abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219191734
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

[ Bericht 14% gewijzigd door Hanca op 05-11-2025 12:29:53 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219191744
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
rare mediums kijk jij dan, met BBB heb je meteen een meerderheid in de eerste kamer, CU breng niets en heeft bewezen moeilijk te doen over asiel.
Oa hier: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaring
Journalisten stonden bij de CU voor de deur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219191899
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oa hier: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaring
Journalisten stonden bij de CU voor de deur.
Tig keer liever de CU in de regering dan dat bij elkaar geraapte zooitje van BBB.
  dinsdag 4 november 2025 @ 15:21:07 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219191933
CDA, D66, VVD, CU

Die partijen in een coalitie kan ik me nog goed herinneren. Dat was een mooie nareis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219191948
Het gaat een minderheidskabinet D66 + CDA + VVD worden.
pi_219191952
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tig keer liever de CU in de regering dan dat bij elkaar geraapte zooitje van BBB.
Sowieso verdampen die zetels van de BBB in de eerstvolgende PS verkiezingen natuurlijk, dus daar heeft een nieuw kabinet ook maar bar weinig aan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219191954
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:21 schreef -XOR- het volgende:
CDA, D66, VVD, CU

Die partijen in een coalitie kan ik me nog goed herinneren. Dat was een mooie nareis.
Mijn voorkeur heeft het ook niet, maar in Den Haag zien ze het blijkbaar als realistische optie.
pi_219191969
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:23 schreef Alpha0 het volgende:
Gok dat D66 liever GLPvdA heeft dan de VVD, dus dan zou D66-CDA-GLPvdA ook kunnen (maar CDA heeft dan weer liever de VVD). Zo simpel is het dus allemaal niet. Nog los van het feit dat ze eerst alle meerderheidsopties bij langs zullen gaan, de vorige keer dat een minderheidskabinet werd voorgesteld was alleen de CU daar voor.
pi_219191974
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gok dat D66 liever GLPvdA heeft dan de VVD, dus dan zou D66-CDA-GLPvdA ook kunnen (maar CDA heeft dan weer liever de VVD). Zo simpel is het dus allemaal niet. Nog los van het feit dat ze eerst alle meerderheidsopties bij langs zullen gaan, de vorige keer dat een minderheidskabinet werd voorgesteld was alleen de CU daar voor.
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel. Met VVD kan je de ene keer bedelen bij rechts, dan weer bij links. Sta je sterker.

Ik zeg niet dat het mijn voorkeur is.
pi_219191981
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel.

In principe is er over links een meerderheid. Maar afhankelijk zijn van SP, Denk en PvdD, vooral omdat dat er 3 zijn zonder ervaring in het maken van akkoorden, is ook niet alles.
pi_219191985
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
In principe is er over links een meerderheid. Maar afhankelijk zijn van SP, Denk en PvdD, vooral omdat dat er 3 zijn zonder ervaring in het maken van akkoorden, is ook niet alles.
Maar erg minimaal en fragiel. Kan je niet op bouwen lijkt me. Een paar dissidenten kunnen alles verpesten.
pi_219192000
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarbij denk ik dat net als dat D66 niet zo'n trek heeft in 'over rechts', het CDA weer niet zo'n trek heeft in 'over links'. Respectievelijk de meest linkse of rechtse partij zijn in een kabinet over de andere flank betekent dat je waarschijnlijk heel veel hebt te slikken waar je niet zo blij van wordt en dat zal je ongetwijfeld electoraal ook weer niet in dank worden afgenomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219192015
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:32 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar erg minimaal en fragiel. Kan je niet op bouwen lijkt me. Een paar dissidenten kunnen alles verpesten.
Eens, maar een coalitie via VVD heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Of je bent afhankelijk van GLPvdA, of de totaal onbetrouwbare PVV of JA21 waarvan het de vraag is hoe dat gaat lopen met dan nog een extra partij. Of heel ingewikkeld via SGP, BBB en dan CU oid. Allemaal ook erg fragiel.
pi_219192032
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, maar een coalitie via VVD heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Of je bent afhankelijk van GLPvdA, of de totaal onbetrouwbare PVV of JA21 waarvan het de vraag is hoe dat gaat lopen met dan nog een extra partij. Of heel ingewikkeld via SGP, BBB en dan CU oid. Allemaal ook erg fragiel.
Je kan gaan shoppen. Wil je een wat rechtser plan doordrukken dan ga je naar rechts (PVV, JA21, FvD). Wil je een wat linkser plan doordrukken dan ga je naar links (PvdA / GL, etc).

Bij CDA D66 PvdA GL ben je altijd afhankelijk van VVD.

Eigenlijk is de uitslag een ramp.
pi_219192039
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vergeet niet dat D66 als winnaar van de verkiezingen zonder GLPvdA met een waaier aan (voornamelijk) rechts conservatieve partijen te maken krijgt. In zo'n coalitie is voor D66 weinig te halen op een heel scala aan belangrijke thema's. Waarom zouden ze daar aan beginnen?
pi_219192047
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je kan gaan shoppen bij. Wil je een wat rechtser plan doordrukken dan ga je naar rechts (PVV, JA21, FvD). Wil je een wat linkser plan doordrukken dan ga je naar links (PvdA / GL, etc). Bij CDA D66 PvdA GL ben je altijd afhankelijk van VVD.
En zo werkt het in praktijk niet. Zie Rutte, daar werd ook met akkoorden gewerkt. CU en SGP gaan bijvoorbeeld echt niet bijvoorbeeld justitie steunen, als bij onderwijs er wordt gerommeld aan art 23. En PvdAGL gaat echt niet iets op sociale zaken steunen, als tegelijk de belastingen de verkeerde kant op gaan wat hen betreft. In praktijk doe je dus allesomvattende akkoorden.
pi_219192055
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
En zo werkt het in praktijk niet. Zie Rutte, daar werd ook met akkoorden gewerkt. CU en SGP gaan bijvoorbeeld echt niet bijvoorbeeld justitie steunen, als bij onderwijs er wordt gerommeld aan art 23. En PvdAGL gaat echt niet iets op sociale zaken steunen, als tegelijk de belastingen de verkeerde kant op gaan wat hen betreft. In praktijk doe je dus allesomvattende akkoorden.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk wordt. Maar als het een minderheidskabinet wordt dan is CDA D66 VVD kansrijker dan CDA D66 PvdA GL.
  dinsdag 4 november 2025 @ 15:44:03 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219192056
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minderheidskabinet GLPvdA, D66 en CDA, dan heb je voor alles waar zeer-rechts op tegen is bijna de volledige linkse oppositie nodig om er wetgeving door te krijgen, die gaan daar op een gegeven moment ook wat voor terugwillen en dan zit je uiteindelijk met een chaos-gedoogconstructie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219192057
Die uitvreter/wanbestuurder van de Nederlandse Spoorwegen?
pi_219192072
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Eigenlijk is de uitslag een ramp.
De ramp is wat mij betreft persoonlijk de grootste partij (ik blijf een nare nasmaak hebben bij D66, sorry), maar op zich is bij een normaal functionerend VVD er helemaal niks aan de hand en ligt er een logische coalitie met een ruime meerderheid die ook goed overweg zal moeten kunnen gaan met welke samenstelling van de EK dan ook.
pi_219192108
Er zijn straks twee even grote grootste partijen in de kamer.

Als formeren door D66 niet lukt, krijgt dan de andere partij de kans?
pi_219192118
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
De ramp is wat mij betreft persoonlijk de grootste partij (ik blijf een nare nasmaak hebben bij D66, sorry), maar op zich is bij een normaal functionerend VVD er helemaal niks aan de hand en ligt er een logische coalitie met een ruime meerderheid die ook goed overweg zal moeten kunnen gaan met welke samenstelling van de EK dan ook.
Omdat ze er indertijd voor gezorgd hebben dat het CDA uit de coalitie werd geweerd?
pi_219192126
Er zijn 3 opties / scenario's mogelijk:

1) VVD verbreekt hun belofte en gaan in een kabinet met PvdA / GL, CDA en D66.

2) Minderheidskabinet D66 CDA VVD. Ik en XOR hebben hierboven uitgelegd waarom dat de enige optie is.

3) Nieuwe verkiezingen

Dit zijn echt de enige mogelijkheden.
pi_219192143
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:55 schreef Alpha0 het volgende:

2) Minderheidskabinet D66 CDA VVD. Ik en XOR hebben hierboven uitgelegd waarom

3) Nieuwe verkiezingen

Dus een optie met JA21 bestaat niet?
pi_219192149
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dus een optie met JA21 bestaat niet?
Zit je op 75 zetels?!!? Is toch geen meerderheid. Kan je net zo goed zonder JA21 gaan
pi_219192159
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Omdat ze er indertijd voor gezorgd hebben dat het CDA uit de coalitie werd geweerd?
Met name omdat het de meest individualistische partij van Nederland is, waar volgens mij juist het individualisme één van de grootste problemen van het moment is. Gelukkig lijkt D66 inmiddels wel iets bij te draaien, maar ik blijf geen fan van de partij.

En ook omdat voorgangers van Jetten bepaald anti-christelijk waren. Pechtold bijvoorbeeld. En omdat ze lang toch het bijzonder onderwijs of iig het religieus onderwijs wilden afschaffen. Jetten zelf niet echt problemen mee.
pi_219192166
Het wordt nog een hele toer om dit rond te krijgen.
Benieuwd wie er bondjes gaan sluiten.
pi_219192167
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:58 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zit je op 75 zetels?!!? Is toch geen meerderheid. Kan je net zo goed zonder JA21 gaan
Cu of bbb.

Wel raar dat je die optie niet noemt.
pi_219192169
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:55 schreef Alpha0 het volgende:

2) Minderheidskabinet D66 CDA VVD. Ik en XOR hebben hierboven uitgelegd waarom dat de enige optie is.

3) Nieuwe verkiezingen

Nieuwe verkiezingen is feitelijk geen optie. Kan eigenlijk nauwelijks in het Nederlandse bestel.
pi_219192182
D66 is even groot als de PVV.

Wel jammer dat ook het CDA die partij uitsluit.
pi_219192184
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel. Met VVD kan je de ene keer bedelen bij rechts, dan weer bij links. Sta je sterker.

Hierbij ga je in de eerste kamer constant moeilijk moeten doen voor een meerderheid
pi_219192188
Kunnen ze nog om de PVV heen?
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:05:00 #33
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219192189
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66 is even groot als de PVV.

Wel jammer dat ook het CDA die partij uitsluit.
Eigenlijk sluit elke partij die ooit met de PVV samen heeft proberen te werken die partij uit

Ligt vast niet aan Geert
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219192194
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:04 schreef Lavenderr het volgende:
Als D66 een meerderheidskabinet kan smeden dan wel.
pi_219192197
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:05 schreef Caland het volgende:

[..]
Eigenlijk sluit elke partij die ooit met de PVV samen heeft proberen te werken die partij uit

Ligt vast niet aan Geert
Dedain naar de kiezer.
pi_219192198
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Cu of bbb.

Wel raar dat je die optie niet noemt.
Maar waarom zouden ze dan JA21 er bij doen? Je moet nog steeds de hort op voor een meerderheid. Dan kunnen ze net zo goed zonder JA21 gaan bedelen. Met CDA D66 VVD JA21 is JA21 eigenlijk alleen maar ballast. Denk dat ze bij D66 ook ab-so-luut geen fan zijn van JA21.

Het zou optie 4 kunnen zijn (met JA21).
pi_219192200
quote:
Aangezien ze geen 76 zetels hebben: ja. Aangezien partijen die samen met PVV willen werken incl PVV maar 46 zetels hebben: 100% zeker dat ze om PVv heen gaan.
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:06:59 #38
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219192203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dedain naar de kiezer.
‘De kiezer’ is geen homogene groep.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219192205
quote:
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie, PVV staat echt buitenspel voorlopig. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,
pi_219192206
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar waarom zouden ze dan JA21 er bij doen? Je moet nog steeds de hort op voor een meerderheid. Dan kunnen ze net zo goed zonder JA21 gaan bedelen. Met CDA D66 VVD JA21 is JA21 eigenlijk alleen maar ballast. Denk dat ze bij D66 ook ab-so-luut geen fan zijn van JA21.

VvD gaat voorlopig niet in een kabinet zitten met GL.
Dan moet er wel heel veel water onder de brug.
pi_219192207
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aangezien ze geen 76 zetels hebben: ja. Aangezien partijen die samen met PVV willen werken incl PVV maar 46 zetels hebben: 100% zeker dat ze om PVv heen gaan.
Dat doet dan geen recht aan de kiezers op deze partij.
pi_219192212
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,
Toch klopt dat niet imo.
pi_219192213
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,
Iedereen sluit van alles uit.
Gaat vast een succes worden.
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:08:39 #44
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219192217
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Toch klopt dat niet imo.
D66 zeker niet inderdaad.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219192221
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
VvD gaat voorlopig niet in een kabinet zitten met GL.
Daar heb je gelijk in, maar toch, je kan het zeker niet uitsluiten. Denk dat binnen de VVD net voldoende enthousiasme is voor zo'n brede middencoalitie. We gaan het zien.
pi_219192224
quote:

[..]
Toch klopt dat niet imo.
De partij heeft evenveel zetels in de tweede kamer als d66.
Vind het raar dat uitsluiten.
pi_219192227
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

Een vijfpartijenkabinet is dus ook een optie, al zie ik ook dat D66 een totaal rechts kabinet met dan ook nog CU (de roestige auto) of BBB (opgericht als anti-BBB) niet snel zal accepteren. Dan zou je VVD moeten omruilen met GLPvdA
pi_219192231
quote:

[..]
Toch klopt dat niet imo.
Vind het ook niet fair. Zeker niet van CDA. Gejank over fatsoen van ze. Je kan heel fatsoenlijk heel dom beleid voeren. Maar daar schiet het land niks mee op.
pi_219192235
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:09 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Daar heb je gelijk in, maar toch, je kan het zeker niet uitsluiten. Denk dat binnen de VVD net voldoende enthousiasme is voor zo'n brede middencoalitie. We gaan het zien.
Op zijn vroegst na de gemeenteraadsverkiezingen.
Want als de VVD hun belofte niet met GLpvda te gaan verbreekt, zijn de druiven zuur. En dat weten ze zelf ook.
pi_219192237
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Dat doet dan geen recht aan de kiezers op deze partij.
Jawel, die kiezers wisten dat en stemden bewust op een oppositiepartij.

Met PVV gaan samenwerken doet geen recht aan de stemmers (waarde: 104 zetels) die bewust op een partij stemden die absoluut niet met de PVV willen samenwerken.
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:18:51 #51
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219192282
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Daarbij denk ik dat net als dat D66 niet zo'n trek heeft in 'over rechts', het CDA weer niet zo'n trek heeft in 'over links'. Respectievelijk de meest linkse of rechtse partij zijn in een kabinet over de andere flank betekent dat je waarschijnlijk heel veel hebt te slikken waar je niet zo blij van wordt en dat zal je ongetwijfeld electoraal ook weer niet in dank worden afgenomen.
Als de VVD heel moeilijk blijft doen of tegen heug en meug mee gaat doen, dan hoop ik echt op een andere oplossing. Want een kabinet dat de rit (bijna) gaat uitzitten is wel nodig nu. Er wordt veel te veel tijd verknoeid met demissionaire status, de lange tijd tot verkiezingen en dan een formatie.

Het CDA zou je asiel en migratie moeten geven. Kunnen ze daar op profileren en 'leveren'.

Het voordeel van het linkerblok is dat je niet alle partijen nodig hebt om tot 76 te komen. Dus als iets heel moeilijk ligt bij bijv. DENK, dan kun je die eruit laten.

SGP is van oudsher redelijk meegaand, maar misschien is dat nu met Stoffer anders en gooien ze hun kont in de krib.

Qua programma liggen CDA en VVD momenteel best wel wat uit elkaar. Ik denk dat je tot 1977 terug moet gaan om een dergelijke inhoudelijke afstand te zien tussen CDA en VVD (CDA is naar het centrum bewogen, VVD juist van het centrum weg). CDA is bijvoorbeeld nu ook voor maatregelen tegen grondspeculatie (hier hadden Samsom en Bouman een goede podcast over en waarom dit geen 'communisme' zal zijn).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:23:08 #52
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219192308
Alsof een stem op een partij betekent dat jij maar alles moet krijgen wat je wil want je hebt er immers op gestemd.

Welkom in democratie.
pi_219192310
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met name omdat het de meest individualistische partij van Nederland is, waar volgens mij juist het individualisme één van de grootste problemen van het moment is. Gelukkig lijkt D66 inmiddels wel iets bij te draaien, maar ik blijf geen fan van de partij.

En ook omdat voorgangers van Jetten bepaald anti-christelijk waren. Pechtold bijvoorbeeld. En omdat ze lang toch het bijzonder onderwijs of iig het religieus onderwijs wilden afschaffen. Jetten zelf niet echt problemen mee.
Nou, daar ben ik het dan weer niet mee eens.

quote:
Ouders staat het vrij om hun kinderen naar eigen levensovertuiging op te voeden, maar mag dat geheel naar schoolkeuze worden doorgetrokken? In het orthodoxe deel van het bijzonder onderwijs levert dat recht van de ouders een spanning op met de grondrechten van hun kinderen. Vanuit de verdediging van hun recht kan het immers niet zo zijn dat ze worden weggehouden van andere opvattingen dan die ze van thuis meekrijgen. Ook kinderen hebben immers het recht om een eigen opvatting te ontwikkelen. Maar waar begint de vrijheid van hen, en neemt de vrijheid van de ouders af ? Ik zou zeggen dat in ieder geval vanaf 12 jaar kinderen een bredere wereldoriëntatie mee moeten krijgen, ook binnen het strengreligieuze onderwijs. Is dit dan een inbreuk op de vrijheid van godsdienst? Nee, het is dus juist het creëren van die vrijheid voor de kinderen!
https://d66.nl/vanmierlos(...)eid-is-het-individu/
pi_219192317
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:01 schreef Hanca het volgende:
Nieuwe verkiezingen is feitelijk geen optie. Kan eigenlijk nauwelijks in het Nederlandse bestel.
Grondwettelijk is er geen enkel bezwaar tegen nieuwe verkiezingen als een kabinetsformatie niet lukt. Er geldt geen minimum zittingstermijn van de Tweede Kamer voordat er nieuwe verkiezingen gehouden kunnen worden. Nu hebben we wel vaker langdurige kabinetsformaties gehad, dus dit middel zal niet snel ingezet worden, maar mocht het na een jaar niet lukken, dan verwacht ik het wel.
pi_219192340
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Grondwettelijk is er geen enkel bezwaar tegen nieuwe verkiezingen als een kabinetsformatie niet lukt. Er geldt geen minimum zittingstermijn van de Tweede Kamer voordat er nieuwe verkiezingen gehouden kunnen worden. Nu hebben we wel vaker langdurige kabinetsformaties gehad, dus dit middel zal niet snel ingezet worden, maar mocht het na een jaar niet lukken, dan verwacht ik het wel.
Klopt, maar niet de Kamer besluit tot verkiezingen, maar dat doet de minister van binnenlandse zaken bij de val van het kabinet. De Kamer wordt niet ontbonden door de Kamer, maar door de minister. En dat door een dan al lang en diep demissionaire minister laten doen is een vreemde figuur (het kan technisch wel, maar het is echt wel iets waar de Kamer ver weg van zal willen blijven).

Dingen als zakenkabinetten en of een soort kabinet van nationale eenheid zie ik dan nog eerder gebeuren na een jaar.
  Redactie Sport dinsdag 4 november 2025 @ 16:33:28 #56
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219192365
We krijgen dus geen meerderheidskabinet. Succes allen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator dinsdag 4 november 2025 @ 16:36:54 #57
236264 crew  capricia
pi_219192397
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
We krijgen dus geen meerderheidskabinet. Succes allen.
Het zijn ook allemaal bizar kleine partijen geworden.
De grootste partij is nog nooit zo klein geweest.

Je hebt er meteen 4 of 5 nodig. En echt stabiel voelt dat niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:38:35 #58
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219192404
https://www.telegraaf.nl/(...)talen/102235342.html

Wat een deskundige visie van Derksen!!!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219192417
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:

Die roeptoeterende opportunistische draaikont neemt toch niemand serieus hopelijk?
pi_219192425
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die roeptoeterende opportunistische draaikont neemt toch niemand serieus hopelijk?
Was het maar zo'n feest.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:41:50 #61
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219192426
quote:

[..]
Dedain naar de kiezer.
Het bestaan van de PVV is dedain naar de kiezer. Pure onvervalste politieke kanker in de ergste vorm.

Samenwerken met een partij die niet wil regeren is al twee keer het ultieme recept voor mislukking van het ergste soort geweest. Geert wil namelijk niet regeren, Geert wil campagne voeren, Geert wil oppositie voeren, ook tegen zijn eigen bewindslieden. Met Geert valt niet te regeren, op geen enkele manier.

De PVV is de ultieme antipartij, de boerenpartij in een modern jasje.
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:44:00 #62
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219192436
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Was het maar zo'n feest.
Er kijken elke avond een miljoen mensen naar en Derksen heeft eigenhandig 50plus in de Kamer geluld. En VVD geholpen. Hij kwam zelfs met de slogan "toch maar weer VVD".
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219192450
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:41 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Het bestaan van de PVV is dedain naar de kiezer. Pure onvervalste politieke kanker in de ergste vorm.

Samenwerken met een partij die niet wil regeren is al twee keer het ultieme recept voor mislukking van het ergste soort geweest. Geert wil namelijk niet regeren, Geert wil campagne voeren, Geert wil oppositie voeren, ook tegen zijn eigen bewindslieden. Met Geert valt niet te regeren, op geen enkele manier.

Zorg dan dat er geen reden is om op Geert te stemmen. De Deense PvdA heeft dat gesnapt.
pi_219192460
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:41 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Bekijk deze YouTube-video
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:48:57 #65
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219192469
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Water bij de wijn. Water onder de brug is geen gezegde in het Nederlands. Wel in het Engels, maar daar betekent het dat iets zich in het verleden heeft afgespeeld en nu niet langer relevant is.
  dinsdag 4 november 2025 @ 16:49:05 #66
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219192472
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zorg dan dat er geen reden is om op Geert te stemmen. De Deens ePvdA heeft dat gesnapt.
Groot verschil is dat er in Nederland alleen maar rechtse meerderheden zijn geweest (hallo! 17 jaar VVD op asiel sinds 2003!!), in Denemarken niet.

En de PvdA hier begreep het prima. Kosto en Cohen deden prima dingen en zetten prima wetgeving in elkaar. Cohen deed precies wat je theoretisch moet doen om Geertjuh wind uit de zeilen te nemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219192518
Punt van zorg blijft dat de VVD met de huidige top ook niet te vertrouwen is. Als Yesilgoz ook maar denkt er 3 zetels beter van te worden zal ze niet schroomen de boel op te blazen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219192578
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zijn ook allemaal bizar kleine partijen geworden.
De grootste partij is nog nooit zo klein geweest.

Je hebt er meteen 4 of 5 nodig. En echt stabiel voelt dat niet.
Zat gemeentes waar 5 helemaal niet ongebruikelijk is. Alle provincies worden volgens mij bestuurd door 4 of 5 partijen. Maak het nou niet groter dan het is, juist met 4 partijen kun je soms makkelijker een consensus vinden waar ieder wat water bij de wijn doet.
pi_219192585
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:
Klopt, maar niet de Kamer besluit tot verkiezingen, maar dat doet de minister van binnenlandse zaken bij de val van het kabinet. De Kamer wordt niet ontbonden door de Kamer, maar door de minister. En dat door een dan al lang en diep demissionaire minister laten doen is een vreemde figuur (het kan technisch wel, maar het is echt wel iets waar de Kamer ver weg van zal willen blijven).
Klopt. De regering besluit tot ontbinding van de Tweede Kamer en het houden van nieuwe verkiezingen. De Tweede Kamer heeft daar in principe niets over te zeggen.

Er bestaat natuurlijk wel de mogelijkheid dat als er na een jaar onderhandelen over allerlei verschillende mogelijke regeringscoalities er nog steeds geen uitzicht is op een nieuw kabinet, de Tweede Kamer zelf in een motie de regering verzoekt om nieuwe verkiezingen. Als een dergelijke motie kamerbreed wordt gesteund, dan kan de regering dat eigenlijk niet met goed fatsoen negeren en hoeft een minister zich niet bezwaard te voelen door zijn demissionaire status.
pi_219192588
Ik snap de opstelling van Yesilgöz ook werkelijk waar niet. PvdA/GL wegzetten als extreemlinkse partij waar niet mee valt samen te werken is bespottelijk. Daarmee laat de VVD zien dat ze helemaal niet meer in het landsbelang denken maar puur voor eigen gewin in de politiek zitten. Maar dat was al duidelijk na de nareis op nareis leugen en het samenwerken met de PVV.
pi_219192603
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:03 schreef archito het volgende:
Ik snap de opstelling van Yesilgöz ook werkelijk waar niet. PvdA/GL wegzetten als extreemlinkse partij waar niet mee valt samen te werken is bespottelijk. Daarmee laat de VVD zien dat ze helemaal niet meer in het landsbelang denken maar puur voor eigen gewin in de politiek zitten. Maar dat was al duidelijk na de nareis op nareis leugen en het samenwerken met de PVV.
Ik zou zeggen: app Eerdmans even of hij vice-premier wil worden. Dat zal dan in een kabinet met GL-PvdA moeten, anders blokkeert D66 JA21.
pi_219192615
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 15:23 schreef Alpha0 het volgende:
Dat zou ik het beste vinden, voor steun kunnen ze over links met GL-PvdA en voor rechts zijn er ook zat partijen naast JA21 die ze aan een meerderheid kan helpen.
Als de Klaver nu met ze in zee gaat dan is dat politieke zelfmoord voor die partij, want reken maar dat zij de schuld krijgen van alles dat verkeerd gaat (ik bedoel dat gebeurt nu al :') ) en de andere gaan lekker met de eer strijken voor wat er wel goed gaat.
Een heer met stijl
pi_219192629
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Alsof een stem op een partij betekent dat jij maar alles moet krijgen wat je wil want je hebt er immers op gestemd.

Welkom in democratie.
Ik weet niet of het zo blijft.

Maar waar ik blij mee ben is dat het relatief stil is gebleven tov dat sensatiebuurthuis van Schoof. Geen overmatig geknuffel of steken via tweets. Een degelijke verkenner aankondigen, verkennende gesprekken voeren, formeren, regeren. Weg met die soaps. Dat gelul eromheen doen we hier wel of in de nieuwsshows.
pi_219192639
quote:

Derksen vreest dat miljardair De Mol en hij als miljonair aan de baas z'n infuus straks wat meer moeten afdragen.
pi_219192648
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:53 schreef TheVulture het volgende:
Punt van zorg blijft dat de VVD met de huidige top ook niet te vertrouwen is. Als Yesilgoz ook maar denkt er 3 zetels beter van te worden zal ze niet schroomen de boel op te blazen
De VVD is zeer onbetrouwbaar, misschien dat ze nu wat minder gevaarlijk zijn omdat ze veroordeeld zijn tot middenpartijen, maar zodra ze een optie zien om over ultra-rechts te gaan dan doen ze dat. Vergeet de woede van Yesilgöz niet toen Wilders het kabinet liet klappen, ze zag haar plannen in rook opgaan toen het besef daalde dat dit het meest ultra-rechtse kabinet ooit was en het zou gaan veranderen bij verkiezingen.

Deze verkiezingen deed ze rond het einde een leuk en giechelig charme-offensiefje, maar qua persoon en denkwijze verander je echt niet binnen een half jaar. Ik vind die partij levensgevaarlijk onder haar leiding en je moet niet de fout maken je schild bij haar te laten zakken. Ze pakt wat ze pakken kan en steekt zo een mes in je rug (of lager).
Een heer met stijl
pi_219192685
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
De VVD is zeer onbetrouwbaar, misschien dat ze nu wat minder gevaarlijk zijn omdat ze veroordeeld zijn tot middenpartijen, maar zodra ze een optie zien om over ultra-rechts te gaan dan doen ze dat. Vergeet de woede van Yesilgöz niet toen Wilders het kabinet liet klappen, ze zag haar plannen in rook opgaan toen het besef daalde dat dit het meest ultra-rechtse kabinet ooit was en het zou gaan veranderen bij verkiezingen.

Deze verkiezingen deed ze rond het einde een leuk en giechelig charme-offensiefje, maar qua persoon en denkwijze verander je echt niet binnen een half jaar. Ik vind die partij levensgevaarlijk onder haar leiding en je moet niet de fout maken je schild bij haar te laten zakken. Ze pakt wat ze pakken kan en steekt zo een mes in je rug (of lager).
Yesilgoz is klaar voor doorstroom naar Ja21
pi_219192729
quote:

[..]
Dedain naar de kiezer.
De kiezer weet van te voren waar ze aan toe zijn. Dus nee.
pi_219192794
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:05 schreef Caland het volgende:

[..]

Ligt vast niet aan Geert
Wilders sluit links ook kneiterhard uit, maar dat benadrukt hij nooit. Hij vindt gewoon dat ie iets meer rechten hoort te hebben dan anderen:

-Hij mag iedereen uitsluiten, anderen hem niet.
-Zijn partij mag tegenstanders demoniseren, anderen hem niet.
-Als zijn partij zoals in 2023 de verkiezingen wint, dan heeft de democratie gesproken en moet men dat nu gewoon even accepteren en men niet alleen voor de democratie zijn als dat hen uitkomt. Zelfs mag ie ongefundeerd over fraude etc speculeren en doen of dat de waarheid is als ie niet wint.
-Als ie een rechtszaak zou winnen dan heeft vast het recht gesproken, maar als ie verliest dan komt het door een D66 rechter.

Als er niet zoveel mensen erin zouden trappen, omdat ze enkel oog hebben voor wie ze naar de mond praat en niet zelf willen nadeken, zou het nog komisch zijn. Nu is het gewoon letterlijk eng aan het worden.
Een heer met stijl
pi_219192837
quote:

Heeft
quote:

https://www.rtl.nl/nieuws(...)partijen-hun-plannen

Heeft hij gelijk in.
pi_219192849
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De kiezer weet van te voren waar ze aan toe zijn. Dus nee.
Sowieso er hadden de vorige keer 113/150 niet op Wilders gestemd en nu 124/150 niet, waarom heeft men het altijd over dedain richting PVV kiezers en men het nooit over het dedain van Wilders tegen die kiezers (en hun volksvertegenwoordigers) die allemaal niet op hem gestemd hebben?
Een heer met stijl
  dinsdag 4 november 2025 @ 17:36:04 #81
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219192850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:34 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Heeft
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)partijen-hun-plannen

Heeft hij gelijk in.
quote:
Zo willen GroenLinks-PvdA, D66 en Volt bedrijven en hoge vermogens fors zwaarder belasten. Daar staat tegenover dat zij de belasting op inkomen en arbeid juist verlagen.
Ah, ja.

quote:
Helemaal aan de andere kant van het spectrum staat JA21. De partij van Joost Eerdmans kiest er juist voor om ruim 5 miljard euro minder bij bedrijven op te halen dan nu is begroot. De belastingen op werk en inkomen laat die partij juist 2,5 miljard euro harder stijgen. Door tegelijkertijd vermogens juist minder zwaar te belasten, neemt de vermogensongelijkheid toe.
Oh.

quote:
De plannen van de meeste partijen zorgen ervoor dat de koopkracht, dus wat je daadwerkelijk te besteden hebt, jaarlijks een klein beetje stijgt. Met iets meer of iets minder dan 1 procent. Een uitschieter is GroenLinks-PvdA. Volgens het CPB stijgt de koopkracht bij die partij met 2,3 procent.
Wel, verdoeme.
Put these foolish ambitions to rest.
  dinsdag 4 november 2025 @ 17:40:45 #82
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219192882
Kickinalfa met zijn link dumps waarin altijd het tegenovergestelde staat van wat hij zojuist heeft beweerd, leuke rubriek.
pi_219192890
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
[..]
Ah, ja.
[..]
Oh.
Tja ik heb geen verstand van de exacte cijfertjes en misschien ben ik ook wel te links voor woorden in de ogen van sommigen, maar ik zie het probleem niet van hogere belastingen voor instellingen die ze makkelijk kunnen dragen en zoveel verdienen dat ze erom lachen. Zeker als dat helpt om de bestaanszekerheid van de lokale bevolking (huisvesting, betaalbare boodschappen, gezondheidszorg en onderwijs) te verbeteren.

Je moet het niet dusdanig overdrijven dat bedrijven wegtrekken, maar wat heb je aan een gunstig vestigingsklimaat als de gewone man eigenlijk geen deel meer kan uitmaken van de maatschappij op die manier?
Een heer met stijl
pi_219192892
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Sowieso er hadden de vorige keer 113/150 niet op Wilders gestemd en nu 124/150 niet, waarom heeft men het altijd over dedain richting PVV kiezers en men het nooit over het dedain van Wilders tegen die kiezers (en hun volksvertegenwoordigers) die allemaal niet op hem gestemd hebben?
Wilders heeft volgens mij voornamelijk de focus op de politieke tegenstanders en je hoort hem niet (of nauwelijks) over de mensen die daar op stemmen.
-
pi_219192899
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:43 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wilders heeft volgens mij voornamelijk de focus op de politieke tegenstanders en je hoort hem niet (of nauwelijks) over de mensen die daar op stemmen.
Dat bedoel ik juist, de anderen hebben het ook nooit over zijn kiezers. Maar die bal gooit ie zelf steeds op als hìj wordt aangesproken als politieke tegenstander. Bontebal zei hij het goed, 'hij verschuilt zich anders zijn kiezers'. Dat zou de rest ook kunnen doen, maar die doen dat niet bedoel ik. Misschien niet goed verwoord door mij.
Een heer met stijl
  Moderator dinsdag 4 november 2025 @ 17:50:09 #86
236264 crew  capricia
pi_219192915
Er zijn natuurlijk wel meer partijen die elkaar, al was het maar op grond van hun programma of beginselen, uitsluiten.

Ik zie de SGP niet snel in een D66 kabinet stappen, die staan zo ongeveer haaks op elkaar.

En ik zie Groenlinks-PvdA niet met Forum voor Democratie samen gaan (misschien nog wel op het Palestina thema). Of de SP met JA21.

Dat verdraagt elkaar gewoon niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219192963
Inmiddels heeft Wilders Jetten gefeliciteerd en stelt ie dat er duidelijkheid is.

Tja toch maar eieren voor je geld kiezen als je erachter komt dat als je een Trumpje doet het je meer kwaad dan goed doet. :') Ik durf dus te wedden dat ie daar nog even mee was door gegaan als het wel aansloeg.
Een heer met stijl
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:07:51 #88
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219193028
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:50 schreef capricia het volgende:
Er zijn natuurlijk wel meer partijen die elkaar, al was het maar op grond van hun programma of beginselen, uitsluiten.

Ik zie de SGP niet snel in een D66 kabinet stappen, die staan zo ongeveer haaks op elkaar.

En ik zie Groenlinks-PvdA niet met Forum voor Democratie samen gaan (misschien nog wel op het Palestina thema). Of de SP met JA21.

Dat verdraagt elkaar gewoon niet.
Tldr; PVV uitsluiten is antidemocratisch, negeert de kiezer en boze burger. Jeroen Wollaars van Nieuwsuur zei dit zelfs over de AfD ("25% van de kiezers worden genegeerd!!").

Maar wanneer links eenmaal in deze hoek is gedrukt, dan draait het narratief.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219193060
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Tldr; PVV uitsluiten is antidemocratisch, negeert de kiezer en boze burger. Jeroen Wollaars van Nieuwsuur zei dit zelfs over de AfD ("25% van de kiezers worden genegeerd!!").

Maar wanneer links eenmaal in deze hoek is gedrukt, dan draait het narratief.
Het is misschien een beetje semantiek, maar je kan best zeggen dat je met bepaalde partijen jezelf niet snel in coalitie ziet stappen zolang die bepaalde standpunten of gedragingen heeft. Heeft Wilders zelf ook weleens gezegd. Vind ik ook juist duidelijkheid aan de kiezer verschaffen.

En als het om coalitievorming gaat wordt altijd een deel van de kiezers genegeerd in de zin van dat ze geen deel uit gaan maken van die coalitie, meestal meer dan 25%.
Een heer met stijl
pi_219193064
quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)met-gl-pvda-a4911828
Yesilgöz herhaalt: VVD stapt niet in kabinet met GL-PvdA

Vóór de ontmoeting met Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) dinsdag heeft VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz herhaald dat haar partij niet in een coalitie stapt met GroenLinks-PvdA. Een samenwerking met die partij ziet ze „in geen enkel scenario” voor zich.
OK, helder. Dus de VVD gaat niet regeren. Want D66 zal er natuurlijk voor passen om én de meest linkse én de meest progressieve partij te zijn in een coalitie met CDA, VVD, JA21 (en 5e). En terecht. En dat weet Dilan ook dondergoed.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219193158
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
[..]
Ah, ja.
[..]
Oh.
[..]
Wel, verdoeme.
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste met 5 miljard en Gl/PvdA het meest met 43 miljard.
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:31:50 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193167
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste.
Uit de doorrekening van het cpb kwam de financiële paragraaf van JA21 er lekker solide uit inderdaad.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:32:39 #93
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219193173
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste.
Zonde. Anders konden we jou terug naar school sturen om te leren vervoegen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219193177
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Caland het volgende:

[..]
‘De kiezer’ is geen homogene groep.
Deze ga ik noteren.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219193180
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Uit de doorrekening van het cpb kwam de financiële paragraaf van JA21 er lekker solide uit inderdaad.
Het cpb had geen enkele negatieve noot bij ja21!
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:35:13 #96
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219193198
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ze hadden alleen compleet andere cijfers doorgegeven dan in het verkiezingsprogramma stond. Kleinigheidje.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219193205
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:03 schreef archito het volgende:
Ik snap de opstelling van Yesilgöz ook werkelijk waar niet. PvdA/GL wegzetten als extreemlinkse partij waar niet mee valt samen te werken is bespottelijk.
Zijn voldoende mensen in het land die er zo over denken. Maar gelukkig zijn die allemaal domrechts :P
pi_219193226
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Ze hadden alleen compleet andere cijfers doorgegeven dan in het verkiezingsprogramma stond. Kleinigheidje.
Dat doen er wel meer.
https://www.removepaywall(...)sprogrammas-a4909565

Zo langzamerhand is de CPB gewoon selectief shoppen om een mooi plaatje te hebben ipv een betrouwbare neutrale doorrekening.
pi_219193234
Zijn er al weddenschappen over wanneer de VVD toch gewoon draait?
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:42:43 #100
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219193242
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ze hebben aan het CPB hele andere dingen door gegeven dan hun programma en dan nog krijgen ze het voor elkaar om tot onhoudbare staatsschulden te komen (goed afgekeken van hun held Trump!)

Verder:
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219193258
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat doen er wel meer.

Zo langzamerhand is de CPB gewoon selectief shoppen om een mooi plaatje te hebben ipv een betrouwbare neutrale doorrekening.
Je draait het om. Partijen shoppen in de berekeningen van het CPB. En geen partij doet dat zo omzichtig als JA21.
pi_219193267
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ze hebben aan het CPB hele andere dingen door gegeven dan hun programma en dan nog krijgen ze het voor elkaar om tot onhoudbare staatsschulden te komen (goed afgekeken van hun held Trump!)

Verder:
[ afbeelding ]
Ja maar ze flikkeren alle asielzoekers eruit dus ik stem toch maar op ze!!
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:50:02 #103
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219193285
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste met 5 miljard en Gl/PvdA het meest met 43 miljard.
Voor grote bedrijven en de hoogste inkomens. Lees jij je eigen bronnen wel? Of hebben we hier te maken met een user die een eigen onderneming heeft ter grote van een conglomeraat als Shell of Tata Steel en bijbehorend miljoenensalaris?

Dit is je overigens al 48 keer verteld, maar je blijft volharden in het ongelijk. Heel bijzonder.
pi_219193304
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat doen er wel meer.

Plaat voor de kop of zo
pi_219193341
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je draait het om. Partijen shoppen in de berekeningen van het CPB. En geen partij doet dat zo omzichtig als JA21.
Ja zo kan je het zien, eindconclusie blijft wel staan. Het is geen neutraal overzicht voor de kiezer.
pi_219193459
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:30 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Wilders sluit links ook kneiterhard uit, maar dat benadrukt hij nooit. Hij vindt gewoon dat ie iets meer rechten hoort te hebben dan anderen:

-Hij mag iedereen uitsluiten, anderen hem niet.
-Zijn partij mag tegenstanders demoniseren, anderen hem niet.
-Als zijn partij zoals in 2023 de verkiezingen wint, dan heeft de democratie gesproken en moet men dat nu gewoon even accepteren en men niet alleen voor de democratie zijn als dat hen uitkomt. Zelfs mag ie ongefundeerd over fraude etc speculeren en doen of dat de waarheid is als ie niet wint.
-Als ie een rechtszaak zou winnen dan heeft vast het recht gesproken, maar als ie verliest dan komt het door een D66 rechter.

Als er niet zoveel mensen erin zouden trappen, omdat ze enkel oog hebben voor wie ze naar de mond praat en niet zelf willen nadeken, zou het nog komisch zijn. Nu is het gewoon letterlijk eng aan het worden.
Onzin natuurlijk. Wilders en PvdA / GL in een kabinet is echt water en vuur. Past totaal niet. Dus als deze 2 elkaar uitsluiten is dat totaal irrelevant. Gaat om uitsluiten van partijen die juist wel bij elkaar passen. VVD die PVV uitsluit bijvoorbeeld.
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:30:06 #107
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219193493
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:26 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Onzin natuurlijk. Wilders en PvdA / GL in een kabinet is echt water en vuur. Past totaal niet. Dus als deze 2 elkaar uitsluiten is dat totaal irrelevant. Gaat om uitsluiten van partijen die juist wel bij elkaar passen. VVD die PVV uitsluit bijvoorbeeld.
Ooit zou je naar de GGZ zijn gestuurd met zo een opmerking maar het is helaas waar... wanneer wordt de VVD eindelijk uit Renew gezet? Verwijderd uit de Liberale Internationale? Hoog tijd.

Cynische uitbuiters en racistenpartij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219193503
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ooit zou je naar de GGZ zijn gestuurd met zo een opmerking maar het is helaas waar... wanneer wordt de VVD eindelijk uit Renew gezet? Verwijderd uit de Liberale Internationale? Hoog tijd.

Cynische uitbuiters en racistenpartij.
Pardon?
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:33:14 #109
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219193518
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Pardon?
Het is compleet mesjokke dat Martin Bosma zijn wereldbeeld (Soros! Plaasmoorde! Mandela de terrorist!) beter bij de VVD past dan Jesse Klaver. Arm Nederland.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:36:01 #110
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219193550
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is compleet mesjokke dat Martin Bosma zijn wereldbeeld (Soros! Plaasmoorde! Mandela de terrorist!) beter bij de VVD past dan Jesse Klaver. Arm Nederland.
Past goed bij het vollek, Klopkoek.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219193673
D66/VVD/CDA meest realistische optie op dit moment?
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:46:53 #112
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193686
Heeft de VVD (en hun stemmers) eigenlijk main character syndroom. Lijkt me interessant om daar eens een stuk van een psychiater over te lezen. Niet met PVV, niet met PvdAGL, niet in een kabinet dat de hypotheekrenteaftrek afschaft...
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  FOK!fotograaf dinsdag 4 november 2025 @ 19:50:00 #113
842 Zorro
Z
pi_219193726
Ik wil de PVV niet eens in een kabinet, maar dit soort gelul komt me ook de strot uit:

quote:
D66-leider Rob Jetten stelt dat een kabinet van D66, VVD, CDA én GroenLinks-PvdA een ‘logische variant’ zou zijn. „Eén kabinet ligt voor de hand, dat is met GroenLinks-PvdA. Dat is een logische variant, want dan heb je brede meerderheid in de Tweede Kamer.”
Dus GL.PvdA is logisch want dat is een meerderheid. Maar PVV is dan niet logisch. Argument van niks.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:51:51 #114
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193749
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:50 schreef Zorro het volgende:
Ik wil de PVV niet eens in een kabinet, maar dit soort gelul komt me ook de strot uit:
[..]
Dus GL.PvdA is logisch want dat is een meerderheid. Maar PVV is dan niet logisch. Argument van niks.
Niemand wil met de PVV in een kabinet dus dan ben je snel uitgeluld.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  FOK!fotograaf dinsdag 4 november 2025 @ 19:52:43 #115
842 Zorro
Z
pi_219193758
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niemand wil met de PVV in een kabinet dus dan ben je snel uitgeluld.
Ik wil ze daar ook niet maar het argument GL/PvdA wel want meerderheid slaat gewoon nergens op. met PVV is er ook een meerderheid.
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:54:06 #116
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193777
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:52 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik wil ze daar ook niet maar het argument GL/PvdA wel want meerderheid slaat gewoon nergens op. met PVV is er ook een meerderheid.
Dit slaat echt nergens op, de PVV is gewoon niet bestuursfähig.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:55:42 #117
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219193801
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Krijgen we weer van die halve garen als Faber.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 november 2025 @ 19:56:15 #118
842 Zorro
Z
pi_219193810
quote:

[..]
Maar wel een meerderheid. Dus het argument is kul. GLPvdA is logisch WANT meerderheid zegt ie. Dat is gelul. Hij doet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.

Het gaat me er niet om dat ik de PVV wil, hou op zeg, maar het argument klopt gewoon niet.
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:57:16 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193826
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:56 schreef Zorro het volgende:

[..]
Maar wel een meererheid. Dus het argument is kul. GLPvdais logisch WANT meerderheid. Dat is gelul. Hij oet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.

Het gaat me er niet om dat ik de PVV wil, hou op zeg, maar het argument klopt gewoon niet.
Wanneer er wordt gezegd "D66, VVD, CDA, PvdA want dan heb je een stevige meerderheid" wordt bedoeld dat je daarmee goed kunt besturen, dat kan niet met de PVV.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219193838
Met die 4 partijen heb je 82 zetels, links/rechts/progressief/conservatief allemaal een beetje vertegenwoordigd.

Kan prima werken als je elkaar wat gunt. Over een deel van de onderwerpen zal vast relatief makkelijk onderhandeld kunnen worden.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 november 2025 @ 20:00:35 #121
842 Zorro
Z
pi_219193881
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wanneer er wordt gezegd "D66, VVD, CDA, PvdA want dan heb je een stevige meerderheid" wordt bedoeld dat je daarmee goed kunt besturen, dat kan niet met de PVV.
Dat zegt ie niet. Hij zegt die partij is logisch want dan heb je een meererheid.
Ik weet het, het is slechts een taalkundig gepriegel, maar toch, Maar niet de moeite om verder moeilijk over te doen hier.

GL vind ik ook niks overigens

Wat mij betreft komt er gewoon D66/VVD/CDA, zoals ik eerder zei, die tegenstellingen in de oppositie zijn dan zodanig dat nooit iedereen tegen een voorstel is en je altijd wel een meerderheid vindt. Dat halsstarrig volhouden dat het een meerderheid moet zijn is onzin.
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:02:52 #122
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219193914
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:00 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dat zegt ie niet. Hij zegt die partij is logisch want dan heb je een meererheid.
Ik weet het, het is slechts een taalkundig gepriegel, maar toch, Maar niet de moeite om verder moeilijk over te doen hier.

GL vind ik ook niks overigens

Wat mij betreft komt er gewoon D66/VVD/CDA, zoals ik eerder zei, die tegenstellingen in de oppositie zijn dan zodanig dat nooit iedereen tegen een voorstel is en je altijd wel een meerderheid vindt. Dat halsstarrig volhouden dat het een meerderheid moet zijn is onzin.
Dat lijkt me dan weer een te kleine minderheid, met JA21 erbij en 75 zetels is dat goed werkbaar maar ik denk dat je onderschat hoevaak het voorkomt dat coalitie en oppositie tegengesteld stemmen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219194016
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat lijkt me dan weer een te kleine minderheid, met JA21 erbij en 75 zetels is dat goed werkbaar maar ik denk dat je onderschat hoevaak het voorkomt dat coalitie en oppositie tegengesteld stemmen.
En als Gl/PvdA of de PVV uit rancune of iets niet wil ondersteunen ben je al klaar.

Ergens begin dit jaar stemde gl/PvdA al met iets heel vanzelfsprekends niet mee vanwege de houding tov Gaza.
En voor hetzelfde geld is het niet streng genoeg voor Geert en doet hij niet mee.
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:56 #124
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219194040
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:56 schreef Zorro het volgende:

[..]
Maar wel een meerderheid. Dus het argument is kul. GLPvdA is logisch WANT meerderheid zegt ie. Dat is gelul. Hij doet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.

Je bent enorm aan het zoeken zou ik zeggen. Je snapt zelf heus wel dat niemand met PVV wil regeren dus daar hoef je het ook helemaal niet over te hebben.
pi_219194055
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:26 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Wat dat ik zeg is nou weer precies onzin? Het gaat puur om het principe uitsluiten, dat doet ie net zo goed. Wat water en vuur is, dat bepalen jij of ik niet. Wellicht vinden de VVD, maar ook het CDA het niet op politieke punten, maar qua gedrag water en vuur met Wilders.
Een heer met stijl
pi_219194098
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En als Gl/PvdA of de PVV uit rancune of iets niet wil ondersteunen ben je al klaar.

Ergens begin dit jaar stemde gl/PvdA al met iets heel vanzelfsprekends niet mee vanwege de houding tov Gaza.
En voor hetzelfde geld is het niet streng genoeg voor Geert en doet hij niet mee.
Dat klopt, maar dat wil Yesilgöz niet. Die regeert straks puur om electoraal de volgende keer groter te worden en niet echt om het land vooruit te helpen denk ik.
Een heer met stijl
pi_219194101
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:14 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Wat dat ik zeg is nou weer precies onzin? Het gaat puur om het principe uitsluiten, dat doet ie net zo goed. Wat water en vuur is, dat bepalen jij of ik niet. Wellicht vinden de VVD, maar ook het CDA het niet op politieke punten, maar qua gedrag water en vuur met Wilders.
Nee het gaat niet om het puur uitsluiten. Het gaat om het uitsluiten van partijen die op basis van programma makkelijk met elkaar in een kabinet hadden gekund. 2 tegenpolen zullen nooit met elkaar in een kabinet gaan, dus of ze elkaar wel/niet uitsluiten is irrelevant.
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:17:54 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219194108
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat ga je dan inderdaad krijgen. Je zult wanneer je zoveel zetels tekort zou komen toch altijd wel naar een soort vaste gedoogconstructie moeten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219194118
Ik ben voor:

D66 - 26
PVV - 26
GL/PVDA - 20
FVD - 7

Dat is een mooie kleine meerderheid van 79 zetels. Gegarandeerd succes.
pi_219194128
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:17 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee het gaat niet om het puur uitsluiten. Het gaat om het uitsluiten van partijen die op basis van programma makkelijk met elkaar in een kabinet hadden gekund. 2 tegenpolen zullen nooit met elkaar in een kabinet gaan, dus of ze elkaar wel/niet uitsluiten is irrelevant.
Het gaat mij om het feit dat de PVV de jankkaart trekt op dat ze worden uitgesloten. Terwijl ze dat zelf ook doen. Of het nou op politieke punten is zoals tussen PVV en GL-PvdA of op hoe een persoon is zoals bij CDA/VVD tov de PVV daar zie ik op zich geen verschil in. Jij kennelijk wel en dat mag.
Een heer met stijl
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:24:48 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219194167
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:18 schreef Astro_boy het volgende:
Ik ben voor:

D66 - 26
PVV - 26
GL/PVDA - 20
FVD - 7

Dat is een mooie kleine meerderheid van 79 zetels. Gegarandeerd succes.
Benieuwd naar de compromissen hierin

-Alleen asielzoekers toelaten die in een oneven jaar zijn geboren
-Om de week wel en niet lid zijn van de EU
-Zowel wapens leveren aan Rusland als aan Oekraine
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:25:51 #132
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219194175
Tijdens de campagne schilderden Bontenbal en Jetten de VVD af als kinderachtig en weinig constructief omdat die partij GroenLinks-PvdA uitsluit. Yesilgöz zou het landsbestuur nodeloos ingewikkeld maken, voor eigen gewin. Nu de verkenningsfase daadwerkelijk is begonnen is achter de schermen te horen dat de partijen geen geduld hebben voor de houding van de VVD-leider.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-blok-gezet-a4911839

Wat zou het mooi zijn als de VVD buitenspel kan worden gezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:29:48 #133
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219194205
Bij SBS6/WNL is het trouwens de week van Sjak Monasj
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:34:30 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219194240
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:29 schreef -XOR- het volgende:
Bij SBS6/WNL is het trouwens de week van Sjak Monasj
Heel erg dubieus hoe rancuneuze ex-leden zoals Monasch of Gerdi Verbeet (zonet weer bij Jinek) blijven worden uitgenodigd. Oud-leden zie je inmiddels vaker bij de talkshows dan de leden; net zoals er meer met asielzoekerhaters wordt gepraat dan asielzoekers (of hun behartigers) zelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219194253
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:25 schreef Klopkoek het volgende:
Tijdens de campagne schilderden Bontenbal en Jetten de VVD af als kinderachtig en weinig constructief omdat die partij GroenLinks-PvdA uitsluit. Yesilgöz zou het landsbestuur nodeloos ingewikkeld maken, voor eigen gewin. Nu de verkenningsfase daadwerkelijk is begonnen is achter de schermen te horen dat de partijen geen geduld hebben voor de houding van de VVD-leider.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-blok-gezet-a4911839

Wat zou het mooi zijn als de VVD buitenspel kan worden gezet.
Even uit interesse, wat is als ik vragen mag jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik dacht dat jij juist voor de VVD was :p
Een heer met stijl
pi_219194258
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Even uit interesse, wat is als ik vragen mag jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik dacht dat jij juist voor de VVD was :p
_O-
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:42:19 #137
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219194277
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ik stem nog liever PVV of FvD dan VVD. Heb al heel lang een teringhekel aan de VVD.

Mijn voorkeur zit ergens tussen D66 en GL-PvdA in. Uit strategische overwegingen heb ik GL-PvdA, nummer vijf, gestemd. Maar bij 50 zetels voor GL-PvdA in de peilingen zou ik het dan weer eerder bij D66 of CDA zoeken.

In algemene zin ben ik sterk vóór een gezonde afwisseling tussen links en rechts, zoals in de Scandinavische landen gewoon is. En dan wel graag een in meerderheid democratisch rechts.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 november 2025 @ 20:44:54 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219194293
quote:

[..]
Ik denk dat Klopkoek eerder een sticker "Ik rem niet voor VVD'ers" op zijn auto heeft
pi_219194335
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat Klopkoek eerder een sticker "Ik rem niet voor VVD'ers" op zijn auto heeft
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik stem nog liever PVV of FvD dan VVD. Heb al heel lang een teringhekel aan de VVD.

Mijn voorkeur zit ergens tussen D66 en GL-PvdA in. Uit strategische overwegingen heb ik GL-PvdA, nummer vijf, gestemd. Maar bij 50 zetels voor GL-PvdA in de peilingen zou ik het dan weer eerder bij D66 of CDA zoeken.

In algemene zin ben ik sterk vóór een gezonde afwisseling tussen links en rechts, zoals in de Scandinavische landen gewoon is. En dan wel graag een in meerderheid democratisch rechts.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:38 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
_O-
Haha ik denk dat ik je verward hebt met iemand anders. In het verleden heb ik op zowel PvdA als D66 gestemd, nu wel PvdA omdat ik de VVD zo min mogelijk invloed wilde laten hebben. D66 en het CDA vinden hun beleid meer prima dan de PvdA dat vond de afgelopen 8 jaar.
Een heer met stijl
pi_219194768
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde, een enorme hekel aan de VVD, het is de laatste partij waar ik op zou stemmen ook op de kieswijzers etc staan ze altijd strak onderaan hier
  dinsdag 4 november 2025 @ 21:41:22 #141
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219194931

"Ik ben geen Rutte!" zegt Ieniemienie van Sesamstraat.

(aangezien NPO toch moet bezuinigen en omroepen fuseren, is het geen idee om Ongehoord Nederland en Powned even samen te voegen?)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219195186
Je zou denken dat de VVD de buik nu toch wel vol heeft van onervaren partijen, maar als het hen uitkomt blijkt men hardnekkig vasthouden aan dit onstabiele gedoe.
Ik zou het bij voorbaat niet gek vinden als staatsecretaris Coenradi haar post voor het gevangeniswezen kan behouden, maar voor de rest is het natuurlijk wel beter om Ja21 eerst zich maar eens een periode van 4 jaar te laten settelen, ervaring laten opdoen en tonen dat bepaalde leden goede politiek bestuurlijke kwaliteiten hebben. Dan kan zo'n partij wel wat serieuzer genomen worden als ze ook bereid is om al te afwijkende partijstandpunten te laten varen en tot het sluiten van compromissen in staat is.
Hun standpunten kunnen voor zover mogelijk wel mee in overweging genomen worden in een regeerakkoord zodat ze hun invloed op die wijze toch hebben. Dat is eventueel ook in het voordeel van de VVD.
Verder lijkt me het niet erg gunstig als de VVD zichzelf buitensluit.
Maar ja, als ze dat perse wil is het niet anders.
  dinsdag 4 november 2025 @ 22:19:43 #143
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219195255
quote:

[..]
Is dat koersloos PvdA/GL dan wel ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 4 november 2025 @ 22:21:10 #144
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219195270
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Je bent enorm aan het zoeken zou ik zeggen. Je snapt zelf heus wel dat niemand met PVV wil regeren dus daar hoef je het ook helemaal niet over te hebben.
Ze vormen op diverse punten wel een prima (gedoog)steun voor een centrum-rechts kabinet.
  dinsdag 4 november 2025 @ 22:21:30 #145
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219195274
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ja hoor, PvdAGL is ook niet koersloos.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219195352
quote:

[..]
Je zit echt in het verkeerde subforum wanneer je hier iemand van de VVD zoekt :D

De helft van de users hier heeft een voodoopop van Dilan.
pi_219195387
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Je zit echt in het verkeerde subforum wanneer je hier iemand van de VVD zoekt :D

De helft van de users hier heeft een voodoopop van Dilan.
Lees post 75 en 139 anders even, overigens ben ik niet per se op zoek naar volledig gelijkgestemden of andersdenkenden. Ik reageer zowel hier als op de frontpage waar uiterst rechts de boventoon voert (en waar ik dus niet toe behoor voordat we dat weer krijgen).
Een heer met stijl
pi_219195406
Ergens is het toch wel vermakelijk dat Jetten een stabiel kabinet in één adem noemt met PvdA-GL.
Wellicht mis ik een typische D66 metafoor maar anders zou je toch zeggen dat je met een grote boog om deze partij heen moet lopen. Er is een fusieproces gaande dat nog niet uitgekristalliseerd is, de verkiezingsuitslag valt zwaar tegen en de leider is 'm gesmeerd.

Klaver mag dan een ervaren politicus zijn, het is maar de vraag of hij het meest linkse deel van de club in het gareel kan en wil houden.
Ik ga er ook van uit dat zowel Jetten als D66 ver willen gaan om een regering te leiden dus er zal maximaal mee bewogen worden met het activistische eisen en wensen lijstje.
Onderaan de streep betekent dat inleveren voor de VVD, het lijkt mij dat Yesilgoz hier never nooit de vingers aan gaat branden.
-
pi_219195409
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Lees post 139 anders even, overigens ben ik niet per se op zoek naar volledig gelijkgestemden of andersdenkenden. Ik reageer zowel hier als op de frontpage waar uiterst rechts de boventoon voert (en waar ik dus niet toe behoor voordat we dat weer krijgen).
Ja, en nu?

Je kunt hier gewoon veilig zijn en gewoon Dilan een heks noemen of het over zionisten hebben. Dit is een safe space. De frontpage en NWS zijn pas de gevaarlijke plekken op Fok!
pi_219195449
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Als we kijken naar de afgelopen twee regeerperiodes met PVV of met PvdA, dan is het trackrecord van PvdA toch behoorlijk te noemen.
  dinsdag 4 november 2025 @ 22:58:17 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219195577
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:35 schreef quo_ het volgende:
Ergens is het toch wel vermakelijk dat Jetten een stabiel kabinet in één adem noemt met PvdA-GL.
Wellicht mis ik een typische D66 metafoor maar anders zou je toch zeggen dat je met een grote boog om deze partij heen moet lopen. Er is een fusieproces gaande dat nog niet uitgekristalliseerd is, de verkiezingsuitslag valt zwaar tegen en de leider is 'm gesmeerd.

Klaver mag dan een ervaren politicus zijn, het is maar de vraag of hij het meest linkse deel van de club in het gareel kan en wil houden.
Ik ga er ook van uit dat zowel Jetten als D66 ver willen gaan om een regering te leiden dus er zal maximaal mee bewogen worden met het activistische eisen en wensen lijstje.
Onderaan de streep betekent dat inleveren voor de VVD, het lijkt mij dat Yesilgoz hier never nooit de vingers aan gaat branden.
Dat is ook mijn gedachte en een VVD samenwerking met PvdA, laat staan GL; puur kiezersbedrog zal worden.
Men kan PvdA/GL Kamertechnisch wel als één partij(lijstverbinding) bezien maar ze zijn feitelijk twee coaliserende bloedgroepen in wording die elkaar intern nog tot verdere koersstabiliteit moeten zien gaan bewegen.

Zelf denk ik dat precies op 75 Kamerzetels afkoersen, de allerbeste garantie is voor beleid dat ook recht doet aan de kiezer.
Laten ze op heikele punten elkaar maar de tent uitvechten of meerderheden met resterende anderen zoeken.
Zowel links als rechts, hebben & krijgen de kleinere partijen dan ook hun verkozen invloed om het eventuele verschil uit te maken.
Hier ook fair en square zijn, dat op de hoofdthema's nauwelijks tegenstrijdigheden en die hooguit op welke wijze dat moet plaatsvinden.

Ik snap natuurlijk Jetten/D66 - buiten hun/zijn politiek voorkeur, want rechts is eng - graag de kat(er) in het eigen poepbakkie wil houden om zo hun plan voorwaarts uit te kunnen gaan voortrollen door in die coalitie van tegenstrijdige bloedgroepen dan de instemming bij de fracties te leggen.
pi_219195626
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 22:35 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ja, en nu?
Daarin kun je zien dat ik in ieder geval niet op zoek ben naar VVD'ers.
quote:
Je kunt hier gewoon veilig zijn en gewoon Dilan een heks noemen of het over zionisten hebben. Dit is een safe space. De frontpage en NWS zijn pas de gevaarlijke plekken op Fok!
Jij zegt het, ik draai mijn hand voor beiden niet om.
Een heer met stijl
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:17:22 #153
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219195649
CDA, D66 en VVD: “Wij willen de uitvoering van de energietransitie bespoedigen.”

JA21: “Wij doen zon- en windenergie in de ban en willen voor 200 miljard aan kerncentrales bouwen.”

Ja waar praat je dan eigenlijk over tijdens zo’n formatie? Dat gaat toch nergens over…

https://twitter.com/BramvanG3ndt/status/1985794935191212391#m

Hele normale partij om erbij te nemen...
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:38:05 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219195693
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:17 schreef Klopkoek het volgende:
CDA, D66 en VVD: “Wij willen de uitvoering van de energietransitie bespoedigen.”

JA21: “Wij doen zon- en windenergie in de ban en willen voor 200 miljard aan kerncentrales bouwen.”

Ja waar praat je dan eigenlijk over tijdens zo’n formatie? Dat gaat toch nergens over…

https://twitter.com/BramvanG3ndt/status/1985794935191212391#m

Hele normale partij om erbij te nemen...
Men dan ook kan zeggen, weet je wat, ieder de helft en laten we dat zsm starten door bv stikstof, FF de stikstof te laten.
Voor 100 aan miljard kerncentrales die minimaal 40/50 jaar staan en voor 100 miljard aan die ander hobby die elke 25 jaar vervangen mag worden.
Voordeel lijk mij sws dat niet alles op één kanskaart staat, men dingen op middellange termijn kan bijsturen en ze hoe ook bezien, elkaar prima aanvullen.
Partijen verschillen doorgaans niet zo zeer op gekende doelen van algemeen nut maar vooral op de weg hoe daar te (willen) komen.
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:39:45 #155
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219195701
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Men dan ook kan zeggen, weet je wat, ieder de helft en laten we dat zsm starten door bv stikstof, FF de stikstof te laten.
Voor 100 aan miljard kerncentrales die minimaal 40/50 jaar staan en voor 100 miljard aan die ander hobby die elke 25 jaar vervangen mag worden.
Voordeel lijk mij sws dat niet alles op één kanskaart staat, men dingen op middel lange termijn kan bijsturen en ze hoe ook bezien, elkaar aanvullen.
Partijen verschillen doorgaans niet zo zeer op gekende doelen van algemeen nut maar vooral op de weg daar te (willen) komen.
Dat is natuurlijk een waardeloos compromis.

Gaan we dan in Groningen ook een beetje gas oppompen en een beetje huizen verstevigen?
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:52:07 #156
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219195722
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:39 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een waardeloos compromis.

Gaan we dan in Groningen ook een beetje gas oppompen en een beetje huizen verstevigen?
Waarom precies - ik neem aan inhoudelijk - waardeloos ?
Het zou sws al een betere insteek zijn (geweest) door schades en ongenoegens in Groningen serieus te nemen en niet een actief beleid te voeren met veronderstellen dat mensen ze daar ten eigen voordeel maar wat raaskallen.

Dit even los dat er altijd mensen zullen zijn die ongeacht ander belangen, hun omgeving niet wensen te (laten) veranderen omdat het niet strookt met hun onwrikbare overtuiging(en). Zo van, wonen hier al 200 jaar en willen geen gaswinning. Een beetje als in een VvE waar één lid kan voorkomen dat de andere 200 leden worden aangesloten op glasvezel of een warmtenet.

En ja, ik vind het onbestaanbaar dat we in tijden van energie(prijzen), willen besluiten om onze eigen bronnen definitief dicht te gooien en vervolgens elders "schade" te veroorzaken.
Nog even los dat ik het gasbeleid tot in de haarvaten daarvan schandelijk vind met dat we het in het verleden ongeveer, gratis hebben weggeschonken.
pi_219196066
quote:

[..]
Dat kan en mag dus niet en D66, CDA en VVD willen dat ook helemaal niet. Een zeer ruime meerderheid van de Kamer wil dat stikstof wordt aangepakt. Dus nee, zo gaan ze niet starten en een partij die dit voor stelt zit maar heel erg kort aan de onderhandelingstafel neem ik aan. Die heeft namelijk een hekel aan de rechtsstaat.
pi_219196111
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

En ja, ik vind het onbestaanbaar dat we in tijden van energie(prijzen), willen besluiten om onze eigen bronnen definitief dicht te gooien en vervolgens elders "schade" te veroorzaken.

Ook hier: gaswinning kon niet eens meer volgens de rechters, omdat mensen in het gaswinningsgebied meer dan het maximaal aanvaardde risico liepen.

En als je denkt dat gaswinning op andere plekken dezelfde schade veroorzaakt heb je niets van het unieke van het Groninger gasveld begrepen. Het Groninger gas zat maar 2,5km diep in zandsteen, met daar boven klei en veen, zeer bevingsgevoelige lagen. En er bleken ook nog veel breuken in te zitten. En het gasveld was heel erg groot, wat de drukverschillen een stuk groter maakt. Nergens anders werd er gas gewonnen uit zo'n groot veld, met zulke instabiele lagen er boven, in bewoond gebied. De gasvelden van Rusland liggen in Siberië, daar woont praktisch niemand.

Er is trouwens geen enkel bedrijf meer dat gas wil winnen in Groningen.
pi_219196140
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja zo kan je het zien, eindconclusie blijft wel staan. Het is geen neutraal overzicht voor de kiezer.
Als doorrekenen van wat de partijen zelf aangeven niet neutraal is, wat dan wel?
pi_219196174
D66-VVD-CDA-JA21 met gedoogsteun van 50PLUS, Volt of SGP?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219196191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:31 schreef TAmaru het volgende:
En waarom zou D66 dat doen?

Het is alsof je bij verkiezingswinst van VVD een kabinet VVD-GLPvdA-SP voor stelt met gedoogsteun van PvdD en Denk. Dan snap je even waarom het onaantrekkelijk is voor D66. En dan zou je nog prima kunnen betogen dat SP een stuk dichter bij VVD staat dan JA21 bij D66.

D66 wil niet in een puur conservatief-rechts kabinet, je zult er een progressieve partner voor D66 bij moeten zoeken. En dan is GLPvdA de enige optie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 05-11-2025 07:44:06 ]
pi_219196227
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En waarom zou D66 dat doen?

Het is alsof je bij verkiezingswinst van VVD een kabinet VVD-GLPvdA-SP voor stelt met gedoogsteun van PvdD en Denk. Dan snap je even waarom het onaantrekkelijk is voor D66. En dan zou je nog prima kunnen betogen dat SP een stuk dichter bij VVD staat dan JA21 bij D66.

D66 wil niet in een puur conservatief-rechts kabinet, je zult er een progressieve partner voor D66 bij moeten zoeken. En dan is GLPvdA de enige optie.
Niet helemaal een 1-op-1 vergelijking, maar goed welk kabinet gaat er dan komen met D66 en GL-PvdA? VVD heeft al gezegd het niet te doen en het CDA staat ook niet te springen. Yesilgöz was er wel heel stellig over, dus ik zie het zo snel niet gebeuren.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219196238
quote:

[..]
Voordeel lijk mij sws dat niet alles op één kanskaart staat, men dingen op middellange termijn kan bijsturen en ze hoe ook bezien, elkaar prima aanvullen.
Partijen verschillen doorgaans niet zo zeer op gekende doelen van algemeen nut maar vooral op de weg hoe daar te (willen) komen.
Stikstof is juist het speerpunt van D66. Ze willen dat oplossen omdat de woonproblematiek verreweg het belangrijkste thema is voor hun achterban en stemmers.
pi_219196242
quote:
Komen vele zetels tekort in de Eerste Kamer.
pi_219196246
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:55 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Niet helemaal een 1-op-1 vergelijking, maar goed welk kabinet gaat er dan komen met D66 en GL-PvdA? VVD heeft al gezegd het niet te doen en het CDA staat ook niet te springen. Yesilgöz was er wel heel stellig over, dus ik zie het zo snel niet gebeuren.
Ik zie Yeşilgöz echt de bocht nog wel maken "in het belang van Nederland, de hardwerkende Nederlander en alle ondernemers die er last van hebben dat het land stil ligt". Hangt er ook vanaf hoe de stemming in het land gaat zijn, als VVD last gaat krijgen van het volledig blokkeren van het land richting de gemeenteraadsverkiezingen, dan komt die bocht er echt wel.

Maar anders zou je jouw variant met GLPvdA ipv VVD kunnen proberen, dat lijkt al een betere afspiegeling van de verkiezingsuitslag. Dan moet er nog iets bij, CU is daarvoor al 2 keer een betrouwbare partner gebleken. Ook voor D66 absoluut geen droomcoalitie, maar beter dan alleen met 3 keer conservatief.
pi_219196247
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:55 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Toch gewoon weer met vvd.
pi_219196456
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan en mag dus niet en D66, CDA en VVD willen dat ook helemaal niet. Een zeer ruime meerderheid van de Kamer wil dat stikstof wordt aangepakt. Dus nee, zo gaan ze niet starten en een partij die dit voor stelt zit maar heel erg kort aan de onderhandelingstafel neem ik aan. Die heeft namelijk een hekel aan de rechtsstaat.
Er zijn inderdaad 101 zetels voor stikstofaanpak.
pi_219196561
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie Yeşilgöz echt de bocht nog wel maken "in het belang van Nederland, de hardwerkende Nederlander en alle ondernemers die er last van hebben dat het land stil ligt". Hangt er ook vanaf hoe de stemming in het land gaat zijn, als VVD last gaat krijgen van het volledig blokkeren van het land richting de gemeenteraadsverkiezingen, dan komt die bocht er echt wel.

Maar anders zou je jouw variant met GLPvdA ipv VVD kunnen proberen, dat lijkt al een betere afspiegeling van de verkiezingsuitslag. Dan moet er nog iets bij, CU is daarvoor al 2 keer een betrouwbare partner gebleken. Ook voor D66 absoluut geen droomcoalitie, maar beter dan alleen met 3 keer conservatief.
Gaat niet gebeuren, VVD wil niet met PvdA, gelukkig niet.
https://m.youtube.com/shorts/0pwRHs582mY
Graag verwijderen
pi_219196675
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:48 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren, VVD wil niet met PvdA, gelukkig niet.
https://m.youtube.com/shorts/0pwRHs582mY
D66 wil niet met JA21, gelukkig niet. CDA wil niet alleen maar over rechts, gelukkig niet. De vraag is wie het eerste knippert en ik zie echt wel gebeuren dat VVD dat doet, met name omdat de ondernemersverenigingen om een middenkabinet vragen.
  woensdag 5 november 2025 @ 08:58:13 #170
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219196680
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Toch gewoon weer met vvd.
Als Bontenbal lef heeft dan maakt hij een minderheidskabinet met D66.

Zowel SP als PvdD hebben aangegeven constructief te willen zijn en sowieso heb je niet alle 'linkse' partijen nodig voor steun. Dus een Denk of CU of Volt mag soms best eens hun snor drukken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219196771
quote:
Alsof D66 op de knieën zou moeten bij de falende supporters van het miljarden aan persoonlijk hyperkapitalisme (PVVD / Ja21 / BBB/ SGP).

Ik denk dat al deze partijen behoorlijk in het duister aan het tasten zijn naar aarding na de huidige tekenen van linkse omslag in de VS.

Goede kans dat de VVD met de tijd mee Yesilgoz en anderen laat wieberen die niet lekker meer uitlijnen.

In dat drijfzand gaat Jetten echt niet meer mee.
pi_219196779
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als doorrekenen van wat de partijen zelf aangeven niet neutraal is, wat dan wel?
Het CPB is in zoverre wel neutraal, maar als "leek/kiezer" zou je verwachten dat het eindproduct een neutrale danwel complete weerspiegeling is van het verkiezingsprogramma.

Alleen doordat niet alles wordt aangeleverd krijg je dus ook geen volledig/compleet eindproduct meer.
Wat jammer is want het wordt wel gebruikt als "kijk eens hoe goed onze partij het doet en die van jou zo slecht" door alle lijsttrekkers.

Je zou er een grote disclaimer bij kunnen zetten, eisen dat partijen alles aanleveren of dat het CPB zelf de ontbrekende delen invult/aanvult.

[ Bericht 7% gewijzigd door Kickinalfa op 05-11-2025 09:13:22 ]
pi_219196800
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 wil niet met JA21, gelukkig niet. CDA wil niet alleen maar over rechts, gelukkig niet. De vraag is wie het eerste knippert en ik zie echt wel gebeuren dat VVD dat doet, met name omdat de ondernemersverenigingen om een middenkabinet vragen.
Heeft Klaver zich er eigenlijk al over uitgelaten wat hij wilt?
CDA/D66 zijn er vast voor te porren.
pi_219196814
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb stiekem nog steeds de hoop dat het redelijke deel van de VVD'ers in actie komt en alsnog Yesilgöz eruit gooit zodat die partij weer enigszins normaal kan gaan doen.
Dan kunnen ze heel snel gewoon een breed middenkabinet hebben met zowel VVD als PvdA/GL.
A mind with a heart of it's own
  woensdag 5 november 2025 @ 09:14:49 #175
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219196831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Klaver heeft al laten weten dat hij graag in een D66 VVD CDA PvdAGL kabinet zou stappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219196839
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:13 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Ik heb stiekem nog steeds de hoop dat het redelijke deel van de VVD'ers in actie komt en alsnog Yesilgöz eruit gooit zodat die partij weer enigszins normaal kan gaan doen.
Dan kunnen ze heel snel gewoon een breed middenkabinet hebben met zowel VVD als PvdA/GL.
Het is natuurlijk niet alleen Yesilgöz. Een groot deel van je campagne draaide om "geen GL/PvdA we willen een centrum rechts kabinet".

Beetje lastig om 2 weken na de uitslag dit hele uitgangspunt weg te gooien.
  woensdag 5 november 2025 @ 09:16:15 #177
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219196848
quote:

[..]
Maar de grote massa zelfstandigen die nu jaarlijks 30.000 euro belastinggeld als uitgesteld loon, op hun spaarrekening mogen parkeren van de VVD en ook nog HRA hebben van de 100% hypotheek uit de eigen BV, die zijn zwaar op tegen dat hun VVD besmet gaat worden met kwalijke gedachten en voornemens

En een verstandige VVD die luistert naar de achterban, het gaat hier wel om geld he

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-11-2025 09:30:44 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 5 november 2025 @ 09:17:15 #178
323876 michaelmoore
pi_219196855
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het is natuurlijk niet alleen Yesilgöz. Een groot deel van je campagne draaide om "geen GL/PvdA we willen een centrum rechts kabinet".

Dat gaat de VVD niet doen dan komt de hele gooise matras in opstand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219196894
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar de grote massa zelfstandigen die nu jaarlijks 50.000 euro belastinggeld op hun spaarrekening mogen parkeren van de VVD en ook nog HRA hebben die zijn zwaar op tegen dat hun VVD besmet gaat worden met kwalijke gedachten en voormnemens

En een verstandige VVD die luistert naar de achterban, het gaat ier wel om geld he
Het zal meer om mensen dan om het beschermen van torens met bergen aan geld gaan. Meer miljonairs, minder miljardairs. Meer regels en eerlijkere verdeling (compressie, geen communisme). Rechts is zn momentum aan het verliezen met de aanstaande val van Trump.
pi_219196929
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Komen vele zetels tekort in de Eerste Kamer.
De eerste kamer is een indirect gekozen orgaan waar oude mannen en vrouwen zitting hebben en dat tot taak heeft wetsvoorstellen te beoordelen op uitvoerbaarheid, noodzaak en grondwettelijkheid.

Als dit clubje de vorming van een regering op basis van de samenstelling van de tweede kamer in de weg staat wordt het echt hoog tijd dat we daar mee stoppen.
-
  woensdag 5 november 2025 @ 09:27:48 #181
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219196932
quote:

[..]
Het zou kunnen. Brekelmans blijkt 300k voorkeursstemmen gehaald te hebben. Dat is vrij veel..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_219196938
Prachtig dat links nu zelf ontdekt hoe het is om uitgesloten te worden. _O- Wat zitten ze te janken allemaal.
  woensdag 5 november 2025 @ 09:30:01 #183
323876 michaelmoore
pi_219196948
quote:

[..]
Rutte had gewoon meegedaan, maar Yesilgoz moet even laten zien dat ze een sterke vrouw is
pi_219196954
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dan de hele top er maar uit mikken.
Iedere andere weldenkende lijsttrekker was zelf opgestapt na een verlies van 12 zetels in 2 jaar tijd.
A mind with a heart of it's own
pi_219196960
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het lijkt me aannemelijker dat de VVD richting de gemeenteraadsverkiezingen juist last gaat krijgen van een draai op dit moment.
-
pi_219196965
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:28 schreef Alpha0 het volgende:
Prachtig dat links nu zelf ontdekt hoe het is om uitgesloten te worden. _O- Wat zitten ze te janken allemaal.
Leuk. Is er al een formatie?

Ik hoorde na de val van het huidige kabinet dat een minderheidskabinet prima is volgens VVD, BBB en PVV. Dus dat biedt perspectief ook.
  woensdag 5 november 2025 @ 09:34:07 #187
323876 michaelmoore
pi_219196971
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Leuk. Is er al een formatie?

Ik hoorde na de val van het huidige kabinet dat een minderheidskabinet prima is volgens VVD, BBB en PVV. Dus dat biedt perspectief ook.
ja dan een minderheidskabinet , dan stemt iedere keer de hele kamer
  woensdag 5 november 2025 @ 09:35:28 #188
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219196978
quote:

[..]
De VVD is al een tijd geleden overgenomen door de extreme/radicale vleugel, de redelijke tak is al buitengegooid of 'gesensibiliseerd'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 09:36:57 #189
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219196982
quote:
De VVD maakt een ruk naar populistisch rechts om de kiezers aan het donkerbruine uiteinde van de rechterflank te lokken en zet daartoe een linkse middenpartij weg als het grote radicale kwaad waarmee ONMOGELIJK samen te werken valt (iets dat in het recente verleden prima bleek te lukken :? ).

Ja, prachtig! Echt GENIETEN. Bohhhhh wat een smulpartij :9~ !!!!!111
Huilen dan.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 09:39:18 #190
236264 crew  capricia
pi_219196989
Vincent Karremans van de VVD is het best scorende kandidaat-Kamerlid, buiten de lijsttrekkers. Met meer dan 300 duizend voorkeurstemmen.

Dat is echt heel veel.

https://www.volkskrant.nl(...)emmenkanon~bad13871/

There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 09:40:02 #191
236264 crew  capricia
pi_219196993
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:27 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het zou kunnen. Brekelmans blijkt 300k voorkeursstemmen gehaald te hebben. Dat is vrij veel..
Brekelmans?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219197008
quote:

[..]
Volgens de bij GLPvdA meestal goed ingevoerde Volkskrant wil GLPvdA erg graag regeren: https://www.volkskrant.nl(...)-voorkomen~bc4d6e72/
pi_219197028
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:32 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het lijkt me aannemelijker dat de VVD richting de gemeenteraadsverkiezingen juist last gaat krijgen van een draai op dit moment.
Lijkt me sterk, in de meeste gemeenteraden waar VVD in een coalitie zit is dat al met GL en/of PvdA. In de provincies trouwens ook. Ik denk dat het land plat leggen ze erger wordt aangerekend. En de VVD is lokaal altijd kwetsbaar, aangezien de meeste lokale partijen ook naar rechts leunende ondernemerspartijen zijn.
pi_219197050
quote:
Ik zie geen 'gejank'. Pvda/GL staat er niet eens om te springen om in deze coalitie te stappen. Wel is het triest dat een partij de coalitieonderhandelingen kaapt zonder ook maar in gesprek te gaan zonder deugdelijke redenen.
pi_219197059
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:27 schreef quo_ het volgende:

[..]
De eerste kamer is een indirect gekozen orgaan waar oude mannen en vrouwen zitting hebben en dat tot taak heeft wetsvoorstellen te beoordelen op uitvoerbaarheid, noodzaak en grondwettelijkheid.

Als dit clubje de vorming van een regering op basis van de samenstelling van de tweede kamer in de weg staat wordt het echt hoog tijd dat we daar mee stoppen.
Het is al minstens 30 jaar niet meer zo. Mag hopen dat dit geen nieuws voor je is.
  woensdag 5 november 2025 @ 09:54:18 #196
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197084
VVD is eigenlijk alleen maar bezig de Nederlandse politiek te slopen ten gunste van zichzelf. Gevaarlijke partij is het geworden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 09:55:05 #197
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219197086
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Brekelmans?
Ja dat is de nummer 4 toch op de lijst? Of ben ik in de war?

pi_219197091
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:27 schreef quo_ het volgende:
Dit staat nergens in de Grondwet.

Het toetsen van wetsvoorstellen op dergelijke zaken als uitvoerbaarheid en grondwettelijkheid is wel de taak van de Raad van State als die advies over een wetsvoorstel moeten uitbrengen.
  woensdag 5 november 2025 @ 09:56:47 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197094
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
3

Yesilgoz
Heinen
Brekelmans
Karremans
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 09:57:22 #200
236264 crew  capricia
pi_219197098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Karremans had de meeste voorkeurstemmen (na de lijsttrekker). Niet Brekelmans. Misschien haal je ze per ongeluk door elkaar. Alle die -mannen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 5 november 2025 @ 10:04:43 #201
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219197143
Keijzer heeft maar een paar duizend stemmen minder behaald dan Van der Plas, die haar prominente aanwezigheid niet altijd even goed lijkt te trekken. Hopelijk gaat dat nog een soap opleveren de komende tijd.
pi_219197148
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens de bij GLPvdA meestal goed ingevoerde Volkskrant wil GLPvdA erg graag regeren: https://www.volkskrant.nl(...)-voorkomen~bc4d6e72/
Als iemand die erop heeft gestemd hoop ik dat ze het niet gaan doen, volgende verkiezingen zijn ze het pispaaltje van de 3 rechtsere partijen en krijgen ze weer de schuld, ook van het volk (ik bedoel dat krijgen ze nu al, terwijl ze niet eens mee hebben gedaan). Ik ben voor een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD. Of desnoods van GL-PvdA, D66 en CDA, maar die kans acht ik echt heel erg klein.
Een heer met stijl
pi_219197160
Zou belachelijk zijn wanneer VVD terugkomt op haar verkiezingsbelofte en nu toch opeen wel met PvdA GL wilt regeren. Ik heb zelf PVV gestemd maar verlang ook niet dat de VVD haar belofte om niet met de PVV te regeren breekt. Eigenlijk heeft de VVD met hun beloftes dat ze noch met de PVV noch met PvdA GL willen regeren het formeren onmogelijk gemaakt. Je had vooraf wel kunnen bedenken dat het niet handig is om partijen rechts van je en links van je uit te sluiten.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:10:51 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197179
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:06 schreef Alpha0 het volgende:
Zou belachelijk zijn wanneer VVD terugkomt op haar verkiezingsbelofte en nu toch opeen wel met PvdA GL wilt regeren. Ik heb zelf PVV gestemd maar verlang ook niet dat de VVD haar belofte om niet met de PVV te regeren breekt. Eigenlijk heeft de VVD met hun beloftes dat ze noch met de PVV noch met PvdA GL willen regeren het formeren onmogelijk gemaakt. Je had vooraf wel kunnen bedenken dat het niet handig is om partijen rechts van je en links van je uit te sluiten.
Ze gingen ook niet in een kabinet dat aan de hypotheekrenteaftrek zou tornen dus met D66 en CDA gaat ook nog lastig worden.

https://nos.nl/collectie/(...)krenteaftrek-aanpast
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219197195
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze gingen ook niet in een kabinet dat aan de hypotheekrenteaftrek zou tornen dus met D66 en CDA gaat ook nog lastig worden.

Kortom: de VVD negeren is echt gewoon het makkelijkste.
pi_219197197
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De VVD is al een tijd geleden overgenomen door de extreme/radicale vleugel, de redelijke tak is al buitengegooid of 'gesensibiliseerd'.
Je bedoelt dat ze de infiltratie van D66 hebben weten te stoppen? Dijkstal achtige types worden niet gemist bij de VVD.
pi_219197202
quote:

[..]

Nee maar dat gaat over het programma, daar moet je altijd water bij de wijn doen. Dit is heel anders.
pi_219197205
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:06 schreef Alpha0 het volgende:
Doet het CDA ook. De PVV uitsluiten. Bedenk dat de PVV evenveel zetels heeft als D66.
Ik vind al dat uitsluiten want jullie zijn niet lief, maar vreemd.
Als je nou op standpunten niet bij elkaar kunt komen, prima. Maar uitsluiten om het uitsluiten, niet.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:14:40 #209
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197211
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee maar dat gaat over het programma, daar moet je altijd water bij de wijn doen. Dit is heel anders.
Nee
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219197224
quote:

[..]

De VVD denkt ergens gewoon nog steeds dat ze net als in de Rutte jaren de grootste zijn en veel te eisen hebben en anderen zich maar naar hen toe moet bewegen. :')

Ik moet nog lachen om dat premiers-reclamespotje van Yesilgöz uit 2023 die dacht wel even de nieuwe premier te worden en zich kon toevoegen aan het rijtje Drees, Den Uyl, Lubbers, Kok en Rutte. Die dacht gewoon echt dat ze niet alleen het partijleiderschap, maar ook het premierschap zou erven van Rutte _O-
Een heer met stijl
pi_219197226
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Doet het CDA ook. De PVV uitsluiten. Bedenk dat de PVV evenveel zetels heeft als D66.
Als je nou op standpunten niet bij elkaar kunt komen, prima. Maar uitsluiten om het uitsluiten, niet.
Ben ik mee eens. Echter het is nu een verkiezingsbelofte geweest aan je stemmers. Dus voor de volgende verkiezingen niet meer doen maar voor nu moeten ze zich er aan houden vind ik.
pi_219197227
quote:

[..]
Ze sluiten partijen uit die de rechtsstaat niet respecteren, dat is er steeds bij gezegd door Bontenbal en Jetten. Dus dat is op basis van inhoud.
pi_219197230
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:39 schreef capricia het volgende:
Vincent Karremans van de VVD is het best scorende kandidaat-Kamerlid, buiten de lijsttrekkers. Met meer dan 300 duizend voorkeurstemmen.

Dat is echt heel veel.

https://www.volkskrant.nl(...)emmenkanon~bad13871/

[ afbeelding ]
Hij viel bij de speld volledig samen met het typetje dat de lijstrekker van de partij tegen de burger speelde. Dat was uiteraard satirisch bedoeld, maar de VVD is wel enigszins de partij tegen de burger geworden qua beleid.

Het is wel lachen, maar hij kreeg zowel complimenten als negatieve reacties want het is precies de VVD in dit kabinet.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:18:52 #214
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197245
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:13 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je bedoelt dat ze de infiltratie van D66 hebben weten te stoppen? Dijkstal achtige types worden niet gemist bij de VVD.
Karremans en Brekelmans lijken me op zichzelf gewoon prima VVD'ers, maar dat lijkt niet de tak te zijn die de macht daar heeft, die moeten meedeinen. Datzelfde geldt lijkt me voor prima mensen als Van Campen, Martens-America en Michon-Derksen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219197305
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Karremans en Brekelmans lijken me op zichzelf gewoon prima VVD'ers, maar dat lijkt niet de tak te zijn die de macht daar heeft, die moeten meedeinen. Datzelfde geldt lijkt me voor prima mensen als Van Campen, Martens-America en Michon-Derksen.
Toch zou ik het niet erg vinden als juist zij eens goed in de oppositie zouden zitten in de toekomst. Ze hebben sinds 1982 op 2 uitzonderingen na continu geregeerd en gaan er regentesk vanuit dat ze toch wel weer in de regering komen en nodig zijn. Nu is het resultaat er helaas ook wel vaak naar, maar het maakt je hautain en arrogant, dat zie je nu ook weer en zag je vroeger ook bij het CDA.
Een heer met stijl
pi_219197307
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze sluiten partijen uit die de rechtsstaat niet respecteren
Dat is zo'n ruim begrip. Als je van de RvS af wilt respecteer je al de rechtsstaat niet, onzin natuurlijk. Het is de nieuwe discussie truuk van links om rechts weer te vloeren, net zoals ze heel vaak alles en iedereen van racisme en discriminatie hebben beschuldigd.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:26:58 #217
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219197328
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Michon ook? Dat lijkt me nu net zo een hardliner, en ook uiterst selectief wanneer de openbare orde (mogelijk) wordt geschonden.

Martens kwam met nepnieuws bij Kockelmann over dat er antisemitische Mickey Mouse cartoons in het UvA gebouw zouden zijn getekend, maar is idd van nature niet een ijzervreter. Gewoon een elitair corpsmeisje.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219197329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:24 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat is zo'n ruim begrip. Als je van de RvS af wilt respecteer je al de rechtsstaat niet, onzin natuurlijk. Het is de nieuwe discussie truuk van links om rechts weer te vloeren, net zoals ze heel vaak alles en iedereen van racisme en discriminatie hebben beschuldigd.
Nee, dat is geen onzin. Als je van de RvS af wil (en dan echt er vanaf, niet het splitsen wat wel eens wordt geadviseerd) ben je inderdaad gewoon een gevaar voor de rechtsstaat en valt er gewoon niet met je te regeren.

En dat de PVV van nature discrimineert is gewoon een onweerlegbaar feit.
pi_219197333
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze sluiten partijen uit die de rechtsstaat niet respecteren, dat is er steeds bij gezegd door Bontenbal en Jetten. Dus dat is op basis van inhoud.
Dat zie ik gewoon als een excuus.
pi_219197348
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is geen onzin. Als je van de RvS af wil (en dan echt er vanaf, niet het splitsen wat wel eens wordt geadviseerd) ben je inderdaad gewoon een gevaar voor de rechtsstaat en valt er gewoon niet met je te regeren.
Onzin. Genoeg landen hebben helemaal geen Raad van Staten en zijn ook gewoon rechtstatelijk en democratisch.
pi_219197357
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je bent een gevaar voor de rechtsstaat als je advocaten neerknalt (van Wiersum), niet waaneer je de RvS in twijfel trekt. Het is gaslichting
pi_219197359
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat zie ik gewoon als een excuus.
Nee, een partij waarmee je altijd hebt samengewerkt plots extreem noemen, dat is een excuus. De rechtsstaat beschermen is gewoon een kernpunt van partijen als CDA en D66 en dat is dus geen excuus.
pi_219197374
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
De rechtsstaat beschermen is gewoon een kernpunt van partijen als CDA en D66 en dat is dus geen excuus.
Dat begrip is veel te ruim gemaakt en wordt ondertussen gebruikt om andersdenkenden in een kwaad daglicht te zetten.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:35:00 #224
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197390
quote:

[..]
Nee, een partij waarmee je altijd hebt samengewerkt plots extreem noemen, dat is een excuus. De rechtsstaat beschermen is gewoon een kernpunt van partijen als CDA en D66 en dat is dus geen excuus.
En ondertussen staat de VVD wel te popelen om met de kiezersbedriegers van JA21 (je weet wel, die op FVD en PVV na het slechtste scoren op gebied van de rechtsstaat) in bed te kruipen.

Het is even treurig als hilarisch.
Huilen dan.
pi_219197392
Maar als je als partij de Nederlandse cultuur zo belangrijk te vinden, waarom zou je dan de RvS willen ondermijnen?
Is de RvS geen onderdeel van de zo geliefde Nederlandse cultuur dan?
pi_219197394
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat begrip is veel te ruim gemaakt en wordt ondertussen gebruikt om andersdenkenden in een kwaad daglicht te zetten.
Nee, de mensen die zo makkelijk over de rechtsstaat heen stappen zetten zichzelf in een kwaad daglicht. Het wordt gewoon tijd dat mensen die stemmen op partijen als PVV, FvD, BBB, JA21 gewoon zelf toegeven dat ze weinig hebben met de rechtsstaat.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:36:27 #227
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197402
quote:
5s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:35 schreef xpompompomx het volgende:
Maar als je als partij de Nederlandse cultuur zo belangrijk te vinden, waarom zou je dan de RvS willen ondermijnen?
Is de RvS geen onderdeel van de zo geliefde Nederlandse cultuur dan?
Totdat ze dwarsliggen wanneer je buitenlanders eruit wil pleuren.
Huilen dan.
pi_219197410
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:29 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je bent een gevaar voor de rechtsstaat als je advocaten neerknalt (van Wiersum), niet waaneer je de RvS in twijfel trekt. Het is gaslichting
Welke politieke partij heeft Van Wiersum nu weer neergeknald dan? Dat erbij halen is pas gaslighting en afleiden, want er worden hier politieke partijen onderling vergeleken. Zijn moordenaars komen niet in een kabinet,volkomen scheve vergelijking dus.
quote:

[..]
Voor de PVV is het beschermen van de rechtstaat geen prioriteit. Er moet volgens hen gebeuren wat de PVV wil, autocratisch en dictatoriaal. De rechtstaat is belangrijk om je concurrenten kort te houden enerzijds, maar dient vooral jezelf niet in de weg te staan en kan dan zonder pardon bij het grofvuil worden neergezet. Een beetje naar Trumpiaans voorbeeld. Snap wel dat je dat niet erg vindt als je zelf PVV stemt, maar als je zelf niet zo in elkaar steekt ga je dat natuurlijk niet doen en torn je niet aan de rechtstaat.
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 10:46:36 #229
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219197488
quote:

[..]
Lees: de plannen die ik steun zijn niet rechtsstatelijk en ik vind het niet leuk als ik daarop gewezen wordt.
pi_219197489
quote:

[..]
Het is gewoon een buzzword geïntroduceerd door NSC de vorige keer. En dat is blijven hangen.
Hoorde daarvoor niets over. En straks ook niet meer. Tenzij het ze uitkomt.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:48:52 #231
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219197500
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Karremans had de meeste voorkeurstemmen (na de lijsttrekker). Niet Brekelmans. Misschien haal je ze per ongeluk door elkaar. Alle die -mannen. :D
Ouch - inderdaad. Mans dit mans dat. Ik bedoelde Karremans :s)

woensdag 5 november 2025 @ 10:49:34 #232
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197506
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Michon ook? Dat lijkt me nu net zo een hardliner, en ook uiterst selectief wanneer de openbare orde (mogelijk) wordt geschonden.

Martens kwam met nepnieuws bij Kockelmann over dat er antisemitische Mickey Mouse cartoons in het UvA gebouw zouden zijn getekend, maar is idd van nature niet een ijzervreter. Gewoon een elitair corpsmeisje.
Martens-America is meer een typische rechts-liberale middenstander dat lijkt me een van de VVD-archetypes. Michon-Derkzen komt me in interviews altijd wel redelijk kundig en 'parlementair' voor maar het zou inderdaad best kunnen dat ze meer hardliner is dan dat ik haar inschat.

Het zijn natuurlijk vooral Klassiek Liberaal en de Telegraafkliek die zijn geradicaliseerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219197512
quote:

[..]
De RvS is juist een waarborg voor de rechtsstaat. Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt. De RvS ziet daar op toe.

Verder wil ik je ook graag op dit stukje van de POL policy wijzen:

quote:
Deze posts zijn niet welkom

• Posts met als doel de legitimiteit van en/of het vertrouwen in de democratie en rechtsstaat in Westerse landen te ondermijnen zonder enig bijgaand bewijs hiervan.
Dus dat RvS is links/woke/moet weg gedoe houd je maar lekker in NWS.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:51:34 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219197519
twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219197525
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het is gewoon een buzzword geïntroduceerd door NSC de vorige keer. En dat is blijven hangen.
Hoorde daarvoor niets over. En straks ook niet meer. Tenzij het ze uitkomt.
Nou nee, rechtstatelijkheid was jarenlang zo vanzelfsprekend en geaccepteerd dat niemand het er meer over had. Toen er een partij de grootste werd, kwam het ter sprake omdat niet-rechtstatelijk beleid ineens regeringsbeleid kon worden. Omtzigt en de zijnen zouden nu gewild hebben dat zij voet bij stuk hadden gehouden en nimmer in zo een kabinet waren gestapt.
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 10:53:12 #236
66444 Lord_Vetinari
pi_219197531
quote:

[..]
Wellicht eens nadenken over de motieven die liggen achter de wens van (een bepaald type) partijen om de RvS af te schaffen? De RvS is het finale bolwerk tegen onwettige plannen. Haal die weg en je hoeft alleen nog maar de Kamers zo gek te krijgen in te stemmen met tribunalen, deportaties en dergelijke.
pi_219197535
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:17 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ben ik mee eens. Echter het is nu een verkiezingsbelofte geweest aan je stemmers. Dus voor de volgende verkiezingen niet meer doen maar voor nu moeten ze zich er aan houden vind ik.
jetten:
quote:
'Tijd om campagne achter ons te laten'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 5 november 2025 @ 10:54:51 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197542
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie democratieondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 10:56:01 #239
323876 michaelmoore
pi_219197548
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:54 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie rechtsstaatondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
afgeschaft niet , maar wel dat ze niet meer zichzelf kiest
pi_219197556
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wellicht eens nadenken over de motieven die liggen achter de wens van (een bepaald type) partijen om de RvS af te schaffen? De RvS is het finale bolwerk tegen onwettige plannen. Haal die weg en je hoeft alleen nog maar de Kamers zo gek te krijgen in te stemmen met tribunalen, deportaties en dergelijke.
Mensen snappen niet dat onze democratie deze 'checks and balances' nodig heeft om (geleidelijk) verval naar een autocratie te voorkomen. Of ze snappen het dondersgoed, want ze willen die autocratie, uiteindelijk wel alleen met hun partij aan het roer. Opportunisme ten top....en boos dat ze worden joh als je daar doorheen prikt, zie je nu ook weer.
Een heer met stijl
pi_219197567
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:50 schreef probeer het volgende:

[..]
De RvS is juist een waarborg voor de rechtsstaat. Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt. De RvS ziet daar op toe.

Verder wil ik je ook graag op dit stukje van de POL policy wijzen:
[..]
Dus dat RvS is links/woke/moet weg gedoe houd je maar lekker in NWS.
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.

Ik zie niet in waarom de huidige rol in steen gebeiteld moet zijn.
pi_219197570
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:54 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie democratieondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
Wanneer goed onderbouwd, dan moet dat inderdaad zeker bespreekbaar kunnen zijn. Onze rechtsstaat en democratie zijn ook geen onveranderbare zaken. Zolang we de achterliggende waarden maar blijven respecteren.

Maar die onderbouwing blijft toch altijd uit. Verder dan 'want links!' komt het nooit.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:59:52 #243
66444 Lord_Vetinari
pi_219197578
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
afgeschaft niet , maar wel dat ze niet meer zichzelf kiest
Zeer begrijpelijk dat de ultra democratische beweging PVV daar moeite mee heeft. Ik ben benieuwd wat hier op het volgende ledencongres over gezegd gaat worden. Dat moet dan wel in de Arena gehouden worden om alle leden te kunnen huisvesten, natuurlijk. </s>
pi_219197589
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.

Dat hoeft ook niet. Die rol kan en mag best veranderen, zich aanpassen. Maar dat dient dan wel fatsoenlijk onderbouwd te worden. En dat is verre van wat we momenteel zien, door 'mensen uit bepaalde (radicaal rechtse) contreien'.
pi_219197590
quote:

[..]

Omdat een 2/3e meerderheid van zowel de Tweede als Eerste Kamer dat wil misschien?
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 11:02:19 #246
323876 michaelmoore
pi_219197598
quote:
2s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:01 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Omdat een 2/3e meerderheid van zowel de Tweede als Eerste Kamer dat wil misschien?
wat de eerste kamer wel of niet vind dat dondert niet, eerste kamer is niet de volkvertegenwoordiging

het enige dat de eerste kamer mag vinden is de kleur van het behang
  woensdag 5 november 2025 @ 11:03:23 #247
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219197605
quote:

[..]

Als je het wil vervangen door een andere instituut die nog altijd de waarborgen van de democratie bewaakt dan is dat een goed voorstel.

Maar nu is het enkel afschaffen omdat het jezelf beter uitkomt.
pi_219197610
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Die rol kan en mag best veranderen, zich aanpassen. Maar dat dient dan wel fatsoenlijk onderbouwd te worden. En dat is verre van wat we momenteel zien, door 'mensen uit bepaalde (radicaal rechtse) contreien'.
Zeker. Maar vooralsnog is het niet eens bespreekbaar. Want dan ondermijn je de rechtstaat.

Terwijl we allemaal weten dat veel landen en ook Nederland bijvoorbeeld ook de ECHR wil gaan aanpassen. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:05:23 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197620
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:50 schreef probeer het volgende:
Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt.
Precies dit. Een overheid die zich aan de regels - haar eigen regels, nota bene! - moet gaan houden. Stel je eens voor zeg!

Wanneer bewindspersonen beslissingen maken en daarna teruggefloten worden door de rechter, dan ligt dat vanzelfsprekend aan de rechter en niet aan de bewindspersonen of hun beslissingen. En vervolgens negeer je de uitspraak gewoon. Een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling.

We hebben dit recent gezien bij de BBB, bij de PVV, en verontrustender: ook bij de "bestuurderspartij" VVD beginnen ze inmiddels ook een loopje te nemen met de rechtstaat.

Half Nederland ondertussen be like: :O .
Huilen dan.
pi_219197626
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat de eerst ekamer wel of niet vind dat dondert niet, eerste klamer is niet de volkvertegewoordiging
Ik zou even een lesje staatsinrichting nemen, het parlement is de volksvertegenwoordiging. Het parlement oftewel de Staten-Generaal bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is geen direct gekozen volksvertegenwoordiging misschien, maar het is zeker wel volksvertegenwoordiging.

En de rol van de RvS staat in de grondwet, een grondwetswijziging kan als je een 2/3e meerderheid in het parlement weet te overtuigen en niet alleen omdat Wilders het wil.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal

quote:
het enige dat de eerste kamer mag vinden is de kleur van het behang
Ah volgens de anti-democraten is de Eerste Kamer 'next' na de RvS, dan alleen de Tweede Kamer nog Wilders 'puppet' maken en de transitie is compleet zeker? :')
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 11:07:25 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219197634
En weer is Nederland achteruitgegaan op de Rule of Law Index.

We staan nu op plaats 9 op de wereldwijde ranglijst die meet hoe het met de rechtsstatelijkheid van landen is gesteld.

https://www.mr-online.nl/(...)e-rule-of-law-index/

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m4up2md3p22o
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219197636
quote:

[..]
Wilders heeft bewezen volledig onbetrouwbaar te zijn en louter incompetente mensen te kunnen leveren.

Als iemand in je voetbalteam elke zaterdag verstek laat gaan en alstie komt half bezopen is bel je ‘m de 6e keer ook niet meer op.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 11:08:01 #253
236264 crew  capricia
pi_219197637
https://www.ad.nl/politie(...)eel-anders~a061d93d/

quote:
Formatie start stroef: D66, VVD, JA21 en CDA willen allemaal iets héél anders

verkenningsfase
De formatie kent een stroeve start. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst blijkt dat VVD, D66, CDA én JA21 allemaal iets heel anders willen. Dat is natuurlijk ook onderhandelingstactiek, maar duidelijk is wel: D66-verkenner Wouter Koolmees kan aan de bak.
Wat zou nu een goede strategie zijn voor D66?
Eerst praten met VVD en JA21 en dan zeggen dat het echt niet gaat lukken.
Waardoor GL-PVDA in beeld komt?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 5 november 2025 @ 11:09:33 #254
323876 michaelmoore
pi_219197647
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:06 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ik zou even een lesje staatsinrichting nemen, het parlement is de volksvertegenwoordiging. Het parlement oftewel de Staten-Generaal bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is geen direct gekozen volksvertegenwoordiging misschien, maar het is zeker wel volksvertegenwoordiging.

En de rol van de RvS staat in de grondwet, een grondwetswijziging kan als je een 2/3e meerderheid in het parlement weet te overtuigen en niet alleen omdat Wilders het wil.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal
quote:
AI-overzicht
De taken van de Eerste Kamer zijn medewetgeving en controle van de regering.

Nadat de Tweede Kamer een wetsvoorstel heeft goedgekeurd, beoordeelt de Eerste Kamer het voorstel in zijn geheel op juridische juistheid en uitvoerbaarheid, en kan het alleen nog maar goed- of afkeuren; wijzigen kan niet meer.

Daarnaast controleert de Eerste Kamer de hoofdlijnen van het beleid, hoewel ze hierbij een terughoudender rol heeft dan de Tweede Kamer.
pi_219197662
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zeker. Maar vooralsnog is het niet eens bespreekbaar. Want dan ondermijn je de rechtstaat.

Terwijl we allemaal weten dat veel landen en ook Nederland bijvoorbeeld ook de ECHR wil gaan aanpassen. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
Bespreek dat dan waar het hoort, in het parlement die gaat over hoe de grondwet eventueel verandert. Maar de PVV heeft daar nooit een wetsvoorstel in gediend over de rol van de RvS. Die doen dat via ophitsing via Twitter en hun select gekozen media.
Een heer met stijl
pi_219197676
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:50 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het is al minstens 30 jaar niet meer zo. Mag hopen dat dit geen nieuws voor je is.
Volgens mij worden eerste kamerleden nog steeds gekozen door de statenleden en ligt de gemiddelde leeftijd van de huidige kamer boven de 60.
Op de website van de eerste kamer staat, weliswaar omfloerst, uitgelegd dat ze er niet primair zijn om politiek te bedrijven als in de tweede kamer. Letterlijk "Ten aanzien van de wetsvoorstellen heeft zij een heroverwegende functie."

Dus geen idee welk "nieuws" jij er bij verzonnen hebt maar bovenstaande is al jaren onveranderd.
-
pi_219197679
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Wat dat AI overzicht zegt is niet per se onwaar, maar ze zijn wel degelijk met de tweede kamer de volksvertegenwoordiging. Als je gewoon feiten gaat zitten ontkennen die overal op te zoeken zijn dan zijn we gauw klaar.
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 11:14:36 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197686
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon consequent de VVD blijven bestempelen als de dwarsliggers die ze zijn.
Huilen dan.
pi_219197700
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:13 schreef quo_ het volgende:

[..]
Volgens mij worden eerste kamerleden nog steeds gekozen door de statenleden en ligt de gemiddelde leeftijd van de huidige kamer boven de 60.
Op de website van de eerste kamer staat, weliswaar omfloerst, uitgelegd dat ze er niet primair zijn om politiek te bedrijven als in de tweede kamer. Letterlijk "Ten aanzien van de wetsvoorstellen heeft zij een heroverwegende functie."

Dus geen idee welk "nieuws" jij er bij verzonnen hebt maar bovenstaande is al jaren onveranderd.
Ik doelde uiteraard op het feit dat de regeringsvorming al lange tijd rekening houdt met de samenstelling in de Eerste Kamer. Want als je daar geen meerderheid hebt wordt het zeer moeilijk om wetten er doorheen te krijgen. Daar wordt ook partijpolitiek gespeeld namelijk.
pi_219197705
quote:

[..]
[..]

Oh en als we zo gaan beginnen, ik heb even gezocht op 'Volksvertegenwoordiging Nederland', dit is wat AI toen genereerde:

quote:
AI-overzicht
De volksvertegenwoordiging in Nederland is de
Staten-Generaal, die bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Tweede Kamer wordt rechtstreeks gekozen door de bevolking via verkiezingen en heeft 150 leden. De Eerste Kamer telt 75 leden die indirect worden gekozen door de Provinciale Staten. De Staten-Generaal vertegenwoordigt het Nederlandse volk en heeft de taken om wetten te maken en de regering te controleren.
Tweede Kamer

Verkiezing: Leden worden elke vier jaar rechtstreeks gekozen door de bevolking van 18 jaar en ouder.
Taken: Wetgeving, controle van de regering en beslist over het vertrouwen in het kabinet.
Samenstelling: 150 leden, georganiseerd in fracties van politieke partijen.

Eerste Kamer

Verkiezing: Leden worden elke vier jaar indirect gekozen door de leden van de Provinciale Staten.
Taken: Controleert de wetten die door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd en heeft beperktere rechten dan de Tweede Kamer.
Samenstelling: 75 leden.

Andere volksvertegenwoordigingen

Provinciale Staten: Vertegenwoordigen de burgers op provinciaal niveau, stellen provinciaal beleid op en controleren de Gedeputeerde Staten.
Gemeenteraad: Vertegenwoordigt de inwoners op gemeentelijk niveau en neemt besluiten namens de gemeente.
Een heer met stijl
pi_219197733
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Het is prima bespreekbaar, mits degelijk onderbouwd.

En 'de RvS is links/stom/woke/werkt de overheid tegen' is geen degelijke onderbouwing.

Wij ontstijgen hier Caroline's 'het zijn allemaal D66-ers' niveau.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:24:52 #262
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197751
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Oh en als we zo gaan beginnen, ik heb even gezocht op 'Volksvertegenwoordiging Nederland', dit is wat AI toen genereerde:
[..]

Volgens mij bestaat de Staten-Generaal uit het parlement (2e Kamer) en senaat (1e Kamer).

Edit: dat klopt niet, ik ben abuis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219197767
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Volgens mij bestaat de Staten-Generaal uit het parlement (2e Kamer) en senaat (1e Kamer).
Precies wat ik aldoor heb gezegd, maar je hoeft mij daar niet van de overtuigen hoor, dat leerde ik al op mijn basisschool. ;)

quote:
Edit: dat klopt niet, ik ben abuis.
Je zei het goed hoor, in NL geldt: Volksvertegenwoordiging (landelijk)=Parlement=Staten-Generaal=Eerste+Tweede Kamer.
Een heer met stijl
pi_219197782
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:13 schreef quo_ het volgende:

[..]

Op papier is het onveranderd, maar de opstelling van de EK en de manier waarop partijen hun positie in de EK gebruiken is wel véél politieker geworden de afgelopen 10-20 jaar. Slechte zaak.
pi_219197785
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik doelde uiteraard op het feit dat de regeringsvorming al lange tijd rekening houdt met de samenstelling in de Eerste Kamer. Want als je daar geen meerderheid hebt wordt het zeer moeilijk om wetten er doorheen te krijgen. Daar wordt ook partijpolitiek gespeeld namelijk.
Dan kan het je niet ontgaan zijn dat er steeds vaker een discussie ontstaat over het bestaansrecht van de eerste kamer.

In de eigen woorden van de eerste kamer:
quote:
De Tweede Kamer houdt zich verder vooral bezig met de dagelijkse politiek, roept ministers ter verantwoording, doet uitspraken over nieuw beleid en behandelt wetsvoorstellen gedetailleerd.

De Eerste Kamer staat, ook al omdat de politieke fracties formeel niet aan een regeerakkoord zijn gebonden, verder af van de dagelijkse politiek. Zij houdt zich alleen bezig met de hoofdlijnen van beleid. Zij kan daardoor wat onafhankelijker opereren dan de Tweede Kamer.
Er wordt echter meer en meer dagelijkse politiek bedreven. Wat in de praktijk neerkomt op obstructie ten aanzien wat er in door de direct gekozen volkvertegenwoordiging besloten wordt.
Opdoeken van zo'n staatrechtelijk relikwie lijkt me het meest voor de hand liggend.
-
pi_219197793
quote:

[..]

Natuurlijk: instituties, wetten en zelfs grondwetten zijn niet heilig. We mogen ze bespreken, bevragen en verbeteren.

Maar wat níet kan, is ze aanpassen op basis van sentiment of politiek opportunisme.
De rol van de Raad van State staat helder beschreven in artikel 73 van de Grondwet. Wie deze wil veranderen, moet niet roepen, maar overtuigen, met degelijke argumenten, en via de juiste democratische weg.

Ja, dit gaat langzaam, en daar heeft een nu slecht functionerende minister misschien geen fluit aan.
Maar dat is precies de bedoeling: grondwetten zijn er niet voor de snelheid van één bewindspersoon, maar voor de stabiliteit van een heel staatsbestel.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:32:34 #267
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219197797
quote:

[..]

Die hebben dan weer een ander orgaan dat de taken vd rechtsprekende taak vd wat bij ons de RvS is uitvoert.

Je kunt best betogen dat de taken vd rechtsprekende tak vd RvS elders belegd moeten worden. Maar NIET dat die taken maar afgeschaft moeten worden. Dat laatste is wel degelijk rechtsstaat ondermijnend.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219197800
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:29 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dan kan het je niet ontgaan zijn dat er steeds vaker een discussie ontstaat over het bestaansrecht van de eerste kamer.

In de eigen woorden van de eerste kamer:
[..]
Er wordt echter meer en meer dagelijkse politiek bedreven. Wat in de praktijk neerkomt op obstructie ten aanzien wat er in door de direct gekozen volkvertegenwoordiging besloten wordt.
Opdoeken van zo'n staatrechtelijk relikwie lijkt me het meest voor de hand liggend.
Heel veel is 'gewoonte recht', de eerste kamer stelt zich vaak wat terughoudender op, maar dit hoeven ze niet per se te doen. Ze kunnen en mogen als ze willen keihard op hun strepen gaan staan.

Dat de grootste partij de premier levert is bijvoorbeeld ook het gewoonte recht, evenals een minister opstapt na een motie van wantrouwen. Maar dit staat officieel nergens vast gelegd. Net als gewoontes kunnen veranderen mettertijd, geldt dat dus ook voor het gewoonte recht.
Een heer met stijl
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 11:32:55 #269
236264 crew  capricia
pi_219197801
quote:
14s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Gewoon consequent de VVD blijven bestempelen als de dwarsliggers die ze zijn.
Want dan komen ze sneller aan boord?
Ik weet niet of dat de juiste constructieve insteek is. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219197829
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Natuurlijk: instituties, wetten en zelfs grondwetten zijn niet heilig. We mogen ze bespreken, bevragen en verbeteren.

Maar wat níet kan, is ze aanpassen op basis van sentiment of politiek opportunisme.
De rol van de Raad van State staat helder beschreven in artikel 73 van de Grondwet. Wie deze wil veranderen, moet niet roepen, maar overtuigen, met degelijke argumenten, en via de juiste democratische weg.

Ja, dit gaat langzaam, en daar heeft een nu slecht functionerende minister misschien geen fluit aan.
Maar dat is precies de bedoeling: grondwetten zijn er niet voor de snelheid van één bewindspersoon, maar voor de stabiliteit van een heel staatsbestel.
Perfect verwoord.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:36:31 #271
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197832
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Tja, als ze hun pootje stijf blijven houden dan moet je wat. En de VVD zal er met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen vast niet op zitten te wachten om tot die tijd in het nieuws te komen als tegenwerkers die het landsbestuur onmogelijk maken.
Huilen dan.
pi_219197833
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Haal eerst maar eens bij D66, VVD, GL/PvdA, CDA en JA21 op of ze een meerderheidskabinet ambieeren. Mocht dit het geval zijn dan lijkt mij dit de koers:
quote:
De belangrijkste knelpunten die momenteel breed gevoeld worden:

Knelpunten:
Stikstof
Woningbouw
Netcongestie / energietransitie / infrastructuur
Immigratie
Veiligheid
(De zorg groeit verder, maar daar komen op korte termijn geen structurele oplossingen voor.)

De eerste vijf vragen dus om politieke focus in deze regeerperiode.

Mogelijke coalities:
Er zijn grofweg drie reële combinaties denkbaar:
PvdA/GL – D66 – CDA – VVD
D66 – CDA – VVD – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
PvdA/GL – D66 – CDA – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)

Alle varianten delen een basiscommitment aan:
De NAVO-norm (3,5%),
Het Europees migratiepact,
De commissie Demografische Ontwikkeling 2050.

De echte discussie gaat dus niet meer over die kaders, maar over de uitvoering binnenlands — met name stikstof, woningbouw en energie/infrastructuur.
Voorstel voor de politieke aanpak

D66 zou in de onderhandelingen de bal bij VVD, BBB, JA21 of eventueel CU kunnen leggen, van jullie zijn doeners kom met concrete, onderbouwde voorstellen die we laten toetsen (bijv. door PBL, CPB, RIVM). Dan kunnen we samen verder werken aan de grote thema’s in dit land.

Zo legt D66 de bal bij de partijen die claimen dat het anders en beter kan, zonder zelf de deur dicht te gooien. Het is een uitnodiging tot constructief realisme: minder ideologie, meer uitvoerbaarheid.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:42:57 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197864
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat niet, maar je moet wel duidelijk maken dat de VVD zich volstrekt absurd en gevaarlijk gedraagt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 11:45:14 #274
236264 crew  capricia
pi_219197890
twitter

Kijk. Eerst de optie met VVD, CDA en GL-PVDA onderzoeken.

quote:
Deze partijen hebben eerder laten zien verantwoordelijkheid te willen nemen om samen het land vooruit te brengen en de daarvoor noodzakelijke deskundigheid te kunnen leveren. Dat is de stabiliteit en constructieve politiek waar Nederland nu om vraagt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 5 november 2025 @ 11:47:09 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197902
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:45 schreef capricia het volgende:
[ x ]

Kijk. Eerst de optie met VVD, CDA en GL-PVDA onderzoeken.
[..]

Jetten kan niets anders zeggen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 11:47:58 #276
236264 crew  capricia
pi_219197907
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hij had het ook niet kunnen zeggen. Maar kennelijk is dit zijn overtuiging.

Of een manier om de VVD indirect onder druk te zetten. :+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219197919
VVD is het gewend veel in de regering te zitten. Dat maakt hen arrogant.
Na de implosie van PvdA en CDA moet nu ook de VVD imploderen in stemmenaantal.
D66, CDA, GL/PvdA moeten een minderheidskabinet van 64 zetels formeren. Maak een goeddoortimmerd coalitieakkoord, met voldoende ruimtes om gedoogsteun van andere partijen te krijgen bij besluiten.
Een motie van wantrouwen tegen het hele kabinet op een inhoudelijk punt zal Wilders zeker poneren, maar het is niet waarschijnlijk dat die aangenomen wordt
  woensdag 5 november 2025 @ 11:51:47 #278
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197931
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Hij had zich inderdaad ook iets meer op de vlakte kunnen houden, maar uiteindelijk bevindt de bulk van zijn kiezers zich aan de linkerkant van het spectrum en als hij een voorkeur voor VVD/CDA zou uitspreken is D66 die wel tot in lengte van jaren kwijt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 11:52:21 #279
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219197935
quote:

[..]

Het niet zeggen laat ruimte voor andere mogelijkheden en dus een deur open naar een combinatie met JA21. Dat gaat gewoon niet met D66 samen.
pi_219197953
Zo een formatie is in zekere zin een heel proces dat ook niet versneld kan worden, als je meteen al enorm jezelf uitspreekt en op je strepen gaat staan dan snijdt men zich alleen maar in de vingers, kijk maar naar Yesilgöz.
Een heer met stijl
pi_219197955
VVD gaat wel draaien en dan is iedereen blij. Die gedoogconstructie vorige keer was ook snel weg.
(hoop ik)
  woensdag 5 november 2025 @ 11:57:40 #282
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219197956
quote:

[..]

Het is bij een verkenning zeg maar de bedoeling om juist wel te zeggen wat je voor ogen hebt.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:58:54 #283
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219197960
Gauw nog even ‘Beste Wouter,’ aan je briefje toevoegen vind ik oprecht wel schattig.
pi_219197964
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hij had zich inderdaad ook iets meer op de vlakte kunnen houden, maar uiteindelijk bevindt de bulk van zijn kiezers zich aan de linkerkant van het spectrum en als hij een voorkeur voor VVD/CDA zou uitspreken is D66 die wel tot in lengte van jaren kwijt.
Als al die GLPvdA-ers die naar D66 renden zich niet realiseerden dat D66 aansluiting bij de VVD zou zoeken, dan is dat helemaal hun eigen schuld.

Imo mag D66 best verwachten dat die lui wisten waar ze voor tekenden / rood kleurden.
pi_219197976
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:59 schreef probeer het volgende:

[..]
Als al die GLPvdA-ers die naar D66 renden zich niet realiseerden dat D66 aansluiting bij de VVD zou zoeken, dan is dat helemaal hun eigen schuld.
Gevolg ook van peilingen denk ik, die kiezers dachten misschien die GL-PvdA zit wel goed zo stabiel op 25 zetels, laten we D66 ook wat groter maken.
Een heer met stijl
pi_219197977
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is ook gewoon consequent met wat hij de hele tijd al zegt.
pi_219197979
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:58 schreef Koffieplanter het volgende:
Gauw nog even ‘Beste Wouter,’ aan je briefje toevoegen vind ik oprecht wel schattig.
"PS we appen nog wel even over die harde fissa"
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:11:42 #288
236264 crew  capricia
pi_219198052
Geert Wilders (gaat me even om de brief):
twitter

quote:
Geachte heer Koolmees.

De verkiezingen van 29 oktober laten zoals bij iedere verkiezing een divers beeld zien. Partijen hebben zetels gewonnen, partijen hebben zetels verloren. Feit is ook dat de twee partijen met het grootste kiezersmandaat - D66 en de PVV - zijn geëindigd met ieder 26 zetels. D66 heeft naar alle waarschijnlijkheid de meeste stemmen vergaard en is daarmee de grootste partij geworden. De PVV verloor zetels, maar behaalde het op een na beste resultaat in haar bestaan en staat qua zetelaantal zoals gezegd op gelijke voet met D66.

Beide partijen vertegenwoordigen ieder ruim 1.7 miljoen kiezers en het is logisch en terecht dat kiezers verwachten dat hun partij vertegenwoordigd zal zijn in het landsbestuur. Het uitsluiten van partijen zonder dat over de inhoud van een regeerprogramma is onderhandeld, is naar het oordeel van mijn fractie ondemocratisch, ongepast en arrogant. Ik hoop dat u deze mening deelt en daarin dus niet meegaat.

De PVV sluit geen enkele partij bij voorbaat uit. Wij kunnen met iedere partij samenwerken in een coalitie die bereid is daadwerkelijk een ongekend streng en hard asiel- en immigratiebeleid te voeren. Op andere dossiers zijn we, binnen de grenzen van de redelijkheid, concessiebereid.

De PVV wil regeren en niet gedogen. We zullen geen enkele gedoogrol accepteren. Integendeel, mochten andere partijen ons zonder onderhandelingen op de inhoud blijven uitsluiten, en zonder ons een coalitie vormen, dan zullen wij vanuit de oppositie alles wat in onze macht ligt doen om hen ten volle en maximaal politiek te bestrijden. We hopen evenwel van harte, in belang van Nederland en onze kiezers, te kunnen deelnemen aan de onderhandelingen voor een nieuw te vormen kabinet en coalitie.

Hk wens u veel succes toe.

Geert Wilders

Voorzitter Tweede Kamerfractie Partij voor de Vrijheid (PVV)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219198061
quote:

[..]
[..]

De rol/functie van de eerste kamer is helemaal prima. Het nadeel is dat de beoordeling nu voornamelijk op partijkleur gaat en niet op juistbaar en uitvoerbaar.
pi_219198132
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:11 schreef capricia het volgende:
[ x ]
[..]

"Wij willen ongekend streng en hard kunnen zijn op asiel en dat heb je maar te accepteren, maar jullie dienen binnen de grenzen van de redelijkheid te blijven voor onze instemming."

OK, doei Geert.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:20:40 #291
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198134
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:11 schreef capricia het volgende:
[ x ]
[..]

Voor de bühne. Hij weet zelf ook wel dat het zo niet werkt.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:24:29 #292
236264 crew  capricia
pi_219198156
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Voor de bühne. Hij weet zelf ook wel dat het zo niet werkt.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:20 schreef probeer het volgende:

[..]
"Wij willen ongekend streng en hard kunnen zijn op asiel en dat heb je maar te accepteren, maar jullie dienen binnen de grenzen van de redelijkheid te blijven voor onze instemming."

OK, doei Geert.
Het blijft ook gewoon een one issue partij. Al het andere is voor de bühne en niet interessant genoeg voor de PVV.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 5 november 2025 @ 12:25:44 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198160
Niks mis met die brief lijkt me? Wilders geeft gewoon aan wat hij wil.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 12:26:48 #294
319979 Fok-it
All is well
pi_219198166
Die brief :')

'Dan zullen we alles doen om het kabinet zo snel mogelijk weer weg te krijgen'

Onze man voor het volk

En als je je mond zo vol hebt van ondemocratische handelingen zou ik voortaan de winnaar feliciteren en verdere verdachtmakingen voor je houden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 5 november 2025 @ 12:27:25 #295
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198169
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:25 schreef -XOR- het volgende:
Niks mis met die brief lijkt me? Wilders geeft gewoon aan wat hij wil.
Dat het ondemocratisch zou zijn is pure onzin.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:32:05 #296
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219198188
‘Naar het oordeel van mijn fractie’, lees: ‘ik vind’. Zag in de NRC of de Volkskrant ook een lokale PVV’er die vond dat er geëvalueerd moest worden. De slager gaat zijn eigen vlees keuren.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:33:28 #297
319979 Fok-it
All is well
pi_219198194
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:32 schreef Koffieplanter het volgende:
‘Naar het oordeel van mijn fractie’, lees: ‘ik vind’. Zag in het NRC of de Volkskrant ook een lokale PVV’er die vond dat er geëvalueerd moest worden. De slager gaat zijn eigen vlees keuren.
Meerdere zelfs. Er was er alleen maar 1 die met naam en toenaam durfde te reageren :')
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 5 november 2025 @ 12:35:19 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198203
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dat het ondemocratisch zou zijn is pure onzin.
Dat stuk is inderdaad volstrekte onzin. Ik was mild gestemd omdat hij de brief niet aanhief met "Hé linkse bokkelul", dat viel me mee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 12:35:40 #299
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219198204
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:33 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Meerdere zelfs. Er was er alleen maar 1 die met naam en toenaam durfde te reageren :')
Lijkt me een rol die de poffertjesbakster past als een handschoen.
pi_219198211
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat stuk is inderdaad volstrekte onzin. Ik was mild gestemd omdat hij de brief niet aanhief met "Hé linkse bokkelul", dat viel me mee.
"Beste toekomstig gedaagde in de anti-woke volkstribunalen,"
pi_219198253
Vol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')