abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217856019
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:45 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Vanaf 2027 mogelijk betalen voor terugleveren zonnestroom
[..]
Negatieve stroomprijzen komen vooral voor in de middag gedurende de zonnige maanden, met een thuisbatterij kan men dat probleem ondervangen. De ontwikkeling van batterijen gaat stormachtig, de prijzen dalen en de capaciteit neemt toe. Probleem zal vooral zijn het laten installeren van thuisbatterijen met een grote capaciteit. Er zijn al stekker-batterijen beschikbaar met geringe capaciteit die geen installateur benodigen, maar voor velen is dat vermoed ik onvoldoende t.a.v. hun verbruik.
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
pi_217868315
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben heel kritisch op het nut van stekker-batterijen. Dat is volgens mij gewoon geldklopperij.
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217868319
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is van nut, maar het laad en leververmogen is beperkt naar mijn weten, vanwege het vermogen dat per groep nu eenmaal aan strikte beperkingen is gebonden.
Maar hoe weet die accu wanneer hij moet laden of ontladen? Een knop?
pi_217868323
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Thuisbatterij is nog altijd economisch gezien niet echt levensvatbaar.
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
pi_217868337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er een app bij komt die stuurt op de dynamische stroomprijs en de wensen/verbruikspatroon van de gebruiker.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:12:15 #106
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868344
quote:

[..]
Heeft verbinding met je P1 meter.
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
pi_217868354
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil goed te maken.
Via welk protocol?
pi_217868360
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat de stekker accu voor veel mensen meer zin heeft dan de systemen die geïnstalleerd moeten worden. De overbrugging van de nacht is waar het vooral om gaat. En mensen verbruiken helemaal niet zoveel gedurende de nacht (tenzij een EV, of een warmtepomp).

Verwacht ook nog wel dat er goedkopere alternatieven komen. En dat zal ook wel moeten, want anders is de terugverdientijd een probleem.

Veel mensen zijn al prima geholpen met 6 kWh. Komen de meesten prima mee de nacht door.
pi_217868367
quote:

[..]
Via de P1 meter.
pi_217868394
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Via de P1 meter.
Via welk protocol?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:40 #111
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217868422
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Via welk protocol?
wifi
pi_217868438
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat veranderd als iemand een solar systeem heeft wat niet zomaar uitgeschakeld kan worden mits de stroomprijzen negatief gaan en men hoge terugleverkosten berekend krijgt.
Maar dat zie ik niet gebeuren. Beide leveranciers die al hun prijzen bekend hebben gemaakt laten dat ook zien.

En dan nog: het is goedkoper om er iets tussen te zetten waarmee je de boel kan uitschakelen...
pi_217868507
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:23 schreef kibo het volgende:

[..]
wifi
quote:
Data Transmission: Through the P1 port, the smart meter sends real-time information about:
- Electricity consumption: kWh usage at different times of the day.
- Electricity production: If the household has solar panels, the meter can show how much electricity is being generated.
- Gas consumption: The smart meter can also relay information from a connected gas meter.
- Tariff information: Data on which tariff is active (peak or off-peak rates).
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:42:19 #114
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217868596
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217868816
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:42 schreef BlaZ het volgende:
Gelukkig wordt het warmer zodat de airco's ook wat vaker aankunnen.
Je mag nu nog salderen...
pi_217869079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mag nu nog salderen...
Kost alleen geld..
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 6 juni 2025 @ 19:44:04 #117
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217869233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:12 schreef kibo het volgende:

[..]
En een max capaciteit van 3kwh is in de meeste gevallen voldoende om 8 maanden per jaar het dag/nacht verschil te overbruggen.
Met batterij degradatie zou ik 5 kwh doen maar dan heb je het wel gehad. Die stekkeraccus zoals van himewizzard zijn vaak echter beperkt en kunnen maar 800w terugleveren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217869352
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
pi_217869453
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hebben huishoudelijke apparaten ook zo'n standaard protocol, waarmee je ze aan, uit en op pauze kunt zetten? En waarmee je eventueel ook uit kunt lezen hoe ver hun cycle is?
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

vrijdag 6 juni 2025 @ 20:10:06 #120
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Dus, hij slaat op als de productie hoger is dan het gebruik en omgekeerd, eventueel rekening houdend met piek en dal tarieven.

Werkt dat op alle groepen tegelijkertijd? Ook als je 3-fase hebt? Of alleen op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten?
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Voorheen Post ID 101472
pi_217869564
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat steeds meer apparaten IOT ondersteuning krijgen, zelf kan ik apparaten ook aanpassen. Met name de ESP32 serie IC's van espressif maakt dat zeer goedkoop mogelijk. De ESP32 C3 is erg goedkoop, klein en er zijn veel tools en bibliotheken voor beschikbaar.

ESP32-C3-MINI-1
ESP32-C3-MINI-1U

Ja, maar als ze al een interface hebben is die waarschijnlijk specifiek voor dat apparaat/merk en zonder API. Dat een slimme meter wel een standaard interface heeft, wist ik niet. En al helemaal niet dat die draadloos is.

Zonder API is het een hoop werk om een interface te maken. Dan is het waarschijnlijk ook een stuk eenvoudiger om te kijken of er een stekkertje in past, liefst I2C, SPI of JTAG. Anders is het waarschijnlijk het eenvoudigste de app te debuggen.
pi_217869647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:10 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Welke fase maakt niet uit, dat wordt via/door de slimme meter als totaal berekend.

HomeWizard houdt (nog) geen rekening met piek- en daltarieven of dynamische stroomprijzen. Wel zorgt het systeem ervoor dat je nettoverbruik nul blijft door stroom te leveren wanneer er vraag is, en op te slaan wanneer je opwek groter is dan je verbruik.
De maximale laad- en ontlaadcapaciteit bedraagt 800 watt per accu. Met drie accu's is dat dus maximaal 2400 watt (3 x 800 W).
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-06-2025 20:31:15 ]
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:34:04 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217869731
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:36:16 #124
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217869748
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Stel, je hebt 3 fasen, tegenwoordig heel gebruikelijk. Je zonnecellen zitten of de eerste fase, je accu op de tweede (stopcontacten en verlichting) en de apparatuur die je wilt gebruiken (je wasmachine, bijvoorbeeld) op de derde. Dat lijkt me problematisch. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet wat je wilt.

Terugleveren op 1 fase (uit 3) is geen probleem, behalve dat je energieleverancier dat niet leuk vind. (Bijvoorbeeld bij een rijtje huizen die allemaal op dezelfde manier aangesloten en bedraad zijn.)

Als je alleen naar de verrekening kijkt is het geen probleem.

Het hangt ook van je type contract af.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de omvormer in zo'n goedkope stekkeraccu er een mooie sinus van maakt.
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.

Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Voorheen Post ID 101472
pi_217869776
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.

Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')