zetten. Proefbalonnetjes, Grenscontroles en Wilders zn 'burgerwachten'. Het straalde uiteindelijk op haar af voor het PVV publiek
  woensdag 19 november 2025 @ 18:31:42 #20
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219298782
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
lastig als alles geprivatiseerd is/word, China speelt hier handig op in, menig chinees bedrijf moet zich gewoon aan de CCP rapporteren, chinezen zijn heel wat autoritairder dan de geprivatiseerde sector hier.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219299004
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 18:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het antwoord is vrij simpel, enig idee hoeveel instabiliteit het buitenlandbeleid van de VS de afgelopen 40 jaar heeft veroorzaakt? Met honderdduizenden doden en miljoenen vluchtelingen als gevolg? Dat staat nog helemaal los van Trump.

Maar omdat jij er minder last van hebt is de een erger dan de ander? Althans, zo lijkt het. Ik kan je garanderen dat de VS, op Europa na, niet echt veel vrienden meer heeft in de rest van de wereld. En dat komt niet omdat ze zo'n voorbeeldig track record hebben.
Het is vrij simpel: Chinese burgers hebben geen vrijheid, worden vervolgd om niks. Dus is China nooit onze bondgenoot boven een land als de VS.
pi_219299054
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Alsof Amerika ons niet onder druk zit om smerige rommel op onze markt te krijgen. Ga bijvoorbeeld maar na hoe Amerika staat tegenover regulering van zoiets als sociale media.
quote:
The White House and U.S. State Department have been going after the EU’s digital rulebook for months, accusing the bloc of unfair, burdensome rules that target American companies and free speech.
https://www.politico.eu/a(...)-foreign-censorship/

Doen alsof China, Afrika leegrooft maar dat wij Europeanen en Amerika daar vies van zouden zijn is nogmaals compleet lachwekkend.

Waarom zou niemand kunnen beweren dat Xi beter is dan Trump. Niemand zal dat ontkennen Xi is namelijk geen criminele raaskallende halve gare.

Dat genocide een probleem zou zijn voor Europa of Amerika wordt nogal tegengesproken door onze steun aan de genocide in Gaza. Er wordt in onze kamer zelfs schande van gesproken als iemand voorstelt geen wapens meer te leveren die gebruikt kunnen worden voor genocidaal geweld.

Natuurlijk is Europa wat fijner dan Amerika of China maar het is echt bizar hoe we China afrekenen op zaken die we bij Amerika eigenlijk vanzelfsprekend vinden.
pi_219299077
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vrij simpel: Chinese burgers hebben geen vrijheid, worden vervolgd om niks. Dus is China nooit onze bondgenoot boven een land als de VS.
Waarom heeft de VS dan 1.25 miljoen gevangenen op 340 miljoen inwoners.
China heeft er 1.75miljoen op 1.4 miljard inwoners.

Toch wordt men volgens jou in China om alles opgepakt. Maar is Amerika een vrij land.
pi_219299121
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Toch wordt men volgens jou in China om alles opgepakt. Maar is Amerika een vrij land.
De VS zijn ook niet bepaald ok. Maar China sluit massaal eigen onderdanen op in “heropvoedingskampen” zonder enige vorm van proces. Daarnaast is de vrijheid van meningsuiting er echt veel meer ingeperkt dan in de VS en kan ook dit weer reden zijn om je heel lang heel ver weg te stoppen zonder serieus proces.
Daarnaast steunen ze Rusland in hun strijd tegen Oekraïne.

Dus onze afhankelijkheid van China moeten we als Europa snel afbouwen.
Dat staat voor mij los van dat we ons ook veel onafhankelijker op moeten gaan stellen van de VS.
pi_219299122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ga hier anders even China verdedigen. Het land waar mensen die het verkeerde geloven worden opgepakt en gemarteld. Waar kinderen worden 'heropgevoed'. En dan nog eens totaal ongeloofwaardoge cijfers overnemen van de Chinese overheid. Je gelooft alles wat Poetin, de grote vriend van Xi, zegt zeker ook?

China liefhebbers, dan zit je echt wel op dezelfde afslag als Baudet wat mij betreft.
pi_219299131
De statistieken van een dictatuur geloven is inderdaad wel erg naïef…
pi_219299204
Prutser Vincent Karremans.
quote:
Oud-ceo Nexperia Frans Scheper hekelt gedrag Karremans: 'Macho-actie'

Vandaag 18:50

Minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) heeft zijn maatregelen tegen Nexperia opgeschort. De chipfabrikant kreeg strenge beperkingen opgelegd, omdat gevreesd werd dat het van oorsprong Nederlandse bedrijf de productie naar China zou verplaatsen. Oud-ceo Frans Scheper is niet te spreken over het optreden van Karremans. In een schriftelijke reactie aan Geld of je Leven spreekt hij van een 'macho-actie'.

Het van oorsprong Nijmeegse bedrijf kwam in Chinese handen. Karremans besloot bij het bedrijf in te grijpen, omdat de Chinese topman kennis en productie naar China dreigde te verplaatsen. Nexperia kon daardoor geen beslissingen meer nemen zonder goedkeuring van het ministerie. Vanuit China werd er met woede gereageerd, waarop er vanuit China geen chips meer naar Europa werden geëxporteerd. Om China goede wil te tonen, heeft Karremans de maatregelen nu opgeschort.

Roekeloos
Scheper, die in 2020 zijn pensioen aankondigde, vindt dat de acties van Karremans het bedrijf geschaad hebben, maar ook dat het heel slecht is voor het Nederlandse vestigingsklimaat, laat hij aan Geld of je Leven weten.

Europarlementariër Dirk Gotink (NSC) sluit zich aan bij Scheper. Hij vindt dat Karremans 'onnodig heeft geëscaleerd'. "Hij heeft hiermee echt geen vrienden gemaakt, ook niet in Europa. Het was roekeloos en niet geheel doordacht. Nederland heeft enorme belangen, bijvoorbeeld bij ASML. Als we denken dat we met dit gedrag onze belangen op lange termijn kunnen beschermen, hebben we het mis", vindt hij. Gotink vindt dat Karremans de Chinezen 'onnodig tegen de haren instreek.'

China-expert Rogier Creemers is het eens met Gotink. "China ziet Europa als een soort verlengstuk van het Amerikaanse buitenlandse beleid. Het beleid is heel weinig constructief geweest, terwijl China zich al klemgezet voelt door een steeds agressievere Trump-regering", zegt hij.

In China kijken ze anders naar ministers dan wij. "In China wordt je pas minister als je decennialang de publieke zaak hebt gediend. Het idee dat Vincent Karremans gewoon een voormalig gemeenteraadslid uit Rotterdam is die een portefeuille gekregen heeft die veel te zwaar voor hem is (op dit punt, dat kunnen ze zich in China niet voorstellen. Zij zien alles als rigoureus doordacht en gepland."

Creemers denkt dat Karremans beter naar China had kunnen bellen. "Je moet communiceren en coördineren en ik heb niet de indruk dat dit is gebeurd."
https://www.nporadio1.nl/(...)arremans-macho-actie
pi_219299239
Dit zegt gemini.google over aantal gevangenen in China: https://gemini.google.com/app/7e5be09377d2acd4?hl=nl
pi_219299290
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
Dit zegt gemini.google over aantal gevangenen in China: https://gemini.google.com/app/7e5be09377d2acd4?hl=nl
Die link werkt niet. Maar bij mij geeft het aan dat er eigenlijk geen betrouwbare inschatting gemaakt kan worden.
  woensdag 19 november 2025 @ 19:56:56 #30
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219299383
Tja, wanneer je vuistje tegen VS of China wil maken dan is de volgorde eigenlijk heel eenvoudig, slechts twee eenvoudige stappen:
1. Organiseer alternatief aanbod
2. Maak je vuistje

Andersom is best nogal dom om het heel voorzichtig te zeggen. Investeren dus. Investeren vanaf de bodem naar boven. Zooi assembleren die alsnog afkomstig is uit China of elders lost ook niets op. Meer echte soevereiniteit gaat honderden miljarden, heel veel pijn en decennia kosten. Het vervelende is, het is dat of vervallen tot de bitch van China en de VS.

Energie, defensie, chips, grondstoffen, cloud, AI, medicijnen, allemaal gebieden waarin we OF onafhankelijk OF met voldoende alternatief aanbod moeten kunnen opereren. En zelfs onze voedselvoorziening is volkomen afhankelijk van fosfaten van buiten Europa.

Kortom, dappere maar extreem domme poging van onze VVD vriend.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:01:08 #31
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219299402
quote:
Eigenlijk onvoorstelbaar dat de ambtelijke top van zijn ministerie hier niet vrij duidelijk negatief over geadviseerd heeft. Mocht nog blijken dat dat wel zo gelopen is, en Karremans volledig naar eigen inzicht heeft gehandeld, lijkt me dat wel redelijk funest voor zijn politieke carrière op korte termijn.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_219299407
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
Link werkt niet, maar een bedrijf dat in China wil opereren moet de Chinese overheid napraten en is dus per definitie geen goede bron.

Dit vind ik relevanter:
https://www.opendoors.nl/ranglijst/china/
https://www.amnesty.nl/wa(...)/mensenrechten-china
https://www.amnesty.nl/wa(...)atform/rechtssysteem
https://www.sdok.nl/verhalen-nieuws/golf-van-vervolging-in-china
https://unric.org/nl/chin(...)ensenrechtenrapport/

En de sprekers uit China die hier laatst in Nederland waren en die ik heb gehoord over vervolging waren ook vrij duidelijk.
pi_219299411
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:01 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Eigenlijk onvoorstelbaar dat de ambtelijke top van zijn ministerie hier niet vrij duidelijk negatief over geadviseerd heeft. Mocht nog blijkt dat dat wel zo gelopen is, en Karremans volledig naar eigen inzicht heeft gehandeld, lijkt me dat wel redelijk funest voor zijn politieke carrière op korte termijn.
Volgens mij is dat zo en heeft hij zich niks aangetrokken van de adviezen van zijn ambtenaren.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:04:55 #34
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219299430
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Naast dat China allerlei voor ons kritische ketens rondom grondstoffen beheerst is ze bezig haar eigen overproductie te dumpen in Europa die ten koste gaat van onze industriële basis. Een alternatief kunnen we niet opbouwen, want we hebben de kritische grondstoffen niet. Ze kunnen al bijna dreigen met hier het licht uit doen als we zouden protesteren tegen wat dan ook.

En ja, voor tech zijn we te afhankelijk van de VS.

Beter worden heel rap onafhankelijk. Van de VS én China.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_219299437
Hij heeft Nexperia maar moeten laten gaan? heb het niet echt gevolgd
pi_219299450
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

En vooral niet onderling gaan kissebissen, daar hebben beiden profijt van.
pi_219299464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Hij heeft Nexperia maar moeten laten gaan? heb het niet echt gevolgd
Nee, hij had het via Europa moeten regelen.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:08:12 #38
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219299468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Volgens mij is dat zo en heeft hij zich niks aangetrokken van de adviezen van zijn ambtenaren.
Die is toast.

Of zou dat al moeten zijn. Maarja, VVD.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_219299484
Justitieminister wil politieke invloed op OM behouden, verwerpt initiatief D66 tegen ‘democratische erosie’

https://www.volkskrant.nl(...)che-erosie~bf31656e/

Opvallend wel dat CDA dit voorstel steunt en VVD faliekant tegen is.

Ik ben wel benieuwd wanneer dit euvel in het verleden heeft plaats gevonden. Welke zijn in het debat ter sprake gekomen?

Het Tweede Kamer stenogram is voor nu nog niet actueel.

Zo uit mijn hoofd kan ik drie mogelijke zaken bedenken: ingrijpen Sorgdrager bij arrestatie van Bouterse; Benk Korthals bij het OM een schikking met bouwbedrijven er doorheen drukken (Schipholtunnel als ik het me goed herinner); inmenging Opstelten in de zaak Wilders.

Ik dacht eerst ook aan Maxime Verhagen die een NMA boete van tafel veegde maar dat is sowieso een ander ministerie en traject.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219299493
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, hij had het via Europa moeten regelen.
Eens, maar hij moest ook wel wat doen aan Nexperia, zo simpel zwart-wit was het allemaal niet.
pi_219299504
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, maar hij moest ook wel wat doen aan Nexperia, zo simpel zwart-wit was het allemaal niet.
Klopt, maar ondoordacht dus en nu op zijn knietjes weer gaan slijmen. Typisch VVD, eerst doen dan denken.
pi_219299544
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:27 schreef KareldeStoute het volgende:
De statistieken van een dictatuur geloven is inderdaad wel erg naïef…
Klopt inderdaad de Amerikaanse statistieken zijn tegenwoordig steeds onbetrouwbaarder nu alle kennis moet wijken voor loyaliteit.
pi_219299566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga hier anders even China verdedigen. Het land waar mensen die het verkeerde geloven worden opgepakt en gemarteld. Waar kinderen worden 'heropgevoed'. En dan nog eens totaal ongeloofwaardoge cijfers overnemen van de Chinese overheid. Je gelooft alles wat Poetin, de grote vriend van Xi, zegt zeker ook?

China liefhebbers, dan zit je echt wel op dezelfde afslag als Baudet wat mij betreft.
:') Ah ik had je argumenten simpel weerlegd dus ga je maar op de man.

Ik geloof helemaal niets wat Putin zegt en ik heb verder ook niks met Xi.
Ik noemde Xi uiteraard beter dan Trump. Omdat dat nogal een lage lat is, ik noem Karremans ook beter dan Trump.
pi_219299575
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Naast dat China allerlei voor ons kritische ketens rondom grondstoffen beheerst is ze bezig haar eigen overproductie te dumpen in Europa die ten koste gaat van onze industriële basis. Een alternatief kunnen we niet opbouwen, want we hebben de kritische grondstoffen niet. Ze kunnen al bijna dreigen met hier het licht uit doen als we zouden protesteren tegen wat dan ook.

En ja, voor tech zijn we te afhankelijk van de VS.

Je bent onafhankelijker als je op beide een beetje leunt dan op een van de twee.
Denken dat je terug kan naar een wereld waar je het ook allemaal zelf kan is hopeloos naief. Samenwerking werkt nou eenmaal beter dan alles zelf willen doen of al je eieren in een mandje.
pi_219299653
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
:') Ah ik had je argumenten simpel weerlegd dus ga je maar op de man.

Ik geloof helemaal niets wat Putin zegt en ik heb verder ook niks met Xi.
Ik noemde Xi uiteraard beter dan Trump. Omdat dat nogal een lage lat is, ik noem Karremans ook beter dan Trump.
Ik ga niet op de man, ik benoem de zogenaamde 'feiten' van jou als totale onzin en het verhaal wat je typte vergelijkbaar met wat Baudet over Rusland zegt. Een beetje 'cijfers' overnemen van de Chinese overheid...
pi_219299668
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:10 schreef Klopkoek het volgende:
Justitieminister wil politieke invloed op OM behouden, verwerpt initiatief D66 tegen ‘democratische erosie’

https://www.volkskrant.nl(...)che-erosie~bf31656e/

Opvallend wel dat CDA dit voorstel steunt en VVD faliekant tegen is.

Ik ben wel benieuwd wanneer dit euvel in het verleden heeft plaats gevonden. Welke zijn in het debat ter sprake gekomen?

Het Tweede Kamer stenogram is voor nu nog niet actueel.

Zo uit mijn hoofd kan ik drie mogelijke zaken bedenken: ingrijpen Sorgdrager bij arrestatie van Bouterse; Benk Korthals bij het OM een schikking met bouwbedrijven er doorheen drukken (Schipholtunnel als ik het me goed herinner); inmenging Opstelten in de zaak Wilders.

Ik dacht eerst ook aan Maxime Verhagen die een NMA boete van tafel veegde maar dat is sowieso een ander ministerie en traject.
https://www.tweedekamer.n(...)detail/2024-2025/114

Bij de behandeling van 11 september jongstleden werd het voorbeeld Wilders genoemd, maar ook de Shell zaak/zaken. Net als het commentaar van de Venetië Commissie en andere internationale praatclubs op hoe Nederland het geregeld heeft.

Tsja, dan raak je natuurlijk aan de kern van waarom de VVD deze stok achter de deur wil behouden. Ook al is de aanwijzingsbevoegdheid nooit officieel gebruikt.

Grote kans dat het D66 voorstel er wel door komt want CDA is positief en ook FvD is voor (tegen zijn sws VVD, BBB, JA21).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219299682
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ga niet op de man, ik benoem de zogenaamde 'feiten' van jou als totale onzin en het verhaal wat je typte vergelijkbaar met wat Baudet over Rusland zegt. Een beetje 'cijfers' overnemen van de Chinese overheid...
:')
Dit is inderdaad echt des Baudets hoe jij de werkelijkheid ontkent en dan de ander voor gek verklaart.

quote:
The United States maintains a higher incarceration rate than most developed countries.[8] According to the World Prison Brief on May 7, 2023, the United States has the sixth highest incarceration rate in the world, at 531 people per 100,000.
https://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States

Je hebt ook verder geen bal ingebracht wat dat tegenspreekt. Jij begint gelijk te ouwehoeren dat het allemaal bullshit is. Natuurlijk is China geen paradijs op aarde, Europa ook niet, Amerika ook niet.
pi_219299721
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
:')
Dit is inderdaad echt des Baudets hoe jij de werkelijkheid ontkent en dan de ander voor gek verklaart.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States

Je hebt ook verder geen bal ingebracht wat dat tegenspreekt. Jij begint gelijk te ouwehoeren dat het allemaal bullshit is. Natuurlijk is China geen paradijs op aarde, Europa ook niet, Amerika ook niet.
Wikipedia als bron, echt?

Wat ik inbreng zijn mensen die echt in China zijn geweest en zien wat daar gebeurt, ipv het Chinese verhaal navertellen (wat wikipedia ook doet, anders gaan ze daar op zwart, geen enkel bedrijf met klanten in China is betrouwbaar in dit geval).
pi_219299761
quote:
2s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die link werkt niet. Maar bij mij geeft het aan dat er eigenlijk geen betrouwbare inschatting gemaakt kan worden.
Bij mij werkt het wel. Zal wel zijn dat ik ben ingelogd.
Ik verwijs naar deze tekst
quote:
hoeveel gevangenen heeft de volksrepubliek China

Het is erg moeilijk om een exact en officieel cijfer te geven voor het totale aantal gevangenen in de Volksrepubliek China, omdat de Chinese overheid deze gegevens vaak niet transparant deelt of definities hanteert die verschillen van die in andere landen.

Bestaande informatie wijst op twee belangrijke categorieën:

Gevangenissen en Detentiecentra: Het officiële aantal veroordeelde gevangenen en gedetineerden is onduidelijk en varieert in schattingen van verschillende internationale organisaties en mensenrechtengroepen.

"Heropvoedingskampen" in Xinjiang (Oeigoeren): Verschillende mensenrechtenorganisaties schatten dat meer dan één miljoen Oeigoeren en leden van andere islamitische minderheden worden vastgehouden in wat door de overheid "heropvoedingskampen" of "vocale en opleidingscentra" worden genoemd. Velen van hen worden door mensenrechtenactivisten beschouwd als gewetensgevangenen.

Vanwege het gebrek aan officiële, verifieerbare, en recente cijfers van de Chinese overheid, moet elk getal als een schatting worden beschouwd.

Zou je willen dat ik probeer te zoeken naar de meest recente schattingen van internationale organisaties, zoals het World Prison Brief of Amnesty International, met betrekking tot de totale gevangenispopulatie?

ja

Dat is een verstandige vraag, aangezien de cijfers erg kunnen variëren. Hier is de meest recente en betrouwbare schatting voor de totale gevangenispopulatie in China, op basis van internationale gegevens.

📊 Geschatte Gevangenispopulatie in China
De laatste beschikbare cijfers, verstrekt door de Chinese overheid aan internationale instanties en gepubliceerd door de World Prison Brief (WPB), wijzen op een groot aantal gevangenen, maar deze cijfers zijn onvolledig:

Totaal aantal gevangenen: 1.690.000 (ongeveer 1,69 miljoen)

Datum: 31 december 2018

Bron: Nationale Gevangenisadministratie (via WPB)

Let op: Dit cijfer van 1,69 miljoen omvat alleen de veroordeelde gevangenen die vastzitten in de gevangenissen van het Ministerie van Justitie.

⚠️ Belangrijke Uitsluitingen en Hogere Schattingen
Het bovenstaande cijfer is geen volledig overzicht van alle mensen die in China van hun vrijheid zijn beroofd. De volgende groepen zijn niet in de 1,69 miljoen inbegrepen:

1. Gedetineerden in afwachting van proces: Het aantal mensen dat in detentiecentra wacht op hun proces is niet openbaar gemaakt. Volgens de WPB zou een totaal van 2.340.000 gevangenen (inclusief deze groep) de gevangenispopulatie verhogen naar 165 per 100.000 inwoners.

2. Administratieve detentie: Personen die vastzitten onder vormen van administratieve detentie (zonder formele aanklacht of proces) zijn ook niet opgenomen.

3. Gevangenen in Xinjiang ("Heropvoedingskampen"): Mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International en andere bronnen schatten dat meer dan één miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden willekeurig vastzitten in zogeheten "heropvoedingscentra" in de regio Xinjiang. Ook deze grote groep is niet opgenomen in het officiële totale gevangenencijfer van 1,69 miljoen.

Kortom, het officiële en gerapporteerde aantal gevangenen ligt rond de 1,7 miljoen, maar het werkelijke aantal mensen dat in China van hun vrijheid is beroofd, ligt aanzienlijk hoger vanwege de uitgesloten groepen.

Zou je willen dat ik meer zoek naar de achtergrond en redenen voor het vasthouden van de Oeigoerse bevolking in Xinjiang?
pi_219299767
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wikipedia als bron, echt?
wikipedia kan feitelijk zijn.
Bij twijfel... vooral checken ergens anders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')