abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217887710
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 17:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je mag binnenkort stemmen *O*
Ze gaan heus niet de energiemaatschappijen nationaliseren...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 8 juni 2025 @ 19:02:35 #227
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217887729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217887825
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
We hebben helaas geen post voor dictator.
  zondag 8 juni 2025 @ 19:50:02 #229
24533 ACT-F
pi_217888285
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
We hebben helaas geen post voor dictator.
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
pi_217888523
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
pi_217888624
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
Ik vind het wel bijzonder hoe je er van alles bij haalt.

Ik gaf enkel antwoord op een vraag.
pi_217888729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het is een beetje kiezen tussen een winstoogmerk en een dynamisch contract voor iedereen aan de ene kant en alles weer overlaten aan de regering aan de andere kant. En als ze niet van de belasting worden betaald, zijn zon en wind niet levensvatbaar en moeten we dat allemaal afschrijven.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:42:48 #233
24533 ACT-F
pi_217888847
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
pi_217888955
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:57:17 #235
24533 ACT-F
pi_217889047
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
Wat is jouw mening over dynamische contracten en waarom?
pi_217889104
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217889497
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
Wat bedoel je daarmee?
pi_217889657
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee?
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
pi_217889679
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
pi_217889729
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden/kaders en eisen daaraan stellen.
pi_217889756
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden en eisen daaraan stellen.
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
pi_217889799
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
pi_217889879
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
pi_217889963
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
pi_217890074
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
pi_217890149
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
pi_217890170
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
pi_217890213
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
pi_217890276
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
pi_217890325
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')