die staan hierbovenquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dank je voor de inhoudelijke reactie.
komt omdat de Amerikaanse schepen nagenoeg onbewapend zijnquote:Op woensdag 19 maart 2025 09:07 schreef capricia het volgende:
Als je een vliegdekschip wil, dan is dat toch onderdeel van een carrier strike group?
Dus dan moet je ook de begeleidende schepen hebben..toch?
Anti-onderzeebootjagers, begeleidende fregatten. En wellicht zelf onderzeeërs.
Is wel mooi spul hoor.
Jij hebt de waarheid in pacht, vind het niet nodig om die te onderbouwen en zit niet te wachten op een inhoudelijke discussie, want dat heeft toch geen nut? Wij kunnen toch niet met een zinvolle bijdrage komen omdat we er allemaal niets van begrijpen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
die staan hierboven
elke beer die je op de weg gooit is al afgeschoten, ga ik niet nog een keer doen
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Ulx het volgende:
Duitsland heeft nog wel de Tornado ECR maar die loopt tegen het einde aan. Eurofighter heeft wel een ECR variant van de Typhoon in ontwikkeling, maar daar ligt wel een potentieel probleem. Er zijn niet zo veel toestellen.
Onze F-35's kunnen SEAD doen, dus dat scheelt, maar dedicated jammers hebben we niet volgens mij. Daar zal Thales wel wat voor kunnen bouwen. Het lijkt me handig om iets te hebben dat droneswarms uit te lucht kan halen door er gewoon langs te vliegen.
Ja, de ontwikkeling ging naar lange afstand raketten, om van een zo groot mogelijke afstand een groot stealth vliegtuig uit de lucht te kunnen schieten. Dus heel zelfstandig en steeds meer met een supersonische straalmotor en eventueel een raket voor de lancering. Steeds groter, zwaarder en duurder.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Ulx het volgende:
Duitsland heeft nog wel de Tornado ECR maar die loopt tegen het einde aan. Eurofighter heeft wel een ECR variant van de Typhoon in ontwikkeling, maar daar ligt wel een potentieel probleem. Er zijn niet zo veel toestellen.
Onze F-35's kunnen SEAD doen, dus dat scheelt, maar dedicated jammers hebben we niet volgens mij. Daar zal Thales wel wat voor kunnen bouwen. Het lijkt me handig om iets te hebben dat droneswarms uit te lucht kan halen door er gewoon langs te vliegen.
Ja, hobbydrones doen niets zonder externe besturing, maar alle serieuze drones kunnen zichzelf besturen. Het is alleen de vraag of ze ook zelfstandig kunnen schieten / een bom kunnen laten afgaan. Meestal wil je dat daarvoor iemand op een knop drukt. Maar zelfverdediging is dan een groot, grijs gebied.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.
Niet allemaal en daarnaast valt er nog genoeg aan andere elektronica te frituren.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Drones gaan tegenwoordig over op AI en glasvezel.
Lijkt me terecht. Gewoon in de EU kopen. Het is niet de bedoeling dat landen die niet in de EU willen zitten of daar handelsoorlogen mee beginnen beloond worden met vette contracten. Als een EU-land dat zelf wil doen staat het ze uiteraard vrij.quote:https://bsky.app/profile/shashj.bsky.social/post/3lkqopijgdc25
An important moment. "Arms companies from the US, UK and Turkey will be excluded from a new ¤150bn EU defence funding push unless their home countries sign defence and security pacts with Brussels." https://www.ft.com/content/eb9e0ddc-8606-46f5-8758-a1b8beae14f1
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Lijkt me terecht. Gewoon in de EU kopen. Het is niet de bedoeling dat landen die niet in de EU willen zitten of daar handelsoorlogen mee beginnen beloond worden met vette contracten. Als een EU-land dat zelf wil doen staat het ze uiteraard vrij.
Nee, de EU zit niet in NAVO.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is heel raar want al die landen zitten in de NAVO en hebben dus een verdedigingsverdrag met de EU.
Hoewel niet letterlijk met de EU komt het wel op hetzelfde neer.
Ja dat weet ik. Dat doet niks af aan wat ik zeg.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.
Nee hoor. Driekwart van de EU legers heeft Leopard tanks, CV90 IFV's, gebruikt Duitse, Zweedse, Franse artillerie. en ga zo maar door. De VS is eigenlijk vooral belangrijk voor vliegtuigen, helikopters, luchtafweer en dergelijke. Kijk maar gewoon op de defensie sites van de landen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve Frankrijk kocht de rest van de EU (vooral de afgelopen paar jaar) verreweg de meeste van hun wapens van de VS.
Wat is dit nu voor vreemde reactiequote:Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij hebt de waarheid in pacht, vind het niet nodig om die te onderbouwen en zit niet te wachten op een inhoudelijke discussie, want dat heeft toch geen nut? Wij kunnen toch niet met een zinvolle bijdrage komen omdat we er allemaal niets van begrijpen?
Het is maar waar je naar kijkt. De goedkope dingen, zoals auto's, geweren en kogels, komen overal vandaan, zelfs uit de EU. De dure dingen, zoals vliegtuigen en raketten, komen voornamelijk uit de VS. De hele grote dingen, zoals schepen, worden wel lokaal gebouwd, maar de wapensystemen komen weer voornamelijk uit de VS.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor. Driekwart van de EU legers heeft Leopard tanks, CV90 IFV's, gebruikt Duitse, Zweedse, Franse artillerie. en ga zo maar door. De VS is eigenlijk vooral belangrijk voor vliegtuigen, helikopters, luchtafweer en dergelijke. Kijk maar gewoon op de defensie sites van de landen.
Ik heb twee hele uitgebreide en inhoudelijke reacties gepost. Die eerste heb je afgewimpeldquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor vreemde reactie
Ik heb netjes beargumenteerd waarom ik een nieuw Nederlands vliegdekschip nodig acht, tegenargument was 'te duur' en die heb ik netjes ontkracht met argumenten en bronnen
Ga er op in of ga er niet op in maar ik ben verder niet in gesprek met je, ik heb geen idee wie jullie zijn en ik heb absoluut de waarheid niet in pacht
Maar hier kan ik he-le-maal niks mee
In de EU gebruiken maar zeven landen de Patriot.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is maar waar je naar kijkt. De goedkope dingen, zoals auto's, geweren en kogels, komen overal vandaan, zelfs uit de EU. De dure dingen, zoals vliegtuigen en raketten, komen voornamelijk uit de VS. De hele grote dingen, zoals schepen, worden wel lokaal gebouwd, maar de wapensystemen komen weer voornamelijk uit de VS.
Dus, qua volume heb je gelijk, maar als je naar de kosten kijkt, gaat al gauw de helft van het geld naar de VS. En dat zijn vaak hele complexe dingen die veel onderhoud (onderdelen) en software updates nodig hebben, of de ammunitie (raketten) die we verschieten. Het beste voorbeeld: Patriot systemen. Die zijn heel gewild en alle raketten, die een paar miljoen per stuk kosten en we niet aangesleept krijgen, komen uit de VS.
Is er ergens een uitgebreid overzicht van wie hoeveel van wat gebruikt?quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
In de EU gebruiken maar zeven landen de Patriot.
Ik zou daar naar vragen voor je stelt dat verreweg de meeste wapens uit de VS komenquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is er ergens een uitgebreid overzicht van wie hoeveel van wat gebruikt?
Ik heb net een heel uitgebreid overzicht zitten bekijken, maar dat ging alleen over de waarde.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zou daar naar vragen voor je stelt dat verreweg de meeste wapens uit de VS komen
Ik ookquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:08 schreef sp3c het volgende:
Niet geklikt maar ik zie al gelijk een leopard2
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzinquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb twee hele uitgebreide en inhoudelijke reacties gepost. Die eerste heb je afgewimpeld
De Garibaldi is toch uit de vaart? De Cavour kan wel tanks en IFV's meenemen. Die kostte 1,4 miljard in 2005quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzin
Dit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Invincible-class_aircraft_carrier
https://en.m.wikipedia.or(...)helicopter_destroyer
https://en.m.wikipedia.or(...)r_Giuseppe_Garibaldi
Zijn geen landingsschepen, totaal niet geschikt voor want er is geen dock, geen voertuigen dek en er zijn geen landingsboten aan boord ... enige manier waarop je er troepen mee aan land kunt zetten is met de helikopters of de reddingssloepen maar dan is elk fregat ook een landingsschip
en als je het landingsschepen wilt noemen vind ik dat ook prima
Dan hebben we 1 (liefst 2) landingsschip nodig van 200 meter lang dat max 20.000 water verplaatst en met 20 toestellen aan boord waaronder 35b
Kosten 2 tot 3 miljard Incl. Vlieggroep
Ah, je zit dan dus al op een maatje groter.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die tweede heb ik dan gemist maar de afgewimpelde is gewoon weer rare verzonnen onzin
Dit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Invincible-class_aircraft_carrier
https://en.m.wikipedia.or(...)helicopter_destroyer
https://en.m.wikipedia.or(...)r_Giuseppe_Garibaldi
Zijn geen landingsschepen, totaal niet geschikt voor want er is geen dock, geen voertuigen dek en er zijn geen landingsboten aan boord ... enige manier waarop je er troepen mee aan land kunt zetten is met de helikopters of de reddingssloepen maar dan is elk fregat ook een landingsschip
en als je het landingsschepen wilt noemen vind ik dat ook prima
Dan hebben we 1 (liefst 2) landingsschip nodig van 200 meter lang dat max 20.000 water verplaatst en met 20 toestellen aan boord waaronder 35b
Kosten 2 tot 3 miljard Incl. Vlieggroep
Maatje kleiner, ik heb het constant over Cavour gehadquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, je zit dan dus al op een maatje groter.
Ik dacht dat een F-35B ongeveer 100 miljoen kost, zonder onderdelen en zo. Dus 20 daarvan kosten al 2 miljard. Dus hoeveel wil je er dan? Een paar? En wat is de rest? Helikopters? Om wat te doen? Of landingsvaartuigen?
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maatje kleiner, ik heb het constant over Cavour gehad
zei ik alquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.
Wat wil je daar nog bij voor de bescherming en de logistiek?
Nou, je moet de gewone taken ook kunnen blijven doen naast de VS helpen met die hobby-oorlogen van ze. Dus daar moet je rekening mee houden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wegens zo'n expeditie je vloot in Den Helder niet fatsoenlijk kan functioneren.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dan is het wel zo handig dat je dat nu ook zegt. Dus je wilt een carrier van 1,4 miljard en 10 vliegtuigen van 1 miljard. En dan maal twee, want de helft is gemiddeld in onderhoud. Ok, en nog wat helikopters en zo. Dus ruim 5 miljard in aanschaf en dan jaarlijks een paar honderd miljoen aan personeel, vastgoed, onderdelen en onderhoud.
Ok, ik ga even dit en een paar andere topics teruglezen om hier en daar een zinnetje van jou te vinden dat hier mogelijk mee te maken zou kunnen hebben. Dat gaat even duren.quote:
Ja prima, snap ik maar ik ga niet iedere post hetzelfde zeggen voor het geval dat er iemand de discussie binnenkomt stampen en me verwijten begint te maken zonder redenquote:Op woensdag 19 maart 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, ik ga even dit en een paar andere topics teruglezen om hier en daar een zinnetje van jou te vinden dat hier mogelijk mee te maken zou kunnen hebben. Dat gaat even duren.
Of misschien heb ik daar eigenlijk geen zin in.
Dat doe ik toch ook iedere keer?quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja prima, snap ik maar ik ga niet iedere post hetzelfde zeggen voor het geval dat er iemand de discussie binnenkomt stampen en me verwijten begint te maken zonder reden![]()
Vraag het me dan gewoon
Neequote:Op woensdag 19 maart 2025 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat doe ik toch ook iedere keer?
quote:
quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpquote:
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerp![]()
Komt ik later op terug
Waar klinkt ik verrast?quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd.
Je zou mijn bijdrages ook wat beter kunnen lezen, dan was je niet zo verrast
Als je reageert op iets wat je hebt af gedaan met "zei ik al", met "Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpquote:
Zeg jij nou maar niks hequote:
Misschien moet je zelf je eigen bijdrages eens nalezen ...quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je reageert op iets wat je hebt af gedaan met "zei ik al", met "Dat is een hele andere vraag en een heel ander onderwerpKomt ik later op terug".
Dan is de kans dat je dat ook echt doet natuurlijk minimaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |