wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er wordt je bij aanmelding gemeld dat je voor een x aantal uur aan mantelzorg moet zorgen, zo werkt het echt.
Zo en nou nog effe Ctrl-F "broer" ....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorg
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
Dit https://www.hetcak.nl/ove(...)ssen-eigen-bijdrage/ lezende gaat het over alles wat valt onder wmo, en niet alleen de poetshulpquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
@:Capricia of @:Cyan9, kunnen jullie de titel aanpassen?
Het gaat om 'Eigen bijdrage voor Huishoudelijke hulp binnen de WMO gaat omhoog'.
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoelquote:Op zondag 16 maart 2025 03:26 schreef archito het volgende:
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.
Onrealistisch en volstrekt ontoereikend voor de enorme vergrijzingsgolf die ons te wachten staat.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoel
Dan komen er ook voldoende woningen leeg zonder te hoeven bouwen
We wonen niet in een derde wereldland waar moeder in een bijhokkie van de hut kruipt en daar dood gaat
Dat gebeurt in bejaardenhuizen vanzelf, dat zag ik bij mijn moeder voortdurend gebeuren dat jongere ouderen de hoogbejaarden meenamen op wandeltocht / rolstoeltocht en naar de kantinequote:Op zondag 16 maart 2025 09:00 schreef archito het volgende:
We ontkomen er niet aan dat de jongere ouderen (60-75) veel vaker voor de ouderen (75+) zullen moeten gaan zorgen op basis van mantelzorg.
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?
dat ik iedere dag mijn broer op de pot ga zetten wat een bejaardenhulp in een bejaarden huis doet ?
en zijn brood ga smeren?
Heb ik dan opeens geen leven meer omdat de overheid zonodig de bejaarden huizen wil sluiten om het permanent thuis wonen te bevorderen,
Omdat ouderen dat opeens heel graag willen volgens de VVD, in hun veel te grote huis, en dan gaan we de bejaardenhulp maar vervangen door zijn broer de verplichtte mantelzorger ??????
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
daarom moet het efficient , net als voorheen, maar vooral om de ziekenhuizen te ontlasten bij uitbehandeld en ontslagquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.
De zorg moet en is grotendeels over op de kerntaak: medische zorg. Anders is het totaal niet meer haalbaar, dan zijn er nog veel grotere personeelstekorten dan er nu al zijn.
En die 70+ ouderen die jij noemt, dat zijn vaak heel goede matelzorgers, de meeste mantelzorg wordt gedaan door gepensioneerden.
Het is geen uitzondering, maar ook niet de algemene gang van zaken. Ik heb lang genoeg in de zorg gewerkt om te weten dat het vaker op de correcte manier gaat dan niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.
Helaas is het dus geen uitzondering, blijkt maar weer.
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het is geen uitzondering, maar ook niet de algemene gang van zaken. Ik heb lang genoeg in de zorg gewerkt om te weten dat het vaker op de correcte manier gaat dan niet.
Pak je de wmo af, of maak je hem duur, op gebied van thuisbegeleiding en ambulante dagbesteding krijg je ook weer andere problemen. Dat vind ik met alle respect toch wat anders dan een poetsvrouwquote:Op zondag 16 maart 2025 05:07 schreef cnoska het volgende:
[..]
Dit https://www.hetcak.nl/ove(...)ssen-eigen-bijdrage/ lezende gaat het over alles wat valt onder wmo, en niet alleen de poetshulp
Dus ook begeleiding, regiotaxi, dagbesteding etc.
Dat snap ik, en die arts in dat ziekenhuis is daarin serieus tekort geschoten. Ik wil die situatie ook niet goedpraten hoor.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.
Dat ik dus serieus aan het googelen was hoe een revalidatie plek te boeken.
Want ja, dat moest je zelf regelen zei de arts in het ziekenhuis.
Dus ik weet helemaal niet wat wel of niet correct is.
Het was de huisarts die bij een ander bezoek vertelde dat het ziekenhuis dit zelf moet regelen en dat je er gewoon niet in mee moet gaan.
iedereen staat hier veel te naief inquote:Op zondag 16 maart 2025 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je als beginnend 'mantelzorg verlener' helemaal niet weet wat normaal is.
Dat ik dus serieus aan het googelen was hoe een revalidatie plek te boeken.
Want ja, dat moest je zelf regelen zei de arts in het ziekenhuis.
Dus ik weet helemaal niet wat wel of niet correct is.
Het was de huisarts die bij een ander bezoek vertelde dat het ziekenhuis dit zelf moet regelen en dat je er gewoon niet in mee moet gaan.
Bij hem komt ook een poetsmevrouw via de gemeentequote:Op zondag 16 maart 2025 11:21 schreef cnoska het volgende:
[..]
Pak je de wmo af, of maak je hem duur, op gebied van thuisbegeleiding en ambulante dagbesteding krijg je ook weer andere problemen. Dat vind ik met alle respect toch wat anders dan een poetsvrouw
Ik heb zeer de indruk dat je overal Nee op moet zeggen. Nee, ik kan die taken niet overnemen. Nee, ik kan hier niet iedere dag komen. Nee, ik kan dat niet regelen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen staat hier veel te naief in
Ik was net bij mijn broer en er komt IEDERE ochtend een juffrouw bij hem een band omdoen , omdat zijn buikvlies gescheurd is en ook savonds weer afdoen
Je zou denken dat kan een ander ook, maar ik zou dat niet kunnen , deze juffrouw die schrijft een uur en gaat er weer vandoor met de leaseauto
als mijn broer in een bejaardenhuis zou zitten , (dat zou ie heel graag willen)
dan gaat zoiets in de loop der dag mee in de reguliere werkzaamheden
Het is geen hoogstaand werk , maar een gewoon mens die kan dat niet
[..]
Bij hem komt ook een poetsmevrouw via de gemeente
thuiszorg is echt gruwelijk duur en zeer inefficient
men vraagt het mij niet , ik moet mijn eigen, veel te grote huis nog schoonmaken zelfquote:Op zondag 16 maart 2025 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb zeer de indruk dat je overal Nee op moet zeggen. Nee, ik kan die taken niet overnemen. Nee, ik kan hier niet iedere dag komen. Nee, ik kan dat niet regelen.
Want als je een vinger heeft, dan zit je er meteen voor onbepaalde tijd aan vast.
Dat zijn twee totaal verschillende beroepen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
je kunt wel mantelzorger zijn maar dat beperkt zich tot een keer per week koffie drinken en een stukje wandelenquote:Op zondag 16 maart 2025 13:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Lekker VVD blijven stemmen mensen… (of de andere rechtse partijen natuurlijk).
Al gaat de PvdA ook niet bepaald vrijuit in het veroorzaken van de huidige onhoudbare situatie.
In de huidige samenleving waarin iedereen alleen maar meer zal moeten werken om nog rond te komen of comfortabel te kunnen leven is meer zorgen voor naasten niet realistisch.
Nog los van het feit dat ik het ook onwenselijk vind. Natuurlijk is omzien naar je naasten een nobele taak, maar het is ook een vorm van emancipatie dat mensen niet meer afhankelijk hoeven te zijn van familie voor hun zorg.
Niet iedereen kan goed overweg met hun directe familie en niet iedereen is geschikt als mantelzorger.
Daarom moeten inderdaad zo snel mogelijk de bejaardenhuizen en verzorgingshuizen weer worden heropend.
Het sluiten van de bejaardenhuizen is een kapitale blunder en van ongekende domheid en kortzichtigheid.
dat ligt aan de manier waarop het na het sluiten van die 800 bejaarden huizen is ingeregeld door de poltitiek , lees VVDquote:Op zondag 16 maart 2025 13:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat zijn twee totaal verschillende beroepen.
En ook twee totaal verschillende bekostigingen.
Thuiszorg = geen mantelzorg. Dat moet je inmiddels toch wel begrijpen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen staat hier veel te naief in
Ik was net bij mijn broer en er komt IEDERE ochtend een juffrouw bij hem een band omdoen , omdat zijn buikvlies gescheurd is en ook savonds weer afdoen
Je zou denken dat kan een ander ook, maar ik zou dat niet kunnen , deze juffrouw die schrijft een uur en gaat er weer vandoor met de leaseauto
als mijn broer in een bejaardenhuis zou zitten , (dat zou ie heel graag willen)
dan gaat zoiets in de loop der dag mee in de reguliere werkzaamheden
Het is geen hoogstaand werk , maar een gewoon mens die kan dat niet
[..]
ok dat wist ik nietquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je in een bejaardentehuis of zelfs een verzorgingstehuis (of een gehandicapteninstelling als je gehandicapt was) zat, moesten de kinderen het ook minstens deels doen, daar is schoonmaakwerk door mensen uit de omgeving tegenwoordig meestal ook verplicht.
Een bejaardenhuis is juist inefficiënt, mede daarom zijn ze ook verdwenen. Jouw broer krijgt nu 1 keer per dag een thuiszorgmedewerker langs en 2 uur per week een schoonmaakster. Een bejaardentehuis was 24 uurs zorg. Dus veel meer niet noodzakelijke zorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men vraagt het mij niet , ik moet mijn eigen, veel te grote huis nog schoonmaken zelf
dat is al niet niks
ze kunnen me bellen als ie weer eens omgedonderd is tijdens toiletbezoek of keuken snachts en op de kouwe vloer ligt , dat wel
maar de ouderenzorg MOET efficienter, dit is niet houdbaar echt niet
Linksom of Rechtsom er moeten weer bejaardenhuizen komen
quote:Op zondag 16 maart 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis is juist inefficiënt, mede daarom zijn ze ook verdwenen. Jouw broer krijgt nu 1 keer per dag een thuiszorgmedewerker langs en 2 uur per week een schoonmaakster. Een bejaardentehuis was 24 uurs zorg. Dus veel meer niet noodzakelijke zorg.
tweee keer per dagquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En die gaan ze niet krijgen, want niet 1 op de 3 werkenden gaat in de zorg werken.
Zo simpel zit het.
Twee keer per dag dan. Maar er zit niet 's nachts iemand klaar, er zijn 's middags geen medewerkers.quote:
Er moet vooral minder gedaan worden door de thuiszorg en dergelijke. Dat jouw broer een thuiszorg medewerker langs krijgt is terecht, die heeft medische hulp nodig. Maar voor steunkousen komen ze ook langs, dat is echt een goed aan te leren trucje dat mensen ook zelf kunnen (of desnoods waar iemand zonder opleiding prima bij kan helpen). Schoonmaak hulp voor mensen die het echt zelf niet meer kunnen: prima. Maar jij zegt dat jij ook schoonmaak krijgt uit de WMO terwijl je zelf nog werkt, dat is misschien wel niet nodig (ik ken jouw situatie niet).quote:Op zondag 16 maart 2025 14:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
tweee keer per dag
Maar toch moet de thuiszorg veeeeel efficienter dan nu, dat zeg je zelf
er is voor 800 bejaardenhuizen verdwenen dat zijn 500.000 plaatsenquote:Op zondag 16 maart 2025 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Twee keer per dag dan. Maar er zit niet 's nachts iemand klaar, er zijn 's middags geen medewerkers.
Dat rijden scheelt allemaal niet zo veel, iedere thuiszorgmedewerker heeft een ronde waarop je steeds maar een paar minuten hoeft te rijden, juist omdat er zo veel ouderen en anderen met een beperking in Nederland wonen. Het percentage tijd dat een gemiddelde thuiszorgmedewerker in de auto zit tijdens een dienst valt wel mee.
In een bejaardentehuis zaten 24 uur per dag meerdere medewerkers. Dat personeel hebben we nu nodig voor verzorgingstehuizen en andere 24 uurs instellingen.
De boodschappen doe ik ook wel.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt wel mantelzorger zijn maar dat beperkt zich tot een keer per week koffie drinken en een stukje wandelen
meer kun je niet verwachten
ik verdenk mijn broer ervan dat ie het ook gezellig vind want inderdaad een buikband die hoort ie zelf om te moeten doenquote:Op zondag 16 maart 2025 14:33 schreef capricia het volgende:
[..]
De boodschappen doe ik ook wel.
Maar ik kan daar niet dagelijks langs gaan. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Het is niet bepaald om de hoek.
Hier een uitleg waarom het goed is dat dr bejaardenhuizen zijn afgeschaft: https://kl.nl/opinie/geen(...)-met-ouderenwelzijn/quote:Op zondag 16 maart 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is voor 800 bejaardenhuizen verdwenen dat zijn 500.000 plaatsen
er had meer bij moeten wordne gebouwd ipv sluiten
Daarnaast komen er dan een 100.000 woningen leeg die nu zeer inefficient benut worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |