Hier heeft de puber een vragenlijst in de klas ingevuld, daar kwam verders niets uit.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.
Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.
Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?quote:Op maandag 19 januari 2026 13:16 schreef Nijna het volgende:
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.
Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
Tot half 4, vindt ze lange dagen.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
Ik merk vooral vermoeidheid.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:25 schreef Nijna het volgende:
[..]
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.
De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
Oudste heeft lesuren van 40 minuten, de jongste van 50 minuten.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik merk vooral vermoeidheid.
Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).
Het zijn gewoon lange dagen.
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:02 schreef laziness het volgende:
Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
Begin december al. Hele week met voorlichting, bezoeken bij bedrijven, gesprekken met oud-leerlingen etc gehad. Definitieve keuze begin maart.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:25 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:23 schreef laziness het volgende:
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.
Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
Daar kan ik nu als ouder toch geen antwoord op geven?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:35 schreef Vicky het volgende:
[..]
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
De oudste heeft al 2 toetsweken gehad. De eerste voor de herfstvakantie en de tweede voor de kerstvakantie. Alle cijfers zijn net binnen. Hij heeft 1 onvoldoende voor Nederlands (5,3) maar door andere cijfers staat hij nog wel gemiddeld een voldoende. Een andere onvoldoende voor wiskunde heeft hij vrijdag mogen herkansen. Er zijn veel wisselingen geweest in docenten bij wiskunde en daardoor is de hele klas niet op het gewenste niveau. Normaal gesproken zijn er geen herkansingen namelijk, dan moet je de volgende periode gewoon een hoger cijfer halen om het gemiddelde op te halen. Dus fijn dat ze die mogelijkheid nu wel bieden.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.
Ze heeft afgelopen maandag een schooldag meegedraaid op de Haagse Hogeschool.quote:Op woensdag 21 januari 2026 10:19 schreef Tink89 het volgende:
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uitquote:Op woensdag 21 januari 2026 16:40 schreef FlyingFish het volgende:
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
Alle delen al? Dan heb je een flink tempo er inquote:Op woensdag 21 januari 2026 16:47 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit
Samen naar de bieb en daar bij de A-boeken zelf laten uitzoeken werkt hier het beste. Soms komt L met hele makkelijke boekjes thuis maar dat is ook prima en als het te moeilijk blijkt wordt het een voorleesboek.quote:Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk![]()
Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is.
...
Heerlijk zo'n lezer!quote:Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.
Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Top, ik heb 'm net zo opgezocht! Bedanktquote:Op woensdag 21 januari 2026 21:40 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.quote:Op donderdag 22 januari 2026 09:11 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.
Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.
De logica waar de bieb welke boeken plaatst ontgaat mij soms en het kan zelfs per locatie verschillen. De waanzinnige boomhut is daarvan inderdaad een voorbeeld want die staat hier ook bij de Bboeken terwijl het een reeks zou zijn voor kinderen vanaf 7 jaar.quote:Op donderdag 22 januari 2026 10:04 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |