abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216743363
https://www.energievergel(...)nen-bij-zonnepanelen

Definitief: Essent en Vattenfall gaan ook terugleverkosten rekenen bij zonnepanelen

Essent en Vattenfall, twee van de grootste energieleveranciers in Nederland, hebben aangekondigd dat zij in de toekomst terugleverkosten zullen invoeren voor klanten die zonne-energie aan het net leveren. Dat blijkt uit verklaringen van woordvoerders van beide bedrijven.

Eerder deze week maakte Eneco bekend zonnepaneelhouders vanaf juni te belasten met terugleverkosten voor een tarief van 11,5 cent per kilowattuur (kWh). Dit tot grote onvrede van veel klanten.

Wanneer is de invoering?

Het is nog niet bekend wanneer Vattenfall en Essent de terugleverkosten gaan invoeren. Energie-expert Koen Kuijper verwacht dat deze kosten waarschijnlijk al voor de komende zomer geïmplementeerd zullen zijn. Dat is de periode wanneer de meeste stroom wordt teruggeleverd.

Ook bij Energiedirect, een dochteronderneming van Essent met honderdduizenden klanten, worden terugleverkosten verwacht.

Wat moet ik gaan betalen?
Details over de hoogte en de vorm van de terugleverkosten bij Vattenfall en Essent zijn helaas nog onbekend. De bedrijven hebben via hun woordvoerders laten weten dat er nog beslissingen moeten worden genomen

Grote verschillen
Andere grote leveranciers, zoals Budget Energie en Vandebron, rekenen al wel terugleverkosten. Gemiddeld gezien liggen de kosten op circa 240 euro per jaar voor 2.000 kilowattuur (kWh) aan teruggeleverde stroom.

Tussen aanbieders zitten onderling grote verschillen in de teruglevertarieven. Zo rekenen sommige leveranciers (voorlopig) alleen een hoger vastrecht.

Reacties energiebedrijven
Beide energieleveranciers hebben aan energievergelijk.nl uitleg gegeven hoe zij denken over de invoering van terugleverkosten.

Essent vindt het belangrijk dat de oplopende kosten voor opgewekte zonne-energie eerlijker worden verdeeld. Een zo transparante mogelijke oplossing is daarbij voor ons het uitgangspunt. We zullen hier op termijn duidelijk over communiceren naar onze klanten.”
Hannah van der Weg (woordvoerder Essent)

Omdat zonnepaneelbezitters hun opgewekte energie mogen wegstrepen tegen hun verbruik, betalen klanten zonder zonnepanelen het grootste deel van de kosten. Daarom kijken ook wij naar mogelijkheden om die kosten beter te verdelen. Op dit moment is niet bekend of, en zo ja wat de beste manier is. Uiteraard houden we onze klanten op de hoogte.”
Hidde Kuik (woordvoerder Vattenfall)

Energieleverancier zonder terugleverkosten?
Op dit moment kun je bij een paar bedrijven, zoals Vattenfall, Essent en Energiedirect nog een vast energiecontract afsluiten zonder terugleverkosten.

Een andere optie is een modelcontract, maar daar liggen de tarieven vaak hoger.

Ts

De volgende die ook gaan beginnen
Wel iedereen succes met je panelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_216743403
quote:
Rendement zonnepanelen verder onder druk: Eneco verhoogt terugleverkosten

Eneco verhoogt de terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen. Het gaat om huishoudens met een variabel contract die per 20 maart nieuwe energietarieven krijgen. Deze klanten betalen vanaf dat moment 0,173 euro per kilowattuur stroom die ze terugleveren.
Dat is 3 cent meer dan hun huidige tarief. Het hogere tarief is bovendien exclusief btw.

De verhoging is volgens Eneco nodig omdat het bedrijf zelf hogere kosten maakt. Het gaat om zogeheten onbalanskosten, die samenhangen met onzekerheid over hoeveel stroom het elektriciteitsnet moet verwerken.

Ook klanten met een variabel contract die recent al nieuwe tarieven hebben gekregen, betalen mogelijk meer voor het terugleveren. Uiteindelijk krijgen alle panelenbezitters met een variabel contract bij Eneco hiermee te maken. Andere leveranciers hebben onlangs hun terugleverkosten ook verhoogd.

Veel huishoudens die panelen op het dak hebben liggen, leveren stroom terug aan het net. Sinds enige tijd moeten ze daar geld voor betalen. Dat maakt de panelen minder rendabel.
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
pi_216743439
Ik vind dat best wel veel. 17 cent per kWh betalen voor terugleveren. :{
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216743472
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik ook, hopelijk gaat de ACM uitzoeken of deze kosten wel werkelijk gemaakt worden, je kan natuurlijk ook overstappen naar een goedkopere energieleverancier ;)
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:59 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216743765
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216744275
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.

Ik vind het wel jammer voor de energietransitie dat zonnepanelen zo onaantrekkelijk worden gemaakt voor consumenten. Hoop dat er toch snel nieuwe grootschalige initiatieven gaan ontstaan om op dat moment overtollige elektriciteit nuttig in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:00:08 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_216744356
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:52 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.

Ik vind het wel jammer voor de energietransitie dat zonnepanelen zo onaantrekkelijk worden gemaakt voor consumenten. Hoop dat er toch snel nieuwe grootschalige initiatieven gaan ontstaan om op dat moment overtollige elektriciteit nuttig in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof.
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.
pi_216744385
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:04:33 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_216744414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.
Naja, je zult áltijd terugleveren, maar dat is prima. Dat je echt 0,0 kWh terug levert is een utopie. Doel is dat zo laag mogelijk te maken. Een accu is nu gewoon nog niet rendabel, maar op het moment dat de saldering er af is wordt het een stuk interessanter. Dan zal het waarschijnlijk nog niet volledig terug te verdienen zijn (tenzij er subsidie komt), maar ik vind het wel steeds interessanter worden om de energieleveranciers steeds minder geld te gunnen, ook al kost me dat aan de andere kant méér geld. :P
pi_216744492
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:31:34 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_216744742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:10 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Omdat je dan alles wat je wél nodig hebt uit het net trekt en dus moet betalen. Er zijn ook systemen waarbij je de teruglevering kunt uitzetten (mijn systeem kan dat maar aangezien ik nog geen terugleverkosten heb maakt het voor mij nog niet uit), dus dat betekent dat alles wat je gebruikt vanaf het dak komt, maar teruglevering vind niet of nauwelijks meer plaats.
pi_216744780
quote:

[..]
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Maar ik kan niet via een app ofzo mijn panelen uitschakelen. We hebben Enphase met de standaard Enlighten app.
Dat zou ik fysiek in de meterkast moeten doen, dat uitschakelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:35:35 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_216744799
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Maar ik kan niet via een app ofzo mijn panelen uitschakelen. We hebben Enphase met de standaard Enlighten app.
Dat zou ik fysiek in de meterkast moeten doen, dat uitschakelen.
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.
pi_216744831
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje. :')
Zo werkt Enphase.
Als gewone bezitter heb je dat knopje in de app niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:39:42 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_216744851
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje. :')
Zo werkt Enphase.
Ja, dat is zuur, maar die paar 100 euro is wellicht goedkoper dan de terugleverkosten straks?
pi_216745025
quote:

[..]
Je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen. Daarvoor zijn voorzieningen nodig.

Bekijk deze YouTube-video
Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
pi_216745062
quote:

[..]
Zo werkt Enphase.
Pas wel op of de juiste voorzieningen hiervoor beschikbaar zijn, je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen.

woensdag 19 februari 2025 @ 11:57:23 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216745101
quote:

[..]
Zo werkt Enphase.
Wat een onzin. Het is toch verdomme JOUW systeem ofniedan :') .

Ik zou daar echt ontzettend chagrijnig van worden.
Huilen dan.
pi_216745242
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Begin er dan ook niet aan. Het is complexer dan je op het 1e gezicht zou vermoeden. Als je van simpel houdt is dit geen optie.
pi_216747287
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

We komen bij de kern van het probleem: het is niet je eigen systeem of je zit er contractueel aan vast :{
Ik overweeg een balkonsysteem met accu, zonder teruglevering aan het net, als dat tenminste technisch mogelijk is.
Economisch is het wrs. (nog) niet als je alle kosten meeneemt. Bovendien verwcht ik dat wanneer de zon schijnt en je eigen systeem veel oplevert, de stroomprijs wel eens negatief kan worden in de toekomst.
Dan heb je dus meer aan een slimme meter en app die signaleert wnneer de stroom goedkoop is.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:23:45 #21
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_216750978
Allemaal struikrovers. Grote volksverlakkerij is het 💀
Donkerbruin vermoeden dat ze het bewust zo ingewikkeld hebben gemaakt dat een gewoon burger er tureluurs van gaat worden en denk van "laat ook maar, teveel gedoe, ik betaal wel".
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:26:08 #22
110987 ErwinRommel
pi_216751025
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
pi_216751067
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
Mooi he..technologie
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:59 #24
110987 ErwinRommel
pi_216751114
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:28 schreef descon het volgende:

[..]
Mooi he..technologie
Nou echt! Geweldig al die technologie. Betaal je ook wat voor maar dan heb je wel wat :')
pi_216751363
quote:
Dit inderdaad. Totale waanzin. Waar "de mens" overigens wel heel makkelijk in mee gaat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216772084
quote:
Het is geen moetje, je hoeft niet aan panelen etc te beginnen. Je kan ook nog steeds vaste energie contracten afsluiten ;)
En ja, 1e levensbehoeften zijn juist de favoriete melkkoe aan't worden voor onze rupsje nooitgenoeg overheid.

Ik heb dit al lang geleden aan zien komen ;)

15-02-2012
NWS / Verhoging lage BTW-tarief?

-----------------------------------------
Dit beleid is onderdeel van de dubbele agenda die bijna alle pol. partijen hebben. Door prijserosie van de secundaire levensbehoeften de staatbegroting financieren middels de primaire levensbehoeften, wonen, vervoer, energie, water.

De middeninkomens "sterke schouders" mogen natuurlijk de hoofdmoot van deze taxen weer ophoesten. Terwijl zich ondertussen begint af te tekenen dat deze "sterke schouders" door hun hoeven beginnen te zakken.
Dit schreef ik al in sept 2004, toen al had ik een ingezette trend in de gaten.
Het is nix nieuws.
Een overheid die eigenlijk erin zou moeten voorzien de 1e levensbehoeften betaalbaar en toegankelijk te maken/houden. Zeker voor de minder bedeelden, maar doet steeds meer exact het tegenovergestelde.

http://frontpage.fok.nl/n(...)et-meer-betalen.html
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:17:24 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_216772182
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is geen moetje, je hoeft niet aan panelen etc te beginnen. Je kan ook nog steeds vaste energie contracten afsluiten ;)
En ja, 1e levensbehoeften zijn juist de favoriete melkkoe aan't worden voor onze rupsje nooitgenoeg overheid.

15-02-2012

Dit beleid is onderdeel van de dubbele agenda die bijna alle pol. partijen hebben. Door prijserosie van de secundaire levensbehoeften de staatbegroting financieren middels de primaire levensbehoeften, wonen, vervoer, energie, water.

De middeninkomens "sterke schouders" mogen natuurlijk de hoofdmoot van deze taxen weer ophoesten. Terwijl zich ondertussen begint af te tekenen dat deze "sterke schouders" door hun hoeven beginnen te zakken.
Het is nix nieuws.
Een overheid die eigenlijk erin zou moeten voorzien de 1e levensbehoeften betaalbaar en toegankelijk te maken/houden. Zeker voor de minder bedeelden, maar doet steeds meer exact het tegenovergestelde.

Hoezo moet je micromanagen? Je moet helemaal niks.
pi_216772257
quote:

[..]
Thuisaccu schiet ook niet echt op of je moet echt tienduizenden euro’s gaan investeren. Bottomline lever je in de zomer terug en heb je in de winter juist nodig en thuisaccu's waar je even een paar duizend kWh in opslaat ben ik nog niet tegengekomen :P

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in avond langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
pi_216772267
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies, wat ik al stelde, het is (nog) geen moeten want je kan nog steeds zonder panelen etc en met een vast energie contact uit de voeten.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:22:29 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_216772319
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Thuisaccu schiet ook niet echt op of je moet echt tienduizenden euro’s gaan investeren. Bottomline lever je in de zomer terug en heb je in de winter juist nodig en thuisaccu's waar je even een paar duizend kWh in opslaat ben ik nog niet tegengekomen :P

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in ochtend langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
Ja, ik laad mijn EV ook op laag vermogen, want dan benut ik zoveel mogelijk zonnestroom. Alles wat niet terug geleverd wordt (straks, nu nog niet) levert geen terugleverkosten op, én, de stroom vanaf het dak naar de auto is op die momenten dus gewoon mijn stroomtarief waard (want vergoed door werkgever).

Dat is een win-win. :P
pi_216772324
quote:
Stem rechts!
pi_216772345
quote:

[..]
Zolang je maar veel geld hebt. Stem rechts!
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:25:10 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_216772390
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Precies, wat ik al stelde, het is (nog) geen moeten want je kan nog steeds zonder panelen etc en met een vast energie contact uit de voeten.
Dat kan, maar goed, stel dat ik straks in een jaar 400 euro aan energie moet gaan betalen. Dat is dus ¤ 33,3 euro per maand. Waar hebben we het over. :P
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:25:42 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_216772396
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je maar veel geld hebt. Stem rechts!
Ik stem helemaal niet.
pi_216772403
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in avond langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
Er is (nog) geen 'silver bullet' die het mogelijk maakt grote overschotten aan energie gedurende de zonnige maanden economisch rendabel op te slaan en die gedurende het donkere, koudere seizoen te kunnen benutten. Dat is nu een enorm nadeel van het ver weg wonen van de evenaar, iets dat niet ff weg te poetsen valt.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:28:39 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_216772465
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is (nog) geen 'silver bullet' die het mogelijk maakt grote overschotten aan energie gedurende de zonnige maanden economisch rendabel op te slaan en die gedurende het donkere, koudere seizoen te kunnen benutten. Dat is nu een enorm nadeel van het ver weg wonen van de evenaar, iets dat niet ff weg te poetsen valt.
Dat hoeft ook niet. Ik ben tevreden om 8 a 9 maanden in het jaar het overschot om de nacht door te komen in een accu te stoppen. Elke kWh die niet het net op gaat is geen boete én elke kWh die ik in de avond/nachturen uit de accu trek trek ik niet uit het net. Wederom win win.

Maar ja, moeten ze wel nog een stukkie goedkoper worden. :P
pi_216772478
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik stem helemaal niet.
Ja, voor jou telt alleen de hoeveelheid geld die iemand heeft. Hoe meer geld, hoe meer gelijk je hebt.
pi_216772536
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik laad mijn EV ook op laag vermogen, want dan benut ik zoveel mogelijk zonnestroom. Alles wat niet terug geleverd wordt (straks, nu nog niet) levert geen terugleverkosten op, én, de stroom vanaf het dak naar de auto is op die momenten dus gewoon mijn stroomtarief waard (want vergoed door werkgever).

Dat is een win-win. :P
Nu wordt hier nog gewoon snachts aan de laadpaal op mijn oprit geladen (dalstroom), met zo'n smart systeem die kijkt wanneer het het beste kan. Krijg je trouwens extra geld voor met Eneco Slim laden.

De laadsessies die we uitbetaald krijgen zijn tussen de 100 en 200 euro per maand (afhankelijk van je kWh's en tarief).

Als ik dat straks zo veel mogelijk via de zonnepanelen ga doen (maakt nu nog geen drol uit met ons vaste contract), en het scheelt me terugleverkosten plus ik verdien er op, want werkgever betaalt gewoon het kWh tarief, dan is dat inderdaad win-win. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216772587
Maar als ik die terugleverkosten dan niet wil, zal ik wel veel moeten gaan rijden.
Wat een idioterie. Hoe meer ik rij, hoe meer ik verdien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216772608
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Ik ben tevreden om 8 a 9 maanden in het jaar het overschot om de nacht door te komen in een accu te stoppen. Elke kWh die niet het net op gaat is geen boete én elke kWh die ik in de avond/nachturen uit de accu trek trek ik niet uit het net. Wederom win win.

Maar ja, moeten ze wel nog een stukkie goedkoper worden. :P
Ik vermoed dat door de snelle ontwikkeling van batterij technologien zoals bijv natrium-ion, de prijzen van thuisbatterijen blijven dalen. Vanaf 2027 zal het vinden van een installateur een groter probleem zijn denk ik :D
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:35:13 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_216772617
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat door de snelle ontwikkeling van batterij technologien zoals bijv natrium-ion, de prijzen van thuisbatterijen blijven dalen. Vanaf 2027 zal het vinden van een installateur een groter probleem zijn denk ik :D
Nee, die installateur heb ik wel iemand voor. :P
pi_216772643
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, die installateur heb ik wel iemand voor. :P
Dat is dan mooi, maar dat zal niet voor een ieder gelden.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:36:38 #43
16180 crew  CoolGuy
pi_216772648
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Nu wordt hier nog gewoon snachts aan de laadpaal op mijn oprit geladen (dalstroom), met zo'n smart systeem die kijkt wanneer het het beste kan. Krijg je trouwens extra geld voor met Eneco Slim laden.

De laadsessies die we uitbetaald krijgen zijn tussen de 100 en 200 euro per maand (afhankelijk van je kWh's en tarief).

Als ik dat straks zo veel mogelijk via de zonnepanelen ga doen (maakt nu nog geen drol uit met ons vaste contract), en het scheelt me terugleverkosten plus ik verdien er op, want werkgever betaalt gewoon het kWh tarief, dan is dat inderdaad win-win. O+
Hoe bedoel je, dat maakt nu nog geen drol uit met je vaste contract?
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:37:45 #44
16180 crew  CoolGuy
pi_216772673
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is dan mooi, maar dat zal niet voor een ieder gelden.
Nee, die zullen inderdaad moeten gaan zoeken. Maar, zodra dat salderen er af is vermoed ik wel dat die accu's als hete broodjes over de toonbank gaan ja.
pi_216772747
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, dat maakt nu nog geen drol uit met je vaste contract?
Omdat je nu gewoon nog saldeert en geen terugleverkosten heb. Qua geld is het nu niet voordeliger om op zonnestroom te laden (wij hebben op jaarbasis geen overschot aan zonnestroom).
Sterker nog, snachts is goedkoper (ivm daltarief) en werkgever betaalt het normaal tarief. Dus ik verdien nu bij snachts laden.

Straks wordt zonnestroom laden wel lucratiever.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:42:14 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_216772773
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat je nu gewoon nog saldeert en geen terugleverkosten heb. Qua geld is het nu niet voordeliger om op zonnestroom te laden (wij hebben op jaarbasis geen overschot aan zonnestroom).
Sterker nog, snachts is goedkoper (ivm daltarief) en werkgever betaalt het normaal tarief. Dus ik verdien nu bij snachts laden.

Ahhhhh, geen overschot, dat is het. Ik zat al te denken, maar, nee, dan snap ik je inderdaad wel. Als je geen overschot hebt dan valt er ook niet méér te verbruiken in plaats van terug te leveren.
pi_216772841
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, maar wat wel meer telt inderdaad zijn mensen die de schuld voor hun eigen falen niet bij de hele wereld behalve zichzelf leggen.
Ja, iedereen die succes heeft is er van overtuigd, dat ze dat helemaal aan zichzelf te danken hebben. Geluk, zoals waar je geboren bent, heeft er helemaal niets mee te maken. Je bent zo geweldig omdat je nu eenmaal zo geweldig bent.
  donderdag 20 februari 2025 @ 22:46:04 #48
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_216772873
quote:

[..]
ik ... ik ... ik ... ik ... wat er tussen staat lekker boeiend.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_216772895
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ahhhhh, geen overschot, dat is het. Ik zat al te denken, maar, nee, dan snap ik je inderdaad wel. Als je geen overschot hebt dan valt er ook niet méér te verbruiken in plaats van terug te leveren.
Ja, je moet gewoon net zoveel zonnepanelen op je landgoed installeren, totdat je ook midden in de winter nog genoeg elektriciteit op kunt wekken. Mensen die dat niet doen zijn paupers.
pi_216772897
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Stem rechts!
De politiek (eender welke kleur) heeft al lang geen invloed meer op klimaat, dat is verkocht door klimaatgekkies als bedrijfstechnisch iets. Wat voor nog veel meer grote onderwerpen geldt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:48:27 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_216772927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, iedereen die succes heeft is er van overtuigd, dat ze dat helemaal aan zichzelf te danken hebben. Geluk, zoals waar je geboren bent, heeft er helemaal niets mee te maken. Je bent zo geweldig omdat je nu eenmaal zo geweldig bent.
Nee, ik denk niet dat iedereen daar van overtuigd is. Maar als je van de andere kant er van overtuigd bent dat als je meerdere keren tegen hetzelfde issue aan loopt, dat dat per definitie helemaal niets met jezelf van doen heeft, maar altijd aan anderen ligt, dan vind ik dat wel wat zorgelijker.

Maar zo heeft iedereen zijn mening. Hoe dan ook, daar gaat het in dit topic niet over.
pi_216772941
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Op jaarbasis heb ik geen overschot, correct. Lekker alles in de EV pompen, hoe meer je rijdt hoe meer je verdient.

Dat is eigenlijk wel ziek. Maar goed. Dat is het systeem.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:50:02 #53
16180 crew  CoolGuy
pi_216772964
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, lol, dat geld verdienen met in de nacht laden heb ik hier ook. 7ct per kWh, maar, ik stop liever de overtollige stroom in de auto, want die levert dan 30ct op ipv 4ct of whatever het is.
pi_216773013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:47 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De politiek (eender welke kleur) heeft al lang geen invloed meer op klimaat, dat is verkocht door klimaatgekkies als bedrijfstechnisch iets. Wat voor nog veel meer grote onderwerpen geldt.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik heb heel veel moeite om Groen Links ook als links te zien. Ze gaan helemaal voor een verdienmodel, waar niemand goed over nagedacht heeft. Het klinkt groen! Het enige verschil met de VVD is het retorische sausje, dat zij het voor het milieu en het klimaat doen. Maar het resultaat is hetzelfde.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:52:12 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_216773017
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Op jaarbasis heb ik geen overschot, correct. Lekker alles in de EV pompen, hoe meer je rijdt hoe meer je verdient.

Dat is eigenlijk wel ziek. Maar goed. Dat is het systeem.
Ja, het is inderdaad wel een beetje krom, maar goed, dat is de realiteit, en binnen die realiteit zal eenieder doen wat voor hem of haar het meest gunstig / minst ongunstig is.
pi_216773055
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, ik denk niet dat iedereen daar van overtuigd is. Maar als je van de andere kant er van overtuigd bent dat als je meerdere keren tegen hetzelfde issue aan loopt, dat dat per definitie helemaal niets met jezelf van doen heeft, maar altijd aan anderen ligt, dan vind ik dat wel wat zorgelijker.

Maar zo heeft iedereen zijn mening. Hoe dan ook, daar gaat het in dit topic niet over.
Maar jij wilt gewoon rijk en groen zijn. Je doet mee met de waanzin van de dag en wilt daarin scoren. Je hebt er nog nooit over nagedacht hoe dat dan zou moeten werken. Net zoals de meeste groene mensen.
pi_216773099
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, lol, dat geld verdienen met in de nacht laden heb ik hier ook. 7ct per kWh, maar, ik stop liever de overtollige stroom in de auto, want die levert dan 30ct op ipv 4ct of whatever het is.
Ja. Je rekent gewoon je voordeel uit. En dat gaat straks betekenen dat ik meer moet gaan rijden met dat ding. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:56:29 #58
16180 crew  CoolGuy
pi_216773107
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar jij wil gewoon rijk en groen zijn. Je doet mee met de waanzin van de dag en wilt daarin scoren. Je hebt er nog nooit over nagedacht hoe dat dan zou moeten werken. Net zoals de meeste groene mensen.
Ik wil helemaal niet groen zijn. Ik wil wel doen wat het gunstigste is voor mijn portemonnee, dan wel het minst ongunstig voor mijn portemonnee. Als dat 'groen' is, prima, als dat iets anders is dan groen, net zo prima. Ik geef geen fluit om het milieu. Echt he-le-maal niks.
pi_216773151
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar jij wilt gewoon rijk en groen zijn. Je doet mee met de waanzin van de dag en wilt daarin scoren. Je hebt er nog nooit over nagedacht hoe dat dan zou moeten werken. Net zoals de meeste groene mensen.
Huh? Het is gewoon een financiële investering die zich terug moet verdienen en rendement op moet leveren.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:02:18 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_216773223
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Je rekent gewoon je voordeel uit. En dat gaat straks betekenen dat ik meer moet gaan rijden met dat ding. _O-
Ja, dat is gewoon van de zotte, maar dat is wel hoe het werkt. Mijn vrouw moest (lees; wilde) een andere auto en ik dacht toen nog van neem dan mijn auto mee als het kan, want dan rijdt dat ding meer, maar ja, dat levert dan wel weer beperkingen op als je beiden ergens heen moet dus die vlieger ging niet op.
pi_216773262
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik wil helemaal niet groen zijn. Ik wil wel doen wat het gunstigste is voor mijn portemonnee, dan wel het minst ongunstig voor mijn portemonnee. Als dat 'groen' is, prima, als dat iets anders is dan groen, net zo prima. Ik geef geen fluit om het milieu. Echt he-le-maal niks.
Ja, dat had ik helemaal fout. Daar hebben we het al eerder over gehad en dat had ik moeten weten. Geld is alles voor jou. Ik zal het onthouden.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:05:02 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_216773296
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat had ik helemaal fout. Daar hebben we het al eerder over gehad en dat had ik moeten weten. Geld is alles voor jou. Ik zal het onthouden.
Het maakt mij niet uit wat jij wel of niet onthoud, maar wat me wél een goed idee lijkt is dat je, als je je frustratie wil uiten, me gewoon in DM/PM opzoekt, in plaats van offtopic te gaan omdat jij het niet kunt laten om proberen je gram te halen.
pi_216773412
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat is gewoon van de zotte, maar dat is wel hoe het werkt. Mijn vrouw moest (lees; wilde) een andere auto en ik dacht toen nog van neem dan mijn auto mee als het kan, want dan rijdt dat ding meer, maar ja, dat levert dan wel weer beperkingen op als je beiden ergens heen moet dus die vlieger ging niet op.
Het is dat ik echt altijd Europees ga met lease. Daarom nu ook BMW als EV. Maar als Chinese of Koreaanse EVs straks massaal bidirectioneel kunnen laden en Europese niet, dan ga ik ook nog wel een rekensommetje maken.

Overigens is twee EVs met 1 laadpaal nog wel een dingetje met Eneco en twee werkgevers.
Je zou toch denken dat dat gewoon simpel in de software van de laadpaal zit, met welke druppel je de laadpaal activeert.
Maar het liefst zouden ze dan twee laadpalen op de oprit zetten. En daar heb ik helemaal geen zin in.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216773508
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het maakt mij niet uit wat jij wel of niet onthoud, maar wat me wél een goed idee lijkt is dat je, als je je frustratie wil uiten, me gewoon in DM/PM opzoekt, in plaats van offtopic te gaan omdat jij het niet kunt laten om proberen je gram te halen.
Tja, we zijn allemaal anders. Dat vinden sommige mensen moeilijk te bevatten, omdat zij geweldig zijn en iedereen die het niet met hun eens is dus een domme sukkel die er niets van begrijpt.

Kijk naar Trump. De grootste en beste, die de wereld vertelt wat een debiel Zelenskyy wel niet is om zijn land plat te laten bombarderen en dat hij dat wel even recht gaat zetten. En dat wordt door veel mensen met groot gejuich ontvangen.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:14:14 #65
16180 crew  CoolGuy
pi_216773518
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is dat ik echt altijd Europees ga met lease. Daarom nu ook BMW als EV. Maar als Chinese of Koreaanse EVs straks massaal bidirectioneel kunnen laden en Europese niet, dan ga ik ook nog wel een rekensommetje maken.

Overigens is twee EVs met 1 laadpaal nog wel een dingetje met Eneco en twee werkgevers.
Je zou toch denken dat dat gewoon simpel in de software van de laadpaal zit, met welke druppel je de laadpaal activeert.
Maar het liefst zouden ze dan twee laadpalen op de oprit zetten. En daar heb ik helemaal geen zin in.
Dat is wel bijzonder, want ik heb een laadpaal met 3 passen. 2 daarvan zaten bij de laadpaal, en die gebruik ik dus niet, en dan nog een pas van de LM. Die pas moest handmatig worden aangemeld bij die laadpaaltoko, want anders accepteerde die paal hem niet.

Maar op diezelfde manier kan ik ook nog een 4e pas aanmelden als ik dat wil, en volgens mij is dat dan niet zo relevant van welke LM die pas wel of niet is. Maar, is hier verder hoe dan ook niet relevant omdat mijn vrouw gewoon privé een auto rijdt, en dat is dus geen EV.

En dat is dan nog even los van dat ik te weinig overschot heb om een 2e EV te laten rijden, dus dan had ik weer meer panelen moeten gaan bijleggen, etc etc.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:15:00 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_216773532
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tja, we zijn allemaal anders. Dat vinden sommige mensen moeilijk te bevatten, omdat zij geweldig zijn en iedereen die het niet met hun eens is dus een domme sukkel die er niets van begrijpt.

Kijk naar Trump. De grootste en beste, die de wereld vertelt wat een debiel Zelenskyy wel niet is om zijn land plat te laten bombarderen en dat hij dat wel even recht gaat zetten. En dat wordt door veel mensen met groot gejuich ontvangen.
Zoals ik al zei; zoek PM/DM op, maar die persoonlijke rants kunnen gewoon prima uit om het even uit welk topic dan ook blijven.
pi_216773701
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is wel bijzonder, want ik heb een laadpaal met 3 passen. 2 daarvan zaten bij de laadpaal, en die gebruik ik dus niet, en dan nog een pas van de LM. Die pas moest handmatig worden aangemeld bij die laadpaaltoko, want anders accepteerde die paal hem niet.

Maar op diezelfde manier kan ik ook nog een 4e pas aanmelden als ik dat wil, en volgens mij is dat dan niet zo relevant van welke LM die pas wel of niet is. Maar, is hier verder hoe dan ook niet relevant omdat mijn vrouw gewoon privé een auto rijdt, en dat is dus geen EV.

En dat is dan nog even los van dat ik te weinig overschot heb om een 2e EV te laten rijden, dus dan had ik weer meer panelen moeten gaan bijleggen, etc etc.
Bij de tweede leaseauto ook gekeken voor EV, kwam er meteen in de offerte een laadpaal plus aansluiting bij. En toen we contact opnemen dat er al een laadpaal was, van een ander leasecontract, werd daar nogal moeilijk over gedaan. Want ja, andere maatschappij. Pas na het aflopen van het eerste leasecontract is de laadpaal van jezelf. Daarvoor is die onderdeel van dat lease contract.

Het is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. Alsof deze vraag nooit voorgekomen is. :')

Maar goed. Die andere auto is sws benzine geworden. Dus we hebben het niet verder uitgediept.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216773717
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Iedereen heeft panelen omdat het geld oplevert. Als ze niks op zouden leveren zou niemand er aan beginnen.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:26:15 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_216773807
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Bij de tweede leaseauto ook gekeken voor EV, kwam er meteen in de offerte een laadpaal plus aansluiting bij. En toen we contact opnemen dat er al een laadpaal was, van een ander leasecontract, werd daar nogal moeilijk over gedaan. Want ja, andere maatschappij. Pas na het aflopen van het eerste leasecontract is de laadpaal van jezelf. Daarvoor is die onderdeel van dat lease contract.

Het is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. Alsof deze vraag nooit voorgekomen is. :')

Maar goed. Die andere auto is sws benzine geworden. Dus we hebben het niet verder uitgediept.
Ja, en je hebt hoe dan ook al geen overschot, dus het maakt voor jou in die zin toch al niet uit. :P
pi_216773915
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, en je hebt hoe dan ook al geen overschot, dus het maakt voor jou in die zin toch al niet uit. :P
Straks wel hè. Met die terugleverkosten. Dan maakt het wel uit. :{
En dat thuisladen is gewoon wel heel lekker. Je eigen pompstation voor de deur. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:34:53 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_216773975
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Straks wel hè. Met die terugleverkosten. Dan maakt het wel uit. :{
En dat thuisladen is gewoon wel heel lekker. Je eigen pompstation voor de deur. :D
Ja, dán wel. Inderdaad, dat is wel ideaal. Gewoon inprikken en gaan, altijd een volle auto. Maar inderdaad, als jij straks aan de TLK komt, ja, dan gaat het wel uit maken. Wanneer gaat dat zijn?
pi_216774133
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dán wel. Inderdaad, dat is wel ideaal. Gewoon inprikken en gaan, altijd een volle auto. Maar inderdaad, als jij straks aan de TLK komt, ja, dan gaat het wel uit maken. Wanneer gaat dat zijn?
Het energiecontract?
Drie jaar contract afgesloten iets voor jou. Want jij en ik hebben er toen uitgebreid over gesproken hier op fok. Idem over onze EVs.
Augustus of september 2026, loopt die af hier, uit mijn hoofd. Dus jij moet ook rond die tijd zitten. Denk ik?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 23:42:51 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_216774215
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Her energiecontract?
Drie jaar contract afgesloten iets voor jou. Want jij en ik hebben er toen uitgebreid over gesproken hier op fok. Idem over onze EVs.
Augustus of september 2026, loopt die af hier, uit mijn hoofd. Dus jij moet ook rond die tijd zitten. Denk ik?
Ja, dan zitten we inderdaad dicht bij elkaar. Dus die TLK zijn voorlopig nog even toekomstmuziek, maar goed, dat het er een keer aan komt lijkt me duidelijk.
pi_216774284
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dan zitten we inderdaad dicht bij elkaar. Dus die TLK zijn voorlopig nog even toekomstmuziek, maar goed, dat het er een keer aan komt lijkt me duidelijk.
Sws dat salderen weg in 2026.
Wat ga jij daarvan merken?
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 20 februari 2025 @ 23:49:24 #75
110987 ErwinRommel
pi_216774356
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Stem rechts!
Wat is "rechts"?
  Moderator vrijdag 21 februari 2025 @ 00:02:44 #76
16180 crew  CoolGuy
pi_216774486
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Sws dat salderen weg in 2026.
Wat ga jij daarvan merken?
Dat weet ik nog niet, want ik weet nog niet wat die 'redelijke vergoeding' gaat zijn, maar ik vermoed dat de TLK gewoon met hetzelfde bedrag opgehoogd gaan worden.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 00:08:38 #77
110987 ErwinRommel
pi_216774528
quote:

[..]

15-02-2012

Het is nix nieuws.

Ik snap wat je bedoeld. Helaas is mij energie om inhoudelijk te reageren op. Ben gewoon moe. Moe van van dit overheidsbeleid. Moe om alles maar te moeten slakken als een spermaslet. Zo ziet de overheid de maatschappij. Slakken of stikken.
En dar terwijl ze zelf in weelde baden.luxe lunches genietten etc etc...en voor de pers nietszeggende woorden uitdraaien om later om een nietszeggend project met volle eer te kraaien.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 00:12:10 #78
110987 ErwinRommel
pi_216774541
quote:

[..]

15-02-2012

Het is nix nieuws.

Ik snap wat je bedoeld. Helaas is mij energie om inhoudelijk te reageren op. Ben gewoon moe. Moe van van dit overheidsbeleid. Moe om alles maar te moeten slakken als een spermaslet. Zo ziet de overheid de maatschappij. Slakken of stikken.
En dar terwijl ze zelf in weelde baden.luxe lunches genietten etc etc...en voor de pers nietszeggende woorden uitdraaien om later om een nietszeggend project met volle eer te kraaien.
quote:

[..]
"Je moet niks"?
Als ik niks doe dan word ik gestraft. Door die struikrovers van de belastingdienst.
Kijk, day jij jouw schaapjes op het droge hebt wil niet zeggen dat iedereen dat ook heeft.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 00:30:23 #79
110987 ErwinRommel
pi_216774601
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan, maar goed, stel dat ik straks in een jaar 400 euro aan energie moet gaan betalen. Dat is dus ¤ 33,3 euro per maand. Waar hebben we het over. :P
Meen jij dit nu serieus? Sorry hoor, hoeveel verdien jij per maand?
¤1400 netto inkomsten, huur ¤646, ¤180 zorgpremie, gwl; ¤260, andere kosten laat ik maar ff buiten beschouwing.
Ik zeg het niet graag. Ik heb vele jaren Nederland gediend. Waarvan 10 jaar krijgsmacht. Eigen keuze en graag gedaan. Daarna terugkomen in maatschappij. Mooi. Geld verdienen. Wat denk je? .......mag jijzelf invullen.
Lang verhaal kort: je wordt genaaid. Door die struikrovers van de overheid al dan niet door zgn. verplichtingen die j3 zou moeten hebben mbt belastingdienst.
  Moderator vrijdag 21 februari 2025 @ 08:28:29 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_216775764
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 00:30 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
¤1400 netto inkomsten, huur ¤646, ¤180 zorgpremie, gwl; ¤260, andere kosten laat ik maar ff buiten beschouwing.
Ik zeg het niet graag. Ik heb vele jaren Nederland gediend. Waarvan 10 jaar krijgsmacht. Eigen keuze en graag gedaan. Daarna terugkomen in maatschappij. Mooi. Geld verdienen. Wat denk je? .......mag jijzelf invullen.
Lang verhaal kort: je wordt genaaid. Door die struikrovers van de overheid al dan niet door zgn. verplichtingen die j3 zou moeten hebben mbt belastingdienst.
Ja dat bedoel ik dus. Gwl reken jij 260 euro voor. Dan zeg ik, laat me met terug leverkosten straks 33 euro per maand moeten betalen aan energie. Dat is toch een lachertje tovde 260 euro waar jij mee rekent voor energie?
  vrijdag 21 februari 2025 @ 09:11:05 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216776119
Ik betaal nu idd inclusief terugleverkosten ¤ 34 per maand, en ¤ 22 per maand voor water, dus dat is ¤ 56 per maand aan gwl.

Zeg maar bijna 22% van de ¤ 260 die hierboven genoemd is, dus ja, ik vind het ook wel best.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 21 februari 2025 @ 09:22:48 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216776279
Ik snap ook niet waar die ¤ 1.400 netto inkomsten vandaan komt.
• Parttime baan? Want fulltime tegen minimumloon zit je al op zo'n ¤ 2.000 netto.
• AOW? Als alleenstaande zonder aanvullend pensioen zit je met ¤ 1.497,77 bijna op ¤ 1.500 netto.
• Bijstand? Dat kan, dat is ¤ 1.278,18 maar als je de huur en zorgpremie wel volledig rekent onbreekt er aan de inkomstenkant een behoorlijk bedrag, want bijstand betekent volledige huur- en zorgtoeslag en dat is meer dan ¤ 122 per maand.

Overigens geldt dat laatste ook voor de AOW'er zonder aanvullend pensioen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216776297
quote:

[..]
1400 netto inkomsten is een keuze.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 09:27:43 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216776347
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 09:24 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
1400 netto inkomsten is een keuze.
Hoeft niet, het kan ook WIA zijn, maar ook dan ontbreekt er eea aan toeslagen aan de inkomstenkant.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216776383
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 09:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoeft niet, het kan ook WIA zijn, maar ook dan ontbreekt er eea aan toeslagen aan de inkomstenkant.
Dus is het een keuze. Als je je toeslagen weigert aan te vragen ben je slachtoffer van je eigen onkunde.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 09:38:57 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216776518
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 09:29 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dus is het een keuze. Als je je toeslagen weigert aan te vragen ben je slachtoffer van je eigen onkunde.
Als het onkunde is dan kun je iemand moeilijk verwijten het niet te hebben gedaan, laat staan stellen dat het een keuze is.
Als je iets weigert aan te vragen waar je wel recht op hebt dan is dat geen onkunde maar pure eigenwijsheid.

Ik verwacht overigens niet dat dat het geval is maar dat de user in kwestie of maar een lukraak bedrag aan inkomen genoemd heeft, of bewust de toeslagen "vergeten" is mee te rekenen terwijl hij de huur en zorgpremie wel volledig rekent.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216784957
quote:
16s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:49 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
Wat is "rechts"?
Een aantal jaar geleden had ik gezegd: alles aan de rechterkant vanaf het CDA. Maar tegenwoordig zijn alle partijen voor marktwerking, tegen nationalisatie en alleen Volt en de PvdD hebben nog een sociaal beleid. De SP is stuurloos, dus die reken ik niet mee.
pi_216785005
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 09:22 schreef Leandra het volgende:
Ik snap ook niet waar die ¤ 1.400 netto inkomsten vandaan komt.
• Parttime baan? Want fulltime tegen minimumloon zit je al op zo'n ¤ 2.000 netto.
• AOW? Als alleenstaande zonder aanvullend pensioen zit je met ¤ 1.497,77 bijna op ¤ 1.500 netto.
• Bijstand? Dat kan, dat is ¤ 1.278,18 maar als je de huur en zorgpremie wel volledig rekent onbreekt er aan de inkomstenkant een behoorlijk bedrag, want bijstand betekent volledige huur- en zorgtoeslag en dat is meer dan ¤ 122 per maand.

Overigens geldt dat laatste ook voor de AOW'er zonder aanvullend pensioen.
Dat heb ik ook: in de bijstand met een eigen huis (appartement, ~100k waard volgens de bank, de hypotheek is hoger). Je krijgt een paar tientjes hypotheekrenteaftrek en moet extra belasting betalen.
pi_216786081
quote:
16s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:49 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
Wat is "rechts"?
Nationalistisch ingestelde mannen die alles begrenst willen.
pi_216786598
quote:

[..]
Je huur is exclusief huurtoeslag, je zorg premie is exclusief zorgtoeslag. Misschien kan je nog extratjes uit de gemeente verkrijgen. Daarnaast 180 euro aan zorgpremie is meer dan het basispakket dat is een eigen keuze.
pi_216788499
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:22 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Iedereen heeft panelen omdat het geld oplevert. Als ze niks op zouden leveren zou niemand er aan beginnen.
Niet per se omdat het geld oplevert, wel dat het geld bespaart. Dat het geld kost is te belachelijk voor woorden, maar de overheid zag dat het goed was, dus is het zo.
pi_216788778
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 21:15 schreef Brembo het volgende:

[..]
Je huur is exclusief huurtoeslag, je zorg premie is exclusief zorgtoeslag. Misschien kan je nog extratjes uit de gemeente verkrijgen. Daarnaast 180 euro aan zorgpremie is meer dan het basispakket dat is een eigen keuze.
Niet iedereen in de bijstand is gelijk. Tegenwoordig wordt bijna iedereen daar in gedumpt.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 23:18:55 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216788797
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 21:15 schreef Brembo het volgende:

[..]
Ook mbt de hogere zorgpremie kan er wel sprake van zijn dat het echt nodig is wegens fysieke beperkingen, dus dan kun je wel weer "eigen keuze" roepen, maar de kans is groot dat het dan nog steeds de beste keuze voor iemand is omdat daarmee sommige medisch noodzakelijke zaken wel vergoed worden die anders niet vergoed zouden worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217854837
Frontpage: Vanaf 2027 mogelijk betalen voor terugleveren zonnestroom
quote:
Vanaf 2027 vervalt de salderingsregeling. Zonnepaneeleigenaren krijgen dan een vergoeding van minimaal 50% van het leveringstarief voor stroom die ze terugleveren aan het net. Drie jaar later mag de energieleverancier zelf bepalen hoeveel hij betaalt. Tegelijk mogen energieleveranciers kosten rekenen voor het terugleveren van stroom, en die kosten mogen zelfs hoger zijn dan de vergoeding. Daardoor kan het huishoudens dus straks netto geld kosten als ze stroom aan het net leveren in plaats van die zelf te gebruiken.
Negatieve stroomprijzen komen vooral voor in de middag gedurende de zonnige maanden, met een thuisbatterij kan men dat probleem ondervangen. De ontwikkeling van batterijen gaat stormachtig, de prijzen dalen en de capaciteit neemt toe. Probleem zal vooral zijn het laten installeren van thuisbatterijen met een grote capaciteit. Er zijn al stekker-batterijen beschikbaar met geringe capaciteit die geen installateur benodigen, maar voor velen is dat vermoed ik onvoldoende t.a.v. hun verbruik.
pi_217855286
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Negatieve stroomprijzen komen vooral voor in de middag gedurende de zonnige maanden, met een thuisbatterij kan men dat probleem ondervangen. De ontwikkeling van batterijen gaat stormachtig, de prijzen dalen en de capaciteit neemt toe. Probleem zal vooral zijn het laten installeren van thuisbatterijen met een grote capaciteit. Er zijn al stekker-batterijen beschikbaar met geringe capaciteit die geen installateur benodigen, maar voor velen is dat vermoed ik onvoldoende t.a.v. hun verbruik.
Ik mag hopen dat de wetgever toch gaat ingrijpen dat de prijs voor consumenten bij teruglevering niet negatief mag worden.

Je krijgt straks niemand meer gemotiveerd om te verduurzamen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217855408
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat de wetgever toch gaat ingrijpen dat de prijs voor consumenten bij teruglevering niet negatief mag worden.

Niet eens, omdat er een alternatief bestaat, zoals het aanschaffen van een thuisbatterij. Was er geen alternatief, een onbetaalbaar kostbaar alternatief of een niet te voorzien probleem op korte termijn is er een rol voor de overheid in te grijpen. Daar is mijnsinziens geen sprake van in dit geval.
pi_217855587
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet eens, omdat er een alternatief bestaat, zoals het aanschaffen van een thuisbatterij. Was er geen alternatief, een onbetaalbaar kostbaar alternatief of een niet te voorzien probleem op korte termijn is er een rol voor de overheid in te grijpen. Daar is mijnsinziens geen sprake van in dit geval.
Thuisbatterij is nog altijd economisch gezien niet echt levensvatbaar.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:40:59 #98
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217855617
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wachten op een batterijtoeslag. Als er veel vraag naar stroom is en je levert stroom gaan ze dat extra belasten. Want anders kunnen ze niet verdienen.

Energiemaatschappijen gewoon opheffen. Ze dienen geen enkel nut.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:50:04 #99
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217855660
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:40 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wachten op een batterijtoeslag. Als er veel vraag naar stroom is en je levert stroom gaan ze dat extra belasten. Want anders kunnen ze niet verdienen.

Energiemaatschappijen gewoon opheffen. Ze dienen geen enkel nut.
woningbouwverenigingen opheffen dan, dat zijn oplichters
ze moeten minstens de huurtoeslag vergoeden aan de staat
degene die ik gevolgd heb die hebben allemaal 75% eigen vermogen en slechts 25% vreemd vermogen

dat maal 2.000.000 woningen met 200.000 WOZ waarde x 75% is 300 miljard eigen vermogen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217855832
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat klinkt heel leuk maar is verre van haalbaar.
Ook zitten de brandweer diensten hier niet op te wachten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_217856019
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
pi_217868315
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
pi_217868319
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Maar hoe weet die accu wanneer hij moet laden of ontladen? Een knop?
pi_217868323
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Thuisbatterij is nog altijd economisch gezien niet echt levensvatbaar.
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
pi_217868337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er een app bij komt die stuurt op de dynamische stroomprijs en de wensen/verbruikspatroon van de gebruiker.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:12:15 #106
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868344
quote:

[..]
Heeft verbinding met je P1 meter.
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
pi_217868354
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil goed te maken.
Via welk protocol?
pi_217868360
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat de stekker accu voor veel mensen meer zin heeft dan de systemen die geïnstalleerd moeten worden. De overbrugging van de nacht is waar het vooral om gaat. En mensen verbruiken helemaal niet zoveel gedurende de nacht (tenzij een EV, of een warmtepomp).

Verwacht ook nog wel dat er goedkopere alternatieven komen. En dat zal ook wel moeten, want anders is de terugverdientijd een probleem.

Veel mensen zijn al prima geholpen met 6 kWh. Komen de meesten prima mee de nacht door.
pi_217868367
quote:

[..]
Via de P1 meter.
pi_217868394
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Via de P1 meter.
Via welk protocol?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:40 #111
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868422
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Via welk protocol?
wifi
pi_217868438
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
Maar dat zie ik niet gebeuren. Beide leveranciers die al hun prijzen bekend hebben gemaakt laten dat ook zien.

En dan nog: het is goedkoper om er iets tussen te zetten waarmee je de boel kan uitschakelen...
pi_217868507
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:23 schreef kibo het volgende:

[..]
wifi
quote:
Data Transmission: Through the P1 port, the smart meter sends real-time information about:
- Electricity consumption: kWh usage at different times of the day.
- Electricity production: If the household has solar panels, the meter can show how much electricity is being generated.
- Gas consumption: The smart meter can also relay information from a connected gas meter.
- Tariff information: Data on which tariff is active (peak or off-peak rates).
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:42:19 #114
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217868596
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217868816
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:42 schreef BlaZ het volgende:
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Je mag nu nog salderen...
pi_217869079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mag nu nog salderen...
Kost alleen geld..
  vrijdag 6 juni 2025 @ 19:44:04 #117
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217869233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
Met batterij degradatie zou ik 5 kwh doen maar dan heb je het wel gehad. Die stekkeraccus zoals van himewizzard zijn vaak echter beperkt en kunnen maar 800w terugleveren.
pi_217869352
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
pi_217869453
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

vrijdag 6 juni 2025 @ 20:10:06 #120
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Voorheen Post ID 101472
pi_217869564
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

Ja, maar als ze al een interface hebben is die waarschijnlijk specifiek voor dat apparaat/merk en zonder API. Dat een slimme meter wel een standaard interface heeft, wist ik niet. En al helemaal niet dat die draadloos is.

Zonder API is het een hoop werk om een interface te maken. Dan is het waarschijnlijk ook een stuk eenvoudiger om te kijken of er een stekkertje in past, liefst I2C, SPI of JTAG. Anders is het waarschijnlijk het eenvoudigste de app te debuggen.
pi_217869647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:10 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-06-2025 20:31:15 ]
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:34:04 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217869731
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:36:16 #124
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869748
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.

Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Voorheen Post ID 101472
pi_217869776
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.

Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
pi_217869799
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:34 schreef Leandra het volgende:
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
pi_217869814
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:36 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.

Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:48:22 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217869849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217869882
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.
Ja, met een 3-fase omvormer voor je zonnepanelen zou dat werken.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:52:12 #130
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869890
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.

Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.

Ik gebruik geen HA dus het precieze weet ik er niet van.
Voorheen Post ID 101472
pi_217869898
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:52 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.

Ik gebruik geen HA dus het precieze weet ik er niet van.
Ik ga het eens uittesten.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:54:36 #132
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869908
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?
Wat zijn de goedkope accu's en nee ik denk niet dat er in Nederland accu's verkocht worden met nep CE keurmerk. Of je moet op Alliexpres gaan shoppen ofzo.
Voorheen Post ID 101472
pi_217870062
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 21:21:01 #134
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217870134
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 21:12 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.
Ja dat tijdvak houd ik ook aan voor grootverbruikers. Er zijn ook verschillende apps voor op de telefoons met de actuele marktprijzen, vanaf augustus ga ik naar een dynamisch contract en ga ik me daar meer mee bezig houden.
Voorheen Post ID 101472
pi_217871735
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:31 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kost alleen geld..
Hoezo kost salderen geld?
pi_217872367
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 00:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hoezo kost salderen geld?
Je betaalt terugleverkosten.
pi_217872407
Vreemd want Essent gaat vanaf 1 juli dramatisch de terugleververgoeding verhogen, van 0.055 naar 0,155.
pi_217872418
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die accu kan op 2 of 3 fasen werken, afhankelijk van het type.
De 3 fasen versie moet dan inderdaad wel een aanpassing in de woning hebben om hem aan te kunnen sluiten..
pi_217872425
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vreemd want Essent gaat vanaf 1 juli dramatisch de terugleververgoeding verhogen, van 0.055 naar 0,155.
Dat is heel netjes van ze.
pi_217875286
quote:
Stroom met dalkorting overdag in opkomst: auto laden als zon schijnt goedkoper

Na kleinere energieleveranciers komt nu Eneco met een daltarief voor het stroomverbruik overdag. Waar van oudsher de stroom 's nachts goedkoper was en het loonde om dan een wasje te draaien, wordt de spits mijden nu ook 's middags interessant.
Eneco start in augustus met het aanbieden van het jaarcontract met nieuwe daluren. Klanten die het contract afsluiten krijgen dan 30 procent korting op de stroomprijs, exclusief btw en energiebelasting. Dat tarief geldt van 22.00 tot 5.00 uur en tussen 10.00 en 17.00 uur.

Eneco is niet de eerste daarmee. Vorig jaar begon Greenchoice met een lager stroomtarief overdag. Budget Energie biedt zelfs gratis stroomuren overdag aan, maar alleen in de weekenden en in de zomer, wanneer zonnepanelen de meeste stroom opwekken, en er dus veel aanbod van stroom is. Wel is Eneco de eerste van de drie grote leveranciers (met Vattenfall en Essent)
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:14:11 #141
323876 michaelmoore
pi_217875293
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief contracten , geen vaste contracten meer of heel erg duur
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217875307
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief
Dat hebben dynamische contracten toch al :?
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:17:23 #143
323876 michaelmoore
pi_217875312
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat hebben dynamische contracten toch al :?
ik heb een vast contract tot eind 2027

quote:
Vast Groene Stroom
Looptijd: 3 jaar
Einddatum: 12 jan. 2028
Verlengbaar vanaf: 16 jul. 2027
quote:
Welkomstcadeau.
¤250 energiekorting
Uitbetaling rond 1 januari 2026
¤300 energiekorting
Uitbetaald rond 24 december 2024
quote:
Met dit termijnbedrag verwachten we dat je tussen ¤ 140 terugkrijgen en ¤ 60 bijbetalen zit.
met stroom verbruik nog steeds negatief

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 07-06-2025 12:22:37 ]
pi_217875745
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 07:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je betaalt terugleverkosten.
Ik niet, maar ok.
pi_217875832
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik niet, maar ok.
Nietszeggende reactie.
pi_217875918
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nietszeggende reactie.
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.

En dat bij sommige mensen er terugleverkosten berekend worden, prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen vast zit aan zo’n kutcontract. En dan heb je ook nog mensen die gewoon nog zo’n draaischijf hebben…
pi_217876752
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.

En dat bij sommige mensen er terugleverkosten berekend worden, prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen vast zit aan zo’n kutcontract. En dan heb je ook nog mensen die gewoon nog zo’n draaischijf hebben…
Ja, een typische Vem reactie.

Je hebt ook nog mensen die bij kaarslicht een boek lezen :O
pi_217877407
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 15:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, een typische Vem reactie.

Je hebt ook nog mensen die bij kaarslicht een boek lezen :O
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.

Ps: ik dacht dat jij op de man spelen niet kies vond...
pi_217878577
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.

Ps: ik dacht dat jij op de man spelen niet kies vond...
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.
Dat ben ik alleen als de terugleverkosten verdwijnen.

Ergo, salderen kost geld.
pi_217878666
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.
Dat ben ik alleen als de terugleverkosten verdwijnen.

Er zijn ook echt mensen die geen dynamisch contract hebben en toch geen terugleverkosten.

Je maakt de denkfout om te denken dat het contract wat jij hebt voor (vrijwel) iedereen geldt. Maar dat is niet zo. Zeker toen terugleverkosten kwamen hebben veel mensen met panelen contracten voor langere periodes vastgezet.

Er zijn bovendien nog steeds aanbieders die geen terugleverkosten rekenen.

Er zijn mensen die inderdaad een variabel contract hebben (wat afhankelijk van de situatie al dan niet voordelig kan zijn).

Er zijn mensen die nog een Ferrarismeter hebben (pas volgend jaar moet die verplicht verdwijnen).

Ergo: salderen kost geen geld. Eventueel kan terugleveren gepaard gaan met kosten, afhankelijk van je contract.
pi_217878876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 19:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er zijn ook echt mensen die geen dynamisch contract hebben en toch geen terugleverkosten.

Je maakt de denkfout om te denken dat het contract wat jij hebt voor (vrijwel) iedereen geldt. Maar dat is niet zo. Zeker toen terugleverkosten kwamen hebben veel mensen met panelen contracten voor langere periodes vastgezet.

Er zijn bovendien nog steeds aanbieders die geen terugleverkosten rekenen.

Er zijn mensen die inderdaad een variabel contract hebben (wat afhankelijk van de situatie al dan niet voordelig kan zijn).

Er zijn mensen die nog een Ferrarismeter hebben (pas volgend jaar moet die verplicht verdwijnen).

Ergo: salderen kost geen geld. Eventueel kan terugleveren gepaard gaan met kosten, afhankelijk van je contract.
Kom maar op, welke aanbieder heeft geen terugleverkosten bij een nieuw contract?

Ik wacht wel even.
pi_217881044
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kom maar op, welke aanbieder heeft geen terugleverkosten bij een nieuw contract?

Ik wacht wel even.
Sowieso alle aanbieders als je een modelcontract neemt.
pi_217881154
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 22:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Sowieso alle aanbieders als je een modelcontract neemt.
En verder?

Los van dat een modelcontract hogere kosten voor gas en elektra rekent en hogere leveringskosten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Wantie op 07-06-2025 22:58:56 ]
pi_217881198
Kap gewoon met die onzin. Laat je verzorgen door de staat
pi_217881543
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 22:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
En verder?

Los van dat een modelcontract hogere kosten voor gas en elektra rekent en hogere leveringskosten.

Jij blijft toch verdomd veel moeite hebben met toegeven dat je ongelijk hebt.

Als je per saldo niets verbruikt of zelfs wat teruglevert kan het gewoon een voordeliger optie zijn. En dan heb je dus nog de andere categorieën waarbij er geen terugleverkosten zijn.
  zondag 8 juni 2025 @ 00:27:33 #156
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217882070
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik wacht wel even.
Alle dynamische contracten.

Maar staak je wild geraas. Zodra de salderingsregeling afgeschaft is verdwijnen ook de terugleverkosten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 8 juni 2025 @ 00:33:07 #157
323876 michaelmoore
pi_217882122
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Maar staak je wild geraas. Zodra de salderingsregeling afgeschaft is verdwijnen ook de terugleverkosten.
ja dat denk ik ook

wel kans dat geen stuiver meer krijgt voor stroomlevering per saldo
dus dat je alle stroom zelf mag gebruiken
  zondag 8 juni 2025 @ 00:34:55 #158
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217882130
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief contracten , geen vaste contracten meer of heel erg duur
De volgende stap naar een volledig oncontroleerbare markt waarin alleen de elektraboeren snappen wat ze doen en de consument compleet het het bos in wordt gestuurd op de kosten.

Compleet onwerkbare situatie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 8 juni 2025 @ 00:57:40 #159
24533 ACT-F
pi_217882226
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat denk ik ook

wel kans dat geen stuiver meer krijgt voor stroomlevering per saldo
dus dat je alle stroom zelf mag gebruiken
Daar ben je mooi klaar mee als je dakbedekking uit zonnepanelen bestaat :')

pi_217882249
quote:
10s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daar ben je mooi klaar mee als je dakbedekking uit zonnepanelen bestaat :')

[ afbeelding ]
Waarom?
  zondag 8 juni 2025 @ 01:12:27 #161
24533 ACT-F
pi_217882258
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom?
Bij een negatieve elektriciteitsprijs moet je of alles zelf verbruiken of de panelen uitzetten. Daarvoor heb je die investering niet gedaan natuurlijk.
pi_217882266
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bij een negatieve elektriciteitsprijs moet je of alles zelf verbruiken of de panelen uitzetten. Daarvoor heb je die investering niet gedaan natuurlijk.
Maar dan maakt het niet uit je een dak van panelen hebt of panelen op je dak.

Dak van panelen is goedkoper dan panelen + pannen dus zo'n groot probleem is het ook weer niet.
  zondag 8 juni 2025 @ 02:02:08 #163
24533 ACT-F
pi_217882334
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan maakt het niet uit je een dak van panelen hebt of panelen op je dak.

Dak van panelen is goedkoper dan panelen + pannen dus zo'n groot probleem is het ook weer niet.
Het ging mij om de oppervlakte waarbij je tot aan het gaatje bent gegaan om zonlicht te vangen. Dat werkt straks tegen je.
  zondag 8 juni 2025 @ 02:40:31 #164
323876 michaelmoore
pi_217882387
quote:
12s.gif Op zondag 8 juni 2025 02:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het ging mij om de oppervlakte waarbij je tot aan het gaatje bent gegaan om zonlicht te vangen. Dat werkt straks tegen je.
graaf een zwembad en ga dat er mee verwarmen
pi_217882685
quote:

[..]

Nou, dat is niet wat de energiemaatschappijen zeggen..
pi_217882693
quote:

[..]

Nee, salderen zonder terugleverkosten is het goedkoopst.

Met dynamisch contract verkoop je stroom als het niets kost en koop je het tegen een hogere prijs terug.
pi_217883044
quote:

[..]
Niet per sé.

Als je werkt met meerdere losse omvormers kun je bv spelen met de hoeveelheid die je opwekt. Stel dat je 6 groepen van 12 panelen hebt. Dan heb je in de zomer op een mooie dag waarschijnlijk voldoende aan 1 groep. En in de wintermaanden heb je ze alle 6 aan.

Ev erbij om te laden met overschot.

Met de warmtepomp kun je ook heel goed pieken opvangen.
  zondag 8 juni 2025 @ 09:45:57 #168
24533 ACT-F
pi_217883091
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 08:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, dat is niet wat de energiemaatschappijen zeggen..
Dan begin je toch zelf een energiemaatschappij?
  zondag 8 juni 2025 @ 09:47:41 #169
24533 ACT-F
pi_217883104
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 08:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, salderen zonder terugleverkosten is het goedkoopst.

Met dynamisch contract verkoop je stroom als het niets kost en koop je het tegen een hogere prijs terug.
Goedkoopst voor wie? Iemand zonder panelen is het goedkoopst uit met een dynamisch contract.
pi_217883219
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 09:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Goedkoopst voor wie? Iemand zonder panelen is het goedkoopst uit met een dynamisch contract.
Dat zeg je in een topic dat gaat over terugleverkosten voor zonnepanelen.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:07:59 #171
24533 ACT-F
pi_217883290
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat zeg je in een topic dat gaat over terugleverkosten voor zonnepanelen.
Ja, want hoe denk jij goedkoper uit te zijn met een salderingsregeling zonder terugleverkosten? Dacht je soms dat energiemaatschappijen geld bij kunnen drukken?
pi_217883558
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ja, want hoe denk jij goedkoper uit te zijn met een salderingsregeling zonder terugleverkosten? Dacht je soms dat energiemaatschappijen geld bij kunnen drukken?
Hoezo moet ik me bekommeren over de energiemaatschappij?

En we hebben jarenlang een salderingsregeling gehad zonder terugleverkosten.

Dus doe niet net alsof zoiets nooit heeft bestaan.

Waar het hier om gaat is dat zelf je opgewekte energie gebruiken in de regel voordeliger is dan middels salderen op een later moment, vanweg de terugleverkosten.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:31:27 #173
323876 michaelmoore
pi_217883583
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

En we hebben jarenlang een salderingsregeling gehad zonder terugleverkosten.

Dus doe niet net alsof zoiets nooit heeft bestaan.

Waar het hier om gaat is dat zelf je opgewekte energie gebruiken in de regel voordeliger is dan middels salderen op een later moment, vanweg de terugleverkosten.
gehad

energiemaatschappijen zoeken klanten waar men het meest aan kan verdienen
  Official ESF Kreviewer zondag 8 juni 2025 @ 10:35:55 #174
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217883612
Hier komt de gemiddelde Nederlander toch niet meer uit. Als je nu een nieuw contract wil afsluiten, ben je dagen aan het uitpluizen waarom de 1 nu wel of niet duurder is dan de ander en op welk vlak je al dan niet genaaid wordt.

Het is zo ingewikkeld en duur gemaakt dat het verboden zou moeten worden wat mij betreft.
Jammer dat we in Nederland als consumenten geen daadkracht kunnen tonen met een grootschalige staking oid.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:47:56 #175
24533 ACT-F
pi_217883669
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:26 schreef Wantie het volgende:
Dat geldt ook in omgekeerde richting: waarom zou de energiemaatschappij zich moeten bekommeren om jouw belangen? Als het niet bevalt dan hoepel je maar op of begin je eigen energiemaatschappij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217883705
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:35 schreef Kreator het volgende:
Hier komt de gemiddelde Nederlander toch niet meer uit. Als je nu een nieuw contract wil afsluiten, ben je dagen aan het uitpluizen waarom de 1 nu wel of niet duurder is dan de ander en op welk vlak je al dan niet genaaid wordt.

Het is zo ingewikkeld en duur gemaakt dat het verboden zou moeten worden wat mij betreft.
Jammer dat we in Nederland als consumenten geen daadkracht kunnen tonen met een grootschalige staking oid.
Ik zou zeggen, zet een vergelijkingssite op :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217883752
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat geldt ook in omgekeerde richting: waarom zou de energiemaatschappij zich moeten bekommeren om jouw belangen? Als het niet bevalt dan hoepel je maar op of begin je eigen energiemaatschappij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De stelling was dat stroomverbruik via saldering geld kost.

Niet meer en niet minder.
pi_217883756
quote:

[..]
Dat oppervlakte bepaalt alleen de opwek, niet de teruglevering, daar gaat je omvormer over.
pi_217883765
Ik heb een hele simpele oplossing en dat is gewoon uitzetten. Ik heb geen optie om niet terug te leveren. Jammer maar het is niet anders.
pi_217883772
quote:
Nederland gebruikt steeds meer duurzame energie

Een vijfde van het Nederlandse energieverbruik was duurzaam in 2024
Het gebruik van hernieuwbare energie in Nederland is vorig jaar opnieuw gestegen, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Inmiddels is 19,8 procent van het totale energieverbruik hernieuwbaar. Bij stroomverbruik is dat zelfs de helft.

Investeringen in duurzame energie twee keer zo hoog als in gas en olie
De wereldwijde investeringen in duurzame energie komen dit jaar naar verwachting uit op 2,2 biljoen dollar (ruim 1,9 biljoen euro). Dat is twee keer zoveel als de uitgaven aan fossiele projecten voor bijvoorbeeld olie en gas. Dat blijkt uit cijfers van het International Energy Agency (IEA).

Bij duurzame projecten gaat het om onder meer zonneparken en windmolens. Maar ook om batterijen, uitbreidingen van het stroomnet of investeringen in waterstofcentrales. Het IEA schaart kernenergie ook onder schone bronnen.

Volgens de onderzoekers komt de groei van groene investeringen niet alleen door de wens om schadelijke uitstoot terug te dringen. Landen willen ook graag voorzien in hun eigen energiebehoefte. Dit komt vooral door toenemende geopolitieke spanningen
pi_217883813
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:08 schreef Chadi het volgende:
Ik heb een hele simpele oplossing en dat is gewoon uitzetten. Ik heb geen optie om niet terug te leveren. Jammer maar het is niet anders.
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopen ;)

zondag 8 juni 2025 @ 11:15:52 #182
24533 ACT-F
pi_217883820
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

Alles kost geld. Het enige verschil is of het uit de breedte of lengte komt.
pi_217883827
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschoven ;)
pi_217883848
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.

Ze dulden gewoon geen concurrentie.

In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.

En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.

En dat laatste wordt nu hard ontmoedigd.
pi_217883849
Het idee achter een dynamische prijs voor producten en diensten is, dat door de marktwerking het aanbod word afgestemd op de vraag. Nou werkt dat eigenlijk alleen zonder subsidies, als alle betrokkenen goed op de hoogte zijn en als ze kans hebben te reageren. Dus prijzen die continu blijven fluctueren zijn daar geen geweldige toepassing voor. Dan wordt het al snel een kansspel, zoals de aandelenmarkt. En nergens in die definitie staat dat de afnemer of producent daar automatisch voordeel van moet hebben zonder daar actief mee bezig te zijn. Zeker niet als je dat allebei tegelijkertijd kunt zijn en er niet continu bovenop wilt gaan zitten.

Daarom hakken we die prijs in tijdsegmenten en proberen we hem van te voren te voorspellen, zodat de productie en afname daar op kunnen worden aangepast. Als producent moet je je zonnepanelen dus aan zetten als ze geld opleveren en uit als ze geld kosten. Helaas zijn de opbrengsten tegenwoordig omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid die ze produceren. Je gaat er dus niets aan verdienen, je kunt hoogstens de kosten beperken door ze op tijd uit te zetten.

Kortom, zolang de energieleveranciers er geld aan willen verdienen, ga je er niets aan overhouden. Zodra de salderingsregeling vervalt, mag je bij teruglevering de overblijvende negatieve marktprijs betalen, inclusief wat het hun kost. Hetzelfde heb je natuurlijk bij windturbines, maar die hebben de meeste consumenten niet. Het is dus alleen bruikbaar voor eigen gebruik, via een accu en je energieverbruik daarop af te stemmen.

De eerste opzet van het klimaatakkoord kende vier scenario's, waarbij het regionale scenario er van uitging dat we ons energieverbruik met 55% terug zouden brengen en het globale scenario dat we alle energie in de vorm van elektriciteit en waterstof van onze buren gingen kopen. Maar alle scenario's vereisen marktwerking, waarbij er dus geen ruimte is voor de grootschalige productie van zonne- en windenergie. Waardoor de "marktwerking" feitelijk bestaat uit het herverdelen van grote subsidies en prijsgaranties. En voor particulieren zetten ze die binnenkort af.
pi_217883872
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.

Ze kunnen gewoon goede subsidies bedingen. Het ontmoedigen van het terugleveren door consumenten is natuurlijk ook niet slecht voor de winstgevendheid daarvan.

Maar over het algemeen valt er zonder opslag straks niets meer te verdienen aan wiebelstroom.
pi_217883874
Als je een solar installatie hebt met omvormers die kunnen beschadigen bij plots uitzetten is het mogelijk een optie om de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden je panelen al uit te zetten, immers 's nachts zetten de omvormers nauwelijks vermogen om en is de kans op schade geringer.
pi_217883928
quote:

In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.

En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.

Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…
pi_217883959
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn ;)
pi_217883984
quote:

Dat zou samen al bijna genoeg zijn voor de avondpiek. Ergo: allemaal op loopafstand van je werk gaan wonen (of thuiswerken) en rond de middag warm eten en siësta.
pi_217883996
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn ;)
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.
pi_217884029
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bij die parken staan amper tot geen batterijen op dit moment.
Maar het is wel in opkomst.
pi_217884048
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.
Als een bedrijf het doet krijgen ze sowieso investerings aftrek, dus in dat opzicht hebben ze al een voordeel t.o.v. particulieren. Daarnaast betreft het een totaal andere klasse batterijen dan die voor particulieren. Grootafnemers kunnen nu eenmaal makkelijker lager prijzen bedingen dan een particulier.
  zondag 8 juni 2025 @ 11:42:33 #194
323876 michaelmoore
pi_217884061
quote:

Ja er is teveel , het is veel te hard gegaan of er is geen accu backup aangelegd

men heeft last van al die stroom , het is de oorzaak van de netcongestie
pi_217884071
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopen ;)

Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkant
  zondag 8 juni 2025 @ 11:44:41 #196
323876 michaelmoore
pi_217884087
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

Daarom hakken we die prijs in tijdsegmenten en proberen we hem van te voren te voorspellen, zodat de productie en afname daar op kunnen worden aangepast. Als producent moet je je zonnepanelen dus aan zetten als ze geld opleveren en uit als ze geld kosten. Helaas zijn de opbrengsten tegenwoordig omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid die ze produceren. Je gaat er dus niets aan verdienen, je kunt hoogstens de kosten beperken door ze op tijd uit te zetten.

op zaterdag middag de was doen en de droger en de afwas machine en dat kan best
pi_217884109
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:43 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkant
De omvormer krijgt dan dus een klap als die plots zijn vermogen niet langer kwijt kan, zie YT video. Als je het uitzet, doe het dan de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden.
  zondag 8 juni 2025 @ 12:02:24 #198
24533 ACT-F
pi_217884214
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschoven ;)
Dit dus.
  zondag 8 juni 2025 @ 12:06:14 #199
24533 ACT-F
pi_217884240
quote:

Als je de mogelijkheden van SDE-subsidies weet uit te buiten dan levert dat nog steeds geld op. En die subsidies betaal jij...
pi_217884848
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 12:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit dus.
Altijd de consument.
pi_217885071
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Altijd de consument.
Ja. Maar vooral de mensen zonder zonnepanelen op hun dak. Je kunt er dan nog over discussiëren of die terug verdiend moeten kunnen worden, want de regering heeft ze natuurlijk wel een lekkere worst voorgehouden. Alhoewel dat ook kwam door hoe de oude stroommeters werken. Het is zo gegroeid en ze hebben elkaar meegesleept.
pi_217885202
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Maar vooral de mensen zonder zonnepanelen op hun dak. Je kunt er dan nog over discussiëren of die terug verdiend moeten kunnen worden, want de regering heeft ze natuurlijk wel een lekkere worst voorgehouden. Alhoewel dat ook kwam door hoe de oude stroommeters werken. Het is zo gegroeid en ze hebben elkaar meegesleept.
Zonder terugverdientijd is er geen incentive om zonnepanelen te kopen.

Of dat binnen 5-10 jaar moet is natuurlijk een andere discussie.
pi_217885227
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zonder terugverdientijd is er geen incentive om zonnepanelen te kopen.

Of dat binnen 5-10 jaar moet is natuurlijk een andere discussie.
Ja. Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt? Alhoewel we eigenlijk met die vraag hadden moeten beginnen. Maar ja, gratis energie en groen, wie wil dat nou niet? En zo'n buitenkansje ga je het bedrijfsleven natuurlijk niet ontzeggen als rechtse regering.
pi_217885521
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt?
Waarom niet?
Er worden ook mega zonneparken aangelegd.
Op het dak neemt het geen ruimte in.

quote:
Alhoewel we eigenlijk met die vraag hadden moeten beginnen. Maar ja, gratis energie en groen, wie wil dat nou niet? En zo'n buitenkansje ga je het bedrijfsleven natuurlijk niet ontzeggen als rechtse regering.
Rechts wil natuurlijk niet dat de kleine consument hier rendement aan over houdt.
Dat hoort voorbehouden te zijn aan grote bedrijven, die die zonneparken aanleggen.

Ten koste van heel veel grond, etc.
pi_217885588
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waarom niet?
Er worden ook mega zonneparken aangelegd.
Op het dak neemt het geen ruimte in.
[..]
Rechts wil natuurlijk niet dat de kleine consument hier rendement aan over houdt.
Dat hoort voorbehouden te zijn aan grote bedrijven, die die zonneparken aanleggen.

Ten koste van heel veel grond, etc.
Ja/nee. Het gaat er meer om, of je de energieproductie ziet als een goede manier om winst te maken, of als een basisbehoefte van je burgers. In dat eerste geval is het niet belangrijk of en hoe veel stroom er uit je stopcontact komt, in dat tweede geval wel. Anders gezegd: hoe belangrijk is het om het aanbod af te stemmen op de vraag en wat heb je aan buffervermogen?

Als je zelf een (analoog) elektronisch circuit maakt en je gaat niet per onderdeel uitrekenen wat de impact daarvan is op de rest van het circuit, moet je er niet aan beginnen.
pi_217885613
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De omvormer krijgt dan dus een klap als die plots zijn vermogen niet langer kwijt kan, zie YT video. Als je het uitzet, doe het dan de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden.
Ik kan ook de omvormer zelf uitzetten. Daar zit ook een switch op.
pi_217885855
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Altijd de consument.
Het ligt er maar net aan welke consumenten. In het geval van salderen, voorheen vooral bij de consumenten die zelf helemaal geen panelen hebben.
pi_217885885
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:40 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik kan ook de omvormer zelf uitzetten. Daar zit ook een switch op.
^O^
  zondag 8 juni 2025 @ 15:03:22 #209
24533 ACT-F
pi_217885980
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt?
Dit is het hele eieren eten. De meeste mensen zijn niet thuis op het moment dat de zon schijnt. Met 1 paneel van 400 Wp kan ik 2 koelkasten laten werken. Als je 12 panelen hebt dan moeten de overige 4000 Wp het net op, maar je buren hebben hetzelfde idee opgevat. Drukte op het elektriciteitsnet dus met bestemming onbekend, want niemand heeft behoefte aan andermans elektriciteit als ze zelf elektriciteit opwekken en zelf ook een overschot hebben.
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alhoewel dat ook kwam door hoe de oude stroommeters werken.
Dit is de reden waarom de salderingsregeling tot stand gekomen is. Deze wet is ontstaan op voordracht van Economische Zaken, en niet door een politieke partij of ministerie in relatie tot het milieu. De salderingsregeling was geen keuze maar een noodzaak omdat er verschil is ontstaan tussen energiebelastingbetalers die een apart telwerk hebben voor teruglevering en meters die terugdraaien. De eerste categorie betaalde energiebelasting bij aankoop, maar kreeg dit niet terug bij teruglevering. De tweede categorie kreeg de energiebelasting wel terug met het terugdraaien van de meter. Dit is willekeur omdat de een pech heeft en de ander geluk.

Er is een verbod op willekeur voor uitvoerende instanties zoals de belastingdienst.

Om rechtszaken te voorkomen is de salderingsregeling ontstaan zodat beide situaties gelijk zijn en daarmee de willekeur wordt weggenomen. Dit geldt alleen voor de energiebelasting en niet voor de stroomkosten omdat dit een privaatrechtelijke overeenkomst is. Het staat een ondernemer vrij om binnen de kaders van de wet een contract aan te bieden dat voor iedereen anders is. Dat de één wel terugleverkosten betaalt en de ander niet valt dus niet onder het verbod op willekeur maar onder contractvrijheid.
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 15:26:47 #210
16180 crew  CoolGuy
pi_217886164
Zoooo. 2e EV gescoord om eigen verbruik nog verder te verhogen. :P
pi_217886301
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
En ook thuiswerken, zodat je ze 's middags op kunt laden?
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 15:41:01 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_217886307
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En ook thuiswerken, zodat je ze 's middags op kunt laden?
Ja doh. Mijn vrouw werkt maar 3 dagen per week waarvan 1 dag thuis. Ik werk vrijwel volledig vanuit huis.
pi_217886318
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja doh. Mijn vrouw werkt maar 3 dagen per week waarvan 1 dag thuis. Ik werk vrijwel volledig vanuit huis.
Ah, het zijn dus eigenlijk grote (en relatief goedkope?) thuisaccu's.
pi_217886342
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het ligt er maar net aan welke consumenten. In het geval van salderen, voorheen vooral bij de consumenten die zelf helemaal geen panelen hebben.
Dus de consument.

Wie de rekening betaalt hangt af van factoren.

Het beste is je opgewekte stroom meteen gebruiken.
pi_217886428
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja/nee. Het gaat er meer om, of je de energieproductie ziet als een goede manier om winst te maken, of als een basisbehoefte van je burgers.
Helaas is in de jaren negentig voor het eerste gekozen.

Het is dus een manier om winst te maken.

quote:
In dat eerste geval is het niet belangrijk of en hoe veel stroom er uit je stopcontact komt, in dat tweede geval wel. Anders gezegd: hoe belangrijk is het om het aanbod af te stemmen op de vraag en wat heb je aan buffervermogen?

Als je zelf een (analoog) elektronisch circuit maakt en je gaat niet per onderdeel uitrekenen wat de impact daarvan is op de rest van het circuit, moet je er niet aan beginnen.
Puur als consument gezien: stel ik heb 5.000 euro uitgegeven aan zonnepanelen met micro omvormers, stel dat die installatie 25 jaar meegaat, heeft en daarna in de kliko kan, en ik heb in die 25 jaar 5.000 euro bespaard aan stroom (na aftrek onderhoud etc.), dan is dat op zich prima.

Maar als het risico groot is dat dit niet gehaald wordt kun je beter geen zonnepanelen nemen.
pi_217886434
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
Wat is het geworden?
pi_217886440
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:45 schreef Wantie het volgende:

Het beste is je opgewekte stroom meteen gebruiken.
Voor wie?
pi_217886494
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor wie?
Voor Musk.
pi_217886632
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
Puur als consument gezien: stel ik heb 5.000 euro uitgegeven aan zonnepanelen met micro omvormers, stel dat die installatie 25 jaar meegaat, heeft en daarna in de kliko kan, en ik heb in die 25 jaar 5.000 euro bespaard aan stroom (na aftrek onderhoud etc.), dan is dat op zich prima.

Maar als het risico groot is dat dit niet gehaald wordt kun je beter geen zonnepanelen nemen.
Het is maar wat je doel daarmee is. Doe je het als hobby? Denk je zo wat goeds te doen voor het klimaat? Of voor het milieu? Wil je zo de kwakkelende energievoorziening een handje helpen door meer stroom te produceren? (Ja, genoeg mensen die zo denken.) Zie je het als een investering in de waarde van je huis? Of gewoon als manier om wat geld (terug) te verdienen?

In dat laatste geval is het dus gewoon speculatie. Maar waarschijnlijk wel de reden waarom de meeste mensen het hebben gedaan.

En nou zit de regering dus met de gebakken peren. Aan de andere kant verwacht ik eerder dat ze hun handen er helemaal vanaf trekken, dan dat ze met maatregelen komen om de stroomvoorziening te waarborgen. Of misschien voor bedrijven, tegen betaling. De rest moeten de energieleveranciers (en de consumenten) maar oplossen. Dus eigenlijk zitten wij dan met zijn allen met de gebakken peren en gaat het nog veel duurder worden om het huidige probleem op te lossen.

Dan is die 25k die je er aan uit hebt gegeven peanuts.
pi_217886731
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 16:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Voor Musk.
Bron?
pi_217886887
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 16:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bron?
Astu
  zondag 8 juni 2025 @ 17:59:19 #222
24533 ACT-F
pi_217887335
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
Helaas is in de jaren negentig voor het eerste gekozen.

Het is dus een manier om winst te maken.

Je mag binnenkort stemmen *O*
pi_217887519
Stem Volt!
pi_217887533
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stem Volt!
Watt?
  zondag 8 juni 2025 @ 18:59:36 #225
24533 ACT-F
pi_217887700
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Watt?
Amper te verstaan.
pi_217887710
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 17:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je mag binnenkort stemmen *O*
Ze gaan heus niet de energiemaatschappijen nationaliseren...
  zondag 8 juni 2025 @ 19:02:35 #227
24533 ACT-F
pi_217887729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
pi_217887825
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
We hebben helaas geen post voor dictator.
  zondag 8 juni 2025 @ 19:50:02 #229
24533 ACT-F
pi_217888285
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
We hebben helaas geen post voor dictator.
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
pi_217888523
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
pi_217888624
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
Ik vind het wel bijzonder hoe je er van alles bij haalt.

Ik gaf enkel antwoord op een vraag.
pi_217888729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het is een beetje kiezen tussen een winstoogmerk en een dynamisch contract voor iedereen aan de ene kant en alles weer overlaten aan de regering aan de andere kant. En als ze niet van de belasting worden betaald, zijn zon en wind niet levensvatbaar en moeten we dat allemaal afschrijven.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:42:48 #233
24533 ACT-F
pi_217888847
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
pi_217888955
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:57:17 #235
24533 ACT-F
pi_217889047
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
Wat is jouw mening over dynamische contracten en waarom?
pi_217889104
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
pi_217889497
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
Wat bedoel je daarmee?
pi_217889657
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee?
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
pi_217889679
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
pi_217889729
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden/kaders en eisen daaraan stellen.
pi_217889756
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden en eisen daaraan stellen.
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
pi_217889799
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
pi_217889879
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
pi_217889963
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
pi_217890074
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
pi_217890149
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
pi_217890170
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
pi_217890213
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
pi_217890276
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
pi_217890325
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
pi_217890367
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
pi_217890488
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
pi_217890608
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
pi_217890644
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
Veel bedrijven hier zijn (nog) niet uit op winstmaximalisatie, dat de veramerikanisering hier toeslaat zal ik niet ontkennen, maar ik ben er geen voorstander van. Communisme werkt ook niet. De middenweg bewandelen lijkt me het meeste aan welzijn op te leveren voor de doorsnee burger. En ja, mensen mogen van mij de keuze hebben of ze rijk willen worden en dat nastreven of in een hutje op de hei willen wonen.
pi_218195497
2025 solar bodemprijzen
quote:
Wat doen de solar prijzen op de markt in 2025? En heeft het nog zin om zonnepanelen te leggen met de blik voorbij het einde van de salderingsregeling in 2027?
pi_218316159
twitter

twitter
pi_218316248
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:49 schreef QAnonn het volgende:
[ x ]
[ x ]
De energiebedrijven zouden inkomensafhankelijke prijzen moeten vragen voor hun producten, dan zouden zij tenminste sociaal bezig zijn.
Maar zoals alle bedrijven zijn ook zij slechts tevreden als zij veel meer winst krijgen dan de gewone arbeider.
pi_218367675
quote:
Miljoen zonnepaneeleigenaren zijn uit de kosten, maar terugverdientijd loopt op

Zo'n miljoen Nederlanders die hun zonnepanelen voor 2020 hebben gekocht, hebben die inmiddels terugverdiend, meldt Milieu Centraal. Volgens het kenniscentrum gaat het om ongeveer een derde van alle zonnepaneelbezitters in Nederland.

De meeste leveranciers rekenen inmiddels ook terugleverkosten voor de weg te strepen stroom. Je moet dus betalen voor de stroom die je met je zonnepanelen opwekt en teruglevert aan het elektriciteitsnet. De tijd van snel terugverdienen lijkt voorbij wanneer de salderingsregeling in 2027 stopt en leveranciers zelf de terugleververgoeding mogen bepalen.

Toch blijven zonnepanelen volgens Milieu Centraal een goede investering. Je eigen opgewekte stroom verbruiken is namelijk altijd goedkoper dan die van het stroomnet. Bovendien zijn zonnepaneelbezitters minder afhankelijk van de energiemarkt, waar prijzen door bijvoorbeeld geopolitieke onrust beïnvloed kunnen worden.
pi_218368093
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs de panelen die in begin 2023 heb geplaatst al terugverdiend... Dus het is wel ruimer dan vóór 2020.
pi_218368208
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:51 schreef Digi2 het volgende:
2025 solar bodemprijzen
[..]

Dus een paneel van 400 Wp kost nog 28 Euro? Waar kan ik die kopen?
pi_218368247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

"Hallo, dynamische contracten." De jaarcontracten hebben hun langste tijd gehad. En dan krijg je voor die energie van je zonnepanelen niets meer terug. De saldering was ook maar een overbrugging, totdat we allemaal een slimme meter hadden. Die wilden ze twee jaar geleden al afschaffen. We hebben dus een paar jaar uitstel gekregen. Als je de panelen voor eind volgend jaar niet terug hebt verdiend, dan gaat dat moeilijk worden.
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:08:00 #262
24533 ACT-F
pi_218368267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
https://www.solarloods.nl/
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:19:47 #263
323876 michaelmoore
pi_218368346
quote:
quote:
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er na 2031 met de salderingsregeling?
Na 2031 wordt de regeling volledig afgebouwd en zul je voor de volledige hoeveelheid teruggeleverde energie een vergoeding ontvangen die lager ligt dan de huidige salderingsvergoeding.
2031 ?? was toch 2027?

Ja
dan moet ik overdag de wasmachine aandoen en dan de droger erna
quote:
AI-overzicht
De salderingsregeling voor zonnepanelen stopt per 1 januari 2027.
Dit betekent dat je vanaf dat moment de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet niet meer mag wegstrepen tegen de stroom die je verbruikt.
In plaats daarvan krijg je een terugleververgoeding voor de stroom die je teruglevert, maar die zal lager zijn dan de huidige saldering.
Wat betekent dit concreet?
Geen saldering meer:
Je kunt de opgewekte stroom van je zonnepanelen niet meer verrekenen met je verbruik.
Terugleververgoeding:
Je ontvangt een vergoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net, maar deze zal lager zijn dan de huidige saldering.
pi_218368355
quote:
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:22:51 #265
323876 michaelmoore
pi_218368366
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
breng ze maar naar Afrika daar kan men nog heel veel van die dingen gebruiken
pi_218368369
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
Dat bedoel ik.
pi_218368443
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Sterk vermoeden in China :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')