In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waaitquote:Rendement zonnepanelen verder onder druk: Eneco verhoogt terugleverkosten
Eneco verhoogt de terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen. Het gaat om huishoudens met een variabel contract die per 20 maart nieuwe energietarieven krijgen. Deze klanten betalen vanaf dat moment 0,173 euro per kilowattuur stroom die ze terugleveren.
Dat is 3 cent meer dan hun huidige tarief. Het hogere tarief is bovendien exclusief btw.
De verhoging is volgens Eneco nodig omdat het bedrijf zelf hogere kosten maakt. Het gaat om zogeheten onbalanskosten, die samenhangen met onzekerheid over hoeveel stroom het elektriciteitsnet moet verwerken.
Ook klanten met een variabel contract die recent al nieuwe tarieven hebben gekregen, betalen mogelijk meer voor het terugleveren. Uiteindelijk krijgen alle panelenbezitters met een variabel contract bij Eneco hiermee te maken. Andere leveranciers hebben onlangs hun terugleverkosten ook verhoogd.
Veel huishoudens die panelen op het dak hebben liggen, leveren stroom terug aan het net. Sinds enige tijd moeten ze daar geld voor betalen. Dat maakt de panelen minder rendabel.
Ik ook, hopelijk gaat de ACM uitzoeken of deze kosten wel werkelijk gemaakt worden, je kan natuurlijk ook overstappen naar een goedkopere energieleverancierquote:Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik vind dat best wel veel. 17 cent per kWh betalen voor terugleveren.
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.quote:Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.quote:Op woensdag 19 februari 2025 10:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neuh, want in de zomer heb je ook je airco's aan staan (tenminste ik) en dat snoept best wel wat stroom op.
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.quote:Op woensdag 19 februari 2025 10:52 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik zie bij een grote leverancier dat de terugleverkosten per dag worden berekend. Je zou dan als je het eigen gebruik en verbruik nauwlettend per dag in de gaten gaat houden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een grote stroomslurper, bijvoorbeeld een terrasheater, aan te zetten, zodat je niets terug gaat leveren.
Ik vind het wel jammer voor de energietransitie dat zonnepanelen zo onaantrekkelijk worden gemaakt voor consumenten. Hoop dat er toch snel nieuwe grootschalige initiatieven gaan ontstaan om op dat moment overtollige elektriciteit nuttig in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof.
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nah, ik heb een warmtepomp, ik heb meerdere airco's, ik heb een EV, en zodra de saldering er af is komt er ook een accu. Ik vind het allemaal wel best.
Naja, je zult áltijd terugleveren, maar dat is prima. Dat je echt 0,0 kWh terug levert is een utopie. Doel is dat zo laag mogelijk te maken. Een accu is nu gewoon nog niet rendabel, maar op het moment dat de saldering er af is wordt het een stuk interessanter. Dan zal het waarschijnlijk nog niet volledig terug te verdienen zijn (tenzij er subsidie komt), maar ik vind het wel steeds interessanter worden om de energieleveranciers steeds minder geld te gunnen, ook al kost me dat aan de andere kant méér geld.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Een eigen accu kan ook een prima oplossing zijn.
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?quote:Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef capricia het volgende:
Ik vind dat best wel veel. 17 cent per kWh betalen voor terugleveren.
Omdat je dan alles wat je wél nodig hebt uit het net trekt en dus moet betalen. Er zijn ook systemen waarbij je de teruglevering kunt uitzetten (mijn systeem kan dat maar aangezien ik nog geen terugleverkosten heb maakt het voor mij nog niet uit), dus dat betekent dat alles wat je gebruikt vanaf het dak komt, maar teruglevering vind niet of nauwelijks meer plaats.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen panelen, maar kan iemand mij uitleggen waarom je de panelen gewoon niet uitschakelt als je minder gebruikt dan jezelf nodig hebt, of gewoon de panelen loskoppelen van het net?
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn vaste contract loopt volgend jaar september (2026) af, voor die tijd maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt.
Maar ik kan niet via een app ofzo mijn panelen uitschakelen. We hebben Enphase met de standaard Enlighten app.
Dat zou ik fysiek in de meterkast moeten doen, dat uitschakelen.
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar naar zitten zoeken, je schijnt installateurstoegang nodig te hebben en nog een aparte app, als ik het goed heb gelezen gisteren.
Ja, dat is zuur, maar die paar 100 euro is wellicht goedkoper dan de terugleverkosten straks?quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje.![]()
Zo werkt Enphase.
Als gewone bezitter heb je dat knopje in de app niet.
Je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen. Daarvoor zijn voorzieningen nodig.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Pas wel op of de juiste voorzieningen hiervoor beschikbaar zijn, je kan je installatie beschadigen met plots uitschakelen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat krijg je niet zomaar. Het systeem wordt gemonitord door de installateur. En dat zou dan vervallen. Bovendien moet je dan zelf die manager/installateur licentie aanschaffen. Kost je weer een paar honderd euro. Voor 1 knopje.![]()
Zo werkt Enphase.
Wat een onzin. Het is toch verdomme JOUW systeem ofniedanquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo werkt Enphase.
Begin er dan ook niet aan. Het is complexer dan je op het 1e gezicht zou vermoeden. Als je van simpel houdt is dit geen optie.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is toch verdomme JOUW systeem ofniedan.
Ik zou daar echt ontzettend chagrijnig van worden.
We komen bij de kern van het probleem: het is niet je eigen systeem of je zit er contractueel aan vastquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is toch verdomme JOUW systeem ofniedan.
Ik zou daar echt ontzettend chagrijnig van worden.
Mooi he..technologiequote:Op woensdag 19 februari 2025 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
Nou echt! Geweldig al die technologie. Betaal je ook wat voor maar dan heb je wel watquote:
Dit inderdaad. Totale waanzin. Waar "de mens" overigens wel heel makkelijk in mee gaat.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat je zelfs de eerste levensbehoeftes moet gaan micro-managen. Toch totaal krankjorum?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |