Deze partij is werkelijk van het padje af.quote:VVD: defensie-uitgaven opvoeren naar minimaal 3,5 procent van bbp
Nederland moet structureel miljarden euro's meer gaan uitgeven aan defensie, vindt de VVD. De NAVO-norm, die nu ligt op twee procent van het bruto binnenlands product (bbp) zou verhoogd moeten worden naar minimaal 3,5 procent. Partijleider Yesilgöz zei dat vanavond op een ledenbijeenkomst in het Oorlogsmuseum in Overloon.
Als Nederland inderdaad van twee naar 3,5 procent van het bbp gaat, betekent dat een toename van het defensiebudget met meer dan vijftien miljard euro op jaarbasis.
Het kabinet-Schoof heeft in het regeerakkoord afgesproken de uitgaven voor defensie "in lijn te brengen met de 2-procent NAVO-norm". Maar regeringspartij VVD vindt dat er gezien de veiligheidssituatie in de wereld nog een flinke extra investering nodig is. Het is voor het eerst dat de partij daar ook een percentage op plakt.
"Om te staan voor onze veiligheid, om het hoofd te bieden aan de Russische dreiging en Oekraïne krachtig te steunen, moeten we onze defensie-uitgaven op termijn opschalen tot minimaal 3,5 procent van het bbp en wellicht hoger dan dat", zei Yesilgöz, met op de achtergrond een militair vliegtuig en een jeep van het museum over de
Tweede Wereldoorlog.
Met 3,5 procent zou Nederland in de buurt komen van de wens die NAVO-secretaris-generaal Rutte onlangs uitte. Lidstaten zouden 3,6 à 3,7 procent in defensie moeten investeren om de toekomstige doelen van de alliantie te halen, zei de voormalige VVD-leider.
De Amerikaanse president Trump wil dat NAVO-landen hun uitgaven zelfs verhogen naar vijf procent, al haalt de VS zelf die norm op dit moment ook bij lange na niet.
Gevoelig in coalitie
Extra geld voor defensie ligt gevoelig in de coalitie. PVV, NSC en BBB zijn vooralsnog niet enthousiast over een hogere NAVO-norm. De grootste regeringspartij, de PVV, vindt dat er alleen over gesproken kan worden als er ook geld vrijgemaakt wordt voor een lagere gasrekening, de boodschappen en lagere huren. "Dus allebei, of allebei niet", waarschuwde partijleider Wilders vorige maand in de Tweede Kamer.
Ook NSC en BBB vinden het moeilijk uit te leggen dat er zoveel extra geld naar de krijgsmacht gaat, terwijl er ook geld nodig is voor andere zaken zoals bestaanszekerheid en een hogere koopkracht.
De komende weken staan in politiek Den Haag in het teken van de onderhandelingen over de Voorjaarsnota, de traditionele aanpassing van de lopende begroting. Alle coalitiepartijen hebben hun wensen over waar meer geld naartoe moet. Ook de defensie-uitgaven zullen bij die onderhandelingen een belangrijk onderwerp zijn.
Oh, maar zorg komt daar wel bij natuurlijk. Er zullen zeker ziekenhuizen en revalidatiecentra nodig zijn. En veel defensiespul is hi-tech, daar komt ook wel aardig wat scholing bij kijken.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:35 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-3-5-procent-van-bbp
[..]
Deze partij is werkelijk van het padje af.
Jarenlang is de bevolking de dupe omdat er geen geld is, maar wel pleiten voor meer dan 15 miljard euro extra per jaar naar defensie!!![]()
De VVD heeft zodoende blijkbaar plannen om 15 miljard euro per jaar vrij te maken. Dan kan dat ook naar de zorg, onderwijs en OV lijkt me? Paar weken terug nog klagen dat er écht bezuinigd moet worden op preventie in de zorg.
Is het niet zo dat er uitzonderingen komen op de Europese begrotingsregels, om extra te investeren in Defensie? Dan doet het niet zoveel pijn, omdat we een extreem lage staatsschuld hebben.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ts is er eentje van wel vrijheid willen maar het mag niets kosten.
Onder Rutte is defensie compleet uitgekleedt.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:56 schreef Cockwhale het volgende:
Mark Rutte zit nog steeds aan het roer zo te zien.
Fictionele dreiging is belangrijker dan echte problemen oplossen.
Die wil bezuinigen.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:56 schreef Cockwhale het volgende:
Mark Rutte zit nog steeds aan het roer zo te zien.
Fictionele dreiging is belangrijker dan echte problemen oplossen.
Ja, maar nu NAVO, dus kan ie nu z'n huidige behoeftes weer influisteren.quote:Op maandag 17 maart 2025 21:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Onder Rutte is defensie compleet uitgekleedt.
Wat is het prijskaartje? En waarom mag dat niet naar de essentiële sectoren?quote:Op maandag 17 maart 2025 20:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je hebt liever minder zorgpremie als die daarvoor in roebel kan worden afgetikt?quote:Op maandag 17 maart 2025 21:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat is het prijskaartje? En waarom mag dat niet naar de essentiële sectoren?
Waarom zou ik naar Rusland verhuizen?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je hebt liever minder zorgpremie als die daarvoor in roebel kan worden afgetikt?
Je woont er al?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom zou ik naar Rusland verhuizen?
Zonder vrijheid is er niks essentieel aan die andere sectoren.quote:Op maandag 17 maart 2025 21:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat is het prijskaartje? En waarom mag dat niet naar de essentiële sectoren?
Perfect. Die vrijheid is er al, dus dat geld kan naar de essentiële sectorenquote:Op maandag 17 maart 2025 22:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zonder vrijheid is er niks essentieel aan die andere sectoren.
Ik betaal mijn zorgpremie gewoon in euro's. In Zwitserland hebben ze niet lang geleden de zorgpremie verlaagd. Weet niet waarom je daarvoor de roebels zou moeten adopteren.quote:
Eten en drinken is wel handig, maar buiten dat gaat er weinig boven vrijheid en veiligheid als we eerlijk zijn. Je kan een mooi huis hebben, een mooi park in de buurt, een goede school om de hoek, maar wat is het waard zonder vrijheid en veiligheid?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik zal de daklozen in mijn gebied en de 600 duizend Nederlanders met flinke en groeiende schulden eens vertellen hoe dankbaar ze moeten zijn voor hun vrijheid.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Eten en drinken is wel handig, maar buiten dat gaat er weinig boven vrijheid en veiligheid als we eerlijk zijn. Je kan een mooi huis hebben, een mooi park in de buurt, een goede school om de hoek, maar wat is het waard zonder vrijheid en veiligheid?
Die worden normaliter als eerste afgeschoten alszijnde onrendabelen. Dus dat zou verstandig zijn.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik zal de daklozen in mijn gebied en de 600 duizend Nederlanders met flinke en groeiende schulden eens vertellen hoe dankbaar ze moeten zijn voor hun vrijheid.
Vrijheid en veiligheid. Als er geen checks and balances zijn, dan geldt het recht van de sterkste en daar zou een heel groot deel van de bevolking slachtoffer van worden. Dus ja, het is het allemaal waard. Liever dakloos en met schulden, dan een soldaat die je huis inkomt en alles neemt wat je lief is.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik zal de daklozen in mijn gebied en de 600 duizend Nederlanders met flinke en groeiende schulden eens vertellen hoe dankbaar ze moeten zijn voor hun vrijheid.
Wat is dit voor valse vergelijking? Alsof er maar 2 uitkomsten bestaanquote:Op maandag 17 maart 2025 22:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Vrijheid en veiligheid. Als er geen checks and balances zijn, dan geldt het recht van de sterkste en daar zou een heel groot deel van de bevolking slachtoffer van worden. Dus ja, het is het allemaal waard. Liever dakloos en met schulden, dan een soldaat die je huis inkomt en alles neemt wat je lief is.
Ach ja, waarom zouden we geld besteden aan defensie? Ons land heeft nooit oorlog gekend. Is dat wat je denkt?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat is dit voor valse vergelijking? Alsof er maar 2 uitkomsten bestaan
Je bent als dakloze of als iemand die paycheck-to-paycheck leeft in de diepe schulden echt alles behalve 'vrij'. In Nederland is vrijheid alleen voor mensen die geld verdienen.
In IJsland spenderen ze niets aan het leger en hebben ze dus geen leger. Dat geld investeren ze lekker in de eigen bevolking, en terecht.
Na papier werk ja.quote:Op maandag 17 maart 2025 21:02 schreef stalybridge het volgende:
En wat is het plan? Wat gaan we versterken? Wat is de focus?
Die 15 milj. gaat wel op hoor maar of we dan ook een sterker leger hebben?
Angsthaas prepper gespot.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Idd Nederlandquote:Op maandag 17 maart 2025 23:37 schreef Cockwhale het volgende:
Wel goed excuus weer om de zorgverzekeringskosten en belastingen omhoog te gooien!
Nederland
Als je meer vrijheid wil kan je in de regel beter tegen de wensen van de VVD ingaan: https://www.privacybarometer.nl/partij/1/VVD_en_privacyquote:Op maandag 17 maart 2025 20:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heel de noordelijke flank, die is met Zweden en Finland erbij wel wat gegroeid de laatste jarenquote:Op maandag 17 maart 2025 20:56 schreef halfway het volgende:
Wij hoeven toch alleen de kust te verdedigen?
En f35Bquote:Op maandag 17 maart 2025 21:04 schreef RotatoR het volgende:
Netjes. Doe maar zo'n mini-vliegdekschip voor drones.
De laatste 3 aangekochte grote wapensystemen van de landmacht zijn Duits, Duits en uit Israël. Die uit Israël omdat je er ook Europese raketten mee kan schieten.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:20 schreef Starhopper het volgende:
Haha en dat investeren ze zeker in Amerikaanse wapens?Slim hoor
En v22 voor de Airborne early warning taakquote:
Italiaans vond je een tijdje terug ook al niets, wat stel je voor?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:20 schreef Starhopper het volgende:
Geen Trump doodskisten.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
En v22 voor de Airborne early warning taak
Welquote:
Er is geen gehang en gegeil op oorlog, alleen jij ziet ditquote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:27 schreef phpmystyle het volgende:
Ik moet nog maar zien of het zich doorzet. Als er een vredesbetand komt zal de hang en het gegeil op de oorlog minder worden. We zullen structureel meer gaan utigeven, maar 3,5% is enorm veel geld.
Europa is meer dan 400 miljoen mensen, Rusland circa 140. En desondanks zouden wij tig keer meer dan hun moeten besteden aan defensie. Ergens gaat er iets niet goed.
Het is net alsof personeelskosten hier wat hoger zijn dan in het land waarvan de invasie stokte omdat de manschappen wc potten aan het plunderen waren.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:27 schreef phpmystyle het volgende:
Ik moet nog maar zien of het zich doorzet. Als er een vredesbetand komt zal de hang en het gegeil op de oorlog minder worden. We zullen structureel meer gaan utigeven, maar 3,5% is enorm veel geld.
Europa is meer dan 400 miljoen mensen, Rusland circa 140. En desondanks zouden wij tig keer meer dan hun moeten besteden aan defensie. Ergens gaat er iets niet goed.
Als we nu de salarissen van de soldaten drukken dan kunnen we meer peppie spullen kopenquote:
Waarom wil je daar een Osprey voor gebruiken? Is een Saab/Bombardier GLobalEye niet slimmer?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
En v22 voor de Airborne early warning taak
op een vliegdekschip?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom wil je daar een Osprey voor gebruiken? Is een Saab/Bombardier GLobalEye niet slimmer?
Op een schip? Terwijl daar gewoon een SMART-L MM/N met bereik van 2000+ kilometer op kan? Die kijkt verder dan een Osprey kan vliegen.quote:
op een schip ja, dan kun je over de horizon kijkenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Op een schip? Terwijl daar gewoon een SMART-L MM/N met bereik van 2000+ kilometer op kan? Die kijkt verder dan een Osprey kan vliegen.
je blindstaren op de Russen lijkt me niet verstandig want dan krijg je als de boel daar over een jaar of 5 weer instort weer een vredesdivident dat ingewisseld mag worden en het voelt een beetje dommig om onszelf iedere keer aan dezelfde steen te stotenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:04 schreef Ulx het volgende:
Anyway, met een grondoorlog in het vooruitzicht lijkt een vliegdekschip me minder prioriteit hebben.
Dit dus. Alsof 'de Russen' als enige potentieel gevaarlijk kunnen zijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
je blindstaren op de Russen lijkt me niet verstandig want dan krijg je als de boel daar over een jaar of 5 weer instort weer een vredesdivident dat ingewisseld mag worden en het voelt een beetje dommig om onszelf iedere keer aan dezelfde steen te stoten
Eens, gewoon door blijven sukkelen zoals we dat de afgelopen 80 jaar hebben gedaan. Dat heeft ons immers gebracht waar we nu staan.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Ja oke. Minimaal 3.5 is echt krankzinnig. Dat investeringen nodig zijn is iedereen het over eens, maar VVD slaat weer eens door.
De Amerikanen gaan ons dat niet meer opdringen. Die doen hun hobby-oorlogen in de zandbak voortaan maar zelf.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
je blindstaren op de Russen lijkt me niet verstandig want dan krijg je als de boel daar over een jaar of 5 weer instort weer een vredesdivident dat ingewisseld mag worden en het voelt een beetje dommig om onszelf iedere keer aan dezelfde steen te stoten
daar is letterlijk niemand voor, ga aub ergens anders trollenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Eens, gewoon door blijven sukkelen zoals we dat de afgelopen 80 jaar hebben gedaan. Dat heeft ons immers gebracht waar we nu staan.
deden ze al nietquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Amerikanen gaan ons dat niet meer opdringen. Die doen hun hobby-oorlogen in de zandbak voortaan maar zelf.
Sorry, ik begreep het woord 'krankzinnig' verkeerd.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar is letterlijk niemand voor, ga aub ergens anders trollen
wegwezen!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:10 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Sorry, ik begreep het woord 'krankzinnig' verkeerd.
Godzijdank.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:48 schreef sp3c het volgende:
En natuurlijk zet dit niet door, nergens voor nodig en dit is van een partij die een premier leverde met de verkiezingsbelofte 0 euro weg te halen om vervolgens de hele boel in de etalage te doen
We mogen blij zijn als er na de volgende verkiezingen 2% overblijft, wmbogen ze nog wat hoger inzetten
Zegt niemand..quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Eens, gewoon door blijven sukkelen zoals we dat de afgelopen 80 jaar hebben gedaan. Dat heeft ons immers gebracht waar we nu staan.
lekker veiligquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:17 schreef zuchtje het volgende:
Ik denk dat Frankrijk/Nordics beter is met kustbescherming. Wij Nederland zouden ons moeten richten op C5ISR of zo. De informatielijm tussen de verschillende landen verzorgen. Of is dat te soft?
Wat zijn de voorraden aan clustermunitie als je pas geleden uit dat verdrag bent gestapt?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:20 schreef Ulx het volgende:
Maar aangezien Polen en de Baltische staten uit het anti-personeelmijnen protocol stappen en een aantal ook weer clustermunitie gaan invoeren lijkt dat me een mooie om mee te beginnen. Je zag de afgelopen jaren hoe handig die dingen zijn tegen infanterie. En ze kosten relatief weinig, zelfs die met timers die na een vooraf ingestelde tijd zichzelf opblazen of uitschakelen.
dienstplicht heeft alleen maar nadelenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:20 schreef Cuendillar het volgende:
Lijkt me verstandig, tot het moment dat onze krijgsmacht(en) weer aan het minimum wettelijke voldoen.
Diestplicht/opkomstplicht lijkt mij ook verstandig. Heeft meer voordelen trouwens.
Dat kunnen we wel. Dat is het probleem niet zo zeer. Er komen wat extra schepen. De huidige krijgen veel meer slagkracht met de Tomahawk. Logistiek is er. Dat is niet zo spannendquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:17 schreef sp3c het volgende:
daarna toch de focus op expeditionair optreden
We hebben alles vernietigd.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat zijn de voorraden aan clustermunitie als je pas geleden uit dat verdrag bent gestapt?
das niet gek, dat is omdat we ons dood zijn geschrokken door recente gebeurtenissen in Oekrainequote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:22 schreef Chivaz het volgende:
Bijzonder hè hoe dat werkt, er was nergens geld voor. Geen lastenverlichtingen, stikstofregels kunnen niet van de baan etc etc.
De EU roept we moeten meer investeren in defensie en daar ben ik het ook wel mee eens, maar gek genoeg is daar ineens wel financiële ruimte voor.
Hoelang moet je als volk nog voorgelogen worden om eindelijk de conclusie te trekken dat die politici er niet zitten voor de bevolking maar voor zich zelf en hun eigen carrière later in Brussel.
Dit. Maar om dat wel weer te kunnen heb je niet perse 'minimaal!!' 3.5 procent van het bbp nodig..quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
das niet gek, dat is omdat we ons dood zijn geschrokken door recente gebeurtenissen in Oekraine
we hebben onszelf ervan overtuigd dat oorlog iets is dat je een paar jaar doet met op zijn hoogst een paar dozijn doden en gewonden, blijkt dat ineens dat niet zo is en dat we het niet meer kunnen
klopt, het vet is van de botten geschraapt door pennenlikkers en landverraders en Rutte, dat moet eerst terugquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kunnen we wel. Dat is het probleem niet zo zeer. Er komen wat extra schepen. De huidige krijgen veel meer slagkracht met de Tomahawk. Logistiek is er. Dat is niet zo spannend
We hebben een probleem als het gaat om een conventionele uitputtingsslag. Lomp dag-in-dag-uit vijanden mollen, dat is een zwak punt. Daar moet wat gedaan worden.
helpt welquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit. Maar om dat wel weer te kunnen heb je niet perse 'minimaal!!' 3.5 procent van het bbp nodig..
Het idee is dat deze investeringen gefinancierd worden middels leningen, dus ze hebben geen invloed op de lopende begroting.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:22 schreef Chivaz het volgende:
Bijzonder hè hoe dat werkt, er was nergens geld voor. Geen lastenverlichtingen, stikstofregels kunnen niet van de baan etc etc.
De EU roept we moeten meer investeren in defensie en daar ben ik het ook wel mee eens, maar gek genoeg is daar ineens wel financiële ruimte voor.
Hoelang moet je als volk nog voorgelogen worden om eindelijk de conclusie te trekken dat die politici er niet zitten voor de bevolking maar voor zich zelf en hun eigen carrière later in Brussel.
De ontwapening sinds 1991 heeft West Europa naar schatting zo'n 4000 miljard euro bespaard. Dus als we er nu 30-50 miljard in investeren om de boel weer werkend te krijgen is dat een koopje.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit. Maar om dat wel weer te kunnen heb je niet perse 'minimaal!!' 3.5 procent van het bbp nodig..
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor flink investeren in defensie maar hoe makkelijk men ineens geld kan vrijmaken dat er zogenaamd niet was als het gaat om de noden van de burger stoort mij echt enorm.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
das niet gek, dat is omdat we ons dood zijn geschrokken door recente gebeurtenissen in Oekraine
we hebben onszelf ervan overtuigd dat oorlog iets is dat je een paar jaar doet met op zijn hoogst een paar dozijn doden en gewonden, blijkt dat ineens dat niet zo is en dat we het niet meer kunnen
Larie.quote:
denk dat je je behoorlijk vergist in hoe makkelijk dat gaatquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:34 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor flink investeren in defensie maar hoe makkelijk men ineens geld kan vrijmaken dat er zogenaamd niet was als het gaat om de noden van de burger stoort mij echt enorm.
Het laat maar weer eens zien dat burgers vooral lastig zijn voor politici en dat je die niet hoeft te helpen ondanks dat ze hun positie te danken hebben aan diezelfde burgers.
Dat niemand in de media daar een issue van maakt stoort mij misschien nog wel het meeste.
Leningen die uiteindelijk terugbetaald moeten worden. Maar voor structurele lastenverlichtingen in combinatie met bezuinigen op de overheid is nooit een optie.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:28 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het idee is dat deze investeringen gefinancierd worden middels leningen, dus ze hebben geen invloed op de lopende begroting.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:35 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Larie.
Ik weet nog precies hoe ik een Landrover groen moet verven.
De burgers kiezen al decennia consequent voor bezuinigen-bezuinigen-bezuinigen. Dan moet je als burger niet raar opkijken dat je daar ook zelf last van gaat krijgen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:34 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor flink investeren in defensie maar hoe makkelijk men ineens geld kan vrijmaken dat er zogenaamd niet was als het gaat om de noden van de burger stoort mij echt enorm.
Het laat maar weer eens zien dat burgers vooral lastig zijn voor politici en dat je die niet hoeft te helpen ondanks dat ze hun positie te danken hebben aan diezelfde burgers.
Dat niemand in de media daar een issue van maakt stoort mij misschien nog wel het meeste.
We hebben reserves. Overigens was er voor stikstof ook veel geld beschikbaar maar dat heeft BBB vakkundig de nek omgedraaid.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:34 schreef Chivaz het volgende:
[..]
We hebben aan het begin van het jaar nog een lastenverlichting gehad.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:35 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Leningen die uiteindelijk terugbetaald moeten worden. Maar voor structurele lastenverlichtingen in combinatie met bezuinigen op de overheid is nooit een optie.
we hebben nul komma nul reservesquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
We hebben reserves. Overigens was er voor stikstof ook veel geld beschikbaar maar dat heeft BBB vakkundig de nek omgedraaid.
Geld en leencapaciteit bedoelde ik.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
we hebben nul komma nul reserves
wat we nog hadden is naar oekraine gegaan en wat we hadden was te weinig om te doen wat we moeten doen in de wereld
maar
we hebben genoeg om tegen iederen te zeggen 'kom niet hier want we neuken je in je kont'
niet omdat er niets is maar omdat we geen zin hebben om iemand tegen zijn wil in in zijn kont te neuken en dat stralen we nu wel uit
Als rusland letland binnenvalt dan hebben ze dat verovert.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:29 schreef sp3c het volgende:
als Rusland nu Letland binnenvalt dan zijn we over 5 of 10 jaar klaar om ze eruit te trappen
dan is kaliningrad weer Duitsland en de rest van Oekraine weer Oekrains, maar in de 5 tot 10 jaar gaan er heel veel mensen dood die niet dood hadden hoeven te gaan en die doden gaan op het rapport van Rutte en zijn vrinden
jij gaat je er sowieso niet mee bemoeienquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als rusland letland binnenvalt dan hebben ze dat verovert.
Wij gaan pas iets doen als Polen in gevaar komt. Pas dan ga ik mij ook er ook mee bemoeien.
Het kan. Ze zijn ook lid van het gemenebest. Dus hulp krijgen ze wel.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:54 schreef jcdragon het volgende:
Straks gaat Trump een deal met Poetin maken. Poetin mag Oekraine hebben en Trump mag Groenland voor 1 euro 'kopen'. Ik denk wel dat de EU nu echt voor zichzelf moet kunnen zorgen. En als de VS Canada gaat annexeren geldt Artikel 5 dan ook?
Klopt. Ik sla op de vlucht naar zuid-amerika als er stront aan de knikker komt.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
jij gaat je er sowieso niet mee bemoeien
als Rusland Letland binnenvalt gaan ze met de navo troepen in Letland moeten vechten, dan is het wo3
gaan ze niet doen en jij gaat sowieso niets doen
Niet alleen op rapport bij Rutte hoor. Die komen op het rapport bij 90% van de Nederlands. bijna niemand was tegen de bezuinigingen op defensie de afgelopen 30 jaar.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:29 schreef sp3c het volgende:
als Rusland nu Letland binnenvalt dan zijn we over 5 of 10 jaar klaar om ze eruit te trappen
dan is kaliningrad weer Duitsland en de rest van Oekraine weer Oekrains, maar in de 5 tot 10 jaar gaan er heel veel mensen dood die niet dood hadden hoeven te gaan en die doden gaan op het rapport van Rutte en zijn vrinden
Dit dus. De sheeple laten zich weer handig leiden.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:20 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon 2%. Dat is prima.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 11:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
De ontwapening sinds 1991 heeft West Europa naar schatting zo'n 4000 miljard euro bespaard. Dus als we er nu 30-50 miljard in investeren om de boel weer werkend te krijgen is dat een koopje.
Laat het CPB dat niet horen. Die worden helemaal viesgek.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 14:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nah, da's om de boel werkend te houden.
Gewoon de staatsschuld wat omhoog. Kan makkelijk.
Alles kan.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 14:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nah, da's om de boel werkend te houden.
Gewoon de staatsschuld wat omhoog. Kan makkelijk.
Oh hahaquote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:03 schreef phpmystyle het volgende:
Weer een bedrijf uit keten van defensie producten die Nl verlaat. https://www.telegraaf.nl/(...)er-ons-geen-defensie
Gaat goed hoor.
We gaan de russen wel te lijf met ezeltjes en scheppen en tanks van piepschuim.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:10 schreef theunderdog het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)er-ons-geen-defensie
Nee, gaat lekker dit. Misschien beter om eerst bedrijven te houden die essentieel zijn voor defensie, voordat je gaat praten over hoeveel je eraan wil uitgeven..
De Russen boeit mij niet. Die hebben ook dat probleem immers.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We gaan de russen wel te lijf met ezeltjes en scheppen en tanks van piepschuim.
Nou Oekraïne heeft het gevecht om de zee mooi gewonnen zonders schepenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We gaan de russen wel te lijf met ezeltjes en scheppen en tanks van piepschuim.
Absoluut, zonder meer waar.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou Oekraïne heeft het gevecht om de zee mooi gewonnen zonders schepen
In de zwarte zee gaat het idd primaquote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Absoluut, zonder meer waar.
Oekraïne is enorm aan het winnen dankzij de EU. De winst is enorm.
We hebben op een "geheime" locatie een aantal raketten.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:57 schreef theunderdog het volgende:
Nederland moet gewoon kernwapens ontwikkelen. De beste garantie tot veiligheid.
Ja, van Amerika. Dat is geen eigen arsenaal.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:00 schreef jcdragon het volgende:
[..]
We hebben op een "geheime" locatie een aantal raketten.
Elk bedrijf dat weggaat uit Nederland en niet meer terugkomt is pure winst, want op de vrijgekomen bedrijfsterreinen kunnen dan ruime vrijstaande woningen gebouwd worden voor de jongere generaties.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:03 schreef phpmystyle het volgende:
Weer een bedrijf uit keten van defensie producten die Nl verlaat. https://www.telegraaf.nl/(...)er-ons-geen-defensie
Gaat goed hoor.
Op de Maasvlakte?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Elk bedrijf dat weggaat uit Nederland en niet meer terugkomt is pure winst, want op de vrijgekomen bedrijfsterreinen kunnen dan ruime vrijstaande woningen gebouwd worden voor de jongere generaties.
Dan hoeven die soldaten geen titanium sporken en kevlar handschoenen meer te kopen bij Noorloos a honderden euro's. Dus kunnen ze best wat salaris inleveren! Win-win!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Als we nu de salarissen van de soldaten drukken dan kunnen we meer peppie spullen kopen.
En wie gaat die huizen bouwen met welk geld Hans?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Elk bedrijf dat weggaat uit Nederland en niet meer terugkomt is pure winst, want op de vrijgekomen bedrijfsterreinen kunnen dan ruime vrijstaande woningen gebouwd worden voor de jongere generaties.
Dat zijn geen raketten.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:00 schreef jcdragon het volgende:
Nee er zijn een aantal vliegbases in Europa waar een aantal bommen zouden kunnen liggen waaronder volkel en kleine brogel bvquote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:00 schreef jcdragon het volgende:
[..]
En het is niet dat je die even uit elkaar sleutelt en de killswitch eruit peutert.quote:
Nee precies!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:31 schreef raptorix het volgende:
En het is niet dat je die even uit elkaar sleutelt en de killswitch eruit peutert.
Door nog meer pro-Rusland posts te maken?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als rusland letland binnenvalt dan hebben ze dat verovert.
Wij gaan pas iets doen als Polen in gevaar komt. Pas dan ga ik mij ook er ook mee bemoeien.
Gewoon....quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:57 schreef theunderdog het volgende:
Nederland moet gewoon kernwapens ontwikkelen. De beste garantie tot veiligheid.
Dat zien we wel als de bedrijfsterreinen leeg zijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wie gaat die huizen bouwen met welk geld Hans?
Met zo een instelling blijf je inderdaad altijd arm.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:37 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat zien we wel als de bedrijfsterreinen leeg zijn.
Klopt. Maar zonder maakt elke investering in defensie geen reet uit.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon....
Je dacht dat je dat even voor een paar miljard in een paar jaar doet?
Daarnaast heb je er eigenlijk ook alleen echt wat aan als je ze kunt afschieten, en daarvoor moet je eigen rakettechnologie gaan ontwikkelen, en ook nog eens je duikboten aanpassen.
Ik zou me niet te druk maken, als Rusland besluit Nederland te nuken dan word Frankrijk ook geraakt, dus die bescherming heb je feitelijk al.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar zonder maakt elke investering in defensie geen reet uit.
Was net zoals die staatsmongool die opriep dat we een vliegdekschip moesten hebben, om een vliegdekschip te runnen heb je 5000 man nodig, ga maar uit van dubbele bezetting, wel handig kun je in 1 keer je hele leger huisvesten op een schipquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:42 schreef sp3c het volgende:
Kernwapens voor Nederland zijn complete onzin, gaat nooit gebeuren
M.a.d. werkt sowieso niet als je eerst gaat zitten afwachten op welke stad ze terecht komenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou me niet te druk maken, als Rusland besluit Nederland te nuken dan word Frankrijk ook geraakt, dus die bescherming heb je feitelijk al.
Je hebt duidelijk nog nooit met mensen uit Frankrijk te maken gehad.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou me niet te druk maken, als Rusland besluit Nederland te nuken dan word Frankrijk ook geraakt, dus die bescherming heb je feitelijk al.
Je hebt echt geen 5000 man nodig voor een vliegdekschipquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Was net zoals die staatsmongool die opriep dat we een vliegdekschip moesten hebben, om een vliegdekschip te runnen heb je 5000 man nodig, ga maar uit van dubbele bezetting, wel handig kun je in 1 keer je hele leger huisvesten op een schip
Zoals gezegt, op het moment dat de vuurpijlen worden afgeschoten hoef je je daar ook niet meer druk over te maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk nog nooit met mensen uit Frankrijk te maken gehad.
Ik kan je zeggen. Die denken echt heeuurluk aan zichzelf.
Nou ja, als je een beetje een volwassen model wil zoals de Amerikaanse heb je 5000 man nodig, je wilt toch niet met zo een lullig scheepje aankomen als je toch geld aan verbranden bentquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je hebt echt geen 5000 man nodig voor een vliegdekschip
En het is sowieso een goed idee, alleen niet om er de land- en luchtmacht mee te vervangen zoals de staatsmongool in kwestie beweerde
Ik heb weinig vertrouwen in Frankrijk.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals gezegt, op het moment dat de vuurpijlen worden afgeschoten hoef je je daar ook niet meer druk over te maken.
Ons laatste vliegdekschip had 1500 man aan boordquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, als je een beetje een volwassen model wil zoals de Amerikaanse heb je 5000 man nodig, je wilt toch niet met zo een lullig scheepje aankomen als je toch geld aan verbranden bent
Ik betwijfel of het heel nuttig is, je zult dan ook een deel van je F-35s moeten ombouwen en optrainen, daarnaast zullen er nog allerlei andere strategische zaken vloot technisch meespelen waardoor dit wellicht niet realistisch is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ons laatste vliegdekschip had 1500 man aan boord
Dat is prima voor Nederland en door modernisering en automatisering kan het met veel minder
ja maar jij denkt ook dat je er 5000 man voor nodig hebt dus ik betwijfel of je er verstand van hebtquote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik betwijfel of het heel nuttig is, je zult dan ook een deel van je F-35s moeten ombouwen en optrainen, daarnaast zullen er nog allerlei andere strategische zaken vloot technisch meespelen waardoor dit wellicht niet realistisch is.
De armen zijn arm, omdat de bedrijven slechts datgene bouwen wat de rijken en hogere inkomens wensen. Allesbeterweter.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met zo een instelling blijf je inderdaad altijd arm.
Ik weet ook wel dat de Karel Doorman 1500 man had, maar als we bijvoorbeeld naar de UK kijken dan zie je dat de bouw van hun laatste schip 5,2 miljard heeft gekost, maar dat is 12 jaar terug, dus dat zal voor Nederland wel op 10 miljard komen. Die draaien nu op iets meer dan een miljard per jaar budget, dus dat is een flinke hap, zelfs met een verhogen van het budget.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar jij denkt ook dat je er 5000 man voor nodig hebt dus ik betwijfel of je er verstand van hebt
het is 100% realistisch (met het oude budget) en het is 100% nuttig
klinkt alleen te aanvallend voor de dames en heren politici, hoop dat die mindset veranderd
Zou niet weten waarom het voor Nederland twee keer zo duur zou zijn, in de regel bouwen goedkoper dan de Brittenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat de Karel Doorman 1500 man had, maar als we bijvoorbeeld naar de UK kijken dan zie je dat de bouw van hun laatste schip 5,2 miljard heeft gekost, maar dat is 12 jaar terug, dus dat zal voor Nederland wel op 10 miljard komen. Die draaien nu op iets meer dan een miljard per jaar budget, dus dat is een flinke hap, zelfs met een verhogen van het budget.
Je kunt je ook afvragen wat je met zo een schip moet, het is eigenlijk alleen nuttig als je echt operaties ver van huis wilt doen, bovendien het is compleet zinloos om alleen naar je eigen situatie te kijken, je zult het toch met je buurtjes moeten doen, en dan moet je gewoon afstemmen wat al gecovered is.
Omdat inflatie.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom het voor Nederland twee keer zo duur zou zijn, in de regel bouwen goedkoper dan de Britten
Daarnaast zijn die schepen 280 meter en verplaatsen ze 65.000 ton water, dat lijkt me echt te veel van het goede
Cavour kostte 1,5 miljard euro (zonder vliegtuigen) en dat lijkt me meer wat voor ons, schien nog een tikje kleiner
Dus meer een upgrade van de oude doorman dan een downgrade van de nimitzen
Je bent arm omdat je meer geld uitgeeft dan er binnenkomtquote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:00 schreef torentje het volgende:
[..]
De armen zijn arm, omdat de bedrijven slechts datgene bouwen wat de rijken en hogere inkomens wensen. Allesbeterweter.
Omdat inflatie wat?quote:
Probleem is meer de vraag wat je moet met een vliegdekschip tegen Rusland. Voor hetzelfde geld kun je minstens het dubbele aantal vliegtuigen op een onzinkbare landingsbaan zetten.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom het voor Nederland twee keer zo duur zou zijn, in de regel bouwen goedkoper dan de Britten
Daarnaast zijn die schepen 280 meter en verplaatsen ze 65.000 ton water, dat lijkt me echt te veel van het goede
Cavour kostte 1,5 miljard euro (zonder vliegtuigen) en dat lijkt me meer wat voor ons, schien nog een tikje kleiner
Dus meer een upgrade van de oude doorman dan een downgrade van de nimitzen
That's it?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:36 schreef sp3c het volgende:
Amerikaans carrier battlegroup heeft standaard 1 kruiser en 1 jager eskader (2 of 3 schepen) bij zich
lijkt mij doable
We hoeven er ook geen 11
Fuck de Russen man, die hebben zich verslikt in Oekraïne en zodra ze ergens een overwinning uit kunnen roepen doen ze dat en gaan ze weer terug in hun hok omdat ze de komende tien tot twintig jaar de wonden moeten likkenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Probleem is meer de vraag wat je moet met een vliegdekschip tegen Rusland. Voor hetzelfde geld kun je minstens het dubbele aantal vliegtuigen op een onzinkbare landingsbaan zetten.
Super harrier is ook Amerikaansquote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:54 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
That's it?Minder dan ik dacht.
Voor een kleiner vliegdekschip zou je dan met drie fregatten wel af kunnen. Dat is inderdaad wel haalbaar...
Behalve dat de F-35B nog een probleem kan worden. Is er echt niets Europees? Wordt de Super Harrier nog gemaakt?
En hier moeten we dus als Gerbenelux'ed op in gaan zetten. Het water is van ons.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Fuck de Russen man, die hebben zich verslikt in Oekraïne en zodra ze ergens een overwinning uit kunnen roepen doen ze dat en gaan ze weer terug in hun hok omdat ze de komende tien tot twintig jaar de wonden moeten likken
Gaan wij weer peacekeepen, mogelijk zonder de Amerikanen en dan wil ik het vliegende component van de Afghanistan missie ten alle tijden beschikbaar hebben, enige manier om dat te garanderen is een vliegdekschip (imo twee)
Helemaal niet. Als we een deel van de fabrieken + bijbehorende banen in NL houden dan kan dit een enorme aanjager zijn voor de economie en producerende en high-tech sectoren. We gaan drones bouwen, we bouwen 's werelds beste radars en we krijgen één van de drie quantum computers in Europa die lekker match met het nieuwste krijgsmachtsdeel de "cyberforce". En we waren al fokking goed in hacken.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:59 schreef rutger05 het volgende:
Er is nu al teveel sprake van een wapenwedloop. Gaat ten koste van de economie en de bevolking.
De armen zijn arm doordat die o.a. geen grote tuin en geen ruime opslagplaats hebben. Zodat ze voor voedsel totaal onafhankelijk zouden zijn van (boeren)bedrijven.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je bent arm omdat je meer geld uitgeeft dan er binnenkomt
Ik heb dat probleem niet en ik ben niet rijk en heb geen bedrijf
Ik heb helemaal geen tuinquote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:24 schreef torentje het volgende:
[..]
De armen zijn arm doordat die o.a. geen grote tuin en geen ruime opslagplaats hebben. Zodat ze voor voedsel totaal onafhankelijk zouden zijn van (boeren)bedrijven.
Dat het voor jou geen probleem is slechts een anekdotisch bewijs.
Ik wel; Europa ftw.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Super harrier is ook Amerikaans
Maar ik zie geen reden om niet voor f35b te kiezen
Samenwerken met de Fransen gaat meestal niet zo goed omdat je dan samen moet werken met de Fransenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:35 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ik wel; Europa ftw.
Er is (was) de Harrier II van BAE (British Aerospace). Als ze die weer kunnen bouwen; die is goed genoeg om wat er verder ook rondvliegt aan te kunnen en ook nog eens bommen te gooien.
Misschien een nieuw vliegtuig bouwen met de Fransen en Zweden. Onder druk wordt alles vloeibaar.
Finequote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Samenwerken met de Fransen gaat meestal niet zo goed omdat je dan samen moet werken met de Fransen
Eerst de zaak om zeep proberen te helpen en dan wegrennen als de bom barst, die jij mede hebt aangestoken.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 13:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Ik sla op de vlucht naar zuid-amerika als er stront aan de knikker komt.
Ik ben nog te jong.
De atoombommen zijn niet zo'n probleem, maar het afleveren is inderdaad lastiger.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon....
Je dacht dat je dat even voor een paar miljard in een paar jaar doet?
Daarnaast heb je er eigenlijk ook alleen echt wat aan als je ze kunt afschieten, en daarvoor moet je eigen rakettechnologie gaan ontwikkelen, en ook nog eens je duikboten aanpassen.
We kunnen het goedkoop lenen bij de EU.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:06 schreef Watashiwa het volgende:
Tja..
Waar halen we dat geld vandaan? Nog meer korten op zorg en onderwijs. Laten we dan maar ons land kapot maken voor de toekomst.
Korten op cultuurquote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:06 schreef Watashiwa het volgende:
Tja..
Waar halen we dat geld vandaan? Nog meer korten op zorg en onderwijs. Laten we dan maar ons land kapot maken voor de toekomst.
Klopt. En die 2,05 is nog vertelend ook omdat daar ook hulp aan oekraiene in zit. Op enig moment zal dat stoppen en heb je meer budget.quote:Op woensdag 19 maart 2025 00:07 schreef sp3c het volgende:
Overigens vind ik het huidige bedrag (meen 2.1%) eigenlijk wel prima
Als iedereen dat gewoon structureel doet ieder jaar is er niemand ter wereld die ermee wil gaan komen vechten
Met of zonder Amerikaanse hulp maakt dan niet zoveel uit over een jaar of vijf of tien
Maar jij wilt helemaal niet dat wij sterk zijn. Jij wilt dat Poetin en Trump makkelijk over ons heen kunnen lopen en net zoveel mensen afmaken tot we capituleren en hun slaven worden. Andere dictators zijn ook prima, zolang het maar keiharde leiders zijn die overal schijt aan hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2025 00:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. En die 2,05 is nog vertelend ook omdat daar ook hulp aan oekraiene in zit. Op enig moment zal dat stoppen en heb je meer budget.
Dat met de huidige inflatie die 5 miljard nu al 10 miljard is, daarnaast laat jij me elke keer maar opnoemen waarom het niet nodig is, leg eens uit, wat ga je met dat vliegdekschip doen? En ik zou je nog een hele shitload aan argumenten kunnen geven waarom het niet haalbaar/handig is.quote:
Het is niet echt een multipurpose schip enige wat je ermee kan doen is vliegtuigen lanceren dus wat ga je ermee doen vind ik een eigenaardige vraagquote:Op woensdag 19 maart 2025 06:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat met de huidige inflatie die 5 miljard nu al 10 miljard is, daarnaast laat jij me elke keer maar opnoemen waarom het niet nodig is, leg eens uit, wat ga je met dat vliegdekschip doen? En ik zou je nog een hele shitload aan argumenten kunnen geven waarom het niet haalbaar/handig is.
quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Gaan wij weer peacekeepen, mogelijk zonder de Amerikanen en dan wil ik het vliegende component van de Afghanistan missie ten alle tijden beschikbaar hebben, enige manier om dat te garanderen is een vliegdekschip (imo twee)
Als je geen problemen hebt met het niet hebben van een grote tuin ben je toch rijk?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen tuin
Nergens last van
in mijn hoofd sowiesoquote:Op woensdag 19 maart 2025 07:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je geen problemen hebt met het niet hebben van een grote tuin ben je toch rijk?
https://en.wikipedia.org/(...)ass_aircraft_carrierquote:£7.6 billion (2019) (equivalent to £9 billion in 2023) for two units
Ja de shit in Afghanistan bombarderen, goed idee om daar 20 miljard aan te spenderen.quote:
aaaah ... nietsquote:Op woensdag 19 maart 2025 07:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja de shit in Afghanistan bombarderen, goed idee om daar 20 miljard aan te spenderen.
Waarom denk je dat alleen grote landen die dingen hebben Hans?quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:39 schreef sp3c het volgende:
er zijn prima argumenten te bedenken tegen een Nederlands vliegdekschip maar ik denk niet dat jij dat kan
waarom denk je dat dat een argument is om het niet te doen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom denk je dat alleen grote landen die dingen hebben Hans?
De gigantische kosten wellichtquote:Op woensdag 19 maart 2025 07:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom denk je dat dat een argument is om het niet te doen?
ja maar die zijn zoals aangetoont niet gigantischquote:
Dat zijn ze wel, het is niet alleen het bouwen van een schip he?quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar die zijn zoals aangetoont niet gigantisch
2,45 miljard per schip met vliegtuigen en 138 miljoen per jaarquote:Op woensdag 19 maart 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel, het is niet alleen het bouwen van een schip he?
Hoe kom je in godsnaam bij 2.45 miljardquote:Op woensdag 19 maart 2025 07:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
2,45 miljard per schip met vliegtuigen
over een levensduur van een jaar of 40, nee dat zijn ze niet
quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:19 schreef sp3c het volgende:
overigens kostte de queen elizabeth klasse:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)ass_aircraft_carrier
zonder vliegend component dus 10 miljard lijkt me schromelijk overdreven
marineschepen.nl schat het op 2,45 miljard
https://marineschepen.nl/(...)s-vliegdekschip.html
met vliegtuigen en helikopters
vertel me maar waarom dat niet handig/haalbaar is![]()
![]()
Plus dat al dit soort grootschalige project in Nederland 2-3 keer zo duur uitvallen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:02 schreef BEFEM het volgende:
Dat artikel is uit 2016. En het is een opinie van iemand, geen offerte of iets dergelijks.
ontkracht maar wat er staatquote:
verzonnen verhaalquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Plus dat al dit soort grootschalige project in Nederland 2-3 keer zo duur uitvallen.
Jij komt met iets, en dan moet ik het ontkrachtenquote:
Ja, want de Nederlandse politiek staat er om bekend dat ze met bewezen modellen gewerkt word, misschien even lezen hoe het met die duikboten gaat.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
verzonnen verhaal
Damen staat er juist bekend om dat ze dingen relatief goedkoop doen en het ontwerp is er al
[ afbeelding ]
2,45 is 3,19 miljardquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij komt met iets, en dan moet ik het ontkrachten![]()
Ik geef je nu al 3 keer aan dat we met behoorlijke inflatie te maken hebben, nog maar niet te spreken dat we in een tijdsperk zitten waar het maken van millitaire spullen nog duurder is, daarnaast voordat je zo een ding hebt ben je 15 jaar verder en heb je wellicht met hele andere dynamiek te maken.
zijn Franse duikbotenquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, want de Nederlandse politiek staat er om bekend dat ze met bewezen modellen gewerkt word, misschien even lezen hoe het met die duikboten gaat.
BEWIJS HET MAAR.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:12 schreef BEFEM het volgende:
In het artikel uit 2016 worden allerlei bedragen van nog langer geleden gebruikt.
Je kan dat totaal niet gebruiken in hedendaagse tijd. Toen waren fabrikanten al blij met elke order, nu klotst de orders tegen de plinten.
Lijkt me geen hogere wiskunde dit.
damen heeft slechts 2 extra fregatten te bouwen tot nu toe en die worden in Galati gebouwed, dat is sowieso geen optie want vliegdekschepen mogen niet door de Bosperusquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:12 schreef BEFEM het volgende:
In het artikel uit 2016 worden allerlei bedragen van nog langer geleden gebruikt.
Je kan dat totaal niet gebruiken in hedendaagse tijd. Toen waren fabrikanten al blij met elke order, nu klotst de orders tegen de plinten.
Lijkt me geen hogere wiskunde dit.
geef gewoon antwoord man, waarom zou het niet kunnen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
BEWIJS HET MAAR.
Zal wel weer zijn antwoord worden![]()
Al afgezien van de bouw zit je dus ook nog dat je mensen moet gaan opleiden voor iets waar we geen recente ervaring mee hebben, bovendien zul je er minimaal 2 hebben, ander heb je er nog geen fuck aan. Bovendien moet je dus niet alleen een vliegtuig schip hebben, maar ook het hele systeem eromheen van escortes, duikboten en bevoorrading. Met andere woorden, je raakt enorm uit onbalans ten opzichte van je grote en budget voor iets wat veel onzekerheid biedt en wat je strategisch waarschijnlijk zelf niet nodig hebt. Als je kijkt naar een dreiging van Rusland, dan biedt het echt niet zoveel strategisch voordeel om daar een schip in het water te hebben, sterker nog je bent de perfect sitting duck. Kijk je naar een conflict met bijvoorbeeld China, dan geld weer dat je daar in je eentje toch niks kunt uitrichten en dat je echt van een verdediging alliantie afhankelijk bent, en dan kun je je inzet net zo goed vergroten met spul wat we nu ook al hebben en waar we goed in zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
geef gewoon antwoord man, waarom zou het niet kunnen?
maak er 4 miljoen van, maken we het schip groter dan nodig, waarom is dat niet handig/ haalbaar?
je moet voor elk nieuw wapen nieuwe mensen opleidenquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Al afgezien van de bouw zit je dus ook nog dat je mensen moet gaan opleiden voor iets waar we geen recente ervaring mee hebben,
eensquote:bovendien zul je er minimaal 2 hebben, ander heb je er nog geen fuck aan.
quote:Bovendien moet je dus niet alleen een vliegtuig schip hebben, maar ook het hele systeem eromheen van escortes, duikboten en bevoorrading.
quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:36 schreef sp3c het volgende:
Amerikaans carrier battlegroup heeft standaard 1 kruiser en 1 jager eskader (2 of 3 schepen) bij zich
lijkt mij doable
We hoeven er ook geen 11
quote:Met andere woorden, je raakt enorm uit onbalans ten opzichte van je grote en budget voor iets wat veel onzekerheid biedt en wat je strategisch waarschijnlijk zelf niet nodig hebt. Als je kijkt naar een dreiging van Rusland,
quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Fuck de Russen man, die hebben zich verslikt in Oekraïne en zodra ze ergens een overwinning uit kunnen roepen doen ze dat en gaan ze weer terug in hun hok omdat ze de komende tien tot twintig jaar de wonden moeten likken
we hebben geen conflict met chinaquote:dan biedt het echt niet zoveel strategisch voordeel om daar een schip in het water te hebben, sterker nog je bent de perfect sitting duck. Kijk je naar een conflict met bijvoorbeeld China, dan geld weer dat je daar in je eentje toch niks kunt uitrichten en dat je echt van een verdediging alliantie afhankelijk bent, en dan kun je je inzet net zo goed vergroten met spul wat we nu ook al hebben en waar we goed in zijn.
nietquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:32 schreef raptorix het volgende:
Maar waarom zouden wij een vliegdekschip nodig hebben om Taiwan te beschermen![]()
![]()
![]()
![]()
Ik geef alleen maar hypothetisch aan dat dat onder de huidige omstandigheden de enige nuttige use case zou zijn.quote:
Ik heb al een hele shitload aan argumenten gegeven, maar goed vooruit:quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:34 schreef sp3c het volgende:
maar geef nu eens een argument waarom het niet handig/haalbaar is?
had je beloofd
nee ik heb het gewoon beargumenteerdquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar hypothetisch aan dat dat onder de huidige omstandigheden de enige nuttige use case zou zijn.
Je blijft maar hangen in cirkelredeneringen maar je kunt niet aangeven waarom je dit nodig zou hebben, en waarom het nuttiger zou zijn dan andere zaken.
Het is ongeveer net zo nuttig dat als je 100K te besteden hebt, je een fiat panda koopt, en er vervolgens sportvelgen van 60K onder zet.
Op woensdag 19 maart 2025 08:39 schreef raptorix het volgende:opdoen bij de britten, schip is er niet morgenquote:-Geen ervaring
staat damen niet bekend voor en et ontwerp iseralquote:Bouw pakt waarschijnlijk duurder uit dan begroot
geen ideequote:-Nut moet zich nog maar bewijzen als dat er over 15 jaar ligt.
lekker belangrijkquote:-Weinig nuttige use cases in je eigen regio.
eensquote:-Je moet er minimaal 2 hebben (eigenlijk 3)
als de Amerikanen wegvallen heb je er dusgquote:-Strategische partners hebben die dingen al, je hebt er ook niet gigantisch veel nodig.
-Budget gebruiken voor andere zaken is veel nuttiger, schaalbaarder en beter toekomstbestendig.
De VS heeft/had als policy dat ze Taiwan zouden beschermen. Wij niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:28 schreef sp3c het volgende:
als dat losgaat dan doen we met de Amerikanen mee rond Taiwan, waar gaat dat conflict zich afspelen?
op zee
wij nietquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
De VS heeft/had als policy dat ze Taiwan zouden beschermen. Wij niet.
Jan Roos was hem al voor.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:51 schreef raptorix het volgende:
Ik stop deze discussie, kennelijk ben je de grote strateeg en is geen enkel klein land op dit geweldige idee gekomen, behalve dan Thailand waar dat ding weg loopt te roesten omdat het te duur is.
Die Damen 18000 LHD staat niet op hun website als een schip dat ze aanbieden. Ik kon er 1 oude link van vinden, die ook alleen maar zegt dat er een plaatje van bestaat.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:20 schreef sp3c het volgende:
JSF programma is duurder
duikboot programma is duurder
FUAD gaat heel veel meer kosten
waarom is het niet haalbaar?
Ja, die wil je niet alleen laten varen. Dus er moeten altijd minstens twee fregatten mee en het liefst ook een onderzeeër. En bevoorradingsschepen. Dus de prijs van één groep gaat richting de twee-drie keer de prijs van je vliegdekschip. En één is geen, dus je moet twee groepen hebben. want anders ben je de sjaak als er een schip in een droogdok ligt.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:07 schreef capricia het volgende:
Als je een vliegdekschip wil, dan is dat toch onderdeel van een carrier strike group?
Dus dan moet je ook de begeleidende schepen hebben..toch?
Anti-onderzeebootjagers, begeleidende fregatten. En wellicht zelf onderzeeërs.
Is wel mooi spul hoor.
Ja. Daarom Navo verband. Of iets alla Navo. Als er geen Navo meer is.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, die wil je niet alleen laten varen. Dus er moeten altijd minstens twee fregatten mee en het liefst ook een onderzeeër. En bevoorradingsschepen. Dus de prijs van één groep gaat richting de twee-drie keer de prijs van je vliegdekschip. En één is geen, dus je moet twee groepen hebben. want anders ben je de sjaak als er een schip in een droogdok ligt.
Dure grap voor het misschien kunnen helpen van de VS bij Taiwan.
Aan de kust kunnen we daar fregatten voor gebruiken. Dan kunnen we ze wel niet ergens anders naar toe sturen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:33 schreef capricia het volgende:
En Patriots in de Rotterdamse haven. Moeten we ook hebben. Die dingen staan steeds uitgeleend en beter houden we ook een paar systemen hier.
Dat valt wel mee, maar het is overwegend allemaal Amerikaans materiaal, wat we nu te kort komen.quote:Volgens mij komen we als Europa zwaar luchtverdediging tekort.
Ja. Dan heb je schepen die je nergens heen kunt sturen omdat ze een vast object moeten bewaken.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Aan de kust kunnen we daar fregatten voor gebruiken. Dan kunnen we ze wel niet ergens anders naar toe sturen.
Dit bouwen is serieus minimaal 15 jaar.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:07 schreef capricia het volgende:
Als je een vliegdekschip wil, dan is dat toch onderdeel van een carrier strike group?
Is wel mooi spul hoor.
Ieder stadje zijn eigen patriot-schatje.quote:
ow shit!!quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die Damen 18000 LHD staat niet op hun website als een schip dat ze aanbieden. Ik kon er 1 oude link van vinden, die ook alleen maar zegt dat er een plaatje van bestaat.
ik ga niet dezelfde argumenten van een andere user behantwoorden, het is gewoon haalbaar, dat jullie allemaal bij vliegdekschip direct aan de Gerald Ford denken eis echt jullie probleemquote:Al die kleine "vliegdekscheepjes" zijn eigenlijk landingsschepen waar ook wat helikopters op passen. Helikopters zijn op zee leuk voor het opsporen van duikboten en om boven de horizon te kijken (alhoewel ze niet de radar hebben om dat heel zinvol te maken), luchtgevechten ga je er niet mee winnen en om te bombarderen zijn ze wat langzaam. Daarom landingsschepen: ze zijn wel nuttig om infanterie te ondersteunen en tanks uit te schakelen.
En ja, je kunt er wel een paar F-35B op parkeren. Maar dan heb je ineens ook heel andere eisen. Passen die in een onderdekse hangar? Zijn de liften daar groot genoeg voor? Gek genoeg heeft de F-35B geen opklapbare vleugels, waarschijnlijk omdat de al gereduceerde hoeveelheid brandstof dan nog veel kleiner zou zijn geworden. Je moet dan echt een schip ontwerpen dat als taak heeft die F-35B te vervoeren en in te zetten, geen veredeld landingsschip. En als er ook meer dan een stuk of 5 vliegtuigen in moeten passen, wordt dat toch aardig groot.
Als je echt aan de andere kant van de wereld oorlog wilt gaan voeren is dat een leuke aanvulling, maar dan moet je eigenlijk voor wat groters gaan. Dat betekent dus: meedoen met de Fransen aan de opvolger van hun huidige vliegdekschip. En als het ook altijd operationeel moet zijn, heb je er minimaal 2 nodig.
Met katapulten kun je al kiezen tussen de F-35C (die wel opvouwbare vleugels heeft) en de Rafale, die daar ook voor gemaakt is. Dan hoeven we dus niet in de VS te gaan shoppen. En daar Frankrijk er al 1 voor zichzelf gaat bouwen, kunnen we daarmee mee liften. Dat scheelt weer flink in de kosten. Zeg 8 miljard per vliegdekschip en 30 vliegtuigen per schip. (Dat is afhankelijk van het onderhoud dat ze nodig hebben. Eventueel kun je ook met minder toe, want je hebt normaal maar 1 operationeel schip, maar dan moet je niet voor de F-35C gaan.) Dus zo'n 5 miljard voor de vliegtuigen. Laten we het afronden op 20 miljard in totaal.
Natuurlijk ben je er alleen met die schepen en vliegtuigen nog niet. Naast de ~4000 bemanningsleden en soldaten voor die twee schepen, heb je dus ook een werf nodig waar het andere schip en de vliegtuigen worden gereviseerd tussen missies. Al met al ben je dan jaarlijks al snel een half miljardje aan onderhoud en personeelskosten kwijt. Als we die 20 miljard aan aanschafkosten uitsmeren over 10 jaar, ben je dus per jaar 2,5 miljard aan kosten kwijt.
Dank je voor de inhoudelijke reactie.quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
ow shit!!
ja als het niet op de website staat kan het idd niet
[..]
ik ga niet dezelfde argumenten van een andere user behantwoorden, het is gewoon haalbaar, dat jullie allemaal bij vliegdekschip direct aan de Gerald Ford denken eis echt jullie probleem
die staan hierbovenquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dank je voor de inhoudelijke reactie.
komt omdat de Amerikaanse schepen nagenoeg onbewapend zijnquote:Op woensdag 19 maart 2025 09:07 schreef capricia het volgende:
Is wel mooi spul hoor.
Jij hebt de waarheid in pacht, vind het niet nodig om die te onderbouwen en zit niet te wachten op een inhoudelijke discussie, want dat heeft toch geen nut? Wij kunnen toch niet met een zinvolle bijdrage komen omdat we er allemaal niets van begrijpen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
die staan hierboven
elke beer die je op de weg gooit is al afgeschoten, ga ik niet nog een keer doen
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Ulx het volgende:
Duitsland heeft nog wel de Tornado ECR maar die loopt tegen het einde aan. Eurofighter heeft wel een ECR variant van de Typhoon in ontwikkeling, maar daar ligt wel een potentieel probleem. Er zijn niet zo veel toestellen.
Onze F-35's kunnen SEAD doen, dus dat scheelt, maar dedicated jammers hebben we niet volgens mij. Daar zal Thales wel wat voor kunnen bouwen. Het lijkt me handig om iets te hebben dat droneswarms uit te lucht kan halen door er gewoon langs te vliegen.
Ja, de ontwikkeling ging naar lange afstand raketten, om van een zo groot mogelijke afstand een groot stealth vliegtuig uit de lucht te kunnen schieten. Dus heel zelfstandig en steeds meer met een supersonische straalmotor en eventueel een raket voor de lancering. Steeds groter, zwaarder en duurder.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Ulx het volgende:
Duitsland heeft nog wel de Tornado ECR maar die loopt tegen het einde aan. Eurofighter heeft wel een ECR variant van de Typhoon in ontwikkeling, maar daar ligt wel een potentieel probleem. Er zijn niet zo veel toestellen.
Onze F-35's kunnen SEAD doen, dus dat scheelt, maar dedicated jammers hebben we niet volgens mij. Daar zal Thales wel wat voor kunnen bouwen. Het lijkt me handig om iets te hebben dat droneswarms uit te lucht kan halen door er gewoon langs te vliegen.
Ja, hobbydrones doen niets zonder externe besturing, maar alle serieuze drones kunnen zichzelf besturen. Het is alleen de vraag of ze ook zelfstandig kunnen schieten / een bom kunnen laten afgaan. Meestal wil je dat daarvoor iemand op een knop drukt. Maar zelfverdediging is dan een groot, grijs gebied.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.
Niet allemaal en daarnaast valt er nog genoeg aan andere elektronica te frituren.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.
Lijkt me terecht. Gewoon in de EU kopen. Het is niet de bedoeling dat landen die niet in de EU willen zitten of daar handelsoorlogen mee beginnen beloond worden met vette contracten. Als een EU-land dat zelf wil doen staat het ze uiteraard vrij.quote:https://bsky.app/profile/shashj.bsky.social/post/3lkqopijgdc25
An important moment. "Arms companies from the US, UK and Turkey will be excluded from a new ¤150bn EU defence funding push unless their home countries sign defence and security pacts with Brussels." https://www.ft.com/content/eb9e0ddc-8606-46f5-8758-a1b8beae14f1
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Lijkt me terecht. Gewoon in de EU kopen. Het is niet de bedoeling dat landen die niet in de EU willen zitten of daar handelsoorlogen mee beginnen beloond worden met vette contracten. Als een EU-land dat zelf wil doen staat het ze uiteraard vrij.
Nee, de EU zit niet in NAVO.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.
Hoewel niet letterlijk met de EU komt het wel op hetzelfde neer.
Ja dat weet ik. Dat doet niks af aan wat ik zeg.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.
Nee hoor. Driekwart van de EU legers heeft Leopard tanks, CV90 IFV's, gebruikt Duitse, Zweedse, Franse artillerie. en ga zo maar door. De VS is eigenlijk vooral belangrijk voor vliegtuigen, helikopters, luchtafweer en dergelijke. Kijk maar gewoon op de defensie sites van de landen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.
Wat is dit nu voor vreemde reactiequote:Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij hebt de waarheid in pacht, vind het niet nodig om die te onderbouwen en zit niet te wachten op een inhoudelijke discussie, want dat heeft toch geen nut? Wij kunnen toch niet met een zinvolle bijdrage komen omdat we er allemaal niets van begrijpen?
Het is maar waar je naar kijkt. De goedkope dingen, zoals auto's, geweren en kogels, komen overal vandaan, zelfs uit de EU. De dure dingen, zoals vliegtuigen en raketten, komen voornamelijk uit de VS. De hele grote dingen, zoals schepen, worden wel lokaal gebouwd, maar de wapensystemen komen weer voornamelijk uit de VS.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor. Driekwart van de EU legers heeft Leopard tanks, CV90 IFV's, gebruikt Duitse, Zweedse, Franse artillerie. en ga zo maar door. De VS is eigenlijk vooral belangrijk voor vliegtuigen, helikopters, luchtafweer en dergelijke. Kijk maar gewoon op de defensie sites van de landen.
Ik heb twee hele uitgebreide en inhoudelijke reacties gepost. Die eerste heb je afgewimpeldquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor vreemde reactie
Ik heb netjes beargumenteerd waarom ik een nieuw Nederlands vliegdekschip nodig acht, tegenargument was 'te duur' en die heb ik netjes ontkracht met argumenten en bronnen
Ga er op in of ga er niet op in maar ik ben verder niet in gesprek met je, ik heb geen idee wie jullie zijn en ik heb absoluut de waarheid niet in pacht
Maar hier kan ik he-le-maal niks mee
In de EU gebruiken maar zeven landen de Patriot.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is maar waar je naar kijkt. De goedkope dingen, zoals auto's, geweren en kogels, komen overal vandaan, zelfs uit de EU. De dure dingen, zoals vliegtuigen en raketten, komen voornamelijk uit de VS. De hele grote dingen, zoals schepen, worden wel lokaal gebouwd, maar de wapensystemen komen weer voornamelijk uit de VS.
Dus, qua volume heb je gelijk, maar als je naar de kosten kijkt, gaat al gauw de helft van het geld naar de VS. En dat zijn vaak hele complexe dingen die veel onderhoud (onderdelen) en software updates nodig hebben, of de ammunitie (raketten) die we verschieten. Het beste voorbeeld: Patriot systemen. Die zijn heel gewild en alle raketten, die een paar miljoen per stuk kosten en we niet aangesleept krijgen, komen uit de VS.
Is er ergens een uitgebreid overzicht van wie hoeveel van wat gebruikt?quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
In de EU gebruiken maar zeven landen de Patriot.
Ik zou daar naar vragen voor je stelt dat verreweg de meeste wapens uit de VS komenquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is er ergens een uitgebreid overzicht van wie hoeveel van wat gebruikt?
Ik heb net een heel uitgebreid overzicht zitten bekijken, maar dat ging alleen over de waarde.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zou daar naar vragen voor je stelt dat verreweg de meeste wapens uit de VS komen
Ik ookquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:08 schreef sp3c het volgende:
Niet geklikt maar ik zie al gelijk een leopard2
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzinquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb twee hele uitgebreide en inhoudelijke reacties gepost. Die eerste heb je afgewimpeld
De Garibaldi is toch uit de vaart? De Cavour kan wel tanks en IFV's meenemen. Die kostte 1,4 miljard in 2005quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzin
Dit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Invincible-class_aircraft_carrier
https://en.m.wikipedia.or(...)helicopter_destroyer
https://en.m.wikipedia.or(...)r_Giuseppe_Garibaldi
Zijn geen landingsschepen, totaal niet geschikt voor want er is geen dock, geen voertuigen dek en er zijn geen landingsboten aan boord ... enige manier waarop je er troepen mee aan land kunt zetten is met de helikopters of de reddingssloepen maar dan is elk fregat ook een landingsschip
en als je het landingsschepen wilt noemen vind ik dat ook prima
Dan hebben we 1 (liefst 2) landingsschip nodig van 200 meter lang dat max 20.000 water verplaatst en met 20 toestellen aan boord waaronder 35b
Kosten 2 tot 3 miljard Incl. Vlieggroep
Ah, je zit dan dus al op een maatje groter.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzin
Dit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Invincible-class_aircraft_carrier
https://en.m.wikipedia.or(...)helicopter_destroyer
https://en.m.wikipedia.or(...)r_Giuseppe_Garibaldi
Zijn geen landingsschepen, totaal niet geschikt voor want er is geen dock, geen voertuigen dek en er zijn geen landingsboten aan boord ... enige manier waarop je er troepen mee aan land kunt zetten is met de helikopters of de reddingssloepen maar dan is elk fregat ook een landingsschip
en als je het landingsschepen wilt noemen vind ik dat ook prima
Dan hebben we 1 (liefst 2) landingsschip nodig van 200 meter lang dat max 20.000 water verplaatst en met 20 toestellen aan boord waaronder 35b
Kosten 2 tot 3 miljard Incl. Vlieggroep
Maatje kleiner, ik heb het constant over Cavour gehadquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, je zit dan dus al op een maatje groter.
Ik dacht dat een F-35B ongeveer 100 miljoen kost, zonder onderdelen en zo. Dus 20 daarvan kosten al 2 miljard. Dus hoeveel wil je er dan? Een paar? En wat is de rest? Helikopters? Om wat te doen? Of landingsvaartuigen?
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maatje kleiner, ik heb het constant over Cavour gehad
zei ik alquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.
Wat wil je daar nog bij voor de bescherming en de logistiek?
Nou, je moet de gewone taken ook kunnen blijven doen naast de VS helpen met die hobby-oorlogen van ze. Dus daar moet je rekening mee houden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wegens zo'n expeditie je vloot in Den Helder niet fatsoenlijk kan functioneren.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.
Ok, ik ga even dit en een paar andere topics teruglezen om hier en daar een zinnetje van jou te vinden dat hier mogelijk mee te maken zou kunnen hebben. Dat gaat even duren.quote:
Ja prima, snap ik maar ik ga niet iedere post hetzelfde zeggen voor het geval dat er iemand de discussie binnenkomt stampen en me verwijten begint te maken zonder redenquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, ik ga even dit en een paar andere topics teruglezen om hier en daar een zinnetje van jou te vinden dat hier mogelijk mee te maken zou kunnen hebben. Dat gaat even duren.
Of misschien heb ik daar eigenlijk geen zin in.
Dat doe ik toch ook iedere keer?quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja prima, snap ik maar ik ga niet iedere post hetzelfde zeggen voor het geval dat er iemand de discussie binnenkomt stampen en me verwijten begint te maken zonder reden![]()
Vraag het me dan gewoon
Neequote:Op woensdag 19 maart 2025 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat doe ik toch ook iedere keer?
quote:
quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpquote:
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerp![]()
Komt ik later op terug
Waar klinkt ik verrast?quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd.
Je zou mijn bijdrages ook wat beter kunnen lezen, dan was je niet zo verrast
Als je reageert op iets wat je hebt af gedaan met "zei ik al", met "Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpquote:
Zeg jij nou maar niks hequote:
Misschien moet je zelf je eigen bijdrages eens nalezen ...quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je reageert op iets wat je hebt af gedaan met "zei ik al", met "Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpKomt ik later op terug".
Dan is de kans dat je dat ook echt doet natuurlijk minimaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |