Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Hele kleine boer met 50+ koeien en dat met het huidige stikstof gebeuren. Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
[..] Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Op vrijdag 14 maart 2025 15:27 schreef Fredericm het volgende: In reactie op paardendokter over koersberg ltv. Heb je wel met 490K hypotheek op plein 14 rekening gehouden
[..] Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
[..] Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
Op basis van het aantal investeerders en het geïnvesteerde bedrag tot nu toe, zal Collin hier een flinke investering vanuit het MKB leningenfonds in gedaan hebben. Heeft iemand inzicht in hoe selectief Collin is met dat fonds? Investeren die in alle leningen boven een bepaalde omvang, of maken ze daarbinnen nog een selectie? In dat laatste geval geeft het weer wat extra vertrouwen voor dit project. Ik zou verwachten dat ze met dat fonds kiezen voor leningen met de beste risico/rendementsverhouding.
Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 17 maart 2025 08:16 schreef Januit het volgende: Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wilde hier halverwege vorige week nog niet over posten, ik wist dat het pand gepasseerd was bij de notaris. Dit project kenmerkt zich door allerlei gerommel en aan het pand zelf is tot op heden geen spijker verbouwd en vergunningen zijn al tijden gezeik.
We mogen dus blij zijn dat de markt zich zodanig ontwikkelt heeft dat ze het nog fatsoenlijk hebben kunnen verkopen.
Maar je hebt helemaal gelijk dat we een stuk rente missen. Ik ga er geen tijd meer in stoppen, ik ben blij als mijn investering terugbetaald is van dit project deze week.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling. Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Ach, met 19M eigen vermogen en HA vind ik dat wel te overzien.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Op maandag 17 maart 2025 10:15 schreef phpmystyle het volgende: Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling. Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.
Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
[..] Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.
Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
Ik denk dat andere redenen zijn, sneller, ook voor kleinere bedragen mogelijk en in sommige gevallen ook commercieel. (incentives naast de rente, om geldverstrekkers ook ambassadeurs te maken van de onderneming).
Te laat voor Timmerwim, omdat ik op zoek was naar een zwembroek in Saalbach - een beste opgave.
Collin bijna op een miljard, tiid voor een feestje dan maar.
Op maandag 17 maart 2025 16:27 schreef Fredericm het volgende: Ik heb hier weleens gelezen dat het Spaanse hypotheekrecht moeilijk uitwinbaar is. Weet iemand hoe het zit met Duitse hypotheekrecht?
Onderstaande gelezen bij KOM op site nou als die al zeggen dat het lastiger uitwinnen is....
SPOILER
De zekerheidsnemer van wie de vordering is gedekt door een hypotheek of Grundschuld (vergelijkbaar met een Nederlandse krediethypotheek), heeft in beginsel de bevoegdheid om, in geval van insolventie van de eigenaar van de onroerende zaak, deze zaak door middel van openbare executie (Zwangsversteigerung) uit te winnen. Anders dan bij roerende zaken en vorderingen blijft de positie van de hypotheek- / Grundschuldhouder in de insolventie in beginsel onaangetast. Wel heeft ook de curator de mogelijkheid de zaak door middel van openbare executie te laten verkopen (§ 165 InsO). Hetzelfde geldt in beginsel bij (geregistreerde) pandrechten op schepen en luchtvaartuigen.
Bij onroerende zaken heeft de curator wel de mogelijkheid de executie uit te stellen. Uitstel is met name mogelijk, indien de onroerende zaak mogelijkerwijze later voor de voortzetting van het bedrijf van de gefailleerde noodzakelijk zal zijn (§ 30d Gesetz über die Zwangsversteigerung, Wet op de openbare executie, afgekort ZVG). De wettelijke bepalingen met betrekking tot de bevoegdheden van de curator zijn vrij ruim. De wetgever beschermt de crediteur onder andere zodanig dat de crediteur vanaf het tijdstip van de eerste crediteurenvergadering (Gläubigerversammlung) het recht heeft op de contractueel overeengekomen rente (§ 153b (2) ZVG). In het geval van een executoriale verkoop gedurende insolventie moeten de vaststellingskosten van 4% op dezelfde manier als bij de uitwinning van roerende zaken op de executoriale verkoopprijs door de curator worden ingehouden (§ 10 (1) sub 1a ZVG).
Op maandag 17 maart 2025 17:57 schreef Fredericm het volgende: Dus langduriger maar geen rechtzaak nodig. Krijg je 6 maanden extra rente. Bedankt voor info
Dan ga je er vanuit dat het onderpand voldoende oplevert. Dat kan in de praktijk wel eens tegenvallen en dan krijg je je inleg niet volledig terug, laat staan de extra rente.
Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking. Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
[..] Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking. Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
Ik vrees als oorzaak een kleine, relatief oude IT onderneming met teruglopend klantenbestand. Als laatste redmiddel gaan ze hun geluk in het buitenland beproeven. Probleem is alleen dat dit nogal wat gaat kosten (meer dan 1 mio als ik de prognose bekijk), maar ze hopen alvast op een omzetstijging. Als die omzetstijging dit jaar niet komt, dan gaan we zien of Duitse zekerheden bij CCF in goede handen zijn...
Dan heb je een hypotheek op bouwgrond met oude meuk erop wat nog gesloopt moet worden. Dinsdag dus bij CF dagje rust, wachten op betere kansen. De Collin fondsen zullen er wel weer vol ingaan
Op basis van de cijfers lijkt een self-storage locatie op zichzelf geen enorm winstgevende onderneming. De echte winst lijkt te zitten in de verkoop van een pand (locatie Amsterdam?). Ik zat in opslagman Almere, die aflossing rol ik hier maar in door.
Weet niet of deze al gedeeld is, weer een CCF Opslagman
Deze heeft zichzelf wel bewezen met 2 lege units op de ~700, meegenomen.
Op dinsdag 18 maart 2025 11:02 schreef Ricky86 het volgende: Klapt net even iemand 250k en 550k in Opslagman Zoetermeer Vast iemand die hem voor zijn basis inleg meeneemt......
[..] Wordt er iemand benadeeld door het delen van linkjes?
In principe wel. De investeerders zonder linkjes die hierdoor niet meer kunnen investeren. Of dat iets zegt over het delen van linkjes laat ik verder in het midden.
[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 18-03-2025 12:47:17 ]
[..] In principe wel. De investeerders zonder linkjes die hierdoor niet meer kunnen investeren.
Ik denk eerder mogelijke investeerders uit de kring van de leningnemers. Linkjes waar de bewuste tekst bijstaat worden bewust gedeeld binnen een bepaalde groep mensen. Omdat die links hier (illegaal) gedeeld worden neemt dat de kans weg voor investeerders uit die kring.
Ik heb dit trouwens ooit - lang geleden - op diverse plekken nagevraagd. Zowel bij CCF áls de leningnemer (waarbij dus genoteerd stond: "strikt vertrouwen" en "select aantal investeerders"). In dat specifieke geval was het tóch geen belemmering om het specifieke linkje te delen met 'mijn netwerk'. 'Mijn netwerk', dat zijn jullie op FOK (want vrienden heb ik niet).
Verder voel ik me niet echt aangesproken, maar wilde wel even my 2 cents delen
[..] Ik denk eerder mogelijke investeerders uit de kring van de leningnemers. Linkjes waar de bewuste tekst bijstaat worden bewust gedeeld binnen een bepaalde groep mensen. Omdat die links hier (illegaal) gedeeld worden neemt dat de kans weg voor investeerders uit die kring.
Dus ja, er worden mensen benadeeld.
Ik had de desbetreffende link ook gekregen, dus die linkjes worden niet enkel in de innercircle gedeeld van de ondernemer zelf, CCF is al vaker vrij random geweest in het delen van dit soort linkjes. Het belang van de ondernemer is dat zijn crowdfundingproject vol geraakt aan de gestelde voorwaarden, of dat met of zonder zijn inner circle is, zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
Op dinsdag 18 maart 2025 12:36 schreef Jaco078 het volgende: Ik heb dit trouwens ooit - lang geleden - op diverse plekken nagevraagd. Zowel bij CCF áls de leningnemer (waarbij dus genoteerd stond: "strikt vertrouwen" en "select aantal investeerders"). In dat specifieke geval was het tóch geen belemmering om het specifieke linkje te delen met 'mijn netwerk'. 'Mijn netwerk', dat zijn jullie op FOK (want vrienden heb ik niet).
Verder voel ik me niet echt aangesproken, maar wilde wel even my 2 cents delen
Precies.
Ook ik heb het hier lang geleden wel eens met Collin over gehad en die hebben hier geen probleem mee.
[..] Misschien dat ze dan dat zinnetje over "strikt vertrouwen" en "niet toegestaan te delen" voortaan beter weg kunnen laten?
Partijen zijn er zelfs bij gebaat dat het linkje wordt gedeeld. Doordat het een paar dagen eerder al gedeeltelijk is volgelopen kan CCF bij openstellen laten zien dat er al veel belangstelling is, waardoor het project sneller vokomt. Verder houdt CCF alleen bij hoe snel het volloopt na openstelling voor iedereen, daardoor lijkt het veel sneller vol te lopen, dan daadwerkelijk.
Het is gewoon goede marketing. Geef mensen het gevoel dat het iets exclusiefs is en ze zijn eerder geinteresseerd. Crowdfunding partijen en ondernemers zijn er enorm bij gebaat dat dit zo gaat.
Maar vertel eens, als ik mijn tas neerzet en mij even omdraai omdat ik iemand wil begroeten. Mag jij dan mijn tas pikken?
Dat doe ik alleen als je er een bordje bij zet met de tekst "niet meenemen". wat een kromme vergelijking trouwens. Iets betere vergelijking; als jij in het midden van het station een tafel neergezet hebt met blikjes van mijn favoriete drankjes en er een bord bij zet dat dit alleen voor vrouwen is van 34,5 tot 34,8 jaar met een lengte van 196cm+. Dan is de kans wel vrij groot dat ik er een pak.
Maar even alle gekheid op een stokje, CF is een spel. Waarbij de platformen met zo weinig informatie een zo goed mogelijk resultaat probeert te realiseren voor hun klanten. Let wel: Wij zijn hun klanten niet!! Nogmaals; Als de CF platformen dit niet willen dan moeten ze het anders inrichten. Wil de lening nemer het niet, dan moet hij zicht afvragen wie van zijn innercircle het 'lek' is, want de kans dat hier iemand in de innercircle zit van alle gedeelde linkjes van de non-publiek fundings die we de afgelopen jaren langs hebben zien komen is verwaarloosbaar. Deze lening nemer heeft meerdere projecten bij CCF gehad volgens mij, dus hij weet wel hoe het werkt.
Gezien het bovenstaande kan je wel de conclusie trekken dat alle andere partijen er anders over denken dan jij.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Dat doe ik alleen als je er een bordje bij zet met de tekst "niet meenemen". wat een kromme vergelijking trouwens. Iets betere vergelijking; als jij in het midden van het station een tafel neergezet hebt met blikjes van mijn favoriete drankjes en er een bord bij zet dat dit alleen voor vrouwen is van 34,5 tot 34,8 jaar met een lengte van 196cm+. Dan is de kans wel vrij groot dat ik er een pak.
Maar even alle gekheid op een stokje, CF is een spel. Waarbij de platformen met zo weinig informatie een zo goed mogelijk resultaat probeert te realiseren voor hun klanten. Let wel: Wij zijn hun klanten niet!! Nogmaals; Als de CF platformen dit niet willen dan moeten ze het anders inrichten. Wil de lening nemer het niet, dan moet hij zicht afvragen wie van zijn innercircle het 'lek' is, want de kans dat hier iemand in de innercircle zit van alle gedeelde linkjes van de non-publiek fundings die we de afgelopen jaren langs hebben zien komen is verwaarloosbaar. Deze lening nemer heeft meerdere projecten bij CCF gehad volgens mij, dus hij weet wel hoe het werkt.
Gezien het bovenstaande kan je wel de conclusie trekken dat alle andere partijen er anders over denken dan jij.
Er staat letterlijk in de tekst
quote:
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Daar valt niet anders over te denken, het staat er toch gewoon letterlijk? Of gaan we nu doen alsof we geen derden zijn hier? Blijkbaar denkt in ieder geval CCF er niet anders over, anders hadden ze dat niet neergezet.
[..] Er staat letterlijk in de tekst [..] Daar valt niet anders over te denken, het staat er toch gewoon letterlijk? Of gaan we nu doen alsof we geen derden zijn hier? Blijkbaar denkt in ieder geval CCF er niet anders over, anders hadden ze dat niet neergezet.
Ze kunnen ook opschrijven dat je alleen mag investeren terwijl je de handstand doet. Ga je dat dan ook doen?
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Collin leest hier ook gewoon mee en het (feit dat we delen) is meerdere keren pro-actief met ze gedeeld, maak het niet zwaarder dan het is.
Op dinsdag 18 maart 2025 14:04 schreef nostra het volgende: Collin leest hier ook gewoon mee en het (feit dat we delen) is meerdere keren pro-actief met ze gedeeld, maak het niet zwaarder dan het is.
Als dat zo is dan moeten ze of hun teksten aanpassen of zorgen dat het technisch niet mogelijk is. Ik maak het niet zwaar, ik neem simpelweg de tekst serieus.
[..] Er staat letterlijk in de tekst [..] Daar valt niet anders over te denken, het staat er toch gewoon letterlijk? Of gaan we nu doen alsof we geen derden zijn hier? Blijkbaar denkt in ieder geval CCF er niet anders over, anders hadden ze dat niet neergezet.
Als ze het echt wilde voorkomen, zouden ze de investering link voor bepaalde accounts exclusief kunnen maken. Ze laten het vermoedelijk bewust zo, zodat iedereen die op de link klikt kan investeren... Dus ccf vindt het prima. Ga je ethiek er naast leggen is er wat voor te zeggen om het niet te doen. Maar goed, ik deel ze ook gewoon hier
Overigens vind ik het wel netjes om linkjes in een spoiler te zetten. Dat gebeurt ook vrijwel altijd, en zorgt ervoor dat de naam van de ondernemer niet direct opduikt in Google. En dat kan natuurlijk wel een reden zijn om een project niet-publiek te publiceren.
CCF heeft een nieuw project K & * Hoo**aar ¤ 365.000 | 9,5 % rente | 48 maanden.
Balans en resultaten zien er goed uit. Hypotheek op aan te kopen pand wel zwaar ten opzichte van taxatie. Jammer dat er geen 2de hypotheek op woonhuis zit.
Op dinsdag 18 maart 2025 14:19 schreef Ricky86 het volgende: CCF heeft een nieuw project K & * Hoo**aar ¤ 365.000 | 9,5 % rente | 48 maanden.
Balans en resultaten zien er goed uit. Hypotheek op aan te kopen pand wel zwaar ten opzichte van taxatie. Jammer dat er geen 2de hypotheek op woonhuis zit.
[..] Als dat zo is dan moeten ze of hun teksten aanpassen of zorgen dat het technisch niet mogelijk is. Ik maak het niet zwaar, ik neem simpelweg de tekst serieus.
Je bent aan het trollen nu. Als ik jou was dan zou ik lekker alle linkjes in dit topic laten voor wat ze zijn (better safe then sorry) en te wachten op de officiële openingstijden van de projecten
Op dinsdag 18 maart 2025 14:19 schreef Ricky86 het volgende: CCF heeft een nieuw project K & * Hoo**aar ¤ 365.000 | 9,5 % rente | 48 maanden.
Wat zitten die huizen en het bedrijfspand hutje bij mutje zeg. Inderdaad jammer dat er geen 2e hypotheek op het woonhuis bij zit. Dan had de rente ook een procentje lager kunnen zijn. Zal Vincent soms op Dorpsweg 53 wonen? De WOZ waarde komt namelijk (toevallig?) overeen met dit nummer.
Ondanks de matige harde zekerheden (waar de rentevergoeding ook naar is) lijkt het er wel op dat er nog de nodige overwaarde zit in de prive woning(-en). Dit kan natuurlijk wel heel snel verdampen... Ik overweeg om hem mee te nemen voor mijn basis bedrag maar twijfel nog wel een beetje.
Wat zitten die huizen en het bedrijfspand hutje bij mutje zeg. Inderdaad jammer dat er geen 2e hypotheek op het woonhuis bij zit. Dan had de rente ook een procentje lager kunnen zijn. Zal Vincent soms op Dorpsweg 53 wonen? De WOZ waarde komt namelijk (toevallig?) overeen met dit nummer.
Ondanks de matige harde zekerheden (waar de rentevergoeding ook naar is) lijkt het er wel op dat er nog de nodige overwaarde zit in de prive woning(-en). Dit kan natuurlijk wel heel snel verdampen... Ik overweeg om hem mee te nemen voor mijn basis bedrag maar twijfel nog wel een beetje.
Waarom staat dat 2e adres van dat woonhuis niet in de pitch?
[..] Waarom staat dat 2e adres van dat woonhuis niet in de pitch?
Omdat er geen negatieve hypotheekverklaring op gegeven zal worden denk ik. Wat mij betreft is het vooral wazig waarom de woz waarde genoemd is alsmede de restschuld terwijl er zelfs geen negatieve hypotheekverklaring op gegeven zal worden... Verwarrend is het wel.
Ook gekregen. Misschien handig om even een samenvatting toe te voegen, dat scheelt weer doelloos klikken en lezen voor mensen die toch niet geïnteresseerd zijn.
Zorgmanege, 2.1 miljoen, 9.5%, 48 mnd, 1e hyp. manege + 2de op woonhuis.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij gve financiering woonhuis in aanbouw zeer lage ltv, 7,5% gaat 20/3 13:00 live
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij gve financiering woonhuis in aanbouw zeer lage ltv, 7,5% gaat 20/3 13:00 live
Zeer lage ltv, maar wel op iets wat nog gebouwd moet worden
Zal het huis echt in Andel staan of misschien toch in Appelscha?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laat hem zelf lopen. Met weinig financiers is een groot deel van het bedrag al opgehaald. Dat vind ik een nadeel.
[ Bericht 5% gewijzigd door Ricky86 op 19-03-2025 10:52:14 ]
Laat hem zelf lopen. Met weinig financiers is een groot deel van het bedrag al opgehaald. Dat vind ik een nadeel.
Waarom vind je dat een nadeel? Stel je legt 500 euro in, en 1000 anderen doen dat, of je legt 500 euro in en 1 iemand anders doet de rest. Is je risico dan niet identiek? Wellicht zie ik iets over het hoofd
[..] Waarom vind je dat een nadeel? Stel je legt 500 euro in, en 1000 anderen doen dat, of je legt 500 euro in en 1 iemand anders doet de rest. Is je risico dan niet identiek? Wellicht zie ik iets over het hoofd
Bij stemming vind ik dat een nadeel, ik ga er vanuit (hoeft niet zo te zijn) dat een grote geldschieter inner circle is. De kans is groter dat die meer in het voordeel van de ondernemer stemt. (wat ik mij wel afvraag is of die grote geldschieters mogelijk de Collin fondsen zijn)
Ja, je hebt gelijk. Je stem is naar rato van je inleg, dus dan leg je het dik af bij de grote investeerders. Goed punt, dank je wel.
Ondanks dat heb ik hem toch maar ff meegenomen, gewoon omdat het kan. Gelijk een niveau opgeschoven in het loyaliteitsprogramma. Dat hebben ze trouwens ook fors versomberd m.i.v. 1/1/25, in stilte. Ik had er althans niks over gelezen. Gelukkig gelden voor mij nog de oude voorwaarden.
[..] Bij stemming vind ik dat een nadeel, ik ga er vanuit (hoeft niet zo te zijn) dat een grote geldschieter inner circle is. De kans is groter dat die meer in het voordeel van de ondernemer stemt. (wat ik mij wel afvraag is of die grote geldschieters mogelijk de Collin fondsen zijn)
Ga er maar vanuit dat, dat de collinfondsen zijn.
Dus bij problemen zal intensief beheer extra zijn best doen.
Op vrijdag 2 februari 2024 17:42 schreef peterc het volgende: Nu we het toch over HCN hebben onze 400 Burgerme-man uit Amersfoort. Mij nog niet helder waarom de ondernemer gekozen heeft voor een faillissement als je het bericht van HCN leest. Denk dat belastingdienst & huur ook mee spelen. 37 terms vd 48 voldaan (180k / 8%) dus nu ongev 74% afgelost, rest nog ongev 47k hoofdsom. Indien overname door was gegaan zou nog vd totale vordering 30% resteren. Incl de ontv rente zit ik op ongev 90%, dus no big bleeder.
Ook benieuwd hoe onze HCN 401 +561 family-franchise-snack-mannen uit Breda waarvan de street-jump ter ziele is gegaan het verder vergaat.
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit wordt een kleine correctie op mijn box3
Zag toevallig van de Burgerme het volgende voorbij komen, geen idee of jullie nog een vordering hebben:
Datum Kenmerk Omschrijving 19-03-2025 15.nho.24.43.F.1333.1.25 Faillissement omgezet in schuldsanering op 18 maart 2025
Op woensdag 19 maart 2025 13:00 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project t.b.v. aflossing leningen en werkkapitaal met 1e hypotheek op garages:
Op woensdag 19 maart 2025 13:00 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project t.b.v. aflossing leningen en werkkapitaal met 1e hypotheek op garages:
Een garage met een waarde van ¤450.000. In andere plaatsen koop je daar best een aardig huisje van, in Amsterdam een garage. Is dit trouwens de garage uit dit artikel? https://pureluxe.nl/2021/09/amsterdamse-parkeergarage-vraagprijs/ Daar wordt gesproken over nummer 19 H, in de pitch is het 19 1
Ik ken de naam van het project wel (hier al vaak voorbij gekomen) maar inhoudelijk ken ik het project niet.
Als dit een project was met een 1e hypotheek, wat is hier dan zo geweldig mis gegaan?
Ik denk dan aan een KoMetje (hypotheek niet gevestigd) of pand afgebroken (zoals bij Collin project Haitsma). Dat laatste project ken ik dan helaas weer wel heel goed.
[..] Ik ken de naam van het project wel (hier al vaak voorbij gekomen) maar inhoudelijk ken ik het project niet.
Als dit een project was met een 1e hypotheek, wat is hier dan zo geweldig mis gegaan?
Ik denk dan aan een KoMetje (hypotheek niet gevestigd) of pand afgebroken (zoals bij Collin project Haitsma). Dat laatste project ken ik dan helaas weer wel heel goed.
Hypotheek op onverkoopbare panden. Zouden ontwikkelt worden naar zorgwoningen, maar niet gebeurd. Zou me niets verbazen als groot deel inderdaad afgebroken moet worden door een nieuwe ontwikkelaar, wat de prijs natuurlijk drukt, want sloop, vergunning aanvragen, nieuwbouw.
Op woensdag 19 maart 2025 15:56 schreef Ricky86 het volgende: Op*s*ag M*n loopt nog niet helemaal lekker vol. Ik vind het niet erg als daar nog een rente verhoginkje tegenaan gegooid wordt
Staat toch al op 81%. En er was recent al een andere in Almere, die deed er een volle dag over.
[..] Ik ken de naam van het project wel (hier al vaak voorbij gekomen) maar inhoudelijk ken ik het project niet.
Ik zit er ook niet in maar zo te lezen gaat de mail alleen over de hoofdelijke aansprakelijkheid, waar dus niks uit te verwachten valt. Over een hypothecaire zekerheid wordt niks gemeld, mogelijk loopt dat nog.
Over zekerheden gesproken. ik zat even het nieuwe project van WvjG door te bladeren:
quote:
Gezien de ruimschoots toereikende dekking kwalificeren wij het risico voor het onderdeel ‘Zekerheden’ als: Laag.
Bij zo'n kwalificatie zou ik toch een 1e hypotheek verwachten, of minstens een goed dekkende tweede, maar de zekerheden bestaan alleen uit hoofdelijke aansprakelijkheid, momenteel materieel door overwaarde op een woning, en verpanding van debiteuren. Daarnaast loopt er ook nog een vorige lening. Mijn persoonlijke kwalificatie op het risico bij deze zachte zekerheden zou aanzienlijk tot hoog zijn.
Ik zit slechts kort op dit forum. Was een maand zeer inhoudelijk zonder op elkaar hakketakken wat in veel andere forums gebeurd. Svp stop de linkjes discussie
Ik ben echt geschokt van de vraagprijs van de garage in Amsterdam. Op basis van die bedragen denk je eerst aan iets wat voor mij echt in de categorie o/g valt. Iets van een mini-parkeergarage of een autogarage(werkplaats) ofzo, maar het is potverdikke een postzegel om je auto droog te kunnen stallen.
Pure gebakken lucht. Beleggen in een bubbel gaat goed, tot dat het fout gaat......
Op donderdag 20 maart 2025 00:28 schreef ovdm het volgende: Ik ben echt geschokt van de vraagprijs van de garage in Amsterdam. Op basis van die bedragen denk je eerst aan iets wat voor mij echt in de categorie o/g valt. Iets van een mini-parkeergarage of een autogarage(werkplaats) ofzo, maar het is potverdikke een postzegel om je auto droog te kunnen stallen.
Pure gebakken lucht. Beleggen in een bubbel gaat goed, tot dat het fout gaat......
Ik laat deze graag aan mij voorbij gaan!
Het lijkt erop dat degene op de PC Hoofdstraat te koop staat. Voor ruim een ton onder de genoemde taxatiewaarde.
Nee, het lijkt erop dat die constatering juist is. Met een grote boog omheen dus. Overigens is dit hier gisteren ook al gemeld. Collin leest mee dus even afwachten of er nog een aanpassing komt…..
[..] Nee, het lijkt erop dat die constatering juist is. Met een grote boog omheen dus. Overigens is dit hier gisteren ook al gemeld. Collin leest mee dus even afwachten of er nog een aanpassing komt…..
Nee ik denk dat de site van de makelaar beetje vaag is, als je namelijk op media klikt of zoekt in hun aanbod met wat filters dan staat er dat die verkocht is:
https://ap.lc/XpcAA (heb even een korte link gemaakt anders werkte die niet)
Die goeie man heeft het er maar druk mee. Heel wat ballen om in de lucht te houden. Tot op heden geen teken dat hij dat niet goed zou kunnen. Ik doe mee!
Een fors lagere rente dan bij de eerste lening voor dit verzamelkantoorpand (van 10% naar 8%), maar nu wel een gedeelde eerste hypotheek i.p.v. tweede rang. Ik doe mee met mijn basisinleg.
[..] Een fors lagere rente dan bij de eerste lening voor dit verzamelkantoorpand (van 10% naar 8%), maar nu wel een gedeelde eerste hypotheek i.p.v. tweede rang. Ik doe mee met mijn basisinleg.
Ik laat hem lopen. Was al met die van vorige week meegegaan. In het kader van spreiding heb ik een maximum per leningnemer/groep leningnemers. Wil daar niet overheen gaan. Ziet er wel weer goed uit en heb er ook vertrouwen in, maar moet me aan mijn eigen spelregels houden.
Annulering inschrijving Vakantiecentrum "De Duikse Hoef.
quote:
Bedankt voor uw vertrouwen en uw investering in Vakantiecentrum "De Duikse Hoef".
Helaas heeft de koper op het laatste moment besloten om vooralsnog af te zien van de koop en de leningaanvraag in te trekken.
Het geïnvesteerde bedrag is zojuist teruggestort op uw Rekening Courant. U kunt dit bedrag opnieuw investeren in een andere investeringskans of u kunt het via uw ‘Mijn Collin’ opnemen.
Ik vond het al redelijk lang duren voor de lening uitgeboekt was. Jammer.
Over lang duren gesproken, bij HCN duurt het ook al erg lang voor Mido Woerden uitgeboekt wordt. Betaalvervoek was 28 februari, nu al bijna 3 weken geleden.
[ Bericht 17% gewijzigd door Soulfreak op 20-03-2025 13:48:12 ]
Op donderdag 20 maart 2025 13:37 schreef Soulfreak het volgende: Annulering inschrijving Vakantiecentrum "De Duikse Hoef. [..] Ik vond het al redelijk lang duren voor de lening uitgeboekt was. Jammer.
Over lang duren gesproken, bij HCN duurt het ook al erg lang voor Mido Woerden uitgeboekt wordt. Betaalvervoek was 28 februari, nu al bijna 3 weken geleden.
Vergoeding intrekken leningaanvraag na ondertekenen leningovereenkomst en/of na (pré) publicatie 10) : 2% + publicatie & contractkosten + een vergoeding ter hoogte van 6 maanden rente excl. btw
Op donderdag 20 maart 2025 12:08 schreef ovdm het volgende: Die goeie man heeft het er maar druk mee. Heel wat ballen om in de lucht te houden. Tot op heden geen teken dat hij dat niet goed zou kunnen. Ik doe mee!
Als je wel een teken komt ben je te laat en lopen alle ballen waar je een aandeel in had leeg. Dus nooit in te veel ballen deelnemen van een endezelfde Jongleur. Ik sla over.
De huidige woningen zijn bij elkaar 217 m2 volgens wozwaardeloket. Knap dat je dan zoveel kunt bij- en verbouwen dat de totale waarde op 4.8mio uitkomt.
[..] Als je wel een teken komt ben je te laat en lopen alle ballen waar je een aandeel in had leeg. Dus nooit in te veel ballen deelnemen van een en dezelfde Jongleur. Ik sla over.
Mee eens, ik heb ook nog twee leningen lopen van deze artiest. Daarnaast wat twijfels over de waardevastheid van kantoorpanden. Met thuiswerken, AI en misschien wat economische krimp verwacht ik de nodige leegstand. En nummer 3, als het op stemmen aankomt hebben wij als crowdfunders met een relatief klein aandeel t.o.v. de private investeerders weinig in te brengen.
Zomaar wat vragen die bij me opkomen bij het lezen van de EBI:
quote:
Aankoopbedrag ¤ 470.000, marktwaarde in huidige staat van ¤ 842.000,
Verklaring?
quote:
getaxeerde waarde na verbouwing ¤ 945.000
en
quote:
Van het totale leenbedrag wordt er ¤ 235.778,76 in depot gehouden. Het depot wordt voor ¤ 70.778,76 aangewend als rentedepot ten behoeve van de eerste 12 maandtermijnen (rente, kosten en BTW) en voor ¤ 165.000,- aangewend als bouwdepot ten behoeve van de (af)bouw.
Waarom ¤ 235.000 investeren en aan rente betalen voor ¤ 103.000 waardevermeerdering? Zou de huidige marktwaarde misschien ietsje naar boven zijn afgerond tbv deze financiering?
[..] Zomaar wat vragen die bij me opkomen bij het lezen van de EBI: [..] Verklaring? [..] en [..] Waarom ¤ 235.000 investeren en aan rente betalen voor ¤ 103.000 waardevermeerdering? Zou de huidige marktwaarde misschien ietsje naar boven zijn afgerond tbv deze financiering?
Volgens funda stond schanserweg 58 te koop voor 279K
[..] Je bedoelt dat je aan het crowdfunden bent met het zakgeld van je dochter?
Nee 😂. Ze is enthousiast geworden nadat ze mij heeft uitgehoord over dit onderwerp en wil het ook. Best bijzonder op haar relatief jonge, net volwassen leeftijd. Wel leuk om samen projecten te bekijken en evt….
Project is afgelost bij Geldvoorelkaar. Het geld hebben ze binnen en dan staat er dat het uiterlijk binnen 10 dagen uitbetaald zal worden. Het zal best veel eerder zijn maar dan zet je toch geen 10 dagen in het bericht. Sowieso lijkt het me dat het dezelfde dag uitbetaald moet worden. Ik snap niet dat het langer moet duren. Nu moet je elke dag kijken of het in de wallet staat. En als het er in staat gaat het er ook meteen weer uit!
Wij hebben inmiddels de benodigde gelden ontvangen en zullen deze uiterlijk binnen 10 dagen aan u uitbetalen. Deze betaling betreft de slottermijn, waarmee de lening volledig wordt afgewikkeld.
Zag ze ook staan. Is ook wel logisch aangezien er een deel van het pand verhuurd is (zie omschrijving Funda) en de investeerders recht hebben op de huurpenningen.
De Tandartsmevrouw met OG heeft bij CCF 44923 weer een pandje verkocht > Hansa M straat te Sneek, aflossing met alle rentes ontvangen, Soms duurt het ff maar OG met hypo-dekking is zo slecht nog niet.
Op vrijdag 21 maart 2025 13:40 schreef peterc het volgende: De Tandartsmevrouw met OG heeft bij CCF 44923 weer een pandje verkocht > Hansa M straat te Sneek, aflossing met alle rentes ontvangen, Soms duurt het ff maar OG met hypo-dekking is zo slecht nog niet.
Nog niet alle rente. De 6mnd vergoedingsrente komt mogelijk nog uit verkoop andere panden.
Op vrijdag 21 maart 2025 13:40 schreef peterc het volgende: De Tandartsmevrouw met OG heeft bij CCF 44923 weer een pandje verkocht > Hansa M straat te Sneek, aflossing met alle rentes ontvangen, Soms duurt het ff maar OG met hypo-dekking is zo slecht nog niet.
Jammer, aan ons de investeerders in Coevorden, werd eerder nog de verwachting geschetst dat verkoop van andere panden (zoals Sneek en Oudeschoot) nog wat achterstallige rente in project Coevorden zou opleveren. Dat gaat hem dus niet worden zo te horen. Dan wordt het nu wel heel afhankelijk van de gemeente/vergunningen in Coevorden. Hopen op het beste en anders toch naar 2de hypo op woonhuis kijken.
Vier nieuwe 8 maanden projecten via SiG: Filips van Almondestraat 1-3A , 1-3V, 1-4A en 1-4B Amsterdam LIVE 23 maart 2025 om 12.15 uur
quote:
Vandaag presenteren wij nieuwe projecten aan de Filips van Almondestraat 1-3A, 1-3V, 1-4A en 1-4B in Amsterdam. Je kunt vanaf 23 maart 2025 om 12.15 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 8 maanden. De LTV van het pand is in totaal 85% van ¤ 2.460.000 van de leegwaarde na verbouwing.
Wij hebben dit project opgedeeld in 4 losse projecten die allemaal op 23 maart 2025 om 12:15 uur open gaan. Alleen wanneer alle projecten volledig gefund worden zal het project doorgang vinden. De totale financieringsbehoefte is ¤ 2.091.000
Het betreft een transformatie van twee bestaande appartementen naar vier appartementen. Het object ligt in de wijk de Baarsjes. De woning is goed bereikbaar met veel faciliteiten in de buurt. Gelegen op fietsafstand van het centrum van Amsterdam, loopafstand van een supermarkt en fietsafstand van een treinstation. Het is mogelijk in de directe omgeving, tegen betaling of met parkeervergunning, te parkeren.
Op vrijdag 21 maart 2025 14:18 schreef Horsemen het volgende: Vier nieuwe 8 maanden projecten via SiG: Filips van Almondestraat 1-3A , 1-3V, 1-4A en 1-4B Amsterdam LIVE 23 maart 2025 om 12.15 uur
Op vrijdag 21 maart 2025 14:18 schreef Horsemen het volgende: Vier nieuwe 8 maanden projecten via SiG: Filips van Almondestraat 1-3A , 1-3V, 1-4A en 1-4B Amsterdam LIVE 23 maart 2025 om 12.15 uur
[..] Nog niet alle rente. De 6mnd vergoedingsrente komt mogelijk nog uit verkoop andere panden.
Voor het laatst hebben wij u op 11-03-2025 geïnformeerd over het dossier H. S met leningnummer 44923. In dit bericht hebben wij u medegedeeld dat er een aflosnota was opgevraagd door de notaris en dat het pand eind maart zal worden geleverd. De verkoop van het pand aan de Hanso Mollstraat 4 in Sneek is doorgegaan waarbij wij inmiddels de gelden vanuit de notaris hebben mogen ontvangen. Zojuist hebben wij de achterstallige rente en het openstaand leenbedrag en zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering bijgeschreven op uw rekening courant. Per saldo zijn wij dan ook content met het gerealiseerde resultaat. De getroffen voorziening valt volledig vrij ten gunste van uw portefeuille rendement.
[..] Loopt voor zo'n klein projectje nog vrij rustig. Nu op 67%. Zal wel door de tijd (16.00 uur) in combinatie van vrijdagmiddag komen.
En vol.
Nog even de woz waarde opgezocht.
Adres Oirschotsebaan 13B-89 5062TE Oisterwijk WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 59.000 euro 01-01-2023 57.000 euro 01-01-2022 53.000 euro 01-01-2021 46.000 euro
Die 66k zou in principe wel zo ongeveer terug moeten kunnen komen, zeker als we weer een paar jaar verder zijn aangezien de aflossing volledig naar 0 is.
[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 21-03-2025 16:25:31 ]
Adres Oirschotsebaan 13B-89 5062TE Oisterwijk WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 59.000 euro 01-01-2023 57.000 euro 01-01-2022 53.000 euro 01-01-2021 46.000 euro
Die 66k zou in principe wel zo ongeveer terug moeten kunnen komen, zeker als we weer een paar jaar verder zijn aangezien de aflossing volledig naar 0 is.
Het hele verhaal er omheen voelt ook erg goed. Moet wel erg raar lopen als hier kleerscheuren van komen. Dubbel meegenomen.
[..] Voor het laatst hebben wij u op 11-03-2025 geïnformeerd over het dossier H. S met leningnummer 44923. In dit bericht hebben wij u medegedeeld dat er een aflosnota was opgevraagd door de notaris en dat het pand eind maart zal worden geleverd. De verkoop van het pand aan de Hanso Mollstraat 4 in Sneek is doorgegaan waarbij wij inmiddels de gelden vanuit de notaris hebben mogen ontvangen. Zojuist hebben wij de achterstallige rente en het openstaand leenbedrag en zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering bijgeschreven op uw rekening courant. Per saldo zijn wij dan ook content met het gerealiseerde resultaat. De getroffen voorziening valt volledig vrij ten gunste van uw portefeuille rendement.
Dan zijn er 2 projecten van de tandarts afgelost. Ik krijg de 6 mnd vergoedingsrente niet. Er staat bij mij ook geen adres in de update.
quote:
De zes extra maanden vergoedingsrente staat op dit moment nog open. Deze zes maanden extra vergoedingsrente is onder de aandacht van onze intensief beheer adviseur.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik snap dit niet helemaal, maar het zal wel weer. . Sowieso een aflopende zaak voor mij dit platform. En voor hen zelf volgens mij ook, er zit niet bepaald veel 'spirit' meer in.
Dat gedoe met die garageboxen in Erfurt is ook nog steeds niet om vrolijk van te worden.
Ook bij Emmerik (zelfde (mede-)geldnemer holding) mist er nog steeds anderhalve maand rente, vraag me af of de deelnemers zicht dit wel realiseren. Op mijn vraag vorig jaar hierover hefet heeft mij als reactie gegeven dat de er nog steed een claim zou liggen ter grote van die resterende rente.
SPOILER
[..] Ook bij Emmerik (zelfde (mede-)geldnemer holding) mist er nog steeds anderhalve maand rente, vraag me af of de deelnemers zicht dit wel realiseren. Op mijn vraag vorig jaar hierover hefet heeft mij als reactie gegeven dat de er nog steed een claim zou liggen ter grote van die resterende rente.
SPOILER
Is mij ontgaan dat er nog iets openstond bij Emmerik.
Wacht alleen wel op mijn aflossing of update bij Gümbel.
[..] Ook bij Emmerik (zelfde (mede-)geldnemer holding) mist er nog steeds anderhalve maand rente, vraag me af of de deelnemers zicht dit wel realiseren. Op mijn vraag vorig jaar hierover hefet heeft mij als reactie gegeven dat de er nog steed een claim zou liggen ter grote van die resterende rente.
SPOILER
Ahh.. dit was óók aan mijn aandacht ontglipt. Daar moet CRE dan maar eens even snel werk van gaan maken. Is inmiddels al een half jaar na dato, dus het wordt hoog tijd voor actie.
SPOILER
Het is mij ook ontgaan. Het project staat in het overzicht afgeronde projecten maar eigenlijk klopt dat dan niet.
Maar daar komt nog welke elke maand rente, een update "Wij verwachten u hierover begin 2025 meer duidelijkheid te kunnen geven" zou inderdaad wel wenselijk zijn.
Z*rg do** Pu*k ¤ 40.000 | 9,5 % rente | 60 maanden --> gezien de discussie rond schijnzelfstandigheid vind ik hem te risicovol.
Het risico van schijnzelfstandigheid (afgezien van de hele discussie, kent iemand een recente uitspraak met veroordeling wegens schijnzelfstandigheid?) is denk ik hier niet echt een groot risico. Als ik het zo lees verleent rechtreeks zorg (pgb?) aan een vijftal clienten. Bij bemiddeling is het erg afhankelijk hoe het wordt ingericht en uitgevoerd wat bepaalt waar het echte schijnzelfstandigheidsricsico ligt, als het er al is.
Ik zie het risico veel meer in de dekking en echte doel, want als ik de bni zie schat ik zo in dat er bijvoorbeeld van een deel van het bedrag gewoon een auto wordt gekocht. Op zich natuurlijk niets mis mee, maar waarom staat dat er dan niet? En wat staat er nog meer niet wat mogelijk wel relevant kan zijn? Het zou me bijvoorbeeld niet verbazen dat ze nog net zo lang geleden verhuisd is en het allemaal toch wat duurder is uitgevallen dan eerst was verwacht. Nu is de rente ook best flink dus daarbij hoort ook een bepaald (extra) risico.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 24-03-2025 13:52:36 ]
[..] Het risico van schijnzelfstandigheid (afgezien van de hele discussie, kent iemand een recente uitspraak met veroordeling wegens schijnzelfstandigheid?) is denk ik hier niet echt een groot risico. Als ik het zo lees verleent rechtreeks zorg (pgb?) aan een vijftal clienten. Bij bemiddeling is het erg afhankelijk hoe het wordt ingericht en uitgevoerd wat bepaalt waar het echte schijnzelfstandigheidsricsico ligt, als het er al is.
Ik zie het risico veel meer in de dekking en echte doel, want als ik de bni zie schat ik zo in dat er bijvoorbeeld van een deel van het bedrag gewoon een auto wordt gekocht. Op zich natuurlijk niets mis mee, maar waarom staat dat er dan niet? En wat staat er nog meer niet wat mogelijk wel relevant kan zijn? Het zou me bijvoorbeeld niet verbazen dat ze nog net zo lang geleden verhuisd is en het allemaal toch wat duurder is uitgevallen dan eerst was verwacht. Nu is de rente ook best flink dus daarbij hoort ook een bepaald (extra) risico.
Mee eens. zou goed kunnen dat mevrouw wat andere kosten, zoals bijvoorbeeld belasting, over het hoofd heeft gezien. Je bent jong en je wil wat. Afijn met lineaire aflossing, 9.5% rente, tweede hypotheek en meerekenende partner is die nog niet zo slecht lijkt mij.
Wel knap dat je op je 24e 3,5 ton loskrijgt bij de bank als zzp'er, haar vriendin zal ook wel goed verdienen. Neem hem zeker ruim mee, mits ik de kans daartoe krijg. Ga niet als een autist F5'en.
[ Bericht 10% gewijzigd door nostra op 24-03-2025 20:56:34 ]
Op maandag 24 maart 2025 16:26 schreef Fredericm het volgende: Tri* Investm*nt nu bij een ander fonds Vider* zonnepark via duurzaam investeren voor de tweede keer te laat met rente betalen. Gaat een patroon worden
Dat kan toeval of pech zijn natuurlijk, maar ik ben blij dat ik maar aan één triootje mee doe. Volgens mij heb ik toen nog gewaarschuwd dat deze club onder veel verschillende namen projecten aanbood bij DI.
[..] jij denkt laat ik het eens buiten de spoiler zetten.
Ah scusi, weer in spoiler gezet.
Betreft de VVE zie ik. Onlangs las ik hier een bericht over betalingsproblemen binnen een VVE. Heeft iemand meer informatie over hoe dit probleem uiteindelijk is opgelost? Ik ben ook benieuwd hoe de zekerheden in dit geval kunnen worden uitgewonnen.
[..] Betreft de VVE zie ik. Onlangs las ik hier een bericht over betalingsproblemen binnen een VVE. Heeft iemand meer informatie over hoe dit probleem uiteindelijk is opgelost? Ik ben ook benieuwd hoe de zekerheden in dit geval kunnen worden uitgewonnen.
Nog niet opgelost. De januari termijn die in februari gecorrigeerd was is uiteindelijk wel begin maart weer uitbetaald, maar de februari er maart termijn zijn nog steeds niet betaald. Misschien komt de februari termijn wel begin april, maar misschien ook niet. Dat die januari termijn 2 maanden later alsnog betaald is, is op zich wel rustgevend, maar het probleem is nog niet opgelost want er zijn nog steeds 2 termijnen achterstallig. Een andere VVE loopt al 3,5 jaar zonder problemen.
[..] Dit kan alleen mogelijk nog interessant zijn voor investeerders vanuit een BV naar dan is het nog steeds geen vetpot
Iets om rekening mee te houden, een relatief groot deel van crowdfunders zal wel onder het heffingsvrij vermogen box 3 zitten, waardoor ze geen belasting daarover betalen. Voor die groep is de netto opbrengst een stuk hoger. Zodoende komen dit soort projecten ook wel vol.
ECB rente daalt al 9 maanden lang, dit ga je dus steeds vaker bij crowdfunding projecten terugzien.
Mido vandaag uitgeboekt. Een aantal investeerders waren op vakantie en konden (blijkbaar) vanaf hun vakantieadres niet online bankieren. Uiteindelijk heeft het nog eens een paar dagen langer geduurd omdat de ondernemers bij het doen van hun KYC (bedrijfsverificatie bij OPP) in eerste instantie een verkeerde UBO-registratie hadden aangeleverd.
[..] Iets om rekening mee te houden, een relatief groot deel van crowdfunders zal wel onder het heffingsvrij vermogen box 3 zitten, waardoor ze geen belasting daarover betalen. Voor die groep is de netto opbrengst een stuk hoger. Zodoende komen dit soort projecten ook wel vol.
ECB rente daalt al 9 maanden lang, dit ga je dus steeds vaker bij crowdfunding projecten terugzien.
Ik betaal nu al sinds 2022 geen belasting meer om een andere reden. Ik heb geen box 1 inkomen, afgezien van een klein bedrag vanwege een lage hypotheekschuld/afbouw wet Hillen En mijn box 3 belasting plus dat beetje box 1 is minder dan de algemene heffingskorting waardoor ik niets betaal. Maar met de plannen voor een hoger fictief rendement voor beleggingen in 2026 ga ik wel boven dat bedrag van de algemene heffingskorting uitkomen. Dat is dus iets waar ik wel rekening mee ga houden.
Prima KOM. Als KOM nu ook eens achter de wanbetalers van capital circle aan gaat zoals bijvoorbeeld de Imker die vrolijk zijn bedrijf doorzet en ons niet wil betalen dan zou ik ook mee kunnen Juichen.
Via GvE komt er klaarblijkelijk ook een vervroegde aflossing aan van project 026948 BM C@pit@l III. Dit project oorspronkelijk zou lopen tot maart 2028. Als het goed is inclusief een gedeeltelijke boeterente voor vervroegde aflossing.
[..] Nog niet opgelost. De januari termijn die in februari gecorrigeerd was is uiteindelijk wel begin maart weer uitbetaald, maar de februari er maart termijn zijn nog steeds niet betaald. Misschien komt de februari termijn wel begin april, maar misschien ook niet. Dat die januari termijn 2 maanden later alsnog betaald is, is op zich wel rustgevend, maar het probleem is nog niet opgelost want er zijn nog steeds 2 termijnen achterstallig. Een andere VVE loopt al 3,5 jaar zonder problemen.
Zelf heb ik 4 VVE's lopen bij Collin waaronder het probleem project. De andere 3 lopen tot op heden zonder problemen. Overigens is de rente bij deze projecten allemaal erg laag en moeten we qua risico nog even afwachten of dit terecht is.
Zelf verwacht ik dat dit uiteindelijk allemaal goed komt echter krijg je bij achterstanden via Collin geen rente over de achterstand bij een project waardoor achterstanden dus wel extra drukken op je netto rendement. M.i. zouden wij bij achterstanden gewoon een rente vergoeding moeten krijgen op de achterlopende termijnen. Collin heeft dit (terecht) wel goed voor zichzelf geregeld (allerlei extra kosten die in rekening worden gebracht) maar heeft dit nog steeds niet geregeld voor ons.
Overigens waren de bruto rentes bij de andere VVE projecten die ik heb lopen ook laag (5,5%-6%,6% en 7,0%) echter waren dit volgens mij geen direct leningen.
Op dinsdag 25 maart 2025 14:32 schreef Horsemen het volgende: Via GvE komt er klaarblijkelijk ook een vervroegde aflossing aan van project 026948 BM C@pit@l III. Dit project oorspronkelijk zou lopen tot maart 2028. Als het goed is inclusief een gedeeltelijke boeterente voor vervroegde aflossing.
Overigens nog geen mail over ontvangen.
BM C@pit@l II wordt ook afgelost. Zo te zien beiden met boeterente
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 25-03-2025 15:38:04 ]
Overigens waren de bruto rentes bij de andere VVE projecten die ik heb lopen ook laag (5,5%-6%,6% en 7,0%) echter waren dit volgens mij geen direct leningen.
Bij mijn 2 VVE projecten 1 x 6% en 1 x 7%, inderdaad allebei geen direct leningen. Nu was het ten tijde van die ene met 6% wel zo dat ook de rentes bij andere Collin projecten lager was. Ik zie in mijn lijstje meegenomen projecten rond die tijd wel meer met 6% of 6,5%. Er waren in die tijd of iets erna zelfs nog lager rentes, tot wel 4,9% (ook direct leningen). Die 6% was dus niet echt lager dan andere projecten toen, zoals nu wel met deze nieuwe met 6,5%
[..] Prima KOM. Als KOM nu ook eens achter de wanbetalers van capital circle aan gaat zoals bijvoorbeeld de Imker die vrolijk zijn bedrijf doorzet en ons niet wil betalen dan zou ik ook mee kunnen Juichen.
Ik heb ook nog wel enkele Capital Circle projecten waar ze zich eens mee bezig mogen houden. Al sturen ze voorlopig alleen maar een update dat ze er mee bezig zijn geweest en dat het niets op heeft geleverd. Nu heb ik van 3 projecten alleen maar de allereerste melding dat het bedrijf gestopt is of failliet is en verder totale radio stilte. Daarvan zijn er 2 afgeboekt in mijn account, zonder dat daar een update van is gekomen. En bij een vraag erover krijg je een totaal nietszeggend antwoord, 2 maanden later of zo.
B.B. Toussaintstraat 19-3 is een etage van ongeveer 56 m2 met woz waarde 356k. Amsterdam heeft gekke verkoop prijzen maar wat deze voormalige taxateur hier de crowd voortovert klopt niet.
Net gezien dat ik deze maand 10 jaar met Crowdfunding bezig ben. Nu 550 projecten onderweg (waarvan nog 150 open en 15 in mijn tabblad "bijzonder beheer") dus ik pak er ruim 1 per week mee. Sinds een paar maanden verdubbel ik vaak mijn inleg per project maar ik wil het uitstaande bedrag gelijk houden dus ga ik wat minder spreiden. Als ik straks 100 openstaande projecten heb, vind ik dat voldoende spreiding en het scheelt wat administratie en uitzoekwerk.
Daarbij maak ik ook graag gebruik van dit forum. Voor mij al jaren een waardevolle informatiebron en dus een abonnement zeker waard. Dank alle actieve forumleden voor zijn/haar bijdragen.
Nog even terugkijkend: - Mijn eerste project (via CAN) had na 3 jaar klaar moeten zijn maar de ondernemer betaald nog steeds jaarlijks een bedrag af. Voor hem een erezaak en hij gaat door totdat hij alles netjes afbetaald heeft. Waar vind je ze nog? - Beste rendement is (en blijft) voor Funding Circle dat al een paar jaar geleden opgehouden is te bestaan. - Het merendeel van mijn inleg (circa 2/3) zit nu bij CCF, SIG en CRE.
Op dinsdag 25 maart 2025 17:04 schreef NaRegenDeZon het volgende: B.B. Toussaintstraat 19-3 is een etage van ongeveer 56 m2 met woz waarde 356k. Amsterdam heeft gekke verkoop prijzen maar wat deze voormalige taxateur hier de crowd voortovert klopt niet.
SPOILER
Donderdag bij NLI deel twee van geld in zee gooien. Eerste hypotheek maar desondanks lijkt het mij een investering met hoog risico, ik denk dat de waarde van zo'n pier bij een default weleens minimaal kan zijn.
NLI wordt hier eigenlijk nooit genoemd, zijn er nog wel mensen die daar investeren?
Op dinsdag 25 maart 2025 11:48 schreef Soulfreak het volgende: Maar met de plannen voor een hoger fictief rendement voor beleggingen in 2026 ga ik wel boven dat bedrag van de algemene heffingskorting uitkomen. Dat is dus iets waar ik wel rekening mee ga houden.
Maar dat is dan mogelijk weer met de aangekondigde opgaaf werkelijk rendement tot de werkelijkheid te reduceerbaar (als dat lager is ), maar hoe dan ook, belasting betaling is geen favorite bezigheid van de meesten
SPOILER
Misschien hebben ze meegelezen ...
SPOILER
[..] ... Collin heeft dit (terecht) wel goed voor zichzelf geregeld (allerlei extra kosten die in rekening worden gebracht) maar heeft dit nog steeds niet geregeld voor ons. ...
Wat CCF heeft binnengeharkt met Proc*de H*lding moet ook gigantisch zijn met zelfs een aantal in gang gezette executieveilingen en inmiddels wordt de ik-weet-niet-hoeveelste-betalingsafspraak wéér niet nagekomen. Met dit project weet ik zeker dat de belangen van investeerders geen hele hoge prioriteit hebben bij CCF. Ben benieuwd wat er met de verschillende platforums gaat gebeuren tijdens een flinke recessie wanneer het geld niet meer overal tegen de plinten opklotst.
Op dinsdag 25 maart 2025 17:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Donderdag bij NLI deel twee van geld in zee gooien. Eerste hypotheek maar desondanks lijkt het mij een investering met hoog risico, ik denk dat de waarde van zo'n pier bij een default weleens minimaal kan zijn.
NLI wordt hier eigenlijk nooit genoemd, zijn er nog wel mensen die daar investeren?
Ik investeer op dit moment eigenlijk alleen nog maar bij NLI, qua gerealiseerd rendement voor investeerders volgens mij veruit het beste crowdfund platform in Nederland. Ze hebben wel wat minder vaak projecten open dan andere platofrms, maar meestal zijn het grotere projecten en (gezien het behaald historisch rendement na afschrijvingen) ook kwalitatief beter dan elders.
[..] Ik investeer op dit moment eigenlijk alleen nog maar bij NLI, qua gerealiseerd rendement voor investeerders volgens mij veruit het beste crowdfund platform in Nederland. Ze hebben wel wat minder vaak projecten open dan andere platofrms, maar meestal zijn het grotere projecten en (gezien het behaald historisch rendement na afschrijvingen) ook kwalitatief beter dan elders.
Ik investeer af en toe bij NLI, als ik een min of meer courant object zie dat gedekt wordt door hypotheek. Verreweg de meeste projecten laat ik liggen omdat het heel vaak stapelfinancieringen zijn samen met een grootbank en omdat ik meestal geen zin heb om die enorme lappen tekst te lezen waarbij het vern****** juist is dat wat er niet staat..... Ik ben benieuwd hoe het NLI zal vergaan als serieus de klad komt in de economie...
0% default daar maar het rommelt bij wer*khorst en faza*ntstraat van dezelfde leningnemer.
Als dat de oorzaak is van de reactie hebben we hier toch weer iets bereikt En anders is het goed dat ze het melden en aangeven dat de investererders nog ergens recht op hebben.
Investeerdersomgeving lijkt exact hetzelfde te zijn.
SIG Willem van Otterloostr 7 Hengelo afgelost, april 2022 100% financiering bij SIG 190k, nu in de sale vr 250k , de exploitatie was vlgs de FA toen niet budget-neutraal, indien verhuurd toch nog wat ¤ aan overgehouden neem ik aan.
[..] Ik investeer af en toe bij NLI, als ik een min of meer courant object zie dat gedekt wordt door hypotheek. Verreweg de meeste projecten laat ik liggen omdat het heel vaak stapelfinancieringen zijn samen met een grootbank en omdat ik meestal geen zin heb om die enorme lappen tekst te lezen waarbij het vern****** juist is dat wat er niet staat..... Ik ben benieuwd hoe het NLI zal vergaan als serieus de klad komt in de economie...
0% default daar maar het rommelt bij wer*khorst en faza*ntstraat van dezelfde leningnemer.
ik heb wel een default bij Nli, die inderdaad enorme lappen tekst gooi ik in ChatGPT gaat prima
[..] ik heb wel een default bij Nli, die inderdaad enorme lappen tekst gooi ik in ChatGPT gaat prima
Van de 9 projecten 2 lopend, 5 afgerond en 2 default, waarvan 1 hele grote afschrijving en een met veel vertraging helemaal afgelost. Niet al te best maar met maar weinig projecten kan dat pech zijn.
Ben je niet bang dat juist ChatGPT belangrijke details overslaat of fout interpreteert?
[..] ik heb wel een default bij Nli, die inderdaad enorme lappen tekst gooi ik in ChatGPT gaat prima
Heel veel toelichting wekt bij mij niet extra vertrouwen op, eerder minder. Eigenlijk heb ik het liefst een heel simpel project waarbij ik met 3 minuten of zo wel voldoende weet voor een beslissing, bijvoorbeeld een ondernemer die met flink wat eigen geld een bedrijfshalletje koopt, of zijn gehuurde pand in eigendom neemt, een gezonde bedrijfsbalans heeft. Daar zie je eigenlijk nooit problemen mee in de nakoming. Maar als er zo ontzettend veel moet worden toegelicht, dan zijn er ook vast wel dingen die er niet in staan.
[..] Wat CCF heeft binnengeharkt met Proc*de H*lding moet ook gigantisch zijn met zelfs een aantal in gang gezette executieveilingen en inmiddels wordt de ik-weet-niet-hoeveelste-betalingsafspraak wéér niet nagekomen. Met dit project weet ik zeker dat de belangen van investeerders geen hele hoge prioriteit hebben bij CCF.
Wat betreft Procede Holding heb je helemaal gelijk, die leningnemer is hooggeschoold en zo glad als een paling en heeft door de jaren heen Collin om zijn vinger kunnen winden. Daar verdiende Collin geen schoonheidsprijs mee en dat gold wel voor meer zwakke projecten in hun beginjaren.
Tegenwoordig doen ze het prima en deel ik jouw mening absoluut niet (meer). Ik zie allerlei kansloze projecten voorbij komen die door middel van uitwinning toch goed zijn gekomen dus daar kun je alleen maar waardering voor hebben, al hebben ze daarbij wel het voordeel van een gunstige vastgoedmarkt. Af en toe denk ik wel eens, je kunt bij Collin in de grootste troep investeren zolang er maar goede zekerheid is.
[..] Van de 9 projecten 2 lopend, 5 afgerond en 2 default, waarvan 1 hele grote afschrijving en een met veel vertraging helemaal afgelost. Niet al te best maar met maar weinig projecten kan dat pech zijn.
Ben je niet bang dat juist ChatGPT belangrijke details overslaat of fout interpreteert?
ChatGPT is een hulpmiddel om snel een eerste indruk te krijgen, vooral bij Nli is dat handig. Ik gebruik het voor vanalles en het is op sommige terreinen gewoon slecht maar om snel een crowdfunding pitch te beoordelen m i prima
B.B. Toussaintstraat 19-3 is een etage van ongeveer 56 m2 met woz waarde 356k. Amsterdam heeft gekke verkoop prijzen maar wat deze voormalige taxateur hier de crowd voortovert klopt niet.
Jan van Eickstraat 31-2 dubbel bovenhuis van 184m2 woz waarde ruim 1000k. Taxatie waarde volgens pitch 3600k. En na splitsing en verbouwing in twee appartementen 4000k. Soort gelijke dubbele bovenhuizen in dezelfde straat zijn volgens funda verkocht voor rond 1700k.
[..] Iets om rekening mee te houden, een relatief groot deel van crowdfunders zal wel onder het heffingsvrij vermogen box 3 zitten, waardoor ze geen belasting daarover betalen. Voor die groep is de netto opbrengst een stuk hoger. Zodoende komen dit soort projecten ook wel vol.
Je hebt dan ook beperkt geld. Dan kan je beter een goed project meepakken van 9% of meer. Ze zullen uiteindelijk vol raken omdat er ook mensen tussen zitten die ongeduldig zijn of op dat moment niks beters zien.
[..] Deze is ook afgelost Bronsvoorderdijk 23 kavel 329 in Bathmen
Is deze vervroegd afgelost of niet? Ik heb kavel 327, maar die zou nog tot december moeten lopen. Ik weet niet wanneer de eerste projecten van deze leningnemer gingen lopen.
[..] Is deze vervroegd afgelost of niet? Ik heb kavel 327, maar die zou nog tot december moeten lopen. Ik weet niet wanneer de eerste projecten van deze leningnemer gingen lopen.
Ja vervroegd: Je hebt geïnvesteerd in het project Bronsvoorderdijk 23 kavel 329 in Bathmen. De hypotheek is op 21-03-2025 vervroegd afgelost.
Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum kan er een boeterente van toepassing zijn. Indien de looptijd nog langer dan 6 maanden is, dan is er 6 maanden boeterente verschuldigd. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de looptijd. Bij een resterende looptijd minder dan 3 maanden, dan is er geen boeterente.
Jouw investering(en), eventuele rente en/of boeterente wordt gestort in jouw account.
Afhandeling panden tandarts CCF wordt beetje ingewikkeld.
• 1 pand is afgelost met boeterente • 1 pand is afgelost zonder boeterente. Dit bedrag staat nog open. • Een derde pand staat nog in de verkoop en heeft nu achterstallige rente vergoed gekregen uit verkoop onroerend goed.
Worden investeerders uit het project dat te koop staat niet wat bevooroordeeld tov het pand dat verkocht is zonder boeterente. Beiden moet uit HA komen lijkt me.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 27-03-2025 13:46:22 ]
1 pand is afgelost met boeterente 1 pand is afgelost zonder boeterente. Dit bedrag staat nog open.
Een derde pand staat nog in de verkoop en heeft nu achterstallige rente vergoed gekregen uit verkoop onroerend goed.
Worden investeerders uit het project dat te koop staat niet wat bevooroordeeld tov het pand dat verkocht is zonder boeterente. Beiden moet uit HA komen lijkt me.
Ik ben geneigd te zeggen dat boeterente pas moet worden uitbetaald indien eerst van alle projecten de aflossing is voldaan, dan de reguliere rente en dan eventueel nog als toetje wat boeterente.
Voor elk pand zou moeten gelden dat gestreefd wordt naar een maximale verkoopopbrengst, in welke volgorde dat gebeurt zou geen invloed moeten hebben.
En die boeterente is wat mij betreft vooral relevant indien de ondernemer elders goedkoper kan lenen. In dit specifieke geval zou ik me daarom kunnen voorstellen als er helemaal geen boeterente uitgekeerd wordt, of pas als onderaan de streep blijkt dat daar ruimte voor is.
[..] Ik ben geneigd te zeggen dat boeterente pas moet worden uitbetaald indien eerst van alle projecten de aflossing is voldaan, dan de reguliere rente en dan eventueel nog als toetje wat boeterente.
Zou kunnen, maar is met 1e pand ook niet gebeurd. Daar is wel de boeterente uitgekeerd en niet naar pand 3 gegaan.
Voor een investeerder die niet in alle drie te projecten zitten, maar de volgorde wel uit.
Jan van Eickstraat 31-2 dubbel bovenhuis van 184m2 woz waarde ruim 1000k. Taxatie waarde volgens pitch 3600k. En na splitsing en verbouwing in twee appartementen 4000k. Soort gelijke dubbele bovenhuizen in dezelfde straat zijn volgens funda verkocht voor rond 1700k.
[..] Vergoeding intrekken leningaanvraag na ondertekenen leningovereenkomst en/of na (pré) publicatie 10) : 2% + publicatie & contractkosten + een vergoeding ter hoogte van 6 maanden rente excl. btw
En de investeerders dan
Om hier nog even op terug te komen vind ik dat inderdaad ook niet echt normaal. Je bent 27 dagen je geld kwijt in een project, wat uiteindelijk niet tot stand komt. ccf ontvangt een groot deel van wat ze normaal ook ontvangen (zelfs 6 maanden rente). Investeerders worden bedankt en krijgen enkel inleg terug.
Stel je legt 10k in * 8% rente = 800 p/j = ¤ 66,67 per maand wat je ongeveer misloopt. Daar mag best een rentebetaling aan te pas komen.
Op donderdag 27 maart 2025 14:02 schreef KrekelJapie het volgende: Zou kunnen, maar is met 1e pand ook niet gebeurd. Daar is wel de boeterente uitgekeerd en niet naar pand 3 gegaan.
Ik ken de hele situatie niet, maar stel je hier dat er geld uit de verkoop van een onderpand (ik neem aan hypotheek?) is gebruikt om rente van een andere lening te voldoen voordat alles (aflossing, lopende rente en boete) is voldaan? In dat geval kun je het platform aanspreken lijkt me.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 27-03-2025 18:18:48 ]
[..] Ik ken de hele situatie niet, maar stel je hier dat er geld uit de verkoop van een onderpand (ik neem aan hypotheek?) is gebruikt om rente van een andere lening te voldoen voordat alles (aflossing, lopende rente en boete) is voldaan? In dat geval kun je het platform aanspreken lijkt me.
Ik vermoed dat de overwaarde uit pand 1 gebruikt is om (vanuit HA) achterstallige rente van pand 3 te betalen. En dat deze HA niet verdeeld is over meerdere projecten met restschuld.
[..] Om hier nog even op terug te komen vind ik dat inderdaad ook niet echt normaal. Je bent 27 dagen je geld kwijt in een project, wat uiteindelijk niet tot stand komt. ccf ontvangt een groot deel van wat ze normaal ook ontvangen (zelfs 6 maanden rente). Investeerders worden bedankt en krijgen enkel inleg terug.
Stel je legt 10k in * 8% rente = 800 p/j = ¤ 66,67 per maand wat je ongeveer misloopt. Daar mag best een rentebetaling aan te pas komen.
En de tijd die ik geïnvesteerd heb in het uitpluizen en nazoeken ben ik ook kwijt. Het komt al zo vaak voor dat een ogenschijnlijk lekkere worm toch zo vol haken en ogen blijkt te zitten dat ik toch maar niet investeer. En als ik dan wel eens een keer toehap trekt men de keutel in. Ik had in die tijd ook op mijn fluit kunnen spelen of wat nuttigs kunnen doen. En intussen staat mijn geld al een tijd bij Collin op de rekening te marineren, tezamen met alweer een extra aflossing van Modulo. Ik denk dat ik maar in paaseitjes investeer, die lijken wel elk jaar 50% in waarde te stijgen.
[..] Ik vermoed dat de overwaarde uit pand 1 gebruikt is om (vanuit HA) achterstallige rente van pand 3 te betalen. En dat deze HA niet verdeeld is over meerdere projecten met restschuld.
De overwaarde zal gewoon naar de leningnemer zijn overgemaakt. Welke rekening die vervolgens wenst te betalen is aan haar lijkt me - CCF heeft daar weinig over te zeggen.
Collin Crowdfund bereikt ‘unicorn-status’: één miljard aan verstrekte financiering
Collin Crowdfund heeft een bijzondere mijlpaal bereikt: het crowdfundingplatform heeft één miljard euro aan financiering verstrekt aan ondernemers. Het resultaat benadrukt volgens het bedrijf de groeiende populariteit van non-bancaire financiering, waarbij steeds meer ondernemers crowdfunding als een duurzame en betrouwbare financieringsbron beschouwen.
Met een netwerk van meer dan 50.000 investeerders en ruim 2.700 gefinancierde ondernemers heeft Collin Crowdfund bijgedragen aan de verschuiving van traditionele bankfinanciering naar alternatieve kapitaalvormen. Het bedrijf stipt aan dat het percentage ondernemers dat hun zoektocht naar financiering bij een grootbank start, de afgelopen jaren is gedaald van 80% naar 50%.
“Deze mijlpaal van één miljard euro is een bevestiging van het vertrouwen dat ondernemers in ons platform hebben”, benadrukt Jeroen ter Huurne (CEO van Collin Crowdfund). “We zijn trots op de impact die wij samen met onze investeerders hebben kunnen maken en blijven innoveren om deze essentiële bron van financiering toegankelijk te houden.”
Het succes laat volgens Ter Huurne zien dat crowdfunding niet alleen een alternatieve financieringsvorm is, maar een “fundamenteel onderdeel van de huidige en toekomstige financieringsmarkt”. Duitsland
Naast zijn succes op de Nederlandse markt heeft het platform zijn blik inmiddels gericht op Duitsland – Europa’s grootste mkb markt. Met gemiddeld een verdubbeling van het financieringsvolume elke twee jaar ziet Collin Crowdfund veel potentie in de uitbreiding naar onze oosterburen.
“De Duitse markt biedt enorme kansen gezien de grote vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen”:, legt Ter Huurne uit. “Met ons bewezen model en sterke netwerk willen wij ondernemers daar ondersteunen."
[..] De overwaarde zal gewoon naar de leningnemer zijn overgemaakt. Welke rekening die vervolgens wenst te betalen is aan haar lijkt me - CCF heeft daar weinig over te zeggen.
Toch wel als meerdere projecten in default zijn. Dan moet je als platform toch belangen van verschillende groepen investeerders behartigen?
[..] verhoogd risico en maar 7% rente, mij niet gezien
Waar dat verhoogde risico van D&B vandaan komt weet ik niet, misschien vanwege een pas opgerichte B.V. of misschien heeft hij een keer zijn telefoonrekening te laat betaald, maar kijkend naar zijn cijfers durf ik hem rustig mee te nemen en dat de rente niet vet is, is daarom verklaarbaar en niet direct een probleem omdat de kosten óók laag zijn.
[..] Toch wel als meerdere projecten in default zijn. Dan moet je als platform toch belangen van verschillende groepen investeerders behartigen?
In principe wel, maar helaas zit het denk ik iets minder eenvoudig in elkaar. Welke recht heeft ccf om direct aanspraak te kunnen maken op de extra andere gelden en zelf te bepalen wat daarme betaald moet worden? (ik neem aan dat ze niet uit de verkoop van het onderpand voortkomen, want dan is het hele verhaal anders). Als er contractueel niets is geregeld heeft ccf in de basis dus geen directe aanspraak en er ook niets over te zeggen tenzij er eerder beslag is gelegd op deze overwaarde. Dat nu eerst de opgelopen achterstand (de niet betaalde reguliere rente) wordt betaald lijkt me op zich niet vreemd, die betaalverplichting was er waarschijnlijk al voordat de boeterente in beeld kwam. Als je als hypotheekhouder die boete perse wilt hebben moet je de overdracht tegenhouden en/of de hypotheek niet vrijgeven (dat laatste heeft cre dus schijnbaar gedaan!). Maar daar zitten uiteindelijk ook weer risico's aan mbt aansprakelijkheid en schade. Het blijft een lastige discussie en je moet eigenlijk alle betrokken contracten en verplichtingen goed naast elkaar leggen en de situatie goed kennen om te kunnen oordelen (en ik ken het dus niet). De geldnemer bepaalt welke schuld met zijn/haar vrij beschikbaar geld wordt ingelost en dat betaalt niet het platform. En dat kan heel zuur voelen, zeker als je (vrijwel zeker) denkt te weten dat die nog uit te voeren verkoop een overwaarde oplevert waaruit die aflossing+rente gemakkelijk betaald kan worden.
[..] Waar dat verhoogde risico van D&B vandaan komt weet ik niet, misschien vanwege een pas opgerichte B.V. of misschien heeft hij een keer zijn telefoonrekening te laat betaald, maar kijkend naar zijn cijfers durf ik hem rustig mee te nemen en dat de rente niet vet is, is daarom verklaarbaar en niet direct een probleem omdat de kosten óók laag zijn.
Wat ik nog wel vind via google is het volgende:
Augustus, 2023: Rechter zet streep door legalisering aanbouw café Paniek in Heerlen, voortbestaan biljartruimte onzeker Maar zit achter een betaalmuur
September 2024: Nog geen paniek nu rechtbank biljartkamer van café Paniek in Heerlen afkeurt: ‘Gemeente steekt de kop in het zand’ - Betaalmuurlink
SPOILER
[..] Wat ik nog wel vind via google is het volgende:
Augustus, 2023: Rechter zet streep door legalisering aanbouw café Paniek in Heerlen, voortbestaan biljartruimte onzeker Maar zit achter een betaalmuur
September 2024: Nog geen paniek nu rechtbank biljartkamer van café Paniek in Heerlen afkeurt: ‘Gemeente steekt de kop in het zand’ - Betaalmuurlink
SPOILER
Bij een negatieve uitspraak kan hij altijd nog kijken of hij voor de begane grond geen woonbestemming kan krijgen. Past op zich prima in de omgeving, buurman vermoedelijk blij, gemeente van het gezeur af, extra woonruimte er bij en een flinke waardevermeerdering van het pand.
[..] Bij een negatieve uitspraak kan hij altijd nog kijken of hij voor de begane grond geen woonbestemming kan krijgen. Past op zich prima in de omgeving, buurman vermoedelijk blij, gemeente van het gezeur af, extra woonruimte er bij en een flinke waardevermeerdering van het pand.
Hij hoeft niet in Paniek te raken, schat ik zo in.
Ik ben hier helemaal niet blij mee maar het was te verwachten / ik was er al bang voor.
Je kan het de verhuurders niet kwalijk nemen maar balen is het wel.
Interessant om te zien hoe we in hetzelfde schuitje zitten en het toch totaal anders beleven. Zelf ben ik juist blij met deze vervroegde aflossing, omdat de boeterentes van o.a. SIG, CCF en GVE een mooi extra rendement opleveren en ik mijn geld vervroegd tegen een hoger rentepercentage opnieuw kan inzetten. Dubbel winst.
Zo was schijf 1A bij dit project maar 5,90%. Dat kan tegenwoordig toch beter.
[..] Interessant om te zien hoe we in hetzelfde schuitje zitten en het toch totaal anders beleven. Zelf ben ik juist blij met deze vervroegde aflossing, omdat de boeterentes van o.a. SIG, CCF en GVE een mooi extra rendement opleveren en ik mijn geld vervroegd tegen een hoger rentepercentage opnieuw kan inzetten. Dubbel winst.
Zo was schijf 1A bij dit project maar 5,90%. Dat kan tegenwoordig toch beter.
Om te beginnen moet ik er wederom tijd in steken om het weer in een nieuw project onder te brengen. Daarnaast kan ik momenteel maar weinig projecten vinden en al helemaal niet bij SiG welke aan mijn voorwaarden voldoen. Bij SiG afgelopen jaar 4 projecten meegenomen waar dit in 2021 en 2022 nog rond de 30 projecten per jaar zat. Dit jaar bij SiG tot op heden 1 project meegenomen...
Verder heb ik al een aantal keren mijn basis investeringsbedrag omhoog gebracht (niet alleen bij SiG) en dan nog kan ik mijn totaal in geld geïnvesteerde bedrag in crowdfinance momenteel niet op peil houden.
[..] Denk dat het ook wel gerechtvaardigd is als de rente omhoog gaat
Ik vind het alleen maar prettig als zulke projecten niet snel vollopen, hierdoor zullen andere projecten toch voorzichtiger zijn om een lage rente aan te bieden. Het geeft een duidelijk signaal af.
[..] Om hier nog even op terug te komen vind ik dat inderdaad ook niet echt normaal. Je bent 27 dagen je geld kwijt in een project, wat uiteindelijk niet tot stand komt. ccf ontvangt een groot deel van wat ze normaal ook ontvangen (zelfs 6 maanden rente). Investeerders worden bedankt en krijgen enkel inleg terug.
Ja in dit geval was het vakantiecentrum een project van 1.825.000. 6 % annuleringskosten = minimaal 109.500 Euro voor CCF. En dan niet 1 of 2 maandje(s) rente voor de investeerders die geld maand kwijt zijn
Ananda B.V. ¤ 850.000 | 9,0 % rente | 24 maanden Deze financiering wordt verstrekt voor de aankoop van tien recreatieve woningen, inclusief de grond, in een vakantiepark in Warnsveld. De woningen worden op dit moment short stay verhuurd. Doel is om hier uiteindelijk nieuwe recreatieve villa’s te realiseren
De ondernemer geeft naast een eerste hypothecaire inschrijving op het aan te kopen onroerend goed, tevens een tweede hypothecaire inschrijving af op het eigen woonhuis.
[..] Ja in dit geval was het vakantiecentrum een project van 1.825.000. 6 % annuleringskosten = minimaal 109.500 Euro voor CCF. En dan niet 1 of 2 maandje(s) rente voor de investeerders die geld maand kwijt zijn
Ik snap wat je bedoelt, maar ga er dan maar van uit dat door dit soort meevallers Collin de kosten voor ons als investeerders ook relatief laag kan houden.
De ondernemer geeft naast een eerste hypothecaire inschrijving op het aan te kopen onroerend goed, tevens een tweede hypothecaire inschrijving af op het eigen woonhuis.
Pfff, krap allemaal hoor. Bij dit soort projecten hoeft er niet veel tegen te zitten om er voor te zorgen dat het project in de problemen komt. Verder minimale aflossing, wat ook niet zo gek is want vanuit de verhuur zal, zeker de eerste jaren, niet veel over blijven. Ook de uiteindelijke netto opbrengst van de 2 panden, als de boel gedwongen verkocht moet worden, zal vermoedelijk erg krapjes zijn schat ik zo in.
[..] Pfff, krap allemaal hoor. Bij dit soort projecten hoeft er niet veel tegen te zitten om er voor te zorgen dat het project in de problemen komt. Verder minimale aflossing, wat ook niet zo gek is want vanuit de verhuur zal, zeker de eerste jaren, niet veel over blijven. Ook de uiteindelijke netto opbrengst van de 2 panden, als de boel gedwongen verkocht moet worden, zal vermoedelijk erg krapjes zijn schat ik zo in.
Wat vinden jullie ervan?
Ik kom op 67,5% ltv, waarvoor het grootste deel obv 1e hypotheek. Zo slecht is dat toch niet?
[..] Ik kom op 67,5% ltv, waarvoor het grootste deel obv 1e hypotheek. Zo slecht is dat toch niet?
270/400k = 67,5%
Dit pand wordt verhuurd verkocht door een andere vastgoed belegger, nou dan weet je het wel. Deze man is een starter die dit pandje vermoedelijk veel te duur in zijn maag gesplitst krijgt. De omliggende woningen hebben ook allemaal een wat hogere waarde omdat die uitgebouwd zijn, wat hier klaarblijkelijk niet het geval is. Ook de woz waarde wijkt flink af. Ook bij de eigenwoning zal er bij een gedwongen verkoop vermoedelijk niet heel veel overblijven.
Het kan m.i. allemaal net uit… Voor mij maximaal mijn basis inleg maar zelfs daar een beetje twijfel bij.
Sint Annastraat 325025KBTilburg WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 228.000 euro 01-01-2023 271.000 euro 01-01-2022 251.000 euro 01-01-2021 195.000 euro 01-01-2020 181.000 euro 01-01-2019 173.000 euro 01-01-2018 167.000 euro 01-01-2017 134.000 euro 01-01-2016 136.000 euro 01-01-2015 135.000 euro 01-01-2014 133.000 euro
De woz waarde is vermoedelijk per 1-1-2024 niet voor niks omlaag gegaan.
fwiw de cijfers van Collin (worden niet in het verder wel uitgebreide jaarverslag opgenomen)
[..] Ik snap wat je bedoelt, maar ga er dan maar van uit dat door dit soort meevallers Collin de kosten voor ons als investeerders ook relatief laag kan houden.
Ananda B.V. ¤ 850.000 | 9,0 % rente | 24 maanden Deze financiering wordt verstrekt voor de aankoop van tien recreatieve woningen, inclusief de grond, in een vakantiepark in Warnsveld. De woningen worden op dit moment short stay verhuurd. Doel is om hier uiteindelijk nieuwe recreatieve villa’s te realiseren
Vwb vakantiepark kijken bij Yoko village bij eurogroei, wordt nu nana village. Als investeerders een goed gevoel hebben bij holistische benadering vooral doen, ik niet.
[..] Waar dat verhoogde risico van D&B vandaan komt weet ik niet, misschien vanwege een pas opgerichte B.V. of misschien heeft hij een keer zijn telefoonrekening te laat betaald, maar kijkend naar zijn cijfers durf ik hem rustig mee te nemen en dat de rente niet vet is, is daarom verklaarbaar en niet direct een probleem omdat de kosten óók laag zijn.
Paniek meegenomen ; nog wat foto's gevonden van de sale indertijd vh pand, zo hoort een café te zijn qua inrichting en idem voor de cleandeskpolicy van het kantoor.
[..] Vwb vakantiepark kijken bij Yoko village bij eurogroei, wordt nu nana village. Als investeerders een goed gevoel hebben bij holistische benadering vooral doen, ik niet.
Yoko Village NL (.pdf) Echt, wat voor rabbit hole is dit nou weer. Eerste indruk is gewoon een luxe villapark voor rijkelui met een zweverig ecosausje. Die indruk heb ik nog steeds, het gaat gewoon op de pegels. Het begon als een Nederlandse vestiging van het ook nogal vage Yoko Village in Costa Rica (alleen contact via whatsapp!). De vaste standplaatshouders van de opgekochte camping kregen wel een maand de tijd om op te zouten. Daarna gedoe met gemeente en provincie om vergunningen. Toen had de oprichter van Yoko er blijkbaar geen zin meer in. Was er ruzie in de tent? Dit bericht achter de betaalmuur heeft misschien meer info. Bij Collin moeten we het doen met
quote:
De woningen worden aangekocht vanuit een andere entiteit (waar de ondernemers tevens eigenaar van zijn in combinatie met 22 investeerders) waar op dit moment alle 62 percelen van in bezit zijn. De reden voor verkoop aan een andere entiteit is voor rendement uit verhuur voor de lange termijn na ontwikkeling en om een stem in VVE te behouden.
Een zin die je tig keer kunt lezen en nog niet begrijpen maar ik denk dat de beide ondernemers proberen hun grip op het project te houden omdat de 22 investeerders van het eurogroei/YOKO project zich beginnen te roeren.
quote:
Tegenwoordig wordt de ondernemer ingehuurd voor de dagelijkse operationele activiteiten van een internationale fastfoodketen.
Meneer bakt hamburgers als uitzendkracht bij McDonalds?
Zo'n lening nemer raakt hoogstens zijn sociale huurwoning kwijt waarin hij woont. Met het pand waarin wij als investeerders ons geld stoppen gebeurt niks.
En het is wat mij betreft volledig terecht dat zo iemand zijn sociale huurwoning kwijt raakt. daar zijn die woningen niet voor bedoeld.
Kan zijn, maar als zo'n gast opeens duurder moet gaan huren of zijn huurders buiten moet gooien, dan is dat niet bevorderlijk voor de cashflow en daarmee niet goed voor ons. Als dit in hoge beroep blijft staan, dan ben ik met zulke eigenaren voortaan voorzichtiger.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
Op zaterdag 29 maart 2025 15:51 schreef VDF het volgende: Kan zijn, maar als zo'n gast opeens duurder moet gaan huren of zijn huurders buiten moet gooien, dan is dat niet bevorderlijk voor de cashflow en daarmee niet goed voor ons. Als dit in hoge beroep blijft staan, dan ben ik met zulke eigenaren voortaan voorzichtiger.
Bijzondere situatie, er wordt geschreven "...omdat hij twee koopwoningen in Amsterdam heeft waarin hij ook zelf kan wonen". Dat is gevoelsmatig misschien het geval, maar die huurders kunnen mogelijk weer aanspraak maken op huurbescherming zodat die twee woningen niet beschikbaar zijn voor de eigenaar voor eigen gebruik. Ik begrijp wel het uitgangspunt van de woningstichting, maar dat is denk ik net iets te gemakkelijk gedacht. Mogelijk is er meer schuld dan bezit en kan met de huur net de kosten betaald worden en is het juist lovenswaardig om op deze manier 2 extra huurwoningen beschikbaar te stellen op de markt En wat in het geval diezelfde twee woningen ondergebracht zijn in een rechtspersoon en het gewoon als een zakelijke deal te bestempelen is?
Ik ben dan ook benieuwd of er een hoger beroep komt en of deze uitspraak dan blijft staan, want anders gaat de volgende rechtszaak misshcien wel over iemand die inmiddels niet meer aan de voorwaarden voor social huur voldoet ook dus ook maar het huis uitgezet wordt omdat hij/zij best een duurdere woning kan betalen?
edit: ik ben wel benieuwd naar de afwegingen van de rechtbank maar ik kan het vonnis (nog) niet vinden op rechtspraak.nl, iemand ergens meer info?
[ Bericht 5% gewijzigd door tnhb op 29-03-2025 16:12:51 ]
Meestal duurt het 14 dagen voor een complete uitspraak wordt gepubliceerd. In dit geval hebben wat journalisten de uitspraak bijgewoond en heeft Ymere er ook al wat over gepubliceerd, daar zal je het voor nu mee moeten doen.
Ymere geeft hier wel wat overwegingen van de rechtbank:
Vooropgesteld dat ik het ook een bizarre situatie vindt en er persoonlijk helemaal achter sta dat hij/zij er uitgezet gaat worden al vraag ik mij af of dit in een hoger beroep stand gaat houden. Als hij toen hij de sociale huurwoning betrok de 2 koopwoningen nog niet had heeft hij, hoe bizar ook, geen regels overtreden. Dat de rechter afwijkt van de regelgeving kan m. i. best eens worden teruggedraaid.
De regelgeving/huurbescherming gaat hier gewoon veel te ver en die zouden ze moeten aanpassen. Dergelijke mensen maken, weliswaar netjes volgens de regels, misbruik van deze voorzieningen (sociale huurwoning).
Op zaterdag 29 maart 2025 21:39 schreef Horsemen het volgende: Vooropgesteld dat ik het ook een bizarre situatie vindt en er persoonlijk helemaal achter sta dat hij/zij er uitgezet gaat worden al vraag ik mij af of dit in een hoger beroep stand gaat houden. Als hij toen hij de sociale huurwoning betrok de 2 koopwoningen nog niet had heeft hij, hoe bizar ook, geen regels overtreden. Dat de rechter afwijkt van de regelgeving kan m. i. best eens worden teruggedraaid.
De regelgeving/huurbescherming gaat hier gewoon veel te ver en die zouden ze moeten aanpassen. Dergelijke mensen maken, weliswaar netjes volgens de regels, misbruik van deze voorzieningen (sociale huurwoning).
Wat nu als iemand in een sociale huurwoning woont en 1 miljoen euro erft waar hij gemakkelijk een woning van kan kopen? Kan deze dan ook uit zijn woning gezet worden?
Maakt het wat uit of je je geld in OG op de bank of in aandelen hebt als je in een sociale huurwoning woont.
Feitelijk registreerd de rechter hier dat de NL huurbescherming veel te ver gaat en dat als je vermogen een bepaalde grens overstijgt je uit een sociale huurwoning moet. Dat zou natuurlijk ook voor gestegen inkomens moeten gelden. Maar ja dat probleem speelt natuurlijk al jaren dat mensen niet doorstromen uit sociale huurwoningen als het sociale voor hen niet meer nodig is.
[..] Wat nu als iemand in een sociale huurwoning woont en 1 miljoen euro erft waar hij gemakkelijk een woning van kan kopen? Kan deze dan ook uit zijn woning gezet worden?
Maakt het wat uit of je je geld in OG op de bank of in aandelen hebt als je in een sociale huurwoning woont.
Feitelijk registreerd de rechter hier dat de NL huurbescherming veel te ver gaat en dat als je vermogen een bepaalde grens overstijgt je uit een sociale huurwoning moet. Dat zou natuurlijk ook voor gestegen inkomens moeten gelden. Maar ja dat probleem speelt natuurlijk al jaren dat mensen niet doorstromen uit sociale huurwoningen als het sociale voor hen niet meer nodig is.
[..] Wat nu als iemand in een sociale huurwoning woont en 1 miljoen euro erft waar hij gemakkelijk een woning van kan kopen? Kan deze dan ook uit zijn woning gezet worden?
Dat is de kern, het gaat hier om het eigendomsrecht an sich. Gaat de rechter straks ook tegen iemand die een tweede auto wil kopen zeggen dat mag niet want je hebt al een auto en de wegen zijn overvol. Los daarvan: ik ken meerdere gevallen van mensen met een laag inkomen -alleen AOW bijvoorbeeld- die om die reden een sociale huurwoning krijgen toegewezen terwijl ze hun inmiddels hypovrije woning voor >600 k verkochten
Update MaxCF (Lebendauer) waar ik ook weer niet vrolijk van wordt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Insolvenz Anwalt harkt natuurlijk ook nog een flink deel naar zich toe dus we zullen waarschijnlijk op iets van rond de 35% van onze inleg retour krijgen.
Het goede nieuws is dat we dan hiermee wel weer één stapje dichter bij het definitieve einde van MaxCF komen.
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 30-03-2025 11:29:43 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Insolvenz Anwalt harkt natuurlijk ook nog een flink deel naar zich toe dus we zullen waarschijnlijk op iets van rond de 35% van onze inleg retour krijgen.
Het goede nieuws is dat we dan hiermee wel weer één stapje dichter bij het definitieve einde van MaxCF komen.
Ik ben nog steeds bang dat het definitieve einde komt in de vorm van website uit de lucht. Vooral omdat van de nieuwe plannen nog steeds niets terecht is gekomen
FF mijn GVE verzamel-bet verwerkt. Ik ben van mening dat we weleens een update van GVE mogen verwachten inzake project 23935 + 23936 van Ome Lex vd Hypo's.
Nu staat ook 28D te koop zat indertijd in 24955 in feb23, weet niet meer evt of en hoe herfinan, maar opvallend de dezelfde meubeltjes voor de fotootjes https://www.funda.nl/deta(...)nberg-28-d/89280978/
[ Bericht 21% gewijzigd door peterc op 30-03-2025 13:32:41 ]
WOZ waarde van de 3 appartementen bedraagt 285k. Dit lijkt mij wel weer een leuk project om mee te nemen.
Over deze gesproken, toen die online kwam zag ik dat er maar 1% was gefund, waardoor ik het vermoeden heb dat er helemaal geen linkjes voor zijn verstuurd. Dan toont ook gelijk aan hoe belangrijk de linkjes zijn voor een ondernemer en het platform, vooral bij een lage rente. Had er bij de start al 20% gestaan was ie sneller voller gekomen denk ik.
[..] Over deze gesproken, toen die online kwam zag ik dat er maar 1% was gefund, waardoor ik het vermoeden heb dat er helemaal geen linkjes voor zijn verstuurd. Dan toont ook gelijk aan hoe belangrijk de linkjes zijn voor een ondernemer en het platform, vooral bij een lage rente. Had er bij de start al 20% gestaan was ie sneller voller gekomen denk ik.
Dat is zeker een van de componenten. In dit geval speelt natuurlijk ook mee dat het gedeeltelijk een bedrijfspand is alsmede het gedoe met de uitbreidingsvergunning. Om deze vol te krijgen moet de rente wel naar minimaal 8 a 8,5% denk ik.
[..] Ik ben nog steeds bang dat het definitieve einde komt in de vorm van website uit de lucht. Vooral omdat van de nieuwe plannen nog steeds niets terecht is gekomen
Dat niet alleen, er is ook nog nog een uitspraak van het Kifid (10 oktober 2024, betreft o.a. Belgisch lening waarvoor ze blijkbaar geen ontheffing hadden!) waarin mcf een schadevergoeding moet betalen, als er meer van dat soort gevallen komen is het denk ik snel gedaan.
Mischien voor jou?
. De Reifeisenbank Kitzbühel, die ook een aanzienlijke vordering op het pand heeft, is op de hoogte van de situatie en wacht de verkoop af tot in ieder geval februari 2026.
Maar het einde is ver loopig nog niet in zicht voor andere bij wiplan project staat dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ziet er gedegen uit 48 maanden a 9%
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ziet er gedegen uit 48 maanden a 9%
Alleen tweede hypotheek en ooknog eens in Duitsland met een gelimiteerde rechtszekerheid bij hypotheken. Voor mij iets te veel risico. Voordeel is wel dat er een wat groter deel lineair afgelost wordt als de 5000k vol komt.
Ik wwet het, ik verval in herhaling: mijn ervaringen met Duits o g zijn slecht v w b uitwinning van zekerheden, moeizame stroperige geldverslindende procedures. Ik begin er in geen geval meer aan