Wilders heeft bewezen volledig onbetrouwbaar te zijn en louter incompetente mensen te kunnen leveren.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Doet het CDA ook. De PVV uitsluiten. Bedenk dat de PVV evenveel zetels heeft als D66.
Ik vind al dat uitsluiten want jullie zijn niet lief, maar vreemd.
Als je nou op standpunten niet bij elkaar kunt komen, prima. Maar uitsluiten om het uitsluiten, niet.
Wat zou nu een goede strategie zijn voor D66?quote:Formatie start stroef: D66, VVD, JA21 en CDA willen allemaal iets héél anders
verkenningsfase
De formatie kent een stroeve start. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst blijkt dat VVD, D66, CDA én JA21 allemaal iets heel anders willen. Dat is natuurlijk ook onderhandelingstactiek, maar duidelijk is wel: D66-verkenner Wouter Koolmees kan aan de bak.
quote:Op woensdag 5 november 2025 11:06 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Ik zou even een lesje staatsinrichting nemen, het parlement is de volksvertegenwoordiging. Het parlement oftewel de Staten-Generaal bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is geen direct gekozen volksvertegenwoordiging misschien, maar het is zeker wel volksvertegenwoordiging.
En de rol van de RvS staat in de grondwet, een grondwetswijziging kan als je een 2/3e meerderheid in het parlement weet te overtuigen en niet alleen omdat Wilders het wil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal
quote:AI-overzicht
De taken van de Eerste Kamer zijn medewetgeving en controle van de regering.
Nadat de Tweede Kamer een wetsvoorstel heeft goedgekeurd, beoordeelt de Eerste Kamer het voorstel in zijn geheel op juridische juistheid en uitvoerbaarheid, en kan het alleen nog maar goed- of afkeuren; wijzigen kan niet meer.
Daarnaast controleert de Eerste Kamer de hoofdlijnen van het beleid, hoewel ze hierbij een terughoudender rol heeft dan de Tweede Kamer.
Bespreek dat dan waar het hoort, in het parlement die gaat over hoe de grondwet eventueel verandert. Maar de PVV heeft daar nooit een wetsvoorstel in gediend over de rol van de RvS. Die doen dat via ophitsing via Twitter en hun select gekozen media.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zeker. Maar vooralsnog is het niet eens bespreekbaar. Want dan ondermijn je de rechtstaat.
Terwijl we allemaal weten dat veel landen en ook Nederland bijvoorbeeld ook de ECHR wil gaan aanpassen. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
Volgens mij worden eerste kamerleden nog steeds gekozen door de statenleden en ligt de gemiddelde leeftijd van de huidige kamer boven de 60.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is al minstens 30 jaar niet meer zo. Mag hopen dat dit geen nieuws voor je is.
Wat dat AI overzicht zegt is niet per se onwaar, maar ze zijn wel degelijk met de tweede kamer de volksvertegenwoordiging. Als je gewoon feiten gaat zitten ontkennen die overal op te zoeken zijn dan zijn we gauw klaar.quote:
Gewoon consequent de VVD blijven bestempelen als de dwarsliggers die ze zijn.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:08 schreef capricia het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)eel-anders~a061d93d/
[..]
Wat zou nu een goede strategie zijn voor D66?
Eerst praten met VVD en JA21 en dan zeggen dat het echt niet gaat lukken.
Waardoor GL-PVDA in beeld komt?
Ik doelde uiteraard op het feit dat de regeringsvorming al lange tijd rekening houdt met de samenstelling in de Eerste Kamer. Want als je daar geen meerderheid hebt wordt het zeer moeilijk om wetten er doorheen te krijgen. Daar wordt ook partijpolitiek gespeeld namelijk.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij worden eerste kamerleden nog steeds gekozen door de statenleden en ligt de gemiddelde leeftijd van de huidige kamer boven de 60.
Op de website van de eerste kamer staat, weliswaar omfloerst, uitgelegd dat ze er niet primair zijn om politiek te bedrijven als in de tweede kamer. Letterlijk "Ten aanzien van de wetsvoorstellen heeft zij een heroverwegende functie."
Dus geen idee welk "nieuws" jij er bij verzonnen hebt maar bovenstaande is al jaren onveranderd.
Oh en als we zo gaan beginnen, ik heb even gezocht op 'Volksvertegenwoordiging Nederland', dit is wat AI toen genereerde:quote:
quote:AI-overzicht
De volksvertegenwoordiging in Nederland is de
Staten-Generaal, die bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Tweede Kamer wordt rechtstreeks gekozen door de bevolking via verkiezingen en heeft 150 leden. De Eerste Kamer telt 75 leden die indirect worden gekozen door de Provinciale Staten. De Staten-Generaal vertegenwoordigt het Nederlandse volk en heeft de taken om wetten te maken en de regering te controleren.
Tweede Kamer
Verkiezing: Leden worden elke vier jaar rechtstreeks gekozen door de bevolking van 18 jaar en ouder.
Taken: Wetgeving, controle van de regering en beslist over het vertrouwen in het kabinet.
Samenstelling: 150 leden, georganiseerd in fracties van politieke partijen.
Eerste Kamer
Verkiezing: Leden worden elke vier jaar indirect gekozen door de leden van de Provinciale Staten.
Taken: Controleert de wetten die door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd en heeft beperktere rechten dan de Tweede Kamer.
Samenstelling: 75 leden.
Andere volksvertegenwoordigingen
Provinciale Staten: Vertegenwoordigen de burgers op provinciaal niveau, stellen provinciaal beleid op en controleren de Gedeputeerde Staten.
Gemeenteraad: Vertegenwoordigt de inwoners op gemeentelijk niveau en neemt besluiten namens de gemeente.
Het is prima bespreekbaar, mits degelijk onderbouwd.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zeker. Maar vooralsnog is het niet eens bespreekbaar. Want dan ondermijn je de rechtstaat.
Terwijl we allemaal weten dat veel landen en ook Nederland bijvoorbeeld ook de ECHR wil gaan aanpassen. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
Volgens mij bestaat de Staten-Generaal uit het parlement (2e Kamer) en senaat (1e Kamer).quote:Op woensdag 5 november 2025 11:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Oh en als we zo gaan beginnen, ik heb even gezocht op 'Volksvertegenwoordiging Nederland', dit is wat AI toen genereerde:
[..]
Precies wat ik aldoor heb gezegd, maar je hoeft mij daar niet van de overtuigen hoor, dat leerde ik al op mijn basisschool.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat de Staten-Generaal uit het parlement (2e Kamer) en senaat (1e Kamer).
Je zei het goed hoor, in NL geldt: Volksvertegenwoordiging (landelijk)=Parlement=Staten-Generaal=Eerste+Tweede Kamer.quote:Edit: dat klopt niet, ik ben abuis.
Op papier is het onveranderd, maar de opstelling van de EK en de manier waarop partijen hun positie in de EK gebruiken is wel véél politieker geworden de afgelopen 10-20 jaar. Slechte zaak.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij worden eerste kamerleden nog steeds gekozen door de statenleden en ligt de gemiddelde leeftijd van de huidige kamer boven de 60.
Op de website van de eerste kamer staat, weliswaar omfloerst, uitgelegd dat ze er niet primair zijn om politiek te bedrijven als in de tweede kamer. Letterlijk "Ten aanzien van de wetsvoorstellen heeft zij een heroverwegende functie."
Dus geen idee welk "nieuws" jij er bij verzonnen hebt maar bovenstaande is al jaren onveranderd.
Dan kan het je niet ontgaan zijn dat er steeds vaker een discussie ontstaat over het bestaansrecht van de eerste kamer.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik doelde uiteraard op het feit dat de regeringsvorming al lange tijd rekening houdt met de samenstelling in de Eerste Kamer. Want als je daar geen meerderheid hebt wordt het zeer moeilijk om wetten er doorheen te krijgen. Daar wordt ook partijpolitiek gespeeld namelijk.
Er wordt echter meer en meer dagelijkse politiek bedreven. Wat in de praktijk neerkomt op obstructie ten aanzien wat er in door de direct gekozen volkvertegenwoordiging besloten wordt.quote:De Tweede Kamer houdt zich verder vooral bezig met de dagelijkse politiek, roept ministers ter verantwoording, doet uitspraken over nieuw beleid en behandelt wetsvoorstellen gedetailleerd.
De Eerste Kamer staat, ook al omdat de politieke fracties formeel niet aan een regeerakkoord zijn gebonden, verder af van de dagelijkse politiek. Zij houdt zich alleen bezig met de hoofdlijnen van beleid. Zij kan daardoor wat onafhankelijker opereren dan de Tweede Kamer.
Natuurlijk: instituties, wetten en zelfs grondwetten zijn niet heilig. We mogen ze bespreken, bevragen en verbeteren.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.
Ik zie niet in waarom de huidige rol in steen gebeiteld moet zijn.
Die hebben dan weer een ander orgaan dat de taken vd rechtsprekende taak vd wat bij ons de RvS is uitvoert.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.
Ik zie niet in waarom de huidige rol in steen gebeiteld moet zijn.
Heel veel is 'gewoonte recht', de eerste kamer stelt zich vaak wat terughoudender op, maar dit hoeven ze niet per se te doen. Ze kunnen en mogen als ze willen keihard op hun strepen gaan staan.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dan kan het je niet ontgaan zijn dat er steeds vaker een discussie ontstaat over het bestaansrecht van de eerste kamer.
In de eigen woorden van de eerste kamer:
[..]
Er wordt echter meer en meer dagelijkse politiek bedreven. Wat in de praktijk neerkomt op obstructie ten aanzien wat er in door de direct gekozen volkvertegenwoordiging besloten wordt.
Opdoeken van zo'n staatrechtelijk relikwie lijkt me het meest voor de hand liggend.
Want dan komen ze sneller aan boord?quote:Op woensdag 5 november 2025 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gewoon consequent de VVD blijven bestempelen als de dwarsliggers die ze zijn.
Perfect verwoord.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Natuurlijk: instituties, wetten en zelfs grondwetten zijn niet heilig. We mogen ze bespreken, bevragen en verbeteren.
Maar wat níet kan, is ze aanpassen op basis van sentiment of politiek opportunisme.
De rol van de Raad van State staat helder beschreven in artikel 73 van de Grondwet. Wie deze wil veranderen, moet niet roepen, maar overtuigen, met degelijke argumenten, en via de juiste democratische weg.
Ja, dit gaat langzaam, en daar heeft een nu slecht functionerende minister misschien geen fluit aan.
Maar dat is precies de bedoeling: grondwetten zijn er niet voor de snelheid van één bewindspersoon, maar voor de stabiliteit van een heel staatsbestel.
Tja, als ze hun pootje stijf blijven houden dan moet je wat. En de VVD zal er met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen vast niet op zitten te wachten om tot die tijd in het nieuws te komen als tegenwerkers die het landsbestuur onmogelijk maken.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Want dan komen ze sneller aan boord?
Ik weet niet of dat de juiste constructieve insteek is.
Haal eerst maar eens bij D66, VVD, GL/PvdA, CDA en JA21 op of ze een meerderheidskabinet ambieeren. Mocht dit het geval zijn dan lijkt mij dit de koers:quote:Op woensdag 5 november 2025 11:08 schreef capricia het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)eel-anders~a061d93d/
[..]
Wat zou nu een goede strategie zijn voor D66?
Eerst praten met VVD en JA21 en dan zeggen dat het echt niet gaat lukken.
Waardoor GL-PVDA in beeld komt?
quote:De belangrijkste knelpunten die momenteel breed gevoeld worden:
Knelpunten:
Stikstof
Woningbouw
Netcongestie / energietransitie / infrastructuur
Immigratie
Veiligheid
(De zorg groeit verder, maar daar komen op korte termijn geen structurele oplossingen voor.)
De eerste vijf vragen dus om politieke focus in deze regeerperiode.
Mogelijke coalities:
Er zijn grofweg drie reële combinaties denkbaar:
PvdA/GL – D66 – CDA – VVD
D66 – CDA – VVD – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
PvdA/GL – D66 – CDA – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
Alle varianten delen een basiscommitment aan:
De NAVO-norm (3,5%),
Het Europees migratiepact,
De commissie Demografische Ontwikkeling 2050.
De echte discussie gaat dus niet meer over die kaders, maar over de uitvoering binnenlands — met name stikstof, woningbouw en energie/infrastructuur.
Voorstel voor de politieke aanpak
D66 zou in de onderhandelingen de bal bij VVD, BBB, JA21 of eventueel CU kunnen leggen, van jullie zijn doeners kom met concrete, onderbouwde voorstellen die we laten toetsen (bijv. door PBL, CPB, RIVM). Dan kunnen we samen verder werken aan de grote thema’s in dit land.
Zo legt D66 de bal bij de partijen die claimen dat het anders en beter kan, zonder zelf de deur dicht te gooien. Het is een uitnodiging tot constructief realisme: minder ideologie, meer uitvoerbaarheid.
Dat niet, maar je moet wel duidelijk maken dat de VVD zich volstrekt absurd en gevaarlijk gedraagt.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Want dan komen ze sneller aan boord?
Ik weet niet of dat de juiste constructieve insteek is.
quote:Deze partijen hebben eerder laten zien verantwoordelijkheid te willen nemen om samen het land vooruit te brengen en de daarvoor noodzakelijke deskundigheid te kunnen leveren. Dat is de stabiliteit en constructieve politiek waar Nederland nu om vraagt.
Jetten kan niets anders zeggen.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:45 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Kijk. Eerst de optie met VVD, CDA en GL-PVDA onderzoeken.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |