abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219889104
T heeft vanaf de brugklas 5 toetsweken per jaar, altijd de week voor een vakantie (behalve de laatste toetsweek, die is eerder).

A is vorige week geslaagd *O* *O* . Ze is nu patissier. In september wil ze met de Pabo gaan starten.

@Deepfreeze T heeft idd sinds de 4e recht op 1 herkansing per toetsweek. Ze heeft er nu 2x gebruik van gemaakt. Het hoogste cijfer telt dan.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 21 januari 2026 @ 10:19:40 #127
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219889205
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_219889494
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 10:19 schreef Tink89 het volgende:
Vicky, heeft A al eens een dagje meegelopen in het onderwijs? Ik weet effe niet in welke regio jullie zitten, maar bijvoorbeeld bij LVO (in Limburg dus) kun je de komende maanden een dagje meelopen, ook in het praktijkonderwijs (en daar mag je lesgeven met een pabo diploma). Misschien is dat wel leuk voor haar? Of eens een lokale basisschool benaderen of ze mag komen snuffelen/vrijwilligerswerk mag doen.
Ze heeft afgelopen maandag een schooldag meegedraaid op de Haagse Hogeschool.
Ik zal het aan haar voorleggen. Ze zou jaar maatschappelijke stage op haar oude basisschool doen maar dat kon toen niet door Corona.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:20:55 #129
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_219889891
Wat goed dat A haar diploma als patissier heeft behaald, Vicky, gefeliciteerd! En leuk dat ze nu de Pabo gaat doen, veel succes gewenst!
in de haak.
pi_219890067
Herkansingen zijn er in voorexamen en examenjaar heel weinig. In 4 havo van alle toetsen tot de meivakantie mag je er eentje kiezen (dus niet eentje per vak maar echt 1) en die mag je vervangen voor een toets over alle stof van dat vak in havo 4. En dat is het.
In havo 5 mag je ook een toets maken over alle stof van jaar 5 voor een vak maar het punt daarvan telt als 50% van je schoolexamen. Stel je staat een 5 gemiddeld en je haalt voor die toets een 7 heb je mooi een zes gemiddeld. Maar goed, ook dit is maar voor 1 vak. En de toets in jaar 4 telt altijd, ook als het punt lager was dan eerst. Voor haar 5 geldt dat het resultaat alleen telt als het hoger is (en het je dus iets oplevert)

Vicky wil ze geen lesgeven op haar mbo? Dan blijft ze toch nog een beetje betrokken bij de patisserie.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_219890077
O en toetsweken: oudste drie per jaar, nu eentje gehad. Jongste in de tweede van het vmbo dit jaar 2, de eerste is net voor de carnaval.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_219890132
Ik heb net even gekeken voor de hogere jaren.

Van de SE toetsen mag je na de 2e periode 1 herkansen, na periode 3 mag je er ook 1 herkansen en na periode 4 ook (behalve in het examenjaar natuurlijk). Dus 3 herkansingen, maar je mag wel toetsen uit een eerder blok herkansen.

Voor de overgang naar de volgende klas blijft staan dat alles een waardering 3 krijgt, behalve de laagste en de praktische opdrachten.

Bij C was het 4 herkansingen per jaar, max 2 per periode van 9a10 weken. En de hoogste telde. Dus als je er nog 3 of 4 overhad ging je in de 3e periode gewoon maar wat herkansen om te kijken of je nog iets omhoog kon krijgen.
pi_219891244
Ik vind het sowieso heel vreemd dat die herkansingsregels per school zo verschillen. Was in mijn tijd overigens al. Wij mochten 100% herkansen, ongeacht het cijfer voor de eerste toets (en deed ik ook vrijwel altijd, hoogste cijfer gold toch), maar bij een vriend op school was het max 1 vak per periode. Dan is het logisch dat mijn eindresultaat voor schoolexamens veel hoger is dan dat van hem, bij vergelijkbare inspanning. Niet echt eerlijk imo. Ik weet dat hij iig baalde van zijn schoolkeuze wat dat betreft.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:29 #134
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219891356
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Maar ook wel lastig met wat ga ik hem nu laten lezen thuis.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_219891393
@mefke79 misschien uiteindelijk wel.

@Ynske hebben ze geen m5 boekjes bij de bieb of heeft school misschien een bieb?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_219891776
B kreeg vandaag zijn voorlopige schooladvies. Het was Havo/VWO en het is nu VWO geworden. Hij zat daar al tegenaan en wilde het zelf vooral heel graag. Dus trotse jongen in huis. (En ouders)

Vrijdag open lesmiddag Technasium op zijn 1e keuze school en zaterdag open dag bij nummer 2. Daarna gaat hij zijn keuze wel maken denk ik.
pi_219892711
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 januari 2026 @ 16:47:45 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219892761
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:40 schreef FlyingFish het volgende:
Ynske, vanaf M4 kunnen ze in principe alle A boeken lezen in de bieb. En die zijn ook prima geschikt voor 6-jarigen. Mijn kinderen lazen ook al snel heel goed en vonden Superjuffie, Pinkeltje en de school van de magische dieren heel leuk (en die boeken hebben meer tekst dan de meeste boeken).
Pluk en pluis en de weg naar terug is ook heel leuk! En als kort boekje de ober en de pinguïn.
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219892946
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 16:47 schreef Ynske het volgende:

[..]
Dank je! Superjuffie en Pinkeltje hebben we uit :D
Alle delen al? Dan heb je een flink tempo er in :D. Die boeken waren mijn kinderen wel een tijdje zoet mee. School van de magische dieren heeft ook 5 delen. Jippie: een humeurig sprookje is ook leuk, net als Boutje van de rommelberg, Mees Kees en de meeste boeken van Paul van Loon (hierbij wel goed letten op A, B is voorlopig nog niet geschikt). En Marie Boe vonden ze ook heel leuk, dat was de eerste serie waar ze om vroegen.
pi_219893139
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Vind dat zo knap.
Samen naar de bieb en daar bij de A-boeken zelf laten uitzoeken werkt hier het beste. Soms komt L met hele makkelijke boekjes thuis maar dat is ook prima en als het te moeilijk blijkt wordt het een voorleesboek.

Ik vind zelf reeksen wel makkelijk want dan hoefden we niet steeds nieuwe boeken te zoeken.
Favorieten van L zijn:
Dolfje weerwolfje
Geromino Stilton (de avi reeks valt onder de Aboeken)
Spekkie en sproet
Het geheim van ... (dit zijn verschillende schrijvers dus het ene boek valt meer in de smaak dan het andere maar het geeft een mooi begin om meer van die schrijver te lezen.)
pi_219893584
Hier werden informatieboekjes, die informatie junior dingen en er stonden nog wel meer informatieve boekjes in die kast, ook verslonden. Over allerlei onderwerpen. Kind had toen echt een onverzadigbare honger naar lezen en informatie over vanalles en nog wat. Helaas is daar weinig meer van over... :{
Fake it till you make it...
pi_219894938
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is. Punt is dat ik deze niet weet, ik kan me niet herinneren dat dit me is verteld. Heb het boekje van cb doorgebladerd en daar staat het ook niet in. Zou het ziekenhuis waar hij is geboren dat nog in het systeem hebben? Ik bel sowieso morgen wel even, maar misschien heeft iemand hier wel het antwoord?
pi_219895112
Als het klopt wel. Je kunt het geboortedossier opvragen
pi_219895141
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien een rare vraag en misschien weet niemand dit, maar misschien heb ik geluk :P

Ik heb voor ergotherapie de apgar score van mijn jongste nodig die 5,5 jaar geleden geboren is.
...
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
pi_219895244
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:40 schreef Ynske het volgende:
Boh, hoorde vandaag dat mijn kleine leesbeer (midden groep 3) inmiddels midden 5 leest op school.

Vind dat zo knap.
Heerlijk zo'n lezer!

Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.

Pinkeltje was idd wel tof, boeken van Reggie Naus wilden ook wel.

Ik las vaak op deze facebookgroep mee, helemaal toen ik nog bieb coordinator was.
https://www.facebook.com/groups/kinderboekennl/?ref=share
pi_219895257
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:40 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Dat staat in het bevallingsverslag! Als je kunt inloggen in je eigen patiëntendossier in het ziekenhuis, dan kun je het in die brief vinden.
Top, ik heb 'm net zo opgezocht! Bedankt :)
pi_219896928
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ging met de jongste naar de bieb en liet hem zelf wat uitzoeken. Eerst bij de A boeken, maar al snel naar de B omdat die gewoon leuker waren voor hem. Die "simpele" verhalen kon hij niet zoveel mee.
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 22-01-2026 09:23:45 ]
  donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:44 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219897182
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 09:11 schreef Elleska het volgende:

[..]
Dat wordt mij van alle kanten sterk afgeraden want B boeken gaat meer over emotionele leeftijd dan over hoe goed ze kunnen lezen. Het verschil tussen een 6jarige en een 9-13 jarige is dan best groot.

Tussen de A boeken staan ook moeilijkere boeken al valt mij wel steeds op dat er meer aandacht is voor de makkelijk lezen boeken waardoor ze er minder uitspringen. Boeken die zijn aangemerkt als voorleesboeken lijken dan een betere overgang.
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 22 januari 2026 @ 10:31:49 #149
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_219897423
Waanzinnige boomhut die leest 6-jarige hier ook al
Today is life -

Dale Carnegie
pi_219897768
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 10:04 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hier staat bijvoorbeeld de waanzinnige boomhut bij de b-boeken. Die leest mijn 7-jarige met gemak.
De logica waar de bieb welke boeken plaatst ontgaat mij soms en het kan zelfs per locatie verschillen. De waanzinnige boomhut is daarvan inderdaad een voorbeeld want die staat hier ook bij de Bboeken terwijl het een reeks zou zijn voor kinderen vanaf 7 jaar.

Maargoed mijn punt was vooral dat het niet om het gemak gaat waarmee iets wordt gelezen.

Ik ga niet beginnen aan het screenen van de boeken want dan blijf ik bezig en L weet nog steeds goede boeken in de A kast te vinden. Momenteel is hij bezig met het boek van Maxi & Helium met hele mooie illustraties. Deel 2 is alvast onderweg vanuit een andere bieb. Dat is tegenwoordig ook een voordeel, ze zijn niet beperkt tot de boekenkast van de lokale bibliotheek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')