Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.
Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
Ik heb kind daarom voorzichtig bijgestuurd naar N&G om meer keuze mogelijkheden te hebben. Alle profielen kunnen qua cijfers maar uit de interesses kwam E&M. Zijn vader en ik zijn met meerdere diploma’s en switches tussen zeer uitlopende studierichtingen een perfect praktijkvoorbeeld dat interesses erg wispelturig kunnen zijn. En hoe je soms je gewenste studiekeuze niet kan uitvoeren omdat je niet beta genoeg bent.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Als er toch regelingen zijn waarbij minder talige kinderen een taal mogen skippen en in plaats daarvan een beta vak mogen doen, zou je toch verwachten dat andersom er ook mogelijkheden zouden zijnquote:Op donderdag 5 februari 2026 14:34 schreef Kyara het volgende:
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.
Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
Dat kan zomaar zo zijn. Hij kan heel weinig met deze docent. Dus ik hoop dat bijles hem kan helpen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:00 schreef mefke79 het volgende:
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijnHij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.
Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.
Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
Het mag nog in de vorm van een sporttest of een portfolio als de opleiding voor start werving aangeeft wat de eis is en hoeveel plekken er maximaal zijn. Maar het komt echt amper voor.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:17 schreef Troel het volgende:
[..]
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
Een soort Technasium?quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).
Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.quote:
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.
Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
Ja precies. Dat vind ik ook wel fijn. Want dat zou ook nogal bepalend zijn welke school je kiest omdat je dan ook nog moet opletten welke profielen aangeboden worden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:33 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
Bij wiskunde kun je nog wiskunde C gaan doen. Duits light bestaat niet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.
Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
Ah dan heb ik daar niet goed opgelet bij de info avond. De talen zijn ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen. Alleen dat er buiten Engels nog een extra vreemde taal moetquote:Op donderdag 5 februari 2026 18:46 schreef mousemicky het volgende:
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk![]()
Maak daar Duits van en Grieks en maatschappijleer erbijquote:Op donderdag 5 februari 2026 20:31 schreef exode het volgende:
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?quote:Op donderdag 5 februari 2026 20:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.
De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers
Omdat je soms per ongeluk ergens inroltquote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?
Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Er is meer met cijfers dan wiskunde.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Nou, omdat je met een beetje cijfers geen gonio nodig hebt of meetkunde?quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja ik vraag me ook af waarom ik het vroeg, ik werkte ook met cijfers en mijn eindcijfer wiskunde B was een 4quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 06:52 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Hier bij NG ook de keuze tussen A en B. Bij NT moet je wel wisB. Maar bij NG zit je wel aan bio vast. Moet je ook net leuk vinden.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Alles valt en staat met een goede docent helaas.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:46 schreef Nijna het volgende:
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde
Dat is zelfs met Duits natuurlijk als zo, dat weten wat een dativus is, heel nuttig is voor het leren van de taalquote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:03 schreef SaskiaR het volgende:
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.
Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttigMensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Categoraal gymnasium?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:05 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
Jaquote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:23 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.
Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken![]()
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.
Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
Steeds als ik lees over Chinees op school vraag ik me af hoe (excusez le mot) 'Hollanders' dat leren, zonder ervaring met tonale taal? Lijkt me voor de gemiddelde Limburger nog wel te doen, die is ermee opgegroeid, maar ik had altijd begrepen dat je tonale verschillen meestal niet eens kunt horen als het niet in je moedertaal zit, hoe wil je het dan aanleren?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!
De school waar de jongste waarschijnlijk heen gaat, biedt Duits, Spaans en Chinees aan. Volgens de leerkracht Chinees is die taal voor dyslectici veel makkelijker te leren dan de andere vreemde talen. Maar het mag niet omgeruild worden op deze school. Duits en Spaans zijn de 'vaste' vreemde talen, Chinees blijft altijd een keuzevak. Dat vind ik dan weer heel jammer. Ik vond het wel grappig om te zien dat de jongste best interesse had voor Chinees. Terwijl hij in het Duits lokaal niet eens wilde kijken.
Over het spreken zou ik S eens kunnen vragen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Steeds als ik lees over Chinees op school vraag ik me af hoe (excusez le mot) 'Hollanders' dat leren, zonder ervaring met tonale taal? Lijkt me voor de gemiddelde Limburger nog wel te doen, die is ermee opgegroeid, maar ik had altijd begrepen dat je tonale verschillen meestal niet eens kunt horen als het niet in je moedertaal zit, hoe wil je het dan aanleren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |