abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 januari 2026 @ 21:43:58 #101
35189 Troel
scherp en bot
pi_219870855
Ik vertikte om de vragenlijsten in te vullen. Niet geschikt voor ASS kinderen.

Schoolarts deden we niet, ze liepen allebei bij kinderarts, dus zou anders beetje dubbelop zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219873470
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.

Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.

Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
pi_219873560
Hier vandaag dag 6 van de toetsweek. De laatste. Maar D is al sinds woensdagavond ziek en is nog niet klaar. Hij heeft er nu 6 gemist, plus nog eentje die niet in de toetsplanning paste en dus morgen tijdens de gewone les gedaan zou worden.
De planner geeft aan dat ze de inhaaltoetsen voor de komende 4 dagen gaan uitzetten en dan max 2 per dag. De gewone lessen moeten ze dan missen. Gelukkig kan dit kind wel iets hebben qua cijfers en leren kost weinig tijd. Maar wel een slechte timing.

Hier vanaf de 1e klas toetsen, 4 keer per jaar en minimaal toetsen tussendoor. Vaak is het dus 4 cijfers per jaar en voor een taal nog 2 mondelingen, boekverslagen, of presentaties.

Ze hebben wel kennismetingen tussendoor, maar die tellen niet mee voor een cijfer. Het idee is dat toetsen ook geen verrassingen zijn maar een kennismeting zoals de andere. Liefst zouden ze geen cijfers geven en meer "het leerproces begeleiden&bijsturen" maar ze moeten nou eenmaal cijfers hebben voor de examens. En daar oefenen ze dan maar mee vanaf het begin.

Roosters veranderen hier vaak genoeg. Maar niet vanwege wisselende leerkrachten. Gewoon omdat het beter uitkomt voor iedereen. Ze hebben wel mensen moeten ontslaan omdat de school gekrompen is. Terwijl die docenten juist blij waren op deze school. Dat is wel jammer.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 10:06:21 #104
236264 crew  capricia
pi_219873595
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
Ik kan mij nog herinneren dat ik het vreemd vond dat de uitnodigingsbrief vorig jaar alleen aan mijn kind was geadresseerd. Hier werden ze uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij het CJG, volgens mij geen vragenlijsten vooraf als ik mij goed herinner.
Aan de ene kant goed dat kinderen met eventuele problemen, die ze niet met de ouders willen/ kunnen bespreken, er terecht kunnen, maar ik voelde mij wel een beetje buitengesloten. Ze zijn dan al wat zelfstandiger met 13/14 jaar, maar toch, je hebt als ouder verantwoordelijkheid. En als de puber je de brief niet wil laten lezen bijvoorbeeld, weet je nog niet eens over wat het gaat. Mijn zoon is er geweest, verder nooit meer wat over gehoord.

Hoe gaat het met de toetsweken? Hier doen ze nu in klas 3 voor het eerst mee. Volgens mij 4 leestoetsen en 4 leertoetsen verdeeld over 5 dagen. Ik ben benieuwd. Hij heeft wel iets ervoor gedaan, maar naar mijn mening best laat ermee begonnen. Wij zullen zien.

Het rooster vanaf volgende week is ook nog niet bekend...ik snap niet, waarom dat pas zo laat komt. Mijn zoon vertelde dat er wel al weer docentenwissels zijn, omdat ze te veel uren werken of liever ergens anders les gaan geven. Is dat alleen bij onze school zo? Volgens mij hebben wij ook de derde directeurswissel in de tijd dat hij op deze school zit.
Hier heeft de puber een vragenlijst in de klas ingevuld, daar kwam verders niets uit.
Bij een aantal van haar vriendinnen zijn ze wel in gesprek gegaan: Eentje snijdt zichzelf weleens. En een andere 14 jarige vriendin moest oppassen niet gokverslaafd te worden (lootboxen kopen bij het gamen).
Dat is wat ik er van hoorde.
Een klasgenoot wat vaak alcohol dronk op school (shotjes de hele dag door), is van school gegaan.

Over school: heel veel uitval. Soms uren achter elkaar. Om half negen een half uurtje mentorles en dan het volgende vak pas om één uur ofzo. Dit kwartaal is Nederlands volledig uitgevallen wegens ziekte van de docent. En voor Frans hebben ze inmiddels vaker geen dan wel les gehad en dit jaar drie keer van docent gewisseld. Inclusief niet ingediende of verdwenen cijfers.

En toetsweken geven best vaak stress. Zeker als, door de uitval, stof niet in de klas behandeld is. En je het maar thuis moet doen. Het plannen (en je daaraan houden) voor die toetsweken blijft een moeilijk ding.

Betreft tweede jaar havo/vwo in Utrecht.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 19 januari 2026 @ 12:56:19 #105
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219875633
Mijn kind zit in zijn tweede toetsweek van het schooljaar. 5 dagen met twee toetsen per dag. Ze plannen standaard de dag voor het begin van de toetsweek vrij om te leren ^O^
Alles is leertoetsen. Enkele vakken zijn al terug met prima cijfers. Mijn kind begint ook vrij laat maar gezien de cijfers kan ik er niks van zeggen. Het is vooral heel herkenbaar :')

Wel dat er soms in de toets opeens iets gevraagd wordt wat ze niet moesten leren. Dat is goed om voor jezelf op te leren komen door in gesprek te gaan met de docent.

Het rooster is na de toetsweek gewoon hetzelfde en er zijn geen docenten wisselingen. Uitval soms maar dan schuiven ze in het rooster. Niet op een schaal dat ik er wat van moet vinden en de lesstof in het gedrang komt. Maar dat is misschien in deze uithoek dan geluk dat men wat honkvaster is.

[ Bericht 9% gewijzigd door laziness op 19-01-2026 13:02:36 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219875847
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.

Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
Fake it till you make it...
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:19:08 #107
236264 crew  capricia
pi_219875903
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:16 schreef Nijna het volgende:
Hier de een na laatste dag van de toetsweek, vorige week maandag is uitgevallen en halen ze morgen in. Kind is nu een toets aan het maken en heeft er morgen nog 1.
En daarna is het weer gewoon les, rooster is wel iets veranderd, maar vrij minimaal.

Voor de oudste is er wel aardig geschoven, heeft nu 2 lange dagen ipv 1.
Was ze zelf niet over te spreken.
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:22:13 #108
5428 crew  miss_sly
pi_219875973
S heeft geen toetsweken meer nu. Alleen toetsen door het jaar heen. Er is ook niets dat aan cijfers meetelt voor de examens volgend jaar. Enige dat meetelt is de Extended Essay waar ze nu de voorbereidingen voor beginnen te treffen. En ze krijgen cijfers voor CAS (Creativity, activity en service) waar ze van iedere letter iets moeten doen.

Het is ook even wennen, want de cijfers gaan van 1-7. De eerste keer dat ze vertelde dat ze een 7 had, dachten wij "nou, prima" terwijl dat erg goed is :D De eerste keer dat ze een 4 meldde, schrokken we een fractie van een seconden om ons daarna te realiseren dat dat gewoon een keureige voldoende is :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219876060
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zijn lange dagen? Waar moet ik aan denken?
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.

De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:29:35 #110
236264 crew  capricia
pi_219876166
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:25 schreef Nijna het volgende:

[..]
Tot half 4, vindt ze lange dagen.
Ik moet zeggen dat dit een kind is wat zich de schooltijd door aan het slepen is, met een beetje geluk volgend schooljaar de laatste examens (dit jaar ook een gedeelte is de bedoeling). Ik hoop dat ze overeind blijft.

De jongste heeft 3 dagen tot 4 uur, moppert daar ook wel over, maar die trekt het wel beter.
Ik merk vooral vermoeidheid.

Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).

Het zijn gewoon lange dagen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219876231
Trouwens ongeveer 2/3 van de klas heeft 5 of meer onvoldoendes en moet tijdens het coachuur (één soms twee keer per week) verplicht aanwezig zijn om te leren of huiswerk te maken.
Dat was vorig schooljaar ook al zo en aan het eind is één meisje één niveau lager gegaan.
De coach zag voor de kerst ook geen aanleiding voor een tussentijds gesprek met ons als ouders.

Eerlijk gezegd, krijg ik daar een raar gevoel bij...is dat de Nederlandse zesjescultuur, zijn ze echt zo slecht, zitten ze niet op het goede niveau, is de school te streng aan het begin van het schooljaar en worden ze later wat soepeler. Ik weet nog niet eens wat ik mijn zoon als vakkenpakket voor volgend jaar zou moeten aanbevelen, want er zitten ook vakken bij die hij opzich wel leuk vindt, maar wat zich dan soms niet echt in goede cijfers vertaald, of ze hebben tot nu toe maar één of twee cijfers gehad.
pi_219876261
D heeft 3 dagen tot 14:15 en 2 tot 15:15. 2 keer ook 1e uur vrij. Het is zelden dat ze het 9e uur (15:15-16:00) hebben. Dat is meestal alleen als er een activiteit is die langer duurt. Dat is de planning tot de voorjaarsvakantie. We zullen zien of deze planning dat haalt :D

We hebben hier volgende week een verplichte ouderavond voor de profielkeuze. Elke leerkracht gaat ook nog een advies geven of ze hun vak aanraden voor het kind. En dan nog een individueel mentorgesprek (of meer als nodig). Alleen mijn kind weet het wel, en staat ruim voldoende voor die vakken. Dus dat maakt het makkelijk.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:02:09 #113
244125 laziness
pi_219876492
Hier beginnen ze om 08:00uur. Dat is met de afstand wel echt vroeg opstaan. Maar 3 dagen tot 14, eentje tot 13 en eentje tot 11:30. Icm fietstijd is dat heel fijn want anders was er geen tijd meer voor huiswerk of sport over.

Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
pi_219876560
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik merk vooral vermoeidheid.

Hier zijn bijna alle dagen tot 1600 uur. En ik merk dat dat er wel flink in hakt, zeker met die koude donkere dagen.
Scheelt heel veel of je lesuren 40 minuten duren of 60 (scholen met 40 minuten zijn dan bijv wel om half drie uit).

Het zijn gewoon lange dagen.
Oudste heeft lesuren van 40 minuten, de jongste van 50 minuten.
pi_219876702
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:02 schreef laziness het volgende:

Hier ook adviezen per vak inderdaad of het aangeraden wordt er mee verder te gaan maar de voorlopige profielkeuze is al doorgegeven.
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:51:17 #116
244125 laziness
pi_219876845
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Nu al? Hier 20 februari de deadline voor de voorlopige keuze. 2 april de definitieve.
Begin december al. Hele week met voorlichting, bezoeken bij bedrijven, gesprekken met oud-leerlingen etc gehad. Definitieve keuze begin maart.
pi_219882604
Wij hadden ook al een ouderavond rond Sinterklaas over de profielkeuze, maar eerlijk gezegd, vond ik die niet zo veel toevoegen, want die informatie hadden wij eerder al gekregen. Dat was puur een presentatie van de mogelijke vakkenpakketten en een discussie met andere ouders in kleine groepjes. Bij ons zatten toevallig ouders aan tafel, waar de kinderen precies wisten, wat ze later willen worden, dan ben je snel uitgepraat.

Ze hebben in het coachuur ook al het een of ander gedaan. En er komen blijkbaar nog adviezen van de leerkrachten in Magister te staan. Ik denk dat ze wachten tot na de toetsweek, want nu staat het maar van twee vakken erin.

Ze kunnen ook vrijwillig een vak kiezen, maar daar hebben ze mogelijk geen les in en moet het in zelfstudie gedaan worden in afspraak met de docent. Iets in verband met roosterplanning en vakken op hetzelfde moment of zo. Ik heb gehoord dat dit bij een andere school hier anders opgelost wordt.

Ik ben benieuwd, ook omdat de laatste weken docentenwissels waren of ze dan wel gericht advies kunnen geven. Bovendien hadden ze ook vorig jaar langdurig uitval in natuurkunde en in wiskunde heel veel verschillende docenten vorig en dit schooljaar.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 12:23:18 #118
244125 laziness
pi_219882687
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.

Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
pi_219882750
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:23 schreef laziness het volgende:
Hier geldt ook dat niet alle vakken mogelijk zijn om te kiezen bij elk profiel.

Mijn zoon wil aardrijkskunde bij N&G en dat gaat ook vooral zelfstudie worden. Hij gaat het gewoon proberen en kan het gewoon laten vallen als het niet werkt voor hem.
Het is inderdaad rooster technisch niet mogelijk zeggen ze en dat snap ik ook wel. We zien wel hoe het uitpakt.
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 13:05:49 #120
244125 laziness
pi_219882905
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:35 schreef Vicky het volgende:

[..]
T heeft elke week dubbelzetting. Ze kan kiezen naar welk vak ze gaat.. niet ideaal maar zo kan ze wel soms aansluiten als het een belangrijk stuk is. Is dat niet mogelijk?
Daar kan ik nu als ouder toch geen antwoord op geven?
Er is inderdaad gezegd dat hij aan kan sluiten soms als het rooster technisch mogelijk is maar we hebben het hier over iets dat nog niet eens definitief is gekozen dus ik vertel enkel aan Zana dat haar verhaal hier ook verteld is.
Voor de rest gaan we de uitwerking over een half jaar als het rooster voor 4V komt wel zien hoe school dit in wil richten voor hem.
pi_219883171
Hier krijgt D een basisrooster met zijn gekozen profiel (NT met oa grieks, NLT en bedrijfseconomie). Hij wil nog een extra vak doen om mogelijk ook NG te halen. Hoe dat vak gevolgd wordt hangt af van de situatie. Meestal heb je dan 2 vakken die je beide half volgt qua lessen.

Maar bij D is het plan om biologie volledig op zelfstudie te doen. Hij leert heel makkelijk met uitleg van een docent, dus het zelf stof verwerven is een uitdaging/leermoment die hij wel kan gebruiken. En dan 1-3 contactmomenten per blok om te kijken of hij nog op tempo loopt voor de toetsen. Mocht dat mislopen kan hij altijd terugvallen op zijn regulier pakket.
pi_219885445
Zo deed oudste op vmbo-t standaard een extra vak en daarnaast vrijwillig nog eentje. Die kreeg uiteindelijk een diploma met alle profielen erop. Hij heeft wel voor elk vak les gehad maar niet de gehele twee jaar, dus elke roosterwijziging was het weer de vraag wat ging. Hij deed economie meest zonder les.
Nu op de havo doet hij weer een extra vak, geschiedenis bij een n&g profiel, puur omdat ie het zo leuk vindt. Maar de docent is niet fijn, het rooster al tig keer gewijzigd (want langdurig zieken voor oa Nederlands) en nu is geschiedenis zo gepland dat les volgen niet lukt. Dus nu verdiep ik me in het examen geschiedenis en kijken we samen. Ik heb zelf op havo en vwo examen geschiedenis gedaan dus ik vind het nog wel leuk ook om me er in te verdiepen. We hebben nu een boek besteld (want had ie niet, alles alleen online ;( ) en dan gaan we kijken hoe ver we komen.

Roosterwijzigingen zij hier bijna tweewekelijks helaas.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_219888789
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:45 schreef Zana het volgende:
De oudste heeft al 2 toetsweken gehad. De eerste voor de herfstvakantie en de tweede voor de kerstvakantie. Alle cijfers zijn net binnen. Hij heeft 1 onvoldoende voor Nederlands (5,3) maar door andere cijfers staat hij nog wel gemiddeld een voldoende. Een andere onvoldoende voor wiskunde heeft hij vrijdag mogen herkansen. Er zijn veel wisselingen geweest in docenten bij wiskunde en daardoor is de hele klas niet op het gewenste niveau. Normaal gesproken zijn er geen herkansingen namelijk, dan moet je de volgende periode gewoon een hoger cijfer halen om het gemiddelde op te halen. Dus fijn dat ze die mogelijkheid nu wel bieden.

Doordat hij door ziekte veel lessen had gemist in de eerste periode en de eerste weken van de tweede periode, ben ik blij dat hij alsnog voor alle vakken gemiddeld voldoende staat.

Succes voor iedereen die nu in de toetsweek zit!

Overigens heb ik diep respect voor roostermakers. Lijkt me echt heel moelijk!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219888922
Hier hebben ze tm klas 3 de regel dat van de 4 toetsweken de laagste van de 4 cijfers maar 1x meetelt en de andere 3 3x. Dat scheelt weer herkansen.

Vanaf klas 4 hebben ze wel herkansingen. Maar daar zitten wel wat regels aan die ik nog niet ken

D heeft nu 1 toets ingehaald, vanmiddag nog eentje. De komende dagen nog elke dag 2 toetsen over zijn gewone rooster heen gepland. Dat is wel een beetje gek omdat de tijden niet overeenkomen. Dus als hij half 10 klaar is, valt dat middenin een lesuur. Maar hopelijk is dit eenmalig met zoveel toetsen.

Verder nu 4 cijfers terug, 3 boven de 8 en een 4,7.
pi_219888950
Zelf heb ik op het vwo een tijdje geprobeerd om Frans te volgen zonder lessen, dat ik alleen bij de toetsen aanwezig was. Maar bij de eerste luistertoets werd wel duidelijk dat dat 'm niet ging worden :'). Destijds bij de tweede fase had ik in de 4e alleen passief Frans gehad op havo-niveau (dat sloot je dan af met een schoolexamen eind van dat jaar). Maar de docent vroeg daarna of ik niet wilde proberen om echt eindexamen te doen. Het niveauverschil was helaas wel echt te groot (voor mij).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219889104
T heeft vanaf de brugklas 5 toetsweken per jaar, altijd de week voor een vakantie (behalve de laatste toetsweek, die is eerder).

A is vorige week geslaagd *O* *O* . Ze is nu patissier. In september wil ze met de Pabo gaan starten.

@Deepfreeze T heeft idd sinds de 4e recht op 1 herkansing per toetsweek. Ze heeft er nu 2x gebruik van gemaakt. Het hoogste cijfer telt dan.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 21 januari 2026 @ 10:19:40 #127
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219889205
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_219889494
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 10:19 schreef Tink89 het volgende:
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
Ze heeft afgelopen maandag een schooldag meegedraaid op de Haagse Hogeschool.
Ik zal het aan haar voorleggen. Ze zou jaar maatschappelijke stage op haar oude basisschool doen maar dat kon toen niet door Corona.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:20:55 #129
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_219889891
Wat goed dat A haar diploma als patissier heeft behaald, Vicky, gefeliciteerd! En leuk dat ze nu de Pabo gaat doen, veel succes gewenst!
in de haak.
pi_219890067
Herkansingen zijn er in voorexamen en examenjaar heel weinig. In 4 havo van alle toetsen tot de meivakantie mag je er eentje kiezen (dus niet eentje per vak maar echt 1) en die mag je vervangen voor een toets over alle stof van dat vak in havo 4. En dat is het.
In havo 5 mag je ook een toets maken over alle stof van jaar 5 voor een vak maar het punt daarvan telt als 50% van je schoolexamen. Stel je staat een 5 gemiddeld en je haalt voor die toets een 7 heb je mooi een zes gemiddeld. Maar goed, ook dit is maar voor 1 vak. En de toets in jaar 4 telt altijd, ook als het punt lager was dan eerst. Voor haar 5 geldt dat het resultaat alleen telt als het hoger is (en het je dus iets oplevert)

Vicky wil ze geen lesgeven op haar mbo? Dan blijft ze toch nog een beetje betrokken bij de patisserie.
pi_219890077
O en toetsweken: oudste drie per jaar, nu eentje gehad. Jongste in de tweede van het vmbo dit jaar 2, de eerste is net voor de carnaval.
pi_219890132
Ik heb net even gekeken voor de hogere jaren.

Van de SE toetsen mag je na de 2e periode 1 herkansen, na periode 3 mag je er ook 1 herkansen en na periode 4 ook (behalve in het examenjaar natuurlijk). Dus 3 herkansingen, maar je mag wel toetsen uit een eerder blok herkansen.

Voor de overgang naar de volgende klas blijft staan dat alles een waardering 3 krijgt, behalve de laagste en de praktische opdrachten.

Bij C was het 4 herkansingen per jaar, max 2 per periode van 9a10 weken. En de hoogste telde. Dus als je er nog 3 of 4 overhad ging je in de 3e periode gewoon maar wat herkansen om te kijken of je nog iets omhoog kon krijgen.
pi_219891244
Ik vind het sowieso heel vreemd dat die herkansingsregels per school zo verschillen. Was in mijn tijd overigens al. Wij mochten 100% herkansen, ongeacht het cijfer voor de eerste toets (en deed ik ook vrijwel altijd, hoogste cijfer gold toch), maar bij een vriend op school was het max 1 vak per periode. Dan is het logisch dat mijn eindresultaat voor schoolexamens veel hoger is dan dat van hem, bij vergelijkbare inspanning. Niet echt eerlijk imo. Ik weet dat hij iig baalde van zijn schoolkeuze wat dat betreft.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:29 #134
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219891356
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_219891393
@mefke79 misschien uiteindelijk wel.

@Ynske hebben ze geen m5 boekjes bij de bieb of heeft school misschien een bieb?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219891776
B kreeg vandaag zijn voorlopige schooladvies. Het was Havo/VWO en het is nu VWO geworden. Hij zat daar al tegenaan en wilde het zelf vooral heel graag. Dus trotse jongen in huis. (En ouders)

Vrijdag open lesmiddag Technasium op zijn 1e keuze school en zaterdag open dag bij nummer 2. Daarna gaat hij zijn keuze wel maken denk ik.
pi_219892711
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 16:47:45 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219892761
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:40 schreef FlyingFish het volgende:
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219892946
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:47 schreef Ynske het volgende:

[..]
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Alle delen al? Dan heb je een flink tempo er in :D. Die boeken waren mijn kinderen wel een tijdje zoet mee. School van de magische dieren heeft ook 5 delen. Jippie: een humeurig sprookje is ook leuk, net als Boutje van de rommelberg, Mees Kees en de meeste boeken van Paul van Loon (hierbij wel goed letten op A, B is voorlopig nog niet geschikt). En Marie Boe vonden ze ook heel leuk, dat was de eerste serie waar ze om vroegen.
pi_219893139
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Vind dat zo knap.
Samen naar de bieb en daar bij de A-boeken zelf laten uitzoeken werkt hier het beste. Soms komt L met hele makkelijke boekjes thuis maar dat is ook prima en als het te moeilijk blijkt wordt het een voorleesboek.

Ik vind zelf reeksen wel makkelijk want dan hoefden we niet steeds nieuwe boeken te zoeken.
Favorieten van L zijn:
Dolfje weerwolfje
Geromino Stilton (de avi reeks valt onder de Aboeken)
Spekkie en sproet
Het geheim van ... (dit zijn verschillende schrijvers dus het ene boek valt meer in de smaak dan het andere maar het geeft een mooi begin om meer van die schrijver te lezen.)
pi_219893584
Hier werden informatieboekjes, die informatie junior dingen en er stonden nog wel meer informatieve boekjes in die kast, ook verslonden. Over allerlei onderwerpen. Kind had toen echt een onverzadigbare honger naar lezen en informatie over vanalles en nog wat. Helaas is daar weinig meer van over... :{
pi_219894938
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is. Punt is dat ik deze niet weet, ik kan me niet herinneren dat dit me is verteld. Heb het boekje van cb doorgebladerd en daar staat het ook niet in. Zou het ziekenhuis waar hij is geboren dat nog in het systeem hebben? Ik bel sowieso morgen wel even, maar misschien heeft iemand hier wel het antwoord?
pi_219895112
Als het klopt wel. Je kunt het geboortedossier opvragen
pi_219895141
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is.
...
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
pi_219895244
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Heerlijk zo'n lezer!

Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.

Pinkeltje was idd wel tof, boeken van Reggie Naus wilden ook wel.

Ik las vaak op deze facebookgroep mee, helemaal toen ik nog bieb coordinator was.
https://www.facebook.com/groups/kinderboekennl/?ref=share
pi_219895257
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:40 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
Top, ik heb 'm net zo opgezocht! Bedankt :)
pi_219896928
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 22-01-2026 09:23:45 ]
  donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:44 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219897182
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 09:11 schreef Elleska het volgende:

[..]
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 22 januari 2026 @ 10:31:49 #149
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219897423
Waanzinnige boomhut die leest 6-jarige hier ook al
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219897768
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 10:04 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
De logica waar de bieb welke boeken plaatst ontgaat mij soms en het kan zelfs per locatie verschillen. De waanzinnige boomhut is daarvan inderdaad een voorbeeld want die staat hier ook bij de Bboeken terwijl het een reeks zou zijn voor kinderen vanaf 7 jaar.

Maargoed mijn punt was vooral dat het niet om het gemak gaat waarmee iets wordt gelezen.

Ik ga niet beginnen aan het screenen van de boeken want dan blijf ik bezig en L weet nog steeds goede boeken in de A kast te vinden. Momenteel is hij bezig met het boek van Maxi & Helium met hele mooie illustraties. Deel 2 is alvast onderweg vanuit een andere bieb. Dat is tegenwoordig ook een voordeel, ze zijn niet beperkt tot de boekenkast van de lokale bibliotheek.
pi_219897874
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.

Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.

En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.

Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezen ;) maar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
pi_219898119
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.

Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.

En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.

Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezen ;) maar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).

Boeken als Dogman, Echte Duiven, Kapitein Ondrbroek zijn wel erg populair, Simon leest ze ook graag. Ook de Waanzinnige Boomhut is al uit en Julius Zebra.
In de bieb mag hij zelf kiezen, maar hij mag niet alleen maar dat soort boeken meenemen.

Hij is wel een beetje een "luie" lezer, als er te veel tekst en te weinig plaatjes in een boek staan, dan wil hij het niet lezen. Ook als de voorkant hem niet aanstaat, wil hij niet verder kijken.
Dus ik kies ook 1of 2 boeken, die hij normaal zou laten staan, op mijn pas en die lees ik dan samen met hem. En dan blijkt dat hij die boeken met die stomme voorkant en teveel tekst toch wel leuk zijn. Hopelijk kan ik hem op die manier langzaam overtuigen zelf ook eens voor dat soort boeken te kiezen.

Daarom ook fijn dat er hier tips worden gedeeld. Ik sla ze op (ook als ze voor wat oudere kinderen zijn) voor de inspiratie.
pi_219898264
Op die leeftijd las dochter veel van Tosca Menten (Dummie de mummie enzo). Daarna de boeken van Louis Stowell en Tom Vaughan. We lazen samen ook alles van Tonke Dragt en een deel van de boeken van Thea Beckman (de Thule-serie vond ze erg mooi)
Vervolgens begon ze met 8 aan Percy Jackson, daar kan je wel even mee vooruit :) En Skandar en de boeken van Katherine Rundell. Nu is 10 en bezig met Eragon.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_219899591
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt
Dat vind ik dus echt zó'n flauwekul, he :( Jij mag niet op jouw niveau lezen omdat je het te goed doet, zegt school dan eigenlijk.
  donderdag 22 januari 2026 @ 19:05:12 #155
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_219901011
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
pi_219901085
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2026 19:05 schreef mousemicky het volgende:
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
Ja, ok, de meeste scholen waar ik dit van hoor verplichten kinderen dan ook boeken op dat niveau te lezen. Ik weet natuurlijk niet of dat hier ook het geval is. En als ouder kun je natuurlijk prima andere keuzes maken, maar niet iedereen doet dat.
pi_219902706
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).
Ow, dat lijkt me echt onhandig in sommige gevallen. Hier eentje die met avi start groep 3 in ging en met avi uit was voor het einde van het jaar. Tot E5 moesten ze bij juf uit de kast op niveau lezen tijdens leestijd. Maar in vrije werktijd mochten ze tm groep 5 boeken in de schoolbieb halen op a en b niveau.

Nu is de mijne niet zo doorsnee, maar ik denk dat hij was gestopt met lezen als hij niet wat meer dan een jaar vooruit had mogen lezen.
pi_219904040
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.

Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
pi_219904098
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 07:50 schreef TolstoiFan het volgende:
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.

Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. De mijne las in groep 7-8 boeken die hij in groep 4 ook al las (oa warrior cats).

Als schoolbieb coordinator hebben we daar wel discussie over gehad met sommige leraren. Waarom mogen ze niet 2 A boeken lenen ipv 1 B boek voor hun vrije werktijd, als ze in de klas toch ook een boek op niveau lezen. En weetjesboeken zijn ook boeken. Daar wordt de woordenschat ook groter van.

Zolang ze maar woorden tegenkomen, we zagen bij andere klassen dat ook die leerlingen uiteindelijk wel B boeken pakten omdat hun vriendjes er coole verhalen over hadden :P

Natuurlijk hielpen we leerlingen ook. Bijv een kind dat verslingerd was aan een A serie en die al 3 keer uit had. Dan zochten we samen naar een B boek met hetzelfde thema om te proberen.
pi_219904170
Hier werd gewoon doorgetoetsts op de avi niveaus. En mochten de kinderen ook boeken lezen op dat niveau.
Boeken van het klassenniveau (en iets er boven en iets er onder) stonden in of bij de klas. Kinderen die hoger (of juist lager) lazen mochten de boeken bij de andere klassen halen.

Ze keken overigens niet super streng, want m’n dochter had op een gegeven moment op 1 woordje na AVI uit, maar dat telde ze gewoon.

Hier ook beide goede lezers. En vooral de oudste heeft veel gelezen en op een gegeven moment ook wat Engelse boeken. Maar het is bij beiden helemaal klaar helaas. Ze lezen niet meer dan dat in de klas noodzakelijk is.

Ik denk dat als de oudste verplicht boeken moet gaan lezen en er verslagen over moet schrijven hij dit met ‘een omweg’ gaat doen. Ik denk dat de jongste er nog wel voor te porren is mits het boek haar aanspreekt.
pi_219904192
C heeft op het VO zich door de boekenlijst heen geworsteld. Met veel hulp van samenvatting websites. Tot eind basisschool ging het lezen nog wel, maar daarna nauwelijks nog.

D (14) leest wel veel, onze boekenwurm. Hij leest nu the lord of the rings in het Engels. Hij leest liever ook in het Engels ipv Nederlands, maar af en toe een Nederlandse gaat prima. Op school hebben ze elk 3e uur Nederlands een leesuur. Als de toetsen af zijn in de toetsweek mogen ze ook niet weg, maar kunnen ze de rest van de tijd lezen.
En dan leest hij ook nog voor het slapen gaan en tussendoor als hij even geen schermpjes mag :D
  vrijdag 23 januari 2026 @ 10:20:44 #162
244125 laziness
pi_219905115
De mijne ziet ook wel op tegen die boeklijsten van alle talen. Hij leest langzaam en dat maakt dat de lol er steeds meer af is gegaan voor hem, helaas. Al leest hij wel bijna elke dag een half uurtje omdat hij weet dat het belangrijk is voor Nederlands en zijn minder sterke punten er baat bij hebben.

Ik zie wel mogelijkheden met luisterboeken voor hem.

Op mijn school vroeger stopten ze met testen als ze het idee hadden dat je anders bij de leesmiddagen met 5 jaar oudere kinderen een boek totaal buiten je belevingswereld aan het lezen was. En ik kan me daar wel in vinden. Dat je het kan lezen wil niet zeggen dat je persé begrijpt wat je leest.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 10:49:48 #163
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219905392
Mijn oudste las in groep 3 veel boeken van Roald Dahl maar in groep 7 net zo goed de Waanzinnige boomhut. Hij was begin groep 4 avi uit en mocht gewoon alles lezen. Op school hadden ze ook boeken voor snelle lezers die qua verhaal beter aansloten qua leeftijd. Inmiddels leest ie een stuk minder (helaas). Ben wel benieuwd als hij moet gaan lezen voor zijn lijst. Hij is heel talig dus op zich zou het geen probleem moeten zijn.

Ik las vroeger altijd alle boeken in voor mijn lijst achter elkaar uit, maakte de verplichte samenvattingen en verslagen etc en was dan na 2 maanden klaar en kon weer lezen wat ik zelf leuk vond.
pi_219905418
De oudste hier vind lezen alleen leuk als het informatieve boeken zijn, anders heeft ze er echt helemaal geen zin.

Werkelijk alles geprobeerd, maar het blijft een 'strijd'.

Ze luistert dan wel weer graag normale boeken.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 23 januari 2026 @ 12:09:31 #165
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219906083
Vandaag weer gaan lezen op school met de kinderen.
Nu een groepje met 3 groep 4 kinderen en die van mij uit groep 3 . Avi m5 boekje.
Wat een verschil met wat ik eerst in het groepje had, leest lekker weg zo
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219921803
J vindt lezen heel leuk, we gaan (nog steeds) vrijwel elke week naar de bieb. Laatst heeft hij de hele serie van de Grijze jager gelezen en nu is hij bezig aan Broederband, een aanverwante serie. Maar om te beginnen in die dikke boeken heeft hij steeds wel een zetje nodig. Dus meestal lees ik het eerste hoofdstuk voor en leest hij het daarna zelf in een sneltreinvaart uit :D
pi_219921807
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
pi_219922014
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Op school of buiten school? Mijn zoon heeft dat eigenlijk niet zo. Van school zie ik de cijfers voorbijkomen, maar niet echt dat hij teleurgesteld is als het cijfer een keertje tegenvalt. Buiten school beoefent hij een teamsport en zit op een positie die eigentlijk meer ondersteunend/ verdedigend is. Hij zal niet zo vaak in het rampenlicht staan, maar zonder deze spelers heb je als team ook geen succes.
Verder kunnen de verschillen in lichaamsbouw op deze leeftijd ook best groot zijn, dat heeft ook effect op prestaties. Als ze "klein" zijn, hebben ze misschien nog niet zo de kracht en lengte, maar zijn meestal best flexibel en als ze al een groeispurt hebben gehad, moeten ze vaak eerst aan hun lange ledematen wennen. Niet iedereen is hetzelfde, maar inzet telt ook.

Zelfs ben ik trouwens ook niet zo competitief ingesteld. Als je kind uit een omgeving komt waar iedereen "afgerekend" wordt op zijn resultaat of waar het normaal is dat je steeds sneller of beter bent, heeft dat misschien impact op het kind en hoe het zichzelf tegenover anderen ziet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zana op 25-01-2026 12:26:05 ]
pi_219922445
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219923340
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:16 schreef Vicky het volgende:

[..]
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
Ja, dat vind ik ook. Maar kind trekt het zich behoorlijk aan. Dingen als meedoen is belangrijker dan winnen, je hebt je best gedaan, je hebt een goede score - het komt allemaal niet binnen want hij baalt vooral dat hij niet hoger is geëindigd.
Ik ben blij want dit komt tenminste niet aanwaaien, maar ik vind het sneu dat hij het zich zo aantrekt.
pi_219923625
Verliest hij op andere gebieden ook af en toe hupje? Mijn kinderen zijn goede verliezers omdat we regelmatig bordspelletjes spelen, en hoewel ik ze daarbij soms nog even help met tactiek, ga ik zelf niet expres slecht spelen, dus ze zijn gewend om regelmatig te verliezen (en ik tegenwoordig ook hoor :D). Wellicht ook daarmee oefenen? En het voordeel van bordspelletjes is ook dat ze zien dat de ene keer persoon A dik wint, maar de volgende keer die dik kan verliezen, elk spelletje is nieuw. Het enige waar ik wel kritisch op ben is dat iedereen moet spelen om te winnen. Mensen die niet proberen te winnen zijn niet leuk om mee te spelen. En dit werkt ook door in sport. Zoon zit in een heel matig voetbalteam in een klasse waar veel verschil in zit, dus soms winnen ze 15-1, de andere keer verliezen ze 14-0, en aan het eind van het seizoen zijn het meer gelijkwaardige wedstrijden (dan is eindelijk de teamindeling redelijk oké). En zoon boeit de uitslag ook niet echt, zelfs niet nu hij in de spits staat en dus veel invloed heeft op het resultaat. Alleen wedstrijden met een nare sfeer vind hij vervelend, maar dat is er gemiddeld maar 1 per seizoen.
pi_219923650
Ik snap kind wel. Misschien dat je samen met kind kunt kijken of hij het gevoel heeft dat hij meer had kunnen doen? Het is vaak makkelijker om te accepteren dat een ander beter was, als je zelf het gevoel hebt dat je alles gedaan hebt wat je kon doen (waarbij kunnen ook inhoudt, ervoor over hebt). Dus stel hij heeft het gevoel dat hij ook op de trainingen niet helemaal goed zijn best heeft gedaan (of: niet zoveel zijn best heeft gedaan als hij eigenlijk wel wil), dan kan het motivatie geven dat nu meer te doen. Maar komt hij tot de conclusie dat hij altijd zijn best heeft gedaan (of: zoveel zijn best heeft gedaan als hij maximaal zou willen), niks heeft laten liggen en er geen dingen zijn die hij extra zou willen doen/laten voor een mogelijk betere prestatie, dan zal hij het vast nog steeds stom vinden, maar misschien dat het dan wel makkelijker te accepteren is.

En ik kan ook nog steeds een middag flink chagrijnig zijn als ik met hockey een wedstrijd net verloren heb, ook al is de tegenstander ook net beter. Verliezen is ook gewoon niet leuk, hoe terecht het ook kan zijn en hoeveel redenen er ook kunnen zijn waarom het logisch is dat je niet wint. Dus soms moet dat gevoel ook gewoon een beetje slijten en gaat het vanzelf weer weg. Teleurstellingen horen er ook bij natuurlijk, en zeker als je die niet zo vaak tegenkomt weet hij misschien ook gewoon nog niet zo goed hoe hij daarmee om moet gaan. Voor mij helpt het om na de wedstrijd eerst even een kwartiertje te hebben tijdens het douchen om me terug te trekken, dan met een teamgenoot even frustratie spuien en daarna met mn teamgenoten gezellig nog wat te drinken en frituur te eten na de wedstrijd. Ik heb ook teamgenoten die dan het liefst gewoon meteen naar huis gaan. En teamgenoten die direct er niet meer over willen hebben en samen andere wedstrijd willen kijken. Voor iedereen anders. Misschien kunnen jullie kijken wat hij denkt dat hem helpt? Juist even tijd alleen, frustraties uiten, analyseren wat hij denkt dat hij beter had kunnen doen, het er niet meer over hebben, afleiding, ?
pi_219925507

Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219925622
@FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo ;)
@vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de punten :D toen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
  zondag 25 januari 2026 @ 20:17:56 #175
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219927868
Ik snap dat het zonde en jammer is, maar hij went er vast wel aan. En anders - en dit klinkt heftig, maar het kan ook heel laagdrempelig en gezellig - eens een sportpsycholoog inschakelen? Dat hielp bij mijn neefje goed om het zichzelf niet zo kwalijk te nemen als hij het voor zijn gevoel niet goed had gedaan.

Mijn dochter hangt sinds twee weken in de klimwand en tot nu toe gaat alles prima natuurlijk. Ik vrees het moment een beetje dat het moeilijker wordt of iemand anders het beter gaat doen dan zij.
  Moderator zondag 25 januari 2026 @ 20:22:59 #176
5428 crew  miss_sly
pi_219927895
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
Wat gaaf!

S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
  Moderator zondag 25 januari 2026 @ 20:25:42 #177
5428 crew  miss_sly
pi_219927907
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
@:FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo ;)
@:vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de punten :D toen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
Is schaken dan nog niet weer iets anders dan een bordspel waar ook juist geluk bij komt kijken? Schaken kun je leren, het is een kwestie van hoe goed jij speelt en hoe goed je oplet.
Monopoly bijvoorbeeld moet je ook maar geluk hebben met de dobbelstenen, en andere spelers ook. Je kunt het niet naar je hand zetten, hoe goed je ik je best doet.
pi_219928167
Het is ook niet per se heel groot, hoor. Maar hij is nu wat serieuzer bezig met zijn sport en het viel me op.
Bedankt voor alle inzichten!
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:36 #179
244125 laziness
pi_219992266
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:

Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!

Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.

Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.

Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.

Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:03:48 #180
35189 Troel
scherp en bot
pi_219992296
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:

Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.

Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.

Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.

Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkig :) Weet je nog welk programma dat was?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:06:07 #181
244125 laziness
pi_219992308
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:03 schreef Troel het volgende:

[..]
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkig :) Weet je nog welk programma dat was?
De gratis variant van Photomove.
Ziet er heel simpel uit maar het doet wat het moet doen. Namelijk zoeken in map 1, output in juiste yy/mm/dd format in map 2
pi_219992660
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 20:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat gaaf!

S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 14:17:31 #183
5428 crew  miss_sly
pi_219993117
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Als ze voor haar 18e haar rijbewijs haalt, mag ze alleen met een ervaren chauffeur naast zich rijden. Die heeft ze niet in Maastricht. In de praktijk zou dat dan dus kunnen betekenen dat ze al een paar maanden tot een jaar haar rijbewijs heeft terwijl ze vrijwel geen kilometers zal maken. Wij denken dat het belangrijk is om meteen ook alleen te gaan rijden als je dat rijbewijs eenmaal hebt.

Er is ook nog de kans dat ze niet in Nederland gaat studeren, hoewel ze op dit moment toch wel neigt naar Amsterdam of Leiden. Als ze naar het buitenland gaat, heeft ze voorlopig nog niet zoveel aan dat rijbewijs.

Dat is wat ons betreft het causaal verband :)
  dinsdag 3 februari 2026 @ 14:22:38 #184
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219993171
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:

Herkenbaar. Ik heb juist het laatste album van 2014 binnengekregen. Ben ook eind 2020 gestart en nu dus ook helemaal bij *O*
pi_219993781
Goed bezig met de fotoalbums!
Dat heb ik gelukkig redelijk bijgehouden. Ik heb van J een album over zijn eerste jaar, een album van 1 tot 4 jaar en een vanaf 4 jaar, die eindigt binnenkort. Dat had in mijn hoofd de werktitel 'basisschooltijd" maar ik weet nog niet of ik het laat lopen tot zijn verjaardag in het voorjaar of tot de zomervakantie.
De volgende zal dan zijn... tot hij uit huis gaat? :D

Het album tot 1 jaar hield ik per maand bij, compleet met allerlei verhaaltjes en een maandelijkse foto. Nu werk ik het eens per half jaar bij, met een foto elke 6 maanden bij dezelfde deur. Leuk om de groei te zien.
Het nieuwe album zal per jaar gaan, denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hupje op 03-02-2026 16:04:13 ]
pi_219993789
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:28 #187
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_219993874
Hier ook een ontspannen kind O+. Haar laptop was kwijt maar die was bij de conciërge :+. De mp3's voor de toets heeft zij er op gezet in verband met haar dyslexie
pi_219993957
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
Hier ook ontspannen :) Het was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag :)

Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
pi_219994014
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
B snapt het gedoe niet zo, die vindt het vooral tof dat hij mag snoepen tussendoor.

Maar hij heeft nooit spanning voor toetsen, wel heeft hij een hekel aan lang stilzitten.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 16:32:36 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_219994218
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hier ook ontspannen :) Het was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag :)

Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219994244
Maar die doorstroomtoets is toch allang niet meer wat voor ons vroeger de eindcito was? Het schooladvies van de leerkracht is leidend.

Ik kan me wel voorstellen dat het spannend is als je tegen een hoger niveau aanhangt. Dat de toets net die laatste extra push geeft voor het hogere schooladvies.
pi_219994304
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 16:32 schreef Troel het volgende:

[..]
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
Oh, ja dat is ook een ding inderdaad ja.
pi_219994539
Zoonlief kwam huilend terug van de toets.. maar dat kwam door hoofdpijn en keelpijn en fietsen door de ijsregen. Hij was op school ook uit de klas gezet omdat hij moest hoesten en dat was storend voor de rest..Paracetamol doet wonderen.
Toets zelf was een makkie zei hij, behalve spelling. Ach ja, we gaan het zien.
pi_219994572
Mijn puber van 16 had vandaag een meeloop dag op de opleiding die ze wil doen. Opleiding lijkt haar leuk, ze weet nog niet in welke stad. Zal waarschijnlijk Groningen of Zwolle worden. Misschien laat ze dat ook nog afhangen van de keuze van vriendje qua stad... Ze was nu in Groningen, Zwolle gaan we ook nog kijken.
Maar ze heeft nog een jaar.
Wat worden ze dan groot... O+
pi_219996351
Chill, de toets was gemakkelijk volgens zoonlief
Zelf heb ik vandaag mee zitten kijken met mijn klas en vond ik de Cito doorstroomtoets zeer goed te doen.

En die doorstroomtoets is juist voor sommige kinderen nu juist groter dan dat hij is. Bij een hoger toetsadvies moeten de leerkrachten het advies bij stellen of juist heel goed beargumenteren waarom het advies niet wordt bijgesteld.
Ik had ook huilende kinderen in de klas, die nog eens tevreden zijn over het advies ook ;)
Zoonlief gaat morgen voor deel 2, mijn klasje donderdag…
pi_219998708
B is vandaag naar school gegaan voor het tweede en tevens laatste deel van de doorstroomtoets met een speldje in zijn haar met een paashaas erop.

Hij vond het zo saai gisteren, dit zou het vast opvrolijken was zijn uitleg. Heerlijk joch is het.

Om half 2 gaat driekwart van de klas al weg, open lesmiddag hij een middelbare school. Ben erg benieuwd want B wilt dat ik meefiets maar dat lijkt me vervelend voor hem als de rest ouderloos fietst.
pi_219998796
Ook hier was de doorstroomtoets meegevallen. De afgelopen 2 weken zat A. er wel enorm over te stressen (en hij is volgende week ook jarig, dat helpt niet echt). Slapeloze nachten, nachtmerries, hysterisch druk. Terwijl het allemaal inderdaad niet uitmaakt, maar hij wil zichzelf niet teleurstellen ofzo. Ik ben dus blij dat het meeviel. Vandaag doen ze deel twee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:21 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_219999292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219999344
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Troel het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219999403
Twee van mijn neefjes hebben ook beide een lagere opleiding gedaan dan het advies was, ook omdat zij beide meer van het doen waren. In hun geval overigens VMBO kader (denk ik?), waarbij ze al heel gericht voor een technische opleiding konden kiezen waar ze interesse in hadden. En ik ben heel blij dat ik nu een automonteur in de familie heb, dat is een stuk waardevoller (voor de gehele maatschappij) dan de hbo-er met een managementbaan. En qua inkomsten ontloopt het elkaar heel weinig.

Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid. De ander zat op speciaal onderwijs, dus daar kijken ze vooral naar wat passend is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')