Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.
Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |