https://www.tweedekamer.n(...)12770&did=2025D28944quote:MOTIE VAN HET LID PIRI
Voorgesteld 19 juni 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza;
constaterende dat Netanyahu met de roekeloze aanval op Iran het
internationaal recht schendt, diplomatieke onderhandelingen saboteert en
het risico op een grootschalige regionale oorlog aanzienlijk heeft vergroot;
constaterende dat het raketschild door Netanyahu niet langer puur
defensief, maar als onderdeel van de aanvalsstrategie wordt ingezet;
overwegende dat het van essentieel belang is dat het geweld stopt en er
niet nog meer onschuldige burgerslachtoffers vallen;
verzoekt het kabinet om tijdelijk een volledig wapenembargo tegen Israël
in te stellen om het geweld te stoppen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Piri
Het wordt niet gepeild hoeveel % van de Nederlandse bevolking zou zeggen : het is jodenhaat.quote:Kati Piri, architect vd jodenhaat-motie
Een groot percentage waarschijnlijk. Wilders verteld deze mensen immers wat ze moeten denken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:23 schreef Bluesdude het volgende:
Wilders:
[..]
Het wordt niet gepeild hoeveel % van de Nederlandse bevolking zou zeggen : het is jodenhaat.
Wilders vindt van wel. Men zou ook moeten peilen hoeveel van zijn kiezers het met hem eens zijn.
Sterker, de Arabieren zouden veel harder worden geraakt dan de Joden: https://nos.nl/artikel/25(...)-in-de-steek-gelatenquote:Op donderdag 26 juni 2025 12:26 schreef Hexagon het volgende:
Nee, Israël is immers niet hetzelfde als joden.
Ik ben benieuwd hoe jij er zelf over denkt.quote:
De motie Piri is geen jodenhaat. Het is een eerste aanzet tot internationaal Israel onder druk te zetten met de terreur te stoppen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe jij er zelf over denkt.
Jammer dat dat vaak nog nagevraagd moet worden bij een TS.
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Israëlische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:04 schreef SwebbeSensje het volgende:
Je ziet dat de oorlog in Gaza misbruikt en gekaapt wordt door antisemieten. De haat heeft zich al die jaren opgekropt en spuit nu uit alle gaten en kieren nu het salonfähig is in bepaalde radicale kringen om joden te haten. Tussen de ‘ gutmenschen’ zit een grote groep extremisten die liever vandaag dan morgen de gaskraan opengooien. Dat mag Timmermans zit echt aanrekenen. Want ‘we houden elkaar vast’ behalve als je een jood bent want dan mag je dood gaan van de PVDA/GL
Het is 100% jodenhaat. Lees maar eens het getuigenverslag van het congres. Termen alsquote:Op donderdag 26 juni 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Israëlische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.
Wat iemand hierboven schreef: het is enkel een stap om de internationale druk op het regime in Israël te verhogen, met betrekking tot het zelf aanvallen van landen uit de regio.
Mag je voor zijn, mag je tegen zijn, maar met "Jodenhaat", "de gaskraan open gooien" en "extremistische antisemieten" heeft dit echt niks te maken. Maar dat weet je zelf ook wel
L.
Vind je ook die 70% die NEE kozen in deze poll jodenhaters ? Allemaal of de helft bijv ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:04 schreef SwebbeSensje het volgende:
Je ziet dat de oorlog in Gaza misbruikt en gekaapt wordt door antisemieten. De haat heeft zich al die jaren opgekropt en spuit nu uit alle gaten en kieren nu het salonfähig is in bepaalde radicale kringen om joden te haten. Tussen de ‘ gutmenschen’ zit een grote groep extremisten die liever vandaag dan morgen de gaskraan opengooien. Dat mag Timmermans zit echt aanrekenen. Want ‘we houden elkaar vast’ behalve als je een jood bent want dan mag je dood gaan van de PVDA/GL
Heel erg benieuwd naar dit getuigenverslag en de context dan. Want ik kan me er weinig bij voorstellen. Overigens ben jij tot nu toe de enige die het gebruikt, ouwe openlijke nazi.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:09 schreef SwebbeSensje het volgende:
[..]
Het is 100% jodenhaat. Lees maar eens het getuigenverslag van het congres. Termen als
‘Lebensraum’ werden daar openlijk gebezigd. Dan ben je gewoon openlijk een nazi oftewel bruin links.
Israël vecht voor zijn lijfsbehoud en wordt sinds jaar en dag in zijn voortbestaan bedreigt door omringende landen die niets liever willen dan Israël van de kaart vegen: ‘from the river to the sea’
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Behalve dan dat deze motie er nooit was geweest als het Israëlische leger niet wederom buurlanden was gaan bestoken met raketten.
Wat iemand hierboven schreef: het is enkel een stap om de internationale druk op het regime in Israël te verhogen, met betrekking tot het zelf aanvallen van landen uit de regio.
Mag je voor zijn, mag je tegen zijn, maar met "Jodenhaat", "de gaskraan open gooien" en "extremistische antisemieten" heeft dit echt niks te maken. Maar dat weet je zelf ook wel
L.
Het gaat om Israel, niet om Jodenquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.
Dit forumgedeelte is een progressief links echoputje en ik denk dat daar idd veel jodenhaters tussen zitten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vind je ook die 70% die NEE kozen in deze poll jodenhaters ? Allemaal of de helft bijv ?
Wat is dan je bewijs dat het jodenhaat is?quote:
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja zeg, gaan die Joden ineens terug schieten. Zo is er niets meer aan natuurlijk! Schande! Ze moeten zich lekker die dagelijkse raketbeschietingen van de afgelopen decennia en de incidentele ouderwetse pogrom laten welgevallen! Terugvechtende Joden, dat is echt onsportief. Dat moeten we niet willen.
Iran gebruikt al decennialang proxy’s om Israël aan te vallen. Dus de Houtti’s in Jemen, Hezbollah in Libanon, Hamas in de Gaza strook. Men voorziet hen van wapens en raketten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.
Natuurlijk mogen ze zich verdedigen, maar kennelijk is Piri van mening dat ze momenteel hun positie gebruiken om agressor te zijn. Dat heeft verder niks te maken met anti-semitisme, maar alles met buitenlandpolitiek.
Als het geen islamitische landen waren was de opinie hier ook volledig anders geweest.
Vorig jaar april nog 300 projectielen vanuit Iran op Israël. Oktober ook 200 of meer.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Sorry, ik heb de dagelijkse beschietingen vanuit Iran de afgelopen decennia even gemist geloof ik.
Natuurlijk mogen ze zich verdedigen, maar kennelijk is Piri van mening dat ze momenteel hun positie gebruiken om agressor te zijn. Dat heeft verder niks te maken met anti-semitisme, maar alles met buitenlandpolitiek.
Als het geen islamitische landen waren was de opinie hier ook volledig anders geweest.
En om hier een antwoord op te geven, of het Jodenhaat is of niet.. het kan Jodenhaat zijn. Het hoeft niet.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:56 schreef Bluesdude het volgende:
Ik kan geen peiling vinden hoe de Nederlandse bevolking denkt over de motie Piri.
Algemeen zal men het afwijzen ? En hoeveel % denkt dat het jodenhaat is ?[poll=9017]
Hoe denken de fokkers!
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)12770&did=2025D28944
Ik begrijp waar je heen gaat. Maar over de gebeurtenissen in Jemen, Congo of Oekraïne heeft een onafhankelijk rechter zich ook nog niet uitgelaten. Syrië kan er misschien ook nog bij. We hebben het hier exclusief Syrië over 600.000 burgers die omgekomen zijn. Je kan die gebeurtenissen toch moeilijk kwantificeren met 'puur sentiment'. Putin wordt toch ook zelden als onschuldig betiteldquote:Op donderdag 26 juni 2025 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
En om hier een antwoord op te geven, of het Jodenhaat is of niet.. het kan Jodenhaat zijn. Het hoeft niet.
Dat ligt maar net aan de intenties.
Ik ga daar geen uitspraak over doen.
Maar een motie die direct al spreekt over 'dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza' is voor mij al absurd. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Kom maar met een rechtelijke uitspraak.
Vooralsnog is dit puur sentiment.
Pak ik er een voorbeeld uit, uit jouw lijstje van landen:quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Over de gebeurtenissen in Jemen, Congo of Oekraïne heeft een onafhankelijk rechter zich ook nog niet uitgelaten. Syrië kan er misschien ook nog bij. We hebben het hier exclusief Syrië over 600.000 burgers die omgekomen zijn. Je kan die gebeurtenissen toch moeilijk kwantificeren met 'puur sentiment'
Niet dat ik weet. Maar of je uit kan gaan van wat ik herinner over wat politici zeggen of zeiden dat lijkt me niet wijsquote:Op donderdag 26 juni 2025 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Pak ik er een voorbeeld uit, uit jouw lijstje van landen:
Is er iemand in de kamer die de gebeurtenissen in Oekraïne als genocide omschrijft dan? Die daar een motie over indiende met de omschrijving 'genocide'?
Het is niet zo absurd. Je schiet in de stress van "jodenhaat mag niet"quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:06 schreef capricia het volgende:
Maar een motie die direct al spreekt over 'dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en
genocide in Gaza' is voor mij al absurd. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Kom maar met een rechtelijke uitspraak.
Vooralsnog is dit puur sentiment.
Ik vat je niet. Je ziet dus wel een overduidelijk druipende jodenhaat in de tekst van de motie Piri ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:44 schreef quo_ het volgende:
Ik zou eigen "nee" moeten stemmen omdat er geen sprake is van verkapte jodenhaat, het druipt er ovderduidelijk van af.
Maar een "nee" zou ook kunnen betekenen dat je meegeteld wordt in het kamp Piri, dus ik sla even over.
De motie, die in de OP, zegt 'dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza'.quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is niet zo absurd. Je schiet in de stress van "jodenhaat mag niet"
Omdat die Israelische terreur ook veel lijkt op een geplande etnische zuivering en opmerkingen van Israelische ministers kunnen wijzen op een plan, dan wel wordt dat de eindoplossing, mogelijk
Ik noem het niet genocide. Ik noem het massamoorden en die zijn bewust gedaan de laatste anderhalf jaar.
50.000 tot 80.000 mensen doodgeschoten en doodgebombardeerd>
Een internationale wapenembargo kan helpen de Israeli's hun arrogantie opzij te zetten, en te zoeken naar vrede sluiten, compromissen maken. Tav de Palestijnen schuld bekennen van landroof, terreur, etnische zuiveringen, brute massamoorden.
Dat is een discussie op zich.quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:57 schreef Mylene het volgende:
Trouwens, de Iron Dome is op zich alleen geschikt voor raketten afgevuurd door Hamas en Hezbollah. Voor raketten die Iran afvuurde en ook Jemen komen de grotere jongens in actie om ze te vernietigen. Niet dat alles wordt onderschept.
Jemen die raketten afvuurt en Israël is tegenwoordig de agressor.
Er staat genocide, daar kun je het niet mee eens zijn, ik zou het niet schrijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:06 schreef capricia het volgende:
[..]
De motie, die in de OP, zegt 'dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza'.
Daar kun jij zelf wel een andere invulling aan geven. Een ander taalgebruik. Het verzachten.
Maar hier staat toch echt 'genocide'.
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is hét kwaadquote:En zolang die er niet is, moet je stoppen met dit soort activisme. Want je doet er meer kwaad dan goed mee.
Op dit moment, dat wij elkaar spreken, stemt de meerderheid van die 116 stemmen voor de optie dat het verkapte Jodenhaat is. Op je eigen pol.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is hét kwaad
Ik zie geen 116 stemmen die kwaadaardig mensen het etiketje jodenhaat gevenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Op dit moment, dat wij elkaar spreken, stemt de meerderheid van 116 stemmen voor de optie dat het verkapte Jodenhaat is. Op je eigen pol.
Die zijn dan allemaal hét kwaad?
Je hebt toch zelf deze etiketjes bedacht en in de OP gezet? Het is tenslotte jouw OP en pol.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie geen 116 stemmen die kwaadaardig mensen het etiketje jodenhaat geven
Wel 60 stemmen nu 00.35 min
Ik ben het eens met die motie en vanaf heel jong wil ik geen jodenhater zijn en ik dacht er altijd serieus over na
Wat ik niet kan zeggen van té veel mensen die deze etiketjes uitdelen in dit verband
"Come to the dark side"quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:46 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Goed om te zien dat er zoveel bloedbroeders zijn.
Misschien je even verdiepen in de betekenis van "verkapt" ?quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vat je niet. Je ziet dus wel een overduidelijk druipende jodenhaat in de tekst van de motie Piri ?
Ja, je bent niet zo goed geïnformeerd/ geïnteresseerd. Zoveel was al duidelijk.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Eens. Overigens geldt dat voor wel meer termen die gebruikt worden om dit conflict te duiden. "Genocide", nog zo'n voorbeeld.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dat de link überhaupt gelegd wordt is kwalijk. Iemand die antisemitisme gebruikt om de tegenstander verdacht te maken misbruikt eigenlijk de term antisemitisme daarmee. Het ironische is dat ze het vaak zelf niet door hebben.
De beschuldiging "antisemitisme" begint wat te lijken op wat de beschuldiging van communisme was in de jaren 50 van de vorige eeuw. Een nieuwe vorm van Mccarthyisme.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dat de link überhaupt gelegd wordt is kwalijk. Iemand die antisemitisme gebruikt om de tegenstander verdacht te maken misbruikt eigenlijk de term antisemitisme daarmee. Het ironische is dat ze het vaak zelf niet door hebben.
“We have cookies.”quote:
Nou ja, het ging over decennia aan dagelijkse beschietingen van Iran, gezien deze motie volgt op de aanval van Israël op Iran, maar soit.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:07 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja, je bent niet zo goed geïnformeerd/ geïnteresseerd. Zoveel was al duidelijk.
Even een samenvatting:
In totaal werden in de afgelopen tien jaar ruim 30 000 raketten en mortieren op Israël afgevuurd.
Belangrijkste afzenders: Hamas, PIJ, Hezbollah, met bijdragen van andere Iraans gesteunde groeperingen.
Iran fungeert als de belangrijkste leverancier van wapens, technologie en organisatorische steun.
En ja, als het niet om islamitische landen ging zou er zeker anders gereageerd worden. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt als primitieve doodscult die op vernietiging van een buurland uit is.
Maar hey, no jews, no news.
Als de VS morgen tegen Israel zegt: schiet op Iran. Hier heb je wapens, geld en een paar van onze adviseurs om jullie daarvoor trainen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:35 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou ja, het ging over decennia aan dagelijkse beschietingen van Iran, gezien deze motie volgt op de aanval van Israël op Iran, maar soit.
Fair punt, wat mij betreft mogen de machthebbers in Iran ook in de stront zakken. Maar het gaat mij erom dat mensen hier nogal stellige overdrijvingen doen en daarbij blind Israël steunen in alles. En als je dat niet doet ben je een anti-semiet.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:22 schreef oblo het volgende:
[..]
Als de VS morgen tegen Israel zegt: schiet op Iran. Hier heb je wapens, geld en een paar van onze adviseurs om jullie daarvoor trainen.
Wie is dan, naast Israel, verantwoordelijk voor het beschieten van Iran?
Er wordt nogal vaak onterecht antisemitisme geroepen. Aan de andere kant zijn er veel antisemieten die zich verstoppen onder kritiek op Israel en het zionisme. Beiden vind ik bloedirritant.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:25 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Fair punt, wat mij betreft mogen de machthebbers in Iran ook in de stront zakken. Maar het gaat mij erom dat mensen hier nogal stellige overdrijvingen doen en daarbij blind Israël steunen in alles. En als je dat niet doet ben je een anti-semiet.
Ja eens, maar het zou me niet verbazen als er clown Bassie op meer antisemitische uitspraken kunnen betrappen dan Piri, om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:30 schreef oblo het volgende:
[..]
Er wordt nogal vaak onterecht antisemitisme geroepen. Aan de andere kant zijn er veel antisemieten die zich verstoppen onder kritiek op Israel en het zionisme. Beiden vind ik bloedirritant.
Jij begon met de term "kwaad" Ik haakte er op in en ik noemde niet mensen zelf "het kwaad", maar hun fout van de motie verketteren tot jodenhaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch zelf deze etiketjes bedacht en in de OP gezet? Het is tenslotte jouw OP en pol.
Je kunt de mensen die op jouw pol een andere meerderheid geven dan wat je gehoopt had, toch niet 'het kwaad' noemen?
Ja inderdaad, je zou gewoon een normale discussie moeten kunnen voeren over wat er in Gaza gebeurt. Of je nou denkt dat het OK is, etnische zuivering, genocide of iets daar tussenin.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:32 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja eens, maar het zou me niet verbazen als er clown Bassie op meer antisemitische uitspraken kunnen betrappen dan Piri, om maar wat te noemen.
Paar weken geleden viel half radicaal NWS nog over me heen dat het geen etnische zuivering kon zijn in Gaza, want Israël was een cultureel divers land, dus van zuivering kan nooit sprake zijn. Nu is anti-semitisme, want het is een joods land.
Dan verliezen mensen gewoon alle realiteitszin.
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:37 schreef oblo het volgende:
[..]
Ja inderdaad, je zou gewoon een normale discussie moeten kunnen voeren over wat er in Gaza gebeurt. Of je nou denkt dat het OK is, etnische zuivering, genocide of iets daar tussenin.
Je kunt ook zeggen ... het is een bewust extreem geweld om hamasstrijders te vermoorden. En per ongeluk vermoord men dan meer dan 50.000 burgers en wordt 80% van de verbouwing vernietigd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zeker, en het was toen vrij duidelijk dat in ieder geval enkele ministers van plan waren dat stuk land etnisch te zuiveren. Met plannen over leegvegen, opvangen, herplaatsen (zoveel mogelijk in andere landen). Overigens echt een andere discussie dan genocide.
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wél zorgen. Zowel in de media als de politiek.quote:
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er staat genocide, daar kun je het niet mee eens zijn, ik zou het niet schrijven.
Maar om dat woordgebruik absurd te vinden is overdreven>
Als je ook de term 'etnische zuivering' absurd vindt dan ken je de geschiedenis niet van het zionisme, wat dat is gericht op landroof, en de Palestijnen verdrijven.
[..]
Ik denk dat het kwaad is de Israelische terreur verbloemen, goedpraten, steunen of de motie Piri afschilderen als kwaad, en sommigen hebben het over jodenhaat en joden willen doden met die motie. Dat is hét kwaad
Ik zou onderstaand filmpje zo niet gemaakt hebben. Is te rellerig van de interviewer/voice-over.
Ook niet zo inleiden in de tweet.
Maar ik kende deze beelden van het GL/PvdA congres niet. Voor wie wilt zien:
[ x ]
Frans Timmermans vindt zionisme geen discriminerende ideologie..
En iemand die zoiets zei op het podium mocht dat niet zeggen. Zo leek het
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen ... het is een bewust extreem geweld om hamasstrijders te vermoorden. En per ongeluk vermoord men dan meer dan 50.000 burgers en wordt 80% van de verbouwing vernietigd.
Of was het meer dan 'een ongeluk' ? Een systematische minachting van Palestijnen. Of was het bewust veel Palestijnen doden en vermoorden, met als endlosung hen weg te jagen uit de Gaza: etnische zuivering.
Dit soort etnische zuivering is altijd al een strategie geweest van zionisten. De reden dat vele Palestijnen indertijd vluchtten naar Libanon, Jordanié en de Gazastrook
Ah, het streven voor een Joods thuisland in het gebied waar Joden de inheemse bewoners zijn is een 'kwade ideologie'. Dat zijn claims die wel tegen antisemitisme aan lijken te schuren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.
Maar de motie Piri gaat ook over dit bruut geweld , het meest bruut in de Gaza.. Dus ter bespreking in dit topic
Zionisme is het steunen van een Joods thuisland. Joden en Jodendom waren altijd al aanwezig in het gebied wat nu Israel omhelst. De meerderheid van de Joden in Israel komt niet uit het westen en heeft geen westerse achtergrond. Je hebt vele vormen van zionisme. Wat Herzl verder als zionisme zag, is niet hetzelfde als wat Ben Gurion dacht, wat ook niet hetzelfde is als wat Ben Gvir denkt en weer compleet anders dan wat Yair Golan denkt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zionisme is ook een een kwade ideologie. Het is land van een ander volk inpikken met geweld, de joodse etniciteit uit de westerse landen importeren. Dat is kolonies vormen. Een vertakking van historisch europese arrogantie en kolonialisme.
Maar de motie Piri gaat ook over dit bruut geweld , het meest bruut in de Gaza.. Dus ter bespreking in dit topic
Correct.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:11 schreef oblo het volgende:
[..]
Zionisme is het steunen van een Joods thuisland. Joden en Jodendom waren altijd al aanwezig in het gebied wat nu Israel omhelst. De meerderheid van de Joden in Israel komt niet uit het westen en heeft geen westerse achtergrond. Je hebt vele vormen van zionisme. Wat Herzl verder als zionisme zag, is niet hetzelfde als wat Ben Gurion dacht, wat ook niet hetzelfde is als wat Ben Gvir denkt en weer compleet anders dan wat Yair Golan denkt.
Mensen die constant over “het zionisme” praten en alles wat iedereen in Israel doet toeschrijven aan “het zionisme”, laten daarmee zien dat ze totaal geen inhoud hebben. Beetje zoals dat er mensen zijn die het altijd hebben over “de Islam”.
De oppositie in Israël zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:20 schreef Beathoven het volgende:
Je kunt de Joodse oppositie in Israel en de Judaïstische Joodse gemeenschappen in o.a. Antwerpen en NY die de waanzin van Netanyahu afkeuren ook niet van jodenhaat beschuldigen. Dus nee.
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Heel erg benieuwd naar dit getuigenverslag en de context dan. Want ik kan me er weinig bij voorstellen. Overigens ben jij tot nu toe de enige die het gebruikt, ouwe openlijke nazi.
Overigens werd die term door de nazi's in eerste instantie gebruikt voor de expansiedrift en had het nog niks te maken met hun Entlosung. Die gruwelen kwamen later pas.
Die had ik nog niet gelezen. Schrikbarend, maar niet verassend verder. In GroenLinks kringen kun je dit helaas tegenwoordig wel verwachten. En dit stukje ook:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592
quote:Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”
Hij voelt zich structureel aangesproken op het gedrag van de Israëlische regering. „Ik ben een Nederlandse Jood. Geboren, getrouwd, gewerkt, kinderen gekregen in Nederland. Maar ik moet me elke dag verantwoorden voor Netanyahu. Terwijl niemand aan een Chinees vraagt wat hij van de kampen in Xinjiang vindt. Niemand vraagt een Marokkaan naar het regime in Rabat. Maar mij? Altijd.”
„Ik heb niks met Netanyahu. Geen goed woord voor hem. Maar ik wens er niet op aangesproken te worden. Ik ben Nederlander. En Joods. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat daar gebeurt.”
Piri stelt dat Netanyahu ongelimiteerd overal kan bombarderen en platwalsen omdat de Iron dome er is. Ben je het daarmee eens?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De oppositie in Israël zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @:oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, het streven voor een Joods thuisland in het gebied waar Joden de inheemse bewoners zijn is een 'kwade ideologie'. Dat zijn claims die wel tegen antisemitisme aan lijken te schuren.
Tevens is er natuurlijk nooit land 'ingepikt' van een ander volk, want welk volk zou dit dan betreffen? Voor Israël werd gesticht hadden de Britten dit onder controle en daarvoor de Ottomanen.
Er staat niet wat er letterlijk gezegd en bedoeld is met het woord lebensraum.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hier staat het verslag met die termen https://x.com/rkemp59/status/1936530767649382592
ik las het als, op een van de eerdere bijeenkomsten met GroenLinks(ers). Samuel de Leeuw was niet op het congres maar werd vertegenwoordigd door Rob Oudkerk toch?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er staat niet wat er letterlijk gezegd en bedoeld is met het woord lebensraum.
Door wie ? In een klein groepje, op het podium ?
Als Palestina leeg land was, geen bevolking , dan is controle krijgen niet moeilijk.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:31 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe kregen de Britten en Ottomanen het onder controle?
Britten via militaire strijd met de Ottomanen en de Ottomanen na een militaire strijd met de Mammelukken. De realiteit is namelijk dat dit de norm is geweest in de geschiedenis. Gebied werd gewonnen via een militaire strijd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:31 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe kregen de Britten en Ottomanen het onder controle?
En 'een stuk land via militaire strijd winnen' staat bij jou niet gelijk aan 'inpikken'?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Britten via militaire strijd met de Ottomanen en de Ottomanen na een militaire strijd met de Mammelukken. De realiteit is namelijk dat dit de norm is geweest in de geschiedenis. Gebied werd gewonnen via een militaire strijd.
Nee hoor, er woonden slechts een paar honderdduizend Arabieren die daar voornamelijk zijn gekomen door ...quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als Palestina leeg land was, geen bevolking , dan is controle krijgen niet moeilijk.
Maar er woonden en wonen Palestijnen, al eeuwen, en de zionisten zijn nog steeds bezig het hele land onder controle krijgen. Nu met extreem geweld te Gaza
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wél zorgen. Zowel in de media als de politiek.
[..]
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?
[..]
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geïslamiseerd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
En 'een stuk land via militaire strijd winnen' staat bij jou niet gelijk aan 'inpikken'?
Rusland probeert Oekraïne niet in te pikken?
Ik wilde er geen argument van maken, ik wilde je alleen even op het hiaat in je redenatie wijzen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geïslamiseerd.
Dat heb ik dan ook nergens gezegd.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik wilde er geen argument van maken, ik wilde je alleen even op het hiaat in je redenatie wijzen.
Maarja, dat hele 'wanneer wordt een verovering internationaal wel of niet erkend' is nogal een hekel en subjectief ding, waarbij uiteindelijk inderdaad altijd een streep getrokken wordt. Anders is alles van de oermensen.
Maar om nou te zeggen dat de Britten en Ottomanen het nooit veroverd hebben ... Ehh. Tuurlijk hebben ze dat. De vraag is welke veroveringen van dat gebied, de rest als legitiem erkent.
Wat ik erg opmerkelijk vind is dat als het over zionisme en Israel gaat, vaak de zogenaamde progressieve en genuanceerde users voorop staan om hun onderbuik te legen. Alles met betrekking tot zionisme en Israel over een kam scheren, vooral emotioneel reageren en totaal geen inhoudelijke kennis hebben.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De oppositie in Israël zijn gewoon zionistisch ingesteld en die zullen geen voorstander zijn van het weghalen van de Iron Dome. Dit is dus wat @:oblo al stelde, er zijn vele vormen van zionisme.
En waar denk je dat de onderworpen volkeren zijn gebleven?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je dit argument wilt maken, dan moeten we dus concluderen dat ook de Arabieren hier niets te zoeken hebben? Immers hebben zij het ook ooit veroverd, gearabiseerd en geïslamiseerd.
Sommige volkeren zijn gevlucht (Christenen bijvoorbeeld naar Anatolië en Italië), anderen (onder dwang) bekeerd en hebben zich vermengd met Arabieren die zich in dit gebied begonnen te bevestigen en ten derde had je nog religieuze minderheden die vasthielden aan hun eigen religie en daardoor de status van 'dhimmi' kregen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En waar denk je dat de onderworpen volkeren zijn gebleven?
Je doet nu aan cherry-picking.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:33 schreef -XOR- het volgende:
Juist, ze die hebben zich dus vermengd en leven er nog.
Dus de oorspronkelijke Nederlander bestaat niet meer? Het waren niet de Yamnaya die de hunebedden bouwden he.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je doet nu aan cherry-picking.
Tevens als mensen zich vermengen met een veroverende en koloniserende partij, waardoor hun eigen cultuur verloren gaat kun je niet spreken van dat die er nog is. Sommige mensen zullen deels afstammen van de volkeren die er ooit waren, maar verder dan afkomst gaat dit niet.
Als bijvoorbeeld Saoediërs het hier in Nederland over zouden nemen, Arabisch tot de officiële taal maken en de Islam tot de officiële religie. 9 miljoen Nederlanders vluchten en de andere 9 miljoen vermengen zich met Saoediërs, dan kun je over een paar eeuw niet meer stellen dat Nederlanders nog bestaan. Dan is die cultuur min of meer uitgewist. Ja, er zullen nog mensen zijn die wellicht 20% Nederlandse afkomst hebben, maar meer ook niet.
In het voorbeeld dat ik gaf bestaat de Nederlander en de Nederlandse cultuur zoals we die de afgelopen eeuwen kennen, niet meer nee.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dus de oorspronkelijke Nederlander bestaat niet meer? Het waren niet de Yamnaya die de hunebedden bouwden he.
Iedere bevolking is een samenstelling van migratiegolven na elkaar, sommige daarvan verliepen wat vreedzamer dan andere, maar van iedereen die nu ergens is waren de voorouders ooit ergens anders. De levant is continu bewoond geweest, de Palestijnen die daar wonen, die 'horen' daar gewoon.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In het voorbeeld dat ik gaf bestaat de Nederlander en de Nederlandse cultuur zoals we die de afgelopen eeuwen kennen, niet meer nee.
En we kunnen dit ook verleggen naar de VS. Of zou jij bijvoorbeeld ook will beweren dat omdat er een paar Amerikanen 20% native American zijn er nog een handjevol 100% native Americans zijn, het eigenlijk precies hetzelfde is als voor de verovering van Noord-Amerika door Europeanen? De realiteit is natuurlijk dat vele inheemse stammen en culturen verloren zijn gegaan.
Ah, dus de Amerikanen in de VS en de Israëliërs in Israël of gelden er dan ineens weer andere wetten?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Iedere bevolking is een samenstelling van migratiegolven na elkaar, sommige daarvan verliepen wat vreedzamer dan andere, maar van iedereen die nu ergens is waren de voorouders ooit ergens anders. De levant is continu bewoond geweest, de Palestijnen die daar wonen, die 'horen' daar gewoon.
Er staat nog een vraag voor je open:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
Ookk al was motie Piri door de Kamer aangenomen. In Israel maakt dat geen indruk. Even Trump bellen en binnen een week hebben ze de onderdelen die Nederland niet meer levert.
Maar als meer landen een wapenembargo instellen dan is dat wel een druk op de Israelische regering minder mensen te vermoorden.
Israelische soldaten melden dat ze opdracht kregen uitgehongerde Palestijnen bij voedselplaatsen te doden:
IDF Soldiers Ordered to Shoot Deliberately at Unarmed Gazans Waiting for Humanitarian Aid
Kijk, dat soort ontsporingen krijg je, als een leger in oorlog niet strikt gecontroleerd word.
En het is de regering die de generaals duidelijk opdracht moet geven in toezien op humaan gedrag.
Maar of die regering heeft zelf die moordorders gegeven of ze wisten ervan en deden nks.
Daarom is internationale druk op die terroristen een noodzaak.
Laten er vele moties Piri zijn in vele landen.
De Nederlands politiek én een groot deel van de publieke opinie heeft dus niks geleerd van het onderzoek naar structureel extreem geweld in Indonesie 45-50 door de eigen troepen
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is niet waar, zodra er ineens Arabieren het slachtoffer kunnen worden van bombardementen maakt men zich wél zorgen. Zowel in de media als de politiek.
[..]
Zionisme is dan ook geen discriminerende ideologie. Want waarom zou een streven voor (het behoud) van een Joods land discriminatie zijn, maar een streven voor (het behoud van) Islamitische of Christelijke landen niet?
[..]
Nee, burgers komen om het leven omdat de Palestijnen zelf geen scheiding tussen burgers en strijders maken en daarnaast worden omgekomen terroristen als burgers meegeteld.
Eens hoor, maar de mensen die het achterlijke punt verdedigen dat iets pas etnische zuivering is als het een homogene bevolking betreft kunnen nu niet zeggen dat het anti-semitisme is omdat de bevolking helemaal joods zou zijn, dat is meer mijn punt. Het zijn allebei domme stellingen, maar je kan ze helemaal niet beide verdedigen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Klopt, maar discussie over wat er in Gaza gebeurt is denk ik voor een ander topic. Alhoewel TS weer is begonnen met zijn “zionisme is het kwaad” riedeltje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |