Ik zou zeggen, zet een vergelijkingssite opquote:Op zondag 8 juni 2025 10:35 schreef Kreator het volgende:
Hier komt de gemiddelde Nederlander toch niet meer uit. Als je nu een nieuw contract wil afsluiten, ben je dagen aan het uitpluizen waarom de 1 nu wel of niet duurder is dan de ander en op welk vlak je al dan niet genaaid wordt.
Het is zo ingewikkeld en duur gemaakt dat het verboden zou moeten worden wat mij betreft.
Jammer dat we in Nederland als consumenten geen daadkracht kunnen tonen met een grootschalige staking oid.
quote:Op zondag 8 juni 2025 10:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat geldt ook in omgekeerde richting: waarom zou de energiemaatschappij zich moeten bekommeren om jouw belangen? Als het niet bevalt dan hoepel je maar op of begin je eigen energiemaatschappij.De stelling was dat stroomverbruik via saldering geld kost.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer en niet minder.zeer vocale Trump hater - VEM2012
Dat oppervlakte bepaalt alleen de opwek, niet de teruglevering, daar gaat je omvormer over.quote:Op zondag 8 juni 2025 02:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het ging mij om de oppervlakte waarbij je tot aan het gaatje bent gegaan om zonlicht te vangen. Dat werkt straks tegen je.
quote:Nederland gebruikt steeds meer duurzame energie
Een vijfde van het Nederlandse energieverbruik was duurzaam in 2024
Het gebruik van hernieuwbare energie in Nederland is vorig jaar opnieuw gestegen, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Inmiddels is 19,8 procent van het totale energieverbruik hernieuwbaar. Bij stroomverbruik is dat zelfs de helft.
Investeringen in duurzame energie twee keer zo hoog als in gas en olie
De wereldwijde investeringen in duurzame energie komen dit jaar naar verwachting uit op 2,2 biljoen dollar (ruim 1,9 biljoen euro). Dat is twee keer zoveel als de uitgaven aan fossiele projecten voor bijvoorbeeld olie en gas. Dat blijkt uit cijfers van het International Energy Agency (IEA).
Bij duurzame projecten gaat het om onder meer zonneparken en windmolens. Maar ook om batterijen, uitbreidingen van het stroomnet of investeringen in waterstofcentrales. Het IEA schaart kernenergie ook onder schone bronnen.
Volgens de onderzoekers komt de groei van groene investeringen niet alleen door de wens om schadelijke uitstoot terug te dringen. Landen willen ook graag voorzien in hun eigen energiebehoefte. Dit komt vooral door toenemende geopolitieke spanningen
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopenquote:Op zondag 8 juni 2025 11:08 schreef Chadi het volgende:
Ik heb een hele simpele oplossing en dat is gewoon uitzetten. Ik heb geen optie om niet terug te leveren. Jammer maar het is niet anders.
Alles kost geld. Het enige verschil is of het uit de breedte of lengte komt.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
De stelling was dat stroomverbruik via saldering geld kost.
Niet meer en niet minder.
Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschovenquote:Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
De stelling was dat stroomverbruik via saldering geld kost.
Niet meer en niet minder.
Ze kunnen gewoon goede subsidies bedingen. Het ontmoedigen van het terugleveren door consumenten is natuurlijk ook niet slecht voor de winstgevendheid daarvan.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.
Ze dulden gewoon geen concurrentie.
Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…quote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.
In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.
En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.
En dat laatste wordt nu hard ontmoedigd.
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijnquote:Op zondag 8 juni 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…
Dat zou samen al bijna genoeg zijn voor de avondpiek. Ergo: allemaal op loopafstand van je werk gaan wonen (of thuiswerken) en rond de middag warm eten en siësta.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.
En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn
Bij die parken staan amper tot geen batterijen op dit moment.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn
Als een bedrijf het doet krijgen ze sowieso investerings aftrek, dus in dat opzicht hebben ze al een voordeel t.o.v. particulieren. Daarnaast betreft het een totaal andere klasse batterijen dan die voor particulieren. Grootafnemers kunnen nu eenmaal makkelijker lager prijzen bedingen dan een particulier.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.
Ja er is teveel , het is veel te hard gegaan of er is geen accu backup aangelegdquote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkantquote:Op zondag 8 juni 2025 11:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopen![]()
Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Bekijk deze YouTube-video
op zaterdag middag de was doen en de droger en de afwas machine en dat kan bestquote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Daarom hakken we die prijs in tijdsegmenten en proberen we hem van te voren te voorspellen, zodat de productie en afname daar op kunnen worden aangepast. Als producent moet je je zonnepanelen dus aan zetten als ze geld opleveren en uit als ze geld kosten. Helaas zijn de opbrengsten tegenwoordig omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid die ze produceren. Je gaat er dus niets aan verdienen, je kunt hoogstens de kosten beperken door ze op tijd uit te zetten.
De omvormer krijgt dan dus een klap als die plots zijn vermogen niet langer kwijt kan, zie YT video. Als je het uitzet, doe het dan de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkant
Dit dus.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschoven
Als je de mogelijkheden van SDE-subsidies weet uit te buiten dan levert dat nog steeds geld op. En die subsidies betaal jij...quote:Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |