Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Can't get it out of my head terug in de lijst en Mr Blue Sky later op de oudejaarsavond, dat is wel wat het maximaal zou opleveren.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op zaterdag 12 juli 2025 17:53 schreef Tussle266 het volgende: 21 opties op de keuzelijst, minus de gelegenheidsband en de producties, uitsluitend ELO.
Ik wilde zeggen, we hebben ook nog het Petty XL oeuvre en Free as a Bird/Now and Then
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.58 favorieten over.
Nummers die ik hoger zou plaatsen (1750-1726):
1749 Maître Gims - J'me tire: In de allerhoogste regionen bij mij staan toch relatief weinig platen die in de Top 2000 hebben gestaan maar thans uit die lijst verdwenen zijn. Dit is zelfs de op 1 na hoogste, na Un'Emozione Per Sempre en net boven het door mij al vaak bejubelde (en nog niet door Mex besproken!) Silenced By The Night. De combinatie Frans en hiphop werkt echt uitstekend in mijn ogen. Franstalige mensen praten toch altijd al veel te snel, dan kunnen ze het maar beter met een beetje flow en een beetje ritme doen. Voor een niet-Franstalige niet-rapper is het zelfs met de tekst erbij amper bij te houden. Het zijn evenwel de minder tekstuele stukjes die het nummer écht afmaken, in de opbouw naar elk refrein en couplet en ook naar de bridge, met dat heerlijke loopje en de achtergrondvocalen erbij. 1747 Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz - Thrift Shop: Ha, grappig om te horen dat er sinds de eerste keer Best Kept Secret nog weinig veranderd is in de modus operandi (veel kletsen, weinig liedjes) van Macklemore. Op Sziget 2023 had ik precies die ervaring immers. Neemt niet weg dat ik dit nummer wel geniaal vind, het is een heel mooie omkering van de soms nogal toxische hiphopcultuur, specifiek het onderdeel van dure en eentonige merkkleding ('50 dollars for a t-shirt', 'the same one as six other people in this club'). En met J'me Tire hierboven vinden we dus zowaar twéé hiphopplaten in het linkerrijtje, ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon. 1746 Irene Cara - Flashdance... What a Feeling: What a feeling, wat een blokje. Drie nummers al die voor mij beslist bij de bovenste 500 horen, en we zijn nog maar op een vijfde. Hoewel de associatie met reclame voor... ik geloof inlegkruisjes?... nooit helemaal teniet is gedaan, is het wel echt een heerlijk vrolijk nummer dat onmiddellijk zin geeft in een feestje. 1735 Kansas - Carry on wayward son: Ik heb begrepen dat de bridge in dit nummer werkelijk ter elfder ure is toegevoegd, toen de bandleden op het laatste moment ineens nog een vlaag van inspiratie kregen. Wat mij betreft een mooie toevoeging aan een toch al meer dan prima nummer. 1728 Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart: Niet zo vreemd dat dit goed scoort bij mij hè, als het uit de koker van Steinman komt. En inderdaad ook een roemruchte EDM-versie heeft gekend begin deze eeuw. Dat zijn alvast twee streepjes voor. Ik kan ook nog een derde streepje noemen, maar ik weet niet hoeveel mensen de Literal Video Version ooit gezien hebben op YouTube. Ik ging in ieder geval stuk toen ik die voor het eerst zag.
Nummers die ik lager zou plaatsen (1750-1726):
1738 Herman van Veen – Suzanne: Het instrumentgebruik is passend en ingetogen en Herman van Veen heeft een bijzonder herkenbare en aangename donkere stem, dat is alvast het positieve. Niettemin vind ik dit als cover niet helemaal geslaagd, in ieder geval niet zo geslaagd als de meeste platen in dit blokje. Waar de versie van Leonard Cohen ronduit poëtisch is, is de Nederlandstalige versie vaak een stuk simplistischer en ontbeert het diezelfde diepgang. En die pepermuntjes zijn een ronduit karig cadeau vergeleken met die souvenirs uit China. 1734 U2 & Green Day - The Saints Are Coming: Noemde ik Herman van Veen hierboven een wat mindere cover, hebben we hier een ronduit slechte cover. Ik ben sowieso altijd een beetje allergisch voor die benefiet-liedjes, beetje Artiesten voor Azië/War Child-vibes. U2 en Green Day vind ik sowieso allebei bijzonder wisselvallige artiesten, soms briljant en soms vrij kut. 1733 Norman Greenbaum - Spirit in the Sky: Eerst de saints en daarna de spirit in the sky in het rechterrijtje. En Suzanne had ook al een religieuze referentie erin, moet je nagaan (maar in mijn verdediging: Carry On Wayward Son ook). Ik ben wel snel mijn geloofwaardigheid als gelovige jongen aan het verspelen hè? Het is echter niet zozeer de tekst waar ik een probleem mee heb, maar wel de melodie, die vind ik vrij irritant. Uiteraard ken ik dit nummer oorspronkelijk van de Gareth Gates-versie, dat helpt ook niet echt.
Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
Op zaterdag 12 juli 2025 21:58 schreef DecoAoreste het volgende: ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon.
[..] In de zin dat het minder lijkt dat ik categorisch alle hiphop kut zou vinden
Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.
Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
[..] Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.
Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.
Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).
En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
Op zaterdag 12 juli 2025 21:59 schreef DecoAoreste het volgende: Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
Heb je geen blokje gemist? (1775-1751)?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.
Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).
En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
Ik snap wel dat de muziek wat eentonig kan overkomen. Maar dat is denk ik gelijk ook het verschil tussen hoe ik ernaar luister en hoe de gemiddelde stemmer (niet dat jij de gemiddelde stemmer vertegenwoordigt ) ernaar luistert, denk ik. In tegenstelling tot andere genres gaat hiphop/rap voor mij juist om de rap, dat is eigenlijk het hele punt van dat genre. En daar vind ik hem gewoon beter in dan alle andere vertegenwoordigers.
Als ik het in die context zet: Schemer is ook wel leuk met woorden enzo (en vooral met lettergrepen), maar hij kraamt wel 85% van de tijd onzin uit, zeker in de liedjes in de lijst. Ik had liever Role Model, of Drug Ballad of Deja-Vu gehad. Of zijn gastcolumns op Forgot About Dre of Renegade ofzo. En dat zijn ook nog allemaal singles geweest, dus zo vergezocht is dat niet eens.
Snoop kan je een telefoonboek laten rappen en dan klinkt het nog leuk omdat hij gewoon geluk heeft gehad met zijn stem. 2Pac en Notorious B.I.G. hebben wel betere verhalen, alleen ook juist weer niet in de liedjes waarmee ze in deze lijst vertegenwoordigd zijn, oh helaas helaas helaas (net als schemer en ook Kendrick eigenlijk wel).
Van Jay-Z staan er alleen maar popliedjes in. En donkergetinte heerschappen, die vind ik eigenlijk nog wel aardig (misschien wel de beste van de hiphop in de huidige Top 2000). En wat hebben we dan nog over: Coolio, House of Pain, die lui de naar de Knicks kijken, De kringlooppalestijn en wat halve tamme Hollanders, dat hele groepje is eigenlijk gewoon poprap, maar een fractie beter dan de ontbijtkoekrapper.
Op de keuzelijst staan wel een paar hele fijne, met name De la Soul, Tribe, Nas, Guru en Mos Def. Maar de kans dat Glen Frey nog een keer bij The Eagles komt meespelen is groter, zullen we maar zeggen. Ik weet niet of ik nu de vraag beantwoord heb, eigenlijk.
Oh ja, GIMS. Die vind ik op zich wel prima. Op de keuzelijst staat ook MC Solaar, die zou ik er dan wel weer boven kiezen, maar dat ligt aan mij, denk ik.
Die over de Franse hoofdstad is denk ik ook de op een na hoogste in de 4851.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Ik gok dat de hoogste dan bij mij de tweede is. Die ontlopen elkaar ook niet heel veel, een paar jaar geleden had ik ze denk ik ook zo gerankt. Volgens mij zijn er van alle hiphop nog 5 over in deze countdown: die twee, het lollige liedje, Kendrick en de volgende aflevering van de dokter en zijn hond, die over therapeutisch roken? Of zit er nog ergens een gastrapper verstopt in een liedje?
In ieder geval zou ik 4 van de 5 ook in de uitzending kiezen, ik zou alleen het lollige liedje ruilen voor die brief aan zijn moeder. Maar ook daarvoor geldt: op de keuzelijst staat I Ain't Mad At Cha, als we nu alle 3 die liedjes die er nu in staan zouden ruilen voor deze ene zou de wereld een betere plek zijn. In mijn beleving deed die het 30 jaar geleden ook beter dan die brief (maar niet dan die andere 2).
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Gisteren waren wij op Bospop. Best een aardig programma. Roxette, Melissa Etheridge, The war & treaty, Ilse de lange en Simple Minds. Roxette was heel matig, Melissa redelijk, Ilse niet gezien . Simple minds best goed wel, maar verreweg de beste act van de dag: The war & treaty. Kende geen enkel liedje en past misschien niet in de top 2000, maar wat een stemmen en speelplezier indrukwekkend. Goede soul op een ijzersterke manier vertolkt.
Voor soul liefhebbers de moeite waard om te checken.
Hadden we de andere Lazarus al eens gehad? @Tussle266
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Was dit in de Top 2000 nu de Naked-versie of de studioversie, ik weet het eigenlijk niet. In de Evergreen staan ze er allebei in, dat vind ik overbodig. Die versies zouden namelijk, net als mijn vriend(in) Lola pal onder elkaar staan. De enige die wel een groot verschil hoort lijkt me Sieb Warner, die na deze song werd vervangen door Cesar Zuiderwijk. Sieb zat natuurlijk ook niet al te lang bij de band, de Motions-drummer verving op zijn beurt Jaap Eggermont. Ik vind het wel een fraaie meezinger, mooi gitaartje, fijn die samenzang, simpel maar doeltreffend. Het staat ook al jaren in de laatste nacht, met 2021 als uitzondering met plek 95. In de afgelopen editie stond de plaat op 215.
1724 Kraftwerk - Autobahn
De langste plaat van dit blokje, maar niet in de Top 2000. En als je de singleversie pakt doe je deze plaat eigenlijk geen eer aan. Het blijft toch wel opvallend - van bijna alle lange platen hebben ze ook de kneiterlange albumversie gepakt, maar dat geldt niet voor dit ritje op rijksweg 7, dat is meer een ritje op rijksweg 252. Geldt voor nog een plaat die veel hoger staat, dan ga ik er ook over klagen. Van de andere kant: De albumversie duurt weer ellendig lang en het is ook weer geen persoonlijke favoriet, dus in die zin is het ook geen ramp dat de mindere singleversie langskomt. Een fijn badje elektronica, in een stijl die natuurlijk toen nog vrij onbekend was. Deze ontginning door Kraftwerk is wel lekker rustgevend, waardoor het soms ook wat aan de saaie kant kan zijn. Je moet er echt in duiken en dan is het wel lekker. Maar er echt in duiken kan dus eigenlijk alleen bij de volledige versie. Altijd in de lijst, met plek 344 in 2000 als hoogste positie. Afgelopen editie stond het lied op 1210. 1723 The Beatles - She Loves You
Uit de begintijd van de Beatles, dan weet je dat het vaak simpel maar doeltreffend is. Het blijft altijd lekker, die ouderwetse beatmuziek en zeker deze ramt lekker door. Er was ook nog een Duitse versie van, waarbij ook een deel van de muziek opnieuw werd opgenomen. Van 1999 tot 2013 stond het lied in de lijst, met alleen in de eerste editie een notering bij de beste 1000: 527.
SPOILER: 1722-1701
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Tweede keer dit jaar. Die kunnen we met potlood gaan opschrijven. Ik begin ervan overtuigd te raken dat dat een rol speelt. Zeker (zoals in dit specifieke geval) als ook nog eens bij twee verschillende DJ's is.
Dit schiet weer lekker alle kanten op met Queen & David Bowie + Elvis Costello die bij mij top 300 zouden halen en Backstreet Boys die bij mij bottom 100 zouden aantikken. Toch niet zo'n memorabel blok
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Tot 2 of 3 jaar geleden hadden we de oude versie van Another 45 Miles, daarna werd het opeens de Naked versie
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?