abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219998796
Ook hier was de doorstroomtoets meegevallen. De afgelopen 2 weken zat A. er wel enorm over te stressen (en hij is volgende week ook jarig, dat helpt niet echt). Slapeloze nachten, nachtmerries, hysterisch druk. Terwijl het allemaal inderdaad niet uitmaakt, maar hij wil zichzelf niet teleurstellen ofzo. Ik ben dus blij dat het meeviel. Vandaag doen ze deel twee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:21 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_219999292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219999344
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Troel het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219999403
Twee van mijn neefjes hebben ook beide een lagere opleiding gedaan dan het advies was, ook omdat zij beide meer van het doen waren. In hun geval overigens VMBO kader (denk ik?), waarbij ze al heel gericht voor een technische opleiding konden kiezen waar ze interesse in hadden. En ik ben heel blij dat ik nu een automonteur in de familie heb, dat is een stuk waardevoller (voor de gehele maatschappij) dan de hbo-er met een managementbaan. En qua inkomsten ontloopt het elkaar heel weinig.

Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid. De ander zat op speciaal onderwijs, dus daar kijken ze vooral naar wat passend is.
pi_219999541
Een kind moet vooral op het niveau scholing krijgen wat bij hem/haar past. Ze hebben ook helemaal nog niet de leeftijd om keuzes te maken voor de langere termijn. Een school moet goed voelen.

Wij hebben B altijd als Havo scholier ingeschat, zijn leerkrachten ook. Maar de afgelopen 2,5 jaar zag je hem enorm groeien. Hij zat vrij snel op Havo/Vwo advies maar meer tegen VWO aan dan tegen Havo.
Wij als ouders hebben de gesprekken gevoerd om hem op Havo/VWO te krijgen. Maar de laatste gesprekken vertelden zijn huidige leerkrachten dat ze zien en merken dat hij zich snel verveelt. Hij pikt dingen snel op en is (in tegenstelling tot zijn beide moeders) een echte Beta kind.

B wilt zelf ook het liefste naar het VWO, ook al heeft geen enkele van zijn vrienden dat advies.

Ons sterke gevoel om hem naar Havo te dirigeren is weg. Zijn laatste advies was VWO. Hij heeft overigens geen flauw idee wat hij later wilt worden. Dat varieert van Mark Rober tot Douane ambtenaar en van leraar tot hondentrainer.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:29:26 #202
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_219999587
Mijn dochter leert heel gemakkelijk uit haar hoofd, alle zaakvakken vindt ze leuk. Wel dyslectisch ze heeft nu vmbo tl advies. Ze gaat naar een combi brugklas. En dan zullen we wel zien hoe het loopt.
pi_219999651
Het is wel mooi dat er steeds meer variatie is qua maatwerk. Ook een groen lyceum met vmbo en mbo in 6 jaar is ook een fijne optie. Daar zijn wat klasgenootjes van D heeft gegaan. Oa vanwege dyslexie of geen zin om in de boeken te zitten.
Ik zie het om me heen ook waar ouders zo hoog mogelijk willen en het kind ongelukkig in de boeken zit.

Hier spoort school D ook aan om meerdere extra vakken te gaan doen. Maar hij heeft gewoon weinig schoolse vakken die leuk zijn. Vanwege dalend leerlingaantal zijn wiskunde D en muziek allebei vervallen. Dan blijft er nog minder over.
Hij gaat nu wel bio extra doen, maar eerst voor 1 jaar en op zelfstudie. Niet omdat het leuk is, maar omdat het kan helpen met leren-leren bij een kind dat makkelijk leert op uitleg van docenten/youtube. Nu wordt begrijpend lezen en zelf verwerken een uitdaging, nu nog kijken of de decaan en bio leraar het eens zijn met het idee van de mentor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 04-02-2026 12:23:33 ]
pi_220000607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
Ik weet wel dat zij bij de een wel wat gedoe op school heeft gehad hierover, school wordt beoordeeld op het niveau waar kinderen op uitstromen oid.
Ja, dit merkten wij ook. Basisscholen worden daarnaast ook afgerekend op het aantal op- en afstromers (dus bijv. starten op havo maar uiteindelijk toch op vwo of vmbo terechtkomen). Dus ik snap wel dat ze voorzichtig zijn in het afwijken.

Bij ons is het natuurlijk ook gek dat de jongste een klas heeft overgeslagen en dan toch uitstroomt op vmbo-tl. Dat is niet wat je zou verwachten na een versnelling. Ik neem aan dat de inspectie daar ook kritisch naar kijkt. Maar dit is niet ons probleem. Wij willen gewoon straks een school waar wel gekeken wordt naar zijn kracht ipv alleen de focus op dingen die niet goed gaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220002956
J zei vanmiddag dat hij gisteren misschien te goed zijn best had gedaan bij de (adaptieve) toets... Vandaag waren de vragen soms zó moeilijk _O-

Hij gaat deze week nog even door met een talentoets, een topotoets, programmeermiddag en een sportwedstrijd. En gelukkig daarna een dagje vrij (studiedag) :D
pi_220003086
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220003292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:39 schreef Phaidra het volgende:
Is de toets adaptief inderdaad? A zei ook al dat rekenen vandaag moeilijker was :D.
De digitale toetsen zijn adaptief inderdaad. De papieren (uiteraard) niet. Volgens mij geldt dat voor alle aanbieders.
pi_220003756
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.

Hier op school zijn ze iig klaar. Zoon mag volgend jaar. Die kijkt volgens mij vooral uit naar de stroopwafel die hij dan krijgt :D

Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
pi_220003768
Ook de papieren versie was vandaag moeilijker. Maar die is uiteraard niet adaptief inderdaad. Zou knap zijn

En eind groep 7 kreeg hij zijn eerste voorlopige advies (juni volgens mij)
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:02 #210
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220003820
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:17:13 #211
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_220003836
Hier ook eind groep 7 pas
  woensdag 4 februari 2026 @ 20:43:38 #212
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar. Kijken ze dan naar de moeilijkste vragen die nog goed zijn beantwoord om een score te bepalen oid? Want gewoon 20% fout is havo, 10% is vwo (ik zeg maar wat) gaat dan niet meer op.
Zo werkt 't zowieso niet, ook niet bij de oude papieren toetsen. Ingewikkeld verhaal (ik snapte het toen mijn collega die betrokken is bij de analyse van de CITO doorstroomtoets het me uitlegde, maar ik kan het niet exact reproduceren). Er wordt iig gewerkt met ankeritems (vragen die steeds terugkomen in toetsen in verschillende jaren) om de moeilijkheid van de vragen en toets te bepalen (ze weten hoe die vragen door voorgaande jaren zijn gemaakt). Moeilijkheid van vragen wordt op die manier ook bepaald (relatief aan elkaar dus). Score wordt bepaald met normgroepen: top 10% scoorders van alle lln die de toets hebben gemaakt is I, de volgende 10 (of 20?) is II etc. Daar wordt dan vervolgens een advies aangekoppeld.

Anyway, hier ook een zoon groep 7 die deel 2 van de toetsen ook lastiger vond, maar de eerste wel erg makkelijk, dus hij had 't al aan zien komen dat er een moeilijke zou volgen. Eerste advies krijgt hij net na de carnavalsvakantie. Te laat voor de open dagen van dit jaar, die zijn dan bijna allemaal al geweest...
pi_220004055
Hier kwam het eerste advies ook pas na de open dagen in groep 7. Maar wij konden wel zelf inschatten welke kant het op zou gaan en dat hoorde ik van meerdere ouders.

B kwam vol energie thuis, gelukkig had hij vanavond nog Freerunnen.

Open lesmiddag was leuk, het is en blijft de school van zijn 1e keuze. Dus hij heeft nu de 1 en 2 bepaald voor zichzelf.
  woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:21 #214
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220004145
Wij weten idd ook wel in welke richting we moeten kijken. Leerkracht vroeg er tijdens het oudergesprek in november ook naar, en was ook niet verbaasd over de scholen waar we wilden kijken. Nu 2 open dagen gehad. Zaterdag nog eentje, en dan volgende week donderdag de laatste. Dat is de school van J, dus dan krijgt F een privé rondleiding.

Er zijn in principe nog 3 opties binnen een half uur fietsen, maar die slaan we over. Eentje omdat het schooltype niet aanspreekt (Waldorf/ vrijeschool), eentje omdat de ervaringsverhalen van bekenden behoorlijk negatief zijn, en eentje omdat zoonlief daar zelf niet wil gaan kijken.
pi_220004190
Hier ook pre advies eind groep 7, maar meerdere scholen in de buurt doen al eerder zodat je in groep 7 ook al naar open dagen kunt. Onze school zei dat ze verwachten dat vrijwel alle ouders wel al weten naar welk type school ze moeten kijken voor hun kind. Ik vraag me dat af.
pi_220004284
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:15 schreef laziness het volgende:
Begin groep 7 zodat je dat schooljaar al open dagen voor middelbare scholen mee kan pakken.

Het laatste cijfer van de toetsweek is eindelijk bekend. Sommige docenten doen er wel heel lang over. Ook nog steeds niet alle vakdocenten hebben een advies afgegeven over volgend jaar terwijl de profielkeuze binnenkort definitief gemaakt moet worden.
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
pi_220004810
Hier was het ook eind groep 7. Met het rapportgesprek halverwege groep 7 heb ik het bij de jongste wel even gevraagd. Ik vond dat heel lastig inschatten bij haar. Had alleen de oudste als vergelijk en die had al jaren pluswerk en zo. Dochter had meer moeite op school. Vond altijd alles heel moeilijk, maar had wel een prima rapport altijd. Dus dat rijmde niet. Maar de juf gaf aan dat ze de lat heel hoog legde en ze havo/vwo advies inschatte.
Dat verbaasde ons wel (dit was ook haar voorlopig advies eind groep 7). Het definitieve advies is mavo/havo geworden en dat leek ons ook veel beter te passen bij haar.

Maar omdat ze altijd alles aangaf heel moeilijk te vinden, kon het voor mijn gevoel ook vmbo gt zijn. Ik kon dat echt niet inschatten.

Dat zat op een andere school als de voorkeur. Dus daar zijn we ook naar gaan kijken (sowieso een tweede school ter vergelijking, maar dan ook even een ander deel van de school bekijken)
pi_220005006
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
We hebben de cijfers wel binnen, maar er zijn pas 3 adviezen binnen. En 20 februari moet het formulier met handtekening fysiek op school zijn. Dus een paar dagen eerder moet die keuze er al zijn, zodat de mentor het geprinte formulier mee kan geven. Maar dat is de voorlopige keuze. De uiteindelijke hebben we nog 1,5 maand extra voor.
Volgens mij zijn alle cijfers van de toetsweek binnen, maar nog niet alle vakadviezen. Volgende week staan ook weer 4 toetsen/ proefwerken gepland...
Hier zal het waarschijnlijk erop neer komen dat hij voor de twee profielen die hij overweegt, bij elk voor één verplicht vak een negatief advies heeft/ krijgt. Volgens de coach zijn de adviezen niet bindend, maar het voelt gewoon niet goed. Aan de andere kant kunnen ze geen positief advies geven als hij op dit moment onvoldoende staat voor deze vakken.
Ik vind het heel lastig. Sowieso moeten de kinderen zelf de keuze doorgeven en de ouders geven via magister toestemming, als ik het goed heb begrepen.

Ik kan het als ouder gewoon niet goed inschatten, bij één vak hadden ze vorig jaar veel minder les door ziekte van de leraar en geen vervanging. En omdat ze zo wisselende roosters hebben, weet ik ook niet hoeveel uur precies zijn uitgevallen. Als ze nu toezichthouders hebben zet de school de afkorting van de naam in het rooster en niet meer "th" voor toezichthouder, dus als ouder denk je, ze hebben gewoon les.
Bij het andere vak heeft hij maar twee cijfers tot nu toe dit jaar. En wiskunde zou ook nog een probleem kunnen worden. Daar hadden ze ook veel wisselende leerkrachten sinds vorig jaar en begon waarschijnlijk de hele klas niet goed dit schooljaar. Ben benieuwd wat daar het advies wordt, de nieuwe leerkracht is pas begonnen.

Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?

Misschien nog een keer contact opnemen met de decanen of eventueel leerkrachten, maar dat moet hij ook zelf willen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 05-02-2026 00:49:03 ]
pi_220006087
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 00:29 schreef Zana het volgende:
Het zal wel vaker voorkomen dat leerlingen op onvoldoende staan op het moment dat een vakkenpakket gekozen moet worden, maar ik weet eigenlijk niet goed wat nu te doen. In principe is duidelijk welk vakkenpakket en welke keuzevakken hij zou kunnen doen om zijn interesses gerecht te worden, maar moet ik het hem ook aanbevelen of wordt het te moeilijk?
Hier moet je in gesprek met de docent bij twijfel. Ze kunnen het afraden, maar niet weigeren. Soms moet je gewoon wel voor een vervolgstudie een bepaald vak in je pakket hebben. Dan is het stukje motivatie ook hoger.

Ze proberen het hier zoveel mogelijk met de leerlingen zelf te regelen. Tijdens mentorlessen worden ze goed doorgevraagd en moeten ze allerlei dingen op de computer doen (Qompas?) Maar als het D komende week niet lukt om dat extra vak te regelen, dan mail ik zelf de decaan wel. Dat is toevallig ook zijn mentor, dus die lijntjes zijn lekker kort.

Ze hebben hier naast de toetsweken nauwelijks cijfers. Dus hij heeft voor de meeste vakken 2 cijfers, soms 3 als iets praktisch tussendoor kwam. Als je dan een uitglijder hebt, dan heb je snel een onvoldoende. Maar ze kijken ook of het kind in de klas het goed doet.
Ik zag dat geschiedenis een plus had, maar daar staat hij net geen 6 op. Op Frans een ?, maar met een 5,5 is dat logische. Hij kiest beide toch niet. Dit zijn wel de 2 vakken waar hij een onverwacht lager cijfer had.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:06:34 #220
244125 laziness
pi_220006458
Hier ook Qompas om uit te zoeken waar de interesses liggen e.d. :Y

Hier wel 3 of 4 cijfers per periode dus nog iets ruimte om een lager uitgevallen cijfer op te halen.
Alleen geschiedenis was met een 6,5 lager dan verwacht maar de toets is besproken en hij weet nu dat de docent uitgebreidere antwoorden verwacht.
Het advies gaat hier op basis van cijfers 1 t/m 5. Ik geloof dat je bij een 1 er wel over moet gaan babbelen verplicht en voor wiskunde B moet je bij slecht advies een toets doen en houdt het op als die ook slecht is. Er zit geen negatief advies bij tot nu toe dus dat scheelt weer nadenken.

@Zana Ik zou bij onvoldoendes voor profielvakken met kind en docent gaan zitten voor een weloverwogen keuze. En dat zou ik persoonlijk niet af laten hangen van of hij dat wel wilt. Een puber heeft sturing hierin nodig omdat hij zelf niet alle gevolgen kan overzien nog.
Interesse volgen is absoluut belangrijk maar reëel zijn over wat haalbaar is ook. Een lijdensweg de komende jaren met misschien zelfs niet slagen tot gevolg is ook niks. Ik zou ook bedenken of het vak in de gewenste vervolgopleiding ook weer belangrijk is. Hoeveel intrinsieke motivatie heeft je kind om er helemaal voor te gaan?

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 05-02-2026 10:19:02 ]
pi_220006664
Wij kunnen deze week nog een afspraak maken voor maximaal 2 tienminutengesprekken met docenten begin maart. Daar kan je dan stommerwijze weer geen tijdstip kiezen, maar moet wachten hoe je wordt ingedeeld.

Ik weet niet of de docenten ook een deadline hebben voor hun advies. Er zijn toch nog een aantal vakken, waar het er nog niet staat, maar die er wel toe doen.

16 maart moet de profielkeuze definitief doorgegeven zijn. Voorafgaande gaan blijkbaar de decanen de klassen in (vanaf eind februari), maar ik weet niet of ze individuele gesprekken met de leerlingen hebben.

Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.

En pubers denken heel anders als volwassene, heb ik gemerkt. Mijn zoon neemt dingen vaak letterlijk. Als in een test voor de profielkeuze wordt gevraagd, of hij stevig in zijn schoenen staat of interesse in eten en drinken heeft, dan is zijn antwoord: "ja, ik eet en drinkt graag en wiebel niet in mijn schoenen". Het zou dus ook nog zo kunnen wezen dat hij heel andere voorstellingen van bepaalde dingen heeft of de samenhangen (nog) niet ziet.

Soms zijn resultaten ronduit tegenstrijdig. Hij heeft in de herfst een goede diatoets rekenen gemaakt en vroeger was rekenen altijd een van zijn beste vakken, maar dat vertaalt zich tegenwordig niet in de wiskundecijfers. Nu heb ik geen idee wat er precies bij de diatoetsen getoetst wordt, dat blijkt heel iets anders te zijn dan in de normale wiskundetoetsen.
Door gegoochel met cijfers en waarderingen kun je ook zomaar weer een voldoende of onvoldoende staan na een toets. Volgens mij heeft de scheidende wiskundedocent op die manier nog een cadeautje voor de leerlingen achter gelaten, maar dat kun je natuurlijk nooit hard maken, omdat je alles alleen van buitenaf bekijkt.
pi_220006929
Wiskunde en rekenen zijn ook twee totaal verschillende dingen imo. Zit wel een kleine overlap tussen, maar goed zijn in rekenen wil niet zeggen dat je ook goed bent in wiskunde. En ook in wiskunde zit nog heel veel variatie per soort wiskunde. En ook dan nog kan het ene onderwerp je beter liggen dan het andere, dus cijfers kunnen ook best fluctueren.

Ik zou vooral kijken naar waar je kind goed in is (wat hij zelf aangeeft, hij heeft zelf wel inzicht in hoeverre een vak hem echt ligt of dat het gewoon even pech met een toets/docent was) en waar de interesses liggen. Kijken waar de meeste overlap ligt. Op die manier heb ik zelf ook ooit mijn profiel gekozen. En uiteindelijk maakt een ‘fout’ profiel ook maar voor een paar vervolgstudies echt verschil, en die zitten vooral in de natuurkunde/biologie hoek is mijn ervaring.

Wij hebben nu 3 middelbare scholen gehad. Zaterdag kunnen we door een verplaatste wedstrijd toch ook nr 4 bekijken en dan volgende week nog nr 5. En dan horen we eind van het schooljaar of we school 6, 7 en 8 ook nog moeten bekijken volgend jaar, als het advies veel lager uitvalt dan nu verwacht.
pi_220007045
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 20:07 schreef FlyingFish het volgende:
Wanneer kregen jullie trouwens een eerste voorlopig advies? Hier staat dat voor eind groep 7, maar ik begreep van anderen dat dat voor een eerste indicatie laat was?
Bij ons op school was eind groep 7 normaal gesproken het eerste voorlopige advies. Bij de oudste kregen we toen inderdaad ook het advies, bij de jongste durften ze nog geen uitspraak te doen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007223
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:34 schreef Zana het volgende:
Het probleem is dat hij geen specifieke opleiding in gedachte heeft, alleen zo ongeveer welke kant op. En dan kun je vaak met 3 van de 4 profielen terecht, maar soms heb je echt bepaalde voorwaarden.
Ik vraag mij af, wat later eventueel nog mogelijk is als blijkt dat de keuze misschien toch niet optimaal was.
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220007388
Ik ben blij dat wij de beperkte keuze hebben voor 2 scholen, dat scheelt een hoop tijd zo te lezen 8-)
pi_220007592
Hier hadden we voor beide een stuk of 13 opties, maar veel konden we direct al schrappen. Beide hebben er 3 gezien, maar eigenlijk al snel zelf de keuze kunnen maken.
Bij C hoorden we begin eind groep 7 een voorlopig advies. Bij D was er een onofficieel advies begin groep 7, zodat je bij de open dagen in die winter een beetje richting had.

D moest hier voor wiskunde een PO maken. Allemaal verschillende sommen bekijken, wat hoort er bij wiskunde A, wat bij wiskunde B en wat vindt je leuk. Geen verbazing bij mij dat hij van de 15 sommen 1 een beetje interessant vond.
Hetzelfde kind stond 3 dagen later dingen te vragen over limieten en het som teken dat hij ergens op internet had gezien :D

Maar hij moet wel wiskunde B, voorlopig neigt hij naar natuurkunde/scheikunde/quantumtechnologie iets.
pi_220007673
Als wij willen kunnen we ook naar veel scholen toe (in de Gemeente Utrecht) maar die zijn vaak niet passend voor B en/of loten en dan gaan inwoners van Utrecht vaak voor.

In groep 7 zijn we naar de 2 scholen met Havo en VWO geweest in onze eigen gemeente, als dat niet zou passen bij B of hij had ze niet leuk gevonden hadden we dit jaar breder gekeken over de gemeentegrenzen heen. Maar dat was dus niet nodig.

Ik hoor wel van klasgenoten van hem die wel naar andere scholen willen en met andere aanmeldprocedures zitten. Portfolio's inleveren etc. Dan is deze tijd wel echt spannend.
  donderdag 5 februari 2026 @ 13:55:07 #228
244125 laziness
pi_220008147
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik had destijds een jongen in de klas, hij had profiel E&M met biologie als keuzevak. Hij besloot eind 5e dat hij biologie wilde studeren. Gek genoeg bleek dat het vak biologie geen vereiste was om dat te doen, maar wel scheikunde. En dat had hij niet in zijn pakket zitten. Toen is hij zelf in de vakantie en in de 6e gaan bijspijkeren, zodat hij toch examen kon doen. En dat is hem ook gelukt. Er zijn dus echt nog wel mogelijkheden om buiten de gebaande paden te gaan, maar het vergt dan soms wel wat extra inspanning. Maar vaak is er dan ook wel motiviatie.
Ik heb kind daarom voorzichtig bijgestuurd naar N&G om meer keuze mogelijkheden te hebben. Alle profielen kunnen qua cijfers maar uit de interesses kwam E&M. Zijn vader en ik zijn met meerdere diploma’s en switches tussen zeer uitlopende studierichtingen een perfect praktijkvoorbeeld dat interesses erg wispelturig kunnen zijn. En hoe je soms je gewenste studiekeuze niet kan uitvoeren omdat je niet beta genoeg bent.
Hij wijst op dit moment studies af die wel degelijk passen bij de plattegronden die hij heel graag tekent bijvoorbeeld.
Ook hebben we doorgenomen welke hoofdstukken in zijn economie boek gewone economie zijn welke en bedrijfseconomie. Bedrijfseconomie is namelijk een vak dat je bij N&G kan kiezen en zoals verwacht ligt hem dat veel beter dan reguliere economie. (Ik zelf heb nog steeds een hartgrondige hekel aan het model van Keynes :P )

Dus N&G met bedrijfseconomie, aardrijkskunde en frans is een hele leuke mix van alpha en beta vakken waar hij veel kanten mee uit kan, ook als hij zich 5x bedenkt.
Gelukkig was hij erg ontvankelijk voor sturing vanuit onze kant.

Hij heeft laatst ook meegedaan aan de wiskunde olympiade. Dat heeft hij niet van mij :D
pi_220008231
Ik denk dat de profielkeuze volgend jaar niet zo spannend is. Oudste is heel slecht in wiskunde en is waarschijnlijk aangewezen op wiskunde C en dat wordt dan automatisch C&M.

Als hij uberhaupt over gaat want voorlopig staat hij nog een 3 voor wiskunde en dat moet een 5 worden :X wel heel zonde want verder staat hij zeven, achten en negens. Enige 6 is voor Gym :')
  donderdag 5 februari 2026 @ 14:18:09 #230
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220008317
Dat zou wel heel zuur zijn Kyara, om daarop dan te blijven zitten, als t verder zo lekker gaat. Helaas is wiskunde wel een kernvak, en moet er hier ook minimaal een 5 gehaald worden voor de kernvakken (en mag er maar 1 van de 3 onvoldoende zijn).

Hier een kind dat juist geen talenknobbel heeft. Frans is een lijdensweg (al kwam hij na de leestoets vrolijk thuis "ik begreep gewoon wat er stond mam, misschien heb ik het wel gewoon goed gemaakt"), en voor Engels moet hij ook hard werken. Ik hou m'n hart vast voor als er volgend jaar Duits bij komt. Ben dus heel benieuwd welke kant J op zal gaan. Technische aanleg heeft ie sowieso, maar biologie en geschiedenis vindt ie nu ook best interessant. En havo of vwo is ook nog een keuze die gemaakt moet worden (op zijn school pas na de 3e klas, dus er is nog tijd). Op dit moment neigt ie iets naar havo, want 2 verplichte vreemde talen op vwo...
pi_220008474
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.

Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
  donderdag 5 februari 2026 @ 15:06:14 #232
244125 laziness
pi_220008683
Zonde dat wiskunde zo’n bottleneck is. Ik snap heus waarom men het belangrijk vindt maar je komt er ook wel in het leven zonder wiskunde dus iets meer maatwerk zou best mogen in mijn ogen.

In deze regio heb je veel aan Duits maar kind vindt het enorm stom helaas.
  donderdag 5 februari 2026 @ 15:37:37 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_220008930
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 14:34 schreef Kyara het volgende:
Oudste doet TTO dus vloeiend engels. Ook Spaans, Frans en Chinees gaan hem goed af. Hij vindt het erg jammer dat hij geen Duits heeft op deze school. Dus op zich past een taliger profiel ook wel goed bij hem.

Binnenkort gesprek op school over wiskunde. Maar gezien zijn andere cijfers en zijn werkhouding wil school ook wel goed meedenken nu.
Als er toch regelingen zijn waarbij minder talige kinderen een taal mogen skippen en in plaats daarvan een beta vak mogen doen, zou je toch verwachten dat andersom er ook mogelijkheden zouden zijn :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220008931
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.

D heeft vandaag de decaan/mentor zijn plan voorgesteld. Nu oppert zij om bio als vast vak en bedrijfseconomie op zelfstudie te doen omdat je daar waarschijnlijk meer aan hebt. Hij wil niet veranderen en ik denk dat bedrijfseconomie ook heel handig kan zijn bij een hippe startup. Naast dat hij echt niet tegen bloed kan, dus geneeskunde wordt het niet.
De andere mentor heeft hem het laatste practicum met kippenharten uit de klas gehaald toen ze toevallig voorbij liep, net optijd dat witte snuitje gespot.

Volgende stap is de bio leraar aanspreken.
pi_220008982
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 15:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Wiskunde moet inderdaad hoog genoeg zijn. Bij mijn neefje bleek uitleg van een andere leraar de oplossing. Gewoon net een andere benadering. Die ging van 3en naar een 6-7.

Dat kan zomaar zo zijn. Hij kan heel weinig met deze docent. Dus ik hoop dat bijles hem kan helpen.
Van een 3 naar een 5 klinkt heel heftig maar in feit is van een 3,4 naar een 4,6 al voldoende. Compensatie genoeg, ook vanuit de andere twee kernvakken.
pi_220009026
Bij mijn jongste maakt het veel verschil wie het uitlegt. Ze heeft voor natuurkunde op het moment iemand die het niet goed kan uitleggen. Op huiswerkbegeleiding hadden ze iemand die het wel goed kon uitleggen, maar die werd ziek en werkt nu op een dag dat zij niet gaat en waar ze zo'n lange dag heeft dat daarna naar huiswerkbegeleiding ook niet echt een optie is.
Nu hadden ze van de week bericht dat er een nieuwe is, dus hopelijk kan die ook goed uitleggen...
Fake it till you make it...
pi_220009052
Oudste wilde eerst e&m maar heeft een negatief advies voor geschiedenis (en vind dat ook saai). Dus blijkt ineens toch n&t te willen. Dat kan tegenwoordig blijkbaar ook met wiskunde a. Dat licht hem een stuk beter als wiskunde b.

Voor scheikunde had hij een 2 als advies (misschien). Maar hij had ook niet geleerd voor de profielkeuzetoets, want telde toch niet mee :{ en daar scoorde hij dus een dikke onvoldoende op. Verder staat hij voor scheikunde wel oké momenteel.

Hij doet gewoon niet meer moeite dan noodzakelijk voor school. (Man herkent zich daar geheel in ;) )

Nu ook, hij moet een snuffelstage regelen. Man heeft voor de kerstvakantie voor hem gebeld met een goede bekende. En die had aangegeven dat dat geen probleem was en dat zoon met iemand contact op mag nemen. Heb hem daar een paar keer naar gevraagd, uitgelegd waarom het belangrijk was dat hij zelf contact legt nog en ook gemopperd dat ie dat nog niet gedaan heeft.
Heeft compleet 0 effect. ‘Komt wel goed’. Daarna aangeven dat het de laatste keer was dat ik er naar vroeg.

Vervolgens is hij in de ‘stress’ (hij moet nablijven omdat hij het niet geregeld had, maar ja dan kan hij mooi leren) omdat hij afgelopen woensdag alles moest inleveren, hij maandag dan toch gebeld had, maar ze hem terug zouden bellen omdat zij er niets van wist (en de eigenaar op vakantie was).
Man heeft hem gisteren nog een keer gezegd dat hij zelf moet bellen als hij niks gehoord had (dus daar heb ik hem net dan nog maar een keer aan herinnerd). Hij zegt nou dat het goed is. Dus daar vertrouw ik dan maar op.

Maar het onverschillige daar kan ik zooo niet tegen.
Ik vergelijk hem wel eens met ‘ennui’ uit inside out 2
pi_220009072
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijn :') Hij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.

Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.

Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_220009114
Nou ja, dat laatste was ik ook wel blij mee. Ik dacht even dat je nu al met 11/12 jaar beetje moet bedenken wat je later wil gaan doen. Niet elke VMBO biedt immers alle profielen aan. Ik weet ook niet wat het beste bij mijn meiden past. De school die mogelijk passend is voor D2 heeft alleen een Groen profiel. Nu vind ze dieren wel leuk maar met haar ASS zie ik haar echt niet hele dagen met haar handen in de aarde wroeten.
pi_220009133
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 februari 2026 @ 16:16:37 #241
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009180
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:00 schreef mefke79 het volgende:
Jongste moet nu in 2 vmbo een profiel kiezen. Hij deed vorig jaar basis, dit jaar een kader/t klas. Het advies wordt wrs kader en dat is helemaal prima. Alleen... Op een kader opleiding moet je zo'n 14 uur praktijk per week doen. En dat moet dan maar net bij je passen. Zo liepen we afgelopen week bij een kader/basis school waar heel vrolijk werd geroepen dat je fijn geen geschiedenis meer hoeft te doen. Laat dat nou net jongste zijn lievelingsvak zijn :') Hij zou het beste af zijn op een kader opleiding waarbij je wel een richting op gaat maar waarbij je nog niet een echt beroep kiest. Alleen, dat bestaat dus niet. En ik snap dat als je nog nooit getimmerd hebt je ook niet weet of je dat 14 uur per week wil doen.

Lastig zo, zeker omdat de grotere scholen (met alle niveaus van het vmbo) vol lijken te zijn. De kans dat hij dus naar de basis/kader school moet is heel groot en dat wil jij echt niet. Blijven op zijn huidige school kan ook niet, die doen alleen onderbouw.

Overigens, er zijn op het mbo echt amper opleidingen meer waar je een bepaald profiel voor moet hebben. Selectie aan de poort mag bijna niet meer.
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 februari 2026 @ 16:17:23 #242
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009187
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me zo lastig om op zo'n jonge leeftijd eigenlijk al je beroep te moeten kiezen.
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220009243
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:16 schreef Troel het volgende:

[..]
Bijna niet meer? Hier werd heel duidelijk aangegeven dat het enige is wat ze mogen doen is kijken of je bij de opleiding past (assessment) of medisch onderzoek (soms nodig). Alle profielen zijn overal altijd welkom. Alleen het niveau van de opleiding moet wel passen bij de vooropleiding, maar dat staat los van het profiel.
Het mag nog in de vorm van een sporttest of een portfolio als de opleiding voor start werving aangeeft wat de eis is en hoeveel plekken er maximaal zijn. Maar het komt echt amper voor.

@Kyara ik werk op een groen mbo en wij hebben heel veel ass'ers. Die doen dan vaak de richting dier en dat gaat meestal prima.
pi_220009244
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).

Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
pi_220009245
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:17 schreef Troel het volgende:

[..]
De decaan hier was aan het begin van dit jaar (examenjaar) heel duidelijk: de keuze di eje nu maakt wil niet zeggen dat je dat de rest van je leven moet doen.
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220009256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Aan de andere kant heb je kinderen die precies weten wat ze willen en kunnen of niet willen en niet kunnen. Die moeten best heel lang algemene vakken volgen.
Die extra vreemde taal op het C zijn vwo heeft het 3 klassen lang spannend gemaakt tot het eind. Daarna viel Frans weg (niet nog een vak met minpunten) en werd Duits makkelijker (meer lezen, minder rijtjes woorden leren).

Waarom bestaat er eigenlijk geen tegenhanger van het gymnasium, met meer beta en minder talen.
Een soort Technasium?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220009263
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Een soort Technasium?
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.

Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
pi_220009297
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Stel je doet vmbo groen kader. Dan ben je 12, bij die keuze.
Ik vind dat zo jong.
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
pi_220009308
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.

Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220009313
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:33 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Dan vermaak je je vier jaar wel of niet op het vmbo en ga je daarna zorg doen, of autotechniek of toch groen. Kan en mag allemaal.
Ja precies. Dat vind ik ook wel fijn. Want dat zou ook nogal bepalend zijn welke school je kiest omdat je dan ook nog moet opletten welke profielen aangeboden worden.
pi_220009343
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.

Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
Bij wiskunde kun je nog wiskunde C gaan doen. Duits light bestaat niet. ;)

Nederlands en Engels snap ik ook.

Maar talen leren is een vaardigheid die C echt niet had en ook niks beter is geworden. Dan is 5/6 jaar wel heel lang. Doe dan een jaar of 2/3, dan heb je wat basis, zodat een kind er mee kennis maakt en zo'n vak kan kiezen of niet.

Bij C is wel gesproken over het laten vallen van Duits, omdat er ergens een regeling is dat als je zonder die taal het diploma prima haalt, je het in mag ruilen voor een ander vak. Maar C had geen dyslexie en net hoog genoeg om wel over te gaan (met de hakken over de sloot. Met hulp van een 8 op een mondeling dat volgens C max een 5 waard was. Zijn mentor en duits docent zei dat ze hem niet op Duits ging laten zitten :D )

[ Bericht 10% gewijzigd door Deepfreeze op 05-02-2026 16:49:03 ]
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:08:37 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009474
Ik was ook heel slecht in andere talen. Toch ben ik begonnen op het gym. Ik was vooral erg slecht in het leren van woordjes. Uiteindelijk gewoon havo afgerond met Frans en Engels (want lezen, schrijven en spreken was geen probleem). En zelfs nu snap ik nog steeds niet waarom er precies dat ene woordje van die pagina gegeven moet worden en niet een ander woord met dezelfde betekenis.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:10:01 #253
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009487
Hoe dan ook: ik hoop echt dat het onderwijs in Nederland anders georganiseerd kan worden. Er zijn tal van andere landen waar het echt beter is geregeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220009863
Maar Duits 1 en Frans 1 zijn eigenlijk toch de light vorm van de talen? Tenminste, ik ben zelf absoluut ook niet talig en geloof niet dat ik vroeger in de 1e ooit een voldoende heb gehaald voor Frans. Maar uiteindelijk toch zowel Frans 1 als Duits 1 gedaan (en gehaald). Want dat was geen woordjes leren of naamvallen of zo.
Terwijl ik eerst bedacht had ze allebei te laten vallen (als dat zou kunnen)
pi_220009968
Bij de jongens hebben ze geen Frans/Duits 1 en 2 meer. Het is alles of niks. Geen idee of dat nog bestaat.
  donderdag 5 februari 2026 @ 18:46:20 #256
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010129
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
pi_220010234
Als ik een extra taal (naast Engels en Nederlands) had moeten doen, had ik mijn vwo never nooit niet gehaald. Terwijl ik daarna de uni deed en laatst nog een master hbo deed. Die extra taal had ik niet nodig.
Een diploma zonder wiskunde en/of rekenen vind ik minder verstandig. Iedereen moet geletterd en gecijferd zijn op dat niveau dat je mee kan komen in de maatschappij. En daar schort het nu aan, juist ook op het (v)mbo.
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:28 #258
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010310
Daarom neigt J dus nu al naar havo, omdat ie examen doen in die tweede vreemde taal niet ziet gebeuren. Op de havo is alleen Engels verplicht. Ik zou dat ook helemaal prima vinden, ik zie m toch eerder richting een technische hbo opleiding gaan later dan dat ie een universitaire studie zou volgen. En als ie dat laatste toch zou willen zijn er ook andere wegen om daar te komen dan via vwo.
pi_220010382
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D

Een extra taal was drama geweest. Maar ook vakken als geschiedenis en aardrijkskunde wilden niet lekker. Ik ben van het snappen, niet van het leren. De oudste is een kopietje van mij.

D leert en snapt gewoon makkelijker. Maar hij is ook helemaal blij dat hij Grieks kan doen en geen Duits of Frans hoeft.
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:30:55 #260
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010437
Mijn vwo pretpakket bestond uit Nederlands, Engels, Frans, Duits, geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen/kunstgeschiedenis en wiskunde B. Ik ben nog van voor de profielen, dus een typisch alfa pakket met wiskunde B mocht toen nog.

Zoon wil denk ik exact het tegenovergestelde :+
pi_220010889
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 18:46 schreef mousemicky het volgende:
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
Ah dan heb ik daar niet goed opgelet bij de info avond. De talen zijn ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen. Alleen dat er buiten Engels nog een extra vreemde taal moet
pi_220010967
Nederlands, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wiskunde a en economie 1 voor zowel havo als vwo. En woordjes leren kan ik nog steeds niet maar tekstbegrip, lezen en luisteren was nooit een probleem. Met de wiskunde a kon ik op de uni de statistiek goed volgen al had ik een 4,6 als eindcijfer voor wiskunde a op het vwo (terwijl ik met een 7 slaagde op de havo).
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:30:23 #263
244125 laziness
pi_220011067
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 19:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
pi_220011079
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
pi_220011159
Aardrijkskunde, geschiedenis én economie klinkt voor mij dan juist weer niet als een pretje :P

Ik had n&t met Frans1 en Duits1 wiskunde b2 en lo2 als keuzevakken.

Dat was voor mij prima. Al had ik in het laatste jaar wel een paar bijlessen wiskunde nodig hoor.
Maar wiskunde a vond ik destijds lastiger.
pi_220011239
Hier Havo met Nederlands, Engels, Frans, Wiskunde B, Economie, Aardrijkskunde en Informatica.
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:58:49 #267
244125 laziness
pi_220011311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:31 schreef exode het volgende:
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Maak daar Duits van en Grieks en maatschappijleer erbij :P
pi_220011468
Als je vwo doet doe je, voor je profielkeuze, zeker 3 jaar wiskunde en rekenen. Bovendien is de kans aanwezig dat je al met een behoorlijk rekenniveau van de basisschool komt. Als je vmbo kader doet en geen wiskunde doet kom je hoogstwaarschijnlijk met een lager niveau van de basisschool en krijg je amper twee jaar onderwijs. Simpel gezegd, ik zie er op het mbo die geen btw kunnen berekenen (snappen procenten niet), die niet bedacht krijgen hoeveel tegels er voor een ruimte nodig zijn oid. Ze hebben er geen enkel gevoel bij. Als je dat niet hebt kan je ook niets goed controleren en ben je dus relatief makkelijk op te lichten bijvoorbeeld. Dat is gecijferdheid. Dat je de basis wel snapt en dat kunt gebruiken om keuzes te maken. Dus ja, op het vmbo is wiskunde en zeker ook rekenen echt belangrijk. Mijn jongens mochten dan ook wiskunde niet laten vallen. Gelukkig vinden ze dat zelf niet zo erg.
pi_220011578
N&G met economie 1,2 en Grieks had ik. Latijn en Frans heb ik laten vallen zodra het kon :P
pi_220011831
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:30 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:25 #271
244125 laziness
pi_220011975
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
pi_220011976
quote:

[..]

Er is meer met cijfers dan wiskunde.
Ik ben ook heel slecht met wiskunde, heb nog vwo zonder gedaan, maar werk ook met cijfers; ik ben boekhouder van doe Vastgoedbeheer. Gaat prima zonder wiskunde.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220012020
Natuurkunde, scheikunde, wiskunde b, biologie, Nederlands, Engels, Duits en Latijn hier. Voor alles een 7 op mn eindlijst. Ik vond zowel exact als talen leuk. De schurft aan zaakvakken :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 00:07:22 #274
35189 Troel
scherp en bot
pi_220012281
Havo Nederlands Engels Frans Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde 😂
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 februari 2026 @ 00:08:30 #275
35189 Troel
scherp en bot
pi_220012282
quote:

[..]

Nou, omdat je met een beetje cijfers geen gonio nodig hebt of meetkunde?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220012588
Op diverse vmbo's krijgen leerlingen gewoon rekenen. Dat is gezien de gecijferdheid nuttig, dan hoef je wat mij betreft geen wiskunde te doen. Het vmbo-t examen is ook veel met hoeken en en functies, heel anders dan een havo wiskunde a. Maar goed, als je geen rekenen krijgt op het vmbo dan maar wiskunde, daar zit tenminste nog wat rekenen in (net als bij economie en wrs ook bij nask1 en nask2).
pi_220012620
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
Ja ik vraag me ook af waarom ik het vroeg, ik werkte ook met cijfers en mijn eindcijfer wiskunde B was een 4 :D
Dat had denk ik meer te maken met mijn karakter en dat van mijn leraar dan met afwezigheid van aanleg, maar ik weet dus eigenlijk best dat niet alle cijfers wiskunde (B) zijn.

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220012648
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:23:11 #279
244125 laziness
pi_220012698
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 06:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
pi_220012716
Mijn neefje wilde vorig jaar havo zonder wiskunde gaan doen. Maar hij zou dan wil een basis reken vak krijgen. Hij is blijven zitten heeft een andere wiskunde leraar en haalt opeens zevens ipv vieren.

Ik moet opeens denken aan mijn klasgenoot met dyscalculie. Hij was erg blij dat we net de laatste lichting van het oude systeem waren, zodat hij zonder wiskunde kon. Ik geloof dat hij Nederlands, Engels, Duits, Frans, Grieks, Latijn en geschiedenis als pakket had. Hij had zelfs met het vertalen van cijfers veel problemen.
pi_220012720
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Hier bij NG ook de keuze tussen A en B. Bij NT moet je wel wisB. Maar bij NG zit je wel aan bio vast. Moet je ook net leuk vinden.
pi_220012770
Ik heb wiskunde A 1,2 gedaan, en ben daarna bedrijfskunde gaan studeren. Daar was ook een vak wiskunde waarbij je in een trimester even het grootste deel van wiskunde B moest leren. Daar zijn veel mensen op blijven steken die een negatief bindend studieadvies kregen. Hetzelfde gold overigens ook voor het vak statistiek, waarbij iedereen met alleen B opeens in korte tijd wiskunde A moest leren. En beide tegelijk in het 1e trimester, met nog 1 ander vak. Alsof ze even een hoop 1e jaars wilden lozen (is gelukt, dik 50% viel af). Toen had ik wel spijt dat ik geen B op de middelbare had gedaan, dan had ik er iig 3 jaar de tijd voor gehad ipv 3 maanden.
pi_220012773
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.

En ik had muziek gekozen als expressievak, maar dat paste niet in mijn rooster waardoor ik handvaardigheid koos, want tekenen was helemaal niet mijn ding :{ .
Fake it till you make it...
pi_220012775
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:55:08 #285
244125 laziness
pi_220012802
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:46 schreef Nijna het volgende:
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.
Alles valt en staat met een goede docent helaas.
Mijn zoon heeft echt wiskunde gehaat een aantal maanden omdat de docent helemaal niks was. “Gelukkig” werd ze toen ziek en de hele klas knapte zichtbaar op van de vervanger.

Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
pi_220012850
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
pi_220012871
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:03 schreef SaskiaR het volgende:
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Dat is zelfs met Duits natuurlijk als zo, dat weten wat een dativus is, heel nuttig is voor het leren van de taal :Y Ik hou daar ook wel van, van de logica van taal. O+
pi_220012940
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:05 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
pi_220012996
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:23 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
Ja :Y het leven van onze roostermaker zal vast eenvoudiger geweest zijn :D
pi_220013070
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!

De school waar de jongste waarschijnlijk heen gaat, biedt Duits, Spaans en Chinees aan. Volgens de leerkracht Chinees is die taal voor dyslectici veel makkelijker te leren dan de andere vreemde talen. Maar het mag niet omgeruild worden op deze school. Duits en Spaans zijn de 'vaste' vreemde talen, Chinees blijft altijd een keuzevak. Dat vind ik dan weer heel jammer. Ik vond het wel grappig om te zien dat de jongste best interesse had voor Chinees. Terwijl hij in het Duits lokaal niet eens wilde kijken :').

[ Bericht 33% gewijzigd door Phaidra op 06-02-2026 09:00:20 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220013176
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:55 schreef laziness het volgende:

[..]
Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
:X Wat een pummel :{w. Hopelijk komt er een vervanger...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220013572
Ik was een kei in rekenen maar echt waardeloos in wiskunde.
Geen moment in mijn leven gemist en ook ik werk met cijfers.

B gaat echt wel voor de Beta vakken, alhoewel hij geschiedenis en biologie ook erg leuk vindt.

Gisteren rapporten van beide koters gekregen, de opmerkingen van Juul kan je bijna 1 op 1 op die van B leggen uit groep 4. Heel bijzonder.
Ook bij Juul springt rekenen eruit, ze vindt dat ook oprecht leuk. De tafels ramt er ook zo in steeds.
pi_220013713
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!

De school waar de jongste waarschijnlijk heen gaat, biedt Duits, Spaans en Chinees aan. Volgens de leerkracht Chinees is die taal voor dyslectici veel makkelijker te leren dan de andere vreemde talen. Maar het mag niet omgeruild worden op deze school. Duits en Spaans zijn de 'vaste' vreemde talen, Chinees blijft altijd een keuzevak. Dat vind ik dan weer heel jammer. Ik vond het wel grappig om te zien dat de jongste best interesse had voor Chinees. Terwijl hij in het Duits lokaal niet eens wilde kijken :').
Steeds als ik lees over Chinees op school vraag ik me af hoe (excusez le mot) 'Hollanders' dat leren, zonder ervaring met tonale taal? Lijkt me voor de gemiddelde Limburger nog wel te doen, die is ermee opgegroeid, maar ik had altijd begrepen dat je tonale verschillen meestal niet eens kunt horen als het niet in je moedertaal zit, hoe wil je het dan aanleren?
pi_220013775
D heeft chinees gehad in groep 7/8. Dat was vooral een kwestie van veel oefenen. Maar ik hoorde het ook niet zo goed, hij is ook muzikaal en dat lijkt wel te helpen. Maar de basis was vooral vertalen op papier met nederlands, chinese karakters en pinjin (de westerse geschreven variant). Luisteren en spreken was minder, maar dat kan ook deels komen door Corona beperkingen.

Hier 2 kinderen die een goed zijn in rekenen/wiskunde. Maar als het saai wordt gaan ze fouten maken. Tafels konden ze amper uit hun hoofd leren. Was ook niet nodig, ze hoofdrekenden net zo snel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')