quote:Op woensdag 12 november 2025 18:32 schreef Alpha0 het volgende:
Vinden we dit overtuigend?
Dit is waarom inwoners van Moerdijk hun dorp dreigen te verliezen
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.quote:Waterstof
De gemeente wil daarnaast extra ruimte vrijmaken voor verduurzaming van bedrijven, 'zodat ons land concurrerend en duurzaam blijft'. Een deel van het gebied wordt gereserveerd voor de aanleg van waterstoffabrieken.
Waterstof wordt gezien als vervanger van aardgas in de industrie. Bedrijven kunnen via een nieuw waterstofnetwerk overstappen van fossiele brandstoffen naar waterstof.
Lul toch niet zo stom vent. Die mensen wonen daar en ze willen dat blijkbaar ook.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Japepk het volgende:
Het is natuurlijk makkelijk lullen als je er niet vandaan komt, maar bij plaatsen als Moerdijk vraag ik me af waarom je er überhaupt zou wíllen wonen.
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.
Verder vraag ik me af WIE precies deze transitie gaat betalen. Dat blijkt volgens mij niet uit de artikelen.
Van een structureel overschot inderdaad. Dat structurele overschot moet er dag en nacht zijn. Dat zoiets bestaat is vooralsnog niet bekend. Het lijkt allemaal heel leuk zoals 2 draadjes in een bakje water hangen en je hebt waterstof. Maar in het echt is zo'n centrale megaduur waardoor ie eigenlijk continue in bedrijf moet zijn. Dat is een megaprobleem omdat niemand (hopelijk ook de overheid niet) voor de verliezen wil opdraaien.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?
Waterstof is Groen! Daar moeten we grootschalig mee aan de slag! En Shell kan dan mooi daar een fabriek gaan bouwen, zodra ze de vorige (waarvan de bouw al een tijdje stilstaat omdat de markt er niet voor is) af hebben gemaakt. Daar moet je wat voor over hebben.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Waar gaan ze deze waterstof eigenlijk van maken? Volgens mij is waterstof ook voor de industrie kansloos. Behalve als je een overschot van iets hebt waar je niets mee kunt. En ook dan blijft het altijd een zwaar verlieslatend proces.
Verder vraag ik me af WIE precies deze transitie gaat betalen. Dat blijkt volgens mij niet uit de artikelen.
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezenquote:Op dinsdag 11 november 2025 23:12 schreef embedguy het volgende:
Weet iemand hoe zoiets werkt? Worden die mensen bijvoorbeeld verplicht uitgekocht voor de woz waard plus 30% ofzo of zorgt de gemeente voor iets anders oid?
Heb je ook inside info over wie dat allemaal gaat bekostigen?quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezen
Zeker. Maar dan moeten we af van hoge prijsgaranties en subsidies daarvoor. En dan levert het niets meer op, dus dan moeten we eerst de hele energiemarkt weer nationaliseren. Dan kan het.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Was het idee van waterstof niet dat je het met zonne- en windenergie kan produceren?
Het Rijk.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heb je ook inside info over wie dat allemaal gaat bekostigen?
De industrieën blijven terrein opeisen voor hun experimenten met metalen enz. Ook al was je ergens als eerste op een plek, dan nog dwingen de industrieën jou om te verhuizen.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:38 schreef Japepk het volgende:
Het is natuurlijk makkelijk lullen als je er niet vandaan komt, maar bij plaatsen als Moerdijk vraag ik me af waarom je er überhaupt zou wíllen wonen.
Qua consumentgebeuren kan je dacht ik tegenwoordig een waterstofauto van voorheen 120.000 euro voor 500 piek of zo bekomen. Nu is het in de "industrie" heel anders natuurlijkquote:Op woensdag 12 november 2025 18:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waterstof is Groen! Daar moeten we grootschalig mee aan de slag! En Shell kan dan mooi daar een fabriek gaan bouwen, zodra ze de vorige (waarvan de bouw al een tijdje stilstaat omdat de markt er niet voor is) af hebben gemaakt. Daar moet je wat voor over hebben.
Aha. Niet de industrie dus. Dat dacht ik al.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het Rijk.
De noodzaak is veel hoger dan die paar miljoen.
Maar dan moeten eerst de bedrijven er tussenuit. Geen gratis winstmaximalisatie op kosten van de belastingbetaler.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het Rijk.
De noodzaak is veel hoger dan die paar miljoen.
Dit is vast en zeker een metafoor.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Er wordt gewoon een nieuw dorp gebouwd en de bewoners krijgen de huizen toegewezen
Het is nodig als nieuwe grote hub voor het hoofdelectriciteitsnet, je weet wel die voor ons allemaal.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aha. Niet de industrie dus. Dat dacht ik al.
De wereld is een toneel zo blijkt.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit is vast en zeker een metafoor.
Met veel waterstofplannetjes. Dat klinkt niet bepaald goed,quote:Op woensdag 12 november 2025 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is nodig als nieuwe grote hub voor het hoofdelectriciteitsnet, je weet wel die voor ons allemaal.
Dat staat ook in de tekst
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met veel waterstofplannetjes. Dat klinkt niet bepaald goed,
Leg ons eens uit hoe we de waterstofeconomie van de grond krijgen. Dus groene waterstof als energiedrager, voor (minimaal) de opslag en de industrie.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.
Vind ik bullshit. Die waterstof industrie hoeft helemaal niet te komen.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Leg ons eens uit hoe we de waterstofeconomie van de grond krijgen. Dus groene waterstof als energiedrager, voor (minimaal) de opslag en de industrie.
Is een beetje vervelende dooddoener Maestro. Het omgekeerde lijkt dan eerder het geval.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Marja wat weet jij er nou eigenlijk van.
Nu natuurlijk niets meer.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De vraag is dan wat de marktwaarde is van een huis in Moerdijk.
Alleen de onzekerheid zelf al is funest inderdaad. Voor de aanverwante lokale bouw/retailsector ook schadelijk, want wie is er zo gek om nog flink in z'n huis te investeren als de gemeente je mogelijk binnen tien jaar weg wil hebben?quote:
Die mogen een nieuwbouw woning uitkiezen in één van de tien nieuwe steden van Rob Jetten.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar met de afbraak van de ~500 huizen daar worden alle andere huizen weer wat meer waard. De VVD is ze dankbaar. En de huizenbezitters rekenen zich ook graag rijk.quote:
De overheid zal die mensen uitkopen ga ik ff van uit. Dus ja, dat betalen wij.quote:Op woensdag 12 november 2025 17:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niet in verdiept nog. Maar dit is een kwestie van de burger betaalt? Dat zou wel erg schandalig zijn...
Waarom moet er een structureel overschot zijn? Je kunt toch juist als er een teveel is aan zonne-energie dit opslaan als waterstof?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Van een structureel overschot inderdaad. Dat structurele overschot moet er dag en nacht zijn. Dat zoiets bestaat is vooralsnog niet bekend. Het lijkt allemaal heel leuk zoals 2 draadjes in een bakje water hangen en je hebt waterstof. Maar in het echt is zo'n centrale megaduur waardoor ie eigenlijk continue in bedrijf moet zijn. Dat is een megaprobleem omdat niemand (hopelijk ook de overheid niet) voor de verliezen wil opdraaien.
Zoals de industrie dit ziet zou het best eens kunnen dat de belastingbetaler de exploitatieverliezen gaat bijpassen. Zo cynisch is het echt.![]()
Zo’n dijk van een probleem is dit nou niet.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:08 schreef Cockwhale het volgende:
Verder kan mij dit overigens geen moer schelen.
Je moer.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo’n dijk van een probleem is dit nou niet.
Dat zegt ie toch, de fabriek is dusdanig duur om te bouwen en te exploiteren dat het niet uit kan om alleen bij voldoende energie te laten draaien. Het proces is dus zo duur dat die fabriek 24/7 moet draaien om uit te kunnen.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom moet er een structureel overschot zijn? Je kunt toch juist als er een teveel is aan zonne-energie dit opslaan als waterstof?
Je geeft ook geen moer om de bewoners hèquote:Op woensdag 12 november 2025 22:23 schreef 215 het volgende:
Dat zegt ie toch, de fabriek is dusdanig duur om te bouwen en te exploderen dat het niet uit kan om alleen bij voldoende energie te laten draaien.
Denk dat een aantal mensen daarvan wel balen dat ze het niet een jaar eerder te koop hadden gezet.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:31 schreef D. het volgende:
Staat nog genoeg op Funda, ben bang dat ze daar geen kopers meer voor zullen vinden
https://www.funda.nl/zoeken/koop?selected_area=[%22moerdijk%22]
Omdat dat de duurzaamheidsambities lokaal en nationaal enorm in de problemen brengt.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:44 schreef Alpha0 het volgende:
En niet uitbreiden is geen optie omdat?
Want ze gaan er zonnepanelen neerleggen?quote:Op woensdag 12 november 2025 22:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Omdat dat de duurzaamheidsambities lokaal en nationaal enorm in de problemen brengt.
Aan de andere kant, deze mensen willen juist wel verkopen, dus het Rijk mag ze snel betalen en kan die woningen vast afvinkenquote:Op woensdag 12 november 2025 22:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk dat een aantal mensen daarvan wel balen dat ze het niet een jaar eerder te koop hadden gezet.
Hier wilden ze in het dorp in mijn gemeente 300 azielzoekers plaatsen op een bevolking van 1850.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Tof land en toffe provincie Brabant.
Dorpen moeten opgeheven worden en AZC's worden uit de grond gestampt.
[ afbeelding ]
https://www.bd.nl/maashor(...)%2Fwww.google.com%2F
Benieuwd wie er sneller een nieuw onderkomen heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |