abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217078755
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Los van deze discussie.
Hanca, hoe zie jij de toekomst dan? Want de buurt die structureel voor een oudere zorgt gaat niet de oplossing zijn.

Ik weet het ook niet.
Behalve dat ouderen er zo veel mogelijk zelf voor betalen. Maar ook dan ben je er niet. Want je hebt het personeel ook nodig.
Dus iets van arbeidscontracten met mensen uit andere landen. De Filipijnen zie ik regelmatig om me heen. Dat mensen daar iemand van over laten komen voor de zorg.
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.

Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.

Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.

Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.

Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.

Uiteindelijk zullen er trouwens ook meer plekken in verzorgingstehuizen moeten komen, want het aantal ouderen met ernstige medische klachten en dementie gaat alleen maar toenemen. En die zullen toch in een instelling moeten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 16-03-2025 21:28:47 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 16 maart 2025 @ 21:20:21 #202
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078758
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Trieste bedoening ook zo'n bejaardentehuis. Anyhow, dat is dus de toekomst imo, bejaardenhuizen zijn echt passé.
een bejaardenhuis is een flat voor kleine appartementjes voor ouderen
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest

een flat met een paar aanpassingen

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 21:21:53 #203
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078777
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Mooi. Je weet nu waar je moet zijn: Purmerend.

LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
pi_217078787
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat moet ook niet, dat is niet nodig
ouderen zijn niet zielig , hebben wel een hekel aan herrie en kabaal van jongeren dat wel

de politiek (groen Links) die snapt niets van ouderen, die hebben het supernaieve idee dat ouderen altijd zielig zijn en als er jonge mensen bij wonen dat dan de jongeren de ouderen gaan helpen, 8)7 :

Ja met de pinpas stelen ja
nou dan ben ik al weg he :W
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.

Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:22:50 #205
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078789
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:21 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
LOL, zijn echt wel meer locaties hier in de buurt waar 'ie terecht kan hoor. Egmond aan Zee, Wormerveer, Heiloo, Landsmeer, Graft - De Rijp, Oosthuizen, Volendam, Alkmaar, Middenbeemster, Zaandam en tenslotte Wormer. Keus genoeg.
nee dat zijn allemaal flats
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 21:23:17 #206
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078792
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Je trekt er ook vanallesennogwat bij hè; klagen om het klagen.

Wanneer ben jij eigenlijk wél tevreden?
een tevreden mens is een dode mens
pi_217078796
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
met een flinke gezamelijke ruimte ,een gezamelijke tuin,en ene scootstalling thats all , niks triest

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg , niet voor een flat met een lift
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 16 maart 2025 @ 21:24:32 #208
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078814
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan maak ik mijn 5 kamer eengezinswoning leeg
*zucht*

Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
pi_217078820
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een tevreden mens is een dode mens
En tot die tijd blijf jij zo'n zure oude zeurzak waar elk nobel idee op afketst?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:28:34 #210
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217078886
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat zijn allemaal flats
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:28:42 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078893
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Flats voor mensen van alleen 60+ staan echt letterlijk in elke iets grotere plaats, momenteel. Vaak nog met de wijkapotheek in of aan het gebouw.
jij snapt het ook niet

heb ik een apotheek nodig , dat is weer zo een flutidee dat ouderen zielig zijn en een pillenfabriek om de hoek mnoeten hebben
  zondag 16 maart 2025 @ 21:29:11 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078904
quote:
10s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
O, jij wil een bejaarden bungalow met een tuin of zo? Sja, dat zal moeilijk worden, Michael. Maar als ik het goed begrijp is je voornaamste probleem andere mensen, met name jonge mensen met kinderen. Misschien moet je dan naar zo'n ouderen resort in Spanje of Portugal verhuizen. Of Florida kan ook.
heb ik dat gezegd bugalow>?
pi_217078910
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jij snapt het ook niet
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:30:02 #214
236264 crew  capricia
pi_217078914
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie steeds meer dat familie of buurt wel zullen moeten bijspringen, dat gaat echt niet anders. Dat is wel de toekomst die ik zie. Ook steeds meer zorgwoningen tegen het huis van kinderen aan of in de tuin van de kinderen.

Of duurbetaalde verzorgingshuizen, mijn oma (gestorven in de coronaperiode aan ouderdom) woonde de laatste 8 jaar van haar leven in een flat waar je zelf zorg in kon kopen. Dat zal ook steeds meer standaard worden. Heeft een heel deel van de opbrengst van haar huis aan zorg uitgegeven.

Daarnaast is het hopen op nog een grote sprong qua robotica, dat er nu zorgpersoneel wordt ingezet om steunkousen aan te trekken kan echt niet meer en is zonde van het kostbare personeel.

Schoonmaken bij mensen uit het zorgbudget gaat denk ik vrijwel volledig verdwijnen, alleen een tijdelijke optie voor revalidatie. Je huurt inderdaad zelf maar een schoonmaker in, voor de laagste inkomens komt er dan wellicht inkomensondersteuning. Maar dat wordt geen WMO meer.

Ja, dit klinkt en is drastisch, maar het is wel de enige manier om door de komende periode van stijgende zorg heen te gaan.
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.

Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.

Het is wel lastig allemaal.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 16 maart 2025 @ 21:32:40 #215
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217078967
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik snap best dat jij allemaal onredelijke eisen hebt, maar flats voor gepensioneerden met een gezamelijke ruimte om een kaartje te leggen (of anders doe je dat bij één in de woonkamer) zijn er echt zeer veel.
een gezamellijke ruimte is altijd beneden ,
kaarten dat doe ik nu hier ook ergens ,dat wil niet zeggen dat hun huis een bejaardenhuis is
  zondag 16 maart 2025 @ 21:34:40 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079010
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
*zucht*

Dat is precies wat ik je laat zien, ik had het daar over de bejaardentehuizen van vroeger! Die waar jij al jaren om loopt te zeuren. Die komen niet meer terug nee, en gelukkig maar!
nou daarwas niets mis mee

het enige dat die tegen hadden is dat ze allemaal een dure directeur hadden en later zelfs management lagen met computers, die iedere beweging gingen registreren
pi_217079017
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Twee dames op leeftijd in mijn moeders straat huren nu een Filipijnse is om te zorgen. Koken, boodschappen, schoonmaken. Hulp.
De Filipijnse dame woont op een riante verdieping. En heeft dus twee ouderen, buren van elkaar, te verzorgen.
Dat is prive geregeld en betaald. Alleen moet dat qua visum ieder jaar een ander persoon zijn. Wat ieder jaar een heel gedoe geeft. En je moet Engels kunnen spreken. Wat ook niet iedere 80 jarige kan.

Maar de buurt? Dat zijn ook ouderen. Die kunnen niet zoveel. En de kinderen? Die wonen niet om de hoek.

Het is wel lastig allemaal.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn. Maar in het zorgakkoord gaat het duidelijk over meer robotica en meer mantelzorgers, dat is echt een deel van de peilers om met de vergrijzing om te gaan.

In Japan, waar ze 10/15 jaar op ons voor lopen, bouwen ze geen bejaarden of verzorgingshuizen, maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen. Zo drastisch gaan wij dat niet doen door een andere cultuur, we gaan zeker nog verzorgingshuizen voor dementen en mensen met zware medische klachten bij moeten bouwen. Maar iets moeten wij er vrees ik wel van overnemen.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:35:53 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079040
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:
maar alleen maar huizen waar ouderen met één of meerdere van hun kinderen met gezin kunnen wonen
hellep
pi_217079063
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hellep
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:37:17 #220
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217079065
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heb ik dat gezegd bugalow>?
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar nogmaals, wat wil je dan eigenlijk wel?
pi_217079089
quote:
7s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Nee je hebt het niet letterlijk gezegd, maar wat je dan eigenlijk wél wil is me ook volstrekt onduidelijk. Je wil niet in een flat begrijp ik (al snap ik niet zo goed wat mensen tegen het wonen in een moderne flat hebben, maar goed) maar wat wil je dan eigenlijk wel?
Een bejaardenhuis :')

En honderd worden :') :')

En vooral ..... klagen :') :') :')
.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:41:09 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079134
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je leefde in Japan had je het heel normaal gevonden, die vinden het dumpen van je ouders in een instelling echt heel gek.
een flat is geen instelling ,

jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
  zondag 16 maart 2025 @ 21:41:49 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079152
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:

[..]

moeder zei altijd niet klagen maar dragen

nou ja , ik ga morgen weer lekker werken , tabee
pi_217079214
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een flat is geen instelling ,

jij snapt het echt niet he
voor je het weet dan verschijnt er weer een directeur met een managementlaag en een raad van toezicht
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren. Flats en knarrenhofjes voor ouderen die zelfstandig kunnen wonen zijn al behoorlijk geregeld.

Het Japanse model voor kinderen en ouders bij elkaar laten wonen is voor ouderen die niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen. En daar hebben wij dus instellingen voor. Maar in Nederland zie je dergelijke zorgunits ook in steeds meer tuinen verschijnen. Ik zie mij zelf ook over 10 jaar of meer best samen wonen met mijn ouders (ze zijn nu 64).
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:46:08 #225
236264 crew  capricia
pi_217079218
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat willen heel veel ouderen ook niet.
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn. Ze heeft wel eens naar Spanje gekeken, via de overburen, ook ouderen, die daar een groot deel van het jaar wonen (waar je gewoon NLse zorg kunt krijgen, voor een lagere prijs), maar dan zit je tussen de zeurende oudjes (zegt ze).

Zo'n Filipijnse zou ze nog wel zien zitten. Al heeft dat ook haken en ogen. Want haar rijbewijs is niet geldig in NL. En ieder jaar een nieuwe is ook zo wat.

Maar dat is wel veel goedkoper. Zeker als je het met zijn tweeën doet.
- Goethe, “Faust”
pi_217079248
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat willen heel veel ouderen ook niet.
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn. Ze heeft wel eens naar Spanje gekeken, via de overburen, ook ouderen, die daar een groot deel van het jaar wonen (waar je gewoon NLse zorg kunt krijgen, voor een lagere prijs), maar dan zit je tussen de zeurende oudjes (zegt ze).

Zo'n Filipijnse zou ze nog wel zien zitten. Al heeft dat ook haken en ogen. Want haar rijbewijs is niet geldig in NL. En ieder jaar een nieuwe is ook zo wat.

Maar dat is wel veel goedkoper. Zeker als je het met zijn tweeën doet.
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:47:46 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217079250
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij wil het niet snappen. Die flats zijn er al lang. Daar hoeft niemand zich meer druk om te maken, iedere oudere die gezamelijk met andere ouderen in een flat wil wonen kan dat in principe binnen de kortste keren.

Het Japanse model voor kinderen en ouders bij elkaar laten wonen is voor ouderen die niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen.
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonen -O- :W
, jij hebt wat met zielige mensen he , met een apotheek om de hoek

quote:
Maar in Nederland zie je dergelijke zorgunits ook in steeds meer tuinen verschijnen. Ik zie mij zelf ook over 10 jaar of meer best samen wonen met mijn ouders (ze zijn nu 64).
vreselijk
pi_217079279
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jij denkt dat ik niet zelfstandig kan wonen, jij hebt wat met zielige mensen he , met een apotheek om de hoek
[..]
vreselijk
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen. Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.
  zondag 16 maart 2025 @ 21:49:52 #229
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217079288
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef r_one het volgende:

[..]

En ook nog klagen om het klagen... :') :') :') :')

Maar goed ik ben er wel weer even klaar mee, hij weet iig waar 'ie terecht kan als hij zich bedenkt.

Liever niet in Purmerend trouwens, want we hebben hier al genoeg ouwe zeikers rondlopen. Dat mens van Agema komt hier ook vandaan.
pi_217079303
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vreselijk
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:52:09 #231
236264 crew  capricia
pi_217079328
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Spanje vergrijst nog sneller dan Nederland, naar Spanje vertrekken vanwege dit probleem is echt de problemen nog naar je toe halen. Die hebben ook een groter personeelstekort in de zorg.
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.
Ze woont bij een van deze dames op een riante eigen verdieping (twee kamers plus eigen badkamer).
Ze laat ook af en toe het hondje van mijn moeder uit (daarom ken ik haar).
Maar goed. Ieder jaar dus verplicht een nieuwe zoeken. :')

Misschien wel een goed idee om zoiets uit te zoeken. Dan heb je geen WMO-Schoonmaakhulp nodig. En steunkousen of niet medische hulp kan ze ook.
En ze gaat met je mee naar buiten en doet de boodschappen enzovoorts.
- Goethe, “Faust”
pi_217079394
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Een Filipijnse au pair kost 800 euro per maand. Dat delen de twee buurvrouwen met zijn tweeën.
Ze woont bij een van deze dames op een riante eigen verdieping (twee kamers plus eigen badkamer).
Ze laat ook af en toe het hondje van mijn moeder uit (daarom ken ik haar).
Maar goed. Ieder jaar dus verplicht een nieuwe zoeken. :')
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 21:58:52 #233
236264 crew  capricia
pi_217079427
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij gingen uitzendbureaus als Otto zich hier steeds meer mee bezig houden, toch?
Dat weet ik eigenlijk niet.

Maar mijn dochter haar beste vriendinnetje, die hebben al jaren een au pair voor de kinderen. En nu bij mijn oude moeder dus ook in de straat.

Ik denk dat daar best een stukje oplossing in kan zitten. Die mensen doen het graag.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 22:07:42 #234
375570 crew  Cyan9
pi_217079568
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 18:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waar men woont dat krijg je thuiszorg, een thuis is jouw thuis, dat kan een thuis zijn of een huis , als jij je daar thuis voelt , dan is dat thuis, krijg je daar zorg ,dan is dat ook thuiszorg

woon je bij je kinderen in huis , en krijg je daar zorg, dan is dat ook thuiszorg
Och arme. Kom maar weer terug als je weet wat thuiszorg daadwerkelijk inhoudt. Dit is geen doen zo.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217080269
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:46 schreef capricia het volgende:
Mijn moeder wil juist niet in een omgeving met alleen maar ouderen die alleen maar zeuren over hun gezondheid (gechargeerd). Die wil graag in een omgeving blijven waar ook jongeren en kinderen zijn.
Ja maar die schreeuwen en krijsen en stelen je pinpas :')

(en wat dat nou precies met die apotheek is? :? idunno)
.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:15:11 #236
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217080306
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mij lijkt het echt prima, ik kan heel erg goed opschieten met mijn ouders. En mijn vrouw ook. En mijn ouders ook met mij en mijn vrouw.
ja ik ook heel erg goed, kon ik met mijn moeder,

maar dat heeft toevallig geen ene zak te maken met te gaan samenwonen , ik zou ook nooit bij mijn kinderen willen wonen, dan ga ik in africa wonen

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 16-03-2025 23:23:31 ]
  zondag 16 maart 2025 @ 23:25:14 #237
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217080378
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zullen dus al spoedig de eerste schandaal zaken over op TV komen
met navenante vorderingen
pi_217080392
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
maar dat heeft toevallig geen ene zak te maken met te gaan samenwonen
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).

De Wee - Em - Ooo

Leuke quote nog uit de OP:
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
Of ik moet naar een bejaarden huis tussen de andere eigenwijze mensen
:')
.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:33:54 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217080417
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat jij extreem goed zelfstandig kunt wonen, dus dat die allang bestaande opties prima voor jou zijn als je met meer ouderen om je heen wilt wonen.
Volgens mij is het ook exact wat jij zoekt, alleen wil jij niet concreet echt die stap nemen.
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het einde

Mits er een gemeenschappelijke ruimte en een gemeenschappelijke tuin is, en een scootstalling en dan hoeft het geen bejaardenhuis te heten , een 65+ gebouw mag ook

Maar zoiets moet je niet laten regelen door Groen Links mensen, want die maken er gelijk een zielepieten toestand van met een directeur ,een verantwoordingscommissie en een raad van toezicht

wel iedereen eigen hok van +- 30m2 , niet te groot anders blijft iedereen boven
geen directeur met marktconform salaris
maar wel met de ZZP thuiszorg voor degenen die dat nodig hebben

Ik heb nu 180m2 voor mezelf , hier zou best een heel groot gezin in kunnen
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 23:35:30 #240
236264 crew  capricia
pi_217080428
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:28 schreef r_one het volgende:

[..]
Het heeft toevallig ook geen ene zak meer te maken met dit topic (het verhogen van de eigen bijdrage voor de WMO).

De Wee - Em - Ooo

Leuke quote nog uit de OP:
[..]
:')
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.
- Goethe, “Faust”
pi_217080450
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Wmo meer inkomensafhankelijk maken: geen enkele moeite mee.
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.
.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:40:04 #242
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217080455
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zou best met andere leeftijdgenoten in een flat willen wonen, op weg naar het einde

Mits er een gemeenschappelijke ruimte en een gemeenschappelijke tuin is, en een scootstalling en dan hoeft het geen bejaardenhuis te heten , een 65+ gebouw mag ook

Maar zoiets moet je niet laten regelen door Groen Links mensen, want die maken er gelijk een zielepieten toestand van met een directeur ,een verantwoordingscommissie en een raad van toezicht

wel iedereen eigen hok van +- 30m2 , niet te groot anders blijft iedereen boven
geen directeur met marktconform salaris
maar wel met de ZZP thuiszorg voor degenen die dat nodig hebben

Ik heb nu 180m2 voor mezelf , hier zou best een heel groot gezin in kunnen
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 23:40:05 #243
236264 crew  capricia
pi_217080456
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:38 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik ook niet. Maar daar gaat het de laatste 200 posts al niet meer over.
I know.
Ben ik ook schuldig aan. :D
Maar ik heb wel geleerd van jou/jullie. Ook niet slecht.
- Goethe, “Faust”
  zondag 16 maart 2025 @ 23:40:57 #244
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217080461
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
O man.......... die mogelijkheden zijn er toch al? Wat laat ik je nou de hele tijd zien!?
nee die zijn er niet
Dan is het gelijk een bejaardenhuis en die wil men niet bouwen
kijk maar zelf
pi_217080500
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]
I know.
Ben ik ook schuldig aan. :D
Maar ik heb wel geleerd van jou/jullie. Ook niet slecht.
Heeft het topic toch nog enigszins nut (gehad) ^O^
.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:47:56 #246
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217080503
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee die zijn er niet
Dan is het gelijk een bejaardenhuis en die wil men niet bouwen
kijk maar zelf
Misschien moet jij dan je bril eens opzetten, want die zijn er wel degelijk! En nog wel met meer faciliteiten die jouw wensen ver overstijgen ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door kladderadatsch op 16-03-2025 23:53:03 ]
pi_217080606
Ik zal @TS eens even blij maken:

.
pi_217081366
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:40 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
TS wil niet zien dat wat hij wil er allang is, want dan kan hij niet meer klagen.

Deze staat vlak bij mij: https://www.woonzorg.nl/complexen/de-zonneflat

quote:
Aansprekend appartement met een zeer ruime slaapkamer. De woning is geheel gelijkvloers en gelegen in een complex vlakbij een uitgebreid overdekt winkelcentrum. Het complex is voorzien van een lift en is recent verduurzaamd. De woning heeft een ruime slaapkamer gelegen aan balkon- of galerijzijde. De woning is voorzien van een ruime badkamer en de keuken is apart gelegen van de woonkamer. De woningen liggen op de 1e tot en met 10e verdieping, waarbij de hoogst gelegen appartementen een prachtig uitzicht bieden richting de stad Groningen.

De appartementen zijn verdeeld over twee flatgebouwen; één van tien etages en één van vier etages. Rondom de flats is een goed onderhouden tuin. Op de begane grond bevinden zich garages en bergingen. Het is mogelijk een garage te huren. Alle etages zijn met de lift bereikbaar. In de nabijheid is een groot winkelcentrum, apotheekdienst en zorgvoorzieningen. Voor het complex bevindt zich een bushalte. Bewoners kunnen gebruik maken van een gezamenlijke recreatieruimte. Deze bevindt zich in een naastgelegen gebouw. Huurders kunnen meedoen met diverse activiteiten in het naastgelegen gebouw ’t Hoogholt zoals sjoelen, kaarten, bingo en dergelijke. In het wooncomplex is een bewonersconsulent werkzaam.
Echt elke wat grotere plaats heeft dit.
pi_217083507
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:

quote:
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo, waarin ook de zorg voor thuiswonende hulpbehoevenden is geregeld. Sinds 2019 geldt voor alle vormen van Wmo-hulp een eigen bijdrage, op dit moment 21 euro per maand. Het toenmalige kabinet zag een ‘pervers’ effect van de wet over het hoofd: veel mensen die toch al hulp kregen via de Wmo, bedankten hun werkster en namen er via de Wmo huishoudelijke hulp bij. Dat kostte ze niets extra’s boven op het bedrag dat ze toch al betaalden.

Vooral hulpbehoevenden met hogere inkomens deden dat, blijkt uit onderzoek dat het vorige kabinet liet doen. Die extra toeloop heeft aanzienlijke financiële gevolgen: in 2017 was de overheid 938 miljoen euro kwijt aan huishoudelijke hulp, in 2021 was dat bedrag al opgelopen tot 1,4 miljard euro.

Het aantal hulpbehoevenden met een hoger inkomen dat gebruikmaakt van huishoudelijke hulp via de Wmo, verdubbelde tussen 2019 en 2023 tot zo’n 90.000 cliënten. In veel gemeenten groeien de wachtlijsten snel.

Met de grote vergrijzingsgolf nog voor de boeg, is dat voor de overheid financieel niet vol te houden, waarschuwt de staatssecretaris.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete

Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
pi_217084431
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]

Komt ook doordat gemeenten met steeds minder geld opgezadeld worden vanuit de Rijksoverheid.

Maar ik ben ook wel voor een inkomensafhankelijke bijdrage, al lijkt de grens waarop de eigen bijdrage omhoog gaat van 24000 euro bruto jaarinkomen voor een alleenstaande wel vrij laag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:33:08 #251
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091155
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]

lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg
https://www.headliner.nl/(...)ed-telegraaf-2162607

wooncrisis en nu ook ouderenzorg crisis
Dit gaat bij de ziekenhuizen terecht komen ,en de familie die WIL en KAN het niet
Mensen moeten thuis blijven wonen tot de dood
quote:
Geen plek voor kwetsbare ouderen in verpleeghuis: ’Straks alleen met allergrootste zorgbehoefte nog een bed’
Klaartje Bax en Renate Curfs

29 min geledenin Financieel

AMSTERDAM - Mensen die een indicatie hebben voor het verpleeghuis, kunnen daar lang niet altijd terecht.

Er zijn te weinig plekken en daarom is het beleid om mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis te verzorgen. Maar of die zorg afdoende is, daarop is weinig zicht.

Rijkere ouderen kopen zelf extra zorg in, maar degenen die daarvoor niet de middelen hebben, dreigen weg te kwijnen.
quote:
Sinds zijn vrouw vorig jaar overleed, is de 90-jarige Eli* weduwnaar.
Na vijftig jaar huwelijk is het nog altijd wennen voor hem om weer alleen te zijn. Daarbij speelt zijn gezondheid steeds meer op.

Zo heeft hij diabetes, hartproblemen, aderverkalking en is hij door zijn hoge leeftijd soms wat vergeetachtig.

Zorgindicatie voor plek in verpleeghuis
Ook zelfstandig lopen, bijvoorbeeld naar het toilet, is lastig door een te lage bloeddruk en pijn in zijn benen.

Omdat hij veel zorg nodig heeft, heeft zijn dochter Daniella* afgelopen jaar een zorgindicatie voor hem geregeld waarmee hij het wettelijk recht heeft op een plek in het verpleeghuis.

In principe kan hij zonder toezicht en intensieve zorg niet meer alleen wonen.

Toch moet hij dat.
quote:
Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.

Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.

Recht op verpleeghuiszorg ingeperkt
Al in juli 2023 trok de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de conclusie dat het recht op verpleeghuiszorg ingeperkt moet worden omdat 'de manier waarop ouderenzorg nu georganiseerd is niet langer houdbaar is'.

Ook brancheorganisatie Actiz, het Zorginstituut en de zorgkantoren zijn voorstander van zo'n keuzebeperking.

'Zo kunnen we ervoor zorgen dat de beperkte verblijfplaatsen en het schaarse zorgpersoneel ingezet wordt voor de groep cliënten die dit het hardst nodig heeft', aldus de NZa.

Onlangs zegde minister Agema (Zorg) de Tweede Kamer toe dat ze gaat kijken of de toelatingscriteria voor het verpleeghuis moeten worden aangepast. ,,

Als de minister deze eisen inderdaad aanscherpt, hebben alleen de mensen met de allergrootste zorgbehoefte nog recht op een verpleeghuisbed", zegt Arthur Schellekens, directeur van Patiëntenfederatie Nederland.

Andere, zeer kwetsbare ouderen kunnen volgens hem dan nergens meer heen.

,,Maar ook zij hebben 24 uur per dag zorg nodig."
quote:
In werkelijkheid is dit nu al de dagelijkse praktijk. Zorgkantoren die verpleeghuiszorg regelen voor mensen hanteren het beleid 'thuis tenzij'.
Dat kan, zegt Martin Buijssen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,
Zolang die gelijkwaardig is aan de 24-uurszorg in het verpleeghuis."

Thuiszorg over de vloer
Maar dat is volgens hem niet zo.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd constateerde vorige zomer dat er het een en ander mis gaat in de verpleeghuiszorg aan huis omdat veel zorgaanbieders deze zorg niet op orde hebben.

En dat cliënten met een verpleeghuisindicatie 'niet altijd de zorg en ondersteuning krijgen thuis die zij nodig hebben'.

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 06:50:43 ]
pi_217091171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg

Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.

De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.

En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.

En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.

Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.

Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert. Het is ook niet iets Nederlands, in Spanje, Italië en België zijn de problemen bijvoorbeeld net zo groot of nog groter.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:46:43 #253
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091172
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.

De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.

En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.

En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.

Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.

Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert.
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
pi_217091175
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:51:38 #255
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091178
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren

ouderen moeten thuis blijven, tot de dood

Thuiswerken , thuiszorg , thuiswonen, wordt druk thuis

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 06:57:06 ]
pi_217091187
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren

ouderen moeten thuis blijven
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.

Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen. Het is én én, geen óf óf. Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig. En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt trouwens (helaas) ook toe.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:58:59 #257
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091200
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:

Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen.

Het is én én, geen óf óf.
Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig.

En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
quote:
Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.

Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant ingekocht , kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten

vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp

Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard en ze betaalde gewoon huur aan het huis,

er is een groot verschil financieel dus tussen een verpleeghuis en een woonzorghuis

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:10:29 ]
pi_217091218
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.

quote:
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant zelf ingekocht , dan kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten

vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp

Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard
maar was we gezellig altijd met verjaardagen enzo
en ze betaalde gewoon huur aan het huis
Nogmaals: het heeft nu niks te maken met geld, die claim van de Telegraaf klopt niet. Het heeft puur te maken met het personeelstekort.

En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:11:40 #259
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091222
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:

En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
er blijkt een heel groot verschil te zijn tussen verpleeghuizen en woonzorghuizen of bejaardenhuis
pi_217091227
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.

Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:14:56 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091229
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.

Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
iedere bejaarde haar eigen robot en neefje sjaak die met de pinpas kan helpen boodschappen doen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:30:28 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:18 #262
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091282
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.
[..]
Het aantal ouderen dat liever dood wil dan verzorging krijgen die moet dan nog veel harder gaan stijgen
https://www.skipr.nl/nieu(...)-in-komende-20-jaar/
quote:
De Nederlandse bevolking groeit de komende decennia gestaag, vooral door migratie en vergrijzing.

Het aantal 80-plussers in Nederland zal de komende twee decennia verdubbelen, zo verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Tachtigplussers
Nu telt ons land ongeveer 900.000 inwoners van 80 jaar en ouder. In 2045 zullen dat er door de vergrijzing en de stijgende levensverwachting 1,8 miljoen zijn. Daarna loopt het aantal volgens de prognose verder op tot uiteindelijk 2,1 miljoen in 2070.

Ouderen
. De bevolking groeit vooral door migratie en doordat mensen gemiddeld steeds langer leven. Tegen 2040 is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:33:03 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091310
quote:

[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien?
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??

dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje

quote:
Dit houdt in dat binnen de groep 65-plussers het deel 80-plussers toeneemt.
Op 1 januari 2023 zijn er volgens het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) 2.728.550 mensen van 65 tot 80 jaar, en 872.617 80-plussers.
Het aantal 65-plussers bedraagt nu 20,2% van de totale bevolking.
pi_217091328
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.

Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.

Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging

Al zit dat helaas achter een betaalmuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 18-03-2025 07:47:25 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_217091366
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??

dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje
[..]

Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:48:52 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091377
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep.

een varkenshouder hier vlakbij die zei ook al, beter 600 varkens in een schuur dan 20 schuren met 30 varkens want dat is veel meer wark
laat staan 600 schuren met in ieder schuur een varken
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:49:32 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091381
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet

dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:55:54 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:58:20 #268
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091448
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.

bij mij moeder in het bejaardenhuizen liepen twee bejaardenhulpen en twee zorgmedewerkers op een 400 ouderen , het gebouw was 4 hoog met lift en ook een 140 aanleunwoningen , die leunden aan zogezegd

dat zijn nu sociale huurwoningen geworden , woont van alles

Het restaurant was in 2004 commercieel geworden maar toch niet duur
In 2013 heeft Stef Blok het gesloten omdat ouderen thuis moeten blijven wonen , mijn moeder is er als laatste bewoner gestorven, mijn opa was de eerste bewoner
Toen mijn opa er woonde in 1970 hadden ze nog een eigen keuken met een eigen kok, dat is later een commercieel restaurant geworden
Mijn opa ging gelijktijdig met zijn 65 jaar van Drees trekken , tot zijn stomme verbazing kreeg ie gratis geld
quote:
Wie was de bedenker van de AOW?
Historie. De AOW is in 1956 geïntroduceerd door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Ko Suurhoff. De AOW is de opvolger van de door Willem Drees als minister van Sociale Zaken in 1947 ingevoerde Noodwet Ouderdomsvoorziening, die uitdrukkelijk als tijdelijk bedoeld was

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 09:38:11 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 09:41:46 #269
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217092307
quote:

[..]
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis

Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel *O* *O*
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie

Bekijk deze YouTube-video.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.

De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
quote:
Iedereen moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Dat is de wens van dit kabinet
Maar wanneer houdt het recht op wijkverpleging op?

Zorgverzekeraars stellen dat het onbetaalbaar wordt om mensen tot het einde toe thuis te verzorgen.
Sinds vorig jaar betalen zij de wijkverpleging.
"Sommige mensen hebben thuis wel heel erg veel zorg nodig.
Die groep wordt steeds groter.
Op enig moment moet je de vraag stellen: is thuis blijven met wijkverpleging nog wel het verstandigste om te doen?
Of is opname in een verpleeghuis nodig?", zegt Wim van der Meeren, voorzitter zorgverzekeraar CZ.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 11:00:37 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:00 #270
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093020
quote:
Wordt thuiszorg vergoed door de zorgverzekering?
Hoe krijg ik verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging)?
Verpleging en verzorging thuis is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering.

Er geldt geen eigen risico voor.
De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw arts welke zorg u precies nodig heeft.
De zorgverzekeraars worden een beetje misselijk van de vooruitzichten van 5 miljoen thuiswonende ouderen
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:00:54 #271
375570 crew  Cyan9
pi_217093526
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet

dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat
[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:03:28 #272
375570 crew  Cyan9
pi_217093550
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis

Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel *O* *O*
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie

Bekijk deze YouTube-video.
[..]
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
[..]

Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?

Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:04:58 #273
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093561
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:00 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:05:54 #274
375570 crew  Cyan9
pi_217093570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:06:06 #275
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093574
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:03 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?

Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
ja dat klopt, thuiszorg kost inzet van heel veel personeel
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:08:31 #276
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093602
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:05 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.
o dat schaarde ik ook onder thuiszorg

maar die thuiszorg dat gaat ook via de gemeente dan
twee soorten thuiszorg dus
https://www.utrecht.nl/zo(...)/hulp-bij-huishouden
https://www.intermediair.(...)F%2Fwww.google.nl%2F
quote:
Hebt u direct hulp in het huishouden nodig? Bel dan naar de Wmo via 14 030 en geef door dat u met spoed hulp bij het huishouden nodig hebt.

U krijgt dan de volgende dag een gesprek om te kijken wat u nodig hebt.
quote:
Huishoudelijke hulp in uw situatie
Hulp bij de huishouding kan via de gemeente of het zorgkantoor geregeld worden. Waar u moet zijn, is afhankelijk van uw situatie.

Krijgt u of uw kind zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)?
Dan valt huishoudelijke hulp onder de Wlz. Ook als de Wlz-zorg bij u thuis wordt geleverd.

U kunt hiervoor bij uw zorgkantoor terecht.
In andere situaties kunt u bij uw gemeente terecht.
pi_217093626
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.

Jij gooit constant allerlei termen door elkaar. ZZP'ers en huishoudelijke hulp uit de WMO eerst al in de titel, heel vaak bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen, nu weer thuiszorg en huishoudelijke hulp. Dat zijn gewoon absoluut niet dezelfde dingen.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:12:33 #278
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093637
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de huishoudelijke hulp doet dat. Thuiszorg medewerkers zijn medisch of verzorgend opgeleid, zou een beetje zonde van het personeel zijn om die de was te laten doen.

Jij gooit constant allerlei termen door elkaar. ZZP'ers en huishoudelijke hulp uit de WMO eerst al in de titel, heel vaak bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen, nu weer thuiszorg en huishoudelijke hulp. Dat zijn gewoon absoluut niet dezelfde dingen.
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dag
pi_217093669
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o dat schaarde ik ook onder thuiszorg

maar die thuiszorg dat gaat ook via de gemeente dan
twee soorten thuiszorg dus
https://www.utrecht.nl/zo(...)/hulp-bij-huishouden
https://www.intermediair.(...)F%2Fwww.google.nl%2F
[..]
[..]

Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.

Alsof je zegt: er komt een loodgieter mijn dak repareren. O, is dat geen loodgieter? Maar ze komen allebei thuis langs, dus het is hetzelfde.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:18:19 #280
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093733
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, thuiszorg en huishoudelijke hulp.

Alsof je zegt: er komt een loodgieter mijn dak repareren. O, is dat geen loodgieter? Maar ze komen allebei thuis langs, dus het is hetzelfde.
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmaken
https://www.careyn.nl/?ga(...)4cYN7wEaAhwREALw_wcB
pi_217093759
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Careyn doet thuiszorg maar ook schoonmaken
https://www.careyn.nl/?ga(...)4cYN7wEaAhwREALw_wcB
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:38:30 #282
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093969
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Careyn doet ook kraamzorg, zijn bij mij thuis geweest. Heeft ook diëtisten. Dat is gewoon een grote zorgorganisatie die zich met vanalles bezig houdt, dat maakt nog niet dat alles hetzelfde is.
ok
Het ministerie denkt dat de kosten van de ouderenzorg de komende 5 jaar gaat dalen , heel bijzonder
ben benieuwd hoe ze dat zien

2025 gaat het nog flink stijgen, daarna gaat het sterk dalen,
Gaan ze de ouderen gratis euthanasie aanbieden op 80 jr ofzo ?
2030 maar liefst bijna een miljard euro lager dan in 2025

Dan zullen verpleeghuizen moeten sluiten, ouderen op straat zetten, of de kinderen moeten gaan betalen uit overwaarde
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting

https://www.ad.nl/binnenl(...)ote-omslag~a334cc47/

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 13:20:53 ]
pi_217094361
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok
Het ministerie denkt dat de kosten van de ouderenzorg de komende 5 jaar gaat dalen , heel bijzonder
ben benieuwd hoe ze dat zien

2025 gaat het nog flink stijgen, daarna gaat het sterk dalen,
Gaan ze de ouderen gratis euthanasie aanbieden op 80 jr ofzo ?
2030 maar liefst bijna een miljard euro lager dan in 2025

Dan zullen verpleeghuizen moeten sluiten, ouderen op straat zetten, of de kinderen moeten gaan betalen uit overwaarde
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting

[ afbeelding ]

https://www.ad.nl/binnenl(...)ote-omslag~a334cc47/

De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/

Hoe is niet ingevuld, Anema noemt AI steeds als gouden graal.
pi_217095756
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vandaar dat mijn broer twee soorten thuiszorg ontvangt op een dag
Het houdt niet op …. niet vanzelf :')
.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 15:53:01 #285
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217095757
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
De ouderenzorg moet inderdaad gaan besparen: https://finance-ideas.nl/(...)00-miljoen-besparen/

Hoe is niet ingevuld, Anema noemt AI steeds als gouden graal.
TV continu aan , een gat in de zitting van de stoel met een emmer eronder, ook slapen in die stoel
een trechter boven de stoel met voor een week vloeibaar voedsel erin

Een timer die de injectiespuit activeert , als ze 80 jaar oud is geworden, gelijktijdig een signaal naar de woningbouwvereniging dat de flat in de 3de atjehstraat 6 hoog, 3 keer bellen leeg komt eerdaags, voor een statushouder te huisvesten

De thuiszorg die zelf haar pinpas kan gebruiken voor de schoonmaak onkosten

dan zou het moeten kunnen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 16:17:15 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 15:55:55 #286
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217095770
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 15:52 schreef r_one het volgende:

[..]
Het houdt niet op …. niet vanzelf :')
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorg
de een doet dit en de ander dat en die komt een band omdoen , die heeft pillen en de injectie , die doet schoonmaak , ik luister niet zo goed naar al die zorgverhalen

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 16:18:31 ]
pi_217096045
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 15:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja mijn broer heeft het me wel eens uitgelegd waarom er 3 soorten thuiszorg bij hem komen, maar goed voor mij is het alles thuiszorg
de een doet dit en de ander dat en die komt een band omdoen , die heeft pillen en de injectie , die doet schoonmaak , ik luister niet zo goed naar al die zorgverhalen
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 16:33:22 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217096055
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er komen dus gewoon een (wijk)verpleegkundige (medicijnen en injecties), een thuiszorgmedewerker (band omdoen) en een huishoudelijke hulp langs. En nee, het is niet goedkoper om dat door 1 iemand te laten doen en zelfs niet om dat in een instelling met 24 uurs zorg te doen.
maar wel menselijker
pi_217096763
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar wel menselijker
Krijgen we dát ..... :')

Het moest toch efficiënter allemaal? Was je eigen luidverkondigde mening.
.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 18:15:11 #290
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217097225
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 17:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Krijgen we dát ..... :')

Het moest toch efficiënter allemaal? Was je eigen luidverkondigde mening.
kan ook efficient en menselijk
efficent wil niet persee zeggen goedkoper ,
als je menselijkheid ook meeneemt als factor in de zucht naar effficiency

efficent niet perse de goedkoopste optie , de goedkoopste optie is alle ouwetjes de straat op schoppen,
dat is het allergoedkoopst
of alle ouwetjes afschieten als ze 80 zijn of een doodpil in hun soep doen bij hun 80 ste verjaardag

efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek
pi_217097531
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

efficient is de ouderen die zorg nodig hebben in hetzelfde gebouw met een vaste personeelsbezetting voor schoonmaak en pillenadministratie en een deeltijder voor gymnastiek

Dat is dus niet efficiënt en nog duurder dan de huidige zorg.
pi_217098458
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
kan ook efficient en menselijk
efficent wil niet persee zeggen goedkoper ,
als je menselijkheid ook meeneemt als factor in de zucht naar effficiency

efficent niet perse de goedkoopste optie , de goedkoopste optie is alle ouwetjes de straat op schoppen,
dat is het allergoedkoopst
of alle ouwetjes afschieten als ze 80 zijn of een doodpil in hun soep doen bij hun 80 ste verjaardag

Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.
Efficiënt is de juiste mensen op de juiste tijden op de juiste plaats invliegen.

(dat jij daar anders over denkt, doet daar niets aan af)
.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 20:41:01 #293
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217099737
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 19:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Eigen huis en haard wordt veelal als 'menselijker' ervaren dan een bejaardenverzamelgebouw.
Efficiënt is de juiste mensen op de juiste tijden op de juiste plaats invliegen.

(dat jij daar anders over denkt, doet daar niets aan af)
(mooi geprobeerd maar helaas)

Dat invliegen op de juiste tijden is prima, maar heeft geen bal met de locatie van het invliegen te maken,
het is wel altijd de juiste en dezelfde plaats dan

Praten , kaarten, koffie drinken met leeftijd- en lotgenoten in een bejaardenverzamelgebouw is veel warmer dan een denkbeeldige haard

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-03-2025 00:33:44 ]
pi_217100169
Maar we vergeten een belangrijke schaal:

Bij WMO verhoging ga je indirect ook veel meer betalen voor regiotaxi, begeleiding in huis, dagbesteding.
Kiezen mensen dan niet meer voor de machtiging te betalen gaan mensen nog meer vereenzamen. Of krijgen ze niet de juiste hulp van bv die ambulante begeleiding (waardoor iemand wel nog thuis kan wonen).

MAAAR belangrijkste vraag:
Het cak beslist wat je betaald.
Lang niet iedereen hoeft een eigen bijdrage te betalen, bv als je partner nog geen 65 is etc.
Blijft dit zo?
Dan kom je idd wellicht makkelijker aan de beurzen die het goed kunnen betalen.

PS; en is nog maar wetsvoorstel
pi_217100293
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 20:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
(mooi geprobeerd maar helaas)

Dat invliegen op de juiste tijden is prima, maar heeft geen bal met de locatie te maken
praten en samen met leeftijd- en lotgenoten in een bejaardenverzamelgebouw is veel warmer dan een denkbeeldige haard
Dream on :z
.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 23:58:23 #296
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217101286
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 21:18 schreef cnoska het volgende:
Maar we vergeten een belangrijke schaal:

Bij WMO verhoging ga je indirect ook veel meer betalen voor regiotaxi, begeleiding in huis, dagbesteding.
Kiezen mensen dan niet meer voor de machtiging te betalen gaan mensen nog meer vereenzamen.

Of krijgen ze niet de juiste hulp van bv die ambulante begeleiding (waardoor iemand wel nog thuis kan wonen).

MAAAR belangrijkste vraag:
Het cak beslist wat je betaald.
Lang niet iedereen hoeft een eigen bijdrage te betalen, bv als je partner nog geen 65 is etc.
Blijft dit zo?
Dan kom je idd wellicht makkelijker aan de beurzen die het goed kunnen betalen.

PS; en is nog maar wetsvoorstel
Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen
quote:
Vanaf 1 januari 2025 verandert uw eigen bijdrage (het abonnementstarief) voor hulp of ondersteuning uit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo).
De eigen bijdrage wijzigt van ¤ 20,60 naar maximaal ¤ 21,- per maand.8 nov 2024
quote:
Welke hulpmiddelen worden vergoed door de Wmo?
Scootmobiel, rolstoel en aanpassingen aan auto of fiets

Naast hulpmiddelen in huis, kun je via de Wmo ook hulpmiddelen vergoed krijgen die de mobiliteit in en om de woning te verbeteren.
Denk bijvoorbeeld aan een scootmobiel, rolstoel of een aangepaste fiets.
Of je deze hulpmiddelen vergoed krijgt, bepaalt de gemeente.
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagd

https://www.hartvannederl(...)eer-betalen-wmo-hulp
https://www.hetcak.nl/wet(...)en-bijdrage-betalen/
quote:
Hoe hoger het inkomen en vermogen, hoe hoger de eigen bijdrage. Dit betekent dat alleenstaanden met een inkomen tot circa ¤ 24.500 per jaar, niet meer betalen dan de minimale bijdrage van ¤ 23,60 per maand. Voor meerpersoonshuishoudens gaat het om een inkomen tot circa ¤ 34.000 per jaar.

De eigen bijdrage loopt vanaf deze inkomensgrenzen op tot maximaal ¤ 328 per maand. Deze maximale maandelijkse bijdrage geldt voor alleenstaanden met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 61.000 en voor meerpersoonshuishoudens met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 70.500.

Gemeenten kunnen naar eigen inzicht besluiten dat één of meerdere groepen op basis van hun inkomen geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Wanneer iemand financieel in de knel zit, kan de gemeente ook op individueel niveau iemand vrijstellen van de eigen maandelijkse bijdrage.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-03-2025 00:31:10 ]
pi_217101555
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 23:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
[..]
ook het plaatsen van een verhoogd toilet kan via de WMO tegenwoordig , alsmede een lift in huis aan de trap of beton gezaagd

Het is maar een ingewikkelde toestand al die vergoedingen eigen bijdragen
https://www.hartvannederl(...)eer-betalen-wmo-hulp
https://www.hetcak.nl/wet(...)en-bijdrage-betalen/
[..]

Deal with it (en het is nog maar een plan hè) als je er gebruik van wilt maken.

En reken maar dat, als je in een verpleeghuis komt, het er niet simpeler op wordt; integendeel. Nu al niet.

(maar dáármee zal ik je maar niet lastigvallen, als je bovenstaande al 'een ingewikkelde toestand' vindt)
.
  woensdag 19 maart 2025 @ 08:29:43 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217102157
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 02:25 schreef r_one het volgende:

En reken maar dat, als je in een verpleeghuis komt, het er niet simpeler op wordt; integendeel. Nu al niet.

nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeente
pi_217105178
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou dan hoeft de gemeente niet iedere keer het halve huis te verbouwen op kosten van de gemeente en dat na de dood weer moet worden afgebroken op kosten van de gemeente
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huis 8-)
.
  woensdag 19 maart 2025 @ 13:55:17 #300
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217105239
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 13:46 schreef r_one het volgende:

[..]
Als ze na de dood de andere helft ook verbouwen, heb je een nieuw huis 8-)
nee beter die traplift weer weghalen dan , die hoge plee kan wel blijven , drempels weer erin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')