abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218302322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Voor de oudere jongeren onder ons: het thema van Medisch Centrum West is natuurlijk ook geleend van Libertango.
La Maladie D’amour is origineel (en beter) uiteraard van Michel Sardou.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218302326
De beste Stones is trouwens She’s A Rainbow
pi_218302340
En dat van Supertramp dit niemendalletje hoger staat dan de epische plaat met Kerkheuvel en de Concertagenda klopt natuurlijk ook niet.
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:37:49 #179
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218302344
Waarmee dus direct ook duidelijk is waarom ik de beste Stones kiezen zo lastig vind, want blijkbaar ligt het allemaal heel dicht bij elkaar. Dat is bij sommige bands ook wel anders.
All Day I Dream About Stemlijsten
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:47:55 #180
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218302436
:) :W UITZWAAI-ALARM :W :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
56 favorieten over.

Nummers (1575-1551) die ik hoger zou plaatsen:

1563 Of Monsters and Men - Little Talks: Speciaal voor dit nummer heb ik, voor de oplettende lezers, even de smileys aangepast bij het uitzwaai-alarm. Waarom? Omdat deze heel wat hoger is gekomen dan ik verwachtte, veel hoger dan bijvoorbeeld Mumford & Sons. Een leuke meevaller dus dat we hem nu pas uitzwaaien, had gedacht dat het niet helemaal in Mex zijn straatje (of tijdperk) zou zijn. Ik zag Of Monsters and Men ooit op Werchter en stond daar helemaal vooraan, daar zijn nog ergens officiële foto's van gemaakt door de organisatie en die zwerven nog wel ergens op internet rond. Epische beelden. Ik had toen een bordje vast met 'Allt í lagi, takk fyrir', waardoor de bandleden zich afvroegen of er nog IJslanders in de tent stonden. Dat vroegen ze tenminste, en ik heb altijd vermoed dat mijn bordje er iets mee te maken had. Maar nee, geen IJslander, gewoon een taalnerd. Overigens, voor de liefhebber: ook recenter, toen ze weer wat meer in de anonimiteit waren verdwenen, hebben ze nog wel wat toffe muziek uitgebracht. Van hun tweede album kan ik bijvoorbeeld Empire en Thousand Eyes aanbevelen. Thousand Eyes heeft ook wel een lekkere opbouw, beetje een iets meer poppy antwoord op het werk van Sigur Ros als je het mij vraagt.
1554 Ellie Goulding - Love Me like You Do: Ik hoorde afgelopen voorjaar Burn weer eens op de radio van haar, dat is écht een heerlijke moderne synthpop-plaat die door dit momentje van herontdekking nieuw binnenkwam in mijn top 1000 dit jaar. Jammer dus dat die er nooit in heeft gestaan, maar ook deze is dik in orde. Wat betreft het Fifty Shades-deel, ach, ik heb wel veel slechtere chickflicks gezien.
1552 Elbow - Lippy Kids: Eigenlijk is deze ook pas vrij recent bij mij wat meer gevallen. Dat is eigenlijk gek als je nagaat hoe lekker ik altijd ga op die opbouwende piano-intro's in combinatie met die herhalende meebrulbare vocalen. Build a rocket booooys!

Nummers (1575-1551) die ik lager zou plaatsen:

1572 The Shangri-Las - Leader of the pack:
Ik vind op zich die bubblegummy schoolmeisjes-vocalen nog niet zo erg, als het tenminste dan maar een beetje catchy is. Maar dat is het niet, en het is bovendien nogal chaotisch en zit vol vage geluidseffecten. Doe maar snel omlaag naar 3000 of nog een stuk lager.
1564 Rolling Stones – Angry: In plaats van dat ik weer iets onaardigs zeg over de Stones zeg ik ditmaal iets aardigs over een ander nummer van ze, dat in ditzelfde blokje staat maar met gemak aan dit lijstje ontsnapt. Paint It Black vind ik namelijk wel een van hun beste platen, met het heerlijk herkenbare riffje dat ook met wel wat geinige geluidseffecten wordt gespeeld waarvan ik zo niet onmiddellijk de juiste terminologie weet. Dus die staat hier uitstekend wat mij betreft.
1561 Slade - Merry X-mas everybody: Wonderlijk dat je deze zoveel hoger hebt dan Last Christmas en Driving Home For Christmas. Alle drie zijn ze natuurlijk helemaal platgedraaid, maar die andere twee vind ik echt vele malen beter, deze is me in de loop der jaren een beetje tegen gaan staan.
1557 The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group – Margio: Wel aardig gedaan, maar heeft wel een beetje een hoog 'lokale helden-podium op het Bevrijdingsfestival om half 2 's middags'-gehalte.
pi_218304650
Er is natuurlijk maar één kerstplaat die na 26 december in de top 2000 langs hoort te komen, maar die komt vast nog
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:36 #182
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218304657
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:13 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Er is natuurlijk maar één kerstplaat die na 26 december in de top 2000 langs hoort te komen, maar die komt vast nog
Volgens mij krijgen we er nog 3 (waarvan ik 1 als kerstplaat niet leuk vind, maar buiten de kerst om wel heel fijn)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:54:30 #183
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218306007
'Oh kak, over 5 minuten is het programma over en ik was heel die George alweer vergeten, snel nog even eentje erdoorheen jagen'. Of in ieder geval zoiets.

Weet iemand van jullie hoe dat in de hoogtijdagen van de DAB's eigenlijk ging? Het valt me dit jaar in ieder geval op hoe snel het alweer over tot de orde van de dag is. Je kan er ook niet eindeloos bij stilstaan, natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat voorheen was en of dat ook meespeelt in hoe de bonussen veranderd zijn de afgelopen jaren (minder DAB's, meer actualiteitenbonussen).
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 12:14:42 #184
pi_218306143
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:54 schreef Tussle266 het volgende:
'Oh kak, over 5 minuten is het programma over en ik was heel die George alweer vergeten, snel nog even eentje erdoorheen jagen'. Of in ieder geval zoiets.

Weet iemand van jullie hoe dat in de hoogtijdagen van de DAB's eigenlijk ging? Het valt me dit jaar in ieder geval op hoe snel het alweer over tot de orde van de dag is. Je kan er ook niet eindeloos bij stilstaan, natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat voorheen was en of dat ook meespeelt in hoe de bonussen veranderd zijn de afgelopen jaren (minder DAB's, meer actualiteitenbonussen).
Die van MJ kwam wel echt het hardst aan voor mijn gevoel. Toen hoorde je dagen enkel MJ. Ramses had gewoon het geluk met zijn perfecte timing. Daarna merkte je het wel, maar niet meer zo extreem als bij MJ.

Het wordt bij die 60s/70s artiesten ook als 'normaler' gezien en bij Amy kwam het ook niet heel onverwachts. Avicii misschien een beetje.
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:14:20 #185
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218308455
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 12:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die van MJ kwam wel echt het hardst aan voor mijn gevoel. Toen hoorde je dagen enkel MJ. Ramses had gewoon het geluk met zijn perfecte timing. Daarna merkte je het wel, maar niet meer zo extreem als bij MJ.

Het wordt bij die 60s/70s artiesten ook als 'normaler' gezien en bij Amy kwam het ook niet heel onverwachts. Avicii misschien een beetje.
Bowie werd toen ook wel veel gedraaid dacht ik.
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 16:17:26 #186
pi_218309231
George Michael werd in ieder geval niet gedraaid, al wilde Evelien dat toen wel. Maar de Top 2000 wacht op niemand.

1550 George Michael - Careless Whisper

Ik weet nog dat ze dit lied een keer in de maxiversie draaiden, dat was best een keer leuk. Die kende ik niet, en was wel een keer verfrissend. Dit nummer was eigenlijk nog van Wham!, George schreef het ook gewoon samen met Andrew Ridgeley. Maar ja, het was heel anders dan de meeste dansbare liedjes van Wham! en zodoende werd besloten om het onder George Michael uit te brengen. Met de heerlijk zwoele saxofoonsolo is het ook wel een van de beste liedjes van de heren. Het is ook de enige soloplaat van George die de top 100 haalde. En nee, dat was niet in de recente jaren, maar in 1999 op plek 89. Daarna zakte de plaat nog 3 jaar naar de laatste nacht, maar in 2003 stond de plaat al op 517 en sindsdien was het vrijwel altijd 29 december of de nacht van de 30e. Dat veranderde na het overlijden van George, die in 2017 op plek 232 terugkeerde en de laatste jaren alleen maar verder stijgt: In 2020 werd de top 200 bereikt en inmiddels staat het lied op 114.

1549 Mama Cass - Dream a Little Dream of Me

Klassieker uit 1931 van Fabian Andre en Wilbur Schwandt, die door velen werd gezongen, maar de versie van 'Mama' Cass Elliot is de bekendste. De groep (The Mamas and the Papas) zong het nummer vaak al voor de lol, maar uiteindelijk besloten ze om de boel op te nemen. Het is heel anders dan de andere liedjes van de zanggroep - meer een jazzarrangement uit een rokerige club in de jaren 50 dan een psychedelisch popliedje. Ik hou er wel van, ik vind dat sowieso een mooi stijltje. Wel jammer van dat gefluit aan het eind, al hoort dat er ook een beetje bij. Van 1999 tot 2014 stond dit in de lijst, met plek 1103 in 1999 als hoogste notering.

1548 Al Stewart - On the Border

Al Stewart over grensconflicten uit de jaren 60 en 70, met Alan Parsons als producent en de Spaanse gitaar als kenmerkend instrument. Een fraai folkliedje, waarin het mooie Spanje helaas niet gespaard blijft. Achja, helemaal ongelijk had hij in die tijd ook niet, Spanje was toen geen gaaf land. Van 1999 tot 2020 stond dit in de lijst. Na een rustige start op 602 stond dit verder de eerste 10 jaar op de laatste 2 dagen, met zelfs plek 189 in 2002. Maar daarna was het verval behoorlijk en volgden vooral jaren in de tweede helft van de lijst.

SPOILER: 1547-1526
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218309361
Mooie klassiekertjes, waarvan in New York State of Mind toch wel een stukje hoger zou plaatsen (de mooiste van Billy, denk ik)

En oh ja, een krekel is geen sprinkhaan ;)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2025 @ 16:52:23 #188
pi_218309874
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:25 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Mooie klassiekertjes, waarvan in New York State of Mind toch wel een stukje hoger zou plaatsen (de mooiste van Billy, denk ik)

En oh ja, een krekel is geen sprinkhaan ;)
Ja, dat dier zocht ik! Ik kon niet op de naam komen _O-
  donderdag 24 juli 2025 @ 17:46:55 #189
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218310680
Crying in the rain zou bij mij wel idioot veel hoger staan, maar dat mag geen verrassing zijn. Verder zou ik het toejuichen als de Alanis-volgorde in deze lijst (met name deze en die nog komen moet) verplicht wordt overgenomen in week 53. Misschien over een paar jaar, want het gat is in de afgelopen jaren al gehalveerd.
  donderdag 24 juli 2025 @ 20:17:51 #190
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218312425
En toen hadden we ineens 3 stemplaten te pakken. Alanis Morisette, de BeeGees en Hall & Oates.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_218313525
Update van hem dodenbonussenoverzicht

Vijf sterren - Gaan zeker een DAB krijgen
Rob de Nijs
Brian Wilson (Beach Boys)
Golden Earring
Black Sabbath

Vier sterren - Waarschijnlijk
Roberta Flack

Drie sterren - Misschien
Marianne Faithfull

Twee sterren - Onwaarschijnlijk
Sam Moore (Sam & Dave)
Angie Stone

Een ster - Kansloos
Sly Stone
Garth Hudson (The Band)
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_218316080
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:52 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja, dat dier zocht ik! Ik kon niet op de naam komen _O-
grillo ;)
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:08:20 #193
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218322814
Nummers (1550-1526) die ik hoger zou plaatsen:

1550 George Michael - Careless Whisper: Altijd wel wonderlijk dat dit nummer een beetje de reputatie heeft van zwoel schuifelnummer, terwijl het in werkelijkheid gaat over vreemdgaan. Misschien ligt het aan de saxofoon, die inderdaad wel een heerlijk zwoel geluid voortbrengt. Ik ken in algemene zin geen enkel nummer waar de saxofoon zó lekker naar voren komt en dat alleen al rechtvaardigt een zeer hoge positie in de Lijst der Lijsten.
1539 The Prodigy – Firestarter: The Prodigy heeft in algemene zin een heel herkenbare, opzwepende stijl. Als je een nummer van ze hoort weet je onmiddellijk dat het The Prodigy is, en tóch zijn ze ook meer dan voldoende gevarieerd. Dat is knap. Welke de beste is vind ik lastig te zeggen – Voodoo People is de enige die bij mij de top 1000 haalt, maar dan wel in de Pendulum Remix, die vind ik nog wel een stukje lekkerder. Noch de gewone versie, noch de remix haalde echter ooit de Lijst der Lijsten. Als we ons beperken tot die 5 nummers, dan vind ik Firestarter en No Good redelijk gelijkwaardig aan elkaar, en zouden allebei op een geschoonde lijst in de tweede helft van de top 1000 staan, vermoed ik.
1532 Chuck Berry - Johnny B. Goode: Never forget cultheld Johnny Hoogerland, met zijn heerlijke aanvallende koersstijl maar ook zijn tragische prikkeldraadverhaal. Ik moet toch altijd aan die gozer denken bij dit nummer. Ook los daarvan is het een iconisch, bijna antiek maar toch ook tijdloos nummertje.

Nummers (1550-1526) die ik lager zou plaatsen:

1547 Johnny Hallyday - Pour moi la vie va commencer: Niet alleen de zang zelf vind ik niet bijzonder mooi, ook de wijze van opname vind ik niet mooi, waarbij de stem een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Of zouden ze dat gedaan hebben omdát het niet de meest indrukwekkende zang ooit is?
1544 Herbert Grönemeyer - Halt mich: Ik kan me ergens voorstellen dat mensen dit mooi vinden, maar voor mij neigt het net iets te veel naar emoterreur. Ja, ook in het Duits kun je dat soms hebben.
1543 Buddy Holly - Peggy Sue: Muzikaal is het op zich wel interessant opgezet, maar het klinkt voor mij toch net iets te 'leeg'. En tsja, toch weer zo'n liefdesliedje voor een specifiek genaamd iemand, daar heb ik het van de week ook al eens over gehad meen ik.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:50:19 #194
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218323315
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 21:08 schreef DecoAoreste het volgende:
de gewone versie
Vorig jaar op de keuzelijst gekomen. We houden hoop. Ik vind trouwens Android de allerbeste Prodigy, als we dan toch gaan opbieden.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 09:21:38 #195
pi_218325738
Goedemorgen.

1525 The Weeknd & Daft Punk - Starboy

De eerste samenwerking tussen The Weeknd en Daft Punk, die ervoor zorgde dat we allemaal wel wisten dat we nog jaren met The Weeknd rekening konden gaan houden. Sowieso vind ik Abel Tesfaye een hele fijne zanger voor dit soort EDM-nummers, hij heeft er nog zo eentje die mij nog wel een stuk beter bevalt dan dit rustigere Starboy. Het is wel lekker funky. Wel random dat dit in 2022 ineens binnenkwam, maar dit zal ongetwijfeld toen pas de keuzelijst hebben behaald. Random Radio 2. In 2023 stond dit op 1369, iets hoger dan de entree in 2022. Afgelopen editie was plek 1692 een stuk minder, de gevarenzone is ineens weer in zicht.

1524 Amália Rodrigues - Uma casa Portuguesa

Misschien leuk voor wonen onder de zon voor minder dan een ton, dit klassieke fadonummer. Het zullen ongetwijfeld mijn Iberische roots zijn, maar ik heb wel een zwak voor klassieke flamenco en fadomuziek. Ik vind het dan ook leuk dat de grootste klassieker in dit genre de lijst heeft gehaald. Dat lukte van 1999 tot 2008 zelfs vrijwel altijd in de bovenste helft, alleen in 2006 net daarbuiten. In 2005 stond het zelfs op 260. Daarna in 2009.. niet. Toen stond het lied niet in de lijst. In 2010 en 2011 stond het nog onderin, maar dit lied uit 1953 was vervolgens verdwenen.

1523 The Move - Flowers in the rain

De psychedelische beatsound van The Move weer, ditmaal zoekend naar bloemen, wie deed dat nu niet in de Summer of Love. Fraaie instrumenten zorgen voor een leuk, origineel nummer van een band die ten onrechte niet wat meer status heeft. Van 1999 tot 2001 in de lijst en ook in 2004 deelnemer. In 2000 was plek 1768 de beste prestatie.

SPOILER: 1522-1501
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:13:20 #196
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218326119
Reflections, heerlijk nummer trouwens, werd ook nog gebruikt als theme in de serie China Beach (wat zich afspeelt in Vietnam).
Helemaal eens verder met Mex over Nina en Flower pot men.
Lorde heb ik dan weer helemaal niets mee.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:42:45 #197
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218326358
Freestyler is wel echt bittere ellende. Die zou bij mij tussen de Bankwarmers zitten. Anderzijds zijn de enige twee andere D 'n B opties Rudimental (niet die met fopschemer, maar die waar die beatloop halverwege ineens verspringt) en Sigma (met die sample van onze schizofrene vriend uit Chicago). Dus ja, het genre komt er sowieso niet echt aan te pas. Terwijl er best voldoende singles zijn geweest die zelfs de hitlijsten haalden van de jaren '90 tot zeer recent, die wel de moeite zijn.

Met betrekking tot Lorde, de laatste tijd draaien de nieuwkomers (Lip, Tim) veel oud (en soms beter) Lorde-werk, dus dat maakt het mogelijk alleen maar lastiger, die zouden we weleens kwijt kunnen zijn aan het eind van dit jaar.
pi_218326393
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:42 schreef Tussle266 het volgende:
Freestyler is wel echt bittere ellende. Die zou bij mij tussen de Bankwarmers zitten. Anderzijds zijn de enige twee andere D 'n B opties Rudimental (niet die met fopschemer, maar die waar die beatloop halverwege ineens verspringt) en Sigma (met die sample van onze schizofrene vriend uit Chicago). Dus ja, het genre komt er sowieso niet echt aan te pas. Terwijl er best voldoende singles zijn geweest die zelfs de hitlijsten haalden van de jaren '90 tot zeer recent, die wel de moeite zijn.

Met betrekking tot Lorde, de laatste tijd draaien de nieuwkomers (Lip, Tim) veel oud (en soms beter) Lorde-werk, dus dat maakt het mogelijk alleen maar lastiger, die zouden we weleens kwijt kunnen zijn aan het eind van dit jaar.
Ergens wel pijnlijk om op de keuzelijst wel een resultaat te krijgen op Sigma maar geen resultaat op Bound 2
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:52:47 #199
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218326411
Even klein stukje fake news rechtzetten. Er staat nog een vierde D 'n B plaat natuurlijk, Hide U. Dat is van deze 4 ook nog de beste. Maar ja, het zou best beter kunnen, ook al zouden ze het toch nooit halen.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2025 @ 11:00:59 #200
pi_218326451
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:52 schreef Tussle266 het volgende:
Even klein stukje fake news rechtzetten. Er staat nog een vierde D 'n B plaat natuurlijk, Hide U. Dat is van deze 4 ook nog de beste. Maar ja, het zou best beter kunnen, ook al zouden ze het toch nooit halen.
Als Watercolour op de keuzelijst zou staan zou die zonder twijfel de Top 2000 halen. Dat is echt een ABCtje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')