abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217078755
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Los van deze discussie.
Hanca, hoe zie jij de toekomst dan? Want de buurt die structureel voor een oudere zorgt gaat niet de oplossing zijn.

Ik weet het ook niet.
Behalve dat ouderen er zo veel mogelijk zelf voor betalen. Maar ook dan ben je er niet. Want je hebt het personeel ook nodig.
Dus iets van arbeidscontracten met mensen uit andere landen. De Filipijnen zie ik regelmatig om me heen. Dat mensen daar iemand van over laten komen voor de zorg.
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.

Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.

Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.

Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.

Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.

Uiteindelijk zullen er trouwens ook meer plekken in verzorgingstehuizen moeten komen, want het aantal ouderen met ernstige medische klachten en dementie gaat alleen maar toenemen. En die zullen toch in een instelling moeten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 16-03-2025 21:28:47 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 16 maart 2025 @ 21:20:21 #202
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078758
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Trieste bedoening ook zo'n bejaardentehuis. Anyhow, dat is dus de toekomst imo, bejaardenhuizen zijn echt passé.
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest

een flat met een paar aanpassingen

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 21:21:53 #203
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078777
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Mooi. Je weet nu waar je moet zijn: Purmerend.

LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
pi_217078787
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat moet ook niet, dat is niet nodig
ouderen zijn niet zielig , hebben wel een hekel aan herrie en kabaal van jongeren dat wel

de politiek (groen Links) die snapt niets van ouderen, die hebben het supernaieve idee dat ouderen altijd zielig zijn en als er jonge mensen bij wonen dat dan de jongeren de ouderen gaan helpen, 8)7 :

Ja met de pinpas stelen ja
nou dan ben ik al weg he :W
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.

Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:22:50 #205
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078789
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:21 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
nee dat zijn allemaal flats
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 21:23:17 #206
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078792
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.

Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
een tevreden mens is een dode mens
pi_217078796
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 16 maart 2025 @ 21:24:32 #208
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078814
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg
*zucht*

Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
pi_217078820
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een tevreden mens is een dode mens
En tot die tijd blijf jij zo'n zure oude zeurzak waar elk nobel idee op afketst?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:28:34 #210
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078886
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat zijn allemaal flats
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:28:42 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078893
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
jij snapt het ook niet

heb ik een apotheek nodig , dat is weer zo een flutidee dat ouderen zielig zijn en een pillenfabriek om de hoek mnoeten hebben
  zondag 16 maart 2025 @ 21:29:11 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078904
quote:
10s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
heb ik dat gezegd bugalow>?
pi_217078910
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jij snapt het ook niet
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:30:02 #214
236264 crew  capricia
pi_217078914
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.

Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.

Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.

Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.

Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.

Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.

Het is wel lastig allemaal.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 16 maart 2025 @ 21:32:40 #215
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078967
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
een gezamellijke ruimte is altijd beneden ,
kaarten dat doe ik nu hier ook ergens ,dat wil niet zeggen dat hun huis een bejaardenhuis is
  zondag 16 maart 2025 @ 21:34:40 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079010
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
*zucht*

Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
nou daarwas niets mis mee

het enige dat die tegen hadden is dat ze allemaal een dure directeur hadden en later zelfs management lagen met computers, die iedere beweging gingen registreren
pi_217079017
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.

Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.

Het is wel lastig allemaal.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn. Maar in het zorgakkoord gaat het duidelijk over meer robotica en meer mantelzorgers, dat is echt een deel van de peilers om met de vergrijzing om te gaan.

In Japan, waar ze 10/15 jaar op ons voor lopen, bouwen ze geen bejaarden of verzorgingshuizen, maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen. Zo drastisch gaan wij dat niet doen door een andere cultuur, we gaan zeker nog verzorgingshuizen voor dementen en mensen met zware medische klachten bij moeten bouwen. Maar iets moeten wij er vrees ik wel van overnemen.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:35:53 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079040
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:
maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen
hellep
pi_217079063
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hellep
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:37:17 #220
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217079065
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heb ik dat gezegd bugalow>?
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar nogmaals, wat wil je dan eigenlijk wel?
pi_217079089
quote:
7s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar wat wil je dan eigenlijk wel?
Een bejaardenhuis :')

En honderd worden :') :')

En vooral ..... klagen :') :') :')
.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:41:09 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079134
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
een flat is geen instelling ,

jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
  zondag 16 maart 2025 @ 21:41:49 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079152
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:

[..]
Een bejaardenhuis :')

En honderd worden :') :')

En vooral ..... klagen :') :') :')
moeder zei altijd niet klagen maar dragen

nou ja , ik ga morgen weer lekker werken , tabee
pi_217079214
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een flat is geen instelling ,

jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren. Flats en knarrenhofjes voor ouderen die zelfstandig kunnen wonen zijn al behoorlijk geregeld.

Het Japanse model voor kinderen en ouders bij elkaar laten wonen is voor ouderen die niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen. En daar hebben wij dus instellingen voor. Maar in Nederland zie je dergelijke zorgunits ook in steeds meer tuinen verschijnen. Ik zie mij zelf ook over 10 jaar of meer best samen wonen met mijn ouders (ze zijn nu 64).
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:46:08 #225
236264 crew  capricia
pi_217079218
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat willen heel veel ouderen ook niet.
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn. Ze heeft wel eens naar Spanje gekeken, via de overburen, ook ouderen, die daar een groot deel van het jaar wonen (waar je gewoon NLse zorg kunt krijgen, voor een lagere prijs), maar dan zit je tussen de zeurende oudjes (zegt ze).

Zo'n Filipijnse zou ze nog wel zien zitten. Al heeft dat ook haken en ogen. Want haar rijbewijs is niet geldig in NL. En ieder jaar een nieuwe is ook zo wat.

Maar dat is wel veel goedkoper. Zeker als je het met zijn tweeën doet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')