![rfp0qef.jpg]()
Welkom in de ESF-SC
De Slowchat van ESF, sinds 2017 hét topic voor al uw (non-)ESF-gerelateerde dagelijkse beslommeringen.Hier kan je kwijt wat je vanavond gaat eten, dat je ruzie hebt met de tante van de buurvrouw van je teckel, dat Martin Österdahl en Gerard Joling kwallen zijn, Herman Finkers de beste cabaretier is, wat je vakantieplannen zijn, wat er vanavond op tv komt, wat je favoriete ESF-liedje van dit jaar is, dat je brinta op hebt (of wijn), dat je midden in de nacht een feestje geeft, dat je jezelf een weinig subtiel naamtopic geeft, je slechtste grappen, hoe erg je spinnen haat, hoeveel meltdowns alles je bezorgd heeft, je laatste ervaring met afgelopen ESF, dat je niet wist dat Spock een broer heeft, dat je zenuwachtig bent omdat je kind op vakantie gaat, hoe harig jij het graag ziet, je aanschaf van een airfryer, waar pizza met ananas gewoon mag (

), dat jij een canvas met kerstboomprint stiekem ook nooit gezien hebt, dat je je vóór het ontbijt al volpropt, dat je de verkeerde jas hebt meegenomen uit het café, wanneer je de kerstverlichting uit het vet haalt, en dat je geen idee hebt wat je moet kopen voor vader/moeder/(groot)ouder/dag.
Haalt u hier uw tickets voor Doezepwa-utopia.
En uiteraard ook over serieuze zaken die je bezig houden of kwijt wilt. (En daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Nee niet. Geen sorry. Hou op met gesorry. GEEN sorrrrry! ook geen sorrie.) Bekijk deze YouTube-video
![cheer-crazy.gif]()
![Pw8cZk6.png]()
![DZOnCsT.png]()
![HyF4la3.gif]()

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
De Sahara is zonder meer erg droog.
Griekenland zou ik ook wel gunnen
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
Wel typisch dat al die authentieke oostblokmuziek eruit ligt
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Australië of Griekenland.
Wow
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
Ach, Australië. Slechte zang toch afgeslacht.
Australië leek me een zekerheidje eigenlijk. Zelfs met hun televoting probleem
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
Vond Australië toch ook een kutnummer.
Jammer van Servië vooral, die hadden wel gemogen ipv Denemarken/Luxemburg. Australië vergelijkbaar met België, goeie backing, slechte zang
Nahja ik heb het lied van Australie nooit leuk gevonden, maar dacht na vanavond dat ze er genoeg zouden uitspringen. Europa vindt Australië nog steeds niet leuk dus
Servië eruit is ook wel opvallend
Wat een West- en Noord Europees feestje is dat ESF toch
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Vooral Denemarken is echt onbegrijpelijk.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
quote:
Dat Denemarken meer stemmen trok is toch wel een wonder
De eerste drie liedjes allemaal eruit trouwens
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:25 schreef Moira het volgende:[..]
Maar dit was echt een televote nummer

al mag ik eigk niet klagen want ik heb zelf ook geen geld gegeven aan de EBU dit jaar

Ik bedoel meer dat men in Europa een beetje klaar met Australië als deelnemer is. Dat is overigens nergens op gebaseerd
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Dit is niet Toto.
Van Toto Cutugno. De grondlegger van ons favoriete italiaanse woordje: ALLORA!
quote:
Gekopieerd van Zweden vorig jaar
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat geldt voor bijna de hele show. Inclusief Petra.
Allora
Als je zo die recap hoort van de 10 gekwalificeerden... mijn god wat een crap is het dit jaar, echt niet te doen. Zo slecht allemaal. La Poupee Monte Le Son valt eigenlijk positief op omdat het een normaal liedje is.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:27 schreef Moira het volgende:[..]
Ik ben zo iemand die vind dat Australië mag blijven omdat ze solid nummers blijven sturen, waaronder Milkshake Man

Van mij ook hoor.
Hoeveel Oost Europese landen zijn er nu uiteindelijk door?
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Tonight Again was ook een televote nummer (overigens ook een jurynummer

)
quote:
Alle baltics sowieso, Armenië, Oekraïne, Polen
Blijven we nog op voor de running order? Hier gaat morgen de wekker weer om 07.15 uur
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:27 schreef blackswangreen het volgende:Als je zo die recap hoort van de 10 gekwalificeerden... mijn god wat een crap is het dit jaar, echt niet te doen. Zo slecht allemaal. La Poupee Monte Le Son valt eigenlijk positief op omdat het een normaal liedje is.
En dat verklaart ook waarom Denemarken door is en Australië niet. Denemarken heeft een 13 in een dozijn lied, maar klinkt tussen de rest gewoon heerlijk voor de oortjes. Wat een powerhouse is ze ook. Ik snap wel dat ze door is.
Niemand van ex-Joegoslavië in de finale trouwens. Albanië gaat schroeien.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat zal voor het eerst zijn lijkt mij.
quote:
In de moderne tijd sowieso. Daar zal misschien nog wel een withdrawal gaan volgen
quote:
bikkel
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat was wel een hele goede zangeres.
Bijna heel noordwest Europa, dus alle Nordics, Baltics, Nelux, Iberia, Big 5 en host, Oostenrijk, san Marino en Polen in de finale trouwens.
Eigenlijk alleen geen Ierland en België
quote:
Tijd voor nieuwe elektrische auto’s
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat vond ik in het begin ook. Maar heb m later wel vaker gehoord en daardoor toch nog wel wat gaan waarderen.
Nu heeft elk land zich in de afgelopen jaren wel een keer gekwalificeerd toch?
Ik had Denemarken wel opgeschreven voor de finale.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:34 schreef Fred_B het volgende:Bijna heel noordwest Europa, dus alle Nordics, Baltics, Nelux, Iberia, Big 5 en host, Oostenrijk, san Marino en Polen in de finale trouwens.
Eigenlijk alleen geen Ierland en België
Toch zullen mensen het wel weer een Oostblok feestje vinden
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Die legervoertuigen zullen na drie jaar ook wel aan vervanging toe zijn.
quote:
Azerbeidzjan is nu de grootste prutser denk ik
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat hadden we tien jaar geleden ook niet kunnen denken.
Maar al met al is dit eigenlijk niet goed voor de diversiteit.
Ik ben daarom erg blij met Letland door.
Albanië gaat wel harken zaterdag, het zij ze gegund
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
In het begin stuurden ze goede nummers die terecht hoog eindigden (Always enzo) maar op een bepaald moment kwam de klad erin.
Klopt ja. Om dan met de zwakste inzending te winnen.
Waar blijven die Italiaanse televotingresultaten?
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ze zijn daar nog aan het bedenken of het gunstig is voor hun inzending.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Die kunnen weer alle hoge punten aan elkaar verdelen.
quote:
Het is wel het type oubollige muziek dat wat oudere mensen leuk vinden. Al zal het dan 21e ipv 24e worden ofzo.
quote:
Op donderdag 15 mei 2025 23:47 schreef Fred_B het volgende:[..]
Het is wel het type oubollige muziek dat wat oudere mensen leuk vinden. Al zal het dan 21e ipv 24e worden ofzo.
Noem je mij en
@grazz nu oud?
quote:
TT 101 heeft hem al als eerste nieuws
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ik zag het net in het live topic ja. Vrij achterlijk om dit op teletekst te zetten.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:00 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Niet slim. De nieuwswaarde is 0 en je geeft de pallieaanhangers weer een stok om op Twitter te gaan schuimbekken dat de NOS een genocide supportende zionistentoko is. Of iets van gelijke strekking.
Of het wel of niet slim is vind ik geen punt. Daar hoeven ze ook niet over na te denken. Sowieso geldt dat bij elk ander bericht rechts Nederland weer zou schuimbekken. Maar het is gewoon vreemd om alleen Israël te benoemen, zeker omdat Oostenrijk de grote favoriet is van deze halve finale.
Pallieaanhangers vind ik overigens een debiel woord
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:03 schreef Momo het volgende:Wel jammer juist zoveel Oost Europese landen afvallen, en daar zijn er juist laatste jaren een aantal gestopt, soms met een rage quit omdat hun act niet door was.
Zeker. Het helpt ook niet voor de landen die er nu (mogelijk) tijdelijk niet bij zijn om te overwegen om weer terug te keren.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:04 schreef Momo het volgende:Moldavië moet sowieso volgend jaar terugkomen, zodat het Europese publiek kennis kan maken met oppergod Tudor Bumbac
Die komen denk ik ook wel terug. Macedonië eventueel ook nog wel als ze het geld hebben. Roemenië zodra ze weer vrede hebben gesloten tussen hun muziekbusiness en de organisatie. De rest komt voorlopig niet terug vrees ik.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:05 schreef Momo het volgende:[..]
Voor de wedstrijd zou het beter zijn als vorig jaar Kroatië had gewonnen of anders dit jaar Albanië maar daar lijkt top 5 maximaal haalbare.
Ja. Daarom zou een overwinning van Zweden ook ongunstig zijn.
Fuck Israel
Fuck Denemarken
Fuck Martin Österdahl.
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:03 schreef Momo het volgende:Wel jammer juist zoveel Oost Europese landen afvallen, en daar zijn er juist laatste jaren een aantal gestopt, soms met een rage quit omdat hun act niet door was.
Aan de andere kant, er zaten ook niet echt hoogvliegers tussen.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ja. Al viel die on stage wat tegen.
quote:
Ik denk dat we een prima score gaan neerzetten, maar de winst lijkt me te hoog gegrepen.
cosmosis
Lucky to be alive
quote:
Dat zou een wansmaak van epische proporties zijn
What lies behind makes no sense in my mind
quote:
Zoiets als Servië of Slovenië had best door kunnen gaan toch?
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Die is in principe ook geen favoriet voor winst. Maar dit is wel een jaar waar de bookmakers het weleens er flink naast kunnen zitten.
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:09 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Ik krijg het idee dat ze niet mee kunnen met de veranderde trends op het ESF. Sinds Euphoria is er iets veranderd, die traditionele ESF-nummers en balkanballads scoren niet meer. Het zijn vaak kleinere landen met een beperkt budget, en dan is er geen geld voor een gelikte act die eruit ziet als een videoclip.
Terwijl er regelmatig wel van die moderne nummers in hun voorrondes voorbij komen. Maar die winnen dan weer niet.
quote:
@Strani check wat iemand hier tegen redefine zegt.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:09 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Ik krijg het idee dat ze niet mee kunnen met de veranderde trends op het ESF. Sinds Euphoria is er iets veranderd, die traditionele ESF-nummers en balkanballads scoren niet meer.
Het zijn vaak kleinere landen met een beperkt budget, en dan is er geen geld voor een gelikte act die eruit ziet als een videoclip.
Moldavië: hold my beer.
cosmosis
Lucky to be alive
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:10 schreef Redefine het volgende:[..]
Die is in principe ook geen favoriet voor winst. Maar dit is wel een jaar waar de bookmakers het weleens er flink naast kunnen zitten.
Muzikaal technisch zou hij zeker in de top5 moeten komen, de concurrentie is dit jaar erg matig
What lies behind makes no sense in my mind
quote:
Servië kan ik nog wel begrijpen, maar ik denk dat die last hebben gehad van hun startpositie. Slovenië was denk ik toch te saai en cliché.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Muzikaal technisch zijn er wel meer dan vijf die beter of minimaal vergelijkbaar zijn hoor. En qua liedje ook nog wel. Maar qua charisma/uitstraling kan er bijna niemand aan hem tippen. En het liedje ligt wel makkelijk in het gehoor.
Liedje zelf is dan weer weinig bijzonder.
quote:
Alsof jij weet hoe oud ik ben.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:13 schreef Momo het volgende:[..]
Jammer dat die wel een klein groepje artiesten moet hebben. Maar bij de audities daar altijd goed om te zien dat ze een goed gevoel voor humor hebben, ook al hebben ze daar niet veel qua rijkdom.
Eens. Klopt eigenlijk ook wel voor Albanië (nou ja niet qua humor dan), die wisselen stuivertje met Moldavië wie het armste land is, maar komen visueel eigenlijk altijd wel sterk uit de hoek.
quote:
quote:
Ik ontken alles.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:16 schreef Meridiaan het volgende:[..]
Was dat dat oude mannetje dat onderdeel was van een soort orkestje? Met een clip waarin ze met de hele meute in de auto gepropt gingen rijden?
Vond ik stiekem een leuk liedje toen

Ik vind het ook een leuk nummer.
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Jij komt hier ook nooit om vrienden te maken.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:16 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Ja ja ja de legendarische deurenact natuurlijk. Het hoeft ook allemaal niet de wereld te kosten. Maar toch zie je wel een trend dat iedereen opeens Zweedse teams ging inhuren etc. Al komt er de laatste paar jaar wel weer wat meer diversificatie aan inzendingen.
Die Zweden huurt men al langer in, maar dan vooral voor de nummers. Met elk jaar weer een dozijn aan van die gelikte nummers als resultaat al lijkt dat de laatste jaren wat minder.
Op zich hoeft een act ook niet heel veel geld te kosten, mits je creatief genoeg bent.
De Avrotros boomers hebben weer gesproken:
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:20 schreef Momo het volgende:[..]
Ik vraag mij niet af als KAJ voor Finland, Noorwegen of Estland was gegaan waar ook een sauna cultuur was, of ze dan ook op nummer 1 hadden gestaan bij de bookies.
Los van het land, ik vond ze ook echt tegenvallen dinsdag. Zelfs als ik m'n personal bias zoveel mogelijk probeer uit te schakelen.
quote:
Dat was ook gewoon best vermakelijk.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:19 schreef BillDauterive het volgende:[..]
Hier sluit ik me eigenlijk bij aan. Er zijn een aantal leuke liedjes, maar niet echt iets wat eruit springt. Tot nu toe zijn Albanië, Letland en Duitsland mijn favoriet. Ik hoop heel erg op een verrassing en niet op Zweden, Israel of Oostenrijk. En liever ook niet Frankrijk, want dat lied deed me niets.
Duitsland vind ik qua liedje denk ik wel het beste nu, ondanks dat het live niet super sterk is. Is ook een liedje wat wel een hitje kan worden in veel Europese landen. Letland vind ik geen geweldig nummer, maar prima. Albanië zou ik wel leuk vinden als winnaar.
Oostenrijk is knap gedaan, maar ik snap die favorietenrol niet helemaal. Zweden is wel erg aanstekelijk (en visueel past het ook goed), maar vind ik echt te inwisselbaar voor winst. Israël is nogal een dertien dozijn liedje in zijn soort, dus zou ook een rare winnaar zijn.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:20 schreef Momo het volgende:[..]
Ik vraag mij niet af als KAJ voor Finland, Noorwegen of Estland was gegaan waar ook een sauna cultuur was, of ze dan ook op nummer 1 hadden gestaan bij de bookies.
Ik denk het niet.
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
Dramatisch jengellied Frankrijk en overdramatische kutkopie Oostenrijk?!
Tsskk
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Oostenrijk en Finland eerste helft
quote:
Strani
Beroemde influencer
Ik had vanavond 9 van de 10 landen die door zijn goed voorspeld, hoewel ik niet snap hoe precies. Dinsdag had ik er maar 6.
Op
02-02-2020 20:20:20 schreef
Strani iets
2006 Time Person of the Year
Frankrijk tweede helft
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:23 schreef BillDauterive het volgende:[..]
Nou, dat jong en vrolijk is wel positief. Bedenk ook dat ik vaak toch wel een afwijkende muzieksmaak heb, dus dat jij de normale bent

En het kan altijd erger. Het is niet dat je zegt dat UK jouw favoriet vanavond was.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:26 schreef BillDauterive het volgende:[..]
Bij Letland heb ik Dragonball Z vibes.
En ja, Zweden zou een mindere winnaar zijn.
Mocht Oostenrijk winnen, dan kijken we over 10 jaar terug op deze periode en zeggen we iets van: "Owja, toen dacht het songfestival nog dat ze artistiek was met de winst van Zwitserland en Oostenrijk".
Hoe zou Duitsland scoren, denk je? Dat wordt echt geen linkerrijtje, toch?
Ik vind Duitsland heel lastig te pijlen. Die scoren meestal toch slechter dan ze verdienen, al scoorden de liedjes die wel populair waren dan gelijk weer heel goed. Het is denk ik wel een liedje wat veel jonge stemmers zal aanspreken. Maar voor de jury zal het wel weer te hip zijn.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:27 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Oostenrijk lift denk ik ook mee op de successen van Zwitserland dat met soortgelijke inzendingen een paar keer top 3 heeft gescoord en afgelopen jaar gewonnen.
Dat zal het inderdaad wel zijn.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Je posts daarbuiten in de SC gedogen we dan weer.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:32 schreef Strani het volgende:[..]
Ja de angst is vooral dat mensen zich laten afschrikken. Maar hier in de SC maakt het allemaal niet meer zo veel uit.
Wij weten inmiddels wel wat voor jamon we hier in de kuip met jou hebben.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op vrijdag 16 mei 2025 00:33 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
“Jonge, aandoenlijk ogende gozer dat met kopstem een emotioneel nummertje zingt” is een concept dat in deze tijd blijkbaar goed werkt. En je hebt natuurlijk elk jaar weer landen die het succes van de vorige winnaar proberen te kopiëren. Meestal flopt dat, maar Oostenrijk lijkt ermee weg te komen.
Al denk ik niet dat het genoeg is voor de winst.
Dat is elk jaar wel ja, dat men denkt 'vorig jaar werkte dit heel goed, dus dan gaat dat dit jaar geheid scoren.'
Gewoon oud genoemd worden
[img] boos_paint_plaatje_gemaakt_door_Cyan9.jpeg [/img]
Deze twee kenners hadden het anders wel goed voorspeld in het voorspellingstopic
@Cyan9
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Kenners van de wansmaak ja
quote:
Dat kunnen ze gewoon niet hebben.