abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217885227
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zonder terugverdientijd is er geen incentive om zonnepanelen te kopen.

Of dat binnen 5-10 jaar moet is natuurlijk een andere discussie.
Ja. Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt? Alhoewel we eigenlijk met die vraag hadden moeten beginnen. Maar ja, gratis energie en groen, wie wil dat nou niet? En zo'n buitenkansje ga je het bedrijfsleven natuurlijk niet ontzeggen als rechtse regering.
pi_217885521
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt?
Waarom niet?
Er worden ook mega zonneparken aangelegd.
Op het dak neemt het geen ruimte in.

quote:
Alhoewel we eigenlijk met die vraag hadden moeten beginnen. Maar ja, gratis energie en groen, wie wil dat nou niet? En zo'n buitenkansje ga je het bedrijfsleven natuurlijk niet ontzeggen als rechtse regering.
Rechts wil natuurlijk niet dat de kleine consument hier rendement aan over houdt.
Dat hoort voorbehouden te zijn aan grote bedrijven, die die zonneparken aanleggen.

Ten koste van heel veel grond, etc.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217885588
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waarom niet?
Er worden ook mega zonneparken aangelegd.
Op het dak neemt het geen ruimte in.
[..]
Rechts wil natuurlijk niet dat de kleine consument hier rendement aan over houdt.
Dat hoort voorbehouden te zijn aan grote bedrijven, die die zonneparken aanleggen.

Ten koste van heel veel grond, etc.
Ja/nee. Het gaat er meer om, of je de energieproductie ziet als een goede manier om winst te maken, of als een basisbehoefte van je burgers. In dat eerste geval is het niet belangrijk of en hoe veel stroom er uit je stopcontact komt, in dat tweede geval wel. Anders gezegd: hoe belangrijk is het om het aanbod af te stemmen op de vraag en wat heb je aan buffervermogen?

Als je zelf een (analoog) elektronisch circuit maakt en je gaat niet per onderdeel uitrekenen wat de impact daarvan is op de rest van het circuit, moet je er niet aan beginnen.
pi_217885613
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De omvormer krijgt dan dus een klap als die plots zijn vermogen niet langer kwijt kan, zie YT video. Als je het uitzet, doe het dan de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden.
Ik kan ook de omvormer zelf uitzetten. Daar zit ook een switch op.
pi_217885855
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Altijd de consument.
Het ligt er maar net aan welke consumenten. In het geval van salderen, voorheen vooral bij de consumenten die zelf helemaal geen panelen hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217885885
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:40 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik kan ook de omvormer zelf uitzetten. Daar zit ook een switch op.
^O^
  zondag 8 juni 2025 @ 15:03:22 #209
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217885980
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is het een goed idee als iedereen zonnepanelen op hun dak legt?
Dit is het hele eieren eten. De meeste mensen zijn niet thuis op het moment dat de zon schijnt. Met 1 paneel van 400 Wp kan ik 2 koelkasten laten werken. Als je 12 panelen hebt dan moeten de overige 4000 Wp het net op, maar je buren hebben hetzelfde idee opgevat. Drukte op het elektriciteitsnet dus met bestemming onbekend, want niemand heeft behoefte aan andermans elektriciteit als ze zelf elektriciteit opwekken en zelf ook een overschot hebben.
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alhoewel dat ook kwam door hoe de oude stroommeters werken.
Dit is de reden waarom de salderingsregeling tot stand gekomen is. Deze wet is ontstaan op voordracht van Economische Zaken, en niet door een politieke partij of ministerie in relatie tot het milieu. De salderingsregeling was geen keuze maar een noodzaak omdat er verschil is ontstaan tussen energiebelastingbetalers die een apart telwerk hebben voor teruglevering en meters die terugdraaien. De eerste categorie betaalde energiebelasting bij aankoop, maar kreeg dit niet terug bij teruglevering. De tweede categorie kreeg de energiebelasting wel terug met het terugdraaien van de meter. Dit is willekeur omdat de een pech heeft en de ander geluk.

Er is een verbod op willekeur voor uitvoerende instanties zoals de belastingdienst.

Om rechtszaken te voorkomen is de salderingsregeling ontstaan zodat beide situaties gelijk zijn en daarmee de willekeur wordt weggenomen. Dit geldt alleen voor de energiebelasting en niet voor de stroomkosten omdat dit een privaatrechtelijke overeenkomst is. Het staat een ondernemer vrij om binnen de kaders van de wet een contract aan te bieden dat voor iedereen anders is. Dat de één wel terugleverkosten betaalt en de ander niet valt dus niet onder het verbod op willekeur maar onder contractvrijheid.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 15:26:47 #210
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217886164
Zoooo. 2e EV gescoord om eigen verbruik nog verder te verhogen. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217886301
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
En ook thuiswerken, zodat je ze 's middags op kunt laden?
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 15:41:01 #212
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217886307
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En ook thuiswerken, zodat je ze 's middags op kunt laden?
Ja doh. Mijn vrouw werkt maar 3 dagen per week waarvan 1 dag thuis. Ik werk vrijwel volledig vanuit huis.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217886318
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja doh. Mijn vrouw werkt maar 3 dagen per week waarvan 1 dag thuis. Ik werk vrijwel volledig vanuit huis.
Ah, het zijn dus eigenlijk grote (en relatief goedkope?) thuisaccu's.
pi_217886342
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het ligt er maar net aan welke consumenten. In het geval van salderen, voorheen vooral bij de consumenten die zelf helemaal geen panelen hebben.
Dus de consument.

Ergo, salderen kost geld.
Wie de rekening betaalt hangt af van factoren.

Het beste is je opgewekte stroom meteen gebruiken.
pi_217886428
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja/nee. Het gaat er meer om, of je de energieproductie ziet als een goede manier om winst te maken, of als een basisbehoefte van je burgers.
Helaas is in de jaren negentig voor het eerste gekozen.

Het is dus een manier om winst te maken.

quote:
In dat eerste geval is het niet belangrijk of en hoe veel stroom er uit je stopcontact komt, in dat tweede geval wel. Anders gezegd: hoe belangrijk is het om het aanbod af te stemmen op de vraag en wat heb je aan buffervermogen?

Als je zelf een (analoog) elektronisch circuit maakt en je gaat niet per onderdeel uitrekenen wat de impact daarvan is op de rest van het circuit, moet je er niet aan beginnen.
Puur als consument gezien: stel ik heb 5.000 euro uitgegeven aan zonnepanelen met micro omvormers, stel dat die installatie 25 jaar meegaat, heeft en daarna in de kliko kan, en ik heb in die 25 jaar 5.000 euro bespaard aan stroom (na aftrek onderhoud etc.), dan is dat op zich prima.

Maar als het risico groot is dat dit niet gehaald wordt kun je beter geen zonnepanelen nemen.
pi_217886434
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
Wat is het geworden?
pi_217886440
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:45 schreef Wantie het volgende:

Het beste is je opgewekte stroom meteen gebruiken.
Voor wie?
pi_217886494
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor wie?
Voor Musk.
pi_217886632
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
Puur als consument gezien: stel ik heb 5.000 euro uitgegeven aan zonnepanelen met micro omvormers, stel dat die installatie 25 jaar meegaat, heeft en daarna in de kliko kan, en ik heb in die 25 jaar 5.000 euro bespaard aan stroom (na aftrek onderhoud etc.), dan is dat op zich prima.

Maar als het risico groot is dat dit niet gehaald wordt kun je beter geen zonnepanelen nemen.
Het is maar wat je doel daarmee is. Doe je het als hobby? Denk je zo wat goeds te doen voor het klimaat? Of voor het milieu? Wil je zo de kwakkelende energievoorziening een handje helpen door meer stroom te produceren? (Ja, genoeg mensen die zo denken.) Zie je het als een investering in de waarde van je huis? Of gewoon als manier om wat geld (terug) te verdienen?

In dat laatste geval is het dus gewoon speculatie. Maar waarschijnlijk wel de reden waarom de meeste mensen het hebben gedaan.

En nou zit de regering dus met de gebakken peren. Aan de andere kant verwacht ik eerder dat ze hun handen er helemaal vanaf trekken, dan dat ze met maatregelen komen om de stroomvoorziening te waarborgen. Of misschien voor bedrijven, tegen betaling. De rest moeten de energieleveranciers (en de consumenten) maar oplossen. Dus eigenlijk zitten wij dan met zijn allen met de gebakken peren en gaat het nog veel duurder worden om het huidige probleem op te lossen.

Dan is die 25k die je er aan uit hebt gegeven peanuts.
pi_217886731
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 16:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Voor Musk.
Bron?
pi_217886887
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 16:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bron?
Astu
  zondag 8 juni 2025 @ 17:59:19 #222
24533 ACT-F
pi_217887335
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
Helaas is in de jaren negentig voor het eerste gekozen.

Het is dus een manier om winst te maken.

Je mag binnenkort stemmen *O*
pi_217887519
Stem Volt!
pi_217887533
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stem Volt!
Watt?
  zondag 8 juni 2025 @ 18:59:36 #225
24533 ACT-F
pi_217887700
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Watt?
Amper te verstaan.
pi_217887710
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 17:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je mag binnenkort stemmen *O*
Ze gaan heus niet de energiemaatschappijen nationaliseren...
  zondag 8 juni 2025 @ 19:02:35 #227
24533 ACT-F
pi_217887729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
pi_217887825
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wie 'ze' zijn mag je zelf kiezen. Je mag zelf ook meedoen met de verkiezingen.
We hebben helaas geen post voor dictator.
  zondag 8 juni 2025 @ 19:50:02 #229
24533 ACT-F
pi_217888285
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
We hebben helaas geen post voor dictator.
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
pi_217888523
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
pi_217888624
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Oftewel, je gaat eeuwig zwelgen in onvrede over het gevoerde beleid, maar je doet er zelf niks aan. Ik stem wel voor je, een partij die dynamische contracten verplicht stelt *O*
Ik vind het wel bijzonder hoe je er van alles bij haalt.

Ik gaf enkel antwoord op een vraag.
pi_217888729
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het is een beetje kiezen tussen een winstoogmerk en een dynamisch contract voor iedereen aan de ene kant en alles weer overlaten aan de regering aan de andere kant. En als ze niet van de belasting worden betaald, zijn zon en wind niet levensvatbaar en moeten we dat allemaal afschrijven.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:42:48 #233
24533 ACT-F
pi_217888847
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
pi_217888955
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Welkom op een discussieplatform. Dat wil je toch? Ik ben voorstander van eerlijke beprijzing dus kom je uit op dynamische contracten.
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
  zondag 8 juni 2025 @ 20:57:17 #235
24533 ACT-F
pi_217889047
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat die prijzen eerlijk zijn is natuurlijk slechts een mening.
Wat is jouw mening over dynamische contracten en waarom?
pi_217889104
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat niet is, kan nog komen :)

Het zou er een heel stuk beter op worden.
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
pi_217889497
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als we Zuid Afrika daarop even beschouwen is dat niet noodzakelijkerwijs zo, verre van zelfs.
Wat bedoel je daarmee?
pi_217889657
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee?
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
pi_217889679
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zuid Afrika heeft een monopolistisch nationaal electriciteitsbedrijf genaamd Eskom.

South_African_energy_crisis
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
pi_217889729
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als het onze regering te laten doen. Ok, die hebben tegenwoordig ook niet meer zo'n goede reputatie, maar dat is toch niet te vergelijken met Zuid Afrika.
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden/kaders en eisen daaraan stellen.
pi_217889756
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Evengoed, ik heb de NS en de PTT in de jaren 70, 80, en 90 bewust meegemaakt en daar wil ik echt niet naar terug. Marktwerking is noodzakelijk mijnsinziens, de overheid moet echter wel de juiste voorwaarden en eisen daaraan stellen.
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
pi_217889799
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Infrastructuur en marktwerking is nog nooit een gelukkige combinatie geweest. Met telefoons werkte het voornamelijk omdat het nu allemaal via het internet gaat of draadloos is. Goed internet is dan wel nog steeds een probleem voor veel mensen.
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
pi_217889879
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het spoor is inderdaad nog grotendeels monopolistisch en dat blijft problematisch of het nu in handen is van de overheid of niet, macht corrumpeert en niet alleen bij de top dat kan ik je verzekeren, was al zo in 70, 80 en zal nu alleen maar erger worden door toegenomen individualisering.
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
pi_217889963
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet wat het eerste was dat ProRail deed na hun ontstaan?
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
pi_217890074
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Prorail is ook een monopolist voor zover mij bekend en dat blijft problematisch. De telefoon/internetmarkt is door steeds toenemende mogelijkheden en aanbieders van zijn centrale monopolistische macht ontdaan zoals de PTT die ooit had. Op de treinen hier nog steeds machinisten. Tsja, mogelijk wordt het monopolie van het spoor door voortschrijdende technologie/alternatieven doorbroken zoals ook de PTT overkwam.
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
pi_217890149
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij de telefonie had je met UTP en draadloos alternatieve verbindingen. Het is wat lastiger om de concurrentie hun eigen spoorlijnen te laten bouwen. Zeker in en rond de randstad. Bussen zijn snel niet meer rendabel. Zeker in de rest van het land.

Misschien als we niet eerst het OV flink hadden ontmoedigd en het verder uit hadden gebreid, maar dat is niet gebeurd. Auto's zijn veel te lucratief. Helemaal afschaffen is ook zo wat.

Kortom, hoe graag je dat ook wilt, een vrije markt is absoluut niet altijd een verbetering, zeker niet bij collectieve voorzieningen. En een monopolie in handen van een bedrijf heb je maar te slikken, terwijl je bij een monopolie in handen van de staat (dus geen geprivatiseerd staatsbedrijf!) invloed kunt uitoefenen door te kiezen voor een andere politieke partij.
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
pi_217890170
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een monopolie van een bedrijf heeft de overheid niet te slikken, de overheid is altijd nog in handen van de voorwaarden/kaders en kan vereisten stellen. Dat wordt juist heel wat lastiger als het zelf eigenaar is.
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
pi_217890213
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je vind het een enorme verbetering dat de zorg tegenwoordig geprivatiseerd is en als het aan jou zou liggen, mochten ze zelf ook de regels bepalen en zoveel winst maken als ze maar kunnen? Want dat hebben we straks uitstekende zorg voor een paar Euro?
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
pi_217890276
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de regels, kaders, voorwaarden en vereisten moet de overheid stellen en eventueel bijstellen/wijzigen indien nodig. Iedereen wil winst maken of doet iets vrijwillig als hij/zij er uiteindelijk voldoening uit haalt. Marktwerking is nodig en het kan niemand ontgaan dat monopolies problematisch zijn, ongeacht bij de overheid, of in handen van bedrijven.
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
pi_217890325
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je niet wilt dat ieder bedrijf zijn eigen wegen, riolering, spoorlijnen enzovoorts aan gaat leggen en je al heel snel 5000 Euro moet betalen voor een aansluiting, dan kun je dat naar mijn idee toch echt beter door de overheid laten doen. Anders is ieder bedrijf dat een stuk infrastructuur beheert automatisch een monopolist.
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
pi_217890367
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
pi_217890488
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
pi_217890608
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
pi_217890644
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
Veel bedrijven hier zijn (nog) niet uit op winstmaximalisatie, dat de veramerikanisering hier toeslaat zal ik niet ontkennen, maar ik ben er geen voorstander van. Communisme werkt ook niet. De middenweg bewandelen lijkt me het meeste aan welzijn op te leveren voor de doorsnee burger. En ja, mensen mogen van mij de keuze hebben of ze rijk willen worden en dat nastreven of in een hutje op de hei willen wonen.
pi_218195497
2025 solar bodemprijzen
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Wat doen de solar prijzen op de markt in 2025? En heeft het nog zin om zonnepanelen te leggen met de blik voorbij het einde van de salderingsregeling in 2027?
pi_218316159
twitter

twitter
pi_218316248
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:49 schreef QAnonn het volgende:
[ x ]
[ x ]
De energiebedrijven zouden inkomensafhankelijke prijzen moeten vragen voor hun producten, dan zouden zij tenminste sociaal bezig zijn.
Maar zoals alle bedrijven zijn ook zij slechts tevreden als zij veel meer winst krijgen dan de gewone arbeider.
pi_218367675
quote:
Miljoen zonnepaneeleigenaren zijn uit de kosten, maar terugverdientijd loopt op

Zo'n miljoen Nederlanders die hun zonnepanelen voor 2020 hebben gekocht, hebben die inmiddels terugverdiend, meldt Milieu Centraal. Volgens het kenniscentrum gaat het om ongeveer een derde van alle zonnepaneelbezitters in Nederland.

De meeste leveranciers rekenen inmiddels ook terugleverkosten voor de weg te strepen stroom. Je moet dus betalen voor de stroom die je met je zonnepanelen opwekt en teruglevert aan het elektriciteitsnet. De tijd van snel terugverdienen lijkt voorbij wanneer de salderingsregeling in 2027 stopt en leveranciers zelf de terugleververgoeding mogen bepalen.

Toch blijven zonnepanelen volgens Milieu Centraal een goede investering. Je eigen opgewekte stroom verbruiken is namelijk altijd goedkoper dan die van het stroomnet. Bovendien zijn zonnepaneelbezitters minder afhankelijk van de energiemarkt, waar prijzen door bijvoorbeeld geopolitieke onrust beïnvloed kunnen worden.
pi_218368093
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs de panelen die in begin 2023 heb geplaatst al terugverdiend... Dus het is wel ruimer dan vóór 2020.
pi_218368208
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:51 schreef Digi2 het volgende:
2025 solar bodemprijzen
Bekijk deze YouTube-video
[..]

Dus een paneel van 400 Wp kost nog 28 Euro? Waar kan ik die kopen?
pi_218368247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

"Hallo, dynamische contracten." De jaarcontracten hebben hun langste tijd gehad. En dan krijg je voor die energie van je zonnepanelen niets meer terug. De saldering was ook maar een overbrugging, totdat we allemaal een slimme meter hadden. Die wilden ze twee jaar geleden al afschaffen. We hebben dus een paar jaar uitstel gekregen. Als je de panelen voor eind volgend jaar niet terug hebt verdiend, dan gaat dat moeilijk worden.
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:08:00 #262
24533 ACT-F
pi_218368267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
https://www.solarloods.nl/
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:19:47 #263
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218368346
quote:
quote:
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er na 2031 met de salderingsregeling?
Na 2031 wordt de regeling volledig afgebouwd en zul je voor de volledige hoeveelheid teruggeleverde energie een vergoeding ontvangen die lager ligt dan de huidige salderingsvergoeding.
2031 ?? was toch 2027?

Ja
dan moet ik overdag de wasmachine aandoen en dan de droger erna
quote:
AI-overzicht
De salderingsregeling voor zonnepanelen stopt per 1 januari 2027.
Dit betekent dat je vanaf dat moment de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet niet meer mag wegstrepen tegen de stroom die je verbruikt.
In plaats daarvan krijg je een terugleververgoeding voor de stroom die je teruglevert, maar die zal lager zijn dan de huidige saldering.
Wat betekent dit concreet?
Geen saldering meer:
Je kunt de opgewekte stroom van je zonnepanelen niet meer verrekenen met je verbruik.
Terugleververgoeding:
Je ontvangt een vergoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net, maar deze zal lager zijn dan de huidige saldering.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218368355
quote:
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:22:51 #265
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218368366
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
breng ze maar naar Afrika daar kan men nog heel veel van die dingen gebruiken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218368369
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
Dat bedoel ik.
pi_218368443
quote:

[..]
Sterk vermoeden in China :P
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:08:52 #268
24533 ACT-F
pi_218509305
quote:
Netbeheerders gaan consumenten dwingen om oude draaischijfmeter te vervangen, waarmee je nog kan salderen

Netbeheerders gaan vanaf januari ruim een half miljoen consumenten dwingen om de oude draaischijfmeter in de meterkast te laten vervangen door een digitaal exemplaar. De verwachting is dat die megaoperatie moeizaam zal verlopen, want wie nog zo’n oude meter heeft, kan opgewekte zonnestroom blijven salderen. „Dit is de groep notoire weigeraars.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-salderen~a7bee233/
pi_218509555
quote:
In de huurwoning van m'n oom zijn ze al 2x geweest om de meter te vervangen maar er was geen ruimte voor een slimme meter (er zal o.a. een gat in de deur gemaakt moeten worden en ook in de hoogte ging het niet). Ben benieuwd of ze dat nu ineens wel kunnen :P
pi_218509569
quote:

[..]
Zullen de prijzen in China zijn, ze moeten nog wel naar Nederland, wat belastingen erover en dan zit je op zo'n ¤60.
Alsnog een koopje t.o.v. 3 jaar terug.

edit: ¤45 voor een 400Wp paneel
https://www.solar-bouwmarkt.nl/400-wp-ibc-full-black.html?id=286536043

edit2: ¤59 voor een 450Wp paneel
https://www.stralendgroen.nl/en/product/jinko-solar-tiger-neo-n-type-450wp/?v=1a13105b7e4e
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:55:06 #271
24533 ACT-F
pi_218510164
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de huurwoning van m'n oom zijn ze al 2x geweest om de meter te vervangen maar er was geen ruimte voor een slimme meter (er zal o.a. een gat in de deur gemaakt moeten worden en ook in de hoogte ging het niet). Ben benieuwd of ze dat nu ineens wel kunnen :P
Ze moeten wel. Oude woning met micrometerkast?
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:14:38 #272
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_218510298
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
breng ze maar naar Afrika daar kan men nog heel veel van die dingen gebruiken
Met dit soort prijzen wil ik mijn 6 jaar oude best vervangen.
Zodra mijn Feraris meter weg is, schakel ik ze wel af
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_218510370
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Flink hakken en een hele nieuwe meterkast maken. Er is vast wel ergens plaats. Ik ben benieuwd of het dan wordt: "zelf betalen anders krijg je geen stroom meer", of dat de leverancier het betaalt.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:41:24 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218510493
quote:
Ik heb het destijds ook zolang mogelijk uitgesteld maar het is gewoon een feit dat de netbeheerder eigenaar is van de meter en op het moment dat de Ferrarismeter op deze lijst staat ben je verplicht om hem te laten vervangen.

Overigens is een "slimme meter" niet verplicht. Je kan ook kiezen voor een domme digitale meter.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 15-08-2025 13:51:12 ]
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:12:33 #275
24533 ACT-F
pi_218510680
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 13:41 schreef AchJa het volgende:
Overigens is een "slimme meter" niet verplicht. Je kan ook kiezen voor een domme digitale meter.
Klopt, maar bij een dynamisch contract ontkom je er niet aan. Ik sluit niet uit dat bij een toekomstige vervanging alsnog een slimme meter verplicht is.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:33:52 #276
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218510814
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 14:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Klopt, maar bij een dynamisch contract ontkom je er niet aan. Ik sluit niet uit dat bij een toekomstige vervanging alsnog een slimme meter verplicht is.
Volgens mij ontkwamen wij er ook niet aan. Wij hadden een draaischijf (deze:
maar omdat de meterkast de nieuwe panelen ook niet goed aan zou kunnen, hebben we die ook meteen moeten vervangen in 2019 en kwam er ook een nieuwe meter.

[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 15-08-2025 18:20:49 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:39:38 #277
24533 ACT-F
pi_218510849
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 14:33 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Volgens mij ontkwamen wij er ook niet aan. Wij hadden een terugdraaischijf (deze:
[ afbeelding ] maar omdat de meterkast de nieuwe panelen ook niet goed aan zou kunnen, hebben we die ook meteen moeten vervangen in 2019 en kwam er ook een nieuwe meter.
Je ontkomt er sowieso niet aan. Het mag een klein wonder heten dat sinds de invoering van de salderingsregeling in 2004 al 21 jaar geprobeerd wordt de Ferraris meter uit te faseren.
pi_218512120
quote:
Enige waarmee je je kan beschermen tegen de graainaaiers van de energiemarkt. En nog een boete geven ook.

Belachelijk.

Wanneer stapt de overheid nou eens in!!??
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:42:16 #279
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_218512141
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 13:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb het destijds ook zolang mogelijk uitgesteld maar het is gewoon een feit dat de netbeheerder eigenaar is van de meter en op het moment dat de Ferrarismeter op deze lijst staat ben je verplicht om hem te laten vervangen.

Nee hoor, je kunt (op eigen kosten weliswaar) een keuring vragen. Dan ben je niks verplicht.

Mijne wereld in 2023 afgekeurd. Toevallig net na mijn eerste weigering want daarvoor was er niks aan de hand. Ding is ook nog niet zo oud voor een meter.

Dus ergens december 2025 mogen ze langskomen, maar ik bel ze niet :D
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:00:00 #280
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218512275
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:42 schreef stinkie het volgende:

[..]
Nee hoor, je kunt (op eigen kosten weliswaar) een keuring vragen. Dan ben je niks verplicht.

Mijne wereld in 2023 afgekeurd. Toevallig net na mijn eerste weigering want daarvoor was er niks aan de hand. Ding is ook nog niet zo oud voor een meter.

Dus ergens december 2025 mogen ze langskomen, maar ik bel ze niet :D
De uitvoering van de vervanging is aan de netbeheerder, die bepaalt uiteindelijk wanneer ze vervangen gaan worden. En ook al heb je je eigen keuring laten uitvoeren de meter is eigendom van de netbeheerder en als die zegt dat die vervangen gaat worden dan wordt die vervangen.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:13:40 #281
24533 ACT-F
pi_218512359
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:42 schreef stinkie het volgende:
Nee hoor, je kunt (op eigen kosten weliswaar) een keuring vragen.
En waarom betaal jij die kosten? De meter is eigendom van de netbeheerder en het is aan hen om ervoor te zorgen dat de meter gekeurd wordt. Als je bij de benzinepomp staat dan ga je toch niet op eigen kosten de pomp opnieuw laten keuren?
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:19:49 #282
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218512391
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Enige waarmee je je kan beschermen tegen de graainaaiers van de energiemarkt. En nog een boete geven ook.

Belachelijk.

Wanneer stapt de overheid nou eens in!!??
Niet. We leven in een lobbycratie.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:42:51 #283
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218512479
Verdienmodelletje kapot. Hadden ze maar moeten investeren in accu's. Iets te inhalig geweest, jammer joh.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218513009
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 18:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Verdienmodelletje kapot. Hadden ze maar moeten investeren in accu's. Iets te inhalig geweest, jammer joh.
Weet je wel niet wat dat kost? Wie gaat dat betalen? Er moet wel winst gemaakt worden!
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:23:51 #285
24533 ACT-F
pi_218514400
Uit het eerder genoemde artikel:
quote:
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) kan nog niet zeggen hoe hoog de dwangsom wordt. De grote vervangingsoperatie gaat drie jaar duren. Uiteindelijk moet op 31 december 2028 de laatste draaischijfmeter zijn verwijderd.
Als ze tot die datum nog bezig zijn om de laatste meter te vervangen dan kan de salderingsregeling ook niet eerder stopgezet worden, want juist om die reden is de salderingsregeling ontstaan om de ongelijkheid tussen terugdraaiende meters en meters met aparte registratie voor teruglevering weg te nemen.
pi_218514548
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 12:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ze moeten wel. Oude woning met micrometerkast?
Smal en ondiep, jaren ‘50
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:55:03 #287
24533 ACT-F
pi_218515039
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Smal en ondiep, jaren ‘50
Dat dacht ik al. Voor 1962 was de meterkast niet gestandaardiseerd. Meestal werd er een groepenkast in de hal bij de voordeur geplaatst waar later een kast omheen gebouwd is.
  zondag 7 september 2025 @ 18:46:11 #288
24533 ACT-F
pi_218707924
Energietransitie in gevaar door 'onrealistische' vervangoperatie slimme meters

Netbeheerders moeten voor 2029 bij ruim 2,7 miljoen huishoudens de elektriciteitsmeter vervangen. Maar in het huidige tempo is het de vraag of alle meters op tijd zijn verwisseld. Experts noemen de plannen onrealistisch en onhaalbaar.

Volgend jaar gaat de nieuwe energiewet in. Die wet verplicht iedereen die nog een ouderwetse elektriciteitsmeter met draaischijf heeft over te stappen op een digitale meter of op een slimme elektriciteitsmeter. Uit cijfers van Netbeheer Nederland blijkt dat begin dit jaar bij nog ruim een half miljoen huishoudens zo'n oude meter hing.

Daarbovenop moeten netbeheerders voor begin 2029 ook nog eens dik 2,2 miljoen slimme meters gaan vervangen. Dat is nodig omdat deze meters de meterstanden via een zogenoemde GPRS-verbinding versturen. Dat is een dataverbinding via het ouderwetse gsm-netwerk van KPN of Vodafone. Die netwerken stammen nog uit de jaren negentig. De providers willen hun oude gsm-netwerken uiterlijk in 2029 helemaal uitzetten.

Sinds 2024 zijn al 300.000 elektriciteitsmeters vervangen, stelt een woordvoerder van Netbeheer Nederland tegen NU.nl. Dat in de komende jaren nog eens 2,7 miljoen meters vervangen moeten worden, is volgens hem haalbaar. "Het is opgenomen in het werkpakket, dus mankracht en materialen zijn erop gepland."

De benodigde vervangingsoperatie staat volgens een hooggeplaatste ingewijde bij netbeheerders op de radar. Maar die operatie is volgens hem zo groot, dat het onhaalbaar is in de tijd die ervoor staat. "Dit is een gigantisch probleem, maar er vindt struisvogelpolitiek plaats."

Vervangen van 2,7 miljoen meters in 3,5 jaar is 'onrealistisch'

Ook experts noemen het vervangen van 2,7 miljoen elektriciteitsmeters in minder dan 3,5 jaar tijd "onrealistisch". "Een monteur is minimaal een uur bezig een meter te vervangen", legt onafhankelijk energie-expert Dennis van der Meij van Solar-engineering.nl uit. "Dat betekent dat netbeheerders dus minimaal 2,7 miljoen manuren nodig hebben om al die meters te vervangen en vanaf nu iedere week ruim 17.500 meters moeten wisselen."

Maar daar blijft het niet bij. "Monteurs moeten ook nog naar de mensen toe rijden. De meters moeten besteld, gecontroleerd en getest worden. En de vervanging moet ingepland worden. Daar heb je allemaal mensen voor nodig", vult energiedeskundige Jeroen Bakker van de energiewebsite Jeroen.nl aan. "Zo kan de vervanging van één meter al snel totaal vijf manuren kosten."

Netbeheerders hebben volgens Bakker nu al moeite gekwalificeerd personeel te vinden om het stroomnet uit te breiden. "Monteurs die ingezet worden voor het verwisselen van elektriciteitsmeters kunnen niet ingezet worden op de broodnodige uitbreiding van het elektriciteitsnet. Netbeheerders moeten dus echt keuzes maken."

Oude meters zitten energietransitie in de weg

Dat vanaf 2029 oude elektriciteitsmeters geen meterstanden meer kunnen versturen, zit de energietransitie behoorlijk in de weg, zeggen experts. "Zonder werkende slimme meter is het niet mogelijk een dynamisch energiecontract af te sluiten", zegt Bakker. "Als mensen straks een vast contract moeten afsluiten omdat hun meter niet meer functioneert, hebben die mensen ook geen prikkel meer om hun energieverbruik te sturen op de beschikbaarheid van elektriciteit."

Dat laatste is juist zo belangrijk voor de energietransitie. Doordat steeds meer elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, zijn er pieken en dalen in de beschikbaarheid van stroom. Bakker: "Met een dynamisch contract geef je mensen een financiële prikkel om energie te gebruiken als die beschikbaar is en verbruik te beperken als elektriciteit schaars is."

Dynamische energiecontracten zijn de afgelopen jaren enorm in opkomst. Zo'n 7 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft al een dynamisch energiecontract, becijfert marktonderzoeksbureau Multiscope.

Dynamische contracten zijn vooral populair onder zonnepaneelbezitters en bezitters van elektrische auto's met slimme laadpalen, bevestigt Bakker. Hij verwacht dat in de komende jaren steeds meer huishoudens overstappen op een dynamisch energiecontract.

KPN houdt 2G-netwerk langer in de lucht voor elektriciteitsmeters

Bij zowel de Rijksdienst Digitale Infrastructuur (RDI) als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is bekend dat het netwerk waarmee veel slimme meters communiceren wordt uitgefaseerd, bevestigen woordvoerders van beide instanties. De RDI wijst naar KPN en Vodafone. "Zij zullen contact hebben met hun klanten op die netwerken om een uitfaseringsplan en eventuele alternatieven te bespreken", zegt een woordvoerder.

De ACM heeft KPN en Vodafone gevraagd te onderzoeken welke zakelijke gebruikers grootschalig apparatuur moeten vervangen vanwege het afschakelen van netwerken, blijkt uit een rapport uit 2024. De toezichthouder verzocht de providers de mogelijkheid te overwegen om deze gebruikers tegen betaling nog voor een beperkte langere tijd van het betreffende netwerk te laten gebruikmaken.

KPN heeft daar gehoor aan gegeven. De provider sluit eind 2027 het gsm-netwerk voor particuliere klanten. KPN houdt daarna nog een klein gedeelte van dat netwerk in de lucht tot 1 januari 2029 specifiek voor slimme meters, bevestigt het bedrijf aan NU.nl.

Vodafone heeft nog geen definitieve einddatum vastgelegd waarop het gsm-netwerk wordt uitgeschakeld. Het netwerk blijft volgens een woordvoerder "minimaal tot eind 2026" in de lucht. De provider geeft aan in gesprek te zijn met gebruikers van het netwerk over de uitfasering en de gevolgen daarvan, maar kon geen specifieke uitspraken doen over de ondersteuning voor slimme elektriciteitsmeters.

https://www.nu.nl/tech/63(...)e-slimme-meters.html

En degenen met een draaischijfmeter maar lachen _O-
pi_218708680
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 18:46 schreef ACT-F het volgende:

En degenen met een draaischijfmeter maar lachen _O-
Ik denk dat mensen die panelen hebben voorrang krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')