Zo en nou nog effe Ctrl-F "buurman" ....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorg
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat slaat nergens op
mantelzorg is een loze nietszegggende kreet
Niemand kan verplicht worden , soms dan belt het ziekenhuis kinderen op als vader weg moet en dan zeggen ze ,
We komen hem NU brengen en dan brengen ze vader, met de ambulance, heb ik wel eens gehoord, ,
Ziekenhuizen weten vaak niet wat ze met een persoon moeten doen, die uitbehandeld is
Weet je wat de huisarts zegt als je daar over praat,??
Gewoon weggaan ,, niet thuis zijn , ze brengen hem maar ergens in een opvang, het is niet jouw schuld dat de overheid de opvang voor ouderen weg doet
Vraag maar aan je huisarts
Volstrekt oneens.quote:Op zondag 16 maart 2025 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.
Beter ben je er als familie helemaal niet bij in ziekenhuizen etc. Hooguit alleen op bezoek. En zeker niet bij gesprekken.
Oh, ik was er ook bij. Natuurlijk. En ik deed samen met mijn moeder de gesprekken.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Volstrekt oneens.
Ik ben blij dat ik er wél bij ben geweest iedere keer; (zowel mijn vader als) mijn moeder waren bij opname dusdanig ziek, dat ze zelf niet in staat waren helder medische informatie voor de anamnese aan te geven.
En dan nóg worden er fouten gemaakt (een antibioticum wat ze ab-so-luut niet kon verdragen, zat op dag #4 keurig een pilletje van in zo'n potje .... ik had niet veel woorden nodig om binnen 5 minuten het juiste antibioticum op het nachtkastje te krijgen).
Elk gesprek werd ik keurig als eerste contactpersoon op de hoogte gehouden en mijn vragen beantwoord. Nooit meegemaakt dat er druk op mij als mantelzorger werd gelegd.
Als ik "slechts op bezoek" was gekomen en me verder niet met haar bemoeit had, had ik haar de afgelopen 15 jaar al drie keer eerder kunnen laten cremeren.
(uiteindelijk is ze ruim een jaar geleden gestorven, puur door ouderdom .... thuis!)
Ik weet niet beter dan dat het transferbureau van het ziekenhuis dit regelt. Vraag #1 was steevast: heeft mevrouw thuiszorg? (antwoord: ja).quote:Op zondag 16 maart 2025 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik was er ook bij. Natuurlijk. En ik deed samen met mijn moeder de gesprekken.
Maar dat ze na de operatie niet zomaar naar huis zou kunnen, werd toch echt bij mij neergelegd. Ik moest maar voor haar zorgen thuis. En anders moest ik maar van alles gaan regelen.
Toen ik bij de huisarts dit na vroeg (ik weet namelijk helemaal niet hoe dit alles in elkaar zit, wat de normale gang van zaken is), kreeg ik een heel ander antwoord.
Dat gebeurt dus ook: de WMO 2015quote:Op zondag 16 maart 2025 01:21 schreef Origami94 het volgende:
Een van de weinige keren dat ik het eens ben met de VVD/PVV.
Toch belachelijk dat je geld krijgt omdat je je eigen huis niet kan schoonmaken. De overheid moet zich bezig houden met basistaken, de vrije markt en grote bedrijven zo min mogelijk subsidieren en zorgen voor een goede zorg.
Ik heb geen kennis of ervaring met een transferbureau. Ik vroeg enkel hoe het na de operatie zou gaan qua revalidatie.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan dat het transferbureau van het ziekenhuis dit regelt.
Ik heb wel eens glashard geweigerd moeder mee te nemen (ontslag op aangeven van een verpleger: "mevrouw, we zetten u gewoon bij de hoofdingang neer") en geëist dat ikzelf eerst de verantwoordelijke afdelingsarts te spreken kreeg.
Dat kan ik me heel goed voorstellen ja.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen kennis of ervaring met een transferbureau. Ik vroeg enkel hoe het na de operatie zou gaan qua revalidatie.
En dat werd gewoon op mij afgewimpeld in dat gesprek. Dat is echt heel naar.
Eenmalige ervaring ja en goeie levensles (je word er heel assertief van). De volgende keren is ze naar een ander ziekenhuis gebracht (HA was op de hoogte, stond ook in haar medisch dossier). Dáár deden ze het voorbeeldig.quote:Dus ze zetten wel druk op je. En dat is ook jouw ervaring. Je hebt zelf dus glashard moeten weigeren je moeder mee te nemen 'we zetten haar wel bij de uitgang'.
Dat is het ook en absoluut klachtwaardig. Gelukkig was moeder (bij ontslag) mondig genoeg om aan te geven dat ze dan wel haar avondmaaltijd bij de hoofdingang wilde nuttigen want reken maar niet dat zoonlief me op zo'n manier komt halen (en ik had het ook niet gedaan, dat hadden moeder en ik telefonisch al wel kortgesloten).quote:Dit is compleet onbeschoft naar ouderen of zieken toe. Mijn moeder zou hiervan in paniek kunnen raken. Bah.
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat kan ik me heel goed voorstellen ja.
Maar dat is niet hoe het hoort en zegt meer over dát ziekenhuis dan in z´n algemeenheid.
[..]
Eenmalige ervaring ja en goeie levensles (je word er heel assertief van). De volgende keren is ze naar een ander ziekenhuis gebracht (HA was op de hoogte, stond ook in haar medisch dossier). Dáár deden ze het voorbeeldig.
[..]
Dat is het ook en absoluut klachtwaardig. Gelukkig was moeder (bij ontslag) mondig genoeg om aan te geven dat ze dan wel haar avondmaaltijd bij de hoofdingang wilde nuttigen want reken maar niet dat zoonlief me op zo'n manier komt halen (en ik had het ook niet gedaan, dat hadden moeder en ik telefonisch al wel kortgesloten).
(en toen belde de afdelingsarts mij alsnog op, in privétijd)
Door personeelstekorten is "de zorg" nogal onbeheersbaar geworden en dan krijg je dit geschuif met (lees: afschuiven van) patiënten.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.
Helaas is het dus geen uitzondering, blijkt maar weer.
ja kan mij niet wijsmaken dat al die ZZP zorg mensen iedere dag ( iedere dag komen ze bij mijn broer met de auto) dat dit goedkoper is dan dat men oude mensen en in een bejaardenhuis laat wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 01:21 schreef Origami94 het volgende:
Een van de weinige keren dat ik het eens ben met de VVD/PVV.
Toch belachelijk dat je geld krijgt omdat je je eigen huis niet kan schoonmaken. De overheid moet zich bezig houden met basistaken, de vrije markt en grote bedrijven zo min mogelijk subsidieren en zorgen voor een goede zorg.
ja je wordt gelijk tot eerste mantelzorger gebombardeerdquote:Op zondag 16 maart 2025 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas moet ik je hierin gelijk geven.
Beter ben je er als familie helemaal niet bij in ziekenhuizen etc. Hooguit alleen op bezoek. En zeker niet bij gesprekken.
Want je krijgt meteen van alles op je gelegd en in je maag gesplitst.
Heel naar die sfeer in zo'n gesprek. Dat je je moeder wel in huis kunt nemen. Of in haar huis de zorg wel op je kunt nemen, etc.
En dan zegt de huisarts letterlijk: geen gehoor aan geven, want als jullie niets doen, dan moeten ze wel een revalidatie-plek regelen.
Het is heel cynisch allemaal.
wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er wordt je bij aanmelding gemeld dat je voor een x aantal uur aan mantelzorg moet zorgen, zo werkt het echt.
Zo en nou nog effe Ctrl-F "broer" ....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiszorg
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
Dit https://www.hetcak.nl/ove(...)ssen-eigen-bijdrage/ lezende gaat het over alles wat valt onder wmo, en niet alleen de poetshulpquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
@:Capricia of @:Cyan9, kunnen jullie de titel aanpassen?
Het gaat om 'Eigen bijdrage voor Huishoudelijke hulp binnen de WMO gaat omhoog'.
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoelquote:Op zondag 16 maart 2025 03:26 schreef archito het volgende:
[..]
Hèhè, je maakt eindelijk een punt. En daarom is veel meer mantelzorg nodig.
Onrealistisch en volstrekt ontoereikend voor de enorme vergrijzingsgolf die ons te wachten staat.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of men gaat weer bejaardenhuizen bouwen zodat de zorg ietwat geautomatiseerd / gestroomlijnd kan worden , als is het maar om de ziekenhuizen te ontlasten bij ontslag en de directe familie te ontdoen van hun schuldgevoel
Dan komen er ook voldoende woningen leeg zonder te hoeven bouwen
We wonen niet in een derde wereldland waar moeder in een bijhokkie van de hut kruipt en daar dood gaat
Dat gebeurt in bejaardenhuizen vanzelf, dat zag ik bij mijn moeder voortdurend gebeuren dat jongere ouderen de hoogbejaarden meenamen op wandeltocht / rolstoeltocht en naar de kantinequote:Op zondag 16 maart 2025 09:00 schreef archito het volgende:
We ontkomen er niet aan dat de jongere ouderen (60-75) veel vaker voor de ouderen (75+) zullen moeten gaan zorgen op basis van mantelzorg.
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.quote:Op zondag 16 maart 2025 02:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat is in jouw belevenis mantelzorg dan/?
dat ik iedere dag mijn broer op de pot ga zetten wat een bejaardenhulp in een bejaarden huis doet ?
en zijn brood ga smeren?
Heb ik dan opeens geen leven meer omdat de overheid zonodig de bejaarden huizen wil sluiten om het permanent thuis wonen te bevorderen,
Omdat ouderen dat opeens heel graag willen volgens de VVD, in hun veel te grote huis, en dan gaan we de bejaardenhulp maar vervangen door zijn broer de verplichtte mantelzorger ??????
Over 10 jaar zijn er 5 miljoen ouderen >70 in nederland he
daarom moet het efficient , net als voorheen, maar vooral om de ziekenhuizen te ontlasten bij uitbehandeld en ontslagquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mantelzorg in een verpleegtehuis of instelling is niet direct op de wc zetten, maar wel schoonmaken, wandelen, kleding kopem e.d. Alle taken waar de zorgmedewerkers geen tijd meer voor hebben. Je kunt het laten zitten, maar dan moet je ook accepteren dat je vriend of familielid minder buiten komt, geen nieuwe kleding krijgt en er minder vaak wordt schoongemaakt.
De zorg moet en is grotendeels over op de kerntaak: medische zorg. Anders is het totaal niet meer haalbaar, dan zijn er nog veel grotere personeelstekorten dan er nu al zijn.
En die 70+ ouderen die jij noemt, dat zijn vaak heel goede matelzorgers, de meeste mantelzorg wordt gedaan door gepensioneerden.
Het is geen uitzondering, maar ook niet de algemene gang van zaken. Ik heb lang genoeg in de zorg gewerkt om te weten dat het vaker op de correcte manier gaat dan niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie dus maar eenmalig zo naar geweest is.
Helaas is het dus geen uitzondering, blijkt maar weer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |