Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:45 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Vanaf 2027 mogelijk betalen voor terugleveren zonnestroom
[..]
Negatieve stroomprijzen komen vooral voor in de middag gedurende de zonnige maanden, met een thuisbatterij kan men dat probleem ondervangen. De ontwikkeling van batterijen gaat stormachtig, de prijzen dalen en de capaciteit neemt toe. Probleem zal vooral zijn het laten installeren van thuisbatterijen met een grote capaciteit. Er zijn al stekker-batterijen beschikbaar met geringe capaciteit die geen installateur benodigen, maar voor velen is dat vermoed ik onvoldoende t.a.v. hun verbruik.
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
Maar hoe weet die accu wanneer hij moet laden of ontladen? Een knop?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Thuisbatterij is nog altijd economisch gezien niet echt levensvatbaar.
Ik neem aan dat er een app bij komt die stuurt op de dynamische stroomprijs en de wensen/verbruikspatroon van de gebruiker.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar hoe weet die accu wanneer hij moet laden of ontladen? Een knop?
Heeft verbinding met je P1 meter.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Via welk protocol?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:
[..]
Heeft verbinding met je P1 meter.
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil goed te maken.
Ik denk eerder dat de stekker accu voor veel mensen meer zin heeft dan de systemen die geïnstalleerd moeten worden. De overbrugging van de nacht is waar het vooral om gaat. En mensen verbruiken helemaal niet zoveel gedurende de nacht (tenzij een EV, of een warmtepomp).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Via de P1 meter.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dat zie ik niet gebeuren. Beide leveranciers die al hun prijzen bekend hebben gemaakt laten dat ook zien.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
quote:
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.quote:Data Transmission: Through the P1 port, the smart meter sends real-time information about:
- Electricity consumption: kWh usage at different times of the day.
- Electricity production: If the household has solar panels, the meter can show how much electricity is being generated.
- Gas consumption: The smart meter can also relay information from a connected gas meter.
- Tariff information: Data on which tariff is active (peak or off-peak rates).
Je mag nu nog salderen...quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:42 schreef BlaZ het volgende:
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Met batterij degradatie zou ik 5 kwh doen maar dan heb je het wel gehad. Die stekkeraccus zoals van himewizzard zijn vaak echter beperkt en kunnen maar 800w terugleveren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:
[..]
Heeft verbinding met je P1 meter.
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.
Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
Ja, maar als ze al een interface hebben is die waarschijnlijk specifiek voor dat apparaat/merk en zonder API. Dat een slimme meter wel een standaard interface heeft, wist ik niet. En al helemaal niet dat die draadloos is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.
ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:10 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.
HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.
Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)
Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.
Het hangt ook van je type contract af.
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |