abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216743363
https://www.energievergel(...)nen-bij-zonnepanelen

Definitief: Essent en Vattenfall gaan ook terugleverkosten rekenen bij zonnepanelen

Essent en Vattenfall, twee van de grootste energieleveranciers in Nederland, hebben aangekondigd dat zij in de toekomst terugleverkosten zullen invoeren voor klanten die zonne-energie aan het net leveren. Dat blijkt uit verklaringen van woordvoerders van beide bedrijven.

Eerder deze week maakte Eneco bekend zonnepaneelhouders vanaf juni te belasten met terugleverkosten voor een tarief van 11,5 cent per kilowattuur (kWh). Dit tot grote onvrede van veel klanten.

Wanneer is de invoering?

Het is nog niet bekend wanneer Vattenfall en Essent de terugleverkosten gaan invoeren. Energie-expert Koen Kuijper verwacht dat deze kosten waarschijnlijk al voor de komende zomer geïmplementeerd zullen zijn. Dat is de periode wanneer de meeste stroom wordt teruggeleverd.

Ook bij Energiedirect, een dochteronderneming van Essent met honderdduizenden klanten, worden terugleverkosten verwacht.

Wat moet ik gaan betalen?
Details over de hoogte en de vorm van de terugleverkosten bij Vattenfall en Essent zijn helaas nog onbekend. De bedrijven hebben via hun woordvoerders laten weten dat er nog beslissingen moeten worden genomen

Grote verschillen
Andere grote leveranciers, zoals Budget Energie en Vandebron, rekenen al wel terugleverkosten. Gemiddeld gezien liggen de kosten op circa 240 euro per jaar voor 2.000 kilowattuur (kWh) aan teruggeleverde stroom.

Tussen aanbieders zitten onderling grote verschillen in de teruglevertarieven. Zo rekenen sommige leveranciers (voorlopig) alleen een hoger vastrecht.

Reacties energiebedrijven
Beide energieleveranciers hebben aan energievergelijk.nl uitleg gegeven hoe zij denken over de invoering van terugleverkosten.

Essent vindt het belangrijk dat de oplopende kosten voor opgewekte zonne-energie eerlijker worden verdeeld. Een zo transparante mogelijke oplossing is daarbij voor ons het uitgangspunt. We zullen hier op termijn duidelijk over communiceren naar onze klanten.”
Hannah van der Weg (woordvoerder Essent)

Omdat zonnepaneelbezitters hun opgewekte energie mogen wegstrepen tegen hun verbruik, betalen klanten zonder zonnepanelen het grootste deel van de kosten. Daarom kijken ook wij naar mogelijkheden om die kosten beter te verdelen. Op dit moment is niet bekend of, en zo ja wat de beste manier is. Uiteraard houden we onze klanten op de hoogte.”
Hidde Kuik (woordvoerder Vattenfall)

Energieleverancier zonder terugleverkosten?
Op dit moment kun je bij een paar bedrijven, zoals Vattenfall, Essent en Energiedirect nog een vast energiecontract afsluiten zonder terugleverkosten.

Een andere optie is een modelcontract, maar daar liggen de tarieven vaak hoger.

Ts

De volgende die ook gaan beginnen
Wel iedereen succes met je panelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_216743403
quote:
Rendement zonnepanelen verder onder druk: Eneco verhoogt terugleverkosten

Eneco verhoogt de terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen. Het gaat om huishoudens met een variabel contract die per 20 maart nieuwe energietarieven krijgen. Deze klanten betalen vanaf dat moment 0,173 euro per kilowattuur stroom die ze terugleveren.
Dat is 3 cent meer dan hun huidige tarief. Het hogere tarief is bovendien exclusief btw.

De verhoging is volgens Eneco nodig omdat het bedrijf zelf hogere kosten maakt. Het gaat om zogeheten onbalanskosten, die samenhangen met onzekerheid over hoeveel stroom het elektriciteitsnet moet verwerken.

Ook klanten met een variabel contract die recent al nieuwe tarieven hebben gekregen, betalen mogelijk meer voor het terugleveren. Uiteindelijk krijgen alle panelenbezitters met een variabel contract bij Eneco hiermee te maken. Andere leveranciers hebben onlangs hun terugleverkosten ook verhoogd.

Veel huishoudens die panelen op het dak hebben liggen, leveren stroom terug aan het net. Sinds enige tijd moeten ze daar geld voor betalen. Dat maakt de panelen minder rendabel.
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
pi_216743439
Ik vind dat best wel veel. 17 cent per kWh betalen voor terugleveren. :{
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216743472
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik ook, hopelijk gaat de ACM uitzoeken of deze kosten wel werkelijk gemaakt worden, je kan natuurlijk ook overstappen naar een goedkopere energieleverancier ;)
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:59 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216743765
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216744275
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.

Ik vind het wel jammer voor de energietransitie dat zonnepanelen zo onaantrekkelijk worden gemaakt voor consumenten. Hoop dat er toch snel nieuwe grootschalige initiatieven gaan ontstaan om op dat moment overtollige elektriciteit nuttig in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:00:08 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_216744356
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:52 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.

Ik vind het wel jammer voor de energietransitie dat zonnepanelen zo onaantrekkelijk worden gemaakt voor consumenten. Hoop dat er toch snel nieuwe grootschalige initiatieven gaan ontstaan om op dat moment overtollige elektriciteit nuttig in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof.
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.
pi_216744385
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:04:33 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_216744414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.
Naja, je zult áltijd terugleveren, maar dat is prima. Dat je echt 0,0 kWh terug levert is een utopie. Doel is dat zo laag mogelijk te maken. Een accu is nu gewoon nog niet rendabel, maar op het moment dat de saldering er af is wordt het een stuk interessanter. Dan zal het waarschijnlijk nog niet volledig terug te verdienen zijn (tenzij er subsidie komt), maar ik vind het wel steeds interessanter worden om de energieleveranciers steeds minder geld te gunnen, ook al kost me dat aan de andere kant méér geld. :P
pi_216744492
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:31:34 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_216744742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:10 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Omdat je dan alles wat je wél nodig hebt uit het net trekt en dus moet betalen. Er zijn ook systemen waarbij je de teruglevering kunt uitzetten (mijn systeem kan dat maar aangezien ik nog geen terugleverkosten heb maakt het voor mij nog niet uit), dus dat betekent dat alles wat je gebruikt vanaf het dak komt, maar teruglevering vind niet of nauwelijks meer plaats.
pi_216744780
quote:

[..]
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Maar ik kan niet via een app ofzo mijn panelen uitschakelen. We hebben Enphase met de standaard Enlighten app.
Dat zou ik fysiek in de meterkast moeten doen, dat uitschakelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:35:35 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_216744799
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Maar ik kan niet via een app ofzo mijn panelen uitschakelen. We hebben Enphase met de standaard Enlighten app.
Dat zou ik fysiek in de meterkast moeten doen, dat uitschakelen.
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.
pi_216744831
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje. :')
Zo werkt Enphase.
Als gewone bezitter heb je dat knopje in de app niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 11:39:42 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_216744851
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje. :')
Zo werkt Enphase.
Ja, dat is zuur, maar die paar 100 euro is wellicht goedkoper dan de terugleverkosten straks?
pi_216745025
quote:

[..]
Je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen. Daarvoor zijn voorzieningen nodig.

Bekijk deze YouTube-video
Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
pi_216745062
quote:

[..]
Zo werkt Enphase.
Pas wel op of de juiste voorzieningen hiervoor beschikbaar zijn, je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen.

Bekijk deze YouTube-video
Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:57:23 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216745101
quote:

[..]
Zo werkt Enphase.
Wat een onzin. Het is toch verdomme JOUW systeem ofniedan :') .

Ik zou daar echt ontzettend chagrijnig van worden.
Huilen dan.
pi_216745242
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Begin er dan ook niet aan. Het is complexer dan je op het 1e gezicht zou vermoeden. Als je van simpel houdt is dit geen optie.
pi_216747287
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

We komen bij de kern van het probleem: het is niet je eigen systeem of je zit er contractueel aan vast :{
Ik overweeg een balkonsysteem met accu, zonder teruglevering aan het net, als dat tenminste technisch mogelijk is.
Economisch is het wrs. (nog) niet als je alle kosten meeneemt. Bovendien verwcht ik dat wanneer de zon schijnt en je eigen systeem veel oplevert, de stroomprijs wel eens negatief kan worden in de toekomst.
Dan heb je dus meer aan een slimme meter en app die signaleert wnneer de stroom goedkoop is.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:23:45 #21
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_216750978
Allemaal struikrovers. Grote volksverlakkerij is het 💀
Donkerbruin vermoeden dat ze het bewust zo ingewikkeld hebben gemaakt dat een gewoon burger er tureluurs van gaat worden en denk van "laat ook maar, teveel gedoe, ik betaal wel".
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:26:08 #22
110987 ErwinRommel
pi_216751025
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
pi_216751067
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
Mooi he..technologie
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:59 #24
110987 ErwinRommel
pi_216751114
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:28 schreef descon het volgende:

[..]
Mooi he..technologie
Nou echt! Geweldig al die technologie. Betaal je ook wat voor maar dan heb je wel wat :')
pi_216751363
quote:
Dit inderdaad. Totale waanzin. Waar "de mens" overigens wel heel makkelijk in mee gaat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216772084
quote:
Het is geen moetje, je hoeft niet aan panelen etc te beginnen. Je kan ook nog steeds vaste energie contracten afsluiten ;)
En ja, 1e levensbehoeften zijn juist de favoriete melkkoe aan't worden voor onze rupsje nooitgenoeg overheid.

Ik heb dit al lang geleden aan zien komen ;)

15-02-2012
NWS / Verhoging lage BTW-tarief?

-----------------------------------------
Dit beleid is onderdeel van de dubbele agenda die bijna alle pol. partijen hebben. Door prijserosie van de secundaire levensbehoeften de staatbegroting financieren middels de primaire levensbehoeften, wonen, vervoer, energie, water.

De middeninkomens "sterke schouders" mogen natuurlijk de hoofdmoot van deze taxen weer ophoesten. Terwijl zich ondertussen begint af te tekenen dat deze "sterke schouders" door hun hoeven beginnen te zakken.
Dit schreef ik al in sept 2004, toen al had ik een ingezette trend in de gaten.
Het is nix nieuws.
Een overheid die eigenlijk erin zou moeten voorzien de 1e levensbehoeften betaalbaar en toegankelijk te maken/houden. Zeker voor de minder bedeelden, maar doet steeds meer exact het tegenovergestelde.

http://frontpage.fok.nl/n(...)et-meer-betalen.html
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:17:24 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_216772182
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is geen moetje, je hoeft niet aan panelen etc te beginnen. Je kan ook nog steeds vaste energie contracten afsluiten ;)
En ja, 1e levensbehoeften zijn juist de favoriete melkkoe aan't worden voor onze rupsje nooitgenoeg overheid.

Ik heb dit al lang geleden aan zien komen ;)

15-02-2012
NWS / Verhoging lage BTW-tarief?

Dit beleid is onderdeel van de dubbele agenda die bijna alle pol. partijen hebben. Door prijserosie van de secundaire levensbehoeften de staatbegroting financieren middels de primaire levensbehoeften, wonen, vervoer, energie, water.

De middeninkomens "sterke schouders" mogen natuurlijk de hoofdmoot van deze taxen weer ophoesten. Terwijl zich ondertussen begint af te tekenen dat deze "sterke schouders" door hun hoeven beginnen te zakken.
Dit schreef ik al in sept 2004, toen al had ik een ingezette trend in de gaten.
Het is nix nieuws.
Een overheid die eigenlijk erin zou moeten voorzien de 1e levensbehoeften betaalbaar en toegankelijk te maken/houden. Zeker voor de minder bedeelden, maar doet steeds meer exact het tegenovergestelde.

http://frontpage.fok.nl/n(...)et-meer-betalen.html
Hoezo moet je micromanagen? Je moet helemaal niks.
pi_216772257
quote:

[..]
Thuisaccu schiet ook niet echt op of je moet echt tienduizenden euro’s gaan investeren. Bottomline lever je in de zomer terug en heb je in de winter juist nodig en thuisaccu's waar je even een paar duizend kWh in opslaat ben ik nog niet tegengekomen :P

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in avond langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
pi_216772267
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies, wat ik al stelde, het is (nog) geen moeten want je kan nog steeds zonder panelen etc en met een vast energie contact uit de voeten.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:22:29 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_216772319
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Thuisaccu schiet ook niet echt op of je moet echt tienduizenden euro’s gaan investeren. Bottomline lever je in de zomer terug en heb je in de winter juist nodig en thuisaccu's waar je even een paar duizend kWh in opslaat ben ik nog niet tegengekomen :P

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in ochtend langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
Ja, ik laad mijn EV ook op laag vermogen, want dan benut ik zoveel mogelijk zonnestroom. Alles wat niet terug geleverd wordt (straks, nu nog niet) levert geen terugleverkosten op, én, de stroom vanaf het dak naar de auto is op die momenten dus gewoon mijn stroomtarief waard (want vergoed door werkgever).

Dat is een win-win. :P
pi_216772324
quote:
Stem rechts!
pi_216772345
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zolang je maar veel geld hebt. Stem rechts!
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:25:10 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_216772390
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Precies, wat ik al stelde, het is (nog) geen moeten want je kan nog steeds zonder panelen etc en met een vast energie contact uit de voeten.
Dat kan, maar goed, stel dat ik straks in een jaar 400 euro aan energie moet gaan betalen. Dat is dus ¤ 33,3 euro per maand. Waar hebben we het over. :P
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:25:42 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_216772396
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je maar veel geld hebt. Stem rechts!
Ik stem helemaal niet.
pi_216772403
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:20 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Ik ga in ieder geval mijn EV op een lager vermogen laden, zodat ie (uiteraard als ik thuis ben) tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur in avond langzaam laadt. Uiteraard eerst zoeken naar een leverancier zonder terugleverkosten als m’n huidige contract afloopt al worden die steeds schaarser.
Er is (nog) geen 'silver bullet' die het mogelijk maakt grote overschotten aan energie gedurende de zonnige maanden economisch rendabel op te slaan en die gedurende het donkere, koudere seizoen te kunnen benutten. Dat is nu een enorm nadeel van het ver weg wonen van de evenaar, iets dat niet ff weg te poetsen valt.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:28:39 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_216772465
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is (nog) geen 'silver bullet' die het mogelijk maakt grote overschotten aan energie gedurende de zonnige maanden economisch rendabel op te slaan en die gedurende het donkere, koudere seizoen te kunnen benutten. Dat is nu een enorm nadeel van het ver weg wonen van de evenaar, iets dat niet ff weg te poetsen valt.
Dat hoeft ook niet. Ik ben tevreden om 8 a 9 maanden in het jaar het overschot om de nacht door te komen in een accu te stoppen. Elke kWh die niet het net op gaat is geen boete én elke kWh die ik in de avond/nachturen uit de accu trek trek ik niet uit het net. Wederom win win.

Maar ja, moeten ze wel nog een stukkie goedkoper worden. :P
pi_216772478
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik stem helemaal niet.
Ja, voor jou telt alleen de hoeveelheid geld die iemand heeft. Hoe meer geld, hoe meer gelijk je hebt.
pi_216772536
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik laad mijn EV ook op laag vermogen, want dan benut ik zoveel mogelijk zonnestroom. Alles wat niet terug geleverd wordt (straks, nu nog niet) levert geen terugleverkosten op, én, de stroom vanaf het dak naar de auto is op die momenten dus gewoon mijn stroomtarief waard (want vergoed door werkgever).

Dat is een win-win. :P
Nu wordt hier nog gewoon snachts aan de laadpaal op mijn oprit geladen (dalstroom), met zo'n smart systeem die kijkt wanneer het het beste kan. Krijg je trouwens extra geld voor met Eneco Slim laden.

De laadsessies die we uitbetaald krijgen zijn tussen de 100 en 200 euro per maand (afhankelijk van je kWh's en tarief).

Als ik dat straks zo veel mogelijk via de zonnepanelen ga doen (maakt nu nog geen drol uit met ons vaste contract), en het scheelt me terugleverkosten plus ik verdien er op, want werkgever betaalt gewoon het kWh tarief, dan is dat inderdaad win-win. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216772587
Maar als ik die terugleverkosten dan niet wil, zal ik wel veel moeten gaan rijden.
Wat een idioterie. Hoe meer ik rij, hoe meer ik verdien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216772608
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Ik ben tevreden om 8 a 9 maanden in het jaar het overschot om de nacht door te komen in een accu te stoppen. Elke kWh die niet het net op gaat is geen boete én elke kWh die ik in de avond/nachturen uit de accu trek trek ik niet uit het net. Wederom win win.

Maar ja, moeten ze wel nog een stukkie goedkoper worden. :P
Ik vermoed dat door de snelle ontwikkeling van batterij technologien zoals bijv natrium-ion, de prijzen van thuisbatterijen blijven dalen. Vanaf 2027 zal het vinden van een installateur een groter probleem zijn denk ik :D
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:35:13 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_216772617
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat door de snelle ontwikkeling van batterij technologien zoals bijv natrium-ion, de prijzen van thuisbatterijen blijven dalen. Vanaf 2027 zal het vinden van een installateur een groter probleem zijn denk ik :D
Nee, die installateur heb ik wel iemand voor. :P
pi_216772643
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, die installateur heb ik wel iemand voor. :P
Dat is dan mooi, maar dat zal niet voor een ieder gelden.
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:36:38 #43
16180 crew  CoolGuy
pi_216772648
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Nu wordt hier nog gewoon snachts aan de laadpaal op mijn oprit geladen (dalstroom), met zo'n smart systeem die kijkt wanneer het het beste kan. Krijg je trouwens extra geld voor met Eneco Slim laden.

De laadsessies die we uitbetaald krijgen zijn tussen de 100 en 200 euro per maand (afhankelijk van je kWh's en tarief).

Als ik dat straks zo veel mogelijk via de zonnepanelen ga doen (maakt nu nog geen drol uit met ons vaste contract), en het scheelt me terugleverkosten plus ik verdien er op, want werkgever betaalt gewoon het kWh tarief, dan is dat inderdaad win-win. O+
Hoe bedoel je, dat maakt nu nog geen drol uit met je vaste contract?
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:37:45 #44
16180 crew  CoolGuy
pi_216772673
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is dan mooi, maar dat zal niet voor een ieder gelden.
Nee, die zullen inderdaad moeten gaan zoeken. Maar, zodra dat salderen er af is vermoed ik wel dat die accu's als hete broodjes over de toonbank gaan ja.
pi_216772747
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, dat maakt nu nog geen drol uit met je vaste contract?
Omdat je nu gewoon nog saldeert en geen terugleverkosten heb. Qua geld is het nu niet voordeliger om op zonnestroom te laden (wij hebben op jaarbasis geen overschot aan zonnestroom).
Sterker nog, snachts is goedkoper (ivm daltarief) en werkgever betaalt het normaal tarief. Dus ik verdien nu bij snachts laden.

Straks wordt zonnestroom laden wel lucratiever.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 20 februari 2025 @ 22:42:14 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_216772773
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat je nu gewoon nog saldeert en geen terugleverkosten heb. Qua geld is het nu niet voordeliger om op zonnestroom te laden (wij hebben op jaarbasis geen overschot aan zonnestroom).
Sterker nog, snachts is goedkoper (ivm daltarief) en werkgever betaalt het normaal tarief. Dus ik verdien nu bij snachts laden.

Straks wordt zonnestroom laden wel lucratiever.
Ahhhhh, geen overschot, dat is het. Ik zat al te denken, maar, nee, dan snap ik je inderdaad wel. Als je geen overschot hebt dan valt er ook niet méér te verbruiken in plaats van terug te leveren.
pi_216772841
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, maar wat wel meer telt inderdaad zijn mensen die de schuld voor hun eigen falen niet bij de hele wereld behalve zichzelf leggen.
Ja, iedereen die succes heeft is er van overtuigd, dat ze dat helemaal aan zichzelf te danken hebben. Geluk, zoals waar je geboren bent, heeft er helemaal niets mee te maken. Je bent zo geweldig omdat je nu eenmaal zo geweldig bent.
  donderdag 20 februari 2025 @ 22:46:04 #48
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_216772873
quote:

[..]
ik ... ik ... ik ... ik ... wat er tussen staat lekker boeiend.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_216772895
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ahhhhh, geen overschot, dat is het. Ik zat al te denken, maar, nee, dan snap ik je inderdaad wel. Als je geen overschot hebt dan valt er ook niet méér te verbruiken in plaats van terug te leveren.
Ja, je moet gewoon net zoveel zonnepanelen op je landgoed installeren, totdat je ook midden in de winter nog genoeg elektriciteit op kunt wekken. Mensen die dat niet doen zijn paupers.
pi_216772897
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Stem rechts!
De politiek (eender welke kleur) heeft al lang geen invloed meer op klimaat, dat is verkocht door klimaatgekkies als bedrijfstechnisch iets. Wat voor nog veel meer grote onderwerpen geldt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')