Oa hier: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaringquote:Op dinsdag 4 november 2025 14:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
rare mediums kijk jij dan, met BBB heb je meteen een meerderheid in de eerste kamer, CU breng niets en heeft bewezen moeilijk te doen over asiel.
Tig keer liever de CU in de regering dan dat bij elkaar geraapte zooitje van BBB.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oa hier: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaring
Journalisten stonden bij de CU voor de deur.
Sowieso verdampen die zetels van de BBB in de eerstvolgende PS verkiezingen natuurlijk, dus daar heeft een nieuw kabinet ook maar bar weinig aan.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tig keer liever de CU in de regering dan dat bij elkaar geraapte zooitje van BBB.
Mijn voorkeur heeft het ook niet, maar in Den Haag zien ze het blijkbaar als realistische optie.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:21 schreef -XOR- het volgende:
CDA, D66, VVD, CU
Die partijen in een coalitie kan ik me nog goed herinneren. Dat was een mooie nareis.
Gok dat D66 liever GLPvdA heeft dan de VVD, dus dan zou D66-CDA-GLPvdA ook kunnen (maar CDA heeft dan weer liever de VVD). Zo simpel is het dus allemaal niet. Nog los van het feit dat ze eerst alle meerderheidsopties bij langs zullen gaan, de vorige keer dat een minderheidskabinet werd voorgesteld was alleen de CU daar voor.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:23 schreef Alpha0 het volgende:
Het gaat een minderheidskabinet D66 + CDA + VVD worden.
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel. Met VVD kan je de ene keer bedelen bij rechts, dan weer bij links. Sta je sterker.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gok dat D66 liever GLPvdA heeft dan de VVD, dus dan zou D66-CDA-GLPvdA ook kunnen (maar CDA heeft dan weer liever de VVD). Zo simpel is het dus allemaal niet. Nog los van het feit dat ze eerst alle meerderheidsopties bij langs zullen gaan, de vorige keer dat een minderheidskabinet werd voorgesteld was alleen de CU daar voor.
In principe is er over links een meerderheid. Maar afhankelijk zijn van SP, Denk en PvdD, vooral omdat dat er 3 zijn zonder ervaring in het maken van akkoorden, is ook niet alles.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel.
Ik zeg niet dat het mijn voorkeur is.
Maar erg minimaal en fragiel. Kan je niet op bouwen lijkt me. Een paar dissidenten kunnen alles verpesten.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
In principe is er over links een meerderheid. Maar afhankelijk zijn van SP, Denk en PvdD, vooral omdat dat er 3 zijn zonder ervaring in het maken van akkoorden, is ook niet alles.
Daarbij denk ik dat net als dat D66 niet zo'n trek heeft in 'over rechts', het CDA weer niet zo'n trek heeft in 'over links'. Respectievelijk de meest linkse of rechtse partij zijn in een kabinet over de andere flank betekent dat je waarschijnlijk heel veel hebt te slikken waar je niet zo blij van wordt en dat zal je ongetwijfeld electoraal ook weer niet in dank worden afgenomen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
In principe is er over links een meerderheid. Maar afhankelijk zijn van SP, Denk en PvdD, vooral omdat dat er 3 zijn zonder ervaring in het maken van akkoorden, is ook niet alles.
Eens, maar een coalitie via VVD heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Of je bent afhankelijk van GLPvdA, of de totaal onbetrouwbare PVV of JA21 waarvan het de vraag is hoe dat gaat lopen met dan nog een extra partij. Of heel ingewikkeld via SGP, BBB en dan CU oid. Allemaal ook erg fragiel.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar erg minimaal en fragiel. Kan je niet op bouwen lijkt me. Een paar dissidenten kunnen alles verpesten.
Je kan gaan shoppen. Wil je een wat rechtser plan doordrukken dan ga je naar rechts (PVV, JA21, FvD). Wil je een wat linkser plan doordrukken dan ga je naar links (PvdA / GL, etc).quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, maar een coalitie via VVD heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Of je bent afhankelijk van GLPvdA, of de totaal onbetrouwbare PVV of JA21 waarvan het de vraag is hoe dat gaat lopen met dan nog een extra partij. Of heel ingewikkeld via SGP, BBB en dan CU oid. Allemaal ook erg fragiel.
Vergeet niet dat D66 als winnaar van de verkiezingen zonder GLPvdA met een waaier aan (voornamelijk) rechts conservatieve partijen te maken krijgt. In zo'n coalitie is voor D66 weinig te halen op een heel scala aan belangrijke thema's. Waarom zouden ze daar aan beginnen?quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, maar een coalitie via VVD heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Of je bent afhankelijk van GLPvdA, of de totaal onbetrouwbare PVV of JA21 waarvan het de vraag is hoe dat gaat lopen met dan nog een extra partij. Of heel ingewikkeld via SGP, BBB en dan CU oid. Allemaal ook erg fragiel.
En zo werkt het in praktijk niet. Zie Rutte, daar werd ook met akkoorden gewerkt. CU en SGP gaan bijvoorbeeld echt niet bijvoorbeeld justitie steunen, als bij onderwijs er wordt gerommeld aan art 23. En PvdAGL gaat echt niet iets op sociale zaken steunen, als tegelijk de belastingen de verkeerde kant op gaan wat hen betreft. In praktijk doe je dus allesomvattende akkoorden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:39 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je kan gaan shoppen bij. Wil je een wat rechtser plan doordrukken dan ga je naar rechts (PVV, JA21, FvD). Wil je een wat linkser plan doordrukken dan ga je naar links (PvdA / GL, etc). Bij CDA D66 PvdA GL ben je altijd afhankelijk van VVD.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk wordt. Maar als het een minderheidskabinet wordt dan is CDA D66 VVD kansrijker dan CDA D66 PvdA GL.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
En zo werkt het in praktijk niet. Zie Rutte, daar werd ook met akkoorden gewerkt. CU en SGP gaan bijvoorbeeld echt niet bijvoorbeeld justitie steunen, als bij onderwijs er wordt gerommeld aan art 23. En PvdAGL gaat echt niet iets op sociale zaken steunen, als tegelijk de belastingen de verkeerde kant op gaan wat hen betreft. In praktijk doe je dus allesomvattende akkoorden.
Minderheidskabinet GLPvdA, D66 en CDA, dan heb je voor alles waar zeer-rechts op tegen is bijna de volledige linkse oppositie nodig om er wetgeving door te krijgen, die gaan daar op een gegeven moment ook wat voor terugwillen en dan zit je uiteindelijk met een chaos-gedoogconstructie.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gok dat D66 liever GLPvdA heeft dan de VVD, dus dan zou D66-CDA-GLPvdA ook kunnen (maar CDA heeft dan weer liever de VVD). Zo simpel is het dus allemaal niet. Nog los van het feit dat ze eerst alle meerderheidsopties bij langs zullen gaan, de vorige keer dat een minderheidskabinet werd voorgesteld was alleen de CU daar voor.
De ramp is wat mij betreft persoonlijk de grootste partij (ik blijf een nare nasmaak hebben bij D66, sorry), maar op zich is bij een normaal functionerend VVD er helemaal niks aan de hand en ligt er een logische coalitie met een ruime meerderheid die ook goed overweg zal moeten kunnen gaan met welke samenstelling van de EK dan ook.quote:
Omdat ze er indertijd voor gezorgd hebben dat het CDA uit de coalitie werd geweerd?quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
De ramp is wat mij betreft persoonlijk de grootste partij (ik blijf een nare nasmaak hebben bij D66, sorry), maar op zich is bij een normaal functionerend VVD er helemaal niks aan de hand en ligt er een logische coalitie met een ruime meerderheid die ook goed overweg zal moeten kunnen gaan met welke samenstelling van de EK dan ook.
Dus een optie met JA21 bestaat niet?quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:55 schreef Alpha0 het volgende:
Er zijn 3 opties / scenario's mogelijk:
1) VVD verbreekt hun belofte en gaan in een kabinet met PvdA / GL, CDA en D66.
2) Minderheidskabinet D66 CDA VVD. Ik en XOR hebben hierboven uitgelegd waarom
3) Nieuwe verkiezingen
Dit zijn echt de enige mogelijkheden.
Zit je op 75 zetels?!!? Is toch geen meerderheid. Kan je net zo goed zonder JA21 gaanquote:Op dinsdag 4 november 2025 15:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus een optie met JA21 bestaat niet?
Met name omdat het de meest individualistische partij van Nederland is, waar volgens mij juist het individualisme één van de grootste problemen van het moment is. Gelukkig lijkt D66 inmiddels wel iets bij te draaien, maar ik blijf geen fan van de partij.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat ze er indertijd voor gezorgd hebben dat het CDA uit de coalitie werd geweerd?
Cu of bbb.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:58 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Zit je op 75 zetels?!!? Is toch geen meerderheid. Kan je net zo goed zonder JA21 gaan
Nieuwe verkiezingen is feitelijk geen optie. Kan eigenlijk nauwelijks in het Nederlandse bestel.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:55 schreef Alpha0 het volgende:
Er zijn 3 opties / scenario's mogelijk:
1) VVD verbreekt hun belofte en gaan in een kabinet met PvdA / GL, CDA en D66.
2) Minderheidskabinet D66 CDA VVD. Ik en XOR hebben hierboven uitgelegd waarom dat de enige optie is.
3) Nieuwe verkiezingen
Dit zijn echt de enige mogelijkheden.
Hierbij ga je in de eerste kamer constant moeilijk moeten doen voor een meerderheidquote:Op dinsdag 4 november 2025 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee want dan moet je continue bedelen bij rechts voor een meerderheid. VVD is dus essentieel. Met VVD kan je de ene keer bedelen bij rechts, dan weer bij links. Sta je sterker.
Ik zeg niet dat het mijn voorkeur is.
Eigenlijk sluit elke partij die ooit met de PVV samen heeft proberen te werken die partij uitquote:Op dinsdag 4 november 2025 16:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66 is even groot als de PVV.
Wel jammer dat ook het CDA die partij uitsluit.
Dedain naar de kiezer.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Eigenlijk sluit elke partij die ooit met de PVV samen heeft proberen te werken die partij uit
Ligt vast niet aan Geert
Maar waarom zouden ze dan JA21 er bij doen? Je moet nog steeds de hort op voor een meerderheid. Dan kunnen ze net zo goed zonder JA21 gaan bedelen. Met CDA D66 VVD JA21 is JA21 eigenlijk alleen maar ballast. Denk dat ze bij D66 ook ab-so-luut geen fan zijn van JA21.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Cu of bbb.
Wel raar dat je die optie niet noemt.
Aangezien ze geen 76 zetels hebben: ja. Aangezien partijen die samen met PVV willen werken incl PVV maar 46 zetels hebben: 100% zeker dat ze om PVv heen gaan.quote:
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie, PVV staat echt buitenspel voorlopig. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,quote:
VvD gaat voorlopig niet in een kabinet zitten met GL.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar waarom zouden ze dan JA21 er bij doen? Je moet nog steeds de hort op voor een meerderheid. Dan kunnen ze net zo goed zonder JA21 gaan bedelen. Met CDA D66 VVD JA21 is JA21 eigenlijk alleen maar ballast. Denk dat ze bij D66 ook ab-so-luut geen fan zijn van JA21.
Het zou optie 4 kunnen zijn (met JA21).
Dat doet dan geen recht aan de kiezers op deze partij.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aangezien ze geen 76 zetels hebben: ja. Aangezien partijen die samen met PVV willen werken incl PVV maar 46 zetels hebben: 100% zeker dat ze om PVv heen gaan.
Toch klopt dat niet imo.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,
Iedereen sluit van alles uit.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als PVV stemmer vind ik het vervelend om te zeggen, maar PVV rest slechts een rol in de oppositie. CDA gaat nooit met PVV samenwerken. D66 denk ik ook niet,
Daar heb je gelijk in, maar toch, je kan het zeker niet uitsluiten. Denk dat binnen de VVD net voldoende enthousiasme is voor zo'n brede middencoalitie. We gaan het zien.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
VvD gaat voorlopig niet in een kabinet zitten met GL.
Dan moet er wel heel veel water onder de brug.
Een vijfpartijenkabinet is dus ook een optie, al zie ik ook dat D66 een totaal rechts kabinet met dan ook nog CU (de roestige auto) of BBB (opgericht als anti-BBB) niet snel zal accepteren. Dan zou je VVD moeten omruilen met GLPvdAquote:Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar waarom zouden ze dan JA21 er bij doen? Je moet nog steeds de hort op voor een meerderheid. Dan kunnen ze net zo goed zonder JA21 gaan bedelen. Met CDA D66 VVD JA21 is JA21 eigenlijk alleen maar ballast. Denk dat ze bij D66 ook ab-so-luut geen fan zijn van JA21.
Het zou optie 4 kunnen zijn (met JA21).
Vind het ook niet fair. Zeker niet van CDA. Gejank over fatsoen van ze. Je kan heel fatsoenlijk heel dom beleid voeren. Maar daar schiet het land niks mee op.quote:
Op zijn vroegst na de gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:09 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar toch, je kan het zeker niet uitsluiten. Denk dat binnen de VVD net voldoende enthousiasme is voor zo'n brede middencoalitie. We gaan het zien.
Jawel, die kiezers wisten dat en stemden bewust op een oppositiepartij.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat doet dan geen recht aan de kiezers op deze partij.
Als de VVD heel moeilijk blijft doen of tegen heug en meug mee gaat doen, dan hoop ik echt op een andere oplossing. Want een kabinet dat de rit (bijna) gaat uitzitten is wel nodig nu. Er wordt veel te veel tijd verknoeid met demissionaire status, de lange tijd tot verkiezingen en dan een formatie.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij denk ik dat net als dat D66 niet zo'n trek heeft in 'over rechts', het CDA weer niet zo'n trek heeft in 'over links'. Respectievelijk de meest linkse of rechtse partij zijn in een kabinet over de andere flank betekent dat je waarschijnlijk heel veel hebt te slikken waar je niet zo blij van wordt en dat zal je ongetwijfeld electoraal ook weer niet in dank worden afgenomen.
Nou, daar ben ik het dan weer niet mee eens.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met name omdat het de meest individualistische partij van Nederland is, waar volgens mij juist het individualisme één van de grootste problemen van het moment is. Gelukkig lijkt D66 inmiddels wel iets bij te draaien, maar ik blijf geen fan van de partij.
En ook omdat voorgangers van Jetten bepaald anti-christelijk waren. Pechtold bijvoorbeeld. En omdat ze lang toch het bijzonder onderwijs of iig het religieus onderwijs wilden afschaffen. Jetten zelf niet echt problemen mee.
https://d66.nl/vanmierlos(...)eid-is-het-individu/quote:Ouders staat het vrij om hun kinderen naar eigen levensovertuiging op te voeden, maar mag dat geheel naar schoolkeuze worden doorgetrokken? In het orthodoxe deel van het bijzonder onderwijs levert dat recht van de ouders een spanning op met de grondrechten van hun kinderen. Vanuit de verdediging van hun recht kan het immers niet zo zijn dat ze worden weggehouden van andere opvattingen dan die ze van thuis meekrijgen. Ook kinderen hebben immers het recht om een eigen opvatting te ontwikkelen. Maar waar begint de vrijheid van hen, en neemt de vrijheid van de ouders af ? Ik zou zeggen dat in ieder geval vanaf 12 jaar kinderen een bredere wereldoriëntatie mee moeten krijgen, ook binnen het strengreligieuze onderwijs. Is dit dan een inbreuk op de vrijheid van godsdienst? Nee, het is dus juist het creëren van die vrijheid voor de kinderen!
Grondwettelijk is er geen enkel bezwaar tegen nieuwe verkiezingen als een kabinetsformatie niet lukt. Er geldt geen minimum zittingstermijn van de Tweede Kamer voordat er nieuwe verkiezingen gehouden kunnen worden. Nu hebben we wel vaker langdurige kabinetsformaties gehad, dus dit middel zal niet snel ingezet worden, maar mocht het na een jaar niet lukken, dan verwacht ik het wel.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:01 schreef Hanca het volgende:
Nieuwe verkiezingen is feitelijk geen optie. Kan eigenlijk nauwelijks in het Nederlandse bestel.
Klopt, maar niet de Kamer besluit tot verkiezingen, maar dat doet de minister van binnenlandse zaken bij de val van het kabinet. De Kamer wordt niet ontbonden door de Kamer, maar door de minister. En dat door een dan al lang en diep demissionaire minister laten doen is een vreemde figuur (het kan technisch wel, maar het is echt wel iets waar de Kamer ver weg van zal willen blijven).quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Grondwettelijk is er geen enkel bezwaar tegen nieuwe verkiezingen als een kabinetsformatie niet lukt. Er geldt geen minimum zittingstermijn van de Tweede Kamer voordat er nieuwe verkiezingen gehouden kunnen worden. Nu hebben we wel vaker langdurige kabinetsformaties gehad, dus dit middel zal niet snel ingezet worden, maar mocht het na een jaar niet lukken, dan verwacht ik het wel.
Het zijn ook allemaal bizar kleine partijen geworden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
We krijgen dus geen meerderheidskabinet. Succes allen.
Die roeptoeterende opportunistische draaikont neemt toch niemand serieus hopelijk?quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)talen/102235342.html
Wat een deskundige visie van Derksen!!!
Was het maar zo'n feest.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die roeptoeterende opportunistische draaikont neemt toch niemand serieus hopelijk?
Het bestaan van de PVV is dedain naar de kiezer. Pure onvervalste politieke kanker in de ergste vorm.quote:
Er kijken elke avond een miljoen mensen naar en Derksen heeft eigenhandig 50plus in de Kamer geluld. En VVD geholpen. Hij kwam zelfs met de slogan "toch maar weer VVD".quote:
Zorg dan dat er geen reden is om op Geert te stemmen. De Deense PvdA heeft dat gesnapt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:41 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het bestaan van de PVV is dedain naar de kiezer. Pure onvervalste politieke kanker in de ergste vorm.
Samenwerken met een partij die niet wil regeren is al twee keer het ultieme recept voor mislukking van het ergste soort geweest. Geert wil namelijk niet regeren, Geert wil campagne voeren, Geert wil oppositie voeren, ook tegen zijn eigen bewindslieden. Met Geert valt niet te regeren, op geen enkele manier.
De PVV is de ultieme antipartij, de boerenpartij in een modern jasje.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 4 november 2025 16:41 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het bestaan van de PVV is dedain naar de kiezer. Pure onvervalste politieke kanker in de ergste vorm.
Samenwerken met een partij die niet wil regeren is al twee keer het ultieme recept voor mislukking van het ergste soort geweest. Geert wil namelijk niet regeren, Geert wil campagne voeren, Geert wil oppositie voeren, ook tegen zijn eigen bewindslieden. Met Geert valt niet te regeren, op geen enkele manier.
De PVV is de ultieme antipartij, de boerenpartij in een modern jasje.
Water bij de wijn. Water onder de brug is geen gezegde in het Nederlands. Wel in het Engels, maar daar betekent het dat iets zich in het verleden heeft afgespeeld en nu niet langer relevant is.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan moet er wel heel veel water onder de brug.
Groot verschil is dat er in Nederland alleen maar rechtse meerderheden zijn geweest (hallo! 17 jaar VVD op asiel sinds 2003!!), in Denemarken niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:46 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Zorg dan dat er geen reden is om op Geert te stemmen. De Deens ePvdA heeft dat gesnapt.
Zat gemeentes waar 5 helemaal niet ongebruikelijk is. Alle provincies worden volgens mij bestuurd door 4 of 5 partijen. Maak het nou niet groter dan het is, juist met 4 partijen kun je soms makkelijker een consensus vinden waar ieder wat water bij de wijn doet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zijn ook allemaal bizar kleine partijen geworden.
De grootste partij is nog nooit zo klein geweest.
Je hebt er meteen 4 of 5 nodig. En echt stabiel voelt dat niet.
Klopt. De regering besluit tot ontbinding van de Tweede Kamer en het houden van nieuwe verkiezingen. De Tweede Kamer heeft daar in principe niets over te zeggen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:
Klopt, maar niet de Kamer besluit tot verkiezingen, maar dat doet de minister van binnenlandse zaken bij de val van het kabinet. De Kamer wordt niet ontbonden door de Kamer, maar door de minister. En dat door een dan al lang en diep demissionaire minister laten doen is een vreemde figuur (het kan technisch wel, maar het is echt wel iets waar de Kamer ver weg van zal willen blijven).
Ik zou zeggen: app Eerdmans even of hij vice-premier wil worden. Dat zal dan in een kabinet met GL-PvdA moeten, anders blokkeert D66 JA21.quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:03 schreef archito het volgende:
Ik snap de opstelling van Yesilgöz ook werkelijk waar niet. PvdA/GL wegzetten als extreemlinkse partij waar niet mee valt samen te werken is bespottelijk. Daarmee laat de VVD zien dat ze helemaal niet meer in het landsbelang denken maar puur voor eigen gewin in de politiek zitten. Maar dat was al duidelijk na de nareis op nareis leugen en het samenwerken met de PVV.
Dat zou ik het beste vinden, voor steun kunnen ze over links met GL-PvdA en voor rechts zijn er ook zat partijen naast JA21 die ze aan een meerderheid kan helpen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:23 schreef Alpha0 het volgende:
Het gaat een minderheidskabinet D66 + CDA + VVD worden.
Ik weet niet of het zo blijft.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Alsof een stem op een partij betekent dat jij maar alles moet krijgen wat je wil want je hebt er immers op gestemd.
Welkom in democratie.
Derksen vreest dat miljardair De Mol en hij als miljonair aan de baas z'n infuus straks wat meer moeten afdragen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD is zeer onbetrouwbaar, misschien dat ze nu wat minder gevaarlijk zijn omdat ze veroordeeld zijn tot middenpartijen, maar zodra ze een optie zien om over ultra-rechts te gaan dan doen ze dat. Vergeet de woede van Yesilgöz niet toen Wilders het kabinet liet klappen, ze zag haar plannen in rook opgaan toen het besef daalde dat dit het meest ultra-rechtse kabinet ooit was en het zou gaan veranderen bij verkiezingen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:53 schreef TheVulture het volgende:
Punt van zorg blijft dat de VVD met de huidige top ook niet te vertrouwen is. Als Yesilgoz ook maar denkt er 3 zetels beter van te worden zal ze niet schroomen de boel op te blazen
Yesilgoz is klaar voor doorstroom naar Ja21quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
De VVD is zeer onbetrouwbaar, misschien dat ze nu wat minder gevaarlijk zijn omdat ze veroordeeld zijn tot middenpartijen, maar zodra ze een optie zien om over ultra-rechts te gaan dan doen ze dat. Vergeet de woede van Yesilgöz niet toen Wilders het kabinet liet klappen, ze zag haar plannen in rook opgaan toen het besef daalde dat dit het meest ultra-rechtse kabinet ooit was en het zou gaan veranderen bij verkiezingen.
Deze verkiezingen deed ze rond het einde een leuk en giechelig charme-offensiefje, maar qua persoon en denkwijze verander je echt niet binnen een half jaar. Ik vind die partij levensgevaarlijk onder haar leiding en je moet niet de fout maken je schild bij haar te laten zakken. Ze pakt wat ze pakken kan en steekt zo een mes in je rug (of lager).
Wilders sluit links ook kneiterhard uit, maar dat benadrukt hij nooit. Hij vindt gewoon dat ie iets meer rechten hoort te hebben dan anderen:quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Eigenlijk sluit elke partij die ooit met de PVV samen heeft proberen te werken die partij uit
Ligt vast niet aan Geert
Heeftquote:Op dinsdag 4 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)partijen-hun-plannenquote:Op dinsdag 4 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:
Sowieso er hadden de vorige keer 113/150 niet op Wilders gestemd en nu 124/150 niet, waarom heeft men het altijd over dedain richting PVV kiezers en men het nooit over het dedain van Wilders tegen die kiezers (en hun volksvertegenwoordigers) die allemaal niet op hem gestemd hebben?quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De kiezer weet van te voren waar ze aan toe zijn. Dus nee.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Heeft
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)partijen-hun-plannen
Heeft hij gelijk in.
Ah, ja.quote:Zo willen GroenLinks-PvdA, D66 en Volt bedrijven en hoge vermogens fors zwaarder belasten. Daar staat tegenover dat zij de belasting op inkomen en arbeid juist verlagen.
Oh.quote:Helemaal aan de andere kant van het spectrum staat JA21. De partij van Joost Eerdmans kiest er juist voor om ruim 5 miljard euro minder bij bedrijven op te halen dan nu is begroot. De belastingen op werk en inkomen laat die partij juist 2,5 miljard euro harder stijgen. Door tegelijkertijd vermogens juist minder zwaar te belasten, neemt de vermogensongelijkheid toe.
Wel, verdoeme.quote:De plannen van de meeste partijen zorgen ervoor dat de koopkracht, dus wat je daadwerkelijk te besteden hebt, jaarlijks een klein beetje stijgt. Met iets meer of iets minder dan 1 procent. Een uitschieter is GroenLinks-PvdA. Volgens het CPB stijgt de koopkracht bij die partij met 2,3 procent.
Tja ik heb geen verstand van de exacte cijfertjes en misschien ben ik ook wel te links voor woorden in de ogen van sommigen, maar ik zie het probleem niet van hogere belastingen voor instellingen die ze makkelijk kunnen dragen en zoveel verdienen dat ze erom lachen. Zeker als dat helpt om de bestaanszekerheid van de lokale bevolking (huisvesting, betaalbare boodschappen, gezondheidszorg en onderwijs) te verbeteren.quote:
Wilders heeft volgens mij voornamelijk de focus op de politieke tegenstanders en je hoort hem niet (of nauwelijks) over de mensen die daar op stemmen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Sowieso er hadden de vorige keer 113/150 niet op Wilders gestemd en nu 124/150 niet, waarom heeft men het altijd over dedain richting PVV kiezers en men het nooit over het dedain van Wilders tegen die kiezers (en hun volksvertegenwoordigers) die allemaal niet op hem gestemd hebben?
Dat bedoel ik juist, de anderen hebben het ook nooit over zijn kiezers. Maar die bal gooit ie zelf steeds op als hìj wordt aangesproken als politieke tegenstander. Bontebal zei hij het goed, 'hij verschuilt zich anders zijn kiezers'. Dat zou de rest ook kunnen doen, maar die doen dat niet bedoel ik. Misschien niet goed verwoord door mij.quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:43 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wilders heeft volgens mij voornamelijk de focus op de politieke tegenstanders en je hoort hem niet (of nauwelijks) over de mensen die daar op stemmen.
Tldr; PVV uitsluiten is antidemocratisch, negeert de kiezer en boze burger. Jeroen Wollaars van Nieuwsuur zei dit zelfs over de AfD ("25% van de kiezers worden genegeerd!!").quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:50 schreef capricia het volgende:
Er zijn natuurlijk wel meer partijen die elkaar, al was het maar op grond van hun programma of beginselen, uitsluiten.
Ik zie de SGP niet snel in een D66 kabinet stappen, die staan zo ongeveer haaks op elkaar.
En ik zie Groenlinks-PvdA niet met Forum voor Democratie samen gaan (misschien nog wel op het Palestina thema). Of de SP met JA21.
Dat verdraagt elkaar gewoon niet.
Het is misschien een beetje semantiek, maar je kan best zeggen dat je met bepaalde partijen jezelf niet snel in coalitie ziet stappen zolang die bepaalde standpunten of gedragingen heeft. Heeft Wilders zelf ook weleens gezegd. Vind ik ook juist duidelijkheid aan de kiezer verschaffen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tldr; PVV uitsluiten is antidemocratisch, negeert de kiezer en boze burger. Jeroen Wollaars van Nieuwsuur zei dit zelfs over de AfD ("25% van de kiezers worden genegeerd!!").
Maar wanneer links eenmaal in deze hoek is gedrukt, dan draait het narratief.
OK, helder. Dus de VVD gaat niet regeren. Want D66 zal er natuurlijk voor passen om én de meest linkse én de meest progressieve partij te zijn in een coalitie met CDA, VVD, JA21 (en 5e). En terecht. En dat weet Dilan ook dondergoed.quote:https://www.nrc.nl/nieuws(...)met-gl-pvda-a4911828
Yesilgöz herhaalt: VVD stapt niet in kabinet met GL-PvdA
Vóór de ontmoeting met Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) dinsdag heeft VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz herhaald dat haar partij niet in een coalitie stapt met GroenLinks-PvdA. Een samenwerking met die partij ziet ze „in geen enkel scenario” voor zich.
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste met 5 miljard en Gl/PvdA het meest met 43 miljard.quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
[..]
Ah, ja.
[..]
Oh.
[..]
Wel, verdoeme.
Uit de doorrekening van het cpb kwam de financiële paragraaf van JA21 er lekker solide uit inderdaad.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste.
Zonde. Anders konden we jou terug naar school sturen om te leren vervoegen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste.
Deze ga ik noteren.quote:Op dinsdag 4 november 2025 16:06 schreef Caland het volgende:
[..]
‘De kiezer’ is geen homogene groep.
Het cpb had geen enkele negatieve noot bij ja21!quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uit de doorrekening van het cpb kwam de financiële paragraaf van JA21 er lekker solide uit inderdaad.
Ze hadden alleen compleet andere cijfers doorgegeven dan in het verkiezingsprogramma stond. Kleinigheidje.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het cpb had geen enkele negatieve noot bij ja21!
Zijn voldoende mensen in het land die er zo over denken. Maar gelukkig zijn die allemaal domrechtsquote:Op dinsdag 4 november 2025 17:03 schreef archito het volgende:
Ik snap de opstelling van Yesilgöz ook werkelijk waar niet. PvdA/GL wegzetten als extreemlinkse partij waar niet mee valt samen te werken is bespottelijk.
Dat doen er wel meer.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze hadden alleen compleet andere cijfers doorgegeven dan in het verkiezingsprogramma stond. Kleinigheidje.
Ze hebben aan het CPB hele andere dingen door gegeven dan hun programma en dan nog krijgen ze het voor elkaar om tot onhoudbare staatsschulden te komen (goed afgekeken van hun held Trump!)quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het cpb had geen enkele negatieve noot bij ja21!
Je draait het om. Partijen shoppen in de berekeningen van het CPB. En geen partij doet dat zo omzichtig als JA21.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat doen er wel meer.
https://www.removepaywall(...)sprogrammas-a4909565
Zo langzamerhand is de CPB gewoon selectief shoppen om een mooi plaatje te hebben ipv een betrouwbare neutrale doorrekening.
Ja maar ze flikkeren alle asielzoekers eruit dus ik stem toch maar op ze!!quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze hebben aan het CPB hele andere dingen door gegeven dan hun programma en dan nog krijgen ze het voor elkaar om tot onhoudbare staatsschulden te komen (goed afgekeken van hun held Trump!)
Verder:
[ afbeelding ]
Voor grote bedrijven en de hoogste inkomens. Lees jij je eigen bronnen wel? Of hebben we hier te maken met een user die een eigen onderneming heeft ter grote van een conglomeraat als Shell of Tata Steel en bijbehorend miljoenensalaris?quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dus ja21 verhoogd de belastingen het minste met 5 miljard en Gl/PvdA het meest met 43 miljard.
Plaat voor de kop of zoquote:Op dinsdag 4 november 2025 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat doen er wel meer.
https://www.removepaywall(...)sprogrammas-a4909565
Zo langzamerhand is de CPB gewoon selectief shoppen om een mooi plaatje te hebben ipv een betrouwbare neutrale doorrekening.
Ja zo kan je het zien, eindconclusie blijft wel staan. Het is geen neutraal overzicht voor de kiezer.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je draait het om. Partijen shoppen in de berekeningen van het CPB. En geen partij doet dat zo omzichtig als JA21.
Onzin natuurlijk. Wilders en PvdA / GL in een kabinet is echt water en vuur. Past totaal niet. Dus als deze 2 elkaar uitsluiten is dat totaal irrelevant. Gaat om uitsluiten van partijen die juist wel bij elkaar passen. VVD die PVV uitsluit bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 4 november 2025 17:30 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Wilders sluit links ook kneiterhard uit, maar dat benadrukt hij nooit. Hij vindt gewoon dat ie iets meer rechten hoort te hebben dan anderen:
-Hij mag iedereen uitsluiten, anderen hem niet.
-Zijn partij mag tegenstanders demoniseren, anderen hem niet.
-Als zijn partij zoals in 2023 de verkiezingen wint, dan heeft de democratie gesproken en moet men dat nu gewoon even accepteren en men niet alleen voor de democratie zijn als dat hen uitkomt. Zelfs mag ie ongefundeerd over fraude etc speculeren en doen of dat de waarheid is als ie niet wint.
-Als ie een rechtszaak zou winnen dan heeft vast het recht gesproken, maar als ie verliest dan komt het door een D66 rechter.
Als er niet zoveel mensen erin zouden trappen, omdat ze enkel oog hebben voor wie ze naar de mond praat en niet zelf willen nadeken, zou het nog komisch zijn. Nu is het gewoon letterlijk eng aan het worden.
Ooit zou je naar de GGZ zijn gestuurd met zo een opmerking maar het is helaas waar... wanneer wordt de VVD eindelijk uit Renew gezet? Verwijderd uit de Liberale Internationale? Hoog tijd.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:26 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Wilders en PvdA / GL in een kabinet is echt water en vuur. Past totaal niet. Dus als deze 2 elkaar uitsluiten is dat totaal irrelevant. Gaat om uitsluiten van partijen die juist wel bij elkaar passen. VVD die PVV uitsluit bijvoorbeeld.
Pardon?quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ooit zou je naar de GGZ zijn gestuurd met zo een opmerking maar het is helaas waar... wanneer wordt de VVD eindelijk uit Renew gezet? Verwijderd uit de Liberale Internationale? Hoog tijd.
Cynische uitbuiters en racistenpartij.
Het is compleet mesjokke dat Martin Bosma zijn wereldbeeld (Soros! Plaasmoorde! Mandela de terrorist!) beter bij de VVD past dan Jesse Klaver. Arm Nederland.quote:
Past goed bij het vollek, Klopkoek.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is compleet mesjokke dat Martin Bosma zijn wereldbeeld (Soros! Plaasmoorde! Mandela de terrorist!) beter bij de VVD past dan Jesse Klaver. Arm Nederland.
Dus GL.PvdA is logisch want dat is een meerderheid. Maar PVV is dan niet logisch. Argument van niks.quote:D66-leider Rob Jetten stelt dat een kabinet van D66, VVD, CDA én GroenLinks-PvdA een ‘logische variant’ zou zijn. „Eén kabinet ligt voor de hand, dat is met GroenLinks-PvdA. Dat is een logische variant, want dan heb je brede meerderheid in de Tweede Kamer.”
Niemand wil met de PVV in een kabinet dus dan ben je snel uitgeluld.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:50 schreef Zorro het volgende:
Ik wil de PVV niet eens in een kabinet, maar dit soort gelul komt me ook de strot uit:
[..]
Dus GL.PvdA is logisch want dat is een meerderheid. Maar PVV is dan niet logisch. Argument van niks.
Ik wil ze daar ook niet maar het argument GL/PvdA wel want meerderheid slaat gewoon nergens op. met PVV is er ook een meerderheid.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niemand wil met de PVV in een kabinet dus dan ben je snel uitgeluld.
Dit slaat echt nergens op, de PVV is gewoon niet bestuursfähig.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:52 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik wil ze daar ook niet maar het argument GL/PvdA wel want meerderheid slaat gewoon nergens op. met PVV is er ook een meerderheid.
Krijgen we weer van die halve garen als Faber.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op, de PVV is gewoon niet bestuursfähig.
Maar wel een meerderheid. Dus het argument is kul. GLPvdA is logisch WANT meerderheid zegt ie. Dat is gelul. Hij doet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wanneer er wordt gezegd "D66, VVD, CDA, PvdA want dan heb je een stevige meerderheid" wordt bedoeld dat je daarmee goed kunt besturen, dat kan niet met de PVV.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:56 schreef Zorro het volgende:
[..]
Maar wel een meererheid. Dus het argument is kul. GLPvdais logisch WANT meerderheid. Dat is gelul. Hij oet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.
Het gaat me er niet om dat ik de PVV wil, hou op zeg, maar het argument klopt gewoon niet.
Dat zegt ie niet. Hij zegt die partij is logisch want dan heb je een meererheid.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wanneer er wordt gezegd "D66, VVD, CDA, PvdA want dan heb je een stevige meerderheid" wordt bedoeld dat je daarmee goed kunt besturen, dat kan niet met de PVV.
Dat lijkt me dan weer een te kleine minderheid, met JA21 erbij en 75 zetels is dat goed werkbaar maar ik denk dat je onderschat hoevaak het voorkomt dat coalitie en oppositie tegengesteld stemmen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:00 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat zegt ie niet. Hij zegt die partij is logisch want dan heb je een meererheid.
Ik weet het, het is slechts een taalkundig gepriegel, maar toch, Maar niet de moeite om verder moeilijk over te doen hier.
GL vind ik ook niks overigens
Wat mij betreft komt er gewoon D66/VVD/CDA, zoals ik eerder zei, die tegenstellingen in de oppositie zijn dan zodanig dat nooit iedereen tegen een voorstel is en je altijd wel een meerderheid vindt. Dat halsstarrig volhouden dat het een meerderheid moet zijn is onzin.
En als Gl/PvdA of de PVV uit rancune of iets niet wil ondersteunen ben je al klaar.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer een te kleine minderheid, met JA21 erbij en 75 zetels is dat goed werkbaar maar ik denk dat je onderschat hoevaak het voorkomt dat coalitie en oppositie tegengesteld stemmen.
Je bent enorm aan het zoeken zou ik zeggen. Je snapt zelf heus wel dat niemand met PVV wil regeren dus daar hoef je het ook helemaal niet over te hebben.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:56 schreef Zorro het volgende:
[..]
Maar wel een meerderheid. Dus het argument is kul. GLPvdA is logisch WANT meerderheid zegt ie. Dat is gelul. Hij doet alsof het feit DAT het een meererheid is betekent dat het een logische partij is. Dat argument geldt ook voor de PVV.
Het gaat me er niet om dat ik de PVV wil, hou op zeg, maar het argument klopt gewoon niet.
Wat dat ik zeg is nou weer precies onzin? Het gaat puur om het principe uitsluiten, dat doet ie net zo goed. Wat water en vuur is, dat bepalen jij of ik niet. Wellicht vinden de VVD, maar ook het CDA het niet op politieke punten, maar qua gedrag water en vuur met Wilders.quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:26 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Wilders en PvdA / GL in een kabinet is echt water en vuur. Past totaal niet. Dus als deze 2 elkaar uitsluiten is dat totaal irrelevant. Gaat om uitsluiten van partijen die juist wel bij elkaar passen. VVD die PVV uitsluit bijvoorbeeld.
Dat klopt, maar dat wil Yesilgöz niet. Die regeert straks puur om electoraal de volgende keer groter te worden en niet echt om het land vooruit te helpen denk ik.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En als Gl/PvdA of de PVV uit rancune of iets niet wil ondersteunen ben je al klaar.
Ergens begin dit jaar stemde gl/PvdA al met iets heel vanzelfsprekends niet mee vanwege de houding tov Gaza.
En voor hetzelfde geld is het niet streng genoeg voor Geert en doet hij niet mee.
Nee het gaat niet om het puur uitsluiten. Het gaat om het uitsluiten van partijen die op basis van programma makkelijk met elkaar in een kabinet hadden gekund. 2 tegenpolen zullen nooit met elkaar in een kabinet gaan, dus of ze elkaar wel/niet uitsluiten is irrelevant.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:14 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Wat dat ik zeg is nou weer precies onzin? Het gaat puur om het principe uitsluiten, dat doet ie net zo goed. Wat water en vuur is, dat bepalen jij of ik niet. Wellicht vinden de VVD, maar ook het CDA het niet op politieke punten, maar qua gedrag water en vuur met Wilders.
Dat ga je dan inderdaad krijgen. Je zult wanneer je zoveel zetels tekort zou komen toch altijd wel naar een soort vaste gedoogconstructie moeten.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En als Gl/PvdA of de PVV uit rancune of iets niet wil ondersteunen ben je al klaar.
Ergens begin dit jaar stemde gl/PvdA al met iets heel vanzelfsprekends niet mee vanwege de houding tov Gaza.
En voor hetzelfde geld is het niet streng genoeg voor Geert en doet hij niet mee.
Het gaat mij om het feit dat de PVV de jankkaart trekt op dat ze worden uitgesloten. Terwijl ze dat zelf ook doen. Of het nou op politieke punten is zoals tussen PVV en GL-PvdA of op hoe een persoon is zoals bij CDA/VVD tov de PVV daar zie ik op zich geen verschil in. Jij kennelijk wel en dat mag.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee het gaat niet om het puur uitsluiten. Het gaat om het uitsluiten van partijen die op basis van programma makkelijk met elkaar in een kabinet hadden gekund. 2 tegenpolen zullen nooit met elkaar in een kabinet gaan, dus of ze elkaar wel/niet uitsluiten is irrelevant.
Benieuwd naar de compromissen hierinquote:Op dinsdag 4 november 2025 20:18 schreef Astro_boy het volgende:
Ik ben voor:
D66 - 26
PVV - 26
GL/PVDA - 20
FVD - 7
Dat is een mooie kleine meerderheid van 79 zetels. Gegarandeerd succes.
Heel erg dubieus hoe rancuneuze ex-leden zoals Monasch of Gerdi Verbeet (zonet weer bij Jinek) blijven worden uitgenodigd. Oud-leden zie je inmiddels vaker bij de talkshows dan de leden; net zoals er meer met asielzoekerhaters wordt gepraat dan asielzoekers (of hun behartigers) zelf.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:29 schreef -XOR- het volgende:
Bij SBS6/WNL is het trouwens de week van Sjak Monasj
Even uit interesse, wat is als ik vragen mag jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik dacht dat jij juist voor de VVD was :pquote:Op dinsdag 4 november 2025 20:25 schreef Klopkoek het volgende:
Tijdens de campagne schilderden Bontenbal en Jetten de VVD af als kinderachtig en weinig constructief omdat die partij GroenLinks-PvdA uitsluit. Yesilgöz zou het landsbestuur nodeloos ingewikkeld maken, voor eigen gewin. Nu de verkenningsfase daadwerkelijk is begonnen is achter de schermen te horen dat de partijen geen geduld hebben voor de houding van de VVD-leider.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-blok-gezet-a4911839
Wat zou het mooi zijn als de VVD buitenspel kan worden gezet.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Even uit interesse, wat is als ik vragen mag jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik dacht dat jij juist voor de VVD was :p
Ik stem nog liever PVV of FvD dan VVD. Heb al heel lang een teringhekel aan de VVD.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Even uit interesse, wat is als ik vragen mag jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik dacht dat jij juist voor de VVD was :p
Ik denk dat Klopkoek eerder een sticker "Ik rem niet voor VVD'ers" op zijn auto heeftquote:Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat Klopkoek eerder een sticker "Ik rem niet voor VVD'ers" op zijn auto heeft
quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik stem nog liever PVV of FvD dan VVD. Heb al heel lang een teringhekel aan de VVD.
Mijn voorkeur zit ergens tussen D66 en GL-PvdA in. Uit strategische overwegingen heb ik GL-PvdA, nummer vijf, gestemd. Maar bij 50 zetels voor GL-PvdA in de peilingen zou ik het dan weer eerder bij D66 of CDA zoeken.
In algemene zin ben ik sterk vóór een gezonde afwisseling tussen links en rechts, zoals in de Scandinavische landen gewoon is. En dan wel graag een in meerderheid democratisch rechts.
Haha ik denk dat ik je verward hebt met iemand anders. In het verleden heb ik op zowel PvdA als D66 gestemd, nu wel PvdA omdat ik de VVD zo min mogelijk invloed wilde laten hebben. D66 en het CDA vinden hun beleid meer prima dan de PvdA dat vond de afgelopen 8 jaar.quote:
Ik heb precies hetzelfde, een enorme hekel aan de VVD, het is de laatste partij waar ik op zou stemmen ook op de kieswijzers etc staan ze altijd strak onderaan hierquote:Op dinsdag 4 november 2025 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik stem nog liever PVV of FvD dan VVD. Heb al heel lang een teringhekel aan de VVD.
Mijn voorkeur zit ergens tussen D66 en GL-PvdA in. Uit strategische overwegingen heb ik GL-PvdA, nummer vijf, gestemd. Maar bij 50 zetels voor GL-PvdA in de peilingen zou ik het dan weer eerder bij D66 of CDA zoeken.
In algemene zin ben ik sterk vóór een gezonde afwisseling tussen links en rechts, zoals in de Scandinavische landen gewoon is. En dan wel graag een in meerderheid democratisch rechts.
Is dat koersloos PvdA/GL dan wel ?quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze vormen op diverse punten wel een prima (gedoog)steun voor een centrum-rechts kabinet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je bent enorm aan het zoeken zou ik zeggen. Je snapt zelf heus wel dat niemand met PVV wil regeren dus daar hoef je het ook helemaal niet over te hebben.
Ja hoor, PvdAGL is ook niet koersloos.quote:
Je zit echt in het verkeerde subforum wanneer je hier iemand van de VVD zoektquote:Op dinsdag 4 november 2025 20:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Lees post 75 en 139 anders even, overigens ben ik niet per se op zoek naar volledig gelijkgestemden of andersdenkenden. Ik reageer zowel hier als op de frontpage waar uiterst rechts de boventoon voert (en waar ik dus niet toe behoor voordat we dat weer krijgen).quote:Op dinsdag 4 november 2025 22:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Je zit echt in het verkeerde subforum wanneer je hier iemand van de VVD zoekt![]()
De helft van de users hier heeft een voodoopop van Dilan.
Ja, en nu?quote:Op dinsdag 4 november 2025 22:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Lees post 139 anders even, overigens ben ik niet per se op zoek naar volledig gelijkgestemden of andersdenkenden. Ik reageer zowel hier als op de frontpage waar uiterst rechts de boventoon voert (en waar ik dus niet toe behoor voordat we dat weer krijgen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |