abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217046662

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_217046709
Dank weer voor de linkjes!
pi_217046713
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:31 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje maatschap H**res

SPOILER
Kleinschalige melkveehouderij met 1e hypotheek op pand en grond:

Maatschap Heeres
¤ 620.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor.
De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal.
Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat
https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
pi_217047228
In reactie op paardendokter over koersberg ltv. Heb je wel met 490K hypotheek op plein 14 rekening gehouden
pi_217047247
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Kleinschalige melkveehouderij met 1e hypotheek op pand en grond:

Maatschap Heeres
¤ 620.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor.
De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal.
Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat
https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Hele kleine boer met 50+ koeien en dat met het huidige stikstof gebeuren. Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
pi_217047541
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:29 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag.
Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
pi_217050647
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:27 schreef Fredericm het volgende:
In reactie op paardendokter over koersberg ltv. Heb je wel met 490K hypotheek op plein 14 rekening gehouden
vast wel
pi_217050872
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag.
Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
pi_217051148
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
vast wel
Dan begrijp ik je berekening niet
pi_217051260
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
Op basis van het aantal investeerders en het geïnvesteerde bedrag tot nu toe, zal Collin hier een flinke investering vanuit het MKB leningenfonds in gedaan hebben. Heeft iemand inzicht in hoe selectief Collin is met dat fonds? Investeren die in alle leningen boven een bepaalde omvang, of maken ze daarbinnen nog een selectie? In dat laatste geval geeft het weer wat extra vertrouwen voor dit project. Ik zou verwachten dat ze met dat fonds kiezen voor leningen met de beste risico/rendementsverhouding.
pi_217055890
Timmerwim
¤ 225.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/timmerwim/

Deze zou ik met een 1e en 2e hypotheek wel mee willen nemen. Is er iemand die een linkje kan bemachtigen?
pi_217056266
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 06:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Timmerwim

Deze zou ik met een 1e en 2e hypotheek wel mee willen nemen. Is er iemand die een linkje kan bemachtigen?
Ziet er inderdaad goed uit. Ik hou me ook aanbevolen voor een linkje van Timmerwim.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 10:51:19 #13
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217057713
Heey... zijn we nu van topic #408 ineens naar #410 gegaan?
pi_217058701
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:51 schreef InVestEerder het volgende:
Heey... zijn we nu van topic #408 ineens naar #410 gegaan?
Ik vrees dat #Jaco078 hem per ongeluk heeft opgehoogd terwijl dit ook automatisch gebeurd.
Misschien kan een moderator dit even aanpassen?
pi_217059663
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 08:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ziet er inderdaad goed uit. Ik hou me ook aanbevolen voor een linkje van Timmerwim.
Symphatiek project. Timmerwim's echtgenote heeft een mooi en lucratief beroep. Geeft ook comfort.
pi_217079411
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik vrees dat #Jaco078 hem per ongeluk heeft opgehoogd terwijl dit ook automatisch gebeurd.
Misschien kan een moderator dit even aanpassen?
Inmiddels gebeurt.
Dank.
pi_217081625
Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.

SPOILER
pi_217081982
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 08:16 schreef Januit het volgende:
Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.

SPOILER
Wilde hier halverwege vorige week nog niet over posten, ik wist dat het pand gepasseerd was bij de notaris. Dit project kenmerkt zich door allerlei gerommel en aan het pand zelf is tot op heden geen spijker verbouwd en vergunningen zijn al tijden gezeik.

We mogen dus blij zijn dat de markt zich zodanig ontwikkelt heeft dat ze het nog fatsoenlijk hebben kunnen verkopen.

Maar je hebt helemaal gelijk dat we een stuk rente missen. Ik ga er geen tijd meer in stoppen, ik ben blij als mijn investering terugbetaald is van dit project deze week.
pi_217082504
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  maandag 17 maart 2025 @ 10:15:47 #20
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217082594
Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling.
Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217082682
quote:
Zonder hypotheek...
Pecunia non olet
pi_217082903
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 14:30 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Symphatiek project. Timmerwim's echtgenote heeft een mooi en lucratief beroep. Geeft ook comfort.
Heeft iemand info wanneer Timmerwim opengaat?
pi_217082921
quote:
quote:
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Fijn dat we je kunnen vertrouwen.
pi_217082967
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zonder hypotheek...
Ach, met 19M eigen vermogen en HA vind ik dat wel te overzien.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_217082998
Nieuw Duits Collin project met een 1e hypotheek:

JH PV67 GmbH & Co. KG
¤ 1.330.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/jh-pv67-gmbh-co-kg/
pi_217083280
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:15 schreef phpmystyle het volgende:
Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling.
Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.

Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217083734
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.

Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
Ik denk dat andere redenen zijn, sneller, ook voor kleinere bedragen mogelijk en in sommige gevallen ook commercieel. (incentives naast de rente, om geldverstrekkers ook ambassadeurs te maken van de onderneming).
pi_217083744
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:18 schreef Horsemen het volgende:

JH PV67 GmbH & Co. KG

En 1 met een 3e hypotheek

ATR Software GmbH
¤ 250.000 | 8,5 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/atr-software-gmbh/
pi_217084441
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 06:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Timmerwim

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Staat nu open.

Ruim meegenomen.
pi_217084444
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Timmerwim staat open
pi_217084689
Te laat voor Timmerwim, omdat ik op zoek was naar een zwembroek in Saalbach - een beste opgave.

Collin bijna op een miljard, tiid voor een feestje dan maar. :+

Best pilot in history
pi_217084949
Nieuwe Collin met een 2e hypotheek:

VTLG Troost B.V.
¤ 300.000 | 10,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/vtlg-troost-b-v/
pi_217085219
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2025 14:48 schreef Horsemen het volgende:

VTLG Troost B.V.

Onderpand ziet er netjes uit. Maar gezien dat alles nog opgestart moet worden laat ik deze lopen, ondanks dat er best een leuke rente geboden wordt.
pi_217085749
Ik heb hier weleens gelezen dat het Spaanse hypotheekrecht moeilijk uitwinbaar is. Weet iemand hoe het zit met Duitse hypotheekrecht?
pi_217086183
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:27 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb hier weleens gelezen dat het Spaanse hypotheekrecht moeilijk uitwinbaar is. Weet iemand hoe het zit met Duitse hypotheekrecht?
Onderstaande gelezen bij KOM op site nou als die al zeggen dat het lastiger uitwinnen is....

SPOILER
pi_217086479
Dus langduriger maar geen rechtzaak nodig. Krijg je 6 maanden extra rente. Bedankt voor info
pi_217087877
Onroerende zaken, schepen en luchtvaartuigen

De zekerheidsnemer van wie de vordering is gedekt door een hypotheek of Grundschuld (vergelijkbaar met een Nederlandse krediethypotheek), heeft in beginsel de bevoegdheid om, in geval van insolventie van de eigenaar van de onroerende zaak, deze zaak door middel van openbare executie (Zwangsversteigerung) uit te winnen. Anders dan bij roerende zaken en vorderingen blijft de positie van de hypotheek- / Grundschuldhouder in de insolventie in beginsel onaangetast. Wel heeft ook de curator de mogelijkheid de zaak door middel van openbare executie te laten verkopen (§ 165 InsO). Hetzelfde geldt in beginsel bij (geregistreerde) pandrechten op schepen en luchtvaartuigen.

Bij onroerende zaken heeft de curator wel de mogelijkheid de executie uit te stellen. Uitstel is met name mogelijk, indien de onroerende zaak mogelijkerwijze later voor de voortzetting van het bedrijf van de gefailleerde noodzakelijk zal zijn (§ 30d Gesetz über die Zwangsversteigerung, Wet op de openbare executie, afgekort ZVG). De wettelijke bepalingen met betrekking tot de bevoegdheden van de curator zijn vrij ruim. De wetgever beschermt de crediteur onder andere zodanig dat de crediteur vanaf het tijdstip van de eerste crediteurenvergadering (Gläubigerversammlung) het recht heeft op de contractueel overeengekomen rente (§ 153b (2) ZVG). In het geval van een executoriale verkoop gedurende insolventie moeten de vaststellingskosten van 4% op dezelfde manier als bij de uitwinning van roerende zaken op de executoriale verkoopprijs door de curator worden ingehouden (§ 10 (1) sub 1a ZVG).

https://cms.law/nl/nld/pu(...)-duits-faillissement
Pecunia non olet
pi_217089375
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 17:57 schreef Fredericm het volgende:
Dus langduriger maar geen rechtzaak nodig. Krijg je 6 maanden extra rente. Bedankt voor info
Dan ga je er vanuit dat het onderpand voldoende oplevert.
Dat kan in de praktijk wel eens tegenvallen en dan krijg je je inleg niet volledig terug, laat staan de extra rente.
pi_217089941
quote:
En 1 met een 3e hypotheek

ATR Software GmbH
¤ 250.000 | 8,5 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/atr-software-gmbh/
Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking.
Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
pi_217090225
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 21:42 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking.
Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
Ik vrees als oorzaak een kleine, relatief oude IT onderneming met teruglopend klantenbestand. Als laatste redmiddel gaan ze hun geluk in het buitenland beproeven. Probleem is alleen dat dit nogal wat gaat kosten (meer dan 1 mio als ik de prognose bekijk), maar ze hopen alvast op een omzetstijging. Als die omzetstijging dit jaar niet komt, dan gaan we zien of Duitse zekerheden bij CCF in goede handen zijn...
pi_217090534
Hier word ik niet echt vrolijk van. Ik snap het product amper en de zekerheden zijn niet dekkend.

Hier nog wel een linkje van de opslagman
SPOILER
pi_217090576
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:18 schreef Horsemen het volgende:

JH PV67 GmbH & Co. KG

Dan heb je een hypotheek op bouwgrond met oude meuk erop wat nog gesloopt moet worden. Dinsdag dus bij CF dagje rust, wachten op betere kansen.
De Collin fondsen zullen er wel weer vol ingaan
pi_217091111
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 22:44 schreef Jaco078 het volgende:
Hier word ik niet echt vrolijk van. Ik snap het product amper en de zekerheden zijn niet dekkend.

Hier nog wel een linkje van de opslagman
SPOILER
Opslagman Almere is afgelost en staat in het wallet
pi_217091315
quote:
0s.gif Op

Hier nog wel een [b]linkje
van de opslagman

Op basis van de cijfers lijkt een self-storage locatie op zichzelf geen enorm winstgevende onderneming. De echte winst lijkt te zitten in de verkoop van een pand (locatie Amsterdam?).
Ik zat in opslagman Almere, die aflossing rol ik hier maar in door.
pi_217091995
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:04 schreef GereDathan het volgende:

[..]
[..]
Fijn dat we je kunnen vertrouwen.
Als CCF het graag stil wil houden dan moeten ze gaan werken met een whitelist systeem.

Als we hier niets delen wat we eigenlijk stil moeten houden dan hadden we aan 100 topics ook genoeg gehad de afgelopen 12 jaar.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_217092832
https://www.collincrowdfu(...)c4487dee1cd506e6bdd8

Weet niet of deze al gedeeld is, weer een CCF Opslagman
pi_217092978
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 10:27 schreef boertje2024 het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)c4487dee1cd506e6bdd8

Weet niet of deze al gedeeld is, weer een CCF Opslagman
Deze heeft zichzelf wel bewezen met 2 lege units op de ~700, meegenomen.
Best pilot in history
pi_217092994
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 05:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Opslagman Almere is afgelost en staat in het wallet
Gaat dit over een andere dan 44814 - Opslagman Almere Centrum B.V. ?
pi_217093001
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 10:57 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ja Zoetermeer ipv Almere
pi_217093006
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 10:57 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ja , dit gaat over 41779
pi_217093019
Klapt net even iemand 250k en 550k in Opslagman Zoetermeer :@
Vast iemand die hem voor zijn basis inleg meeneemt...... _O-
pi_217093034
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:02 schreef Ricky86 het volgende:
Klapt net even iemand 250k en 550k in Opslagman Zoetermeer :@
Vast iemand die hem voor zijn basis inleg meeneemt...... _O-
@obligataire zeker weer.
Best pilot in history
pi_217093732
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2025 14:48 schreef Horsemen het volgende:

VTLG Troost B.V.

Is hier een linkje van
pi_217093766
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 09:04 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Als CCF het graag stil wil houden dan moeten ze gaan werken met een whitelist systeem.

Als we hier niets delen wat we eigenlijk stil moeten houden dan hadden we aan 100 topics ook genoeg gehad de afgelopen 12 jaar.
Het fatsoen is gewoon ver te zoeken.

Maar vertel eens, als ik mijn tas neerzet en mij even omdraai omdat ik iemand wil begroeten. Mag jij dan mijn tas pikken?
pi_217093813
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Maar vertel eens, als ik mijn tas neerzet en mij even omdraai omdat ik iemand wil begroeten. Mag jij dan mijn tas pikken?
Wordt er iemand benadeeld door het delen van linkjes?
pi_217093836
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:25 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
In principe wel. De investeerders zonder linkjes die hierdoor niet meer kunnen investeren. Of dat iets zegt over het delen van linkjes laat ik verder in het midden.

[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 18-03-2025 12:47:17 ]
pi_217093843
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:25 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Blijkbaar, want anders hadden ze het er niet specifiek bijgezet toch?

Maar is dat aan jou of mij om dat te bepalen?
pi_217093856
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:28 schreef JP01 het volgende:

[..]
In principe wel. De investeerders zonder linkjes die hierdoor niet meer kunnen investeren.
Ik denk eerder mogelijke investeerders uit de kring van de leningnemers. Linkjes waar de bewuste tekst bijstaat worden bewust gedeeld binnen een bepaalde groep mensen. Omdat die links hier (illegaal) gedeeld worden neemt dat de kans weg voor investeerders uit die kring.

Dus ja, er worden mensen benadeeld.
pi_217093877
Waar gaat deze discussie over zeg? Ook niet elke investeerder zit op dit forum toch.
pi_217093945
Ik heb dit trouwens ooit - lang geleden - op diverse plekken nagevraagd. Zowel bij CCF áls de leningnemer (waarbij dus genoteerd stond: "strikt vertrouwen" en "select aantal investeerders"). In dat specifieke geval was het tóch geen belemmering om het specifieke linkje te delen met 'mijn netwerk'. 'Mijn netwerk', dat zijn jullie op FOK (want vrienden heb ik niet).

Verder voel ik me niet echt aangesproken, maar wilde wel even my 2 cents delen
pi_217093965
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:32 schreef Jaco078 het volgende:
Waar gaat deze discussie over zeg? Ook niet elke investeerder zit op dit forum toch.
Laat gaan. Hij/zij heeft dit al zo vaak gedaan. "Het" is er gek op om hier mensen op de kast te jagen.

Gewoon negeren werkt het beste en dan verdwijnt het wel weer voor een paar maanden.
pi_217093973
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:30 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk eerder mogelijke investeerders uit de kring van de leningnemers. Linkjes waar de bewuste tekst bijstaat worden bewust gedeeld binnen een bepaalde groep mensen. Omdat die links hier (illegaal) gedeeld worden neemt dat de kans weg voor investeerders uit die kring.

Dus ja, er worden mensen benadeeld.
Ik had de desbetreffende link ook gekregen, dus die linkjes worden niet enkel in de innercircle gedeeld van de ondernemer zelf, CCF is al vaker vrij random geweest in het delen van dit soort linkjes. Het belang van de ondernemer is dat zijn crowdfundingproject vol geraakt aan de gestelde voorwaarden, of dat met of zonder zijn inner circle is, zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
pi_217093978
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:36 schreef Jaco078 het volgende:
Ik heb dit trouwens ooit - lang geleden - op diverse plekken nagevraagd. Zowel bij CCF áls de leningnemer (waarbij dus genoteerd stond: "strikt vertrouwen" en "select aantal investeerders"). In dat specifieke geval was het tóch geen belemmering om het specifieke linkje te delen met 'mijn netwerk'. 'Mijn netwerk', dat zijn jullie op FOK (want vrienden heb ik niet).

Verder voel ik me niet echt aangesproken, maar wilde wel even my 2 cents delen
Precies.

Ook ik heb het hier lang geleden wel eens met Collin over gehad en die hebben hier geen probleem mee.
pi_217094259
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Precies.

Ook ik heb het hier lang geleden wel eens met Collin over gehad en die hebben hier geen probleem mee.
Misschien dat ze dan dat zinnetje over "strikt vertrouwen" en "niet toegestaan te delen" voortaan beter weg kunnen laten?
pi_217094386
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 13:15 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Misschien dat ze dan dat zinnetje over "strikt vertrouwen" en "niet toegestaan te delen" voortaan beter weg kunnen laten?
Partijen zijn er zelfs bij gebaat dat het linkje wordt gedeeld. Doordat het een paar dagen eerder al gedeeltelijk is volgelopen kan CCF bij openstellen laten zien dat er al veel belangstelling is, waardoor het project sneller vokomt. Verder houdt CCF alleen bij hoe snel het volloopt na openstelling voor iedereen, daardoor lijkt het veel sneller vol te lopen, dan daadwerkelijk.

Het is gewoon goede marketing. Geef mensen het gevoel dat het iets exclusiefs is en ze zijn eerder geinteresseerd. Crowdfunding partijen en ondernemers zijn er enorm bij gebaat dat dit zo gaat.
pi_217094446
quote:

[..]
Dat zal blijven.
pi_217094532
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 12:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat doe ik alleen als je er een bordje bij zet met de tekst "niet meenemen". wat een kromme vergelijking trouwens. Iets betere vergelijking; als jij in het midden van het station een tafel neergezet hebt met blikjes van mijn favoriete drankjes en er een bord bij zet dat dit alleen voor vrouwen is van 34,5 tot 34,8 jaar met een lengte van 196cm+. Dan is de kans wel vrij groot dat ik er een pak.

Maar even alle gekheid op een stokje, CF is een spel. Waarbij de platformen met zo weinig informatie een zo goed mogelijk resultaat probeert te realiseren voor hun klanten. Let wel: Wij zijn hun klanten niet!! Nogmaals; Als de CF platformen dit niet willen dan moeten ze het anders inrichten. Wil de lening nemer het niet, dan moet hij zicht afvragen wie van zijn innercircle het 'lek' is, want de kans dat hier iemand in de innercircle zit van alle gedeelde linkjes van de non-publiek fundings die we de afgelopen jaren langs hebben zien komen is verwaarloosbaar. Deze lening nemer heeft meerdere projecten bij CCF gehad volgens mij, dus hij weet wel hoe het werkt.

Gezien het bovenstaande kan je wel de conclusie trekken dat alle andere partijen er anders over denken dan jij.
pi_217094565
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 13:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Dat doe ik alleen als je er een bordje bij zet met de tekst "niet meenemen". wat een kromme vergelijking trouwens. Iets betere vergelijking; als jij in het midden van het station een tafel neergezet hebt met blikjes van mijn favoriete drankjes en er een bord bij zet dat dit alleen voor vrouwen is van 34,5 tot 34,8 jaar met een lengte van 196cm+. Dan is de kans wel vrij groot dat ik er een pak.

Maar even alle gekheid op een stokje, CF is een spel. Waarbij de platformen met zo weinig informatie een zo goed mogelijk resultaat probeert te realiseren voor hun klanten. Let wel: Wij zijn hun klanten niet!! Nogmaals; Als de CF platformen dit niet willen dan moeten ze het anders inrichten. Wil de lening nemer het niet, dan moet hij zicht afvragen wie van zijn innercircle het 'lek' is, want de kans dat hier iemand in de innercircle zit van alle gedeelde linkjes van de non-publiek fundings die we de afgelopen jaren langs hebben zien komen is verwaarloosbaar. Deze lening nemer heeft meerdere projecten bij CCF gehad volgens mij, dus hij weet wel hoe het werkt.

Gezien het bovenstaande kan je wel de conclusie trekken dat alle andere partijen er anders over denken dan jij.
Er staat letterlijk in de tekst

quote:
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Daar valt niet anders over te denken, het staat er toch gewoon letterlijk? Of gaan we nu doen alsof we geen derden zijn hier? Blijkbaar denkt in ieder geval CCF er niet anders over, anders hadden ze dat niet neergezet.
pi_217094600
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 13:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
[..]
Daar valt niet anders over te denken, het staat er toch gewoon letterlijk? Of gaan we nu doen alsof we geen derden zijn hier? Blijkbaar denkt in ieder geval CCF er niet anders over, anders hadden ze dat niet neergezet.
Ze kunnen ook opschrijven dat je alleen mag investeren terwijl je de handstand doet. Ga je dat dan ook doen?
pi_217094607
Collin leest hier ook gewoon mee en het (feit dat we delen) is meerdere keren pro-actief met ze gedeeld, maak het niet zwaarder dan het is.
Best pilot in history
pi_217094618
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:03 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Ze kunnen ook opschrijven dat je alleen mag investeren terwijl je de handstand doet. Ga je dat dan ook doen?
Ja.

Als dat de voorwaarde is dan doe ik dat. Nu kan ik geen handstand, dus dan ga ik niet investeren waarschijnlijk.
pi_217094625
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:04 schreef nostra het volgende:
Collin leest hier ook gewoon mee en het (feit dat we delen) is meerdere keren pro-actief met ze gedeeld, maak het niet zwaarder dan het is.
Als dat zo is dan moeten ze of hun teksten aanpassen of zorgen dat het technisch niet mogelijk is. Ik maak het niet zwaar, ik neem simpelweg de tekst serieus.
pi_217094628
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 13:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
[..]
Als ze het echt wilde voorkomen, zouden ze de investering link voor bepaalde accounts exclusief kunnen maken. Ze laten het vermoedelijk bewust zo, zodat iedereen die op de link klikt kan investeren... Dus ccf vindt het prima.
Ga je ethiek er naast leggen is er wat voor te zeggen om het niet te doen. Maar goed, ik deel ze ook gewoon hier :)
pi_217094646
Overigens vind ik het wel netjes om linkjes in een spoiler te zetten. Dat gebeurt ook vrijwel altijd, en zorgt ervoor dat de naam van de ondernemer niet direct opduikt in Google. En dat kan natuurlijk wel een reden zijn om een project niet-publiek te publiceren.
pi_217094707
CCF heeft een nieuw project K & * Hoo**aar ¤ 365.000 | 9,5 % rente | 48 maanden.

Balans en resultaten zien er goed uit. Hypotheek op aan te kopen pand wel zwaar ten opzichte van taxatie. Jammer dat er geen 2de hypotheek op woonhuis zit.
pi_217094732
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:19 schreef Ricky86 het volgende:
CCF heeft een nieuw project K & * Hoo**aar ¤ 365.000 | 9,5 % rente | 48 maanden.

Balans en resultaten zien er goed uit. Hypotheek op aan te kopen pand wel zwaar ten opzichte van taxatie. Jammer dat er geen 2de hypotheek op woonhuis zit.
Heb je een linkje 8-) ?
pi_217094776
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:07 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Als dat zo is dan moeten ze of hun teksten aanpassen of zorgen dat het technisch niet mogelijk is. Ik maak het niet zwaar, ik neem simpelweg de tekst serieus.
Je bent aan het trollen nu. Als ik jou was dan zou ik lekker alle linkjes in dit topic laten voor wat ze zijn (better safe then sorry) en te wachten op de officiële openingstijden van de projecten ^O^
pi_217094777
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:22 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Heb je een linkje 8-) ?
Stuur ze een mailtje zou ik zeggen, e-mail adres staat op hun Facebook :)
Vraag direct even of je de link hier mag delen 8-)
pi_217094968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:28 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Stuur ze een mailtje zou ik zeggen, e-mail adres staat op hun Facebook :)
Vraag direct even of je de link hier mag delen 8-)
Maar dan wel investeren als je op je handen staat. Ik heb net even met Collin gebeld investeren tijdens een radslag is ook goed. :)
pi_217095185
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:19 schreef Ricky86 het volgende:

https://www.collincrowdfund.nl/k-k-hoornaar/

Wat zitten die huizen en het bedrijfspand hutje bij mutje zeg. Inderdaad jammer dat er geen 2e hypotheek op het woonhuis bij zit. Dan had de rente ook een procentje lager kunnen zijn. Zal Vincent soms op Dorpsweg 53 wonen? De WOZ waarde komt namelijk (toevallig?) overeen met dit nummer.

Ondanks de matige harde zekerheden (waar de rentevergoeding ook naar is) lijkt het er wel op dat er nog de nodige overwaarde zit in de prive woning(-en). Dit kan natuurlijk wel heel snel verdampen...
Ik overweeg om hem mee te nemen voor mijn basis bedrag maar twijfel nog wel een beetje.
pi_217095238
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 15:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]
https://www.collincrowdfund.nl/k-k-hoornaar/

Wat zitten die huizen en het bedrijfspand hutje bij mutje zeg. Inderdaad jammer dat er geen 2e hypotheek op het woonhuis bij zit. Dan had de rente ook een procentje lager kunnen zijn. Zal Vincent soms op Dorpsweg 53 wonen? De WOZ waarde komt namelijk (toevallig?) overeen met dit nummer.

Ondanks de matige harde zekerheden (waar de rentevergoeding ook naar is) lijkt het er wel op dat er nog de nodige overwaarde zit in de prive woning(-en). Dit kan natuurlijk wel heel snel verdampen...
Ik overweeg om hem mee te nemen voor mijn basis bedrag maar twijfel nog wel een beetje.
Waarom staat dat 2e adres van dat woonhuis niet in de pitch?
pi_217095374
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 15:16 schreef quepos het volgende:

[..]
Waarom staat dat 2e adres van dat woonhuis niet in de pitch?
Omdat er geen negatieve hypotheekverklaring op gegeven zal worden denk ik.
Wat mij betreft is het vooral wazig waarom de woz waarde genoemd is alsmede de restschuld terwijl er zelfs geen negatieve hypotheekverklaring op gegeven zal worden... Verwarrend is het wel.
pi_217095906
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:06 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ja.

Als dat de voorwaarde is dan doe ik dat. Nu kan ik geen handstand, dus dan ga ik niet investeren waarschijnlijk.
Je bent ambtenaar/BOA/politieagent waarschijnlijk. Lekker heel je leven alle regeltjes nauw volgen, losbol.
pi_217095983
Foodmaster projecten door elkaar gehaald voor GvE, zeer kwalijke fout.
SPOILER
pi_217096074
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 10:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Deze heeft zichzelf wel bewezen met 2 lege units op de ~700, meegenomen.
Klopt, beter zal het niet gauw worden 😉
Pecunia non olet
pi_217096221
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:26 schreef zeeland6 het volgende:
SPOILER
Top reactie van HCN en komt overeen met mijn ervaring dat GvE niet inhoudelijk reageert op mails en telefoontjes.

Staat nu wel Veenendaal op de site van GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31095
pi_217096270
nieuwe GVE
Linkje

SPOILER
pi_217096737
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:52 schreef pkaiser het volgende:
nieuwe GVE
Linkje

SPOILER
Ook gekregen. Misschien handig om even een samenvatting toe te voegen, dat scheelt weer doelloos klikken en lezen voor mensen die toch niet geïnteresseerd zijn.

Zorgmanege, 2.1 miljoen, 9.5%, 48 mnd, 1e hyp. manege + 2de op woonhuis.
pi_217096748
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:26 schreef zeeland6 het volgende:
SPOILER
Bizar dat het zolang geduurd heeft voor ze het opgelost hebben en minstens zo erg dat ze niet netjes gereageerd hebben.
Vooral zo doorgaan :N
pi_217097185
Vraagje van een beginnend FOK lid. Hoe plaats je een spoiler?
pi_217097216
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:11 schreef Fredericm het volgende:
[ spoiler ] tekst bericht [ / spoiler ]

maar dan zonder de spaties.
pi_217097258
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
[ spoiler ] tekst bericht [ / spoiler ]

maar dan zonder de spaties.
10e tekentje van links zijnde een vet platliggend streepje boven bij het opstellen v e nw bericht
pi_217099166
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:11 schreef Fredericm het volgende:
wij hebben geen geheimen voor elkaar :7
pi_217100200
SPOILER
Bij gve financiering woonhuis in aanbouw zeer lage ltv, 7,5% gaat 20/3 13:00 live
pi_217100306
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 21:20 schreef Fredericm het volgende:
SPOILER
Bij gve financiering woonhuis in aanbouw zeer lage ltv, 7,5% gaat 20/3 13:00 live
Zeer lage ltv, maar wel op iets wat nog gebouwd moet worden
pi_217101592
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 21:20 schreef Fredericm het volgende:
SPOILER
Zal het huis echt in Andel staan of misschien toch in Appelscha?
  woensdag 19 maart 2025 @ 07:29:13 #97
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217101866
quote:

[..]
We lieten eerder wel (per ongeluk) iets bij de koffieautomaat liggen met "strikt vertrouwelijk".

Was je in ieder geval zeker dat binnen 10 minuten iedereen in de fabriek op de hoogte was.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_217103170
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:22 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Heb je een linkje 8-) ?
gevonden :)

SPOILER
Laat hem zelf lopen. Met weinig financiers is een groot deel van het bedrag al opgehaald. Dat vind ik een nadeel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ricky86 op 19-03-2025 10:52:14 ]
pi_217103409
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:38 schreef Ricky86 het volgende:

Laat hem zelf lopen. Met weinig financiers is een groot deel van het bedrag al opgehaald. Dat vind ik een nadeel.
Waarom vind je dat een nadeel? Stel je legt 500 euro in, en 1000 anderen doen dat, of je legt 500 euro in en 1 iemand anders doet de rest. Is je risico dan niet identiek? Wellicht zie ik iets over het hoofd
pi_217103431
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 11:03 schreef ovdm het volgende:

[..]
Waarom vind je dat een nadeel? Stel je legt 500 euro in, en 1000 anderen doen dat, of je legt 500 euro in en 1 iemand anders doet de rest. Is je risico dan niet identiek? Wellicht zie ik iets over het hoofd
Bij stemming vind ik dat een nadeel, ik ga er vanuit (hoeft niet zo te zijn) dat een grote geldschieter inner circle is. De kans is groter dat die meer in het voordeel van de ondernemer stemt.
(wat ik mij wel afvraag is of die grote geldschieters mogelijk de Collin fondsen zijn)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')