abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:33:08 #251
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091155
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
ND met een duidelijke uitleg voor deze wijziging:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)p-via-de-wmo-te-bete

Lijkt me duidelijk en goed dat daar wat aan gedaan gaat worden.
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg
https://www.headliner.nl/(...)ed-telegraaf-2162607

wooncrisis en nu ook ouderenzorg crisis
Dit gaat bij de ziekenhuizen terecht komen ,en de familie die WIL en KAN het niet
Mensen moeten thuis blijven wonen tot de dood
quote:
Geen plek voor kwetsbare ouderen in verpleeghuis: ’Straks alleen met allergrootste zorgbehoefte nog een bed’
Klaartje Bax en Renate Curfs

29 min geledenin Financieel

AMSTERDAM - Mensen die een indicatie hebben voor het verpleeghuis, kunnen daar lang niet altijd terecht.

Er zijn te weinig plekken en daarom is het beleid om mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis te verzorgen. Maar of die zorg afdoende is, daarop is weinig zicht.

Rijkere ouderen kopen zelf extra zorg in, maar degenen die daarvoor niet de middelen hebben, dreigen weg te kwijnen.
quote:
Sinds zijn vrouw vorig jaar overleed, is de 90-jarige Eli* weduwnaar.
Na vijftig jaar huwelijk is het nog altijd wennen voor hem om weer alleen te zijn. Daarbij speelt zijn gezondheid steeds meer op.

Zo heeft hij diabetes, hartproblemen, aderverkalking en is hij door zijn hoge leeftijd soms wat vergeetachtig.

Zorgindicatie voor plek in verpleeghuis
Ook zelfstandig lopen, bijvoorbeeld naar het toilet, is lastig door een te lage bloeddruk en pijn in zijn benen.

Omdat hij veel zorg nodig heeft, heeft zijn dochter Daniella* afgelopen jaar een zorgindicatie voor hem geregeld waarmee hij het wettelijk recht heeft op een plek in het verpleeghuis.

In principe kan hij zonder toezicht en intensieve zorg niet meer alleen wonen.

Toch moet hij dat.
quote:
Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.

Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.

Recht op verpleeghuiszorg ingeperkt
Al in juli 2023 trok de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de conclusie dat het recht op verpleeghuiszorg ingeperkt moet worden omdat 'de manier waarop ouderenzorg nu georganiseerd is niet langer houdbaar is'.

Ook brancheorganisatie Actiz, het Zorginstituut en de zorgkantoren zijn voorstander van zo'n keuzebeperking.

'Zo kunnen we ervoor zorgen dat de beperkte verblijfplaatsen en het schaarse zorgpersoneel ingezet wordt voor de groep cliënten die dit het hardst nodig heeft', aldus de NZa.

Onlangs zegde minister Agema (Zorg) de Tweede Kamer toe dat ze gaat kijken of de toelatingscriteria voor het verpleeghuis moeten worden aangepast. ,,

Als de minister deze eisen inderdaad aanscherpt, hebben alleen de mensen met de allergrootste zorgbehoefte nog recht op een verpleeghuisbed", zegt Arthur Schellekens, directeur van Patiëntenfederatie Nederland.

Andere, zeer kwetsbare ouderen kunnen volgens hem dan nergens meer heen.

,,Maar ook zij hebben 24 uur per dag zorg nodig."
quote:
In werkelijkheid is dit nu al de dagelijkse praktijk. Zorgkantoren die verpleeghuiszorg regelen voor mensen hanteren het beleid 'thuis tenzij'.
Dat kan, zegt Martin Buijssen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,
Zolang die gelijkwaardig is aan de 24-uurszorg in het verpleeghuis."

Thuiszorg over de vloer
Maar dat is volgens hem niet zo.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd constateerde vorige zomer dat er het een en ander mis gaat in de verpleeghuiszorg aan huis omdat veel zorgaanbieders deze zorg niet op orde hebben.

En dat cliënten met een verpleeghuisindicatie 'niet altijd de zorg en ondersteuning krijgen thuis die zij nodig hebben'.

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 06:50:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217091171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
lijkt erop dat de overheid zich nu volledig terugtrekt uit de ouderen zorg

Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.

De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.

En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.

En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.

Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.

Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert. Het is ook niet iets Nederlands, in Spanje, Italië en België zijn de problemen bijvoorbeeld net zo groot of nog groter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:46:43 #253
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091172
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daar lijkt het totaal, helemaal niet op.

De wijziging waar dit topic over gaat is een reperatie van een fout uit 2019, meer niet.

En dat je een indicatie nodig hebt voor een verzorgingstehuis is al sinds het bestaan van die dingen zo. Dat je dan mensen hebt die misschien net te goed zijn ook, al is mijn ervaring vooral dat mensen dat denken zonder ooit een indicatie aan te vragen.

En dat er wachtlijsten zijn voor mensen met indicatie is ook niet nieuw, die zijn in de gehandicaptenzorg nog veel langer dan in de ouderenzorg en dat komt 100% door het personeelstekort.

Dat de Telegraaf daar vervolgens een ophefartikel over maakt is hun fout, de Telegraaf is dan ook net zo veel een nieuwskrant als dat Boulevard een journaal is. Stop gewoom met het lezen van die onzin en lees een echte krant.

Dan had je geweten dat er meer dan 50.000 vacatures open stonden in de zorg en dat ze over 10 jaar een tekort van 200.000 personeelsleden verwachten. Dat, en dat alleen, zorgt voor de wachtlijsten, dat is niet iets wat de overheid creëert.
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217091175
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die krijgen wel thuiszorg dan ?
iets klopt er niet
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:51:38 #255
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091178
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jouw idee dat thuiszorg inwisselbaar is voor 24 uurs zorg klopt totaal niet. Dat is niet inwisselbaar.
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren

ouderen moeten thuis blijven, tot de dood

Thuiswerken , thuiszorg , thuiswonen, wordt druk thuis

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 06:57:06 ]
pi_217091187
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nnee dat is waar , toch moet dat gaan gebeuren

ouderen moeten thuis blijven
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.

Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen. Het is én én, geen óf óf. Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig. En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt trouwens (helaas) ook toe.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:58:59 #257
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091200
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:

Maar de verzorgingstehuizen blijven ook gewoon bestaan en zover als het mogelijk is met het beschikbare personeel zal ook daar het aantal plekken fors stijgen.

Het is én én, geen óf óf.
Er is door de vergrijzing zowel meer thuiszorg als meer personeel voor verzorgingstehuizen nodig.

En als de eerste harder kan groeien dan de tweede zou dat mooi zijn, hoe meer ouderen er met thuiszorg thuis kunnen wonen, hoe langer de zorg betaalbaar is en we niet helemaal een zorginfarct krijgen door het personeelstekort.

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
quote:
Extra plekken bijbouwen mag niet en dat heeft te maken met geld.
Als iemand in een verpleeghuis verblijft, worden kost- en inwoning voor hem betaald.

Wanneer iemand thuis (verpleeg)zorg ontvangt, betaalt hij of zij zijn eigen woonlasten en maaltijden.
Hoewel mensen voor hun kamer in het verpleeghuis vaak een eigen bijdrage moeten betalen, bespaart thuiszorg toch miljoenen.
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant ingekocht , kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten

vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp

Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard en ze betaalde gewoon huur aan het huis,

er is een groot verschil financieel dus tussen een verpleeghuis en een woonzorghuis

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:10:29 ]
pi_217091218
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat ouderen liever dood gaan dan verzorging krijgen ,dat geloof ik niet zo
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.

quote:
mijn moeder die moest in het verzorgingshuis zelf de maaltijden kopen, die werden door het restaurant zelf ingekocht , dan kon ze de dag ervoor bestellen, ik ging er ook vaak eten

vaaak ging ze ook een kopje soep met brood op de kamer of ze ging naar mij met de scoot of haalde een patatje in het dorp

Ook voor de koffie en derg moest betaald worden uiteraard
maar was we gezellig altijd met verjaardagen enzo
en ze betaalde gewoon huur aan het huis
Nogmaals: het heeft nu niks te maken met geld, die claim van de Telegraaf klopt niet. Het heeft puur te maken met het personeelstekort.

En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:11:40 #259
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091222
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:

En jouw moeder zat dan niet in een normaal verzorgingstehuis.
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
er blijkt een heel groot verschil te zijn tussen verpleeghuizen en woonzorghuizen of bejaardenhuis
pi_217091227
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee, klopt, dat was een bejaardenhuis
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.

Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:14:56 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091229
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien? Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.

Accepteer nou gewoon dat er een groot personeelstekort is en dat dat personeelstekort gaat groeien. Dat dat niet komt door beleid oid, maar door de vergrijzing. Daar komen die wachtlijsten helaas vandaan. De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
iedere bejaarde haar eigen robot en neefje sjaak die met de pinpas kan helpen boodschappen doen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:30:28 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:18 #262
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091282
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:10 schreef Hanca het volgende:

Het aantal ouderen wat liever dood gaat dan dat het naar een verzorgingstehuis gaat neemt ook toe.
[..]
Dat krijg je blijkbaar als je de Telegraaf gebruikt voor nieuws, want dat de euthanasie cijfers stijgen is toch wel algemeen bekend.
[..]
Het aantal ouderen dat liever dood wil dan verzorging krijgen die moet dan nog veel harder gaan stijgen
https://www.skipr.nl/nieu(...)-in-komende-20-jaar/
quote:
De Nederlandse bevolking groeit de komende decennia gestaag, vooral door migratie en vergrijzing.

Het aantal 80-plussers in Nederland zal de komende twee decennia verdubbelen, zo verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Tachtigplussers
Nu telt ons land ongeveer 900.000 inwoners van 80 jaar en ouder. In 2045 zullen dat er door de vergrijzing en de stijgende levensverwachting 1,8 miljoen zijn. Daarna loopt het aantal volgens de prognose verder op tot uiteindelijk 2,1 miljoen in 2070.

Ouderen
. De bevolking groeit vooral door migratie en doordat mensen gemiddeld steeds langer leven. Tegen 2040 is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:33:03 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091310
quote:

[..]
Oh, dus je zit alweer de boel te verdraaien?
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??

dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje

quote:
Dit houdt in dat binnen de groep 65-plussers het deel 80-plussers toeneemt.
Op 1 januari 2023 zijn er volgens het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) 2.728.550 mensen van 65 tot 80 jaar, en 872.617 80-plussers.
Het aantal 65-plussers bedraagt nu 20,2% van de totale bevolking.
pi_217091328
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.

Juist die kleinschalige woonzorgvormen zijn veel minder efficiënt.

Zie ook dit artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)org-mega-bezuiniging

Al zit dat helaas achter een betaalmuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 18-03-2025 07:47:25 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_217091366
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dus bejaardenhuizen bouwen dat kan dus toch wel ??

dan hoeft niet iedere oudere thuis dood te gaan in haar eentje
[..]

Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:48:52 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091377
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap de beredenatie niet zo goed dat de aloude bejaardenhuizen niet efficiënt zouden zijn. Dat waren ze juist wél.

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep.

een varkenshouder hier vlakbij die zei ook al, beter 600 varkens in een schuur dan 20 schuren met 30 varkens want dat is veel meer wark
laat staan 600 schuren met in ieder schuur een varken
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:49:32 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091381
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees dit topic terug, dan zie je dat die woonvormen waar ouderen samen wonen allang bestaan momenteel. Je wil iets oprichten wat er al is.
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet

dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 07:55:54 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 07:58:20 #268
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217091448
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:37 schreef Tomatenboer het volgende:

Het was echt niet zo dat daar 10 zorgverleners op 10 patiënten rondliepen hoor (zelfs niet op 20 patiënten). Ook hier gold dat er bijvoorbeeld maar 2 zorgverleners aanwezig waren voor de nacht op een hele grote groep van 40 personen bijvoorbeeld.

bij mij moeder in het bejaardenhuizen liepen twee bejaardenhulpen en twee zorgmedewerkers op een 400 ouderen , het gebouw was 4 hoog met lift en ook een 140 aanleunwoningen , die leunden aan zogezegd

dat zijn nu sociale huurwoningen geworden , woont van alles

Het restaurant was in 2004 commercieel geworden maar toch niet duur
In 2013 heeft Stef Blok het gesloten omdat ouderen thuis moeten blijven wonen , mijn moeder is er als laatste bewoner gestorven, mijn opa was de eerste bewoner
Toen mijn opa er woonde in 1970 hadden ze nog een eigen keuken met een eigen kok, dat is later een commercieel restaurant geworden
Mijn opa ging gelijktijdig met zijn 65 jaar van Drees trekken , tot zijn stomme verbazing kreeg ie gratis geld
quote:
Wie was de bedenker van de AOW?
Historie. De AOW is in 1956 geïntroduceerd door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Ko Suurhoff. De AOW is de opvolger van de door Willem Drees als minister van Sociale Zaken in 1947 ingevoerde Noodwet Ouderdomsvoorziening, die uitdrukkelijk als tijdelijk bedoeld was

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 09:38:11 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 09:41:46 #269
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217092307
quote:

[..]
Bejaardenhuizen en verzorgingstehuizen zijn altijd al enorm verschillend geweest, als dag en nacht.
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis

Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel *O* *O*
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie

Bekijk deze YouTube-video.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 06:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is goedkoper en kost minder personeel dan een verzorgingstehuis.

De enige manier om die wat in te korten is verregaande robotica en meer mantelzorg.
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
quote:
Iedereen moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Dat is de wens van dit kabinet
Maar wanneer houdt het recht op wijkverpleging op?

Zorgverzekeraars stellen dat het onbetaalbaar wordt om mensen tot het einde toe thuis te verzorgen.
Sinds vorig jaar betalen zij de wijkverpleging.
"Sommige mensen hebben thuis wel heel erg veel zorg nodig.
Die groep wordt steeds groter.
Op enig moment moet je de vraag stellen: is thuis blijven met wijkverpleging nog wel het verstandigste om te doen?
Of is opname in een verpleeghuis nodig?", zegt Wim van der Meeren, voorzitter zorgverzekeraar CZ.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2025 11:00:37 ]
  dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:00 #270
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093020
quote:
Wordt thuiszorg vergoed door de zorgverzekering?
Hoe krijg ik verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging)?
Verpleging en verzorging thuis is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering.

Er geldt geen eigen risico voor.
De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw arts welke zorg u precies nodig heeft.
De zorgverzekeraars worden een beetje misselijk van de vooruitzichten van 5 miljoen thuiswonende ouderen
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:00:54 #271
375570 crew  Cyan9
pi_217093526
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar daar is nog geen verzorging dus
het beddegoed wassen en stofzuigen dat nu de thuiszorg doet

dan hoeft de thuiszorg mij ook niet meer uit me bed te bellen als mij broer weer eens is uitgegleden in de keuken savons laat
[..]
die kunnen niet elkaars mantelzorger zijn toch, wel met elkaar wandelen en kaarten , maar niet stofzuigen
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:03:28 #272
375570 crew  Cyan9
pi_217093550
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan is er maar een oplossing,
De mensen die eigenlijk naar een verpleeghuis zouden moeten, gaan plaatsen in een bejaardenhuis

Dan moeten ze hun eigen woning opgeven , kan daar een jong stel in, en dan huur betalen in het bejaardenhuis, net als echte bejaarden, dan is dat voortaan hun thuis wonen
Simpel *O* *O*
Dan kunnen ze daar hun thuiszorg ontvangen en is dat hun verpleeglocatie

Bekijk deze YouTube-video.
[..]
Robots en meer euthanasie gaat hem ook niet worden

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)blijven-wonen-kosten
[..]

Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?

Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:04:58 #273
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093561
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:00 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dit is geen thuiszorg. Serieus, lees je wel eens wat andere mensen posten?
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 12:05:54 #274
375570 crew  Cyan9
pi_217093570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel de thuiszorg van de WMO die doet dat , bij mij broer
Dat is geen thuiszorg. Dat is huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Een wezenlijk verschil.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 12:06:06 #275
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217093574
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:03 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Personeelstekort. Begrijp je wat dat is?

Er is niet genoeg personeel voor de al bestaande ziekenhuizen/revalidatiecentra/verpleeghuizen.
ja dat klopt, thuiszorg kost inzet van heel veel personeel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')