https://www.tweedekamer.n(...)12770&did=2025D28944quote:MOTIE VAN HET LID PIRI
Voorgesteld 19 juni 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Isral zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza;
constaterende dat Netanyahu met de roekeloze aanval op Iran het
internationaal recht schendt, diplomatieke onderhandelingen saboteert en
het risico op een grootschalige regionale oorlog aanzienlijk heeft vergroot;
constaterende dat het raketschild door Netanyahu niet langer puur
defensief, maar als onderdeel van de aanvalsstrategie wordt ingezet;
overwegende dat het van essentieel belang is dat het geweld stopt en er
niet nog meer onschuldige burgerslachtoffers vallen;
verzoekt het kabinet om tijdelijk een volledig wapenembargo tegen Isral
in te stellen om het geweld te stoppen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Piri
Het wordt niet gepeild hoeveel % van de Nederlandse bevolking zou zeggen : het is jodenhaat.quote:Kati Piri, architect vd jodenhaat-motie
Een groot percentage waarschijnlijk. Wilders verteld deze mensen immers wat ze moeten denken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:23 schreef Bluesdude het volgende:
Wilders:
[..]
Het wordt niet gepeild hoeveel % van de Nederlandse bevolking zou zeggen : het is jodenhaat.
Wilders vindt van wel. Men zou ook moeten peilen hoeveel van zijn kiezers het met hem eens zijn.
Sterker, de Arabieren zouden veel harder worden geraakt dan de Joden: https://nos.nl/artikel/25(...)-in-de-steek-gelatenquote:Op donderdag 26 juni 2025 12:26 schreef Hexagon het volgende:
Nee, Isral is immers niet hetzelfde als joden.
Ik ben benieuwd hoe jij er zelf over denkt.quote:
De motie Piri is geen jodenhaat. Het is een eerste aanzet tot internationaal Israel onder druk te zetten met de terreur te stoppen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe jij er zelf over denkt.
Jammer dat dat vaak nog nagevraagd moet worden bij een TS.
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Isralische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:04 schreef SwebbeSensje het volgende:
Je ziet dat de oorlog in Gaza misbruikt en gekaapt wordt door antisemieten. De haat heeft zich al die jaren opgekropt en spuit nu uit alle gaten en kieren nu het salonfhig is in bepaalde radicale kringen om joden te haten. Tussen de ‘ gutmenschen’ zit een grote groep extremisten die liever vandaag dan morgen de gaskraan opengooien. Dat mag Timmermans zit echt aanrekenen. Want ‘we houden elkaar vast’ behalve als je een jood bent want dan mag je dood gaan van de PVDA/GL
Het is 100% jodenhaat. Lees maar eens het getuigenverslag van het congres. Termen alsquote:Op donderdag 26 juni 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Isralische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.
Wat iemand hierboven schreef: het is enkel een stap om de internationale druk op het regime in Isral te verhogen, met betrekking tot het zelf aanvallen van landen uit de regio.
Mag je voor zijn, mag je tegen zijn, maar met "Jodenhaat", "de gaskraan open gooien" en "extremistische antisemieten" heeft dit echt niks te maken. Maar dat weet je zelf ook wel
L.
Vind je ook die 70% die NEE kozen in deze poll jodenhaters ? Allemaal of de helft bijv ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:04 schreef SwebbeSensje het volgende:
Je ziet dat de oorlog in Gaza misbruikt en gekaapt wordt door antisemieten. De haat heeft zich al die jaren opgekropt en spuit nu uit alle gaten en kieren nu het salonfhig is in bepaalde radicale kringen om joden te haten. Tussen de ‘ gutmenschen’ zit een grote groep extremisten die liever vandaag dan morgen de gaskraan opengooien. Dat mag Timmermans zit echt aanrekenen. Want ‘we houden elkaar vast’ behalve als je een jood bent want dan mag je dood gaan van de PVDA/GL
Heel erg benieuwd naar dit getuigenverslag en de context dan. Want ik kan me er weinig bij voorstellen. Overigens ben jij tot nu toe de enige die het gebruikt, ouwe openlijke nazi.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:09 schreef SwebbeSensje het volgende:
[..]
Het is 100% jodenhaat. Lees maar eens het getuigenverslag van het congres. Termen als
‘Lebensraum’ werden daar openlijk gebezigd. Dan ben je gewoon openlijk een nazi oftewel bruin links.
Isral vecht voor zijn lijfsbehoud en wordt sinds jaar en dag in zijn voortbestaan bedreigt door omringende landen die niets liever willen dan Isral van de kaart vegen: ‘from the river to the sea’
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Isralische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.
Wat iemand hierboven schreef: het is enkel een stap om de internationale druk op het regime in Isral te verhogen, met betrekking tot het zelf aanvallen van landen uit de regio.
Mag je voor zijn, mag je tegen zijn, maar met "Jodenhaat", "de gaskraan open gooien" en "extremistische antisemieten" heeft dit echt niks te maken. Maar dat weet je zelf ook wel
L.
Het gaat om Israel, niet om Jodenquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.
Dit forumgedeelte is een progressief links echoputje en ik denk dat daar idd veel jodenhaters tussen zitten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vind je ook die 70% die NEE kozen in deze poll jodenhaters ? Allemaal of de helft bijv ?
Wat is dan je bewijs dat het jodenhaat is?quote:
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.
Iran gebruikt al decennialang proxy’s om Isral aan te vallen. Dus de Houtti’s in Jemen, Hezbollah in Libanon, Hamas in de Gaza strook. Men voorziet hen van wapens en raketten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.
Natuurlijk mogen ze zich verdedigen, maar kennelijk is Piri van mening dat ze momenteel hun positie gebruiken om agressor te zijn. Dat heeft verder niks te maken met anti-semitisme, maar alles met buitenlandpolitiek.
Als het geen islamitische landen waren was de opinie hier ook volledig anders geweest.
Vorig jaar april nog 300 projectielen vanuit Iran op Isral. Oktober ook 200 of meer.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.
Natuurlijk mogen ze zich verdedigen, maar kennelijk is Piri van mening dat ze momenteel hun positie gebruiken om agressor te zijn. Dat heeft verder niks te maken met anti-semitisme, maar alles met buitenlandpolitiek.
Als het geen islamitische landen waren was de opinie hier ook volledig anders geweest.
En om hier een antwoord op te geven, of het Jodenhaat is of niet.. het kan Jodenhaat zijn. Het hoeft niet.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:56 schreef Bluesdude het volgende:
Ik kan geen peiling vinden hoe de Nederlandse bevolking denkt over de motie Piri.
Algemeen zal men het afwijzen ? En hoeveel % denkt dat het jodenhaat is ?[poll=9017]
Hoe denken de fokkers!
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)12770&did=2025D28944
Ik begrijp waar je heen gaat. Maar over de gebeurtenissen in Jemen, Congo of Oekrane heeft een onafhankelijk rechter zich ook nog niet uitgelaten. Syri kan er misschien ook nog bij. We hebben het hier exclusief Syri over 600.000 burgers die omgekomen zijn. Je kan die gebeurtenissen toch moeilijk kwantificeren met 'puur sentiment'. Putin wordt toch ook zelden als onschuldig betiteldquote:Op donderdag 26 juni 2025 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
En om hier een antwoord op te geven, of het Jodenhaat is of niet.. het kan Jodenhaat zijn. Het hoeft niet.
Dat ligt maar net aan de intenties.
Ik ga daar geen uitspraak over doen.
Maar een motie die direct al spreekt over 'dat Isral zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza' is voor mij al absurd. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Kom maar met een rechtelijke uitspraak.
Vooralsnog is dit puur sentiment.
Pak ik er een voorbeeld uit, uit jouw lijstje van landen:quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Over de gebeurtenissen in Jemen, Congo of Oekrane heeft een onafhankelijk rechter zich ook nog niet uitgelaten. Syri kan er misschien ook nog bij. We hebben het hier exclusief Syri over 600.000 burgers die omgekomen zijn. Je kan die gebeurtenissen toch moeilijk kwantificeren met 'puur sentiment'
Niet dat ik weet. Maar of je uit kan gaan van wat ik herinner over wat politici zeggen of zeiden dat lijkt me niet wijsquote:Op donderdag 26 juni 2025 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Pak ik er een voorbeeld uit, uit jouw lijstje van landen:
Is er iemand in de kamer die de gebeurtenissen in Oekrane als genocide omschrijft dan? Die daar een motie over indiende met de omschrijving 'genocide'?
Het is niet zo absurd. Je schiet in de stress van "jodenhaat mag niet"quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:06 schreef capricia het volgende:
Maar een motie die direct al spreekt over 'dat Isral zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza' is voor mij al absurd. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Kom maar met een rechtelijke uitspraak.
Vooralsnog is dit puur sentiment.
Ik vat je niet. Je ziet dus wel een overduidelijk druipende jodenhaat in de tekst van de motie Piri ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:44 schreef quo_ het volgende:
Ik zou eigen "nee" moeten stemmen omdat er geen sprake is van verkapte jodenhaat, het druipt er ovderduidelijk van af.
Maar een "nee" zou ook kunnen betekenen dat je meegeteld wordt in het kamp Piri, dus ik sla even over.
De motie, die in de OP, zegt 'dat Isral zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza'.quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is niet zo absurd. Je schiet in de stress van "jodenhaat mag niet"
Omdat die Israelische terreur ook veel lijkt op een geplande etnische zuivering en opmerkingen van Israelische ministers kunnen wijzen op een plan, dan wel wordt dat de eindoplossing, mogelijk
Ik noem het niet genocide. Ik noem het massamoorden en die zijn bewust gedaan de laatste anderhalf jaar.
50.000 tot 80.000 mensen doodgeschoten en doodgebombardeerd>
Een internationale wapenembargo kan helpen de Israeli's hun arrogantie opzij te zetten, en te zoeken naar vrede sluiten, compromissen maken. Tav de Palestijnen schuld bekennen van landroof, terreur, etnische zuiveringen, brute massamoorden.
Dat is een discussie op zich.quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:57 schreef Mylene het volgende:
Trouwens, de Iron Dome is op zich alleen geschikt voor raketten afgevuurd door Hamas en Hezbollah. Voor raketten die Iran afvuurde en ook Jemen komen de grotere jongens in actie om ze te vernietigen. Niet dat alles wordt onderschept.
Jemen die raketten afvuurt en Isral is tegenwoordig de agressor.
Er staat genocide, daar kun je het niet mee eens zijn, ik zou het niet schrijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:06 schreef capricia het volgende:
[..]
De motie, die in de OP, zegt 'dat Isral zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza'.
Daar kun jij zelf wel een andere invulling aan geven. Een ander taalgebruik. Het verzachten.
Maar hier staat toch echt 'genocide'.
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is ht kwaadquote:En zolang die er niet is, moet je stoppen met dit soort activisme. Want je doet er meer kwaad dan goed mee.
Op dit moment, dat wij elkaar spreken, stemt de meerderheid van die 116 stemmen voor de optie dat het verkapte Jodenhaat is. Op je eigen pol.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is ht kwaad
Ik zie geen 116 stemmen die kwaadaardig mensen het etiketje jodenhaat gevenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Op dit moment, dat wij elkaar spreken, stemt de meerderheid van 116 stemmen voor de optie dat het verkapte Jodenhaat is. Op je eigen pol.
Die zijn dan allemaal ht kwaad?
Je hebt toch zelf deze etiketjes bedacht en in de OP gezet? Het is tenslotte jouw OP en pol.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie geen 116 stemmen die kwaadaardig mensen het etiketje jodenhaat geven
Wel 60 stemmen nu 00.35 min
Ik ben het eens met die motie en vanaf heel jong wil ik geen jodenhater zijn en ik dacht er altijd serieus over na
Wat ik niet kan zeggen van t veel mensen die deze etiketjes uitdelen in dit verband
"Come to the dark side"quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:46 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Goed om te zien dat er zoveel bloedbroeders zijn.
Misschien je even verdiepen in de betekenis van "verkapt" ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vat je niet. Je ziet dus wel een overduidelijk druipende jodenhaat in de tekst van de motie Piri ?
Ja, je bent niet zo goed genformeerd/ genteresseerd. Zoveel was al duidelijk.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Eens. Overigens geldt dat voor wel meer termen die gebruikt worden om dit conflict te duiden. "Genocide", nog zo'n voorbeeld.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dat de link berhaupt gelegd wordt is kwalijk. Iemand die antisemitisme gebruikt om de tegenstander verdacht te maken misbruikt eigenlijk de term antisemitisme daarmee. Het ironische is dat ze het vaak zelf niet door hebben.
De beschuldiging "antisemitisme" begint wat te lijken op wat de beschuldiging van communisme was in de jaren 50 van de vorige eeuw. Een nieuwe vorm van Mccarthyisme.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dat de link berhaupt gelegd wordt is kwalijk. Iemand die antisemitisme gebruikt om de tegenstander verdacht te maken misbruikt eigenlijk de term antisemitisme daarmee. Het ironische is dat ze het vaak zelf niet door hebben.
“We have cookies.”quote:
Nou ja, het ging over decennia aan dagelijkse beschietingen van Iran, gezien deze motie volgt op de aanval van Isral op Iran, maar soit.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:07 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja, je bent niet zo goed genformeerd/ genteresseerd. Zoveel was al duidelijk.
Even een samenvatting:
In totaal werden in de afgelopen tien jaar ruim 30 000 raketten en mortieren op Isral afgevuurd.
Belangrijkste afzenders: Hamas, PIJ, Hezbollah, met bijdragen van andere Iraans gesteunde groeperingen.
Iran fungeert als de belangrijkste leverancier van wapens, technologie en organisatorische steun.
En ja, als het niet om islamitische landen ging zou er zeker anders gereageerd worden. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt als primitieve doodscult die op vernietiging van een buurland uit is.
Maar hey, no jews, no news.
Als de VS morgen tegen Israel zegt: schiet op Iran. Hier heb je wapens, geld en een paar van onze adviseurs om jullie daarvoor trainen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:35 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou ja, het ging over decennia aan dagelijkse beschietingen van Iran, gezien deze motie volgt op de aanval van Isral op Iran, maar soit.
Fair punt, wat mij betreft mogen de machthebbers in Iran ook in de stront zakken. Maar het gaat mij erom dat mensen hier nogal stellige overdrijvingen doen en daarbij blind Isral steunen in alles. En als je dat niet doet ben je een anti-semiet.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:22 schreef oblo het volgende:
[..]
Als de VS morgen tegen Israel zegt: schiet op Iran. Hier heb je wapens, geld en een paar van onze adviseurs om jullie daarvoor trainen.
Wie is dan, naast Israel, verantwoordelijk voor het beschieten van Iran?
Er wordt nogal vaak onterecht antisemitisme geroepen. Aan de andere kant zijn er veel antisemieten die zich verstoppen onder kritiek op Israel en het zionisme. Beiden vind ik bloedirritant.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:25 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Fair punt, wat mij betreft mogen de machthebbers in Iran ook in de stront zakken. Maar het gaat mij erom dat mensen hier nogal stellige overdrijvingen doen en daarbij blind Isral steunen in alles. En als je dat niet doet ben je een anti-semiet.
Ja eens, maar het zou me niet verbazen als er clown Bassie op meer antisemitische uitspraken kunnen betrappen dan Piri, om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:30 schreef oblo het volgende:
[..]
Er wordt nogal vaak onterecht antisemitisme geroepen. Aan de andere kant zijn er veel antisemieten die zich verstoppen onder kritiek op Israel en het zionisme. Beiden vind ik bloedirritant.
Jij begon met de term "kwaad" Ik haakte er op in en ik noemde niet mensen zelf "het kwaad", maar hun fout van de motie verketteren tot jodenhaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch zelf deze etiketjes bedacht en in de OP gezet? Het is tenslotte jouw OP en pol.
Je kunt de mensen die op jouw pol een andere meerderheid geven dan wat je gehoopt had, toch niet 'het kwaad' noemen?
Ja inderdaad, je zou gewoon een normale discussie moeten kunnen voeren over wat er in Gaza gebeurt. Of je nou denkt dat het OK is, etnische zuivering, genocide of iets daar tussenin.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:32 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja eens, maar het zou me niet verbazen als er clown Bassie op meer antisemitische uitspraken kunnen betrappen dan Piri, om maar wat te noemen.
Paar weken geleden viel half radicaal NWS nog over me heen dat het geen etnische zuivering kon zijn in Gaza, want Isral was een cultureel divers land, dus van zuivering kan nooit sprake zijn. Nu is anti-semitisme, want het is een joods land.
Dan verliezen mensen gewoon alle realiteitszin.
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:37 schreef oblo het volgende:
[..]
Ja inderdaad, je zou gewoon een normale discussie moeten kunnen voeren over wat er in Gaza gebeurt. Of je nou denkt dat het OK is, etnische zuivering, genocide of iets daar tussenin.
Je kunt ook zeggen ... het is een bewust extreem geweld om hamasstrijders te vermoorden. En per ongeluk vermoord men dan meer dan 50.000 burgers en wordt 80% van de verbouwing vernietigd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wl zorgen. Zowel in de media als de politiek.quote:
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er staat genocide, daar kun je het niet mee eens zijn, ik zou het niet schrijven.
Maar om dat woordgebruik absurd te vinden is overdreven>
Als je ook de term 'etnische zuivering' absurd vindt dan ken je de geschiedenis niet van het zionisme, wat dat is gericht op landroof, en de Palestijnen verdrijven.
[..]
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is ht kwaad
Ik zou onderstaand filmpje zo niet gemaakt hebben. Is te rellerig van de interviewer/voice-over.
Ook niet zo inleiden in de tweet.
Maar ik kende deze beelden van het GL/PvdA congres niet. Voor wie wilt zien:
[ x ]
Frans Timmermans vindt zionisme geen discriminerende ideologie..
En iemand die zoiets zei op het podium mocht dat niet zeggen. Zo leek het
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen ... het is een bewust extreem geweld om hamasstrijders te vermoorden. En per ongeluk vermoord men dan meer dan 50.000 burgers en wordt 80% van de verbouwing vernietigd.
Of was het meer dan 'een ongeluk' ? Een systematische minachting van Palestijnen. Of was het bewust veel Palestijnen doden en vermoorden, met als endlosung hen weg te jagen uit de Gaza: etnische zuivering.
Dit soort etnische zuivering is altijd al een strategie geweest van zionisten. De reden dat vele Palestijnen indertijd vluchtten naar Libanon, Jordani en de Gazastrook
Ah, het streven voor een Joods thuisland in het gebied waar Joden de inheemse bewoners zijn is een 'kwade ideologie'. Dat zijn claims die wel tegen antisemitisme aan lijken te schuren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.
Maar de motie Piri gaat ook over dit bruut geweld , het meest bruut in de Gaza.. Dus ter bespreking in dit topic
Zionisme is het steunen van een Joods thuisland. Joden en Jodendom waren altijd al aanwezig in het gebied wat nu Israel omhelst. De meerderheid van de Joden in Israel komt niet uit het westen en heeft geen westerse achtergrond. Je hebt vele vormen van zionisme. Wat Herzl verder als zionisme zag, is niet hetzelfde als wat Ben Gurion dacht, wat ook niet hetzelfde is als wat Ben Gvir denkt en weer compleet anders dan wat Yair Golan denkt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.
Maar de motie Piri gaat ook over dit bruut geweld , het meest bruut in de Gaza.. Dus ter bespreking in dit topic
Correct.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:11 schreef oblo het volgende:
[..]
Zionisme is het steunen van een Joods thuisland. Joden en Jodendom waren altijd al aanwezig in het gebied wat nu Israel omhelst. De meerderheid van de Joden in Israel komt niet uit het westen en heeft geen westerse achtergrond. Je hebt vele vormen van zionisme. Wat Herzl verder als zionisme zag, is niet hetzelfde als wat Ben Gurion dacht, wat ook niet hetzelfde is als wat Ben Gvir denkt en weer compleet anders dan wat Yair Golan denkt.
Mensen die constant over “het zionisme” praten en alles wat iedereen in Israel doet toeschrijven aan “het zionisme”, laten daarmee zien dat ze totaal geen inhoud hebben. Beetje zoals dat er mensen zijn die het altijd hebben over “de Islam”.
De oppositie in Isral zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:20 schreef Beathoven het volgende:
Je kunt de Joodse oppositie in Israel en de Judastische Joodse gemeenschappen in o.a. Antwerpen en NY die de waanzin van Netanyahu afkeuren ook niet van jodenhaat beschuldigen. Dus nee.
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Heel erg benieuwd naar dit getuigenverslag en de context dan. Want ik kan me er weinig bij voorstellen. Overigens ben jij tot nu toe de enige die het gebruikt, ouwe openlijke nazi.
Overigens werd die term door de nazi's in eerste instantie gebruikt voor de expansiedrift en had het nog niks te maken met hun Entlosung. Die gruwelen kwamen later pas.
Die had ik nog niet gelezen. Schrikbarend, maar niet verassend verder. In GroenLinks kringen kun je dit helaas tegenwoordig wel verwachten. En dit stukje ook:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592
quote:Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”
Hij voelt zich structureel aangesproken op het gedrag van de Isralische regering. „Ik ben een Nederlandse Jood. Geboren, getrouwd, gewerkt, kinderen gekregen in Nederland. Maar ik moet me elke dag verantwoorden voor Netanyahu. Terwijl niemand aan een Chinees vraagt wat hij van de kampen in Xinjiang vindt. Niemand vraagt een Marokkaan naar het regime in Rabat. Maar mij? Altijd.”
„Ik heb niks met Netanyahu. Geen goed woord voor hem. Maar ik wens er niet op aangesproken te worden. Ik ben Nederlander. En Joods. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat daar gebeurt.”
Piri stelt dat Netanyahu ongelimiteerd overal kan bombarderen en platwalsen omdat de Iron dome er is. Ben je het daarmee eens?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De oppositie in Isral zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @:oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, het streven voor een Joods thuisland in het gebied waar Joden de inheemse bewoners zijn is een 'kwade ideologie'. Dat zijn claims die wel tegen antisemitisme aan lijken te schuren.
Tevens is er natuurlijk nooit land 'ingepikt' van een ander volk, want welk volk zou dit dan betreffen? Voor Isral werd gesticht hadden de Britten dit onder controle en daarvoor de Ottomanen.
Er staat niet wat er letterlijk gezegd en bedoeld is met het woord lebensraum.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592
ik las het als, op een van de eerdere bijeenkomsten met GroenLinks(ers). Samuel de Leeuw was niet op het congres maar werd vertegenwoordigd door Rob Oudkerk toch?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er staat niet wat er letterlijk gezegd en bedoeld is met het woord lebensraum.
Door wie ? In een klein groepje, op het podium ?
Als Palestina leeg land was, geen bevolking , dan is controle krijgen niet moeilijk.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:31 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe kregen de Britten en Ottomanen het onder controle?
Britten via militaire strijd met de Ottomanen en de Ottomanen na een militaire strijd met de Mammelukken. De realiteit is namelijk dat dit de norm is geweest in de geschiedenis. Gebied werd gewonnen via een militaire strijd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:31 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe kregen de Britten en Ottomanen het onder controle?
En 'een stuk land via militaire strijd winnen' staat bij jou niet gelijk aan 'inpikken'?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Britten via militaire strijd met de Ottomanen en de Ottomanen na een militaire strijd met de Mammelukken. De realiteit is namelijk dat dit de norm is geweest in de geschiedenis. Gebied werd gewonnen via een militaire strijd.
Nee hoor, er woonden slechts een paar honderdduizend Arabieren die daar voornamelijk zijn gekomen door ...quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als Palestina leeg land was, geen bevolking , dan is controle krijgen niet moeilijk.
Maar er woonden en wonen Palestijnen, al eeuwen, en de zionisten zijn nog steeds bezig het hele land onder controle krijgen. Nu met extreem geweld te Gaza
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wl zorgen. Zowel in de media als de politiek.
[..]
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?
[..]
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geslamiseerd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
En 'een stuk land via militaire strijd winnen' staat bij jou niet gelijk aan 'inpikken'?
Rusland probeert Oekrane niet in te pikken?
Ik wilde er geen argument van maken, ik wilde je alleen even op het hiaat in je redenatie wijzen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geslamiseerd.
Dat heb ik dan ook nergens gezegd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik wilde er geen argument van maken, ik wilde je alleen even op het hiaat in je redenatie wijzen.
Maarja, dat hele 'wanneer wordt een verovering internationaal wel of niet erkend' is nogal een hekel en subjectief ding, waarbij uiteindelijk inderdaad altijd een streep getrokken wordt. Anders is alles van de oermensen.
Maar om nou te zeggen dat de Britten en Ottomanen het nooit veroverd hebben ... Ehh. Tuurlijk hebben ze dat. De vraag is welke veroveringen van dat gebied, de rest als legitiem erkent.
Wat ik erg opmerkelijk vind is dat als het over zionisme en Israel gaat, vaak de zogenaamde progressieve en genuanceerde users voorop staan om hun onderbuik te legen. Alles met betrekking tot zionisme en Israel over een kam scheren, vooral emotioneel reageren en totaal geen inhoudelijke kennis hebben.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De oppositie in Isral zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @:oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.
En waar denk je dat de onderworpen volkeren zijn gebleven?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geslamiseerd.
Sommige volkeren zijn gevlucht (Christenen bijvoorbeeld naar Anatoli en Itali), anderen (onder dwang) bekeerd en hebben zich vermengd met Arabieren die zich in dit gebied begonnen te bevestigen en ten derde had je nog religieuze minderheden die vasthielden aan hun eigen religie en daardoor de status van 'dhimmi' kregen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En waar denk je dat de onderworpen volkeren zijn gebleven?
Je doet nu aan cherry-picking.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:33 schreef -XOR- het volgende:
Juist, ze die hebben zich dus vermengd en leven er nog.
Dus de oorspronkelijke Nederlander bestaat niet meer? Het waren niet de Yamnaya die de hunebedden bouwden he.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je doet nu aan cherry-picking.
Tevens als mensen zich vermengen met een veroverende en koloniserende partij, waardoor hun eigen cultuur verloren gaat kun je niet spreken van dat die er nog is. Sommige mensen zullen deels afstammen van de volkeren die er ooit waren, maar verder dan afkomst gaat dit niet.
Als bijvoorbeeld Saoedirs het hier in Nederland over zouden nemen, Arabisch tot de officile taal maken en de Islam tot de officile religie. 9 miljoen Nederlanders vluchten en de andere 9 miljoen vermengen zich met Saoedirs, dan kun je over een paar eeuw niet meer stellen dat Nederlanders nog bestaan. Dan is die cultuur min of meer uitgewist. Ja, er zullen nog mensen zijn die wellicht 20% Nederlandse afkomst hebben, maar meer ook niet.
In het voorbeeld dat ik gaf bestaat de Nederlander en de Nederlandse cultuur zoals we die de afgelopen eeuwen kennen, niet meer nee.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dus de oorspronkelijke Nederlander bestaat niet meer? Het waren niet de Yamnaya die de hunebedden bouwden he.
Iedere bevolking is een samenstelling van migratiegolven na elkaar, sommige daarvan verliepen wat vreedzamer dan andere, maar van iedereen die nu ergens is waren de voorouders ooit ergens anders. De levant is continu bewoond geweest, de Palestijnen die daar wonen, die 'horen' daar gewoon.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In het voorbeeld dat ik gaf bestaat de Nederlander en de Nederlandse cultuur zoals we die de afgelopen eeuwen kennen, niet meer nee.
En we kunnen dit ook verleggen naar de VS. Of zou jij bijvoorbeeld ook will beweren dat omdat er een paar Amerikanen 20% native American zijn er nog een handjevol 100% native Americans zijn, het eigenlijk precies hetzelfde is als voor de verovering van Noord-Amerika door Europeanen? De realiteit is natuurlijk dat vele inheemse stammen en culturen verloren zijn gegaan.
Ah, dus de Amerikanen in de VS en de Isralirs in Isral of gelden er dan ineens weer andere wetten?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Iedere bevolking is een samenstelling van migratiegolven na elkaar, sommige daarvan verliepen wat vreedzamer dan andere, maar van iedereen die nu ergens is waren de voorouders ooit ergens anders. De levant is continu bewoond geweest, de Palestijnen die daar wonen, die 'horen' daar gewoon.
Er staat nog een vraag voor je open:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
Ookk al was motie Piri door de Kamer aangenomen. In Israel maakt dat geen indruk. Even Trump bellen en binnen een week hebben ze de onderdelen die Nederland niet meer levert.
Maar als meer landen een wapenembargo instellen dan is dat wel een druk op de Israelische regering minder mensen te vermoorden.
Israelische soldaten melden dat ze opdracht kregen uitgehongerde Palestijnen bij voedselplaatsen te doden:
IDF Soldiers Ordered to Shoot Deliberately at Unarmed Gazans Waiting for Humanitarian Aid
Kijk, dat soort ontsporingen krijg je, als een leger in oorlog niet strikt gecontroleerd word.
En het is de regering die de generaals duidelijk opdracht moet geven in toezien op humaan gedrag.
Maar of die regering heeft zelf die moordorders gegeven of ze wisten ervan en deden nks.
Daarom is internationale druk op die terroristen een noodzaak.
Laten er vele moties Piri zijn in vele landen.
De Nederlands politiek n een groot deel van de publieke opinie heeft dus niks geleerd van het onderzoek naar structureel extreem geweld in Indonesie 45-50 door de eigen troepen
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wl zorgen. Zowel in de media als de politiek.
[..]
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?
[..]
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.
Eens hoor, maar de mensen die het achterlijke punt verdedigen dat iets pas etnische zuivering is als het een homogene bevolking betreft kunnen nu niet zeggen dat het anti-semitisme is omdat de bevolking helemaal joods zou zijn, dat is meer mijn punt. Het zijn allebei domme stellingen, maar je kan ze helemaal niet beide verdedigen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.
Er is simpelweg geen sprake van een etnische zuivering. Niemand wordt gezuiverd. Het staat de Palestijnen nog elke dag vrij de wapens neer te leggen en de Isralische gijzelaars vrij te laten. Dit wil men niet, prima, dan gaat Isral rustig door.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:47 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Eens hoor, maar de mensen die het achterlijke punt verdedigen dat iets pas etnische zuivering is als het een homogene bevolking betreft kunnen nu niet zeggen dat het anti-semitisme is omdat de bevolking helemaal joods zou zijn, dat is meer mijn punt. Het zijn allebei domme stellingen, maar je kan ze helemaal niet beide verdedigen.
Neemt niet weg dat je behoorlijk veel kritiek mag hebben op het risico dat zo'n motie neemt net de Isralische burgerbevolking.
Ja dit zegt dus helemaal niks. Wat werd er gezegd over Lebensraum?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
Voor de 300e keer. Hamas moet de wapens neerleggen, Palestijnen zijn een volk.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is simpelweg geen sprake van een etnische zuivering. Niemand wordt gezuiverd. Het staat de Palestijnen nog elke dag vrij de wapens neer te leggen en de Isralische gijzelaars vrij te laten. Dit wil men niet, prima, dan gaat Isral rustig door.
Er is veel meer risico voor de Palestijnse burgerbevolking met het niet aannemen van de motie.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:47 schreef Fretwork het volgende:.
Neemt niet weg dat je behoorlijk veel kritiek mag hebben op het risico dat zo'n motie neemt net de Isralische burgerbevolking.
Ik denk dat als Israel 50000 Europeanen of Afrikanen of Aziaten dood bombardeert en 80% van hun huizen platmaakt, dat de media en politiek zich er ook druk om maken. Dat is niet speciaal weggelegd voor Arabieren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
Ook Amerikanen en Israeliers hebben gewoon alle recht om in resp. de VS en Israel te blijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, dus de Amerikanen in de VS en de Isralirs in Isral of gelden er dan ineens weer andere wetten?
[..]
Er staat nog een vraag voor je open:
[..]
toch wel, als zo'n woord gebruikt wordt met de lading van WOII om de daden van een land vol slachtoffers van die oorlog aan te duiden, terwijl er meer dan voldoende keus is uit andere neutralere woorden, heeft dat een antisemitische lading in zich. het is meer dan alleen smakeloos.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja dit zegt dus helemaal niks. Wat werd er gezegd over Lebensraum?
Werd er gesuggereerd dat Isral lebensraum wilden of dat de Palestijnen dat verdienen? Want dat is nogal een belangrijk punt in deze discussie.
Als het woord gebruikt werd om de acties van het regime Netanyahu te duiden (wat me het aannemelijkst lijkt) is het hoogstens smakeloos, maar echt 0 anti-semitisch.
Daar verschillen wij dan behoorlijk van mening in. Iemand die negatief praat over een ander land's expansiedrift in termen die linken aan Tweede Wereldoorlog is in mijn ogen niet direct een jodenhater.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:27 schreef poemojn het volgende:
[..]
toch wel, als zo'n woord gebruikt wordt met de lading van WOII om de daden van een land vol slachtoffers van die oorlog aan te duiden, terwijl er meer dan voldoende keus is uit andere neutralere woorden, heeft dat een antisemitische lading in zich. het is meer dan alleen smakeloos.
Je weet volstrekt niet de context waarin dat woord is gebruikt. Je fantaseert dat het met een anti-semitische lading is gebruikt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:27 schreef poemojn het volgende:
[..]
toch wel, als zo'n woord gebruikt wordt met de lading van WOII om de daden van een land vol slachtoffers van die oorlog aan te duiden, terwijl er meer dan voldoende keus is uit andere neutralere woorden, heeft dat een antisemitische lading in zich. het is meer dan alleen smakeloos.
Ik breng het bloed en de rest brengt de toewijding aan de zaak.quote:
Ik heb het principieel niet eens met die motie, maar ik zou minder kritiek hebben als ik dit niet had gelezen:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:47 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Eens hoor, maar de mensen die het achterlijke punt verdedigen dat iets pas etnische zuivering is als het een homogene bevolking betreft kunnen nu niet zeggen dat het anti-semitisme is omdat de bevolking helemaal joods zou zijn, dat is meer mijn punt. Het zijn allebei domme stellingen, maar je kan ze helemaal niet beide verdedigen.
Daarom. Ze weet prima wat het gevolg is dus. Het dan toch doorzetten is... vreemd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:00 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik heb het principieel niet eens met die motie, maar ik zou minder kritiek hebben als ik dit niet had gelezen:
[ afbeelding ]
Klopt. En daarom kreeg Rob Oudkerk, hoewel tegen de regels, dubbele spreektijd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:32 schreef poemojn het volgende:
Samuel de Leeuw was niet op het congres maar werd vertegenwoordigd door Rob Oudkerk toch?
Zie jij deze site echt als betrouwbaar?!quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
Ookk al was motie Piri door de Kamer aangenomen. In Israel maakt dat geen indruk. Even Trump bellen en binnen een week hebben ze de onderdelen die Nederland niet meer levert.
Maar als meer landen een wapenembargo instellen dan is dat wel een druk op de Israelische regering minder mensen te vermoorden.
Israelische soldaten melden dat ze opdracht kregen uitgehongerde Palestijnen bij voedselplaatsen te doden:
IDF Soldiers Ordered to Shoot Deliberately at Unarmed Gazans Waiting for Humanitarian Aid
Kijk, dat soort ontsporingen krijg je, als een leger in oorlog niet strikt gecontroleerd word.
En het is de regering die de generaals duidelijk opdracht moet geven in toezien op humaan gedrag.
Maar of die regering heeft zelf die moordorders gegeven of ze wisten ervan en deden nks.
Daarom is internationale druk op die terroristen een noodzaak.
Laten er vele moties Piri zijn in vele landen.
De Nederlands politiek n een groot deel van de publieke opinie heeft dus niks geleerd van het onderzoek naar structureel extreem geweld in Indonesie 45-50 door de eigen troepen
Welke: Haaretz of universiteit Leiden? Lijken me trouwens beide wel betrouwbaar.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Zie jij deze site echt als betrouwbaar?!
Je bedoelt de krant Haaretz?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Zie jij deze site echt als betrouwbaar?!
Ik denk dat je je daarin vergist. Die Iron Dome heeft ervoor gezorgd dat Isral de afgelopen jaren heel terughoudend kon reageren op de aanhoudende bestokingen uit o.a. Gaza. Als die bescherming wegvalt, of als de Gazanen zo dom zijn om in Isral dood en verderf te gaan zaaien (spoiler: zo dom zijn ze), dan gaan de handschoenen uit en krijg je een escalatie zoals je nu al een kleine twee jaar ziet. Ze gaan niet stilletjes ten onder, hoe graag je dat ook wilt. Dus als ze zich niet mogen beschermen met de prachtige en technologisch geavanceerde Iron Dome, dan zullen ze harder en gewelddadiger toeslaan op het grondgebied van hun aanvallers. De Iron Dome redt dus niet alleen Isralische levens.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is veel meer risico voor de Palestijnse burgerbevolking met het niet aannemen van de motie.
En 600 Iraanse burgers gedood van de week door Israelische wapens.
Is niet waar.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:01 schreef Cyan9 het volgende:
Meer dan de helft van posts op de laatste twee pagina's heeft niks te maken met de motie waar het in de OP overgaat.
Een blik op die site leert dat ze nogal gepreoccupeerd zijn. Om niet te zeggen vooringenomen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt de krant Haaretz?
Waarom zouden ze liegen over die soldaten?
Andere site met hetzelfde verhaal en meer leesbare tekst.
Ik denk dat JIJ degene bent die vooringenomen is.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Een blik op die site leert dat ze nogal gepreoccupeerd zijn. Om niet te zeggen vooringenomen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Haaretzquote:]Het is het derde dagblad van Isral in oplage, na Yediot Ahronot en Maariv. De krant wordt vrij algemeen bestempeld als een 'kwaliteitskrant'.
https://en-m-wikipedia-or(...)r_hl=nl&_x_tr_pto=rqquote:As of 2022, Haaretz has the third-largest circulation in Israel.[7] It is widely read by international observers, especially in its English edition, and discussed in the international press.[8] According to the Center for Research Libraries, among Israel's daily newspapers, "Haaretz is considered the most influential and respected for both its news coverage and its commentary."[9]
Dit dus.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:47 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Piri joden haat. Er is geen enkele uitspraak van haar waar dat uit zou blijken.
De motie is vooral intens dom en stompzinnig. Ze zal de regering Netanyahu vast enorm haten en willen straffen, maar ze trekt er alle inwoners van Israel in mee.
Ja er zijn genoeg tegengeluiden in Isral. Omdat het een democratisch land is.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk dat JIJ degene bent die vooringenomen is.
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Haaretz
Tegengeluid? Het is een internationaal zeer goed aangeschreven staande krant. Niet 1 of ander opinieblogje.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja er zijn genoeg tegengeluiden in Isral. Omdat het een democratisch land is.
Alleen maar goed.
Tov de regering.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tegengeluid? Het is een internationaal zeer goed aangeschreven staande krant. Niet 1 of ander opinieblogje.
Dan heb je Frans Timmermans nog niet gehoord. Dikke vinger naar Isralirs die terecht protesteren tegen Netanyahu. Opnieuw Isral en haar bewoners als een collectief zien. Dat zou je eens moeten doen bij de Gazanen. De meetlat verandert zodra het over het Joodse volk gaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:00 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik heb het principieel niet eens met die motie, maar ik zou minder kritiek hebben als ik dit niet had gelezen:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tegengeluid? Het is een internationaal zeer goed aangeschreven staande krant. Niet 1 of ander opinieblogje.
Het was een internationaal hoog aangeschreven krant.quote:As is known, the newspaper has always had a clear leftist inclination. Therefore, not surprisingly, many within the Israeli left (including myself) have chosen it to be their main source of news commentary.
However, since the outbreak of war, it seems that the newspaper has primarily become a mechanism seeking to promote a certain worldview, even at the expense of compromising its basic and superior commitment to its readers: presenting facts as they are. Bron
Opiniestuk, doen we niets mee.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[..]
Het was een internationaal hoog aangeschreven krant.
Omdat jij een blogje hebt gevonden?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[..]
Het was een internationaal hoog aangeschreven krant.
En nu? Deze reeks oorlogen zijn begonnen na een nieuwe oplaaiing in een langslepend conflict, nadat meer dan 1200 Isralische burgers op gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht. Opmerkelijk genoeg maakte jij je toen niet druk over burgerslachtoffers. Hoe komt dit eigenlijk?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is veel meer risico voor de Palestijnse burgerbevolking met het niet aannemen van de motie.
En 600 Iraanse burgers gedood van de week door Israelische wapens.
Tja, dat is de bekende dubbele standaard. Isral is verantwoordelijk voor het verkiezen van de huidige regering. De Palestijnen daarentegen zijn niet verantwoordelijk voor het verkiezen van een terreurgroepering.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:55 schreef Mylene het volgende:
[..]
Dan heb je Frans Timmermans nog niet gehoord. Dikke vinger naar Isralirs die terecht protesteren tegen Netanyahu. Opnieuw Isral en haar bewoners als een collectief zien. Dat zou je eens moeten doen bij de Gazanen. De meetlat verandert zodra het over het Joodse volk gaat.
[ afbeelding ]
Haaretz staat inderdaad bekend om de progressieve en linkse inslag en zeer kritische houding tegenover de huidige regering. Sommige geluiden vanuit deze krant zijn ook rustig radicaal te noemen. Dit ook de reden dat internationale media zoals The Guardian er vaak uit quoten, dit past immers bij het gewenste narratief.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Een blik op die site leert dat ze nogal gepreoccupeerd zijn. Om niet te zeggen vooringenomen.
Er zijn meer media die het bericht over de soldaten melden.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Correct.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:12 schreef the-eye het volgende:
Het boe geroep op de ledendag laat geen twijfel bestaan. Als dit je reactie is op Joodse mensen die part noch deel hebben aan wat er gaande is maar zichzelf hier onveilg gaan voelen hoef je echt niet te gaan verbloemen wat de motivatie is.
Ik weet niet hoor. Maar UNWRA medewerkers hebben gewoon meegedaan aan 7 oktober.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:13 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Omdat jij een blogje hebt gevonden?
Met alle respect, maar Haaretz volgt nog steeds standaarden op het gebied van getuigen en waarheidsvinding. Dat ze hiervoor meerdere bronnen hebben maakt het al een stuk meer geloofwaardig en verontrustend en dat er dagelijks vele doden bij voedseldistributie vallen kunnen we ook gewoon objectief vaststellen.
Iets wat geheel niet nodig is he, onder de VN ging het gewoon op een normale manier. De enige reden dat honger nu een wapen is en distributie een ramp is de regering van Israel en haar keuzes.
Je bedoelt dat allerlei media het driftig overnemen van Haaretz. De NOS heeft het ook al meteen op de voorpagina gezet zie ik. Koren op de molen natuurlijk in die redactionele contreien waar pro-Palestijnse sympathien nogal prominent aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn meer media die het bericht over de soldaten melden.
Jij gaat er vanuit dat het boeroepen vooral bedoeld was voor Joden. Ik denk ook voor niet-Joden die Israel willen bewapenen. Zoals Gerdi Verbeet en Ad Melkert.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:12 schreef the-eye het volgende:
Het boe geroep op de ledendag laat geen twijfel bestaan. Als dit je reactie is op Joodse mensen die part noch deel hebben aan wat er gaande is maar zichzelf hier onveilg gaan voelen hoef je echt niet te gaan verbloemen wat de motivatie is.
Alleen niemand die dit standpunt heeft ingenomen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:18 schreef Hexagon het volgende:
Het is eenzelfde soort dommigheid als "Wraaaaaaah!! Hamas slecht, bommen op alle Gazanen" maar dan "Wraaaaaaah Netanyahu slecht, bommen op alle inwoners van Isral!!"
Prima toch, dat mensen het leed van Palestijnen zien en vermelden. Wellicht wil jij dat niet zien en niet meevoelenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je bedoelt dat allerlei media het driftig overnemen van Haaretz. De NOS heeft het ook al meteen op de voorpagina gezet zie ik. Koren op de molen natuurlijk in die redactionele contreien waar pro-Palestijnse sympathien nogal prominent aanwezig zijn.
De Palestijnen hebben de huidige situatie over zichzelf afgeroepen met hun decennialange terreur gericht jegens (Joodse) Isralirs. Ik heb inderdaad geen medelijden met mensen die bij de eerste beste kans die ze krijgen een Jood lynchen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Prima toch, dat mensen het leed van Palestijnen zien en vermelden. Wellicht wil jij dat niet zien en niet meevoelen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dogma_(algemeen)quote:Een dogma (Oudgrieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een leerstelling die door een religie, ideologie of organisatie als onbetwistbaar wordt beschouwd. Een dogma is een concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit aan te vechten.
Voor Evangelistische christenen (met name een stevige tak in de VS) gaat dit veel verder. Zij koppelen de Dag des Oordeels en de wederkomst van Jezus Christus aan de Heilige Stad. Dit gaat bijvoorbeeld gepaard met een gigantische cultus rond de Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Er wordt gelooft dat de terugkeer en bescherming van de Joden in het Heilige Land een vereiste is voor de wederkomst van Jezus Christus en de Dag des Oordeels.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:18 schreef Bluesdude het volgende:
Misschien dat het voor sommigen ( een minderheid ) ook een dogma is vermengd met de christelijke dogma's van het uitverkoren volk van Jahweh en god wil dat we die beschermen.
Nee hoor, bruut geweld zien we juist van de Palestijnen, die bewapend en gefinancierd zijn voor het regime in Iran. Dit is juist waar de blinde vlek zit bij velen aan de linkerkant van het politieke spectrum. Men kijkt weg van de manieren waarop Isral al jaar en dag wordt aangevallen, en zodra Isral terugslaat begint men ineens te jammeren over burgerslachtoffers.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:18 schreef Bluesdude het volgende:
Terug ontopic, svp
Dat 50% van de poll-deelnemers jodenhaat in de motie Piri zien is verontrustend.
Dat valt niet te zien. Te lezen is dat de motie gericht is tegen het bruut geweld van een foute regering. De motie is niet gericht op joden.
Het dogma van "nooit meer jodenvervolging" is doorgeslagen naar .... desinteresse voor de duizenden Palestijnse doden en de honderden Iraanse burgers in de laatste bombardementen van Iran, de slachtoffers van Israel.
Die desinteresse en verkettering voor de slachtoffers van het zionisme is er al 80 jaar in de westerse landen, vandaar dat die Israel meestal steunen in haar zelfverdediging , incluis het misbruik maken van de zelfverdediging
Misschien dat het voor sommigen ( een minderheid ) ook een dogma is vermengd met de christelijke dogma's van het uitverkoren volk van Jahweh en god wil dat we die beschermen.
Het klassieke EO-geluid.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dogma_(algemeen)
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan moet je tamelijk selectief kijken. Gezien het aan vernietigingsdrang veel Netanyahu supporters niets ontbreekt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Alleen niemand die dit standpunt heeft ingenomen.
De ontkenning hier spreekt ook boekdelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:12 schreef the-eye het volgende:
Dat Rob Oudkerk wordt uitgejoeld is omdat hij een uitgerangeerde en rete-irritante querulant is geworden. Niet omdat hij van joodse komaf is.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:12 schreef the-eye het volgende:
Rob Oudkerk heeft zijn hele carrire ten onder zien gaan op n specifieke datumquote:Op zondag 29 juni 2025 08:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat Rob Oudkerk wordt uitgejoeld is omdat hij een uitgerangeerde en rete-irritante querulant is geworden. Niet omdat hij van joodse komaf is.
Dat is een welbekend verhaal. Maar daar is hij voldoende politiek voor afgestraft.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Rob Oudkerk heeft zijn hele carrire ten onder zien gaan op n specifieke datum
Op 10 januari 2004 schreef Heleen van Royen in een column in Het Parool dat Oudkerk haar na afloop van het Groot Dictee der Nederlandse Taal in een caf had verteld dat hij van pornografie hield, prostituees bezocht en jaarlijks met oud en nieuw cocane snoof. Door de gemeentelijke commissie Integriteit zou hij op de vingers zijn getikt wegens het thuis per gemeentecomputer bezoeken van pornosites.
Dat laatste kan natuurlijk echt niet, maar de rest zou niet zo schokkend moeten zijn. Men is hier toch allemaal een voorstander van binnen linkse contreien? Tegen pornografie, drugsgebruik of prostitutie zijn, past eerder in een conservatief wereldbeeld. Ik ben tegen twee van de drie (pornografie en drugsgebruik).quote:Op zondag 29 juni 2025 08:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Op 10 januari 2004 schreef Heleen van Royen in een column in Het Parool dat Oudkerk haar na afloop van het Groot Dictee der Nederlandse Taal in een caf had verteld dat hij van pornografie hield, prostituees bezocht en jaarlijks met oud en nieuw cocane snoof. Door de gemeentelijke commissie Integriteit zou hij op de vingers zijn getikt wegens het thuis per gemeentecomputer bezoeken van pornosites.
Hij werd natuurlijk wel degelijk uitgejoeld vanwege zijn pro-Israel houding en kritiek op deze motie. Dat mag namelijk niet meer binnen de contreien van GroenLinks-PvdA, een 'goede Jood' is iemand die anti-Isral is.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat Rob Oudkerk wordt uitgejoeld is omdat hij een uitgerangeerde en rete-irritante querulant is geworden. Niet omdat hij van joodse komaf is.
Voor zover ik me herinner, werd het bezoek aan prostitues hem vooral kwalijk genomen omdat hij geen legaal bordeel bezocht maar dat hij naar de toenmalige tippelzone op de Theemsweg ging. Daar liepen dames zonder verblijfsvergunning, dames die het slachtoffer waren van mensenhandel, drugsverslaafde dames.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:47 schreef Beathoven het volgende:
Dit. Je hoeft alleen maar in POL en NWS mee te lezen om te zien dat dit puur misbruikt wordt om iedereen die links van de PVV stemt weg te zetten als antisemiet.quote:Op zondag 29 juni 2025 09:47 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)glpvda/73083918.html.
Over de poll uitslag in OP: Het kan best zijn dat het slachtofferschap van Joden wederom is misbruikt door mensen die linkse mensen en moslims haten. Kan ook een factor zijn.
Het ligt wel wat genuanceerder. Links was voor gedogen van softdrugs en promote het voor medische toepassingen ook. Maar ook op rechts is dat vrij grijs.quote:Op zondag 29 juni 2025 09:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat laatste kan natuurlijk echt niet, maar de rest zou niet zo schokkend moeten zijn. Men is hier toch allemaal een voorstander van binnen linkse contreien? Tegen pornografie, drugsgebruik of prostitutie zijn, past eerder in een conservatief wereldbeeld. Ik ben tegen twee van de drie (pornografie en drugsgebruik).
Ik vind het raar dat alles wat uitsproken wordt tegen wat 'een bepaalde regering van een land' doet antisemitisme is.quote:Hij werd natuurlijk wel degelijk uitgejoeld vanwege zijn pro-Israel houding en kritiek op deze motie. Dat mag namelijk niet meer binnen de contreien van GroenLinks-PvdA, een 'goede Jood' is iemand die anti-Isral is.
Maar hier in POL staan de neuzen (no pun intended) voornamelijk dezelfde kant op dus is zo'n uitslag wel verrassend te noemen.quote:[b]Op zondag 29 juni 2025 09:47 schreef Bluesdude
Over de poll uitslag in OP: Het kan best zijn dat het slachtofferschap van Joden wederom is misbruikt door mensen die linkse mensen en moslims haten. Kan ook een factor zijn.
Klopt, maar ook als dat allemaal in orde was zou het hem wel achtervolgen.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor zover ik me herinner, werd het bezoek aan prostitues hem vooral kwalijk genomen omdat hij geen legaal bordeel bezocht maar dat hij naar de toenmalige tippelzone op de Theemsweg ging. Daar liepen dames zonder verblijfsvergunning, dames die het slachtoffer waren van mensenhandel, drugsverslaafde dames.
Volgens Robbie werd hij door zijn bekende Nederlanderschap gedwongen zich te wenden tot zelfkantprostitutuees.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor zover ik me herinner, werd het bezoek aan prostitues hem vooral kwalijk genomen omdat hij geen legaal bordeel bezocht maar dat hij naar de toenmalige tippelzone op de Theemsweg ging. Daar liepen dames zonder verblijfsvergunning, dames die het slachtoffer waren van mensenhandel, drugsverslaafde dames.
Wat een lulkoek.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:52 schreef Telefoonvork het volgende:
De motie ging over het niet meer leveren van onderdelen voor Iron Dome. Je weet wel, dat raketsysteem dat een bereik heeft van een paar kilometer, en dus echt niet duizend kilometer kan overbruggen. Iron Dome is puur bedoeld om Isral te verdedigen. Dus, ja, de motie in kwestie is niks anders dan onversneden Jodenhaat.
Die "nee" stemmers zullen vast en zeker f mensen met een niet Europese achtergrond zijn, f linksgekkies (useful idiots) zijn.
Denk daar maar eens over na.
quote:Op zondag 29 juni 2025 09:47 schreef Bluesdude het volgende:
Iron dome heeft een bereik van 70km. Lang niet genoeg om Iran te bereiken, noch het "terreurwapen" van Isral te zijn.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat een lulkoek.
Wel mooi bewijs voor deze stelling:
[..]
Je snapt dat je met deze redenatie de aanval van de VS op Irans nucleaire programma ook als "onversneden moslimhaat" kunt bestempelen?quote:Op zondag 29 juni 2025 16:10 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Iron dome heeft een bereik van 70km
Die motie van Piri is onversneden Jodenhaat; als de motie was aangenomen, had dat betekend dat Isral (waar de grootste concentratie joden zich bevind) zich minder goed had kunnen verdedigen.
quote:Op zondag 29 juni 2025 17:28 schreef Haushofer het volgende:
Is dit het "kritiek op Israls beleid is antisemitisme roarrr hurrr brrrrzzbbggggch"-topic?!נהדר
quote:Douwe Bob bij Renze over weigering optreden joods evenement: ‘Word met de dood bedreigd’
--
Douwe Bob zou vandaag optreden bij een joods voetbalevenement, maar trok zich op het laatste moment terug. Waarom? Volgens de zanger/realityster had hij vooraf met de organisatie afgesproken dat er gn politieke of religieuze statements zouden zijn en daar hielden ze zich niet aan.
Ook Yesilgoz moet eens het holocausttrauma relativeren, dan wel haar loyaliteit .quote:Op X wordt de video gedeeld door Wierd Duk, waarbij de journalist schrijft: "'Schande' denkt de lading niet voor dit wanstaltige gedrag." En ook VVD-voorvrouw Dilan Yesilgz deelt de video van Douwe Bob.
Ze schrijft: "80 jaar na 'dit nooit weer' gebeurt het weer. Dagelijks. In Amsterdam. Kinderen wordt een optreden geweigerd om wie ze zijn: Joods. Het zal het nieuws niet eens halen. Z gewoon is Jodenhaat geworden. Pure haat, in het volle zicht."
Die zelfde hypocrieten zouden juichend op de banken hebben gestaan als het een islamitisch feest was geweest en Douwe Bob was vertrokken wegens Palestijnse flyers en posters.quote:Op maandag 30 juni 2025 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
Ontopic.
Over de onterechte beschuldiging van jodenhaat. Nu is Douwe Bob het slachtoffer die wegging van een optreden vanwege het zionistisch vertoon.
Veronica
[..]
Panorama:
[..]
Ook Yesilgoz moet eens het holocausttrauma relativeren, dan wel haar loyaliteit .
Kun je dit ook verder onderbouwen?quote:
Is geen jodenhaat.quote:Op maandag 30 juni 2025 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je dit ook verder onderbouwen?
Doe niet zo zielig.quote:Op maandag 30 juni 2025 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je dit ook verder onderbouwen?
Dan waren de mensen die zich dit nu prima vinden, over elkaar gevallen om van 'racisme' en 'Islamofobie' te spreken.quote:Op maandag 30 juni 2025 10:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Die zelfde hypocrieten zouden juichend op de banken hebben gestaan als het een islamitisch feest was geweest en Douwe Bob was vertrokken wegens Palestijnse flyers en posters.
Dat kun je natuurlijk vinden, maar om deze Yesilgz meteen weg te zetten als een 'zieke vrouw' gaat nogal ver.quote:
Stel je niet zo aan , ik reageerde op die tweet en daarin laat ze maar weer eens zien wat voor ziek persoon het is.quote:Op maandag 30 juni 2025 13:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan waren de mensen die zich dit nu prima vinden, over elkaar gevallen om van 'racisme' en 'Islamofobie' te spreken.
[..]
Dat kun je natuurlijk vinden, maar om deze Yesilgz meteen weg te zetten als een 'zieke vrouw' gaat nogal ver.
Yesilgz vond dat er sprake was van antisemitisme, daar kun je het natuurlijk niet mee eens zijn. Maar om haar dan meteen weg te zetten als een 'zieke vrouw' en nu zelfs een 'walgelijk mens' zegt vooral heel veel over jou zelf. Gedraag je even zeg.quote:Op maandag 30 juni 2025 14:12 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan , ik reageerde op die tweet en daarin laat ze maar weer eens zien wat voor ziek persoon het is.
Met haar Jodenhaat tweet nog meer olie op het vuurgooien . Walgelijk mens en dat mag ik zeggen
Douwe Bob heeft geen Jood uitgesloten. Wel met zijn begeleiding zichzelf uitgesloten van het evenement. Omdat hij de terreur en massamoorden in Gaza niet wil steunen.quote:De Nationaal Cordinator Antisemitismebestrijding noemde het besluit van de zanger zorgelijk: „Het uitsluiten van de Joodse gemeenschap voor culturele uitingen is een zorgelijke stap.
Geen officier van Justitie zal een vervolging opzetten, geen rechter zal Douwe Bob veroordelen.quote:Van Weel weigerde zich maandag te scharen achter die woorden. De minister leek er juist wat afstand van te nemen. Hij zei: „We kunnen vaststellen dat het Douwe Bob enorm heeft aangegrepen, en de arme kinderen die er de dupe van zijn.” Yesilgz is geen minister van Justitie, zegt Van Weel, hij wel. Dat vergt een andere blik: „Ik ben de hoeder van de instanties die daadwerkelijk moeten vaststellen of er sprake van antisemitisme was. Daar ga ik niet op vooruitlopen.”
Maar hoezo zou hij 'terreur en massamoorden' steunen door een optreden te geven aan Joodse kinderen in Amsterdam? Die kinderen staan daar toch niet vlaggen van Hamas of Hezbollah?quote:Op maandag 30 juni 2025 14:24 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.ad.nl/politiek/ministers-over-weigering-douwe-bob-om-op-te-treden-voor-joodse-voetballers-oordeel-niet-te-snel~aa830603/
[..]
Douwe Bob heeft geen Jood uitgesloten. Wel met zijn begeleiding zichzelf uitgesloten van het evenement. Omdat hij de terreur en massamoorden in Gaza niet wil steunen.
Zorgelijk is zijn keuze om niet op te treden uit te leggen als een zorgelijke stap.
Minister van Weel over de valse beschuldiging van Yesilgz
[..]
Geen officier van Justitie zal een vervolging opzetten, geen rechter zal Douwe Bob veroordelen.
Het is laster van Yesilgz, maar ook daar zal ze niet voor vervolgd worden.
Death to IDF zal ik niet propageren. Doe maar Fuck IDF.
Douwe Bob had geen zin in mee te werken aan reclame voor het brute zionisme .quote:Op maandag 30 juni 2025 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar hoezo zou hij 'terreur en massamoorden' steunen door een optreden te geven aan Joodse kinderen in Amsterdam? Die kinderen staan daar toch niet vlaggen van Hamas of Hezbollah?
Welke reclame voor 'bruut zionisme'? Voorbeelden graag ..quote:Op maandag 30 juni 2025 15:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Douwe Bob had geen zin in mee te werken aan reclame voor het brute zionisme .
Daarom maakte hij vooraf de afspraak niet dat soort uitingen te willen zien bij, naast, in de buurt van zijn optreden.
Het optreden voor Joodse kinderen (12-18)vond hij prima, daarom was hij er ook.
Doe niet zo onschuldig ik-weet-van-niks.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke reclame voor 'bruut zionisme'? Voorbeelden graag ..
Dit is iets wat Howard altijd doet, hij zou zelf ook gewoon ff kunnen zoeken, zo moeilijk is het nietquote:Op maandag 30 juni 2025 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe niet zo onschuldig ik-weet-van-niks.
Ah, je kunt het dus niet eens onderbouwen, dat dacht ik al.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe niet zo onschuldig ik-weet-van-niks.
Ik ben oprecht benieuwd waar het verband zit tussen een voetbaltoernooi voor Joodse kinderen en vermeend 'bruut zionisme'.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:27 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Dit is iets wat Howard altijd doet, hij zou zelf ook gewoon ff kunnen zoeken, zo moeilijk is het niet
Nee hoor ... jij bent niet oprecht benieuwd.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:33 schreef HowardRoark het volgende:
Ik ben oprecht benieuwd waar het verband zit tussen een voetbaltoernooi voor Joodse kinderen en vermeend 'bruut zionisme'.
Jawel, dat ben ik wel. Daarom vraag ik ook om een onderbouwing.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor ... jij bent niet oprecht benieuwd.
Ik moet het toche met @Bluesdude eens zijn in deze. Onderbouwing interesseert jou geen ruk, zo lang je maar lekker op je stokpaardje kunt rijden en links van van alles en nog wat kunt beschuldigen, hoe populistischer, hoe lekkerder.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, dat ben ik wel. Daarom vraag ik ook om een onderbouwing.
Dat zit je net zoals hij mis.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik moet het toche met @:bluesdude eens zijn in deze. Onderbouwing interesseert jou geen ruk, zo lang je maar lekker op je stokpaardje kunt rijden en links van van alles en nog wat kunt beschuldigen, hoe populistischer, hoe lekkerder.
quote:Op maandag 30 juni 2025 21:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Misschien is het een goed idee om Douwe Bob uit te nodigen op het volgende partijcongres van GroenLinks PvdA om op te treden en een paar liedjes te zingen.
Arme jongen die Douwe Bob, onverdiend verketterd als antisemiet. En dat zeg ik als overtuigd zionist.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
Douwe Bob bij Renze Probeer deze link als direct beeld niet lukt
Bekijk deze YouTube-video
Over de demonisering van Douwe Bob oa door Yesilgz Probeer deze link als direct beeld niet lukt
Bekijk deze YouTube-video
Ik ben ook wel benieuwd naar dat 'bruut zionisme' van die stand.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik moet het toche met @:bluesdude eens zijn in deze. Onderbouwing interesseert jou geen ruk, zo lang je maar lekker op je stokpaardje kunt rijden en links van van alles en nog wat kunt beschuldigen, hoe populistischer, hoe lekkerder.
Dat is niet gebeurd.quote:Op maandag 30 juni 2025 10:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Die zelfde hypocrieten zouden juichend op de banken hebben gestaan als het een islamitisch feest was geweest en Douwe Bob was vertrokken wegens Palestijnse flyers en posters.
Ironisch dat je dat in POL zegt waar de stokpaardjes guurrechts, Stormfront, bruinrechts etc. hoogtij vieren.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er zijn verschillende soorten stromingen zionisme.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Douwe Bob had geen zin in mee te werken aan reclame voor het brute zionisme .
Daarom maakte hij vooraf de afspraak niet dat soort uitingen te willen zien bij, naast, in de buurt van zijn optreden.
Het optreden voor Joodse kinderen (12-18)vond hij prima, daarom was hij er ook.
Overigens zal er wel Israelische vlaggen op het terrein geweest zijn. In hoeverre is dat een stiekeme steun aan de massamoorden van de terreurstaat Israel ? Misschien dacht Douwe Bob zo ?
https://www.netzer.nl/onze-ideologiequote:Wat willen we de chanichiem bijbrengen?
Als progressieve Joodse jongerenbeweging, proberen wij de kinderen op een leuke, informele en interactieve manier te onderwijzen. Dit doen wij tijdens onze activiteiten, weekenden en aanstaande kampen.
Wanneer, waar zei hij dat ? Met welke woorden, in welke context. Heb je een linkjequote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:17 schreef Mylene het volgende:
Zijn woorden dat er eigenlijk geen goede Joden bestaan in Isral maakt hem ja, een antisemiet
Met allerlei nationalismes zijn er diverse stromingen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:26 schreef Mylene het volgende:
Kwalijke zaak dat nu.nl het narrative heeft beperkt tot er maar een zionisme is. Populisme.
Nonsens. Kwaadaardige nonsens zelfs.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Met allerlei nationalismes zijn er diverse stromingen.
Maar al die zionistische stromingen hebben gemeenschappelijk.... dat Palestina het land van Joden is.
Dat was historisch niet zo . Het idee was kolonies te stichten en dat men een Joodse staat moest stichten werd meest bepalend . Dat gebeurde dus ook bijna 80 jaar geleden. Met terreur, Palestijnen vermoorden en verdrijven.
Wat nu ook in Gaza gaande is.
Zionisme is kolonialisme, is een land ver weg veroveren, kolonies stichten, de bevolking verdrijven , onderdrukken
Vertel.....quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nonsens. Kwaadaardige nonsens zelfs.
Ik herinner me dat de Israelische president Yitzhak Herzog heeft gezegd dat er geen onschuldige burgers in de Gazastrook zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:17 schreef Mylene het volgende:
Zijn woorden dat er eigenlijk geen goede Joden bestaan in Isral maakt hem ja, een antisemiet. Dat Joden als een collectief in Israel verantwoordelijk zijn voor de acties van hun gekozen leiders. Geen enkele nuancering, walgelijk en stuitend.
De zionisten hebben nog heel lang geprobeerd het vermoorden en verdrijven van de Palestijnen te ontkennen door te beweren dat er geen mensen in Palestina woonden toen de zionistische kolonisatie begon. "Een land zonder volk voor een volk zonder land" luidde immers de slogan van het zionisme. Veel mensen geloofden dat vroeger ook. Tegenwoordig trapt men daar niet zo gauw meer in.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:33 schreef Bluesdude het volgende:
Met allerlei nationalismes zijn er diverse stromingen.
Maar al die zionistische stromingen hebben gemeenschappelijk.... dat Palestina het land van Joden is.
Dat was historisch niet zo . Het idee was kolonies te stichten en dat men een Joodse staat moest stichten werd meest bepalend . Dat gebeurde dus ook bijna 80 jaar geleden. Met terreur, Palestijnen vermoorden en verdrijven.
Wat nu ook in Gaza gaande is.
Zionisme is kolonialisme, is een land ver weg veroveren, kolonies stichten, de bevolking verdrijven , onderdrukken
Dit staat op nu.nl?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:26 schreef Mylene het volgende:
[..]
Er zijn verschillende soorten stromingen zionisme.
[..]
https://www.netzer.nl/onze-ideologie
Ik weet niet wat er wreed aan is.
Kwalijke zaak dat nu.nl het narrative heeft beperkt tot er maar een zionisme is. Populisme.
[ afbeelding ]
Misschien is het het steunen van, en uitdragen van, de haatmotie van Kati Piri?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wanneer, waar zei hij dat ? Met welke woorden, in welke context. Heb je een linkje
Dan kan ik me voorstellen dat je je in de ogen van Timmermans 'geen goede Jood' voelt.quote:Beste Frans, uit het feit dat ik je tevergeefs berichten stuurde, kan je afleiden dat ik hecht aan onze vriendschappelijke relatie
Oh? Quote?quote:Op donderdag 3 juli 2025 08:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreemd dat al die ‘Jodenhaters!’ Schreeuwers totaal niet gillen over het feit dat Amerika leveranties asn Oekraine stopt, waardoor Oekrainse burgers geen verdediging meer hebben tegen raketten en drones.
Of men is gewoon de politiek van de staat Isral beu en laat dat merken, waarop sneeuwvlokjes onmiddellijk 'antisemitisme' beginnen te krijsen. Ik heb wel eens het idee dat dit vooral uit de engnekken-rechtse hoek komt, als een vorm van 'deug-excuses'. Laten zien dat je echt geen discriminerend stel engnekken meer bent, ondanks wat je geestverwanten zo'n 80 jaar geleden uithaalden. Om vervolgens met de andere hand de groepen islamieten en asielzoekers aan dezelfde retoriek te onderwerpen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hilarisch.
Joden in Nederland zijn ondertussen, in weerwil van alle woke propaganda, inderdaad de meest onderdrukte, gediscrimineerde en verachte mensen in dit land ja.
Ergens best grappig, dat datzelfde 'progressief-links' dat al decennia loopt te janken over racisme, onderdrukking en discriminatie de meest in het oog springende vorm daar van, antisemitisme, continu weet te bagatelliseren.
Zal wel zijn omdat Isral in dat intersectionele model Wit, Westers en Europees is.
Van wat? Je leest toch kranten?quote:
Deze nietszeggendheid ken ik al een tijdje.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of men is gewoon de politiek van de staat Isral beu en laat dat merken, waarop sneeuwvlokjes onmiddellijk 'antisemitisme' beginnen te krijsen. Ik heb wel eens het idee dat dit vooral uit de engnekken-rechtse hoek komt, als een vorm van 'deug-excuses'. Laten zien dat je echt geen discriminerend stel engnekken meer bent, ondanks wat je geestverwanten zo'n 80 jaar geleden uithaalden. Om vervolgens met de andere hand de groepen islamieten en asielzoekers aan dezelfde retoriek te onderwerpen.
Zo kun je ook stellen dat die motie niet aannemen een vrijbrief is voor de Israelische terreurregering door te gaan met de massamoorden, de steden vernietigen, Gaza onleefbaar maken, en zo die strook etnisch te zuiveren.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:28 schreef nelaeryn het volgende:
Ik zou de motie van Piri niet zozeer zien als jodenhaat, het is eerder een vrijbrief voor Hamas, Hezbollah, Iran, et cetera, om genocide te kunnen plegen op de gehele Isralische bevolking
Het zijn toch cht Hamas jihadhi's die deze ellende veroorzaaken, en ik wil de cijfers en bronnen wel eens zien van alle massagraven, verbrandingsovens, vernietigingskampen, et cetera, die aantonen dat Isral daadwerkelijk bezig is met etnische* zuiveringen en genocide*...quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
Zo kun je ook stellen dat die motie niet aannemen een vrijbrief is voor de Israelische terreurregering door te gaan met de massamoorden, de steden vernietigen, Gaza onleefbaar maken, en zo die strook etnisch te zuiveren.
Dat is een meer waarschijnlijker concept dat Hamas etc 8 miljoen joden wil en kan vermoorden.
Tsja, en zo leefden christenen en joden in relatieve vrede onder een moslimmeerderheid voor de Nakba. Leg dat eens uit?quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:03 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Het zijn toch cht Hamas jihadhi's die deze ellende veroorzaaken, en ik wil de cijfers en bronnen wel eens zien van alle massagraven, verbrandingsovens, vernietigingskampen, et cetera, die aantonen dat Isral daadwerkelijk bezig is met etnische* zuiveringen en genocide*...
...*woorden die hevig aan inflatie onderhevig zijn...
En waarom leven Arabieren, Palestijnen, Christenen, LHBTI+, etc, in Isral zelf, wl in vrede dan? Leg dat eens uit?
Ja, hoewel er nu wel een genuanceerd artikel staat over het zionisme. Maar ja, het zijn Joodse experts h? Dan heb je tegenwoordig de schijn tegen. Behalve dan als het een expert of deskundige uit de linkse Isralische krant Haaretz is. Dan past het wel in het straatje.quote:
Volledig artikel:quote:Zionisme is een nationale beweging die eind negentiende eeuw is ontstaan en pleitte voor een thuisland voor Joden. "Zionist zijn betekent niets meer en niets minder dan geloven in het bestaansrecht van de staat Isral", zegt Jessica Roitman. Ze is professor Joodse Studies aan de Vrije Universiteit.
In het zionisme wordt het gebruik van geweld niet genoemd. Het gaat in de kern niet over het bewerkstelligen van een Joodse staat "ten koste van alles", benadrukt David Wertheim, cultureel historicus en directeur van het Menasseh ben Isral Instituut voor Joodse Studies. "Je kunt zionist zijn n furieus zijn op het beleid van de Isralische premier Benjamin Netanyahu."
Toch heeft zionisme in het verleden wel tot geweld geleid. En een radicale zionistische stroming schuwt dat ook nu niet. Maar daarover straks meer.
Steeds vaker een negatieve lading
De term zionisme heeft tegenwoordig vaak een negatieve lading. De definitie wordt vaak beperkt tot slechts een klein deel van het verhaal, ziet Roitman. "Daarbij wordt zionisme gelijkgesteld aan steun voor het huidige beleid van Netanyahu, terwijl minstens de helft van de Isralische bevolking niet achter zijn keuzes staat."
Dat klopt helemaal. Zowel Yitzhak Rabin, Benjamin Netanyahu, als Yigal Amir zijn/waren zionisten. De realiteit is nu helaas wel dat zionisten van het type Netanyahu het voor het zeggen hebben, en zionisten van het type Rabin ver op de achtergrond zijn geraakt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:47 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, hoewel er nu wel een genuanceerd artikel staat over het zionisme. Maar ja, het zijn Joodse experts h? Dan heb je tegenwoordig de schijn tegen. Behalve dan als het een expert of deskundige uit de linkse Isralische krant Haaretz is. Dan past het wel in het straatje.
[..]
Volledig artikel:
Wat s zionisme eigenlijk? 'Je kunt zionist zijn n tegen geweld in Gaza'
Tsja,...quote:Voor een deel van de bevolking was Rabin degene die vrede bracht in Isral, maar voor een groeiend aantal Isralirs was hij de man die zijn land verkocht aan de Palestijnen. Isral was in toenemende mate verdeeld over het vredesproces. De rechtse oppositie schreef de aanhoudende terreuracties in Isral toe aan Rabins tolerante politiek. Men vroeg zich ongerust af wat zou er gebeuren met de joodse nederzettingen als Isral zich uit Gaza en de Westbank zou terugtrekken, zoals de Oslo Akkoorden bepaalden.
Politici uit de rechtse Likud-partij als Benjamin Netanyahu en Limor Livnat – de huidige minister van Onderwijs spoorden in opruiende taal aan tot liquidatie van het vredesproces. Men saboteerde Rabins publieke optredens – geluidsinstallaties werden onklaar gemaakt en zijn toespraken met geschreeuw overstemd – en elke vrijdag waren er demonstraties voor Rabins huis waarbij hij en zijn vrouw Lea openlijk werden bedreigd.
Ultra-rechtse groeperingen gingen nog een stap verder en beschuldigden Rabin van verraad en moord. Zij verspreidden posters met afbeeldingen van Rabin als Adolf Hitler in een SS-uniform met het opschrift ‘Rabin moordenaar’. Enkele orthodoxe rabbijnen uit de joodse nederzettingen kondigden de Talmoedische din rodef – het doodvonnis voor een joodse verrader – af. Wie afstand doet van het door God aan de joden beloofde land was volgens deze Messiaanse rabbijnen het leven op aarde niet waardig. Rabin werd in de ogen van de orthodoxe wereld vogelvrij.
‘Ik voelde dat het gevaarlijk werd,’ zegt Goren. ‘We kregen dagelijks dreigbrieven, met dode duiven. Tijdens een manifestatie probeerde het publiek Rabin van het podium te trekken en werd ik in mijn gezicht gespuugd. We wezen Netanyahu en de groep Orthodoxe Rabbijnen op het gevaar van hun opruiende woorden en we spraken er met de Isralische pers over, maar niemand nam de dreiging serieus.’ Links Isral zweeg, aldus Goren. Euforisch dat de vredesplannen eindelijk werden geconcretiseerd, was men blind voor de groeiende agressie bij de rechtse oppositie.
https://www.historischnie(...)emier-yitzhak-rabin/quote:De avond van de vredesmanifestatie stak Amir zijn 9-mm Beretta in zijn zak en verliet de ouderlijke woning. Met duizenden andere Isralirs liep hij onopgemerkt het Malchei Israelplein op. Het was tien over acht. Amir wachtte op de parkeerplaats bij de Cadillac van de premier op diens terugkeer.
Als dhimmi's ja.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:09 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Tsja, en zo leefden christenen en joden in relatieve vrede onder een moslimmeerderheid voor de Nakba. Leg dat eens uit?
Van de nakomelingen van Palestijnse christenen leeft overigens het gros buiten de staat Isral. Selectief shoppen in de geschiedenis maakt het leven erg makkelijk en simpel.
Ja joh, ram nog maar weer eens wat op je toetsenbord zonder enige nuance.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als dhimmi's ja.
Over selectief shoppen gesproken: in het Midden-Oosten is godsdientsvrijheid (echte, niet dat we-maken-je-niet-dood-zolang-je-geld-geeft-en-je-diensten-in-kelders-verricht) al eeuwen een ramp.
Het blijft hilarisch hoe dat pro-Palestina volk die regio af wil beelden als paradijs van tolerantie en gelijkwaardigheid, met Isral als angel in het sprookje.
Goeie onderbouwing ook wel.quote:
Stem gewoon PvdD, ja ik weet dat ze deze motie gesteund hebben, doet verder niets af aan het doel, namelijk het dierenwelzijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 06:47 schreef Bassie48 het volgende:
PvdA-GL moet worden verboden want dit kan echt niet meer.
quote:Op zondag 29 juni 2025 16:45 schreef oblo het volgende: Laten we zaken gescheiden houden. Douwe Bob kwam naar eigen zeggen bewust naar een Joods evenement, omdat hij zich verbonden voelt met Joodse Amsterdammers. Dat klinkt op zich erg positief en daar heb ik niets dan goede woorden voor, vooral in deze tijd. Daarom zie ik niet hoe dit te maken heeft met antisemitisme. Aan de andere kant denk ik dat uitspraken als “ik treed niet op voor zionisten” heel bedenkelijk zijn. Ik weet niet wat hij tegen zionisme heeft en wat er op die pamfletten stond, maar ik heb het gevoel dat hij tegen de acties van Israel is en dat er iets “pro-Israel” op stond. En vandaag de dag is “zionisme” een verzamelterm voor alles wat Israel fout doet of zou doen, dus denk ik dat hij dat bruggetje instinctief maakt. Maar je hebt zionisten en zionisme in alle vormen, smaken en kleuren. Van Ben Gvir en Smotrich, die het liefst een groot Israel willen enkel en alleen voor Joden. Tot Yeshayahu Leibowitz, Tamir Pardo en Yair Golan op maar een paar namen op te noemen. Bijna alle Joodse gemeenschappen in de diaspora en in Israel hangen wel een of andere vorm van zionisme aan. Dat zegt in principe niks over wat ze denken over Bibi, de oorlog in Gaza en Arabieren…
De vermeende Nakba is het resultaat van een burgeroorlog die nota bene zelf is gestart door de Palestijnen, waarna men steun kreeg van de omringende Arabische en Islamitische landen die zelfs meedeelden aan de Palestijnen dat zij wel even het net opgerichte Isral zouden komen vernietigen, alleen die opmars viel stil.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:36 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ja joh, ram nog maar weer eens wat op je toetsenbord zonder enige nuance.
En lees voor het gemak even over 'relatieve vrede' heen... Ik claim nergens een paradijs van tolerantie en gelijkwaardigheid.
Jij gaat mij toch niet vertellen dat de Nakba wel een paradijs van tolerantie en gelijkwaardigheid was? En dat de Nakba niet leidde tot ontwrichting van christelijke en islamitische gemeenschappen en het verlies van hun traditionele leefgebieden en cultureel erfgoed?
quote:The War Begins
....
At 8:20 am on 30 November 1947, an eight-man Jaffa-based armed band, led by Seif al-Din Abu Kishk, ambushed a Jewish bus in the Coastal Plain near Kfar Syrkin, killing five and wounding others. Half an hour later the gunmen let loose at a second bus, southbound from Hadera, killing two more. Later that morning, Arab snipers began to fire from Jaffa’s Manshiya neighborhood into southern Tel Aviv, killing at least one person. These were the first dead of the 1948 War. Shots were also fired at Jewish buses in Jerusalem and Haifa.
(Bron p. 75)
Volkskrant 1966:quote:Most Jews celebrated the resolution, but the Palestinian Arabs and Arab states rejected partition. The next day, on November 30, 1947, the Arab Higher Committee, which acted as the governing body of Palestine’s Arabs, called for protests and a strike. Arab gunmen ambushed two Jewish buses near the city of Petah Tikva, killing seven, and Arab snipers shot at buses and pedestrians in Haifa, Jerusalem and Tel Aviv. The civil war had begun.
Bron
Het narratief van de media anno 2025:quote:Achmed, Nahib en Jakob zijn maar drie van de 1 miljoen 300.000 Palestijnse vluchtelingen, die zich in kampen en krottenwijken hebben genesteld in een grote boog om hun vroegere vaderland.
In 1948, toen de jarenlange guerrillagevechten tussen Arabieren en Israli’s uitgroeiden tot een volslagen oorlog, was er paniek uitgebroken onder de Palestijnse Arabieren. Achthonderdduizend mannen, vrouwen en kinderen, voor 90% moslems en voor 10% christenen, lieten alles in de steek. Hele dorpen sloegen in gesloten verband op de vlucht.
Jaffa, een totaal Arabische stad, liep leeg en bleef uitgestorven achter. Deze 800.000 ontheemden zochten hun toevlucht in vier Arabische landen: Jordani, Syri, de Libanon en het Egyptische Gaza. “Het was maar tijdelijk” zo was hun door de Arabische leiders verzekerd, want de Arabische legers uit deze vier landen waren in opmars om de “de Israli’s in zee te drijven.”
Maar de opmars viel stil en verlamde. Isral vestigde zich als staat en bouwde een krijgsmacht op, die in de omstandigheden van nu elke krachtmeting van Arabische vijanden aankan. Die 800.000 vluchtelingen kwamen tussen wal en schik terecht en leven sindsdien van de internationale liefdadigheid. Door geboorten in hun aantal intussen uitgedijd tot 1 miljoen 300.000.
Bron
Volkskrant:quote:Donderdag 15 mei is de dag waarop Palestijnen de Nakba (‘catastrofe’) herdenken, toen zionistische troepen tussen 1947 en 1949 ongeveer 750.000 Palestijnen uit hun huizen en van hun land verdreven. Naar schatting 15.000 Palestijnen werden daarbij gedood. De staat Isral werd in 1948 opgericht, maar de verdrijvingen begonnen daarvoor dus al.
Bron
Binnen bepaalde contreien is er een gewenst narratief gevormd dat niets meer met de historische feiten te maken heeft.quote:Deze week werd de Nakba herdacht, de verdrijving van Palestijnen in 1948. Een des te bitterder herinnering nu Palestijnen op grote schaal worden gedood en uitgehongerd. Demonstranten trekken zondag naar Den Haag om een ‘rode lijn’ te trekken.
Bron
En ook daar zit weer een geschiedenis voor (los van jouw eenzijdige invulling van die 'burgeroorlog'). De Palestijnse Opstanden, Joodse migratiestromen, de dubieuze rol van de Britten voor de Tweede Wereldoorlog, de keuzes van het Westen na de Holocaust, etc.quote:Op zondag 6 juli 2025 16:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vermeende Nakba is het resultaat van een burgeroorlog die nota bene zelf is gestart door de Palestijnen, waarna men steun kreeg van de omringende Arabische en Islamitische landen die zelfs meedeelden aan de Palestijnen dat zij wel even het net opgerichte Isral zouden komen vernietigen, alleen die opmars viel stil.
Een deel van de 750.000 Palestijnen is gevlucht, anderen zijn verdreven, net zoals dat er Joden zijn verdreven en gezuiverd van de Westelijke Jordaanoever in die periode. Dit laatste horen we uiteraard niemand over.
Maar deze historische feiten horen we tegenwoordig niets meer over. Het narratief wordt inmiddels zo verdraaid dat Isral de enige schuldige is en zogenaamd alle Palestijnen zou hebben verdreven. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Volkskrant 1966:
[ afbeelding ]
[..]
Het narratief van de media anno 2025:
Het Parool:
[..]
Volkskrant:
[..]
Binnen bepaalde contreien is er een gewenst narratief gevormd dat niets meer met de historische feiten te maken heeft.
Palestijnen zijn per definitie goed, Isral per definitie slecht en waar nodig wordt de geschiedenis zelfs verdraaid om aan te sluiten bij dat perspectief. Dit waar het feitelijk aantoonbaar is dat de Palestijnen en niet Isralirs of voorheen de Joodse bewoners van dit gebied, in veel gevallen de aanstichters waren van het conflict.
2. Gigantische verandering van de burgersamenstellingquote:Er was de Britten veel aan gelegen om ervoor te zorgen dat Sovjetleider Vladimir Lenin (1870-1924) de oorlog tegen Duitsland zou voortzetten na de Communistische Revolutie van 1917. Met de aankondiging van een Joods tehuis in Palestina hoopte Balfour dat invloedrijke communistische Joden Lenin daarvan zouden kunnen overtuigen. Ook dacht Balfour daarmee Joodse lobbygroepen in Washington te stimuleren om er bij de Amerikaanse president Woodrow Wilson (1856-1924) op aan te dringen sneller en meer Amerikaanse troepen naar de slagvelden van Vlaanderen en Noord-Frankrijk te sturen. Balfour overschatte de Joodse invloed op de politieke besluitvormingsprocessen echter schromelijk.
De belofte van een Joods tehuis in Palestina bood Groot-Brittanni bovendien een legitieme reden om dit strategisch gelegen gebied na de oorlog van het Ottomaanse Rijk over te nemen. De Britten realiseerden zich dat een geldig excuus nodig zou zijn om de Amerikanen van een nieuwe uitbreiding van het Britse koloniale rijk te overtuigen.
Ontsteltenis onder zionistische Joden en Palestijnen
Na de Eerste Wereldoorlog gaf de Volkenbond, de voorloper van de Verenigde Naties, Palestina als mandaatgebied in beheer van de Britten, die het vervolgens als een kolonie bestuurden. Makkelijk zou dat niet worden. Zionistische Joden waren teleurgesteld omdat het beloofde Joodse thuisland geen onafhankelijke staat mocht worden. En onder oorspronkelijke Arabische inwoners ontstond onrust die uiteindelijk zou leiden tot de Palestijnse Opstanden.
3. Palestijnse opstandquote:In de periode van het Mandaat vond een omvangrijke immigratie plaats. Tussen 1920 en 1945 vestigden zich volgens officile Britse cijfers 401.149 mensen in het Britse mandaatgebied Palestina, onder wie 367.845 Joden (91,7%).[32]
Behalve legale Joodse immigratie vond er tussen 1934 en 1948 ook illegale Joodse immigratie plaats, de Aliyah Bet genaamd. Arabische Illegale migratie uit omliggende landen was marginaal. Het betrof vooral Joden uit Europa.
4. De problematiek van Joodse vluchtelingen na de Holocaust en de rol van het Westenquote:Een belangrijke figuur binnen het Arabische verzet tegen zionistische emigratie was ‘Izz al-Din al-Qassam (1882-1935), een Syrische prediker en strijder. Al-Qassam werd in 1935 in een vuurgevecht met de Britten gedood. Zijn aanhangers doodden het jaar erop twee Joden, die de dag erna werden gewroken toen Joden twee Arabieren doodden. Dit was de aanzet tot de grote Arabische Opstand die van 1936 tot 1939 duurde en werd gekenmerkt door geweld, stakingen en boycots. Tijdens deze opstand kwamen zo’n 5000 Arabieren om, grotendeels als gevolg van Britse pogingen de situatie onder controle te krijgen.
quote:Velen van hen trokken naar hun thuisland, maar een aanzienlijk deel van de vluchtelingen had geen thuis om naar terug te keren. Onder hen waren veel Europese Joden, met nauwelijks of geen overlevende familieleden, die niet konden of wilden terugkeren naar de plekken waar hun niet-Joodse buren hen tot voorkort naar het leven hadden gestaan. Zij werden ondergebracht in kampen in Duitsland, Oostenrijk en Itali, waar ze soms jarenlang moesten verblijven.
Ironisch genoeg waren deze kampen van groot belang voor de zionistische PR-campagne. Beelden ervan gingen de wereld over en David Ben-Gurion (1886-1973), de toekomstige eerste Isralische premier, bezocht de kampen om de Joden daar ervan te overtuigen dat hun toekomst in Palestina lag. Dit was controversieel, aangezien de Britten, die nog altijd mandaathouders waren, immigratie naar Palestina strikt hadden beperkt. Via de ondergrondse Brichah (‘Vlucht’) vertrokken Joden toch naar Palestina.
Dit ging niet zonder slag of stoot. In 1947 stuurde de Britse kustwacht bijvoorbeeld het schip de Exodus, waarop vele Holocaustoverlevenden Palestina probeerden te bereiken, met geweld terug de zee op. Deze Exodus-affaire leidde tot wereldwijde afschuw en extra goodwill voor de zionisten.
Naast Joden raakten ook niet-Joodse politici, die vaak eerder geen heil in het zionistische project hadden gezien, overtuigd dat steun aan de zionisten moreel gerechtvaardigd was. Een groot deel van de Joodse vluchtelingen zou uiteindelijk toch in Palestina (en na mei 1948 in de staat Isral) terechtkomen, al emigreerde een eveneens aanzienlijk deel van hen naar de Verenigde Staten, Canada, Australi, Latijns-Amerika en andere delen van de wereld.
Als je zulke grote tekst quote is het wel zo netjes om de bron erbij te zetten. Waar heb je dit vandaan?quote:Op zondag 6 juli 2025 17:03 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
En ook daar zit weer een geschiedenis voor (los van de eenzijdige invulling van die 'burgeroorlog'). De Palestijnse Opstanden, Joodse migratiestromen, de dubieuze rol van de Britten voor de Tweede Wereldoorlog, de keuzes van het Westen na de Holocaust, etc.
1. Gevolg van de Balfourverklaring
[..]
2. Gigantische verandering van de burgersamenstelling
[..]
3. Palestijnse opstand
[..]
4. De problematiek van Joodse vluchtelingen na de Holocaust en de rol van het Westen
[..]
En ook:quote:There is a constant infiltration of Arab labor, on which there can scarcely be a practical check, from neighboring Arab lands. It will increase as the country's prosperity increases.
The crossings of the River Jordan are barred for eastward Jewish traffic; but there is traffic westwards for the Arabs of Transjordan. Now Transjordan, while it is part of the mandated territory and under the same Administrator, does not fall within the terms of the Balfour Declaration.
The Jews are not permitted to develop Transjordan; its Arab inhabitants are free to come into Palestine to take advantage of op portunities of employment which do not exist in their own country and which have only been created in Palestine by Jewish capital and Jewish enterprise.
Bron p. 685
https://www.uu.nl/achterg(...)e-gaza-oorlog-voorafquote:Op zondag 6 juli 2025 17:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je zulke grote tekst quote is het wel zo netjes om de bron erbij te zetten. Waar heb je dit vandaan?
Daarnaast blijft het onduidelijk welk punt je wilt maken. Uiteraard zijn heel veel Joden naar dit gebied gevlucht vanwege de situatie in Europa, er was immers een grootschalige vervolging en genocide gaande. En doordat Europese landen en ook de VS hun deuren sloten, was het Britse Mandaatgebied n van de weinige plekken waar men terecht kon.
Tegelijkertijd dat er vele Joden naar dit gebied kwamen, ging dit ook op voor Arabieren. Juist vanwege de vele investeringen die Joden in dit gebied deden, wat ook de mogelijkheden voor werk in rap tempo deden vergroten. Zie bijvoorbeeld:
[..]
En ook:
[ afbeelding ]
Bron
Maar ook deze geschiedenis wordt niet eerlijk weergegeven in veel media tegenwoordig. De Palestijnen worden collectief weggezet als inheems in dit gebied, waar Joden als een soort blanke Europese kolonisten worden gezien. Dit waar Joden gewoon hun oorsprong hebben in dit gebied en dus lang niet alle Palestijnen hier een eeuwenlange geschiedenis kennen.
Heb ik berhaupt over het jaartal 1922 gesproken dan? Nee.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:42 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
https://www.uu.nl/achterg(...)e-gaza-oorlog-vooraf
Jij kan toch niet ontkennen dat in Isral/Palestina de Joodse bevolking in de minderheid was? In 1922 was ongeveer 88% van de bevolking Arabisch, terwijl ongeveer 11% Joods was in het mandaat. Tegen het einde van het mandaat in 1947 was het percentage Joden gestegen tot ongeveer 30% van de totale bevolking. Van 83.790 in 1922 tot 608.225 in 1946.
quote:The Holy Land’s transformation from an area populated mainly by Christians into a region whose population was predominantly Muslim was the result of two processes: immigration and conversion. I will demonstrate that while local Christian, Jewish, and Samaritan inhabitants emigrated from the Holy Land, Muslims, many of them Arab, immigrated to the area.
Bron (p. 5)
En dit is dus ook hoe Arabieren hier voet aan de grond hebben gekregen, ook dat zal voor spanningen hebben gezorgd maar werd de lokale bevolking gewoon opgedrongen. De realiteit is inderdaad dat Joden hun oorsprong in dit gebied hebben. Zowel religieus, cultureel als etnisch.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:42 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Zo'n demografische verandering brengt spanningen en opstanden met zich mee met als orgelpunt de Nakba. Helemaal als daarbij ook nog religieuze claims worden gedaan als 'Joden gewoon hun oorsprong hebben in dit gebied', en de stad Jeruzalem uiterst gevoelig ligt met heilige plaatsen als de Klaagmuur, de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee.
Waarom zou het Britse beleid, 'kwaadaardig' zijn geweest? Was het beleid van de Ottomanen, Mammelukken of Arabieren dat ook? De realiteit is dat de hele geschiedenis een aaneenrijging geweest van stammenstrijd, oorlogsvoering en het veroveren van gebied. Zo ook in de Levant. Het blijft dan ook een raadsel waarom sommige Westerlingen denken dat het Westen hier uniek kwaadaardig in was.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:42 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik wil hierbij helemaal niet zeggen dat de toenmalige, en ook de huidige, joodse bevolking helemaal geen bestaansrecht had/heeft in dat gebied. Dat hebben ze. Wel denk ik dat een groot deel van de toenmalige spanningen kwamen door een opeenstapeling van zowel onsamenhangend en kwaadaardig Brits koloniaal beleid, als een kortzichtig Westers wiedergutmachung beleid. Hiervan waren de toenmalige joodse, christelijke en islamitische Palestijnen allen de dupe. En ook de joden die later naar het Britse mandaat zijn gemigreerd.
Dan lees je dingen die er niet staan. De Arabieren bestaan nu eenmaal, dus zij hebben bestaansrecht. Idealiter had men vanaf het eerste moment een vreedzaam samenleven geaccepteerd. Hier is echter misgelopen. De Arabieren wilden dit hele gebied in handen hebben en alle Joden verdrijven. Hiervoor heeft men oorlog na oorlog na oorlog na oorlog na oorlog gestart en ze allemaal verloren. Wat mij betreft is dan wel eens klaar en mogen ze hun koffers pakken en vertrekken.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:42 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Tussen jouw stellingen, bronnen en regels door, lees ik dat de Arabische Palestijnen daar eigenlijk geen bestaansrecht hadden/hebben? Klopt dat? En hoe denk jij over de christelijke Palestijnen die nu vooral buiten de staat Isral wonen?
Je reageert op een post van mij waarin ik 3 punten aanhaal van voor 1945. De aanloop naar de Nakba. In jouw ogen volledig de schuld van de Arabieren, die ervoor zorgden dat zowel christelijke, als islamitische Palestijnen werden verdreven en hun gebied werd onteigend. Daar gaan we niet uitkomen, helaas...quote:Op zondag 6 juli 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Heb ik berhaupt over het jaartal 1922 gesproken dan? Nee.
Het walgelijke en barbaarse gedrag van de Palestijnen, dat zich al geregeld uitte in pogroms jegens Joden in de jaren 1920 en 1930, zou voor elk weldenkend mens genoeg moeten zijn om te concluderen dat er veel mis in de cultuur van deze Arabieren.
Helaas zien we het tegenovergestelde, ze krijgen steeds meer empathie vanuit het Westen. Ik vind dat moreel verwerpelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |