Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Can't get it out of my head terug in de lijst en Mr Blue Sky later op de oudejaarsavond, dat is wel wat het maximaal zou opleveren.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op zaterdag 12 juli 2025 17:53 schreef Tussle266 het volgende: 21 opties op de keuzelijst, minus de gelegenheidsband en de producties, uitsluitend ELO.
Ik wilde zeggen, we hebben ook nog het Petty XL oeuvre en Free as a Bird/Now and Then
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.58 favorieten over.
Nummers die ik hoger zou plaatsen (1750-1726):
1749 Maître Gims - J'me tire: In de allerhoogste regionen bij mij staan toch relatief weinig platen die in de Top 2000 hebben gestaan maar thans uit die lijst verdwenen zijn. Dit is zelfs de op 1 na hoogste, na Un'Emozione Per Sempre en net boven het door mij al vaak bejubelde (en nog niet door Mex besproken!) Silenced By The Night. De combinatie Frans en hiphop werkt echt uitstekend in mijn ogen. Franstalige mensen praten toch altijd al veel te snel, dan kunnen ze het maar beter met een beetje flow en een beetje ritme doen. Voor een niet-Franstalige niet-rapper is het zelfs met de tekst erbij amper bij te houden. Het zijn evenwel de minder tekstuele stukjes die het nummer écht afmaken, in de opbouw naar elk refrein en couplet en ook naar de bridge, met dat heerlijke loopje en de achtergrondvocalen erbij. 1747 Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz - Thrift Shop: Ha, grappig om te horen dat er sinds de eerste keer Best Kept Secret nog weinig veranderd is in de modus operandi (veel kletsen, weinig liedjes) van Macklemore. Op Sziget 2023 had ik precies die ervaring immers. Neemt niet weg dat ik dit nummer wel geniaal vind, het is een heel mooie omkering van de soms nogal toxische hiphopcultuur, specifiek het onderdeel van dure en eentonige merkkleding ('50 dollars for a t-shirt', 'the same one as six other people in this club'). En met J'me Tire hierboven vinden we dus zowaar twéé hiphopplaten in het linkerrijtje, ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon. 1746 Irene Cara - Flashdance... What a Feeling: What a feeling, wat een blokje. Drie nummers al die voor mij beslist bij de bovenste 500 horen, en we zijn nog maar op een vijfde. Hoewel de associatie met reclame voor... ik geloof inlegkruisjes?... nooit helemaal teniet is gedaan, is het wel echt een heerlijk vrolijk nummer dat onmiddellijk zin geeft in een feestje. 1735 Kansas - Carry on wayward son: Ik heb begrepen dat de bridge in dit nummer werkelijk ter elfder ure is toegevoegd, toen de bandleden op het laatste moment ineens nog een vlaag van inspiratie kregen. Wat mij betreft een mooie toevoeging aan een toch al meer dan prima nummer. 1728 Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart: Niet zo vreemd dat dit goed scoort bij mij hè, als het uit de koker van Steinman komt. En inderdaad ook een roemruchte EDM-versie heeft gekend begin deze eeuw. Dat zijn alvast twee streepjes voor. Ik kan ook nog een derde streepje noemen, maar ik weet niet hoeveel mensen de Literal Video Version ooit gezien hebben op YouTube. Ik ging in ieder geval stuk toen ik die voor het eerst zag.
Nummers die ik lager zou plaatsen (1750-1726):
1738 Herman van Veen – Suzanne: Het instrumentgebruik is passend en ingetogen en Herman van Veen heeft een bijzonder herkenbare en aangename donkere stem, dat is alvast het positieve. Niettemin vind ik dit als cover niet helemaal geslaagd, in ieder geval niet zo geslaagd als de meeste platen in dit blokje. Waar de versie van Leonard Cohen ronduit poëtisch is, is de Nederlandstalige versie vaak een stuk simplistischer en ontbeert het diezelfde diepgang. En die pepermuntjes zijn een ronduit karig cadeau vergeleken met die souvenirs uit China. 1734 U2 & Green Day - The Saints Are Coming: Noemde ik Herman van Veen hierboven een wat mindere cover, hebben we hier een ronduit slechte cover. Ik ben sowieso altijd een beetje allergisch voor die benefiet-liedjes, beetje Artiesten voor Azië/War Child-vibes. U2 en Green Day vind ik sowieso allebei bijzonder wisselvallige artiesten, soms briljant en soms vrij kut. 1733 Norman Greenbaum - Spirit in the Sky: Eerst de saints en daarna de spirit in the sky in het rechterrijtje. En Suzanne had ook al een religieuze referentie erin, moet je nagaan (maar in mijn verdediging: Carry On Wayward Son ook). Ik ben wel snel mijn geloofwaardigheid als gelovige jongen aan het verspelen hè? Het is echter niet zozeer de tekst waar ik een probleem mee heb, maar wel de melodie, die vind ik vrij irritant. Uiteraard ken ik dit nummer oorspronkelijk van de Gareth Gates-versie, dat helpt ook niet echt.
Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
Op zaterdag 12 juli 2025 21:58 schreef DecoAoreste het volgende: ben ik meteen weer iets geloofwaardiger geworden als ik een keer iets minder positiefs zeg over Kendrick Lamar of Typhoon.
[..] In de zin dat het minder lijkt dat ik categorisch alle hiphop kut zou vinden
Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.
Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
[..] Je mag natuurlijk ook gewoon alle hiphop kut vinden. Als het je ding niet is, is het je ding niet. Lijkt me.
Het was meer dat Kendrick en Typhoon in één adem werden genoemd. Het is eigenlijk: Kendrick hier, dan drie grensmuren van Trump en dan Typhoon en de kringlooprapper uit Palestina.
Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.
Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).
En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
Op zaterdag 12 juli 2025 21:59 schreef DecoAoreste het volgende: Messy van Lola Young vind ik trouwens een degelijk nummer, maar ook weer niet zó speciaal. Zou wat mij betreft prima hier passen in de 1700-regionen, maar ik vrees dat het een stukje hoger wordt.
Heb je geen blokje gemist? (1775-1751)?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Er is eigenlijk maar één genre dat ik categorisch kut vind en dat is de smartlap.
Wat vind je zo goed aan Kendrick eigenlijk? Ik vind zijn teksten nog wel oké maar muzikaal is het best eentonig. In ieder geval wat ik van hem ken (ik geef toe dat dat niet bijzonder veel is).
En waar zou je Gims plaatsen op dat spectrum? Ergens halverwege de grensmuren of?
Ik snap wel dat de muziek wat eentonig kan overkomen. Maar dat is denk ik gelijk ook het verschil tussen hoe ik ernaar luister en hoe de gemiddelde stemmer (niet dat jij de gemiddelde stemmer vertegenwoordigt ) ernaar luistert, denk ik. In tegenstelling tot andere genres gaat hiphop/rap voor mij juist om de rap, dat is eigenlijk het hele punt van dat genre. En daar vind ik hem gewoon beter in dan alle andere vertegenwoordigers.
Als ik het in die context zet: Schemer is ook wel leuk met woorden enzo (en vooral met lettergrepen), maar hij kraamt wel 85% van de tijd onzin uit, zeker in de liedjes in de lijst. Ik had liever Role Model, of Drug Ballad of Deja-Vu gehad. Of zijn gastcolumns op Forgot About Dre of Renegade ofzo. En dat zijn ook nog allemaal singles geweest, dus zo vergezocht is dat niet eens.
Snoop kan je een telefoonboek laten rappen en dan klinkt het nog leuk omdat hij gewoon geluk heeft gehad met zijn stem. 2Pac en Notorious B.I.G. hebben wel betere verhalen, alleen ook juist weer niet in de liedjes waarmee ze in deze lijst vertegenwoordigd zijn, oh helaas helaas helaas (net als schemer en ook Kendrick eigenlijk wel).
Van Jay-Z staan er alleen maar popliedjes in. En donkergetinte heerschappen, die vind ik eigenlijk nog wel aardig (misschien wel de beste van de hiphop in de huidige Top 2000). En wat hebben we dan nog over: Coolio, House of Pain, die lui de naar de Knicks kijken, De kringlooppalestijn en wat halve tamme Hollanders, dat hele groepje is eigenlijk gewoon poprap, maar een fractie beter dan de ontbijtkoekrapper.
Op de keuzelijst staan wel een paar hele fijne, met name De la Soul, Tribe, Nas, Guru en Mos Def. Maar de kans dat Glen Frey nog een keer bij The Eagles komt meespelen is groter, zullen we maar zeggen. Ik weet niet of ik nu de vraag beantwoord heb, eigenlijk.
Oh ja, GIMS. Die vind ik op zich wel prima. Op de keuzelijst staat ook MC Solaar, die zou ik er dan wel weer boven kiezen, maar dat ligt aan mij, denk ik.
Die over de Franse hoofdstad is denk ik ook de op een na hoogste in de 4851.
Ik gok dat de hoogste dan bij mij de tweede is. Die ontlopen elkaar ook niet heel veel, een paar jaar geleden had ik ze denk ik ook zo gerankt. Volgens mij zijn er van alle hiphop nog 5 over in deze countdown: die twee, het lollige liedje, Kendrick en de volgende aflevering van de dokter en zijn hond, die over therapeutisch roken? Of zit er nog ergens een gastrapper verstopt in een liedje?
In ieder geval zou ik 4 van de 5 ook in de uitzending kiezen, ik zou alleen het lollige liedje ruilen voor die brief aan zijn moeder. Maar ook daarvoor geldt: op de keuzelijst staat I Ain't Mad At Cha, als we nu alle 3 die liedjes die er nu in staan zouden ruilen voor deze ene zou de wereld een betere plek zijn. In mijn beleving deed die het 30 jaar geleden ook beter dan die brief (maar niet dan die andere 2).
Gisteren waren wij op Bospop. Best een aardig programma. Roxette, Melissa Etheridge, The war & treaty, Ilse de lange en Simple Minds. Roxette was heel matig, Melissa redelijk, Ilse niet gezien . Simple minds best goed wel, maar verreweg de beste act van de dag: The war & treaty. Kende geen enkel liedje en past misschien niet in de top 2000, maar wat een stemmen en speelplezier indrukwekkend. Goede soul op een ijzersterke manier vertolkt.
Voor soul liefhebbers de moeite waard om te checken.
Hadden we de andere Lazarus al eens gehad? @Tussle266
Was dit in de Top 2000 nu de Naked-versie of de studioversie, ik weet het eigenlijk niet. In de Evergreen staan ze er allebei in, dat vind ik overbodig. Die versies zouden namelijk, net als mijn vriend(in) Lola pal onder elkaar staan. De enige die wel een groot verschil hoort lijkt me Sieb Warner, die na deze song werd vervangen door Cesar Zuiderwijk. Sieb zat natuurlijk ook niet al te lang bij de band, de Motions-drummer verving op zijn beurt Jaap Eggermont. Ik vind het wel een fraaie meezinger, mooi gitaartje, fijn die samenzang, simpel maar doeltreffend. Het staat ook al jaren in de laatste nacht, met 2021 als uitzondering met plek 95. In de afgelopen editie stond de plaat op 215.
1724 Kraftwerk - Autobahn
De langste plaat van dit blokje, maar niet in de Top 2000. En als je de singleversie pakt doe je deze plaat eigenlijk geen eer aan. Het blijft toch wel opvallend - van bijna alle lange platen hebben ze ook de kneiterlange albumversie gepakt, maar dat geldt niet voor dit ritje op rijksweg 7, dat is meer een ritje op rijksweg 252. Geldt voor nog een plaat die veel hoger staat, dan ga ik er ook over klagen. Van de andere kant: De albumversie duurt weer ellendig lang en het is ook weer geen persoonlijke favoriet, dus in die zin is het ook geen ramp dat de mindere singleversie langskomt. Een fijn badje elektronica, in een stijl die natuurlijk toen nog vrij onbekend was. Deze ontginning door Kraftwerk is wel lekker rustgevend, waardoor het soms ook wat aan de saaie kant kan zijn. Je moet er echt in duiken en dan is het wel lekker. Maar er echt in duiken kan dus eigenlijk alleen bij de volledige versie. Altijd in de lijst, met plek 344 in 2000 als hoogste positie. Afgelopen editie stond het lied op 1210. 1723 The Beatles - She Loves You
Uit de begintijd van de Beatles, dan weet je dat het vaak simpel maar doeltreffend is. Het blijft altijd lekker, die ouderwetse beatmuziek en zeker deze ramt lekker door. Er was ook nog een Duitse versie van, waarbij ook een deel van de muziek opnieuw werd opgenomen. Van 1999 tot 2013 stond het lied in de lijst, met alleen in de eerste editie een notering bij de beste 1000: 527.
SPOILER: 1722-1701
Tweede keer dit jaar. Die kunnen we met potlood gaan opschrijven. Ik begin ervan overtuigd te raken dat dat een rol speelt. Zeker (zoals in dit specifieke geval) als ook nog eens bij twee verschillende DJ's is.
Dit schiet weer lekker alle kanten op met Queen & David Bowie + Elvis Costello die bij mij top 300 zouden halen en Backstreet Boys die bij mij bottom 100 zouden aantikken. Toch niet zo'n memorabel blok
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Tot 2 of 3 jaar geleden hadden we de oude versie van Another 45 Miles, daarna werd het opeens de Naked versie
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op maandag 14 juli 2025 21:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Tot 2 of 3 jaar geleden hadden we de oude versie van Another 45 Miles, daarna werd het opeens de Naked versie
Dat is het mooie aan 2 he? Van 2 Lola's maken we 1, van Empire State of Mind en Another 45 Miles doen we ieder jaar een andere, maar iets afwijkends als The Thrill is Gone zetten we er gewoon lekker twee keer op. Gewoon om er zeker van te zijn dat er nog een plekje voor Suus & Freek vrijkomt.
[..] Tweede keer dit jaar. Die kunnen we met potlood gaan opschrijven. Ik begin ervan overtuigd te raken dat dat een rol speelt. Zeker (zoals in dit specifieke geval) als ook nog eens bij twee verschillende DJ's is.
Lazarus zou zeker een uitzwaai-alarmpje krijgen als Mex dit volgend jaar weer zou doen. Hopelijk pas laat.
1725 Golden Earring - Another 45 Miles: Dit was lange tijd mijn favoriet van Golden Earring, maar in recente jaren zijn er nog wel een paar platen wat serieuzer tot me doorgedrongen. Inmiddels is-ie voorbijgestreefd door Twilight Zone en I Can't Sleep Without You, die allebei volgens mij ook nog niet geweest zijn. Terecht dus. Alsnog mag deze wel een stukje de lift in. 1719 Dua Lipa - Be the One: In het begin vond ik Dua Lipa weinig aan, maar deze plaat was voor mij wel een beetje de ommekeer. Het subtiele loopje, de vocalen die steeds driemaal herhaald worden, en dan het refrein dat er lekker in knalt. Overigens was ik een paar weken geleden nog vrij dicht bij Albanië, namelijk op het Griekse eiland Corfu dat er maar een paar kilometer vandaan ligt. Komt wel dichtbij zo. 1712 Supertramp - Fool's Overture: Ik vind het fascinerend en eigenlijk ook heel passend dat dit nummer steeds een beetje meer is komen bovendrijven in de Top 2000. Het is er ook wel echt een voor de fijnproevers, en een die je niet te vaak moet horen, maar áls je hem dan een keer hoort... wat een plaat. Ik kan er nog steeds door weggeblazen worden. Ook net zo goed door het middelste vocale stuk trouwens. In de V500 stond deze doodleuk op plek 5, dat was misschien wel weer een beetje onbenullig. Ergens tussen de 50 en 500 lijkt me goed, dus later op oudejaarsavond hoeft van mij ook niet. 1710 Backstreet Boys - I Want It That Way: Guilty pleasures schijnen niet te bestaan volgens sommigen, maar als ze toch bestaan is dit er zeker een. Die melodieën en de vrij eenvoudige tekst lenen zich inderdaad ook uitstekend voor een meezingpartij.
Nummers (1725-1701) die ik lager zou plaatsen:
1724 Kraftwerk – Autobahn: Ik vind deze wel lastig te ranken, want ik vind hem wel echt heel erg kunstzinnig. Muziek is natuurlijk ook een vorm van kunst, en ik kan het idee hierachter wel erg waarderen, het nummer voelt op alle mogelijke manieren wel als een ritje op de Duitse snelweg. Vaak genoeg meegemaakt op vakantie en dat voelt precies zo. Inclusief de saaiheid en langdradigheid (in het geval van de albumversie) die dat soms met zich meebrengt, die saaiheid is in dit geval functioneel. Dat is eigenlijk heel knap, maar toch zou ik hem niet snel voor mijn lol aanzetten en dat criterium weegt voor mij wel net wat zwaarder. 1718 Supertramp - Breakfast in America: Heh, dit zou wel eens een unicum kunnen zijn. Ik heb wel vaker artiesten de ene keer in het hoger- en de andere keer in het lager-lijstje gezet, maar volgens mij nog nooit in hetzelfde blokje. Supertramp heb ik wel van huis uit meegekregen, mijn moeder is met name nog altijd groot fan, maar dit nummer heb ik altijd wat minder gevonden. De blaaspartij heeft ergens iets irritants en de tekst vind ik ook niet geweldig op sommige punten. Als je dit over je vriendin zegt dumpt ze je ongetwijfeld subiet. 1709 Elvis Costello - Oliver's Army: Niet vanwege de tekst, maar des te meer vanwege de zang, die vind ik hier echt niet mooi uitkomen. Met name het refrein vind ik iets irritants hebben.
Ze doen wel heel erg hun best bij 2 voor de voorzitter van Volendam. Het gaat toch ook al jaren goed zonder, denk ik dan. Wat zijn eigenlijk de concurrenten op volkszangergebied voor 2025?
Op dinsdag 15 juli 2025 15:40 schreef Tussle266 het volgende: Ze doen wel heel erg hun best bij 2 voor de voorzitter van Volendam. Het gaat toch ook al jaren goed zonder, denk ik dan. Wat zijn eigenlijk de concurrenten op volkszangergebied voor 2025?
Ja, ik vind ook dat ze rustig moeten doen met Jantje. Ik zie geen andere opties voorlopig, ik heb geen andere volkszanger de mainstream horen bereiken tot nu toe.
Hmm, dat zou wel ellendig zijn. En er was nog een liedje een maand of 2 geleden (rond koningsdag) waarvan de titel me even ontschoten is, en ik kan nu niet zoeken. Die werd ook nog wel eens op 2 gedraaid, net als Jan. Dat is altijd gevaarlijk.
Gelukkig duurt het nooit lang. Sam Welten heet die knul volgens mij, met dat liedje over Sylvie Meis. Die is wel een paar keer voorbij gekomen, ook buiten de Afkeururen op vrijdagmiddag.
Op dinsdag 15 juli 2025 16:24 schreef Tussle266 het volgende: Gelukkig duurt het nooit lang. Sam Welten heet die knul volgens mij, met dat liedje over Sylvie Meis. Die is wel een paar keer voorbij gekomen, ook buiten de Afkeururen op vrijdagmiddag.
Dat is een ander liedje dan wat ze vroegah bij ADO over haar zongen neem ik aan.
Ik had hier een schreeuwende Joel Beukers associatie bij. Dat was al ellendig, maar desondanks wist dat wat het wel was de ellendigheid nog wel te overtreffen toen ik het net opzocht.
Maar van al deze liederen, is er één van Kuitenbrouwer- of Berendse-achtig 'niveau'? Want dat Jantje de rode loper krijgt zegt ook niet zoveel. Kuitenbrouwer en Berendse werden volledig genegeerd op 2 voor ze de lijst haalden...
Op dinsdag 15 juli 2025 16:24 schreef Tussle266 het volgende: Gelukkig duurt het nooit lang. Sam Welten heet die knul volgens mij, met dat liedje over Sylvie Meis. Die is wel een paar keer voorbij gekomen, ook buiten de Afkeururen op vrijdagmiddag.
Die had toch laatst een George Michaeltje dat ie door een roddelkanaal betrapt was met een man? Niet dat het wat uitmaakt maar misschien komt dat de geloofwaardigheid van t Sylvie Meis-liedje niet ten goede
[..] Ik had hier een schreeuwende Joel Beukers associatie bij. Dat was al ellendig, maar desondanks wist dat wat het wel was de ellendigheid nog wel te overtreffen toen ik het net opzocht.
Maar van al deze liederen, is er één van Kuitenbrouwer- of Berendse-achtig 'niveau'? Want dat Jantje de rode loper krijgt zegt ook niet zoveel. Kuitenbrouwer en Berendse werden volledig genegeerd op 2 voor ze de lijst haalden...
Dat is toch in het geval van Berendse niet zo? Die werd regelmatig gedraaid op 2 voordat ie vorig jaar in de lijst kwam meen ik mij te herinneren.
Dat is wel echt bijna uitsluitend in de Afkeururen geweest (dat kan je ook in de stats zien, veel vrijdagen). Voor Kuitenbrouwer is dat nog steeds zo (en in die nachtelijke Top 2000 blokken). Daarom was dat gedweep van de linker- en de rechterhersenhelft in de stemweek destijds ook zo opvallend, die hadden hem misschien 2x gedraaid in heel '23. Mogelijk wisten ze al dat ze met Rob en Gerard op vakantie gingen. Berendse is sinds de toetreding wel wat breder gedragen, die komt zo nu en dan wel voorbij.
Op dinsdag 15 juli 2025 20:55 schreef Tussle266 het volgende: Dat is wel echt bijna uitsluitend in de Afkeururen geweest (dat kan je ook in de stats zien, veel vrijdagen). Voor Kuitenbrouwer is dat nog steeds zo (en in die nachtelijke Top 2000 blokken). Daarom was dat gedweep van de linker- en de rechterhersenhelft in de stemweek destijds ook zo opvallend, die hadden hem misschien 2x gedraaid in heel '23. Mogelijk wisten ze al dat ze met Rob en Gerard op vakantie gingen. Berendse is sinds de toetreding wel wat breder gedragen, die komt zo nu en dan wel voorbij.
Berendse is natuurlijk ook een wat 'emotioneler' lied. Engelbewaarder is toch wel echt hele platte volksmuzak. Wel lollige platte volksmuzak.
[..] Berendse is natuurlijk ook een wat 'emotioneler' lied. Engelbewaarder is toch wel echt hele platte volksmuzak. Wel lollige platte volksmuzak.
Engelbewaarder heeft echt een hele goede tekst (oké het is een cover, dus dat is niet de verdienste van Schuitmaker). Terug In De Tijd bezingt een thema dat al honderdduizend keer is bezongen en vind ik tekstueel heel goedkoop.
[..] Engelbewaarder heeft echt een hele goede tekst (oké het is een cover, dus dat is niet de verdienste van Schuitmaker). Terug In De Tijd bezingt een thema dat al honderdduizend keer is bezongen en vind ik tekstueel heel goedkoop.
In dat arrangement is het platte volksmuzak. In het originele arrangement niet. En tekstueel inderdaad beter.
Tweede kerstdag is nu wel zo'n beetje bereikt. We gaan de eerste nacht in.
1700 The Three Degrees - When will I see you again
Een van de betere soulgroepen, deze Three Degrees. Al vond de zangeres dit liedje maar te simpel. Ja, misschien is dit ook wel zo, maar Sheila Ferguson is wel echt een goeie zangeres. Het gaat ook niet om de tekst, maar om het arrangement met de oehs en ahs, die maken van dit een warm bad. Van 1999 tot 2010 stond dit in de lijst, buiten een eenmalige afwezigheid in 2002. Plek 1124 in 2000 was de hoogste notering.
1699 Cilla Black - You're my world
De garderobedame van de Cavern Club die uiteindelijk zelf ook onder de hoede van Epstein kwam. Priscilla White (zoals ze echt heet) wordt daardoor ook genoemd als een van de dames van de Merseybeat, maar ik zou haar muzikaal toch eerder in een lijstje met Dusty Springfield noemen. Veel strijkers, een beetje de Britse variant op het Amerikaanse soulgeluid. En een mooi nummer van deze geweldige en ondergewaardeerde zangeres, die in 1999 op 1847 en in 2003 op 1957 stond.
1698 The Rolling Stones - Its Only Rock 'n' Roll (But I Like It)
De poging tot glamrock van de Stones, met een gitaarloopje dat erg veel weg heeft van de grootste hit van T.Rex. Voor Jagger was het verder vooral een middelvinger naar de pers, die iedere keer nummers wilden vergelijken met wat de Stones daarvoor hadden gedaan. Mick was daar klaar mee en wilde een keer laten zien dat het ook gewoon lang leve de lol was om muziek te maken. En ja, dat geeft een best vermakelijk glamrocknummer, dat overigens helemaal niet zo vaak de lijst haalde voor een van de bekendere nummers van de band. In 2000, van 2002 tot 2006 en in 2008. Ja, en een eenmalige terugkeer op 1884 in 2012. Die ene keer in 2000 was de beste notering waard, met plekje 1331.
SPOILER: 1697-1676
Oeh, we komen nu wel écht in de top2000 klassiekers. Allemaal lekkere nummers die niet misstaan in de lijst, staan wel prima in dit blokje
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Op woensdag 16 juli 2025 10:35 schreef Ozewiezewozewalla het volgende: Oeh, we komen nu wel écht in de top2000 klassiekers. Allemaal lekkere nummers die niet misstaan in de lijst, staan wel prima in dit blokje
We zitten nu ook niet meer in het gedeelte waar je nog kunt zeggen dat bij de vorige 3000 er minimaal 300 zaten die er meer in zouden moeten horen, dus wat dat betreft logisch.
Ik dacht hier even iets heel anders bij, maar de Franc is inmiddels gevallen.
Grappig over Elvis. Ik heb gisteren die Netflix-docu van vorig jaar zitten kijken. Ik kwam tot de conclusie dat eigenlijk die periode '55-'59 heel aardig is, ook al is dat volledig gestolen van bluespioniers, met goedkeuring van Chuck D. Daar moet ik de komende tijd wel wat meer van luisteren voor een nieuw oordeel. Vrijwel alles daarna is vrij ellendig en overgewaardeerd, inderdaad.
Er zit wel wat aardig materiaal tussen bij Elvis, maar er is niets waarvan ik zeg 'wow, dat is echt een persoonlijke favoriet'. Ja misschien dat filmhypenummer, dat zit wel echt goed in elkaar.
Die rock 'n roll liedjes zijn natuurlijk per definitie een beetje rechtvooruit en klaar naar huis. Een soort punk op loungetempo. Dat is wel anders dan If I Can Dream, wat inderdaad wel meer iets uitgewerkts is waar je in kan duiken. Maar ik kan altijd best wel blij worden van die liedjes van 2.30, niet alleen van Elvis, maar ook van Buddy, Chuck of Bo. Lekker man. Beetje twee minuten aan die snaartjes trekken, tekstje uitstotteren en door naar de volgende.
Dit is wel echt een heel goed blokje, er staat voor mij weinig tot niets echt te hoog of te laag zo op het eerste gezicht. Perfect Top 2000-blokje voor Tweede Kerstdag. Zal vanavond of morgenavond even alles luisteren om te checken of ik bij dat oordeel blijf.
Op woensdag 16 juli 2025 11:31 schreef Tussle266 het volgende: Die rock 'n roll liedjes zijn natuurlijk per definitie een beetje rechtvooruit en klaar naar huis. Een soort punk op loungetempo. Dat is wel anders dan If I Can Dream, wat inderdaad wel meer iets uitgewerkts is waar je in kan duiken. Maar ik kan altijd best wel blij worden van die liedjes van 2.30, niet alleen van Elvis, maar ook van Buddy, Chuck of Bo. Lekker man. Beetje twee minuten aan die snaartjes trekken, tekstje uitstotteren en door naar de volgende.
Gewoon 20 liedjes in een uur, ne dan het uur daarna Echoes en Tubular Bells
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
–: Jep, geen. Dat wil in deze regionen niet zeggen dat ik het een kutblokje vind, integendeel. Onder meer de genoemde platen van Joe Cocker, Status Quo, Elvis Presley, Bob Dylan en The Black Keys worden jaarlijks erg gewaardeerd in de Lijst der Lijsten, al zijn het ook weer geen absolute topfavorieten. Ook een aantal wat minder bekende, zoals die van Cilla Black en Alquin, klinken behoorlijk lekker en zouden niet misstaan in de Top 2000. Nummers (1700-1676) die ik lager zou zetten:
1693 Buddy Holly - That'll Be the Day: Toch wat gevonden! Een beetje aan de oubollige kant en er zit een galm in waar ik niet heel enthousiast van word. Voor de rest dus niet veel op aan te merken, deze worp.
–: Jep, geen. Dat wil in deze regionen niet zeggen dat ik het een kutblokje vind, integendeel. Onder meer de genoemde platen van Joe Cocker, Status Quo, Elvis Presley, Bob Dylan en The Black Keys worden jaarlijks erg gewaardeerd in de Lijst der Lijsten, al zijn het ook weer geen absolute topfavorieten. Ook een aantal wat minder bekende, zoals die van Cilla Black en Alquin, klinken behoorlijk lekker en zouden niet misstaan in de Top 2000. Nummers (1700-1676) die ik lager zou zetten:
1693 Buddy Holly - That'll Be the Day: Toch wat gevonden! Een beetje aan de oubollige kant en er zit een galm in waar ik niet heel enthousiast van word. Voor de rest dus niet veel op aan te merken, deze worp.
Morgen toch maar wat controversiëlere meuk erin knallen, dit is ook niet echt spannend zo!
Op donderdag 17 juli 2025 11:36 schreef Tussle266 het volgende: Connie Francis eraan voor de moeite. Misschien moeten we dat Xi Jinping hitje van 2 maanden geleden toch vrezen?
Van wanneer was de tiktokhype? Geloof niet dat tiktokkers extra op haar gaan stemmen omdat ze nu dood is. Maar if so: prima. De reden mag lelijk zijn, het nummer is gewoon een golden oldie. Voor t laatst door stemming genoteerd in 2007
[..] Van wanneer was de tiktokhype? Geloof niet dat tiktokkers extra op haar gaan stemmen omdat ze nu dood is. Maar if so: prima. De reden mag lelijk zijn, het nummer is gewoon een golden oldie. Voor t laatst door stemming genoteerd in 2007
Als er staat 2 maanden geleden, dan gok ik dat het mei was . Nee, maar serieus, tot een week of 2 geleden was dat liedje nog in wat streaminglijstjes terug te vinden. Ik wist niet eens dat het een hype was, dat heb ik van onze huisstatisticus geleerd. Ik dacht meer hypestemmers + dab-stemmers = mogelijk voldoende, niet perse dat dat een overlappende groep zou zijn. Maar dat zal vast niet gebeuren, eigenlijk, want het is niet eens onderdeel van de elitegroep van 11.000.
[..] Als er staat 2 maanden geleden, dan gok ik dat het mei was . Nee, maar serieus, tot een week of 2 geleden was dat liedje nog in wat streaminglijstjes terug te vinden. Ik wist niet eens dat het een hype was, dat heb ik van onze huisstatisticus geleerd. Ik dacht meer hypestemmers + dab-stemmers = mogelijk voldoende, niet perse dat dat een overlappende groep zou zijn. Maar dat zal vast niet gebeuren, eigenlijk, want het is niet eens onderdeel van de elitegroep van 11.000.
Ik dacht dat de tiktokhype en Xi Jinping-hitje twee verschillende dingen waren, maar niet dus. Vandaar mn vraag. Ik had de 2 maanden uiteraard ook wel gelezen. Everybody's Somebody's Fool was t liedje van die hype, maar dat is dus ook t Jinping-liedje?
[..] Ik dacht dat de tiktokhype en Xi Jinping-hitje twee verschillende dingen waren, maar niet dus. Vandaar mn vraag. Ik had de 2 maanden uiteraard ook wel gelezen. Everybody's Somebody's Fool was t liedje van die hype, maar dat is dus ook t Jinping-liedje?
Ah, vandaar. Dan lopen er wat dingen door elkaar. De afgelopen weken was Pretty Little Baby de hype. Die wordt trouwens ook aangehaald bij de mediabedrijven: https://www.nu.nl/muziek/(...)ftijd-overleden.html
[..] Ah, vandaar. Dan lopen er wat dingen door elkaar. De afgelopen weken was Pretty Little Baby de hype. Die wordt trouwens ook aangehaald bij de mediabedrijven: https://www.nu.nl/muziek/(...)ftijd-overleden.html
1675 Emmylou Harris - (You Never Can Tell) C'est la vie
Emmylou heeft zoveel moois gemaakt als fantastische countryzangeres, en het enige wat de lijst haalt is deze (weliswaar lollige) Chuck Berry-cover. Ja, haar countryversie van de song was een fijne hit en geeft een heerlijk gevoel mee, maar het is eigenlijk een schande dat dit in 25 jaar Top 2000 haar enige deelname is. Ze heeft beter, al zijn dat ook hoofdzakelijk covers en traditionals, eerlijk is eerlijk. Van 2001 tot 2008 stond ze in de lijst, waarbij ze altijd bij de onderste 300 stond. Hier doet ze het dus beter, en dat met 8 deelnames.
1674 Elton John - I'm Still Standing
Ik zie Elton vooral ronddansen rondom Cannes als ik dit nummer hoor, die clip is toch wel een van de bekendste aller tijden. Het lied over teruggewonnen zelfvertrouwen zou kunnen slaan op Elton die wil tonen dat hij nog steeds relevant is. Of nouja, schrijver Bernie in dit geval. Dat is hij behoorlijk, vooral sinds 2018. Dit nummer stond namelijk van 2001 tot 2006 onderin de lijst en in 1999 iets hoger, maar na de compilatielijst van 2008 was het tot 2018 klaar. Maar in 2019 was plek 501 hoger dan ooit en inmiddels is het ineens een grote klassieker geworden. In 2022 stond het lied op 232 en nog altijd staat het op 304. Nu moet gezegd worden dat Elton door de film ook weer hip is geworden. Dat gun ik hem wel, want Elton was ook wel wat ondergewaardeerd.
1673 The Jacksons - Can You Feel It
Kennen jullie Philip ook? De Jacksons in ieder geval wel, voornamelijk Michael zingt er een leuk, dansbaar liedje over. Lekkere belletjes, prima dansbaar hitje en zeer herkenbaar. Maakt mij in ieder geval vrolijk en ik denk bijna de hele wereld. Van 1999 tot 2005 in de lijst, met plek 730 als hoogste notering, en van 2012 tot 2015 keerde het lied terug.
SPOILER: 1672-1651
De coversmedley door George Michael zijn niet van de Freddie tribute, maar stond wel op dezelfde EP als Somebody to Love
Op donderdag 17 juli 2025 16:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende: De coversmedley door George Michael zijn niet van de Freddie tribute, maar stond wel op dezelfde EP als Somebody to Love
Ik dacht al, kon me niet herinneren die daar ooit gezien te hebben. Al heb ik daarvan alleen het covergedeelte ooit gezien, dus daardoor twijfelde ik.
Tom Holkenborg maakte de leukste platen toen nog in 't weekend op Waikiki zat.
Met uitzondering van de Nirvana's en Tina staat dit allemaal best wel weer goed hier.
Met uitzondering van de Nirvana's en Tina staat dit allemaal best wel weer goed hier.
Nirvana te hoog of te laag?
[..] Morgen toch maar wat controversiëlere meuk erin knallen, dit is ook niet echt spannend zo!
Dat valt nog wel mee, of tegen, want hier zit niets heel slechts of 31 december-waardigs tussen. Wel zijn de artiesten in veel gevallen groter dan de hier genoemde platen. Wat dat betreft zit er wel het nodige tussen dat ik een positie tussen 2001-3000 zou gunnen, om plaats te maken voor Top 2000-klassiekers die we al eerder hebben gehad.
Wat mij betreft te hoog, maar daar ben ik misschien de enige in
Deze uitvalbeurt was een opgezette, want het jaar erop was het ook exit keuzelijst. Net als bijvoorbeeld P.Y.T. (die weer terug is, inmiddels) ooit overkwam.
[..] Deze uitvalbeurt was een opgezette, want het jaar erop was het ook exit keuzelijst. Net als bijvoorbeeld P.Y.T. (die weer terug is, inmiddels) ooit overkwam.
Ah, Rape Me is te controversieel bevonden? Random Radio 2.
[..] Ah, Rape Me is te controversieel bevonden? Random Radio 2.
Dat is niet zo gecommuniceerd hoor, maar bij die 2 heb ik altijd mijn bedenkingen gehad. Uitvallen en direct weg is normaal voorbehouden aan liederen die naar 5 degraderen. En in die tijd was dat natuurlijk ook wel behoorlijk het beleid van 2, al dat soort liedjes gingen in de ban op de normale rotatie.
[..] Dat is niet zo gecommuniceerd hoor, maar bij die 2 heb ik altijd mijn bedenkingen gehad. Uitvallen en direct weg is normaal voorbehouden aan liederen die naar 5 degraderen. En in die tijd was dat natuurlijk ook wel behoorlijk het beleid van 2, al dat soort liedjes gingen in de ban op de normale rotatie.
Tel je het duo die nog wat excuses meedeelt aan een bekende moeder trouwens nog als hiphop? Want die moeten beide noteringen ook nog. Had ik natuurlijk kunnen bedenken, die andere heeft nog wel eens mijn ongeschoonde top 10 gehaald.
Jawel, bingo, een stuk meer bespreekgevalletjes vandaag!
UITZWAAI-ALARM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.57 favorieten over.
Nummers (1675-1651) die ik hoger zou plaatsen:
1674 Elton John - I'm Still Standing: Deze ken ik echt op de meest willekeurige manier ooit, namelijk via een soort van tekenfilm-compilatie op Cartoon Network tussen de reclames door waar ze dit nummer onder hadden geplakt. Ik verwacht half en half nog altijd 'miep miep' van de Road Runner tussendoor te horen als ik I'm Still Standing hoor. Daarmee is het op een vreemde manier jeugdsentiment en dat scoort altijd goed. Al is het ook los daarvan natuurlijk een nummer dat uitstekend in elkaar zit, anders had het de tand des tijds lang niet zo goed doorstaan. 1669 Nightwish – Élan: Ah, Eftelingmetal. Het genre dat me past als een jas. Zeker van de twee grootste namen binnen dat genre, Within Temptation en Nightwish, kan ik al meer dan 20 jaar geen genoeg krijgen. Vandaag zwaaien we (gelukkig) alleen naar een notering van de laatstgenoemde van die twee. Ik vind de vergelijking tussen Nemo, Amaranth en Elan een heel mooie, inderdaad allemaal een beetje in dezelfde stijl en allemaal vertegenwoordigen ze één van de drie Nightwish-tijdperken. Het verschil is wel dat Floor hier licht favoriet is en, misschien deels daardoor, Elan ook. Al mogen van mij die andere twee natuurlijk ook liever gisteren dan vandaag lekker hoog de Top 2000 in. 1668 Son Mieux – Multicolor: Ik word wel enthousiast van Son Mieux. Je kan ze op elke straathoek horen en tóch is het oprecht kwalitatief goede muziek. Ja, de nummers lijken allemaal wel een beetje op elkaar, maar het stijltje is heel fijn, en op zich alleen maar mooi dat het grote publiek dit soort spul nog steeds op waarde kan schatten, toch? Multicolor vind ik bovendien hun beste, altijd een heerlijk moment van herkenning bij hun (vele) optredens.
Nummers (1675-1651) die ik lager zou plaatsen:
1675 Emmylou Harris - (You Never Can Tell) C'est la vie: De intro is me net iets teveel hoempapa, en de zang wisselt nogal vaak op een onvoorspelbare manier van toonhoogte die ik net niet mooi in het gehoor vind liggen. Op zich is het refrein verder wel mooi herkenbaar, echt slecht is het niet, maar dit is me net te hoog. 1671 Froukje - Als ik God was: In algemene zin vind ik Froukje altijd een beetje een discountversie van Eefje de Visser, dus uiteraard staan er van Froukje een miljoenmiljard nummers in de Top 2000 en van Eefje nul. Verder irriteert dat eeuwige gedweep met haar op 3FM me mateloos, alsof er geen andere goede muziek meer bestaat. Dan gaat het mij meteen al een beetje tegenstaan. Dit specifieke nummer vind ik op zich muzikaal en vocaal goed luisterbaar, maar ik kan niet bijzonder veel met de tekst; je mag van mij best kritiek hebben op God, zeker in een liedje, maar het blijft gedurende het hele liedje vaag wat nu precies die kritiek inhoudt. 1665 George Michael - Killer / Papa Was a Rollin' Stone: Ik vind de stijl van George Michael meestal wel fijn, maar dit ensemble komt op mij wel erg chaotisch over. Wat mij betreft kan hij beter. 1663 The Rolling Stones - Waiting on a Friend: Vrij gemiddeld boomerrocknummertje van de Stones met diezelfde knauwende zang die ik eigenlijk vrij consequent net niet mooi genoeg vind voor de Top 2000, dan sta je bij mij al snel hier.
De spotifyplaylist maar weer eens aangepakt. Die is weer compleet.
[..] Tel je het duo die nog wat excuses meedeelt aan een bekende moeder trouwens nog als hiphop? Want die moeten beide noteringen ook nog. Had ik natuurlijk kunnen bedenken, die andere heeft nog wel eens mijn ongeschoonde top 10 gehaald.
Oh ja, zeker wel! Die andere is het KPN-clublied? Ik zou de moeder van Erykah (niet Janet) wel meer als hiphop zien dan. Maar die moeten dus allebei nog?
In 1997, vlak voor het scheiden van de markt voor de band, scoorde Buckshot Lefonque ineens een hit met Another Day. Fraai jazzy nummer met een mooie stem. Er zullen vast mensen zijn die dit nummer kunnen missen, maar ik vind dit wel een mooi warm bad. In 1999 stond het lied op 719, daarna bleef het tot en met 2008 in de lijst. Ook van 2011 tot 2013 stond het lied opnieuw in de Top 2000.
1649 OneRepublic - Secrets
Soms heb je van die nummers die één loopje zijn. Dit is zo'n nummer. Dit nummer is het strijkerloopje en dat is fantastisch. Dit nummer is verder gewoon een leuke pophit. Dit nummer was niet nodig als Top 2000-notering, maar indertijd van ik de nummers van OneRepublic best leuk. Was na 3 singles wel echt klaar (en tussendoor nog het saaie Stop and Stare), maar deze doet het wel bij mij. In 2014 op 1803, in 2015 ineens op 1176. En daarna. Stilte. Niets meer. Bijzonder soms, hoe zo'n nummer een random notering haalt en dan ook zo snel weer weg kan zijn.
1648 Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire
Leuk ouderwets rock-'n-roll liedje van Jerry Lee Lewis, in een film met de zanger zelf, waarin hij ook zelf op de piano ramt. Lekker energiek en daarmee wel een van de leukere klassiekers in het genre. Van 1999 tot 2013 stond dit in de lijst, met plek 835 in 1999 als hoogste notering. In 2022 kwam het overlijden van de zanger en leverde dat plek 1393 op. Toch opvallend dat hij anno 2022 nog niet gecanceld was, maar ach.
SPOILER: 1647-1626
Ik heb bij Run Like Hell altijd het gevoel dat ik naar een intro van 5 minuten zonder liedje eraan vast zit te luisteren. Verder weinig aan te merken. Oh ja, deze Robbie was ik een beetje vergeten, maar die is wel van niveau Trippin’/Advertising Space, eigenlijk. Als deze in december hier zou staan zou dat prima zijn geweest.
Ja, en als Del Shannon in december op deze plek zou staan, zou dat de lijst ook wel beter maken
Begin dit jaar of ergens vorig jaar had jij een overzichtje van liederen die hoog in de alternatieve lijstjes staan, maar in week 53 nergens te bekennen zijn. Kan je die simpel oplepelen? Want ik kan hem niet vinden.
[..] Begin dit jaar of ergens vorig jaar had jij een overzichtje van liederen die hoog in de alternatieve lijstjes staan, maar in week 53 nergens te bekennen zijn. Kan je die simpel oplepelen? Want ik kan hem niet vinden.
Internationaal de meest succesvolle song van Focus, genoemd naar een beoogd zangeres van een niet-instrumentale versie van dit lied. Die is nooit uitgebracht, in plaats daarvan kennen we nu deze versie. Die is vrijwel instrumentaal, al is er in het midden even een stukje waar Thijs zijn jodelstem weer wat oefening geeft. Ik vind de riff en de leadgitaar in dit nummer allebei wel lekker, maar wel merk ik altijd dat het wat snel gaat vervelen. Er gebeurt net niet genoeg om het hele nummer spannend te blijven, maar de basis staat wel als een huis en dat levert deze plek op. In de Top 2000 was het lied lang een vaste waarde, maar in 2018 werd de gevarenzone bereikt en in 2020, 2023 en 2024 was het lied volledig afwezig. In 2003 was 583 dan weer de hoogste notering.
1624 Bob Dylan - I Want You
Dylan met een lief, schattig liefdesliedje. Dat is nog eens wat anders dan kritiek op de maatschappij of oorlogen. Maar ik heb hier altijd wel een zwak voor, de mondharmonica kan een nummer wel net even dat stukje extra geven en sowieso zitten er flink wat instrumenten in het lied verstopt voor een fraaie dynamiek. Van zijn simpele, minder maatschappijkritische liedjes zeker zijn leukste - al kan hij nog steeds niet zingen. In 1999 en van 2001 tot 2021 stond dit in de lijst. In de beginjaren nog niet eens zo hoog, maar in 2004 stond het lied ineens op 387 en daarna jaren op 29 december. Maar sinds 2014 begon de achteruitgang, zoals bij zo veel nummers.
1623 10cc - Feel the Love
Ook wel bekend als Oomachasaooma, uit de nadagen van 10cc. Toch weer een beetje dat reggae/ska-sfeertje dat de band wel eens vaker hanteert op deze plaat, maar in dat genre vind ik de nummers van 10cc die daarbinnen passen wel bij de leukste behoren. Misschien omdat ze er ook andere stijlen bij halen. Dit stond maar 2x in de lijst, vind ik best weinig. In 2009 op 1714 en in 2011 op 1792. Dat waren eigenlijk de jaren dat 10cc flinke klappen kreeg, best opvallend.
SPOILER: 1622-1601
Wel jammer dat deze Joe Boterberg plaats heeft moeten maken voor die befcovers. Al is dit niet zijn beste, dan nog zou het wel fijn zijn als deze behouden was gebleven. Mijn oude heer is groot fan en ik denk dat dat ook de doelgroep concertgangers is. Joe op NSJ vorige week was ook gewoon prima, en toen speelde hij wel zijn beste.
Op zondag 20 juli 2025 11:22 schreef Tussle266 het volgende: Wel jammer dat deze Joe Boterberg plaats heeft moeten maken voor die befcovers. Al is dit niet zijn beste, dan nog zou het wel fijn zijn als deze behouden was gebleven. Mijn oude heer is groot fan en ik denk dat dat ook de doelgroep concertgangers is. Joe op NSJ vorige week was ook gewoon prima, en toen speelde hij wel zijn beste.
Eentje met Bef Hard moet nog komen, dat vind ik echt een geweldige song.
[..] Eentje met Bef Hard moet nog komen, dat vind ik echt een geweldige song.
Die inmiddels weer verdwenen is moet nog toch? Die is op zich wel prima. Ik denk dat ik doordat die ouwe het vaak opzet een klein vooroordeel ten faveure van zijn soloplaten heb. Hoewel hij die platen met Bef ook gewoon in de kast heeft staan.
Ik keek net even in de elitegroep van 11.000, er staan 3 Befliedjes en naast Dust Bowl nog 1 sololiedje, dus 5 totaal. Er zijn er dit jaar ook 2 solo gedraaid, dus die zouden erbij kunnen komen. Met andere woorden. Dit zijn mogelijk de laatste woorden die we aan Joe besteden in Top 2000 context. Best jammer, ik vind Joe niet minder dan Chris Bon Jovi of zo. En (vele malen) beter dan Luuk met het kammetje, om maar iets te noemen.