abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219196205
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
Fake it till you make it...
pi_219196207
@eponine en @Schanu, gefeliciteerd met jullie jarigen! *O*
pi_219196251
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende: Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9 O+ het feestje begon al om half 5 want ze kon van de spanning niet meer slapen :') maar ze is helemaal blij met haar cadeautjes (playmobil en Gravitrax) dus daar hebben we geen kind meer aan. Of eigenlijk was het cadeautje van haar zusje wel de grote favoriet, een capibara knuffel. Want geen enkel cadeau verslaat knuffels (en al helemaal niet als het dan ook nog een capibara is) :') Gefeliciteerd met jouw verse 7 jarige @:eponine *O* O+ hopelijk hebben jullie een fijne en feestelijke dag!
Ah, ik twijfelde tussen 8 en 9 maar dus toch 9 :D
Fijn dat ze blij is met haar cadeaus!

Wij vierden het afgelopen weekend al en hij kreeg een Gravitrax startersset van ons en een uitbreiding van z’n zusje. Helemaal blij!
pi_219196330
Gefeliciteerd dames!
S. 2014
J. 2016
pi_219196553
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende:
Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9 O+
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrend O-)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219196554
Wat en leuke cadeaus @Schanu en @eponine O+. Gravitrax was rond die leeftijd ook de bom. En een capibaraknuffel O+. Capibara's zijn tof :Y. Gefeliciteerd!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219196601
Gefeliciteerd schanu en eponine!
pi_219196813
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrend O-)
Hahaha dat wordt wel even schakelen ja :')
pi_219197775
Wat harte gefeliciteerd @eponine en @Schanu met jullie 7- en 9 jarigen! *O*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 5 november 2025 @ 19:45:56 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_219201112
SPOILER: NIET QUOTEN AUB
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even kindetspam. Mijn twee oudste zoons in 2014, en vandaag in een vergelijkbare setting als elf jaar geleden.

Ik haal de spoiler zometeen weer weg.

Oudste wordt dit jaar 17.

[ Bericht 28% gewijzigd door DJMO op 06-11-2025 16:03:02 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_219201372
Hele kerels DJMO, leuk!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 5 november 2025 @ 20:52:49 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_219201755
quote:
2s.gif Op woensdag 5 november 2025 20:10 schreef Kyara het volgende:
Hele kerels DJMO, leuk!
Ik ben ook erg trots op ze. Ze doen het ontzettend goed, ondanks (of misschien juist wel omdat) dat ze in een pleeggezin wonen. Ik heb het het ook echt super getroffen met deze pleegouders, die ik liever bonus ouders noem dan pleegouders.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_219203604
DJMO wat een leuke foto’s zo naast elkaar, heel gaaf om te zien! Ik vind het ontzettend knap hoe jullie dit met z’n allen doen. Je hoort natuurlijk vooral over misstanden, gelukkig kan het ook anders O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 6 november 2025 @ 01:33:07 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_219203804
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 23:30 schreef Phaidra het volgende:
DJMO wat een leuke foto’s zo naast elkaar, heel gaaf om te zien! Ik vind het ontzettend knap hoe jullie dit met z’n allen doen. Je hoort natuurlijk vooral over misstanden, gelukkig kan het ook anders O+.
Ik heb het dan, ok zoals gezegd, heel erg goed getroffen mt deze twee mensen. Natuurlijk heb ik ook klachten over de periode voorafgaand aan de uithuisplaatsing zoals: waarom bestonden de klachten van mijn kind uit hun verbeelding en lag alles aan mij? Waarom ziet en deelt jeugd/pleegzorg diezelfde klachten nu wel en is er wel de hulp mogelijk waarom ik 5 jaar lang gesmeekt heb maar niet kreeg?

Dat neemt alles niet weg dat ze nu heel goed zitten waar ze zitten en alle mogelijke manieren van ondersteuning krijgen die er nodig is.

Maar wrang is het soms wel.

pi_219204198
@DJMO dat zijn al 2 grote mannen aan het worden! Fijn dat de pleegouders een bonus zijn. Ook als zitten er genoeg frustraties in het verhaal.
pi_219206465
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 01:33 schreef DJMO het volgende:
Maar wrang is het soms wel.
Ik kan me voorstellen dat dat altijd oneerlijk blijft voelen, hoe goed het nu ook gaat :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 13:39:24 #17
148247 taxibabe
pi_219214041
Ik kom hier even met een vraag binnenvallen.
Hebben jullie ervaring/tips voor een net 6 jarige (vermoedelijke) beelddenker? Ons jochie is een vrolijk leergierig jongetje maar heeft wel een gebruiksaanwijzing met bepaalde dingen. Op school (groep 3) komt 1 x in de 2 weken een ergotherapeut omdat hij moeite heeft met taakgerichtheid, is snel afgeleid en krijgt zijn werkjes niet af. In mindere mate merken we dat thuis ook, maar thuis is minder tijdsdruk dan op school dus is het een minder groot probleem (wel irritant soms). Hij gaat overigens met veel plezier naar school.

Nu kregen we vandaag weer een verslag van de ergo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens.. :')
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.

Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..

Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..
pi_219214103
Is hij hoogbegaafd? Want zo klinkt het namelijk wel :)
Ik zou een IQ-test laten doen door een hb-expert, waarbij ook advies aan de school wordt gegeven over het vormgeven van begeleiding op school en thuis.
Verder, lees je in in hoogbegaafdheid of kijk hier OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? #12
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 7 november 2025 @ 13:47:10 #19
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219214112
Taxi, ik snap je vraag, maar vraag me wel af waarom je aan een beelddenker denkt? Ik hoor bijvoorbeeld ook kenmerken van meerbegaafdheid (niet gewend zijn dat iets niet in één keer lukt zonder hulp of instructie en dan vastlopen, disharmonisch profiel misschien?).
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 13:53:57 #20
148247 taxibabe
pi_219214157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:46 schreef SaskiaR het volgende:
Is hij hoogbegaafd? Want zo klinkt het namelijk wel :)
Ik zou een IQ-test laten doen door een hb-expert, waarbij ook advies aan de school wordt gegeven over het vormgeven van begeleiding op school en thuis.
Verder, lees je in in hoogbegaafdheid of kijk hier OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? #12
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:47 schreef Tink89 het volgende:
Taxi, ik snap je vraag, maar vraag me wel af waarom je aan een beelddenker denkt? Ik hoor bijvoorbeeld ook kenmerken van meerbegaafdheid (niet gewend zijn dat iets niet in één keer lukt zonder hulp of instructie en dan vastlopen, disharmonisch profiel misschien?).
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 13:56:18 #21
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219214177
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:

[..]
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.
[..]
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.
Ik zou niet meteen een iq-test laten doen, maar eerst eens het gesprek met school aangaan dat je vermoedt dat hij wat meer nodig heeft om tot leren te komen. Je kunt vragen of de ib’er eens komt meekijken. En dan kun je hb of beelddenken opperen als opties.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_219214185
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Tja, je wil toch het beste voor je kind? Dan moet je ervoor kiezen om zo'n moeder te zijn.
In elk geval moet je in overleg gaan met school (leerkracht en ib'er, en Hb-coördinator als die er is) over hoe zij het zien en of zij hem kunnen begeleiden hierbij. Als ze daarover twijfelen, is het noodzakelijk dat ze extra informatie gaan verzamelen zoals een IQ-test.
  FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 14:07:43 #23
148247 taxibabe
pi_219214233
De ib-er is er al bij betrokken, vanuit daar is ook de ergo erbij betrokken. Maandag hebben we het eerste 10-minutengesprek.

Nu eerst het jochie ophalen van school en gelijk door naar zwemles..
pi_219214454
Als die al betrokken zijn dan is er al een balletje gaan rollen. Wanneer je merkt dat de aanpak niet helpend is kan je altijd nog verder het gesprek aangaan.

En wanneer je weet welke aanpak op school werkt zou je dit ook bij het zwembad kunnen bespreken. Bij L vermoed ik geen beelddenker maar bij zwemles lukte het de badjuf niet altijd om hem een opdracht te laten uitvoeren. Voor L waren het niet de stappen die hij moest overzien maar het einddoel. Zag hij ergens het nut niet van dan weigerde hij. Besproken en sindsdien gaat het wel goed.

Voor thuis met aankleden een stappenplan met pictogrammen ophangen?
Ik legde voorheen voor L alle kleding klaar op volgorde van aantrekken maar misschien dat je voor T de stappen nog wat meer visueel kan aanbieden met pictogrammen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 07-11-2025 14:52:57 ]
pi_219215154
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:39 schreef taxibabe het volgende:
Ik kom hier even met een vraag binnenvallen.
Hebben jullie ervaring/tips voor een net 6 jarige (vermoedelijke) beelddenker? Ons jochie is een vrolijk leergierig jongetje maar heeft wel een gebruiksaanwijzing met bepaalde dingen. Op school (groep 3) komt 1 x in de 2 weken een ergotherapeut omdat hij moeite heeft met taakgerichtheid, is snel afgeleid en krijgt zijn werkjes niet af. In mindere mate merken we dat thuis ook, maar thuis is minder tijdsdruk dan op school dus is het een minder groot probleem (wel irritant soms). Hij gaat overigens met veel plezier naar school.

Nu kregen we vandaag weer een verslag van de ergo:
SPOILER
Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens.. :')
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.

Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..

Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..
Niet je vraag, maar ik moest er ineens aan denken...
SPOILER
Met zwemmen is dat misschien niet zo handig, alhoewel ik wel eens heb gezien dat ze dat ook visueel maken. Ik weet alleen niet meer waar. Is dat iets om eens met de zwemjuf te overleggen?
Kan hij zelf aangeven waarom hij zo in de weerstand gaat? Of vind hij het zwemmen moeilijk en hoeft hij dat niet zolang hij in de weerstand gaat? Om maar iets te noemen.

Wel fijn dat er zo'n ergotherapeut is die meedenkt ook, zou diegene nog een idee hebben vwb het zwemmen?
  FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 16:25:54 #26
148247 taxibabe
pi_219215404
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..

De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester... -O- Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.

Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.

Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
pi_219216812
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:25 schreef taxibabe het volgende:
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..

De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester... -O- Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.

Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.

Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
Je hebt van die bordjes waar je vakjes dicht kan doen als je iets gedaan hebt, ik weet niet of dat het leuker/aantrekkelijker maakt...

Wat leuk dat de zwemles goed ging! En dat hij er plezier in had, dat helpt toch vaak wel.
pi_219217961
@taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.

SPOILER
SPOILER: breinbewakers&bandieten
  FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 21:35:53 #29
148247 taxibabe
pi_219218332
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 november 2025 20:58 schreef douche-eendje het volgende:
@:taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.

SPOILER
SPOILER: breinbewakers&bandieten
Die 3P is ook wel een goeie!

Ik was dus net de pictogrammen voor het aankleden op de krijtdeur aan het maken toen T boven kwam. Hij snapte direct wat ik aan het doen was. Ik had voor het leren lezen ook de woorden er onder geschreven.
Hij wilde gelijk zelf het stappenplan voor de avond op het onderste gedeelte tekenen en schrijven. :')
Nou prima, maar er kwamen gelijk weer nieuwe dingen bij (afvinken enzo), dus die herplakbare stickers van de Jumbo erbij gepakt als 'afvinkjes'. Maar toen bedacht hij weer wat anders --> zie de afleiding :')

Maar goed.. we gaan het weer proberen. Eerst samen op de stoel zitten en het stappenplan doornemen en dan achter elkaar de stappen doen zonder andere dingen.

Wat betreft die prikkelverwerking, hij krijgt alles wel mee, want hij verteld meer thuis over de schooldag dan wat de juffen verwachten. Dan lijkt het alsof hij in zijn hoofd ergens anders is, maar hoort wel alles wat de juf zegt, maar komt niet tot werken. En bv met schrijven: dan leren ze de 'aa' en moeten ze bij de plaatjes (kaas, vaas etc) de woorden schrijven. Dat gaat 3 x goed en dan schrijft hij bij elk plaatje alleen de 'aa'
  FOK!Fotograaf maandag 10 november 2025 @ 18:16:26 #30
148247 taxibabe
pi_219240108
De 3P snapte T snel, alleen bedacht hij er gelijk meer P's bij (hij moest nl ook poepen _O- )

Verder hadden we vandaag ook een 10minutengesprek. Juf ziet wel dat T meer kan dan dat hij laat zien, maar dat hij het moeilijk vind om het te laten zien. Toevallig had ik gisteren een filmpje van hem gemaakt toen hij aan het voorlezen was, hij ging namelijk op de kop lezen en nog redelijk vloeiend ook :') Dus die heb ik ook laten zien.

Waar ze dus wel mee de slag gaan is de concentratie etc. Als hij instructies krijgt weet hij het ook heel goed, alleen is hij dus weer zo snel afgeleid dat hij de stappen dus niet doet.
En wat haar opviel is dat hij het voor zichzelf wel moeilijk maakt (bv met zelf sommen verzinnen), maar dat het met zijn gedachtegang ook wel weer klopt. En dat hij van A naar B via Z gaat. :')
pi_219326359
Hi iedereen! Morgen is er bij mijn oudste die in groep 8 zit een scholenmarkt bij haar op school. Dwz, er staan allemaal stentjes van diverse middelbare scholen waar je informatie kan inwinnen over de scholen. Uiteraard gaan we hier naar toe, alleen ben ik inspiratieloos wat betreft vragen die ik kan stellen en die toch wel heel nuttig kunnen zijn.

Kunnen jullie me misschien helpen?
pi_219326658
Ik zou vooral kijken wat voor jullie belangrijk is. Extra's zoals uitstapjes/schoolkrant/schoolband/extra activiteiten of juist ondersteuning zoals huiswerkbegeleiding vanuit school, ontprikkelruimte oid. Juist wel/niet veel gebruik van tablets of laptops, wel/geen combinatieklassen, grote school of juist kleinschalig, geloofsovertuiging etc.

Ik zou over dat soort dingen vooraf nadenken.

Met open dagen was het altijd ook een beetje sfeer proeven en onderbuikgevoel maar dat heb je bij een scholenmarkt een stuk minder natuurlijk.
pi_219327630
Inderdaad wat Klara zegt, en verder:

-Hoe makkelijk het is om te wisselen van niveau (op sommige scholen kan je verschillende vakken op verschillende niveaus doen, of kan je na de 1e of na de 2e nog wisselen), of om versneld examen te doen in bepaalde vakken.
-Hoeveel huiswerk er is en hoe streng ze zijn wat betreft het maken ervan (ik ben geen fan van huiswerk, dus zou liever een huiswerkvrije school kiezen, en ik vind het al helemaal onzin om straf te geven als het niet gemaakt wordt)
-Welke kennis er in huis is over zaken zoals ASS, ADHD, hoogbegaafdheid enz. en welke ondersteuning er mogelijk is.
pi_219327833
- wat doen ze qua buitenlandreis (als ze dat doen) en hoe liggen die kosten?
- welke keuze vakken hebben ze?
- hoe is informatica/ict vorm gegeven (wat leren ze daar)?
- zijn er verplichtingen qua laptop/chromebook/ipad? Heb je daarin keuzevrijheid of moet je perse een bepaald model (via school) aanschaffen?
- zijn er meeloopdagen? En hoe is de inschrijving daarvoor geregeld?

Welk niveau ga je voor kijken Sunshine? Als je voor vmbo gaat dan is het vooral heel nuttig om te vragen welke stromingen/profielen ze aanbieden. Ik heb toevallig deze week algemene voorlichting van de middelbare gehad, maar niet elke vmbo school mag elke richting aanbieden, de overheid bepaalt welke stromingen een school mag aanbieden, op basis van vraag (qua werk, niet qua leerlingen) hiernaar. Iets als dieren/groen wordt hier in de gemeente bijvoorbeeld niet aangeboden.
pi_219328101
Bedankt jullie, hier kan ik wat mee :Y

Dat van dat huiswerk is een goeie! Ze zit op een Montessorischool en ze heeft nauwelijks huiswerk. Geen idee of dat bij dit soort onderwijs hoort, maar bij haar op school willen ze zoveel mogelijk onder schooltijd doen zodat de leerlingen na school zoveel mogelijk vrije tijd hebben. Ik denk dat als ze opeens volop aan het huiswerk moet dat dat misschien wel een probleem gaat zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 23-11-2025 18:53:03 ]
pi_219328925
Ja, je moet ook echt kijken naar wat voor jou en jouw kind belangrijk is. Voor onze oudste hadden we ook hele andere vragen dan voor de jongste (ook een heel ander niveau, andere uitdagingen, andere behoeften).
pi_219330858
Als er leerlingen mee zijn, zou ik kijken of ze leuke anekdotes hebben. Hoe gaat de school om met dwars pubergedrag, wat zijn de consequenties (hier bij oudste direct nablijven, bij jongste eerst een praatje. 1e is lekker duidelijk, 2e is redelijk). Maar dan niet de plannen uitgelegd door school, maar de werkelijkheid van de leerlingen (En evt hun ouders)

Voor ons was er verschil in behoefte, ook vanuit montessori. Oudste vond het heerlijk dat alles structuur had, regels duidelijk en consequent gehandeld, weinig roosterveranderingen.
Jongste wilde juist meer ruimte, vrijheid om uren te skippen voor een project, en dan krijg je een school die dat kan, maar daarmee de structuur ook weleens ver te zoeken is (roosters veranderen nog al eens).
De meeste montessori kinderen gingen naar de jenaplanVO, dat leek het meest op de basisschool.
pi_219335227
Hoe proberen ze lesuitval op te vangen. Blijven de klassen bij elkaar of wordt elk jaar opnieuw samengesteld.
pi_219346630
Komen jullie kinderen ook altijd met bijzondere vragen als ze moeten slapen? O+ :')
T. gisteravond in bed: Ik weet dat de zon in de ruimte is en dat hij licht geeft, maar waarom is het dan donker in de ruimte?

Kind, je moet slapen.. :+
pi_219346804
Maar dat zijn natuurlijk heel essentiele vragen als je in bed ligt @taxibabe ;)
pi_219347514
Uiteraard! Vooral omdat het dan ook donker is. :P
Gelukkig was hij tevreden met het antwoord dat er in de ruimte niks is wat het licht kan weerkaatsen. :P
pi_219347657
@taxibabe zekers. Vooral de jongste. Nog even gezellig na bedtijd en zijn hoofd staat sowieso nooit uit. Ik voel me soms een wandelende wiki, maar kom nu op het punt dat ik dingen echt moet opzoeken. Want ik weet ook niet precies hoe quantumdeeltjes werken :D
pi_219347677
Hahaha ja de wandelende wiki herken ik ook wel, net zoals dat zijn hoofd nooit uit staat. Ogen open tot sluiten = aan. Wel eens lastig, zeker met etenstijd, hij heeft nooit tijd om te eten. _O-
pi_219347701
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:14 schreef taxibabe het volgende:
Hahaha ja de wandelende wiki herken ik ook wel, net zoals dat zijn hoofd nooit uit staat. Ogen open tot sluiten = aan. Wel eens lastig, zeker met etenstijd, hij heeft nooit tijd om te eten. _O-
Herkenbaar.

Op de basisschool vond hij nog weinig lekker, dus dan lokte dat bord ook niet echt.

Maar nu in de puberteit gaat dat beter, hij heeft gewoon meer honger dan praatjes :D
pi_219347743
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar.

Op de basisschool vond hij nog weinig lekker, dus dan lokte dat bord ook niet echt.

Maar nu in de puberteit gaat dat beter, hij heeft gewoon meer honger dan praatjes :D
Oh dan gloort er nog hoop. _O- Al vind hij best veel dingen lekker (6 jaar en eet gewoon haring, garnalen, olijven etc :D O+ ), maar hij gunt zichzelf gewoon geen tijd om te eten. Of hij is aan het praten of fantasiedingetjes aan het doen met zijn handen. :') Of druk met rekenen met de krieltjes op zijn bord. :')
pi_219416716
Mijn puber boekte net een vlucht naar Noorwegen. Ze gaat een volle week die kant op. We hebben vrienden daar wonen en zij halen dr op van het vliegveld daar, en ze is ook bij hun die week. Hier spaart ze al even voor en ze heeft er echt heel veel zin in, maar ik vind het best een dingetje merk ik.
*poef* nu is het weg
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 16:10:57 #47
5428 crew  miss_sly
pi_219416752
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 16:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn puber boekte net een vlucht naar Noorwegen. Ze gaat een volle week die kant op. We hebben vrienden daar wonen en zij halen dr op van het vliegveld daar, en ze is ook bij hun die week. Hier spaart ze al even voor en ze heeft er echt heel veel zin in, maar ik vind het best een dingetje merk ik.
Wat tof!
Lastig is dat loslaten. Mooi dat ze zelf dat vertrouwen in haar kunnen heeft en fijn dat ze daarginds wordt opgehaald door jullie vrienden. Mijnes ging afgelopen herfstvakantie met een paar nieuwe vrienden naar Schotland en ik vond de trots op zichzelf dat ze dit toch maar mooi zonder ons had gedaan echt heel mooi om te zien.

Maar dat maakt loslaten niet gemakkelijker.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 13:52:00 #48
5428 crew  miss_sly
pi_219442095
Voor S begint aanstaand weekend Christmas break. De campus is drie weken dicht, dus iedereen moet de campus verlaten. De meeste kinderen gaan naar huis, heel veel voor het eerst sinds ze er begonnen in augustus.
We gaan haar ophalen, en nemen twee vrienden mee die zaterdag vanaf Schiphol vertrekken. De laatste zondag halen we die dacht ik ook weer op om mee terug te nemen.
In de laatste week van de vakantie komt een Syrisch meisje, goede vriendin van S, bij ons logeren. Zij kan niet terug naar huis en gaat couchsurfen die drie weken.

We kijken er alle drie naar uit dat ze weer even echt thuis is en we even met drieën zijn. Sinds eind augustus is dat eigenlijk niet gebeurd.

Ze heeft het ontzettend naar haar zin. Dit is de beste beslissing die ze ooit heeft gemaakt, zegt ze. Ze vindt het ontzettend fijn om met allemaal jongeren bij elkaar te zijn dag en nacht. Samen leven, naar school, eten, socializen, elkaar leren kennen. Volgens haar zou dit dé manier zijn om onderwijs te volgens als tiener :D Vooraf was ze wel bang dat haar social battery het misschien wat veel zou vinden om altijd mensen om zich heen te hebben, maar daar heeft ze totaal geen last van, zo blijkt.
pi_219443037
Dat klinkt inderdaad als een hele mooie keuze @miss_sly !
pi_219443483
Wat fijn dat het allemaal zo gped uitpakt @miss_sly
pi_219446761
@miss_sly wat fijn dat die keuze zo goed uitpakt!
Dat sociale moet je wel kunnen hebben, maar zo te horen heeft ze fijne vrienden om zich heen daar.
pi_219510563
Ik houd soms mijn hart vast, als mijn kind van 10 zelf door het drukke verkeer fietst. Hij vindt mij altijd een aansteller als ik streng ben over licht voeren, hand uitsteken, geen voorrang nemen, enz.
Hij vertelde nu dat een oud klasgenootje aangereden is op de fiets en in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt ;( ...
pi_219510727
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2025 16:09 schreef Hupje het volgende:
Ik houd soms mijn hart vast, als mijn kind van 10 zelf door het drukke verkeer fietst. Hij vindt mij altijd een aansteller als ik streng ben over licht voeren, hand uitsteken, geen voorrang nemen, enz.
Hij vertelde nu dat een oud klasgenootje aangereden is op de fiets en in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt ;( ...
ow getsie.

Het gaat ook zo vaak goed, maar die keer dat het mis gaat is een auto stom hard..
pi_219510931
Gisteren is op middelbare school hier in Utrecht, Descart, een meisje naar beneden gesprongen.
Verschrikkelijk.

Klein berichtje in de krant.
https://www.ad.nl/utrecht(...)g-incident~ae427e7e/

En zo ongeveer iedere puber hier kent wel iemand die haar kent. Dus het is echt het gesprek op vele scholen en bij veel scholieren vandaag.

We waren heel bang dat ze overleden was. Want het zag er echt niet goed uit.
Vandaag te horen gekregen dat ze in coma in het ziekenhuis ligt.
Ik heb er gewoon geen woorden voor. Wat een droefenis. Voor haar, haar ouders en haar klasgenoten.
De puberteit kan zo zwaar zijn.
pi_219513229
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2025 17:24 schreef Black_Baron het volgende:
Gisteren is op middelbare school hier in Utrecht, Descart, een meisje naar beneden gesprongen.
Verschrikkelijk.

Klein berichtje in de krant.
https://www.ad.nl/utrecht(...)g-incident~ae427e7e/

En zo ongeveer iedere puber hier kent wel iemand die haar kent. Dus het is echt het gesprek op vele scholen en bij veel scholieren vandaag.

We waren heel bang dat ze overleden was. Want het zag er echt niet goed uit.
Vandaag te horen gekregen dat ze in coma in het ziekenhuis ligt.
Ik heb er gewoon geen woorden voor. Wat een droefenis. Voor haar, haar ouders en haar klasgenoten.
De puberteit kan zo zwaar zijn.
Heftig zeg!! ;(
Born to Lose, but Built to Win.
pi_219513247
quote:
Oh shit wat erg.

Dit is ook m’n angst voor komend jaar. E is 11 en gaat naar de middelbare. Doodeng, want ze moet best ver fietsen dan. ;(
pi_219515529
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 21:44 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Heftig zeg!! ;(
Ja. Echt vreselijk. Hopelijk is er goede hulp voor iedereen hierbij betrokken.
Het zou je kind maar zijn en dat je dan een belletje van school krijgt. Of dat je de persoon bent die de ouder moet bellen. :'(
pi_219516194
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 09:30 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ja. Echt vreselijk. Hopelijk is er goede hulp voor iedereen hierbij betrokken.
Het zou je kind maar zijn en dat je dan een belletje van school krijgt. Of dat je de persoon bent die de ouder moet bellen. :'(
Moet er niet aan denken
  woensdag 17 december 2025 @ 12:29:56 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_219516599
quote:
Oei, deze komt even binnen.
Hopelijk snapt hij nu hoe belangrijk het is om al die dingen te doen. En echt: helm op! Zodra ik zelf weer kan fietsen gaat er ook een helm op.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219516615
quote:
2s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:29 schreef Troel het volgende:

[..]
Oei, deze komt even binnen.
Hopelijk snapt hij nu hoe belangrijk het is om al die dingen te doen. En echt: helm op! Zodra ik zelf weer kan fietsen gaat er ook een helm op.
In dit geval had een helm niet veel kunnen helpen vrees ik als ik de foto's van de auto en de fiets zie. :'(

Ik vind het heel dubbel, ik heb J als klein kind altijd met helm laten fietsen. Maar doe het zelf nooit.
Hij krijgt nu wel vaak zijn helm op als hij gaat steppen op de pumptrack. Maar ook niet altijd...
Het kan echt dingen voorkomen, maar het is zo ongewoon dat ik toch geneigd ben om er geen te dragen.
pi_219516993
N is ook 10 en draagt altijd een helm op de fiets. Eigenlijk zou ik het zelf ook moeten doen... Maar inderdaad, soms heb je daar ook niks aan bij een ongeluk.
pi_219517895
Wij hebben mountainbikes en dragen dus wel een helm. Inmiddels zo gewend dat het kaal voelt zonder
pi_219741115
Ik gooi er even een vraag in. Wat hebben jullie voor je kleuters(gehad) als winterkleding. Dan bedoel ik vooral dingen als sjaal handschoenen en muts. Ze gaat sinds een paar maanden naar school. Alleen zelf aantrekken van handschoenen is lastig. We hebben nu van die hele rekbare fluffie handschoenen. Die zijn binnen korte tijd zeiknat. Alleen haar skiwanten heeft ze weer weinig functie van haar hand. En kan ze bijna niets mee vastpakken.
pi_219741145
2 paar handschoenen mee ;)
Ik gaf altijd skihandschoenen mee voor het spelen met sneeuw (bij de kleuters moesten de kinderen altijd elkaar helpen) en voor na schooltijd de gewone handschoenen!

Oh en over die helm. In onze naaste omgeving is een puber laatst gevallen met de (gewone) fiets. Bloeding in het hoofd, zware operatie en revalidatie van een jaar (gelukkig gaan ze voor volledig herstel).
Nu moet mijn oudste morgen op de fiets in de sneeuw zonder helm. Vind ik niet leuk!
pi_219741282
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:08 schreef LauriLynne het volgende:
Ik gooi er even een vraag in. Wat hebben jullie voor je kleuters(gehad) als winterkleding. Dan bedoel ik vooral dingen als sjaal handschoenen en muts. Ze gaat sinds een paar maanden naar school. Alleen zelf aantrekken van handschoenen is lastig. We hebben nu van die hele rekbare fluffie handschoenen. Die zijn binnen korte tijd zeiknat. Alleen haar skiwanten heeft ze weer weinig functie van haar hand. En kan ze bijna niets mee vastpakken.
2 paar wanten inderdaad, een setje van dunne fleece en de warme skiset. Ik heb voor beide een colsjaal, die hoeven ze alleen maar over hun hoofd te trekken ^O^ en voor de jongste wil ik eigenlijk nog oorwarmers halen ipv een muts, want dat haar gaat alle kanten op door de muts :D
  zondag 4 januari 2026 @ 10:51:48 #66
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219742066
Oorwarmers of muts (muts blijft beter zitten bij rennen en springen), handschoenen of wanten x 2 en een sjaal of colsjaal.
pi_219742220
Bij handschoenen aantrekken geld hetzelfde als bij de meeste andere dingen, gewoon tig keer laten klooien met zelf aantrekken (als je geen haast hebt), dan hebben ze dat zo onder de knie. Skihandschoenen zijn wat dat betreft zelfs makkelijker, die zijn steviger en blijven beter open staan. Die van mij hebben alleen nog maar van dat soort handschoenen, ze hebben liever koude handen dan van die gebreide dingen.
  zondag 4 januari 2026 @ 11:19:27 #68
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219742268
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 11:12 schreef FlyingFish het volgende:
Bij handschoenen aantrekken geld hetzelfde als bij de meeste andere dingen, gewoon tig keer laten klooien met zelf aantrekken (als je geen haast hebt), dan hebben ze dat zo onder de knie. Skihandschoenen zijn wat dat betreft zelfs makkelijker, die zijn steviger en blijven beter open staan. Die van mij hebben alleen nog maar van dat soort handschoenen, ze hebben liever koude handen dan van die gebreide dingen.
Voor buiten spelen hier ook, maar fietsen met die dikke skidingen vinden ze hier verschrikkelijk.
pi_219742344
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 11:19 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Voor buiten spelen hier ook, maar fietsen met die dikke skidingen vinden ze hier verschrikkelijk.
Hier ook deels, maar dan fietsen ze liever zonder. Wat ook prima kan, want de stukjes die ze fietsen naar hobby’s zijn max 5 minuten. Afgezien van softbal (wat een zomersport is) zit alles hier op loopafstand.
pi_219742695
Dank dames. Ik ga een set softshell wanten bestellen en we gaan oefenen. De skihandschoenen de we hebben gaat ze zelf echt niet aankrijgen. Van die stijve en strakke van de decatlon met van die ritsjes.
pi_219743506
Goedkope handschoenen :)

Want ze raken altijd wel een handschoen kwijt. Of allebei.
pi_219837706
De GGZ doet wel echt heel veel moeite om kinderen in hun greep te houden ofzo.

S verhuisde dus officieel naar Maastricht in oktober (toen werd de verhuizing pas ingeschreven bij de gemeente) en nu krijgt ze een oproep van de GGZ. Uiteraard had ze de post niet in de gaten gehad en kwam ze er gisteren achter dat er ergens in de common room een stapeltje post lag waar je soms even doorheen moet kijken of er iets voor jou bij zit (helaas, geen post per uit persoonlijk bezorgd :P ) en bleek er een brief met een oproep voor vandaag te liggen. Omdat ze zelf les heeft de hele ochtend en al start voor ze bereikbaar zijn, heb ik haar net even afgemeld. Op de vraag waarom ze een oproep kreeg, werd gemeld dat dat is omdat ze een nieuwe inwoner is.

Zijn er nog oproepen voor GGZ in de vijfde van de middelbare school op 16-jarige leeftijd?
Ik dacht de laatste zo'n beetje was in de tweede/13 jaar en tegelijk met de oproep voor vaccinatie HPV?
pi_219837712
In de vierde was er hier ook een oproep van de GGD.
*poef* nu is het weg
pi_219837738
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 08:41 schreef kaatjejannie het volgende:
In de vierde was er hier ook een oproep van de GGD.
Ik zie inderdaad dat er in het vierde leerjaar ook een contactmoment is.
Maar goed, ik heb haar, in overleg met haarzelf overigens, in Amsterdaam Oost en Noord en later weer in regio Alkmaar uit het dossier laten halen omdat we die oproepen niet willen. Het is toch echt ongehoord dat bij iedere verhuizing er weer gewoon een nieuw dossier wordt geopend en er een oproep komt. Beetje communiceren onderling kan geen kwaad.
pi_219837815
Ja, dat is best idioot eigenlijk. Hier gaan beide kinderen ook niet meer naar de afspraken. Zodra ik ergens meekrijg dat er weer wat aankom meld ik ze ook weer af. Al zou dat wel ergens moeten staan.
*poef* nu is het weg
pi_219838050
Je hebt er nu niets meer aan maar bij de gemeente kan je aangeven met wie ze bij verhuizing de gegevens uit de basisregistratie mogen delen misschien kan je de GGD daar verwijderen zodat er geen nieuw dossier meer wordt geopend?

https://www.rijksoverheid(...)oonsgegevens-uit-brp
pi_219838118
Ik geloof dat C in klas 4 een vragenlijst kreeg. Gewoon iedereen in de klas ook tijdens mentorles. Verder nooit weer iets van gehoord. Die in klas 2 hebben ze ook beide geen fysieke persoon voor gezien. Alleen de bijzondere gevallen worden opgeroepen.
pi_219838162
Als het goed is word ik teruggebeld nog.
S wil zelf niet naar die afspraak, en al helemaal niet alleen, zei ze. Ik vind dat ook echt nog steeds een vrij bizar onderdeel van die GGZ-afspraken: dat jongeren daar alleen voor worden opgeroepen, zonder ouders.

Ik wacht het telefoontje even af, en zal haar dan weer afmelden. Ik wist dat inderdaad niet @Elleska. Wij waren ook niet bij de inschrijving, ze is met school en andere leerlingen een ochtend naar de gemeente geweest om de inschrijving te doen. En dit zou de laatste oproep zijn, dus voor nu laat ik het dan maar bij nog een keer afmelden.
pi_219839788
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:
S wil zelf niet naar die afspraak, en al helemaal niet alleen, zei ze. Ik vind dat ook echt nog steeds een vrij bizar onderdeel van die GGZ-afspraken: dat jongeren daar alleen voor worden opgeroepen, zonder ouders.

Ik wacht het telefoontje even af, en zal haar dan weer afmelden. Ik wist dat inderdaad niet @:Elleska. Wij waren ook niet bij de inschrijving, ze is met school en andere leerlingen een ochtend naar de gemeente geweest om de inschrijving te doen. En dit zou de laatste oproep zijn, dus voor nu laat ik het dan maar bij nog een keer afmelden.
Volgens mij bedoel je de GGD, de GGZ is voor de geestelijke gezondheidszorg.
pi_219840052
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:33 schreef Nijna het volgende:

[..]
Volgens mij bedoel je de GGD, de GGZ is voor de geestelijke gezondheidszorg.
Ja, tuurlijk :D
  donderdag 15 januari 2026 @ 22:04:12 #81
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_219845269
Ik wil het systeem niet perse verdedigen maar wel vertellen dat heel veel tieners, ook in de hogere klassen, heel blij zijn met die afspraken. Het is net als met het cb: als je ze niet nodig hebt lijkt het allemaal overbodige onzin maar als je wel vragen hebt is het verdomd handig dat je daar toch al zit. Dat geldt voor die tieners ook. Iemand (echt, niet digitaal) die niet je ouder of een schoolpersoon is en wel kennis heeft over gezondheid, puberteit, relaties, eenzaamheid etc vervult dan toch een behoefte.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_219845856
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 08:39 schreef miss_sly het volgende:

S verhuisde dus officieel naar Maastricht in oktober (toen werd de verhuizing pas ingeschreven bij de gemeente) en nu krijgt ze een oproep van de GGZ. Uiteraard had ze de post niet in de gaten gehad en kwam ze er gisteren achter dat er ergens in de common room een stapeltje post lag waar je soms even doorheen moet kijken of er iets voor jou bij zit (helaas, geen post per uit persoonlijk bezorgd :P ) en bleek er een brief met een oproep voor vandaag te liggen. Omdat ze zelf les heeft de hele ochtend en al start voor ze bereikbaar zijn, heb ik haar net even afgemeld. Op de vraag waarom ze een oproep kreeg, werd gemeld dat dat is omdat ze een nieuwe inwoner is.

Zijn er nog oproepen voor GGZ in de vijfde van de middelbare school op 16-jarige leeftijd?
Ik dacht de laatste zo'n beetje was in de tweede/13 jaar en tegelijk met de oproep voor vaccinatie HPV?
T heeft niks gehad.
Wel in de lagere klassen maar daar is ze niet naartoe gegaan. Ik heb haar daarvoor afgemeld
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator vrijdag 16 januari 2026 @ 00:09:31 #83
236264 crew  capricia
pi_219846055
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 08:39 schreef miss_sly het volgende:

Is er een specifieke reden dat je je zo negatief uitlaat?
'kinderen in hun greep houden'

Het komt op mij gewoon wel positief over dat ze kinderen en pubers die verhuisd zijn naar een andere regio uitnodigen.
Ik begrijp de achterdocht of het negatieve niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219846089
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom wil ze niet? En waarom vind je het bizar? Je mag altijd mee ..je bent niet verboden als ouder of zo.

En om op een eerdere vraag antwoord te geven;
DTP komt nog na de HPV vaccinatie.
pi_219846620
Volgens mij hebben mijn kinderen in de 4e een vragenlijst van de GGD gehad, ik weet niet of daar ook een bezoek van de GGD verpleegkundige aan vast zat.
Bij de oudste belden ze naar aanleiding van de antwoorden die ze ingevuld had, ze wilden een afspraak maken, maar ze liep al bij een psycholoog dus daar hebben we toen voor bedankt.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 08:14:41 #86
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219846711
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 00:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Het komt op mij gewoon wel positief over dat ze kinderen en pubers die verhuisd zijn naar een andere regio uitnodigen.
Als je het dossier hebt laten sluiten is het raar dat ze dat niet in de volgende regio overnemen. Het is namelijk allemaal GGD die gewoon de boel naar elkaar doorsturen dus respecteer wat je binnenkrijgt.

Hier hetzelfde na de verhuizing. Ook weer opnieuw uitgenodigd en weer vriendelijk bedankt.

Het lijkt de postcodeloterij of iets wel die niet stoppen na 1x nee en post blijven sturen. Het is met name dat laatste dat irriteert. Het doordrammen als je meermaals hebt aangegeven dat het een bewuste keuze is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219846757
Hier juist andersom, mijn meiden wilden de hpv vaccinatie niet op het moment dat deze aan werd geboden maar daarna toch wel. Paar keer gebeld maar dat werd zo ingewikkeld dat ik het maar op heb gegeven.
pi_219846818
Het is allemaal GGD maar alles is zo ver opgeknipt dat het niet voelt als 1 organisatie.
De verschillen tussen de verschillende regio's zijn heel groot. Ik heb het hier echt getroffen met het CB en ook de schoolarts bij de kleuters terwijl mijn oudste niet binnen de lijntjes valt. Maar ik hoor van elders hele andere verhalen dat ik de weerstand ertegen wel snap.
pi_219846884
Ik had vroeger wel gewild dat de ggd mij persoonlijk en zonder mijn ouders had uitgenodigd, dan had ik mss eindelijk de ruimte gevoeld om iemand te vertellen hoe het er bij ons thuis aan toe ging.
pi_219847018
Dat wat Spring zegt, ik zie er juist wel een doel in om zonder ouders zo'n afspraak te doen. En wil het kind het niet, dan niet toch? Niemand wordt gedwongen lijkt me.

Gisteren had B open lesmiddag bij zijn 2e keuze van de 2 voor de middelbare school. De route er naartoe vond hij vreselijk. Het is inderdaad niet echt een fijne route, eerst 4 kilometer langs de vecht op een smalle weg waar de dikke auto's voorbij racen. Daarna door het dorp heen waar het gisteren echt enorm druk was en waar je als fietser nergens voorrang hebt dus elk kruispunt over oversteek is afstappen en wachten.
De middag vond hij wel ok, niet slecht, niet goed was zijn conclusie.

Ik ging hem halen en stond bewust buiten te wachten, zijn groep kwam als laatste naar buiten, ik zag een bups kinderen aankomen en zocht hem daartussen. Er was 1 kind wat er nogal bovenuit stak dus ik dacht 'Er loopt een oudere leerling mee met ze naar buiten wat aardig.'
Was dus mijn eigen kind. Dan zie je ineens goed hoe groot hij is. (1.64m inmiddels)
  Moderator vrijdag 16 januari 2026 @ 09:58:51 #91
5428 crew  miss_sly
pi_219847188
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 00:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Het heeft niets met achterdocht te maken. Wel negatief. Ik vond het na de consultatiebureauperiode niet meer nodig dat mijn kind door de GGD gezien werd. Met name omdat het al vanaf ddie jonge leeftijd (6 zijn ze dan ofzo?) zonder ouders is. Ik vind dat zulke jonge kinderen niet zonder ouders naar een arts of verpleegkundige horen te gaan. Ik heb toen mijn kind afgemeld en ik ga dan vanuit dat onze bewuste keuze daarin gerespecteerd wordt.
Maar tot mijn grote verbazing is dat dus niet zo.

En na verhalen van verschillende ouders met oudere kinderen die erg nare ervaringen hadden opgedaan met botte opmerkingen over bijvoorbeeld gewicht waar de jongere in kwestie bijna een eetstoornis van kreeg, vind ik dat ook oudere kinderen niet alleen hierheen horen te gaan. Zeker niet als ze dat niet willen, als er een goede band is met de ouders en men prima in staat is om zelf contact op te nemen met de huisarts als er iets is.
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Waarom wil ze niet? En waarom vind je het bizar? Je mag altijd mee ..je bent niet verboden als ouder of zo.

En om op een eerdere vraag antwoord te geven;
DTP komt nog na de HPV vaccinatie.
Mijn kind woont drie uur rijden bij me vandaan en ik kan niet zomaar een dag vrij nemen om daarbij te zijn. Ik vind het bizar dat onze afmelding telkens weer niet wordt gerespecteerd. Ze wil niet omdat ze er zelf geen behoefte aan heeft.
DTP is met 14 jaar, ze is 16. Er is geen vaccinatie meer voor haar, en ze heeft alle vaccinaties gehad.
  Moderator vrijdag 16 januari 2026 @ 10:00:56 #92
5428 crew  miss_sly
pi_219847204
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 08:26 schreef Kyara het volgende:
Hier juist andersom, mijn meiden wilden de hpv vaccinatie niet op het moment dat deze aan werd geboden maar daarna toch wel. Paar keer gebeld maar dat werd zo ingewikkeld dat ik het maar op heb gegeven.
Wat gek. Onze dochter had de HPV in eerste instantie ook niet gehaald, omdat ze in dat jaar ook al een corona-vaccinatie had gehad. Ze wilde er niet twee in hetzelfde jaar. Het jaar erop kwam er gewoon weer een oproep voor een nieuwe ronde.

Maar ja, zoals @Elleska zegt, het is eigenlijk niet één organisatie, kennelijk. Dat bij ons alsnog een uitnodiging kwam en bij jullie niet is dan eigenlijk niet gek.
pi_219847471
Hoe gaat zoiets bij de andere klasgenoten van haar? Of blijven die buiten zicht van de GGD?

Die GGD's zijn echt regionale organisaties met hun eigen plannen. Hier ging dat bij D en onze verhuizing ook bijna mis met de vaccinaties. Daar deden ze het net iets later, hier net iets eerder. En we vielen net tussen die oproepdata in. Gelukkig had ik dat zelf in de gaten.

Hier was voor D de meningokokken de laatste vaccinatie in de maand dat hij 14 werd.
  Moderator vrijdag 16 januari 2026 @ 10:42:13 #94
5428 crew  miss_sly
pi_219847514
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Hoe gaat zoiets bij de andere klasgenoten van haar? Of blijven die buiten zicht van de GGD?

Die GGD's zijn echt regionale organisaties met hun eigen plannen. Hier ging dat bij D en onze verhuizing ook bijna mis met de vaccinaties. Daar deden ze het net iets later, hier net iets eerder. En we vielen net tussen die oproepdata in. Gelukkig had ik dat zelf in de gaten.

Hier was voor D de meningokokken de laatste vaccinatie in de maand dat hij 14 werd.
Ik denk al haar internationale klasgenoten geen oproep hebben gehad en het alleen voor Nederlandse leerlingen is. Op haar floor was ze de enige die deze oproep had gehad van de 24 jongeren.
pi_219848390
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 09:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het heeft niets met achterdocht te maken. Wel negatief. Ik vond het na de consultatiebureauperiode niet meer nodig dat mijn kind door de GGD gezien werd. Met name omdat het al vanaf ddie jonge leeftijd (6 zijn ze dan ofzo?) zonder ouders is. Ik vind dat zulke jonge kinderen niet zonder ouders naar een arts of verpleegkundige horen te gaan. Ik heb toen mijn kind afgemeld en ik ga dan vanuit dat onze bewuste keuze daarin gerespecteerd wordt.
Maar tot mijn grote verbazing is dat dus niet zo.

En na verhalen van verschillende ouders met oudere kinderen die erg nare ervaringen hadden opgedaan met botte opmerkingen over bijvoorbeeld gewicht waar de jongere in kwestie bijna een eetstoornis van kreeg, vind ik dat ook oudere kinderen niet alleen hierheen horen te gaan. Zeker niet als ze dat niet willen, als er een goede band is met de ouders en men prima in staat is om zelf contact op te nemen met de huisarts als er iets is.
[..]
Mijn kind woont drie uur rijden bij me vandaan en ik kan niet zomaar een dag vrij nemen om daarbij te zijn. Ik vind het bizar dat onze afmelding telkens weer niet wordt gerespecteerd. Ze wil niet omdat ze er zelf geen behoefte aan heeft.
DTP is met 14 jaar, ze is 16. Er is geen vaccinatie meer voor haar, en ze heeft alle vaccinaties gehad.
Hier op de basisschoolleeftijd alles nog met ouders geweest. Vanaf middelbare school in principe zonder ouders. Maar dat waren volgens mij alleen klassikale vragenlijsten als ik me niet vergis. En vaccinatie ben ik gewoon nog mee geweest (in eerste instantie omdat de jongste op de zelfde tijd moest en in tweede instantie omdat er kans is op flauwvallen bij de oudste na een vaccinatie dus dan wil ik er bij zijn. Maar dat is geen probleem.

Maar als je inderdaad niet wilt dan is het wel fijn als je je gewoon uit kan schrijven. Maar ik denk dat de ggd regio’s onderling minder goed samenwerken als gedacht. Dat het meer losse organisaties zijn. (Bij de ambulance dienst wat ook onder ggd valt, daarvan weet ik het. De ambulance-organisaties heten allemaal ggd maar het zijn losse organisaties).

Ik moet zeggen dat ik hier nooit negativiteit heb ervaren bij zowel consultatiebureau als later bij de ggd.
Maar ik kan me voorstellen dat een negatieve ervaring dat gevoel meteen keert.
  Moderator vrijdag 16 januari 2026 @ 12:57:06 #96
5428 crew  miss_sly
pi_219848525
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 12:41 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Hier op de basisschoolleeftijd alles nog met ouders geweest. Vanaf middelbare school in principe zonder ouders. Maar dat waren volgens mij alleen klassikale vragenlijsten als ik me niet vergis. En vaccinatie ben ik gewoon nog mee geweest (in eerste instantie omdat de jongste op de zelfde tijd moest en in tweede instantie omdat er kans is op flauwvallen bij de oudste na een vaccinatie dus dan wil ik er bij zijn. Maar dat is geen probleem.

Maar als je inderdaad niet wilt dan is het wel fijn als je je gewoon uit kan schrijven. Maar ik denk dat de ggd regio’s onderling minder goed samenwerken als gedacht. Dat het meer losse organisaties zijn. (Bij de ambulance dienst wat ook onder ggd valt, daarvan weet ik het. De ambulance-organisaties heten allemaal ggd maar het zijn losse organisaties).

Ik moet zeggen dat ik hier nooit negativiteit heb ervaren bij zowel consultatiebureau als later bij de ggd.
Maar ik kan me voorstellen dat een negatieve ervaring dat gevoel meteen keert.
Het verschilt kennelijk ook per GGD-regio of het in de lagere klassen met ouders is. En of er een fysieke component aan de onderzoeken zit.
De vragenlijsten heb ik ook zo mijn vraagtekens bij; daar worden ook wel conclusies getrokken die op z'n zachtst bijzonder zijn.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen de GGD. Naar het consultatiebureau zijn we altijd gegaan. In het begin bleven ze maar terugkomen op het feit dat ze toch wel wat klein was. Ten eerste: wat zou ik daaraan moeten doen? Ten tweede: haar vader is 168 en ik ben 164, wat voor een reus verwachten ze dat wij krijgen? Nadat ik een aantal keren op onze eigen lengtes had gewezen en ze dat eindelijk goed had vastgelegd, was het geen probleem meer gelukkig. En ik heb daar ook best goede inzichten of tips gehad.

Het belangrijkste wat me gewoon echt tegenstaat is dat je dus telkens opnieuw moet afmelden. En dan krijg je ook nog wel van die types aan de telefoon waarin het wantrouwen doorklinkt: "O, u wilt niet dat uw kind aan de onderzoeken meedoet? Wat heeft dan te verbergen?" Ze vragen het nog net niet :')
pi_219867139
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 09:01 schreef -Spring het volgende:
Ik had vroeger wel gewild dat de ggd mij persoonlijk en zonder mijn ouders had uitgenodigd, dan had ik mss eindelijk de ruimte gevoeld om iemand te vertellen hoe het er bij ons thuis aan toe ging.
Dit ja. Niet voor mezelf, maar voor een bepaald klasgenootje destijds. Ik vind het fijn dat dit soort momenten er zijn, voor iedereen.

Is er niks aan de hand, dan sta je zo buiten.
Heb je hulp nodig, dan kan dat.
Je wordt niet raar aangekeken door klasgenoten omdat iedereen een keer moet, dus het valt niet op als je niks wil laten weten aan je omgeving.

Ik zou het verschrikkelijk vinden als dit soort zaken zouden stoppen. Genoeg kinderen die toch stiekem met zorgen of iets rondlopen. Dit soort contactmomenten zouden wel kunnen helpen hoop je dan. Dus ik snap eventuele negativiteit of weerstand ook niet per se.

Mijn dochter is ook eens naar diverse therapie sessies geweest zonder mij. Voornamelijk omdat de kans op naar mijn mond praten groot was. Dat deed ikzelf immers ook als m’n ouders erbij waren.

Aangezien wij als gezin geen gekke dingen hebben of iets te verbergen hebben, en ik die vrouw vertrouwde heb ik geen nanoseconde een naar gevoel gehad dat ze daar alleen was. Ik zat gewoon in de wachtkamer, en als er iets zou zijn stond ik daar binnen 2 seconden binnen.
pi_219867176
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 12:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het verschilt kennelijk ook per GGD-regio of het in de lagere klassen met ouders is. En of er een fysieke component aan de onderzoeken zit.
De vragenlijsten heb ik ook zo mijn vraagtekens bij; daar worden ook wel conclusies getrokken die op z'n zachtst bijzonder zijn.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen de GGD. Naar het consultatiebureau zijn we altijd gegaan. In het begin bleven ze maar terugkomen op het feit dat ze toch wel wat klein was. Ten eerste: wat zou ik daaraan moeten doen? Ten tweede: haar vader is 168 en ik ben 164, wat voor een reus verwachten ze dat wij krijgen? Nadat ik een aantal keren op onze eigen lengtes had gewezen en ze dat eindelijk goed had vastgelegd, was het geen probleem meer gelukkig. En ik heb daar ook best goede inzichten of tips gehad.

Het belangrijkste wat me gewoon echt tegenstaat is dat je dus telkens opnieuw moet afmelden. En dan krijg je ook nog wel van die types aan de telefoon waarin het wantrouwen doorklinkt: "O, u wilt niet dat uw kind aan de onderzoeken meedoet? Wat heeft dan te verbergen?" Ze vragen het nog net niet :')
Kan je een voorbeeld noemen? :@ want ik heb geen idee op wat voor soort vragen je dan doelt.
pi_219869092
Op basis van de vragenlijst hebben we een keer contact gehad. Toen ben ik gebeld en werd mijn visie gevraagd en of het iets was waar wij iets mee wilden. Dat was niet het geval dus dat prima. Ik weet niet meer waar over het ging maar wel dat ik het prettig vond dat het zo open ingestoken werd.
  Moderator zondag 18 januari 2026 @ 21:09:15 #100
5428 crew  miss_sly
pi_219870543
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 15:59 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Kan je een voorbeeld noemen? :@ want ik heb geen idee op wat voor soort vragen je dan doelt.
Dit artikel legt het wel goed uit:

https://www.volkskrant.nl(...)orgwekkend~b1964ab9/

Misschien is er intussen iets veranderd, hoor, maar mijn kind is inmiddels 16 en het is niet meer nodig daar nu alsnog bij in te stappen, naar onze mening. We waren afgemeld en willen dat blijven.

Overigens heeft GGD Maastricht niet meer teruggebeld na mijn afmelding voor de afspraak.
  zondag 18 januari 2026 @ 21:43:58 #101
35189 Troel
scherp en bot
pi_219870855
Ik vertikte om de vragenlijsten in te vullen. Niet geschikt voor ASS kinderen.

Schoolarts deden we niet, ze liepen allebei bij kinderarts, dus zou anders beetje dubbelop zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219873470
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.

Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.

Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
pi_219873560
Hier vandaag dag 6 van de toetsweek. De laatste. Maar D is al sinds woensdagavond ziek en is nog niet klaar. Hij heeft er nu 6 gemist, plus nog eentje die niet in de toetsplanning paste en dus morgen tijdens de gewone les gedaan zou worden.
De planner geeft aan dat ze de inhaaltoetsen voor de komende 4 dagen gaan uitzetten en dan max 2 per dag. De gewone lessen moeten ze dan missen. Gelukkig kan dit kind wel iets hebben qua cijfers en leren kost weinig tijd. Maar wel een slechte timing.

Hier vanaf de 1e klas toetsen, 4 keer per jaar en minimaal toetsen tussendoor. Vaak is het dus 4 cijfers per jaar en voor een taal nog 2 mondelingen, boekverslagen, of presentaties.

Ze hebben wel kennismetingen tussendoor, maar die tellen niet mee voor een cijfer. Het idee is dat toetsen ook geen verrassingen zijn maar een kennismeting zoals de andere. Liefst zouden ze geen cijfers geven en meer "het leerproces begeleiden&bijsturen" maar ze moeten nou eenmaal cijfers hebben voor de examens. En daar oefenen ze dan maar mee vanaf het begin.

Roosters veranderen hier vaak genoeg. Maar niet vanwege wisselende leerkrachten. Gewoon omdat het beter uitkomt voor iedereen. Ze hebben wel mensen moeten ontslaan omdat de school gekrompen is. Terwijl die docenten juist blij waren op deze school. Dat is wel jammer.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 10:06:21 #104
236264 crew  capricia
pi_219873595
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.

Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.

Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
Hier heeft de puber een vragenlijst in de klas ingevuld, daar kwam verders niets uit.
Bij een aantal van haar vriendinnen zijn ze wel in gesprek gegaan: Eentje snijdt zichzelf weleens. En een andere 14 jarige vriendin moest oppassen niet gokverslaafd te worden (lootboxen kopen bij het gamen).
Dat is wat ik er van hoorde.
Een klasgenoot wat vaak alcohol dronk op school (shotjes de hele dag door), is van school gegaan.

Over school: heel veel uitval. Soms uren achter elkaar. Om half negen een half uurtje mentorles en dan het volgende vak pas om één uur ofzo. Dit kwartaal is Nederlands volledig uitgevallen wegens ziekte van de docent. En voor Frans hebben ze inmiddels vaker geen dan wel les gehad en dit jaar drie keer van docent gewisseld. Inclusief niet ingediende of verdwenen cijfers.

En toetsweken geven best vaak stress. Zeker als, door de uitval, stof niet in de klas behandeld is. En je het maar thuis moet doen. Het plannen (en je daaraan houden) voor die toetsweken blijft een moeilijk ding.

Betreft tweede jaar havo/vwo in Utrecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 19 januari 2026 @ 12:56:19 #105
244125 laziness
pi_219875633
Mijn kind zit in zijn tweede toetsweek van het schooljaar. 5 dagen met twee toetsen per dag. Ze plannen standaard de dag voor het begin van de toetsweek vrij om te leren ^O^
Alles is leertoetsen. Enkele vakken zijn al terug met prima cijfers. Mijn kind begint ook vrij laat maar gezien de cijfers kan ik er niks van zeggen. Het is vooral heel herkenbaar :')

Wel dat er soms in de toets opeens iets gevraagd wordt wat ze niet moesten leren. Dat is goed om voor jezelf op te leren komen door in gesprek te gaan met de docent.

Het rooster is na de toetsweek gewoon hetzelfde en er zijn geen docenten wisselingen. Uitval soms maar dan schuiven ze in het rooster. Niet op een schaal dat ik er wat van moet vinden en de lesstof in het gedrang komt. Maar dat is misschien in deze uithoek dan geluk dat men wat honkvaster is.

[ Bericht 9% gewijzigd door laziness op 19-01-2026 13:02:36 ]
pi_219875847
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.

Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:19:08 #107
236264 crew  capricia
pi_219875903
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:16 schreef Nijna het volgende:
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.

Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:22:13 #108
5428 crew  miss_sly
pi_219875973
S heeft geen toetsweken meer nu. Alleen toetsen door het jaar heen. Er is ook niets dat aan cijfers meetelt voor de examens volgend jaar. Enige dat meetelt is de Extended Essay waar ze nu de voorbereidingen voor beginnen te treffen. En ze krijgen cijfers voor CAS (Creativity, activity en service) waar ze van iedere letter iets moeten doen.

Het is ook even wennen, want de cijfers gaan van 1-7. De eerste keer dat ze vertelde dat ze een 7 had, dachten wij "nou, prima" terwijl dat erg goed is :D De eerste keer dat ze een 4 meldde, schrokken we een fractie van een seconden om ons daarna te realiseren dat dat gewoon een keureige voldoende is :D
pi_219876060
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.

De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:29:35 #110
236264 crew  capricia
pi_219876166
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:25 schreef Nijna het volgende:

[..]
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.

De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
Ik merk vooral vermoeidheid.

Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).

Het zijn gewoon lange dagen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219876231
Trouwens ongeveer 2/3 van de klas heeft 5 of meer onvoldoendes en moet tijdens het coachuur (één soms twee keer per week) verplicht aanwezig zijn om te leren of huiswerk te maken.
Dat was vorig schooljaar ook al zo en aan het eind is één meisje één niveau lager gegaan.
De coach zag voor de kerst ook geen aanleiding voor een tussentijds gesprek met ons als ouders.

Eerlijk gezegd, krijg ik daar een raar gevoel bij...is dat de Nederlandse zesjescultuur, zijn ze echt zo slecht, zitten ze niet op het goede niveau, is de school te streng aan het begin van het schooljaar en worden ze later wat soepeler. Ik weet nog niet eens wat ik mijn zoon als vakkenpakket voor volgend jaar zou moeten aanbevelen, want er zitten ook vakken bij die hij opzich wel leuk vindt, maar wat zich dan soms niet echt in goede cijfers vertaald, of ze hebben tot nu toe maar één of twee cijfers gehad.
pi_219876261
D heeft 3 dagen tot 14:15 en 2 tot 15:15. 2 keer ook 1e uur vrij. Het is zelden dat ze het 9e uur (15:15-16:00) hebben. Dat is meestal alleen als er een activiteit is die langer duurt. Dat is de planning tot de voorjaarsvakantie. We zullen zien of deze planning dat haalt :D

We hebben hier volgende week een verplichte ouderavond voor de profielkeuze. Elke leerkracht gaat ook nog een advies geven of ze hun vak aanraden voor het kind. En dan nog een individueel mentorgesprek (of meer als nodig). Alleen mijn kind weet het wel, en staat ruim voldoende voor die vakken. Dus dat maakt het makkelijk.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:02:09 #113
244125 laziness
pi_219876492
Hier beginnen ze om 08:00uur. Dat is met de afstand wel echt vroeg opstaan. Maar 3 dagen tot 14, eentje tot 13 en eentje tot 11:30. Icm fietstijd is dat heel fijn want anders was er geen tijd meer voor huiswerk of sport over.

Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
pi_219876560
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik merk vooral vermoeidheid.

Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).

Het zijn gewoon lange dagen.
Oudste heeft lesuren van 40 minuten, de jongste van 50 minuten.
pi_219876702
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:02 schreef laziness het volgende:

Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:51:17 #116
244125 laziness
pi_219876845
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
Begin december al. Hele week met voorlichting, bezoeken bij bedrijven, gesprekken met oud-leerlingen etc gehad. Definitieve keuze begin maart.
pi_219882604
Wij hadden ook al een ouderavond rond Sinterklaas over de profielkeuze, maar eerlijk gezegd, vond ik die niet zo veel toevoegen, want die informatie hadden wij eerder al gekregen. Dat was puur een presentatie van de mogelijke vakkenpakketten en een discussie met andere ouders in kleine groepjes. Bij ons zatten toevallig ouders aan tafel, waar de kinderen precies wisten, wat ze later willen worden, dan ben je snel uitgepraat.

Ze hebben in het coachuur ook al het een of ander gedaan. En er komen blijkbaar nog adviezen van de leerkrachten in Magister te staan. Ik denk dat ze wachten tot na de toetsweek, want nu staat het maar van twee vakken erin.

Ze kunnen ook vrijwillig een vak kiezen, maar daar hebben ze mogelijk geen les in en moet het in zelfstudie gedaan worden in afspraak met de docent. Iets in verband met roosterplanning en vakken op hetzelfde moment of zo. Ik heb gehoord dat dit bij een andere school hier anders opgelost wordt.

Ik ben benieuwd, ook omdat de laatste weken docentenwissels waren of ze dan wel gericht advies kunnen geven. Bovendien hadden ze ook vorig jaar langdurig uitval in natuurkunde en in wiskunde heel veel verschillende docenten vorig en dit schooljaar.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 12:23:18 #118
244125 laziness
pi_219882687
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.

Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
pi_219882750
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:23 schreef laziness het volgende:
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.

Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 13:05:49 #120
244125 laziness
pi_219882905
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:35 schreef Vicky het volgende:

[..]
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
Daar kan ik nu als ouder toch geen antwoord op geven?
Er is inderdaad gezegd dat hij aan kan sluiten soms als het rooster technisch mogelijk is maar we hebben het hier over iets dat nog niet eens definitief is gekozen dus ik vertel enkel aan Zana dat haar verhaal hier ook verteld is.
Voor de rest gaan we de uitwerking over een half jaar als het rooster voor 4V komt wel zien hoe school dit in wil richten voor hem.
pi_219883171
Hier krijgt D een basisrooster met zijn gekozen profiel (NT met oa grieks, NLT en bedrijfseconomie). Hij wil nog een extra vak doen om mogelijk ook NG te halen. Hoe dat vak gevolgd wordt hangt af van de situatie. Meestal heb je dan 2 vakken die je beide half volgt qua lessen.

Maar bij D is het plan om biologie volledig op zelfstudie te doen. Hij leert heel makkelijk met uitleg van een docent, dus het zelf stof verwerven is een uitdaging/leermoment die hij wel kan gebruiken. En dan 1-3 contactmomenten per blok om te kijken of hij nog op tempo loopt voor de toetsen. Mocht dat mislopen kan hij altijd terugvallen op zijn regulier pakket.
pi_219885445
Zo deed oudste op vmbo-t standaard een extra vak en daarnaast vrijwillig nog eentje. Die kreeg uiteindelijk een diploma met alle profielen erop. Hij heeft wel voor elk vak les gehad maar niet de gehele twee jaar, dus elke roosterwijziging was het weer de vraag wat ging. Hij deed economie meest zonder les.
Nu op de havo doet hij weer een extra vak, geschiedenis bij een n&g profiel, puur omdat ie het zo leuk vindt. Maar de docent is niet fijn, het rooster al tig keer gewijzigd (want langdurig zieken voor oa Nederlands) en nu is geschiedenis zo gepland dat les volgen niet lukt. Dus nu verdiep ik me in het examen geschiedenis en kijken we samen. Ik heb zelf op havo en vwo examen geschiedenis gedaan dus ik vind het nog wel leuk ook om me er in te verdiepen. We hebben nu een boek besteld (want had ie niet, alles alleen online ;( ) en dan gaan we kijken hoe ver we komen.

Roosterwijzigingen zij hier bijna tweewekelijks helaas.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_219888789
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
De oudste heeft al 2 toetsweken gehad. De eerste voor de herfstvakantie en de tweede voor de kerstvakantie. Alle cijfers zijn net binnen. Hij heeft 1 onvoldoende voor Nederlands (5,3) maar door andere cijfers staat hij nog wel gemiddeld een voldoende. Een andere onvoldoende voor wiskunde heeft hij vrijdag mogen herkansen. Er zijn veel wisselingen geweest in docenten bij wiskunde en daardoor is de hele klas niet op het gewenste niveau. Normaal gesproken zijn er geen herkansingen namelijk, dan moet je de volgende periode gewoon een hoger cijfer halen om het gemiddelde op te halen. Dus fijn dat ze die mogelijkheid nu wel bieden.

Doordat hij door ziekte veel lessen had gemist in de eerste periode en de eerste weken van de tweede periode, ben ik blij dat hij alsnog voor alle vakken gemiddeld voldoende staat.

Succes voor iedereen die nu in de toetsweek zit!

Overigens heb ik diep respect voor roostermakers. Lijkt me echt heel moelijk!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219888922
Hier hebben ze tm klas 3 de regel dat van de 4 toetsweken de laagste van de 4 cijfers maar 1x meetelt en de andere 3 3x. Dat scheelt weer herkansen.

Vanaf klas 4 hebben ze wel herkansingen. Maar daar zitten wel wat regels aan die ik nog niet ken

D heeft nu 1 toets ingehaald, vanmiddag nog eentje. De komende dagen nog elke dag 2 toetsen over zijn gewone rooster heen gepland. Dat is wel een beetje gek omdat de tijden niet overeenkomen. Dus als hij half 10 klaar is, valt dat middenin een lesuur. Maar hopelijk is dit eenmalig met zoveel toetsen.

Verder nu 4 cijfers terug, 3 boven de 8 en een 4,7.
pi_219888950
Zelf heb ik op het vwo een tijdje geprobeerd om Frans te volgen zonder lessen, dat ik alleen bij de toetsen aanwezig was. Maar bij de eerste luistertoets werd wel duidelijk dat dat 'm niet ging worden :'). Destijds bij de tweede fase had ik in de 4e alleen passief Frans gehad op havo-niveau (dat sloot je dan af met een schoolexamen eind van dat jaar). Maar de docent vroeg daarna of ik niet wilde proberen om echt eindexamen te doen. Het niveauverschil was helaas wel echt te groot (voor mij).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219889104
T heeft vanaf de brugklas 5 toetsweken per jaar, altijd de week voor een vakantie (behalve de laatste toetsweek, die is eerder).

A is vorige week geslaagd *O* *O* . Ze is nu patissier. In september wil ze met de Pabo gaan starten.

@Deepfreeze T heeft idd sinds de 4e recht op 1 herkansing per toetsweek. Ze heeft er nu 2x gebruik van gemaakt. Het hoogste cijfer telt dan.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 21 januari 2026 @ 10:19:40 #127
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219889205
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
pi_219889494
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 10:19 schreef Tink89 het volgende:
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
Ze heeft afgelopen maandag een schooldag meegedraaid op de Haagse Hogeschool.
Ik zal het aan haar voorleggen. Ze zou jaar maatschappelijke stage op haar oude basisschool doen maar dat kon toen niet door Corona.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:20:55 #129
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_219889891
Wat goed dat A haar diploma als patissier heeft behaald, Vicky, gefeliciteerd! En leuk dat ze nu de Pabo gaat doen, veel succes gewenst!
in de haak.
pi_219890067
Herkansingen zijn er in voorexamen en examenjaar heel weinig. In 4 havo van alle toetsen tot de meivakantie mag je er eentje kiezen (dus niet eentje per vak maar echt 1) en die mag je vervangen voor een toets over alle stof van dat vak in havo 4. En dat is het.
In havo 5 mag je ook een toets maken over alle stof van jaar 5 voor een vak maar het punt daarvan telt als 50% van je schoolexamen. Stel je staat een 5 gemiddeld en je haalt voor die toets een 7 heb je mooi een zes gemiddeld. Maar goed, ook dit is maar voor 1 vak. En de toets in jaar 4 telt altijd, ook als het punt lager was dan eerst. Voor haar 5 geldt dat het resultaat alleen telt als het hoger is (en het je dus iets oplevert)

Vicky wil ze geen lesgeven op haar mbo? Dan blijft ze toch nog een beetje betrokken bij de patisserie.
pi_219890077
O en toetsweken: oudste drie per jaar, nu eentje gehad. Jongste in de tweede van het vmbo dit jaar 2, de eerste is net voor de carnaval.
pi_219890132
Ik heb net even gekeken voor de hogere jaren.

Van de SE toetsen mag je na de 2e periode 1 herkansen, na periode 3 mag je er ook 1 herkansen en na periode 4 ook (behalve in het examenjaar natuurlijk). Dus 3 herkansingen, maar je mag wel toetsen uit een eerder blok herkansen.

Voor de overgang naar de volgende klas blijft staan dat alles een waardering 3 krijgt, behalve de laagste en de praktische opdrachten.

Bij C was het 4 herkansingen per jaar, max 2 per periode van 9a10 weken. En de hoogste telde. Dus als je er nog 3 of 4 overhad ging je in de 3e periode gewoon maar wat herkansen om te kijken of je nog iets omhoog kon krijgen.
pi_219891244
Ik vind het sowieso heel vreemd dat die herkansingsregels per school zo verschillen. Was in mijn tijd overigens al. Wij mochten 100% herkansen, ongeacht het cijfer voor de eerste toets (en deed ik ook vrijwel altijd, hoogste cijfer gold toch), maar bij een vriend op school was het max 1 vak per periode. Dan is het logisch dat mijn eindresultaat voor schoolexamens veel hoger is dan dat van hem, bij vergelijkbare inspanning. Niet echt eerlijk imo. Ik weet dat hij iig baalde van zijn schoolkeuze wat dat betreft.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:29 #134
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219891356
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_219891393
@mefke79 misschien uiteindelijk wel.

@Ynske hebben ze geen m5 boekjes bij de bieb of heeft school misschien een bieb?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219891776
B kreeg vandaag zijn voorlopige schooladvies. Het was Havo/VWO en het is nu VWO geworden. Hij zat daar al tegenaan en wilde het zelf vooral heel graag. Dus trotse jongen in huis. (En ouders)

Vrijdag open lesmiddag Technasium op zijn 1e keuze school en zaterdag open dag bij nummer 2. Daarna gaat hij zijn keuze wel maken denk ik.
pi_219892711
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 16:47:45 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219892761
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:40 schreef FlyingFish het volgende:
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219892946
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:47 schreef Ynske het volgende:

[..]
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Alle delen al? Dan heb je een flink tempo er in :D. Die boeken waren mijn kinderen wel een tijdje zoet mee. School van de magische dieren heeft ook 5 delen. Jippie: een humeurig sprookje is ook leuk, net als Boutje van de rommelberg, Mees Kees en de meeste boeken van Paul van Loon (hierbij wel goed letten op A, B is voorlopig nog niet geschikt). En Marie Boe vonden ze ook heel leuk, dat was de eerste serie waar ze om vroegen.
pi_219893139
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Vind dat zo knap.
Samen naar de bieb en daar bij de A-boeken zelf laten uitzoeken werkt hier het beste. Soms komt L met hele makkelijke boekjes thuis maar dat is ook prima en als het te moeilijk blijkt wordt het een voorleesboek.

Ik vind zelf reeksen wel makkelijk want dan hoefden we niet steeds nieuwe boeken te zoeken.
Favorieten van L zijn:
Dolfje weerwolfje
Geromino Stilton (de avi reeks valt onder de Aboeken)
Spekkie en sproet
Het geheim van ... (dit zijn verschillende schrijvers dus het ene boek valt meer in de smaak dan het andere maar het geeft een mooi begin om meer van die schrijver te lezen.)
pi_219893584
Hier werden informatieboekjes, die informatie junior dingen en er stonden nog wel meer informatieve boekjes in die kast, ook verslonden. Over allerlei onderwerpen. Kind had toen echt een onverzadigbare honger naar lezen en informatie over vanalles en nog wat. Helaas is daar weinig meer van over... :{
pi_219894938
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is. Punt is dat ik deze niet weet, ik kan me niet herinneren dat dit me is verteld. Heb het boekje van cb doorgebladerd en daar staat het ook niet in. Zou het ziekenhuis waar hij is geboren dat nog in het systeem hebben? Ik bel sowieso morgen wel even, maar misschien heeft iemand hier wel het antwoord?
pi_219895112
Als het klopt wel. Je kunt het geboortedossier opvragen
pi_219895141
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is.
...
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
pi_219895244
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Heerlijk zo'n lezer!

Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.

Pinkeltje was idd wel tof, boeken van Reggie Naus wilden ook wel.

Ik las vaak op deze facebookgroep mee, helemaal toen ik nog bieb coordinator was.
https://www.facebook.com/groups/kinderboekennl/?ref=share
pi_219895257
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:40 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
Top, ik heb 'm net zo opgezocht! Bedankt :)
pi_219896928
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 22-01-2026 09:23:45 ]
  donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:44 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219897182
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 09:11 schreef Elleska het volgende:

[..]
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 22 januari 2026 @ 10:31:49 #149
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219897423
Waanzinnige boomhut die leest 6-jarige hier ook al
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219897768
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 10:04 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
De logica waar de bieb welke boeken plaatst ontgaat mij soms en het kan zelfs per locatie verschillen. De waanzinnige boomhut is daarvan inderdaad een voorbeeld want die staat hier ook bij de Bboeken terwijl het een reeks zou zijn voor kinderen vanaf 7 jaar.

Maargoed mijn punt was vooral dat het niet om het gemak gaat waarmee iets wordt gelezen.

Ik ga niet beginnen aan het screenen van de boeken want dan blijf ik bezig en L weet nog steeds goede boeken in de A kast te vinden. Momenteel is hij bezig met het boek van Maxi & Helium met hele mooie illustraties. Deel 2 is alvast onderweg vanuit een andere bieb. Dat is tegenwoordig ook een voordeel, ze zijn niet beperkt tot de boekenkast van de lokale bibliotheek.
pi_219897874
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.

Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.

En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.

Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezen ;) maar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
pi_219898119
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.

Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.

En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.

Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezen ;) maar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).

Boeken als Dogman, Echte Duiven, Kapitein Ondrbroek zijn wel erg populair, Simon leest ze ook graag. Ook de Waanzinnige Boomhut is al uit en Julius Zebra.
In de bieb mag hij zelf kiezen, maar hij mag niet alleen maar dat soort boeken meenemen.

Hij is wel een beetje een "luie" lezer, als er te veel tekst en te weinig plaatjes in een boek staan, dan wil hij het niet lezen. Ook als de voorkant hem niet aanstaat, wil hij niet verder kijken.
Dus ik kies ook 1of 2 boeken, die hij normaal zou laten staan, op mijn pas en die lees ik dan samen met hem. En dan blijkt dat hij die boeken met die stomme voorkant en teveel tekst toch wel leuk zijn. Hopelijk kan ik hem op die manier langzaam overtuigen zelf ook eens voor dat soort boeken te kiezen.

Daarom ook fijn dat er hier tips worden gedeeld. Ik sla ze op (ook als ze voor wat oudere kinderen zijn) voor de inspiratie.
pi_219898264
Op die leeftijd las dochter veel van Tosca Menten (Dummie de mummie enzo). Daarna de boeken van Louis Stowell en Tom Vaughan. We lazen samen ook alles van Tonke Dragt en een deel van de boeken van Thea Beckman (de Thule-serie vond ze erg mooi)
Vervolgens begon ze met 8 aan Percy Jackson, daar kan je wel even mee vooruit :) En Skandar en de boeken van Katherine Rundell. Nu is 10 en bezig met Eragon.
pi_219899591
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt
Dat vind ik dus echt zó'n flauwekul, he :( Jij mag niet op jouw niveau lezen omdat je het te goed doet, zegt school dan eigenlijk.
  donderdag 22 januari 2026 @ 19:05:12 #155
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_219901011
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
pi_219901085
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2026 19:05 schreef mousemicky het volgende:
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
Ja, ok, de meeste scholen waar ik dit van hoor verplichten kinderen dan ook boeken op dat niveau te lezen. Ik weet natuurlijk niet of dat hier ook het geval is. En als ouder kun je natuurlijk prima andere keuzes maken, maar niet iedereen doet dat.
pi_219902706
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).
Ow, dat lijkt me echt onhandig in sommige gevallen. Hier eentje die met avi start groep 3 in ging en met avi uit was voor het einde van het jaar. Tot E5 moesten ze bij juf uit de kast op niveau lezen tijdens leestijd. Maar in vrije werktijd mochten ze tm groep 5 boeken in de schoolbieb halen op a en b niveau.

Nu is de mijne niet zo doorsnee, maar ik denk dat hij was gestopt met lezen als hij niet wat meer dan een jaar vooruit had mogen lezen.
pi_219904040
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.

Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
pi_219904098
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 07:50 schreef TolstoiFan het volgende:
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.

Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. De mijne las in groep 7-8 boeken die hij in groep 4 ook al las (oa warrior cats).

Als schoolbieb coordinator hebben we daar wel discussie over gehad met sommige leraren. Waarom mogen ze niet 2 A boeken lenen ipv 1 B boek voor hun vrije werktijd, als ze in de klas toch ook een boek op niveau lezen. En weetjesboeken zijn ook boeken. Daar wordt de woordenschat ook groter van.

Zolang ze maar woorden tegenkomen, we zagen bij andere klassen dat ook die leerlingen uiteindelijk wel B boeken pakten omdat hun vriendjes er coole verhalen over hadden :P

Natuurlijk hielpen we leerlingen ook. Bijv een kind dat verslingerd was aan een A serie en die al 3 keer uit had. Dan zochten we samen naar een B boek met hetzelfde thema om te proberen.
pi_219904170
Hier werd gewoon doorgetoetsts op de avi niveaus. En mochten de kinderen ook boeken lezen op dat niveau.
Boeken van het klassenniveau (en iets er boven en iets er onder) stonden in of bij de klas. Kinderen die hoger (of juist lager) lazen mochten de boeken bij de andere klassen halen.

Ze keken overigens niet super streng, want m’n dochter had op een gegeven moment op 1 woordje na AVI uit, maar dat telde ze gewoon.

Hier ook beide goede lezers. En vooral de oudste heeft veel gelezen en op een gegeven moment ook wat Engelse boeken. Maar het is bij beiden helemaal klaar helaas. Ze lezen niet meer dan dat in de klas noodzakelijk is.

Ik denk dat als de oudste verplicht boeken moet gaan lezen en er verslagen over moet schrijven hij dit met ‘een omweg’ gaat doen. Ik denk dat de jongste er nog wel voor te porren is mits het boek haar aanspreekt.
pi_219904192
C heeft op het VO zich door de boekenlijst heen geworsteld. Met veel hulp van samenvatting websites. Tot eind basisschool ging het lezen nog wel, maar daarna nauwelijks nog.

D (14) leest wel veel, onze boekenwurm. Hij leest nu the lord of the rings in het Engels. Hij leest liever ook in het Engels ipv Nederlands, maar af en toe een Nederlandse gaat prima. Op school hebben ze elk 3e uur Nederlands een leesuur. Als de toetsen af zijn in de toetsweek mogen ze ook niet weg, maar kunnen ze de rest van de tijd lezen.
En dan leest hij ook nog voor het slapen gaan en tussendoor als hij even geen schermpjes mag :D
  vrijdag 23 januari 2026 @ 10:20:44 #162
244125 laziness
pi_219905115
De mijne ziet ook wel op tegen die boeklijsten van alle talen. Hij leest langzaam en dat maakt dat de lol er steeds meer af is gegaan voor hem, helaas. Al leest hij wel bijna elke dag een half uurtje omdat hij weet dat het belangrijk is voor Nederlands en zijn minder sterke punten er baat bij hebben.

Ik zie wel mogelijkheden met luisterboeken voor hem.

Op mijn school vroeger stopten ze met testen als ze het idee hadden dat je anders bij de leesmiddagen met 5 jaar oudere kinderen een boek totaal buiten je belevingswereld aan het lezen was. En ik kan me daar wel in vinden. Dat je het kan lezen wil niet zeggen dat je persé begrijpt wat je leest.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 10:49:48 #163
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219905392
Mijn oudste las in groep 3 veel boeken van Roald Dahl maar in groep 7 net zo goed de Waanzinnige boomhut. Hij was begin groep 4 avi uit en mocht gewoon alles lezen. Op school hadden ze ook boeken voor snelle lezers die qua verhaal beter aansloten qua leeftijd. Inmiddels leest ie een stuk minder (helaas). Ben wel benieuwd als hij moet gaan lezen voor zijn lijst. Hij is heel talig dus op zich zou het geen probleem moeten zijn.

Ik las vroeger altijd alle boeken in voor mijn lijst achter elkaar uit, maakte de verplichte samenvattingen en verslagen etc en was dan na 2 maanden klaar en kon weer lezen wat ik zelf leuk vond.
pi_219905418
De oudste hier vind lezen alleen leuk als het informatieve boeken zijn, anders heeft ze er echt helemaal geen zin.

Werkelijk alles geprobeerd, maar het blijft een 'strijd'.

Ze luistert dan wel weer graag normale boeken.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 23 januari 2026 @ 12:09:31 #165
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219906083
Vandaag weer gaan lezen op school met de kinderen.
Nu een groepje met 3 groep 4 kinderen en die van mij uit groep 3 . Avi m5 boekje.
Wat een verschil met wat ik eerst in het groepje had, leest lekker weg zo
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219921803
J vindt lezen heel leuk, we gaan (nog steeds) vrijwel elke week naar de bieb. Laatst heeft hij de hele serie van de Grijze jager gelezen en nu is hij bezig aan Broederband, een aanverwante serie. Maar om te beginnen in die dikke boeken heeft hij steeds wel een zetje nodig. Dus meestal lees ik het eerste hoofdstuk voor en leest hij het daarna zelf in een sneltreinvaart uit :D
pi_219921807
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
pi_219922014
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Op school of buiten school? Mijn zoon heeft dat eigenlijk niet zo. Van school zie ik de cijfers voorbijkomen, maar niet echt dat hij teleurgesteld is als het cijfer een keertje tegenvalt. Buiten school beoefent hij een teamsport en zit op een positie die eigentlijk meer ondersteunend/ verdedigend is. Hij zal niet zo vaak in het rampenlicht staan, maar zonder deze spelers heb je als team ook geen succes.
Verder kunnen de verschillen in lichaamsbouw op deze leeftijd ook best groot zijn, dat heeft ook effect op prestaties. Als ze "klein" zijn, hebben ze misschien nog niet zo de kracht en lengte, maar zijn meestal best flexibel en als ze al een groeispurt hebben gehad, moeten ze vaak eerst aan hun lange ledematen wennen. Niet iedereen is hetzelfde, maar inzet telt ook.

Zelfs ben ik trouwens ook niet zo competitief ingesteld. Als je kind uit een omgeving komt waar iedereen "afgerekend" wordt op zijn resultaat of waar het normaal is dat je steeds sneller of beter bent, heeft dat misschien impact op het kind en hoe het zichzelf tegenover anderen ziet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zana op 25-01-2026 12:26:05 ]
pi_219922445
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219923340
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:16 schreef Vicky het volgende:

[..]
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
Ja, dat vind ik ook. Maar kind trekt het zich behoorlijk aan. Dingen als meedoen is belangrijker dan winnen, je hebt je best gedaan, je hebt een goede score - het komt allemaal niet binnen want hij baalt vooral dat hij niet hoger is geëindigd.
Ik ben blij want dit komt tenminste niet aanwaaien, maar ik vind het sneu dat hij het zich zo aantrekt.
pi_219923625
Verliest hij op andere gebieden ook af en toe hupje? Mijn kinderen zijn goede verliezers omdat we regelmatig bordspelletjes spelen, en hoewel ik ze daarbij soms nog even help met tactiek, ga ik zelf niet expres slecht spelen, dus ze zijn gewend om regelmatig te verliezen (en ik tegenwoordig ook hoor :D). Wellicht ook daarmee oefenen? En het voordeel van bordspelletjes is ook dat ze zien dat de ene keer persoon A dik wint, maar de volgende keer die dik kan verliezen, elk spelletje is nieuw. Het enige waar ik wel kritisch op ben is dat iedereen moet spelen om te winnen. Mensen die niet proberen te winnen zijn niet leuk om mee te spelen. En dit werkt ook door in sport. Zoon zit in een heel matig voetbalteam in een klasse waar veel verschil in zit, dus soms winnen ze 15-1, de andere keer verliezen ze 14-0, en aan het eind van het seizoen zijn het meer gelijkwaardige wedstrijden (dan is eindelijk de teamindeling redelijk oké). En zoon boeit de uitslag ook niet echt, zelfs niet nu hij in de spits staat en dus veel invloed heeft op het resultaat. Alleen wedstrijden met een nare sfeer vind hij vervelend, maar dat is er gemiddeld maar 1 per seizoen.
pi_219923650
Ik snap kind wel. Misschien dat je samen met kind kunt kijken of hij het gevoel heeft dat hij meer had kunnen doen? Het is vaak makkelijker om te accepteren dat een ander beter was, als je zelf het gevoel hebt dat je alles gedaan hebt wat je kon doen (waarbij kunnen ook inhoudt, ervoor over hebt). Dus stel hij heeft het gevoel dat hij ook op de trainingen niet helemaal goed zijn best heeft gedaan (of: niet zoveel zijn best heeft gedaan als hij eigenlijk wel wil), dan kan het motivatie geven dat nu meer te doen. Maar komt hij tot de conclusie dat hij altijd zijn best heeft gedaan (of: zoveel zijn best heeft gedaan als hij maximaal zou willen), niks heeft laten liggen en er geen dingen zijn die hij extra zou willen doen/laten voor een mogelijk betere prestatie, dan zal hij het vast nog steeds stom vinden, maar misschien dat het dan wel makkelijker te accepteren is.

En ik kan ook nog steeds een middag flink chagrijnig zijn als ik met hockey een wedstrijd net verloren heb, ook al is de tegenstander ook net beter. Verliezen is ook gewoon niet leuk, hoe terecht het ook kan zijn en hoeveel redenen er ook kunnen zijn waarom het logisch is dat je niet wint. Dus soms moet dat gevoel ook gewoon een beetje slijten en gaat het vanzelf weer weg. Teleurstellingen horen er ook bij natuurlijk, en zeker als je die niet zo vaak tegenkomt weet hij misschien ook gewoon nog niet zo goed hoe hij daarmee om moet gaan. Voor mij helpt het om na de wedstrijd eerst even een kwartiertje te hebben tijdens het douchen om me terug te trekken, dan met een teamgenoot even frustratie spuien en daarna met mn teamgenoten gezellig nog wat te drinken en frituur te eten na de wedstrijd. Ik heb ook teamgenoten die dan het liefst gewoon meteen naar huis gaan. En teamgenoten die direct er niet meer over willen hebben en samen andere wedstrijd willen kijken. Voor iedereen anders. Misschien kunnen jullie kijken wat hij denkt dat hem helpt? Juist even tijd alleen, frustraties uiten, analyseren wat hij denkt dat hij beter had kunnen doen, het er niet meer over hebben, afleiding, ?
pi_219925507

Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219925622
@FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo ;)
@vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de punten :D toen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
  zondag 25 januari 2026 @ 20:17:56 #175
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219927868
Ik snap dat het zonde en jammer is, maar hij went er vast wel aan. En anders - en dit klinkt heftig, maar het kan ook heel laagdrempelig en gezellig - eens een sportpsycholoog inschakelen? Dat hielp bij mijn neefje goed om het zichzelf niet zo kwalijk te nemen als hij het voor zijn gevoel niet goed had gedaan.

Mijn dochter hangt sinds twee weken in de klimwand en tot nu toe gaat alles prima natuurlijk. Ik vrees het moment een beetje dat het moeilijker wordt of iemand anders het beter gaat doen dan zij.
  Moderator zondag 25 januari 2026 @ 20:22:59 #176
5428 crew  miss_sly
pi_219927895
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
Wat gaaf!

S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
  Moderator zondag 25 januari 2026 @ 20:25:42 #177
5428 crew  miss_sly
pi_219927907
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
@:FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo ;)
@:vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de punten :D toen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
Is schaken dan nog niet weer iets anders dan een bordspel waar ook juist geluk bij komt kijken? Schaken kun je leren, het is een kwestie van hoe goed jij speelt en hoe goed je oplet.
Monopoly bijvoorbeeld moet je ook maar geluk hebben met de dobbelstenen, en andere spelers ook. Je kunt het niet naar je hand zetten, hoe goed je ik je best doet.
pi_219928167
Het is ook niet per se heel groot, hoor. Maar hij is nu wat serieuzer bezig met zijn sport en het viel me op.
Bedankt voor alle inzichten!
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:36 #179
244125 laziness
pi_219992266
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:

Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!

Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.

Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.

Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.

Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:03:48 #180
35189 Troel
scherp en bot
pi_219992296
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:

Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.

Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.

Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.

Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkig :) Weet je nog welk programma dat was?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:06:07 #181
244125 laziness
pi_219992308
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:03 schreef Troel het volgende:

[..]
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkig :) Weet je nog welk programma dat was?
De gratis variant van Photomove.
Ziet er heel simpel uit maar het doet wat het moet doen. Namelijk zoeken in map 1, output in juiste yy/mm/dd format in map 2
pi_219992660
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 20:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat gaaf!

S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 14:17:31 #183
5428 crew  miss_sly
pi_219993117
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Als ze voor haar 18e haar rijbewijs haalt, mag ze alleen met een ervaren chauffeur naast zich rijden. Die heeft ze niet in Maastricht. In de praktijk zou dat dan dus kunnen betekenen dat ze al een paar maanden tot een jaar haar rijbewijs heeft terwijl ze vrijwel geen kilometers zal maken. Wij denken dat het belangrijk is om meteen ook alleen te gaan rijden als je dat rijbewijs eenmaal hebt.

Er is ook nog de kans dat ze niet in Nederland gaat studeren, hoewel ze op dit moment toch wel neigt naar Amsterdam of Leiden. Als ze naar het buitenland gaat, heeft ze voorlopig nog niet zoveel aan dat rijbewijs.

Dat is wat ons betreft het causaal verband :)
  dinsdag 3 februari 2026 @ 14:22:38 #184
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219993171
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:

Herkenbaar. Ik heb juist het laatste album van 2014 binnengekregen. Ben ook eind 2020 gestart en nu dus ook helemaal bij *O*
pi_219993781
Goed bezig met de fotoalbums!
Dat heb ik gelukkig redelijk bijgehouden. Ik heb van J een album over zijn eerste jaar, een album van 1 tot 4 jaar en een vanaf 4 jaar, die eindigt binnenkort. Dat had in mijn hoofd de werktitel 'basisschooltijd" maar ik weet nog niet of ik het laat lopen tot zijn verjaardag in het voorjaar of tot de zomervakantie.
De volgende zal dan zijn... tot hij uit huis gaat? :D

Het album tot 1 jaar hield ik per maand bij, compleet met allerlei verhaaltjes en een maandelijkse foto. Nu werk ik het eens per half jaar bij, met een foto elke 6 maanden bij dezelfde deur. Leuk om de groei te zien.
Het nieuwe album zal per jaar gaan, denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hupje op 03-02-2026 16:04:13 ]
pi_219993789
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:28 #187
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_219993874
Hier ook een ontspannen kind O+. Haar laptop was kwijt maar die was bij de conciërge :+. De mp3's voor de toets heeft zij er op gezet in verband met haar dyslexie
pi_219993957
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
Hier ook ontspannen :) Het was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag :)

Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
pi_219994014
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
B snapt het gedoe niet zo, die vindt het vooral tof dat hij mag snoepen tussendoor.

Maar hij heeft nooit spanning voor toetsen, wel heeft hij een hekel aan lang stilzitten.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 16:32:36 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_219994218
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hier ook ontspannen :) Het was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag :)

Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219994244
Maar die doorstroomtoets is toch allang niet meer wat voor ons vroeger de eindcito was? Het schooladvies van de leerkracht is leidend.

Ik kan me wel voorstellen dat het spannend is als je tegen een hoger niveau aanhangt. Dat de toets net die laatste extra push geeft voor het hogere schooladvies.
pi_219994304
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 16:32 schreef Troel het volgende:

[..]
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
Oh, ja dat is ook een ding inderdaad ja.
pi_219994539
Zoonlief kwam huilend terug van de toets.. maar dat kwam door hoofdpijn en keelpijn en fietsen door de ijsregen. Hij was op school ook uit de klas gezet omdat hij moest hoesten en dat was storend voor de rest..Paracetamol doet wonderen.
Toets zelf was een makkie zei hij, behalve spelling. Ach ja, we gaan het zien.
pi_219994572
Mijn puber van 16 had vandaag een meeloop dag op de opleiding die ze wil doen. Opleiding lijkt haar leuk, ze weet nog niet in welke stad. Zal waarschijnlijk Groningen of Zwolle worden. Misschien laat ze dat ook nog afhangen van de keuze van vriendje qua stad... Ze was nu in Groningen, Zwolle gaan we ook nog kijken.
Maar ze heeft nog een jaar.
Wat worden ze dan groot... O+
pi_219996351
Chill, de toets was gemakkelijk volgens zoonlief
Zelf heb ik vandaag mee zitten kijken met mijn klas en vond ik de Cito doorstroomtoets zeer goed te doen.

En die doorstroomtoets is juist voor sommige kinderen nu juist groter dan dat hij is. Bij een hoger toetsadvies moeten de leerkrachten het advies bij stellen of juist heel goed beargumenteren waarom het advies niet wordt bijgesteld.
Ik had ook huilende kinderen in de klas, die nog eens tevreden zijn over het advies ook ;)
Zoonlief gaat morgen voor deel 2, mijn klasje donderdag…
pi_219998708
B is vandaag naar school gegaan voor het tweede en tevens laatste deel van de doorstroomtoets met een speldje in zijn haar met een paashaas erop.

Hij vond het zo saai gisteren, dit zou het vast opvrolijken was zijn uitleg. Heerlijk joch is het.

Om half 2 gaat driekwart van de klas al weg, open lesmiddag hij een middelbare school. Ben erg benieuwd want B wilt dat ik meefiets maar dat lijkt me vervelend voor hem als de rest ouderloos fietst.
pi_219998796
Ook hier was de doorstroomtoets meegevallen. De afgelopen 2 weken zat A. er wel enorm over te stressen (en hij is volgende week ook jarig, dat helpt niet echt). Slapeloze nachten, nachtmerries, hysterisch druk. Terwijl het allemaal inderdaad niet uitmaakt, maar hij wil zichzelf niet teleurstellen ofzo. Ik ben dus blij dat het meeviel. Vandaag doen ze deel twee.

SPOILER
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:21 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_219999292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:

SPOILER
SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219999344
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Troel het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219999403
Twee van mijn neefjes hebben ook beide een lagere opleiding gedaan dan het advies was, ook omdat zij beide meer van het doen waren. In hun geval overigens VMBO kader (denk ik?), waarbij ze al heel gericht voor een technische opleiding konden kiezen waar ze interesse in hadden. En ik ben heel blij dat ik nu een automonteur in de familie heb, dat is een stuk waardevoller (voor de gehele maatschappij) dan de hbo-er met een managementbaan. En qua inkomsten ontloopt het elkaar heel weinig.

Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid. De ander zat op speciaal onderwijs, dus daar kijken ze vooral naar wat passend is.
pi_219999541
Een kind moet vooral op het niveau scholing krijgen wat bij hem/haar past. Ze hebben ook helemaal nog niet de leeftijd om keuzes te maken voor de langere termijn. Een school moet goed voelen.

Wij hebben B altijd als Havo scholier ingeschat, zijn leerkrachten ook. Maar de afgelopen 2,5 jaar zag je hem enorm groeien. Hij zat vrij snel op Havo/Vwo advies maar meer tegen VWO aan dan tegen Havo.
Wij als ouders hebben de gesprekken gevoerd om hem op Havo/VWO te krijgen. Maar de laatste gesprekken vertelden zijn huidige leerkrachten dat ze zien en merken dat hij zich snel verveelt. Hij pikt dingen snel op en is (in tegenstelling tot zijn beide moeders) een echte Beta kind.

B wilt zelf ook het liefste naar het VWO, ook al heeft geen enkele van zijn vrienden dat advies.

Ons sterke gevoel om hem naar Havo te dirigeren is weg. Zijn laatste advies was VWO. Hij heeft overigens geen flauw idee wat hij later wilt worden. Dat varieert van Mark Rober tot Douane ambtenaar en van leraar tot hondentrainer.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:29:26 #202
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_219999587
Mijn dochter leert heel gemakkelijk uit haar hoofd, alle zaakvakken vindt ze leuk. Wel dyslectisch ze heeft nu vmbo tl advies. Ze gaat naar een combi brugklas. En dan zullen we wel zien hoe het loopt.
pi_219999651
Het is wel mooi dat er steeds meer variatie is qua maatwerk. Ook een groen lyceum met vmbo en mbo in 6 jaar is ook een fijne optie. Daar zijn wat klasgenootjes van D heeft gegaan. Oa vanwege dyslexie of geen zin om in de boeken te zitten.
Ik zie het om me heen ook waar ouders zo hoog mogelijk willen en het kind ongelukkig in de boeken zit.

Hier spoort school D ook aan om meerdere extra vakken te gaan doen. Maar hij heeft gewoon weinig schoolse vakken die leuk zijn. Vanwege dalend leerlingaantal zijn wiskunde D en muziek allebei vervallen. Dan blijft er nog minder over.
Hij gaat nu wel bio extra doen, maar eerst voor 1 jaar en op zelfstudie. Niet omdat het leuk is, maar omdat het kan helpen met leren-leren bij een kind dat makkelijk leert op uitleg van docenten/youtube. Nu wordt begrijpend lezen en zelf verwerken een uitdaging, nu nog kijken of de decaan en bio leraar het eens zijn met het idee van de mentor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 04-02-2026 12:23:33 ]
pi_220000607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.

Bij ons is het natuurlijk ook gek dat de jongste een klas heeft overgeslagen en dan toch uitstroomt op vmbo-tl. Dat is niet wat je zou verwachten na een versnelling. Ik neem aan dat de inspectie daar ook kritisch naar kijkt. Maar dit is niet ons probleem. Wij willen gewoon straks een school waar wel gekeken wordt naar zijn kracht ipv alleen de focus op dingen die niet goed gaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220002956
J zei vanmiddag dat hij gisteren misschien te goed zijn best had gedaan bij de (adaptieve) toets... Vandaag waren de vragen soms zó moeilijk _O-

Hij gaat deze week nog even door met een talentoets, een topotoets, programmeermiddag en een sportwedstrijd. En gelukkig daarna een dagje vrij (studiedag) :D
pi_220003086
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220003292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.
pi_220003756
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.

Hier op school zijn ze iig klaar. Zoon mag volgend jaar. Die kijkt volgens mij vooral uit naar de stroopwafel die hij dan krijgt :D

Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
pi_220003768
Ook de papieren versie was vandaag moeilijker. Maar die is uiteraard niet adaptief inderdaad. Zou knap zijn

En eind groep 7 kreeg hij zijn eerste voorlopige advies (juni volgens mij)
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:02 #210
244125 laziness
pi_220003820
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:17:13 #211
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_220003836
Hier ook eind groep 7 pas
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:43:38 #212
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.

Anyway, hier ook een zoon groep 7 die deel 2 van de toetsen ook lastiger vond, maar de eerste wel erg makkelijk, dus hij had 't al aan zien komen dat er een moeilijke zou volgen. Eerste advies krijgt hij net na de carnavalsvakantie. Te laat voor de open dagen van dit jaar, die zijn dan bijna allemaal al geweest...
pi_220004055
Hier kwam het eerste advies ook pas na de open dagen in groep 7. Maar wij konden wel zelf inschatten welke kant het op zou gaan en dat hoorde ik van meerdere ouders.

B kwam vol energie thuis, gelukkig had hij vanavond nog Freerunnen.

Open lesmiddag was leuk, het is en blijft de school van zijn 1e keuze. Dus hij heeft nu de 1 en 2 bepaald voor zichzelf.
  woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:21 #214
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004145
Wij weten idd ook wel in welke richting we moeten kijken. Leerkracht vroeg er tijdens het oudergesprek in november ook naar, en was ook niet verbaasd over de scholen waar we wilden kijken. Nu 2 open dagen gehad. Zaterdag nog eentje, en dan volgende week donderdag de laatste. Dat is de school van J, dus dan krijgt F een privé rondleiding.

Er zijn in principe nog 3 opties binnen een half uur fietsen, maar die slaan we over. Eentje omdat het schooltype niet aanspreekt (Waldorf/ vrijeschool), eentje omdat de ervaringsverhalen van bekenden behoorlijk negatief zijn, en eentje omdat zoonlief daar zelf niet wil gaan kijken.
pi_220004190
Hier ook pre advies eind groep 7, maar meerdere scholen in de buurt doen al eerder zodat je in groep 7 ook al naar open dagen kunt. Onze school zei dat ze verwachten dat vrijwel alle ouders wel al weten naar welk type school ze moeten kijken voor hun kind. Ik vraag me dat af.
pi_220004284
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
pi_220004810
Hier was het ook eind groep 7. Met het rapportgesprek halverwege groep 7 heb ik het bij de jongste wel even gevraagd. Ik vond dat heel lastig inschatten bij haar. Had alleen de oudste als vergelijk en die had al jaren pluswerk en zo. Dochter had meer moeite op school. Vond altijd alles heel moeilijk, maar had wel een prima rapport altijd. Dus dat rijmde niet. Maar de juf gaf aan dat ze de lat heel hoog legde en ze havo/vwo advies inschatte.
Dat verbaasde ons wel (dit was ook haar voorlopig advies eind groep 7). Het definitieve advies is mavo/havo geworden en dat leek ons ook veel beter te passen bij haar.

Maar omdat ze altijd alles aangaf heel moeilijk te vinden, kon het voor mijn gevoel ook vmbo gt zijn. Ik kon dat echt niet inschatten.

Dat zat op een andere school als de voorkeur. Dus daar zijn we ook naar gaan kijken (sowieso een tweede school ter vergelijking, maar dan ook even een ander deel van de school bekijken)
pi_220005006
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...
Hier zal het waarschijnlijk erop neer komen dat hij voor de twee profielen die hij overweegt, bij elk voor één verplicht vak een negatief advies heeft/ krijgt. Volgens de coach zijn de adviezen niet bindend, maar het voelt gewoon niet goed. Aan de andere kant kunnen ze geen positief advies geven als hij op dit moment onvoldoende staat voor deze vakken.
Ik vind het heel lastig. Sowieso moeten de kinderen zelf de keuze doorgeven en de ouders geven via magister toestemming, als ik het goed heb begrepen.

Ik kan het als ouder gewoon niet goed inschatten, bij één vak hadden ze vorig jaar veel minder les door ziekte van de leraar en geen vervanging. En omdat ze zo wisselende roosters hebben, weet ik ook niet hoeveel uur precies zijn uitgevallen. Als ze nu toezichthouders hebben zet de school de afkorting van de naam in het rooster en niet meer "th" voor toezichthouder, dus als ouder denk je, ze hebben gewoon les.
Bij het andere vak heeft hij maar twee cijfers tot nu toe dit jaar. En wiskunde zou ook nog een probleem kunnen worden. Daar hadden ze ook veel wisselende leerkrachten sinds vorig jaar en begon waarschijnlijk de hele klas niet goed dit schooljaar. Ben benieuwd wat daar het advies wordt, de nieuwe leerkracht is pas begonnen.

Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?

Misschien nog een keer contact opnemen met de decanen of eventueel leerkrachten, maar dat moet hij ook zelf willen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 05-02-2026 00:49:03 ]
pi_220006087
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.

Ze proberen het hier zoveel mogelijk met de leerlingen zelf te regelen. Tijdens mentorlessen worden ze goed doorgevraagd en moeten ze allerlei dingen op de computer doen (Qompas?) Maar als het D komende week niet lukt om dat extra vak te regelen, dan mail ik zelf de decaan wel. Dat is toevallig ook zijn mentor, dus die lijntjes zijn lekker kort.

Ze hebben hier naast de toetsweken nauwelijks cijfers. Dus hij heeft voor de meeste vakken 2 cijfers, soms 3 als iets praktisch tussendoor kwam. Als je dan een uitglijder hebt, dan heb je snel een onvoldoende. Maar ze kijken ook of het kind in de klas het goed doet.
Ik zag dat geschiedenis een plus had, maar daar staat hij net geen 6 op. Op Frans een ?, maar met een 5,5 is dat logische. Hij kiest beide toch niet. Dit zijn wel de 2 vakken waar hij een onverwacht lager cijfer had.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:06:34 #220
244125 laziness
pi_220006458
Hier ook Qompas om uit te zoeken waar de interesses liggen e.d. :Y

Hier wel 3 of 4 cijfers per periode dus nog iets ruimte om een lager uitgevallen cijfer op te halen.
Alleen geschiedenis was met een 6,5 lager dan verwacht maar de toets is besproken en hij weet nu dat de docent uitgebreidere antwoorden verwacht.
Het advies gaat hier op basis van cijfers 1 t/m 5. Ik geloof dat je bij een 1 er wel over moet gaan babbelen verplicht en voor wiskunde B moet je bij slecht advies een toets doen en houdt het op als die ook slecht is. Er zit geen negatief advies bij tot nu toe dus dat scheelt weer nadenken.

@Zana Ik zou bij onvoldoendes voor profielvakken met kind en docent gaan zitten voor een weloverwogen keuze. En dat zou ik persoonlijk niet af laten hangen van of hij dat wel wilt. Een puber heeft sturing hierin nodig omdat hij zelf niet alle gevolgen kan overzien nog.
Interesse volgen is absoluut belangrijk maar reëel zijn over wat haalbaar is ook. Een lijdensweg de komende jaren met misschien zelfs niet slagen tot gevolg is ook niks. Ik zou ook bedenken of het vak in de gewenste vervolgopleiding ook weer belangrijk is. Hoeveel intrinsieke motivatie heeft je kind om er helemaal voor te gaan?

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 05-02-2026 10:19:02 ]
pi_220006664
Wij kunnen deze week nog een afspraak maken voor maximaal 2 tienminutengesprekken met docenten begin maart. Daar kan je dan stommerwijze weer geen tijdstip kiezen, maar moet wachten hoe je wordt ingedeeld.

Ik weet niet of de docenten ook een deadline hebben voor hun advies. Er zijn toch nog een aantal vakken, waar het er nog niet staat, maar die er wel toe doen.

16 maart moet de profielkeuze definitief doorgegeven zijn. Voorafgaande gaan blijkbaar de decanen de klassen in (vanaf eind februari), maar ik weet niet of ze individuele gesprekken met de leerlingen hebben.

Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.

En pubers denken heel anders als volwassene, heb ik gemerkt. Mijn zoon neemt dingen vaak letterlijk. Als in een test voor de profielkeuze wordt gevraagd, of hij stevig in zijn schoenen staat of interesse in eten en drinken heeft, dan is zijn antwoord: "ja, ik eet en drinkt graag en wiebel niet in mijn schoenen". Het zou dus ook nog zo kunnen wezen dat hij heel andere voorstellingen van bepaalde dingen heeft of de samenhangen (nog) niet ziet.

Soms zijn resultaten ronduit tegenstrijdig. Hij heeft in de herfst een goede diatoets rekenen gemaakt en vroeger was rekenen altijd een van zijn beste vakken, maar dat vertaalt zich tegenwordig niet in de wiskundecijfers. Nu heb ik geen idee wat er precies bij de diatoetsen getoetst wordt, dat blijkt heel iets anders te zijn dan in de normale wiskundetoetsen.
Door gegoochel met cijfers en waarderingen kun je ook zomaar weer een voldoende of onvoldoende staan na een toets. Volgens mij heeft de scheidende wiskundedocent op die manier nog een cadeautje voor de leerlingen achter gelaten, maar dat kun je natuurlijk nooit hard maken, omdat je alles alleen van buitenaf bekijkt.
pi_220006929
Wiskunde en rekenen zijn ook twee totaal verschillende dingen imo. Zit wel een kleine overlap tussen, maar goed zijn in rekenen wil niet zeggen dat je ook goed bent in wiskunde. En ook in wiskunde zit nog heel veel variatie per soort wiskunde. En ook dan nog kan het ene onderwerp je beter liggen dan het andere, dus cijfers kunnen ook best fluctueren.

Ik zou vooral kijken naar waar je kind goed in is (wat hij zelf aangeeft, hij heeft zelf wel inzicht in hoeverre een vak hem echt ligt of dat het gewoon even pech met een toets/docent was) en waar de interesses liggen. Kijken waar de meeste overlap ligt. Op die manier heb ik zelf ook ooit mijn profiel gekozen. En uiteindelijk maakt een ‘fout’ profiel ook maar voor een paar vervolgstudies echt verschil, en die zitten vooral in de natuurkunde/biologie hoek is mijn ervaring.

Wij hebben nu 3 middelbare scholen gehad. Zaterdag kunnen we door een verplaatste wedstrijd toch ook nr 4 bekijken en dan volgende week nog nr 5. En dan horen we eind van het schooljaar of we school 6, 7 en 8 ook nog moeten bekijken volgend jaar, als het advies veel lager uitvalt dan nu verwacht.
pi_220007045
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007223
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007388
Ik ben blij dat wij de beperkte keuze hebben voor 2 scholen, dat scheelt een hoop tijd zo te lezen 8-)
pi_220007592
Hier hadden we voor beide een stuk of 13 opties, maar veel konden we direct al schrappen. Beide hebben er 3 gezien, maar eigenlijk al snel zelf de keuze kunnen maken.
Bij C hoorden we begin eind groep 7 een voorlopig advies. Bij D was er een onofficieel advies begin groep 7, zodat je bij de open dagen in die winter een beetje richting had.

D moest hier voor wiskunde een PO maken. Allemaal verschillende sommen bekijken, wat hoort er bij wiskunde A, wat bij wiskunde B en wat vindt je leuk. Geen verbazing bij mij dat hij van de 15 sommen 1 een beetje interessant vond.
Hetzelfde kind stond 3 dagen later dingen te vragen over limieten en het som teken dat hij ergens op internet had gezien :D

Maar hij moet wel wiskunde B, voorlopig neigt hij naar natuurkunde/scheikunde/quantumtechnologie iets.
pi_220007673
Als wij willen kunnen we ook naar veel scholen toe (in de Gemeente Utrecht) maar die zijn vaak niet passend voor B en/of loten en dan gaan inwoners van Utrecht vaak voor.

In groep 7 zijn we naar de 2 scholen met Havo en VWO geweest in onze eigen gemeente, als dat niet zou passen bij B of hij had ze niet leuk gevonden hadden we dit jaar breder gekeken over de gemeentegrenzen heen. Maar dat was dus niet nodig.

Ik hoor wel van klasgenoten van hem die wel naar andere scholen willen en met andere aanmeldprocedures zitten. Portfolio's inleveren etc. Dan is deze tijd wel echt spannend.
  donderdag 5 februari 2026 @ 13:55:07 #228
244125 laziness
pi_220008147
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Ik heb kind daarom voorzichtig bijgestuurd naar N&G om meer keuze mogelijkheden te hebben. Alle profielen kunnen qua cijfers maar uit de interesses kwam E&M. Zijn vader en ik zijn met meerdere diploma’s en switches tussen zeer uitlopende studierichtingen een perfect praktijkvoorbeeld dat interesses erg wispelturig kunnen zijn. En hoe je soms je gewenste studiekeuze niet kan uitvoeren omdat je niet beta genoeg bent.
Hij wijst op dit moment studies af die wel degelijk passen bij de plattegronden die hij heel graag tekent bijvoorbeeld.
Ook hebben we doorgenomen welke hoofdstukken in zijn economie boek gewone economie zijn welke en bedrijfseconomie. Bedrijfseconomie is namelijk een vak dat je bij N&G kan kiezen en zoals verwacht ligt hem dat veel beter dan reguliere economie. (Ik zelf heb nog steeds een hartgrondige hekel aan het model van Keynes :P )

Dus N&G met bedrijfseconomie, aardrijkskunde en frans is een hele leuke mix van alpha en beta vakken waar hij veel kanten mee uit kan, ook als hij zich 5x bedenkt.
Gelukkig was hij erg ontvankelijk voor sturing vanuit onze kant.

Hij heeft laatst ook meegedaan aan de wiskunde olympiade. Dat heeft hij niet van mij :D
pi_220008231
Ik denk dat de profielkeuze volgend jaar niet zo spannend is. Oudste is heel slecht in wiskunde en is waarschijnlijk aangewezen op wiskunde C en dat wordt dan automatisch C&M.

Als hij uberhaupt over gaat want voorlopig staat hij nog een 3 voor wiskunde en dat moet een 5 worden :X wel heel zonde want verder staat hij zeven, achten en negens. Enige 6 is voor Gym :')
  donderdag 5 februari 2026 @ 14:18:09 #230
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220008317
Dat zou wel heel zuur zijn Kyara, om daarop dan te blijven zitten, als t verder zo lekker gaat. Helaas is wiskunde wel een kernvak, en moet er hier ook minimaal een 5 gehaald worden voor de kernvakken (en mag er maar 1 van de 3 onvoldoende zijn).

Hier een kind dat juist geen talenknobbel heeft. Frans is een lijdensweg (al kwam hij na de leestoets vrolijk thuis "ik begreep gewoon wat er stond mam, misschien heb ik het wel gewoon goed gemaakt"), en voor Engels moet hij ook hard werken. Ik hou m'n hart vast voor als er volgend jaar Duits bij komt. Ben dus heel benieuwd welke kant J op zal gaan. Technische aanleg heeft ie sowieso, maar biologie en geschiedenis vindt ie nu ook best interessant. En havo of vwo is ook nog een keuze die gemaakt moet worden (op zijn school pas na de 3e klas, dus er is nog tijd). Op dit moment neigt ie iets naar havo, want 2 verplichte vreemde talen op vwo...
pi_220008474
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.

Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
  donderdag 5 februari 2026 @ 15:06:14 #232
244125 laziness
pi_220008683
Zonde dat wiskunde zo’n bottleneck is. Ik snap heus waarom men het belangrijk vindt maar je komt er ook wel in het leven zonder wiskunde dus iets meer maatwerk zou best mogen in mijn ogen.

In deze regio heb je veel aan Duits maar kind vindt het enorm stom helaas.
  donderdag 5 februari 2026 @ 15:37:37 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_220008930
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 14:34 schreef Kyara het volgende:
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.

Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
Als er toch regelingen zijn waarbij minder talige kinderen een taal mogen skippen en in plaats daarvan een beta vak mogen doen, zou je toch verwachten dat andersom er ook mogelijkheden zouden zijn :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220008931
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.

D heeft vandaag de decaan/mentor zijn plan voorgesteld. Nu oppert zij om bio als vast vak en bedrijfseconomie op zelfstudie te doen omdat je daar waarschijnlijk meer aan hebt. Hij wil niet veranderen en ik denk dat bedrijfseconomie ook heel handig kan zijn bij een hippe startup. Naast dat hij echt niet tegen bloed kan, dus geneeskunde wordt het niet.
De andere mentor heeft hem het laatste practicum met kippenharten uit de klas gehaald toen ze toevallig voorbij liep, net optijd dat witte snuitje gespot.

Volgende stap is de bio leraar aanspreken.
pi_220008982
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 15:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.

Dat kan zomaar zo zijn. Hij kan heel weinig met deze docent. Dus ik hoop dat bijles hem kan helpen.
Van een 3 naar een 5 klinkt heel heftig maar in feit is van een 3,4 naar een 4,6 al voldoende. Compensatie genoeg, ook vanuit de andere twee kernvakken.
pi_220009026
Bij mijn jongste maakt het veel verschil wie het uitlegt. Ze heeft voor natuurkunde op het moment iemand die het niet goed kan uitleggen. Op huiswerkbegeleiding hadden ze iemand die het wel goed kon uitleggen, maar die werd ziek en werkt nu op een dag dat zij niet gaat en waar ze zo'n lange dag heeft dat daarna naar huiswerkbegeleiding ook niet echt een optie is.
Nu hadden ze van de week bericht dat er een nieuwe is, dus hopelijk kan die ook goed uitleggen...
pi_220009052
Oudste wilde eerst e&m maar heeft een negatief advies voor geschiedenis (en vind dat ook saai). Dus blijkt ineens toch n&t te willen. Dat kan tegenwoordig blijkbaar ook met wiskunde a. Dat licht hem een stuk beter als wiskunde b.

Voor scheikunde had hij een 2 als advies (misschien). Maar hij had ook niet geleerd voor de profielkeuzetoets, want telde toch niet mee :{ en daar scoorde hij dus een dikke onvoldoende op. Verder staat hij voor scheikunde wel oké momenteel.

Hij doet gewoon niet meer moeite dan noodzakelijk voor school. (Man herkent zich daar geheel in ;) )

Nu ook, hij moet een snuffelstage regelen. Man heeft voor de kerstvakantie voor hem gebeld met een goede bekende. En die had aangegeven dat dat geen probleem was en dat zoon met iemand contact op mag nemen. Heb hem daar een paar keer naar gevraagd, uitgelegd waarom het belangrijk was dat hij zelf contact legt nog en ook gemopperd dat ie dat nog niet gedaan heeft.
Heeft compleet 0 effect. ‘Komt wel goed’. Daarna aangeven dat het de laatste keer was dat ik er naar vroeg.

Vervolgens is hij in de ‘stress’ (hij moet nablijven omdat hij het niet geregeld had, maar ja dan kan hij mooi leren) omdat hij afgelopen woensdag alles moest inleveren, hij maandag dan toch gebeld had, maar ze hem terug zouden bellen omdat zij er niets van wist (en de eigenaar op vakantie was).
Man heeft hem gisteren nog een keer gezegd dat hij zelf moet bellen als hij niks gehoord had (dus daar heb ik hem net dan nog maar een keer aan herinnerd). Hij zegt nou dat het goed is. Dus daar vertrouw ik dan maar op.

Maar het onverschillige daar kan ik zooo niet tegen.
Ik vergelijk hem wel eens met ‘ennui’ uit inside out 2
pi_220009072
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijn :') Hij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.

Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.

Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
pi_220009114
Nou ja, dat laatste was ik ook wel blij mee. Ik dacht even dat je nu al met 11/12 jaar beetje moet bedenken wat je later wil gaan doen. Niet elke VMBO biedt immers alle profielen aan. Ik weet ook niet wat het beste bij mijn meiden past. De school die mogelijk passend is voor D2 heeft alleen een Groen profiel. Nu vind ze dieren wel leuk maar met haar ASS zie ik haar echt niet hele dagen met haar handen in de aarde wroeten.
pi_220009133
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 februari 2026 @ 16:16:37 #241
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009180
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:00 schreef mefke79 het volgende:
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijn :') Hij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.

Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.

Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 februari 2026 @ 16:17:23 #242
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009187
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220009243
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:16 schreef Troel het volgende:

[..]
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
Het mag nog in de vorm van een sporttest of een portfolio als de opleiding voor start werving aangeeft wat de eis is en hoeveel plekken er maximaal zijn. Maar het komt echt amper voor.

@Kyara ik werk op een groen mbo en wij hebben heel veel ass'ers. Die doen dan vaak de richting dier en dat gaat meestal prima.
pi_220009244
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).

Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
pi_220009245
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:17 schreef Troel het volgende:

[..]
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220009256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).

Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
Een soort Technasium?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220009263
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Een soort Technasium?
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.

Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
pi_220009297
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
pi_220009308
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.

Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
pi_220009313
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:33 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
Ja precies. Dat vind ik ook wel fijn. Want dat zou ook nogal bepalend zijn welke school je kiest omdat je dan ook nog moet opletten welke profielen aangeboden worden.
pi_220009343
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.

Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
Bij wiskunde kun je nog wiskunde C gaan doen. Duits light bestaat niet. ;)

Nederlands en Engels snap ik ook.

Maar talen leren is een vaardigheid die C echt niet had en ook niks beter is geworden. Dan is 5/6 jaar wel heel lang. Doe dan een jaar of 2/3, dan heb je wat basis, zodat een kind er mee kennis maakt en zo'n vak kan kiezen of niet.

Bij C is wel gesproken over het laten vallen van Duits, omdat er ergens een regeling is dat als je zonder die taal het diploma prima haalt, je het in mag ruilen voor een ander vak. Maar C had geen dyslexie en net hoog genoeg om wel over te gaan (met de hakken over de sloot. Met hulp van een 8 op een mondeling dat volgens C max een 5 waard was. Zijn mentor en duits docent zei dat ze hem niet op Duits ging laten zitten :D )

[ Bericht 10% gewijzigd door Deepfreeze op 05-02-2026 16:49:03 ]
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:08:37 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009474
Ik was ook heel slecht in andere talen. Toch ben ik begonnen op het gym. Ik was vooral erg slecht in het leren van woordjes. Uiteindelijk gewoon havo afgerond met Frans en Engels (want lezen, schrijven en spreken was geen probleem). En zelfs nu snap ik nog steeds niet waarom er precies dat ene woordje van die pagina gegeven moet worden en niet een ander woord met dezelfde betekenis.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:10:01 #253
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009487
Hoe dan ook: ik hoop echt dat het onderwijs in Nederland anders georganiseerd kan worden. Er zijn tal van andere landen waar het echt beter is geregeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220009863
Maar Duits 1 en Frans 1 zijn eigenlijk toch de light vorm van de talen? Tenminste, ik ben zelf absoluut ook niet talig en geloof niet dat ik vroeger in de 1e ooit een voldoende heb gehaald voor Frans. Maar uiteindelijk toch zowel Frans 1 als Duits 1 gedaan (en gehaald). Want dat was geen woordjes leren of naamvallen of zo.
Terwijl ik eerst bedacht had ze allebei te laten vallen (als dat zou kunnen)
pi_220009968
Bij de jongens hebben ze geen Frans/Duits 1 en 2 meer. Het is alles of niks. Geen idee of dat nog bestaat.
  donderdag 5 februari 2026 @ 18:46:20 #256
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010129
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
pi_220010234
Als ik een extra taal (naast Engels en Nederlands) had moeten doen, had ik mijn vwo never nooit niet gehaald. Terwijl ik daarna de uni deed en laatst nog een master hbo deed. Die extra taal had ik niet nodig.
Een diploma zonder wiskunde en/of rekenen vind ik minder verstandig. Iedereen moet geletterd en gecijferd zijn op dat niveau dat je mee kan komen in de maatschappij. En daar schort het nu aan, juist ook op het (v)mbo.
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:28 #258
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010310
Daarom neigt J dus nu al naar havo, omdat ie examen doen in die tweede vreemde taal niet ziet gebeuren. Op de havo is alleen Engels verplicht. Ik zou dat ook helemaal prima vinden, ik zie m toch eerder richting een technische hbo opleiding gaan later dan dat ie een universitaire studie zou volgen. En als ie dat laatste toch zou willen zijn er ook andere wegen om daar te komen dan via vwo.
pi_220010382
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D

Een extra taal was drama geweest. Maar ook vakken als geschiedenis en aardrijkskunde wilden niet lekker. Ik ben van het snappen, niet van het leren. De oudste is een kopietje van mij.

D leert en snapt gewoon makkelijker. Maar hij is ook helemaal blij dat hij Grieks kan doen en geen Duits of Frans hoeft.
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:30:55 #260
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010437
Mijn vwo pretpakket bestond uit Nederlands, Engels, Frans, Duits, geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen/kunstgeschiedenis en wiskunde B. Ik ben nog van voor de profielen, dus een typisch alfa pakket met wiskunde B mocht toen nog.

Zoon wil denk ik exact het tegenovergestelde :+
pi_220010889
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 18:46 schreef mousemicky het volgende:
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
Ah dan heb ik daar niet goed opgelet bij de info avond. De talen zijn ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen. Alleen dat er buiten Engels nog een extra vreemde taal moet
pi_220010967
Nederlands, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wiskunde a en economie 1 voor zowel havo als vwo. En woordjes leren kan ik nog steeds niet maar tekstbegrip, lezen en luisteren was nooit een probleem. Met de wiskunde a kon ik op de uni de statistiek goed volgen al had ik een 4,6 als eindcijfer voor wiskunde a op het vwo (terwijl ik met een 7 slaagde op de havo).
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:30:23 #263
244125 laziness
pi_220011067
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 19:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
pi_220011079
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
pi_220011159
Aardrijkskunde, geschiedenis én economie klinkt voor mij dan juist weer niet als een pretje :P

Ik had n&t met Frans1 en Duits1 wiskunde b2 en lo2 als keuzevakken.

Dat was voor mij prima. Al had ik in het laatste jaar wel een paar bijlessen wiskunde nodig hoor.
Maar wiskunde a vond ik destijds lastiger.
pi_220011239
Hier Havo met Nederlands, Engels, Frans, Wiskunde B, Economie, Aardrijkskunde en Informatica.
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:58:49 #267
244125 laziness
pi_220011311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:31 schreef exode het volgende:
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Maak daar Duits van en Grieks en maatschappijleer erbij :P
pi_220011468
Als je vwo doet doe je, voor je profielkeuze, zeker 3 jaar wiskunde en rekenen. Bovendien is de kans aanwezig dat je al met een behoorlijk rekenniveau van de basisschool komt. Als je vmbo kader doet en geen wiskunde doet kom je hoogstwaarschijnlijk met een lager niveau van de basisschool en krijg je amper twee jaar onderwijs. Simpel gezegd, ik zie er op het mbo die geen btw kunnen berekenen (snappen procenten niet), die niet bedacht krijgen hoeveel tegels er voor een ruimte nodig zijn oid. Ze hebben er geen enkel gevoel bij. Als je dat niet hebt kan je ook niets goed controleren en ben je dus relatief makkelijk op te lichten bijvoorbeeld. Dat is gecijferdheid. Dat je de basis wel snapt en dat kunt gebruiken om keuzes te maken. Dus ja, op het vmbo is wiskunde en zeker ook rekenen echt belangrijk. Mijn jongens mochten dan ook wiskunde niet laten vallen. Gelukkig vinden ze dat zelf niet zo erg.
pi_220011578
N&G met economie 1,2 en Grieks had ik. Latijn en Frans heb ik laten vallen zodra het kon :P
pi_220011831
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:30 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
  donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:25 #271
244125 laziness
pi_220011975
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
pi_220011976
quote:

[..]

Er is meer met cijfers dan wiskunde.
Ik ben ook heel slecht met wiskunde, heb nog vwo zonder gedaan, maar werk ook met cijfers; ik ben boekhouder van doe Vastgoedbeheer. Gaat prima zonder wiskunde.
pi_220012020
Natuurkunde, scheikunde, wiskunde b, biologie, Nederlands, Engels, Duits en Latijn hier. Voor alles een 7 op mn eindlijst. Ik vond zowel exact als talen leuk. De schurft aan zaakvakken :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 00:07:22 #274
35189 Troel
scherp en bot
pi_220012281
Havo Nederlands Engels Frans Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde 😂
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 februari 2026 @ 00:08:30 #275
35189 Troel
scherp en bot
pi_220012282
quote:

[..]

Nou, omdat je met een beetje cijfers geen gonio nodig hebt of meetkunde?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220012588
Op diverse vmbo's krijgen leerlingen gewoon rekenen. Dat is gezien de gecijferdheid nuttig, dan hoef je wat mij betreft geen wiskunde te doen. Het vmbo-t examen is ook veel met hoeken en en functies, heel anders dan een havo wiskunde a. Maar goed, als je geen rekenen krijgt op het vmbo dan maar wiskunde, daar zit tenminste nog wat rekenen in (net als bij economie en wrs ook bij nask1 en nask2).
pi_220012620
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
Ja ik vraag me ook af waarom ik het vroeg, ik werkte ook met cijfers en mijn eindcijfer wiskunde B was een 4 :D
Dat had denk ik meer te maken met mijn karakter en dat van mijn leraar dan met afwezigheid van aanleg, maar ik weet dus eigenlijk best dat niet alle cijfers wiskunde (B) zijn.

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
pi_220012648
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:23:11 #279
244125 laziness
pi_220012698
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 06:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
pi_220012716
Mijn neefje wilde vorig jaar havo zonder wiskunde gaan doen. Maar hij zou dan wil een basis reken vak krijgen. Hij is blijven zitten heeft een andere wiskunde leraar en haalt opeens zevens ipv vieren.

Ik moet opeens denken aan mijn klasgenoot met dyscalculie. Hij was erg blij dat we net de laatste lichting van het oude systeem waren, zodat hij zonder wiskunde kon. Ik geloof dat hij Nederlands, Engels, Duits, Frans, Grieks, Latijn en geschiedenis als pakket had. Hij had zelfs met het vertalen van cijfers veel problemen.
pi_220012720
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Hier bij NG ook de keuze tussen A en B. Bij NT moet je wel wisB. Maar bij NG zit je wel aan bio vast. Moet je ook net leuk vinden.
pi_220012770
Ik heb wiskunde A 1,2 gedaan, en ben daarna bedrijfskunde gaan studeren. Daar was ook een vak wiskunde waarbij je in een trimester even het grootste deel van wiskunde B moest leren. Daar zijn veel mensen op blijven steken die een negatief bindend studieadvies kregen. Hetzelfde gold overigens ook voor het vak statistiek, waarbij iedereen met alleen B opeens in korte tijd wiskunde A moest leren. En beide tegelijk in het 1e trimester, met nog 1 ander vak. Alsof ze even een hoop 1e jaars wilden lozen (is gelukt, dik 50% viel af). Toen had ik wel spijt dat ik geen B op de middelbare had gedaan, dan had ik er iig 3 jaar de tijd voor gehad ipv 3 maanden.
pi_220012773
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.

En ik had muziek gekozen als expressievak, maar dat paste niet in mijn rooster waardoor ik handvaardigheid koos, want tekenen was helemaal niet mijn ding :{ .
pi_220012775
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:55:08 #285
244125 laziness
pi_220012802
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:46 schreef Nijna het volgende:
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.
Alles valt en staat met een goede docent helaas.
Mijn zoon heeft echt wiskunde gehaat een aantal maanden omdat de docent helemaal niks was. “Gelukkig” werd ze toen ziek en de hele klas knapte zichtbaar op van de vervanger.

Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
pi_220012850
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
pi_220012871
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:03 schreef SaskiaR het volgende:
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Dat is zelfs met Duits natuurlijk als zo, dat weten wat een dativus is, heel nuttig is voor het leren van de taal :Y Ik hou daar ook wel van, van de logica van taal. O+
pi_220012940
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:05 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
pi_220012996
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:23 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
Ja :Y het leven van onze roostermaker zal vast eenvoudiger geweest zijn :D
pi_220013070
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')