Moerdijk, je zal er maar wonenquote:Gemeente wil dorp Moerdijk opheffen: 'Vragen enorm offer'
Het Brabantse dorp Moerdijk moet verdwijnen om plaats te maken voor de uitbreiding van het nabijgelegen haven- en industriegebied. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vanavond medegedeeld op een publieke informatiebijeenkomst. De gemeente ziet het opheffen van het dorp met 1100 inwoners als enige optie.
In het haven- en industriegebied willen het Rijk, gemeenten en de provincie Brabant nieuwe energie-infrastructuur aanleggen voor de energietransitie en om woningen en bedrijven in de toekomst van stroom te kunnen blijven voorzien. Het gaat bijvoorbeeld om hoogspanningsstations, transformatorstations, kabels en leidingen.
Hierdoor wordt het gebied volgens het Rijk "een van de belangrijkste knooppunten" van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening. Ook zijn er plannen om de haven en industrie in Moerdijk te verduurzamen. In totaal is er 450 hectare aan grond nodig voor de plannen.
Via Google Earth even gekeken, zie je dit bordquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
Doet me denken aan Doel in Belgie
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
trof je doel?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.
Tenminste kleurrijk!quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Nee johquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:12 schreef embedguy het volgende:
Weet iemand hoe zoiets werkt? Worden die mensen bijvoorbeeld verplicht uitgekocht voor de woz waard plus 30% ofzo of zorgt de gemeente voor iets anders oid?
Die extreemlinkse gemeente Moerdijk tochquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
<Knip> Links Nederland is bij uitstek de aanjager van het uiteen trekken van gemeenschappen en het huiselijke.
Wel prettig een kleine gemeenteraad, hoef je er minder van om te kopen te beïnvloeden, scheelt weer in de kostenquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Die extreemlinkse gemeente Moerdijk toch
Even de samenstelling van de gemeenteraad:
Onafhankelijk Moerdijk 8
VVD 4
CDA 3
Moerdijk Lokaal 3
Burger Belangen Moerdijk 3
PvdA 2
ChristenUnie 1
D66 1
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Nee joh
Dat is marktwaarde + 10 tot 15% van de marktwaarde,
uitgangspunt is dat de huiseigenaar schadeloos wordt gesteld en ergens anders hetzelfde kan terug kopen met vergoeding van alle gemaakt kosten (overdrachtsbelasting, verhuiskosten, notaris enzovoorts)
Als huurder heb je recht op 7190 euro, vaak wat schappelijker en die kunnen dan 10 tot 12k krijgen en natuurlijk een andere huurwoning op een andere plek.
Heel rijk word je er dus niet van
Toch staat het niet helemaal leeg. Als ik met Google Streetview rondkijk in Doel, dan zie ik hier en daar mensen op straat lopen, bij sommige huizen staat een wagen voor de deur, en ik zag zelfs nog ergens spelende kinderen op een grasveld.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
De rest van Nederland vindt het anders best fijn als ze over 10 jaar nog betrouwbaar stroom ontvangen en er nog gebouwd mag worden zonder dat dat niet kan vanwege het stroomnetquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:40 schreef Timwonnacott het volgende:
https://www.ruimtelijkeor(...)rport-regio-moerdijk
"Bestuurders van het Rijk, provincie en gemeenten beseffen dat deze uitkomst een grote impact op inwoners en agrariërs heeft. Daarom is afgesproken dat uitbreiding alleen kan als de brede welvaart en leefbaarheid gelijktijdig, geloofwaardig en structureel versterkt worden. Er is een rechtvaardige en menselijke aanpak nodig."
Leefbaarheid gaat er wel op vooruit als je een heel dorp opheft. Lekker gewerkt weer Mona
Alleen hadden ze het hier specifiek over de bewoners en boeren in het gebied, daar hebben ze in juni dit jaar nog een bijeenkomst voor gehouden om uit te leggen hoe menselijk en rechtvaardig het werd aangepakt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:49 schreef embedguy het volgende:
[..]
De rest van Nederland vindt het anders best fijn als ze over 10 jaar nog betrouwbaar stroom ontvangen en er nog gebouwd mag worden zonder dat dat niet kan vanwege het stroomnet![]()
Ook dat valt onder ‘leefbaarheid’
Oh my bad.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:52 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Alleen hadden ze het hier specifiek over de bewoners en boeren in het gebied, daar hebben ze in juni dit jaar nog een bijeenkomst voor gehouden om uit te leggen hoe menselijk en rechtvaardig het werd aangepakt.
Wat was je plek? Stond je in doel?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Daar heb ik nog een keer een voetbaltoernooi gehad, het komt nu wel erg dichtbij.
Is dat wel het Goede Doel ?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:10 schreef Kickstart het volgende:
[..]
Via Google Earth even gekeken, zie je dit bord
wie wil in die troosteloze bende wonen?
[ afbeelding ]
Moet iets zijn in de categorie "offer you can't refuse"quote:Vertrekregeling voor inwoners Moerdijk
Huizenbezitters in Moerdijk krijgen de kans om te vertrekken uit het dorp. Ze krijgen gegarandeerd 95 procent van de taxatiewaarde van hun huis als ze dat willen verkopen. De gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant hebben dat besloten vanwege hun keuze om de haven en het industrieterrein in Moerdijk verder te laten groeien.
Schot voor open doelquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al 20 jaar leeg
Dat kan je gewoon berekenen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.
Klopt; met een beetje geluk pak je ook gelijk de Johan Cruijjf arena meequote:Op woensdag 12 november 2025 01:16 schreef ACT-F het volgende:
Met een goede explosie is dat dorp ook wel weg.
Je zou wel eens wat minder naar beneden (lees links) mogen trappen, want mensen lager in de hiërarchie hebben geen invloed op het beleid van bovenaf, en het is onterecht om hen verantwoordelijk te houden voor beslissingen die buiten hun macht liggen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Is het niet met omvolking, dan is het wel met megalomane plannen zoals de energietransitie. Links Nederland is bij uitstek de aanjager van het uiteen trekken van gemeenschappen en het huiselijke.
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?quote:Op woensdag 12 november 2025 08:57 schreef Alpha0 het volgende:
Je vraagt je af of er echt geen oplossing was geweest waarbij dat dorpje behouden bleef. En zou dat dorpje ook moeten verdwijnen als we gewoon een land van 15 miljoen mensen waren gebleven?
Absurd aanbod, ik zou eerder denken aan inderdaad 2x WOZ waarde.quote:Op woensdag 12 november 2025 03:27 schreef quo_ het volgende:
Doorpakken en opdoeken. Dit is een discussie die al 10 jaar of langer loopt en ooit zal het dorp het loodje leggen.
Maar kom dan ook eens een keer met een fatsoenlijke regeling. En niet met zoiets belachelijks als in 2014:
[..]
Moet iets zijn in de categorie "offer you can't refuse"
In plaats van de gebruikelijke fooi bijvoorbeeld 2x WOZ waarde en 50k verhuiskosten.
De groene droom kost toch al genoeg, dan maakt 100 miljoen extra ook niet zo veel meer uit.
Dit is een groot probleem in Nederland, in veel dorpen hebben de burgemeesters totaal geen binding met de plaats. Daarom wordt het hoog tijd voor gekozen burgemeesters.quote:Burgemeester Aart-Jan Moerkerke noemt het zijn 'moeilijkste besluit' ooit als burgemeester. "Je bent geen Moerdijker", schreeuwt een boze bewoner tegen de burgemeester die in Rotterdam is geboren. "Je hebt hier niks mee." Moerkerke zegt dat hij inderdaad geen Moerdijker is. "Maar ik begrijp uw emotie wel. Ik zie de pijn achter de tranen."
Weg met ons.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?
Stukje ChemiePackquote:Op woensdag 12 november 2025 01:16 schreef ACT-F het volgende:
Met een goede explosie is dat dorp ook wel weg.
Het is gewoon het ouderwetse buigen voor het grote geld natuurlijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waar de dwang van gemeente Moerdijk vandaan komt. Waarom doen ze het uberhaupt?
Jaquote:
Linksvoorquote:Op woensdag 12 november 2025 00:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat was je plek? Stond je in doel?
Na deze nieuws niks meer waard .quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.
Daar heeft een huurder dan weer niks aan, en ook voor die groep moet je een flinke compensatie bieden.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Absurd aanbod, ik zou eerder denken aan inderdaad 2x WOZ waarde.
Ja daar ben ik ook voor, plaats die bovenaan de lijst voor een nieuwe huurwoning in een van de 10 steden die Jetten gaat bouwen of zo.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar heeft een huurder dan weer niks aan, en ook voor die groep moet je een flinke compensatie bieden.
Prima, maar dan geen onzin als 95% van de woz waarde voor de gedupeerden van die keuze.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:19 schreef xpompompomx het volgende:
We wilden wat betreft industrie minder afhankelijk worden van het buitenland, dus zo nu en dan zullen er dergelijke offers gebracht moeten worden.
Ik weet niet of een brabantse dorpeling zich zo geweldig gecompenseerd gaat voelen met een appartementje in de flevopolder tussen allemaal statushouders.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook voor, plaats die bovenaan de lijst voor een nieuwe huurwoning in een van de 10 steden die Jetten gaat bouwen of zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |