-copyright-quote:Huishoudelijke hulp via gemeente wordt duurder voor mensen met diepere zakken: kan oplopen tot 328 euro per maand
Dianne Bleeker
Aangepast: 55 min geleden57 min geledenin Binnenland
Den Haag - Mensen met een hoger inkomen krijgen vanaf 2027 geen goedkope huishoudelijke hulp meer van de gemeente.
Nu betaalt iedereen die bij de gemeente hulp vraagt een eigen bijdrage van 21 euro per maand, dat kan in de toekomst oplopen tot 328 euro per maand.
quote:.
ja waar je kan kaarten en schelden op andere ouwe zeikerdsquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:50 schreef Knipoogje het volgende:
Ah, het enige onderwerp op Fok waar ik het eens ben met MichaelMoore
Komop, bouwen die ouderencommunities met centrale zorgfuncties zodat alles bij elkaar zit en flink kostenverlagend werkt
En dan nog meer personeelstekorten bij de verzorgingstehuizen? Want dat is het gevolg.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:50 schreef Knipoogje het volgende:
Komop, bouwen die ouderencommunities met centrale zorgfuncties zodat alles bij elkaar zit en flink kostenverlagend werkt
mar ik mag me ZZP huishoudelijke zorg uren toch meenemen danquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan nog meer personeelstekorten bij de verzorgingstehuizen? Want dat is het gevolg.
Daarnaast klopt de volledige titel niet, dit is geen ZZP en geen mantelzorg, dit gaat om huishoudelijke hulp die je via de gemeente krijgt.
Mantelzorgers zijn bijna altijd gratis en dan gaat het in elk geval om een familielid of vriend. ZZP mantelzorg kan dus niet eens.
@:Capricia of @:Cyan9, kunnen jullie de titel aanpassen?
Dat is PGB neem ik aan, geen ZZP.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mar ik mag me ZZP huishoudelijke zorg uren toch meenemen dan
die zijn toegezegd he
WMOquote:
PGB zit dan weer in de WMO. Het PersoonsGebonden Budget binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.quote:
Is dat zo? Al die ZZPers die nu aan-huis zorg verlenen werken niet bij die tehuizen en hebben dan dagelijks een paar uurtjes minder reistijd. Bij mijn oma kwamen ook elke dag 1 of 2 zorgverleners de boel beetje kuisen en haar in bad doen. En dan gingen ze weer weg naar de volgende woning ver weg. Ik neem aan dat er zo duizenden zorgverleners van oudje naar oudje rijden/fietsen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan nog meer personeelstekorten bij de verzorgingstehuizen? Want dat is het gevolg.
Als je in een bejaardentehuis of zelfs een verzorgingstehuis (of een gehandicapteninstelling als je gehandicapt was) zat, moesten de kinderen het ook minstens deels doen, daar is schoonmaakwerk door mensen uit de omgeving tegenwoordig meestal ook verplicht.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn kinderen hebben geen tijd hoor , en gelijk hebben ze
is hun schuld dat de bejaarden huizen dicht zijn?/
Maar die kunnen niet weg, want het grootste deel van de mensen die zorg nodig hebben (lang niet allemaal ouderen, ook mensen met beperkingen) willen niet in een bejaardentehuis.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:05 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Is dat zo? Al die ZZPers die nu aan-huis zorg verlenen werken niet bij die tehuizen en hebben dan dagelijks een paar uurtjes minder reistijd. Bij mijn oma kwamen ook elke dag 1 of 2 zorgverleners de boel beetje kuisen en haar in bad doen. En dan gingen ze weer weg naar de volgende woning ver weg. Ik neem aan dat er zo duizenden zorgverleners van oudje naar oudje rijden/fietsen.
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
PGB zit dan weer in de WMO. Het PersoonsGebonden Budget binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Leuk al die afkortingen. Maar deze wet heeft niks te maken met uren, alleen met tarieven, voor zover ik weet.Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)quote:
Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Officieel heet deze wet Wmo 2015.
j aja , heb jij kinderen> ?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je in een bejaardentehuis of zelfs een verzorgingstehuis (of een gehandicapteninstelling als je gehandicapt was) zat, moesten de kinderen het ook minstens deels doen, daar is schoonmaakwerk door mensen uit de omgeving tegenwoordig meestal ook verplicht.
dat zegt Stef Blokquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die kunnen niet weg, want het grootste deel van de mensen die zorg nodig hebben (lang niet allemaal ouderen, ook mensen met beperkingen) willen niet in een bejaardentehuis.
En die gaan ze niet krijgen, want niet 1 op de 3 werkenden gaat in de zorg werken. Zo simpel zit het.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat zegt Stef Blok
in 2040 wonen er 5 miljoen ouderen boven 70 jaar , die hebben allermaal prive thuiszorg nodig
van die gehoorzame vrouwenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:55 schreef Richestorags het volgende:
Tijd voor schoonmaakrobots van de gemeente dus.
Wat zijn dat?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mar ik mag me ZZP huishoudelijke zorg uren
Meenemen waar naartoe?quote:toch meenemen dan
Maar kunnen geherindiceerd worden.quote:die zijn toegezegd he
Kijk, jouw kinderen vallen onder de categorie 'mantelzorgers'.quote:mijn kinderen hebben geen tijd hoor , en gelijk hebben ze
Nee. En dus?quote:is hun schuld dat de bejaarden huizen dicht zijn?/
Bron?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je in een bejaardentehuis of zelfs een verzorgingstehuis (of een gehandicapteninstelling als je gehandicapt was) zat, moesten de kinderen het ook minstens deels doen, daar is schoonmaakwerk door mensen uit de omgeving tegenwoordig meestal ook verplicht.
Mijn omgeving. Het is natuurlijk geen wettelijke verplichting, maar een eis als je ergens woont.quote:
Een 'eis'?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn omgeving. Het is natuurlijk geen wettelijke verplichting, maar een eis als je ergens woont.
Het is dus hooguit een morele verplichting (maar dat is mantelzorgen 'thuis' ook; en dat is bij je vader of moeder 'gewoon' op bezoek gaan ook).quote:Hier zie je het ook:
https://www.zorgvisie.nl/blog/verplichte-mantelzorg-1343032w/
https://www.mantelzorg.nl(...)aasten-van-bewoners/
https://eenvandaag.avrotr(...)en-gaat-gewoon-door/
Ik zie nu dat er geen echte verplichting kan zijn: https://mantelzorgelijk.n(...)zorgtaken-overneemt/
Maar reken maar dat er dan gewoon minder wordt schoongemaakt, gewandeld of wat er dan ook 'geëist' wordt.
Van Rijn als staatssecretaris was hier ook enthousiast over: https://www.nationalehulp(...)erplichte-mantelzorg
als je naar een ander (bejaarden) huis gaat dan raak je de afgesproken zorguren kwijt??quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat zijn dat?
[..]
Meenemen waar naartoe?
[..]
Maar kunnen geherindiceerd worden.
[..]
Kijk, jouw kinderen vallen onder de categorie 'mantelzorgers'.
[..]
Nee. En dus?
de kinderen van mijn broer zouden ook mantelzorg moeten doen , nou vorige maand viel ie op de grond en heeft en mooi de hele nacht gelegenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn omgeving. Het is natuurlijk geen wettelijke verplichting, maar een eis als je ergens woont.
Hier zie je het ook:
https://www.zorgvisie.nl/blog/verplichte-mantelzorg-1343032w/
https://www.mantelzorg.nl(...)aasten-van-bewoners/
https://eenvandaag.avrotr(...)en-gaat-gewoon-door/
Ik zie nu dat er geen echte verplichting kan zijn: https://mantelzorgelijk.n(...)zorgtaken-overneemt/
Maar reken maar dat er dan gewoon minder wordt schoongemaakt, gewandeld of wat er dan ook 'geëist' wordt.
Van Rijn als staatssecretaris was hier ook enthousiast over: https://www.nationalehulp(...)erplichte-mantelzorg
mijn kinderen komen ook nooit hier, een keer per jaar of zoquote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Een 'eis'?
Een eis zonder rechtsgrondslag.
[..]
Het is dus hooguit een morele verplichting (maar dat is mantelzorgen 'thuis' ook; en dat is bij je vader of moeder 'gewoon' op bezoek gaan ook).
Dan kan de gemeente herindiceren ja.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je naar een ander (bejaarden) huis gaat dan raak je de afgesproken zorguren kwijt??
lijkt me sterk
ja heb je dat weer, beter gaan ze weer bejaarden huizen bouwen, heb je al dat gezeur nietquote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan kan de gemeente herindiceren ja.
En verkas je naar een andere gemeente, zul je sowieso een nieuwe indicatie moeten aanvragen.
En 'ze' is?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de kinderen van mijn broer zouden ook mantelzorg moeten doen , nou vorige maand viel ie op de grond en heeft en mooi de hele nacht gelegen
ze zeiden , er is toch mantelzorg van de gemeente ,daar betaal je belasting voor he
Ik denk niks. Het is jouw familie, niet de mijne.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn kinderen komen ook nooit hier, een keer per jaar of zo
ze zijn druk , ja dat is zo, kinderen hobby andere werk soms in usa
ik gawel een sdaar heen
jij denk dat ze 150km komen rijden om hier schoon te maken ??
dacht het niet
ga maar naar de gemeente zeqggen ze daar betaal je belasting voor
nee men zegt de overheid wil het via de gemeente doen , ok bel ze maarquote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk niks. Het is jouw familie, niet de mijne.
Jij wilt de gemeente bellen om je vader van de grond op te rapen?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee men zegt de overheid wil het via de gemeente doen , ok bel ze maar
Volgens mij ben jij (al een tijdje) oud genoeg om te mogen stemmen.quote:en gelijk hebben ze , hebben wij gevraagd om de bejaardenhuizen te sluiten?/
in mijn huis kan een heel groot gezin
de kinderen van mijn broer , de WMO contactpersoon zeiden zequote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Jij wilt de gemeente bellen om je vader van de grond op te rapen?
ik heb nooit op stef blok gestemdquote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij (al een tijdje) oud genoeg om te mogen stemmen.
quote:Sluiting 800 verzorgingshuizen dreigt'
800 verzorgingshuizen worden met sluiting bedreigd, als het kabinet zijn huidige plannen doorzet. Dat stellen Wine te Meerman en Eveline Castelijns, organisatieadviseurs op het gebied van zorg en welzijn van organisatieadviesbureau Berenschot.
Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat 800 verzorgingshuizen moeten verdwijnen. Inmiddels staan er al verzorgingshuizen leeg.
Ook worden nieuwbouwprojecten op het laatste moment afgeblazen.
En dat terwijl het aantal 65-plussers de komende jaren
naar verwachting zal stijgen, van 2,6 miljoen in 2011 tot een piek van
4,6 miljoen in 2039. Onderzoeker Wine te Meerman van Berenschot: '
Ik denk dat veel mensen nog niet beseffen hoe ingrijpend dit beleid is. De gevolgen zijn volgens mij niet goed genoeg doordacht. Het gaat iets te drastisch.'
Ja die hebben het wiel ook niet uitgevonden, zie ikquote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de kinderen van mijn broer , de WMO contactpersoon zeiden ze
nou dat valt mee, die zijn niet domquote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja die hebben het wiel ook niet uitgevonden, zie ik
Wel wereldvreemd.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat valt mee, die zijn niet dom
En ik nooit op Wine te Meerman of Eveline Castelijns.quote:
Het wordt genoemd als je binnen komt, als je daar komt wonen, dat is dus wel iets meer dan een morele verplichting.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Een 'eis'?
Een eis zonder rechtsgrondslag.
[..]
Het is dus hooguit een morele verplichting (maar dat is mantelzorgen 'thuis' ook; en dat is bij je vader of moeder 'gewoon' op bezoek gaan ook).
De mantelzorger komt er toch niet te wonen?!quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt genoemd als je binnen komt, als je daar komt wonen, dat is dus wel iets meer dan een morele verplichting.
Nee, er wordt je bij aanmelding gemeld dat je voor een x aantal uur aan mantelzorg moet zorgen, zo werkt het echt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:24 schreef r_one het volgende:
[..]
De mantelzorger komt er toch niet te wonen?!
Tegen de bejaarde?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er wordt je bij aanmelding gemeld dat je voor een x aantal uur aan mantelzorg moet zorgen, zo werkt het echt.
Ja, of de mensen die mee komen bij inschrijving.quote:
Je zult maar kinderloos zijn ....quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, of de mensen die mee komen bij inschrijving.
Zoals gezegd: echt verplichten kunnen ze het niet, maar het wordt echt wel zo gebracht. In gehandicapteninstellingen ook steeds vaker.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Je zult maar kinderloos zijn ....
En als je "als mens die meekomt" zegt dat ze de boom in kunnen?
Of je zegt 'Ja' () of niks (
) maar doet 'Nee' (
) ?
Zijn ze bij mij toch echt aan het verkeerde adres, ga ik ze eventjes haarfijn het concept 'mantelzorg' uitleggenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals gezegd: echt verplichten kunnen ze het niet, maar het wordt echt wel zo gebracht. In gehandicapteninstellingen ook steeds vaker.
nee dat slaat nergens opquote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er wordt je bij aanmelding gemeld dat je voor een x aantal uur aan mantelzorg moet zorgen, zo werkt het echt.
Hoo hoo, even inbinden hè.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
mantelzorg is een loze nietszegggende kreet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoo hoo, even inbinden hè.
Mantelzorg is zeer dankbaar en (door de hulpbehoevende) zeer gewaardeerd werk hoor.jawel dat weet ik , dat is zoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mensn die in een bejaarden huis gaan werken die vinden dat erg leuk werk ,
maar een projektmanager die net thuis is gekomen, die wil niet lastig gevallen worden met gezeur
Je kunt het absoluut niet afdwingen
sommigen hebben helemaal niets met mantelzorg , echt nietsEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
En velen doe het uit liefde voor hun naaste. Dat wegzetten als een 'loze nietszeggende kreet' vind ik nogal wat.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawe dat weet ik
maar je kunt het absoluut niet afdwingen
sommigen hebben helemaal niets met mantelzorg , echt niets
voor de een is het hun dagelijjks leven en zinvol bestaan, voor de ander is het gezeurquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:25 schreef r_one het volgende:
[..]
En velen doe het uit liefde voor hun naaste. Dat wegzetten als een 'loze nietszeggende kreet' vind ik nogal wat.
Gezeur ..... dat zegt dan alles over "de ander"quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor de een is het hun dagelijjks leven en zinvol bestaan, voor de ander is het gezeur
jaquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Gezeur ..... dat zegt dan alles over "de ander"
Wat een vergelijkingquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja
de een vind aan de auto sleutelen leuk , de ander vind het onderhoud gezeur
mensen een morele verplichting of schuldgevoel opleggen is niet goedquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat een vergelijking
Dan ruil je je bejaarde vader of moeder toch in voor een youngtimer![]()
Mensen vergelijken met een auto nog minder.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensne ene morele verplichting of schuldgevoel opleggen is niet goed
j a sommigen zijn dol op een hond , een ander vind het stinkbeestenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Mensen vergelijken met een auto nog minder.
Hou op, wil je.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j a sommigen zijn dol op een hond , een ander vind het stinkbeesten
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:25 schreef r_one het volgende:
[..]
En velen doe het uit liefde voor hun naaste.
En dat betekent?quote:
bullshitquote:
Ik praat niemand een schuldgevoel aan. Maar het uitkotsen van liefdevolle mantelzorgers is voor mij (ver over) de grens. Dan zit je niet helemaal dicht.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bullshit
je moet mensen geen schuldgevoel aanpraten als je jezelf daarmee op een voetstuk denkt te kunnen plaatsen
ik kots niemand uitquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik praat niemand een schuldgevoel aan. Maar het uitkotsen van liefdevolle mantelzorgers is voor mij (ver over) de grens. Dan zit je niet helemaal dicht.
Dat deed je wel degelijk, en niet zo zuinig ook.quote:
jaquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat deed je wel degelijk, en niet zo zuinig ook.
Een post met alleen maar "![]()
![]()
![]()
" (in reactie op) is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja
nou ik vind dat de overheid haar taak moet pakken en geen ouderenzorg moet neerleggen bij buren en kinderen die daar niet voor opgeleid zijn en geen tijd voor hebben
de ovrheid moet dit weer zelf oppakken en de dure ZZP thuiszorg inzetten als bejaarden verzorgsters
nou het is tijd dat de overheid hier weer zelf voorgaat zorgen en niet thuis , want thuis is daar niet op ingerichtquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:56 schreef kladderadatsch het volgende:
O o o, wat een 'discussie' weer met onze mister moore! Jij moet een podcast beginnen, michael of nog beter misschien willen ze je wel bij VI hebben!![]()
![]()
Thuis is daar prima op ingericht, beter dan het ooit geweest is, dus praat geen poep.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou het is tijd dat de overheid hier weer zelf voorgaat zorgen en niet thuis , want thuis is daar niet op ingericht
je kunt niet van de buurman verwachten dat ie zijn buurvrouw van 80 gaat wassen sochtendsquote:Op zaterdag 15 maart 2025 00:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Thuis is daar prima op ingericht, beter dan het ooit geweest is, dus praat geen poep.
Je kent het fenomeen "thuiszorg"?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:02 schreef michaelmoore het volgende:
je kunt niet van de buurman verwachten dat ie zijn buurvrouw van 80 gaat wassen sochtends
ja dat de buurman van 30 dat wassen van de buurvrouw van 80 bij de buurvrouw thuis gaat doen , niet dat de buurvouw naar de buren gaatquote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Je kent het fenomeen "thuiszorg"?
hoop ik
quote:Mantelzorgwaardering
Jouw gemeente heeft jaarlijks een bedrag in kas voor de 'waardering van mantelzorgers'.
Dit is verplicht voor alle gemeentes van Nederland - en het is geregeld in de de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
De hoogte en de manier van geven van mantelzorgwaardering verschilt per gemeente.
De ene gemeente geeft een geldbedrag of een cadeaubon, de andere gemeente schenkt bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of organiseert een activiteit op de jaarlijkse dag van de mantelzorg.
quote:Meerkosten
Als mantelzorger heb je vaak extra uitgaven. Denk aan reis- en vervoerskosten, kosten voor extra kinderopvang, telefoonkosten of het geld dat je uitgeeft voor extra wasmiddel.
Hiervoor gebruikt de belastingdienst het woord 'meerkosten'.
Meerkosten kun je als mantelzorger niet van de belasting aftrekken.
Maar degene waar je voor zorgt, kan dat misschien wel.
IJdele hoop dus, je kent het fenomeen "thuiszorg" dus niet.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat de buurman van 30 dat wassen van de buurvrouw van 80 bij de buurvrouw thuis gaat doen , niet dat de buurvouw naar de buren gaat
dat is thuiszorg , alles moet thuis gebeuren tot de dood , dat is mantelzorg
https://mantelzorgelijk.n(...)-voor-mantelzorgers/
Maar je kunt er een cado bon voor krijgen van degene die jij mantelzorg thuis geeft of van de gemeente
[..]
[..]
dus thuiszorg is geen zorg thuis?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:36 schreef r_one het volgende:
[..]
IJdele hoop dus, je kent het fenomeen "thuiszorg" dus niet.
(of wilt het niet kennen)
Zinloze discussie zo, op deze manier. Gegroet en de mazzel.
Is je google stuk?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus thuiszorg is geen zorg thuis?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorgquote:
quote:Thuiszorg is verzorging en verpleging die bij cliënten thuis wordt geleverd.
Zo en nou nog effe Ctrl-F "buurman" ....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorg
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat slaat nergens op
mantelzorg is een loze nietszegggende kreet
Niemand kan verplicht worden , soms dan belt het ziekenhuis kinderen op als vader weg moet en dan zeggen ze ,
We komen hem NU brengen en dan brengen ze vader, met de ambulance, heb ik wel eens gehoord, ,
Ziekenhuizen weten vaak niet wat ze met een persoon moeten doen, die uitbehandeld is
Weet je wat de huisarts zegt als je daar over praat,??
Gewoon weggaan ,, niet thuis zijn , ze brengen hem maar ergens in een opvang, het is niet jouw schuld dat de overheid de opvang voor ouderen weg doet
Vraag maar aan je huisarts
Volstrekt oneens.quote:Op zondag 16 maart 2025 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.
Beter ben je er als familie helemaal niet bij in ziekenhuizen etc. Hooguit alleen op bezoek. En zeker niet bij gesprekken.
Oh, ik was er ook bij. Natuurlijk. En ik deed samen met mijn moeder de gesprekken.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Volstrekt oneens.
Ik ben blij dat ik er wél bij ben geweest iedere keer; (zowel mijn vader als) mijn moeder waren bij opname dusdanig ziek, dat ze zelf niet in staat waren helder medische informatie voor de anamnese aan te geven.
En dan nóg worden er fouten gemaakt (een antibioticum wat ze ab-so-luut niet kon verdragen, zat op dag #4 keurig een pilletje van in zo'n potje .... ik had niet veel woorden nodig om binnen 5 minuten het juiste antibioticum op het nachtkastje te krijgen).
Elk gesprek werd ik keurig als eerste contactpersoon op de hoogte gehouden en mijn vragen beantwoord. Nooit meegemaakt dat er druk op mij als mantelzorger werd gelegd.
Als ik "slechts op bezoek" was gekomen en me verder niet met haar bemoeit had, had ik haar de afgelopen 15 jaar al drie keer eerder kunnen laten cremeren.
(uiteindelijk is ze ruim een jaar geleden gestorven, puur door ouderdom .... thuis!)
Ik weet niet beter dan dat het transferbureau van het ziekenhuis dit regelt. Vraag #1 was steevast: heeft mevrouw thuiszorg? (antwoord: ja).quote:Op zondag 16 maart 2025 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik was er ook bij. Natuurlijk. En ik deed samen met mijn moeder de gesprekken.
Maar dat ze na de operatie niet zomaar naar huis zou kunnen, werd toch echt bij mij neergelegd. Ik moest maar voor haar zorgen thuis. En anders moest ik maar van alles gaan regelen.
Toen ik bij de huisarts dit na vroeg (ik weet namelijk helemaal niet hoe dit alles in elkaar zit, wat de normale gang van zaken is), kreeg ik een heel ander antwoord.
Dat gebeurt dus ook: de WMO 2015quote:Op zondag 16 maart 2025 01:21 schreef Origami94 het volgende:
Een van de weinige keren dat ik het eens ben met de VVD/PVV.
Toch belachelijk dat je geld krijgt omdat je je eigen huis niet kan schoonmaken. De overheid moet zich bezig houden met basistaken, de vrije markt en grote bedrijven zo min mogelijk subsidieren en zorgen voor een goede zorg.
Ik heb geen kennis of ervaring met een transferbureau. Ik vroeg enkel hoe het na de operatie zou gaan qua revalidatie.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan dat het transferbureau van het ziekenhuis dit regelt.
Ik heb wel eens glashard geweigerd moeder mee te nemen (ontslag op aangeven van een verpleger: "mevrouw, we zetten u gewoon bij de hoofdingang neer") en geëist dat ikzelf eerst de verantwoordelijke afdelingsarts te spreken kreeg.
Dat kan ik me heel goed voorstellen ja.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen kennis of ervaring met een transferbureau. Ik vroeg enkel hoe het na de operatie zou gaan qua revalidatie.
En dat werd gewoon op mij afgewimpeld in dat gesprek. Dat is echt heel naar.
Eenmalige ervaring ja en goeie levensles (je word er heel assertief van). De volgende keren is ze naar een ander ziekenhuis gebracht (HA was op de hoogte, stond ook in haar medisch dossier). Dáár deden ze het voorbeeldig.quote:Dus ze zetten wel druk op je. En dat is ook jouw ervaring. Je hebt zelf dus glashard moeten weigeren je moeder mee te nemen 'we zetten haar wel bij de uitgang'.
Dat is het ook en absoluut klachtwaardig. Gelukkig was moeder (bij ontslag) mondig genoeg om aan te geven dat ze dan wel haar avondmaaltijd bij de hoofdingang wilde nuttigen want reken maar niet dat zoonlief me op zo'n manier komt halen (en ik had het ook niet gedaan, dat hadden moeder en ik telefonisch al wel kortgesloten).quote:Dit is compleet onbeschoft naar ouderen of zieken toe. Mijn moeder zou hiervan in paniek kunnen raken. Bah.
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat kan ik me heel goed voorstellen ja.
Maar dat is niet hoe het hoort en zegt meer over dát ziekenhuis dan in z´n algemeenheid.
[..]
Eenmalige ervaring ja en goeie levensles (je word er heel assertief van). De volgende keren is ze naar een ander ziekenhuis gebracht (HA was op de hoogte, stond ook in haar medisch dossier). Dáár deden ze het voorbeeldig.
[..]
Dat is het ook en absoluut klachtwaardig. Gelukkig was moeder (bij ontslag) mondig genoeg om aan te geven dat ze dan wel haar avondmaaltijd bij de hoofdingang wilde nuttigen want reken maar niet dat zoonlief me op zo'n manier komt halen (en ik had het ook niet gedaan, dat hadden moeder en ik telefonisch al wel kortgesloten).
(en toen belde de afdelingsarts mij alsnog op, in privétijd)
Door personeelstekorten is "de zorg" nogal onbeheersbaar geworden en dan krijg je dit geschuif met (lees: afschuiven van) patiënten.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.
Helaas is het dus geen uitzondering, blijkt maar weer.
ja kan mij niet wijsmaken dat al die ZZP zorg mensen iedere dag ( iedere dag komen ze bij mijn broer met de auto) dat dit goedkoper is dan dat men oude mensen en in een bejaardenhuis laat wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 01:21 schreef Origami94 het volgende:
Een van de weinige keren dat ik het eens ben met de VVD/PVV.
Toch belachelijk dat je geld krijgt omdat je je eigen huis niet kan schoonmaken. De overheid moet zich bezig houden met basistaken, de vrije markt en grote bedrijven zo min mogelijk subsidieren en zorgen voor een goede zorg.
ja je wordt gelijk tot eerste mantelzorger gebombardeerdquote:Op zondag 16 maart 2025 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.
Beter ben je er als familie helemaal niet bij in ziekenhuizen etc. Hooguit alleen op bezoek. En zeker niet bij gesprekken.
Want je krijgt meteen van alles op je gelegd en in je maag gesplitst.
Heel naar die sfeer in zo'n gesprek. Dat je je moeder wel in huis kunt nemen. Of in haar huis de zorg wel op je kunt nemen, etc.
En dan zegt de huisarts letterlijk: geen gehoor aan geven, want als jullie niets doen, dan moeten ze wel een revalidatie-plek regelen.
Het is heel cynisch allemaal.
wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo en nou nog effe Ctrl-F "broer" ....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorg
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
Dit https://www.hetcak.nl/ove(...)ssen-eigen-bijdrage/ lezende gaat het over alles wat valt onder wmo, en niet alleen de poetshulpquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
@:Capricia of @:Cyan9, kunnen jullie de titel aanpassen?
Het gaat om 'Eigen bijdrage voor Huishoudelijke hulp binnen de WMO gaat omhoog'.
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoelquote:Op zondag 16 maart 2025 03:26 schreef archito het volgende:
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.
Onrealistisch en volstrekt ontoereikend voor de enorme vergrijzingsgolf die ons te wachten staat.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoel
Dan komen er ook voldoende woningen leeg zonder te hoeven bouwen
We wonen niet in een derde wereldland waar moeder in een bijhokkie van de hut kruipt en daar dood gaat
Dat gebeurt in bejaardenhuizen vanzelf, dat zag ik bij mijn moeder voortdurend gebeuren dat jongere ouderen de hoogbejaarden meenamen op wandeltocht / rolstoeltocht en naar de kantinequote:Op zondag 16 maart 2025 09:00 schreef archito het volgende:
We ontkomen er niet aan dat de jongere ouderen (60-75) veel vaker voor de ouderen (75+) zullen moeten gaan zorgen op basis van mantelzorg.
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?
dat ik iedere dag mijn broer op de pot ga zetten wat een bejaardenhulp in een bejaarden huis doet ?
en zijn brood ga smeren?
Heb ik dan opeens geen leven meer omdat de overheid zonodig de bejaarden huizen wil sluiten om het permanent thuis wonen te bevorderen,
Omdat ouderen dat opeens heel graag willen volgens de VVD, in hun veel te grote huis, en dan gaan we de bejaardenhulp maar vervangen door zijn broer de verplichtte mantelzorger ??????
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
daarom moet het efficient , net als voorheen, maar vooral om de ziekenhuizen te ontlasten bij uitbehandeld en ontslagquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.
De zorg moet en is grotendeels over op de kerntaak: medische zorg. Anders is het totaal niet meer haalbaar, dan zijn er nog veel grotere personeelstekorten dan er nu al zijn.
En die 70+ ouderen die jij noemt, dat zijn vaak heel goede matelzorgers, de meeste mantelzorg wordt gedaan door gepensioneerden.
Het is geen uitzondering, maar ook niet de algemene gang van zaken. Ik heb lang genoeg in de zorg gewerkt om te weten dat het vaker op de correcte manier gaat dan niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.
Helaas is het dus geen uitzondering, blijkt maar weer.
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het is geen uitzondering, maar ook niet de algemene gang van zaken. Ik heb lang genoeg in de zorg gewerkt om te weten dat het vaker op de correcte manier gaat dan niet.
Pak je de wmo af, of maak je hem duur, op gebied van thuisbegeleiding en ambulante dagbesteding krijg je ook weer andere problemen. Dat vind ik met alle respect toch wat anders dan een poetsvrouwquote:Op zondag 16 maart 2025 05:07 schreef cnoska het volgende:
[..]
Dit https://www.hetcak.nl/ove(...)ssen-eigen-bijdrage/ lezende gaat het over alles wat valt onder wmo, en niet alleen de poetshulp
Dus ook begeleiding, regiotaxi, dagbesteding etc.
Dat snap ik, en die arts in dat ziekenhuis is daarin serieus tekort geschoten. Ik wil die situatie ook niet goedpraten hoor.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.
Dat ik dus serieus aan het googelen was hoe een revalidatie plek te boeken.
Want ja, dat moest je zelf regelen zei de arts in het ziekenhuis.
Dus ik weet helemaal niet wat wel of niet correct is.
Het was de huisarts die bij een ander bezoek vertelde dat het ziekenhuis dit zelf moet regelen en dat je er gewoon niet in mee moet gaan.
iedereen staat hier veel te naief inquote:Op zondag 16 maart 2025 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.
Dat ik dus serieus aan het googelen was hoe een revalidatie plek te boeken.
Want ja, dat moest je zelf regelen zei de arts in het ziekenhuis.
Dus ik weet helemaal niet wat wel of niet correct is.
Het was de huisarts die bij een ander bezoek vertelde dat het ziekenhuis dit zelf moet regelen en dat je er gewoon niet in mee moet gaan.
Bij hem komt ook een poetsmevrouw via de gemeentequote:Op zondag 16 maart 2025 11:21 schreef cnoska het volgende:
[..]
Pak je de wmo af, of maak je hem duur, op gebied van thuisbegeleiding en ambulante dagbesteding krijg je ook weer andere problemen. Dat vind ik met alle respect toch wat anders dan een poetsvrouw
Ik heb zeer de indruk dat je overal Nee op moet zeggen. Nee, ik kan die taken niet overnemen. Nee, ik kan hier niet iedere dag komen. Nee, ik kan dat niet regelen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen staat hier veel te naief in
Ik was net bij mijn broer en er komt IEDERE ochtend een juffrouw bij hem een band omdoen , omdat zijn buikvlies gescheurd is en ook savonds weer afdoen
Je zou denken dat kan een ander ook, maar ik zou dat niet kunnen , deze juffrouw die schrijft een uur en gaat er weer vandoor met de leaseauto
als mijn broer in een bejaardenhuis zou zitten , (dat zou ie heel graag willen)
dan gaat zoiets in de loop der dag mee in de reguliere werkzaamheden
Het is geen hoogstaand werk , maar een gewoon mens die kan dat niet
[..]
Bij hem komt ook een poetsmevrouw via de gemeente
thuiszorg is echt gruwelijk duur en zeer inefficient
men vraagt het mij niet , ik moet mijn eigen, veel te grote huis nog schoonmaken zelfquote:Op zondag 16 maart 2025 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb zeer de indruk dat je overal Nee op moet zeggen. Nee, ik kan die taken niet overnemen. Nee, ik kan hier niet iedere dag komen. Nee, ik kan dat niet regelen.
Want als je een vinger heeft, dan zit je er meteen voor onbepaalde tijd aan vast.
Dat zijn twee totaal verschillende beroepen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
je kunt wel mantelzorger zijn maar dat beperkt zich tot een keer per week koffie drinken en een stukje wandelenquote:Op zondag 16 maart 2025 13:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Lekker VVD blijven stemmen mensen… (of de andere rechtse partijen natuurlijk).
Al gaat de PvdA ook niet bepaald vrijuit in het veroorzaken van de huidige onhoudbare situatie.
In de huidige samenleving waarin iedereen alleen maar meer zal moeten werken om nog rond te komen of comfortabel te kunnen leven is meer zorgen voor naasten niet realistisch.
Nog los van het feit dat ik het ook onwenselijk vind. Natuurlijk is omzien naar je naasten een nobele taak, maar het is ook een vorm van emancipatie dat mensen niet meer afhankelijk hoeven te zijn van familie voor hun zorg.
Niet iedereen kan goed overweg met hun directe familie en niet iedereen is geschikt als mantelzorger.
Daarom moeten inderdaad zo snel mogelijk de bejaardenhuizen en verzorgingshuizen weer worden heropend.
Het sluiten van de bejaardenhuizen is een kapitale blunder en van ongekende domheid en kortzichtigheid.
dat ligt aan de manier waarop het na het sluiten van die 800 bejaarden huizen is ingeregeld door de poltitiek , lees VVDquote:Op zondag 16 maart 2025 13:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat zijn twee totaal verschillende beroepen.
En ook twee totaal verschillende bekostigingen.
Thuiszorg = geen mantelzorg. Dat moet je inmiddels toch wel begrijpen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen staat hier veel te naief in
Ik was net bij mijn broer en er komt IEDERE ochtend een juffrouw bij hem een band omdoen , omdat zijn buikvlies gescheurd is en ook savonds weer afdoen
Je zou denken dat kan een ander ook, maar ik zou dat niet kunnen , deze juffrouw die schrijft een uur en gaat er weer vandoor met de leaseauto
als mijn broer in een bejaardenhuis zou zitten , (dat zou ie heel graag willen)
dan gaat zoiets in de loop der dag mee in de reguliere werkzaamheden
Het is geen hoogstaand werk , maar een gewoon mens die kan dat niet
[..]
ok dat wist ik nietquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis is juist inefficiënt, mede daarom zijn ze ook verdwenen. Jouw broer krijgt nu 1 keer per dag een thuiszorgmedewerker langs en 2 uur per week een schoonmaakster. Een bejaardentehuis was 24 uurs zorg. Dus veel meer niet noodzakelijke zorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men vraagt het mij niet , ik moet mijn eigen, veel te grote huis nog schoonmaken zelf
dat is al niet niks
ze kunnen me bellen als ie weer eens omgedonderd is tijdens toiletbezoek of keuken snachts en op de kouwe vloer ligt , dat wel
maar de ouderenzorg MOET efficienter, dit is niet houdbaar echt niet
Linksom of Rechtsom er moeten weer bejaardenhuizen komen
quote:Op zondag 16 maart 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis is juist inefficiënt, mede daarom zijn ze ook verdwenen. Jouw broer krijgt nu 1 keer per dag een thuiszorgmedewerker langs en 2 uur per week een schoonmaakster. Een bejaardentehuis was 24 uurs zorg. Dus veel meer niet noodzakelijke zorg.
tweee keer per dagquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En die gaan ze niet krijgen, want niet 1 op de 3 werkenden gaat in de zorg werken.
Zo simpel zit het.
Twee keer per dag dan. Maar er zit niet 's nachts iemand klaar, er zijn 's middags geen medewerkers.quote:
Er moet vooral minder gedaan worden door de thuiszorg en dergelijke. Dat jouw broer een thuiszorg medewerker langs krijgt is terecht, die heeft medische hulp nodig. Maar voor steunkousen komen ze ook langs, dat is echt een goed aan te leren trucje dat mensen ook zelf kunnen (of desnoods waar iemand zonder opleiding prima bij kan helpen). Schoonmaak hulp voor mensen die het echt zelf niet meer kunnen: prima. Maar jij zegt dat jij ook schoonmaak krijgt uit de WMO terwijl je zelf nog werkt, dat is misschien wel niet nodig (ik ken jouw situatie niet).quote:Op zondag 16 maart 2025 14:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
tweee keer per dag
Maar toch moet de thuiszorg veeeeel efficienter dan nu, dat zeg je zelf
er is voor 800 bejaardenhuizen verdwenen dat zijn 500.000 plaatsenquote:Op zondag 16 maart 2025 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Twee keer per dag dan. Maar er zit niet 's nachts iemand klaar, er zijn 's middags geen medewerkers.
Dat rijden scheelt allemaal niet zo veel, iedere thuiszorgmedewerker heeft een ronde waarop je steeds maar een paar minuten hoeft te rijden, juist omdat er zo veel ouderen en anderen met een beperking in Nederland wonen. Het percentage tijd dat een gemiddelde thuiszorgmedewerker in de auto zit tijdens een dienst valt wel mee.
In een bejaardentehuis zaten 24 uur per dag meerdere medewerkers. Dat personeel hebben we nu nodig voor verzorgingstehuizen en andere 24 uurs instellingen.
De boodschappen doe ik ook wel.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt wel mantelzorger zijn maar dat beperkt zich tot een keer per week koffie drinken en een stukje wandelen
meer kun je niet verwachten
ik verdenk mijn broer ervan dat ie het ook gezellig vind want inderdaad een buikband die hoort ie zelf om te moeten doenquote:Op zondag 16 maart 2025 14:33 schreef capricia het volgende:
[..]
De boodschappen doe ik ook wel.
Maar ik kan daar niet dagelijks langs gaan. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Het is niet bepaald om de hoek.
Hier een uitleg waarom het goed is dat dr bejaardenhuizen zijn afgeschaft: https://kl.nl/opinie/geen(...)-met-ouderenwelzijn/quote:Op zondag 16 maart 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is voor 800 bejaardenhuizen verdwenen dat zijn 500.000 plaatsen
er had meer bij moeten wordne gebouwd ipv sluiten
Daarnaast komen er dan een 100.000 woningen leeg die nu zeer inefficient benut worden
Daarom moeten we ook meer op wijkniveau denken. Wellicht woont er iemand in de straat die eenzaam is en graag langs wil.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:33 schreef capricia het volgende:
[..]
De boodschappen doe ik ook wel.
Maar ik kan daar niet dagelijks langs gaan. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Het is niet bepaald om de hoek.
https://kl.nl/opinie/geen(...)-met-ouderenwelzijn/quote:Hoe pakken we dit als samenleving aan? Als voorbeeld noemen we de gesprekken die we in de buurt voeren samen met zorgorganisatie NNCZ in Drenthe over hoe zorg en welzijn met ouderen kan worden georganiseerd als er geen zorgorganisatie in het spel is als verantwoordelijke partij. Wat blijkt? De meeste mensen willen iets doen voor, of met, andere mensen in de buurt. Dit moet alleen georganiseerd worden. We wisselen uit hoe mensen hierover denken en wat eerste stappen kunnen zijn. Op heel veel plekken worden nu zulke stappen gezet in de richting van een buurt waarin mensen in verbinding staan met elkaar en waarin zorg- en welzijnstaken anders worden georganiseerd.
Denken vanuit de buurt is de ingezette beweging waarmee we zorg en welzijn op een andere manier kunnen inrichten. En waarbij we vanzelfsprekender onze vaardigheden inzetten voor elkaar. Deze beweging biedt ook ouderen meer kans om te leven in een prettige omgeving waar ze volwaardig onderdeel uitmaken van de maatschappij.
Het oppakken van zorg- en welzijnstaken vanuit de buurt gebeurt niet vanzelf. De gemeente, het sociaal domein, mensen uit de buurt, zorgorganisaties en andere betrokkenen groeien langzaam naar elkaar toe. Deze beweging van toenemende wederkerigheid en eigenaarschap moeten we stimuleren, niet afremmen. Mensen, ook ouderen, willen meedoen aan de samenleving en van betekenis zijn. Dan helpt het niet als je mensen afhankelijk maakt van een zorgorganisatie.
Ja. Mijn moeder woont nu alleen in een grote eengezinswoning, met een flinke tuin.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik verdenk mijn broer ervan dat ie het ook gezellig vind want inderdaad een buikband die hoort ie zelf om te moeten doen
De zorg kosten blijven maar doorstijgen als het zo inefficent gaat allemaal en de woningen die blijven zeer inefficient bezet
Ik denk niet dat ze anderen met haar geld (voor de boodschappen) vertrouwt. Liever niet zelfs.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom moeten we ook meer op wijkniveau denken. Wellicht woont er iemand in de straat die eenzaam is en graag langs wil.
[..]
https://kl.nl/opinie/geen(...)-met-ouderenwelzijn/
En dat moet op zich kunnen. Er woont in mijn straat 1 oudere vrouw (de rest is echt allemaal nog niet gepensioneerd). Haar kinderen wonen in Den Haag en Rotterdam. Daarom maak ik niet alleen minstens wekelijks een praatje met haar, ze weet ook dat ze mij moet bellen als bijvoorbeeld de tv of haar internet het niet doet. Of als ze een kleine klus heeft, zoals bijvoorbeeld het ophangen van iets. Een vrouw uit de straat komt daar dan weer regelmatig schoonmaken. Een ander doet de tuin. Zo help je elkaar en zo zou het moeten zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mijn moeder woont nu alleen in een grote eengezinswoning, met een flinke tuin.
Die tuin doet ook een mannetje van de gemeente twee keer per jaar.
Verhuizen is ook lastig, dat wil ze niet. Nu zetten de buren ook de vuilcontainers aan de straat voor haar. Al zal verhuizen misschien wel beter zijn.
Maar de gemeente wil eventueel ook wel een traplift doen.
Een betaalde medewerker is niks veiliger dan iemand uit de straat, eerder zelfs minder veilig. Schijnveiligheid dus.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze anderen met haar geld (voor de boodschappen) vertrouwt. Liever niet zelfs.
De simpele dingen zoals de vuilcontainers heen en weer rijden doen de buren wel.
Verders heb ik liever ook geen onbekenden die daar binnen komen. Heb daar slechte ervaringen mee (bij mijn schoonmoeder).
Als er 1 oudere woont, kan dat wel.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat moet op zich kunnen. Er woont in mijn straat 1 oudere vrouw (de rest is echt allemaal nog niet gepensioneerd). Haar kinderen wonen in Den Haag en Rotterdam. Daarom maak ik niet alleen minstens wekelijks een praatje met haar, ze weet ook dat ze mij moet bellen als bijvoorbeeld de tv of haar internet het niet doet. Of als ze een kleine klus heeft, zoals bijvoorbeeld het ophangen van iets. Een vrouw uit de straat komt daar dan weer regelmatig schoonmaken. Een ander doet de tuin. Zo help je elkaar en zo zou het moeten zijn.
En dat is weg als je alle ouderen bij elkaar zet, dan zul je overal betaald personeel voor moeten inzetten omdat er niemand in de buurt woont die kan helpen.
Dat mogen de mensen zelf bepalen. Niet iedere buurt of straat is hetzelfde.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een betaalde medewerker is niks veiliger dan iemand uit de straat, eerder zelfs minder veilig. Schijnveiligheid dus.
ja over 20 jaar dan woont er 5 miljoen ouderen alleen in en veel te groot huisquote:Op zondag 16 maart 2025 14:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mijn moeder woont nu alleen in een grote eengezinswoning, met een flinke tuin.
Die tuin doet ook een mannetje van de gemeente twee keer per jaar.
Verhuizen is ook lastig, dat wil ze niet. Nu zetten de buren ook de vuilcontainers aan de straat voor haar. Al zal verhuizen misschien wel beter zijn.
Maar de gemeente wil eventueel ook wel een traplift doen.
het gaat niet om geld,quote:Op zondag 16 maart 2025 14:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind dat hele idee wat Hanca aanhaalt van een participatiesamenleving Toujours, een participatiesamenleving in de hoogste versnelling zogezegd, van een partij wensdenken en wereldvreemdheid aan elkaar hangen hoor.
Ik weet dat deze plannen momenteel daadwerkelijk op tafel liggen, maar hoogst onwenselijk naar mijn mening.
Hoe zie je een “hele buurt helpt elkaar” voor je? Al helemaal in een achterstandswijk.
Bovendien wil ik helemaal niet mijn persoonlijke privédetails delen met Annie van 4 huizen verderop.
Onzin, dat heeft er niets mee van doen.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat ligt aan de manier waarop het na het sluiten van die 800 bejaarden huizen is ingeregeld door de poltitiek , lees VVD
we moeten veel efficienter om gaan met de woningvooraad , ook meer op de toekomst gerichtquote:Op zondag 16 maart 2025 15:29 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat een hogere eigen bijdrage pas een probleem gaat worden als je ook de waarde van de al dan niet afgeloste eigen woning mee gaat tellen.
Krijg je van die ouderen met enkel aow en een afgeloste woning die dan de WMO niet meer kunnen betalen.
Dan is het geen thuiszorg meer.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
beter als de afnemers van die thuiszorg op dezelfde locatie wonen
jawel het blijft thuiszorg , thuis is waar je woontquote:
quote:Op zondag 16 maart 2025 16:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel het blijft thuiszorg , thuis is waar je woont
.... zei jequote:
ja dan komen al die thuiszorg mensen elkaar de hele dag tegen in de gangquote:
Zeg dan gewoon "bejaardenhuis"quote:Op zondag 16 maart 2025 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan komen al die thuiszorg mensen elkaar de hele dag tegen in de gang
het blijft thuis ,dat is waar de TV staat
Gebeurt dat vaak?quote:Op zondag 16 maart 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten veel efficienter om gaan met de woningvooraad , ook meer op de toekomst gericht
ook efficienter met het aantal mensen dat beschikbaar is voor de thuiszorg,
beter als de afnemers van die thuiszorg op dezelfde locatie wonen
Zodat ook de ziekenhuizen hun uitbehandelde clienten kwijt kunnen en geen dure ziekenhuisbedden
bezet blijven door ouderen die nergens heen kunnen
Te vaak ja.quote:
jenneke heeft een mooie definitie van THUIS wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 16:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon "bejaardenhuis"
(je stokpaardje)
quote:We spreken over 'zo lang mogelijk thuis wonen' en 'hij/ zij kan niet langer thuis wonen'.
We accepteren dus dat mensen die zorg nodig hebben op een gegeven moment geen thuis meer hebben.
Vinden we dat mensen met een grote zorgvraag geen thuis meer nodig hebben?
We spreken over het verpleeghuis.
Niet een Thuis, maar een huis. Of over een zorginstelling.
De instelling, de zorgverlening, staat centraal, terwijl daar mensen wonen die geen ander huis meer hebben.
Het product (verpleging, zorg) staat vooraan.
Het is dus niet bedoeld als woning of als thuis van mensen; we streven hooguit naar 'als thuis'.
https://eenvandaag.avrotr(...)lagen-moeten-worden/quote:
quote:Dagelijks worden gemiddeld 727 ziekenhuisbedden bezet door patiënten die eigenlijk ontslagen moeten worden
Het wordt ook wel de 'verkeerde bedden'-problematiek genoemd.
Het probleem van patiënten die een duur ziekenhuisbed bezet houden, omdat er geen vervolgzorg beschikbaar is.
De ene keer kan een patiënt niet naar huis, omdat er geen thuiszorg beschikbaar is, de andere keer lukt het niet een plek te vinden in een revalidatiecentrum, zorghotel, verpleeghuis of hospice.
Meer aan de hand
Joyce Kranendonk, transferverpleegkundige in het HagaZiekenhuis in Den Haag loopt hier dagelijks tegenaan.
"Het aantal kwetsbare ouderen groeit.
Als zij naar het ziekenhuis komen, is er vaak al meer aan de hand dan alleen die aandoening waarvoor ze worden opgenomen."
Als transferverpleegkundige helpt ze de zorg en ondersteuning te regelen voor patiënten die na hun ziekenhuisopname nog zorg nodig hebben.
En dat blijkt vaak een lastige puzzel in ons ingewikkelde zorgstelsel, met drie verschillende wetten: de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
En dan..hoe gaat zoiets dan?quote:Op zondag 16 maart 2025 16:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Te vaak ja.
Wel de schrijnende gevallen (waarvoor thuiszorg te intensief is).
Oh wouw. Wat naar zeg. Voor de oudere mensen in kwestie. Bah.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)lagen-moeten-worden/
Ja en steeds vaker
helaas
[..]
quote:Ze moet nu opgehaald worden, want er is hier geen plek en de bedden zijn op, dus zoek het maar uit'."
ja en als je naar de huisarts gaat om een opvangplek, dan zegt ie , gewoon niet thuis zijn, weggaan ,quote:Op zondag 16 maart 2025 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh wouw. Wat naar zeg. Voor de oudere mensen in kwestie. Bah.
Dat de revalidatie je gewoon weigert. En er verders ook niets te vinden is.
Dat artikel geeft ook weer zo'n voorbeeld:
"Kom haar maar halen, er zijn geen bedden meer, tot straks', was de boodschap"
Ongelooflijk. En dan moet je als omstander gewoon keihard nee gaan zeggen.
[..]
Ja. Je moet heel gehaaid zo'n telefoontje aangaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en als je naar de huisarts gaat om een opvangplek, dan zegt ie , gewoon niet thuis zijn, weggaan ,
Het is de schuld van de overheid die moet dat regelen , NIET JIJ
Ze zoeken het maar uit
ja inderdaad, of ik zit midden in een vergadering en ben op weg naar schipholquote:Op zondag 16 maart 2025 16:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Je moet heel gehaaid zo'n telefoontje aangaan.
"Sorry, ik ben nu niet in Nederland". Of zo.
Zou zomaar kunnen dat steeds meer ouderen hierdoor zorg gaan mijden.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja inderdaad, of ik zit midden in een vergadering en ben op weg naar schiphol
heeft u al een plek, ?/ ok nou succes he
Jenneke van Pijpen, jajaquote:Op zondag 16 maart 2025 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jenneke heeft een mooie definitie van THUIS wonen
https://www.jennekevanpijpen.nl/langer-thuis-of-altijd-thuis/
Men maakt een thuis, als men nog niet te dement is om thuis te beseffen, maar ook zwaar demente ouderen MOETEN thuis blijven wonen
[..]
Dan wordt er in een grotere straal gezocht en heb je kans dat je naaste op 50km afstand ergens komt te verblijven.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:43 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan..hoe gaat zoiets dan?
Het tranferbureau kan niets betekenen?
ajd ie weet de weg wel, slim ding , die heeft haar moeder kunnen plaatsenquote:
gemeenteraad voor de zorg in Amsterdam voor Groen Linksquote:
Dat wil je helemaal niet wetenquote:
Dat woont die naaste wellicht nu ook al. Dat zou geen probleem moeten zijn, denk ik. Tenzij het je partner is en jezelf autoloos en of slecht ter been bent.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan wordt er in een grotere straal gezocht en heb je kans dat je naaste op 50km afstand ergens komt te verblijven.
daarom moet je nee zeggenquote:Op zondag 16 maart 2025 16:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat woont die naaste wellicht nu ook al. Dat zou geen probleem moeten zijn, denk ik. Tenzij het je partner is en jezelf autoloos en of slecht ter been bent.
quote:Op zondag 16 maart 2025 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daarom moet je nee zeggen
en ophangen en snel weggaan
anders komen ze die met de ambulance bij jou brengen als mantelzorger zijnde
ja dat moet je doen en dan blijft ze of hij tot de dood bij jou in huis wonen en ben je tot mantelzorger gebombardeerdquote:
265.300 verkeerde beddagenquote:Op zondag 16 maart 2025 16:43 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Een ziekenhuisopname met maximaal 3 verpleegdagen bij ouderdomsklachten kost circa 2.700 euro, ofwel 900 euro per dag
quote:Verkeerde bedden
Uit een inventarisatie van Dutch Hospital Data (DHD) blijkt dat in 2022 265.299 bedden bezet werden door patiënten die geen ziekenhuiszorg meer nodig hadden.
De cijfers zijn aangeleverd door 70 ziekenhuizen en het gaat hierbij om 44.284 patiënten.
Dat zijn gemiddeld 727 bedden per dag.
Het jaar ervoor, in 2021 ging het om 201.219 'verkeerdebeddagen' en 36.855 patiënten.
'Kom uw moeder maar halen'
De moeder van Willem van Utrecht moest afgelopen najaar naar het ziekenhuis voor een operatie aan een kapotte hartklep.
Eenmaal daar werd ze te zwak bevonden voor de operatie en gaven de artsen aan dat ze moest aansterken en dus niet naar huis kon.
Het idee was dat ze naar een revalidatieplek zou gaan.
Maar ineens kreeg Willem een telefoontje. "
'Kom haar maar halen, er zijn geen bedden meer, tot straks', was de boodschap", zegt Willem die daar totaal door werd overvallen.
quote:Op zondag 16 maart 2025 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat moet je doen en dan blijft ze of hij tot de dood bij jou in huis wonen en ben je tot mantelzorger gebombardeerd
Als er geen bedden zijn dan kan een transferbureau helaas ook niet heel veel doen, behalve blijven rondbellen op zoek naar plek bij verpleeghuizen voor al dan niet een tijdelijke plek. Maar ook met de thuiszorg heb ik het ook wel meegemaakt, dat organisaties geen ruimte meer hadden op hun routes.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat het anders kan dan met veel vrijwillige mantelzorg in combinatie met robotica wereldvreemd. 1 op de 3 medewerkers in de zorg gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind dat hele idee wat Hanca aanhaalt van een participatiesamenleving Toujours, een participatiesamenleving in de hoogste versnelling zogezegd, van een partij wensdenken en wereldvreemdheid aan elkaar hangen hoor.
Ik weet dat deze plannen momenteel daadwerkelijk op tafel liggen, maar hoogst onwenselijk naar mijn mening.
Hoe zie je een “hele buurt helpt elkaar” voor je? Al helemaal in een achterstandswijk.
Bovendien wil ik helemaal niet mijn persoonlijke privédetails delen met Annie van 4 huizen verderop.
Alleen los je het probleem dat je in deze post aanhaalt niet op met de door jou zo geliefde bejaardenhuizen. Revalidatie is geen thuiszorg, en verpleeghuiszorg (wat een deel van deze mensen nodig heeft) is ook geen thuiszorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
265.300 verkeerde beddagen
https://eenvandaag.avrotr(...)lagen-moeten-worden/
Dat zijn 250.000 x 1000 euro = 250 miljoen euro
deze mensen hoorden in een bejaardenhuis een bed plek te krijgen, niet bij willem thuis
voor die 250 miljoen per jaar kan de roverheid gaan bouwen, dan kan men ook de wooncrisis en de asielcrisis oplossen
[..]
[..]
Ik ging uit van partner ja. 50 jaar gelukkig samen in één huis gewoond en dan komt je (hoog)bejaarde echtgenoot opeens 50km verder te verblijven. Mag je elke dag 100km reizen om even gezellig weer bij elkaar te kunnen zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat woont die naaste wellicht nu ook al. Dat zou geen probleem moeten zijn, denk ik. Tenzij het je partner is en jezelf autoloos en of slecht ter been bent.
Dat is aan dovemansoren gerichtquote:Op zondag 16 maart 2025 17:42 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Alleen los je het probleem dat je in deze post aanhaalt niet op met de door jou zo geliefde bejaardenhuizen. Revalidatie is geen thuiszorg, en verpleeghuiszorg (wat een deel van deze mensen nodig heeft) is ook geen thuiszorg.
waar men woont dat krijg je thuiszorg, een thuis is jouw thuis, dat kan een thuis zijn of een huis , als jij je daar thuis voelt , dan is dat thuis, krijg je daar zorg ,dan is dat ook thuiszorgquote:Op zondag 16 maart 2025 17:42 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Alleen los je het probleem dat je in deze post aanhaalt niet op met de door jou zo geliefde bejaardenhuizen. Revalidatie is geen thuiszorg, en verpleeghuiszorg (wat een deel van deze mensen nodig heeft) is ook geen thuiszorg.
Voor mij ligt de grens wat anders.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ging uit van partner ja. 50 jaar gelukkig samen in één huis gewoond en dan komt je (hoog)bejaarde echtgenoot opeens 50km verder te verblijven. Mag je elke dag 100km reizen om even gezellig weer bij elkaar te kunnen zijn.
Als je dat geen probleem vindt, is er idd geen probleem.
Ik ben ook mantelzorger, maar voor mij komt dat neer op de dagelijkse boodschappen doen voor m'n ouders en af en toe een klusje als ramen lappen, omdat daar een trap voor nodig is. Niet elke mantelzorger is er 24/7 mee bezig hoor. En mijn ouders moeten er echt niet aan denken om in een bejaardenhuis terecht te komen, dat is volgens mij gewoon jouw eigen pet peeve.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar men woont dat krijg je thuiszorg, een thuis is jouw thuis, dat kan een thuis zijn of een huis , als jij je daar thuis voelt , dan is dat thuis, krijg je daar zorg ,dan is dat ook thuiszorg
woon je bij je kinderen in huis , en krijg je daar zorg, dan is dat ook thuiszorg
Dat is goed, daar zijn er dus veel te weinig vanquote:Op zondag 16 maart 2025 19:16 schreef kladderadatsch het volgende:
Bovendien, er zijn al lang wooncomplexen die speciaal bedoeld zijn voor ouderen. Wij hebben er hier in Purmerend verschillende.
Dan wonen ze nog steeds in een eigen huis met een huiskamer, slaapkamer, eigen keuken en douche en toilet.
Deze zijn indien nodig aangepast (steunen in douche en toilet etc.) en er zijn zo min mogelijk dingen waar ze over kunnen struikelen, zoals drempels. Beneden is dan een gemeenschappelijke ruimte waar ze elkaar overdag kunnen ontmoeten en waar ook een kantine zit waar ze een kopje koffie of thee en zo tegen kostprijs kunnen kopen. Er is vaak ook een binnenplaats met bankjes zodat ze in de zomer gezellig buiten kunnen zitten. In sommige gevallen woont er ook een arts en in het Triton, dat is zo'n complex, zijn overdag mensen van stichting Clup Welzijn aanwezig. Dat zijn maatschappelijk werkers die helpen met dingen die mensen zelf niet meer kunnen. Dát is de toekomst, niet het bouwen van bejaardenhuizen.
Nee, dat is niet goed, maar dat hebben wij hier niet. In Purmerend zijn inmiddels 6 van zulke complexen en er liggen al plannen klaar voor het bouwen van nog meer. Mooie hiervan is juist dat ze in gewone wijken staan, waar dus ook mensen met kinderen wonen enzo. Dat is imo alleen maar goed, want anders zien oude mensen alleen nog maar andere oude mensen, dat kan ook niet de bedoeling zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is goed, daar zijn er dus veel te weinig van
Dan komen er veel meer grote huizen leeg
Mijn broer woont in een 50 plus flat , maar er wonen ook jongeren en daar kent niemand elkaar, door het ontbreken van een gemeenschappelijke ruimte
dat zijn woningen die gewoon in de database staan van de gemeente als huurwoningen , ook geen gemeenschappelijke ruimte beneden , er doet ook niemand iets voor de ander
helemaal niets
niemand kent iemand anders in die flat ,al liggen ze 2 maand dood in de flat , er zal niemand iets zeggen, als je geen thuiszorg of familie hebt
nou ik zou geen schreeuwers in de flat willen , nee dank je welquote:Op zondag 16 maart 2025 19:35 schreef kladderadatsch het volgende:
. Dat is imo alleen maar goed, want anders zien oude mensen alleen maar andere oude mensen, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Die wonen ook niet in die flats, daar moet je sowieso 55+ voor zijn, ik heb het over de buurt. Zijn gewone woonwijken, geen afgelegen locaties dát bedoel ik.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik zou geen schreeuwers in de flat willen , nee dank je wel
waarom denk jij dat ouderen met vakantie een adult only boeken?/
o ja bejaardenflats staan in gewone buurten ,quote:Op zondag 16 maart 2025 19:41 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Die wonen ook niet in die flats, ik heb het over de buurt! Zijn gewone woonbuurten, geen afgelegen locaties.
Tsja, dan moet 'ie ergens anders gaan wonen, desnoods naar een andere gemeente verhuizen als er bij jullie niet zulke complexen zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o ja bejaardenflats staan in gewone buurten ,
uiteraard, maar bij mijn broer wonen ook jongeren in die flat en er is geen lokaal beneden om koffie te drinken en elkaar te ontmoeten en geen scootstalling ook
die flat die leeft niet
ja, , grapjasquote:Op zondag 16 maart 2025 19:48 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Tsja, dan moet 'ie ergens anders gaan wonen, desnoods naar een andere gemeente verhuizen als er bij jullie niet zulke complexen zijn.
Nee, aan een broer die loopt te klagen op een forum met 300 actieve leden, daar heeft 'ie natuurlijk veel meer aan...quote:
nou ja hij is al 78 jaar en verder redelijk gezond,quote:Op zondag 16 maart 2025 20:05 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nee, aan een broer die loopt te klagen op een forum met 300 actieve leden, daar heeft 'ie natuurlijk veel meer aan...
En net zit je nog te vertellen dat 'ie elke dag thuishulp nodig heeftquote:Op zondag 16 maart 2025 20:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ja hij is al 78 jaar en verder redelijk gezond,
zat vrienden van me die al jaren de onderkant van het gras aan het bekijken zijn
ja dat heeft ie , thuiszorg ,voor zijn gescheurde buikvliesquote:Op zondag 16 maart 2025 20:42 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
En net zit je nog te vertellen dat 'ie elke dag thuishulp nodig heeftMaar goed, bejaardenhuizen zoals we die vroeger hadden komen dus niet terug, dat kun je echt vergeten.
nee die verhuist nooit meer, je raakt overal aan gewend hequote:Hij kan zich sowieso altijd bij een andere gemeente in laten schrijven als woningzoekende, kost ¤25 per jaar meen ik, staat 'ie iig op de wachtlijst. Ik heb er een jaar of wat geleden ook bij m'n ouders op aangedrongen dat ze zich vast in lieten schrijven, want je weet maar nooit.
Inderdaad, zorggeld uitgeven en zorgpersoneel dat tijd besteed aan kerngezonde ouderen, dat gaat hem echt nooit meer worden. En dat was wel de essentie van bejaardentehuizen.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:42 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
En net zit je nog te vertellen dat 'ie elke dag thuishulp nodig heeftMaar goed, bejaardenhuizen zoals we die vroeger hadden komen dus niet terug, dat kun je echt vergeten.
ja mijn broer heeft wel thuiszorg nodig dagelijksquote:Op zondag 16 maart 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, zorggeld uitgeven en zorgpersoneel dat tijd besteed aan kerngezonde ouderen, dat gaat hem echt nooit meer worden. En dat was wel de essentie van bejaardentehuizen.
Dat is ook mijn ervaring ja.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb zeer de indruk dat je overal Nee op moet zeggen. Nee, ik kan die taken niet overnemen. Nee, ik kan hier niet iedere dag komen. Nee, ik kan dat niet regelen.
Want als je een vinger geeft, dan zit je er meteen voor onbepaalde tijd aan vast.
Grappenmaker.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis is juist inefficiënt, mede daarom zijn ze ook verdwenen. Jouw broer krijgt nu 1 keer per dag een thuiszorgmedewerker langs en 2 uur per week een schoonmaakster. Een bejaardentehuis was 24 uurs zorg. Dus veel meer niet noodzakelijke zorg.
Er was permanent zorgpersoneel aanwezig. Dat is het hele idee van 24 uurs zorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Grappenmaker.
Senioren die geen zorg nodig hadden in een bejaardentehuis kregen die zorg echt niet hoor. En al helemaal niet 24/7.
Hooguit hielden ze een kamer of bed bezet waar iemand met een slechtere gezondheid had kunnen liggen. Maar daadwerkelijke zorg werd gewoon toegewezen op basis van behoefte/noodzaak.
Nou, wat zeur je dan, dan heeft het bouwen van een bejaardenhuis dus ook geen enkele zin.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:48 schreef michaelmoore het volgende:
nee die verhuist nooit meer, je raakt overal aan gewend he
Wil je iets over je ervaring vertellen?quote:
Absoluut. Maar dat er permanent personeel aanwezig is betekent niet dat je daadwerkelijk continue zorg ontvangt.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er was permanent personeel aanwezig. Dat is het hele idee van 24 uurs zorg.
Dat zei ik dan ook niet. Niemand in een instelling ontvangt 24 uur per dag zorg, zelfs de zwaarste gevallen niet. Dat zie je alleen als aan een infuus of hartbewaking ligt in een ziekenhuis.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Absoluut. Maar dat er permanent personeel aanwezig is betekent niet dat je daadwerkelijk continue zorg ontvangt.
nou ik denk het niet, voor hemquote:Op zondag 16 maart 2025 21:02 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, wat zeur je dan, dan heeft het bouwen van een bejaardenhuis dus ook geen enkele zin.
nee dat hoeft ook niet he , er hoeft ook niet permanent personeel aanwezig te zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 21:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Absoluut. Maar dat er permanent personeel aanwezig is betekent niet dat je daadwerkelijk continue zorg ontvangt.
Dat bouwen ze ook, dat worden seniorenhofjes of knarrenhofjes genoemd en die stampen ze echt met bosjes uit de grond. Of flats waarin alleen 60+ers mogen wonen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan wel met een echte woonblok voor ouderen met geneenschappelijke dingen als kantine tuin en fietshok
Mooi. Je weet nu waar je moet zijn: Purmerend.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik denk het niet,
Ik zou dat wel doen
maar dan wel met een echte woonblok voor ouderen met geneenschappelijke dingen als kantine tuin en fietshok
anders is er geen gezamelijke hulp , de kracht van een bejaardenhuis
een gewone flat is niks
dat maakt niet uit, dat is ook goedquote:Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat bouwen ze ook, dat worden seniorenhofjes of knarrenhofjes genoemd en die stampen ze echt met bosjes uit de grond. Of flats waarin alleen 60+ers mogen wonen.
Maar dat zijn geen bejaardentehuizen.
Los van deze discussie.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zei ik dan ook niet. Niemand in een instelling ontvangt 24 uur per dag zorg, zelfs de zwaarste gevallen niet. Dat zie je alleen als aan een infuus of hartbewaking ligt in een ziekenhuis.
Er was wel gewoon 24 uur personeel aanwezig om oa voor die kerngezonde ouderen te zorgen, alleen al door aanwezigheid. En daar is gewoon geen geld en geen personeel meer voor.
Deze vrouw legt het wat mij betreft nog veel beter uit: https://kl.nl/opinie/geen(...)-met-ouderenwelzijn/
Hier, deze locatie in Zwolle ken ik, dat is echt een mooi concept voor ouderen. Maar dus geen plek waar permanent zorgmedewerkers aanwezig zijn, zoals in een bejaardentehuis. Dus het drukt niet op het zorgbudget.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat maakt niet uit, dat is ook goed
Trieste bedoening ook zo'n bejaardentehuis. Ben er als kind ooit een keer geweest, bij de zus van m'n oma op bezoek toen ze 90 werd. Dat arme mens zat de hele dag op d'r kamertje van 4 bij 4 te wachten tot ze eindelijk dood mocht. Vreselijk.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, zorggeld uitgeven en zorgpersoneel dat tijd besteed aan kerngezonde ouderen, dat gaat hem echt nooit meer worden. En dat was wel de essentie van bejaardentehuizen.
dat moet ook niet, dat is niet nodigquote:Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier, deze locatie in Zwolle ken ik, dat is echt een mooi concept voor ouderen. Maar dus geen plek waar permanent zorgmedewerkers aanwezig zijn, zoals in een bejaardentehuis. Dus het drukt niet op het zorgbudget.
https://knarrenhof.nl/zwolle-3/
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Los van deze discussie.
Hanca, hoe zie jij de toekomst dan? Want de buurt die structureel voor een oudere zorgt gaat niet de oplossing zijn.
Ik weet het ook niet.
Behalve dat ouderen er zo veel mogelijk zelf voor betalen. Maar ook dan ben je er niet. Want je hebt het personeel ook nodig.
Dus iets van arbeidscontracten met mensen uit andere landen. De Filipijnen zie ik regelmatig om me heen. Dat mensen daar iemand van over laten komen voor de zorg.
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Trieste bedoening ook zo'n bejaardentehuis. Anyhow, dat is dus de toekomst imo, bejaardenhuizen zijn echt passé.
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Mooi. Je weet nu waar je moet zijn: Purmerend.
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moet ook niet, dat is niet nodig
ouderen zijn niet zielig , hebben wel een hekel aan herrie en kabaal van jongeren dat wel
de politiek (groen Links) die snapt niets van ouderen, die hebben het supernaieve idee dat ouderen altijd zielig zijn en als er jonge mensen bij wonen dat dan de jongeren de ouderen gaan helpen,:
Ja met de pinpas stelen ja
nou dan ben ik al weg he
nee dat zijn allemaal flatsquote:Op zondag 16 maart 2025 21:21 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
een tevreden mens is een dode mensquote:Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.
Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest
een flat met een paar aanpassingen
Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
*zucht*quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest
een flat met een paar aanpassingen
Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg
En tot die tijd blijf jij zo'n zure oude zeurzak waar elk nobel idee op afketst?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een tevreden mens is een dode mens
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.quote:
jij snapt het ook nietquote:Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
heb ik dat gezegd bugalow>?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.quote:
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.
Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.
Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.
Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.
Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.
een gezamellijke ruimte is altijd beneden ,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
nou daarwas niets mis meequote:Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
*zucht*
Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn. Maar in het zorgakkoord gaat het duidelijk over meer robotica en meer mantelzorgers, dat is echt een deel van de peilers om met de vergrijzing om te gaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.
Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.
Het is wel lastig allemaal.
hellepquote:Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:
maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.quote:
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar nogmaals, wat wil je dan eigenlijk wel?quote:
Een bejaardenhuisquote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar wat wil je dan eigenlijk wel?
een flat is geen instelling ,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
moeder zei altijd niet klagen maar dragenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis![]()
En honderd worden![]()
![]()
En vooral ..... klagen![]()
![]()
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren. Flats en knarrenhofjes voor ouderen die zelfstandig kunnen wonen zijn al behoorlijk geregeld.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een flat is geen instelling ,
jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
Dat willen heel veel ouderen ook niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat willen heel veel ouderen ook niet.
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn. Ze heeft wel eens naar Spanje gekeken, via de overburen, ook ouderen, die daar een groot deel van het jaar wonen (waar je gewoon NLse zorg kunt krijgen, voor een lagere prijs), maar dan zit je tussen de zeurende oudjes (zegt ze).
Zo'n Filipijnse zou ze nog wel zien zitten. Al heeft dat ook haken en ogen. Want haar rijbewijs is niet geldig in NL. En ieder jaar een nieuwe is ook zo wat.
Maar dat is wel veel goedkoper. Zeker als je het met zijn tweeën doet.
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren.
Het Japanse model voor kinderen en ouders bij elkaar laten wonen is voor ouderen die niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen.
vreselijkquote:Maar in Nederland zie je dergelijke zorgunits ook in steeds meer tuinen verschijnen. Ik zie mij zelf ook over 10 jaar of meer best samen wonen met mijn ouders (ze zijn nu 64).
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen. Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonen, jij hebt wat met zielige mensen he , met een apotheek om de hoek
[..]
vreselijk
En ook nog klagen om het klagen...quote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis![]()
En honderd worden![]()
![]()
En vooral ..... klagen![]()
![]()
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.quote:
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.
Ze woont bij een van deze dames op een riante eigen verdieping (twee kamers plus eigen badkamer).
Ze laat ook af en toe het hondje van mijn moeder uit (daarom ken ik haar).
Maar goed. Ieder jaar dus verplicht een nieuwe zoeken.
Dat weet ik eigenlijk niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
Och arme. Kom maar weer terug als je weet wat thuiszorg daadwerkelijk inhoudt. Dit is geen doen zo.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar men woont dat krijg je thuiszorg, een thuis is jouw thuis, dat kan een thuis zijn of een huis , als jij je daar thuis voelt , dan is dat thuis, krijg je daar zorg ,dan is dat ook thuiszorg
woon je bij je kinderen in huis , en krijg je daar zorg, dan is dat ook thuiszorg
Ja maar die schreeuwen en krijsen en stelen je pinpasquote:Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn.
ja ik ook heel erg goed, kon ik met mijn moeder,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.
Daar zullen dus al spoedig de eerste schandaal zaken over op TV komenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).quote:Op zondag 16 maart 2025 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
maar dat heeft toevallig geen ene zak te maken met te gaan samenwonen
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
Of ik moet naar een bejaarden huis tussen de andere eigenwijze mensen
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het eindequote:Op zondag 16 maart 2025 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen.
Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).
De Wee - Em - Ooo
Leuke quote nog uit de OP:
[..]![]()
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?quote:Op zondag 16 maart 2025 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het einde
Mits er een gemeenschappelijke ruimte en een gemeenschappelijke tuin is, en een scootstalling en dan hoeft het geen bejaardenhuis te heten , een 65+ gebouw mag ook
Maar zoiets moet je niet laten regelen door Groen Links mensen, want die maken er gelijk een zielepieten toestand van met een directeur ,een verantwoordingscommissie en een raad van toezicht
wel iedereen eigen hok van +- 30m2 , niet te groot anders blijft iedereen boven
geen directeur met marktconform salaris
maar wel met de ZZP thuiszorg voor degenen die dat nodig hebben
Ik heb nu 180m2 voor mezelf , hier zou best een heel groot gezin in kunnen
I know.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.
nee die zijn er nietquote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
Heeft het topic toch nog enigszins nut (gehad)quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
I know.
Ben ik ook schuldig aan.![]()
Maar ik heb wel geleerd van jou/jullie. Ook niet slecht.
Misschien moet jij dan je bril eens opzetten, want die zijn er wel degelijk! En nog wel met meer faciliteiten die jouw wensen ver overstijgen ook.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee die zijn er niet
Dan is het gelijk een bejaardenhuis en die wil men niet bouwen
kijk maar zelf
TS wil niet zien dat wat hij wil er allang is, want dan kan hij niet meer klagen.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
Echt elke wat grotere plaats heeft dit.quote:Aansprekend appartement met een zeer ruime slaapkamer. De woning is geheel gelijkvloers en gelegen in een complex vlakbij een uitgebreid overdekt winkelcentrum. Het complex is voorzien van een lift en is recent verduurzaamd. De woning heeft een ruime slaapkamer gelegen aan balkon- of galerijzijde. De woning is voorzien van een ruime badkamer en de keuken is apart gelegen van de woonkamer. De woningen liggen op de 1e tot en met 10e verdieping, waarbij de hoogst gelegen appartementen een prachtig uitzicht bieden richting de stad Groningen.
De appartementen zijn verdeeld over twee flatgebouwen; één van tien etages en één van vier etages. Rondom de flats is een goed onderhouden tuin. Op de begane grond bevinden zich garages en bergingen. Het is mogelijk een garage te huren. Alle etages zijn met de lift bereikbaar. In de nabijheid is een groot winkelcentrum, apotheekdienst en zorgvoorzieningen. Voor het complex bevindt zich een bushalte. Bewoners kunnen gebruik maken van een gezamenlijke recreatieruimte. Deze bevindt zich in een naastgelegen gebouw. Huurders kunnen meedoen met diverse activiteiten in het naastgelegen gebouw ’t Hoogholt zoals sjoelen, kaarten, bingo en dergelijke. In het wooncomplex is een bewonersconsulent werkzaam.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-betequote:Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo, waarin ook de zorg voor thuiswonende hulpbehoevenden is geregeld. Sinds 2019 geldt voor alle vormen van Wmo-hulp een eigen bijdrage, op dit moment 21 euro per maand. Het toenmalige kabinet zag een ‘pervers’ effect van de wet over het hoofd: veel mensen die toch al hulp kregen via de Wmo, bedankten hun werkster en namen er via de Wmo huishoudelijke hulp bij. Dat kostte ze niets extra’s boven op het bedrag dat ze toch al betaalden.
Vooral hulpbehoevenden met hogere inkomens deden dat, blijkt uit onderzoek dat het vorige kabinet liet doen. Die extra toeloop heeft aanzienlijke financiële gevolgen: in 2017 was de overheid 938 miljoen euro kwijt aan huishoudelijke hulp, in 2021 was dat bedrag al opgelopen tot 1,4 miljard euro.
Het aantal hulpbehoevenden met een hoger inkomen dat gebruikmaakt van huishoudelijke hulp via de Wmo, verdubbelde tussen 2019 en 2023 tot zo’n 90.000 cliënten. In veel gemeenten groeien de wachtlijsten snel.
Met de grote vergrijzingsgolf nog voor de boeg, is dat voor de overheid financieel niet vol te houden, waarschuwt de staatssecretaris.
Komt ook doordat gemeenten met steeds minder geld opgezadeld worden vanuit de Rijksoverheid.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete
Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorgquote:Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete
Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
quote:Geen plek voor kwetsbare ouderen in verpleeghuis: ’Straks alleen met allergrootste zorgbehoefte nog een bed’
Klaartje Bax en Renate Curfs
29 min geledenin Financieel
AMSTERDAM - Mensen die een indicatie hebben voor het verpleeghuis, kunnen daar lang niet altijd terecht.
Er zijn te weinig plekken en daarom is het beleid om mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis te verzorgen. Maar of die zorg afdoende is, daarop is weinig zicht.
Rijkere ouderen kopen zelf extra zorg in, maar degenen die daarvoor niet de middelen hebben, dreigen weg te kwijnen.
quote:Sinds zijn vrouw vorig jaar overleed, is de 90-jarige Eli* weduwnaar.
Na vijftig jaar huwelijk is het nog altijd wennen voor hem om weer alleen te zijn. Daarbij speelt zijn gezondheid steeds meer op.
Zo heeft hij diabetes, hartproblemen, aderverkalking en is hij door zijn hoge leeftijd soms wat vergeetachtig.
Zorgindicatie voor plek in verpleeghuis
Ook zelfstandig lopen, bijvoorbeeld naar het toilet, is lastig door een te lage bloeddruk en pijn in zijn benen.
Omdat hij veel zorg nodig heeft, heeft zijn dochter Daniella* afgelopen jaar een zorgindicatie voor hem geregeld waarmee hij het wettelijk recht heeft op een plek in het verpleeghuis.
In principe kan hij zonder toezicht en intensieve zorg niet meer alleen wonen.
Toch moet hij dat.
quote:Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.
Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
Recht op verpleeghuiszorg ingeperkt
Al in juli 2023 trok de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de conclusie dat het recht op verpleeghuiszorg ingeperkt moet worden omdat 'de manier waarop ouderenzorg nu georganiseerd is niet langer houdbaar is'.
Ook brancheorganisatie Actiz, het Zorginstituut en de zorgkantoren zijn voorstander van zo'n keuzebeperking.
'Zo kunnen we ervoor zorgen dat de beperkte verblijfplaatsen en het schaarse zorgpersoneel ingezet wordt voor de groep cliënten die dit het hardst nodig heeft', aldus de NZa.
Onlangs zegde minister Agema (Zorg) de Tweede Kamer toe dat ze gaat kijken of de toelatingscriteria voor het verpleeghuis moeten worden aangepast. ,,
Als de minister deze eisen inderdaad aanscherpt, hebben alleen de mensen met de allergrootste zorgbehoefte nog recht op een verpleeghuisbed", zegt Arthur Schellekens, directeur van Patiëntenfederatie Nederland.
Andere, zeer kwetsbare ouderen kunnen volgens hem dan nergens meer heen.
,,Maar ook zij hebben 24 uur per dag zorg nodig."
quote:In werkelijkheid is dit nu al de dagelijkse praktijk. Zorgkantoren die verpleeghuiszorg regelen voor mensen hanteren het beleid 'thuis tenzij'.
Dat kan, zegt Martin Buijssen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,
Zolang die gelijkwaardig is aan de 24-uurszorg in het verpleeghuis."
Thuiszorg over de vloer
Maar dat is volgens hem niet zo.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd constateerde vorige zomer dat er het een en ander mis gaat in de verpleeghuiszorg aan huis omdat veel zorgaanbieders deze zorg niet op orde hebben.
En dat cliënten met een verpleeghuisindicatie 'niet altijd de zorg en ondersteuning krijgen thuis die zij nodig hebben'.
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg
die krijgen wel thuiszorg dan ?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.
De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.
En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.
En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.
Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.
Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert.
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeurenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren
ouderen moeten thuis blijven
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zoquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:
Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen.
Het is én én, geen óf óf.
Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig.
En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.
Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant ingekocht , kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak etenquote:Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.
Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
[..]
Nogmaals: het heeft nu niks te maken met geld, die claim van de Telegraaf klopt niet. Het heeft puur te maken met het personeelstekort.quote:mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant zelf ingekocht , dan kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten
vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp
Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard
maar was we gezellig altijd met verjaardagen enzo
en ze betaalde gewoon huur aan het huis
nee, klopt, dat was een bejaardenhuisquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:
En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
iedere bejaarde haar eigen robot en neefje sjaak die met de pinpas kan helpen boodschappen doenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
Het aantal ouderen dat liever dood wil dan verzorging krijgen die moet dan nog veel harder gaan stijgenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:
Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.
[..]
quote:De Nederlandse bevolking groeit de komende decennia gestaag, vooral door migratie en vergrijzing.
Het aantal 80-plussers in Nederland zal de komende twee decennia verdubbelen, zo verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Tachtigplussers
Nu telt ons land ongeveer 900.000 inwoners van 80 jaar en ouder. In 2045 zullen dat er door de vergrijzing en de stijgende levensverwachting 1,8 miljoen zijn. Daarna loopt het aantal volgens de prognose verder op tot uiteindelijk 2,1 miljoen in 2070.
Ouderen
. De bevolking groeit vooral door migratie en doordat mensen gemiddeld steeds langer leven. Tegen 2040 is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder.
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien?
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
quote:Dit houdt in dat binnen de groep 65-plussers het deel 80-plussers toeneemt.
Op 1 januari 2023 zijn er volgens het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) 2.728.550 mensen van 65 tot 80 jaar, en 872.617 80-plussers.
Het aantal 65-plussers bedraagt nu 20,2% van de totale bevolking.
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??
dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje
[..]
een varkenshouder hier vlakbij die zei ook al, beter 600 varkens in een schuur dan 20 schuren met 30 varkens want dat is veel meer warkquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.
Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep.
Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.
Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging
Al zit dat helaas achter een betaalmuur.
maar daar is nog geen verzorging dusquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
bij mij moeder in het bejaardenhuizen liepen twee bejaardenhulpen en twee zorgmedewerkers op een 400 ouderen , het gebouw was 4 hoog met lift en ook een 140 aanleunwoningen , die leunden aan zogezegdquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.
Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.
Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.
Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging
Al zit dat helaas achter een betaalmuur.
quote:Wie was de bedenker van de AOW?
Historie. De AOW is in 1956 geïntroduceerd door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Ko Suurhoff. De AOW is de opvolger van de door Willem Drees als minister van Sociale Zaken in 1947 ingevoerde Noodwet Ouderdomsvoorziening, die uitdrukkelijk als tijdelijk bedoeld was
Dan is er maar een oplossing,quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet wordenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.
De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
quote:Iedereen moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Dat is de wens van dit kabinet
Maar wanneer houdt het recht op wijkverpleging op?
Zorgverzekeraars stellen dat het onbetaalbaar wordt om mensen tot het einde toe thuis te verzorgen.
Sinds vorig jaar betalen zij de wijkverpleging.
"Sommige mensen hebben thuis wel heel erg veel zorg nodig.
Die groep wordt steeds groter.
Op enig moment moet je de vraag stellen: is thuis blijven met wijkverpleging nog wel het verstandigste om te doen?
Of is opname in een verpleeghuis nodig?", zegt Wim van der Meeren, voorzitter zorgverzekeraar CZ.
De zorgverzekeraars worden een beetje misselijk van de vooruitzichten van 5 miljoen thuiswonende ouderenquote:Wordt thuiszorg vergoed door de zorgverzekering?
Hoe krijg ik verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging)?
Verpleging en verzorging thuis is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering.
Er geldt geen eigen risico voor.
De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw arts welke zorg u precies nodig heeft.
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet
dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat
[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis
Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel![]()
![]()
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie
Bekijk deze YouTube-video.
[..]
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broerquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
ja dat klopt, thuiszorg kost inzet van heel veel personeelquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:03 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?
Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
o dat schaarde ik ook onder thuiszorgquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:05 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.
quote:Hebt u direct hulp in het huishouden nodig? Bel dan naar de Wmo via 14 030 en geef door dat u met spoed hulp bij het huishouden nodig hebt.
U krijgt dan de volgende dag een gesprek om te kijken wat u nodig hebt.
quote:Huishoudelijke hulp in uw situatie
Hulp bij de huishouding kan via de gemeente of het zorgkantoor geregeld worden. Waar u moet zijn, is afhankelijk van uw situatie.
Krijgt u of uw kind zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)?
Dan valt huishoudelijke hulp onder de Wlz. Ook als de Wlz-zorg bij u thuis wordt geleverd.
U kunt hiervoor bij uw zorgkantoor terecht.
In andere situaties kunt u bij uw gemeente terecht.
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dagquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.
Jij gooit constant allerlei termen door elkaar. ZZP'ers en huishoudelijke hulp uit de WMO eerst al in de titel, heel vaak bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen, nu weer thuiszorg en huishoudelijke hulp. Dat zijn gewoon absoluut niet dezelfde dingen.
Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o dat schaarde ik ook onder thuiszorg
maar die thuiszorg dat gaat ook via de gemeente dan
twee soorten thuiszorg dus
https://www.utrecht.nl/zo(...)/hulp-bij-huishouden
https://www.intermediair.(...)F%2Fwww.google.nl%2F
[..]
[..]
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmakenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.
Alsof je zegt: er komt een loodgieter mijn dak repareren. O, is dat geen loodgieter? Maar ze komen allebei thuis langs, dus het is hetzelfde.
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmaken
https://www.careyn.nl/?ga(...)4cYN7wEaAhwREALw_wcB
okquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.
De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok
Het ministerie denkt dat de kosten van de ouderenzorg de komende 5 jaar gaat dalen , heel bijzonder
ben benieuwd hoe ze dat zien
2025 gaat het nog flink stijgen, daarna gaat het sterk dalen,
Gaan ze de ouderen gratis euthanasie aanbieden op 80 jr ofzo ?
2030 maar liefst bijna een miljard euro lager dan in 2025
Dan zullen verpleeghuizen moeten sluiten, ouderen op straat zetten, of de kinderen moeten gaan betalen uit overwaarde
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting
[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/binnenl(...)ote-omslag~a334cc47/
Het houdt niet op …. niet vanzelfquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dag
TV continu aan , een gat in de zitting van de stoel met een emmer eronder, ook slapen in die stoelquote:Op dinsdag 18 maart 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/
Hoe is niet ingevuld, Anema noemt AI steeds als gouden graal.
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorgquote:
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorg
de een doet dit en de ander dat en die komt een band omdoen , die heeft pillen en de injectie , die doet schoonmaak , ik luister niet zo goed naar al die zorgverhalen
maar wel menselijkerquote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.
Krijgen we dát .....quote:
kan ook efficient en menselijkquote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Krijgen we dát .....![]()
Het moest toch efficiënter allemaal? Was je eigen luidverkondigde mening.
Dat is dus niet efficiënt en nog duurder dan de huidige zorg.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek
Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan ook efficient en menselijk
efficent wil niet persee zeggen goedkoper ,
als je menselijkheid ook meeneemt als factor in de zucht naar effficiency
efficent niet perse de goedkoopste optie , de goedkoopste optie is alle ouwetjes de straat op schoppen,
dat is het allergoedkoopst
of alle ouwetjes afschieten als ze 80 zijn of een doodpil in hun soep doen bij hun 80 ste verjaardag
efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek
(mooi geprobeerd maar helaas)quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.
Efficiënt is de juiste mensen op de juiste tijden op de juiste plaats invliegen.
(dat jij daar anders over denkt, doet daar niets aan af)
Dream onquote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
(mooi geprobeerd maar helaas)
Dat invliegen op de juiste tijden is prima, maar heeft geen bal met de locatie te maken
praten en samen met leeftijd- en lotgenoten in een bejaardenverzamelgebouw is veel warmer dan een denkbeeldige haard
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:18 schreef cnoska het volgende:
Maar we vergeten een belangrijke schaal:
Bij WMO verhoging ga je indirect ook veel meer betalen voor regiotaxi, begeleiding in huis, dagbesteding.
Kiezen mensen dan niet meer voor de machtiging te betalen gaan mensen nog meer vereenzamen.
Of krijgen ze niet de juiste hulp van bv die ambulante begeleiding (waardoor iemand wel nog thuis kan wonen).
MAAAR belangrijkste vraag:
Het cak beslist wat je betaald.
Lang niet iedereen hoeft een eigen bijdrage te betalen, bv als je partner nog geen 65 is etc.
Blijft dit zo?
Dan kom je idd wellicht makkelijker aan de beurzen die het goed kunnen betalen.
PS; en is nog maar wetsvoorstel
quote:Vanaf 1 januari 2025 verandert uw eigen bijdrage (het abonnementstarief) voor hulp of ondersteuning uit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo).
De eigen bijdrage wijzigt van ¤ 20,60 naar maximaal ¤ 21,- per maand.8 nov 2024
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagdquote:Welke hulpmiddelen worden vergoed door de Wmo?
Scootmobiel, rolstoel en aanpassingen aan auto of fiets
Naast hulpmiddelen in huis, kun je via de Wmo ook hulpmiddelen vergoed krijgen die de mobiliteit in en om de woning te verbeteren.
Denk bijvoorbeeld aan een scootmobiel, rolstoel of een aangepaste fiets.
Of je deze hulpmiddelen vergoed krijgt, bepaalt de gemeente.
quote:Hoe hoger het inkomen en vermogen, hoe hoger de eigen bijdrage. Dit betekent dat alleenstaanden met een inkomen tot circa ¤ 24.500 per jaar, niet meer betalen dan de minimale bijdrage van ¤ 23,60 per maand. Voor meerpersoonshuishoudens gaat het om een inkomen tot circa ¤ 34.000 per jaar.
De eigen bijdrage loopt vanaf deze inkomensgrenzen op tot maximaal ¤ 328 per maand. Deze maximale maandelijkse bijdrage geldt voor alleenstaanden met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 61.000 en voor meerpersoonshuishoudens met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 70.500.
Gemeenten kunnen naar eigen inzicht besluiten dat één of meerdere groepen op basis van hun inkomen geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Wanneer iemand financieel in de knel zit, kan de gemeente ook op individueel niveau iemand vrijstellen van de eigen maandelijkse bijdrage.
Deal with it (en het is nog maar een plan hè) als je er gebruik van wilt maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen
[..]
[..]
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagd
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen eigen bijdragen
https://www.hartvannederl(...)eer-betalen-wmo-hulp
https://www.hetcak.nl/wet(...)en-bijdrage-betalen/
[..]
nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeentequote:Op woensdag 19 maart 2025 02:25 schreef r_one het volgende:
En reken maar dat, als je in een verpleeghuis komt, het er niet simpeler op wordt; integendeel. Nu al niet.
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huisquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeente
nee beter die traplift weer weghalen dan , die hoge plee kan wel blijven , drempels weer erinquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huis
Ja johquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee beter die traplift weer weghalen dan , die hoge plee kan wel blijven , drempels weer erin
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |