abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219999541
Een kind moet vooral op het niveau scholing krijgen wat bij hem/haar past. Ze hebben ook helemaal nog niet de leeftijd om keuzes te maken voor de langere termijn. Een school moet goed voelen.

Wij hebben B altijd als Havo scholier ingeschat, zijn leerkrachten ook. Maar de afgelopen 2,5 jaar zag je hem enorm groeien. Hij zat vrij snel op Havo/Vwo advies maar meer tegen VWO aan dan tegen Havo.
Wij als ouders hebben de gesprekken gevoerd om hem op Havo/VWO te krijgen. Maar de laatste gesprekken vertelden zijn huidige leerkrachten dat ze zien en merken dat hij zich snel verveelt. Hij pikt dingen snel op en is (in tegenstelling tot zijn beide moeders) een echte Beta kind.

B wilt zelf ook het liefste naar het VWO, ook al heeft geen enkele van zijn vrienden dat advies.

Ons sterke gevoel om hem naar Havo te dirigeren is weg. Zijn laatste advies was VWO. Hij heeft overigens geen flauw idee wat hij later wilt worden. Dat varieert van Mark Rober tot Douane ambtenaar en van leraar tot hondentrainer.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:29:26 #202
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_219999587
Mijn dochter leert heel gemakkelijk uit haar hoofd, alle zaakvakken vindt ze leuk. Wel dyslectisch ze heeft nu vmbo tl advies. Ze gaat naar een combi brugklas. En dan zullen we wel zien hoe het loopt.
pi_219999651
Het is wel mooi dat er steeds meer variatie is qua maatwerk. Ook een groen lyceum met vmbo en mbo in 6 jaar is ook een fijne optie. Daar zijn wat klasgenootjes van D heeft gegaan. Oa vanwege dyslexie of geen zin om in de boeken te zitten.
Ik zie het om me heen ook waar ouders zo hoog mogelijk willen en het kind ongelukkig in de boeken zit.

Hier spoort school D ook aan om meerdere extra vakken te gaan doen. Maar hij heeft gewoon weinig schoolse vakken die leuk zijn. Vanwege dalend leerlingaantal zijn wiskunde D en muziek allebei vervallen. Dan blijft er nog minder over.
Hij gaat nu wel bio extra doen, maar eerst voor 1 jaar en op zelfstudie. Niet omdat het leuk is, maar omdat het kan helpen met leren-leren bij een kind dat makkelijk leert op uitleg van docenten/youtube. Nu wordt begrijpend lezen en zelf verwerken een uitdaging, nu nog kijken of de decaan en bio leraar het eens zijn met het idee van de mentor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 04-02-2026 12:23:33 ]
pi_220000607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.

Bij ons is het natuurlijk ook gek dat de jongste een klas heeft overgeslagen en dan toch uitstroomt op vmbo-tl. Dat is niet wat je zou verwachten na een versnelling. Ik neem aan dat de inspectie daar ook kritisch naar kijkt. Maar dit is niet ons probleem. Wij willen gewoon straks een school waar wel gekeken wordt naar zijn kracht ipv alleen de focus op dingen die niet goed gaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220002956
J zei vanmiddag dat hij gisteren misschien te goed zijn best had gedaan bij de (adaptieve) toets... Vandaag waren de vragen soms zó moeilijk _O-

Hij gaat deze week nog even door met een talentoets, een topotoets, programmeermiddag en een sportwedstrijd. En gelukkig daarna een dagje vrij (studiedag) :D
pi_220003086
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220003292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.
pi_220003756
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.

Hier op school zijn ze iig klaar. Zoon mag volgend jaar. Die kijkt volgens mij vooral uit naar de stroopwafel die hij dan krijgt :D

Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
pi_220003768
Ook de papieren versie was vandaag moeilijker. Maar die is uiteraard niet adaptief inderdaad. Zou knap zijn

En eind groep 7 kreeg hij zijn eerste voorlopige advies (juni volgens mij)
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:02 #210
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220003820
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:17:13 #211
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_220003836
Hier ook eind groep 7 pas
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:43:38 #212
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.

Anyway, hier ook een zoon groep 7 die deel 2 van de toetsen ook lastiger vond, maar de eerste wel erg makkelijk, dus hij had 't al aan zien komen dat er een moeilijke zou volgen. Eerste advies krijgt hij net na de carnavalsvakantie. Te laat voor de open dagen van dit jaar, die zijn dan bijna allemaal al geweest...
pi_220004055
Hier kwam het eerste advies ook pas na de open dagen in groep 7. Maar wij konden wel zelf inschatten welke kant het op zou gaan en dat hoorde ik van meerdere ouders.

B kwam vol energie thuis, gelukkig had hij vanavond nog Freerunnen.

Open lesmiddag was leuk, het is en blijft de school van zijn 1e keuze. Dus hij heeft nu de 1 en 2 bepaald voor zichzelf.
  woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:21 #214
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004145
Wij weten idd ook wel in welke richting we moeten kijken. Leerkracht vroeg er tijdens het oudergesprek in november ook naar, en was ook niet verbaasd over de scholen waar we wilden kijken. Nu 2 open dagen gehad. Zaterdag nog eentje, en dan volgende week donderdag de laatste. Dat is de school van J, dus dan krijgt F een privé rondleiding.

Er zijn in principe nog 3 opties binnen een half uur fietsen, maar die slaan we over. Eentje omdat het schooltype niet aanspreekt (Waldorf/ vrijeschool), eentje omdat de ervaringsverhalen van bekenden behoorlijk negatief zijn, en eentje omdat zoonlief daar zelf niet wil gaan kijken.
pi_220004190
Hier ook pre advies eind groep 7, maar meerdere scholen in de buurt doen al eerder zodat je in groep 7 ook al naar open dagen kunt. Onze school zei dat ze verwachten dat vrijwel alle ouders wel al weten naar welk type school ze moeten kijken voor hun kind. Ik vraag me dat af.
pi_220004284
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
pi_220004810
Hier was het ook eind groep 7. Met het rapportgesprek halverwege groep 7 heb ik het bij de jongste wel even gevraagd. Ik vond dat heel lastig inschatten bij haar. Had alleen de oudste als vergelijk en die had al jaren pluswerk en zo. Dochter had meer moeite op school. Vond altijd alles heel moeilijk, maar had wel een prima rapport altijd. Dus dat rijmde niet. Maar de juf gaf aan dat ze de lat heel hoog legde en ze havo/vwo advies inschatte.
Dat verbaasde ons wel (dit was ook haar voorlopig advies eind groep 7). Het definitieve advies is mavo/havo geworden en dat leek ons ook veel beter te passen bij haar.

Maar omdat ze altijd alles aangaf heel moeilijk te vinden, kon het voor mijn gevoel ook vmbo gt zijn. Ik kon dat echt niet inschatten.

Dat zat op een andere school als de voorkeur. Dus daar zijn we ook naar gaan kijken (sowieso een tweede school ter vergelijking, maar dan ook even een ander deel van de school bekijken)
pi_220005006
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...
Hier zal het waarschijnlijk erop neer komen dat hij voor de twee profielen die hij overweegt, bij elk voor één verplicht vak een negatief advies heeft/ krijgt. Volgens de coach zijn de adviezen niet bindend, maar het voelt gewoon niet goed. Aan de andere kant kunnen ze geen positief advies geven als hij op dit moment onvoldoende staat voor deze vakken.
Ik vind het heel lastig. Sowieso moeten de kinderen zelf de keuze doorgeven en de ouders geven via magister toestemming, als ik het goed heb begrepen.

Ik kan het als ouder gewoon niet goed inschatten, bij één vak hadden ze vorig jaar veel minder les door ziekte van de leraar en geen vervanging. En omdat ze zo wisselende roosters hebben, weet ik ook niet hoeveel uur precies zijn uitgevallen. Als ze nu toezichthouders hebben zet de school de afkorting van de naam in het rooster en niet meer "th" voor toezichthouder, dus als ouder denk je, ze hebben gewoon les.
Bij het andere vak heeft hij maar twee cijfers tot nu toe dit jaar. En wiskunde zou ook nog een probleem kunnen worden. Daar hadden ze ook veel wisselende leerkrachten sinds vorig jaar en begon waarschijnlijk de hele klas niet goed dit schooljaar. Ben benieuwd wat daar het advies wordt, de nieuwe leerkracht is pas begonnen.

Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?

Misschien nog een keer contact opnemen met de decanen of eventueel leerkrachten, maar dat moet hij ook zelf willen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 05-02-2026 00:49:03 ]
pi_220006087
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.

Ze proberen het hier zoveel mogelijk met de leerlingen zelf te regelen. Tijdens mentorlessen worden ze goed doorgevraagd en moeten ze allerlei dingen op de computer doen (Qompas?) Maar als het D komende week niet lukt om dat extra vak te regelen, dan mail ik zelf de decaan wel. Dat is toevallig ook zijn mentor, dus die lijntjes zijn lekker kort.

Ze hebben hier naast de toetsweken nauwelijks cijfers. Dus hij heeft voor de meeste vakken 2 cijfers, soms 3 als iets praktisch tussendoor kwam. Als je dan een uitglijder hebt, dan heb je snel een onvoldoende. Maar ze kijken ook of het kind in de klas het goed doet.
Ik zag dat geschiedenis een plus had, maar daar staat hij net geen 6 op. Op Frans een ?, maar met een 5,5 is dat logische. Hij kiest beide toch niet. Dit zijn wel de 2 vakken waar hij een onverwacht lager cijfer had.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:06:34 #220
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220006458
Hier ook Qompas om uit te zoeken waar de interesses liggen e.d. :Y

Hier wel 3 of 4 cijfers per periode dus nog iets ruimte om een lager uitgevallen cijfer op te halen.
Alleen geschiedenis was met een 6,5 lager dan verwacht maar de toets is besproken en hij weet nu dat de docent uitgebreidere antwoorden verwacht.
Het advies gaat hier op basis van cijfers 1 t/m 5. Ik geloof dat je bij een 1 er wel over moet gaan babbelen verplicht en voor wiskunde B moet je bij slecht advies een toets doen en houdt het op als die ook slecht is. Er zit geen negatief advies bij tot nu toe dus dat scheelt weer nadenken.

@Zana Ik zou bij onvoldoendes voor profielvakken met kind en docent gaan zitten voor een weloverwogen keuze. En dat zou ik persoonlijk niet af laten hangen van of hij dat wel wilt. Een puber heeft sturing hierin nodig omdat hij zelf niet alle gevolgen kan overzien nog.
Interesse volgen is absoluut belangrijk maar reëel zijn over wat haalbaar is ook. Een lijdensweg de komende jaren met misschien zelfs niet slagen tot gevolg is ook niks. Ik zou ook bedenken of het vak in de gewenste vervolgopleiding ook weer belangrijk is. Hoeveel intrinsieke motivatie heeft je kind om er helemaal voor te gaan?

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 05-02-2026 10:19:02 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220006664
Wij kunnen deze week nog een afspraak maken voor maximaal 2 tienminutengesprekken met docenten begin maart. Daar kan je dan stommerwijze weer geen tijdstip kiezen, maar moet wachten hoe je wordt ingedeeld.

Ik weet niet of de docenten ook een deadline hebben voor hun advies. Er zijn toch nog een aantal vakken, waar het er nog niet staat, maar die er wel toe doen.

16 maart moet de profielkeuze definitief doorgegeven zijn. Voorafgaande gaan blijkbaar de decanen de klassen in (vanaf eind februari), maar ik weet niet of ze individuele gesprekken met de leerlingen hebben.

Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.

En pubers denken heel anders als volwassene, heb ik gemerkt. Mijn zoon neemt dingen vaak letterlijk. Als in een test voor de profielkeuze wordt gevraagd, of hij stevig in zijn schoenen staat of interesse in eten en drinken heeft, dan is zijn antwoord: "ja, ik eet en drinkt graag en wiebel niet in mijn schoenen". Het zou dus ook nog zo kunnen wezen dat hij heel andere voorstellingen van bepaalde dingen heeft of de samenhangen (nog) niet ziet.

Soms zijn resultaten ronduit tegenstrijdig. Hij heeft in de herfst een goede diatoets rekenen gemaakt en vroeger was rekenen altijd een van zijn beste vakken, maar dat vertaalt zich tegenwordig niet in de wiskundecijfers. Nu heb ik geen idee wat er precies bij de diatoetsen getoetst wordt, dat blijkt heel iets anders te zijn dan in de normale wiskundetoetsen.
Door gegoochel met cijfers en waarderingen kun je ook zomaar weer een voldoende of onvoldoende staan na een toets. Volgens mij heeft de scheidende wiskundedocent op die manier nog een cadeautje voor de leerlingen achter gelaten, maar dat kun je natuurlijk nooit hard maken, omdat je alles alleen van buitenaf bekijkt.
pi_220006929
Wiskunde en rekenen zijn ook twee totaal verschillende dingen imo. Zit wel een kleine overlap tussen, maar goed zijn in rekenen wil niet zeggen dat je ook goed bent in wiskunde. En ook in wiskunde zit nog heel veel variatie per soort wiskunde. En ook dan nog kan het ene onderwerp je beter liggen dan het andere, dus cijfers kunnen ook best fluctueren.

Ik zou vooral kijken naar waar je kind goed in is (wat hij zelf aangeeft, hij heeft zelf wel inzicht in hoeverre een vak hem echt ligt of dat het gewoon even pech met een toets/docent was) en waar de interesses liggen. Kijken waar de meeste overlap ligt. Op die manier heb ik zelf ook ooit mijn profiel gekozen. En uiteindelijk maakt een ‘fout’ profiel ook maar voor een paar vervolgstudies echt verschil, en die zitten vooral in de natuurkunde/biologie hoek is mijn ervaring.

Wij hebben nu 3 middelbare scholen gehad. Zaterdag kunnen we door een verplaatste wedstrijd toch ook nr 4 bekijken en dan volgende week nog nr 5. En dan horen we eind van het schooljaar of we school 6, 7 en 8 ook nog moeten bekijken volgend jaar, als het advies veel lager uitvalt dan nu verwacht.
pi_220007045
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007223
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007388
Ik ben blij dat wij de beperkte keuze hebben voor 2 scholen, dat scheelt een hoop tijd zo te lezen 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')