Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
De waanzinnige boomhut kan best bij B staan omdat er 1 verdieping is met een wat lastiger thema bijvoorbeeld, en dan gaat de gehele reeks naar B. Die hebben ze hier overigens ook al in groep 3 gelezen idd.
Tot nu toe klopt het in de meeste gevallen wel. B boeken hebben dood, vechten, angst of zielige dingen er in staan meestal. Vaak is dat maar een mini stukje van het boek en het ligt echt aan het kind of ze dat al kunnen handelen, en dat heeft met de emotionele ontwikkeling te maken, niet met de leesvaardigheid. Dagboek van een muts is qua leesniveau prima voor een goede 6-jarige, maar qua thema’s niet zo. Maar er is qua A boeken ook echt heel veel leuk aanbod. Dat aanbod is enorm divers geworden de afgelopen tig jaar en is er ook voor zeer goed lezende kinderen. Je moet alleen zelf even wat boeken doorbladeren om te kijken wat qua leesniveau niet te makkelijk is. En voorlezen kun je wel prima met B of zelfs C boeken doen.
En als je een goede lezer hebt vooral ver bij de grafische boeken vandaan blijven (echte duiven, dagboek van een loser, dog-man, dat soort dingen) in eerste instantie. Ze daar weer vanaf krijgen is best lastig. Voor slechte lezers zijn dat juist wel fijne startseries.
Mijn zoon is nu bezig met het laatste deel van de Gozert trilogie. Dat is ook een aanrader voor 9+! Zeker boek 1 is heel mooi, maar ook de andere twee boeken zijn de moeite waard. Ook voor ouders nog leuk om te lezenmaar voor 7-jarigen echt nog ongeschikt qua belevingswereld.
Dat vind ik dus echt zó'n flauwekul, hequote:Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt
Ja, ok, de meeste scholen waar ik dit van hoor verplichten kinderen dan ook boeken op dat niveau te lezen. Ik weet natuurlijk niet of dat hier ook het geval is. En als ouder kun je natuurlijk prima andere keuzes maken, maar niet iedereen doet dat.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:05 schreef mousemicky het volgende:
Dat staat er toch niet? Ze testen max een jaar vooruit. Wat het kind vervolgens leest kan dan toch best moeilijker zijn? Zeker wat je thuis leest, gewoon lekker naar de bieb en boeken kiezen die aanspreken.
Ow, dat lijkt me echt onhandig in sommige gevallen. Hier eentje die met avi start groep 3 in ging en met avi uit was voor het einde van het jaar. Tot E5 moesten ze bij juf uit de kast op niveau lezen tijdens leestijd. Maar in vrije werktijd mochten ze tm groep 5 boeken in de schoolbieb halen op a en b niveau.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Hier ook een zeer goede lezer. Net avi-getest op school en hij mag E6 lezen, maar hier is beleid op school dat niet meer dan een jaar vooruit getest wordt (dus bij M5 wordt er getest tot M6, dat heeft ie gehaald).
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. De mijne las in groep 7-8 boeken die hij in groep 4 ook al las (oa warrior cats).quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:50 schreef TolstoiFan het volgende:
In de schoolbieb wordt wel zoveel mogelijk aangesloten bij het avi-niveau van de kinderen.
Zelf lezen we al een tijd boeken op niveau E6 en hoger. En ook samen B-boeken met meer tekst.
Belangrijkste vind ik plezier in het lezen, dus als Simon eens een boek onder zijn niveau wil lezen is dat ook prima.
Op school of buiten school? Mijn zoon heeft dat eigenlijk niet zo. Van school zie ik de cijfers voorbijkomen, maar niet echt dat hij teleurgesteld is als het cijfer een keertje tegenvalt. Buiten school beoefent hij een teamsport en zit op een positie die eigentlijk meer ondersteunend/ verdedigend is. Hij zal niet zo vaak in het rampenlicht staan, maar zonder deze spelers heb je als team ook geen succes.quote:Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.quote:Op zondag 25 januari 2026 08:55 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met tieners die niet tevreden zijn over hun sportprestaties (terwijl er prima gescoord is, alleen een ander was beter)?
Ja, dat vind ik ook. Maar kind trekt het zich behoorlijk aan. Dingen als meedoen is belangrijker dan winnen, je hebt je best gedaan, je hebt een goede score - het komt allemaal niet binnen want hij baalt vooral dat hij niet hoger is geëindigd.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:16 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tja je kan niet overal de beste in zijn. Misschien sport diegene al langer, misschien heeft diegene er talent voor.. Even balen en weer door.
Wat gaaf!quote:Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe fase.... T is begonnen met rijles 🏎
Is schaken dan nog niet weer iets anders dan een bordspel waar ook juist geluk bij komt kijken? Schaken kun je leren, het is een kwestie van hoe goed jij speelt en hoe goed je oplet.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
@:FlyingFish Hij is in een aantal dingen best goed en heeft verder ook veel geluk. Bordspelletjes hebben we heel lang geoefend om te accepteren als je niet wint, dat gaat beter maar hij kan nog steeds behoorlijk balen als hij een potje schaken verliest. Dus daar heeft het wel mee te maken. Ik zie het als leerzaam, dat je kunt verliezen, maar dat ziet hij (nu) niet zo![]()
@:vlindertje89 Hij doet een individuele sport, dus alleen hij is van invloed op het resultaat. Hij had nu zelfs een heel geldige reden voor niet winnen: een botje gebroken in zijn hand. Ik was dus juist supertrots op zijn score, die was gewoon gemiddeld voor zijn doen (de wedstrijd vorige week was de helft van de puntentoen deed het ook nog meer pijn). Maar hij kan/wil dat dan niet aan elkaar linken. Of eigenlijk, hij wil die verantwoordelijkheid naar zichzelf toe niet dragen. Is ook best lastig natuurlijk, eerlijk en kritisch zijn naar jezelf. Maar het is zonde dat het zijn dag zo overschaduwt.
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkigquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:
Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!
Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.
Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.
Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.
Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
De gratis variant van Photomove.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Kan ze redelijk goedkoop bestellen gelukkigWeet je nog welk programma dat was?
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?quote:Op zondag 25 januari 2026 20:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat gaaf!
S zou jaloers zijn. Omdat ze voorlopig nog in Maastricht zit, hebben wij gezegd dat ze het maar even moet uitstellen. Hoewel ze het daar mee eens is, vindt ze het wel erg jammer.
Als ze voor haar 18e haar rijbewijs haalt, mag ze alleen met een ervaren chauffeur naast zich rijden. Die heeft ze niet in Maastricht. In de praktijk zou dat dan dus kunnen betekenen dat ze al een paar maanden tot een jaar haar rijbewijs heeft terwijl ze vrijwel geen kilometers zal maken. Wij denken dat het belangrijk is om meteen ook alleen te gaan rijden als je dat rijbewijs eenmaal hebt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het causaal verband hier?
Herkenbaar. Ik heb juist het laatste album van 2014 binnengekregen. Ben ook eind 2020 gestart en nu dus ook helemaal bijquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:59 schreef laziness het volgende:
Voor wie ook deze berg nog heeft liggen om te tackelen en de hoop al op gegeven heeft:
Ik ben eind 2021 begonnen met fotoboeken maken voor kind vanaf 2011!
Ik wilde het zo uitgebreid doen dat ik er maar niet aan toekwam. Toen ik eindelijk al mijn eisen van ellenlange verhalen en details er in verwerken had losgelaten en me er op stortte was het een veel behapbare berg.
Hij wordt dit weekend 15 en het boek van vorig jaar is net binnengekomen. In 4 jaar tijd vijftien fotoboeken, het is haalbaar.
Ik heb een programmaatje eerst alle foto’s in jaar/maand/dag mappen laten sorteren zodat ik het gewoon op volgorde af kon gaan per jaarboek en niet het bij elkaar moest zoeken overal.
Wie weet heeft iemand hier iets aan. Houdt moed!
Hier ook ontspannenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
B snapt het gedoe niet zo, die vindt het vooral tof dat hij mag snoepen tussendoor.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:38 schreef Hupje het volgende:
J had vandaag de eerste dag van de doorstroomtoets en kwam ontspannen thuis.
Hoe gaat het met de andere groep 8-ers?
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier ook ontspannenHet was makkelijk voor haar zei ze. Ze heeft HAVO/VWO voorlopig advies, maar de juf zei dat ze mogelijk VWO kan doen dus ik ben erg benieuwd naar de uitslag
Ik denk dat het misschien een beetje valt of staat hoe de ouders erin staan. Als kinderen veel druk voelen, heeft dat denk ik ook wel invloed op hoe ze zich voelen en wat de uitslag is.
Oh, ja dat is ook een ding inderdaad ja.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn ervaring is meer dat de druk van vriendjes hoger is. Ze willen soms graag naar dezelfde school, dezelfde klas.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Troel het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |