Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.55 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 1450-1426:1441 Abel – Onderweg: Nederlandstalig heeft het bij mij vaak lastig, maar dit is altijd wel een belangrijke uitzondering geweest. Het hele land doorreizen voor je jeugdliefde en dat die relatie dan op een gegeven moment eindigt, daar kan ik natuurlijk ook wel wat over meepraten met mijn forumgeschiedenis. Ik moet wel altijd aan de Snijtafel denken, maar goed, die slaan (snijden?) ook wel eens flink de plank mis.
1445 Milow - You Don't Know: Eigenlijk wel verrassend dat deze nog zo hoog komt als bijvoorbeeld een Passenger met een heel vergelijkbaar stijltje al zo snel was uitgespeeld. Dit soort moderne poprock gaat bij mij vaak wel goed naar binnen. Die strijker-achtige sound naar het einde toe vormt daarnaast een heel aangename climax.
1433 Earth, Wind & Fire – September: De laatste jaren staat-ie misschien wel heel onbenullig hoog, maar helemaal onbegrijpelijk vind ik dat niet. Het is gewoon een heerlijk dansbaar feestnummer dat niet snel gaat vervelen en in die categorie vind je niet zoveel beter.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1450-1426:1438 Gruppo Sportivo - Beep Beep Love: Eigenlijk gewoon een heel lekker blokje, geen enkel nummer vind ik echt slecht, maar dit is wel de minste voor mij. De pre-chorus is nog wel lekker catchy, maar die wisselingen in toonhoogte vind ik niet mooi en lijken in mijn beleving zelfs wat valsig soms. En dat 'beep beep' hadden ze niet hoeven doen.
1449 Sister Sledge - We are family: Deze is voor mij wel een beetje verpest door alle racistische moppen die er vroeger op de middelbare school op gebaseerd werden. Maar ook los daarvan vind ik dit aan de hoge kant voor een nummer dat me net iets te dertien-in-een-dozijn is voor deze regionen.
1436 Wham! - Everything She Wants: Geen kwaad woord over George Michael of Wham, maar deze kan me niet overtuigen, hij voelt een beetje chaotisch voor mij.
Favoriete nummers uit het blokje 1425-1401:1408 Blaudzun - Promises of No Mans Land: Ook deze eindigt verrassend hoog in de eindafrekening, én het is al een tijd geleden dat we nog een uitzwaai-alarm hebben gehad, dus ik laat de blije smileys gewoon nog even staan. Het gaat goed met de favorieten laatste tijd! Ik moet ook altijd meteen aan Sochi denken als ik dit hoor en word dan een beetje patriottisch, al is het eigenlijk ook wel vreemd dat dit nummer daarvoor gekozen is. Tekstueel doet het me namelijk veel meer denken aan een context van oorlog of vervolging, en ook als je er op die manier naar luistert is het een bijzonder en krachtig nummer.
1414 Fleetwood Mac – Everywhere: Fleetwood Mac is afgelopen jaren wel uitgegroeid tot een van mijn favoriete artiesten van vóór mijn geboortejaar. Vooral Landslide en Sara heb ik veel geluisterd, maar ook dit net iets stevigere geluid mag er absoluut zijn. Niet al hun nummers vind ik geweldig, maar... nou ja, dat bespreken we dan wel.
1415 Goo Goo Dolls – Iris: Zat ik een paar blokjes geleden nog te klagen over liedjes die voor iemand met een specifieke naam zijn gezongen... maar goed, het schijnt dat dat hier ook niet helemaal het geval is, maar dat de naam Iris eerder gekozen is als verwijzing naar engelen in de Griekse mythologie. Hoe het ook zij, heerlijk nummer dat ik eigenlijk pas in recente jaren wat meer ben gaan luisteren, en getuige de immense stijging in de Top 2000 zijn er wellicht meer mensen geweest voor wie dat geldt.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1425-1401:1423 Small Faces - Lazy Sunday: Of het accent nu legitiem is of niet, het klinkt in ieder geval wel een beetje over de top, waar ik dat bij Steve Harley helemaal niet het geval vind. En dan die half gezongen, half gesproken stukken erbij, dat vind ik ook niet echt mooi uitkomen hier.
1409 Doris Day - A Guy Is a Guy: Heeft Doris Day eigenlijk ook nummers met niet meerdere keren hetzelfde woord in de titel? Que Sera, Sera vind ik nog wel aardig, ook wel een beetje aan de oubollige kant maar wel echt een klassieker met een knallend refrein, in ieder geval voor die tijd. Deze vind ik wel een stukje magerder.
1406 Laura Jansen - Queen of Elba: Beter te pruimen dan die zouteloze cover van Use Somebody, maar nog altijd niet iets waar ik de radio op standje burenruzie voor zet, vrees ik. Pluspunt van Laura Jansen zo hoog is dat ik de Stones een keer kan laten ontsnappen!