Ah, ik twijfelde tussen 8 en 9 maar dus toch 9quote:Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende: Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9
het feestje begon al om half 5 want ze kon van de spanning niet meer slapen
maar ze is helemaal blij met haar cadeautjes (playmobil en Gravitrax) dus daar hebben we geen kind meer aan. Of eigenlijk was het cadeautje van haar zusje wel de grote favoriet, een capibara knuffel. Want geen enkel cadeau verslaat knuffels (en al helemaal niet als het dan ook nog een capibara is)
Gefeliciteerd met jouw verse 7 jarige @:eponine
![]()
hopelijk hebben jullie een fijne en feestelijke dag!
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrendquote:Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende:
Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9![]()
Hahaha dat wordt wel even schakelen jaquote:Op woensdag 5 november 2025 08:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrend
SPOILER: NIET QUOTEN AUBOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even kindetspam. Mijn twee oudste zoons in 2014, en vandaag in een vergelijkbare setting als elf jaar geleden.
Ik haal de spoiler zometeen weer weg.
Oudste wordt dit jaar 17.
[ Bericht 28% gewijzigd door DJMO op 06-11-2025 16:03:02 ]Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ik ben ook erg trots op ze. Ze doen het ontzettend goed, ondanks (of misschien juist wel omdat) dat ze in een pleeggezin wonen. Ik heb het het ook echt super getroffen met deze pleegouders, die ik liever bonus ouders noem dan pleegouders.quote:
Ik heb het dan, ok zoals gezegd, heel erg goed getroffen mt deze twee mensen. Natuurlijk heb ik ook klachten over de periode voorafgaand aan de uithuisplaatsing zoals: waarom bestonden de klachten van mijn kind uit hun verbeelding en lag alles aan mij? Waarom ziet en deelt jeugd/pleegzorg diezelfde klachten nu wel en is er wel de hulp mogelijk waarom ik 5 jaar lang gesmeekt heb maar niet kreeg?quote:Op woensdag 5 november 2025 23:30 schreef Phaidra het volgende:
DJMO wat een leuke foto’s zo naast elkaar, heel gaaf om te zien! Ik vind het ontzettend knap hoe jullie dit met z’n allen doen. Je hoort natuurlijk vooral over misstanden, gelukkig kan het ook anders.
Ik kan me voorstellen dat dat altijd oneerlijk blijft voelen, hoe goed het nu ook gaatquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens..![]()
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.
Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..
Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:46 schreef SaskiaR het volgende:
Is hij hoogbegaafd? Want zo klinkt het namelijk wel
Ik zou een IQ-test laten doen door een hb-expert, waarbij ook advies aan de school wordt gegeven over het vormgeven van begeleiding op school en thuis.
Verder, lees je in in hoogbegaafdheid of kijk hier OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? #12
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:47 schreef Tink89 het volgende:
Taxi, ik snap je vraag, maar vraag me wel af waarom je aan een beelddenker denkt? Ik hoor bijvoorbeeld ook kenmerken van meerbegaafdheid (niet gewend zijn dat iets niet in één keer lukt zonder hulp of instructie en dan vastlopen, disharmonisch profiel misschien?).
Ik zou niet meteen een iq-test laten doen, maar eerst eens het gesprek met school aangaan dat je vermoedt dat hij wat meer nodig heeft om tot leren te komen. Je kunt vragen of de ib’er eens komt meekijken. En dan kun je hb of beelddenken opperen als opties.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.
[..]
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.
Tja, je wil toch het beste voor je kind? Dan moet je ervoor kiezen om zo'n moeder te zijn.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:39 schreef taxibabe het volgende:
Ik kom hier even met een vraag binnenvallen.
Hebben jullie ervaring/tips voor een net 6 jarige (vermoedelijke) beelddenker? Ons jochie is een vrolijk leergierig jongetje maar heeft wel een gebruiksaanwijzing met bepaalde dingen. Op school (groep 3) komt 1 x in de 2 weken een ergotherapeut omdat hij moeite heeft met taakgerichtheid, is snel afgeleid en krijgt zijn werkjes niet af. In mindere mate merken we dat thuis ook, maar thuis is minder tijdsdruk dan op school dus is het een minder groot probleem (wel irritant soms). Hij gaat overigens met veel plezier naar school.
Nu kregen we vandaag weer een verslag van de ergo:Niet je vraag, maar ik moest er ineens aan denken...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens..![]()
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.
Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..
Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met zwemmen is dat misschien niet zo handig, alhoewel ik wel eens heb gezien dat ze dat ook visueel maken. Ik weet alleen niet meer waar. Is dat iets om eens met de zwemjuf te overleggen?
Kan hij zelf aangeven waarom hij zo in de weerstand gaat? Of vind hij het zwemmen moeilijk en hoeft hij dat niet zolang hij in de weerstand gaat? Om maar iets te noemen.
Wel fijn dat er zo'n ergotherapeut is die meedenkt ook, zou diegene nog een idee hebben vwb het zwemmen?Fake it till you make it...
Je hebt van die bordjes waar je vakjes dicht kan doen als je iets gedaan hebt, ik weet niet of dat het leuker/aantrekkelijker maakt...quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:25 schreef taxibabe het volgende:
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..
De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester...Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.
Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.
Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: breinbewakers&bandietenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 20:58 schreef douche-eendje het volgende:
@:taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die 3P is ook wel een goeie!SPOILER: breinbewakers&bandietenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was dus net de pictogrammen voor het aankleden op de krijtdeur aan het maken toen T boven kwam. Hij snapte direct wat ik aan het doen was. Ik had voor het leren lezen ook de woorden er onder geschreven.
Hij wilde gelijk zelf het stappenplan voor de avond op het onderste gedeelte tekenen en schrijven.![]()
Nou prima, maar er kwamen gelijk weer nieuwe dingen bij (afvinken enzo), dus die herplakbare stickers van de Jumbo erbij gepakt als 'afvinkjes'. Maar toen bedacht hij weer wat anders --> zie de afleiding![]()
Maar goed.. we gaan het weer proberen. Eerst samen op de stoel zitten en het stappenplan doornemen en dan achter elkaar de stappen doen zonder andere dingen.
Wat betreft die prikkelverwerking, hij krijgt alles wel mee, want hij verteld meer thuis over de schooldag dan wat de juffen verwachten. Dan lijkt het alsof hij in zijn hoofd ergens anders is, maar hoort wel alles wat de juf zegt, maar komt niet tot werken. En bv met schrijven: dan leren ze de 'aa' en moeten ze bij de plaatjes (kaas, vaas etc) de woorden schrijven. Dat gaat 3 x goed en dan schrijft hij bij elk plaatje alleen de 'aa'
Herkenbaar.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:14 schreef taxibabe het volgende:
Hahaha ja de wandelende wiki herken ik ook wel, net zoals dat zijn hoofd nooit uit staat. Ogen open tot sluiten = aan. Wel eens lastig, zeker met etenstijd, hij heeft nooit tijd om te eten.
Oh dan gloort er nog hoop.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Op de basisschool vond hij nog weinig lekker, dus dan lokte dat bord ook niet echt.
Maar nu in de puberteit gaat dat beter, hij heeft gewoon meer honger dan praatjes
Wat tof!quote:Op vrijdag 5 december 2025 16:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn puber boekte net een vlucht naar Noorwegen. Ze gaat een volle week die kant op. We hebben vrienden daar wonen en zij halen dr op van het vliegveld daar, en ze is ook bij hun die week. Hier spaart ze al even voor en ze heeft er echt heel veel zin in, maar ik vind het best een dingetje merk ik.
ow getsie.quote:Op dinsdag 16 december 2025 16:09 schreef Hupje het volgende:
Ik houd soms mijn hart vast, als mijn kind van 10 zelf door het drukke verkeer fietst. Hij vindt mij altijd een aansteller als ik streng ben over licht voeren, hand uitsteken, geen voorrang nemen, enz.
Hij vertelde nu dat een oud klasgenootje aangereden is op de fiets en in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt...
Heftig zeg!!quote:Op dinsdag 16 december 2025 17:24 schreef Black_Baron het volgende:
Gisteren is op middelbare school hier in Utrecht, Descart, een meisje naar beneden gesprongen.
Verschrikkelijk.
Klein berichtje in de krant.
https://www.ad.nl/utrecht(...)g-incident~ae427e7e/
En zo ongeveer iedere puber hier kent wel iemand die haar kent. Dus het is echt het gesprek op vele scholen en bij veel scholieren vandaag.
We waren heel bang dat ze overleden was. Want het zag er echt niet goed uit.
Vandaag te horen gekregen dat ze in coma in het ziekenhuis ligt.
Ik heb er gewoon geen woorden voor. Wat een droefenis. Voor haar, haar ouders en haar klasgenoten.
De puberteit kan zo zwaar zijn.
Oh shit wat erg.quote:Op dinsdag 16 december 2025 16:09 schreef Hupje het volgende:
Ik houd soms mijn hart vast, als mijn kind van 10 zelf door het drukke verkeer fietst. Hij vindt mij altijd een aansteller als ik streng ben over licht voeren, hand uitsteken, geen voorrang nemen, enz.
Hij vertelde nu dat een oud klasgenootje aangereden is op de fiets en in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt...
Ja. Echt vreselijk. Hopelijk is er goede hulp voor iedereen hierbij betrokken.quote:
Moet er niet aan denkenquote:Op woensdag 17 december 2025 09:30 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. Echt vreselijk. Hopelijk is er goede hulp voor iedereen hierbij betrokken.
Het zou je kind maar zijn en dat je dan een belletje van school krijgt. Of dat je de persoon bent die de ouder moet bellen.
Oei, deze komt even binnen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 16:09 schreef Hupje het volgende:
In dit geval had een helm niet veel kunnen helpen vrees ik als ik de foto's van de auto en de fiets zie.quote:Op woensdag 17 december 2025 12:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Oei, deze komt even binnen.
Hopelijk snapt hij nu hoe belangrijk het is om al die dingen te doen. En echt: helm op! Zodra ik zelf weer kan fietsen gaat er ook een helm op.
2 paar wanten inderdaad, een setje van dunne fleece en de warme skiset. Ik heb voor beide een colsjaal, die hoeven ze alleen maar over hun hoofd te trekkenquote:Op zondag 4 januari 2026 08:08 schreef LauriLynne het volgende:
Ik gooi er even een vraag in. Wat hebben jullie voor je kleuters(gehad) als winterkleding. Dan bedoel ik vooral dingen als sjaal handschoenen en muts. Ze gaat sinds een paar maanden naar school. Alleen zelf aantrekken van handschoenen is lastig. We hebben nu van die hele rekbare fluffie handschoenen. Die zijn binnen korte tijd zeiknat. Alleen haar skiwanten heeft ze weer weinig functie van haar hand. En kan ze bijna niets mee vastpakken.
Voor buiten spelen hier ook, maar fietsen met die dikke skidingen vinden ze hier verschrikkelijk.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:12 schreef FlyingFish het volgende:
Bij handschoenen aantrekken geld hetzelfde als bij de meeste andere dingen, gewoon tig keer laten klooien met zelf aantrekken (als je geen haast hebt), dan hebben ze dat zo onder de knie. Skihandschoenen zijn wat dat betreft zelfs makkelijker, die zijn steviger en blijven beter open staan. Die van mij hebben alleen nog maar van dat soort handschoenen, ze hebben liever koude handen dan van die gebreide dingen.
Hier ook deels, maar dan fietsen ze liever zonder. Wat ook prima kan, want de stukjes die ze fietsen naar hobby’s zijn max 5 minuten. Afgezien van softbal (wat een zomersport is) zit alles hier op loopafstand.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:19 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Voor buiten spelen hier ook, maar fietsen met die dikke skidingen vinden ze hier verschrikkelijk.
Ik zie inderdaad dat er in het vierde leerjaar ook een contactmoment is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:41 schreef kaatjejannie het volgende:
In de vierde was er hier ook een oproep van de GGD.
Volgens mij bedoel je de GGD, de GGZ is voor de geestelijke gezondheidszorg.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:
Als het goed is word ik teruggebeld nog.
S wil zelf niet naar die afspraak, en al helemaal niet alleen, zei ze. Ik vind dat ook echt nog steeds een vrij bizar onderdeel van die GGZ-afspraken: dat jongeren daar alleen voor worden opgeroepen, zonder ouders.
Ik wacht het telefoontje even af, en zal haar dan weer afmelden. Ik wist dat inderdaad niet @:Elleska. Wij waren ook niet bij de inschrijving, ze is met school en andere leerlingen een ochtend naar de gemeente geweest om de inschrijving te doen. En dit zou de laatste oproep zijn, dus voor nu laat ik het dan maar bij nog een keer afmelden.
Ja, tuurlijkquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:33 schreef Nijna het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je de GGD, de GGZ is voor de geestelijke gezondheidszorg.
T heeft niks gehad.quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:39 schreef miss_sly het volgende:
De GGZ doet wel echt heel veel moeite om kinderen in hun greep te houden ofzo.
S verhuisde dus officieel naar Maastricht in oktober (toen werd de verhuizing pas ingeschreven bij de gemeente) en nu krijgt ze een oproep van de GGZ. Uiteraard had ze de post niet in de gaten gehad en kwam ze er gisteren achter dat er ergens in de common room een stapeltje post lag waar je soms even doorheen moet kijken of er iets voor jou bij zit (helaas, geen post per uit persoonlijk bezorgd) en bleek er een brief met een oproep voor vandaag te liggen. Omdat ze zelf les heeft de hele ochtend en al start voor ze bereikbaar zijn, heb ik haar net even afgemeld. Op de vraag waarom ze een oproep kreeg, werd gemeld dat dat is omdat ze een nieuwe inwoner is.
Zijn er nog oproepen voor GGZ in de vijfde van de middelbare school op 16-jarige leeftijd?
Ik dacht de laatste zo'n beetje was in de tweede/13 jaar en tegelijk met de oproep voor vaccinatie HPV?
Is er een specifieke reden dat je je zo negatief uitlaat?quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:39 schreef miss_sly het volgende:
De GGZ doet wel echt heel veel moeite om kinderen in hun greep te houden ofzo.
S verhuisde dus officieel naar Maastricht in oktober (toen werd de verhuizing pas ingeschreven bij de gemeente) en nu krijgt ze een oproep van de GGZ. Uiteraard had ze de post niet in de gaten gehad en kwam ze er gisteren achter dat er ergens in de common room een stapeltje post lag waar je soms even doorheen moet kijken of er iets voor jou bij zit (helaas, geen post per uit persoonlijk bezorgd) en bleek er een brief met een oproep voor vandaag te liggen. Omdat ze zelf les heeft de hele ochtend en al start voor ze bereikbaar zijn, heb ik haar net even afgemeld. Op de vraag waarom ze een oproep kreeg, werd gemeld dat dat is omdat ze een nieuwe inwoner is.
Zijn er nog oproepen voor GGZ in de vijfde van de middelbare school op 16-jarige leeftijd?
Ik dacht de laatste zo'n beetje was in de tweede/13 jaar en tegelijk met de oproep voor vaccinatie HPV?
Waarom wil ze niet? En waarom vind je het bizar? Je mag altijd mee ..je bent niet verboden als ouder of zo.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:
Als het goed is word ik teruggebeld nog.
S wil zelf niet naar die afspraak, en al helemaal niet alleen, zei ze. Ik vind dat ook echt nog steeds een vrij bizar onderdeel van die GGZ-afspraken: dat jongeren daar alleen voor worden opgeroepen, zonder ouders.
[..]
Als je het dossier hebt laten sluiten is het raar dat ze dat niet in de volgende regio overnemen. Het is namelijk allemaal GGD die gewoon de boel naar elkaar doorsturen dus respecteer wat je binnenkrijgt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Is er een specifieke reden dat je je zo negatief uitlaat?
'kinderen in hun greep houden'
Het komt op mij gewoon wel positief over dat ze kinderen en pubers die verhuisd zijn naar een andere regio uitnodigen.
Ik begrijp de achterdocht of het negatieve niet.
Het heeft niets met achterdocht te maken. Wel negatief. Ik vond het na de consultatiebureauperiode niet meer nodig dat mijn kind door de GGD gezien werd. Met name omdat het al vanaf ddie jonge leeftijd (6 zijn ze dan ofzo?) zonder ouders is. Ik vind dat zulke jonge kinderen niet zonder ouders naar een arts of verpleegkundige horen te gaan. Ik heb toen mijn kind afgemeld en ik ga dan vanuit dat onze bewuste keuze daarin gerespecteerd wordt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Is er een specifieke reden dat je je zo negatief uitlaat?
'kinderen in hun greep houden'
Het komt op mij gewoon wel positief over dat ze kinderen en pubers die verhuisd zijn naar een andere regio uitnodigen.
Ik begrijp de achterdocht of het negatieve niet.
Mijn kind woont drie uur rijden bij me vandaan en ik kan niet zomaar een dag vrij nemen om daarbij te zijn. Ik vind het bizar dat onze afmelding telkens weer niet wordt gerespecteerd. Ze wil niet omdat ze er zelf geen behoefte aan heeft.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waarom wil ze niet? En waarom vind je het bizar? Je mag altijd mee ..je bent niet verboden als ouder of zo.
En om op een eerdere vraag antwoord te geven;
DTP komt nog na de HPV vaccinatie.
Wat gek. Onze dochter had de HPV in eerste instantie ook niet gehaald, omdat ze in dat jaar ook al een corona-vaccinatie had gehad. Ze wilde er niet twee in hetzelfde jaar. Het jaar erop kwam er gewoon weer een oproep voor een nieuwe ronde.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 08:26 schreef Kyara het volgende:
Hier juist andersom, mijn meiden wilden de hpv vaccinatie niet op het moment dat deze aan werd geboden maar daarna toch wel. Paar keer gebeld maar dat werd zo ingewikkeld dat ik het maar op heb gegeven.
Ik denk al haar internationale klasgenoten geen oproep hebben gehad en het alleen voor Nederlandse leerlingen is. Op haar floor was ze de enige die deze oproep had gehad van de 24 jongeren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Hoe gaat zoiets bij de andere klasgenoten van haar? Of blijven die buiten zicht van de GGD?
Die GGD's zijn echt regionale organisaties met hun eigen plannen. Hier ging dat bij D en onze verhuizing ook bijna mis met de vaccinaties. Daar deden ze het net iets later, hier net iets eerder. En we vielen net tussen die oproepdata in. Gelukkig had ik dat zelf in de gaten.
Hier was voor D de meningokokken de laatste vaccinatie in de maand dat hij 14 werd.
Hier op de basisschoolleeftijd alles nog met ouders geweest. Vanaf middelbare school in principe zonder ouders. Maar dat waren volgens mij alleen klassikale vragenlijsten als ik me niet vergis. En vaccinatie ben ik gewoon nog mee geweest (in eerste instantie omdat de jongste op de zelfde tijd moest en in tweede instantie omdat er kans is op flauwvallen bij de oudste na een vaccinatie dus dan wil ik er bij zijn. Maar dat is geen probleem.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 09:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het heeft niets met achterdocht te maken. Wel negatief. Ik vond het na de consultatiebureauperiode niet meer nodig dat mijn kind door de GGD gezien werd. Met name omdat het al vanaf ddie jonge leeftijd (6 zijn ze dan ofzo?) zonder ouders is. Ik vind dat zulke jonge kinderen niet zonder ouders naar een arts of verpleegkundige horen te gaan. Ik heb toen mijn kind afgemeld en ik ga dan vanuit dat onze bewuste keuze daarin gerespecteerd wordt.
Maar tot mijn grote verbazing is dat dus niet zo.
En na verhalen van verschillende ouders met oudere kinderen die erg nare ervaringen hadden opgedaan met botte opmerkingen over bijvoorbeeld gewicht waar de jongere in kwestie bijna een eetstoornis van kreeg, vind ik dat ook oudere kinderen niet alleen hierheen horen te gaan. Zeker niet als ze dat niet willen, als er een goede band is met de ouders en men prima in staat is om zelf contact op te nemen met de huisarts als er iets is.
[..]
Mijn kind woont drie uur rijden bij me vandaan en ik kan niet zomaar een dag vrij nemen om daarbij te zijn. Ik vind het bizar dat onze afmelding telkens weer niet wordt gerespecteerd. Ze wil niet omdat ze er zelf geen behoefte aan heeft.
DTP is met 14 jaar, ze is 16. Er is geen vaccinatie meer voor haar, en ze heeft alle vaccinaties gehad.
Het verschilt kennelijk ook per GGD-regio of het in de lagere klassen met ouders is. En of er een fysieke component aan de onderzoeken zit.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 12:41 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier op de basisschoolleeftijd alles nog met ouders geweest. Vanaf middelbare school in principe zonder ouders. Maar dat waren volgens mij alleen klassikale vragenlijsten als ik me niet vergis. En vaccinatie ben ik gewoon nog mee geweest (in eerste instantie omdat de jongste op de zelfde tijd moest en in tweede instantie omdat er kans is op flauwvallen bij de oudste na een vaccinatie dus dan wil ik er bij zijn. Maar dat is geen probleem.
Maar als je inderdaad niet wilt dan is het wel fijn als je je gewoon uit kan schrijven. Maar ik denk dat de ggd regio’s onderling minder goed samenwerken als gedacht. Dat het meer losse organisaties zijn. (Bij de ambulance dienst wat ook onder ggd valt, daarvan weet ik het. De ambulance-organisaties heten allemaal ggd maar het zijn losse organisaties).
Ik moet zeggen dat ik hier nooit negativiteit heb ervaren bij zowel consultatiebureau als later bij de ggd.
Maar ik kan me voorstellen dat een negatieve ervaring dat gevoel meteen keert.
Dit ja. Niet voor mezelf, maar voor een bepaald klasgenootje destijds. Ik vind het fijn dat dit soort momenten er zijn, voor iedereen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 09:01 schreef -Spring het volgende:
Ik had vroeger wel gewild dat de ggd mij persoonlijk en zonder mijn ouders had uitgenodigd, dan had ik mss eindelijk de ruimte gevoeld om iemand te vertellen hoe het er bij ons thuis aan toe ging.
Kan je een voorbeeld noemen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het verschilt kennelijk ook per GGD-regio of het in de lagere klassen met ouders is. En of er een fysieke component aan de onderzoeken zit.
De vragenlijsten heb ik ook zo mijn vraagtekens bij; daar worden ook wel conclusies getrokken die op z'n zachtst bijzonder zijn.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen de GGD. Naar het consultatiebureau zijn we altijd gegaan. In het begin bleven ze maar terugkomen op het feit dat ze toch wel wat klein was. Ten eerste: wat zou ik daaraan moeten doen? Ten tweede: haar vader is 168 en ik ben 164, wat voor een reus verwachten ze dat wij krijgen? Nadat ik een aantal keren op onze eigen lengtes had gewezen en ze dat eindelijk goed had vastgelegd, was het geen probleem meer gelukkig. En ik heb daar ook best goede inzichten of tips gehad.
Het belangrijkste wat me gewoon echt tegenstaat is dat je dus telkens opnieuw moet afmelden. En dan krijg je ook nog wel van die types aan de telefoon waarin het wantrouwen doorklinkt: "O, u wilt niet dat uw kind aan de onderzoeken meedoet? Wat heeft dan te verbergen?" Ze vragen het nog net niet
Dit artikel legt het wel goed uit:quote:Op zondag 18 januari 2026 15:59 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Kan je een voorbeeld noemen?want ik heb geen idee op wat voor soort vragen je dan doelt.
Hier heeft de puber een vragenlijst in de klas ingevuld, daar kwam verders niets uit.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.
Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.
Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?quote:Op maandag 19 januari 2026 13:16 schreef Nijna het volgende:
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.
Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
Tot half 4, vindt ze lange dagen.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
Ik merk vooral vermoeidheid.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:25 schreef Nijna het volgende:
[..]
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.
De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
Oudste heeft lesuren van 40 minuten, de jongste van 50 minuten.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik merk vooral vermoeidheid.
Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).
Het zijn gewoon lange dagen.
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:02 schreef laziness het volgende:
Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
Begin december al. Hele week met voorlichting, bezoeken bij bedrijven, gesprekken met oud-leerlingen etc gehad. Definitieve keuze begin maart.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:25 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:23 schreef laziness het volgende:
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.
Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
Daar kan ik nu als ouder toch geen antwoord op geven?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:35 schreef Vicky het volgende:
[..]
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
De oudste heeft al 2 toetsweken gehad. De eerste voor de herfstvakantie en de tweede voor de kerstvakantie. Alle cijfers zijn net binnen. Hij heeft 1 onvoldoende voor Nederlands (5,3) maar door andere cijfers staat hij nog wel gemiddeld een voldoende. Een andere onvoldoende voor wiskunde heeft hij vrijdag mogen herkansen. Er zijn veel wisselingen geweest in docenten bij wiskunde en daardoor is de hele klas niet op het gewenste niveau. Normaal gesproken zijn er geen herkansingen namelijk, dan moet je de volgende periode gewoon een hoger cijfer halen om het gemiddelde op te halen. Dus fijn dat ze die mogelijkheid nu wel bieden.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.
Ze heeft afgelopen maandag een schooldag meegedraaid op de Haagse Hogeschool.quote:Op woensdag 21 januari 2026 10:19 schreef Tink89 het volgende:
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uitquote:Op woensdag 21 januari 2026 16:40 schreef FlyingFish het volgende:
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
Alle delen al? Dan heb je een flink tempo er inquote:Op woensdag 21 januari 2026 16:47 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit
Samen naar de bieb en daar bij de A-boeken zelf laten uitzoeken werkt hier het beste. Soms komt L met hele makkelijke boekjes thuis maar dat is ook prima en als het te moeilijk blijkt wordt het een voorleesboek.quote:Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk![]()
Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is.
...
Heerlijk zo'n lezer!quote:Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.
Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Top, ik heb 'm net zo opgezocht! Bedanktquote:Op woensdag 21 januari 2026 21:40 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.quote:Op donderdag 22 januari 2026 09:11 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.
Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.
De logica waar de bieb welke boeken plaatst ontgaat mij soms en het kan zelfs per locatie verschillen. De waanzinnige boomhut is daarvan inderdaad een voorbeeld want die staat hier ook bij de Bboeken terwijl het een reeks zou zijn voor kinderen vanaf 7 jaar.quote:Op donderdag 22 januari 2026 10:04 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.
Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.
En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.
Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezenmaar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
Dat vind ik dus echt zó'n flauwekul, hequote:Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt
Ja, ok, de meeste scholen waar ik dit van hoor verplichten kinderen dan ook boeken op dat niveau te lezen. Ik weet natuurlijk niet of dat hier ook het geval is. En als ouder kun je natuurlijk prima andere keuzes maken, maar niet iedereen doet dat.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:05 schreef mousemicky het volgende:
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
Ow, dat lijkt me echt onhandig in sommige gevallen. Hier eentje die met avi start groep 3 in ging en met avi uit was voor het einde van het jaar. Tot E5 moesten ze bij juf uit de kast op niveau lezen tijdens leestijd. Maar in vrije werktijd mochten ze tm groep 5 boeken in de schoolbieb halen op a en b niveau.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. De mijne las in groep 7-8 boeken die hij in groep 4 ook al las (oa warrior cats).quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:50 schreef TolstoiFan het volgende:
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.
Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
Op school of buiten school? Mijn zoon heeft dat eigenlijk niet zo. Van school zie ik de cijfers voorbijkomen, maar niet echt dat hij teleurgesteld is als het cijfer een keertje tegenvalt. Buiten school beoefent hij een teamsport en zit op een positie die eigentlijk meer ondersteunend/ verdedigend is. Hij zal niet zo vaak in het rampenlicht staan, maar zonder deze spelers heb je als team ook geen succes.quote:Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.quote:Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Ja, dat vind ik ook. Maar kind trekt het zich behoorlijk aan. Dingen als meedoen is belangrijker dan winnen, je hebt je best gedaan, je hebt een goede score - het komt allemaal niet binnen want hij baalt vooral dat hij niet hoger is geëindigd.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:16 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
Wat gaaf!quote:Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
Is schaken dan nog niet weer iets anders dan een bordspel waar ook juist geluk bij komt kijken? Schaken kun je leren, het is een kwestie van hoe goed jij speelt en hoe goed je oplet.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
@:FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo![]()
@:vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de puntentoen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkigquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:
Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!
Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.
Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.
Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.
Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
De gratis variant van Photomove.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkigWeet je nog welk programma dat was?
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?quote:Op zondag 25 januari 2026 20:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat gaaf!
S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
Als ze voor haar 18e haar rijbewijs haalt, mag ze alleen met een ervaren chauffeur naast zich rijden. Die heeft ze niet in Maastricht. In de praktijk zou dat dan dus kunnen betekenen dat ze al een paar maanden tot een jaar haar rijbewijs heeft terwijl ze vrijwel geen kilometers zal maken. Wij denken dat het belangrijk is om meteen ook alleen te gaan rijden als je dat rijbewijs eenmaal hebt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Herkenbaar. Ik heb juist het laatste album van 2014 binnengekregen. Ben ook eind 2020 gestart en nu dus ook helemaal bijquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:
Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!
Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.
Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.
Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.
Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
Hier ook ontspannenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
B snapt het gedoe niet zo, die vindt het vooral tof dat hij mag snoepen tussendoor.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier ook ontspannenHet was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag
Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
Oh, ja dat is ook een ding inderdaad ja.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Troel het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.
Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
Ik heb kind daarom voorzichtig bijgestuurd naar N&G om meer keuze mogelijkheden te hebben. Alle profielen kunnen qua cijfers maar uit de interesses kwam E&M. Zijn vader en ik zijn met meerdere diploma’s en switches tussen zeer uitlopende studierichtingen een perfect praktijkvoorbeeld dat interesses erg wispelturig kunnen zijn. En hoe je soms je gewenste studiekeuze niet kan uitvoeren omdat je niet beta genoeg bent.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Als er toch regelingen zijn waarbij minder talige kinderen een taal mogen skippen en in plaats daarvan een beta vak mogen doen, zou je toch verwachten dat andersom er ook mogelijkheden zouden zijnquote:Op donderdag 5 februari 2026 14:34 schreef Kyara het volgende:
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.
Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
Dat kan zomaar zo zijn. Hij kan heel weinig met deze docent. Dus ik hoop dat bijles hem kan helpen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:00 schreef mefke79 het volgende:
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijnHij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.
Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.
Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
Het mag nog in de vorm van een sporttest of een portfolio als de opleiding voor start werving aangeeft wat de eis is en hoeveel plekken er maximaal zijn. Maar het komt echt amper voor.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:17 schreef Troel het volgende:
[..]
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
Een soort Technasium?quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).
Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.quote:
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.
Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
Ja precies. Dat vind ik ook wel fijn. Want dat zou ook nogal bepalend zijn welke school je kiest omdat je dan ook nog moet opletten welke profielen aangeboden worden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:33 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
Bij wiskunde kun je nog wiskunde C gaan doen. Duits light bestaat niet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.
Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
Ah dan heb ik daar niet goed opgelet bij de info avond. De talen zijn ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen. Alleen dat er buiten Engels nog een extra vreemde taal moetquote:Op donderdag 5 februari 2026 18:46 schreef mousemicky het volgende:
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk![]()
Maak daar Duits van en Grieks en maatschappijleer erbijquote:Op donderdag 5 februari 2026 20:31 schreef exode het volgende:
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?quote:Op donderdag 5 februari 2026 20:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.
De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers
Omdat je soms per ongeluk ergens inroltquote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?
Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Er is meer met cijfers dan wiskunde.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Nou, omdat je met een beetje cijfers geen gonio nodig hebt of meetkunde?quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja ik vraag me ook af waarom ik het vroeg, ik werkte ook met cijfers en mijn eindcijfer wiskunde B was een 4quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 06:52 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Hier bij NG ook de keuze tussen A en B. Bij NT moet je wel wisB. Maar bij NG zit je wel aan bio vast. Moet je ook net leuk vinden.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Alles valt en staat met een goede docent helaas.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:46 schreef Nijna het volgende:
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde
Dat is zelfs met Duits natuurlijk als zo, dat weten wat een dativus is, heel nuttig is voor het leren van de taalquote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:03 schreef SaskiaR het volgende:
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.
Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttigMensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Categoraal gymnasium?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:05 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
Jaquote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:23 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.
Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken![]()
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.
Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |