Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:34 schreef Leandra het volgende:
Ik heb ook een 3 fasen omvormer, dus het lijkt me sterk dat ik op 1 fase terug zou leveren?
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:36 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja als je 3 fases hebt en je de accu ook aanschaft om iets positiefs te doen voor de netcongestie is dat dus eigenlijk niet zo. Zoals je zegt voor de verrekening en je nettoverbruik maakt het niet uit.
Als de accu niet aan de EN normen voldoet zou hij geen keurmerk krijgen en niet in Nederland verkocht mogen worden.
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
Ja, met een 3-fase omvormer voor je zonnepanelen zou dat werken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar als ik dan toch een accu met een stekker zou hebben en die stekker op 1 van de 3 fasen uitkomt, dan zou ik 3 (of 6 of 9) accu's door het huis verdelen zodat die op verschillend fasen zitten.
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.
Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
Ik ga het eens uittesten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:52 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Je kunt met Home Assistant en actuele dynamische stroomprijzen (EPEX spot) een gewone wifi stekker (smartplug) aansturen en dus een apparaat aan of uitzetten. Mijn vaatwasser en wasmachine gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Je kunt ze alleen niet starten als ze nog niet begonnen zijn.
Ik gebruik geen HA dus het precieze weet ik er niet van.
Wat zijn de goedkope accu's en nee ik denk niet dat er in Nederland accu's verkocht worden met nep CE keurmerk. Of je moet op Alliexpres gaan shoppen ofzo.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zouden die goedkope accu's een "CE" keurmerk hebben, of een "C E" merkje?
Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Misschien wat uitgebreider: als je huishoudelijke apparatuur automatisch aan en uit wilt zetten als de stroomprijs goedkoop is, moet je eerst die prijs weten. Maar daarna kun je de meeste apparatuur alleen aan zetten. En dan gaan ze hun ingestelde programma afwerken. Om ze te pauzeren of het programma (of de resterende tijd) uit te lezen, of zelfs aan te passen, kun je hem niet tijdelijk uit zetten. Want als je hem daarna weer aan zet, geeft hij een error, gaat hij alles leegmaken of begint hij weer opnieuw.
Zelfs een startpuls geven als hij op startvertraging staat is vaak al niet mogelijk zonder extra elektronica. Dus met wat op afstand bedienbare stopcontacten en een server met Wifi en Bluetooth kom je er niet. En als je voor ieder apparaat/merk een aparte controller moet maken, dan ben je wel even bezig.
Ja dat tijdvak houd ik ook aan voor grootverbruikers. Er zijn ook verschillende apps voor op de telefoons met de actuele marktprijzen, vanaf augustus ga ik naar een dynamisch contract en ga ik me daar meer mee bezig houden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik haal die stroomprijzen via een api op en sla ze op in een database. Om 16.00 uur weet ik de stroomprijzen voor de volgende dag en hoe deze stroomprijzen zich verhouden tot de afgelopen periode (ik houd 10 dagen aan). Ik gebruik het vooral voor het opladen van de auto. De vaatwasser en wasmachine ook wel, maar die moeten toch al min of meer dagelijks draaien en dan is (in ieder geval in de periode april - oktober) een goede graadmeter om het tijdvak 12.00 - 17.00 aan te houden. In het late najaar t/m vroege voorjaar fluctueren de prijzen een stuk minder door de dag.
Die accu kan op 2 of 3 fasen werken, afhankelijk van het type.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die accu heeft geen 3-fasen stekker. Daar hebben de meeste mensen het stopcontact niet voor.
Dat is heel netjes van ze.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vreemd want Essent gaat vanaf 1 juli dramatisch de terugleververgoeding verhogen, van 0.055 naar 0,155.
quote:Stroom met dalkorting overdag in opkomst: auto laden als zon schijnt goedkoper
Na kleinere energieleveranciers komt nu Eneco met een daltarief voor het stroomverbruik overdag. Waar van oudsher de stroom 's nachts goedkoper was en het loonde om dan een wasje te draaien, wordt de spits mijden nu ook 's middags interessant.
Eneco start in augustus met het aanbieden van het jaarcontract met nieuwe daluren. Klanten die het contract afsluiten krijgen dan 30 procent korting op de stroomprijs, exclusief btw en energiebelasting. Dat tarief geldt van 22.00 tot 5.00 uur en tussen 10.00 en 17.00 uur.
Eneco is niet de eerste daarmee. Vorig jaar begon Greenchoice met een lager stroomtarief overdag. Budget Energie biedt zelfs gratis stroomuren overdag aan, maar alleen in de weekenden en in de zomer, wanneer zonnepanelen de meeste stroom opwekken, en er dus veel aanbod van stroom is. Wel is Eneco de eerste van de drie grote leveranciers (met Vattenfall en Essent)
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief contracten , geen vaste contracten meer of heel erg duurquote:
Dat hebben dynamische contracten toch alquote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de eerste stap naar volledig variabel stroomtarief
ik heb een vast contract tot eind 2027quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat hebben dynamische contracten toch al
quote:Vast Groene Stroom
Looptijd: 3 jaar
Einddatum: 12 jan. 2028
Verlengbaar vanaf: 16 jul. 2027
quote:Welkomstcadeau.
¤250 energiekorting
Uitbetaling rond 1 januari 2026
¤300 energiekorting
Uitbetaald rond 24 december 2024
met stroom verbruik nog steeds negatiefquote:Met dit termijnbedrag verwachten we dat je tussen ¤ 140 terugkrijgen en ¤ 60 bijbetalen zit.
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.quote:
Ja, een typische Vem reactie.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je er per sé op door wil gaan: salderen kost dus geen geld in weerwil van wat jij beweerde.
En dat bij sommige mensen er terugleverkosten berekend worden, prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen vast zit aan zo’n kutcontract. En dan heb je ook nog mensen die gewoon nog zo’n draaischijf hebben…
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, een typische Vem reactie.
Je hebt ook nog mensen die bij kaarslicht een boek lezen
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Jij schreef dat salderen geld kost. Wat je bedoelde te zeggen is dat er terugleverkosten berekend kunnen worden. Maar dat geldt dus alleen voor mensen die een contract hebben met terugleverkosten.
Ps: ik dacht dat jij op de man spelen niet kies vond...
Er zijn ook echt mensen die geen dynamisch contract hebben en toch geen terugleverkosten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik kan ook voor dynamisch kiezen, maar dan ben ik niet goedkoper uit.
Dat ben ik alleen als de terugleverkosten verdwijnen.
Ergo, salderen kost geld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |