Moerdijk, je zal er maar wonenquote:Gemeente wil dorp Moerdijk opheffen: 'Vragen enorm offer'
Het Brabantse dorp Moerdijk moet verdwijnen om plaats te maken voor de uitbreiding van het nabijgelegen haven- en industriegebied. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vanavond medegedeeld op een publieke informatiebijeenkomst. De gemeente ziet het opheffen van het dorp met 1100 inwoners als enige optie.
In het haven- en industriegebied willen het Rijk, gemeenten en de provincie Brabant nieuwe energie-infrastructuur aanleggen voor de energietransitie en om woningen en bedrijven in de toekomst van stroom te kunnen blijven voorzien. Het gaat bijvoorbeeld om hoogspanningsstations, transformatorstations, kabels en leidingen.
Hierdoor wordt het gebied volgens het Rijk "een van de belangrijkste knooppunten" van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening. Ook zijn er plannen om de haven en industrie in Moerdijk te verduurzamen. In totaal is er 450 hectare aan grond nodig voor de plannen.
Via Google Earth even gekeken, zie je dit bordquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
Doet me denken aan Doel in Belgie
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
trof je doel?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.
Tenminste kleurrijk!quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Nee johquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:12 schreef embedguy het volgende:
Weet iemand hoe zoiets werkt? Worden die mensen bijvoorbeeld verplicht uitgekocht voor de woz waard plus 30% ofzo of zorgt de gemeente voor iets anders oid?
Die extreemlinkse gemeente Moerdijk tochquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
<Knip> Links Nederland is bij uitstek de aanjager van het uiteen trekken van gemeenschappen en het huiselijke.
Wel prettig een kleine gemeenteraad, hoef je er minder van om te kopen te beïnvloeden, scheelt weer in de kostenquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Die extreemlinkse gemeente Moerdijk toch
Even de samenstelling van de gemeenteraad:
Onafhankelijk Moerdijk 8
VVD 4
CDA 3
Moerdijk Lokaal 3
Burger Belangen Moerdijk 3
PvdA 2
ChristenUnie 1
D66 1
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Nee joh
Dat is marktwaarde + 10 tot 15% van de marktwaarde,
uitgangspunt is dat de huiseigenaar schadeloos wordt gesteld en ergens anders hetzelfde kan terug kopen met vergoeding van alle gemaakt kosten (overdrachtsbelasting, verhuiskosten, notaris enzovoorts)
Als huurder heb je recht op 7190 euro, vaak wat schappelijker en die kunnen dan 10 tot 12k krijgen en natuurlijk een andere huurwoning op een andere plek.
Heel rijk word je er dus niet van
Toch staat het niet helemaal leeg. Als ik met Google Streetview rondkijk in Doel, dan zie ik hier en daar mensen op straat lopen, bij sommige huizen staat een wagen voor de deur, en ik zag zelfs nog ergens spelende kinderen op een grasveld.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
De rest van Nederland vindt het anders best fijn als ze over 10 jaar nog betrouwbaar stroom ontvangen en er nog gebouwd mag worden zonder dat dat niet kan vanwege het stroomnetquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:40 schreef Timwonnacott het volgende:
https://www.ruimtelijkeor(...)rport-regio-moerdijk
"Bestuurders van het Rijk, provincie en gemeenten beseffen dat deze uitkomst een grote impact op inwoners en agrariërs heeft. Daarom is afgesproken dat uitbreiding alleen kan als de brede welvaart en leefbaarheid gelijktijdig, geloofwaardig en structureel versterkt worden. Er is een rechtvaardige en menselijke aanpak nodig."
Leefbaarheid gaat er wel op vooruit als je een heel dorp opheft. Lekker gewerkt weer Mona
Alleen hadden ze het hier specifiek over de bewoners en boeren in het gebied, daar hebben ze in juni dit jaar nog een bijeenkomst voor gehouden om uit te leggen hoe menselijk en rechtvaardig het werd aangepakt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:49 schreef embedguy het volgende:
[..]
De rest van Nederland vindt het anders best fijn als ze over 10 jaar nog betrouwbaar stroom ontvangen en er nog gebouwd mag worden zonder dat dat niet kan vanwege het stroomnet![]()
Ook dat valt onder ‘leefbaarheid’
Oh my bad.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:52 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Alleen hadden ze het hier specifiek over de bewoners en boeren in het gebied, daar hebben ze in juni dit jaar nog een bijeenkomst voor gehouden om uit te leggen hoe menselijk en rechtvaardig het werd aangepakt.
Wat was je plek? Stond je in doel?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.
Is dat wel het Goede Doel ?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:10 schreef Kickstart het volgende:
[..]
Via Google Earth even gekeken, zie je dit bord
wie wil in die troosteloze bende wonen?
[ afbeelding ]
Moet iets zijn in de categorie "offer you can't refuse"quote:Vertrekregeling voor inwoners Moerdijk
Huizenbezitters in Moerdijk krijgen de kans om te vertrekken uit het dorp. Ze krijgen gegarandeerd 95 procent van de taxatiewaarde van hun huis als ze dat willen verkopen. De gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant hebben dat besloten vanwege hun keuze om de haven en het industrieterrein in Moerdijk verder te laten groeien.
Schot voor open doelquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Dat kan je gewoon berekenen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.
Klopt; met een beetje geluk pak je ook gelijk de Johan Cruijjf arena meequote:Op woensdag 12 november 2025 01:16 schreef ACT-F het volgende:
Met een goede explosie is dat dorp ook wel weg.
Je zou wel eens wat minder naar beneden (lees links) mogen trappen, want mensen lager in de hiërarchie hebben geen invloed op het beleid van bovenaf, en het is onterecht om hen verantwoordelijk te houden voor beslissingen die buiten hun macht liggen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Is het niet met omvolking, dan is het wel met megalomane plannen zoals de energietransitie. Links Nederland is bij uitstek de aanjager van het uiteen trekken van gemeenschappen en het huiselijke.
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?quote:Op woensdag 12 november 2025 08:57 schreef Alpha0 het volgende:
Je vraagt je af of er echt geen oplossing was geweest waarbij dat dorpje behouden bleef. En zou dat dorpje ook moeten verdwijnen als we gewoon een land van 15 miljoen mensen waren gebleven?
Absurd aanbod, ik zou eerder denken aan inderdaad 2x WOZ waarde.quote:Op woensdag 12 november 2025 03:27 schreef quo_ het volgende:
Doorpakken en opdoeken. Dit is een discussie die al 10 jaar of langer loopt en ooit zal het dorp het loodje leggen.
Maar kom dan ook eens een keer met een fatsoenlijke regeling. En niet met zoiets belachelijks als in 2014:
[..]
Moet iets zijn in de categorie "offer you can't refuse"
In plaats van de gebruikelijke fooi bijvoorbeeld 2x WOZ waarde en 50k verhuiskosten.
De groene droom kost toch al genoeg, dan maakt 100 miljoen extra ook niet zo veel meer uit.
Dit is een groot probleem in Nederland, in veel dorpen hebben de burgemeesters totaal geen binding met de plaats. Daarom wordt het hoog tijd voor gekozen burgemeesters.quote:Burgemeester Aart-Jan Moerkerke noemt het zijn 'moeilijkste besluit' ooit als burgemeester. "Je bent geen Moerdijker", schreeuwt een boze bewoner tegen de burgemeester die in Rotterdam is geboren. "Je hebt hier niks mee." Moerkerke zegt dat hij inderdaad geen Moerdijker is. "Maar ik begrijp uw emotie wel. Ik zie de pijn achter de tranen."
Weg met ons.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?
Stukje ChemiePackquote:Op woensdag 12 november 2025 01:16 schreef ACT-F het volgende:
Met een goede explosie is dat dorp ook wel weg.
Het is gewoon het ouderwetse buigen voor het grote geld natuurlijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?
Jaquote:
Linksvoorquote:Op woensdag 12 november 2025 00:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat was je plek? Stond je in doel?
Na deze nieuws niks meer waard .quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Daar heeft een huurder dan weer niks aan, en ook voor die groep moet je een flinke compensatie bieden.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Absurd aanbod, ik zou eerder denken aan inderdaad 2x WOZ waarde.
Ja daar ben ik ook voor, plaats die bovenaan de lijst voor een nieuwe huurwoning in een van de 10 steden die Jetten gaat bouwen of zo.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar heeft een huurder dan weer niks aan, en ook voor die groep moet je een flinke compensatie bieden.
Prima, maar dan geen onzin als 95% van de woz waarde voor de gedupeerden van die keuze.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:19 schreef xpompompomx het volgende:
We wilden wat betreft industrie minder afhankelijk worden van het buitenland, dus zo nu en dan zullen er dergelijke offers gebracht moeten worden.
Ik weet niet of een brabantse dorpeling zich zo geweldig gecompenseerd gaat voelen met een appartementje in de flevopolder tussen allemaal statushouders.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook voor, plaats die bovenaan de lijst voor een nieuwe huurwoning in een van de 10 steden die Jetten gaat bouwen of zo.
In samenspraak, dat is belangrijk. Kijken wat er dan mogelijk is, maar dat onderzoek hadden ze al moeten doen voor deze bekendmaking eigenlijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik weet niet of een brabantse dorpeling zich zo geweldig gecompenseerd gaat voelen met een appartementje in de flevopolder tussen allemaal statushouders.
Nou, lekker onafhankelijk.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Onafhankelijk Moerdijk 8
VVD 4
CDA 3
Moerdijk Lokaal 3
PvdA 2
ChristenUnie 1
D66 1
@capuchon_jongenquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:10 schreef Kickstart het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat is leuk; maar je verkoopt een huis alleen als je .... wilt verkopen daarom moet je een taxatie doen. Een taxatiewaarde gaat niet uit van sentiment.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.bd.nl/brabant(...)%2Fwww.google.com%2F
Gegarandeerde prijs
De bewoners van Moerdijk hoeven niet onmiddellijk hun huis uit, maar op termijn wel. Voor koopwoningbezitters bestaat de zogenoemde Moerdijkregeling: inwoners kunnen hun huis verkopen aan de gemeente, tegen een gegarandeerde prijs (95 procent van de taxatiewaarde, gebaseerd op gelijksoortige huizen elders). Voor mensen die in een huurhuis wonen, wordt nog gewerkt aan een oplossing.
Altijd weer die autodrop!quote:Op woensdag 12 november 2025 11:07 schreef xzaz het volgende:
En bovendien "gelijksoortige huizen elders" is altijd zo'n bullshit. Want nu gaat de taxateur een drop opzoeken die ook van de kaart geveegd moet gaan worden en wat doet dat met de taxatie....juist.
Of iets langer geleden : Blankenburg bij Rozenburg.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Heel simpel, industrie levert meer op.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Denk je serieus dat dit verschil maakt met een andere smaak aan regering? Onder bv Den Uyl werd Schiphol enorm uitgebreid en werd de Eemshaven besloten waar Oterdum, Heveskes en Weiwerd voor moesten wijken.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:03 schreef probeer het volgende:
Blijf vooral neoliberaal stemmen mensen
Ow wow, je hebt twee voorbeelden gevonden over de afgelopen ~50 jaar. Ja, dat toont inderdaad aan dat de sociaaldemocraten pre-cies hetzelfde handelen als de neoliberalen, wanneer aan de macht.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je serieus dat dit verschil maakt met een andere smaak aan regering? Onder bv Den Uyl werd Schiphol enorm uitgebreid en werd de Eemshaven besloten waar Oterdum, Heveskes en Weiwerd voor moesten wijken.
Volgende keer ff goegelen voordat je een brainfart laat
Waar de vogels nesten bouwen uit metaaldraad,quote:Op woensdag 12 november 2025 12:10 schreef ACT-F het volgende:
Na de nodige protesten blijft alles zoals het was, net zoals dat bij Pernis gebeurd is.
Bij voorbeelden gaat het om de essentie van het voorbeeld, niet om het voorbeeld an sich.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow wow, je hebt twee voorbeelden gevonden over de afgelopen ~50 jaar. Ja, dat toont inderdaad aan dat de sociaaldemocraten pre-cies hetzelfde handelen als de neoliberalen, wanneer aan de macht.
Volgende keer even nadenken voordat je met onzin komt.
Twee zwaluwen maken de lente niet.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bij voorbeelden gaat het om de essentie van het voorbeeld, niet om het voorbeeld an sich.
Stem profit over people, krijg profit over people.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Onafhankelijk Moerdijk 8
VVD 4
CDA 3
Moerdijk Lokaal 3
PvdA 2
ChristenUnie 1
D66 1
Sensatiejournalist vs Correcte burgermeesterquote:Op woensdag 12 november 2025 12:27 schreef ToT het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
ONZ / De brank in Moerdijk...
Als ik deze drie plaatsen opzoek op Google Maps, dan ziet het er eerder uit dat ze moesten wijken voor uitbreiding van de haven van Delfzijl dan voor de aanleg van de Eemshaven.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Onder bv Den Uyl werd Schiphol enorm uitgebreid en werd de Eemshaven besloten waar Oterdum, Heveskes en Weiwerd voor moesten wijken.
Grote gebeurtenis die de burgemeester van een kleine gemeente wat te machtig werd.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sensatiejournalist vs Correcte burgermeester
hier is ook nog geen sprake van onteigening. Onteigening is een procedure door de rechter.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:50 schreef AchJa het volgende:
Plotseling heel andere sentimenten dan als het om onteigening van boeren gaat.
Ik mag toch hopen dat die mensen iets beters gaan krijgen dan 95% van de waarde in deze huizenmarkt.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gegarandeerde prijs
De bewoners van Moerdijk hoeven niet onmiddellijk hun huis uit, maar op termijn wel. Voor koopwoningbezitters bestaat de zogenoemde Moerdijkregeling: inwoners kunnen hun huis verkopen aan de gemeente, tegen een gegarandeerde prijs (95 procent van de taxatiewaarde, gebaseerd op gelijksoortige huizen elders). Voor mensen die in een huurhuis wonen, wordt nog gewerkt aan een oplossing.
Tja, dan moet Jetten 11 steden gaan bouwen.quote:Op woensdag 12 november 2025 11:01 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben giga woningnood en wat doet de overheid, die laat doodleuk een compleet dorp verdwijnen. Faal.![]()
Ik weet zeker dat er ook alternatieven waren, maar wat je vaak ziet in de politiek is dat die doelbewust vermeden worden, er over denken willen ze vaak al niet eens.
Precies, en tot die tijd kunnen ze bij ouders of familie inwonen. Ze komen heus niet op straat te staan!quote:Op woensdag 12 november 2025 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Er komen toch tien nieuwe steden bij, daar kunnen die Moerdijkers dan mooi voor achteraan op de wachtlijst gaan staan.
Verbonden met ijsbanenquote:Op woensdag 12 november 2025 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dan moet Jetten 11 steden gaan bouwen.
Om even op deze post te reageren: Tja, ''men zal het beste eruit proberen te halen voor deze huizenbezitters maar kan tot op heden nog niets beloven in dit stadium'', aldus welingelichte kringen op locatie vanmorgen over de kwestie ''Moerdijk''.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat die mensen iets beters gaan krijgen dan 95% van de waarde in deze huizenmarkt.
Je zal maar een mooi gerenoveerd huis hebben waar alles klaar is, badkamer, keuken, bioscoop in de kelder, muziekstudio in de garage, alles geïsoleerd, zonnepanelen , tuin waar jaren liefde in zit en nog meer van die dingen.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat die mensen iets beters gaan krijgen dan 95% van de waarde in deze huizenmarkt.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, en tot die tijd kunnen ze bij ouders of familie inwonen. Ze komen heus niet op straat te staan!
Ik. Als onze oude moeder niet een beetje beschermd moest worden tegen al die lui die op het geld van ouderen uit zijn.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:10 schreef Kickstart het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Met een beetje geluk komt er iets vrij in een treurige Vinexwijk in Breda of Dordrecht.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zal maar een mooi gerenoveerd huis hebben waar alles klaar is, badkamer, keuken, bioscoop in de kelder, muziekstudio in de garage, alles geïsoleerd, zonnepanelen , tuin waar jaren liefde in zit en nog meer van die dingen.
Dat klopt. Evengoed zonde, want het waren mooie Groninger dorpjes. Is ook niet geheel netjes gegaan als ik het goed heb.quote:Op woensdag 12 november 2025 12:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als ik deze drie plaatsen opzoek op Google Maps, dan ziet het er eerder uit dat ze moesten wijken voor uitbreiding van de haven van Delfzijl dan voor de aanleg van de Eemshaven.
Je miste de sarcastische ondertoon van mijn reactie?quote:Op woensdag 12 november 2025 15:31 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Komen in wonen.
Gevolg word huursubsidie in getrokken.
kinderbudget word verminderd.
Wegens kind word gelijke iedereen gezien als gezamenlijke inwoner.
Niks voor niks dat ik op een boot zit.
Ik mog dan alle misgelopen budget gaan betalen .
Wat meer dan 50% van mijn loon werd (lees ik werk deeltijd)
Omdat de anderen werd gekort .
Of ik moet een briefadres nemen maar dan mag je niet bij hun in huis aanwezig zijn.
Briefadres is er ook geen verzekering mogelijk .
Dus nee je auto is niet verzekerd.
Wa verzekering is niet mogelijk.
Leger des heils is geen optie .
Je moet aantonen waar je overnacht en die persoon moet ook tekenen dat je daar die nachten van maximaal 2/3x per week.
Dus je moet 3 adressen kunnen afgeven .
Jip zo makkelijk is het allemaal niet.
Niet in verdiept nog. Maar dit is een kwestie van de burger betaalt? Dat zou wel erg schandalig zijn...quote:Op woensdag 12 november 2025 12:12 schreef vosss het volgende:
En wij mogen dit uiteraard weer zelf betalen. In plaats van dat de energiemaatschappijen dit betalen. Stel je voor.
Dit was onder WimGod nooit ter sprake gekomenquote:Op woensdag 12 november 2025 12:27 schreef ToT het volgende:
Wat denk je dat er gebeurt als ze niet mee willen werken?quote:Op woensdag 12 november 2025 12:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
hier is ook nog geen sprake van onteigening. Onteigening is een procedure door de rechter.
Boeren en burgers worden normaal gesproken uitgekocht.
Ah, natuurlijk worden daar geen havens gebouwd want er ligt een natuurgebied ter grote van 2 postzegelsquote:Op woensdag 12 november 2025 12:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens mij is er tussen Klundert en Willemstad ruimte genoeg
quote:Plan tot opheffen Moerdijk roept vragen op: 'Opmerkelijke timing'
‘Zeer merkwaardig’, ‘heel wrang’ en ‘een hele bijzondere move’, zo omschrijft planologie-deskundige Patrick Witte het voornemen van de gemeente om het dorp Moerdijk op te heffen. “In 2013 had ik het misschien nog begrepen, maar nu vind ik de timing heel opmerkelijk.” Volgens Witte zou de gemeente voor het dorp moeten kiezen, en weegt het economisch belang hier veel te zwaar.
‘Industrie boven inwoners’
Toen het nieuws over de toekomst van Moerdijk naar buiten kwam werd Witte al snel gemaild door collega’s en studenten, vertelt hij. “Het verbaast ze dat de Moerdijkers zich zo overvallen voelen, terwijl dit al jaren in de lucht hangt.” Toch begrijpt Witte die verbazing heel goed.
Zelf was hij namelijk ook verrast door het voornemen van de gemeente. Dat zit hem in een aantal zaken: de leefbaarheid van het dorp Moerdijk op dit moment, de politieke timing met gemeenteraadsverkiezingen voor de deur en de keuze van het college voor industrie boven inwoners. De stelligheid waarmee een andere optie wordt afgeschoten roept volgens hem ook vragen op.
Geen spookdorp
Eerst maar eens de situatie in Moerdijk. Die is volgens Witte de laatste jaren enorm verbeterd. Het beeld van een dorp waar de leefbaarheid onder druk staat en mensen snakken naar een nieuw perspectief, klopt volgens hem niet. “Het dorp draait, de leefbaarheid is goed. Door de druk op de huizenmarkt gaat de toekomstbestendigheid ook de goede kant op.”
Dat was weleens anders: “Als ze dit besluit in 2013 hadden genomen, kort na de economische crisis en de brand bij ChemiePack, had ik er meer begrip voor gehad. Toen dreigde Moerdijk een vervallen spookdorp te worden met veel leegstand.” Maar daar is volgens Witte al jaren geen sprake van. “Nu mensen weer graag in Moerdijk wonen had de gemeente de kans het hier anders te doen. Dit is een heel bijzondere move.”
‘Hele grote schoenen’
Dat de gemeente wil dat dit dorp verdwijnt zegt volgens hem alles over de prioriteiten van het college. “Het is wel duidelijk dat economie hier boven het belang van de inwoners wordt geplaatst.” Witte vindt de argumenten waarmee de alternatieve locatie wordt afgeschoten ‘niet heel overtuigend’. “Het is allemaal vanuit economisch belang beredeneerd. Maar voor een gemeente telt meer dan dat. Een gemeente zou het op moeten nemen voor het dorp. Dan bied je ook duidelijkheid.”
Dat neemt niet weg dat uiteindelijk toch besloten kan worden dat Moerdijk weg moet. “Maar daar hoeft de gemeente niet op vooruit te lopen, ze trekken wel hele grote schoenen aan. Ik vind het veel logischer dat een gemeentebestuur kiest voor het dorp. Dan kan een provincie of het Rijk, vanuit nationaal belang, alsnog besluiten dat de energie-opgave belangrijker is. Zeker nu er nog geen nieuw kabinet is kun je je afvragen wat er op dat gebied gaat gebeuren.”
Verkiezingen
En dan zijn er volgend jaar ook nog gemeenteraadsverkiezingen, waarna Moerdijk een nieuwe gemeenteraad en college krijgt. Witte: “Dit is gewoon over je eigen graf regeren. Je beslist iets heel erg groots, en het is nog maar de vraag hoe anderen hier straks mee verder gaan.”
Het college geeft aan er zeker van te zijn dat de opgave rond energie blijft. Witte zet daar vraagtekens bij. “Het is wel een hele grote gok. Neemt de energietransitie echt zo’n vlucht? Ik vind het een forse aanname.” Volgens hem zijn er voor de nationale opgave nog wel meer alternatieven. “Waarom loopt de gemeente zo op de zaken vooruit?”
‘Moet het nog zien’
De stelligheid waarmee Moerdijk aangeeft dat dit plan door moet gaan, plaatst hij graag in perspectief. “Eerst moet de gemeenteraad er nog mee akkoord gaan, daar wordt soms ook aan voorbij gegaan. En als grondeigenaren bezwaarprocedures starten ben je ook zo weer jaren verder. Dan heb je het over bestemmingsplanwijzigingen en onteigeningsprocedures.”
“De mededeling van de wethouder dat mensen nog tien jaar in Moerdijk kunnen wonen, is bijzonder. Het geeft veel onzekerheid, want hoe gaat dat er dan uitzien?” Al met al is de toekomst van Moerdijk volgens Witte geen uitgemaakte zaak. “Ik moet nog maar zien of dit gaat gebeuren.”
quote:Op woensdag 12 november 2025 18:32 schreef Alpha0 het volgende:
Vinden we dit overtuigend?
Dit is waarom inwoners van Moerdijk hun dorp dreigen te verliezen
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.quote:Waterstof
De gemeente wil daarnaast extra ruimte vrijmaken voor verduurzaming van bedrijven, 'zodat ons land concurrerend en duurzaam blijft'. Een deel van het gebied wordt gereserveerd voor de aanleg van waterstoffabrieken.
Waterstof wordt gezien als vervanger van aardgas in de industrie. Bedrijven kunnen via een nieuw waterstofnetwerk overstappen van fossiele brandstoffen naar waterstof.
Lul toch niet zo stom vent. Die mensen wonen daar en ze willen dat blijkbaar ook.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Japepk het volgende:
Het is natuurlijk makkelijk lullen als je er niet vandaan komt, maar bij plaatsen als Moerdijk vraag ik me af waarom je er überhaupt zou wíllen wonen.
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.
Verder vraag ik me af WIE precies deze transitie gaat betalen. Dat blijkt volgens mij niet uit de artikelen.
Van een structureel overschot inderdaad. Dat structurele overschot moet er dag en nacht zijn. Dat zoiets bestaat is vooralsnog niet bekend. Het lijkt allemaal heel leuk zoals 2 draadjes in een bakje water hangen en je hebt waterstof. Maar in het echt is zo'n centrale megaduur waardoor ie eigenlijk continue in bedrijf moet zijn. Dat is een megaprobleem omdat niemand (hopelijk ook de overheid niet) voor de verliezen wil opdraaien.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?
Waterstof is Groen! Daar moeten we grootschalig mee aan de slag! En Shell kan dan mooi daar een fabriek gaan bouwen, zodra ze de vorige (waarvan de bouw al een tijdje stilstaat omdat de markt er niet voor is) af hebben gemaakt. Daar moet je wat voor over hebben.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.
Verder vraag ik me af WIE precies deze transitie gaat betalen. Dat blijkt volgens mij niet uit de artikelen.
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezenquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:12 schreef embedguy het volgende:
Weet iemand hoe zoiets werkt? Worden die mensen bijvoorbeeld verplicht uitgekocht voor de woz waard plus 30% ofzo of zorgt de gemeente voor iets anders oid?
Heb je ook inside info over wie dat allemaal gaat bekostigen?quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezen
Zeker. Maar dan moeten we af van hoge prijsgaranties en subsidies daarvoor. En dan levert het niets meer op, dus dan moeten we eerst de hele energiemarkt weer nationaliseren. Dan kan het.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?
Het Rijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heb je ook inside info over wie dat allemaal gaat bekostigen?
De industrieën blijven terrein opeisen voor hun experimenten met metalen enz. Ook al was je ergens als eerste op een plek, dan nog dwingen de industrieën jou om te verhuizen.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Japepk het volgende:
Het is natuurlijk makkelijk lullen als je er niet vandaan komt, maar bij plaatsen als Moerdijk vraag ik me af waarom je er überhaupt zou wíllen wonen.
Qua consumentgebeuren kan je dacht ik tegenwoordig een waterstofauto van voorheen 120.000 euro voor 500 piek of zo bekomen. Nu is het in de "industrie" heel anders natuurlijkquote:Op woensdag 12 november 2025 18:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waterstof is Groen! Daar moeten we grootschalig mee aan de slag! En Shell kan dan mooi daar een fabriek gaan bouwen, zodra ze de vorige (waarvan de bouw al een tijdje stilstaat omdat de markt er niet voor is) af hebben gemaakt. Daar moet je wat voor over hebben.
Aha. Niet de industrie dus. Dat dacht ik al.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het Rijk.
De noodzaak is veel hoger dan die paar miljoen.
Maar dan moeten eerst de bedrijven er tussenuit. Geen gratis winstmaximalisatie op kosten van de belastingbetaler.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het Rijk.
De noodzaak is veel hoger dan die paar miljoen.
Dit is vast en zeker een metafoor.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezen
Het is nodig als nieuwe grote hub voor het hoofdelectriciteitsnet, je weet wel die voor ons allemaal.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aha. Niet de industrie dus. Dat dacht ik al.
De wereld is een toneel zo blijkt.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit is vast en zeker een metafoor.
Met veel waterstofplannetjes. Dat klinkt niet bepaald goed,quote:Op woensdag 12 november 2025 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is nodig als nieuwe grote hub voor het hoofdelectriciteitsnet, je weet wel die voor ons allemaal.
Dat staat ook in de tekst
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met veel waterstofplannetjes. Dat klinkt niet bepaald goed,
Leg ons eens uit hoe we de waterstofeconomie van de grond krijgen. Dus groene waterstof als energiedrager, voor (minimaal) de opslag en de industrie.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.
Vind ik bullshit. Die waterstof industrie hoeft helemaal niet te komen.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Leg ons eens uit hoe we de waterstofeconomie van de grond krijgen. Dus groene waterstof als energiedrager, voor (minimaal) de opslag en de industrie.
Is een beetje vervelende dooddoener Maestro. Het omgekeerde lijkt dan eerder het geval.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.
Nu natuurlijk niets meer.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Alleen de onzekerheid zelf al is funest inderdaad. Voor de aanverwante lokale bouw/retailsector ook schadelijk, want wie is er zo gek om nog flink in z'n huis te investeren als de gemeente je mogelijk binnen tien jaar weg wil hebben?quote:
Die mogen een nieuwbouw woning uitkiezen in één van de tien nieuwe steden van Rob Jetten.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar met de afbraak van de ~500 huizen daar worden alle andere huizen weer wat meer waard. De VVD is ze dankbaar. En de huizenbezitters rekenen zich ook graag rijk.quote:
De overheid zal die mensen uitkopen ga ik ff van uit. Dus ja, dat betalen wij.quote:Op woensdag 12 november 2025 17:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niet in verdiept nog. Maar dit is een kwestie van de burger betaalt? Dat zou wel erg schandalig zijn...
Waarom moet er een structureel overschot zijn? Je kunt toch juist als er een teveel is aan zonne-energie dit opslaan als waterstof?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Van een structureel overschot inderdaad. Dat structurele overschot moet er dag en nacht zijn. Dat zoiets bestaat is vooralsnog niet bekend. Het lijkt allemaal heel leuk zoals 2 draadjes in een bakje water hangen en je hebt waterstof. Maar in het echt is zo'n centrale megaduur waardoor ie eigenlijk continue in bedrijf moet zijn. Dat is een megaprobleem omdat niemand (hopelijk ook de overheid niet) voor de verliezen wil opdraaien.
Zoals de industrie dit ziet zou het best eens kunnen dat de belastingbetaler de exploitatieverliezen gaat bijpassen. Zo cynisch is het echt.![]()
Zo’n dijk van een probleem is dit nou niet.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:08 schreef Cockwhale het volgende:
Verder kan mij dit overigens geen moer schelen.
Je moer.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo’n dijk van een probleem is dit nou niet.
Dat zegt ie toch, de fabriek is dusdanig duur om te bouwen en te exploiteren dat het niet uit kan om alleen bij voldoende energie te laten draaien. Het proces is dus zo duur dat die fabriek 24/7 moet draaien om uit te kunnen.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom moet er een structureel overschot zijn? Je kunt toch juist als er een teveel is aan zonne-energie dit opslaan als waterstof?
Je geeft ook geen moer om de bewoners hèquote:Op woensdag 12 november 2025 22:23 schreef 215 het volgende:
Dat zegt ie toch, de fabriek is dusdanig duur om te bouwen en te exploderen dat het niet uit kan om alleen bij voldoende energie te laten draaien.
Denk dat een aantal mensen daarvan wel balen dat ze het niet een jaar eerder te koop hadden gezet.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:31 schreef D. het volgende:
Staat nog genoeg op Funda, ben bang dat ze daar geen kopers meer voor zullen vinden
https://www.funda.nl/zoeken/koop?selected_area=[%22moerdijk%22]
Omdat dat de duurzaamheidsambities lokaal en nationaal enorm in de problemen brengt.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:44 schreef Alpha0 het volgende:
En niet uitbreiden is geen optie omdat?
Want ze gaan er zonnepanelen neerleggen?quote:Op woensdag 12 november 2025 22:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Omdat dat de duurzaamheidsambities lokaal en nationaal enorm in de problemen brengt.
Aan de andere kant, deze mensen willen juist wel verkopen, dus het Rijk mag ze snel betalen en kan die woningen vast afvinkenquote:Op woensdag 12 november 2025 22:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk dat een aantal mensen daarvan wel balen dat ze het niet een jaar eerder te koop hadden gezet.
Hier wilden ze in het dorp in mijn gemeente 300 azielzoekers plaatsen op een bevolking van 1850.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Tof land en toffe provincie Brabant.
Dorpen moeten opgeheven worden en AZC's worden uit de grond gestampt.
[ afbeelding ]
https://www.bd.nl/maashor(...)%2Fwww.google.com%2F
Benieuwd wie er sneller een nieuw onderkomen heeft.
Oké, las ik overheen. Nou is alle nieuwe techniek natuurlijk (te) duur in het begin en moet er geld bij. Door het te stimuleren zorg je voor technologische ontwikkelingen en schaalvergroting waardoor de prijs gewoonlijk daalt.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:23 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat zegt ie toch, de fabriek is dusdanig duur om te bouwen en te exploderen dat het niet uit kan om alleen bij voldoende energie te laten draaien. Het proces is dus zo duur dat die fabriek 24/7 moet draaien om uit te kunnen.
Dus kan je overtollige energie beter op een andere wijze inzetten zoals b.v. langdurige opslag in warmte. https://polarnightenergy.com/nl
Het is in deze geen kwestie van technologische uitdagingen maar meer de beperkingen door natuurwetten. Daar is erg weinig aan te doen.quote:Op donderdag 13 november 2025 06:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, las ik overheen. Nou is alle nieuwe techniek natuurlijk (te) duur in het begin en moet er geld bij. Door het te stimuleren zorg je voor technologische ontwikkelingen en schaalvergroting waardoor de prijs gewoonlijk daalt.
Wij krijgen er 600quote:Op donderdag 13 november 2025 00:45 schreef zonnestraalpaneel het volgende:
[..]
Hier wilden ze in het dorp in mijn gemeente 300 azielzoekers plaatsen op een bevolking van 1850.
Vonden ze uiteindelijk niet zo’n strak plan blijkbaar![]()
Nu komen wij als gehele gemeente niet aan onze quota.
Bijvoorbeeld om de energievoorziening van de industrie en de rest van de omgeving op peil te houden.quote:Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef Alpha0 het volgende:
En waarom zou geen uitbreiding van de industrie geen optie zijn? We hebben een tekort aan mensen op de arbeidsmarkt, hoe kan het dan dat de industrie wilt uitbreiden?
quote:Op donderdag 13 november 2025 10:13 schreef Aberkullie het volgende:
[ afbeelding ]
Is Moerdijk nodig?
Heb je de bron daarvan? Zag ook dat ze de Logistic Boulevard hadden. Zonder die bedrijven daar hadden ze ook daarheen kunnen uitbreiden lijkt mij ja. Heel raar hoe dit allemaal gaat.quote:Op donderdag 13 november 2025 10:20 schreef Idisrom het volgende:
Ik las dat het industrieterrein van Moerdijk op slot zat vanwege onlangs gebouwde enorme distributiecentra. Om daar een dorp van 1.100 inwoners voor op te offeren, dan heb je als gemeente je accenten duidelijk verkeerd gelegd.
Ik vind de reacties van de inwoners van Moerdijk nog tamelijk mild. Dit laat je als gemeenschap toch niet gebeuren?quote:Op woensdag 12 november 2025 20:04 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]
Vlaggen gaan halfstok bij rouwende inwoners Moerdijk: 'Amper geslapen'
Nu maar hopen dat de vlaggen niet als intimiderend worden gezien..
De energie is nodig om de industrie aan de gang te kunnen houden, woningen gebruiken allemaal niet zoveel als vergeleken met industrie. Heeft allemaal niks met immigratie te maken.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Aan de andere kant van de A16 is nog genoeg ruimte om deze fabrieken en hoogspanningstations te bouwen. Echt van de zotte dat dat hele dorp weg moet, en weer betalen autochtone Nederlanders de prijs voor de massale immigratie. Zonder massale instroom en dus bevolkingsgroei was het niet eens nodig om al deze extra behoefte voor energie te hebben.
En wie werken er in deze industrie? Daar staan allemaal Poolse en Roemeense kentekens op de parkeerplaatsen.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De energie is nodig om de industrie aan de gang te kunnen houden, woningen gebruiken allemaal niet zoveel als vergeleken met industrie. Heeft allemaal niks met immigratie te maken.
Heel Brabant wordt volgepropt met die ondingen. Maar daar heeft de burger nou eenmaal voor gekozen.quote:Op donderdag 13 november 2025 10:20 schreef Idisrom het volgende:
Ik las dat het industrieterrein van Moerdijk op slot zat vanwege onlangs gebouwde enorme distributiecentra. Om daar een dorp van 1.100 inwoners voor op te offeren, dan heb je als gemeente je accenten duidelijk verkeerd gelegd.
Wat denk je dat er gebeurt als ze iemand doodschieten?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat denk je dat er gebeurt als ze niet mee willen werken?
Omdat wij Nederlanders dat werk niet meer willen doen.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
En wie werken er in deze industrie? Daar staan allemaal Poolse en Roemeense kentekens op de parkeerplaatsen.
Dan heeft die industrie dus geen bestaansrecht meer.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat wij Nederlanders dat werk niet meer willen doen.
Natuurlijk wel.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:19 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan heeft die industrie dus geen bestaansrecht meer.
Oftewel; ze worden zwaar in de reet geneukt.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gegarandeerde prijs
En terecht met al die kankerverwekkende troep en giftige grond.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:19 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Een bedrijf heeft niet altijd een maatschappelijke functie: het gaat om keiharde pegels.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:19 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Enige wat deze mensen kunnen doen is samen optrekken en als dorp - met een team van juristen - eisen dat de compensatie hoger moet worden.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:33 schreef ToT het volgende:
[..]
Oftewel; ze worden zwaar in de reet geneukt.
Die mensen die er wonen zijn verknocht aan hun dorp. Die moeten straks naar een koude,kille vinexwijk waar niemand elkaar kent of gedag zegt.quote:Op donderdag 13 november 2025 10:31 schreef Isdatzo het volgende:
Die hoogspanningsstations moeten inderdaad ergens komen. Maar waterstoffabrieken? Je kan daarvoor aardgas omzetten in waterstof en dan verlies je zo'n 25% aan rendement, of je kan waterstof elektrisch produceren met een verlies van 40%.
Kijk, Moerdijk is nou niet bepaald de meest inspirerende plek om te wonen maar om dat dorp nou op te offeren voor energieverspillingsfabrieken is ook zoiets hè.
Het is schrijnend om te zien hoe mensen uit de lagere klasse elkaar beconcurreren alsof ze elkaars vijand zijn. In plaats van samen op te staan tegen de structuren die hen klein houden, richten ze hun frustratie op elkaar. Ze vechten om schaarse banen, goedkope woningen, en minimale erkenning terwijl de echte macht buiten hun bereik blijft.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
En wie werken er in deze industrie? Daar staan allemaal Poolse en Roemeense kentekens op de parkeerplaatsen.
Maar da's links.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is schrijnend om te zien hoe mensen uit de lagere klasse elkaar beconcurreren alsof ze elkaars vijand zijn. In plaats van samen op te staan tegen de structuren die hen klein houden, richten ze hun frustratie op elkaar. Ze vechten om schaarse banen, goedkope woningen, en minimale erkenning terwijl de echte macht buiten hun bereik blijft.
Deze onderlinge strijd is geen teken van zwakte, maar van manipulatie. Het systeem heeft hen geleerd dat er maar plek is voor enkelen, dat succes ten koste van een ander moet gaan. Maar dat is een leugen. Zolang mensen uit dezelfde sociale laag elkaar blijven ondermijnen, verandert er niets. De elite kijkt toe en lacht: verdeeldheid is hun beste bondgenoot.
Solidariteit is geen luxe, het is noodzaak. Alleen door samenwerking, door het erkennen van elkaars waarde en het bundelen van krachten, kan de lagere klasse haar positie versterken. Concurrentie binnen de onderdrukten is een tragische vergissing en het is tijd om die te corrigeren.
Deels waar, deels niet. Misschien moeten ze de arbeiders maar wat meer betalen, denk dat veel mensen een actieve baan prefereren boven een saai administratief baantje maar nu wel meer betalen. Ook kun je discussiëren over het nut van al die logistieke blokkendozen die overal en nergens uit de grond worden gestampt. Als dat minder wordt dan kunnen die werkkrachten elders aan het werk, waar er nu een ongelooflijke verzadiging is.quote:Op donderdag 13 november 2025 11:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat wij Nederlanders dat werk niet meer willen doen.
Wim Deniequote:Op woensdag 12 november 2025 12:27 schreef ToT het volgende:
Dan moeten we wachten totdat een radicaal rechtse hetzelfde zegt met kleine aanpassingen. Toch?quote:
Want iedereen moet en wil maar in sectoren werken waar de grootste tekorten zijn (zoals de zorg)? Nee dus. Daarnaast vraagt het vaak om diploma's of een opleiding. Werken in "blokkendozen", zoals jij het oneerbiedig noemt, is vaak laaggeschoold werk.quote:Op donderdag 13 november 2025 12:00 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ook kun je discussiëren over het nut van al die logistieke blokkendozen die overal en nergens uit de grond worden gestampt. Als dat minder wordt dan kunnen die werkkrachten elders aan het werk, waar er nu een ongelooflijke verzadiging is.
Ik zeg dat helemaal niet. Ik zeg alleen dat het wel iets minder mag met die blokkendozen die overal uit de grond gestampt worden, waar we al genoeg van hebben en vooral worden bevolkt door Oost-Europeanen die daar met minimumloon werken. Deze bedrijven leveren ook nauwelijks economische en maatschappelijke voordelen op. Arbeiders worden hier uitgeknepen door het grootkapitaal. Beter verplaats je zulke activiteiten naar de rest van Europa, die landen lopen leeg omdat ze hier en in Duitsland meer kunnen verdienen. Wat overigens hun goed recht is.quote:Op donderdag 13 november 2025 12:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want iedereen moet en wil maar in sectoren werken waar de grootste tekorten zijn (zoals de zorg)? Nee dus. Daarnaast vraagt het vaak om diploma's of een opleiding. Werken in "blokkendozen", zoals jij het oneerbiedig noemt, is vaak laaggeschoold werk.
Blijkbaar niet, anders worden ze niet neergezet.quote:
Mandquote:Op donderdag 13 november 2025 13:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, anders worden ze niet neergezet.
Het past weer eens niet in je straatje wat ik zeg, succes verderquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 13 november 2025 11:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is schrijnend om te zien hoe mensen uit de lagere klasse elkaar beconcurreren alsof ze elkaars vijand zijn. In plaats van samen op te staan tegen de structuren die hen klein houden, richten ze hun frustratie op elkaar. Ze vechten om schaarse banen, goedkope woningen, en minimale erkenning terwijl de echte macht buiten hun bereik blijft.
Deze onderlinge strijd is geen teken van zwakte, maar van manipulatie. Het systeem heeft hen geleerd dat er maar plek is voor enkelen, dat succes ten koste van een ander moet gaan. Maar dat is een leugen. Zolang mensen uit dezelfde sociale laag elkaar blijven ondermijnen, verandert er niets. De elite kijkt toe en lacht: verdeeldheid is hun beste bondgenoot.
Solidariteit is geen luxe, het is noodzaak. Alleen door samenwerking, door het erkennen van elkaars waarde en het bundelen van krachten, kan de lagere klasse haar positie versterken. Concurrentie binnen de onderdrukten is een tragische vergissing en het is tijd om die te corrigeren.
wat is er voor hemelschokkends aan dat huizen weg moeten ergens voor, dat gebeurt altijd overal, is het nu opeens een ramp ofzo??quote:Op donderdag 13 november 2025 13:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ga de straat op @:torentje, hand in hand met @:klopkoek en @:MikeyTT
Ontwaakt den arbeider en het lompenproletariaat! Gaat hen voor, breng de Dictatuur van het proletariaat!
Deze keer gaat het vast wel goed
Zo groot is een hoogspanningsstation niet. De bestaande zit hier:quote:Op woensdag 12 november 2025 22:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Omdat dat de duurzaamheidsambities lokaal en nationaal enorm in de problemen brengt.
Hier is de meerderheid de elite, waardoor mensen voorzichtig moeten zijn met het verenigen van de lagere klasse.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ga de straat op @:torentje, hand in hand met @:klopkoek en @:MikeyTT
Ontwaakt den arbeider en het lompenproletariaat! Gaat hen voor, breng de Dictatuur van het proletariaat!
Deze keer gaat het vast wel goed
Oh, alleen maar een held achter het toetsenbord ?quote:Op donderdag 13 november 2025 15:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Hier is de meerderheid de elite, waardoor mensen voorzichtig moeten zijn met het verenigen van de lagere klasse.
quote:Op donderdag 13 november 2025 15:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zo groot is een hoogspanningsstation niet. De bestaande zit hier:
https://maps.app.goo.gl/D48iu2mCJkUX7We19
En iets ten zuiden ervan is een prima plek waar de 380kV-lijn loopt zodat die gelijk aangetakt kan worden:
https://maps.app.goo.gl/D48iu2mCJkUX7We19
Ze hebben 28 hectare nodig:
2.1 Wat houdt het project in?
Nieuwe hoog- en middenspanningsstations Met dit project willen KGG, TenneT en Enexis twee nieuwe hoogspanningsstations bouwen (380kV en 150 kV) en een nieuw middenspanningsstation (20 kV). Het project bestaat dus uit drie stations:
• POM 380 kV, ongeveer 20 hectare.
• POM 150 kV, ongeveer 5 hectare.
• POM 20 kV, ongeveer 3 hectare.
https://www.rvo.nl/sites/(...)jk-380-150-20-kV.pdf
350 x 800 meter is precies 28 hectare:
[ afbeelding ]
De locatie van het dorp is volstrekt onlogisch aangezien daar geen masten in de buurt zijn:
[ afbeelding ]
https://webkaart.hoogspan(...)hp#12/51.6811/4.5715
Feitenkennis is één woord. En nu terug naar je rukbunker want inhoudelijk heb je niet veel te melden.quote:Op donderdag 13 november 2025 17:03 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijke onzin. Je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
Het zou hilarisch zijn als het niet zo treurig was dat mensen zoals jij zonder enige feiten kennis maar wat neerplempen.
Je komt hier met 5% van het project een beetje intelligent doen. Sodemieter op met je gezever man.quote:Op donderdag 13 november 2025 17:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Feitenkennis is één woord. En nu terug naar je rukbunker want inhoudelijk heb je niet veel te melden.
Sodemieter zelf op als je niks te melden hebt.quote:Op donderdag 13 november 2025 17:27 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je komt hier met 5% van het project een beetje intelligent doen. Sodemieter op met je gezever man.
Veel te veel overheid zet zichzelf op de eerste plaatsquote:Op donderdag 13 november 2025 19:55 schreef Alpha0 het volgende:
Moerdijk verkocht nog huizen vlak voor bekendmaking over einde dorp
Hoe hard wil je genaaid worden door je eigen overheid.
Ik zat gister toevallig nog op funda te kijken nadat ik het nieuws las, daar staan ook woningen. De mensen die de woningen nu nog proberen te verkopen zijn echt gigantisch zwaar genaaid.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:55 schreef Alpha0 het volgende:
Wat een smerige schoften.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:55 schreef Alpha0 het volgende:
Nee hoor, dit zijn mensenrechtenschendingen en deze personen kunnen dan op rekenen op hoge schadevergoedingen of zij kunnen het project stilleggen.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:55 schreef Alpha0 het volgende:
Ik haal mijn eigen woorden nog maar eens aanquote:Op woensdag 12 november 2025 12:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens mij is er tussen Klundert en Willemstad ruimte genoeg
Wooooooow. Als koper heb je een onderzoeksplicht maar dit gaat wel wat verder dan een lekkend dak of verrotte fundering lol.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:55 schreef Alpha0 het volgende:
Ga snel een GoFund Me starten voor zequote:Op donderdag 13 november 2025 20:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik zat gister toevallig nog op funda te kijken nadat ik het nieuws las, daar staan ook woningen. De mensen die de woningen nu nog proberen te verkopen zijn echt gigantisch zwaar genaaid.
Lijkt mij een duidelijke boodschap voor iedere Fokker die meent dat de overheid van alles en nog wat moet doen in een monopoly. Zelfs al komt er nu een rechter met een knalhard oordeel, boete wordt dan nog steeds door de burger betaald en overheidsdienaren worden niet vervolgdquote:Op vrijdag 14 november 2025 11:08 schreef Scjvb het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)king-over-einde-dorp
Allesbehalve netjes inderdaad. Zo gaat men naar mijn weten in deze branche normaliter niet met elkaar om.
En als ik je vertel dat de minister van klimaat en groene groei een VVD'er is, gaat er dan een LED-lampje branden?quote:Op vrijdag 14 november 2025 11:33 schreef RamboDirk het volgende:
Ik snap het niet helemaal waarom moet een dorp wijken voor "nieuwe energie-infrastructuur" je kun toch ook dat bedrijventerrein uitkopen/verplaatsen.
Vooral de reactie is echt ziekelijk. Dan weet je weer dat die smerige wethouders en die kneuzenambtenaars van ze er echt niet voor de belastingbetaler zitten.quote:Op vrijdag 14 november 2025 11:08 schreef Scjvb het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)king-over-einde-dorp
Allesbehalve netjes inderdaad. Zo gaat men naar mijn weten in deze branche normaliter niet met elkaar om.
Je kunt ook de grootste 'fuck you' woning behouden...quote:Op vrijdag 14 november 2025 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lijkt mij een duidelijke boodschap voor iedere Fokker die meent dat de overheid van alles en nog wat moet doen in een monopoly. Zelfs al komt er nu een rechter met een knalhard oordeel, boete wordt dan nog steeds door de burger betaald en overheidsdienaren worden niet vervolgd
Kan prima das verder, anders kun je bij elke update van een nieuwsbericht wel een nieuw topic openenquote:Op donderdag 20 november 2025 00:09 schreef Vvdjemoeder het volgende:
[..]
Oud nieuws, is nu definitief
Communisme? Dit is juist kapitalisme in actie: de staat die onteigent zodat grote bedrijven kunnen uitbreiden en meer winst kunnen maken.quote:Op donderdag 20 november 2025 00:14 schreef Vvdjemoeder het volgende:
[..]
Onteigening is eerder communisme?
De gemeenteraad stemt voor zijn eigen opheffing.quote:Op donderdag 20 november 2025 00:00 schreef Vvdjemoeder het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-met-verdwijnen-dorp
Gemeenteraad Moerdijk stemt in met verdwijnen dorp
Het dorp Moerdijk in Noord-Brabant verdwijnt. Daarmee heeft de gemeenteraad van de veel grotere gelijknamige gemeente vanavond ingestemd. Het plan kreeg 19 stemmen voor en 3 stemmen tegen, schrijft Omroep Brabant.
Dat betekent dat de 1100 inwoners op zoek moeten naar een andere woonplaats. Voor hen is nog geen oplossing, al benadrukken alle partijen dat voor hen goed moet worden gezorgd.
Voorafgaand aan de raadsvergadering spraken inwoners met emoties over het naderende einde van hun dorp. "Er wordt niet alleen een heel dorp weggeveegd, maar ook een hele gemeenschap", zei een 23-jarige inwoner.
Knooppunt in energietransitie
De gemeente onderzocht jarenlang alternatieven, maar komt tot de conclusie dat het dorp moet verdwijnen om over tien jaar ruimte te maken voor project Powerport. Daarmee is 450 hectare gevonden voor energie-infrastructuur, groei en verduurzaming.
NOS
Zo ligt Moerdijk ingeklemd tussen de industrie
Het Moerdijkgebied wordt dan een belangrijk knooppunt in de energietransitie. Zo komt er een nieuw stroomstation waar door windmolens op zee opgewekte energie aan land op het stroomnet wordt gekoppeld. Die stroom is nodig voor woningen en bedrijven en moet Nederland minder afhankelijk van het buitenland maken.
Op 1 december willen gemeente, Rijk en provincie verder beslissen over de randvoorwaarden om het haven- en industrieterrein uit te breiden.
Nee hoor. Het gaat om het dorp Moerdijk. De gemeente Moerdijk blijft gewoon.quote:Op donderdag 20 november 2025 08:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
De gemeenteraad stemt voor zijn eigen opheffing.
nee dat kan niet , het verdwijnen van dat dorp is maatschappelijke noodzaakquote:Op vrijdag 14 november 2025 12:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt ook de grootste 'fuck you' woning behouden...
[ afbeelding ]
Onzin, het is een politieke keuzequote:Op donderdag 20 november 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat kan niet , het verdwijnen van dat dorp is maatschappelijke noodzaak
net als dat er een nieuwe spoorlijn moet komen dan moet er wel eens een boerderij aan de kant , zoals bij de Betuwelijn
Het is een opdracht van het landelijk bestuur om Nederland minder afhankelijk te maken van het buitenland.quote:
Dan moet je zelf weer de moeite doen in een periode van enorme stress.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:17 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik neem toch aan dat er massaal bezwaar gemaakt gaat worden? Laat ze maar bloeden, sowieso al bespottelijk dat ze met 95% van de taxatiewaarde aan komen zetten terwijl dat natuurlijk 100% moet zijn, procedeer ze helemaal de moeder zou ik zeggen.
Voornamelijk dus voor de energie'transitie'.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:58 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Het is een opdracht van het landelijk bestuur om Nederland minder afhankelijk te maken van het buitenland.
Dus echt met kapitalisme heeft het niet veel te maken.
ja je kunt een spoorlijn ook iets anders leggen , maar het dient wel een maatschappelijk doel , heeft de overheid de keuze gemaakt dan MOET je wegquote:Op donderdag 20 november 2025 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onzin, het is een politieke keuze
Tussen het huidige haven en industriegebied en Willemstad is ruimte genoeg
Je zou wel eens wat minder naar beneden(lees links) mogen trappen, want mensen lager in de hiërarchie hebben geen invloed op het beleid van bovenaf, en het is onterecht om hen verantwoordelijk te houden voor beslissingen die buiten hun macht liggen.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voornamelijk dus voor de energie'transitie'.
De linkse 'hobby'.
Bovendien is het duiden als een linkse hobbie niet helemaal juist. "Linkse hobbies" waren musea bezoeken en artistiek bezig zijn (al slaat dat ook nergens op). Daar past dit allerminst tussen.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Je zou wel eens wat minder naar beneden(lees links) mogen trappen, want mensen lager in de hiërarchie hebben geen invloed op het beleid van bovenaf, en het is onterecht om hen verantwoordelijk te houden voor beslissingen die buiten hun macht liggen.
Linkse hobby's zijn gewoon alle dingen waar de aandeelhouders niet direct van profiteren of waar je zelf niet beter van wordt.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bovendien is het duiden als een linkse hobbie niet helemaal juist. "Linkse hobbies" waren musea bezoeken en artistiek bezig zijn (al slaat dat ook nergens op). Daar past dit allerminst tussen.
Dat waren ze oorspronkelijk niet.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Linkse hobby's zijn gewoon alle dingen waar de aandeelhouders niet direct van profiteren of waar je zelf niet beter van wordt.
Yeşilgöz heeft meerdere malen benadrukt dat de VVD een centrumpartij is. Dus dan is het CDA al links.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat waren ze oorspronkelijk niet.
Dit als linkse hobbie markeren is eigenlijk soortgelijk aan de rubberen lineaal waarmee de VVD tijdens de verkiezingen alles links van de VVD als Links rekende en na de verkiezingen ineens doet alsof rechts bij CDA en D66 is begint.
De winsten als rechts markeren en opstrijken en de verliezen als links neerzetten en delen.
quote:Op donderdag 20 november 2025 10:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Je zou wel eens wat minder naar beneden(lees links) mogen trappen, want mensen lager in de hiërarchie hebben geen invloed op het beleid van bovenaf, en het is onterecht om hen verantwoordelijk te houden voor beslissingen die buiten hun macht liggen.
En weer mis je het punt nogal.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja je kunt een spoorlijn ook iets anders leggen , maar het dient wel een maatschappelijk doel , heeft de overheid de keuze gemaakt dan MOET je weg
accepteer je het overigens zeer prima koopbod niet dan wordt je onteigent
Een neef van me had een boerderij die was waard 300.000 gulden hij woonde er twee jaar en die moest weg voor het nieuwe stadhuis en hij kreeg een miljoen gulden, en een aanbod voor een heel mooi gelegen bouw kavel
Moerdijk wordt dus opgeofferd voor de energie 'transitie', moet een knooppunt worden voor alle stroom van windmolens op zee, die eerst naar buurman shell gaat en daarna pas op het net, maar dat wordt hier niet gezegd natuurlijk.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bovendien is het duiden als een linkse hobbie niet helemaal juist. "Linkse hobbies" waren musea bezoeken en artistiek bezig zijn (al slaat dat ook nergens op). Daar past dit allerminst tussen.
Bij term klimaatgejank ben je sowieso af.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moerdijk wordt dus opgeofferd voor de energie 'transitie', moet een knooppunt worden voor alle stroom van windmolens op zee, die eerst naar buurman shell gaat en daarna pas op het net, maar dat wordt hier niet gezegd natuurlijk.
Een direct gevolg van de 'groene' push die afkomstig is van het eeuwige klimaatgejank en de parijsakkoorden, waar niemand voor gestemd heeft.
Dus hoezo is iets anders dan?
Hoe groot is jouw bijdrage aan de opwarming van het klimaat?quote:Op donderdag 20 november 2025 11:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij term klimaatgejank ben je sowieso af.
Jij moet maar eens vervelend gaan doen bij de verantwoordelijken en niet bij beneden(lees links). Als je je verveelt doe dat dan niet in Nederland.quote:Op donderdag 20 november 2025 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moerdijk wordt dus opgeofferd voor de energie 'transitie', moet een knooppunt worden voor alle stroom van windmolens op zee, die eerst naar buurman shell gaat en daarna pas op het net, maar dat wordt hier niet gezegd natuurlijk.
Een direct gevolg van de 'groene' push die afkomstig is van het eeuwige klimaatgejank en de parijsakkoorden, waar niemand voor gestemd heeft.
Dus hoezo is iets anders dan?
Een heel stuk kleiner dan die van de gemiddelde inwoner van Moerdijk.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe groot is jouw bijdrage aan de opwarming van het klimaat?
Wat een dooddoener.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij term klimaatgejank ben je sowieso af.
quote:Op donderdag 20 november 2025 11:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij moet maar eens vervelend gaan doen bij de verantwoordelijken en niet bij beneden(lees links). Als je je verveelt doe dat dan niet in Nederland.
Biedt ze minimaal een gedegen alternatief met complete schadeloosstelling + extra voor de moeite en stress.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:18 schreef kalinhos het volgende:
Ik snap de redenatie wel qua ruimte voor dat bedrijventerrein en dat het eigenlijk niet echt meer een plek voor wonen is, maar in een tijd waar je echt een enorm huizentekort hebt 1000 man extra die markt opsturen is idioot.
Ik vroeg me gewoon af of je een idee hebt hoeveel fossiele brandstof een dag in jouw leven gemiddeld kost. En als we de kooldioxide terug moeten brengen naar 0 hebben we een probleem, want zelf produceren we dat ook.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Een heel stuk kleiner dan die van de gemiddelde inwoner van Moerdijk.
Maar vanwaar deze vraag?
Dan zetten we toch allemaal ieder jaar een nieuwe boom in de tuin? Zo kunnen we het afkopen, schijnbaar.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vroeg me gewoon af of je een idee hebt hoeveel fossiele brandstof een dag in jouw leven gemiddeld kost. En als we de kooldioxide terug moeten brengen naar 0 hebben we een probleem, want zelf produceren we dat ook.
In dat kader zijn er veel mensen die tegenwoordig houten flatgebouwen met veel groen op de balkons promoten. En waarom veel verpakkingen nog een laag karton over de plastic binnenkant hebben. Het klinkt allemaal heel groen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan zetten we toch allemaal ieder jaar een nieuwe boom in de tuin? Zo kunnen we het afkopen, schijnbaar.
Tenminste, zo werkt dat in de industrie/commercie.
Het klinkt....quote:Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In dat kader zijn er veel mensen die tegenwoordig houten flatgebouwen met veel groen op de balkons promoten. En waarom veel verpakkingen nog een laag karton over de plastic binnenkant hebben. Het klinkt allemaal heel groen.
Zouden er mensen zijn die er wat van zouden zeggen als je geen "kartonnen" potjes in de koelkast hebt staan?quote:Op donderdag 20 november 2025 14:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het klinkt....
1 grote facade en wie mag er uiteindelijk voor opdraaien?
Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 20 november 2025 14:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zouden er mensen zijn die er wat van zouden zeggen als je geen "kartonnen" potjes in de koelkast hebt staan?
Doen de mensen het alleen voor een goed gevoel of praten ze daar samen over? "Jij gebruikt toch geen plastic verpakkingen meer, hé? Dat is slecht voor het milieu en die maken ze van aardolie!"quote:
Het kan mij eigenlijk geen ene flikker schelen wat er in mijn koelkast staat. Als het maar heel blijft en niet irritant is zoals die kutdopjes van tegenwoordig. Die breek ik standaard af, want bij het schenken 'vallen' ze altijd naar onderen waardoor de straal alle kanten op gaat.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Doen de mensen het alleen voor een goed gevoel of praten ze daar samen over? "Jij gebruikt toch geen plastic verpakkingen meer, hé? Dat is slecht voor het milieu en die maken ze van aardolie!"
Als je voor een eigen huis de taxatiewaarde zou krijgen, niet rekening houdend met de situatie, dan kun je er wel een aardig slaatje uit slaan, denk ik.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Biedt ze minimaal een gedegen alternatief met complete schadeloosstelling + extra voor de moeite en stress.
Niet 95% van de woz. Het verschil met de werkelijke waarde loopt in de 10.000'en euro's.
Raak je je huis kwijt, mag jij het zelf oplossen en je in de stress zetten en mag je nog je spaarrekening plunderen ook, als je die al hebt.
Fuck dat.
Ik heb zelfs liever geen kartonnen buitenkant, want dat kost meer energie en is lastig in de afvalverwerking. Doe mij maar gewoon alles van 1 soort plastic met alleen wat bedrukking er op. En inderdaad, die doppen zijn heel irritant.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het kan mij eigenlijk geen ene flikker schelen wat er in mijn koelkast staat. Als het maar heel blijft en niet irritant is zoals die kutdopjes van tegenwoordig. Die breek ik standaard af, want bij het schenken 'vallen' ze altijd naar onderen waardoor de straal alle kanten op gaat.
Of te slap is om de vloeistof binnen te houden.
En terecht.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je voor een eigen huis de taxatiewaarde zou krijgen, niet rekening houdend met de situatie, dan kun je er wel een aardig slaatje uit slaan, denk ik.
Stel: je huis is getaxeerd op 6 ton en je zou dit ervoor krijgen bij uitkoop, dan kun je voor zo'n 3 ton elders een nieuw huis bouwen, met alle duurzaamheidsvoorzieningen. Dat huis is dan ook in no time weer 6 ton waard. Toch dik 3 ton winst.
Ben ik met je eens, ik zou dit uitbuiten als ik daar een koopwoning zou hebben, maar hoe eerlijk is dat t.o.v. huurders? Die ondervinden net zoveel onrecht, maar kunnen niet een dergelijk slaatje eruit slaan. Een verhuisvergoeding kunnen ze krijgen.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En terecht.
Dat dorp wordt een hoop onrecht aangedaan en daar moeten ze schadeloos voor gesteld worden.
Ja, net zoals in Groningen.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En terecht.
Dat dorp wordt een hoop onrecht aangedaan en daar moeten ze schadeloos voor gesteld worden.
Ben ik het ook mee eens.quote:Op donderdag 20 november 2025 16:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, net zoals in Groningen.
Oh, wacht ...
Burgers zijn tegenwoordig alleen goed genoeg om de rekening van het bedrijfsleven te betalen.quote:Op donderdag 20 november 2025 16:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ben ik het ook mee eens.
Als dit in de VS was gevonden hadden de landeigenaren een flinke pot geld gehad om hun huizen te verstevigen, had je dit gezeik niet gehad.
Maar de oude wet van napoleon is er nog steeds. De grondschatten zijn van de staat, terwijl de grond particulier is. Raar.
En dat geldt nu ook met Moerdijk. Die mensen word een hoop onrecht aangedaan en met een hoop problemen opgezadeld. Dat moet netjes geregeld worden. Zoals het hoort.
En niet met een fooi oprotten, zoals nu voorgesteld wordt.
Als er wat gebeurd met die 19 raadslieden die voor hebben gestemd 'snap ik de sentimenten wel'.
Veel huurders van (sociale) huurwoningen wonen echt in krotten, ook in Moerdijk helaas. Dus de kans dat zij nu een beter huis gaan krijgen is wel aanwezig.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, ik zou dit uitbuiten als ik daar een koopwoning zou hebben, maar hoe eerlijk is dat t.o.v. huurders? Die ondervinden net zoveel onrecht, maar kunnen niet een dergelijk slaatje eruit slaan. Een verhuisvergoeding kunnen ze krijgen.
Betere woning, hogere huur?quote:Op maandag 24 november 2025 14:04 schreef 2025 het volgende:
[..]
Veel huurders van (sociale) huurwoningen wonen echt in krotten, ook in Moerdijk helaas. Dus de kans dat zij nu een beter huis gaan krijgen is wel aanwezig.
Uiteraard moet iedereen een ruime vergoeding krijgen. Maar je kunt toch niet serieus denken dat Nederland er over 500/1000/2000 jaar er hetzelfde uitziet? Legio dorpen en plekken zullen niet meer bestaan dankzij een legio aan factoren. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijvenquote:Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En terecht.
https://youtube.com/shorts/zbTIQi_Lwds?si=OWjIodHmuoF0hqKvquote:Op maandag 24 november 2025 14:03 schreef 2025 het volgende:
Wel vraag ik mij oprecht hoe Moerdijk bepaalde praktische zaken wil aanpakken. Zoals de grafrechten op de plaatselijke begraafplaats. Er was een man in het nieuws die zich realiseerde dat bij het opheffen van het dorp hij niet meer bij zijn vrouw begraven kan worden.
Je hebt ook iets van 10 jaar verplichte grafrust in Nederland, dus wat wordt het moment waarop mensen niet meer bijgezet kunnen worden op begraafplaats Moerdijk?
Waarschijnlijk wel lagere woonlasten. Veel mensen denken dat 'goedkope sociale huur' voordelig is, maar die mensen zitten vaak wel in de kou en met hoge stookkosten.quote:
Precies, alles in het leven is tijdelijk. Dat betekent uiteraard niet dat hele dorpen en steden zomaar moeten verdwijnen, wel dat mensen kunnen leren hoe ze moeten omgaan met zulke veranderingen.quote:Op maandag 24 november 2025 14:15 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Uiteraard moet iedereen een ruime vergoeding krijgen. Maar je kunt toch niet serieus denken dat Nederland er over 500/1000/2000 jaar er hetzelfde uitziet? Legio dorpen en plekken zullen niet meer bestaan dankzij een legio aan factoren. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven
Echt, what the fuck.quote:Op maandag 24 november 2025 14:34 schreef 2025 het volgende:
wel dat mensen kunnen leren hoe ze moeten omgaan met zulke veranderingen.
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen? Er worden momenteel hele woonwijken platgegooid omdat het naoorlogse tochtwoningen zijn die vervangen worden. En eerder zijn er ook al dorpen verdwenen, zoals Rijk bij Schiphol. Denk je echt dat die mensen allemaal in therapie zijn gegaan? Het zijn geen oorlogsvluchtelingen die moesten vluchten voor bommen...quote:Op maandag 24 november 2025 14:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Echt, what the fuck.
Gaat niet om zomaar een verandering he, waarmee je kan leren leven.
Men zou de labiele agressors/werkgevers eens moeten dwingen om regelmatig te verhuizen, zodat ze niet meer groeien kunnen evenals de onfortuinlijke arbeiders.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef 2025 het volgende:
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen?
Dan trap je ze toch lekker hun huis uit? Doe dat bij ieder willekeurig iemand zou ik zeggen.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef 2025 het volgende:
[..]
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen? Er worden momenteel hele woonwijken platgegooid omdat het naoorlogse tochtwoningen zijn die vervangen worden. En eerder zijn er ook al dorpen verdwenen, zoals Rijk bij Schiphol. Denk je echt dat die mensen allemaal in therapie zijn gegaan? Het zijn geen oorlogsvluchtelingen die moesten vluchten voor bommen...
Klinkt heel hard maar is wel zo. Je kunt toch niet serieus geloven dat over 1500 jaar een dorp als Bodegraven nog bestaat?quote:Op maandag 24 november 2025 15:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan trap je ze toch lekker hun huis uit? Doe dat bij ieder willekeurig iemand zou ik zeggen.
Leer er maar mee leven! zegt 2025 dan.
Onder die smoes kun je niet zo maar mensen wegtrappen uit hun eigendommen en huizen. Dat moet je netjes oplossen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 02:21 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Klinkt heel hard maar is wel zo. Je kunt toch niet serieus geloven dat over 1500 jaar een dorp als Bodegraven nog bestaat?
Niets is eeuwig. Zeker een dorp als Moerdijk niet. Dingen veranderen nou eenmaal
Inderdaad, qua financiën RUIM compenseren ipv het onderste uit de kan, het meest minimale. De beste bewoners moeten toch minimaal het gevoel krijgen dat ze 'op hun gemak' ergens anders kunnen gaan wonen zonder dat ze financieel er (flink) op achteruit gaan. Scheelt al een hoop in de stress die op ze afkomt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 07:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onder die smoes kun je niet zo maar mensen wegtrappen uit hun eigendommen en huizen. Dat moet je netjes oplossen.
100% marktwaarde, verhuisvergoeding en vergoeding psychologische schade.
Plus dat het bedrijf wat moerdijk gaat uitbaten waarschijnlijk zelf miljarden gaan peuren uit die plek.quote:Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Inderdaad, qua financiën RUIM compenseren ipv het onderste uit de kan, het meest minimale. De beste bewoners moeten toch minimaal het gevoel krijgen dat ze 'op hun gemak' ergens anders kunnen gaan wonen zonder dat ze financieel er (flink) op achteruit gaan. Scheelt al een hoop in de stress die op ze afkomt.
Maar dar boeit helemaal niemand, of een dorp of huis er in 3125 nog staat.quote:Op dinsdag 25 november 2025 02:21 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Klinkt heel hard maar is wel zo. Je kunt toch niet serieus geloven dat over 1500 jaar een dorp als Bodegraven nog bestaat?
Niets is eeuwig. Zeker een dorp als Moerdijk niet. Dingen veranderen nou eenmaal
in 3125 bestaat heel Nederland niet meer, dan staat de hele randstad onder waterquote:Op dinsdag 25 november 2025 17:28 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar dar boeit helemaal niemand, of een dorp of huis er in 3125 nog staat.
Wel of een huis of dorp er in 2035 nog staat, zéker als dat je eigen huis betreft. Een huis is ongeveer je grootste materiële bezit.
Ook dat boeit me in het geheel niet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 3125 bestaat heel Nederland niet meer
mij ook niet , ik geloof nooit dat de mensheid nog 50 jaar bestaat , met al die duizenden massavernietigingswapensquote:Op dinsdag 25 november 2025 17:30 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ook dat boeit me in het geheel niet.
https://nos.nl/artikel/25(...)half-jaar-uitgesteldquote:Besluit over verdwijnen Moerdijk half jaar uitgesteld
Het Rijk en de provincie Noord-Brabant schuiven het besluit over het verdwijnen van het dorp Moerdijk een half jaar voor zich uit. In juni zullen ze een besluit nemen over uitbreiding van het haven- en industriegebied in Moerdijk, waarvoor het dorp mogelijk moet verdwijnen.
Enkele weken geleden maakte de gemeente Moerdijk bekend dat er geen andere optie is dan het dorp op te geven om ruimte te maken voor de industrie.
Uitzoeken
De betrokken overheden hadden afgesproken op 1 december een besluit te nemen over de 'voorkeursrichting' van de uitbreiding. Demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei maakte na overleg op het gemeentehuis echter bekend dat de komende maanden nog van alles moet worden uitgezocht. "Zodat we in juni een besluit kunnen nemen", zei Hermans.
De gemeente Moerdijk had de provincie en het Rijk juist opgeroepen om zo snel als mogelijk duidelijkheid te geven, zodat de ruim 1100 inwoners van het dorp weten waar ze aan toe zijn. Vorige week bleek echter al dat de provincie Noord-Brabant het te vroeg vindt om al een besluit te nemen. Een meerderheid van de Provinciale Staten wil eerst extra onderzoek laten doen.
Minister Hermans maakte ook bekend dat de inwoners van Moerdijk hun woning aan de gemeente kunnen verkopen voor 100 procent van de getaxeerde waarde in plaats van 95 procent. "In een situatie die wordt gekenmerkt door zoveel onzekerheid, vinden we dit wel zo eerlijk", zei Hermans.
Mensen lekker Murw maken de komende tijd, onzeker houden, dat drukt de prijs van het uitkopen.quote:Op maandag 1 december 2025 16:26 schreef quo_ het volgende:
Vakkundig over de volgende verkiezingen heen getild.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)half-jaar-uitgesteld
Begin eens bij 120%.quote:Op dinsdag 25 november 2025 07:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onder die smoes kun je niet zo maar mensen wegtrappen uit hun eigendommen en huizen. Dat moet je netjes oplossen.
100% marktwaarde, verhuisvergoeding en vergoeding psychologische schade.
Alleen had de gemeente nu juist wel graag keuzes gemaakt om de inwoners duidelijkheid te bieden…quote:Op maandag 1 december 2025 16:26 schreef quo_ het volgende:
Vakkundig over de volgende verkiezingen heen getild.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)half-jaar-uitgesteld
Klopt, dat was al geen slechte regeling (hadden ook al meer dan 100 huishoudens gebruik van gemaakt) en die zal naar minstens 100% opgetrokken worden.quote:Op maandag 1 december 2025 18:44 schreef opgebaarde het volgende:
Die 95% WOZ klinkt waardeloos, maar dat is dus de WOZ van een vergelijkbare woning elders in Brabant. Ik heb even op Funda gekeken naar de vraagprijzen van te koop staande en verkochte woningen in Moerdijk. Het zou me niets verbazen als die 95% in werkelijkheid meer is dan 120% van de marktwaarde (van voor dit bericht).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |