Ah, ik twijfelde tussen 8 en 9 maar dus toch 9quote:Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende: Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9
het feestje begon al om half 5 want ze kon van de spanning niet meer slapen
maar ze is helemaal blij met haar cadeautjes (playmobil en Gravitrax) dus daar hebben we geen kind meer aan. Of eigenlijk was het cadeautje van haar zusje wel de grote favoriet, een capibara knuffel. Want geen enkel cadeau verslaat knuffels (en al helemaal niet als het dan ook nog een capibara is)
Gefeliciteerd met jouw verse 7 jarige @:eponine
![]()
hopelijk hebben jullie een fijne en feestelijke dag!
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrendquote:Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef Schanu het volgende:
Ahh lief, dankjulliewel! De 8 jarige is alweer 9![]()
Hahaha dat wordt wel even schakelen jaquote:Op woensdag 5 november 2025 08:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Blijf je haar wel de 8 jarige noemen? Anders wordt het zo verwarrend
SPOILER: NIET QUOTEN AUBOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even kindetspam. Mijn twee oudste zoons in 2014, en vandaag in een vergelijkbare setting als elf jaar geleden.
Ik haal de spoiler zometeen weer weg.
Oudste wordt dit jaar 17.
[ Bericht 28% gewijzigd door DJMO op 06-11-2025 16:03:02 ]Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ik ben ook erg trots op ze. Ze doen het ontzettend goed, ondanks (of misschien juist wel omdat) dat ze in een pleeggezin wonen. Ik heb het het ook echt super getroffen met deze pleegouders, die ik liever bonus ouders noem dan pleegouders.quote:
Ik heb het dan, ok zoals gezegd, heel erg goed getroffen mt deze twee mensen. Natuurlijk heb ik ook klachten over de periode voorafgaand aan de uithuisplaatsing zoals: waarom bestonden de klachten van mijn kind uit hun verbeelding en lag alles aan mij? Waarom ziet en deelt jeugd/pleegzorg diezelfde klachten nu wel en is er wel de hulp mogelijk waarom ik 5 jaar lang gesmeekt heb maar niet kreeg?quote:Op woensdag 5 november 2025 23:30 schreef Phaidra het volgende:
DJMO wat een leuke foto’s zo naast elkaar, heel gaaf om te zien! Ik vind het ontzettend knap hoe jullie dit met z’n allen doen. Je hoort natuurlijk vooral over misstanden, gelukkig kan het ook anders.
Ik kan me voorstellen dat dat altijd oneerlijk blijft voelen, hoe goed het nu ook gaatquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens..![]()
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.
Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..
Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:46 schreef SaskiaR het volgende:
Is hij hoogbegaafd? Want zo klinkt het namelijk wel
Ik zou een IQ-test laten doen door een hb-expert, waarbij ook advies aan de school wordt gegeven over het vormgeven van begeleiding op school en thuis.
Verder, lees je in in hoogbegaafdheid of kijk hier OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? #12
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:47 schreef Tink89 het volgende:
Taxi, ik snap je vraag, maar vraag me wel af waarom je aan een beelddenker denkt? Ik hoor bijvoorbeeld ook kenmerken van meerbegaafdheid (niet gewend zijn dat iets niet in één keer lukt zonder hulp of instructie en dan vastlopen, disharmonisch profiel misschien?).
Ik zou niet meteen een iq-test laten doen, maar eerst eens het gesprek met school aangaan dat je vermoedt dat hij wat meer nodig heeft om tot leren te komen. Je kunt vragen of de ib’er eens komt meekijken. En dan kun je hb of beelddenken opperen als opties.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.
[..]
Vooral omdat ik het gevoel heb dat hij veel visualiseert. Bv aan het begin van het schooljaar begonnen ze met leren lezen d.m.v. woordtorentjes. Thuis ging hij dan onder de douche de shampooflessen 'lezen' door de theorie van de woordtorentjes toe te passen.
Tja, je wil toch het beste voor je kind? Dan moet je ervoor kiezen om zo'n moeder te zijn.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:53 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Poeh, hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat hij wel slim is, maar HB? Ben bang dat er dan weer snel wordt gedacht 'daar heb je weer zo'n moeder'.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:39 schreef taxibabe het volgende:
Ik kom hier even met een vraag binnenvallen.
Hebben jullie ervaring/tips voor een net 6 jarige (vermoedelijke) beelddenker? Ons jochie is een vrolijk leergierig jongetje maar heeft wel een gebruiksaanwijzing met bepaalde dingen. Op school (groep 3) komt 1 x in de 2 weken een ergotherapeut omdat hij moeite heeft met taakgerichtheid, is snel afgeleid en krijgt zijn werkjes niet af. In mindere mate merken we dat thuis ook, maar thuis is minder tijdsdruk dan op school dus is het een minder groot probleem (wel irritant soms). Hij gaat overigens met veel plezier naar school.
Nu kregen we vandaag weer een verslag van de ergo:Niet je vraag, maar ik moest er ineens aan denken...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thuis verbaast hij mij hoe goed hij leest sinds de start van groep 3, maar ook het rekenen gaat hem thuis goed af (bv in stappen van 5 naar 100 rekenen), maar hij lijkt dat op school dus niet te laten zien.
Ook verbanden leggen, conclusies trekken en diepzinnige vragen stellen waarvan ik denk huh? Paar maand geleden: 'Toen ik er nog niet was, jullie ook niet en nog helemaal niemand, waar kwam toen de mens vandaan?' En dat om 8 uur 's morgens..![]()
Wat wel problematisch lijkt te zijn is bv zwemles, hij is op zich niet bang voor water, maar weigert pertinent de instructies van de zwemjuf en gaat volledig in de weerstand.
Nu ging er bij mij ergens een belletje rinkelen op de opmerking van de ergo wat betreft het 'stappenplan', het klinkt mij in de oren alsof hij moeite heeft met automatiseren, als ik thuis kijk naar bv aankleden, je moet hem echt elke stap aansporen, onderbroek - sokken - broek etc..
Lang verhaal .. maar herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe wij hem kunnen helpen? Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben, behalve bij zwemles. Maar ik ben wel bang dat dat moment een keer gaat komen op deze manier, want ik zie wel momenten van faalangst bij hem. En als ik kijk naar eigenschappen van een beelddenker, kan ik veel punten afvinken..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met zwemmen is dat misschien niet zo handig, alhoewel ik wel eens heb gezien dat ze dat ook visueel maken. Ik weet alleen niet meer waar. Is dat iets om eens met de zwemjuf te overleggen?
Kan hij zelf aangeven waarom hij zo in de weerstand gaat? Of vind hij het zwemmen moeilijk en hoeft hij dat niet zolang hij in de weerstand gaat? Om maar iets te noemen.
Wel fijn dat er zo'n ergotherapeut is die meedenkt ook, zou diegene nog een idee hebben vwb het zwemmen?Fake it till you make it...
Je hebt van die bordjes waar je vakjes dicht kan doen als je iets gedaan hebt, ik weet niet of dat het leuker/aantrekkelijker maakt...quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:25 schreef taxibabe het volgende:
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..
De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester...Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.
Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.
Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: breinbewakers&bandietenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 20:58 schreef douche-eendje het volgende:
@:taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die 3P is ook wel een goeie!SPOILER: breinbewakers&bandietenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was dus net de pictogrammen voor het aankleden op de krijtdeur aan het maken toen T boven kwam. Hij snapte direct wat ik aan het doen was. Ik had voor het leren lezen ook de woorden er onder geschreven.
Hij wilde gelijk zelf het stappenplan voor de avond op het onderste gedeelte tekenen en schrijven.![]()
Nou prima, maar er kwamen gelijk weer nieuwe dingen bij (afvinken enzo), dus die herplakbare stickers van de Jumbo erbij gepakt als 'afvinkjes'. Maar toen bedacht hij weer wat anders --> zie de afleiding![]()
Maar goed.. we gaan het weer proberen. Eerst samen op de stoel zitten en het stappenplan doornemen en dan achter elkaar de stappen doen zonder andere dingen.
Wat betreft die prikkelverwerking, hij krijgt alles wel mee, want hij verteld meer thuis over de schooldag dan wat de juffen verwachten. Dan lijkt het alsof hij in zijn hoofd ergens anders is, maar hoort wel alles wat de juf zegt, maar komt niet tot werken. En bv met schrijven: dan leren ze de 'aa' en moeten ze bij de plaatjes (kaas, vaas etc) de woorden schrijven. Dat gaat 3 x goed en dan schrijft hij bij elk plaatje alleen de 'aa'
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |