abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219197394
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat begrip is veel te ruim gemaakt en wordt ondertussen gebruikt om andersdenkenden in een kwaad daglicht te zetten.
Nee, de mensen die zo makkelijk over de rechtsstaat heen stappen zetten zichzelf in een kwaad daglicht. Het wordt gewoon tijd dat mensen die stemmen op partijen als PVV, FvD, BBB, JA21 gewoon zelf toegeven dat ze weinig hebben met de rechtsstaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 5 november 2025 @ 10:36:27 #227
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197402
quote:
5s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:35 schreef xpompompomx het volgende:
Maar als je als partij de Nederlandse cultuur zo belangrijk te vinden, waarom zou je dan de RvS willen ondermijnen?
Is de RvS geen onderdeel van de zo geliefde Nederlandse cultuur dan?
Totdat ze dwarsliggen wanneer je buitenlanders eruit wil pleuren.
Huilen dan.
pi_219197410
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:29 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je bent een gevaar voor de rechtsstaat als je advocaten neerknalt (van Wiersum), niet waaneer je de RvS in twijfel trekt. Het is gaslichting
Welke politieke partij heeft Van Wiersum nu weer neergeknald dan? Dat erbij halen is pas gaslighting en afleiden, want er worden hier politieke partijen onderling vergeleken. Zijn moordenaars komen niet in een kabinet,volkomen scheve vergelijking dus.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, een partij waarmee je altijd hebt samengewerkt plots extreem noemen, dat is een excuus. De rechtsstaat beschermen is gewoon een kernpunt van partijen als CDA en D66 en dat is dus geen excuus.
Voor de PVV is het beschermen van de rechtstaat geen prioriteit. Er moet volgens hen gebeuren wat de PVV wil, autocratisch en dictatoriaal. De rechtstaat is belangrijk om je concurrenten kort te houden enerzijds, maar dient vooral jezelf niet in de weg te staan en kan dan zonder pardon bij het grofvuil worden neergezet. Een beetje naar Trumpiaans voorbeeld. Snap wel dat je dat niet erg vindt als je zelf PVV stemt, maar als je zelf niet zo in elkaar steekt ga je dat natuurlijk niet doen en torn je niet aan de rechtstaat.
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 10:46:36 #229
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219197488
quote:

[..]
Dat begrip is veel te ruim gemaakt en wordt ondertussen gebruikt om andersdenkenden in een kwaad daglicht te zetten.
Lees: de plannen die ik steun zijn niet rechtsstatelijk en ik vind het niet leuk als ik daarop gewezen wordt.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219197489
quote:

[..]
Het is gewoon een buzzword geïntroduceerd door NSC de vorige keer. En dat is blijven hangen.
Hoorde daarvoor niets over. En straks ook niet meer. Tenzij het ze uitkomt.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:48:52 #231
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219197500
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Karremans had de meeste voorkeurstemmen (na de lijsttrekker). Niet Brekelmans. Misschien haal je ze per ongeluk door elkaar. Alle die -mannen. :D
Ouch - inderdaad. Mans dit mans dat. Ik bedoelde Karremans :s)
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 5 november 2025 @ 10:49:34 #232
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197506
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Michon ook? Dat lijkt me nu net zo een hardliner, en ook uiterst selectief wanneer de openbare orde (mogelijk) wordt geschonden.

Martens kwam met nepnieuws bij Kockelmann over dat er antisemitische Mickey Mouse cartoons in het UvA gebouw zouden zijn getekend, maar is idd van nature niet een ijzervreter. Gewoon een elitair corpsmeisje.
Martens-America is meer een typische rechts-liberale middenstander dat lijkt me een van de VVD-archetypes. Michon-Derkzen komt me in interviews altijd wel redelijk kundig en 'parlementair' voor maar het zou inderdaad best kunnen dat ze meer hardliner is dan dat ik haar inschat.

Het zijn natuurlijk vooral Klassiek Liberaal en de Telegraafkliek die zijn geradicaliseerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219197512
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:24 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat is zo'n ruim begrip. Als je van de RvS af wilt respecteer je al de rechtsstaat niet, onzin natuurlijk. Het is de nieuwe discussie truuk van links om rechts weer te vloeren, net zoals ze heel vaak alles en iedereen van racisme en discriminatie hebben beschuldigd.
De RvS is juist een waarborg voor de rechtsstaat. Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt. De RvS ziet daar op toe.

Verder wil ik je ook graag op dit stukje van de POL policy wijzen:

quote:
Deze posts zijn niet welkom

• Posts met als doel de legitimiteit van en/of het vertrouwen in de democratie en rechtsstaat in Westerse landen te ondermijnen zonder enig bijgaand bewijs hiervan.
Dus dat RvS is links/woke/moet weg gedoe houd je maar lekker in NWS.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 5 november 2025 @ 10:51:34 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219197519
twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219197525
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het is gewoon een buzzword geïntroduceerd door NSC de vorige keer. En dat is blijven hangen.
Hoorde daarvoor niets over. En straks ook niet meer. Tenzij het ze uitkomt.
Nou nee, rechtstatelijkheid was jarenlang zo vanzelfsprekend en geaccepteerd dat niemand het er meer over had. Toen er een partij de grootste werd, kwam het ter sprake omdat niet-rechtstatelijk beleid ineens regeringsbeleid kon worden. Omtzigt en de zijnen zouden nu gewild hebben dat zij voet bij stuk hadden gehouden en nimmer in zo een kabinet waren gestapt.
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 10:53:12 #236
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219197531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:24 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat is zo'n ruim begrip. Als je van de RvS af wilt respecteer je al de rechtsstaat niet, onzin natuurlijk. Het is de nieuwe discussie truuk van links om rechts weer te vloeren, net zoals ze heel vaak alles en iedereen van racisme en discriminatie hebben beschuldigd.
Wellicht eens nadenken over de motieven die liggen achter de wens van (een bepaald type) partijen om de RvS af te schaffen? De RvS is het finale bolwerk tegen onwettige plannen. Haal die weg en je hoeft alleen nog maar de Kamers zo gek te krijgen in te stemmen met tribunalen, deportaties en dergelijke.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219197535
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:17 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ben ik mee eens. Echter het is nu een verkiezingsbelofte geweest aan je stemmers. Dus voor de volgende verkiezingen niet meer doen maar voor nu moeten ze zich er aan houden vind ik.
jetten:
quote:
'Tijd om campagne achter ons te laten'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 5 november 2025 @ 10:54:51 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219197542
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie democratieondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:56:01 #239
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219197548
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:54 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie rechtsstaatondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
afgeschaft niet , maar wel dat ze niet meer zichzelf kiest
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219197556
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wellicht eens nadenken over de motieven die liggen achter de wens van (een bepaald type) partijen om de RvS af te schaffen? De RvS is het finale bolwerk tegen onwettige plannen. Haal die weg en je hoeft alleen nog maar de Kamers zo gek te krijgen in te stemmen met tribunalen, deportaties en dergelijke.
Mensen snappen niet dat onze democratie deze 'checks and balances' nodig heeft om (geleidelijk) verval naar een autocratie te voorkomen. Of ze snappen het dondersgoed, want ze willen die autocratie, uiteindelijk wel alleen met hun partij aan het roer. Opportunisme ten top....en boos dat ze worden joh als je daar doorheen prikt, zie je nu ook weer.
Een heer met stijl
pi_219197567
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:50 schreef probeer het volgende:

[..]
De RvS is juist een waarborg voor de rechtsstaat. Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt. De RvS ziet daar op toe.

Verder wil ik je ook graag op dit stukje van de POL policy wijzen:
[..]
Dus dat RvS is links/woke/moet weg gedoe houd je maar lekker in NWS.
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.

Ik zie niet in waarom de huidige rol in steen gebeiteld moet zijn.
pi_219197570
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:54 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt natuurlijk prima betogen dat de RvS afgeschaft zou moeten worden, dat is op zich, zeker wanneer goed onderbouwd niet per definitie democratieondermijnend. Bij de PVV spelen er echter nog heel veel andere dingen mee.
Wanneer goed onderbouwd, dan moet dat inderdaad zeker bespreekbaar kunnen zijn. Onze rechtsstaat en democratie zijn ook geen onveranderbare zaken. Zolang we de achterliggende waarden maar blijven respecteren.

Maar die onderbouwing blijft toch altijd uit. Verder dan 'want links!' komt het nooit.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:59:52 #243
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219197578
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
afgeschaft niet , maar wel dat ze niet meer zichzelf kiest
Zeer begrijpelijk dat de ultra democratische beweging PVV daar moeite mee heeft. Ik ben benieuwd wat hier op het volgende ledencongres over gezegd gaat worden. Dat moet dan wel in de Arena gehouden worden om alle leden te kunnen huisvesten, natuurlijk. </s>
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219197589
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Door de eeuwen heen heeft de raad van state verschillende rollen gehad in ons land. En ook in de diverse landen om ons heen werkt het anders.

Dat hoeft ook niet. Die rol kan en mag best veranderen, zich aanpassen. Maar dat dient dan wel fatsoenlijk onderbouwd te worden. En dat is verre van wat we momenteel zien, door 'mensen uit bepaalde (radicaal rechtse) contreien'.
pi_219197590
quote:

[..]

Omdat een 2/3e meerderheid van zowel de Tweede als Eerste Kamer dat wil misschien?
Een heer met stijl
  woensdag 5 november 2025 @ 11:02:19 #246
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219197598
quote:
2s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:01 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Omdat een 2/3e meerderheid van zowel de Tweede als Eerste Kamer dat wil misschien?
wat de eerste kamer wel of niet vind dat dondert niet, eerste kamer is niet de volkvertegenwoordiging

het enige dat de eerste kamer mag vinden is de kleur van het behang
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 5 november 2025 @ 11:03:23 #247
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219197605
quote:

[..]

Als je het wil vervangen door een andere instituut die nog altijd de waarborgen van de democratie bewaakt dan is dat een goed voorstel.

Maar nu is het enkel afschaffen omdat het jezelf beter uitkomt.
pi_219197610
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Die rol kan en mag best veranderen, zich aanpassen. Maar dat dient dan wel fatsoenlijk onderbouwd te worden. En dat is verre van wat we momenteel zien, door 'mensen uit bepaalde (radicaal rechtse) contreien'.
Zeker. Maar vooralsnog is het niet eens bespreekbaar. Want dan ondermijn je de rechtstaat.

Terwijl we allemaal weten dat veel landen en ook Nederland bijvoorbeeld ook de ECHR wil gaan aanpassen. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
  woensdag 5 november 2025 @ 11:05:23 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197620
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:50 schreef probeer het volgende:
Een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat is namelijk dat de overheid zich aan diens wetten en regels houdt.
Precies dit. Een overheid die zich aan de regels - haar eigen regels, nota bene! - moet gaan houden. Stel je eens voor zeg!

Wanneer bewindspersonen beslissingen maken en daarna teruggefloten worden door de rechter, dan ligt dat vanzelfsprekend aan de rechter en niet aan de bewindspersonen of hun beslissingen. En vervolgens negeer je de uitspraak gewoon. Een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling.

We hebben dit recent gezien bij de BBB, bij de PVV, en verontrustender: ook bij de "bestuurderspartij" VVD beginnen ze inmiddels ook een loopje te nemen met de rechtstaat.

Half Nederland ondertussen be like: :O .
Huilen dan.
pi_219197626
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat de eerst ekamer wel of niet vind dat dondert niet, eerste klamer is niet de volkvertegewoordiging
Ik zou even een lesje staatsinrichting nemen, het parlement is de volksvertegenwoordiging. Het parlement oftewel de Staten-Generaal bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is geen direct gekozen volksvertegenwoordiging misschien, maar het is zeker wel volksvertegenwoordiging.

En de rol van de RvS staat in de grondwet, een grondwetswijziging kan als je een 2/3e meerderheid in het parlement weet te overtuigen en niet alleen omdat Wilders het wil.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal

quote:
het enige dat de eerste kamer mag vinden is de kleur van het behang
Ah volgens de anti-democraten is de Eerste Kamer 'next' na de RvS, dan alleen de Tweede Kamer nog Wilders 'puppet' maken en de transitie is compleet zeker? :')
Een heer met stijl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')