abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219304019
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En terecht.
Dat dorp wordt een hoop onrecht aangedaan en daar moeten ze schadeloos voor gesteld worden.
Ja, net zoals in Groningen.

Oh, wacht ...
pi_219304114
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, net zoals in Groningen.

Oh, wacht ...
Ben ik het ook mee eens.
Als dit in de VS was gevonden hadden de landeigenaren een flinke pot geld gehad om hun huizen te verstevigen, had je dit gezeik niet gehad.

Maar de oude wet van napoleon is er nog steeds. De grondschatten zijn van de staat, terwijl de grond particulier is. Raar.

En dat geldt nu ook met Moerdijk. Die mensen word een hoop onrecht aangedaan en met een hoop problemen opgezadeld. Dat moet netjes geregeld worden. Zoals het hoort.
En niet met een fooi oprotten, zoals nu voorgesteld wordt.

Als er wat gebeurd met die 19 raadslieden die voor hebben gestemd 'snap ik de sentimenten wel'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219304175
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ben ik het ook mee eens.
Als dit in de VS was gevonden hadden de landeigenaren een flinke pot geld gehad om hun huizen te verstevigen, had je dit gezeik niet gehad.

Maar de oude wet van napoleon is er nog steeds. De grondschatten zijn van de staat, terwijl de grond particulier is. Raar.

En dat geldt nu ook met Moerdijk. Die mensen word een hoop onrecht aangedaan en met een hoop problemen opgezadeld. Dat moet netjes geregeld worden. Zoals het hoort.
En niet met een fooi oprotten, zoals nu voorgesteld wordt.

Als er wat gebeurd met die 19 raadslieden die voor hebben gestemd 'snap ik de sentimenten wel'.
Burgers zijn tegenwoordig alleen goed genoeg om de rekening van het bedrijfsleven te betalen.
pi_219334034
Het verhuizen van 1.130 burgers is waarschijnlijk nog niet eens de grootste operatie. Binnen de Gemeente Moerdijk ligt onder meer het veel grotere dorp Zevenbergen, waar de komende jaren ook bewoners huizen achterlaten door gebeurtenissen als emigratie en overlijden. Naast dat veel Moerdijkers waarschijnlijk sowieso zelf niet eens meer in Moerdijk woonachtig zouden zijn op het moment dat het dorp 'verlaten' moet zijn.

Wel vraag ik mij oprecht hoe Moerdijk bepaalde praktische zaken wil aanpakken. Zoals de grafrechten op de plaatselijke begraafplaats. Er was een man in het nieuws die zich realiseerde dat bij het opheffen van het dorp hij niet meer bij zijn vrouw begraven kan worden.

Je hebt ook iets van 10 jaar verplichte grafrust in Nederland, dus wat wordt het moment waarop mensen niet meer bijgezet kunnen worden op begraafplaats Moerdijk?
pi_219334042
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Ben ik met je eens, ik zou dit uitbuiten als ik daar een koopwoning zou hebben, maar hoe eerlijk is dat t.o.v. huurders? Die ondervinden net zoveel onrecht, maar kunnen niet een dergelijk slaatje eruit slaan. Een verhuisvergoeding kunnen ze krijgen.
Veel huurders van (sociale) huurwoningen wonen echt in krotten, ook in Moerdijk helaas. Dus de kans dat zij nu een beter huis gaan krijgen is wel aanwezig.
  maandag 24 november 2025 @ 14:12:25 #276
3542 Gia
User under construction
pi_219334088
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:04 schreef 2025 het volgende:

[..]
Veel huurders van (sociale) huurwoningen wonen echt in krotten, ook in Moerdijk helaas. Dus de kans dat zij nu een beter huis gaan krijgen is wel aanwezig.
Betere woning, hogere huur?
pi_219334103
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En terecht.
Dat dorp wordt een hoop onrecht aangedaan en daar moeten ze schadeloos voor gesteld worden.
Uiteraard moet iedereen een ruime vergoeding krijgen. Maar je kunt toch niet serieus denken dat Nederland er over 500/1000/2000 jaar er hetzelfde uitziet? Legio dorpen en plekken zullen niet meer bestaan dankzij een legio aan factoren. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven
pi_219334161
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:03 schreef 2025 het volgende:

Wel vraag ik mij oprecht hoe Moerdijk bepaalde praktische zaken wil aanpakken. Zoals de grafrechten op de plaatselijke begraafplaats. Er was een man in het nieuws die zich realiseerde dat bij het opheffen van het dorp hij niet meer bij zijn vrouw begraven kan worden.

Je hebt ook iets van 10 jaar verplichte grafrust in Nederland, dus wat wordt het moment waarop mensen niet meer bijgezet kunnen worden op begraafplaats Moerdijk?
https://youtube.com/shorts/zbTIQi_Lwds?si=OWjIodHmuoF0hqKv
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219334219
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Betere woning, hogere huur?
Waarschijnlijk wel lagere woonlasten. Veel mensen denken dat 'goedkope sociale huur' voordelig is, maar die mensen zitten vaak wel in de kou en met hoge stookkosten.
pi_219334222
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:15 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Uiteraard moet iedereen een ruime vergoeding krijgen. Maar je kunt toch niet serieus denken dat Nederland er over 500/1000/2000 jaar er hetzelfde uitziet? Legio dorpen en plekken zullen niet meer bestaan dankzij een legio aan factoren. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven
Precies, alles in het leven is tijdelijk. Dat betekent uiteraard niet dat hele dorpen en steden zomaar moeten verdwijnen, wel dat mensen kunnen leren hoe ze moeten omgaan met zulke veranderingen.
pi_219334269
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:34 schreef 2025 het volgende:
wel dat mensen kunnen leren hoe ze moeten omgaan met zulke veranderingen.
Echt, what the fuck.

Gaat niet om zomaar een verandering he, waarmee je kan leren leven.
1947-2016
pi_219334296
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Echt, what the fuck.

Gaat niet om zomaar een verandering he, waarmee je kan leren leven.
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen? Er worden momenteel hele woonwijken platgegooid omdat het naoorlogse tochtwoningen zijn die vervangen worden. En eerder zijn er ook al dorpen verdwenen, zoals Rijk bij Schiphol. Denk je echt dat die mensen allemaal in therapie zijn gegaan? Het zijn geen oorlogsvluchtelingen die moesten vluchten voor bommen...
pi_219334319
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef 2025 het volgende:
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen?
Men zou de labiele agressors/werkgevers eens moeten dwingen om regelmatig te verhuizen, zodat ze niet meer groeien kunnen evenals de onfortuinlijke arbeiders.
pi_219334575
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef 2025 het volgende:

[..]
Waar baseer je het op dat mensen niet kunnen leren leven met dat ze gedwongen, over een paar jaar, moeten verhuizen? Er worden momenteel hele woonwijken platgegooid omdat het naoorlogse tochtwoningen zijn die vervangen worden. En eerder zijn er ook al dorpen verdwenen, zoals Rijk bij Schiphol. Denk je echt dat die mensen allemaal in therapie zijn gegaan? Het zijn geen oorlogsvluchtelingen die moesten vluchten voor bommen...
Dan trap je ze toch lekker hun huis uit? Doe dat bij ieder willekeurig iemand zou ik zeggen.

Leer er maar mee leven! zegt 2025 dan.
1947-2016
pi_219338211
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 15:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan trap je ze toch lekker hun huis uit? Doe dat bij ieder willekeurig iemand zou ik zeggen.

Leer er maar mee leven! zegt 2025 dan.
Klinkt heel hard maar is wel zo. Je kunt toch niet serieus geloven dat over 1500 jaar een dorp als Bodegraven nog bestaat?

Niets is eeuwig. Zeker een dorp als Moerdijk niet. Dingen veranderen nou eenmaal
pi_219338474
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 02:21 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Klinkt heel hard maar is wel zo. Je kunt toch niet serieus geloven dat over 1500 jaar een dorp als Bodegraven nog bestaat?

Niets is eeuwig. Zeker een dorp als Moerdijk niet. Dingen veranderen nou eenmaal
Onder die smoes kun je niet zo maar mensen wegtrappen uit hun eigendommen en huizen. Dat moet je netjes oplossen.

100% marktwaarde, verhuisvergoeding en vergoeding psychologische schade.
1947-2016
pi_219338680
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Onder die smoes kun je niet zo maar mensen wegtrappen uit hun eigendommen en huizen. Dat moet je netjes oplossen.

Inderdaad, qua financiėn RUIM compenseren ipv het onderste uit de kan, het meest minimale. De beste bewoners moeten toch minimaal het gevoel krijgen dat ze 'op hun gemak' ergens anders kunnen gaan wonen zonder dat ze financieel er (flink) op achteruit gaan. Scheelt al een hoop in de stress die op ze afkomt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219338817
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef Montagui het volgende:

[..]
Inderdaad, qua financiėn RUIM compenseren ipv het onderste uit de kan, het meest minimale. De beste bewoners moeten toch minimaal het gevoel krijgen dat ze 'op hun gemak' ergens anders kunnen gaan wonen zonder dat ze financieel er (flink) op achteruit gaan. Scheelt al een hoop in de stress die op ze afkomt.
Plus dat het bedrijf wat moerdijk gaat uitbaten waarschijnlijk zelf miljarden gaan peuren uit die plek.
1947-2016
pi_219342115
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 02:21 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Maar dar boeit helemaal niemand, of een dorp of huis er in 3125 nog staat.

Wel of een huis of dorp er in 2035 nog staat, zéker als dat je eigen huis betreft. Een huis is ongeveer je grootste materiėle bezit.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:29:36 #290
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219342122
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:28 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar dar boeit helemaal niemand, of een dorp of huis er in 3125 nog staat.

Wel of een huis of dorp er in 2035 nog staat, zéker als dat je eigen huis betreft. Een huis is ongeveer je grootste materiėle bezit.
in 3125 bestaat heel Nederland niet meer, dan staat de hele randstad onder water

en zin er ook geen verkiezingen meer , regeren dat doet AI voor ons
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219342128
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in 3125 bestaat heel Nederland niet meer
Ook dat boeit me in het geheel niet.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:35:20 #292
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219342164
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:30 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ook dat boeit me in het geheel niet.
mij ook niet , ik geloof nooit dat de mensheid nog 50 jaar bestaat , met al die duizenden massavernietigingswapens

Musk mag wel opschieten met zijn Mars kolonie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219387777
Vakkundig over de volgende verkiezingen heen getild.

quote:
Besluit over verdwijnen Moerdijk half jaar uitgesteld

Het Rijk en de provincie Noord-Brabant schuiven het besluit over het verdwijnen van het dorp Moerdijk een half jaar voor zich uit. In juni zullen ze een besluit nemen over uitbreiding van het haven- en industriegebied in Moerdijk, waarvoor het dorp mogelijk moet verdwijnen.

Enkele weken geleden maakte de gemeente Moerdijk bekend dat er geen andere optie is dan het dorp op te geven om ruimte te maken voor de industrie.
Uitzoeken

De betrokken overheden hadden afgesproken op 1 december een besluit te nemen over de 'voorkeursrichting' van de uitbreiding. Demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei maakte na overleg op het gemeentehuis echter bekend dat de komende maanden nog van alles moet worden uitgezocht. "Zodat we in juni een besluit kunnen nemen", zei Hermans.

De gemeente Moerdijk had de provincie en het Rijk juist opgeroepen om zo snel als mogelijk duidelijkheid te geven, zodat de ruim 1100 inwoners van het dorp weten waar ze aan toe zijn. Vorige week bleek echter al dat de provincie Noord-Brabant het te vroeg vindt om al een besluit te nemen. Een meerderheid van de Provinciale Staten wil eerst extra onderzoek laten doen.

Minister Hermans maakte ook bekend dat de inwoners van Moerdijk hun woning aan de gemeente kunnen verkopen voor 100 procent van de getaxeerde waarde in plaats van 95 procent. "In een situatie die wordt gekenmerkt door zoveel onzekerheid, vinden we dit wel zo eerlijk", zei Hermans.
https://nos.nl/artikel/25(...)half-jaar-uitgesteld
-
  maandag 1 december 2025 @ 16:58:28 #294
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219387989
Terecht uitstel.

Geef reeds 'geschrokken' inwoners omwille van het een en ander eventjes de tijd het te laten bezinken en alle broodnodige maatregelen te kunnen treffen m.b.t. eigen huizen, overige eigendommen aldaar etc.

Wijken, ten behoeve van industriėle doeleinden als uitbreiding van Tata Steel 8}, zou op den duur ook 'n mogelijk optie kunnen of mogen zijn voor Wijk aan Zee. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 1 december 2025 @ 17:45:30 #295
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_219388236
Ohja meer industrie, want dat hadden we daar nog niet
Robert Moog died for our synths
  maandag 1 december 2025 @ 18:18:10 #296
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219388421
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 16:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Mensen lekker Murw maken de komende tijd, onzeker houden, dat drukt de prijs van het uitkopen.
  maandag 1 december 2025 @ 18:30:54 #297
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219388515
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Begin eens bij 120%.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219388606
Die 95% WOZ klinkt waardeloos, maar dat is dus de WOZ van een vergelijkbare woning elders in Brabant. Ik heb even op Funda gekeken naar de vraagprijzen van te koop staande en verkochte woningen in Moerdijk. Het zou me niets verbazen als die 95% in werkelijkheid meer is dan 120% van de marktwaarde (van voor dit bericht).
pi_219388842
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 16:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Alleen had de gemeente nu juist wel graag keuzes gemaakt om de inwoners duidelijkheid te bieden…
pi_219388846
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 18:44 schreef opgebaarde het volgende:
Die 95% WOZ klinkt waardeloos, maar dat is dus de WOZ van een vergelijkbare woning elders in Brabant. Ik heb even op Funda gekeken naar de vraagprijzen van te koop staande en verkochte woningen in Moerdijk. Het zou me niets verbazen als die 95% in werkelijkheid meer is dan 120% van de marktwaarde (van voor dit bericht).
Klopt, dat was al geen slechte regeling (hadden ook al meer dan 100 huishoudens gebruik van gemaakt) en die zal naar minstens 100% opgetrokken worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')