Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Hele kleine boer met 50+ koeien en dat met het huidige stikstof gebeuren. Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
[..] Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Op vrijdag 14 maart 2025 15:27 schreef Fredericm het volgende: In reactie op paardendokter over koersberg ltv. Heb je wel met 490K hypotheek op plein 14 rekening gehouden
[..] Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
[..] Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
Op basis van het aantal investeerders en het geïnvesteerde bedrag tot nu toe, zal Collin hier een flinke investering vanuit het MKB leningenfonds in gedaan hebben. Heeft iemand inzicht in hoe selectief Collin is met dat fonds? Investeren die in alle leningen boven een bepaalde omvang, of maken ze daarbinnen nog een selectie? In dat laatste geval geeft het weer wat extra vertrouwen voor dit project. Ik zou verwachten dat ze met dat fonds kiezen voor leningen met de beste risico/rendementsverhouding.
Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 17 maart 2025 08:16 schreef Januit het volgende: Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wilde hier halverwege vorige week nog niet over posten, ik wist dat het pand gepasseerd was bij de notaris. Dit project kenmerkt zich door allerlei gerommel en aan het pand zelf is tot op heden geen spijker verbouwd en vergunningen zijn al tijden gezeik.
We mogen dus blij zijn dat de markt zich zodanig ontwikkelt heeft dat ze het nog fatsoenlijk hebben kunnen verkopen.
Maar je hebt helemaal gelijk dat we een stuk rente missen. Ik ga er geen tijd meer in stoppen, ik ben blij als mijn investering terugbetaald is van dit project deze week.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling. Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Ach, met 19M eigen vermogen en HA vind ik dat wel te overzien.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Op maandag 17 maart 2025 10:15 schreef phpmystyle het volgende: Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling. Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.
Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
[..] Als algehele stelling is dat veel te kort door de bocht, maar soms is dat inderdaad het geval.
Daarom is deze reeks er onder andere. Om zulke gevallen er uit te kunnen filteren.
Ik denk dat andere redenen zijn, sneller, ook voor kleinere bedragen mogelijk en in sommige gevallen ook commercieel. (incentives naast de rente, om geldverstrekkers ook ambassadeurs te maken van de onderneming).
Te laat voor Timmerwim, omdat ik op zoek was naar een zwembroek in Saalbach - een beste opgave.
Collin bijna op een miljard, tiid voor een feestje dan maar.
Op maandag 17 maart 2025 16:27 schreef Fredericm het volgende: Ik heb hier weleens gelezen dat het Spaanse hypotheekrecht moeilijk uitwinbaar is. Weet iemand hoe het zit met Duitse hypotheekrecht?
Onderstaande gelezen bij KOM op site nou als die al zeggen dat het lastiger uitwinnen is....
SPOILER
De zekerheidsnemer van wie de vordering is gedekt door een hypotheek of Grundschuld (vergelijkbaar met een Nederlandse krediethypotheek), heeft in beginsel de bevoegdheid om, in geval van insolventie van de eigenaar van de onroerende zaak, deze zaak door middel van openbare executie (Zwangsversteigerung) uit te winnen. Anders dan bij roerende zaken en vorderingen blijft de positie van de hypotheek- / Grundschuldhouder in de insolventie in beginsel onaangetast. Wel heeft ook de curator de mogelijkheid de zaak door middel van openbare executie te laten verkopen (§ 165 InsO). Hetzelfde geldt in beginsel bij (geregistreerde) pandrechten op schepen en luchtvaartuigen.
Bij onroerende zaken heeft de curator wel de mogelijkheid de executie uit te stellen. Uitstel is met name mogelijk, indien de onroerende zaak mogelijkerwijze later voor de voortzetting van het bedrijf van de gefailleerde noodzakelijk zal zijn (§ 30d Gesetz über die Zwangsversteigerung, Wet op de openbare executie, afgekort ZVG). De wettelijke bepalingen met betrekking tot de bevoegdheden van de curator zijn vrij ruim. De wetgever beschermt de crediteur onder andere zodanig dat de crediteur vanaf het tijdstip van de eerste crediteurenvergadering (Gläubigerversammlung) het recht heeft op de contractueel overeengekomen rente (§ 153b (2) ZVG). In het geval van een executoriale verkoop gedurende insolventie moeten de vaststellingskosten van 4% op dezelfde manier als bij de uitwinning van roerende zaken op de executoriale verkoopprijs door de curator worden ingehouden (§ 10 (1) sub 1a ZVG).
Op maandag 17 maart 2025 17:57 schreef Fredericm het volgende: Dus langduriger maar geen rechtzaak nodig. Krijg je 6 maanden extra rente. Bedankt voor info
Dan ga je er vanuit dat het onderpand voldoende oplevert. Dat kan in de praktijk wel eens tegenvallen en dan krijg je je inleg niet volledig terug, laat staan de extra rente.
Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking. Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
[..] Mijn analyse, matig lopende onderneming met veel schulden zonder hypothecaire denking. Nu na cashflow tekort extra werkkapitaal nodig, dus ook maar hypotheek op woonhuizen. Of ben ik te negatief?
Ik vrees als oorzaak een kleine, relatief oude IT onderneming met teruglopend klantenbestand. Als laatste redmiddel gaan ze hun geluk in het buitenland beproeven. Probleem is alleen dat dit nogal wat gaat kosten (meer dan 1 mio als ik de prognose bekijk), maar ze hopen alvast op een omzetstijging. Als die omzetstijging dit jaar niet komt, dan gaan we zien of Duitse zekerheden bij CCF in goede handen zijn...
Dan heb je een hypotheek op bouwgrond met oude meuk erop wat nog gesloopt moet worden. Dinsdag dus bij CF dagje rust, wachten op betere kansen. De Collin fondsen zullen er wel weer vol ingaan
Op basis van de cijfers lijkt een self-storage locatie op zichzelf geen enorm winstgevende onderneming. De echte winst lijkt te zitten in de verkoop van een pand (locatie Amsterdam?). Ik zat in opslagman Almere, die aflossing rol ik hier maar in door.
Weet niet of deze al gedeeld is, weer een CCF Opslagman
Deze heeft zichzelf wel bewezen met 2 lege units op de ~700, meegenomen.