Een betaalde medewerker is niks veiliger dan iemand uit de straat, eerder zelfs minder veilig. Schijnveiligheid dus.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze anderen met haar geld (voor de boodschappen) vertrouwt. Liever niet zelfs.
De simpele dingen zoals de vuilcontainers heen en weer rijden doen de buren wel.
Verders heb ik liever ook geen onbekenden die daar binnen komen. Heb daar slechte ervaringen mee (bij mijn schoonmoeder).
Als er 1 oudere woont, kan dat wel.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat moet op zich kunnen. Er woont in mijn straat 1 oudere vrouw (de rest is echt allemaal nog niet gepensioneerd). Haar kinderen wonen in Den Haag en Rotterdam. Daarom maak ik niet alleen minstens wekelijks een praatje met haar, ze weet ook dat ze mij moet bellen als bijvoorbeeld de tv of haar internet het niet doet. Of als ze een kleine klus heeft, zoals bijvoorbeeld het ophangen van iets. Een vrouw uit de straat komt daar dan weer regelmatig schoonmaken. Een ander doet de tuin. Zo help je elkaar en zo zou het moeten zijn.
En dat is weg als je alle ouderen bij elkaar zet, dan zul je overal betaald personeel voor moeten inzetten omdat er niemand in de buurt woont die kan helpen.
Dat mogen de mensen zelf bepalen. Niet iedere buurt of straat is hetzelfde.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een betaalde medewerker is niks veiliger dan iemand uit de straat, eerder zelfs minder veilig. Schijnveiligheid dus.
ja over 20 jaar dan woont er 5 miljoen ouderen alleen in en veel te groot huisquote:Op zondag 16 maart 2025 14:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mijn moeder woont nu alleen in een grote eengezinswoning, met een flinke tuin.
Die tuin doet ook een mannetje van de gemeente twee keer per jaar.
Verhuizen is ook lastig, dat wil ze niet. Nu zetten de buren ook de vuilcontainers aan de straat voor haar. Al zal verhuizen misschien wel beter zijn.
Maar de gemeente wil eventueel ook wel een traplift doen.
het gaat niet om geld,quote:Op zondag 16 maart 2025 14:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind dat hele idee wat Hanca aanhaalt van een participatiesamenleving Toujours, een participatiesamenleving in de hoogste versnelling zogezegd, van een partij wensdenken en wereldvreemdheid aan elkaar hangen hoor.
Ik weet dat deze plannen momenteel daadwerkelijk op tafel liggen, maar hoogst onwenselijk naar mijn mening.
Hoe zie je een “hele buurt helpt elkaar” voor je? Al helemaal in een achterstandswijk.
Bovendien wil ik helemaal niet mijn persoonlijke privédetails delen met Annie van 4 huizen verderop.
Onzin, dat heeft er niets mee van doen.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat ligt aan de manier waarop het na het sluiten van die 800 bejaarden huizen is ingeregeld door de poltitiek , lees VVD
we moeten veel efficienter om gaan met de woningvooraad , ook meer op de toekomst gerichtquote:Op zondag 16 maart 2025 15:29 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat een hogere eigen bijdrage pas een probleem gaat worden als je ook de waarde van de al dan niet afgeloste eigen woning mee gaat tellen.
Krijg je van die ouderen met enkel aow en een afgeloste woning die dan de WMO niet meer kunnen betalen.
Dan is het geen thuiszorg meer.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
beter als de afnemers van die thuiszorg op dezelfde locatie wonen
jawel het blijft thuiszorg , thuis is waar je woontquote:
quote:Op zondag 16 maart 2025 16:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel het blijft thuiszorg , thuis is waar je woont
.... zei jequote:
ja dan komen al die thuiszorg mensen elkaar de hele dag tegen in de gangquote:
Zeg dan gewoon "bejaardenhuis"quote:Op zondag 16 maart 2025 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan komen al die thuiszorg mensen elkaar de hele dag tegen in de gang
het blijft thuis ,dat is waar de TV staat
Gebeurt dat vaak?quote:Op zondag 16 maart 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten veel efficienter om gaan met de woningvooraad , ook meer op de toekomst gericht
ook efficienter met het aantal mensen dat beschikbaar is voor de thuiszorg,
beter als de afnemers van die thuiszorg op dezelfde locatie wonen
Zodat ook de ziekenhuizen hun uitbehandelde clienten kwijt kunnen en geen dure ziekenhuisbedden
bezet blijven door ouderen die nergens heen kunnen
Te vaak ja.quote:
jenneke heeft een mooie definitie van THUIS wonenquote:Op zondag 16 maart 2025 16:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon "bejaardenhuis"
(je stokpaardje)
quote:We spreken over 'zo lang mogelijk thuis wonen' en 'hij/ zij kan niet langer thuis wonen'.
We accepteren dus dat mensen die zorg nodig hebben op een gegeven moment geen thuis meer hebben.
Vinden we dat mensen met een grote zorgvraag geen thuis meer nodig hebben?
We spreken over het verpleeghuis.
Niet een Thuis, maar een huis. Of over een zorginstelling.
De instelling, de zorgverlening, staat centraal, terwijl daar mensen wonen die geen ander huis meer hebben.
Het product (verpleging, zorg) staat vooraan.
Het is dus niet bedoeld als woning of als thuis van mensen; we streven hooguit naar 'als thuis'.
https://eenvandaag.avrotr(...)lagen-moeten-worden/quote:
quote:Dagelijks worden gemiddeld 727 ziekenhuisbedden bezet door patiënten die eigenlijk ontslagen moeten worden
Het wordt ook wel de 'verkeerde bedden'-problematiek genoemd.
Het probleem van patiënten die een duur ziekenhuisbed bezet houden, omdat er geen vervolgzorg beschikbaar is.
De ene keer kan een patiënt niet naar huis, omdat er geen thuiszorg beschikbaar is, de andere keer lukt het niet een plek te vinden in een revalidatiecentrum, zorghotel, verpleeghuis of hospice.
Meer aan de hand
Joyce Kranendonk, transferverpleegkundige in het HagaZiekenhuis in Den Haag loopt hier dagelijks tegenaan.
"Het aantal kwetsbare ouderen groeit.
Als zij naar het ziekenhuis komen, is er vaak al meer aan de hand dan alleen die aandoening waarvoor ze worden opgenomen."
Als transferverpleegkundige helpt ze de zorg en ondersteuning te regelen voor patiënten die na hun ziekenhuisopname nog zorg nodig hebben.
En dat blijkt vaak een lastige puzzel in ons ingewikkelde zorgstelsel, met drie verschillende wetten: de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
En dan..hoe gaat zoiets dan?quote:Op zondag 16 maart 2025 16:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Te vaak ja.
Wel de schrijnende gevallen (waarvoor thuiszorg te intensief is).
Oh wouw. Wat naar zeg. Voor de oudere mensen in kwestie. Bah.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)lagen-moeten-worden/
Ja en steeds vaker
helaas
[..]
quote:Ze moet nu opgehaald worden, want er is hier geen plek en de bedden zijn op, dus zoek het maar uit'."
ja en als je naar de huisarts gaat om een opvangplek, dan zegt ie , gewoon niet thuis zijn, weggaan ,quote:Op zondag 16 maart 2025 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh wouw. Wat naar zeg. Voor de oudere mensen in kwestie. Bah.
Dat de revalidatie je gewoon weigert. En er verders ook niets te vinden is.
Dat artikel geeft ook weer zo'n voorbeeld:
"Kom haar maar halen, er zijn geen bedden meer, tot straks', was de boodschap"
Ongelooflijk. En dan moet je als omstander gewoon keihard nee gaan zeggen.
[..]
Ja. Je moet heel gehaaid zo'n telefoontje aangaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en als je naar de huisarts gaat om een opvangplek, dan zegt ie , gewoon niet thuis zijn, weggaan ,
Het is de schuld van de overheid die moet dat regelen , NIET JIJ
Ze zoeken het maar uit
ja inderdaad, of ik zit midden in een vergadering en ben op weg naar schipholquote:Op zondag 16 maart 2025 16:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Je moet heel gehaaid zo'n telefoontje aangaan.
"Sorry, ik ben nu niet in Nederland". Of zo.
Zou zomaar kunnen dat steeds meer ouderen hierdoor zorg gaan mijden.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja inderdaad, of ik zit midden in een vergadering en ben op weg naar schiphol
heeft u al een plek, ?/ ok nou succes he
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |