abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218193584

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.

Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."

Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.

Radio 2 Top 2000: Editie 2024

Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.

Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3.
C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3.
D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1.
E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen
Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.

De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?

Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
- Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

De FOK! 2000:
Wie weet is er weer een vredelievende vrijwilliger die onze lijstjes gaat optellen

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Desiree van der Heiden
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Jasper de Vries
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jeroen van Inkel

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
Kabelfrequenties in de verschillende steden:
http://www.frequenties.net/station/radio-2

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via ziggo.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino, held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

Topicreeks: Top 2000 Editie 2001
Topicreeks: Top 2000 Editie 2002
Topicreeks: Top 2000 Editie 2003
Topicreeks: Top 2000 Editie 2004
Topicreeks: Top 2000 Editie 2005
Topicreeks: Top 2000 Editie 2006
Topicreeks: Top 2000 Editie 2007
Topicreeks: Top 2000 Editie 2008
Topicreeks: Top 2000 Editie 2009
Topicreeks: Top 2000 Editie 2010
Topicreeks: Top 2000 Editie 2011
Topicreeks: Top 2000 Editie 2012
Topicreeks: Top 2000 Editie 2013
Topicreeks: Top 2000 Editie 2014
Topicreeks: Top 2000 Editie 2015
Topicreeks: Top 2000 Editie 2016
Topicreeks: Top 2000 Editie 2017
Topicreeks: Top 2000 Editie 2018
Topicreeks: Top 2000 Editie 2019
Topicreeks: Top 2000 Editie 2020
Topicreeks: Top 2000 Editie 2021
Topicreeks: Top 2000 Editie 2022
Topicreeks: Top 2000 Editie 2023

De lijst door de jaren heen:

@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst - NIEUW en geactualiseerd 2024
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 - NIEUW en geactualiseerd 2024
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022

Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218193603
21 opties op de keuzelijst, minus de gelegenheidsband en de producties, uitsluitend ELO.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 18:49:20 #3
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218194048
Can't get it out of my head terug in de lijst en Mr Blue Sky later op de oudejaarsavond, dat is wel wat het maximaal zou opleveren.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  Redactie Sport zaterdag 12 juli 2025 @ 18:57:40 #4
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218194099
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 17:53 schreef Tussle266 het volgende:
21 opties op de keuzelijst, minus de gelegenheidsband en de producties, uitsluitend ELO.
Ik wilde zeggen, we hebben ook nog het Petty XL oeuvre en Free as a Bird/Now and Then
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218195373
All Or Nothing had toch zeker all-in voor top 500 mogen gaan ja
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  zaterdag 12 juli 2025 @ 21:58:52 #6
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218195564
:'( ;( UITZWAAI-ALARM ;( :'(

SPOILER
58 favorieten over.

Nummers die ik hoger zou plaatsen (1750-1726):

1749 Maître Gims - J'me tire: In de allerhoogste regionen bij mij staan toch relatief weinig platen die in de Top 2000 hebben gestaan maar thans uit die lijst verdwenen zijn. Dit is zelfs de op 1 na hoogste, na Un'Emozione Per Sempre en net boven het door mij al vaak bejubelde (en nog niet door Mex besproken!) Silenced By The Night. De combinatie Frans en hiphop werkt echt uitstekend in mijn ogen. Franstalige mensen praten toch altijd al veel te snel, dan kunnen ze het maar beter met een beetje flow en een beetje ritme doen. Voor een niet-Franstalige niet-rapper is het zelfs met de tekst erbij amper bij te houden. Het zijn evenwel de minder tekstuele stukjes die het nummer écht afmaken, in de opbouw naar elk refrein en couplet en ook naar de bridge, met dat heerlijke loopje en de achtergrondvocalen erbij.
1747 Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz - Thrift Shop: Ha, grappig om te horen dat er sinds de eerste keer Best Kept Secret nog weinig veranderd is in de modus operandi (veel kletsen, weinig liedjes) van Macklemore. Op Sziget 2023 had ik precies die ervaring immers. Neemt niet weg dat ik dit nummer wel geniaal vind, het is een heel mooie omkering van de soms nogal toxische hiphopcultuur, specifiek het onderdeel van dure en eentonige merkkleding ('50 dollars for a t-shirt', 'the same one as six other people in this club'). En met J'me Tire hierboven vinden we dus zowaar twéé hiphopplaten in het linkerrijtje, ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon.
1746 Irene Cara - Flashdance... What a Feeling: What a feeling, wat een blokje. Drie nummers al die voor mij beslist bij de bovenste 500 horen, en we zijn nog maar op een vijfde. Hoewel de associatie met reclame voor... ik geloof inlegkruisjes?... nooit helemaal teniet is gedaan, is het wel echt een heerlijk vrolijk nummer dat onmiddellijk zin geeft in een feestje.
1735 Kansas - Carry on wayward son: Ik heb begrepen dat de bridge in dit nummer werkelijk ter elfder ure is toegevoegd, toen de bandleden op het laatste moment ineens nog een vlaag van inspiratie kregen. Wat mij betreft een mooie toevoeging aan een toch al meer dan prima nummer.
1728 Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart: Niet zo vreemd dat dit goed scoort bij mij hè, als het uit de koker van Steinman komt. En inderdaad ook een roemruchte EDM-versie heeft gekend begin deze eeuw. Dat zijn alvast twee streepjes voor. Ik kan ook nog een derde streepje noemen, maar ik weet niet hoeveel mensen de Literal Video Version ooit gezien hebben op YouTube. Ik ging in ieder geval stuk toen ik die voor het eerst zag.

Nummers die ik lager zou plaatsen (1750-1726):

1738 Herman van Veen – Suzanne: Het instrumentgebruik is passend en ingetogen en Herman van Veen heeft een bijzonder herkenbare en aangename donkere stem, dat is alvast het positieve. Niettemin vind ik dit als cover niet helemaal geslaagd, in ieder geval niet zo geslaagd als de meeste platen in dit blokje. Waar de versie van Leonard Cohen ronduit poëtisch is, is de Nederlandstalige versie vaak een stuk simplistischer en ontbeert het diezelfde diepgang. En die pepermuntjes zijn een ronduit karig cadeau vergeleken met die souvenirs uit China.
1734 U2 & Green Day - The Saints Are Coming: Noemde ik Herman van Veen hierboven een wat mindere cover, hebben we hier een ronduit slechte cover. Ik ben sowieso altijd een beetje allergisch voor die benefiet-liedjes, beetje Artiesten voor Azië/War Child-vibes. U2 en Green Day vind ik sowieso allebei bijzonder wisselvallige artiesten, soms briljant en soms vrij kut.
1733 Norman Greenbaum - Spirit in the Sky: Eerst de saints en daarna de spirit in the sky in het rechterrijtje. En Suzanne had ook al een religieuze referentie erin, moet je nagaan (maar in mijn verdediging: Carry On Wayward Son ook). Ik ben wel snel mijn geloofwaardigheid als gelovige jongen aan het verspelen hè? Het is echter niet zozeer de tekst waar ik een probleem mee heb, maar wel de melodie, die vind ik vrij irritant. Uiteraard ken ik dit nummer oorspronkelijk van de Gareth Gates-versie, dat helpt ook niet echt.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 21:59:44 #7
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218195571
Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:08:06 #8
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218195646
Bekijk deze YouTube-video

Voor de oningewijden.
pi_218195701
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:58 schreef DecoAoreste het volgende:
ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon.
Nou ja...
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:27:03 #10
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218195772
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 22:15 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Nou ja...
In de zin dat het minder lijkt dat ik categorisch alle hiphop kut zou vinden :P
pi_218195883
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 22:27 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
In de zin dat het minder lijkt dat ik categorisch alle hiphop kut zou vinden :P
Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.

Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:48:59 #12
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218195945
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 22:41 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.

Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.

Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).

En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
  Redactie Sport zaterdag 12 juli 2025 @ 23:00:01 #13
pi_218196048
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:59 schreef DecoAoreste het volgende:
Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
Heb je geen blokje gemist? (1775-1751)?
  zaterdag 12 juli 2025 @ 23:01:57 #14
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218196057
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 23:00 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Heb je geen blokje gemist? (1775-1751)?
Volgens mij niet? Die heb ik gewoon gehad. Of heb ik over een nummer heen gekeken zoals toen met Sia?
  Redactie Sport zaterdag 12 juli 2025 @ 23:11:51 #15
pi_218196128
Oh die had ik gemist

A C H
C
H
pi_218196166
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 22:48 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.

Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).

En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
Ik snap wel dat de muziek wat eentonig kan overkomen. Maar dat is denk ik gelijk ook het verschil tussen hoe ik ernaar luister en hoe de gemiddelde stemmer (niet dat jij de gemiddelde stemmer vertegenwoordigt _O-) ernaar luistert, denk ik. In tegenstelling tot andere genres gaat hiphop/rap voor mij juist om de rap, dat is eigenlijk het hele punt van dat genre. En daar vind ik hem gewoon beter in dan alle andere vertegenwoordigers.

Als ik het in die context zet: Schemer is ook wel leuk met woorden enzo (en vooral met lettergrepen), maar hij kraamt wel 85% van de tijd onzin uit, zeker in de liedjes in de lijst. Ik had liever Role Model, of Drug Ballad of Deja-Vu gehad. Of zijn gastcolumns op Forgot About Dre of Renegade ofzo. En dat zijn ook nog allemaal singles geweest, dus zo vergezocht is dat niet eens.

Snoop kan je een telefoonboek laten rappen en dan klinkt het nog leuk omdat hij gewoon geluk heeft gehad met zijn stem. 2Pac en Notorious B.I.G. hebben wel betere verhalen, alleen ook juist weer niet in de liedjes waarmee ze in deze lijst vertegenwoordigd zijn, oh helaas helaas helaas (net als schemer en ook Kendrick eigenlijk wel).

Van Jay-Z staan er alleen maar popliedjes in. En donkergetinte heerschappen, die vind ik eigenlijk nog wel aardig (misschien wel de beste van de hiphop in de huidige Top 2000). En wat hebben we dan nog over: Coolio, House of Pain, die lui de naar de Knicks kijken, De kringlooppalestijn en wat halve tamme Hollanders, dat hele groepje is eigenlijk gewoon poprap, maar een fractie beter dan de ontbijtkoekrapper.

Op de keuzelijst staan wel een paar hele fijne, met name De la Soul, Tribe, Nas, Guru en Mos Def. Maar de kans dat Glen Frey nog een keer bij The Eagles komt meespelen is groter, zullen we maar zeggen. Ik weet niet of ik nu de vraag beantwoord heb, eigenlijk.

Oh ja, GIMS. Die vind ik op zich wel prima. Op de keuzelijst staat ook MC Solaar, die zou ik er dan wel weer boven kiezen, maar dat ligt aan mij, denk ik.
  Redactie Sport zondag 13 juli 2025 @ 13:29:28 #17
pi_218199652
Die over de Franse hoofdstad is denk ik ook de op een na hoogste in de 4851.
  zondag 13 juli 2025 @ 14:04:23 #18
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218200208
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 13:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die over de Franse hoofdstad is denk ik ook de op een na hoogste in de 4851.
Ik gok dat de hoogste dan bij mij de tweede is. Die ontlopen elkaar ook niet heel veel, een paar jaar geleden had ik ze denk ik ook zo gerankt. Volgens mij zijn er van alle hiphop nog 5 over in deze countdown: die twee, het lollige liedje, Kendrick en de volgende aflevering van de dokter en zijn hond, die over therapeutisch roken? Of zit er nog ergens een gastrapper verstopt in een liedje?

In ieder geval zou ik 4 van de 5 ook in de uitzending kiezen, ik zou alleen het lollige liedje ruilen voor die brief aan zijn moeder. Maar ook daarvoor geldt: op de keuzelijst staat I Ain't Mad At Cha, als we nu alle 3 die liedjes die er nu in staan zouden ruilen voor deze ene zou de wereld een betere plek zijn. In mijn beleving deed die het 30 jaar geleden ook beter dan die brief (maar niet dan die andere 2).
  Redactie Sport zondag 13 juli 2025 @ 14:17:43 #19
pi_218200300
Die over Frank O. moet ook nog sowieso
  zondag 13 juli 2025 @ 17:39:39 #20
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218202546
Gisteren waren wij op Bospop.
Best een aardig programma.
Roxette, Melissa Etheridge, The war & treaty, Ilse de lange en Simple Minds.
Roxette was heel matig, Melissa redelijk, Ilse niet gezien :+ . Simple minds best goed wel, maar verreweg de beste act van de dag: The war & treaty. Kende geen enkel liedje en past misschien niet in de top 2000, maar wat een stemmen en speelplezier indrukwekkend. Goede soul op een ijzersterke manier vertolkt.

Voor soul liefhebbers de moeite waard om te checken. ^O^
  Redactie Sport maandag 14 juli 2025 @ 15:16:58 #21
pi_218211023
Hadden we de andere Lazarus al eens gehad? @Tussle266
  Redactie Sport maandag 14 juli 2025 @ 17:56:58 #22
pi_218212621
Dagje rust, vandaag weer door.

1725 Golden Earring - Another 45 Miles

Was dit in de Top 2000 nu de Naked-versie of de studioversie, ik weet het eigenlijk niet. In de Evergreen staan ze er allebei in, dat vind ik overbodig. Die versies zouden namelijk, net als mijn vriend(in) Lola pal onder elkaar staan. De enige die wel een groot verschil hoort lijkt me Sieb Warner, die na deze song werd vervangen door Cesar Zuiderwijk. Sieb zat natuurlijk ook niet al te lang bij de band, de Motions-drummer verving op zijn beurt Jaap Eggermont. Ik vind het wel een fraaie meezinger, mooi gitaartje, fijn die samenzang, simpel maar doeltreffend. Het staat ook al jaren in de laatste nacht, met 2021 als uitzondering met plek 95. In de afgelopen editie stond de plaat op 215.

1724 Kraftwerk - Autobahn

De langste plaat van dit blokje, maar niet in de Top 2000. En als je de singleversie pakt doe je deze plaat eigenlijk geen eer aan. Het blijft toch wel opvallend - van bijna alle lange platen hebben ze ook de kneiterlange albumversie gepakt, maar dat geldt niet voor dit ritje op rijksweg 7, dat is meer een ritje op rijksweg 252. Geldt voor nog een plaat die veel hoger staat, dan ga ik er ook over klagen. Van de andere kant: De albumversie duurt weer ellendig lang en het is ook weer geen persoonlijke favoriet, dus in die zin is het ook geen ramp dat de mindere singleversie langskomt. Een fijn badje elektronica, in een stijl die natuurlijk toen nog vrij onbekend was. Deze ontginning door Kraftwerk is wel lekker rustgevend, waardoor het soms ook wat aan de saaie kant kan zijn. Je moet er echt in duiken en dan is het wel lekker. Maar er echt in duiken kan dus eigenlijk alleen bij de volledige versie. Altijd in de lijst, met plek 344 in 2000 als hoogste positie. Afgelopen editie stond het lied op 1210.

1723 The Beatles - She Loves You

Uit de begintijd van de Beatles, dan weet je dat het vaak simpel maar doeltreffend is. Het blijft altijd lekker, die ouderwetse beatmuziek en zeker deze ramt lekker door. Er was ook nog een Duitse versie van, waarbij ook een deel van de muziek opnieuw werd opgenomen. Van 1999 tot 2013 stond het lied in de lijst, met alleen in de eerste editie een notering bij de beste 1000: 527.

SPOILER: 1722-1701
  maandag 14 juli 2025 @ 18:19:21 #23
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218212894
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 15:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hadden we de andere Lazarus al eens gehad? @:Tussle266
Tweede keer dit jaar. Die kunnen we met potlood gaan opschrijven. Ik begin ervan overtuigd te raken dat dat een rol speelt. Zeker (zoals in dit specifieke geval) als ook nog eens bij twee verschillende DJ's is.
pi_218213120
Dit schiet weer lekker alle kanten op met Queen & David Bowie + Elvis Costello die bij mij top 300 zouden halen en Backstreet Boys die bij mij bottom 100 zouden aantikken. Toch niet zo'n memorabel blok
The script for tears
  maandag 14 juli 2025 @ 21:55:56 #25
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218215000
Tot 2 of 3 jaar geleden hadden we de oude versie van Another 45 Miles, daarna werd het opeens de Naked versie
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  maandag 14 juli 2025 @ 22:11:47 #26
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218215143
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Tot 2 of 3 jaar geleden hadden we de oude versie van Another 45 Miles, daarna werd het opeens de Naked versie
Dat is het mooie aan 2 he? Van 2 Lola's maken we 1, van Empire State of Mind en Another 45 Miles doen we ieder jaar een andere, maar iets afwijkends als The Thrill is Gone zetten we er gewoon lekker twee keer op. Gewoon om er zeker van te zijn dat er nog een plekje voor Suus & Freek vrijkomt.
  maandag 14 juli 2025 @ 22:12:24 #27
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218215148
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:19 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Tweede keer dit jaar. Die kunnen we met potlood gaan opschrijven. Ik begin ervan overtuigd te raken dat dat een rol speelt. Zeker (zoals in dit specifieke geval) als ook nog eens bij twee verschillende DJ's is.
Lazarus zou zeker een uitzwaai-alarmpje krijgen als Mex dit volgend jaar weer zou doen. Hopelijk pas laat. O+
  maandag 14 juli 2025 @ 22:51:57 #28
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218215455
Nummers (1725-1701) die ik hoger zou plaatsen:

1725 Golden Earring - Another 45 Miles: Dit was lange tijd mijn favoriet van Golden Earring, maar in recente jaren zijn er nog wel een paar platen wat serieuzer tot me doorgedrongen. Inmiddels is-ie voorbijgestreefd door Twilight Zone en I Can't Sleep Without You, die allebei volgens mij ook nog niet geweest zijn. Terecht dus. Alsnog mag deze wel een stukje de lift in.
1719 Dua Lipa - Be the One: In het begin vond ik Dua Lipa weinig aan, maar deze plaat was voor mij wel een beetje de ommekeer. Het subtiele loopje, de vocalen die steeds driemaal herhaald worden, en dan het refrein dat er lekker in knalt. Overigens was ik een paar weken geleden nog vrij dicht bij Albanië, namelijk op het Griekse eiland Corfu dat er maar een paar kilometer vandaan ligt. Komt wel dichtbij zo.
1712 Supertramp - Fool's Overture: Ik vind het fascinerend en eigenlijk ook heel passend dat dit nummer steeds een beetje meer is komen bovendrijven in de Top 2000. Het is er ook wel echt een voor de fijnproevers, en een die je niet te vaak moet horen, maar áls je hem dan een keer hoort... wat een plaat. Ik kan er nog steeds door weggeblazen worden. Ook net zo goed door het middelste vocale stuk trouwens. In de V500 stond deze doodleuk op plek 5, dat was misschien wel weer een beetje onbenullig. Ergens tussen de 50 en 500 lijkt me goed, dus later op oudejaarsavond hoeft van mij ook niet.
1710 Backstreet Boys - I Want It That Way: Guilty pleasures schijnen niet te bestaan volgens sommigen, maar als ze toch bestaan is dit er zeker een. Die melodieën en de vrij eenvoudige tekst lenen zich inderdaad ook uitstekend voor een meezingpartij.

Nummers (1725-1701) die ik lager zou plaatsen:

1724 Kraftwerk – Autobahn: Ik vind deze wel lastig te ranken, want ik vind hem wel echt heel erg kunstzinnig. Muziek is natuurlijk ook een vorm van kunst, en ik kan het idee hierachter wel erg waarderen, het nummer voelt op alle mogelijke manieren wel als een ritje op de Duitse snelweg. Vaak genoeg meegemaakt op vakantie en dat voelt precies zo. Inclusief de saaiheid en langdradigheid (in het geval van de albumversie) die dat soms met zich meebrengt, die saaiheid is in dit geval functioneel. Dat is eigenlijk heel knap, maar toch zou ik hem niet snel voor mijn lol aanzetten en dat criterium weegt voor mij wel net wat zwaarder.
1718 Supertramp - Breakfast in America: Heh, dit zou wel eens een unicum kunnen zijn. Ik heb wel vaker artiesten de ene keer in het hoger- en de andere keer in het lager-lijstje gezet, maar volgens mij nog nooit in hetzelfde blokje. Supertramp heb ik wel van huis uit meegekregen, mijn moeder is met name nog altijd groot fan, maar dit nummer heb ik altijd wat minder gevonden. De blaaspartij heeft ergens iets irritants en de tekst vind ik ook niet geweldig op sommige punten. Als je dit over je vriendin zegt dumpt ze je ongetwijfeld subiet.
1709 Elvis Costello - Oliver's Army: Niet vanwege de tekst, maar des te meer vanwege de zang, die vind ik hier echt niet mooi uitkomen. Met name het refrein vind ik iets irritants hebben.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 15:40:47 #29
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218220814
Ze doen wel heel erg hun best bij 2 voor de voorzitter van Volendam. Het gaat toch ook al jaren goed zonder, denk ik dan. Wat zijn eigenlijk de concurrenten op volkszangergebied voor 2025?
  Redactie Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 15:58:18 #30
pi_218220947
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 15:40 schreef Tussle266 het volgende:
Ze doen wel heel erg hun best bij 2 voor de voorzitter van Volendam. Het gaat toch ook al jaren goed zonder, denk ik dan. Wat zijn eigenlijk de concurrenten op volkszangergebied voor 2025?
Ja, ik vind ook dat ze rustig moeten doen met Jantje. Ik zie geen andere opties voorlopig, ik heb geen andere volkszanger de mainstream horen bereiken tot nu toe.
pi_218221107
Hier Mag Alles staat er nog niet in.

In het café-genre maakt Lotje ook kans.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 16:20:41 #32
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218221153
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 16:17 schreef Fred_B het volgende:
Hier Mag Alles staat er nog niet in.

In het café-genre maakt Lotje ook kans.
Hmm, dat zou wel ellendig zijn. En er was nog een liedje een maand of 2 geleden (rond koningsdag) waarvan de titel me even ontschoten is, en ik kan nu niet zoeken. Die werd ook nog wel eens op 2 gedraaid, net als Jan. Dat is altijd gevaarlijk.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 16:24:23 #33
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218221188
Gelukkig duurt het nooit lang. Sam Welten heet die knul volgens mij, met dat liedje over Sylvie Meis. Die is wel een paar keer voorbij gekomen, ook buiten de Afkeururen op vrijdagmiddag.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 16:45:32 #34
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218221382
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 16:24 schreef Tussle266 het volgende:
Gelukkig duurt het nooit lang. Sam Welten heet die knul volgens mij, met dat liedje over Sylvie Meis. Die is wel een paar keer voorbij gekomen, ook buiten de Afkeururen op vrijdagmiddag.
Dat is een ander liedje dan wat ze vroegah bij ADO over haar zongen neem ik aan.
  Redactie Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 18:40:41 #35
pi_218222213
Blikkendag mist natuurlijk ook nog!
  dinsdag 15 juli 2025 @ 19:05:51 #36
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218222418
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Blikkendag mist natuurlijk ook nog!
Ik had hier een schreeuwende Joel Beukers associatie bij. Dat was al ellendig, maar desondanks wist dat wat het wel was de ellendigheid nog wel te overtreffen toen ik het net opzocht.

Maar van al deze liederen, is er één van Kuitenbrouwer- of Berendse-achtig 'niveau'? Want dat Jantje de rode loper krijgt zegt ook niet zoveel. Kuitenbrouwer en Berendse werden volledig genegeerd op 2 voor ze de lijst haalden...
pi_218222887
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 16:24 schreef Tussle266 het volgende:
Die had toch laatst een George Michaeltje dat ie door een roddelkanaal betrapt was met een man? Niet dat het wat uitmaakt maar misschien komt dat de geloofwaardigheid van t Sylvie Meis-liedje niet ten goede
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_218222899
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 19:05 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ik had hier een schreeuwende Joel Beukers associatie bij. Dat was al ellendig, maar desondanks wist dat wat het wel was de ellendigheid nog wel te overtreffen toen ik het net opzocht.

Maar van al deze liederen, is er één van Kuitenbrouwer- of Berendse-achtig 'niveau'? Want dat Jantje de rode loper krijgt zegt ook niet zoveel. Kuitenbrouwer en Berendse werden volledig genegeerd op 2 voor ze de lijst haalden...
Dat is toch in het geval van Berendse niet zo? Die werd regelmatig gedraaid op 2 voordat ie vorig jaar in de lijst kwam meen ik mij te herinneren.
  Redactie Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 20:31:37 #39
pi_218223067
Engelbewaarder was ook al wel een tijdje gehyped.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 20:55:54 #40
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218223320
Dat is wel echt bijna uitsluitend in de Afkeururen geweest (dat kan je ook in de stats zien, veel vrijdagen). Voor Kuitenbrouwer is dat nog steeds zo (en in die nachtelijke Top 2000 blokken). Daarom was dat gedweep van de linker- en de rechterhersenhelft in de stemweek destijds ook zo opvallend, die hadden hem misschien 2x gedraaid in heel '23. Mogelijk wisten ze al dat ze met Rob en Gerard op vakantie gingen. Berendse is sinds de toetreding wel wat breder gedragen, die komt zo nu en dan wel voorbij.
  Redactie Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 21:12:42 #41
pi_218223552
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 20:55 schreef Tussle266 het volgende:
Dat is wel echt bijna uitsluitend in de Afkeururen geweest (dat kan je ook in de stats zien, veel vrijdagen). Voor Kuitenbrouwer is dat nog steeds zo (en in die nachtelijke Top 2000 blokken). Daarom was dat gedweep van de linker- en de rechterhersenhelft in de stemweek destijds ook zo opvallend, die hadden hem misschien 2x gedraaid in heel '23. Mogelijk wisten ze al dat ze met Rob en Gerard op vakantie gingen. Berendse is sinds de toetreding wel wat breder gedragen, die komt zo nu en dan wel voorbij.
Berendse is natuurlijk ook een wat 'emotioneler' lied. Engelbewaarder is toch wel echt hele platte volksmuzak. Wel lollige platte volksmuzak.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 21:25:58 #42
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218223667
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 21:12 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Berendse is natuurlijk ook een wat 'emotioneler' lied. Engelbewaarder is toch wel echt hele platte volksmuzak. Wel lollige platte volksmuzak.
Engelbewaarder heeft echt een hele goede tekst (oké het is een cover, dus dat is niet de verdienste van Schuitmaker). Terug In De Tijd bezingt een thema dat al honderdduizend keer is bezongen en vind ik tekstueel heel goedkoop.
  Redactie Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 21:34:08 #43
pi_218223731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 21:25 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Engelbewaarder heeft echt een hele goede tekst (oké het is een cover, dus dat is niet de verdienste van Schuitmaker). Terug In De Tijd bezingt een thema dat al honderdduizend keer is bezongen en vind ik tekstueel heel goedkoop.
In dat arrangement is het platte volksmuzak. In het originele arrangement niet. En tekstueel inderdaad beter.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 22:03:06 #44
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218223921
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 21:25 schreef DecoAoreste het volgende:
en vind ik tekstueel heel goedkoop.
Dit vind ik dingen wat echt niet kan.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 22:53:41 #45
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218224361
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 22:03 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dit vind ik dingen wat echt niet kan.
Jij bent fan van Yves Berendse?
  dinsdag 15 juli 2025 @ 23:08:29 #46
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218224487
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 22:53 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Jij bent fan van Yves Berendse?
Ik probeerde zijn tekstuele niveau te benaderen.
  Redactie Sport woensdag 16 juli 2025 @ 10:22:04 #47
pi_218226657
Tweede kerstdag is nu wel zo'n beetje bereikt. We gaan de eerste nacht in.

1700 The Three Degrees - When will I see you again

Een van de betere soulgroepen, deze Three Degrees. Al vond de zangeres dit liedje maar te simpel. Ja, misschien is dit ook wel zo, maar Sheila Ferguson is wel echt een goeie zangeres. Het gaat ook niet om de tekst, maar om het arrangement met de oehs en ahs, die maken van dit een warm bad. Van 1999 tot 2010 stond dit in de lijst, buiten een eenmalige afwezigheid in 2002. Plek 1124 in 2000 was de hoogste notering.

1699 Cilla Black - You're my world

De garderobedame van de Cavern Club die uiteindelijk zelf ook onder de hoede van Epstein kwam. Priscilla White (zoals ze echt heet) wordt daardoor ook genoemd als een van de dames van de Merseybeat, maar ik zou haar muzikaal toch eerder in een lijstje met Dusty Springfield noemen. Veel strijkers, een beetje de Britse variant op het Amerikaanse soulgeluid. En een mooi nummer van deze geweldige en ondergewaardeerde zangeres, die in 1999 op 1847 en in 2003 op 1957 stond.

1698 The Rolling Stones - Its Only Rock 'n' Roll (But I Like It)

De poging tot glamrock van de Stones, met een gitaarloopje dat erg veel weg heeft van de grootste hit van T.Rex. Voor Jagger was het verder vooral een middelvinger naar de pers, die iedere keer nummers wilden vergelijken met wat de Stones daarvoor hadden gedaan. Mick was daar klaar mee en wilde een keer laten zien dat het ook gewoon lang leve de lol was om muziek te maken. En ja, dat geeft een best vermakelijk glamrocknummer, dat overigens helemaal niet zo vaak de lijst haalde voor een van de bekendere nummers van de band. In 2000, van 2002 tot 2006 en in 2008. Ja, en een eenmalige terugkeer op 1884 in 2012. Die ene keer in 2000 was de beste notering waard, met plekje 1331.

SPOILER: 1697-1676
pi_218226755
Oeh, we komen nu wel écht in de top2000 klassiekers. Allemaal lekkere nummers die niet misstaan in de lijst, staan wel prima in dit blokje ^O^
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  Redactie Sport woensdag 16 juli 2025 @ 10:41:51 #49
pi_218226784
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 10:35 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Oeh, we komen nu wel écht in de top2000 klassiekers. Allemaal lekkere nummers die niet misstaan in de lijst, staan wel prima in dit blokje ^O^
We zitten nu ook niet meer in het gedeelte waar je nog kunt zeggen dat bij de vorige 3000 er minimaal 300 zaten die er meer in zouden moeten horen, dus wat dat betreft logisch.
pi_218226828
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 10:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
De garderobedame van de Cavern Club die uiteindelijk zelf ook onder de hoede van Epstein kwam.
Ik dacht hier even iets heel anders bij, maar de Franc is inmiddels gevallen.

Grappig over Elvis. Ik heb gisteren die Netflix-docu van vorig jaar zitten kijken. Ik kwam tot de conclusie dat eigenlijk die periode '55-'59 heel aardig is, ook al is dat volledig gestolen van bluespioniers, met goedkeuring van Chuck D. Daar moet ik de komende tijd wel wat meer van luisteren voor een nieuw oordeel. Vrijwel alles daarna is vrij ellendig en overgewaardeerd, inderdaad.
  Redactie Sport woensdag 16 juli 2025 @ 11:06:19 #51
pi_218227003
Er zit wel wat aardig materiaal tussen bij Elvis, maar er is niets waarvan ik zeg 'wow, dat is echt een persoonlijke favoriet'. Ja misschien dat filmhypenummer, dat zit wel echt goed in elkaar.
pi_218227247
Die rock 'n roll liedjes zijn natuurlijk per definitie een beetje rechtvooruit en klaar naar huis. Een soort punk op loungetempo. Dat is wel anders dan If I Can Dream, wat inderdaad wel meer iets uitgewerkts is waar je in kan duiken. Maar ik kan altijd best wel blij worden van die liedjes van 2.30, niet alleen van Elvis, maar ook van Buddy, Chuck of Bo. Lekker man. Beetje twee minuten aan die snaartjes trekken, tekstje uitstotteren en door naar de volgende.
  woensdag 16 juli 2025 @ 11:55:32 #53
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218227432
Dit is wel echt een heel goed blokje, er staat voor mij weinig tot niets echt te hoog of te laag zo op het eerste gezicht. Perfect Top 2000-blokje voor Tweede Kerstdag. Zal vanavond of morgenavond even alles luisteren om te checken of ik bij dat oordeel blijf.
pi_218227487
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 11:31 schreef Tussle266 het volgende:
Die rock 'n roll liedjes zijn natuurlijk per definitie een beetje rechtvooruit en klaar naar huis. Een soort punk op loungetempo. Dat is wel anders dan If I Can Dream, wat inderdaad wel meer iets uitgewerkts is waar je in kan duiken. Maar ik kan altijd best wel blij worden van die liedjes van 2.30, niet alleen van Elvis, maar ook van Buddy, Chuck of Bo. Lekker man. Beetje twee minuten aan die snaartjes trekken, tekstje uitstotteren en door naar de volgende.
Gewoon 20 liedjes in een uur, ne dan het uur daarna Echoes en Tubular Bells ;)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  woensdag 16 juli 2025 @ 23:16:58 #55
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218234600
Nummers (1700-1676) die ik hoger zou zetten:

–: Jep, geen. Dat wil in deze regionen niet zeggen dat ik het een kutblokje vind, integendeel. Onder meer de genoemde platen van Joe Cocker, Status Quo, Elvis Presley, Bob Dylan en The Black Keys worden jaarlijks erg gewaardeerd in de Lijst der Lijsten, al zijn het ook weer geen absolute topfavorieten. Ook een aantal wat minder bekende, zoals die van Cilla Black en Alquin, klinken behoorlijk lekker en zouden niet misstaan in de Top 2000.

Nummers (1700-1676) die ik lager zou zetten:

1693 Buddy Holly - That'll Be the Day: Toch wat gevonden! Een beetje aan de oubollige kant en er zit een galm in waar ik niet heel enthousiast van word. Voor de rest dus niet veel op aan te merken, deze worp.
  Redactie Sport woensdag 16 juli 2025 @ 23:35:34 #56
pi_218234686
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:16 schreef DecoAoreste het volgende:
Nummers (1700-1676) die ik hoger zou zetten:

–: Jep, geen. Dat wil in deze regionen niet zeggen dat ik het een kutblokje vind, integendeel. Onder meer de genoemde platen van Joe Cocker, Status Quo, Elvis Presley, Bob Dylan en The Black Keys worden jaarlijks erg gewaardeerd in de Lijst der Lijsten, al zijn het ook weer geen absolute topfavorieten. Ook een aantal wat minder bekende, zoals die van Cilla Black en Alquin, klinken behoorlijk lekker en zouden niet misstaan in de Top 2000.

Nummers (1700-1676) die ik lager zou zetten:

1693 Buddy Holly - That'll Be the Day: Toch wat gevonden! Een beetje aan de oubollige kant en er zit een galm in waar ik niet heel enthousiast van word. Voor de rest dus niet veel op aan te merken, deze worp.
Morgen toch maar wat controversiëlere meuk erin knallen, dit is ook niet echt spannend zo!
  donderdag 17 juli 2025 @ 00:03:12 #57
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218234807
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:35 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Morgen toch maar wat controversiëlere meuk erin knallen, dit is ook niet echt spannend zo!
Als morgen Het Lichtje opduikt gaan er wel stoelen gegooid worden.
pi_218237789
Connie Francis eraan voor de moeite. Misschien moeten we dat Xi Jinping hitje van 2 maanden geleden toch vrezen?
pi_218238746
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:36 schreef Tussle266 het volgende:
Connie Francis eraan voor de moeite. Misschien moeten we dat Xi Jinping hitje van 2 maanden geleden toch vrezen?
Van wanneer was de tiktokhype? Geloof niet dat tiktokkers extra op haar gaan stemmen omdat ze nu dood is. Maar if so: prima. De reden mag lelijk zijn, het nummer is gewoon een golden oldie. Voor t laatst door stemming genoteerd in 2007
pi_218238863
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:27 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Van wanneer was de tiktokhype? Geloof niet dat tiktokkers extra op haar gaan stemmen omdat ze nu dood is. Maar if so: prima. De reden mag lelijk zijn, het nummer is gewoon een golden oldie. Voor t laatst door stemming genoteerd in 2007
Als er staat 2 maanden geleden, dan gok ik dat het mei was _O- . Nee, maar serieus, tot een week of 2 geleden was dat liedje nog in wat streaminglijstjes terug te vinden. Ik wist niet eens dat het een hype was, dat heb ik van onze huisstatisticus geleerd. Ik dacht meer hypestemmers + dab-stemmers = mogelijk voldoende, niet perse dat dat een overlappende groep zou zijn. Maar dat zal vast niet gebeuren, eigenlijk, want het is niet eens onderdeel van de elitegroep van 11.000.
pi_218238883
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:34 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Als er staat 2 maanden geleden, dan gok ik dat het mei was _O- . Nee, maar serieus, tot een week of 2 geleden was dat liedje nog in wat streaminglijstjes terug te vinden. Ik wist niet eens dat het een hype was, dat heb ik van onze huisstatisticus geleerd. Ik dacht meer hypestemmers + dab-stemmers = mogelijk voldoende, niet perse dat dat een overlappende groep zou zijn. Maar dat zal vast niet gebeuren, eigenlijk, want het is niet eens onderdeel van de elitegroep van 11.000.
Ik dacht dat de tiktokhype en Xi Jinping-hitje twee verschillende dingen waren, maar niet dus. Vandaar mn vraag. Ik had de 2 maanden uiteraard ook wel gelezen. Everybody's Somebody's Fool was t liedje van die hype, maar dat is dus ook t Jinping-liedje?
pi_218238950
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:36 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Ik dacht dat de tiktokhype en Xi Jinping-hitje twee verschillende dingen waren, maar niet dus. Vandaar mn vraag. Ik had de 2 maanden uiteraard ook wel gelezen. Everybody's Somebody's Fool was t liedje van die hype, maar dat is dus ook t Jinping-liedje?
Ah, vandaar. Dan lopen er wat dingen door elkaar. De afgelopen weken was Pretty Little Baby de hype. Die wordt trouwens ook aangehaald bij de mediabedrijven: https://www.nu.nl/muziek/(...)ftijd-overleden.html
pi_218239006
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:42 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ah, vandaar. Dan lopen er wat dingen door elkaar. De afgelopen weken was Pretty Little Baby de hype. Die wordt trouwens ook aangehaald bij de mediabedrijven: https://www.nu.nl/muziek/(...)ftijd-overleden.html
Ah, die heeft niet in de top 2000 gestaan.
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 16:45:47 #64
pi_218240850
1675 Emmylou Harris - (You Never Can Tell) C'est la vie

Emmylou heeft zoveel moois gemaakt als fantastische countryzangeres, en het enige wat de lijst haalt is deze (weliswaar lollige) Chuck Berry-cover. Ja, haar countryversie van de song was een fijne hit en geeft een heerlijk gevoel mee, maar het is eigenlijk een schande dat dit in 25 jaar Top 2000 haar enige deelname is. Ze heeft beter, al zijn dat ook hoofdzakelijk covers en traditionals, eerlijk is eerlijk. Van 2001 tot 2008 stond ze in de lijst, waarbij ze altijd bij de onderste 300 stond. Hier doet ze het dus beter, en dat met 8 deelnames.

1674 Elton John - I'm Still Standing

Ik zie Elton vooral ronddansen rondom Cannes als ik dit nummer hoor, die clip is toch wel een van de bekendste aller tijden. Het lied over teruggewonnen zelfvertrouwen zou kunnen slaan op Elton die wil tonen dat hij nog steeds relevant is. Of nouja, schrijver Bernie in dit geval. Dat is hij behoorlijk, vooral sinds 2018. Dit nummer stond namelijk van 2001 tot 2006 onderin de lijst en in 1999 iets hoger, maar na de compilatielijst van 2008 was het tot 2018 klaar. Maar in 2019 was plek 501 hoger dan ooit en inmiddels is het ineens een grote klassieker geworden. In 2022 stond het lied op 232 en nog altijd staat het op 304. Nu moet gezegd worden dat Elton door de film ook weer hip is geworden. Dat gun ik hem wel, want Elton was ook wel wat ondergewaardeerd.

1673 The Jacksons - Can You Feel It

Kennen jullie Philip ook? De Jacksons in ieder geval wel, voornamelijk Michael zingt er een leuk, dansbaar liedje over. Lekkere belletjes, prima dansbaar hitje en zeer herkenbaar. Maakt mij in ieder geval vrolijk en ik denk bijna de hele wereld. Van 1999 tot 2005 in de lijst, met plek 730 als hoogste notering, en van 2012 tot 2015 keerde het lied terug.

SPOILER: 1672-1651
  donderdag 17 juli 2025 @ 16:54:41 #65
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218240934
De coversmedley door George Michael zijn niet van de Freddie tribute, maar stond wel op dezelfde EP als Somebody to Love
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 17:12:17 #66
pi_218241103
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De coversmedley door George Michael zijn niet van de Freddie tribute, maar stond wel op dezelfde EP als Somebody to Love
Ik dacht al, kon me niet herinneren die daar ooit gezien te hebben. Al heb ik daarvan alleen het covergedeelte ooit gezien, dus daardoor twijfelde ik.
pi_218242614
Tom Holkenborg maakte de leukste platen toen nog in 't weekend op Waikiki zat.

Met uitzondering van de Nirvana's en Tina staat dit allemaal best wel weer goed hier.
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 20:14:50 #68
pi_218243054
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 19:34 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Tom Holkenborg maakte de leukste platen toen nog in 't weekend op Waikiki zat.

Met uitzondering van de Nirvana's en Tina staat dit allemaal best wel weer goed hier.
Nirvana te hoog of te laag?
pi_218243192
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:35 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat valt nog wel mee, of tegen, want hier zit niets heel slechts of 31 december-waardigs tussen. Wel zijn de artiesten in veel gevallen groter dan de hier genoemde platen. Wat dat betreft zit er wel het nodige tussen dat ik een positie tussen 2001-3000 zou gunnen, om plaats te maken voor Top 2000-klassiekers die we al eerder hebben gehad.
pi_218243426
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 20:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nirvana te hoog of te laag?
Wat mij betreft te hoog, maar daar ben ik misschien de enige in
pi_218243680
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
de 3 jaar erna vocht het lied tegen een uitvalbeurt, maar 2020 werd niet gehaald.
Deze uitvalbeurt was een opgezette, want het jaar erop was het ook exit keuzelijst. Net als bijvoorbeeld P.Y.T. (die weer terug is, inmiddels) ooit overkwam.
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 21:03:38 #72
pi_218243729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 21:01 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Deze uitvalbeurt was een opgezette, want het jaar erop was het ook exit keuzelijst. Net als bijvoorbeeld P.Y.T. (die weer terug is, inmiddels) ooit overkwam.
Ah, Rape Me is te controversieel bevonden? Random Radio 2.
pi_218244014
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 21:03 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ah, Rape Me is te controversieel bevonden? Random Radio 2.
Dat is niet zo gecommuniceerd hoor, maar bij die 2 heb ik altijd mijn bedenkingen gehad. Uitvallen en direct weg is normaal voorbehouden aan liederen die naar 5 degraderen. En in die tijd was dat natuurlijk ook wel behoorlijk het beleid van 2, al dat soort liedjes gingen in de ban op de normale rotatie.
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 22:18:02 #74
pi_218244781
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 21:22 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dat is niet zo gecommuniceerd hoor, maar bij die 2 heb ik altijd mijn bedenkingen gehad. Uitvallen en direct weg is normaal voorbehouden aan liederen die naar 5 degraderen. En in die tijd was dat natuurlijk ook wel behoorlijk het beleid van 2, al dat soort liedjes gingen in de ban op de normale rotatie.
Tel je het duo die nog wat excuses meedeelt aan een bekende moeder trouwens nog als hiphop? Want die moeten beide noteringen ook nog. Had ik natuurlijk kunnen bedenken, die andere heeft nog wel eens mijn ongeschoonde top 10 gehaald.
  donderdag 17 juli 2025 @ 22:39:29 #75
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218245025
Jawel, bingo, een stuk meer bespreekgevalletjes vandaag!

:'( ;( UITZWAAI-ALARM ;( :'(

SPOILER
57 favorieten over.

Nummers (1675-1651) die ik hoger zou plaatsen:

1674 Elton John - I'm Still Standing: Deze ken ik echt op de meest willekeurige manier ooit, namelijk via een soort van tekenfilm-compilatie op Cartoon Network tussen de reclames door waar ze dit nummer onder hadden geplakt. Ik verwacht half en half nog altijd 'miep miep' van de Road Runner tussendoor te horen als ik I'm Still Standing hoor. Daarmee is het op een vreemde manier jeugdsentiment en dat scoort altijd goed. Al is het ook los daarvan natuurlijk een nummer dat uitstekend in elkaar zit, anders had het de tand des tijds lang niet zo goed doorstaan.
1669 Nightwish – Élan: Ah, Eftelingmetal. Het genre dat me past als een jas. Zeker van de twee grootste namen binnen dat genre, Within Temptation en Nightwish, kan ik al meer dan 20 jaar geen genoeg krijgen. Vandaag zwaaien we (gelukkig) alleen naar een notering van de laatstgenoemde van die twee. Ik vind de vergelijking tussen Nemo, Amaranth en Elan een heel mooie, inderdaad allemaal een beetje in dezelfde stijl en allemaal vertegenwoordigen ze één van de drie Nightwish-tijdperken. Het verschil is wel dat Floor hier licht favoriet is en, misschien deels daardoor, Elan ook. Al mogen van mij die andere twee natuurlijk ook liever gisteren dan vandaag lekker hoog de Top 2000 in.
1668 Son Mieux – Multicolor: Ik word wel enthousiast van Son Mieux. Je kan ze op elke straathoek horen en tóch is het oprecht kwalitatief goede muziek. Ja, de nummers lijken allemaal wel een beetje op elkaar, maar het stijltje is heel fijn, en op zich alleen maar mooi dat het grote publiek dit soort spul nog steeds op waarde kan schatten, toch? Multicolor vind ik bovendien hun beste, altijd een heerlijk moment van herkenning bij hun (vele) optredens.

Nummers (1675-1651) die ik lager zou plaatsen:

1675 Emmylou Harris - (You Never Can Tell) C'est la vie: De intro is me net iets teveel hoempapa, en de zang wisselt nogal vaak op een onvoorspelbare manier van toonhoogte die ik net niet mooi in het gehoor vind liggen. Op zich is het refrein verder wel mooi herkenbaar, echt slecht is het niet, maar dit is me net te hoog.
1671 Froukje - Als ik God was: In algemene zin vind ik Froukje altijd een beetje een discountversie van Eefje de Visser, dus uiteraard staan er van Froukje een miljoenmiljard nummers in de Top 2000 en van Eefje nul. Verder irriteert dat eeuwige gedweep met haar op 3FM me mateloos, alsof er geen andere goede muziek meer bestaat. Dan gaat het mij meteen al een beetje tegenstaan. Dit specifieke nummer vind ik op zich muzikaal en vocaal goed luisterbaar, maar ik kan niet bijzonder veel met de tekst; je mag van mij best kritiek hebben op God, zeker in een liedje, maar het blijft gedurende het hele liedje vaag wat nu precies die kritiek inhoudt.
1665 George Michael - Killer / Papa Was a Rollin' Stone: Ik vind de stijl van George Michael meestal wel fijn, maar dit ensemble komt op mij wel erg chaotisch over. Wat mij betreft kan hij beter.
1663 The Rolling Stones - Waiting on a Friend: Vrij gemiddeld boomerrocknummertje van de Stones met diezelfde knauwende zang die ik eigenlijk vrij consequent net niet mooi genoeg vind voor de Top 2000, dan sta je bij mij al snel hier.
  Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 22:59:20 #76
pi_218245222
De spotifyplaylist maar weer eens aangepakt. Die is weer compleet.
pi_218245250
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 22:18 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Tel je het duo die nog wat excuses meedeelt aan een bekende moeder trouwens nog als hiphop? Want die moeten beide noteringen ook nog. Had ik natuurlijk kunnen bedenken, die andere heeft nog wel eens mijn ongeschoonde top 10 gehaald.
Oh ja, zeker wel! Die andere is het KPN-clublied? Ik zou de moeder van Erykah (niet Janet) wel meer als hiphop zien dan. Maar die moeten dus allebei nog?
  Redactie Sport zaterdag 19 juli 2025 @ 10:24:17 #78
pi_218257351
Er is weer te lang niets geroepen.

1650 Buckshot LeFonque - Another Day

In 1997, vlak voor het scheiden van de markt voor de band, scoorde Buckshot Lefonque ineens een hit met Another Day. Fraai jazzy nummer met een mooie stem. Er zullen vast mensen zijn die dit nummer kunnen missen, maar ik vind dit wel een mooi warm bad. In 1999 stond het lied op 719, daarna bleef het tot en met 2008 in de lijst. Ook van 2011 tot 2013 stond het lied opnieuw in de Top 2000.

1649 OneRepublic - Secrets

Soms heb je van die nummers die één loopje zijn. Dit is zo'n nummer. Dit nummer is het strijkerloopje en dat is fantastisch. Dit nummer is verder gewoon een leuke pophit. Dit nummer was niet nodig als Top 2000-notering, maar indertijd van ik de nummers van OneRepublic best leuk. Was na 3 singles wel echt klaar (en tussendoor nog het saaie Stop and Stare), maar deze doet het wel bij mij. In 2014 op 1803, in 2015 ineens op 1176. En daarna. Stilte. Niets meer. Bijzonder soms, hoe zo'n nummer een random notering haalt en dan ook zo snel weer weg kan zijn.

1648 Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire

Leuk ouderwets rock-'n-roll liedje van Jerry Lee Lewis, in een film met de zanger zelf, waarin hij ook zelf op de piano ramt. Lekker energiek en daarmee wel een van de leukere klassiekers in het genre. Van 1999 tot 2013 stond dit in de lijst, met plek 835 in 1999 als hoogste notering. In 2022 kwam het overlijden van de zanger en leverde dat plek 1393 op. Toch opvallend dat hij anno 2022 nog niet gecanceld was, maar ach.

SPOILER: 1647-1626
pi_218258125
Ik heb bij Run Like Hell altijd het gevoel dat ik naar een intro van 5 minuten zonder liedje eraan vast zit te luisteren. Verder weinig aan te merken. Oh ja, deze Robbie was ik een beetje vergeten, maar die is wel van niveau Trippin’/Advertising Space, eigenlijk. Als deze in december hier zou staan zou dat prima zijn geweest.
pi_218262844
Ja, en als Del Shannon in december op deze plek zou staan, zou dat de lijst ook wel beter maken :)
  zondag 20 juli 2025 @ 10:45:32 #81
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218267477
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 22:39 schreef DecoAoreste het volgende:
57 favorieten over.
Begin dit jaar of ergens vorig jaar had jij een overzichtje van liederen die hoog in de alternatieve lijstjes staan, maar in week 53 nergens te bekennen zijn. Kan je die simpel oplepelen? Want ik kan hem niet vinden.
  zondag 20 juli 2025 @ 11:11:16 #82
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218267643
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 10:45 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Begin dit jaar of ergens vorig jaar had jij een overzichtje van liederen die hoog in de alternatieve lijstjes staan, maar in week 53 nergens te bekennen zijn. Kan je die simpel oplepelen? Want ik kan hem niet vinden.
  Redactie Sport zondag 20 juli 2025 @ 11:14:46 #83
pi_218267688
Goedemorgen.

1625 Focus - Sylvia

Internationaal de meest succesvolle song van Focus, genoemd naar een beoogd zangeres van een niet-instrumentale versie van dit lied. Die is nooit uitgebracht, in plaats daarvan kennen we nu deze versie. Die is vrijwel instrumentaal, al is er in het midden even een stukje waar Thijs zijn jodelstem weer wat oefening geeft. Ik vind de riff en de leadgitaar in dit nummer allebei wel lekker, maar wel merk ik altijd dat het wat snel gaat vervelen. Er gebeurt net niet genoeg om het hele nummer spannend te blijven, maar de basis staat wel als een huis en dat levert deze plek op. In de Top 2000 was het lied lang een vaste waarde, maar in 2018 werd de gevarenzone bereikt en in 2020, 2023 en 2024 was het lied volledig afwezig. In 2003 was 583 dan weer de hoogste notering.

1624 Bob Dylan - I Want You

Dylan met een lief, schattig liefdesliedje. Dat is nog eens wat anders dan kritiek op de maatschappij of oorlogen. Maar ik heb hier altijd wel een zwak voor, de mondharmonica kan een nummer wel net even dat stukje extra geven en sowieso zitten er flink wat instrumenten in het lied verstopt voor een fraaie dynamiek. Van zijn simpele, minder maatschappijkritische liedjes zeker zijn leukste - al kan hij nog steeds niet zingen. In 1999 en van 2001 tot 2021 stond dit in de lijst. In de beginjaren nog niet eens zo hoog, maar in 2004 stond het lied ineens op 387 en daarna jaren op 29 december. Maar sinds 2014 begon de achteruitgang, zoals bij zo veel nummers.

1623 10cc - Feel the Love

Ook wel bekend als Oomachasaooma, uit de nadagen van 10cc. Toch weer een beetje dat reggae/ska-sfeertje dat de band wel eens vaker hanteert op deze plaat, maar in dat genre vind ik de nummers van 10cc die daarbinnen passen wel bij de leukste behoren. Misschien omdat ze er ook andere stijlen bij halen. Dit stond maar 2x in de lijst, vind ik best weinig. In 2009 op 1714 en in 2011 op 1792. Dat waren eigenlijk de jaren dat 10cc flinke klappen kreeg, best opvallend.

SPOILER: 1622-1601
  zondag 20 juli 2025 @ 11:22:11 #84
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218267741
Wel jammer dat deze Joe Boterberg plaats heeft moeten maken voor die befcovers. Al is dit niet zijn beste, dan nog zou het wel fijn zijn als deze behouden was gebleven. Mijn oude heer is groot fan en ik denk dat dat ook de doelgroep concertgangers is. Joe op NSJ vorige week was ook gewoon prima, en toen speelde hij wel zijn beste.
  Redactie Sport zondag 20 juli 2025 @ 11:29:47 #85
pi_218267799
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:22 schreef Tussle266 het volgende:
Wel jammer dat deze Joe Boterberg plaats heeft moeten maken voor die befcovers. Al is dit niet zijn beste, dan nog zou het wel fijn zijn als deze behouden was gebleven. Mijn oude heer is groot fan en ik denk dat dat ook de doelgroep concertgangers is. Joe op NSJ vorige week was ook gewoon prima, en toen speelde hij wel zijn beste.
Eentje met Bef Hard moet nog komen, dat vind ik echt een geweldige song.
  zondag 20 juli 2025 @ 11:34:38 #86
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218267835
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:29 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Eentje met Bef Hard moet nog komen, dat vind ik echt een geweldige song.
Die inmiddels weer verdwenen is moet nog toch? Die is op zich wel prima. Ik denk dat ik doordat die ouwe het vaak opzet een klein vooroordeel ten faveure van zijn soloplaten heb. Hoewel hij die platen met Bef ook gewoon in de kast heeft staan.

Ik keek net even in de elitegroep van 11.000, er staan 3 Befliedjes en naast Dust Bowl nog 1 sololiedje, dus 5 totaal. Er zijn er dit jaar ook 2 solo gedraaid, dus die zouden erbij kunnen komen. Met andere woorden. Dit zijn mogelijk de laatste woorden die we aan Joe besteden in Top 2000 context. Best jammer, ik vind Joe niet minder dan Chris Bon Jovi of zo. En (vele malen) beter dan Luuk met het kammetje, om maar iets te noemen.
  Redactie Sport zondag 20 juli 2025 @ 13:25:03 #87
pi_218268717
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:34 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Die inmiddels weer verdwenen is moet nog toch? Die is op zich wel prima. Ik denk dat ik doordat die ouwe het vaak opzet een klein vooroordeel ten faveure van zijn soloplaten heb. Hoewel hij die platen met Bef ook gewoon in de kast heeft staan.

Ik keek net even in de elitegroep van 11.000, er staan 3 Befliedjes en naast Dust Bowl nog 1 sololiedje, dus 5 totaal. Er zijn er dit jaar ook 2 solo gedraaid, dus die zouden erbij kunnen komen. Met andere woorden. Dit zijn mogelijk de laatste woorden die we aan Joe besteden in Top 2000 context. Best jammer, ik vind Joe niet minder dan Chris Bon Jovi of zo. En (vele malen) beter dan Luuk met het kammetje, om maar iets te noemen.
I’ll take care of you staat op zaagmans-niveau, die is volgend jaar echt niet weg hoor
  zondag 20 juli 2025 @ 13:43:22 #88
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218268887
Poison had van mij niet gehoeven eigenlijk, maar verder een blokje zonder uitschieters naar boven of beneden.
  zondag 20 juli 2025 @ 13:49:26 #89
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218268925
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 13:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
I’ll take care of you staat op zaagmans-niveau, die is volgend jaar echt niet weg hoor
Oh nee, dat is waar.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 juli 2025 @ 13:55:06 #90
426493 crew  PippenScottie
pi_218268984
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
Goedemorgen.

1625 Focus - Sylvia

Internationaal de meest succesvolle song van Focus, genoemd naar een beoogd zangeres van een niet-instrumentale versie van dit lied. Die is nooit uitgebracht, in plaats daarvan kennen we nu deze versie. Die is vrijwel instrumentaal, al is er in het midden even een stukje waar Thijs zijn jodelstem weer wat oefening geeft. Ik vind de riff en de leadgitaar in dit nummer allebei wel lekker, maar wel merk ik altijd dat het wat snel gaat vervelen. Er gebeurt net niet genoeg om het hele nummer spannend te blijven, maar de basis staat wel als een huis en dat levert deze plek op. In de Top 2000 was het lied lang een vaste waarde, maar in 2018 werd de gevarenzone bereikt en in 2020, 2023 en 2024 was het lied volledig afwezig. In 2003 was 583 dan weer de hoogste notering.

1624 Bob Dylan - I Want You

Dylan met een lief, schattig liefdesliedje. Dat is nog eens wat anders dan kritiek op de maatschappij of oorlogen. Maar ik heb hier altijd wel een zwak voor, de mondharmonica kan een nummer wel net even dat stukje extra geven en sowieso zitten er flink wat instrumenten in het lied verstopt voor een fraaie dynamiek. Van zijn simpele, minder maatschappijkritische liedjes zeker zijn leukste - al kan hij nog steeds niet zingen. In 1999 en van 2001 tot 2021 stond dit in de lijst. In de beginjaren nog niet eens zo hoog, maar in 2004 stond het lied ineens op 387 en daarna jaren op 29 december. Maar sinds 2014 begon de achteruitgang, zoals bij zo veel nummers.

1623 10cc - Feel the Love

Ook wel bekend als Oomachasaooma, uit de nadagen van 10cc. Toch weer een beetje dat reggae/ska-sfeertje dat de band wel eens vaker hanteert op deze plaat, maar in dat genre vind ik de nummers van 10cc die daarbinnen passen wel bij de leukste behoren. Misschien omdat ze er ook andere stijlen bij halen. Dit stond maar 2x in de lijst, vind ik best weinig. In 2009 op 1714 en in 2011 op 1792. Dat waren eigenlijk de jaren dat 10cc flinke klappen kreeg, best opvallend.

SPOILER: 1622-1601
Was vorige week bij Joe Bonamassa op NSJ.
Wat valt er niet aan te snappen dat iemand zijn concert wil zien? Die vent is een virtuoos
My friends all drive horses
  Redactie Sport zondag 20 juli 2025 @ 13:57:10 #91
pi_218269004
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 13:55 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Wat valt er niet aan te snappen dat iemand zijn concert wil zien? Die vent is een virtuoos
Omdat die kaartjes mokerduur zijn.
  zondag 20 juli 2025 @ 14:12:47 #92
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218269169
Del Shannon en Jerry Lee Lewis waren in het verleden ook wel stemplaten. Del Shannon was toen een Fok!-steunactie.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_218269199
Een paar die ik niet zo hoog had gezet, maar het zal nog zo'n 600 plaatsen duren voordat ik dingen echt te hoog vind staan denk ik :+
  zondag 20 juli 2025 @ 14:46:13 #94
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218269426
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 13:55 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Ik was er ook, was echt prima. Ik heb het zelfs nog teruggekeken op NPO 2 Extra. Volgens mij kan dat nog steeds, voor wie het wil weten.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 juli 2025 @ 15:28:36 #95
426493 crew  PippenScottie
pi_218269795
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 13:57 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Omdat die kaartjes mokerduur zijn.
Dat klopt wel ja. Daarom waren NSJ en Bospop goede kansen om hem voor een schappelijke prijs te zien
My friends all drive horses
  zondag 20 juli 2025 @ 21:59:14 #96
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218273114
Nummers (1650-1601) die ik hoger zou plaatsen:

1645 Within Temptation – Memories: Vorig blokje bespraken we Nightwish al even, nu die andere grote Eftelingmetal-act, Within Temptation. Al is dit nummer natuurlijk meer een ballad en geen metal – en laten we wel wezen, ook daarvoor leent de stem van Sharon den Adel zich uitstekend. Hofleverancier in mijn eigen top 1000, en ook Memories haalt met gemak die lijst, zodat het geen wonder is dat hij in zo'n geschoonde lijst ook een stuk hoger zou eindigen. Hij staat niet hoog genoeg voor een uitzwaai-alarm, die eer bewaren we voor als Ice Queen langskomt, dat duurt hopelijk nog even. Overigens mag van hetzelfde album, The Silent Force, naast deze en Stand My Ground ook best Angels een keer de lijst in, in mijn beleving is ook die een stuk bekender én beter. Kunnen we ook weer een extra 'origineel van...'-grapje maken.
1643 Status Quo - Roll Over Lay Down: Wel wonderlijk dat je deze beschrijft als 'de bekendste van Status Quo', voor mijn gevoel is Whatever You Want toch nog een stuk bekender. Of het ligt aan mij, dat dat de eerste van de band is die ik leerde kennen, dat kan natuurlijk ook. Ze lijken qua stijl wel erg op elkaar, maar dit is toch wel de beste versie wat mij betreft.
1641 Muse – Uprising: Ah ja, het wappie-anthem. Ik klaag best regelmatig dat Muse er met de verkeerde nummers in staat, maar eerlijk is eerlijk, deze is toch altijd wel erg lekker om mee te schreeuwen, of hij nu langs komt tijdens een concert of in de Top 2000.
1622 Alice Cooper – Poison: Het zal niemand verbazen dat de eerste versie die ik hiervan hoorde die van Groove Coverage was. Toen ik deze versie voor het eerst hoorde was ik dan ook verbaasd dat het stemgeluid van deze versie nogal... anders was. Inmiddels ben ik natuurlijk al heel wat jaren ouder en wijzer en kan ik wel erkennen dat-ie ook wel een stukje beter is. Geslepener, diepzinniger.
1618 Foo Fighters – Walk: Die opbouw ja, steeds verder crescendo, ik ga er ook altijd erg lekker op. Hij is wel iets bij me weggezakt de laatste jaren, ook omdat Foo Fighters nog wel een paar betere hebben (nog twee uitzwaai-alarmen tegoed), maar de bovenste 1000 op een geschoonde lijst zou hij zeker nog wel halen.
1603 Linkin Park - The Emptiness Machine: Eigenlijk is dit stiekem ook gewoon een uitzwaai-alarm, maar de geschoonde lijst waar ik in dit topic van uitga is gebaseerd op mijn top 1000 van 2024. Toen ik die editie samenstelde bestond dit nummer nog niet. Inmiddels is dit exponent van een van de meest spraakmakende comebacks uit de moderne muziekgeschiedenis uitgegroeid tot een persoonlijke favoriet van mij. Het bevat een heerlijke man-vrouw-samenzang die verrassend genoeg perfect past binnen de nu-metalstijl waar Linkin Park beroemd om is geworden. Het enige heel kleine zure bijsmaakje dat ik inmiddels heb is dat ik door een congres voor mijn werk het recente concert gemist heb, maar ze komen vast nog een keer terug.

Nummers (1650-1601) die ik lager zou plaatsen:

1649 OneRepublic – Secrets: Vrij middelmatig popplaatje waar niet bijster veel lol aan te beleven valt, als je het mij vraagt. Ik kan eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen waar die deze hoge notering aan te danken heeft.
1633 Robbie Williams - You Know Me: Ik ben al geen Robbie Williams-fan, maar dit vind ik ook nog eens een van zijn minste. Dat trage refrein met dat 'papapa' op de achtergrond, yikes. Wat mij betreft de minste van dit hele blok, zou hier moeite hebben om boven de 4000 te komen.
1632 Dolly Parton - 9 to 5: Hét arbeidersklasse-anthem, en juist daarom werkt hij me ook wel een beetje op de zenuwen. Als ik vrij ben en wat muziek aan mag zetten, heb ik niet zo'n zin om constant aan mijn werk te worden herinnerd. Daarnaast natuurlijk nogal kapot gedraaid op de radio. Dolly Parton kan op zich wel prima zingen, een Jolene (hebben we die al gehad? Not sure) zou wel in deze regionen belanden bij mij vermoed ik.
1612 The Amazing Stroopwafels - Ik ga naar Frankrijk: Ja leuk, die Tour de France, altijd genieten. Maar dit liedje is me wel wat teveel schijtlol. Doe maar snel weer iets van Michel Fugain of iets van die aard.
1601 Paul McCartney & Wings - Mrs Vandebilt: Het is thematisch allemaal nog wel aardig, maar het klinkt een beetje gedateerd. De blazers zijn op zich nog wel lekker, maar de zang vind ik een stukje minder.
  Redactie Sport zondag 20 juli 2025 @ 23:04:20 #97
pi_218273473
Angels is inderdaad een stuk beter dan Memories, dat is het beste nummer van de band na de eerste 2 platen
  zondag 20 juli 2025 @ 23:47:28 #98
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218273750
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 23:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Angels is inderdaad een stuk beter dan Memories, dat is het beste nummer van de band na de eerste 2 platen
Het B-kantje van Angels, Say My Name, staat bij mij meestal nog een tikje hoger dan Angels zelf. Wel weer een ballad trouwens, net als Memories. Maar ze zijn allebei heerlijk.

Van het nog nieuwere werk is A Demon's Fate al heel lang mijn favoriet :)
  maandag 21 juli 2025 @ 15:11:53 #99
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218277564
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:11 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Net even gekeken. Een deel hiervan stond natuurlijk al op de keuzelijst. Er zijn tot nu toe ook 3 mogelijke toevoegingen: een terugkeer op de keuzelijst van nummer 13 (hoi Tim, lekker gewerkt). Een serieuze kans op nummer 18 (want 2x gedraaid bij Tim en Em). En er is ook nog een keer een stukje nummer 22 doorheen gejaagd. Die zou ik er supergraag bij hebben, dus die zal het sowieso niet gaan redden. Er zijn trouwens wel van verschillende artiesten op deze lijst (Simple Minds, Wolf Alice, White Lies 3x, Depeche Mode, Blur, om maar wat te noemen) andere niet-keuzelijst liederen doorheen gejaagd tot op heden.
  Redactie Sport maandag 21 juli 2025 @ 18:08:10 #100
pi_218278955
Oja, over The Silent Force gesproken, Jillian vind ik ook een stuk beter dan Memories. Stand My Ground daarentegen.. nouja, je kunt het hieronder lezen.

1600 Within Temptation - Stand My Ground

Waar ik Memories een ietwat vreemde notering vond, vind ik de aanwezigheid van Stand My Ground logisch. Ondanks dat vind ik het niet eens heel veel beter, maar dit hoor je gewoon nog vaker op de radio buiten de Top 2000 om en het intro is wel herkenbaar. Dat intro is voor mij net het verschil tussen Memories en dit, vooral in de albumversie waar nog even die harde gitaar al terugkomt. Sinds 2018 staat dit lied in de lijst, met plek 731 in 2022 als beste prestatie en 911 als meest recente notering.

1599 Nena - Nur geträumt

In 2003 was ik slechts een kind, en dat was duidelijk te horen in het feit dat ik wel vrolijk werd van Special D. Jaren later kwam ik er achter dat die deun van Come With Me simpelweg gekaapt was van de Duitse band, waarvan ik dit de leukste bijdrage aan de Top 2000 vind. Nena is typisch zo'n band die ik best leuk vind, maar die ook geen absolute klepper heeft voor mij. Gewoon songs die ik graag hoor en that's it. Dit is denk ik door de herinneringen aan Special D -en door de solo die dat nummer juist niet heeft - de leukste. Heeft Dennis Horstmann toch iets goed gedaan. Sinds 2017 staat dit lied in de lijst, met plek 1278 in de meest recente editie als hoogste notering voor de plaat die sowieso alleen in 2019 daalde.

1598 Nilsson - Without You

Ja, ook niet het origineel, want dat is van Badfinger. Maar nog altijd 1000 keer beter dan dat gekweel van Mariah Carey. Harry Nilsson kan tenminste wel zingen. In veel landen werd dit een grote hit, in Nederland werd dit een iets kleinere hit. Ik snap wel waarom dit scoort, die hele akkoordenprogressie roept emotie op en Harry brengt het ook wel fraai. Van 1999 tot 2014 stond het lied in de lijst, met plek 742 in de eerste editie als beste prestatie.

SPOILER: 1597-1576
  maandag 21 juli 2025 @ 18:42:24 #101
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218279239
Het is inmiddels zover gekomen dat als ik het intro van Shaft hoor, ik onze voormalig anchorman in een leren jassie zie.
  Redactie Sport maandag 21 juli 2025 @ 18:50:06 #102
pi_218279323
2006-2023 trouwens, stop de tijd.
  maandag 21 juli 2025 @ 18:53:41 #103
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218279365
We komen wel dichterbij het ideale blok. Bruel vind ik wel een beetje te veel gebruel. Maar het is wel fijn dat de broer van Philly aan het eind zit zodat je even een hamburgertje kan bakken voor het volgende uur. De rest is wel echt prima op te zetten.
  maandag 21 juli 2025 @ 19:06:12 #104
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218279483
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:53 schreef Tussle266 het volgende:
We komen wel dichterbij het ideale blok. Bruel vind ik wel een beetje te veel gebruel. Maar het is wel fijn dat de broer van Philly aan het eind zit zodat je even een hamburgertje kan bakken voor het volgende uur. De rest is wel echt prima op te zetten.
Ondanks dat je wel gelijk hebt dat bijna elk nummer wel prima op te zetten is, vind ik het toch een beetje saaiig blokje.
:@
  maandag 21 juli 2025 @ 19:21:50 #105
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218279598
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:06 schreef peaceman het volgende:

[..]
Ondanks dat je wel gelijk hebt dat bijna elk nummer wel prima op te zetten is, vind ik het toch een beetje saaiig blokje.
Ik heb ze nog nooit in deze volgorde geluisterd, dus dat zou op zich best wel eens kunnen kloppen. Maar afzonderlijk vind ik alleen Bruel en de Hamburgerkoning van X niet echt heel erg fijn. Als het een echt uurtje zou zijn, is dat wel de tijd om even een colaatje te pakken.
pi_218279725
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:06 schreef peaceman het volgende:

[..]
Dat is bij de recentste tien keer misschien wel de helft van de keren het geval. Het zijn individueel op een enkeling na allemaal wel prima liedjes, waar weinig op aan te merken valt. Maar als we nu zouden moeten bepalen welke 2000 liedjes mee moeten naar het nieuwe millennium volgende kwart van de eeuw, zou ik er bij vrij veel niet van wakker liggen als ze het niet zouden halen.
  Redactie Sport maandag 21 juli 2025 @ 19:40:54 #107
pi_218279778
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:36 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat is bij de recentste tien keer misschien wel de helft van de keren het geval. Het zijn individueel op een enkeling na allemaal wel prima liedjes, waar weinig op aan te merken valt. Maar als we nu zouden moeten bepalen welke 2000 liedjes mee moeten naar het nieuwe millennium volgende kwart van de eeuw, zou ik er bij vrij veel niet van wakker liggen als ze het niet zouden halen.
Dat is natuurlijk ook wel logisch bij het onderste kwart van de 2000, want dat betekent ook dat er nog 1500 gewoon beter zijn en dat is echt een hoop. Als je op vakantie gaat neem je ook geen 1501 dingen in je koffer mee, zullen we maar zeggen.
pi_218279813
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook wel logisch bij het onderste kwart van de 2000, want dat betekent ook dat er nog 1500 gewoon beter zijn en dat is echt een hoop. Als je op vakantie gaat neem je ook geen 1501 dingen in je koffer mee, zullen we maar zeggen.
Deze ga ik inlijsten voor mijn eega :P
  maandag 21 juli 2025 @ 19:55:56 #109
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218279914
quote:

[..]
ik neem mijn playlist van bijna 10.000 nummers anders wel mee...
pi_218280132
quote:

[..]
Daag de Familie Fred_B niet uit, zou ik zeggen. Maar ik bedoel meer dat dit lijstjes zijn waar weinig is om van op te veren, in heel positieve of negatieve zin. Nu hoeft er geen Bløf, Acda en De Munnik of de Cats ofzo bij om dat effect wel te krijgen, maar in de echte Top 2000 heb je in de uurtjes in deze regionen nog weleens een verdwaalde polonaise-plaat, jaren ‘60 klassieker die dapper weerstand biedt aan de Vinexwijksmaak van het Radio 2-publiek, of een 90s danceplaat ofzo, die misschien niet beter zijn, maar wel de boel weer even op scherp zetten. Nu kabbelt het allemaal wat meer voorbij.
pi_218280230
Ik geloof dat ik van dit laatste blok toch wel zo'n beetje de helft in een eigen top 1000 zou plaatsen. Alleen ook maar 3 of 4 in een top 250
The script for tears
  maandag 21 juli 2025 @ 20:37:34 #112
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218280322
Wat minder blokje dit keer, maar des te toffer is dan wat nog komen gaat natuurlijk!

Nummers (1600-1576) die ik hoger zou plaatsen:

1600 Within Temptation - Stand My Ground: Ja, dit hebben we dus net uitgebreid besproken. Ook deze vind ik weer heerlijk en haalt moeiteloos de bovenste regionen. Zijn er platen waarvoor dat niet geldt van WT? Misschien Faster, maar die is begrijpelijkerwijs ook al een tijdje geleden besproken.
1595 Klein Orkest - Laat mij maar alleen: Er zijn van mij enigszins aandoenlijke foto's terug te vinden waarop ik als klein kind vastgelijmd zit aan de tv tijdens een conference van Harrie Jekkers. Welke het precies is geweest weet ik niet, maar ook als volwassene vind ik zowel zijn theaterprogramma's als zijn muziek tof. Dit nummer vind ik ook sterk in elkaar zitten, met teksten als 'de eenzaamheid is soms erger met zijn twee'

Nummers (1600-1576) die ik lager zou plaatsen:

1598 Nilsson - Without You: Er zijn verrassend veel versies van dit lied, maar geen ervan vind ik bijster interessant. Weinig inspirerende akkoordenschema's, noch al te originele teksten.
1597 Isaac Hayes - Theme from Shaft: Beetje te veel een deuntje en te weinig een volwaardig lied, al vind ik hem het Chump Change-niveau wel ontstijgen. Maar bij de bovenste 2000 is me iets te veel eer.
1591 The Beatles - And I Love Her: Ik merk dat ik ze toch wel erg wisselvallig vind, die Beatles, nu alle grofweg zestig nummers die ze ooit in de Lijst der Lijsten hebben gehad langzaam binnendruppelen. Sommige zijn iconische klassieke meesterwerken die een inspiratiebron zijn geweest voor talloze moderne artiesten, en sommige zijn... nou ja, dit soort spul, dat vooral scoort omdat de naam 'Beatles' erop staat. En had ik al gezegd dat mijn minst favoriete van ze nu nog stééds niet langs is geweest?
1589 Patrick Bruel - Casser la voix (Live): Lastig te ranken omdat ik de liveversie niks aan vind, maar de albumversie op zich wel prima. Ik vind liveversies sowieso maar zelden echt wat toevoegen, en in dit geval vind ik zelfs dat het afbreuk doet aan de ervaring, die extra laag vocalen die er constant doorheen komt. Je krijgt toch pas een echt fatsoenlijke live-ervaring als je een concert bezoekt, laten we wel wezen.
1584 Four Tops – Bernadette: Vrij schreeuwerig en qua muzikale omlijsting enigszins aan de eentonige kant, niet iets wat helemaal in mijn straatje past. En dan sowieso die liefdesliedjes met een naam in de titel... lastig om je daardoor aangesproken te voelen als jijzelf of je geliefde niet toevallig de naam in kwestie heeft. Ik laat deze dus maar liever over aan Howard Wolowitz.
1576 James Blunt - You're Beautiful: Ik zou mezelf niet per se als hater willen bestempelen, want er heeft wel veel erger in de Top 2000 gestaan, maar echt mooi vind ik het ook weer niet. Beetje slapjes, beetje zeurderig, beetje mwah. De Weird Al-versie vind ik wel weer geinig trouwens.
  maandag 21 juli 2025 @ 20:50:27 #113
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218280435
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 20:16 schreef Fred_B het volgende:
verdwaalde polonaise
Dit lijkt me wel heel mooi. Dat je op 3 mei uit het raam kijkt en er een polonaise op straat voorbij komt.
pi_218280475
Van het laatste blokje zijn die van Nena en Laura Pausini denk ik wel mijn favorieten. Als polyglot heb ik toch een zwak voor anderstalige muziek (lees: niet-Nederlands of -Engels).

En Ms Jackson scoort bij mij de nodige nostalgiepunten omdat de geinige clip in die tijd op TMF vaak voorbijkwam. :)
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 09:47:58 #115
pi_218284054
Oh, ik heb een nummertje gedubbeld lijkt het op. Dan moet ik de volgende keer er 26 bespreken.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 09:56:00 #116
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218284147
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
Oh, ik heb een nummertje gedubbeld lijkt het op. Dan moet ik de volgende keer er 26 bespreken.
namen en rugnummers graag....
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 09:58:56 #117
pi_218284175
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:56 schreef peaceman het volgende:

[..]
namen en rugnummers graag....
Ik ben hem nog aan het zoeken. Kan ook zijn dat er eentje ten onrechte afgestreept is die nog niet geweest is
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 10:20:58 #118
pi_218284390
Dat laatste was het geval, de boosdoener was Love Affair. Maar die zal niet morgen al komen, zullen we maar zeggen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:22:52 #119
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218285748
Angel of Death is gisteravond gedraaid. Ik durf te wedden dat dat hooguit 1 keer eerder in daytime, dus buiten de Top 2000 en de non-stop blokken in de nacht is gebeurd.

En omgekeerd, wat zou het toch zijn dat er dan ineens iemand denkt: 'oh, een eurodance hitje uit 2015 dat we al sinds 2020 niet meer hebben gedraaid. Laten we die deze week eens 4 keer opzetten'? Of die obsessie met The Kooks, die dus gewoon al voor het vierde jaar op rij naar de 40+ keer gedraaid gaan. Die stonden zelfs geeneens in de KKD.

Niet dat ze alleen die 2000 (+500) tot het einde der tijden moeten draaien. Maar daar zitten er genoeg tussen die juist wel alleen in de Top 2000 en die non-stop blokken tussen 2.00 en 4.00 voorbij mogen komen (zoals Slayer dus, tot gisteren). Dat is ergens wel vreemd, toch? Of denk ik gewoon te lineair?
pi_218286122
Slayer is natuurlijk gewoon de voor de hand liggende plaat voor mensen die van harde muziek houden die je normaal niet op Radio 2 hoort. Ik denk dat de gemiddelde radioluisteraar daar niet op zit te wachten en Radio2 bang is dat mensen daarvoor de Radio uit gaan zetten.

De Kooks maken van die lekkere makkelijke poprockdeuntjes die makkelijk in het gehoor liggen en er bij (bijna) iedereen wel ingaan, dus ideale radiomuziek. Wel muziek die je makkelijk weer vergeet, dus op zich ook wel logisch dat die de lijst niet halen (al denk ik dat ook voor 50% wat de lijst wel haalt, dus zo logisch is dat ook weer niet)
  dinsdag 22 juli 2025 @ 13:12:12 #121
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218286187
Ja, Slayer was ook een idioot slecht voorbeeld.
pi_218286324
Maar goed, de wegen van Radio2 zijn ondoorgrondelijk, dat blijkt wel weer

Net als de smaak van het Nederlandse volk, trouwens
pi_218291269
Dabje voor Black Sabbath?
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 20:21:36 #124
pi_218291333
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:17 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik denk wel dat Paranoid en No More Tears gaan stijgen, ja
  roze dinsdag 22 juli 2025 @ 20:22:49 #125
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218291352
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:17 schreef Scorpion_17 het volgende:
Vergeet Ozzy als solo artiest niet. _O_
Your beauty never ever scared me.
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 20:24:14 #126
pi_218291367
En graag Iron Man en War Pigs in de lijst. *O*
pi_218291482
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:22 schreef Ama het volgende:

[..]
Vergeet Ozzy als solo artiest niet. _O_
(What if God was) One of Us is een prima nummer ja
pi_218291502
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
En Crazy Train! *O*
  dinsdag 22 juli 2025 @ 20:35:39 #129
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_218291503
NIB met Bassically intro moet in de lijst!
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 20:56:12 #130
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218291819
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
War Pigs had in `22 vanwege Oekraïne momentum. Zoveel dat het volgens mij op vrije keuze in de KKD stond. Werd toen totaal genegeerd. Vorige week zijn er een paar gedraaid vanwege dat farewell concert (oa Planet Caravan, de rest moet ik nazoeken thuis). Vandaag komen ze niet verder dan Paranoid vooralsnog...
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:18:51 #131
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_218292234
quote:
Wanneer komt de eeuwige WK darts bonus voor Planet Funk - Chase the Sun die het nummer ook naar de Top 2000 loodst? :)
Het viel mij de laatste dagen op dat veel dartsanthems het al geruime tijd goed doen in ?? ????? ??? ???????. Sommige bereikten afgelopen jaren hun hoogte positie ooit.

Lijst van hoogste walk-on songs in de Top 2000 (2024):

0084. The Cranberries - Zombie
0092. The Killers - Mr. Brightside
0120. Oasis - Don't Look Back in Anger
0122. Black Sabbath - Paranoid (R.I.P. Ozzy -O- )
0134. The Beatles - Hey Jude
0146. Bruce Springsteen - Dancing in the Dark
0152. Jason Paige - Gotta Catch 'Em All (Pokemon Theme Song)
0158. Bryan Adams - Summer of '69
0162. Oasis - Wonderwall
0181. Bob Marley & The Wailers - Three Little Birds
0193. Neil Diamond - Sweet Caroline
0294. Bon Jovi - Livin' on a Prayer
0304. Elton John - I'm Still Standing
0327. The Proclaimers - I'm Gonna Be (500 Miles)
0451. The White Stripes - Seven Nation Army
0536. Eminem - Without Me
0591. Tina Turner - The Best
0733. Status Quo - Whatever You Want
0790. Men at Work - Down Under
0825. Spandau Ballet - Gold
0940. David Guetta & Sia - Titanium
0972. Survivor - Eye of the Tiger
1192. Madness - Our House
1329. Chuck Berry - Johnny B. Goode
1384. Status Quo - Rockin' All Over the World
1548. House of Pain - Jump Around

Nu wachten tot Tetris, Last Friday Night, Losse Pols, De Toreador, I Predict a Riot, Freed from Desire, Chelsea Dagger, Give It Up, I'm Shipping Up to Boston, Greenlight en Don't Stop the Party gaan enteren

*Enkel PDC-darters met een tourkaart meegenomen en de prominente vrouwen.

Buiten mededinging o.a.:
SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door Gretzl op 22-07-2025 21:42:04 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:46:25 #132
473584 Gretzl
pi_218292601
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 20:55 schreef Chiappucci het volgende:
Van het laatste blokje zijn die van Nena en Laura Pausini denk ik wel mijn favorieten. Als polyglot heb ik toch een zwak voor anderstalige muziek (lees: niet-Nederlands of -Engels)
Same :Y
Blij het bijzonder jammer vinden dat Laura Pausini sinds 2016 nog maar één nummer in de lijst heeft. Haar beste songs Strani Amori en E Ritorno Da Te ontbreken.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
  dinsdag 22 juli 2025 @ 22:01:50 #133
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218292819
Mr. Crowley is eigenlijk ook wel een heel fijn stukje muziek.
  Redactie Sport dinsdag 22 juli 2025 @ 22:30:39 #134
pi_218293157
SOYCD is een walk on song. Soort van.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 23:23:04 #135
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218293688
Zoals te verwachten jaagt onze vriend er nu het nodige doorheen tijdens zijn uurtjes.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 23:30:59 #136
473584 Gretzl
pi_218293731
Verkeerde topic
pi_218293938
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:21 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik denk wel dat Paranoid en No More Tears gaan stijgen, ja
Paranoid voor een verrassende top 10? :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 23 juli 2025 @ 01:08:34 #138
473584 Gretzl
pi_218294137
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
1590 Fink - Looking Too Closely

Britse band rondom Fin Greenall met een klein radiohitje in Nederland, misschien ook wel omdat Ruben 'Wij zitten niet in Kiev, vriend' Hein de piano bespeelt op dit lied, met een mooie opbouw en fijne vocalen.
Zie dit fragment nu voor het eerst :D

https://www.facebook.com/MolGraphic/videos/1338162082957055/
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:16:54 #139
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218295791
De Ozzy's (en Sabbaths) op de playlist van 1 jan tot en met gisteren:
Crazy Train
Mama, I'm Coming Home (2x)
Changes
Planet Caravan (2x)

De playlist heeft deze ochtend kuren, dus mogelijk zit er nog eentje tussen, maar dat betwijfel ik, want ze grijpen vooral terug op Paranoid en No More Tears (logisch).
pi_218296633
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:18 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Het viel mij de laatste dagen op dat veel dartsanthems het al geruime tijd goed doen in ?? ????? ??? ???????. Sommige bereikten afgelopen jaren hun hoogte positie ooit.

0162. Oasis - Wonderwall

Nu wachten tot Tetris, Last Friday Night, Losse Pols, De Toreador, I Predict a Riot, Freed from Desire, Chelsea Dagger, Give It Up, I'm Shipping Up to Boston, Greenlight en Don't Stop the Party gaan enteren

Buiten mededinging o.a.:
SPOILER
Vergeet Beatons anthem Stayin' Alive niet _O_
  woensdag 23 juli 2025 @ 14:54:30 #141
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218297991
En alle voorspellingen kunnen uit het raam:
https://nos.nl/artikel/2576113
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 14:56:53 #142
pi_218298011
Drukke week allen
pi_218298032
Veel bonuspunten te verdienen deze week blijkbaar
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:18:17 #144
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218298174
Wel benieuwd nu, omdat het oeuvre best rijk is: welke zou jij kunnen stemmen?

Ik vind het hele oude werk heel erg fijn (She Flies..., Just a Little bit..., enz), maar ik denk dat Ed op de Harley toch wel mijn favoriet is. Ik denk dat ik wel een plekje ga opgeven op de reddingsboeilijst daarvoor.
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:33:29 #145
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218298323
Drukke top 10 wordt dat. Radar Love op 1?
pi_218298343
Op deze manier kunnen we straks een hele top 2000 samenstellen alleen van dooie/ernstig zieke muzikanten van het afgelopen jaar.
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:39:56 #147
473584 Gretzl
pi_218298378
2025 begint aardig op 2016 te lijken inmiddels. Dat wordt een groot aantal DAB+ in de lijst

R.I.P. George Kooymans
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:41:28 #148
473584 Gretzl
pi_218298391
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:05 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Vergeet Beatons anthem Stayin' Alive niet _O_
Ja ik heb Beaton niet meegenomen in de originele lijst omdat ie z’n tourkaart vorig jaar inleverde. Mag natuurlijk wel bij het overzicht van ouwe rotten die gepensioneerd zijn of alleen nog aan senior darts of modus meedoen
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:42:34 #149
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218298401
Van de Vreemde Kostgangers leeft dus alleen Boudewijn nog. :{
pi_218298440
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 14:54 schreef Tussle266 het volgende:
En alle voorspellingen kunnen uit het raam:
https://nos.nl/artikel/2576113
Ik denk dat de dab voor Suzan en Freek wel relatief mee gaat vallen nog idd. Zeker nu Freek enigszins stabiel lijkt naar omstandigheden

En arme Rob de Nijs, die gaat een wat tegenvallende dab incasseren
pi_218298511
Wat zijn jullie favoriete nummers van Earring/andere verbanden waarin hij te horen was?

1. Another 45 Miles
2. Going to the run
3. Radar Love
4. Ik Heb Zo'n Hekel aan de Blues
5. Twilight Zone
6. Just a little Bit of Peace in my heart
7. Scheiding
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:01:20 #152
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218298565
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Wat zijn jullie favoriete nummers van Earring/andere verbanden waarin hij te horen was?

1. Another 45 Miles
2. Going to the run
3. Radar Love
4. Ik Heb Zo'n Hekel aan de Blues
5. Twilight Zone
6. Just a little Bit of Peace in my heart
7. Scheiding
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:18 schreef Tussle266 het volgende:
Wel benieuwd nu, omdat het oeuvre best rijk is: welke zou jij kunnen stemmen?

Ik vind het hele oude werk heel erg fijn (She Flies..., Just a Little bit..., enz), maar ik denk dat Ed op de Harley toch wel mijn favoriet is. Ik denk dat ik wel een plekje ga opgeven op de reddingsboeilijst daarvoor.
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:02:35 #153
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218298578
Heb het beperkt tot GE, in willekeurige volgorde:
I've just lost somebody
She flies on strange wings
Kill me (ce soir)
Radar Love
When the lady smiles
Twilight zone
Pouring my heart out again
Back Home
Vanilla Queen
Going to the run
pi_218298606
Inmiddels al 7x Kooymans binnen een uur gedraaid bij Radio 5. Dat wordt nog een bijzondere Evergreen met alle dabs (die je daarin imo nog duidelijker terugziet dan in de Top 2000)
pi_218298737
Twilight Zone
Long Blond Animal
Weekend Love
Sound of the Screaming Day
Vanilla Queen
Back Home
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:38:01 #156
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218299857
Beetje lullig voor George, maar ik moet zeggen Mad Love's Coming van de 1977 Live-plaat, maar dan vooral ook door t gitaarwerk van Eelco Gelling
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:46:50 #157
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218299929
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Beetje lullig voor George, maar ik moet zeggen Mad Love's Coming van de 1977 Live-plaat, maar dan vooral ook door t gitaarwerk van Eelco Gelling
Dat is wel een hele fijne. Een beetje, als je de ‘grote 3’ Earring nummers bij elkaar gooit, dan krijg je deze. Staat ook gewoon op de keuzelijst. Op plek 1998 eindigen dit jaar zou echt fijn zijn.
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:49:18 #158
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218299954
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:46 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dat is wel een hele fijne. Een beetje, als je de ‘grote 3’ Earring nummers bij elkaar gooit, dan krijg je deze. Staat ook gewoon op de keuzelijst. Op plek 1998 eindigen dit jaar zou echt fijn zijn.
Ik denk alleen wel de studioversie, al stond er wel een plaatje bij van de Live-plaat.
Maarja, kwestie van tijd voordat het de Naked-versie wordt natuurlijk..
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:52:24 #159
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218299989
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Ik denk alleen wel de studioversie, al stond er wel een plaatje bij van de Live-plaat.
Maarja, kwestie van tijd voordat het de Naked-versie wordt natuurlijk..
Oh ja, dit klopt. Is de studioversie. Die is overigens ook best prima. Nooit zo begrepen waarom die niet zo groot bekend is. Mogelijk omdat er zoveel is om te kiezen?
pi_218300051
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Gelling leeft nog toch?
  woensdag 23 juli 2025 @ 19:01:15 #161
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218300060
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 19:00 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Gelling leeft nog toch?
Yup
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 21:09:34 #162
pi_218301202
Al die dooien leiden natuurlijk ontzettend af van echt belangrijke zaken, zoals de vraag die eenieder bezig houdt: Wat worden de volgende 25?

1575 Grace Jones - I've Seen That Face Before (Libertango)

Geen Slave to the Rhythm en geen Pull up to the bumper, maar wel deze echte doorbraak gebaseerd op de tangoklassieker van Piazolla. Daarvan werd al eerder muzikaal geleend op het feestje van Wimlex en Maxima, maar dit doet me toch meer. Deze dansbare, duistere mix van disco en ska neigt ook een beetje naar de New Wave en laat zich zodoende maar moeilijk plaatsen. Ik hou er wel van, Grace is sowieso wel ondergewaardeerd in de Top 2000. Die 2 nummers die ik noemde hadden echt wel gekund en gemogen. Gelukkig stond dit er wel in, maar enkel in 1999, 2002 en 2009. In 2002 was 1475 de beste notering.

1574 The Chemical Brothers - Galvanize

Nu ook wel een stukje duistere muziek, maar wel op een totaal andere manier. Het is dat strijkersampletje uit Goul El Hak El Mout Kaina van Najat Aatabou wat het hoogtepunt is van dit lied, dat is misschien wel een van de beste samples uit de elektronische muziek. Het past naadloos in deze song. De rest vind ik een stuk minder spannend, al kan A Tribe Called Quest-man Q-Tip het nog altijd wel. Maar de stukken zonder het sampletje voelen altijd wel als wachten op datzelfde sampletje. In 2015, 2016 en 2017 stond het lied in de lijst. Die laatste keer zelfs hoger dan ooit op 1664, maar het was niet voldoende voor een langer verblijf.

1573 Supertramp - It's Raining Again

Het lijkt Nederland wel. Altijd maar weer die kloteregen. Davies en Hodgson maakten er een liedje over, het laatste wat ze samen de Top 40 in brachten in Nederland. Nouja, School werd pas een hit in 1989, maar dat tellen we niet mee. Het is wel dé popsong van Supertramp als je het mij vraagt, ik denk dat dit het nog best goed doet onder de kids met alle vrolijke motiefjes. Maar ook in het ietwat kinderlijke (gesterkt door het kinderkoor in het outro) is het nog steeds een fraai badje muziek. Supertramp is altijd leuker dan in denk. Het eerste leven voor de plaat was van 2000 tot 2013, de tweede helft was van 2019 tot 2023. In 2003 was plek 920 de beste prestatie.

SPOILER: 1572-1551
  woensdag 23 juli 2025 @ 21:22:47 #163
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218301344
quote:
Vroege disco van Donna Summer, over haar geliefde die gegijzeld wordt, met tragische afloop. Na een radio-optreden in Nederland werd dit een grote hit, al is dit wel een vergeten plaat van de zangeres.
The Hostage werd bekend door het tv programma Van Oekel's Discohoek

woensdag 23 juli 2025 @ 21:25:42 #164
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218301397
De Shangri-Las wisten wel waar je de leiders van No Surrender, Satudarah of Bandidos kon vinden; bij de Jamin.
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 21:30:36 #165
pi_218301463
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:22 schreef Starflyer het volgende:

[..]
The Hostage werd bekend door het tv programma Van Oekel's Discohoek

Oh ach, stop de tijd.
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 21:35:38 #166
pi_218301531
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:25 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De Shangri-Las wisten wel waar je de leiders van No Surrender, Satudarah of Bandidos kon vinden; bij de Jamin.
Ik zie een suikerspin eigenlijk alleen maar op de kermis.
  woensdag 23 juli 2025 @ 21:41:50 #167
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218301618
Grace Jones is zeker onder gewaardeerd.
Williams Blood is ook een erg fijn liedje bijvoorbeeld.
Niet dat die ooit de top 2000 zou halen trouwens.
  woensdag 23 juli 2025 @ 21:48:35 #168
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218301706
Voor de oudere jongeren onder ons: het thema van Medisch Centrum West is natuurlijk ook geleend van Libertango.
  woensdag 23 juli 2025 @ 21:51:10 #169
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218301736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Voor de oudere jongeren onder ons: het thema van Medisch Centrum West is natuurlijk ook geleend van Libertango.
Ik wilde eigenlijk iets anders zeggen, maar helaas moet ik nu melden dat ik vorig jaar bij Radio 4 geklaagd heb dat je niet op MCW kan stemmen bij die soundtrack top 200 (in ieder geval nu, misschien toen nog 100).
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:00:12 #170
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218301873
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
van mij hoeft het niet de hoogstgenoteerde te zijn van de band
Maar waar ik voor kwam, de belangrijkste bijzaak des levens, dit ben ik dus volledig eens. Dit is wel echt jammer. Ik vind het wel lastig om een beste Stones aan te wijzen, maar deze is het in ieder geval niet.

Edit: Vooralsnog houd ik het op Can't You Hear Me Knocking.
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:04:56 #171
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218301946
Ik denk dat mn favo Stones misschien wel in de Extra 500 stond
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 22:05:59 #172
pi_218301961
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 22:04 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik denk dat mn favo Stones misschien wel in de Extra 500 stond
Ja Let's Spend The Night Together vind ik ook wel een puike, die is wel aardig gevallen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:08:06 #173
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218301999
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 22:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja Let's Spend The Night Together vind ik ook wel een puike, die is wel aardig gevallen.
Ja, nee, maar dan die een plaatsje of 50 lager stond
  Redactie Sport woensdag 23 juli 2025 @ 22:09:14 #174
pi_218302013
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 22:08 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Ja, nee, maar dan die een plaatsje of 50 lager stond
Ah, de Johan Derksen-plaat. Ook een fraaie.
pi_218302082
Beste Stones is lastig, maar ik vind Gimme Shelter, Jumping Jack Flash en Honky Tonk Women wel kanshebbers. En dan vergeet ik er nog wel een paar
pi_218302322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
La Maladie D’amour is origineel (en beter) uiteraard van Michel Sardou.
pi_218302326
De beste Stones is trouwens She’s A Rainbow
pi_218302340
En dat van Supertramp dit niemendalletje hoger staat dan de epische plaat met Kerkheuvel en de Concertagenda klopt natuurlijk ook niet.
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:37:49 #179
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218302344
Waarmee dus direct ook duidelijk is waarom ik de beste Stones kiezen zo lastig vind, want blijkbaar ligt het allemaal heel dicht bij elkaar. Dat is bij sommige bands ook wel anders.
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:47:55 #180
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218302436
:) :W UITZWAAI-ALARM :W :)

SPOILER
56 favorieten over.

Nummers (1575-1551) die ik hoger zou plaatsen:

1563 Of Monsters and Men - Little Talks: Speciaal voor dit nummer heb ik, voor de oplettende lezers, even de smileys aangepast bij het uitzwaai-alarm. Waarom? Omdat deze heel wat hoger is gekomen dan ik verwachtte, veel hoger dan bijvoorbeeld Mumford & Sons. Een leuke meevaller dus dat we hem nu pas uitzwaaien, had gedacht dat het niet helemaal in Mex zijn straatje (of tijdperk) zou zijn. Ik zag Of Monsters and Men ooit op Werchter en stond daar helemaal vooraan, daar zijn nog ergens officiële foto's van gemaakt door de organisatie en die zwerven nog wel ergens op internet rond. Epische beelden. Ik had toen een bordje vast met 'Allt í lagi, takk fyrir', waardoor de bandleden zich afvroegen of er nog IJslanders in de tent stonden. Dat vroegen ze tenminste, en ik heb altijd vermoed dat mijn bordje er iets mee te maken had. Maar nee, geen IJslander, gewoon een taalnerd. Overigens, voor de liefhebber: ook recenter, toen ze weer wat meer in de anonimiteit waren verdwenen, hebben ze nog wel wat toffe muziek uitgebracht. Van hun tweede album kan ik bijvoorbeeld Empire en Thousand Eyes aanbevelen. Thousand Eyes heeft ook wel een lekkere opbouw, beetje een iets meer poppy antwoord op het werk van Sigur Ros als je het mij vraagt.
1554 Ellie Goulding - Love Me like You Do: Ik hoorde afgelopen voorjaar Burn weer eens op de radio van haar, dat is écht een heerlijke moderne synthpop-plaat die door dit momentje van herontdekking nieuw binnenkwam in mijn top 1000 dit jaar. Jammer dus dat die er nooit in heeft gestaan, maar ook deze is dik in orde. Wat betreft het Fifty Shades-deel, ach, ik heb wel veel slechtere chickflicks gezien.
1552 Elbow - Lippy Kids: Eigenlijk is deze ook pas vrij recent bij mij wat meer gevallen. Dat is eigenlijk gek als je nagaat hoe lekker ik altijd ga op die opbouwende piano-intro's in combinatie met die herhalende meebrulbare vocalen. Build a rocket booooys!

Nummers (1575-1551) die ik lager zou plaatsen:

1572 The Shangri-Las - Leader of the pack:
Ik vind op zich die bubblegummy schoolmeisjes-vocalen nog niet zo erg, als het tenminste dan maar een beetje catchy is. Maar dat is het niet, en het is bovendien nogal chaotisch en zit vol vage geluidseffecten. Doe maar snel omlaag naar 3000 of nog een stuk lager.
1564 Rolling Stones – Angry: In plaats van dat ik weer iets onaardigs zeg over de Stones zeg ik ditmaal iets aardigs over een ander nummer van ze, dat in ditzelfde blokje staat maar met gemak aan dit lijstje ontsnapt. Paint It Black vind ik namelijk wel een van hun beste platen, met het heerlijk herkenbare riffje dat ook met wel wat geinige geluidseffecten wordt gespeeld waarvan ik zo niet onmiddellijk de juiste terminologie weet. Dus die staat hier uitstekend wat mij betreft.
1561 Slade - Merry X-mas everybody: Wonderlijk dat je deze zoveel hoger hebt dan Last Christmas en Driving Home For Christmas. Alle drie zijn ze natuurlijk helemaal platgedraaid, maar die andere twee vind ik echt vele malen beter, deze is me in de loop der jaren een beetje tegen gaan staan.
1557 The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group – Margio: Wel aardig gedaan, maar heeft wel een beetje een hoog 'lokale helden-podium op het Bevrijdingsfestival om half 2 's middags'-gehalte.
pi_218304650
Er is natuurlijk maar één kerstplaat die na 26 december in de top 2000 langs hoort te komen, maar die komt vast nog
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:36 #182
pi_218304657
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:13 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Er is natuurlijk maar één kerstplaat die na 26 december in de top 2000 langs hoort te komen, maar die komt vast nog
Volgens mij krijgen we er nog 3 (waarvan ik 1 als kerstplaat niet leuk vind, maar buiten de kerst om wel heel fijn)
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:54:30 #183
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218306007
'Oh kak, over 5 minuten is het programma over en ik was heel die George alweer vergeten, snel nog even eentje erdoorheen jagen'. Of in ieder geval zoiets.

Weet iemand van jullie hoe dat in de hoogtijdagen van de DAB's eigenlijk ging? Het valt me dit jaar in ieder geval op hoe snel het alweer over tot de orde van de dag is. Je kan er ook niet eindeloos bij stilstaan, natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat voorheen was en of dat ook meespeelt in hoe de bonussen veranderd zijn de afgelopen jaren (minder DAB's, meer actualiteitenbonussen).
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 12:14:42 #184
pi_218306143
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:54 schreef Tussle266 het volgende:
'Oh kak, over 5 minuten is het programma over en ik was heel die George alweer vergeten, snel nog even eentje erdoorheen jagen'. Of in ieder geval zoiets.

Weet iemand van jullie hoe dat in de hoogtijdagen van de DAB's eigenlijk ging? Het valt me dit jaar in ieder geval op hoe snel het alweer over tot de orde van de dag is. Je kan er ook niet eindeloos bij stilstaan, natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat voorheen was en of dat ook meespeelt in hoe de bonussen veranderd zijn de afgelopen jaren (minder DAB's, meer actualiteitenbonussen).
Die van MJ kwam wel echt het hardst aan voor mijn gevoel. Toen hoorde je dagen enkel MJ. Ramses had gewoon het geluk met zijn perfecte timing. Daarna merkte je het wel, maar niet meer zo extreem als bij MJ.

Het wordt bij die 60s/70s artiesten ook als 'normaler' gezien en bij Amy kwam het ook niet heel onverwachts. Avicii misschien een beetje.
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:14:20 #185
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218308455
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 12:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die van MJ kwam wel echt het hardst aan voor mijn gevoel. Toen hoorde je dagen enkel MJ. Ramses had gewoon het geluk met zijn perfecte timing. Daarna merkte je het wel, maar niet meer zo extreem als bij MJ.

Het wordt bij die 60s/70s artiesten ook als 'normaler' gezien en bij Amy kwam het ook niet heel onverwachts. Avicii misschien een beetje.
Bowie werd toen ook wel veel gedraaid dacht ik.
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 16:17:26 #186
pi_218309231
George Michael werd in ieder geval niet gedraaid, al wilde Evelien dat toen wel. Maar de Top 2000 wacht op niemand.

1550 George Michael - Careless Whisper

Ik weet nog dat ze dit lied een keer in de maxiversie draaiden, dat was best een keer leuk. Die kende ik niet, en was wel een keer verfrissend. Dit nummer was eigenlijk nog van Wham!, George schreef het ook gewoon samen met Andrew Ridgeley. Maar ja, het was heel anders dan de meeste dansbare liedjes van Wham! en zodoende werd besloten om het onder George Michael uit te brengen. Met de heerlijk zwoele saxofoonsolo is het ook wel een van de beste liedjes van de heren. Het is ook de enige soloplaat van George die de top 100 haalde. En nee, dat was niet in de recente jaren, maar in 1999 op plek 89. Daarna zakte de plaat nog 3 jaar naar de laatste nacht, maar in 2003 stond de plaat al op 517 en sindsdien was het vrijwel altijd 29 december of de nacht van de 30e. Dat veranderde na het overlijden van George, die in 2017 op plek 232 terugkeerde en de laatste jaren alleen maar verder stijgt: In 2020 werd de top 200 bereikt en inmiddels staat het lied op 114.

1549 Mama Cass - Dream a Little Dream of Me

Klassieker uit 1931 van Fabian Andre en Wilbur Schwandt, die door velen werd gezongen, maar de versie van 'Mama' Cass Elliot is de bekendste. De groep (The Mamas and the Papas) zong het nummer vaak al voor de lol, maar uiteindelijk besloten ze om de boel op te nemen. Het is heel anders dan de andere liedjes van de zanggroep - meer een jazzarrangement uit een rokerige club in de jaren 50 dan een psychedelisch popliedje. Ik hou er wel van, ik vind dat sowieso een mooi stijltje. Wel jammer van dat gefluit aan het eind, al hoort dat er ook een beetje bij. Van 1999 tot 2014 stond dit in de lijst, met plek 1103 in 1999 als hoogste notering.

1548 Al Stewart - On the Border

Al Stewart over grensconflicten uit de jaren 60 en 70, met Alan Parsons als producent en de Spaanse gitaar als kenmerkend instrument. Een fraai folkliedje, waarin het mooie Spanje helaas niet gespaard blijft. Achja, helemaal ongelijk had hij in die tijd ook niet, Spanje was toen geen gaaf land. Van 1999 tot 2020 stond dit in de lijst. Na een rustige start op 602 stond dit verder de eerste 10 jaar op de laatste 2 dagen, met zelfs plek 189 in 2002. Maar daarna was het verval behoorlijk en volgden vooral jaren in de tweede helft van de lijst.

SPOILER: 1547-1526
pi_218309361
Mooie klassiekertjes, waarvan in New York State of Mind toch wel een stukje hoger zou plaatsen (de mooiste van Billy, denk ik)

En oh ja, een krekel is geen sprinkhaan ;)
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 16:52:23 #188
pi_218309874
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:25 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Mooie klassiekertjes, waarvan in New York State of Mind toch wel een stukje hoger zou plaatsen (de mooiste van Billy, denk ik)

En oh ja, een krekel is geen sprinkhaan ;)
Ja, dat dier zocht ik! Ik kon niet op de naam komen _O-
  donderdag 24 juli 2025 @ 17:46:55 #189
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218310680
Crying in the rain zou bij mij wel idioot veel hoger staan, maar dat mag geen verrassing zijn. Verder zou ik het toejuichen als de Alanis-volgorde in deze lijst (met name deze en die nog komen moet) verplicht wordt overgenomen in week 53. Misschien over een paar jaar, want het gat is in de afgelopen jaren al gehalveerd.
  donderdag 24 juli 2025 @ 20:17:51 #190
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218312425
En toen hadden we ineens 3 stemplaten te pakken. Alanis Morisette, de BeeGees en Hall & Oates.
pi_218313525
Update van hem dodenbonussenoverzicht

Vijf sterren - Gaan zeker een DAB krijgen
Rob de Nijs
Brian Wilson (Beach Boys)
Golden Earring
Black Sabbath

Vier sterren - Waarschijnlijk
Roberta Flack

Drie sterren - Misschien
Marianne Faithfull

Twee sterren - Onwaarschijnlijk
Sam Moore (Sam & Dave)
Angie Stone

Een ster - Kansloos
Sly Stone
Garth Hudson (The Band)
pi_218316080
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:52 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja, dat dier zocht ik! Ik kon niet op de naam komen _O-
grillo ;)
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:08:20 #193
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218322814
Nummers (1550-1526) die ik hoger zou plaatsen:

1550 George Michael - Careless Whisper: Altijd wel wonderlijk dat dit nummer een beetje de reputatie heeft van zwoel schuifelnummer, terwijl het in werkelijkheid gaat over vreemdgaan. Misschien ligt het aan de saxofoon, die inderdaad wel een heerlijk zwoel geluid voortbrengt. Ik ken in algemene zin geen enkel nummer waar de saxofoon zó lekker naar voren komt en dat alleen al rechtvaardigt een zeer hoge positie in de Lijst der Lijsten.
1539 The Prodigy – Firestarter: The Prodigy heeft in algemene zin een heel herkenbare, opzwepende stijl. Als je een nummer van ze hoort weet je onmiddellijk dat het The Prodigy is, en tóch zijn ze ook meer dan voldoende gevarieerd. Dat is knap. Welke de beste is vind ik lastig te zeggen – Voodoo People is de enige die bij mij de top 1000 haalt, maar dan wel in de Pendulum Remix, die vind ik nog wel een stukje lekkerder. Noch de gewone versie, noch de remix haalde echter ooit de Lijst der Lijsten. Als we ons beperken tot die 5 nummers, dan vind ik Firestarter en No Good redelijk gelijkwaardig aan elkaar, en zouden allebei op een geschoonde lijst in de tweede helft van de top 1000 staan, vermoed ik.
1532 Chuck Berry - Johnny B. Goode: Never forget cultheld Johnny Hoogerland, met zijn heerlijke aanvallende koersstijl maar ook zijn tragische prikkeldraadverhaal. Ik moet toch altijd aan die gozer denken bij dit nummer. Ook los daarvan is het een iconisch, bijna antiek maar toch ook tijdloos nummertje.

Nummers (1550-1526) die ik lager zou plaatsen:

1547 Johnny Hallyday - Pour moi la vie va commencer: Niet alleen de zang zelf vind ik niet bijzonder mooi, ook de wijze van opname vind ik niet mooi, waarbij de stem een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Of zouden ze dat gedaan hebben omdát het niet de meest indrukwekkende zang ooit is?
1544 Herbert Grönemeyer - Halt mich: Ik kan me ergens voorstellen dat mensen dit mooi vinden, maar voor mij neigt het net iets te veel naar emoterreur. Ja, ook in het Duits kun je dat soms hebben.
1543 Buddy Holly - Peggy Sue: Muzikaal is het op zich wel interessant opgezet, maar het klinkt voor mij toch net iets te 'leeg'. En tsja, toch weer zo'n liefdesliedje voor een specifiek genaamd iemand, daar heb ik het van de week ook al eens over gehad meen ik.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:50:19 #194
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218323315
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 21:08 schreef DecoAoreste het volgende:
de gewone versie
Vorig jaar op de keuzelijst gekomen. We houden hoop. Ik vind trouwens Android de allerbeste Prodigy, als we dan toch gaan opbieden.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 09:21:38 #195
pi_218325738
Goedemorgen.

1525 The Weeknd & Daft Punk - Starboy

De eerste samenwerking tussen The Weeknd en Daft Punk, die ervoor zorgde dat we allemaal wel wisten dat we nog jaren met The Weeknd rekening konden gaan houden. Sowieso vind ik Abel Tesfaye een hele fijne zanger voor dit soort EDM-nummers, hij heeft er nog zo eentje die mij nog wel een stuk beter bevalt dan dit rustigere Starboy. Het is wel lekker funky. Wel random dat dit in 2022 ineens binnenkwam, maar dit zal ongetwijfeld toen pas de keuzelijst hebben behaald. Random Radio 2. In 2023 stond dit op 1369, iets hoger dan de entree in 2022. Afgelopen editie was plek 1692 een stuk minder, de gevarenzone is ineens weer in zicht.

1524 Amália Rodrigues - Uma casa Portuguesa

Misschien leuk voor wonen onder de zon voor minder dan een ton, dit klassieke fadonummer. Het zullen ongetwijfeld mijn Iberische roots zijn, maar ik heb wel een zwak voor klassieke flamenco en fadomuziek. Ik vind het dan ook leuk dat de grootste klassieker in dit genre de lijst heeft gehaald. Dat lukte van 1999 tot 2008 zelfs vrijwel altijd in de bovenste helft, alleen in 2006 net daarbuiten. In 2005 stond het zelfs op 260. Daarna in 2009.. niet. Toen stond het lied niet in de lijst. In 2010 en 2011 stond het nog onderin, maar dit lied uit 1953 was vervolgens verdwenen.

1523 The Move - Flowers in the rain

De psychedelische beatsound van The Move weer, ditmaal zoekend naar bloemen, wie deed dat nu niet in de Summer of Love. Fraaie instrumenten zorgen voor een leuk, origineel nummer van een band die ten onrechte niet wat meer status heeft. Van 1999 tot 2001 in de lijst en ook in 2004 deelnemer. In 2000 was plek 1768 de beste prestatie.

SPOILER: 1522-1501
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:13:20 #196
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218326119
Reflections, heerlijk nummer trouwens, werd ook nog gebruikt als theme in de serie China Beach (wat zich afspeelt in Vietnam).
Helemaal eens verder met Mex over Nina en Flower pot men.
Lorde heb ik dan weer helemaal niets mee.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:42:45 #197
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218326358
Freestyler is wel echt bittere ellende. Die zou bij mij tussen de Bankwarmers zitten. Anderzijds zijn de enige twee andere D 'n B opties Rudimental (niet die met fopschemer, maar die waar die beatloop halverwege ineens verspringt) en Sigma (met die sample van onze schizofrene vriend uit Chicago). Dus ja, het genre komt er sowieso niet echt aan te pas. Terwijl er best voldoende singles zijn geweest die zelfs de hitlijsten haalden van de jaren '90 tot zeer recent, die wel de moeite zijn.

Met betrekking tot Lorde, de laatste tijd draaien de nieuwkomers (Lip, Tim) veel oud (en soms beter) Lorde-werk, dus dat maakt het mogelijk alleen maar lastiger, die zouden we weleens kwijt kunnen zijn aan het eind van dit jaar.
pi_218326393
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:42 schreef Tussle266 het volgende:
Freestyler is wel echt bittere ellende. Die zou bij mij tussen de Bankwarmers zitten. Anderzijds zijn de enige twee andere D 'n B opties Rudimental (niet die met fopschemer, maar die waar die beatloop halverwege ineens verspringt) en Sigma (met die sample van onze schizofrene vriend uit Chicago). Dus ja, het genre komt er sowieso niet echt aan te pas. Terwijl er best voldoende singles zijn geweest die zelfs de hitlijsten haalden van de jaren '90 tot zeer recent, die wel de moeite zijn.

Met betrekking tot Lorde, de laatste tijd draaien de nieuwkomers (Lip, Tim) veel oud (en soms beter) Lorde-werk, dus dat maakt het mogelijk alleen maar lastiger, die zouden we weleens kwijt kunnen zijn aan het eind van dit jaar.
Ergens wel pijnlijk om op de keuzelijst wel een resultaat te krijgen op Sigma maar geen resultaat op Bound 2
The script for tears
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:52:47 #199
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218326411
Even klein stukje fake news rechtzetten. Er staat nog een vierde D 'n B plaat natuurlijk, Hide U. Dat is van deze 4 ook nog de beste. Maar ja, het zou best beter kunnen, ook al zouden ze het toch nooit halen.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 11:00:59 #200
pi_218326451
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:52 schreef Tussle266 het volgende:
Even klein stukje fake news rechtzetten. Er staat nog een vierde D 'n B plaat natuurlijk, Hide U. Dat is van deze 4 ook nog de beste. Maar ja, het zou best beter kunnen, ook al zouden ze het toch nooit halen.
Als Watercolour op de keuzelijst zou staan zou die zonder twijfel de Top 2000 halen. Dat is echt een ABCtje.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 11:01:44 #201
pi_218326458
In die context is de beste plaat in het genre dus laatst nog besproken als je het mij vraagt, want dat is dus die mix van Voodoo People.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 11:03:51 #202
pi_218326473
Lorde heeft natuurlijk ook wel beter dan Royals. Ik noem Meltdown (al is dat met dank aan Stromae, als je begrijpt wat ik bedoel), ik noem Tennis Court, ik noem Green Light, ik noem Solar Power.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 11:04:08 #203
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218326477
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 11:00 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Als Watercolour op de keuzelijst zou staan zou die zonder twijfel de Top 2000 halen. Dat is echt een ABCtje.
Denk je, ja? Ik zou dat wel toejuichen, maar ik weet het niet hoor. Die beatloop-plaat van Rudimental stond weken bovenin de hitlijsten en die haalt het ook niet. Niet dat hitlijstsucces altijd gelijkstaat aan Top 2000 succes, maar volgens mij is het gewoon niet echt een stemgunstiggenre?
pi_218326491
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 11:03 schreef Mexicanobakker het volgende:
Lorde heeft natuurlijk ook wel beter dan Royals. Ik noem Meltdown (al is dat met dank aan Stromae, als je begrijpt wat ik bedoel), ik noem Tennis Court, ik noem Green Light, ik noem Solar Power.
Team ook heerlijk
The script for tears
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 11:06:10 #205
pi_218326493
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 11:04 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Denk je, ja? Ik zou dat wel toejuichen, maar ik weet het niet hoor. Die beatloop-plaat van Rudimental stond weken bovenin de hitlijsten en die haalt het ook niet. Niet dat hitlijstsucces altijd gelijkstaat aan Top 2000 succes, maar volgens mij is het gewoon niet echt een stemgunstiggenre?
Watercolour was wel heel populair op 3fm vroeger en is veel meer festivalmuziek. Rudimental is toch een beetje vergankelijke popmuziek, ik heb het gevoel dat Watercolour nog steeds heel populair is. Dat gevoel werd wel bevestigd in die festivallijst van 3, daar stond Watercolour ook altijd wel in de 300 nog, en dat voor volk dat niet echt met die plaat is opgegroeid. Voor zover er nog mensen naar 3 luisteren natuurlijk
pi_218326530
Een paar leuke verrassingen, die blijkbaar nog niet waren geweest deze keer. Zoals K’s Choice, Reinhard Mey en The Flowerpot Men. ^O^

Ook een paar dingen die niet hadden gehoeven, als Rod en Robbie.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 11:38:47 #207
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218326804
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 11:11 schreef Fred_B het volgende:
Een paar leuke verrassingen, die blijkbaar nog niet waren geweest deze keer. Zoals K’s Choice, Reinhard Mey en The Flowerpot Men. ^O^

Ook een paar dingen die niet hadden gehoeven, als Rod en Robbie.
Die van rod vind ik wel heel fijn eigenlijk.
pi_218327381
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 11:38 schreef peaceman het volgende:

[..]
Die van rod vind ik wel heel fijn eigenlijk.
Nee, dat vind ik te veel een dronken oom op een bruiloft eigenlijk. Ik vind Rod beter met zijn rustigere platen.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 23:02:30 #209
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218334468
Nummers (1525-1501) die ik hoger zou plaatsen:

1525 The Weeknd & Daft Punk – Starboy: Iets meer R&B-invloeden dan in de meeste andere noteringen die de Lijst der Lijsten hebben gehaald. Daar ben ik zeker niet altijd een groot liefhebber van, maar bij The Weeknd verandert toch nagenoeg alles wat hij aanraakt in goud. Als ik dit luister ga ik daar dusdanig lekker op dat ik me eigenlijk afvraag waarom dit eigenlijk ook niet gewoon in mijn eigen top 1000 staat. Wie weet volgend jaar?

Nummers (1525-1501) die ik lager zou plaatsen:

1516 Ekseption - The 5th: Een van de vagere en onnodigere covers in deze regionen. Ik ben zeker geen groot kenner, noch een purist, als het aankomt op klassieke muziek, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die dat iets meer zijn hier ontzettend bloedende oren van krijgen.
1508 Nina Simone - Feeling Good: Grappig, ik heb exact het tegengestelde met dit nummer. Waar dit nummer voor Mex 'bijna niet stuk kan', vind ik geen enkele versie mooi. Waarom weet ik niet exact, ik heb ergens het vermoeden dat de verschillende versies elkaar een beetje besmet hebben in de loop van de jaren.
1506 Reinhard Mey - Als de dag van toen: Oh bah dat accent, en die geforceerde zang, vreselijk. Deze vonden mijn ouders vroeger heel tof, meestal hebben ze hun muzikale voorkeuren redelijk kunnen doorgeven maar hier echt totaal niet. De taalfout – het moet zijn 'nog meer DAN toen die dag' – helpt niet, evenals de onnodige herhaling van de tekst in het refrein.
1504 Lorde – Royals: Deze staat bij mij echt in de kelder, die zang heeft me echt altijd ontzettend op de zenuwen gewerkt, met dat slepende en die wisselende toonhoogtes in het refrein. Sommige nummers van Adele hebben datzelfde probleem een beetje, al ben ik Adele door de jaren heen iets meer gaan waarderen. Lorde, ja, niet.
1501 Robbie Williams – Candy: Alweer raak voor Robbie. Sorry. Deze vind ik wel beter dan de vorige, en zeker een stuk beter dan Reinhard Mey en Lorde hierboven, maar zeker niet in de buurt van de bovenste 2000 wat mij betreft.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 23:04:00 #210
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218334480
PSA: vanaf nummer 1500 komt er een lichte wijziging in het format. In plaats van 'nummers die hoger zouden staan' en 'nummers die lager zouden staan' bespreek ik mijn favoriete 3 en minst favoriete 3 nummers per blokje. Nu we steeds hoger komen komen er logischerwijs verhoudingsgewijs steeds minder nummers die ik hoger zou plaatsen, en ik wil niet alleen maar aan het zeiken zijn :P

Uitzwaai-alarmen blijven bestaan. Nog altijd 56 te gaan!
  zaterdag 26 juli 2025 @ 23:43:03 #211
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218334821
Over Nina trouwens. Don't Let Me Be Misunderstood was afgevoerd van de keuzelijst, maar is dit jaar gedraaid, dus kleine mogelijkheid dat die terugkeert (op de keuzelijst dan). Dat zou op zich al de moeite van de stem waard zijn. Er was een paar maanden geleden ook een kleine hype rond Baltimore (ook al beter gezongen door Nina dan door anderen, al helemaal beter dan die man die Van Velzen haat). Die stond al op de keuzelijst. Weet niet of die hype groot genoeg was, maar op zijn minst het vermelden waard.
  zondag 27 juli 2025 @ 06:29:17 #212
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218335612
Una Paloma Blanca is hot op TikTok. Kunnen we daarvoor, met potlood, de terugkeer van noteren?
  zondag 27 juli 2025 @ 10:11:15 #213
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218336747
Hebben we de terugkeer en t aanblijven van Love Really Hurts Without You hier eigenlijk al eens verklaard?
  Redactie Sport zondag 27 juli 2025 @ 10:30:25 #214
pi_218336922
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:11 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Hebben we de terugkeer en t aanblijven van Love Really Hurts Without You hier eigenlijk al eens verklaard?
Dat heb ik altijd een vreemde gevonden ja, wel een lekker nummer natuurlijk
  Redactie Sport zondag 27 juli 2025 @ 10:56:10 #215
pi_218337143
We zijn alweer op een kwart. Wat betekent dat elke kerstplaat die nu nog komt te laat is.

1500 Rowwen Hèze - Bestel mar

Hosmuziek van Los Limbos, geleend van de bijnaamgever Los Lobos, die in 1981 het lied Anselma maakten. De productie van de succesvolle tweede versie van het lied was in handen van Boudewijn de Groot en zorgde voor de landelijke doorbraak van de dialectgroep. Ik vind dit wel heel vermakelijk, maar je moet het niet te vaak horen en niet tussen andere carnavaleske liedjes. In 2000 was dit lied niet aanwezig, maar andere jaren stond het altijd in de Top 2000. In 2005 was plek 153 de beste notering, inmiddels staat het op 1222.

1499 Matia Bazar - Ti sento

Bijzondere Italopop van Matia Bazar, voornamelijk door de zangstem die niet direct logisch is bij de synthpop die we gewend zijn. Schel, hoog en met een modulatie erbij. Maar ik vind het eigenlijk wel mooi, die clash van stijlen die je wel eens vaker in Italiaanse muziek hebt. Meer van dat, het is fijn dat zoiets ook hier een hit kon zijn. En van 1999 tot 2014 de Top 40 kon halen. Best kort voor zo'n 'recent' lied, maar door het klassieke gehalte van de stem misschien niet hip genoeg. In 2002 was de meest geslaagde deelname van Matia Bazar, op plek 684.

1498 Led Zeppelin - Since I've Been Loving You

Lekker urenlang rammen en scheuren op de gitaar, dat zijn van die dingen die het altijd goed doen bij rockliefhebbers. Dat is tenminste echte muziek hoor je dan. Het schijnt ook zo'n beetje het meest complexe nummer van de band te zijn, maar complexiteit staat niet een op een met kwaliteit, anders had Close to the Edge nooit zo laag in dit lijstje gestaan als het staat. Soms geldt het credo 'less is more', en naar dat credo is voor deze plaat in ieder geval niet geluisterd. Het is pure blues, doorgedraaid, zonder einde, met extra laagjes door het orgel en de zang die het nummer de body geven die het nodig heeft. Ik vind dit nummer erg tof, maar dit soort eeuwig durende gitaarsolo's op een bluesschema zijn ook iets voor mijn persoonlijke zenuwen. Maar het toffe neemt toch wel de overhand. Al zorgt de kritiek er denk ik wel voor dat het bij plek 1498 blijft en niet 498. Sinds 2016 (toen de band er 4 stuks bij kreeg) staat het lied in de lijst. Het kwam binnen op 921 en steeg naar 855 in 2017, maar daarna is het elke editie gedaald en inmiddels staat het op 1385.

SPOILER: 1497-1476
  zondag 27 juli 2025 @ 11:00:23 #216
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218337196
Teddy zet komend jaar nog wel door volgens mij. Daar zijn ze in ieder geval op 2 schuldig aan
  Redactie Sport zondag 27 juli 2025 @ 11:05:41 #217
pi_218337240
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:00 schreef Tussle266 het volgende:
Teddy zet komend jaar nog wel door volgens mij. Daar zijn ze in ieder geval op 2 schuldig aan
Ja deze positie is wel voldoende, volgend jaar zal dit wel op 130 staan
  zondag 27 juli 2025 @ 11:16:09 #218
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218337379
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja deze positie is wel voldoende, volgend jaar zal dit wel op 130 staan
Dat denk ik ook. En er is ook best wel kans op meer Teddy. Niet alleen zijn hitjes van dit jaar, maar op de keuzelijst zal ook wel wat groei zijn.
pi_218337587
Atmosphere op 1478? Die had hier late oudjaarsavond gehaald.

Overigens zeer tof inderdaad dat We Just de lijst ooit heeft gehaald. Totaal niet verwacht :D
Italodisco en de Top 2000 waren nooit echt een match
The script for tears
  Redactie Sport zondag 27 juli 2025 @ 11:43:13 #220
pi_218337628
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:38 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Atmosphere op 1478? Die had hier late oudjaarsavond gehaald
Is me net iets té veel weemoed dus. Nouja, Joy Division is weemoed, maar dat is op die eerdere nummers (voor zover je daarover kunt spreken bij Joy Division) minder duidelijk.
  zondag 27 juli 2025 @ 11:52:44 #221
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218337733
Jeetje nu al More than a feeling. Dat is toch minimaal top 250 materiaal.
  zondag 27 juli 2025 @ 15:07:56 #222
473584 Gretzl
pi_218340149
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:18 schreef Gretzl het volgende:

[..]

0162. Oasis - Wonderwall

Buiten mededinging o.a.:
SPOILER
En nog een tweetal buiten mededinging, Steve en Noa _O_
SPOILER
  zondag 27 juli 2025 @ 15:26:16 #223
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218340528
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 15:07 schreef Gretzl het volgende:

[..]
en Noa
Laten we hopen dat die lekker in Napels blijft in december.
  maandag 28 juli 2025 @ 09:03:19 #224
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218349742
Alles George (wat we nog niet hadden) van 1 jan tot vanochtend:
Vreemd Kostgangers - Luie Liefde
Carillo & Kooymans - Seasons
Golden Earring - Candy's Gone Bad
Jojo - Lovin' & Hurtin'

Flinke score dus. Maar ook niet zo gek aangezien Earring(s) al 35 maal vertegenwoordigd was. Niet alleen de grote 3 werden de afgelopen dagen gedraaid, maar zelfs de liederen die je nooit hoort, hadden we blijkbaar ooit al eens gehoord.
pi_218350180
We zouden ook nog weleens een dabje voor phil Collins kunnen gaan bijschrijven. Hij zei eerder al dat ie erg ziek is, nu is ie in t ziekenhuis opengenomen voor een operatie. Geruchten dat ie in n hospice is opgenomen omdat ie stervende is, worden ontkend maar eeg bemoedigend is het allemaal niet
  maandag 28 juli 2025 @ 10:02:55 #226
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218350244
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:54 schreef Scorpion_17 het volgende:
We zouden ook nog weleens een dabje voor phil Collins kunnen gaan bijschrijven. Hij zei eerder al dat ie erg ziek is, nu is ie in t ziekenhuis opengenomen voor een operatie. Geruchten dat ie in n hospice is opgenomen omdat ie stervende is, worden ontkend maar eeg bemoedigend is het allemaal niet
die kunnen we wel in potlood gaan opschrijven dan.
  maandag 28 juli 2025 @ 10:07:18 #227
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218350271
De vaste vraag: welke drumphil zouden jullie kunnen stemmen? Ik denk dat ik al snel bij Genesis-werk uitkom. Misschien die over die vrouw die niet zijn moeder is.
  maandag 28 juli 2025 @ 10:07:31 #228
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218350273
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 10:02 schreef peaceman het volgende:

[..]
die kunnen we wel in potlood gaan opschrijven dan.
Hopelijk nog niet met philtstift...
  Redactie Sport maandag 28 juli 2025 @ 17:01:49 #229
pi_218353879
Ik hou er het tempo nog even in.

1475 The Doors - Love Her Madly

The Doors weer met een knipoog naar het wat traditionele rock 'n roll geluid met dat pianoloopje, maar wel een fijne manier om dat geluid te brengen. Er zitten nog wel wat leuke wisselingen in de song en uiteraard komt het orgel er weer bij. Niet de beste, maar bij een van de topbands uit de psychedelische rock is ook dat goed genoeg. Alleen in de eerste editie was dit afwezig, al vinden we dit wel terug in de gevarenzone: 1888 in 2024. Mag wel behouden worden, dus een stemtip van mij. In 2002 stond het lied op 557.

1474 Black Pumas - Colors

Neo-gospel van de Black Pumas over spiritualiteit en waarheidsvinding. Ik vind het opvallend dat dit de Top 2000 heeft bereikt: Het was geen hit, niet veelgedraaid op de radio voor mijn gevoel en is nergens anders een grote allertijdenklassieker. Maar van de verrassende binnenkomers van de afgelopen jaren is het wel een van de leukste. En deze stijgt ook vrolijk door: In 2021 binnen op 1497, inmiddels al 767

1473 Blondie - Heart of Glass

Het discogeluid van Blondie, die zich toch wel een beetje als van alle markten thuis toonden. Een van de vroegste successen van de drummachine, die de jaren 80 fenomenaal wist te maken. Uiteraard was de disco voor een punkband indertijd niet echt logisch, maar Blondie besloot het toch uit te brengen en erger, ze scoorden een hit. Niet meer écht punk dus. Alleen in 1999 en 2015 was dit lied afwezig, verder was het er altijd bij. Wel geregeld in de gevarenzone, maar die lijkt nu aardig weg. Plek 1555 in 2024, maar in 2000 was het lied wel goed voor beter: Plek 795.

SPOILER: 1472-1451
  maandag 28 juli 2025 @ 17:04:20 #230
30919 mitt
Michael Corleone
pi_218353895
@Mexicanobakker

Ik zie je lijstjes elke keer langskomen en lees met interesse maar ik snap er verder niets van.

Kan je het ff uitleggen?
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Redactie Sport maandag 28 juli 2025 @ 17:07:00 #231
pi_218353909
quote:
12s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:04 schreef mitt het volgende:
@:Mexicanobakker

Ik zie je lijstjes elke keer langskomen en lees met interesse maar ik snap er verder niets van.

Kan je het ff uitleggen?
Ik heb alle deelnemers uit de Top 2000 voor mezelf gerangschikt en nu ben ik ze aan het reviewen voor een stukje nostalgie + aantonen dat vroeger niet alles beter was, maar ook wel dat er pareltjes stijlzwijgend of minder stilzwijgend zijn verdwenen.

En vooral zodat jullie mij kunnen uitlachen als ik weer eens een matig nummer veel te hoog heb gezet of een feitje verkeerd heb begrepen, natuurlijk.
  maandag 28 juli 2025 @ 17:11:09 #232
30919 mitt
Michael Corleone
pi_218353928
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:07 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik heb alle deelnemers uit de Top 2000 voor mezelf gerangschikt en nu ben ik ze aan het reviewen voor een stukje nostalgie + aantonen dat vroeger niet alles beter was, maar ook wel dat er pareltjes stijlzwijgend of minder stilzwijgend zijn verdwenen.

En vooral zodat jullie mij kunnen uitlachen als ik weer eens een matig nummer veel te hoog heb gezet of een feitje verkeerd heb begrepen, natuurlijk.
Mooi werk.

Ik zag Paint it Black al langskomen dus ik weet niet of ik je lijstje heel serieus kan nemen ;) (top 10 hier)
  Redactie Sport maandag 28 juli 2025 @ 17:13:10 #233
pi_218353945
quote:
12s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:11 schreef mitt het volgende:

[..]
Mooi werk.

Ik zag Paint it Black al langskomen dus ik weet niet of ik je lijstje heel serieus kan nemen ;) (top 10 hier)
Ach, @Starflyer is al z'n favorieten al kwijt volgens mij :o
  maandag 28 juli 2025 @ 17:18:15 #234
30919 mitt
Michael Corleone
pi_218353985
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:13 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ach, @:Starflyer is al z'n favorieten al kwijt volgens mij :o
Albatross ook top 10. :')
pi_218354014
Ik vermoed dat er bij Anastacia wat jeugdsentiment meespeelt, want hoewel het mij niet zou storen, is dit toch niet zo’n bijzonder nummer?

Dat vind ik nog meer van Rock DJ trouwens. Ik kan Robbie enorm waarderen, maar dit geschreeuw met dat irritante kinderstemmetje er doorheen, zou ik zonder twijfel bij de onderste 500 zetten.

Er zijn er overigens ook veel, meer dan de helft denk ik wel, die een stuk hoger mogen, dus wat dat betreft zouden dit wel thuisblijf-uren zijn.
  maandag 28 juli 2025 @ 17:42:45 #236
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218354202
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:13 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ach, @:Starflyer is al z'n favorieten al kwijt volgens mij :o
Een aantal wel, ja. Zal binnenkort wel a la Deco een lijstje van al mijn stemplaten posten.
  maandag 28 juli 2025 @ 17:59:40 #237
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218354336
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:42 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Een aantal wel, ja. Zal binnenkort wel a la Deco een lijstje van al mijn stemplaten posten.
Die 100 platen waren niet per se al mijn stemplaten (al heb ik op een groot deel ervan wel ooit gestemd), maar de bovenste 100 noteringen uit mijn top 1000 van vorig jaar die de Lijst der Lijsten hebben gehaald :) .

Maar ben alsnog benieuwd naar je lijstjes. Meer lijstjes meer beter.
  maandag 28 juli 2025 @ 18:00:16 #238
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218354344
Oh ja, ben op vakantie dus ik loop iets achter. Hopelijk vanavond tijd voor een update, anders morgen.
  maandag 28 juli 2025 @ 19:24:51 #239
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218354981
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:23 schreef Fred_B het volgende:
Dat vind ik nog meer van Rock DJ trouwens. Ik kan Robbie enorm waarderen, maar dit geschreeuw met dat irritante kinderstemmetje er doorheen, zou ik zonder twijfel bij de onderste 500 zetten.
Ik dacht exact hetzelfde. Zeker wanneer we het afzetten tegen die twee die we vorige week (en de week ervoor?) kregen.

Voor het overige, we zijn wel echt in de regionen waar de platen niet meer tegenvallen. Als je je bedenkt dat het gewoon een lijstje van de PO is, dan zijn dit gewoon prima stukjes muziek om mee door te komen.
  maandag 28 juli 2025 @ 19:50:01 #240
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218355325
Lekker blokje met die singer in a rock n roll band, het prachtige colors en airport O+
Alleen die Anastacia vind ik helemaal niks.
pi_218357335
Tja, veel nummers die ik wel prima, maar niet zo heel bijzonder vind, op Airport en Homeward Bound na.
  maandag 28 juli 2025 @ 22:58:08 #242
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218357737
Mijn favoriete nummers in het blokje 1500-1476:

1483 Teddy Swims - The Door: Eigenlijk geldt hier hetzelfde voor als voor The Emptiness Machine; dit was gewoon een uitzwaai-alarm geweest als ik dat lijstje had gebaseerd op mijn recentste top 1000 in plaats van dit van vorig jaar. Teddy Swims vind ik een van de heerlijkste recente toevoegingen aan de Top 2000, een heel authentiek, eigen maar toch ook eigentijds geluid. Het enige kritiekpuntje dat ik heb op de heer Dimsdale is dat hij niet onder zijn echte naam muziek uitbrengt. Dat is toch een geniale naam? Maar ach, nu kan hij in het Roger Waters Robert Plant…-plaatje getyft worden, dat is ook wat waard.
1479 Kaiser Chiefs - I Predict a Riot: Twee noteringen voor Kaiser Chiefs in de geschiedenis van de Top 2000, en allebei al enige tijd verdwenen… tsja, ik vind het alsnog wel erg karig. Ik vrees ook dat ze niet meer gaan terugkeren, maar het zijn wel echt indierock-iconen van begin deze eeuw, binnen die niche zullen ze niet snel worden vergeten.
1487 The Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale of New York: The Pogues kende ik nooit echt van iets anders dan dit nummer tot ze die dodenbonus kregen, maar het overige werk dat binnenkwam in de Top 2000 vond ik niet veel aan. Deze wel, inderdaad een heel toffe samenzang en een origineel kerstnummer met een kwinkslag dat tóch ook heel sfeervol is.

Mijn minst favoriete nummers in het blokje 1500-1476:

1500 Rowwen Hèze - Bestel mar: De ironie wil dat ik dit stukje typ vanuit Valkenburg in Zuid-Limburg. Zoals gezegd, heerlijk vakantie-adresje waar ik al mijn leven lang graag kom. En je moet het de Limburgers nageven, ze draaien deze muziek gelukkig ook weer niet in elke kroeg, dat kun je over Amsterdammers en André Hazes niet zeggen. Maar mooi zal ik het nooit gaan vinden. Wat ik aan dit specifieke nummer wel opmerkelijk vind is dat het lekker alle stereotypes bevestigt, ordinaire zuipmuziek dus.
1495 Harry Styles - Music For A Sushi Restaurant: Tsja, hier heb ik ook al vaker mijn ongezouten mening over gegeven. Veel te gelikt en overgeproduceerd voor mijn muzikale smaakpapillen. Zijn we er al bijna doorheen?
1491 Moses - We just: Gelukkig, ook nog een artiest die ik niet al minstens 5 keer gefileerd heb, wordt anders ook wel een beetje eentonig. Meestal kan ik die vroege italodisco wel op waarde schatten, soms ook deels door de covers van Master Blaster, maar deze vind ik een beetje de plank misslaan. De vocalen en geluidseffecten in het refrein vind ik met name niet mooi.

Mijn favoriete nummers in het blokje 1475-1451:

1469 The Motors – Airport: Hier zit je echt meteen lekker in, met die melancholische intro. Thematisch moet ik altijd denken aan de KL204, maar deze is muzikaal nog wel een stukje steviger wat mij betreft.
1466 Anastacia - Left outside alone: Een van de sterker opgebouwde popplaatjes, met name de pre-chorus vind ik hierin heel mooi, haast poëtisch. Anastacia maakt ook slim gebruik van klinkerharmonie in haar teksten, op dat gebied zit hier echt wel meer in dan in het gemiddelde popmuziekje.
1454 Tom Petty & The Heartbreakers - Learning to Fly: Nog best lasting om een derde te plukken uit dit blokje, er staan er best wat dicht bij elkaar. Hier had ik ook de Black Pumas kunnen noemen, of Simon & Garfunkel, of nog wel een aantal. Maar ik ga toch voor deze (naar mijn mening) mooiste van de noteringen van Tom Petty, echt zo’n plaat waarvan ik denk ‘goh, ik zou dit ook buiten de Top 2000 wat vaker moeten aanzetten’.

Mijn minst favoriete nummers in het blokje 1475-1451:

1461 Rob de Nijs – Zondag: Ja, ik vrees dat deze inderdaad wel een stevige boost gaat krijgen. Rob de Nijs vind ik soms heel mooi en soms totaal niet, deze heeft het voor mij dus totaal niet. Hij staat nog net een stukje boven Banger Hart, maar daar is alles mee gezegd.
1453 Robbie Williams - Rock DJ: De zoveelste van Robbie die in dit lijstje belandt. Nogmaals sorry voor de fans.
1462 The Three Degrees - Dirty Ol Man: De manier waarop de tekst in elkaar zit bevalt me niet helemaal. Alsof je persoonlijk wordt aangesproken en beschuldigd van allerlei onkuise handelingen. Dat heeft me altijd een beetje tegengestaan aan deze verder niet bijzonder opzienbarende plaat.
  Redactie Sport maandag 28 juli 2025 @ 23:41:02 #243
pi_218358093
Rock DJ wordt aardig gefileerd, koekoek. Die zag ik niet aankomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: