abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217856019
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:45 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Vanaf 2027 mogelijk betalen voor terugleveren zonnestroom
[..]
Negatieve stroomprijzen komen vooral voor in de middag gedurende de zonnige maanden, met een thuisbatterij kan men dat probleem ondervangen. De ontwikkeling van batterijen gaat stormachtig, de prijzen dalen en de capaciteit neemt toe. Probleem zal vooral zijn het laten installeren van thuisbatterijen met een grote capaciteit. Er zijn al stekker-batterijen beschikbaar met geringe capaciteit die geen installateur benodigen, maar voor velen is dat vermoed ik onvoldoende t.a.v. hun verbruik.
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
pi_217868315
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217868319
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Maar hoe weet die accu wanneer hij moet laden of ontladen? Een knop?
pi_217868323
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Thuisbatterij is nog altijd economisch gezien niet echt levensvatbaar.
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
pi_217868337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er een app bij komt die stuurt op de dynamische stroomprijs en de wensen/verbruikspatroon van de gebruiker.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:12:15 #106
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868344
quote:

[..]
Heeft verbinding met je P1 meter.
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
pi_217868354
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil goed te maken.
Via welk protocol?
pi_217868360
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat de stekker accu voor veel mensen meer zin heeft dan de systemen die geïnstalleerd moeten worden. De overbrugging van de nacht is waar het vooral om gaat. En mensen verbruiken helemaal niet zoveel gedurende de nacht (tenzij een EV, of een warmtepomp).

Verwacht ook nog wel dat er goedkopere alternatieven komen. En dat zal ook wel moeten, want anders is de terugverdientijd een probleem.

Veel mensen zijn al prima geholpen met 6 kWh. Komen de meesten prima mee de nacht door.
pi_217868367
quote:

[..]
Via de P1 meter.
pi_217868394
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Via de P1 meter.
Via welk protocol?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:40 #111
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868422
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Via welk protocol?
wifi
pi_217868438
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
Maar dat zie ik niet gebeuren. Beide leveranciers die al hun prijzen bekend hebben gemaakt laten dat ook zien.

En dan nog: het is goedkoper om er iets tussen te zetten waarmee je de boel kan uitschakelen...
pi_217868507
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:23 schreef kibo het volgende:

[..]
wifi
quote:
Data Transmission: Through the P1 port, the smart meter sends real-time information about:
- Electricity consumption: kWh usage at different times of the day.
- Electricity production: If the household has solar panels, the meter can show how much electricity is being generated.
- Gas consumption: The smart meter can also relay information from a connected gas meter.
- Tariff information: Data on which tariff is active (peak or off-peak rates).
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:42:19 #114
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217868596
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217868816
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:42 schreef BlaZ het volgende:
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Je mag nu nog salderen...
pi_217869079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mag nu nog salderen...
Kost alleen geld..
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 6 juni 2025 @ 19:44:04 #117
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217869233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
Met batterij degradatie zou ik 5 kwh doen maar dan heb je het wel gehad. Die stekkeraccus zoals van himewizzard zijn vaak echter beperkt en kunnen maar 800w terugleveren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217869352
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
pi_217869453
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

vrijdag 6 juni 2025 @ 20:10:06 #120
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Voorheen Post ID 101472
pi_217869564
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

Ja, maar als ze al een interface hebben is die waarschijnlijk specifiek voor dat apparaat/merk en zonder API. Dat een slimme meter wel een standaard interface heeft, wist ik niet. En al helemaal niet dat die draadloos is.

Zonder API is het een hoop werk om een interface te maken. Dan is het waarschijnlijk ook een stuk eenvoudiger om te kijken of er een stekkertje in past, liefst I2C, SPI of JTAG. Anders is het waarschijnlijk het eenvoudigste de app te debuggen.
pi_217869647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:10 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-06-2025 20:31:15 ]
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:34:04 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217869731
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:36:16 #124
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869748
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.

Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Voorheen Post ID 101472
pi_217869776
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.

Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
pi_217869799
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:34 schreef Leandra het volgende:
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
pi_217869814
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:36 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.

Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:48:22 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217869849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217869882
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.
Ja, met een 3-fase omvormer voor je zonnepanelen zou dat werken.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:52:12 #130
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869890
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.

Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.

Ik gebruik geen HA dus het precieze weet ik er niet van.
Voorheen Post ID 101472
pi_217869898
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:52 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.

Ik gebruik geen HA dus het precieze weet ik er niet van.
Ik ga het eens uittesten.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:54:36 #132
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869908
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?
Wat zijn de goedkope accu's en nee ik denk niet dat er in Nederland accu's verkocht worden met nep CE keurmerk. Of je moet op Alliexpres gaan shoppen ofzo.
Voorheen Post ID 101472
pi_217870062
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 21:21:01 #134
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217870134
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 21:12 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.
Ja dat tijdvak houd ik ook aan voor grootverbruikers. Er zijn ook verschillende apps voor op de telefoons met de actuele marktprijzen, vanaf augustus ga ik naar een dynamisch contract en ga ik me daar meer mee bezig houden.
Voorheen Post ID 101472
pi_217871735
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:31 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kost alleen geld..
Hoezo kost salderen geld?
pi_217872367
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 00:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hoezo kost salderen geld?
Je betaalt terugleverkosten.
pi_217872407
Vreemd want Essent gaat vanaf 1 juli dramatisch de terugleververgoeding verhogen, van 0.055 naar 0,155.
pi_217872418
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die accu kan op 2 of 3 fasen werken, afhankelijk van het type.
De 3 fasen versie moet dan inderdaad wel een aanpassing in de woning hebben om hem aan te kunnen sluiten..
pi_217872425
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vreemd want Essent gaat vanaf 1 juli dramatisch de terugleververgoeding verhogen, van 0.055 naar 0,155.
Dat is heel netjes van ze.
pi_217875286
quote:
Stroom met dalkorting overdag in opkomst: auto laden als zon schijnt goedkoper

Na kleinere energieleveranciers komt nu Eneco met een daltarief voor het stroomverbruik overdag. Waar van oudsher de stroom 's nachts goedkoper was en het loonde om dan een wasje te draaien, wordt de spits mijden nu ook 's middags interessant.
Eneco start in augustus met het aanbieden van het jaarcontract met nieuwe daluren. Klanten die het contract afsluiten krijgen dan 30 procent korting op de stroomprijs, exclusief btw en energiebelasting. Dat tarief geldt van 22.00 tot 5.00 uur en tussen 10.00 en 17.00 uur.

Eneco is niet de eerste daarmee. Vorig jaar begon Greenchoice met een lager stroomtarief overdag. Budget Energie biedt zelfs gratis stroomuren overdag aan, maar alleen in de weekenden en in de zomer, wanneer zonnepanelen de meeste stroom opwekken, en er dus veel aanbod van stroom is. Wel is Eneco de eerste van de drie grote leveranciers (met Vattenfall en Essent)
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:14:11 #141
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217875293
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief contracten , geen vaste contracten meer of heel erg duur
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217875307
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief
Dat hebben dynamische contracten toch al :?
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:17:23 #143
323876 michaelmoore
pi_217875312
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat hebben dynamische contracten toch al :?
ik heb een vast contract tot eind 2027

quote:
Vast Groene Stroom
Looptijd: 3 jaar
Einddatum: 12 jan. 2028
Verlengbaar vanaf: 16 jul. 2027
quote:
Welkomstcadeau.
¤250 energiekorting
Uitbetaling rond 1 januari 2026
¤300 energiekorting
Uitbetaald rond 24 december 2024
quote:
Met dit termijnbedrag verwachten we dat je tussen ¤ 140 terugkrijgen en ¤ 60 bijbetalen zit.
met stroom verbruik nog steeds negatief

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 07-06-2025 12:22:37 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217875745
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 07:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je betaalt terugleverkosten.
Ik niet, maar ok.
pi_217875832
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik niet, maar ok.
Nietszeggende reactie.
pi_217875918
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nietszeggende reactie.
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.

En dat bij sommige mensen er terugleverkosten berekend worden, prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen vast zit aan zo’n kutcontract. En dan heb je ook nog mensen die gewoon nog zo’n draaischijf hebben…
pi_217876752
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.

En dat bij sommige mensen er terugleverkosten berekend worden, prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen vast zit aan zo’n kutcontract. En dan heb je ook nog mensen die gewoon nog zo’n draaischijf hebben…
Ja, een typische Vem reactie.

Je hebt ook nog mensen die bij kaarslicht een boek lezen :O
pi_217877407
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 15:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, een typische Vem reactie.

Je hebt ook nog mensen die bij kaarslicht een boek lezen :O
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.

Ps: ik dacht dat jij op de man spelen niet kies vond...
pi_217878577
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.

Ps: ik dacht dat jij op de man spelen niet kies vond...
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.
Dat ben ik alleen als de terugleverkosten verdwijnen.

Ergo, salderen kost geld.
pi_217878666
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.
Dat ben ik alleen als de terugleverkosten verdwijnen.

Ergo, salderen kost geld.
Er zijn ook echt mensen die geen dynamisch contract hebben en toch geen terugleverkosten.

Je maakt de denkfout om te denken dat het contract wat jij hebt voor (vrijwel) iedereen geldt. Maar dat is niet zo. Zeker toen terugleverkosten kwamen hebben veel mensen met panelen contracten voor langere periodes vastgezet.

Er zijn bovendien nog steeds aanbieders die geen terugleverkosten rekenen.

Er zijn mensen die inderdaad een variabel contract hebben (wat afhankelijk van de situatie al dan niet voordelig kan zijn).

Er zijn mensen die nog een Ferrarismeter hebben (pas volgend jaar moet die verplicht verdwijnen).

Ergo: salderen kost geen geld. Eventueel kan terugleveren gepaard gaan met kosten, afhankelijk van je contract.
pi_217878876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 19:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er zijn ook echt mensen die geen dynamisch contract hebben en toch geen terugleverkosten.

Je maakt de denkfout om te denken dat het contract wat jij hebt voor (vrijwel) iedereen geldt. Maar dat is niet zo. Zeker toen terugleverkosten kwamen hebben veel mensen met panelen contracten voor langere periodes vastgezet.

Er zijn bovendien nog steeds aanbieders die geen terugleverkosten rekenen.

Er zijn mensen die inderdaad een variabel contract hebben (wat afhankelijk van de situatie al dan niet voordelig kan zijn).

Er zijn mensen die nog een Ferrarismeter hebben (pas volgend jaar moet die verplicht verdwijnen).

Ergo: salderen kost geen geld. Eventueel kan terugleveren gepaard gaan met kosten, afhankelijk van je contract.
Kom maar op, welke aanbieder heeft geen terugleverkosten bij een nieuw contract?

Ik wacht wel even.
pi_217881044
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kom maar op, welke aanbieder heeft geen terugleverkosten bij een nieuw contract?

Ik wacht wel even.
Sowieso alle aanbieders als je een modelcontract neemt.
pi_217881154
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 22:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Sowieso alle aanbieders als je een modelcontract neemt.
En verder?

Los van dat een modelcontract hogere kosten voor gas en elektra rekent en hogere leveringskosten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Wantie op 07-06-2025 22:58:56 ]
pi_217881198
Kap gewoon met die onzin. Laat je verzorgen door de staat
pi_217881543
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 22:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
En verder?

Los van dat een modelcontract hogere kosten voor gas en elektra rekent en hogere leveringskosten.

Jij blijft toch verdomd veel moeite hebben met toegeven dat je ongelijk hebt.

Als je per saldo niets verbruikt of zelfs wat teruglevert kan het gewoon een voordeliger optie zijn. En dan heb je dus nog de andere categorieën waarbij er geen terugleverkosten zijn.
  zondag 8 juni 2025 @ 00:27:33 #156
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217882070
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik wacht wel even.
Alle dynamische contracten.

Maar staak je wild geraas. Zodra de salderingsregeling afgeschaft is verdwijnen ook de terugleverkosten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 8 juni 2025 @ 00:33:07 #157
323876 michaelmoore
pi_217882122
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Maar staak je wild geraas. Zodra de salderingsregeling afgeschaft is verdwijnen ook de terugleverkosten.
ja dat denk ik ook

wel kans dat geen stuiver meer krijgt voor stroomlevering per saldo
dus dat je alle stroom zelf mag gebruiken
  zondag 8 juni 2025 @ 00:34:55 #158
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217882130
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief contracten , geen vaste contracten meer of heel erg duur
De volgende stap naar een volledig oncontroleerbare markt waarin alleen de elektraboeren snappen wat ze doen en de consument compleet het het bos in wordt gestuurd op de kosten.

Compleet onwerkbare situatie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 8 juni 2025 @ 00:57:40 #159
24533 ACT-F
pi_217882226
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat denk ik ook

wel kans dat geen stuiver meer krijgt voor stroomlevering per saldo
dus dat je alle stroom zelf mag gebruiken
Daar ben je mooi klaar mee als je dakbedekking uit zonnepanelen bestaat :')

pi_217882249
quote:
10s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daar ben je mooi klaar mee als je dakbedekking uit zonnepanelen bestaat :')

[ afbeelding ]
Waarom?
  zondag 8 juni 2025 @ 01:12:27 #161
24533 ACT-F
pi_217882258
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom?
Bij een negatieve elektriciteitsprijs moet je of alles zelf verbruiken of de panelen uitzetten. Daarvoor heb je die investering niet gedaan natuurlijk.
pi_217882266
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bij een negatieve elektriciteitsprijs moet je of alles zelf verbruiken of de panelen uitzetten. Daarvoor heb je die investering niet gedaan natuurlijk.
Maar dan maakt het niet uit je een dak van panelen hebt of panelen op je dak.

Dak van panelen is goedkoper dan panelen + pannen dus zo'n groot probleem is het ook weer niet.
  zondag 8 juni 2025 @ 02:02:08 #163
24533 ACT-F
pi_217882334
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 01:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan maakt het niet uit je een dak van panelen hebt of panelen op je dak.

Dak van panelen is goedkoper dan panelen + pannen dus zo'n groot probleem is het ook weer niet.
Het ging mij om de oppervlakte waarbij je tot aan het gaatje bent gegaan om zonlicht te vangen. Dat werkt straks tegen je.
  zondag 8 juni 2025 @ 02:40:31 #164
323876 michaelmoore
pi_217882387
quote:
12s.gif Op zondag 8 juni 2025 02:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het ging mij om de oppervlakte waarbij je tot aan het gaatje bent gegaan om zonlicht te vangen. Dat werkt straks tegen je.
graaf een zwembad en ga dat er mee verwarmen
pi_217882685
quote:

[..]

Nou, dat is niet wat de energiemaatschappijen zeggen..
pi_217882693
quote:

[..]

Nee, salderen zonder terugleverkosten is het goedkoopst.

Met dynamisch contract verkoop je stroom als het niets kost en koop je het tegen een hogere prijs terug.
pi_217883044
quote:

[..]
Niet per sé.

Als je werkt met meerdere losse omvormers kun je bv spelen met de hoeveelheid die je opwekt. Stel dat je 6 groepen van 12 panelen hebt. Dan heb je in de zomer op een mooie dag waarschijnlijk voldoende aan 1 groep. En in de wintermaanden heb je ze alle 6 aan.

Ev erbij om te laden met overschot.

Met de warmtepomp kun je ook heel goed pieken opvangen.
  zondag 8 juni 2025 @ 09:45:57 #168
24533 ACT-F
pi_217883091
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 08:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, dat is niet wat de energiemaatschappijen zeggen..
Dan begin je toch zelf een energiemaatschappij?
  zondag 8 juni 2025 @ 09:47:41 #169
24533 ACT-F
pi_217883104
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 08:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, salderen zonder terugleverkosten is het goedkoopst.

Met dynamisch contract verkoop je stroom als het niets kost en koop je het tegen een hogere prijs terug.
Goedkoopst voor wie? Iemand zonder panelen is het goedkoopst uit met een dynamisch contract.
pi_217883219
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 09:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Goedkoopst voor wie? Iemand zonder panelen is het goedkoopst uit met een dynamisch contract.
Dat zeg je in een topic dat gaat over terugleverkosten voor zonnepanelen.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:07:59 #171
24533 ACT-F
pi_217883290
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat zeg je in een topic dat gaat over terugleverkosten voor zonnepanelen.
Ja, want hoe denk jij goedkoper uit te zijn met een salderingsregeling zonder terugleverkosten? Dacht je soms dat energiemaatschappijen geld bij kunnen drukken?
pi_217883558
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ja, want hoe denk jij goedkoper uit te zijn met een salderingsregeling zonder terugleverkosten? Dacht je soms dat energiemaatschappijen geld bij kunnen drukken?
Hoezo moet ik me bekommeren over de energiemaatschappij?

En we hebben jarenlang een salderingsregeling gehad zonder terugleverkosten.

Dus doe niet net alsof zoiets nooit heeft bestaan.

Waar het hier om gaat is dat zelf je opgewekte energie gebruiken in de regel voordeliger is dan middels salderen op een later moment, vanweg de terugleverkosten.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:31:27 #173
323876 michaelmoore
pi_217883583
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

En we hebben jarenlang een salderingsregeling gehad zonder terugleverkosten.

Dus doe niet net alsof zoiets nooit heeft bestaan.

Waar het hier om gaat is dat zelf je opgewekte energie gebruiken in de regel voordeliger is dan middels salderen op een later moment, vanweg de terugleverkosten.
gehad

energiemaatschappijen zoeken klanten waar men het meest aan kan verdienen
  Official ESF Kreviewer zondag 8 juni 2025 @ 10:35:55 #174
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217883612
Hier komt de gemiddelde Nederlander toch niet meer uit. Als je nu een nieuw contract wil afsluiten, ben je dagen aan het uitpluizen waarom de 1 nu wel of niet duurder is dan de ander en op welk vlak je al dan niet genaaid wordt.

Het is zo ingewikkeld en duur gemaakt dat het verboden zou moeten worden wat mij betreft.
Jammer dat we in Nederland als consumenten geen daadkracht kunnen tonen met een grootschalige staking oid.
  zondag 8 juni 2025 @ 10:47:56 #175
24533 ACT-F
pi_217883669
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:26 schreef Wantie het volgende:
Dat geldt ook in omgekeerde richting: waarom zou de energiemaatschappij zich moeten bekommeren om jouw belangen? Als het niet bevalt dan hoepel je maar op of begin je eigen energiemaatschappij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217883705
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:35 schreef Kreator het volgende:
Hier komt de gemiddelde Nederlander toch niet meer uit. Als je nu een nieuw contract wil afsluiten, ben je dagen aan het uitpluizen waarom de 1 nu wel of niet duurder is dan de ander en op welk vlak je al dan niet genaaid wordt.

Het is zo ingewikkeld en duur gemaakt dat het verboden zou moeten worden wat mij betreft.
Jammer dat we in Nederland als consumenten geen daadkracht kunnen tonen met een grootschalige staking oid.
Ik zou zeggen, zet een vergelijkingssite op :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217883752
quote:
3s.gif Op zondag 8 juni 2025 10:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat geldt ook in omgekeerde richting: waarom zou de energiemaatschappij zich moeten bekommeren om jouw belangen? Als het niet bevalt dan hoepel je maar op of begin je eigen energiemaatschappij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De stelling was dat stroomverbruik via saldering geld kost.

Niet meer en niet minder.
pi_217883756
quote:

[..]
Dat oppervlakte bepaalt alleen de opwek, niet de teruglevering, daar gaat je omvormer over.
pi_217883765
Ik heb een hele simpele oplossing en dat is gewoon uitzetten. Ik heb geen optie om niet terug te leveren. Jammer maar het is niet anders.
pi_217883772
quote:
Nederland gebruikt steeds meer duurzame energie

Een vijfde van het Nederlandse energieverbruik was duurzaam in 2024
Het gebruik van hernieuwbare energie in Nederland is vorig jaar opnieuw gestegen, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Inmiddels is 19,8 procent van het totale energieverbruik hernieuwbaar. Bij stroomverbruik is dat zelfs de helft.

Investeringen in duurzame energie twee keer zo hoog als in gas en olie
De wereldwijde investeringen in duurzame energie komen dit jaar naar verwachting uit op 2,2 biljoen dollar (ruim 1,9 biljoen euro). Dat is twee keer zoveel als de uitgaven aan fossiele projecten voor bijvoorbeeld olie en gas. Dat blijkt uit cijfers van het International Energy Agency (IEA).

Bij duurzame projecten gaat het om onder meer zonneparken en windmolens. Maar ook om batterijen, uitbreidingen van het stroomnet of investeringen in waterstofcentrales. Het IEA schaart kernenergie ook onder schone bronnen.

Volgens de onderzoekers komt de groei van groene investeringen niet alleen door de wens om schadelijke uitstoot terug te dringen. Landen willen ook graag voorzien in hun eigen energiebehoefte. Dit komt vooral door toenemende geopolitieke spanningen
pi_217883813
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:08 schreef Chadi het volgende:
Ik heb een hele simpele oplossing en dat is gewoon uitzetten. Ik heb geen optie om niet terug te leveren. Jammer maar het is niet anders.
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopen ;)

Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Bekijk deze YouTube-video
  zondag 8 juni 2025 @ 11:15:52 #182
24533 ACT-F
pi_217883820
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

Alles kost geld. Het enige verschil is of het uit de breedte of lengte komt.
pi_217883827
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschoven ;)
pi_217883848
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.

Ze dulden gewoon geen concurrentie.

In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.

En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.

En dat laatste wordt nu hard ontmoedigd.
pi_217883849
Het idee achter een dynamische prijs voor producten en diensten is, dat door de marktwerking het aanbod word afgestemd op de vraag. Nou werkt dat eigenlijk alleen zonder subsidies, als alle betrokkenen goed op de hoogte zijn en als ze kans hebben te reageren. Dus prijzen die continu blijven fluctueren zijn daar geen geweldige toepassing voor. Dan wordt het al snel een kansspel, zoals de aandelenmarkt. En nergens in die definitie staat dat de afnemer of producent daar automatisch voordeel van moet hebben zonder daar actief mee bezig te zijn. Zeker niet als je dat allebei tegelijkertijd kunt zijn en er niet continu bovenop wilt gaan zitten.

Daarom hakken we die prijs in tijdsegmenten en proberen we hem van te voren te voorspellen, zodat de productie en afname daar op kunnen worden aangepast. Als producent moet je je zonnepanelen dus aan zetten als ze geld opleveren en uit als ze geld kosten. Helaas zijn de opbrengsten tegenwoordig omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid die ze produceren. Je gaat er dus niets aan verdienen, je kunt hoogstens de kosten beperken door ze op tijd uit te zetten.

Kortom, zolang de energieleveranciers er geld aan willen verdienen, ga je er niets aan overhouden. Zodra de salderingsregeling vervalt, mag je bij teruglevering de overblijvende negatieve marktprijs betalen, inclusief wat het hun kost. Hetzelfde heb je natuurlijk bij windturbines, maar die hebben de meeste consumenten niet. Het is dus alleen bruikbaar voor eigen gebruik, via een accu en je energieverbruik daarop af te stemmen.

De eerste opzet van het klimaatakkoord kende vier scenario's, waarbij het regionale scenario er van uitging dat we ons energieverbruik met 55% terug zouden brengen en het globale scenario dat we alle energie in de vorm van elektriciteit en waterstof van onze buren gingen kopen. Maar alle scenario's vereisen marktwerking, waarbij er dus geen ruimte is voor de grootschalige productie van zonne- en windenergie. Waardoor de "marktwerking" feitelijk bestaat uit het herverdelen van grote subsidies en prijsgaranties. En voor particulieren zetten ze die binnenkort af.
pi_217883872
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiemaatschappijen klappen nog steeds hele zonneparken neer, dus zo'n probleem hebben ze niet met zonnepanelen.

Ze kunnen gewoon goede subsidies bedingen. Het ontmoedigen van het terugleveren door consumenten is natuurlijk ook niet slecht voor de winstgevendheid daarvan.

Maar over het algemeen valt er zonder opslag straks niets meer te verdienen aan wiebelstroom.
pi_217883874
Als je een solar installatie hebt met omvormers die kunnen beschadigen bij plots uitzetten is het mogelijk een optie om de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden je panelen al uit te zetten, immers 's nachts zetten de omvormers nauwelijks vermogen om en is de kans op schade geringer.
pi_217883928
quote:

In 2023 waren er al zo'n 84.000 grootschalige installaties (van zonnepark tot bedrijfsdak) die samen 13,6 GWp aan capaciteit hebben.

En op consumentendaken lagen zo'n 2.500.000 kleine installaties die samen 10,1 GWp aan capaciteit hebben.

Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…
pi_217883959
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is inderdaad wel bizar dat men durft te beweren dat zonnepanelen problematisch zijn en men desondanks investeert in dat soort parken…
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn ;)
pi_217883984
quote:

Dat zou samen al bijna genoeg zijn voor de avondpiek. Ergo: allemaal op loopafstand van je werk gaan wonen (of thuiswerken) en rond de middag warm eten en siësta.
pi_217883996
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed ik dat ze er een megabatterij bij plaatsen om zo de dagstroom opbrengst naar de avond te verschuiven omdat de stroomprijzen dan vaak flink hoger zijn ;)
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.
pi_217884029
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bij die parken staan amper tot geen batterijen op dit moment.
Maar het is wel in opkomst.
pi_217884048
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mits ze natuurlijk een dikke subsidie op die mega-accu kunnen krijgen, anders verdienen ze hem niet terug. Dat is alleen interessant als het gaat om het maatschappelijke belang en wat mag kosten.
Als een bedrijf het doet krijgen ze sowieso investerings aftrek, dus in dat opzicht hebben ze al een voordeel t.o.v. particulieren. Daarnaast betreft het een totaal andere klasse batterijen dan die voor particulieren. Grootafnemers kunnen nu eenmaal makkelijker lager prijzen bedingen dan een particulier.
  zondag 8 juni 2025 @ 11:42:33 #194
323876 michaelmoore
pi_217884061
quote:

Ja er is teveel , het is veel te hard gegaan of er is geen accu backup aangelegd

men heeft last van al die stroom , het is de oorzaak van de netcongestie
pi_217884071
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Check dan wel ff of je installatie dat aankan zonder schade op te lopen ;)

Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkant
  zondag 8 juni 2025 @ 11:44:41 #196
323876 michaelmoore
pi_217884087
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

Daarom hakken we die prijs in tijdsegmenten en proberen we hem van te voren te voorspellen, zodat de productie en afname daar op kunnen worden aangepast. Als producent moet je je zonnepanelen dus aan zetten als ze geld opleveren en uit als ze geld kosten. Helaas zijn de opbrengsten tegenwoordig omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid die ze produceren. Je gaat er dus niets aan verdienen, je kunt hoogstens de kosten beperken door ze op tijd uit te zetten.

op zaterdag middag de was doen en de droger en de afwas machine en dat kan best
pi_217884109
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:43 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik heb zo'n draai knop bij de installatie. Die gaat op 0. Dat is na de omzetter zeg maar. Daarnaast kan ik ook dat hele kastje uitzetten met een knop aan de onderkant
De omvormer krijgt dan dus een klap als die plots zijn vermogen niet langer kwijt kan, zie YT video. Als je het uitzet, doe het dan de nacht voordat de negatieve stroomprijzen actief worden.
  zondag 8 juni 2025 @ 12:02:24 #198
24533 ACT-F
pi_217884214
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Saldering kost geld, de vraag is wie de rekening kreeg/krijgt toegeschoven ;)
Dit dus.
  zondag 8 juni 2025 @ 12:06:14 #199
24533 ACT-F
pi_217884240
quote:

Als je de mogelijkheden van SDE-subsidies weet uit te buiten dan levert dat nog steeds geld op. En die subsidies betaal jij...
pi_217884848
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 12:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit dus.
Altijd de consument.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: