Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Los van deze discussie.
Hanca, hoe zie jij de toekomst dan? Want de buurt die structureel voor een oudere zorgt gaat niet de oplossing zijn.
Ik weet het ook niet.
Behalve dat ouderen er zo veel mogelijk zelf voor betalen. Maar ook dan ben je er niet. Want je hebt het personeel ook nodig.
Dus iets van arbeidscontracten met mensen uit andere landen. De Filipijnen zie ik regelmatig om me heen. Dat mensen daar iemand van over laten komen voor de zorg.
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Trieste bedoening ook zo'n bejaardentehuis. Anyhow, dat is dus de toekomst imo, bejaardenhuizen zijn echt passé.
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Mooi. Je weet nu waar je moet zijn: Purmerend.
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moet ook niet, dat is niet nodig
ouderen zijn niet zielig , hebben wel een hekel aan herrie en kabaal van jongeren dat wel
de politiek (groen Links) die snapt niets van ouderen, die hebben het supernaieve idee dat ouderen altijd zielig zijn en als er jonge mensen bij wonen dat dan de jongeren de ouderen gaan helpen,:
Ja met de pinpas stelen ja
nou dan ben ik al weg he
nee dat zijn allemaal flatsquote:Op zondag 16 maart 2025 21:21 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
een tevreden mens is een dode mensquote:Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.
Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest
een flat met een paar aanpassingen
Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
*zucht*quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest
een flat met een paar aanpassingen
Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg
En tot die tijd blijf jij zo'n zure oude zeurzak waar elk nobel idee op afketst?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een tevreden mens is een dode mens
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.quote:
jij snapt het ook nietquote:Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
heb ik dat gezegd bugalow>?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.quote:
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.
Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.
Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.
Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.
Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.
een gezamellijke ruimte is altijd beneden ,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
nou daarwas niets mis meequote:Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
*zucht*
Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn. Maar in het zorgakkoord gaat het duidelijk over meer robotica en meer mantelzorgers, dat is echt een deel van de peilers om met de vergrijzing om te gaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.
Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.
Het is wel lastig allemaal.
hellepquote:Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:
maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.quote:
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar nogmaals, wat wil je dan eigenlijk wel?quote:
Een bejaardenhuisquote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar wat wil je dan eigenlijk wel?
een flat is geen instelling ,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
moeder zei altijd niet klagen maar dragenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis![]()
En honderd worden![]()
![]()
En vooral ..... klagen![]()
![]()
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren. Flats en knarrenhofjes voor ouderen die zelfstandig kunnen wonen zijn al behoorlijk geregeld.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een flat is geen instelling ,
jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
Dat willen heel veel ouderen ook niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat willen heel veel ouderen ook niet.
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn. Ze heeft wel eens naar Spanje gekeken, via de overburen, ook ouderen, die daar een groot deel van het jaar wonen (waar je gewoon NLse zorg kunt krijgen, voor een lagere prijs), maar dan zit je tussen de zeurende oudjes (zegt ze).
Zo'n Filipijnse zou ze nog wel zien zitten. Al heeft dat ook haken en ogen. Want haar rijbewijs is niet geldig in NL. En ieder jaar een nieuwe is ook zo wat.
Maar dat is wel veel goedkoper. Zeker als je het met zijn tweeën doet.
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren.
Het Japanse model voor kinderen en ouders bij elkaar laten wonen is voor ouderen die niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen.
vreselijkquote:Maar in Nederland zie je dergelijke zorgunits ook in steeds meer tuinen verschijnen. Ik zie mij zelf ook over 10 jaar of meer best samen wonen met mijn ouders (ze zijn nu 64).
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen. Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonen, jij hebt wat met zielige mensen he , met een apotheek om de hoek
[..]
vreselijk
En ook nog klagen om het klagen...quote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Een bejaardenhuis![]()
En honderd worden![]()
![]()
En vooral ..... klagen![]()
![]()
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.quote:
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.
Ze woont bij een van deze dames op een riante eigen verdieping (twee kamers plus eigen badkamer).
Ze laat ook af en toe het hondje van mijn moeder uit (daarom ken ik haar).
Maar goed. Ieder jaar dus verplicht een nieuwe zoeken.
Dat weet ik eigenlijk niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
Och arme. Kom maar weer terug als je weet wat thuiszorg daadwerkelijk inhoudt. Dit is geen doen zo.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar men woont dat krijg je thuiszorg, een thuis is jouw thuis, dat kan een thuis zijn of een huis , als jij je daar thuis voelt , dan is dat thuis, krijg je daar zorg ,dan is dat ook thuiszorg
woon je bij je kinderen in huis , en krijg je daar zorg, dan is dat ook thuiszorg
Ja maar die schreeuwen en krijsen en stelen je pinpasquote:Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn.
ja ik ook heel erg goed, kon ik met mijn moeder,quote:Op zondag 16 maart 2025 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.
Daar zullen dus al spoedig de eerste schandaal zaken over op TV komenquote:Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).quote:Op zondag 16 maart 2025 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
maar dat heeft toevallig geen ene zak te maken met te gaan samenwonen
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
Of ik moet naar een bejaarden huis tussen de andere eigenwijze mensen
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het eindequote:Op zondag 16 maart 2025 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen.
Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).
De Wee - Em - Ooo
Leuke quote nog uit de OP:
[..]![]()
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?quote:Op zondag 16 maart 2025 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het einde
Mits er een gemeenschappelijke ruimte en een gemeenschappelijke tuin is, en een scootstalling en dan hoeft het geen bejaardenhuis te heten , een 65+ gebouw mag ook
Maar zoiets moet je niet laten regelen door Groen Links mensen, want die maken er gelijk een zielepieten toestand van met een directeur ,een verantwoordingscommissie en een raad van toezicht
wel iedereen eigen hok van +- 30m2 , niet te groot anders blijft iedereen boven
geen directeur met marktconform salaris
maar wel met de ZZP thuiszorg voor degenen die dat nodig hebben
Ik heb nu 180m2 voor mezelf , hier zou best een heel groot gezin in kunnen
I know.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.
nee die zijn er nietquote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
Heeft het topic toch nog enigszins nut (gehad)quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
I know.
Ben ik ook schuldig aan.![]()
Maar ik heb wel geleerd van jou/jullie. Ook niet slecht.
Misschien moet jij dan je bril eens opzetten, want die zijn er wel degelijk! En nog wel met meer faciliteiten die jouw wensen ver overstijgen ook.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee die zijn er niet
Dan is het gelijk een bejaardenhuis en die wil men niet bouwen
kijk maar zelf
TS wil niet zien dat wat hij wil er allang is, want dan kan hij niet meer klagen.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
Echt elke wat grotere plaats heeft dit.quote:Aansprekend appartement met een zeer ruime slaapkamer. De woning is geheel gelijkvloers en gelegen in een complex vlakbij een uitgebreid overdekt winkelcentrum. Het complex is voorzien van een lift en is recent verduurzaamd. De woning heeft een ruime slaapkamer gelegen aan balkon- of galerijzijde. De woning is voorzien van een ruime badkamer en de keuken is apart gelegen van de woonkamer. De woningen liggen op de 1e tot en met 10e verdieping, waarbij de hoogst gelegen appartementen een prachtig uitzicht bieden richting de stad Groningen.
De appartementen zijn verdeeld over twee flatgebouwen; één van tien etages en één van vier etages. Rondom de flats is een goed onderhouden tuin. Op de begane grond bevinden zich garages en bergingen. Het is mogelijk een garage te huren. Alle etages zijn met de lift bereikbaar. In de nabijheid is een groot winkelcentrum, apotheekdienst en zorgvoorzieningen. Voor het complex bevindt zich een bushalte. Bewoners kunnen gebruik maken van een gezamenlijke recreatieruimte. Deze bevindt zich in een naastgelegen gebouw. Huurders kunnen meedoen met diverse activiteiten in het naastgelegen gebouw ’t Hoogholt zoals sjoelen, kaarten, bingo en dergelijke. In het wooncomplex is een bewonersconsulent werkzaam.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-betequote:Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo, waarin ook de zorg voor thuiswonende hulpbehoevenden is geregeld. Sinds 2019 geldt voor alle vormen van Wmo-hulp een eigen bijdrage, op dit moment 21 euro per maand. Het toenmalige kabinet zag een ‘pervers’ effect van de wet over het hoofd: veel mensen die toch al hulp kregen via de Wmo, bedankten hun werkster en namen er via de Wmo huishoudelijke hulp bij. Dat kostte ze niets extra’s boven op het bedrag dat ze toch al betaalden.
Vooral hulpbehoevenden met hogere inkomens deden dat, blijkt uit onderzoek dat het vorige kabinet liet doen. Die extra toeloop heeft aanzienlijke financiële gevolgen: in 2017 was de overheid 938 miljoen euro kwijt aan huishoudelijke hulp, in 2021 was dat bedrag al opgelopen tot 1,4 miljard euro.
Het aantal hulpbehoevenden met een hoger inkomen dat gebruikmaakt van huishoudelijke hulp via de Wmo, verdubbelde tussen 2019 en 2023 tot zo’n 90.000 cliënten. In veel gemeenten groeien de wachtlijsten snel.
Met de grote vergrijzingsgolf nog voor de boeg, is dat voor de overheid financieel niet vol te houden, waarschuwt de staatssecretaris.
Komt ook doordat gemeenten met steeds minder geld opgezadeld worden vanuit de Rijksoverheid.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete
Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorgquote:Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete
Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
quote:Geen plek voor kwetsbare ouderen in verpleeghuis: ’Straks alleen met allergrootste zorgbehoefte nog een bed’
Klaartje Bax en Renate Curfs
29 min geledenin Financieel
AMSTERDAM - Mensen die een indicatie hebben voor het verpleeghuis, kunnen daar lang niet altijd terecht.
Er zijn te weinig plekken en daarom is het beleid om mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis te verzorgen. Maar of die zorg afdoende is, daarop is weinig zicht.
Rijkere ouderen kopen zelf extra zorg in, maar degenen die daarvoor niet de middelen hebben, dreigen weg te kwijnen.
quote:Sinds zijn vrouw vorig jaar overleed, is de 90-jarige Eli* weduwnaar.
Na vijftig jaar huwelijk is het nog altijd wennen voor hem om weer alleen te zijn. Daarbij speelt zijn gezondheid steeds meer op.
Zo heeft hij diabetes, hartproblemen, aderverkalking en is hij door zijn hoge leeftijd soms wat vergeetachtig.
Zorgindicatie voor plek in verpleeghuis
Ook zelfstandig lopen, bijvoorbeeld naar het toilet, is lastig door een te lage bloeddruk en pijn in zijn benen.
Omdat hij veel zorg nodig heeft, heeft zijn dochter Daniella* afgelopen jaar een zorgindicatie voor hem geregeld waarmee hij het wettelijk recht heeft op een plek in het verpleeghuis.
In principe kan hij zonder toezicht en intensieve zorg niet meer alleen wonen.
Toch moet hij dat.
quote:Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.
Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
Recht op verpleeghuiszorg ingeperkt
Al in juli 2023 trok de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de conclusie dat het recht op verpleeghuiszorg ingeperkt moet worden omdat 'de manier waarop ouderenzorg nu georganiseerd is niet langer houdbaar is'.
Ook brancheorganisatie Actiz, het Zorginstituut en de zorgkantoren zijn voorstander van zo'n keuzebeperking.
'Zo kunnen we ervoor zorgen dat de beperkte verblijfplaatsen en het schaarse zorgpersoneel ingezet wordt voor de groep cliënten die dit het hardst nodig heeft', aldus de NZa.
Onlangs zegde minister Agema (Zorg) de Tweede Kamer toe dat ze gaat kijken of de toelatingscriteria voor het verpleeghuis moeten worden aangepast. ,,
Als de minister deze eisen inderdaad aanscherpt, hebben alleen de mensen met de allergrootste zorgbehoefte nog recht op een verpleeghuisbed", zegt Arthur Schellekens, directeur van Patiëntenfederatie Nederland.
Andere, zeer kwetsbare ouderen kunnen volgens hem dan nergens meer heen.
,,Maar ook zij hebben 24 uur per dag zorg nodig."
quote:In werkelijkheid is dit nu al de dagelijkse praktijk. Zorgkantoren die verpleeghuiszorg regelen voor mensen hanteren het beleid 'thuis tenzij'.
Dat kan, zegt Martin Buijssen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,
Zolang die gelijkwaardig is aan de 24-uurszorg in het verpleeghuis."
Thuiszorg over de vloer
Maar dat is volgens hem niet zo.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd constateerde vorige zomer dat er het een en ander mis gaat in de verpleeghuiszorg aan huis omdat veel zorgaanbieders deze zorg niet op orde hebben.
En dat cliënten met een verpleeghuisindicatie 'niet altijd de zorg en ondersteuning krijgen thuis die zij nodig hebben'.
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg
die krijgen wel thuiszorg dan ?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.
De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.
En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.
En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.
Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.
Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert.
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeurenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren
ouderen moeten thuis blijven
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zoquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:
Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen.
Het is én én, geen óf óf.
Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig.
En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.
Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant ingekocht , kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak etenquote:Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.
Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
[..]
Nogmaals: het heeft nu niks te maken met geld, die claim van de Telegraaf klopt niet. Het heeft puur te maken met het personeelstekort.quote:mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant zelf ingekocht , dan kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten
vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp
Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard
maar was we gezellig altijd met verjaardagen enzo
en ze betaalde gewoon huur aan het huis
nee, klopt, dat was een bejaardenhuisquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:
En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
iedere bejaarde haar eigen robot en neefje sjaak die met de pinpas kan helpen boodschappen doenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
Het aantal ouderen dat liever dood wil dan verzorging krijgen die moet dan nog veel harder gaan stijgenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:
Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.
[..]
quote:De Nederlandse bevolking groeit de komende decennia gestaag, vooral door migratie en vergrijzing.
Het aantal 80-plussers in Nederland zal de komende twee decennia verdubbelen, zo verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Tachtigplussers
Nu telt ons land ongeveer 900.000 inwoners van 80 jaar en ouder. In 2045 zullen dat er door de vergrijzing en de stijgende levensverwachting 1,8 miljoen zijn. Daarna loopt het aantal volgens de prognose verder op tot uiteindelijk 2,1 miljoen in 2070.
Ouderen
. De bevolking groeit vooral door migratie en doordat mensen gemiddeld steeds langer leven. Tegen 2040 is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder.
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien?
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
quote:Dit houdt in dat binnen de groep 65-plussers het deel 80-plussers toeneemt.
Op 1 januari 2023 zijn er volgens het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) 2.728.550 mensen van 65 tot 80 jaar, en 872.617 80-plussers.
Het aantal 65-plussers bedraagt nu 20,2% van de totale bevolking.
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??
dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje
[..]
een varkenshouder hier vlakbij die zei ook al, beter 600 varkens in een schuur dan 20 schuren met 30 varkens want dat is veel meer warkquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.
Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep.
Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.
Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging
Al zit dat helaas achter een betaalmuur.
maar daar is nog geen verzorging dusquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
bij mij moeder in het bejaardenhuizen liepen twee bejaardenhulpen en twee zorgmedewerkers op een 400 ouderen , het gebouw was 4 hoog met lift en ook een 140 aanleunwoningen , die leunden aan zogezegdquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.
Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.
Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.
Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging
Al zit dat helaas achter een betaalmuur.
quote:Wie was de bedenker van de AOW?
Historie. De AOW is in 1956 geïntroduceerd door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Ko Suurhoff. De AOW is de opvolger van de door Willem Drees als minister van Sociale Zaken in 1947 ingevoerde Noodwet Ouderdomsvoorziening, die uitdrukkelijk als tijdelijk bedoeld was
Dan is er maar een oplossing,quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet wordenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.
De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
quote:Iedereen moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Dat is de wens van dit kabinet
Maar wanneer houdt het recht op wijkverpleging op?
Zorgverzekeraars stellen dat het onbetaalbaar wordt om mensen tot het einde toe thuis te verzorgen.
Sinds vorig jaar betalen zij de wijkverpleging.
"Sommige mensen hebben thuis wel heel erg veel zorg nodig.
Die groep wordt steeds groter.
Op enig moment moet je de vraag stellen: is thuis blijven met wijkverpleging nog wel het verstandigste om te doen?
Of is opname in een verpleeghuis nodig?", zegt Wim van der Meeren, voorzitter zorgverzekeraar CZ.
De zorgverzekeraars worden een beetje misselijk van de vooruitzichten van 5 miljoen thuiswonende ouderenquote:Wordt thuiszorg vergoed door de zorgverzekering?
Hoe krijg ik verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging)?
Verpleging en verzorging thuis is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering.
Er geldt geen eigen risico voor.
De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw arts welke zorg u precies nodig heeft.
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet
dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat
[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis
Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel![]()
![]()
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie
Bekijk deze YouTube-video.
[..]
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broerquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
ja dat klopt, thuiszorg kost inzet van heel veel personeelquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:03 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?
Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
o dat schaarde ik ook onder thuiszorgquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:05 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.
quote:Hebt u direct hulp in het huishouden nodig? Bel dan naar de Wmo via 14 030 en geef door dat u met spoed hulp bij het huishouden nodig hebt.
U krijgt dan de volgende dag een gesprek om te kijken wat u nodig hebt.
quote:Huishoudelijke hulp in uw situatie
Hulp bij de huishouding kan via de gemeente of het zorgkantoor geregeld worden. Waar u moet zijn, is afhankelijk van uw situatie.
Krijgt u of uw kind zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)?
Dan valt huishoudelijke hulp onder de Wlz. Ook als de Wlz-zorg bij u thuis wordt geleverd.
U kunt hiervoor bij uw zorgkantoor terecht.
In andere situaties kunt u bij uw gemeente terecht.
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dagquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.
Jij gooit constant allerlei termen door elkaar. ZZP'ers en huishoudelijke hulp uit de WMO eerst al in de titel, heel vaak bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen, nu weer thuiszorg en huishoudelijke hulp. Dat zijn gewoon absoluut niet dezelfde dingen.
Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o dat schaarde ik ook onder thuiszorg
maar die thuiszorg dat gaat ook via de gemeente dan
twee soorten thuiszorg dus
https://www.utrecht.nl/zo(...)/hulp-bij-huishouden
https://www.intermediair.(...)F%2Fwww.google.nl%2F
[..]
[..]
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmakenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.
Alsof je zegt: er komt een loodgieter mijn dak repareren. O, is dat geen loodgieter? Maar ze komen allebei thuis langs, dus het is hetzelfde.
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmaken
https://www.careyn.nl/?ga(...)4cYN7wEaAhwREALw_wcB
okquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.
De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/quote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok
Het ministerie denkt dat de kosten van de ouderenzorg de komende 5 jaar gaat dalen , heel bijzonder
ben benieuwd hoe ze dat zien
2025 gaat het nog flink stijgen, daarna gaat het sterk dalen,
Gaan ze de ouderen gratis euthanasie aanbieden op 80 jr ofzo ?
2030 maar liefst bijna een miljard euro lager dan in 2025
Dan zullen verpleeghuizen moeten sluiten, ouderen op straat zetten, of de kinderen moeten gaan betalen uit overwaarde
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting
[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/binnenl(...)ote-omslag~a334cc47/
Het houdt niet op …. niet vanzelfquote:Op dinsdag 18 maart 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dag
TV continu aan , een gat in de zitting van de stoel met een emmer eronder, ook slapen in die stoelquote:Op dinsdag 18 maart 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/
Hoe is niet ingevuld, Anema noemt AI steeds als gouden graal.
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorgquote:
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 15:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorg
de een doet dit en de ander dat en die komt een band omdoen , die heeft pillen en de injectie , die doet schoonmaak , ik luister niet zo goed naar al die zorgverhalen
maar wel menselijkerquote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.
Krijgen we dát .....quote:
kan ook efficient en menselijkquote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Krijgen we dát .....![]()
Het moest toch efficiënter allemaal? Was je eigen luidverkondigde mening.
Dat is dus niet efficiënt en nog duurder dan de huidige zorg.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek
Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan ook efficient en menselijk
efficent wil niet persee zeggen goedkoper ,
als je menselijkheid ook meeneemt als factor in de zucht naar effficiency
efficent niet perse de goedkoopste optie , de goedkoopste optie is alle ouwetjes de straat op schoppen,
dat is het allergoedkoopst
of alle ouwetjes afschieten als ze 80 zijn of een doodpil in hun soep doen bij hun 80 ste verjaardag
efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek
(mooi geprobeerd maar helaas)quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.
Efficiënt is de juiste mensen op de juiste tijden op de juiste plaats invliegen.
(dat jij daar anders over denkt, doet daar niets aan af)
Dream onquote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
(mooi geprobeerd maar helaas)
Dat invliegen op de juiste tijden is prima, maar heeft geen bal met de locatie te maken
praten en samen met leeftijd- en lotgenoten in een bejaardenverzamelgebouw is veel warmer dan een denkbeeldige haard
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:18 schreef cnoska het volgende:
Maar we vergeten een belangrijke schaal:
Bij WMO verhoging ga je indirect ook veel meer betalen voor regiotaxi, begeleiding in huis, dagbesteding.
Kiezen mensen dan niet meer voor de machtiging te betalen gaan mensen nog meer vereenzamen.
Of krijgen ze niet de juiste hulp van bv die ambulante begeleiding (waardoor iemand wel nog thuis kan wonen).
MAAAR belangrijkste vraag:
Het cak beslist wat je betaald.
Lang niet iedereen hoeft een eigen bijdrage te betalen, bv als je partner nog geen 65 is etc.
Blijft dit zo?
Dan kom je idd wellicht makkelijker aan de beurzen die het goed kunnen betalen.
PS; en is nog maar wetsvoorstel
quote:Vanaf 1 januari 2025 verandert uw eigen bijdrage (het abonnementstarief) voor hulp of ondersteuning uit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo).
De eigen bijdrage wijzigt van ¤ 20,60 naar maximaal ¤ 21,- per maand.8 nov 2024
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagdquote:Welke hulpmiddelen worden vergoed door de Wmo?
Scootmobiel, rolstoel en aanpassingen aan auto of fiets
Naast hulpmiddelen in huis, kun je via de Wmo ook hulpmiddelen vergoed krijgen die de mobiliteit in en om de woning te verbeteren.
Denk bijvoorbeeld aan een scootmobiel, rolstoel of een aangepaste fiets.
Of je deze hulpmiddelen vergoed krijgt, bepaalt de gemeente.
quote:Hoe hoger het inkomen en vermogen, hoe hoger de eigen bijdrage. Dit betekent dat alleenstaanden met een inkomen tot circa ¤ 24.500 per jaar, niet meer betalen dan de minimale bijdrage van ¤ 23,60 per maand. Voor meerpersoonshuishoudens gaat het om een inkomen tot circa ¤ 34.000 per jaar.
De eigen bijdrage loopt vanaf deze inkomensgrenzen op tot maximaal ¤ 328 per maand. Deze maximale maandelijkse bijdrage geldt voor alleenstaanden met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 61.000 en voor meerpersoonshuishoudens met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 70.500.
Gemeenten kunnen naar eigen inzicht besluiten dat één of meerdere groepen op basis van hun inkomen geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Wanneer iemand financieel in de knel zit, kan de gemeente ook op individueel niveau iemand vrijstellen van de eigen maandelijkse bijdrage.
Deal with it (en het is nog maar een plan hè) als je er gebruik van wilt maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen
[..]
[..]
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagd
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen eigen bijdragen
https://www.hartvannederl(...)eer-betalen-wmo-hulp
https://www.hetcak.nl/wet(...)en-bijdrage-betalen/
[..]
nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeentequote:Op woensdag 19 maart 2025 02:25 schreef r_one het volgende:
En reken maar dat, als je in een verpleeghuis komt, het er niet simpeler op wordt; integendeel. Nu al niet.
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huisquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeente
nee beter die traplift weer weghalen dan , die hoge plee kan wel blijven , drempels weer erinquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huis
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |